Ik had al iemand voorbij zien komen die een presentje van de LM kreeg voor het voorbeeldig inleveren van zijn wagen. Alhoewel dat mijn principe ook is (tot nu toe heb ik ze hartstikke netjes teruggebracht kan ik die motivatie voor mijn huidige LM niet opbrengen. Nadat ze mij met 2ehands banden en versleten ruitenwissers terug de weg op stuurden (heerlijk met dat pokkenweer de laatste tijd) heb ik besloten dat ik bezuinig op mijn poetsuren.
Dus ik heb net mijn spullen eruit getrokken, een natte lap over het dashboard gehaald en gooi straks nog een overgebleven muntje in de zuiger bij het benzinestation, en verder doen ze het zelf maar

.
Ik denk dat ik rustig aan doe de eerste weken

. Je moet elke nieuwe auto toch weer leren kennen en de grenzen weten te vinden. Dat, en ze moet nog ingereden worden natuurlijk.
Wat betreft die bijtelling snap ik het uitgangspunt van beide partijen heel goed. Prive een leuke auto rijden is voor mij een hoop rompslomp/regelwerk (tenzij private lease maar da's niet echt voordelig) aan onderhoud, banden, reparaties etc en dan heb ik ook nog eens niet het gemak van onbeperkt privé rijden (want dat hebben wij er dan bij).
Snel gerekend: Wij hebben 1150 euro leasebudget. Als je dat netto laat uitkeren + de kilometers declareert heb ik zo'n 700~800 euro netto om mee te werken. Daar moet álles af. Afschrijving, brandstof, onverwacht onderhoud, you name it. En dan wil ik ook nog eens een comfortable bak met lekker wat vermogen.
Dat kan voor mij privé echt niet uit, zeker niet met de kilometers die ik (privé) maak. Dus zelfs in de 25% bijtelling ben ik met (voor de Skoda) 450 euro netto nog een spekkoper, en dat besef ik me heel goed (voor mensen mij betichten van neerkijken op de priverijder). Prive zou deze combinatie me het dubbele gekost hebben, en zelfs als ik in die situatie zou kiezen voor downsizen kom ik nog makkelijk over die 450 heen zonder onverwacht onderhoud.
Dus ja, de bijtelling gaat terug om hoog... ik maak me er niet druk om. We hebben nog steeds een flink voordeel, maar ik wil wel even onderuit halen dat we fluitend in onze sloepen rondtoeren om het publiek te jennen - ik moet als tegenprestatie echt veel kilometers maken, altijd paraat staan en niet vies opkijken als er een keer een 70-urige werkweek tussen zit. Uiteraard betekent dat niet dat anderen (zonder leasewagen) dit niet zouden doen of hoeven, maar dat jouw baas er dan voor kiest je daar niet mee te helpen kan ik niks aan doen natuurlijk.
Ik kijk er dus wel degelijk naar bij een nieuwe baan - vereist de baan veel kilometers? Dan verwacht ik dat daar een passende oplossing tegenover staat die voor mij 'uit' kan. Ik heb altijd nog de optie om meer te eisen of nee te zeggen. Succes maak je wat dat betreft zelf, ongeacht de werkgever. Vergeet niet dat je baas zonder jou ook nergens is, jij helpt zijn bedrijf groeien en doelen te behalen en daar verdient hij (als hij het goed doet) ook prima aan. Je bent geen scholier meer die verplicht op moet komen dagen elke dag en morrend de regels accepteert.
[
Voor 66% gewijzigd door
HTT-Thalan op 28-10-2014 13:14
]