Waarschuwing: vooringenomen hallelujahverhaal!
Zojuist bij de dealer geweest (Pouw Deventer) voor een proefrit in de Golf GTE, ondanks dat die al besteld is. Ze hadden er nu drie dagen eentje staan en ik vond het toch wel erg leuk om er even in te kunnen rijden. Ik ben eigenlijk niets dan positief na ongeveer een uurtje sturen... Wellicht mijn eigen bias, omdat hij dus al besteld is, maar anders dan de aanschafprijs kan ik serieus echt amper iets negatiefs vertellen over deze auto.
Eerst wat me opviel was wél jammer: er zit geen keyless entry en startknop op. Op al het promotiemateriaal zit er wél een startknop op de GTE, maar in "het echt" dus niet. Het is ook geen optie, dus blijkbaar is dat (nog) niet mogelijk op de GTE. Gewoon een ouderwetse sleutel en contact dus.
De motor starten is wat vreemd, want je hoort natuurlijk helemaal niks als je gestart bent.

Ook met het wegrijden hoor je niks, want dat gaat electrisch. Heerlijk soepel en rustig overigens. In de "E-mode" blijf je volledig elektrisch rijden (max. 130km/h, max. 50km) in de "normale stand" rij je als een gewone hybride (met nog wat opties om de batterijlading te behouden of bij te laden). Ik heb voornamelijk gewisseld tussen normaal hybride en GTE.
In de GTE stand gaat de "ecostand" uit het gaspedaal (klein beetje weerstand om te voorkomen dat je te makkelijk te hard intrapt), wordt het stuur iets zwaarder en krijg je een kunstmatige (maar wel toffe) roffel van de motor over je speakers. De auto is dan echt behoorlijk rap... Overigens is hij dat in de normale hybride modus ook gewoon, alleen moet je iets harder op het gas trappen en krijg je het motorgeluid en het zwaarder sturen er niet bij.
Ik vond het schakelen tussen benzine en elektrisch echt volledig vlekkeloos gaan: ik kon het wisselen daartussen niet voelen zonder naar de toerenteller(s - het zijn er twee) te kijken. Mede te danken aan de super fijne DSG, denk ik? Overigens zitten er standaard flippers achter het stuur, waarmee je dus ook zelf even kunt schakelen.
Verder is het natuurlijk "gewoon" een Golf. Navigatie werkt prima, stemherkenning is goed, geluid (je kunt geen upgrade bestellen) dat er standaard inzit is voor mij echt prima. De adaptive cruise control werkt erg lekker: ik had alleen ervaring met het systeem van Volvo, wat ik niet echt verfijnd vind. Dit werkte daarentegen echt prima - alleen met inhalen als je achter iemand rijdt wacht hij nog net te lang tot je voorganger helemaal voor je weg is. Het systeem werkt van 0-160 en ik kon er ook bij het stoplicht gewoon weer mee wegrijden. Super handig voor files, snelwegen en provinciale wegen dus.
Ook handig: auto hold (automatische handrem). Had ik één keer eerder mee gereden op een BMW en dat is wat mij betreft een hele fijne optie. Handrem blijft er dus automatisch op als je voor het stoplicht stilstaat en gaat er weer vanaf als je het gas aanraakt: perfect - want je hoeft je rem niet meer in te houden.
Op het laatst toch nog even de kofferbak open gemaakt, en dat viel me eigenlijk wel een beetje tegen. In vergelijking met de standaard Golf hatchback zit de bodem op de "bovenste stand". Je levert dus wel behoorlijk wat in. Dit had ik niet echt verwacht, omdat het meest recente Autoweek filmpje over de Golf GTE had had over "alleen de ruimte onder de bodemplank". Ik had stiekem de hoop dat dat betekende de bodemplank in de "laagste stand" - maar dat was wishfull thinking.

Kofferbak wordt daarmee ongeveer zo groot als die van mijn huidige Fiat Punto, en daar heb ik zojuist een verbouwing/verhuizing en al meerdere wintersporten (3 man in de auto) mee gedaan. Houdt niet over, maar het gaat best.
Al met al vind ik het echt een hele toffe auto. Het rijden kan heerlijk rustig en stil, maar ook behoorlijk sportief. Met het panoramadak en de 18" velgen ziet hij er echt heel stoer uit en van binnen vind ik de Golf ook gewoon een erg mooie auto, het is mijn smaak wel. De blauwe accenten die overal verwerkt zitten maken het qua GTE gevoel af voor mij.
Half december wordt hij geleverd zoals het er nu uitziet ga ik daar extreem blij van worden - voor zover jullie dat nog niet doorhadden.
TL;DR: de Golf GTE is een facking vette auto en als hij binnen je leasebudget past: bestellen!