Klagen mag altijd.DaTimMan schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:19:
[...]
Dus we mogen niet klagen over een belasting verhoging omdat het om een auto gaat? En niet klagen over het feit dat je door de belastingverhoging zo 100 euro achteruit gaat? toch al snel zo een 5% van een gemiddeld inkomen? en omdat de bijgetelde waarde de waarde is waar je belasting over betaald word je ook nog eens genaaid als de schijf van 42 naar 43 procent gaat.
ik vind klagen wel terecht. net zo terecht als klagen dat de belasting van 42% naar 50% zou gaan, dat is ook 8%.
als er belastingvoordeel wordt afgebouwd voor ouders of minima is het land te klein. Omdat het nu gaat over alleen werkenden is het ineens "Helaas".Anoniem: 105569 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:23:
[...]
Klagen mag altijd.Officieel is het trouwens het afbouwen van een belastingvoordeel. Niet zozeer een simpele verhoging. Al is het resultaat hetzelfde. Je hebt een paar jaar een voordeel van EUR 100,- gehad wat nu herzien zal worden. Helaas. De extra kosten zijn wel wat in te perken door een andere auto te kiezen.
Ik denk zelf ook niet dat er meer belasting binnenkomt door het afbouwen van dit voordeel. Mensen zullen een goedkopere auto leasen om het zelfde te blijven betalen. En de mensen met een grote middenklasser kopen hem zelf , 2e hands.
Dat en het kan goedkoper zijn om een onzuinig KIA sloep te rijden ipv een zuinige polo
[ Voor 21% gewijzigd door DaTimMan op 28-10-2014 10:29 ]
QFTDaTimMan schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:27:
[...]
als er belastingvoordeel wordt afgebouwd voor ouders of minima is het land te klein. Omdat het nu gaat over alleen werkenden is het ineens "Helaas".
Ik denk zelf ook niet dat er meer belasting binnenkomt door het afbouwen van dit voordeel. Mensen zullen een goedkopere auto leasen om het zelfde te blijven betalen. En de mensen met een grote middenklasser kopen hem zelf , 2e hands.
Dat en het kan goedkoper zijn om een onzuinig KIA sloep te rijden ipv een zuinige polo
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Anoniem: 105569
Zelfde betalen met een 25% auto is zeker niet altijd haalbaar. In de praktijk zal er gewoon meer bijtelling binnenkomen. Iemand die nu een 14% Octavia heeft gaat niet terug naar een klasse lager. Zal wellicht wel een iets goedkopere auto worden maar netto gaat de bijtelling gewoon omhoog. Sinds de invoering van met name 14% is de gemiddelde bijtelling per auto flink gezakt.DaTimMan schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:27:
[...]
als er belastingvoordeel wordt afgebouwd voor ouders of minima is het land te klein. Omdat het nu gaat over alleen werkenden is het ineens "Helaas".
Ik ben van 25% naar 20% gegaan en mijn volgende auto is wederom een 20% auto.
Tussen deze auto's zit netto een verschil van max 50,-
Waarvan mijn huidige auto het goedkoopst is. En mijn volgende auto net iets duurder is dan de eerste.
Ik probeer netto ongeveer op een bepaald bedrag uit te komen.
Als ik voor mijn volgende auto 25% zou moeten betalen betekend dat gewoon dat ik iets minder opties had genomen.
Tussen deze auto's zit netto een verschil van max 50,-
Waarvan mijn huidige auto het goedkoopst is. En mijn volgende auto net iets duurder is dan de eerste.
Ik probeer netto ongeveer op een bepaald bedrag uit te komen.
Als ik voor mijn volgende auto 25% zou moeten betalen betekend dat gewoon dat ik iets minder opties had genomen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Alsof de wereld vergaat zonder lease auto, echt... ik ben het helemaal eens met dat de overheid wederom niet in staat blijkt te zijn een langetermijnvisie te realiseren op gebied van auto's, maar sommige doen het in dit topic overkomen alsof je in een leaseauto MOET rijden en nu ineens word kaalgeplukt, niets kan doen, en straks van ellende maar bruine bonen moet eten omdat je niets anders meer kan betalen...
Maar volgens mij is het rijden van een leaseauto een vrije keuze, een waar ik dankbaar voor ben dat mijn werkgever mij daartoe in staat stelt. Simpelweg omdat het de goedkoopste optie is. En nu veranderden er een paar spelregels, en is het straks misschien niet meer de goedkoopste optie. Misschien word het wel goedkoper om gewoon een ouwe directeursbak aan te schaffen en daarmee te rijden. Dat deed ik ook in 2006, tot op een gegeven moment de 14% karretjes kwamen waarmee het goedkoper werd. Maar wie weet zijn er over 4 of 5 jaar wel veel meer electrische auto's. Die zag je 5 jaar geleden ook niet, en kijk nu eens om je heen. Wie weet zijn er straks auto's die 600km op een volle accu doen, prima toch! Waar hebben we het nu dan over.
Maar volgens mij is het rijden van een leaseauto een vrije keuze, een waar ik dankbaar voor ben dat mijn werkgever mij daartoe in staat stelt. Simpelweg omdat het de goedkoopste optie is. En nu veranderden er een paar spelregels, en is het straks misschien niet meer de goedkoopste optie. Misschien word het wel goedkoper om gewoon een ouwe directeursbak aan te schaffen en daarmee te rijden. Dat deed ik ook in 2006, tot op een gegeven moment de 14% karretjes kwamen waarmee het goedkoper werd. Maar wie weet zijn er over 4 of 5 jaar wel veel meer electrische auto's. Die zag je 5 jaar geleden ook niet, en kijk nu eens om je heen. Wie weet zijn er straks auto's die 600km op een volle accu doen, prima toch! Waar hebben we het nu dan over.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Iedereen klaagt over het algemeen over maatregelen die hun eigen situatie benadelen en niemand klaagt omdat hun eigen situatie erop vooruit gaat. Ik vind dat 14%, 7% en 4% bijtelling allen te veel voordeel geven aan leaserijders. 20% is afhankelijk van hoeveel prive km je rijdt wel of niet voordelig en 25% is alleen voordelig als je veel prive km maakt. Gun ik het mensen om 14% bijtelling te hebben, ja, want uiteindelijk zijn ook de 14% rijders netto bijdragers.
Over het algemeen zijn de 14% en 7% bijtelling auto's wel degelijk zuiniger dan de 25% bijtelling auto's, op de Panamera, S-klasse en Outlander na. Maar niet zoveel zuiniger dat het de grote korting rechtvaardigt. De lagere leaseprijs door het vrijstellen van MRB en lagere brandstofcomponent zou genoeg stimulatie moeten zijn.
Over het algemeen zijn de 14% en 7% bijtelling auto's wel degelijk zuiniger dan de 25% bijtelling auto's, op de Panamera, S-klasse en Outlander na. Maar niet zoveel zuiniger dat het de grote korting rechtvaardigt. De lagere leaseprijs door het vrijstellen van MRB en lagere brandstofcomponent zou genoeg stimulatie moeten zijn.
De autoindustrie heeft het zelf ook verpest natuurlijk. Die EU testcyclus mag dan standaard zijn, maar niemand verplicht ze om op 6 bar banden te rijden, stoelen en banken te verwijderen en de grill ed af te plakken.
Die 7% regels of 14% zijn best te verantwoorden voor plugin, mits de rijder van dergelijke auto's dan ook verantwoordelijk wordt gehouden voor het al dan niet opladen van de auto.
Wat mij betreft komt er dan een aanvullende regel waarin je binnen een bepaald aan liters brandstofverbruik moet blijven binnen Nederland.
Wat mij betreft komt er dan een aanvullende regel waarin je binnen een bepaald aan liters brandstofverbruik moet blijven binnen Nederland.
Ik vind het prima dat er mogelijkheden zijn om minder bijtelling te betalen door te kiezen voor een zuinigere auto. Maar dit moet dan wel in verhouding staan. Een 14% of 7% hybride rijden en daar zo onzuinig mee rijden dat het effect weg is vind ik dan dus niet kunnen. Aan de andere kant heb je aan een dergelijke hybride privé wat minder vanwege beperkte ruimte/trekmogelijkheden. Dus dat je er minder bijtelling voor hoeft te betalen vind ik redelijk.
Ik kies voor een 14% wagen omdat ik daar volledig mee uit de voeten kan en omdat het mij in vergelijking met 20% €70,- netto per maand scheelt en met 25% scheelt het €130,- netto per maand bij exact dezelfde auto en catalogusprijs(catalogusprijs: 28k, 52% belastingschaal). (nog maar afgezien van het feit dat een sterkere motor of andere redenen waarom deze auto in een hogere bijtellingsklasse valt, resulteert in een duurdere uitvoering)
Dus ja, ik zou het jammer vinden als ik meer zou moeten betalen voor dezelfde auto. Maar die 70,- is nog wel te overzien.
Als iemand veel geeft om type/merk auto en of de performance karakteristieken dan is hij/zij wat mij betreft vrij om te kiezen voor een duurdere 25% wagen, maar dat is dan je eigen keuze.
Dus: Ik ben voor een systeem waarbij je kan kiezen voor een lagere bijtelling maar daarbij inlevert in uitvoeringen/performance.
Ik kies voor een 14% wagen omdat ik daar volledig mee uit de voeten kan en omdat het mij in vergelijking met 20% €70,- netto per maand scheelt en met 25% scheelt het €130,- netto per maand bij exact dezelfde auto en catalogusprijs(catalogusprijs: 28k, 52% belastingschaal). (nog maar afgezien van het feit dat een sterkere motor of andere redenen waarom deze auto in een hogere bijtellingsklasse valt, resulteert in een duurdere uitvoering)
Dus ja, ik zou het jammer vinden als ik meer zou moeten betalen voor dezelfde auto. Maar die 70,- is nog wel te overzien.
Als iemand veel geeft om type/merk auto en of de performance karakteristieken dan is hij/zij wat mij betreft vrij om te kiezen voor een duurdere 25% wagen, maar dat is dan je eigen keuze.
Dus: Ik ben voor een systeem waarbij je kan kiezen voor een lagere bijtelling maar daarbij inlevert in uitvoeringen/performance.
Check, indien je (sterk) afwijkt van het gemiddelde gewoon de berijder extra belasten of de kosten voor brandstof doorbelasten.Prosac2010 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:04:
Die 7% regels of 14% zijn best te verantwoorden voor plugin, mits de rijder van dergelijke auto's dan ook verantwoordelijk wordt gehouden voor het al dan niet opladen van de auto.
[ Voor 18% gewijzigd door Equator op 28-10-2014 11:07 ]
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
Eens. Wat dat betreft zou de % regeling moeten gaan gelden voor de daadwerkelijke gemiddelde uitstoot, niet die in een testomgeving waar je met een niet standaard auto hoeft te rijden en je allerlei openingen dicht mag plakken.PWM schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:04:
De autoindustrie heeft het zelf ook verpest natuurlijk. Die EU testcyclus mag dan standaard zijn, maar niemand verplicht ze om op 6 bar banden te rijden, stoelen en banken te verwijderen en de grill ed af te plakken.
Het mag wel wat reëler.
Dat onzuinge rijden geldt voor alle percentages vindt ik.
Mijn auto is 20% en ik zou, volgens de fabriek, 1:17,6 moeten kunnen rijden.
Ik rij echter 1:15 a 1:15,5 gemiddeld over de afgelopen 4 jaar.
ik doe het dan nog netjes, vind ik zelf. Maar niets staat me in de weg om gewoon altijd te gaan blazen met dat ding. En op 1: 11 uit te komen.
Als prive rijder merk ik dat meteen in mijn portomonee. Maar als lease rijder heb ik gewoon een vast bedrag per maand.
Een bonus voor zuinige auto's vind ik prima, voor zowel prive rijders als lease rijders.
En voor de lease rijder zou hij een soort jaaropgave moeten kunnen tonen aan de LM en als je dan minder dan 15% afwijking hebt bv aan het einde van het jaar wat geld terug krijgt.
Mijn auto is 20% en ik zou, volgens de fabriek, 1:17,6 moeten kunnen rijden.
Ik rij echter 1:15 a 1:15,5 gemiddeld over de afgelopen 4 jaar.
ik doe het dan nog netjes, vind ik zelf. Maar niets staat me in de weg om gewoon altijd te gaan blazen met dat ding. En op 1: 11 uit te komen.
Als prive rijder merk ik dat meteen in mijn portomonee. Maar als lease rijder heb ik gewoon een vast bedrag per maand.
Een bonus voor zuinige auto's vind ik prima, voor zowel prive rijders als lease rijders.
En voor de lease rijder zou hij een soort jaaropgave moeten kunnen tonen aan de LM en als je dan minder dan 15% afwijking hebt bv aan het einde van het jaar wat geld terug krijgt.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ik denk dat het probleem ergens anders zit. De overheid morrelt aan een "verworven recht". En ook nog op een manier die je weinig keuzes laat (behalve zelf zorgen dat je binnen 2 jaar genoeg geld gespaard hebt om een fatsoenlijke auto privé te kopen).Widow schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:48:
Alsof de wereld vergaat zonder lease auto, echt... ik ben het helemaal eens met dat de overheid wederom niet in staat blijkt te zijn een langetermijnvisie te realiseren op gebied van auto's, maar sommige doen het in dit topic overkomen alsof je in een leaseauto MOET rijden en nu ineens word kaalgeplukt, niets kan doen, en straks van ellende maar bruine bonen moet eten omdat je niets anders meer kan betalen...
Eerst een "lastenverlichting" aankondigen die netto 3 euro per maand scheelt en vervolgens de groep leaserijders pakken zodat zij er €160 per maand netto op achteruit gaan.... ik weet het niet, maar dat vind ik niet fris. Linksom of rechtsom, het is een ENORME lastenverzwaring. Vergeet niet dat de ICT een branche is waar veel mensen al jaren op de nullijn zitten. Die zien alles langzaam duurder worden, zijn als de spreekwoordelijke kikker in de pan blijven zitten en voelen het nu wel erg heet worden.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Het kan zo makkelijk. Gewoon ALLE autobelastingen afschaffen en alleen belasting op brandstof voeren.
- Hoger verbruik -> meer belasting
- Hoger gewicht auto, meer schade aan de weg? Meer verbruik -> meer belasting
- Oudere auto? Waarschijnlijk meer verbruik -> meer belasting
- Elektrische auto? Zit al 50% tax op stroom uit het stopcontact dus dat is ook al afgedekt.
- Zuinig willen rijden? Jouw voordeel, want -> minder belasting
Het stimuleert schonere auto's, zuiniger rijden, is volledig transparant, eerlijk, hoeft nooit aangepast te worden aan gewijzigde marktomstandigheden etc... Alle onderbouwing van het huidige, ingewikkelde systeem worden afgedekt door een simpele tax op brandstof. Maar ja, makkelijk doen daar hebben ze nog nooit van gehoord in Den Haag.
- Elektrische auto? Zit al 50% tax op stroom uit het stopcontact dus dat is ook al afgedekt.
Het stimuleert schonere auto's, zuiniger rijden, is volledig transparant, eerlijk, hoeft nooit aangepast te worden aan gewijzigde marktomstandigheden etc... Alle onderbouwing van het huidige, ingewikkelde systeem worden afgedekt door een simpele tax op brandstof. Maar ja, makkelijk doen daar hebben ze nog nooit van gehoord in Den Haag.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Top, ik zeg gelijk invoeren (gelukkig zijn Belgie en Duitsland dichtbij)EvaluationCopy schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:12:
Het kan zo makkelijk. Gewoon ALLE autobelastingen afschaffen en alleen belasting op brandstof voeren.
PSN & XBL: Denkoyugo
Prima, dan ga ik in België of Duitsland tanken, is maar 20km vanaf thuis ofzoEvaluationCopy schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:12:
De gehele grensregio doet hier natuurlijk niet aan mee, dus dit zou dan europees geregeld moeten worden, dat is het grootste probleem met deze oplossing.
Vraag is hoe gaat dit dan in zijn werking voor LM's.
Die moeten een berekening maken op verwachte kosten. Dus als ik 25% betaal over mijn lease auto.
Maar toch weinig rij kan ik dan geld terug krijgen?
Je gaat nu betalen per tankbeurt.
Of gaan we nu alleen leasen zonder tankpas en deze kosten declareren bij de baas.
Die moeten een berekening maken op verwachte kosten. Dus als ik 25% betaal over mijn lease auto.
Maar toch weinig rij kan ik dan geld terug krijgen?
Je gaat nu betalen per tankbeurt.
Of gaan we nu alleen leasen zonder tankpas en deze kosten declareren bij de baas.
Wat mij betreft pakken ze dat als volgt aan:
MRB variabel maken op basis van CO2 uitstoot, zodat zowel lease als prive daar variatie in heeft.
Voor leaserts extra: bijtelling dan op basis van 25%, maar dan van het leasemaandbedrag wat er als loonkosten door de werkgever besteed wordt aan de auto. In dat lease maandbedrag vallen namelijk al brandstof verbruik, MRB en waarde auto, waardoor je voor een zuinige auto minder betaald in leasemaandbedrag.
Ik vind het nu bijv raar dat een 14% schone auto van 40k meer bijtelling heeft dan een 25% auto van 20k, terwijl als je naar het milieu kijkt de tweede een sterkere wissel daarop trekt.
Tevens is het raar dat als je een auto van 20k (bijv Kia) voor hetzelfde leasemaandbedrag hebt als een 40k auto (bijv VW) bij de zelfde %-categorie toch veel minder bijtelling betaald, terwijl je loon in natura (wat een lease auto eigenlijk is) vanuit werkgevers perspectief gelijk is in maandbedrag.
MRB variabel maken op basis van CO2 uitstoot, zodat zowel lease als prive daar variatie in heeft.
Voor leaserts extra: bijtelling dan op basis van 25%, maar dan van het leasemaandbedrag wat er als loonkosten door de werkgever besteed wordt aan de auto. In dat lease maandbedrag vallen namelijk al brandstof verbruik, MRB en waarde auto, waardoor je voor een zuinige auto minder betaald in leasemaandbedrag.
Ik vind het nu bijv raar dat een 14% schone auto van 40k meer bijtelling heeft dan een 25% auto van 20k, terwijl als je naar het milieu kijkt de tweede een sterkere wissel daarop trekt.
Tevens is het raar dat als je een auto van 20k (bijv Kia) voor hetzelfde leasemaandbedrag hebt als een 40k auto (bijv VW) bij de zelfde %-categorie toch veel minder bijtelling betaald, terwijl je loon in natura (wat een lease auto eigenlijk is) vanuit werkgevers perspectief gelijk is in maandbedrag.
Technisch moet het geen uitdaging zijn om de auto bij te laten houden hoeveel % elektrisch wordt gereden. Kan die dit niet aantonen? 25% bijtelling.DeluxZ schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:00:
[...]
Rijd je in een 7% auto, bijvoorbeeld de GTE, en rijd je alleen maar op benzine dan moet je gewoon belast worden als een "normale" benzine auto. Maar hoe ga je dat controleren?
Dit gaat natuurlijk alleen werken als je het met de hele EU invoert, verder is dit het enige echt goede idee wat mij betreft.Hoogie2004 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:16:
[...]
Prima, dan ga ik in België of Duitsland tanken, is maar 20km vanaf thuis ofzo
De gehele grensregio doet hier natuurlijk niet aan mee, dus dit zou dan europees geregeld moeten worden, dat is het grootste probleem met deze oplossing.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Reken nou eens echt uit wat een auto prive rijden kost, echt alleen in heel uitzonderlijke situaties met een zeer goede regeling als je geen gebruikt maakt van leaseauto kan dat uit. Zelfs de oudste maar toch zuinige auto zal je gemiddeld al snel €300,- (NETTO) per maand kosten*. Als je een relatief nieuwe auto en ook nog lekker wat prive kilometers rijdt is dit nog veel meer.DaTimMan schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:27:
[...]
*anekdotische verhalen over oude auto's die het wonderbaarlijk lang volhouden voegen niets toe (ik rij zelf zo'n geval op dit moment)
Kijk eens naar je leaseprijs per maand en haal daar 5-20% vanaf, dat is wat het jou prive zou kosten om die auto te rijden (excl. brandstof). Als jij prive lekker wat kilometers rijdt heb je dus echt niets te klagen met 100-400 bijtelling, als je niet veel kilometers rijdt heb je altijd de keuze de auto niet prive te rijden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Je vergeet dat je reiskostenvergoeding krijgt als je geen leaseauto neemt. Je moet dit bedrag optellen bij de bijtelling om te vergelijken of prive of zakelijk voordeliger is. Bij 25% is dat dus al snel prive rijden, tenzij je heel veel prive km maakt. Nee van alleen de bijtelling kan je weinig prive auto rijden.assje schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:34:
[...]
Reken nou eens echt uit wat een auto prive rijden kost, echt alleen in heel uitzonderlijke situaties met een zeer goede regeling als je geen gebruikt maakt van leaseauto kan dat uit. Zelfs de oudste maar toch zuinige auto zal je gemiddeld al snel €300,- (NETTO) per maand kosten*. Als je een relatief nieuwe auto en ook nog lekker wat prive kilometers rijdt is dit nog veel meer.
*anekdotische verhalen over oude auto's die het wonderbaarlijk lang volhouden voegen niets toe (ik rij zelf zo'n geval op dit moment)
Kijk eens naar je leaseprijs per maand en haal daar 5-20% vanaf, dat is wat het jou prive zou kosten om die auto te rijden (excl. brandstof). Als jij prive lekker wat kilometers rijdt heb je dus echt niets te klagen met 100-400 bijtelling, als je niet veel kilometers rijdt heb je altijd de keuze de auto niet prive te rijden.
Kunnen we het weer over de keuze van auto's hebben?
De regeling gaat toch pas volgend jaar op de schop, dus tegen die tijd is iedereen in dit topic wel voorzien van zijn voordelige/onvoordelige(HTT - die zal aan het scheuren zijn ipv posten) leasebak.
De regeling gaat toch pas volgend jaar op de schop, dus tegen die tijd is iedereen in dit topic wel voorzien van zijn voordelige/onvoordelige(HTT - die zal aan het scheuren zijn ipv posten) leasebak.
ping 127.212.23.124
...ik ben hard aan het lobbyen. April 2016 is toch wel beroerd om een nieuwe auto te moeten uitzoeken.
..en die plugins zijn echt duurder dan de 30K, ben benieuwd wat er voor nieuws gaat verschijnen komend jaar. Goedkope plugins of een degelijke volledig electrische auto van 30K met een range van 300-400KM zouden echt wel een feestje worden.
Dan wordt het dus echt de kunst om die in december te rijden met 4 of 7% bijtelling...
Ach, als het allemaal zo tegenvalt als het lijkt, misschien is het een goede motivatie volgend jaar even lekker te solliciteren en op het fietsje naar mijn werk te kunnen...
..en die plugins zijn echt duurder dan de 30K, ben benieuwd wat er voor nieuws gaat verschijnen komend jaar. Goedkope plugins of een degelijke volledig electrische auto van 30K met een range van 300-400KM zouden echt wel een feestje worden.
Dan wordt het dus echt de kunst om die in december te rijden met 4 of 7% bijtelling...
Ach, als het allemaal zo tegenvalt als het lijkt, misschien is het een goede motivatie volgend jaar even lekker te solliciteren en op het fietsje naar mijn werk te kunnen...
Eensch!pjottum schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:52:
Kunnen we het weer over de keuze van auto's hebben?
Laat ik dan maar aftrappen; gisteren te horen dat voor 'mijn' auto daadwerkelijk de offerte is aangervaagd bij de dealer en ik heb van HR het definitieve voorstel gekregen. Dus nu de juiste handtekeningen en hopelijk per 1 januari in mijn nieuwe auto rijden. (en ja, dan mag ik een heerlijke bak aan bijtelling betalen in de 20%
Ik had al iemand voorbij zien komen die een presentje van de LM kreeg voor het voorbeeldig inleveren van zijn wagen. Alhoewel dat mijn principe ook is (tot nu toe heb ik ze hartstikke netjes teruggebracht kan ik die motivatie voor mijn huidige LM niet opbrengen. Nadat ze mij met 2ehands banden en versleten ruitenwissers terug de weg op stuurden (heerlijk met dat pokkenweer de laatste tijd) heb ik besloten dat ik bezuinig op mijn poetsuren.
Dus ik heb net mijn spullen eruit getrokken, een natte lap over het dashboard gehaald en gooi straks nog een overgebleven muntje in de zuiger bij het benzinestation, en verder doen ze het zelf maar
.
. Je moet elke nieuwe auto toch weer leren kennen en de grenzen weten te vinden. Dat, en ze moet nog ingereden worden natuurlijk.
Wat betreft die bijtelling snap ik het uitgangspunt van beide partijen heel goed. Prive een leuke auto rijden is voor mij een hoop rompslomp/regelwerk (tenzij private lease maar da's niet echt voordelig) aan onderhoud, banden, reparaties etc en dan heb ik ook nog eens niet het gemak van onbeperkt privé rijden (want dat hebben wij er dan bij).
Snel gerekend: Wij hebben 1150 euro leasebudget. Als je dat netto laat uitkeren + de kilometers declareert heb ik zo'n 700~800 euro netto om mee te werken. Daar moet álles af. Afschrijving, brandstof, onverwacht onderhoud, you name it. En dan wil ik ook nog eens een comfortable bak met lekker wat vermogen.
Dat kan voor mij privé echt niet uit, zeker niet met de kilometers die ik (privé) maak. Dus zelfs in de 25% bijtelling ben ik met (voor de Skoda) 450 euro netto nog een spekkoper, en dat besef ik me heel goed (voor mensen mij betichten van neerkijken op de priverijder). Prive zou deze combinatie me het dubbele gekost hebben, en zelfs als ik in die situatie zou kiezen voor downsizen kom ik nog makkelijk over die 450 heen zonder onverwacht onderhoud.
Dus ja, de bijtelling gaat terug om hoog... ik maak me er niet druk om. We hebben nog steeds een flink voordeel, maar ik wil wel even onderuit halen dat we fluitend in onze sloepen rondtoeren om het publiek te jennen - ik moet als tegenprestatie echt veel kilometers maken, altijd paraat staan en niet vies opkijken als er een keer een 70-urige werkweek tussen zit. Uiteraard betekent dat niet dat anderen (zonder leasewagen) dit niet zouden doen of hoeven, maar dat jouw baas er dan voor kiest je daar niet mee te helpen kan ik niks aan doen natuurlijk.
Ik kijk er dus wel degelijk naar bij een nieuwe baan - vereist de baan veel kilometers? Dan verwacht ik dat daar een passende oplossing tegenover staat die voor mij 'uit' kan. Ik heb altijd nog de optie om meer te eisen of nee te zeggen. Succes maak je wat dat betreft zelf, ongeacht de werkgever. Vergeet niet dat je baas zonder jou ook nergens is, jij helpt zijn bedrijf groeien en doelen te behalen en daar verdient hij (als hij het goed doet) ook prima aan. Je bent geen scholier meer die verplicht op moet komen dagen elke dag en morrend de regels accepteert.
Dus ik heb net mijn spullen eruit getrokken, een natte lap over het dashboard gehaald en gooi straks nog een overgebleven muntje in de zuiger bij het benzinestation, en verder doen ze het zelf maar
Ik denk dat ik rustig aan doe de eerste wekenpjottum schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:52:
(HTT - die zal aan het scheuren zijn ipv posten)
Wat betreft die bijtelling snap ik het uitgangspunt van beide partijen heel goed. Prive een leuke auto rijden is voor mij een hoop rompslomp/regelwerk (tenzij private lease maar da's niet echt voordelig) aan onderhoud, banden, reparaties etc en dan heb ik ook nog eens niet het gemak van onbeperkt privé rijden (want dat hebben wij er dan bij).
Snel gerekend: Wij hebben 1150 euro leasebudget. Als je dat netto laat uitkeren + de kilometers declareert heb ik zo'n 700~800 euro netto om mee te werken. Daar moet álles af. Afschrijving, brandstof, onverwacht onderhoud, you name it. En dan wil ik ook nog eens een comfortable bak met lekker wat vermogen.
Dat kan voor mij privé echt niet uit, zeker niet met de kilometers die ik (privé) maak. Dus zelfs in de 25% bijtelling ben ik met (voor de Skoda) 450 euro netto nog een spekkoper, en dat besef ik me heel goed (voor mensen mij betichten van neerkijken op de priverijder). Prive zou deze combinatie me het dubbele gekost hebben, en zelfs als ik in die situatie zou kiezen voor downsizen kom ik nog makkelijk over die 450 heen zonder onverwacht onderhoud.
Dus ja, de bijtelling gaat terug om hoog... ik maak me er niet druk om. We hebben nog steeds een flink voordeel, maar ik wil wel even onderuit halen dat we fluitend in onze sloepen rondtoeren om het publiek te jennen - ik moet als tegenprestatie echt veel kilometers maken, altijd paraat staan en niet vies opkijken als er een keer een 70-urige werkweek tussen zit. Uiteraard betekent dat niet dat anderen (zonder leasewagen) dit niet zouden doen of hoeven, maar dat jouw baas er dan voor kiest je daar niet mee te helpen kan ik niks aan doen natuurlijk.
Ik kijk er dus wel degelijk naar bij een nieuwe baan - vereist de baan veel kilometers? Dan verwacht ik dat daar een passende oplossing tegenover staat die voor mij 'uit' kan. Ik heb altijd nog de optie om meer te eisen of nee te zeggen. Succes maak je wat dat betreft zelf, ongeacht de werkgever. Vergeet niet dat je baas zonder jou ook nergens is, jij helpt zijn bedrijf groeien en doelen te behalen en daar verdient hij (als hij het goed doet) ook prima aan. Je bent geen scholier meer die verplicht op moet komen dagen elke dag en morrend de regels accepteert.
[ Voor 66% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-10-2014 13:14 ]
De Mini die ik ruim 2 maanden geleden afgeleverd kreeg was van binnen ook niet schoon, dus toen ik die twee weken geleden in kon ruilen voor een grotere auto is er het goedkoopste wasprogramma overheen gegaan en heb ik alleen de matjes een keer uitgeklopt. Daarna was hij schoner dan toen ik hem kreeg.
Verder ben ik altijd erg voorzichtig met de leaseauto's. Ik rijd al weer jaren schadevrij en ik doe ook gewoon met gemak 60.000 km met een set banden. Mijn laatste auto leverde ik in (bij vertrek) met bijna 99.000km op de teller en de originele set banden (ruim voldoende diepte). Komt ook grotendeels door de winterbanden natuurlijk, dan slijt het minder
Al met al ben ik gewoon voorzichtig met de auto. Ik ben niet het type dat doorrijdt met een brandend oliepeil lampje..
Vorige week een brief gehad van de LM. De dealer had aangegeven dat mijn auto in week 51 geleverd kon worden. Moet dus nog even wachten op de 308 SW
Verder ben ik altijd erg voorzichtig met de leaseauto's. Ik rijd al weer jaren schadevrij en ik doe ook gewoon met gemak 60.000 km met een set banden. Mijn laatste auto leverde ik in (bij vertrek) met bijna 99.000km op de teller en de originele set banden (ruim voldoende diepte). Komt ook grotendeels door de winterbanden natuurlijk, dan slijt het minder
Al met al ben ik gewoon voorzichtig met de auto. Ik ben niet het type dat doorrijdt met een brandend oliepeil lampje..
Vorige week een brief gehad van de LM. De dealer had aangegeven dat mijn auto in week 51 geleverd kon worden. Moet dus nog even wachten op de 308 SW
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
Ik mag mogelijk een nieuwe auto uit zoeken (mits er een overstap gaat plaatsvinden).
Vooralsnog heb ik iedere keer gekeken naar de 14% bijtelling modelletjes, maar met het oog op de toekomst en de nieuwe norm in het nieuwe jaar ben ik ook maar eens aan het kijken naar de 20%. Ik vind het zelf niet erg om nu wat meer te betalen ik rij nu een megane hatchback en zou nu of kiezen voor een sneller / luxer model of gewoon wat groters (station). Hopelijk weet ik donderdag meer van de voorwaarden zodat ik een totaal plaatje kan maken. Ik heb tot nu gekeken naar de V40 (lekker snel even groot als mijn megane maar veel luxer), Peugot 308 SW (lekker ruim en clean van binnen), Skoda octavia (saai maar wel heel ruim).
Vooralsnog heb ik iedere keer gekeken naar de 14% bijtelling modelletjes, maar met het oog op de toekomst en de nieuwe norm in het nieuwe jaar ben ik ook maar eens aan het kijken naar de 20%. Ik vind het zelf niet erg om nu wat meer te betalen ik rij nu een megane hatchback en zou nu of kiezen voor een sneller / luxer model of gewoon wat groters (station). Hopelijk weet ik donderdag meer van de voorwaarden zodat ik een totaal plaatje kan maken. Ik heb tot nu gekeken naar de V40 (lekker snel even groot als mijn megane maar veel luxer), Peugot 308 SW (lekker ruim en clean van binnen), Skoda octavia (saai maar wel heel ruim).
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
De V40 is niet even groot als de Megane volgens mij hoor.Shunt schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:11:
Ik mag mogelijk een nieuwe auto uit zoeken (mits er een overstap gaat plaatsvinden).
Van bumper tot bumper wel
Maar kwa inhoud niet
Maar kwa inhoud niet
Volgens mij als je de maten van Volvo:
http://esd.volvocars.com/...es/Brochure-Volvo-V40.pdf
Vergelijkt met de maten van de Renault:
http://web.renault.nl/dow...t/megane/pdf/compleet.pdf
Zit dat toch echt allemaal heel erg dicht bij elkaar hoor. Ik kan alleen bij de Renault niet de afstand tot zitvlak achterbank tot onderkant voor stoel vinden.
http://esd.volvocars.com/...es/Brochure-Volvo-V40.pdf
Vergelijkt met de maten van de Renault:
http://web.renault.nl/dow...t/megane/pdf/compleet.pdf
Zit dat toch echt allemaal heel erg dicht bij elkaar hoor. Ik kan alleen bij de Renault niet de afstand tot zitvlak achterbank tot onderkant voor stoel vinden.
Game PC
@shunt:
Ik heb een Renault megane station en 2 kindertjes. Bedje, dubbele buggy en klapkinderstoel en dan kan het laadzeil nog dicht.
Ik heb een week in een V40 gereden, toen ik m kreeg moest exact dat aan belading erin. De kinderstoel was alleen passend te krijgen door doe hoedenplank te demonteren en een stuk boven de passagiershoofdruimte te laten uitsteken. Verder heb ik het matrasje bij de voetenruimte moeten plaatsen en uiteindelijk ging de kofferbak na een dik half uur inpakken net dicht. Kinderen braaf in de kinderstoeltjes dus t was wel veilig, maar zelfs tussen de kinderstoeltjes was niet meer dan 15CM vrij.
Ik heb een Renault megane station en 2 kindertjes. Bedje, dubbele buggy en klapkinderstoel en dan kan het laadzeil nog dicht.
Ik heb een week in een V40 gereden, toen ik m kreeg moest exact dat aan belading erin. De kinderstoel was alleen passend te krijgen door doe hoedenplank te demonteren en een stuk boven de passagiershoofdruimte te laten uitsteken. Verder heb ik het matrasje bij de voetenruimte moeten plaatsen en uiteindelijk ging de kofferbak na een dik half uur inpakken net dicht. Kinderen braaf in de kinderstoeltjes dus t was wel veilig, maar zelfs tussen de kinderstoeltjes was niet meer dan 15CM vrij.
@iedereen.
Zoals ik al aangeef maak ik nu nog de overweging groot(station) vs even groot als wat ik nu heb maar luxer / sneller (een andere hatchback die even groot is ongeveer)Shunt schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:11: ik rij nu een megane hatchback en zou nu of kiezen voor een sneller / luxer model of gewoon wat groters (station). Hopelijk weet ik donderdag meer van de voorwaarden zodat ik een totaal plaatje kan maken. Ik heb tot nu gekeken naar de V40 (lekker snel even groot als mijn megane maar veel luxer)
Game PC
Heb het idee dat men niet goed leest. Megane hatchback komt inderdaad redelijk overeen met de V40.
Ik heb zelf ook een prive auto, ja die zijn duur. Ja lease is goedkoper, kwa euros, die 3 uur per dag dat ik in mijn vrije tijd in dat ding zit rekenen we dan even niet mee. In ruil voor dat rijd ik een leaseauto. Is de maatschappij er mee geholpen dat ik naast het gereedschap van mijn werkgever ( de auto) ook nog een 2e auto koop? nee tuurlijk niet. Kosten de prive kilometers heb meer geld? mwah max 50 euro per week. economisch dus slim.assje schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:34:
[...]
Reken nou eens echt uit wat een auto prive rijden kost, echt alleen in heel uitzonderlijke situaties met een zeer goede regeling als je geen gebruikt maakt van leaseauto kan dat uit. Zelfs de oudste maar toch zuinige auto zal je gemiddeld al snel €300,- (NETTO) per maand kosten*. Als je een relatief nieuwe auto en ook nog lekker wat prive kilometers rijdt is dit nog veel meer.
Ik persoonlijk heb niet de tijd om naast de tijd die ik al in de auto zit ook nog eens 500km per week prive te rijden. Dus ik persoonlijk zou dolgraag belasting betalen naar prive gebruik. Voor onderweg een goede stoel, en voor prive een normale bijdrage.
Het gaat me dan ook meer om het principe van het bagataliseren van een belastingverhoging omdat het maar om een auto/secundaire voorwaarde of wat dan ook gaat. Heel veel vroeger was de leaseauto gratis, maar toen wilde de BD er wat van vangen.
@assje, heb je een leaseauto en zo ja welke?
Heb zelf nu een V40 D4, en ik moet zeggen hij rijd voor mij beter dan een megane. Wel is de laadruimte erg klein.(had eerst een insignia). Verder vind ik de Adaptive cruise control een zegen.
[ Voor 4% gewijzigd door DaTimMan op 28-10-2014 13:47 ]
ik heb inderdaad over je hatchback heengelezen maar heb rekening gehouden met de mogelijkheid, door expliciet te vermelden dat ik een station heb.Shunt schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:33:
@iedereen.
[...]
Zoals ik al aangeef maak ik nu nog de overweging groot(station) vs even groot als wat ik nu heb maar luxer / sneller (een andere hatchback die even groot is ongeveer)
Wellicht komen de maten overeen maar de V40 is wel heel smal bovenin, waar de megane veel minder last van heeft. Hou daar wel rekening mee.
Overigens zou ik mijn Megane op elk moment willen ruilen voor een 14% V40 d4
Owh crap... the good old Volvo v40 discussie komt weer op gang ... ik dacht dat we inmiddels wel helder hadden dat deze auto een leuke verschijning is maar het niet moet hebben van zijn ruimte. Max twee personen en bagage en dan is de koek wel op
)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Het leuke is er is helemaal geen discussie over de grote. Er is alleen een statement dat mijn Megane Hatchback op de cijfertjes ongeveer even groot is als de V40.renzo4000 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:42:
Owh crap... the good old Volvo v40 discussie komt weer op gang ... ik dacht dat we inmiddels wel helder hadden dat deze auto een leuke verschijning is maar het niet moet hebben van zijn ruimte. Max twee personen en bagage en dan is de koek wel op)
Ik moet zoizo eerst nog eens een definitief aanbod krijgen voor ik serieus kan gaan kijken.
Game PC
Vandaag is mijn bestelling naar de leasemaatschappij gegaan:
Ford Mondeo (nieuw model) Titanium 2.0 TDCi Hatchback 110 kW, 6 Versnellingen
Metaallak: Deep Impact Blue
Bekleding: Geperforeerd leer in Charcoal black
Opties:
Opties:
- First Edition Pack
- 8 inch Touchscreen
- Navigatie
- DAB
- SYNC2: smartphonekoppeling en Voice Control
- Geavanceerde parkeerassistent
- Adaptieve LED verlichting
- Keyless Entry
- Handsfree elektrisch bedienbare achterklep - Premium Comfort Seat Pack
- Premium geperforeerd lederen bekleding
- Massagefunctie, 11 individueel instelbare luchtkussens
- 10-weg elektrisch verstelbare voorstoelen
- Verwarmbare en ventileerbare voorstoelen - Adaptieve Cruise Control
- Achteruitrijcamera
- Privacy Glass
- Opblaasbare gordels achter
- Wielslotset gemonteerd
- MegaTyre* FordDirect set, 5x2-spaaks, 8,0x19" (velg 1858591), incl. Conti banden (235/40)
- Dakdragers, 4/5-deurs, Aluminium, afsluitbaar
Opblaasbare gordels achter? Wat moet ik me daarbij voorstellen?Sikkek schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:48:
Opties:Accessoires:
- First Edition Pack
- 8 inch Touchscreen
- Navigatie
- DAB
- Keyless Entry
- Handsfree elektrisch bedienbare achterklep- Premium Comfort Seat Pack
- Verwarmbare en ventileerbare voorstoelen- Adaptieve Cruise Control
- Achteruitrijcamera
- Privacy Glass
Kan niet wachten tot 'ie geleverd wordt (zal ergen in februari / maart zijn...)
- Wielslotset gemonteerd
- MegaTyre* FordDirect set, 5x2-spaaks, 8,0x19" (velg 1858591), incl. Conti banden (235/40)
Soort van airbags ingebouwd in de gordels. Bij een ongeluk wordt de oppervlakte van de gordels flink vergroot, zodat er minder kracht op het lichaam komt.
Nou het is dezelfde kracht ongeveer, maar het wordt beter verdeeld, over een groter oppervlak. 
Die nieuwe Mondeo is wel een beest van een wagen zeg!
Die nieuwe Mondeo is wel een beest van een wagen zeg!
[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 28-10-2014 14:58 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Dat is wat ik bedoelde, smartass 
Ja, hij is serieus groot. De kofferbak van de hatchbak is zelfs groter den de kofferbak van mijn Megane Estate...
Ja, hij is serieus groot. De kofferbak van de hatchbak is zelfs groter den de kofferbak van mijn Megane Estate...
[ Voor 61% gewijzigd door Sikkek op 28-10-2014 15:01 ]
Mooie auto! Ben benieuwd naar je ervaringen...Sikkek schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:48:
En ik heb zojuist bevestiging van de dealer dat de bestelling binnen is, dus nu gaat het echte wachten beginnen....
Voorin heb je weer airbags. Misschien daarom niet?Anoniem: 105569 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:06:
Maar die zitten dus niet voorin?
Nee, dat is dan weer geen optie... Het is speciaal voor kinderen bedoeld, geloof ik.
Dus? De gordel doet niks denk je? De druk op het lichaam zal niet veel verschillen denk ik. Mooie auto inderdaad. Werd ook wel eens tijd voor een update. Voor mijn gevoel gaat het oude model al 120 jaar mee.Gaat niet door schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:07:
[...]
Voorin heb je weer airbags. Misschien daarom niet?
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 28-10-2014 15:13 ]
't is een Ford, dus rijdt als een tierelier.
Buitenkant is ook prima in orde, interieur is niet het mooiste wat er op dit moment te verkrijgen is als ik zo eens kijk. Maar zeker niet lelijk.
Zit eens te kijken op Leaseplan direct...Maar wat een wirwar aan pakketten bij Ford zeg...
Ik zie zo al 5 pakketten die alleen al met de stoelen te maken hebben.
Maak er dan gewoon een keuze van : stoel 1, 2 of 3 met bekleding 1, 2 of 3.
Sowieso wordt ik tureluurs van sommige pakketten vs opties hoor. Wat dat betreft maken die Japanners het wel makkelijker:
Standaard
Luxe
Business
Executive
Dan nog als optie de kleur, schuifdak en audio upgrade. Klaar.
Buitenkant is ook prima in orde, interieur is niet het mooiste wat er op dit moment te verkrijgen is als ik zo eens kijk. Maar zeker niet lelijk.
Zit eens te kijken op Leaseplan direct...Maar wat een wirwar aan pakketten bij Ford zeg...
Ik zie zo al 5 pakketten die alleen al met de stoelen te maken hebben.
Maak er dan gewoon een keuze van : stoel 1, 2 of 3 met bekleding 1, 2 of 3.
Sowieso wordt ik tureluurs van sommige pakketten vs opties hoor. Wat dat betreft maken die Japanners het wel makkelijker:
Standaard
Luxe
Business
Executive
Dan nog als optie de kleur, schuifdak en audio upgrade. Klaar.
Ben wel benieuwd, wat kost zoiets in de maand, hoeveel KM en welke leasemaatschappij?Sikkek schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:48:
Opties:Accessoires:
- First Edition Pack
- 8 inch Touchscreen
- Navigatie
- DAB
- Keyless Entry
- Handsfree elektrisch bedienbare achterklep- Premium Comfort Seat Pack
- Verwarmbare en ventileerbare voorstoelen- Adaptieve Cruise Control
- Achteruitrijcamera
- Privacy Glass
- Wielslotset gemonteerd
Zullen we voortaan met zijn allen afspreken dat we dat bij een bestelling direct ebrij zetten dan weet iedereen gelijk of zoiets in zijn budget past of niet..
Wat het kost hangt ook enorm af van het bedrijf waar je werkt (schaalvoordeel autovloot). Het leasebedrag is 869 op basis van 35.000km, 4 jaar, ex brandstof
[ Voor 4% gewijzigd door Sikkek op 28-10-2014 16:40 ]
Dit is niet te zeggen. Ik heb voor mijn huidige auto de offerte opgevraagd bij 4 leasemaatschappijen en 1 merk-dealer voor dezelfde auto-configuratie. Allen onder de zelfde voorwaarden (winterbanden, verzekering full, eigenrisico 0, vervangend vervoer en nog meer parameters die het bedrag met 10tjes tot 100 euro kunnen verhogen of verlagen per maand). En dan ook met de voorwaarden die algemeen bekend zijn (looptijd, brandstof incl, kilometers per jaar, max kilometers) gelijk.thefox154 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:36:
[...]
Ben wel benieuwd, wat kost zoiets in de maand, hoeveel KM en welke leasemaatschappij?![]()
Zullen we voortaan met zijn allen afspreken dat we dat bij een bestelling direct ebrij zetten dan weet iedereen gelijk of zoiets in zijn budget past of niet..
Scheelde alsnog 170 euro per maand tussen de duurste en de goedkoopste. Bovendien had de duurste ook nog de minste service (uit eerdere ervaring en van collega's) en de goedkoopste de beste service.
Het kan raar lopen, maar zeker van die duurste schrok ik in het begin gigantisch (was eerste die een antwoord had..) Voor de auto's die hier voorbij komen kun je dus slechts met enige mate een schatting geven of het voor jou past.
Zeker bij lagere max kilometers en lagere kilometers per jaar kunnen de afwijkingen erg oplopen tussen de verschillende leasemaatschappijen.
@Sikkek, moest je verplicht diesel? Bij 35k zijn de lease tarieven (inclusief brandstof) van de Passat benzine en de C180 benzine gunstiger en heb je een snellere auto (meer PK). Jammer dat de nieuwe Mondeo niet 20% is met benzinemotor.
[ Voor 14% gewijzigd door Z___Z op 28-10-2014 16:55 ]
Maar ook een veel hogere bijtelling... De benzine versies vallen allemaal in de 25% klasse vanaf 2015.
Daarnaast: ik vind de Mondeo veel mooier dan de Passat, en als ik Mercedes wil rijden bestel ik wel een taxi
Daarnaast: ik vind de Mondeo veel mooier dan de Passat, en als ik Mercedes wil rijden bestel ik wel een taxi
Ja dat snapt iedereen toch, daarom zeg ik KM + Leasebedrag + LeaseM dan heb je een redelijke indruk. Het zal nooit 300 per maand schelen. Het gaat toch om de indicatieGet!em schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:47:
[...]
Dit is niet te zeggen. Ik heb voor mijn huidige auto de offerte opgevraagd bij 4 leasemaatschappijen en 1 merk-dealer voor dezelfde auto-configuratie. Allen onder de zelfde voorwaarden (winterbanden, verzekering full, eigenrisico 0, vervangend vervoer en nog meer parameters die het bedrag met 10tjes tot 100 euro kunnen verhogen of verlagen per maand). En dan ook met de voorwaarden die algemeen bekend zijn (looptijd, brandstof incl, kilometers per jaar, max kilometers) gelijk.
Scheelde alsnog 170 euro per maand tussen de duurste en de goedkoopste. Bovendien had de duurste ook nog de minste service (uit eerdere ervaring en van collega's) en de goedkoopste de beste service.
Het kan raar lopen, maar zeker van die duurste schrok ik in het begin gigantisch (was eerste die een antwoord had..) Voor de auto's die hier voorbij komen kun je dus slechts met enige mate een schatting geven of het voor jou past.
Zeker bij lagere max kilometers en lagere kilometers per jaar kunnen de afwijkingen erg oplopen tussen de verschillende leasemaatschappijen.
Leasebedrag voor de BMW is 1185,- ex BTW voor 4 jaar met 40.000 km per jaar ex brandstof. (Zo'n 1355,- incl brandstof) Wel standaard met winterbanden, vervangend vervoer (1 klasse lager) en een nationale tankpas. (In het buitenland kan ik met de CC van mijn werkgever tanken) Leasebudget is overigens 1250,- incl brandstof, dus ik moet iets meer dan 100 euro bijbetalen...
Nice, echt dat nieuwe model dat een paar weken geleden is uitgekomen? Brute verschijningSikkek schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:48:
Ik moet trouwens nog 3 weken wachten op mn V40, ik ben echt heel erg benieuwd
[ Voor 35% gewijzigd door Widow op 28-10-2014 21:49 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Hmmm... ik moet nog wat afval naar de stort brengen en rijdt nog één dag in de BMW...Widow schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:45:
[...]
Nice, echt dat nieuwe model dat een paar weken geleden is uitgekomen? Brute verschijningik zie de foto's wel verschijnen in dit topic
Ik moet trouwens nog 3 weken wachten op mn V40, ik ben echt heel erg benieuwdkan niet wachten om de voorloop auto in te leveren. Ik zit ook in een verbouwing en heb zoveel mogelijk zooi met die voorloop auto vervoerd, dus dat ding zit echt vol met troep van glaswol, gipsplaten en andere bouwmaterialen, en de zooi van als je 3 uur per dag in zo'n auto zit. Ach, als ik straks maar geen gipsplaten met die V40 hoef te vervoeren
... maar de Skoda heeft een trekhaak, dus ik zal het maar laten
Ja, is het nieuwste model dat nog niet in Europa rijdt.Widow schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:45:
[...]
Nice, echt dat nieuwe model dat een paar weken geleden is uitgekomen? Brute verschijningik zie de foto's wel verschijnen in dit topic
Wellicht omdat velen niet uit die 'vroeger' periode komen maar pas de markt op zijn gekomen toen 14% de norm was? Daarnaast zijn auto's al duur genoeg en met de stijgende brandstofkosten stijgen de leaseprijzen ook weer flink waardoor je enerzijds minder waar voor je budget krijgt en anderzijds weer meer belasting betaald. Al met al wordt het met 25% straks duurder dan vroeger met 25%.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:09:
[...]
Het ligt aan je eigen instelling. De norm is dat je 25% bijtelling betaalt. Dat was 'vroeger' zo, dat is nu zo en dat is vanaf 2016 nog steeds zo. Alles wat lager is, is een bonus. Ik proef bij jou (en veel anderen) dat zij vinden dat 14% of 20% normaal is en dat 25% een straf zou zijn.
En als je dan nog kijkt naar mensen die een echt leasebudget hebben dat anders uitgekeerd wordt zie je dat zo'n leaseauto opeens helemaal niet zo'n cadeautje is.
Dat gelul altijd over het wel of niet privé kunnen rijden voor het bedrag aan bijtelling dat je betaald... houd er dan ook rekening mee dat de meesten meer salaris zouden kunnen verdienen in een functie waar je geen leaseauto zou krijgen.
Ik zie de leaseauto helemaal niet als een cadeautje van de werkgever maar een stuk extra beloning die straks echt te zwaar belast gaat worden waardoor het voor de startende op de arbeidsmarkt niet meer rendabel is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is toch niet het probleem van de belastingdienst, maar iets dat je met je werkgever moet bespreken?Tsurany schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:06:
[...]
Wellicht omdat velen niet uit die 'vroeger' periode komen maar pas de markt op zijn gekomen toen 14% de norm was? Daarnaast zijn auto's al duur genoeg en met de stijgende brandstofkosten stijgen de leaseprijzen ook weer flink waardoor je enerzijds minder waar voor je budget krijgt en anderzijds weer meer belasting betaald.
Onzin. 25% over de fiscale waarde = 25% over de fiscale waarde. Dat prijzen stijgen (inflatie) is normaal.Al met al wordt het met 25% straks duurder dan vroeger met 25%.
Meer salaris staat los van het gegeven dat je die zelfde auto zelf niet voor dat geld zal kunnen rijden (in de meeste gevallen). Die discussie is zo vaak gevoerd en alleen bij een scheve vergelijking (nieuwe leasebak versus oude(re) andere auto kom je kostentechnisch gelijk uit.En als je dan nog kijkt naar mensen die een echt leasebudget hebben dat anders uitgekeerd wordt zie je dat zo'n leaseauto opeens helemaal niet zo'n cadeautje is.
Dat gelul altijd over het wel of niet privé kunnen rijden voor het bedrag aan bijtelling dat je betaald... houd er dan ook rekening mee dat de meesten meer salaris zouden kunnen verdienen in een functie waar je geen leaseauto zou krijgen.
Als jouw leasebudget uitgekeerd zou worden, dan wordt het gehele bedrag 42 of 52% belast. Een stukje krijg je wellicht 'terug' in de vorm van een hogere pensioenopbouw, 13e maand en vakantiegeld. Als leasebedrag hoef je slechts over 25% van de fiscale waarde die belasting te betalen en dat is doorgaans minder.Ik zie de leaseauto helemaal niet als een cadeautje van de werkgever maar een stuk extra beloning die straks echt te zwaar belast gaat worden waardoor het voor de startende op de arbeidsmarkt niet meer rendabel is.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
14% Is nooit de norm geweest. Dat is nog steeds en altijd 25%. De 14% was een korting van 11procenpunt, die je als een soort van beloning kreeg omdat je een zuinige auto kiest. Sterker nog, als je veel prive reed met een 14% auto kon je een naheffing krijgen, dat was niet het geval met een 25% auto....Tsurany schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:06:
[...]
Wellicht omdat velen niet uit die 'vroeger' periode komen maar pas de markt op zijn gekomen toen 14% de norm was? Daarnaast zijn auto's al duur genoeg en met de stijgende brandstofkosten stijgen de leaseprijzen ook weer flink waardoor je enerzijds minder waar voor je budget krijgt en anderzijds weer meer belasting betaald. Al met al wordt het met 25% straks duurder dan vroeger met 25%.
[ Voor 0% gewijzigd door L-VIS op 29-10-2014 11:14 . Reden: Correcte percentage toegevoegd :) ]
11 procentpunt, geen 11%L-VIS schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:22:
[...]
14% Is nooit de norm geweest. Dat is nog steeds en altijd 25%. De 14% was een korting van 9%, die je als een soort van beloning kreeg omdat je een zuinige auto kiest. Sterker nog, als je veel prive reed met een 14% auto kon je een naheffing krijgen, dat was niet het geval met een 25% auto....
Hoezo zou het niet meer rendabel zijn (voor starters)? Bottom line is het, met name voor detacheerders, een werktuig om bij de klant te geraken. Gebruik je de leasemachine enkel daarvoor, dan is het (uiteraard) onbelast. Kies je ervoor hem ook privé te gaan gebruiken, dan wordt het als verkapt onderdeel van je salaris belast en dan valt zelfs 25% nog mee t.o.v. doorgaans 42/52%. Bovendien hebben starters, maar ook seniors, gewoon de keuze om een A- of B-segmenter te nemen i.p.v. een D-segmenter of hoger, dus ook die kosten (verbruik leasebudget + evt. bijtelling) heb je zelf grotendeels in de hand.Tsurany schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:06:
[...]
Ik zie de leaseauto helemaal niet als een cadeautje van de werkgever maar een stuk extra beloning die straks echt te zwaar belast gaat worden waardoor het voor de startende op de arbeidsmarkt niet meer rendabel is.
Wat een geouwehoer hier allemaal. Ben je het er niet mee eens? Ga dan niet privé in de lease auto rijden. Kan je het niet betalen?? Misschien moet je een goedkopere auto gaan rijden. Maar cut the crap. Nu weer ontopic graag.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nog anderehalve maand tot mijn GTE op de stoep staat!
Tot die tijd een lekker cheesy GTE promofilmpje van Volkswagen.
Tot die tijd een lekker cheesy GTE promofilmpje van Volkswagen.
Nog precies één etmaal voordat ik die GTE als ontbijt kan eten (op de snelweg dan toch)
.
Misschien toch die chip van JD maar overwegen. Eigenlijk kán ik het niet maken dat mijn snelle station het nog moet afleggen tegen hybrides en GTE's op de 0-100 tijd
.
Misschien toch die chip van JD maar overwegen. Eigenlijk kán ik het niet maken dat mijn snelle station het nog moet afleggen tegen hybrides en GTE's op de 0-100 tijd
[ Voor 49% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-10-2014 10:19 ]
Mooie bak die GTE. Ga een proefrit aanvragen, ben benieuwd hoe die rijd. Lijkt erop dat een stuk van die promo in R'dam is gefilmd.
Met een leasecontract van 4 jaar krijg je dus over de hele looptijd 100% van de fiscale waarde bij je loon opgeteld, waar je dus ook weer 42% of 52% belasting over afdraagt.AllSeeyinEye schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:18:
Als jouw leasebudget uitgekeerd zou worden, dan wordt het gehele bedrag 42 of 52% belast. Een stukje krijg je wellicht 'terug' in de vorm van een hogere pensioenopbouw, 13e maand en vakantiegeld. Als leasebedrag hoef je slechts over 25% van de fiscale waarde die belasting te betalen en dat is doorgaans minder.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
En dat is dan 'loon' wat je na 4 jaar ook weer terug moet geven. Salaris mag je in de regel zelf houden
.
Hoezo zou je dat 'loon' weer terug moeten geven? Dat ik van het weekend naar de schoonfamilie heb kunnen rijden is volgens mij datgene waarom ik de bijtelling moet betalen. En dat ritje/loon pakken ze me niet meer af 
Overigens weet ik nog niet wat ik vanaf 2016 ga doen qua auto. Momenteel rij ik idioot veel zakelijk (dit jaar al bijna 70.000km gereden), dus ik wil een goede auto hebben, maar die heeft ook een aardige bijtelling vanaf 2016. Prive maak ik juist weer korte ritten, dus dan volstaat een klein bakkie in principe ook. Vanuit dat perspectief zou ik dan prive er een auto naast nemen en de zakelijke auto alleen zakelijk gebruiken. Maar aan de andere kant is de auto bij de dealer voor een beurt of reparatie neer kunnen zetten zonder gezeik en (onverwachte)kosten ook bijzonder relaxt, maar dan moet je wel de hogere bijtelling voor lief nemen.
Maar 2016 is overigens nog ver weg en de VVD en PvdA doen moeilijk, dus voorlopig maak ik me niet druk
Overigens weet ik nog niet wat ik vanaf 2016 ga doen qua auto. Momenteel rij ik idioot veel zakelijk (dit jaar al bijna 70.000km gereden), dus ik wil een goede auto hebben, maar die heeft ook een aardige bijtelling vanaf 2016. Prive maak ik juist weer korte ritten, dus dan volstaat een klein bakkie in principe ook. Vanuit dat perspectief zou ik dan prive er een auto naast nemen en de zakelijke auto alleen zakelijk gebruiken. Maar aan de andere kant is de auto bij de dealer voor een beurt of reparatie neer kunnen zetten zonder gezeik en (onverwachte)kosten ook bijzonder relaxt, maar dan moet je wel de hogere bijtelling voor lief nemen.
Maar 2016 is overigens nog ver weg en de VVD en PvdA doen moeilijk, dus voorlopig maak ik me niet druk
Ik maakte de vergelijking dat het salaris waar je 42~52% belasting over betaalt, van jou is en blijft.
De auto, die je over 4 jaar tijd voor ruwweg de helft zelf bekostigd hebt (d.w.z. je hebt die waarde afgedragen aan de staat), gaat uiteindelijk terug naar de LM.
Uiteraard mag je privé kilometers maken, maar daar betaalt je baas voor - die dokt immers voor de MRB, de banden, het onderhoud en de brandstof. De belastingdienst int gewoon geld omdat het kan, en schuift dat in dit geval onder de noemer bijtelling.
Dus ja, het 'loon' waar je de bijtelling over betaalt is uiteindelijk niet van jou en geef je dus ook weer terug. Immers, als er geen bijtelling geheven werd, mocht ik nog steeds privé rijden van mijn baas, dat voordeel word niet weggenomen en is ook geldig ongeacht het type voertuig. Je betaalt bijtelling over de waarde van het voertuig en niet over de hoeveelheid privé kilometers die je maakt.
De auto, die je over 4 jaar tijd voor ruwweg de helft zelf bekostigd hebt (d.w.z. je hebt die waarde afgedragen aan de staat), gaat uiteindelijk terug naar de LM.
Uiteraard mag je privé kilometers maken, maar daar betaalt je baas voor - die dokt immers voor de MRB, de banden, het onderhoud en de brandstof. De belastingdienst int gewoon geld omdat het kan, en schuift dat in dit geval onder de noemer bijtelling.
Dus ja, het 'loon' waar je de bijtelling over betaalt is uiteindelijk niet van jou en geef je dus ook weer terug. Immers, als er geen bijtelling geheven werd, mocht ik nog steeds privé rijden van mijn baas, dat voordeel word niet weggenomen en is ook geldig ongeacht het type voertuig. Je betaalt bijtelling over de waarde van het voertuig en niet over de hoeveelheid privé kilometers die je maakt.
[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-10-2014 11:37 ]
Waarom nog 1,5 maand wachten? Dat ding staat waarschijnlijk al bij Pon op de parkeerplaats naast die van mijMrAcid schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:05:
Nog anderehalve maand tot mijn GTE op de stoep staat!
@HTT-Thalan: maar je betaalt via bijtelling ook niet voor de aanschaf van de auto, maar het feit dat dat ding beschikbaar is inclusief alle kosten (afschrijving, onderhoud, gebruik) Het meest eerlijke zou zijn als je van de auto de exacte kilometerprijs zou betalen, en dan op basis van de gereden kilometers een bijtelling zou krijgen. Grote nadeel hiervan is denk ik wel duidelijk; de kosten om de berekening te maken (en de bijbehorende controle daarop) zijn ontzettend hoog dus dat wordt niet gedaan.
Als je uitgaat van 25% bijtelling op basis van de cataloguswaarde, dan denk ik dat dat wel een redelijke benadering is van de kosten die je anders zou hebben.
Als je uitgaat van 25% bijtelling op basis van de cataloguswaarde, dan denk ik dat dat wel een redelijke benadering is van de kosten die je anders zou hebben.
Misschien moet de discussie hierover toch maar gevoerd worden in dit topic?
Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3
@Jeroen_V, wat mij betreft doen ze de bijtelling van 25% over het leasemaandbedrag wat je krijgt, want dat is de werkelijke waarde van het loon in natura ipv de waarde van de auto, omdat dat is wat de werkgever aan jou betaald (maar naar de rekening van de LM stort...).
Tevens is bij veel werkgevers zo dat je een beperkt aantal vrije prive km's hebt, dat is dus rechtstreeks een percentage van je loon in natura: als je lease auto op 40.000km/j op contract staat, en je mag van je werkgever maar 10.000km/j prive rijden: tadaa, daar is je 25% van je leasemaandbedrag dus exact wat je prive genoten hebt
Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3
@Jeroen_V, wat mij betreft doen ze de bijtelling van 25% over het leasemaandbedrag wat je krijgt, want dat is de werkelijke waarde van het loon in natura ipv de waarde van de auto, omdat dat is wat de werkgever aan jou betaald (maar naar de rekening van de LM stort...).
Tevens is bij veel werkgevers zo dat je een beperkt aantal vrije prive km's hebt, dat is dus rechtstreeks een percentage van je loon in natura: als je lease auto op 40.000km/j op contract staat, en je mag van je werkgever maar 10.000km/j prive rijden: tadaa, daar is je 25% van je leasemaandbedrag dus exact wat je prive genoten hebt
Ik ga uiteraard niet akkorord met 60k per jaar (woon werk verkeer eigen reistijd) om uiteindelijk quitte te spelen...Gast1981 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:41:
Hoezo zou het niet meer rendabel zijn (voor starters)? Bottom line is het, met name voor detacheerders, een werktuig om bij de klant te geraken. Gebruik je de leasemachine enkel daarvoor, dan is het (uiteraard) onbelast. Kies je ervoor hem ook privé te gaan gebruiken, dan wordt het als verkapt onderdeel van je salaris belast en dan valt zelfs 25% nog mee t.o.v. doorgaans 42/52%. Bovendien hebben starters, maar ook seniors, gewoon de keuze om een A- of B-segmenter te nemen i.p.v. een D-segmenter of hoger, dus ook die kosten (verbruik leasebudget + evt. bijtelling) heb je zelf grotendeels in de hand.
Dus verkapt salaris is prima, maar van salaris hoor je beter te worden! quitte spelen met leaseauto of eigen auto schaar ik niet onder salaris!
Zou kunnen - weet ik eigenlijk niet...! Ik heb een leasecontract lopen tot 13-12, dus daar moet ik op wachten. Niet uitgezocht wat het zou kosten om eerder in de GTE te gaan rijden eigenlijk. Ik zal eens informeren bij de dealer of hij er inderdaad al staat.biobak schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:45:
[...]
Waarom nog 1,5 maand wachten? Dat ding staat waarschijnlijk al bij Pon op de parkeerplaats naast die van mij
Ik zie het loon zelf als het gegeven dat mijn werkgever mij toestaat die auto prive te gebruiken. De belastingdienst ziet die toestemming als beloning en wenst dat te belasten en de kortste administratieve weg hierin is door domweg de cataloguswaarde van de auto voor een gegeven percentage bij het loon op te tellen.HTT-Thalan schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:36:
Ondertussen maak ik vaak in het weekend gebruik van die toestemming, en dat kan dus niet teruggegeven worden.
Zo zie ik het, maar zoals jij het ziet kan ook. Het leidt in extremis alleen soms wel tot conclusies als: "ik heb 4 jaar lang bijtelling betaald over de trekhaak, dus heb ik het volledige bedrag voldaan en is de trekhaak aan het eind dus van mij".
Dan zijn mensen met onbeperkt kilometers de sjaak met 100%Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:55:
En dan regel ik even een bijzonder fijne bijtelling met 80.000 zakelijke kilometers en hooguit een paar duizend privekilometers. Nu serieus: ik denk niet dat dit gaat werken zonder een goede kilometeradministratie, dus de administratieve last gaat omhoog voor werkgever en nemer, of men daarop zit te wachten?
[ Voor 25% gewijzigd door PeaceNlove op 29-10-2014 12:04 ]
Ik denk dat de 18 Inch Serron velgen op zijn...biobak schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:45:
[...]
Waarom nog 1,5 maand wachten? Dat ding staat waarschijnlijk al bij Pon op de parkeerplaats naast die van mij
Elke GTE op foto/dealer staat er immers op
O, dat is niet erg. Ik heb toch een set wintervelgen. De Serrons gaan er pas in het voorjaar weer opAcIDeR schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:16:
[...]
Ik denk dat de 18 Inch Serron velgen op zijn...
Elke GTE op foto/dealer staat er immers op
Dat lijkt me niet eerlijk aangezien iemand die veel voor zijn werk moet rijden (waardoor dus het leasebedrag hoger is) zwaarder belast wordt. Het gaat om de prive kilometers die je rijdt.Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:55:
Die 25% is niet gebaseerd op het aantal kilometers dat je prive tov het totaal mag rijden.Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:55:
Tja...Dat gaat toch wel gebeuren hoor. Ik denk niet dat je een V60 PHEV gaat kwijt rijden.HTT-Thalan schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:15:
Nog precies één etmaal voordat ik die GTE als ontbijt kan eten (op de snelweg dan toch).
Misschien toch die chip van JD maar overwegen. Eigenlijk kán ik het niet maken dat mijn snelle station het nog moet afleggen tegen hybrides en GTE's op de 0-100 tijd.
En die dingen worden alleen maar beter ontwikkeld. De gemiddelde auto kan nu eenmaal niet op tegen een beetje elektromotor.
Ach je moet maar denken, je bent in ieder geval sneller met je kerstboom in de kofferbak dan zij met de kerstboom op het dak
Is de Skoda Octavia 1.6DSG BL Elegance niet ergens in het buitenland te verkrijgen met ACC? Scheelt me potverdorie een hoop centjes t.o.v. de 2.0TDI Octavia en de 1.6TDI Passat. Zijn de merken toch niet helemaal vrij in hun doen en laten bij VAG.
Dit topic is gesloten.