Nee, een Greenline
De hoge catalogusprijs is natuurlijk ook te verklaren door de ontwikkeling die nodig is voor een volledig nieuwe aandrijflijn... Dat zakelijke rijders hier meer van profiteren als particuliere rijders vind ik ook begrijpbaar. De gemiddelde zakelijke auto maakt veel meer km's per jaar als een particulier gekochte auto. Dus is de impact van zakelijke rijders stimuleren groter.
Uiteindelijk heeft het natuurlijk helemaal niks te maken met co2 uitstoot, maar is wel gemakkelijk meetbaar. De reden waarom het wagenpark schoner moet is de luchtkwaliteit (vooral in de grote steden). Elektrisch rijden is hiervoor de toekomst en een PHEV is perfecte tussenstap.
Enige stap die nog gemaakt dient te worden door werkgever/LM/overheid is ervoor te zorgen dat die dingen ook opgeladen worden..
Uiteindelijk heeft het natuurlijk helemaal niks te maken met co2 uitstoot, maar is wel gemakkelijk meetbaar. De reden waarom het wagenpark schoner moet is de luchtkwaliteit (vooral in de grote steden). Elektrisch rijden is hiervoor de toekomst en een PHEV is perfecte tussenstap.
Enige stap die nog gemaakt dient te worden door werkgever/LM/overheid is ervoor te zorgen dat die dingen ook opgeladen worden..
Ik denk dat de kosten (onderhoud+slijtage) voor een veel gebruikte brandstof motor hoger zijn als dat van een accu.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
[...]
Ik heb het al eerder gezegd: de leasemaatschappij heeft daar 0,0 belang bij, integendeel zelfs. Een ongebruikte accu heeft namelijk een hogere restwaarde dan een flink gebruikte accu. Meer winst voor de leasemij dus, als die accu beperkt gebruikt wordt.
Overigens komt Ford begin 2015 met een concurrent voor de GTE: De C-Max plugin hybrid. 44 Km op de accu.
http://www.ford.com/cars/cmax/trim/energi/
Vanafprijs 34.995 euro. Denk dat dat nog een grotere lease knaller wordt dan de GTE.
Vanafprijs 34.995 euro. Denk dat dat nog een grotere lease knaller wordt dan de GTE.
Ik begrijp je reactie nu wat beter omdat je volgens mij niet echt bekend bent met het lease terrein. Het is echt niet zo dat het de leaserijder maar 100-200 euro kost. Die auto is vaak verkapt loon. Er is vaak een mobiliteitsregeling/leasebudget varierend van 600-900 euro. Hier zijn weer verschillende constructies mogelijk. Zoals bijv een treinabbo ipv een leaseauto, het bedrag laten uitkeren en prive een auto kopen, een goedkopere lease auto nemen waarbij het restant wordt uitgekeerd (of niet), een duurdere auto leasen waarbij je een deel eigen bijdrage hebt etc. Of er wordt een hoger salaris geboden maar geen leaseconstructie. Het is dus echt niet zo dat de leaserijder er lekker makkelijk en supergoedkoop vanaf komt.vhal schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:00:
Niet, ik heb geen lease maar ergens is het raar dat het gros van zulke auto's na hun leasetermijn via het oosten het land verlaten om daar hun tweede leven te beginnen. Overigens is het ook raar dat bijvoorbeeld een GTE 43K moet kosten voor een particulier terwijl de netto bijtelling voor een leaserijder < 150 euro per maand is? Ik gun ieder zijn lolletje maar krom is het wel. De CO2/verbruiksmetingen zijn ook behoorlijk optimistisch ingesteld.
Ik ben het wel eens dat de metingen van de bijtelling niet ideaal zijn maar in vrijwel geen enkele situatie gaat dit lukken. Dat is wat dat betreft jammer. Voor mij zie ik het echter zo in dat bedrijven gestimuleerd worden om aan de slag te gaan met electrische en zuinige motoren. Een incentive die er voorheen niet was. Daar zit wmb de grootste winst.
Wat mooi zou zijn is als je bijv een gemiddelde snelheid over 200km kan bepalen van alle leaserijders en hierover je berekening doen. Dus dan laat je bijv een ampera gemiddeld 60km/per uur rijden over een afstand van 200km maar ook een peugeot 107, een PHEV, Golf GTE, V40 en ook alle andere auto's die niet in de <14% bijtelling vallen om te bepalen wat de uitstoot/verbruik is. Er zijn redelijk wat gegevens bekend bij de leasemaatschappijen mede door de informatie die te halen is uit tankpassen en grote/kleine beurten. Daar moet vast wel iets mee te doen zijn. Lastige is dat je nooit iedereen 100% happy kan maken. Belangrijk is wel imo dat je actief bezig bent met innovatie en milieu.
Mijn offerte is trouwens ook doorgezet naar de leasemaatschappij. Erg blij mee!
CT 200h hybrid 100kW F Sport Line E-CVT
Metallic lak 'bi-colour' (white)
Smart Entry & Start System
Lexus Premium navigatiesysteem met SD kaart voor Europa en met Remote Touch Interface
Parkeersensoren voor en achter
LED lichtpakket
Accesoires:
Lichtmetalen velgen 7JX17 Sport met inruil origineel 16
Leer Create your own zonder stoel verwarming
STANDAARD UITRUSTING
Exterieur
Trim exterieur
F SPORT voorbumper
F-Sport upper & lower grille
F-sport dakspoiler
F-sport logo's op voorste zijschermen
Standaard lak
Velgen en banden
16'' 5x2 spaaks lichtmetalen velgen, donker getint
Bandreparatieset
Verlichting exterieur
Actieve remlichten, waarschuwen door te knipperen bij een noodstop
Halogeen koplampen met lichtsensor
LED daytime running lights
Mistlampen voor
Interieur
Instrumenten
Instapverlichting
LED achterlichtunits en kentekenverlichting
Multi-informatie display
TPWS (Tyre Pressure Warning System)
Open dak
Trim interieur
3-spaaks stuurwiel met leder bekleed
Hemelbekleding uitgevoerd in zwart
Lederen bekleding bovenkant instrumentarium en zijkant middenconsole
Stoffen/ Tahara bekleding
Stuurwielbediening voor audio, multi-info, telefoon en spraaksturing
Ventilatie en verwarming
Elektronische Climate Control met afzonderlijke klimaatzones bestuurder en passagier
Interieurluchtfilter met Pollen Removal Mode
Verlichting interieur
Zetels
60:40 deelbare achterbank
Handmatig verstelbare voorstoelen (6-voudig voor bestuurder, 4-voudig voor passagier)
ISOfix kinderstoel-bevestigingspunten buitenste zitplaatsen achter
Middenarmsteun vóór met leder bekleed
Sportstoelen
Stoelverwarming voor, traploos instelbaar
Comfort
Audio, tv en 12v access
12V aansluiting in middenconsole
AUX-aansluiting en USB-poort voor externe geluiddragers (iPod of andere MP3-speler)
Lexus Media Display
Lexus audiosysteem met FM/AM RDS tuner, cd-speler en 6 luidsprekers
MP3/WMA compatibliteit
Comfort aandrijving
Cruise Control
Communicatie / navigatie
Bluetooth handsfree GSM technologie met spraakgestuurde bediening in het Nederlands
Ruiten en glas
Elektrisch bedienbare ramen voor en achter, one-touch functionaliteit
Privacy glas
UV- en warmtewerend glas
Stuurinrichting
EPS (Electronic Power Steering), snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging
Handmatig verstelbare stuurkolom in hoogte en diepte
Veiligheid
Alarm
Startonderbreker (klasse1)
Gordels en airbags
2-Fase airbag bestuurder
2-Fase tweekamer airbag voorpassagier
Gordelspanners, voor en buitenste zitplaatsen achter
Gordijn-airbags voor en achter
Knie- airbags voor
Passagiersairbag uitschakelbaar
Waarschuwingssignaal veiligheidsgordels
Zij- airbags voor, bescherming van borst, buik en bekken
Ophanging
Remmen
ABS (Anti-lock Braking System) anti-blokkeer remsysteem
BAS (Brake Assist System) noodrem-assistent
EBD (Electonic Brakeforce Distribution), elektronische remkrachtverdeler
ECB-R (Electronically Controlled Braking-Regeneration) regeneratief remsysteem
Sloten
Automatische portiervergrendeling
Startknop, sleutelloos starten d.m.v. smart key
Veiligheid aandrijving
HAC (Hill-start Assist Control) wegrijassistent bij hellingen
TRC (Traction Control system)
VSC (Vehicle Stability Control)
Wettelijke kit
Zichtbaarheid
Binnenspiegel zelfdimmend
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar, verstelbaar en verwarmbaar
Buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzer
Buitenspiegels met oriëntatieverlichting
Make-up spiegels, verlicht
Regensensor
Lading
Dak
Koffer
Bagagerolhoes
Laadkleppen en -deuren
Lading interieur
Bekerhouders in voorportieren en middenconsole
Extra groot opbergvak onder laadvloer
Opbergvak met gescheiden compartimenten onder laadvloer
Opbergvakken in rugleuning voorstoelen
Trekhaak
Diversen
Anti-corrosie behandeling
Divers
2 mode Drive Selector met EV, ECO, NORMAL en SPORT modus
5-Deurs carrosserie
Bevestigingsogen bagageruimte, 4 stuks
Decoratiepanelen in Silver Metallic
Dynamic demper gemonteerd in achterklep, dempt resonantie
F-sport dorpellijsten
F-sport onderstel
F-sport pedalen en voetsteun
F-sport stuurwiel
Krasbestendige lak met zelfherstellend vermogen
Lexus full hybrid drive systeem met start-stop systeem en traploze CVT
Optitron instrumentarium met 2 mood functionaliteit en ECO indicator
Performance schokdempers
WIL (Whiplash Injury Lessening) voorstoelen en hoofdsteunen
Roetfilter
[ Voor 49% gewijzigd door thewizard2006 op 29-08-2014 11:06 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Really? Je hebt de hele discussie over PHEV niet gevolgd? Moet je voor de gein eens kijken wat een Outlander verbruikt wanneer de beperkte electrische actieradius over is.Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:50:
Daarnaast staat het helemaal niet vast dat elektrisch rijden beter is voor het milieu als je mee gaat rekenen wat de productie en recycling van accu's kost en de uitstoot van kolencentrales waarmee je je EV oplaadt. Google er maar eens op. Beter gaan we gebruik maken van waterstof, opgewekt met groene energie. Heb je de actieradius en de overheid heeft dan zelf in de hand hoe de brandstof opgewekt wordt - zou dus groen moeten zijn.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik blijf erbij dat een deel van de winst gezocht moet worden in het feit dat er nu actief gewerkt word aan zuinigere auto's. Ja, de manier van stroom opwekken in en voor hybrides is nog verre van ideaal, maar we kunnen niet ontkennen dat de poel met auto's in zijn geheel zuiniger begint te worden, ook de diesels en benzines kunnen met steeds minder brandstof hun werk doen.
Zo werkt het toch in de IT ook? Je hebt trendsetters nodig om een product verder te kunnen ontwikkelen, alleen de leaserijder moet financieel gestimuleerd worden daar waar de IT altijd zijn schare aan geeks heeft om producten te promoten. Er zijn gewoon te weinig geitewollen sokken in lease-land
.
Zo werkt het toch in de IT ook? Je hebt trendsetters nodig om een product verder te kunnen ontwikkelen, alleen de leaserijder moet financieel gestimuleerd worden daar waar de IT altijd zijn schare aan geeks heeft om producten te promoten. Er zijn gewoon te weinig geitewollen sokken in lease-land
Helemaal mee eens. Helaas heb je altijd een groep mensen die verwachten dat alles maar instant beter gemaakt kan worden en blijven schoppen omdat ze net naast de pot vissenHTT-Thalan schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:10:
Ik blijf erbij dat een deel van de winst gezocht moet worden in het feit dat er nu actief gewerkt word aan zuinigere auto's. Ja, de manier van stroom opwekken in en voor hybrides is nog verre van ideaal, maar we kunnen niet ontkennen dat de poel met auto's in zijn geheel zuiniger begint te worden, ook de diesels en benzines kunnen met steeds minder brandstof hun werk doen.
Zo werkt het toch in de IT ook? Je hebt trendsetters nodig om een product verder te kunnen ontwikkelen, alleen de leaserijder moet financieel gestimuleerd worden daar waar de IT altijd zijn schare aan geeks heeft om producten te promoten. Er zijn gewoon te weinig geitewollen sokken in lease-land.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik hoor dit soort dingen wel vaker, dat het zo goedkoop is om een lease auto te rijden, en dat iedereen dat wel wil, en dan helemaal met een tankpas erbij. Maar realiseer je wel dat je zo'n ding over het algemeen krijgt om mee naar klanten te gaan. In mijn geval, ik woon in de buurt van Haarlem en zit al een tijdje op een project in de buurt van Eindhoven. Elke dag 3,5 tot 4 uur in de auto zitten. Bovenop een werkdag van 8,5 uur, dus ik ben makkelijk 12 uur per dag van huis af. Het hoort bij het vak, dus ik klaag er niet over. Maar als ik rond 7u 's avonds thuiskom, heb ik nergens meer energie voor. In die context, wil je dan echt zo graag een lease auto? Want het is meer dan een auto alleenvhal schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:00:
Ik ken weinig mensen die zomaar 40k willen neerleggen voor een PHEV. Met dezelfde regeltjes zou ik best zo'n auto willen rijden. Misschien moet ik toch maar een ZZP'er worden
[ Voor 4% gewijzigd door Widow op 29-08-2014 11:27 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dus elektrische auto's worden alleen opgeladen met grijze stroom en voor waterstof is er opeens een wel voldoende groene stroom beschikbaar? Daarnaast is waterstof onstabieler en lastiger te transporteren in vergelijking met elektra.JT schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:01:
[...]
Really? Je hebt de hele discussie over PHEV niet gevolgd? Moet je voor de gein eens kijken wat een Outlander verbruikt wanneer de beperkte electrische actieradius over is.
Daarnaast staat het helemaal niet vast dat elektrisch rijden beter is voor het milieu als je mee gaat rekenen wat de productie en recycling van accu's kost en de uitstoot van kolencentrales waarmee je je EV oplaadt. Google er maar eens op. Beter gaan we gebruik maken van waterstof, opgewekt met groene energie. Heb je de actieradius en de overheid heeft dan zelf in de hand hoe de brandstof opgewekt wordt - zou dus groen moeten zijn.
Los daarvan maken alleen de hippies* zich zorgen om het milieu. Overheden willen er enkel voor zorgen dat de steden bewoonbaar blijven. En natuurlijk is groen hip en perfect voor marketing.
* = No offense, iedereen zou stil moeten staan bij een duurzaam bestaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 29-08-2014 11:44 ]
Mijn werkgever stuurt daar dus wél op. Als ik netjes oplaad kom ik op €152 netto per maand, doe ik dat niet dan wordt het €220 netto per maand. (Dat is niet alleen bijtelling, ook eigen bijdrage verrekend met een CO2 bonus).AllSeeyinEye schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
[...]
Ik heb het al eerder gezegd: de leasemaatschappij heeft daar 0,0 belang bij, integendeel zelfs. Een ongebruikte accu heeft namelijk een hogere restwaarde dan een flink gebruikte accu. Meer winst voor de leasemij dus, als die accu beperkt gebruikt wordt.
De huilende derde, voor zover die er op let, is de werkgever, die de brandstof af mag tikken.
Voor €70 netto per maand wil ik best even wat moeite doen, maar als het niet mogelijk blijkt (ik ben afhankelijk van openbare laadpalen want heb geen oprit) dan is €220 alsnog minder dan de €290 netto die de Golf 1.2 TSI met DSG zoals ik hem twee weken terug geconfigureerd had zou kosten.
Hoe dan ook blij dus!
44km op de accu betekent in Utrecht dat de Gemeente géén laadpaal komt aanleggen voor je. Dat moet minimaal 50km zijn.biobak schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:56:
Overigens komt Ford begin 2015 met een concurrent voor de GTE: De C-Max plugin hybrid. 44 Km op de accu.
Kan me voorstellen. Zou best een GTE variant voor de deur willen hebben staan.MrAcid schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:00:
[...]
Mijn werkgever stuurt daar dus wél op. Als ik netjes oplaad kom ik op €152 netto per maand, doe ik dat niet dan wordt het €220 netto per maand. (Dat is niet alleen bijtelling, ook eigen bijdrage verrekend met een CO2 bonus).
Voor €70 netto per maand wil ik best even wat moeite doen, maar als het niet mogelijk blijkt (ik ben afhankelijk van openbare laadpalen want heb geen oprit) dan is €220 alsnog minder dan de €290 netto die de Golf 1.2 TSI met DSG zoals ik hem twee weken terug geconfigureerd had zou kosten.
Hoe dan ook blij dus!
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
VAG kennende... Ja!t_captain schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:14:
GTx Variant, zal dat ooit bestaan?
GTE variantt_captain schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:14:
GTx Variant, zal dat ooit bestaan?
http://www.autokopen.nl/a...ocent-bijtelling-op-komst

Zou leuk zijn als deze te bestellen is eind van het jaar.
Ja wist ook niet dat ie er aan kwam. En hoewel Plug-in hybrids nog niet op de lijst van te leasen auto's staat.
Had ik daar best voor willen lobby-en.
Had ik daar best voor willen lobby-en.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ja, in z'n algeheel werkt 14% bijtelling prima. Ben ik helemaal met je eensHTT-Thalan schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:10:
Zo werkt het toch in de IT ook? Je hebt trendsetters nodig om een product verder te kunnen ontwikkelen, alleen de leaserijder moet financieel gestimuleerd worden daar waar de IT altijd zijn schare aan geeks heeft om producten te promoten. Er zijn gewoon te weinig geitewollen sokken in lease-land.
Als jij het zegt dan zal het wel zo zijnDeveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:43:
[...]
Dus elektrische auto's worden alleen opgeladen met grijze stroom en voor waterstof is er opeens een wel voldoende groene stroom beschikbaar?
Vooralsnog is het zo dat het merendeel van NL geen groene stroom heeft. Het gaat er niet zozeer om wat wel en niet beschikbaar is maar meer dat de overheid niet kan afdwingen dat elk huishouden groene stroom af moet nemen omdat een mogelijk (PH)EV op groene stroom moet rijden. Als waterstof wordt opgewekt dan kan er van die specifieke industrie dat wel geëist worden.
Je kunt in dezelfde ruimte vele malen meer energie meenemen. Er zijn ook voordelen. Als je 20 jaar terug had gezegd dat we nu met auto's 1:24 zouden rijden dan hadden ze ook allerlei bezwaren opgeworpen waarom dat niet zou kunnen. Dus ja, het zullen ongetwijfeld punten van aandacht zijn maar die kun je beter als uitdaging aannemen dan als reden helemaal niks met waterstof te doen.Daarnaast is waterstof onstabieler en lastiger te transporteren in vergelijking met elektra.
Los van dat ik me enigzins bezig houd met duurzaam bestaan irriteert het me dat er inderdaad de term "groen" ingezet wordt als marketingterm terwijl helemaal niet duidelijk is of het nu eigenlijk wel milieuwinst oplevert of dat we het probleem gewoon verplaatsen/exporteren. Op die manier wordt er geen aandacht besteed aan oplossingen waar die discussie veel minder voor zal bestaan.Los daarvan maken alleen de hippies* zich zorgen om het milieu. Overheden willen er enkel voor zorgen dat de steden bewoonbaar blijven. En natuurlijk is groen hip en perfect voor marketing.
* = No offense, iedereen zou stil moeten staan bij een duurzaam bestaan.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Eensch. De trend om zuiniger te worden is ingezet. Natuurlijk moet er nog veel werk verzet worden om echt "schoon" te kunnen rijden, maar de bijtelling als trigger heeft e.e.a. wel mede in gang gezet. Prima. En naast het feit dat de hybrides nog verre van ideaal zijn geldt datzelfde voor de wijze waarop de bijtelling momenteel gecategoriseerd wordt. Idealiter zou je qua verbruik en uitstoot natuurlijk belast moeten worden naar daadwerkelijk verbruik. Zuinige tools aanbieden is 1, maar er zuinig mee omgaan is een 2e. Misschien is het (nog) te duur of te veel werk, maar op basis van brandstofverbruik t.o.v. gereden kilometers is het toch wel enigszins in kaart te brengen.HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:10:
Ik blijf erbij dat een deel van de winst gezocht moet worden in het feit dat er nu actief gewerkt word aan zuinigere auto's. Ja, de manier van stroom opwekken in en voor hybrides is nog verre van ideaal, maar we kunnen niet ontkennen dat de poel met auto's in zijn geheel zuiniger begint te worden, ook de diesels en benzines kunnen met steeds minder brandstof hun werk doen
En waarom van huishoudens niet? Zelfs het vermogen van onze stofzuigers wordt beperkt.JT schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:25:
Vooralsnog is het zo dat het merendeel van NL geen groene stroom heeft. Het gaat er niet zozeer om wat wel en niet beschikbaar is maar meer dat de overheid niet kan afdwingen dat elk huishouden groene stroom af moet nemen omdat een mogelijk (PH)EV op groene stroom moet rijden. Als waterstof wordt opgewekt dan kan er van die specifieke industrie dat wel geëist worden.
Het feit dat heel Nederland nog niet 100% op groene stroom zit heeft te maken met het aanbod van duurzame energie. Niet enkel de hoeveelheid of kosten ervan, maar ook het onvoorspelbare karakter van de wind en zon.
Het mooie aan elektrische rijden is dat de hele infrastructuur er al ligt en je (PH)EV thuis en op de zaak kan opladen (en in de toekomst ook onderweg). Met waterstof zou je als early-adapter maar op enkele plekken kunnen tanken en het nadeel is dat het een kip-ei verhaal is, want fabrikanten willen niet investeren omdat er niemand op waterstof rijdt.
Een ander mooi voorbeeld is rijden op (duurzaam?) aardgas. Zonder benzine tank zit er maar een select groepje te wachten vanwege de beperkte tanklocaties. Wie wil er nou meer als 5 tot 15 minuten omrijden voor een volle tank om er slechts 200 km mee te rijden?
Of elektrische rijden superieur is aan waterstof of andersom daar ga ik me niet aan branden, maar het feit dat elektrische auto's goed verkopen en op waterstof niet is heel begrijpbaar. De stap naar elektrisch rijden is op maatschappelijk niveau een stuk gemakkelijker (en met een hoger financieel rendement voor investeerders) als waterstof.
@groene stroom:
Als ze in Frankrijk in een kerncentrale energie opwekken en met die energie vervolgens 's nachts water omhoog pompen naar een bassin. Dat water laten ze overdags naar beneden vallen. Daarmee kan je stroom opwekken en voila, plots is die in eerste instantie grijze stroom groen en betaal jij daar een hoger tarief voor. Wekom in de wereld van de energietechniek
Als ze in Frankrijk in een kerncentrale energie opwekken en met die energie vervolgens 's nachts water omhoog pompen naar een bassin. Dat water laten ze overdags naar beneden vallen. Daarmee kan je stroom opwekken en voila, plots is die in eerste instantie grijze stroom groen en betaal jij daar een hoger tarief voor. Wekom in de wereld van de energietechniek
[ Voor 3% gewijzigd door AllSeeyinEye op 29-08-2014 15:43 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
De electrische B met aandrijfljin uit de Tesla gaat eind dit jaar eindelijk komen en rond de € 35.000 kosten. Dus mercedes rijden voor VW/Ford geld. Ik denk dat VW en Ford nog even iets aan zijn positionering moet werken.biobak schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:56:
Volgens mij komt die pas rond 2017 hoor. Dus VW/Ford hebben tijd genoeg.
Ne hoor:Zinu schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:01:
Volgens mij komt die pas rond 2017 hoor. Dus VW/Ford hebben tijd genoeg.
Rijimpressie: http://www.autoweek.nl/ri...z-b-klasse-electric-drive
Deze zomer in amerika al in de showroom.
Geruchten doen de ronde eind dit jaar of begin 2015 in NL in de showroom. Dus het zal wel betekenen dat je eind dit jaar kunt bestellen en in 2015 kunt rijden.
MB zegt zelf op hun eigen site ook 2015.
Dus zoveel tijd hebben ze niet dan niet om een paar veel te dure c-segmenters weg te zetten
[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 29-08-2014 16:16 ]
Ok, hoe bereken ik nu zo nauwkeurig mogelijk de kosten van een auto van de zaak? Ik wil dit graag in Excel zetten zodat ik de auto's makkelijk kan vergelijken.
voorbeeld voor een Octavia met veel opties:
Cataloguswaarde 40.500,00
Categorie Bijtelling 20%
Bijtelling cataloguswaarde 8.100,00
-/-eigen bijdrage p/j 300,00
7.800,00
Belastingschijf 42% 3.276,00
Per maand (/12) 273,00
+eigen bijdrage 25,00
Kosten netto per maand 298,00
Wanneer ik op berekenhet.nl kijk dan staat er dit:
Bruto Netto
Fiscale bijtelling auto (20% per jaar) € 675
Aftrekbare eigen bijdrage € 25-
Fiscale bijtelling ¹ € 650 € 321
Eigen bijdrage € 25
Niet vergoede autokosten € 0+
Totaal € 346
Het zit 'm dus in die 42%. Die moet ik omzetten naar 49,5% om op hetzelfde als berekenhet .nl uit te komen.
Op een site van een leasemaatschappij staat dit voorbeeld:
Uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 25% en u heeft een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 25% van € 25.000 - € 1.200 = € 5.050 bijtelling per jaar.
Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is. Als het tarief voor de inkomstenbelasting bijvoorbeeld 42% is, dan is bij bovengenoemd voorbeeld de netto bijtelling 42% van € 5.050, dus € 2.151,- per jaar.
Er staat op berekenhet wel e.e.a. over inkomensafhankelijke heffingskortingen, maar daar kan ik verder nog niet zo veel mee. Hoe bereken je die nou weer dan?
Categorie Bijtelling 20%
7.800,00
Per maand (/12) 273,00
+eigen bijdrage 25,00
Bruto Netto
Eigen bijdrage € 25
Totaal € 346
Het zit 'm dus in die 42%. Die moet ik omzetten naar 49,5% om op hetzelfde als berekenhet .nl uit te komen.
Uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 25% en u heeft een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 25% van € 25.000 - € 1.200 = € 5.050 bijtelling per jaar.
Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is. Als het tarief voor de inkomstenbelasting bijvoorbeeld 42% is, dan is bij bovengenoemd voorbeeld de netto bijtelling 42% van € 5.050, dus € 2.151,- per jaar.
Er staat op berekenhet wel e.e.a. over inkomensafhankelijke heffingskortingen, maar daar kan ik verder nog niet zo veel mee. Hoe bereken je die nou weer dan?
Volgens mij klopt jouw rekensommetje gewoon. Die fiscale bijttelling van 49,5% bij berekenhet lijkt mij niet te kloppen. Het rekenvoorbeeld van de leasemaatschappij klopt ook niet. Ze vergeten daar de netto bijdrage mee te rekenen in het totaalplaatje.readytoflow schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:09:
Ok, hoe bereken ik nu zo nauwkeurig mogelijk de kosten van een auto van de zaak? Ik wil dit graag in Excel zetten zodat ik de auto's makkelijk kan vergelijken.
Categorie Bijtelling 20%
7.800,00
Per maand (/12) 273,00
+eigen bijdrage 25,00
Bruto Netto
Eigen bijdrage € 25
Totaal € 346
inkomensafhankelijke heffingskorting moet je gewoon buiten beschouwing laten bij de berekening van een auto, heeft geen invloed op het rekenvoorbeeld. Het zou eventueel kunnen zijn dat je wat minder toeslag ontvangt bij een duurdere lease-auto, maar dat is erg lastig te berekenen.
Het is vrij simpel. Bereken de bijtelling obv cataloguswaarde, bijtelling en belastingschijf. Tel daar gewoon je eigen bijdrage bij op en klaar. De eigen bijdrage is aftrekbaar dus als je 200e eigen bijdrage betaalt dan is dat bruto.
Ecodan warmtepomp
Eigen bijdrage is een netto bedrag en is aftrekbaar van het bruto bijtellingsbedrag, dus precies zoals die nu in zijn voorbeeld neerzet.JT schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:29:
Het is vrij simpel. Bereken de bijtelling obv cataloguswaarde, bijtelling en belastingschijf. Tel daar gewoon je eigen bijdrage bij op en klaar. De eigen bijdrage is aftrekbaar dus als je 200e eigen bijdrage betaalt dan is dat bruto.
Je berekening is goed.
Hier kun je hem narekenen incl. de tussenstappen zien qua netto eigen bijdrage (in de output): http://www.leaseplan.nl/l...eel/fiscale_bijteller.asp
Hier kun je hem narekenen incl. de tussenstappen zien qua netto eigen bijdrage (in de output): http://www.leaseplan.nl/l...eel/fiscale_bijteller.asp
https://www.leaseplan.nl/...eel/fiscale_bijteller.asp
/edit: crap, net te langzaam.
/edit: crap, net te langzaam.
[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 02-09-2014 15:49 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nee, berekenhet doet het goed. Je moet wel de inkomensafhankelijke afbouw van kortingen meenemen. Want dat kost het je uiteindelijk netto ook. Dus als je aan de bovenkant van de 42% schijf zit, dan is de marginale belastingdruk inderdaad meer richting de 50% dan 42%. Als je aan de onderkant van de 52% schijf zit, dan is de marginale belastingdruk zelfs ongeveer 60%. Dus als je gaat rekeken met 42%/52%, dan reken je jezelf rijk.
De overheid heeft deze inkomensafhankelijke box 1 regels toegevoegd, zodat ze de belasting konden verhogen zonder de schijven zelf te verhogen, wat ze in principe wel gedaan hebben. Door het zo ontransparant te maken, snapt 95% van Nederland het niet, waardoor deze denken dat de 3e schijf 42% is. Niveleren is een feestje volgens een bepaalde partij, transparantie niet
.
De overheid heeft deze inkomensafhankelijke box 1 regels toegevoegd, zodat ze de belasting konden verhogen zonder de schijven zelf te verhogen, wat ze in principe wel gedaan hebben. Door het zo ontransparant te maken, snapt 95% van Nederland het niet, waardoor deze denken dat de 3e schijf 42% is. Niveleren is een feestje volgens een bepaalde partij, transparantie niet
Best een goede vraag dus?
Ervan uitgaande dat Z___Z het goed heeft... Dat is dus eigenlijk wel grote naaierij? Zou een dienstverlener/fabrikant eens moeten doen met hun producten of kleine lettertjes!
Het scheelt namelijk gewoon honderden euro's NETTO per jaar! Zo onduidelijk kan en mag het toch niet zijn? D'r wordt soms maanden onderhandeld of mensen er wel of niet 50 euro per jaar bij krijgen.
Samenvattend kom ik dus op 49,5% belasting betalen over een auto, maar rondom de Hypotheekrente aftrek rekenen ze wel gewoon 42%?
Ik hoop dat even het fout hebt, maar ik vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben...
Nog een voorbeeld:
Schijf: 42% (bovenkant inderdaad, dat wel)
Auto: Mercedes C220 Estate Lease Edition
Cataloguswaarde: 46000 (afgerond)
Eigenbijdrage: 0,00
Netto kosten volgens mijn berekening eur 322,-
(379,5 wanneer ik reken met 49,5%, 411 wanneer ik reken met 53,6%%)
Netto kosten volgens Leaseplan: eur. 322,-
Nett kosten volgens berekenhet.nl: eur. 411,-
Verschil van maar liefst 89 euro! dat is bijna eur. 1.100,- Netto per jaar!?!
Ervan uitgaande dat Z___Z het goed heeft... Dat is dus eigenlijk wel grote naaierij? Zou een dienstverlener/fabrikant eens moeten doen met hun producten of kleine lettertjes!
Het scheelt namelijk gewoon honderden euro's NETTO per jaar! Zo onduidelijk kan en mag het toch niet zijn? D'r wordt soms maanden onderhandeld of mensen er wel of niet 50 euro per jaar bij krijgen.
Samenvattend kom ik dus op 49,5% belasting betalen over een auto, maar rondom de Hypotheekrente aftrek rekenen ze wel gewoon 42%?
Ik hoop dat even het fout hebt, maar ik vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben...
Nog een voorbeeld:
Schijf: 42% (bovenkant inderdaad, dat wel)
Auto: Mercedes C220 Estate Lease Edition
Cataloguswaarde: 46000 (afgerond)
Eigenbijdrage: 0,00
Netto kosten volgens mijn berekening eur 322,-
(379,5 wanneer ik reken met 49,5%, 411 wanneer ik reken met 53,6%%)
Netto kosten volgens Leaseplan: eur. 322,-
Nett kosten volgens berekenhet.nl: eur. 411,-
Verschil van maar liefst 89 euro! dat is bijna eur. 1.100,- Netto per jaar!?!
[ Voor 40% gewijzigd door readytoflow op 02-09-2014 17:14 ]
Nee over hypotheekrente krijg je dus ook hetzelfde bedrag eraf. Dus als je HRA in de top van de 42% schijf valt, dan krijg je ook tegen de 50% terug. Alleen gaat hier de EWF vanaf dus uiteindelijk is het niet 50% van je betaalde rente.
Weet je zeker dat je met 9200 euro bijtelling niet gedeeltelijk in de 52% schijf terrecht komt? Je moet dan een jaarsalaris hebben van minder dan 56.532 - 9.200 = 47.332.
Weet je zeker dat je met 9200 euro bijtelling niet gedeeltelijk in de 52% schijf terrecht komt? Je moet dan een jaarsalaris hebben van minder dan 56.532 - 9.200 = 47.332.
[ Voor 27% gewijzigd door Z___Z op 02-09-2014 17:20 ]
Leesvoer:
http://financieel.infonu....n-inkomstenbelasting.html
http://financieel.infonu....n-inkomstenbelasting.html
Deze bijtellingen kunnen er weer toe leiden dat u meer belasting moet betalen dan door uw werkgever aan loonbelasting is ingehouden. Zo kunt u met uw inkomen verhuizen van 42% belasting naar 52%. Een beetje extra inkomen betekent dan het toptarief betalen.
[ Voor 55% gewijzigd door Get!em op 02-09-2014 17:23 ]
We dwalen denk teveel af voor dit topic (hoewel het toch een hoop onduidelijkheid schept en het om een boel centjes rondom de kosten van je leaseauto gaat)
Daar wordt het me niet duidelijker hoor. Er wordt daar zoals eigenlijk overal gesproken over 42% of 52%.
Mijn jaarlijks belastbaar inkomen zit in 42%.
Daar wordt het me niet duidelijker hoor. Er wordt daar zoals eigenlijk overal gesproken over 42% of 52%.
Mijn jaarlijks belastbaar inkomen zit in 42%.
Je betaalt alleen maar 52% Inkomstenbelasting over het gedeelte wat bóven het BRUTO inkomen van €56531,- uit Box 1 komt.
Kom je door je bijtelling aan €56532 Bruto inkomen (Box 1) in plaats van €56531 dan betaal je over die éne Euro dus 52% belasting (€0,52) in plaats van 42% (€0,42).
http://www.homefinance.nl...omstenbelasting-box-1.asp
Het laten uitbetalen van overuren/standby diensten tegen 200% is daarom meestal ook alleen goed voor de staatskas doordat die uren vaak/meestal in die 52% regeling terecht komen als je al op die grens zit óf er bijna overheen gaat (en hetzelfde geldt ook voor het laten uitbetalen van vakantiedagen uit voorgaande jaren) Tijd voor Tijd uren FTW áls je daarmee onder dat bedrag kunt blijven... Én die uren uiteraard ook opnemen als vrije tijd.
Over 3 weken horen we de nieuwe/aankomende regelingen wel weer
(3e dinsdag van September, Prinsjesdag.)
Kom je door je bijtelling aan €56532 Bruto inkomen (Box 1) in plaats van €56531 dan betaal je over die éne Euro dus 52% belasting (€0,52) in plaats van 42% (€0,42).
http://www.homefinance.nl...omstenbelasting-box-1.asp
Het laten uitbetalen van overuren/standby diensten tegen 200% is daarom meestal ook alleen goed voor de staatskas doordat die uren vaak/meestal in die 52% regeling terecht komen als je al op die grens zit óf er bijna overheen gaat (en hetzelfde geldt ook voor het laten uitbetalen van vakantiedagen uit voorgaande jaren) Tijd voor Tijd uren FTW áls je daarmee onder dat bedrag kunt blijven... Én die uren uiteraard ook opnemen als vrije tijd.
Over 3 weken horen we de nieuwe/aankomende regelingen wel weer
edit:
M'n Scirocco gaat morgen de 160K aantikken en is daarmee "einde contract" .... Eens kijken of de Fleetowner dan ook stopt met het doorbelasten van de bijtelling tot aan de levering van de nieuwe auto, medio Oktober
M'n Scirocco gaat morgen de 160K aantikken en is daarmee "einde contract" .... Eens kijken of de Fleetowner dan ook stopt met het doorbelasten van de bijtelling tot aan de levering van de nieuwe auto, medio Oktober
[ Voor 63% gewijzigd door Will_M op 02-09-2014 18:21 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja inderdaad, ik begrijp het...denk...
Op basis van puur brutoloon en bijtelling auto zit ik daar wel boven. Echter op basis van mijn aangifte inkomstenbelasting duik ik tot nu toe onder dat bedrag op basis van mijn BELASTBAAR inkomen. HRA wordt op dat moment berekend. Waar ik nooit op gelet heb: wordt de bijtelling van de auto dan ook weer op het correcte tarief gezet? Met ander woorden: wordt die €89,- dan ook weer verrekend, zodat je netto toch echt weer op die €322,- pm komt ipv €411,- pm?
Op basis van puur brutoloon en bijtelling auto zit ik daar wel boven. Echter op basis van mijn aangifte inkomstenbelasting duik ik tot nu toe onder dat bedrag op basis van mijn BELASTBAAR inkomen. HRA wordt op dat moment berekend. Waar ik nooit op gelet heb: wordt de bijtelling van de auto dan ook weer op het correcte tarief gezet? Met ander woorden: wordt die €89,- dan ook weer verrekend, zodat je netto toch echt weer op die €322,- pm komt ipv €411,- pm?
Ja, doei. Niet dus hé. Hier klopt echt helemaal niks van.Z___Z schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:07:
Nee, berekenhet doet het goed. Je moet wel de inkomensafhankelijke afbouw van kortingen meenemen. Want dat kost het je uiteindelijk netto ook. Dus als je aan de bovenkant van de 42% schijf zit, dan is de marginale belastingdruk inderdaad meer richting de 50% dan 42%. Als je aan de onderkant van de 52% schijf zit, dan is de marginale belastingdruk zelfs ongeveer 60%. Dus als je gaat rekeken met 42%/52%, dan reken je jezelf rijk.
De overheid heeft deze inkomensafhankelijke box 1 regels toegevoegd, zodat ze de belasting konden verhogen zonder de schijven zelf te verhogen, wat ze in principe wel gedaan hebben. Door het zo ontransparant te maken, snapt 95% van Nederland het niet, waardoor deze denken dat de 3e schijf 42% is. Niveleren is een feestje volgens een bepaalde partij, transparantie niet.
Belastingdruk van 50% heb je in NL sowieso pas vanaf €400.000 aan inkomen. Dit stuk slaat echt kant nu wal.
Wimmel_1 legt het wél goed uit.
Voor de kosten van een leaseauto is niet het integrale belastingdruk van belang (totaal loon- en inkomstenbelating minus toeslagen / totaal belastbaar inkomen).
Wat wel van belang is, is de marginale belastingdruk: hoeveel je belastingen toenemen met een extra euro belastbaar inkomen. De bijtelling komt immers bovenop het inkomen.
En zoals z___z correct opmerkt, is dat een fors percentage. Als je geen toeslagen ontvangt en geen aftrek voor giften of zorgkosten geniet, is de hoogste marginale belastingdruk 58% (tussen pakweg 55k en 85k per jaar)
Wat wel van belang is, is de marginale belastingdruk: hoeveel je belastingen toenemen met een extra euro belastbaar inkomen. De bijtelling komt immers bovenop het inkomen.
En zoals z___z correct opmerkt, is dat een fors percentage. Als je geen toeslagen ontvangt en geen aftrek voor giften of zorgkosten geniet, is de hoogste marginale belastingdruk 58% (tussen pakweg 55k en 85k per jaar)
Goede nuancering, resultaat is hetzelfdeBlik1984 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:40:
[...]
Eigen bijdrage is een netto bedrag en is aftrekbaar van het bruto bijtellingsbedrag, dus precies zoals die nu in zijn voorbeeld neerzet.
Ecodan warmtepomp
We dwalen af. Goed lezen, ik zeg nergens dat de belasting 50% is, maar de marginale belasting. En die is wel degelijk van toepassing bij het berekenen van je netto bijtelling. Veel mensen gaan met de bijtelling voor een deel de 52% schijf in. Dan zal je over het eerste deel wat in de 42% zit zo'n 49% betalen en over het deel dat in de 52% zit zo'n 59% betalen, rekening houdend met afbouw van inkomensafhankelijke kortingen.MrAcid schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 18:51:
[...]
Ja, doei. Niet dus hé. Hier klopt echt helemaal niks van.
Belastingdruk van 50% heb je in NL sowieso pas vanaf €400.000 aan inkomen. Dit stuk slaat echt kant nu wal.
Wimmel_1 legt het wél goed uit.
Het is mogelijk uit te leggen en moeilijk te begrijpen, maar een eenvoudige uitleg kan alleen met rekenvoorbeelden. Kan je het beste met het aangifte programma van de belastingdienst doen denk ik. Leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker.
Alleen de belastingschijf nemen is dus jezelf rijk rekenen. Geeft echter wel een redelijke indicati, behalve als je inkomen aan het eind van de 3e schijf zit, dus tegen de 55k aan zit. Als je dan 42% gaat rekenen terwijl het in werkelijkheid zo'n 59% is, kom je van de koude Kermis thuis bij je aangifteJT schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:43:
[...]
Goede nuancering, resultaat is hetzelfdeAls je niet 100 procent wil weten hoe het achter de schermen werkt dan kun je met mijn uitleg het makkelijkst en snelst aan de slag.
[ Voor 23% gewijzigd door Z___Z op 02-09-2014 20:00 ]
Maar wordt het nou wel of miet verrekend bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting zodat je 'gewoon' weer op (+/-) 42% uitkomt?
Nou ja, je moet sowieso kijken welk deel van je bijtelling in de hoogste schijf komt natuurlijkZ___Z schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:52:
[...]
[...]
Alleen de belastingschijf nemen is dus jezelf rijk rekenen. Geeft echter wel een redelijke indicati, behalve als je inkomen aan het eind van de 3e schijf zit, dus tegen de 55k aan zit. Als je dan 42% gaat rekenen terwijl het in werkelijkheid zo'n 59% is, kom je van de koude Kermis thuis bij je aangifte
Ecodan warmtepomp
Kort: nee, lang zie hierboven.readytoflow schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:58:
[...]
Maar wordt het nou wel of miet verrekend bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting zodat je 'gewoon' weer op (+/-) 42% uitkomt?
@ Z___Z: Als je niet weet wat het bruto (belastbaar) inkomen van iemand is dan kun je er weinig/niks over zeggen! Tesla-S/Fisker Karma/BMW i8 leasen tegen 7% kan voordeliger zijn dan een bijv. een Toyota Prius tegen 14% terwijl er bijna €100K verschil in fiscale aanschafwaarde tussen die auto's zit.
[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 02-09-2014 20:22 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik denk dat een flink deel van de leaserijders een belastbaar inkomen heeft tussen de (ongeveer) 35k en 55k. Deze mensen betalen over iedere euro extra belastbaar inkomen 42% belasting. Daarbovenop komt de inkomensafhankelijke afbouw van de algemene heffingskorting (2%) en de arbeidskorting (4%). Een euro bijtelling kost dus 42 cent aan belasting en 6 cent aan het verlies van heffingskortingen, totaal 48 cent.JT schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:08:
[...]
Nou ja, je moet sowieso kijken welk deel van je bijtelling in de hoogste schijf komt natuurlijkVerder begrijp ik dat de marginale belastingdruk de totale kosten zijn plus verlies van kortingen e.d. vanwege de bijtelling?
Als je aftrekposten hebt met inkomensafhankelijke drempel, is het effect nog iets groter. Denk aan de aftrek wegens giften, drempel 1%. Elke euro bijtelling zorgt voor 1 cent daling van de aftrekpost, waardoor je 0.48% extra belasting betaalt, totaal 48.48%.
En dan zijn er de toeslagen. Kinderen in de opvang? bijtelling gaat ook ten koste van een stukje toeslag.
Zodoende zit je al in de 3e schijf tegen of rond de 50% marginale belastingdruk. In de 4e schijf zit je op 58 a 60%. Pas boven de 85k per jaar vervalt het effect van de afbouw heffingskortingen (bij dat inkomen zijn die reeds tot het minimum afgebouwd) en gaat de marginale belastingdruk weer omlaag richting de 52%.
Interessante info, dankjewel. Wist niet dat de algemene heffings- en arbeidskorting minder worden naarmate je inkomsten hoger worden (klinkt imho niet heel raar).t_captain schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:17:
[...]
Ik denk dat een flink deel van de leaserijders een belastbaar inkomen heeft tussen de (ongeveer) 35k en 55k. Deze mensen betalen over iedere euro extra belastbaar inkomen 42% belasting. Daarbovenop komt de inkomensafhankelijke afbouw van de algemene heffingskorting (2%) en de arbeidskorting (4%). Een euro bijtelling kost dus 42 cent aan belasting en 6 cent aan het verlies van heffingskortingen, totaal 48 cent.
Als je aftrekposten hebt met inkomensafhankelijke drempel, is het effect nog iets groter. Denk aan de aftrek wegens giften, drempel 1%. Elke euro bijtelling zorgt voor 1 cent daling van de aftrekpost, waardoor je 0.48% extra belasting betaalt, totaal 48.48%.
En dan zijn er de toeslagen. Kinderen in de opvang? bijtelling gaat ook ten koste van een stukje toeslag.
Zodoende zit je al in de 3e schijf tegen of rond de 50% marginale belastingdruk. In de 4e schijf zit je op 58 a 60%. Pas boven de 85k per jaar vervalt het effect van de afbouw heffingskortingen (bij dat inkomen zijn die reeds tot het minimum afgebouwd) en gaat de marginale belastingdruk weer omlaag richting de 52%.
Ecodan warmtepomp
Excuus Z___Z en bedankt t_captain voor de uitleg/toelichting. Ik had niet goed gelezen en mijn reactie was daardoor wat te kort door de bocht.
Algemene heffingskorting is niet inkomensafhankelijk/ De arbeidskorting WEL, zie hier: http://www.belastingdiens...ting/tabel_arbeidskorting
De berekeningen zoals gemaakt kloppen. Wat je daarnaast nog kan doen voor nauwkeurigheid is de fiscale bijtelling op te tellen bij je huidig inkomen. Via de tabel van belastingdienst kan je berekenen hoeveel minder arbeidskorting je ontvangt.
De berekeningen zoals gemaakt kloppen. Wat je daarnaast nog kan doen voor nauwkeurigheid is de fiscale bijtelling op te tellen bij je huidig inkomen. Via de tabel van belastingdienst kan je berekenen hoeveel minder arbeidskorting je ontvangt.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Misschien is het handig om het deel van het topic over de bijtellingsberekening te verplaatsen en voort te zetten in het topic dat daarvoor is ingericht: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3
Die zijn beiden inkomensafhankelijk gemaakt: http://www.belastingdiens...rting_inkomensafhankelijkChief-XL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:18:
Algemene heffingskorting is niet inkomensafhankelijk/ De arbeidskorting WEL, zie hier: http://www.belastingdiens...ting/tabel_arbeidskorting
Ondertussen kom ik er wel achter dat rond 2017/2018 mijn nieuwe leaseauto een elektrische (aangedreven door Tesla techniek.. bijvoorbeeld Ford is hier mee bezig) wagen gaat worden.
Prima, zolang je maar min. 300 á 400km (in praktijk) kan rijden op 1 tank is het voor mij al prima. Ik hoop dat tegen die tijd er nog wel een lage bijtelling mogelijk zal zijn
Prima, zolang je maar min. 300 á 400km (in praktijk) kan rijden op 1 tank is het voor mij al prima. Ik hoop dat tegen die tijd er nog wel een lage bijtelling mogelijk zal zijn
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Het is niet heel raar, maar wel heel onduidelijk. Veel logischer zou zijn om meerdere nieuwe belastingschijven te introduceren waar dat verschil in verwerkt zit. Dan zie je direct de kosten.JT schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:58:
Interessante info, dankjewel. Wist niet dat de algemene heffings- en arbeidskorting minder worden naarmate je inkomsten hoger worden (klinkt imho niet heel raar).
Dit maakt de keuze tussen "leasebudget als salaris" of "leaseauto" ook aanzienlijk ingewikkelder.
Mijn Golf GTE is besteld. Verwachte levering is week 51. Dat is ook de week dat mijn huidige contract afloopt dus wellicht hebben ze hem bij de LM alvast daar naartoe geplaatst.
Mooi man. ben echt benieuwd naar je ervaring er mee.
Daar loop ik stiekem ook een beetje naar te kijken, maar eigenlijk is het nog zover in de toekomst dat ik er nog niks zinnigs over durf te zeggenFalcon schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:55:
Ondertussen kom ik er wel achter dat rond 2017/2018 mijn nieuwe leaseauto een elektrische (aangedreven door Tesla techniek.. bijvoorbeeld Ford is hier mee bezig) wagen gaat worden.
Die lage bijtelling kunnen we wel vergeten denk ik, zodra het de overheid geld gaat kosten schroeven ze de bijtelling wel omhoog
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Heb nu een Polo gekregen die nog loopt tot maart 2015. Ik mag nu ook een nieuwe bestellen. Red ik dat nog denken jullie? Of brengt het nieuwe jaar nog (fiscaal) leuke auto's?
Red je wat nog ? Levering van de auto ? Dat is volkomen merk/type afhankelijk.Kanter schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:26:
Heb nu een Polo gekregen die nog loopt tot maart 2015. Ik mag nu ook een nieuwe bestellen. Red ik dat nog denken jullie? Of brengt het nieuwe jaar nog (fiscaal) leuke auto's?
UNOX: The worst operating system
Er komen op dit moment heel veel 7% auto's op de markt, dus ik verwacht dat het na 2015 wel afgelopen is met het stimuleren van de PHEV's.Falcon schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:55:
Ik wacht zelf op de Mazda 2, hoop dat ze die in 14% krijgen. Lijkt mij een leuke wagenKanter schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:26:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De mijne ga ik vrijdag bestellenMrAcid schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:08:
Mijn Golf GTE is besteld. Verwachte levering is week 51. Dat is ook de week dat mijn huidige contract afloopt dus wellicht hebben ze hem bij de LM alvast daar naartoe geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door biobak op 03-09-2014 19:49 ]
Lijkt mij ook, maar maart 2015 is ook nog wel even... En dat is de vanaf levertijd, nog maar te zien wat de eventuele levertijden gaan zijn.Tsurany schreef op woensdag 03 september 2014 @ 18:30:
[...]
Ik wacht zelf op de Mazda 2, hoop dat ze die in 14% krijgen. Lijkt mij een leuke wagen
Nice, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar de leverdatum. Ik had afgelopen vrijdag mijn dealer aan de telefoon en die zei dat er in 2014 waarschijnlijk nog maar 200 worden afgeleverd - aldus de importeur.biobak schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:49:
[...]
De mijne ga ik vrijdag bestellenIk verwacht pas levering in januari maar misschien valt het mee.
edit:
In other news: "Systeem autobelasting op de schop" http://nos.nl/artikel/694...elasting-op-de-schop.html
Niet onverwacht en nog geen concrete plannen - maar er staat dus wel wat op de rol.
[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 03-09-2014 20:57 ]
Autorijder is de ultieme melkkoe, blijkt maar weerMrAcid schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:52:
[...]
Nice, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar de leverdatum. Ik had afgelopen vrijdag mijn dealer aan de telefoon en die zei dat er in 2014 waarschijnlijk nog maar 200 worden afgeleverd - aldus de importeur.
edit:
In other news: "Systeem autobelasting op de schop" http://nos.nl/artikel/694...elasting-op-de-schop.html
Niet onverwacht en nog geen concrete plannen - maar er staat dus wel wat op de rol.
Dat zat er natuurlijk aan te komen.
Ik ben ook wel voor een verandering. Ik hoop alleen dat ze geen rare fratsen gaan doen voor de huidige lease rijders die dan plotseling (veel) meer moeten gaan betalen.
Ik ben ook wel voor een verandering. Ik hoop alleen dat ze geen rare fratsen gaan doen voor de huidige lease rijders die dan plotseling (veel) meer moeten gaan betalen.
Verwijderd
Dat er wat zou veranderen per 2016 stond al vast. Een echt laag bijtellingstarief zal er alleen nog zijn voor 100% electrisch gedreven auto's. De rest zal in een meer gestaffelde bijtelling komen. En dat zal niet beginnen bij 14% is de verwachting. Nu zit dacht ik 50% van de nieuwe leaseauto's in 7/14%. Dat kost ze teveel geld. Na prinsjesdag meer. Lopende contracten worden natuurlijk niet aangepast. Eventueel alleen wegenbelasting dat al dan niet bij de berijder opgehaald gaat worden.
Ik bedoelde meer dat men bv geen 7 maar 10% moet betalen.
En geen 14 maar 19%. En geen 20 maar 25% bv.
Verwijderd
Nee, dat gaat niet gebeuren. Tarief staat voor max 5 jaar vast.DarkSide schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:14:
Ik bedoelde meer dat men bv geen 7 maar 10% moet betalen.
De percentages staan niet vast toch? Alleen de categorie?
Verwijderd
Nee, percentages staan vast. Je kunt gedurende december 2015 nog auto leasen met een percentage van 7% voor 60 maanden. Die 7% staat dan 60 maanden vast.MikeyMan schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:24:
De percentages staan niet vast toch? Alleen de categorie?
Lopen ze geld mis of kost het ze geld? Vreemde formulering zoIn mei bleek uit een onderzoek van de Rekenkamer dat sinds 2007 de zuinige auto-maatregelen vijf miljard euro hebben gekost doordat er minder belasting binnenkwam.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Is het echt zo dat de percentages vast staan.
In het verleden al een keer van 22 naar 25% gegaan. Zelfde categorie maar percentage gewoon aangepast.
In het verleden al een keer van 22 naar 25% gegaan. Zelfde categorie maar percentage gewoon aangepast.
Ik ga serieus overwegen om mijn auto op Duitse platen te zetten. Wat een kolder dit.Blik1984 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:01:
[...]
Autorijder is de ultieme melkkoe, blijkt maar weer
Nee, merp!
kost een boel geld.. meer als je bijtellingPauseBreak schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:33:
[...]
Ik ga serieus overwegen om mijn auto op Duitse platen te zetten. Wat een kolder dit.
In theorie staat het vast. In de praktijk kunnen ze natuurlijk met gemak de wetgeving aanpassen.DarkSide schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:31:
Is het echt zo dat de percentages vast staan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Correct! Blijft garantie tot de deur dat de huidige bijtellingsregels in stand worden gehouden voor auto's reeds op contract. Verwacht dit echter wel, maar zal niet vreemd opkijken als mijn 7% wordt aangepast naar 10%.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Onzin. De categorie staat vast. En bij die categorie wordt nu gerekend met 7% maar kan morgen op 50% gezet worden.Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:25:
[...]
Nee, percentages staan vast. Je kunt gedurende december 2015 nog auto leasen met een percentage van 7% voor 60 maanden. Die 7% staat dan 60 maanden vast.
Ik hoop op een sterk vereenvoudigd systeem. 25 procent over de fiscale waarde, BPM afschaffen.
[ Voor 10% gewijzigd door AllSeeyinEye op 03-09-2014 21:54 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Verwijderd
Alles kan in theorie. Op dit moment is het bij wet zo dat 7% vast staat voor max 60 maanden vanaf tenaamstelling. En ik zie ze dat niet gaan aanpassen.AllSeeyinEye schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:50:
[...]
Onzin. De categorie staat vast. En bij die categorie wordt nu gerekend met 7% maar kan morgen op 50% gezet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2014 21:55 ]
Ja dat dacht ik ook.
Ik vind het niet erg als ze rekening gaan houden met een meer realistischere uitstoot. En daar consequenties aan gaan hangen door tarief wijzigingen.
Vind/hoop alleen dat de huidige contracten zo blijven. Je stelt toch eea zo samen op basis van een gecalculeerde netto prijs. "zomaar"een paar procent er bij vind ik niet helemaal fair.
Ik vind het niet erg als ze rekening gaan houden met een meer realistischere uitstoot. En daar consequenties aan gaan hangen door tarief wijzigingen.
Vind/hoop alleen dat de huidige contracten zo blijven. Je stelt toch eea zo samen op basis van een gecalculeerde netto prijs. "zomaar"een paar procent er bij vind ik niet helemaal fair.
Nee hoor. De categorie staat vast voor 60 maanden. Wat er binnen die categorie gerekend wordt staat niet vast.
Verwijderd
Prima dan niet. Alle leasebezitters met een 0% auto zijn dit jaar zeker allemaal naar 7% gegaan? Het percentage staat vast voor 60 maanden. Dat is bij wet zo geregeld nu. Kan in theorie herzien worden maar dat zie ik niet gebeuren. Kijk maar eens op de site van de bd.AllSeeyinEye schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:55:
Nee hoor. De categorie staat vast voor 60 maanden. Wat er binnen die categorie gerekend wordt staat niet vast.
Hoelang geldt het percentage?AllSeeyinEye schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:55:
Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor van 60 maanden.
Nergens wordt gerept over categorie, enkel over percentage.
Verwijderd
Inderdaad. En daar gaat men echt niet op terugkomen. Al zal "AllSeeyingEye" onzin blijven roepen neem ik aan.
Mwa, gezien de hele buurt hier volstaat met D-platen zal dat meevallen. En als autobezitter heb ik geen bijtellingthefox154 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:38:
[...]
kost een boel geld.. meer als je bijtelling
Nee, merp!
Op basis van de Belastingdiensttekst zou ik dat inderdaad ook zeggen. Het percentage staat vast voor 60 maanden.
2014: http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2014
2015: http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2015
2014: http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2014
2015: http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2015
[ Voor 0% gewijzigd door MrAcid op 03-09-2014 22:16 . Reden: Post 4000! Gaat nota bene over belasting. Blugh. ]
En nu weer on topic...
Iemand al een E-tron besteld?
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Verklaar 22,5 naar 25 dan eens voor me, wil je?! Zolang geleden is dat nog niet hoor.Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:13:
Inderdaad. En daar gaat men echt niet op terugkomen. Al zal "AllSeeyingEye" onzin blijven roepen neem ik aan.
Was op dat moment de norm dat het percentage een x tijd vast zou staan na levering?AllSeeyinEye schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:19:
[...]
Verklaar 22,5 naar 25 dan eens voor me, wil je?! Zolang geleden is dat nog niet hoor.
Verwijderd
Grappenmaker. Dat speelde in 2008? We hadden het hier over het heden. Je mag rustig toegeven dat je fout zat hoor. 😉 Kan de beste overkomen.AllSeeyinEye schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:19:
[...]
Verklaar 22,5 naar 25 dan eens voor me, wil je?! Zolang geleden is dat nog niet hoor.
Overigens is het wel zo dat alleen de verlaagde percentages vast staan voor 60 maandan. Dus, alles tot 25%. Bepaalde auto's die nu gewoon in 25% zitten zouden per 1-2016 bv naar 30% kunnen gaan. Dikke slurpbakken bv. met hoge uitstoot.
http://www.autoweek.nl/ni...-schop-minder-bpm-korting
We mogen vanaf volgend jaar weer flink gaan lappen zo te horen. Wellicht toch maar dit jaar een nieuwe auto regelen dan.
We mogen vanaf volgend jaar weer flink gaan lappen zo te horen. Wellicht toch maar dit jaar een nieuwe auto regelen dan.
Nee, de korting van de afgelopen jaren wordt teruggedraaid. Da's iets wezenlijks anders, met het zelfde resultaat 
edit: ow, en Association, ja dat was in 2008. Slechts 3 auto's geleden dus en daarmee voor de meesten (zo neem ik in ieder geval aan) dan ook nog vers in het geheugen...
edit: ow, en Association, ja dat was in 2008. Slechts 3 auto's geleden dus en daarmee voor de meesten (zo neem ik in ieder geval aan) dan ook nog vers in het geheugen...
[ Voor 42% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2014 08:18 ]
Ik had de lokale VW dealer gemailed, of er al een GTE of e-tron in de showroom staat. Eind deze maand verwachten ze de GTE in de showroom, en de e-tron medio november. Ik wil even in de auto gezeten hebben voordat ik bestel vanwege mn lengte. Niet dat ik de komende vier jaar zonder binnenspiegel moet rondrijden, zoals ik nu in de Polo doeZware Unit schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:17:
En nu weer on topic...
Wat verder al die nieuwe regels betreft, kunnen ze een keer een beleid bedenken en dat over een langte termijn uitvoeren? Hoeveel jaar geleden werd het generieke bijtelling tarief afgeschaft en verdeeld in meerdere categorieën, 8 jaar geleden? Elk jaar is het weer een circus wat er allemaal veranderd en ik wil weten wat ik de komende jaren kwijt ben voor prive rijden in mn zakelijke auto

Ik vond het net zo'n mooie oplossing om meer zuinige auto's op de weg te krijgen. De lucht zal wel te schoon worden ofzo.AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:17:
Nee, de korting van de afgelopen jaren wordt teruggedraaid. Da's iets wezenlijks anders, met het zelfde resultaat
Gelukkig heb ik m'n bestelling kunnen plaatsen en staat de auto al een tijdje in de showroom. Dit zou niet lang moeten duren.
[ Voor 59% gewijzigd door Cyphax op 04-09-2014 08:53 ]
Saved by the buoyancy of citrus
NOS en Autoweek (jouw eigen link) geven beide aan dat het de bedoeling is dat de nieuwe regels vanaf 2016 in gaan, dus dan heb je nog een jaarTsurany schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:12:
http://www.autoweek.nl/ni...-schop-minder-bpm-korting
http://nos.nl/artikel/694...elasting-op-de-schop.html
[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 04-09-2014 08:56 ]
Auto's worden sowieso wel schoner, dat heet gewoon vooruitgang in de techniek. Daarnaast worden de normen die aan fabrikanten opgelegd zijn en worden alleen maar strakker.Cyphax schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:53:
[...]
Ik vond het net zo'n mooie oplossing om meer zuinige auto's op de weg te krijgen. De lucht zal wel te schoon worden ofzo.
Gelukkig heb ik m'n bestelling kunnen plaatsen en staat de auto al een tijdje in de showroom. Dit zou niet lang moeten duren.
Ik vind het een goede ontwikkeling als er nog maar één percentage zou komen, mits dan natuurlijk wel iets aan de BPM gedaan wordt. Het is immers toch vreemd dat van dezelfde auto een andere uitvoering in een andere bijtellingscategorie valt?
Ze zullen best schoner worden maar als je van een zuinigere maar iets tragere auto geen voordeel hebt, dan gaan die nooit zo populair meer worden als nu vermoed ik.AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:03:
[...]
Auto's worden sowieso wel schoner, dat heet gewoon vooruitgang in de techniek. Daarnaast worden de normen die aan fabrikanten opgelegd zijn en worden alleen maar strakker.
Als die andere uitvoering een motor heeft die minder uitstoot en zuiniger is, dan is dat toch niet onlogisch?Ik vind het een goede ontwikkeling als er nog maar één percentage zou komen, mits dan natuurlijk wel iets aan de BPM gedaan wordt. Het is immers toch vreemd dat van dezelfde auto een andere uitvoering in een andere bijtellingscategorie valt?
En ik denk dat dat wel los zal lopen. Voor het gedifferentieerde stelsel werden de kleine motoren ook goed verkocht. Simpelweg omdat dat de waarde van de auto drukt en daarmee de besparing in bijtelling gerealiseerd wordt.Cyphax schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:06:
[...]
Ze zullen best schoner worden maar als je van een zuinigere maar iets tragere auto geen voordeel hebt, dan gaan die nooit zo populair meer worden als nu vermoed ik.
Vind ik wel onlogisch. In fact, ik vind het koppelen van bijtelling aan uitstoot / verbruik onlogisch. De bijtelling is een heffing die je betaalt omdat je een door de werkgever ter beschikking gesteld voertuig privé gebruikt. En in die zin maakt het niets uit wat voor voertuig dat is, een bus, een V8, een fiets, een 3 cilinder of een motorfiets. Je moet een grondslag hebben om die heffing te bepalen en dat is de waarde van het object dat aan jou ter beschikking gesteld wordt.[...]
Als die andere uitvoering een motor heeft die minder uitstoot en zuiniger is, dan is dat toch niet onlogisch?
Anyhow, de 14e weten we welke wending het bijtellingscircus de komende jaren weer gaat nemen...
Ik hoop het maar! Ik heb zelf toch al het liefst een zuinige auto (ik mag ook graag proberen zuinig te rijden) en als men dat wil blijven belonen is die neiging alleen maar groter.AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:10:
[...]
En ik denk dat dat wel los zal lopen
Ah ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk zou het niet via de bijtelling moeten gaan, het verschil, maar via iets anders. Ik heb er veel te weinig verstand van om er iets nuttigs over te kunnen zeggen (ik heb net m'n eerste lease-auto pas besteld), maar hoe zou je het liever zien?[...]
Vind ik wel onlogisch. In fact, ik vind het koppelen van bijtelling aan uitstoot / verbruik onlogisch. De bijtelling is een heffing die je betaalt omdat je een door de werkgever ter beschikking gesteld voertuig privé gebruikt. En in die zin maakt het niets uit wat voor voertuig dat is, een bus, een V8, een fiets, een 3 cilinder of een motorfiets. Je moet een grondslag hebben om die heffing te bepalen en dat is de waarde van het object dat aan jou ter beschikking gesteld wordt.
Het wordt nu dubbel 'belast'. Hoe minder zuinig / groter de uitstoot, hoe hoger de BPM is. En daarnaast dus geen korting op de bijtelling. Ik denk dat de fabrikanten al voldoende differentiatie aanbrengen. Een 1.2 benzinepruttelaar kost toch al een goeie 4000 tot 8000 euro minder dan een 2.0 motor?Cyphax schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:17:
[...]
Ik hoop het maar! Ik heb zelf toch al het liefst een zuinige auto (ik mag ook graag proberen zuinig te rijden) en als men dat wil blijven belonen is die neiging alleen maar groter.Hoe maakt me dan verder niet zoveel uit.
[...]
Ah ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk zou het niet via de bijtelling moeten gaan, het verschil, maar via iets anders. Ik heb er veel te weinig verstand van om er iets nuttigs over te kunnen zeggen (ik heb net m'n eerste lease-auto pas besteld), maar hoe zou je het liever zien?
Jawel, want als je een onzuinige auto mag leasen van je baas heb je meer voordeel prive dan als je een zuinige auto mag leasen. Want als je prive een onzuinige auto zou kopen, kost het je ook meer aan brandstof.
Dit topic is gesloten.