Auto's zijn in rap tempo minder CO2 gaan produceren. Veel sneller dan de overheid had bedacht, waardoor we nu dus bijna alle C-segment en lager auto's in de 14% bijtelling hebben met een dieselmotor. Aan de andere kant is de keuze in 14% bij benzine erg beperkt, waardoor je als je geen diesel mag rijden van je baas dus behoorlijk benadeeld wordt.
2016 is nog iets meer dan een jaar verder. Als we kijken naar eind 2012, kon je electrisch alleen een Leaf krijgen voor 40k en plug-in alleen een Volt/Ampera voor 40k. Nu kan je al een plug-in krijgen voor 30k (Prius) of een GTE voor 35k of C-Max voor 35k. Dit zullen begin 2016 waarscheinlijk veel meer worden.
Ik denk dat het gros van de auto's begin 2016 nog steeds in de 20% bijtelling zal vallen. En dat is dus ook het doel van de overheid. Minder auto's in de 14% bijtelling categorie, omdat het te veel kost (het te veel voordeel oplevert voor lease rijders tov prive rijders).
Ik rijd zelf 20% en daarmee is het nog net iets voordeliger dan prive rijden, maar het ligt niet ver van het break even point af. Bij 14% was het een no-brainer, bij 25% zou ik het lease budget uit laten betalen.
Netto bijtelling zal iets meer zijn dan 175, vanwege de inkomensafhankelijke afbouw van kortingen die je krijgt. En als je kinderen hebt, nog meer, vanwegen de inkomensafhankelijke KDV toeslag.
Deveon schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:34:
100 is met het huidige systeem, na 2016 zal dat rond de 175 liggen.
Zelf kost mijn Ibiza mij ongeveer 250 euro (incl eigen bijdrage en salaris compensatie). Dit bedrag is precies het kantel punt waarvoor ik ook een 320 uit ~2007 zou kunnen rijden. Alleen vanwege het risico op extra kosten doe ik dit niet.
316i uit 2004 koste me zo'n 1000 euro/maand met 50k/jaar. Zou met diesel iets goedkoper geweest zijn, maar mijn gloednieuwe lease auto is wel ietsjes goedkoper. Denk dat die zo'n 800 euro/maand kost (bijtelling + het niet uitbetalen van het leasebedrag + eigen bijdrage). M'n 2011 Prius kostte zo'n 800 euro/maand met 40k/jaar. Dus vergelijkbare kosten, maar geen nieuwe auto en een stuk minder luxe dan een C-klasse.
[
Voor 35% gewijzigd door
Z___Z op 28-10-2014 08:45
]