Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste
Acties:
  • 440.768 views

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zuinig en uitstoot tellen beide mee maar zijn natuurlijk niet direct gecorreleerd. Een zuinige auto kan alsnog meer uitstoot hebben en andersom.

Sowieso is het niet altijd een kwestie van mogen, maar ook van moeten natuurlijk.
Ik mag bijvoorbeeld alleen hybrid als het een diesel is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Z___Z schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:26:
Jawel, want als je een onzuinige auto mag leasen van je baas heb je meer voordeel prive dan als je een zuinige auto mag leasen. Want als je prive een onzuinige auto zou kopen, kost het je ook meer aan brandstof.
Daarbij ga je er vanuit dat iedereen de brandstof onbeperkt prive mag gebruiken. Nu is dat vaak natuurlijk wel het geval, maar er zijn voldoende regelingen waar de werknemer een deel van de brandstof of zelfs alle privé gebruikte brandstof moet betalen. Of werknemers die niet onbeperkt privé mogen rijden. Die werknemers zouden dan extra hard gepakt worden. Daarnaast rechtvaardigt het verschil in brandstofkosten, dat hooguit enkele tientjes op jaarbasis is, het niet om de bijtelling dan met procenten (over 1000en euro's!) te verhogen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:58
Widow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:52:
[...]

Ik had de lokale VW dealer gemailed, of er al een GTE of e-tron in de showroom staat. Eind deze maand verwachten ze de GTE in de showroom, en de e-tron medio november. Ik wil even in de auto gezeten hebben voordat ik bestel vanwege mn lengte. Niet dat ik de komende vier jaar zonder binnenspiegel moet rondrijden, zoals ik nu in de Polo doe :P
Oktober november inderdaad. De Audi dealer in Harderwijk heeft de e-tron besteld. De verkoper gaf aan dat er enorm veel vraag naar is en een aantal al zijn verkocht. Zodra de e-tron binnen is word ik gebeld voor een rit. Dit ivm zoektocht naar de nieuwe lease auto. 7% is toch fijner dan 20% voor 4 jaar :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tankiej schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:54:
[...]

NOS en Autoweek (jouw eigen link) geven beide aan dat het de bedoeling is dat de nieuwe regels vanaf 2016 in gaan, dus dan heb je nog een jaar :)
http://nos.nl/artikel/694...elasting-op-de-schop.html
*O*

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ben benieuwd hoe die Etron en GTE rijden. Men zegt dat ze nogal zwaar zijn en daardoor niet echt sportief te rijden zijn (vooral in de bochten) en dat het gewicht nogal door drukt. Wat dat betreft kan je misschien beter een BMW i3 kopen (1200Kg)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:32:
[...]

Daarbij ga je er vanuit dat iedereen de brandstof onbeperkt prive mag gebruiken. Nu is dat vaak natuurlijk wel het geval, maar er zijn voldoende regelingen waar de werknemer een deel van de brandstof of zelfs alle privé gebruikte brandstof moet betalen. Of werknemers die niet onbeperkt privé mogen rijden. Die werknemers zouden dan extra hard gepakt worden. Daarnaast rechtvaardigt het verschil in brandstofkosten, dat hooguit enkele tientjes op jaarbasis is, het niet om de bijtelling dan met procenten (over 1000en euro's!) te verhogen.
Het is dan ook een combinatie van meer voordeel en stimulering van zuinige auto's. Als de bijtelling naar 25% gaat voor alle auto's zou ik geen leaseauto meer gaan rijden. Bruto uit laten betalen is voor mij dan goedkoper. Maar ben het met je eens dat van 25% naar 14% een heel groot voordeel is voor de 14% rijder, wat eigenlijk niet te rechtvaardigen is door de belastingdienst. 7% PHEV is al helemaal een farce, aangezien de electrische range van PHEV's gewoon te klein is. 4% (of een ander laag percentage) voor volledig electrische auto's vind ik dan weer wel een goed idee.
Electrische auto is voor mij pas een optie als de real world range rond de 300 km is. Dan kan je 150 km enkele reis rijden heen en terug, zonder te laden, zodat je niet afhankelijk bent van een laadpunt op je bestemming. Met 150 km vanaf mijn huis kan ik bijna heel Nederland bereiken.

• Blik1984
  • Laatst online: 21:41
Widow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:13:
Anyhow, de 14e weten we welke wending het bijtellingscircus de komende jaren weer gaat nemen...
16de ;)

• Pannekoek81
zonoskar schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:46:
Ben benieuwd hoe die Etron en GTE rijden. Men zegt dat ze nogal zwaar zijn en daardoor niet echt sportief te rijden zijn (vooral in de bochten) en dat het gewicht nogal door drukt. Wat dat betreft kan je misschien beter een BMW i3 kopen (1200Kg)
De verkoper die ik erover sprak had er al mee gereden, was erg enthousiast.

Enne i3 ipv A3 etron

Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/04/140414_0222_bmw_pp-HERO-640x353.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.carblogger.nl/images/2013/audi-a3-e-tron-2014.jpg

Wat een (persoonlijke mening) lelijk hok is die i3 toch.

[ Voor 11% gewijzigd door Pannekoek81 op 04-09-2014 12:20 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Pannekoek81 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:19:
[...]

De verkoper die ik erover sprak had er al mee gereden, was erg enthousiast.
Uiteraard was ie enthousiast, wij van WC eend adviseren... ;) en idd, die i3 ziet er niet uit :X je merkt dat VAG met de GTE en de e-tron goed heeft nagedacht wat men wil: een auto die er normaal uit ziet. En niet een verkenningsvoertuig van de USS Enterprise :+
Haha dat bedoel ik idd :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BMW heeft juist beter nagedacht over de i3 dan VW en Audi over de GTE en Etron! Die laatste zijn gewoon normale auto'' s met een klein accupakket en een elektromotor er in gepropt en lijken alleen voor leaserijders interessant. Ja, je kan 50Km op de accu's rijden en de rest op benzine. Maar als prive rijder wil je zoveel mogelijk op elektra rijden en niet dat de verbrandingsmotor bijspringt. Dat is met 50Km range niet echt haalbaar. De i3 is vanaf de grond opgebouwd als elektrische auto en je kan er een range extender erbij kopen. Dit zorgt ervoor dat de i3 fantastisch rijdt, ook door de bochten dankzij zijn lage gewicht en lage zwaartepunt. De VW en Audi zijn zwaar door de extra accus en motoren. Daardoor vrees ik dat het rijgedrag, zeker in de bochten, zal lijden.

Dat de i3 lelijk is kan ik wel inkomen :) Al is ie in het donkergrijs (of zwart) best te pruimen. En standaard 19"wielen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• The Eagle

The Eagle

Als ze bij VAG echt nagedacht hadden, hadden ze een electro met diesel gemaakt ipv electro met benzine. Idem voor andere merken, muv PSA en Volvo.
En dat aardgas...leuk hoor, maar dat heeft me een bult ontwikkelkosten gekost. Had dat geld dan ergens anders in gestoken :(

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 04-09-2014 12:51 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pannekoek81
Widow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:28:
[...]

Uiteraard was ie enthousiast, wij van WC eend adviseren... ;) en idd, die i3 ziet er niet uit :X je merkt dat VAG met de GTE en de e-tron goed heeft nagedacht wat men wil: een auto die er normaal uit ziet. En niet een verkenningsvoertuig van de USS Enterprise :+
Uiteraard een wc eend situatie, maar goed, ik ga het tzt zelf ondervinden.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pfff...Wat hebben we het toch eigenlijk goed he! Mijn probleem is bijvoorbeeld dat ik niet kan kiezen welke auto ik straks moet nemen.

Ik ben gewend aan een bedrijf dat werkt met een stuk of 5 merken, geen SUV's, Coupe's, verplichte uitstoot en altijd een standaard flinke eigen bijdrage.

Die restricties zijn nu ineens weg.
Ik heb nu eens de mogelijkheid om bijvoorbeeld een 'vette' wagen als een C220 Estate Lease Edition te gaan leasen.
Of een Leuke SUV/CO als de CX5

Ik moet bekennen dat die 2 auto's wel blijven rondzwerven als darkhorses waar ik toch ineens voor zou kunnen kiezen. Maar die kosten me dan wel €420,- er maand aan bijtelling.

Leasebudget is er ruim genoeg voor, maar ik denk dat het verstandig is om gewoon een maximum per maand voor mezelf te bepalen. Je bent nogal geneigd om oh...da's maar €30,- meer, en hé die optie scheelt ook maar €5,-
€350,- pm is dan meer dan zat. bijtellingspercentage maakt me niet zoveel uit, het gaat me om die max. €350,- die een leaseauto mij netto per maand mag kosten.

Ik, mijn vrouw en 2 kleine kinderen gaan gebruik maken van die auto.
Voor mijn nieuwe baan zal ik, afhankelijk van waar ik opdrachten heb, redelijk wat gaan rijden.
Topsnelheid vind ik ook niet meer zo belangrijk. Snelle auto's hebben me al teveel geld gekost :P .
Luxe, veiligheid en comfortabel rijden is belangrijker.

Uiteindelijk kom ik toch weer op de gebruikelijke veilige shortlist:
- Skoda Octavia 1.6 BL elegance (20%) met alle mogelijke opties en accessoires
Kost me per maand €346,-

Nissan Qashqai 1.5Dci Tekna (20%)
met extra:
Dak drager
Dakkoffer (om de kleine kofferbak te compenseren wanneer we op vakantie gaan)
Nog wat stylingpakketjes
Kost me per maand €300,-

De 308SW BL Allure. (20%) (oogt klein, maar is bijna net zo groot als de Skoda)
Kost me per maand €340,-

Of toch een kalere nieuwe 508SW (waarvan ik verwacht dat die toch wel een grotere bagegeruimte moet hebben dan de 308SW)

Afvallers:
Alle MPV's
Volkswagen: ik kom niet aan het uitrustingsniveau van de Skoda/Peugeot voor dat geld
Superb: Komt een nieuw model aan
Citroën: niet mooi
Renault: niet mooi
Audi: te duur of als ik het wel kan betalen: te klein

Must:
Diesel
Metallic lak
Xenon/full LED
Navigatie
Regensensor
Automatische verlichting
Gescheiden Climate Control
Cruise Control
Parkeersensoren voor en achter (liefst optisch)
Opbergruimte voorin (moet wel wat flesjes en blikjes kwijt kunnen natuurlijk)

Nice to have:
Keyless Entry/Start (da's net geen must)
Stoelverwarming
Lederen bekleding
Automaat

Moet ik nog verder kijken? Komt er nog wat aan binnenkort waardoor die auto fiscaal ook aantrekkelijk gaat worden?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:56
AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:10:
[...]
En ik denk dat dat wel los zal lopen. Voor het gedifferentieerde stelsel werden de kleine motoren ook goed verkocht. Simpelweg omdat dat de waarde van de auto drukt en daarmee de besparing in bijtelling gerealiseerd wordt.
Maar de huidige ECO modellen zijn juist niet (veel) goedkoper in prijs.
Juist omdat de vraag naar die auto's vanuit het bedrijfsleven (met voldoende geld) zo hoog is.
Het bijtellingspercentage heft die hoge prijs op!

Wanneer die percentage ongunstig is, dan worden die auto's op prijs onaantrekkelijk. Dus zal weer de prijs omlaag moeten. En dan zal de uitrusting ook minder worden. En dus minder aantrekkelijk voor de leaserijder.
Die zullen dan naar de goedkopere automerken gaan. Of een hoger leasebedrag eisen. :)

let the past be the past.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Z___Z schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:07:
[...]

Het is dan ook een combinatie van meer voordeel en stimulering van zuinige auto's. Als de bijtelling naar 25% gaat voor alle auto's zou ik geen leaseauto meer gaan rijden. Bruto uit laten betalen is voor mij dan goedkoper. Maar ben het met je eens dat van 25% naar 14% een heel groot voordeel is voor de 14% rijder, wat eigenlijk niet te rechtvaardigen is door de belastingdienst. 7% PHEV is al helemaal een farce, aangezien de electrische range van PHEV's gewoon te klein is. 4% (of een ander laag percentage) voor volledig electrische auto's vind ik dan weer wel een goed idee.
Electrische auto is voor mij pas een optie als de real world range rond de 300 km is. Dan kan je 150 km enkele reis rijden heen en terug, zonder te laden, zodat je niet afhankelijk bent van een laadpunt op je bestemming. Met 150 km vanaf mijn huis kan ik bijna heel Nederland bereiken.
Ik vraag mij af waar jij woont dan ;) Ik woon redelijk centraal in nederland maar mij gaat dat niet lukken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
The Eagle schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:50:
En dat aardgas...leuk hoor, maar dat heeft me een bult ontwikkelkosten gekost. Had dat geld dan ergens anders in gestoken :(
Ik vind het nog altijd jammer dat de Mazda RX-8 hydrogen Re nooit op de markt is gekomen.

Een RX-8 is op z'n nogal hoge verbruik na een heel fijne auto. Met de huidige CO2-gebaseerde BPM is dat verbruik echt een probleem geworden. Als ik me goed herinner had hij een uitstoot van 267 g/km en dat zou anno 2014 maar liefst 42.000 euro aan BPM opleveren. Waterstof heeft natuurlijk geen CO2 uitstoot :)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

readytoflow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:00:
Moet ik nog verder kijken? Komt er nog wat aan binnenkort waardoor die auto fiscaal ook aantrekkelijk gaat worden?
Volvo V40/60 misschien iets? De V40 is wel wat klein (zegt men), maar ik vind hem groot genoeg.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

zonoskar schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:23:
[...]

Volvo V40/60 misschien iets? De V40 is wel wat klein (zegt men), maar ik vind hem groot genoeg.
V40 is te klein als je z'n alternatieven bekijkt. De V60 is dan weer te duur, want met een beetje aankleding komt die op 45k en dan zit je aan bijtelling al aan de 400 euro. Zo ook met een 320ed, gaat ook naar 400 euro, evenals de C Klasse, de A4.

@readytoflow
Een Mondeo of Avensis wellicht?
Leasebudget is er ruim genoeg voor, maar ik denk dat het verstandig is om gewoon een maximum per maand voor mezelf te bepalen. Je bent nogal geneigd om oh...da's maar €30,- meer, en hé die optie scheelt ook maar €5,-
€350,- pm is dan meer dan zat. bijtellingspercentage maakt me niet zoveel uit, het gaat me om die max. €350,- die een leaseauto mij netto per maand mag kosten.
Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten en heb mezelf dezelfde limiet gesteld. Uiteindelijk heb ik een Octavia genomen.
Uiteindelijk kom ik toch weer op de gebruikelijke veilige shortlist:
- Skoda Octavia 1.6 BL elegance (20%) met alle mogelijke opties en accessoires
Kost me per maand €346,-
Hoe heb je m aangekleed? Ik rij voor 315 euro namelijk een 2.0 TDI (ook 20%) EBL Combi met pano dak, 18", vol leder

[ Voor 47% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2014 13:34 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• readytoflow
  • Niet online
V40 is mij inderdaad veel te klein. Rij nu tijdelijk een A3 en daar kan ik in het weekend al moeilijk mee uit de voeten met alle rompslomp van kinderwagen, luiertas, voeding etc...

V60 is daarentegen weer te duur in de lease. Of het zou misschien een basismodel worden, maar behalve dat die erg karig zijn, hebben ook die een erg kleine kofferbak.

Ik heb de V60 PHEV even overwogen. Dat zou me ook 440,- per maand kosten. Dat is precies het bedrag aan eigen bijdrage. Beest van een moter natuurlijk en was erg luxe. Maar dat heeft wel een nadeliger effect op mijn netto loon dan wanneer je alleen rekent met bijtelling. Dus die is ook afgevallen.
AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:31:
[...]

Hoe heb je m aangekleed? Ik rij voor 315 euro namelijk een 2.0 TDI (ook 20%) EBL Combi met pano dak, 18", vol leder
Oh wacht ik bedoel de automaat dus de 1.6 DSG Elegance. Plus:
Dab+
Bagage pakket
Functiepakket
Safety pakket
Travel pakket
Achterklep elektrisch
Park ass.
Hill hold
Sunset
Schuifdak
Elektr. Stoelen
Lederen bekleding
Paddles
Lane assist
Verw. Voorruit
Verwarmbare achterbank
18" wielen
dvd achterstoelen inbouwen
standkachel in laten bouwen

(oh en berekenen via berekenhet.nl, zie de discussie eergisteren in dit topic)

[ Voor 34% gewijzigd door readytoflow op 04-09-2014 13:40 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ah, da's idd bijna alle opties. Ik heb ook Dynamic pakket, en daarmee vervalt de elektrisch verstelbare stoelen optie. Dab hoef ik niet, evenals het Travel pakket. Van het niet nemen van de elektrische klep heb ik wel spijt.

Ik reken gewoon fiscale waarde *0,2 *0,52 *1/12

De duurste opties kan je overigens buiten de bijtelling houden (velgen, leder, standkachel, stoelverwarming)

[ Voor 16% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2014 13:46 ]

• Pannekoek81
€350,- pm is dan meer dan zat.

Golf variant niet zo duur. Highline met paar extras zoals navigatie.xenon. automaat. Rond de 300 met de 1.6.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Pannekoek81 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:44:
[...]

Golf variant niet zo duur. Highline met paar extras zoals navigatie.xenon. automaat. Rond de 300 met de 1.6.
Dat valt wel tegen hoor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FAhRSYU.png

Dan moet er nog bij:
18" velgen
Lederen bekleding
Standkachel
Stoelverwarming (achter)
Inbouw dvd spelers

Dat is dan wel buiten de bijtelling. Maar de fiscale waarde van deze Golf is toch snel 40K, wat een bijtelling oplevert van 380 euro volgens Berekenhet (355 via *0,2 *0,52 *1/12)

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 19:33

GB2

AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:03:

Ik vind het een goede ontwikkeling als er nog maar één percentage zou komen, mits dan natuurlijk wel iets aan de BPM gedaan wordt. Het is immers toch vreemd dat van dezelfde auto een andere uitvoering in een andere bijtellingscategorie valt?
Wat nog vreemder is dat 2 collega's van mij dezelfde auto bestellen, collega 1 krijgt deze in november met 14% en andere collega in januari (kan niet meer in 2014 geleverd worden) en moet 20% bijtelling betalen voor dezelfde auto?!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:05
Seat Leon ST? Is in 14% ook leverbaar.

Instagram

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Furfoot schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:37:
[...]

Seat Leon ST? Is in 14% ook leverbaar.
in 14% trim zijn de leuke opties niet leverbaar ;)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@AllSeeyinEye,
Lexus LS300h?
20% en vol te mieteren met opties :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Widow
AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:39:
[...]

in 14% trim zijn de leuke opties niet leverbaar ;)
Het verbaast me echt, dingen die niets te maken hebben met de uitstoot, zijn niet leverbaar op de 14%wagens. Zoals de sportstoelen. Waarom... :? Skoda doet dat ook. Ik snap daar echt niets van.

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 04-09-2014 15:05 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

@ allseeyingEye. ook gekeken naar een Business Editiie?

Deze is gebasseerd op de highline met wat extra's voor een leuke prijs.
ik kwam, welliswaar benzine, goedkoper uit voor een golf dan voor een vergelijkbare Skoda.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Kecin schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:56:
@AllSeeyinEye,
Lexus LS300h?
Ik ben recent al voorzien :9 Maar wellicht iets voor Readytoflow
Widow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:05:
[...]

Het verbaast me echt, dingen die niets te maken hebben met de uitstoot, zijn niet leverbaar op de 14%wagens. Zoals de sportstoelen. Waarom... :? Skoda doet dat ook. Ik snap daar echt niets van.
Dealer / importeur verdient meer aan de niet eco modellen en lokt (succesvol, zie mezelf) mensen naar de gewone modellen met de leukere opties.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

DarkSide schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:08:
@ allseeyingEye. ook gekeken naar een Business Editiie?

Deze is gebasseerd op de highline met wat extra's voor een leuke prijs.
ik kwam, welliswaar benzine, goedkoper uit voor een golf dan voor een vergelijkbare Skoda.
Zoals ik in mijn vorige post aangaf is het niet voor mij, ik reageerde alleen op de stelling dat een Golf goedkoper zou zijn dan een Octavia bij gelijke uitrusting. En dat doe ik bij deze dan nog eens:

Heb die Business Edition zojuist even bekeken, maar een heleboel opties zijn daarbij niet meer mogelijk, zoals de sportstoelen, electrisch verstelbare stoelen, panoramadak, automatische klep, High Executive pakket (grote scherm navigatie). Het is vergelijkbaar met een Ambition Greenline bij Skoda, dus beperkt in de opties.

• readytoflow
  • Niet online
GB2 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:34:
[...]

Wat nog vreemder is dat 2 collega's van mij dezelfde auto bestellen, collega 1 krijgt deze in november met 14% en andere collega in januari (kan niet meer in 2014 geleverd worden) en moet 20% bijtelling betalen voor dezelfde auto?!
Ik begreep van een autodealer en een leasemaatschappij dat alles dat voor november besteld was en waar na 1-115 andere regels voor zouden gelden dat die wagens in december nog op kenteken gezet konden worden? ( vraag mij verder niet hoe of wat, want ik snap niet dat je een auto die er niet is op kenteken kan zetten)
Kecin schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:56:
@AllSeeyinEye,
Lexus LS300h?
Cool, klinkt die diesel een beetje? ;)

• DarkSide

DarkSide

AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:13:
[...]

Zoals ik in mijn vorige post aangaf is het niet voor mij, ik reageerde alleen op de stelling dat een Golf goedkoper zou zijn dan een Octavia bij gelijke uitrusting. En dat doe ik bij deze dan nog eens:

Heb die Business Edition zojuist even bekeken, maar een heleboel opties zijn daarbij niet meer mogelijk, zoals de sportstoelen, electrisch verstelbare stoelen, panoramadak, automatische klep, High Executive pakket (grote scherm navigatie). Het is vergelijkbaar met een Ambition Greenline bij Skoda, dus beperkt in de opties.
Hmm had ik niet goed gekeken wie wat zei:

Ik heb toch echt een Business Editie. En daar zitten de Ergo Sportstoelen al standaard in. En executive plus
(met 8"navi) krijg ik ook. En tevens kan ik genieten van een panorama dakkie.
De electrische verstelbare stoelen zijn idd niet te verkrijgen. Maar de ergo stoelen zijn op zich al goed.
En leer is altijd mogelijk
Het is wel degelij keen highline waarvan de meeste opties gewoon te bestellen zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• readytoflow
  • Niet online
Iemand ervaring met een 20% Qashqai?

• Z___Z
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:16:
[...]

Ik vraag mij af waar jij woont dan ;) Ik woon redelijk centraal in nederland maar mij gaat dat niet lukken.
Ok Groningen, Maastricht en Middelburg is niet haalbaar, maar met 150km enkele reis kan ik 99% van mijn reisbehoefte afdekken. Maar dat is zorg voor over 4 jaar, mijn bestelde auto komt over 3 weken :D

[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 04-09-2014 16:31 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:08:
[...]

Ik ben recent al voorzien :9 Maar wellicht iets voor Readytoflow
Oeps!
En nogmaal oeps.

Ben blijkbaar in slaap gevallen op het werk :+ :D

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Nieuwe lease auto komt volgende week aan bij de dealer. Het inbouwen van de after market opties incl. lederen bekleding kan echter wel 4 weken duren.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44

JT

VETAK y0

http://nos.nl/artikel/694...bijtelling-verdwijnt.html

Ben benieuwd als de 14% afgeschaft wordt of ik dan de helft van de looptijd 20% mag betalen... Zou wel naaierij zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 04-09-2014 17:01 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
JT schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:00:

Ben benieuwd als de 14% afgeschaft wordt of ik dan de helft van de looptijd 20% mag betalen... Zou wel naaierij zijn.
Ik ben inderdaad ook benieuwd of de regels ook worden toegepast op reeds afgesloten leasecontracten. Ik mag naar verwachting binnen een week gaan bestellen dus op zich wel relevant :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JT schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:00:

Lijkt mij niet gezien deze zin.
Omdat veel lease-contracten meerdere jaren lopen zal de schatkist niet meteen volledig profiteren van de maatregel.

• readytoflow
  • Niet online
Nee, dat geldt niet op lopende contracten. Ken een aantal mensen die ook perse voor 1-1-14 (of was dat alweer 1-1-13?) Tesla's en Ampera's voor die tijd op kenteken wilde hebben zodat ze de komende 4 jaar 0% bijtelling hebben.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zie ook leesvoer;
http://www.belastingdiens...enteken_afgegeven_in_2014

Tenzij ze dus de wet ook met terugwerkende kracht gaan aanpassen, is het dus 60 maanden vast.

• The Eagle

The Eagle

Ik kan je iig melden dat de kofferbak bij de 308 sw groter is dan die van de 508 SW, ook van de nieuwe. Toevallig vorige week bij de dealer nagevraagd :)

Als het kan zou ik toch voor een V60 PHEV gaan. Zitten bij directlease rond de 1150, maar netto idd peanuts, een beetje A3 is duurder.

Nissan QQ heb ik ook naar gekeken, maar die vind ik van binnen te plastic fantastic. Komt mede door de grijze plastic kap op het stuur. Gewoon geen pan.

• readytoflow
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:54:
Ik kan je iig melden dat de kofferbak bij de 308 sw groter is dan die van de 508 SW, ook van de nieuwe. Toevallig vorige week bij de dealer nagevraagd :)

Als het kan zou ik toch voor een V60 PHEV gaan. Zitten bij directlease rond de 1150, maar netto idd peanuts, een beetje A3 is duurder.

Nissan QQ heb ik ook naar gekeken, maar die vind ik van binnen te plastic fantastic. Komt mede door de grijze plastic kap op het stuur. Gewoon geen pan.
Waar zit het ruimte voordeel van de 508 dan? Passagiers achterbank?

V60 is wel erg klein qua ruimte voorwen auto in die klasse! En ik wil dan ook nog een paar pakketten erop. Dan Zit je al op +/- €450,- eigen bijdrage. Dat zijn meteen mijn netto kosten. Maar het bedrag dat je zelf bijbetaald wordt dus anders (of juist normaal) belast. Mijn netto salaris maakt dan dat ik >€500,- voor die v60 PHEV betaal.
Dat wordt mij teveel. Zelfs voor een wagen met AWD EN 270pk. :9~

Gewoon alles 20% maken. Scheelt mij ook weer allerlei keuzes (of het wordt dan nog moeilijker) haha

Los daarvan:
Wat mij opviel is dat de nieuwe Mercedes C220 Lease Edition (die ik niet moet nemen, maar elke keer als ik 'm bekijk wil ik hem hebben) veel duurder is in de lease dan bijvoorbeeld de Audi A4 Avant ultra business edition. Scheelt echt veel geld. Maar toch is de Audi qua prijs bijna €5.000,- goedkoper.
ik dacht dat die qua restwaarde etc... Wel op hetzelfde niveau zaten? Mercedes is toch niet meer premium dan Audi (niet in de lease in ieder geval)?

[ Voor 48% gewijzigd door readytoflow op 04-09-2014 18:07 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

YellowCube

Wait...what?

t_captain schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:19:
[...]

Ik vind het nog altijd jammer dat de Mazda RX-8 hydrogen Re nooit op de markt is gekomen.

Een RX-8 is op z'n nogal hoge verbruik na een heel fijne auto. Met de huidige CO2-gebaseerde BPM is dat verbruik echt een probleem geworden. Als ik me goed herinner had hij een uitstoot van 267 g/km en dat zou anno 2014 maar liefst 42.000 euro aan BPM opleveren. Waterstof heeft natuurlijk geen CO2 uitstoot :)
niks jammers aan imo.
Mazda RX-8 Hydrogen
De helft van het vermogen en koppel zodra je op waterstof rijdt.
Daarnaast en een range van 100km met de 2,4 kilo waterstof die in de tank past.
En stel dat je dan nu zo'n ding zou hebben EN in de buurt van Rotterdam zou wonen dan zou een tankbeurt, waar je dus 100km ver mee komt:
De prijs voor waterstof is dus vastgesteld op ongeveer tien euro per kilo.
Eerste openbare waterstof-station in Nederland van start
je 24 euro kosten.
Daar kom je met een beetje diesel bijna 3 keer zo ver mee.

En geloof niet dat het met andere waterstofauto's zoveel beter zou zijn.
Een Honda Clarity FX (met een "veel efficientere" brandstofcel) haalt met 4,1 kilo (41 euro) aan waterstof een afstand van 380 kilometer.
Veel beter dan de Mazda, maar nog steeds veel duurder dan een gewone diesel of benzineauto.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Z___Z
  • Niet online
readytoflow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:58:
[...]

Waar zit het ruimte voordeel van de 508 dan? Passagiers achterbank?

V60 is wel erg klein qua ruimte voorwen auto in die klasse! En ik wil dan ook nog een paar pakketten erop. Dan Zit je al op +/- €450,- eigen bijdrage. Dat zijn meteen mijn netto kosten. Maar het bedrag dat je zelf bijbetaald wordt dus anders (of juist normaal) belast. Mijn netto salaris maakt dan dat ik >€500,- voor die v60 PHEV betaal.
Dat wordt mij teveel. Zelfs voor een wagen met AWD EN 270pk. :9~

Gewoon alles 20% maken. Scheelt mij ook weer allerlei keuzes (of het wordt dan nog moeilijker) haha

Los daarvan:
Wat mij opviel is dat de nieuwe Mercedes C220 Lease Edition (die ik niet moet nemen, maar elke keer als ik 'm bekijk wil ik hem hebben) veel duurder is in de lease dan bijvoorbeeld de Audi A4 Avant ultra business edition. Scheelt echt veel geld. Maar toch is de Audi qua prijs bijna €5.000,- goedkoper.
ik dacht dat die qua restwaarde etc... Wel op hetzelfde niveau zaten? Mercedes is toch niet meer premium dan Audi (niet in de lease in ieder geval)?
Weet niet waar jij kijkt, maar bij alphabet is de 120kw A4 ultra toch echt duurder dan de 125kw c220.

• readytoflow
  • Niet online
? Dat zeg ik toch?
Bij leaseplan is de Audi in de lease duurder.
Aanschafwaarde is de Mercedes duurder.
Schijnbaar acht men de Mercedes waardevaster. Het verbaasd me dat de Audi in de lease zoveel duurder is.

• Zware Unit
Facelift Audi A6.

De ultra-modellen zuinigheid ten top en 20% bijtelling
De zuinigste A6-modellen dragen het ultra-label. De Audi A6 2.0 TDI ultra S tronic (110 kW/150 pk) komt met een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km en de daarmee corresponderende CO2-uitstoot van 110 g/km in aanmerking voor 20% bijtelling. Binnen de benzinerange is er de A6 1.8 TFSI met de nieuwe S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Dit model heeft een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km (CO2: 113 g/km). bron

Zo te zien is het nog niet duidelijk hoeveel uitstoot de Avant heeft.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zware Unit schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:37:
Facelift Audi A6.

De ultra-modellen zuinigheid ten top en 20% bijtelling
De zuinigste A6-modellen dragen het ultra-label. De Audi A6 2.0 TDI ultra S tronic (110 kW/150 pk) komt met een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km en de daarmee corresponderende CO2-uitstoot van 110 g/km in aanmerking voor 20% bijtelling. Binnen de benzinerange is er de A6 1.8 TFSI met de nieuwe S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Dit model heeft een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km (CO2: 113 g/km). bron

Zo te zien is het nog niet duidelijk hoeveel uitstoot de Avant heeft.
Volgens de Duitse site stoot de A6 Avant minimaal 114 gram uit. Dus geen 20% helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
readytoflow schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:34:
? Dat zeg ik toch?
Bij leaseplan is de Audi in de lease duurder.
Aanschafwaarde is de Mercedes duurder.
Schijnbaar acht men de Mercedes waardevaster. Het verbaasd me dat de Audi in de lease zoveel duurder is.
Nee, je schrijft:
Wat mij opviel is dat de nieuwe Mercedes C220 Lease Edition (die ik niet moet nemen, maar elke keer als ik 'm bekijk wil ik hem hebben) veel duurder is in de lease dan bijvoorbeeld de Audi A4 Avant ultra business edition.
Maar goed heeft inderdaad ermee te maken dat de C-klasse volgens de leasemaatschappij waarde vaster is. Is ook de reden waarom hij in mijn lease budget past. Is ook niet helemaal een eerlijke vergelijking, aangezien de A4 volgend jaar vervangen wordt en dit dus een uitloopmodel is. Gezien de verkoopaantallen loopt de C-klasse ook niet zo goed in Nederland. Haalt maar de helft van de verkoopaantallen van de 3-serie, terwijl de C zowel in benzine als diesel in 20% bijtelling te krijgen is. Dus wellicht geeft MB Nederland ook veel korting op de C-klasse aan de lease maatschappij, waardoor het lease bedrag ook omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 21:41
Z___Z schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:49:
[...]

Nee, je schrijft:

[...]

Maar goed heeft inderdaad ermee te maken dat de C-klasse volgens de leasemaatschappij waarde vaster is. Is ook de reden waarom hij in mijn lease budget past. Is ook niet helemaal een eerlijke vergelijking, aangezien de A4 volgend jaar vervangen wordt en dit dus een uitloopmodel is. Gezien de verkoopaantallen loopt de C-klasse ook niet zo goed in Nederland. Haalt maar de helft van de verkoopaantallen van de 3-serie, terwijl de C zowel in benzine als diesel in 20% bijtelling te krijgen is. Dus wellicht geeft MB Nederland ook veel korting op de C-klasse aan de lease maatschappij, waardoor het lease bedrag ook omlaag gaat.
Mercedes is sinds vorig jaar bezig om weer wat aantrekkelijker te worden voor de lease-markt, dat hebben ze een flink aantal jaren verkwanseld met als gevolg een alsmaar dalend marktaandeel. Ze kwamen erachter dat de leasemarkt toch wel belangrijk is... Dus ze zullen inderdaad wel iets aan hun prijsstelling hebben gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:03:
[...]

Volgens de Duitse site stoot de A6 Avant minimaal 114 gram uit. Dus geen 20% helaas.
Ben uiteindelijk toch blij dat ik voor een Outlander PHEV ben gegaan. Zeker nu het erop lijkt dat het belastingvoordeel op dit soort auto's vanaf 2016 vervalt. Had liever een A4 / A6 Avant of Passat Variant plug-in gereden, maar wordt lastig om deze auto's in 2015 op kenteken te krijgen. De E-tron versie van de A4 is nog geeneens aangekondigd en de Passat is pas eind 2015 beschikbaar. Levertijden bij VAG lopen meestal enorm snel op bij de populaire modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:13:
[...]
Dat is niet waar hoor. Je hebt de BlueMotion uitvoeringen (de 14% versies) waarop je die beperkingen hebt (niet allemaal trouwens die je noemt - die hebben namelijk standaard sportstoelen en het Executive Plus pakket sinds een paar weken/maanden) maar op de Business Editions mag je wél alles bestellen.

Business Edition is gewoon de Highline maar dan wat scherper in de markt gezet + standaard betere stoelen. Omdat de Highline niet concurrerend (genoeg) was geprijsd. Dit was de oplossing blijkbaar.

Op de Comfortline en Trendline (goedkoopste) kun je dan weer níet alles bestellen. Al met al een aardig onoverzichtelijk zootje bij VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Voor de mensen die een Golf GTE overwegen of er al eentje besteld hebben: YouTube: Volkswagen VW Golf GTE 2015 Plugin-Hybrid test drive review of the "blue GTI" - Autogefühl

Behoorlijk uitgebreide (en weinig kritisch - lekker om bevestigd te worden in je keuze dus :+) "walkthrough" van de GTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

MrAcid schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:40:
lekker om bevestigd te worden in je keuze dus :+)
Ik lees ook elke review die ik tegenkom, heb gelukkig nog maar weinig negatieve dingen gelezen over mijn keuze, behalve natuurlijk een nederlandse reviewer :z. Het helpt niet tegen het lange wachten, heb ondertussen al zo'n beetje alles gelezen wat ik kon vinden + alle relevante youtube filmpjes gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zijn er eigenlijk mensen hier met een CLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MrAcid schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:40:
Voor de mensen die een Golf GTE overwegen of er al eentje besteld hebben: YouTube: Volkswagen VW Golf GTE 2015 Plugin-Hybrid test drive review of the "blue GTI" - Autogefühl

Behoorlijk uitgebreide (en weinig kritisch - lekker om bevestigd te worden in je keuze dus :+) "walkthrough" van de GTE.
Grappig filmpje, maar ik vrees dat zo'n auto bij vooral "the darkside" zou laten zien vanwege de afstanden welke ik rijd (200+ Km/dag waarvan hooguit 20Km niet op de snelweg).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
EvaluationCopy schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:17:
De Kia's vind ik zo lelijk nog niet maar ze doen het (verrassing) enorm slecht qua leaseprijs inderdaad. Eens kijken wat die Fiësta in prijs doet. Vooralsnog beperkt de keus zich tot de Polo en de Cactus (geen idee waarom dat ding zó 'goedkoop' is in de lease)
Maakt dat zo een groot verschil? Geen idee wat leaseprijzen doen met een kia rio tov van bijvoorbeeld een fiesta met ongeveer dezelfde opties (17-18k aanschafprijs). Zelf zit ik namelijk aan een leasebudget wat daarmee wel eens verschil zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Laatst online: 19-09 11:55

Alaksandus

Vae puto deus fio

Zoals het er nu uit ziet zou met de nieuwe bijtelling in 2015 (iig) de Skoda Octavia en Seat Leon ST buiten de 14% vallen.

De uitstoot op 14% gaat van 89g/km naar 83g/km. Beide auto's zitten op 85g/km. Gaan ze speciaal hiervoor een andere uitvoering uitbrengen denken jullie of worden het dan gewoon 20% auto's.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dat weet niemand. Tegen die tijd staan er vast nog wel aantal op voorraad

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 20:15

Pinobigbird

doesn't share food!

Help! Ik kom er niet meer uit. Ik neem de topictitel even letterlijk: Keuze leaseauto. Ik kan niet kiezen!

Ik moet nu een nieuwe leaseauto uitzoeken en heb lange tijd gewacht op de Ford Focus. Aangezien deze lang op zich heeft laten wachten heb ik iets anders uit moeten zoeken. Ik ben daarbij uitgekomen op de SEAT Leon FR Dynamic 1.4 TSI 150pk DSG met executive upgrade (alcantara/leer, panoramadak) en winterpakket (o.a. stoelverwarming).

Gister heb ik doorgegeven dat deze besteld mocht worden omdat hij precies binnen mijn budget valt. Maar laat nu nét vandaag de Ford Focus bestelbaar zijn. En ook net precies 'full options' zoals ik 'm zelf zou samenstellen. Alleen lederen bekleding met stoelverwarming ontbreekt, maar dat kan waarschijnlijk wel als dealeraccessoire geleverd worden (en dat scheelt dan ook nog eens in de bijtelling).

Ik probeer zelf nog de plus- en minpunten op een rijtje te zetten,

Ford Focus First Edition EcoBoost 125pkSEAT Leon FR Dynamic 1.4 TSI 150pk DSG
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EEDv3KSuGe6Jq956Taww22mq/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DxHiVXYV1EcCtEYhkls0L6CM/full.png
+-+-
driecilinder 125pk
0-100 in 11,0s :|
150pk en DSG :9~
0-100 in 8,2s
Exterieur en interieur naar mijn smaakFull-ledExterieur (achterkant) en interieur vind ik wat saai
Keyless entry en start
Voorruitverwarming O+
WTF een sleutel :F
Lederen bekleding niet af-fabriekFraaie bekleding met rode stiksel
Panoramadak 8)
8-inch touchscreen
Nieuwste SYNC 2-systeem
VAG-instelmogelijkheden5,8-inch touchscreen }:|
Mooie 15-spaaks 17'' velgenHeel mooie 18'' velgen :o
Goedkoper in bijtelling
(+/- €40,- netto per maand)

Wie kan me overtuigen de Ford dan wel de SEAT te bestellen?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wegligging!

en je zou eventueel ook half-leder met verwarming kunnen kiezen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Wegligging en direct sturen inderdaad. Ik had tot 2 maanden geleden een Focus uit 2011 (nwe model) en dat was een superfijne auto om mee te rijden.

Mag ik trouwen ook een nadeel van voorruitverwarming noemen: door de voorruit zitten honderden metalen draadjes verwerkt, in een slingerend patroon. Als je een laagstaande zon recht van voren hebt, weerkaatst de zon deels over dat slingerende draadje, waardoor je een soort grote X krijgt van zonlicht waardoor je nauwelijks wat ziet. Het is me in al die tijd misschien 5 of 6 keer gebeurt dat de zon precies recht boven de weg stond, maar het is misschien iets om mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Aftermarket leder, velgen en panodak (alle drie dus aftermarket). Evt chippen. Allemaal buiten je bijtelling. De Ford dus.

[ Voor 12% gewijzigd door AllSeeyinEye op 09-09-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat kost de Ford meer als je een 1.6 ecoboost monteert?

• Pinobigbird
  • Laatst online: 20:15

Pinobigbird

doesn't share food!

Tja, ik weet dat de Focus nog altijd de benchmark is in zijn klasse als het gaat om wegligging, sturen en rijdynamiek. Ik rijd nu zelf nog de Fiesta en ook dat is nog altijd een feest. Ik heb redelijk veel reviews en rijtesten gelezen en telkens wordt ook de Leon geprezen om zijn rijeigenschappen. Zelfs de Mazda 3 laat hij volgens Autoweek 21-2014 in een dubbeltest achter zich wat betreft sportiviteit:
De besturing is lichter, maar tevens iets directer dan in de Aziaat. Het onderstel is bovendien harder. Die combinatie maakt de Leon tot de betere gooi- en smijt auto van de twee. Het is misschien wel de beste Seat ooit, en hij voldoet precies aan de verwachtingen die een Leon- rijder zal hebben. Daarom willen we ook net even meer vermogen hebben; het ultieme Leon- gevoel komt dan boven. Vlot, fijn sturen: woon-werkverkeer wordt een feestje, terwijl je nog steeds ruimte hebt voor vakanties en verhuizingen.
[...]
De 3 biedt een iets betere combinatie van comfort en dynamiek, de Leon kruipt naar het label sportief. Om terug te komen op het thema van dit verhaal: de Seat is de koning van de afrit. Door zijn vlotte gasrespons en strakke wegligging zal hij de meeste medeweggebruikers buitenom verrassen. De Mazda is daar te gemoedelijk voor.
En zo zijn er meer reviews te vinden die de Leon dicht bij de Focus vinden komen, o.a.:
Most of those positives also apply to the Leon. The SEATs steering, ride quality and view out the back are all eerily close to what can be found on the Ford.
De Leon ST betreedt hiermee duidelijk het territorium van de Focus Wagon die nog altijd als de maatstaf in zijn segment wordt gezien.
Dat de Ford misschien de beste rijdersauto is, geeft voor mij niet meteen de doorslag als de Leon daar dicht in de buurt kan komen. Met andere woorden: het verschil in rijeigenschappen is niet groot genoeg voor mij om direct voor de Focus te kiezen.

Widow schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 20:33:
[...]
Mag ik trouwen ook een nadeel van voorruitverwarming noemen: [...]
Ik heb in mijn Fiesta nu ook voorruitverwarming en stoor me totaal niet aan de zichtbaarheid van de draadjes.

t_captain schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:07:
Wat kost de Ford meer als je een 1.6 ecoboost monteert?
Op dit moment is alleen de First Edition bestelbaar, in 1 uitvoering: de 1.0 EcoBoost 125pk (hatchback of wagon). Bovendien krijgt de nieuwe 1.5(!) EcoBoost 150pk een CO2-uitstoot van 127 g/km wat 25% bijtelling betekent.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pinobigbird schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:10:
[...]
Op dit moment is alleen de First Edition bestelbaar, in 1 uitvoering: de 1.0 EcoBoost 125pk (hatchback of wagon). Bovendien krijgt de nieuwe 1.5(!) EcoBoost 150pk een CO2-uitstoot van 127 g/km wat 25% bijtelling betekent.
De 1.0 ecoboost blokken zijn echt super chill hoor :) Zelfs de 100pk versie is enorm pittig en vrij vlot als je hem goed hebt ingereden :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ritsjert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 22:30
Pinobigbird schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:10:
[...]

Tja, ik weet dat de Focus nog altijd de benchmark is in zijn klasse als het gaat om wegligging, sturen en rijdynamiek. Ik rijd nu zelf nog de Fiesta en ook dat is nog altijd een feest. Ik heb redelijk veel reviews en rijtesten gelezen en telkens wordt ook de Leon geprezen om zijn rijeigenschappen. Zelfs de Mazda 3 laat hij volgens Autoweek 21-2014 in een dubbeltest achter zich wat betreft sportiviteit:
Als het onderstel etc. gelijk blijft bij de gefacelifte focus zullen de verschillen tussen wegligging minimaal zijn. De Leon heeft mij zeer positief verrast. Al heb ik dan wel in de 1.2 TSI met 105 PK gereden en in de 100 PK Ecoboost.
Met DSG zul je er waarschijnlijk minder last van hebben, maar de 1.4(Leon) met handbak heeft rare bakverhoudingen voor de eerste 2 versnellingen.

• t_captain
Ik denk dat het vooral een kwestie van smaak zal zijn. Bovenal: hou je van automaat, kom je vanzelf bij de Leon uit.

• MrAcid
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor de Leon kiezen - zeker in die uitvoering.

• wjbtweaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 09:11
De Leon is een stuk sneller dan de Focus.
Interieur/Exterieur kan je aan wennen, traagheid went echter niet en levert vooral ergernissen.
Ik zou ook voor de Leon gaan.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou kiezen voor de Leon. De Leon heeft een sportonderstel met mechanisch sperdiff en nog een aantal andere zaken. Daarnaast zie je de Leon stukken minder op de weg dan straks de Ford.

Ook ga je de DSG waarderen .. in mijn optiek is dit een no-brainer, maar goed zo zie je wel maar weer hoe mensen verschillen.

Heb je al in beide auto's gereden (en in deze uitvoeringen)?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• DarkSide

DarkSide

Ik voeg me ook toe in het Leon kamp. Maar dat is meer omdat ik persoonlijk de Focus gewoon lelijk vind.
Zowel ex-, maar vooral, interieur. Het is gewoon niet mijn smaak.
gelukkig is ie er wel op vooruit gegaan, maar dan nog.

De Leon vind ik het interieur ook niet super. Maar de 1.4 TSi icm DSG is heerlijk.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou zeker geen DSG nemen, maar dat is mijn mening. Maar de Leon zou inderdaad ook mijn keuze zijn, ook al ben ik zelf voor de V40 gegaan. Die was bij mij goedkoper netto dan de Leon SC dynamic.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 10-09-2014 10:09 ]

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Falcon schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:14:
Daarnaast zie je de Leon stukken minder op de weg dan straks de Ford.
De Leon is in combinatie met de Octavia en 308 op dit moment dé 14% familie-bak-knaller. Ik zie de Leon ook steeds vaker rijden, maar nog niet zo vaak als bijvoorbeeld een V40 of Megane.
Wellicht heb je gelijk, maar denk dat de Leon ook een veel-geziene auto is (/gaat zijn).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Falcon schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:14:
Ik zou kiezen voor de Leon. De Leon heeft een sportonderstel met mechanisch sperdiff en nog een aantal andere zaken. Daarnaast zie je de Leon stukken minder op de weg dan straks de Ford.
Echt? Het is nu al een van de auto's die je het meeste ziet rijden. De nieuwe Golf :)
zonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:07:
Ik zou zeker geen DSG nemen, maar dat is mijn mening. Maar de Leon zou inderdaad ook mijn keuze zijn, ook al ben ik zelf voor de V40 gegaan. Die was bij mij goedkoper netto dan de Leon SC dynamic.
Misschien handig als je het ook even toelicht. Ik wil niet anders meer dan automaat. Geeft zoveel meer rust en ontspanning. Minder handelingen, 2 handen aan het stuur, niet meer schokken, altijd in de juiste versnelling, meer aandacht voor andere zaken (door minder handelingen) etc (heb nu wel een CVT, weet niet hoe zich dat verhoudt tot die DSG).

[ Voor 46% gewijzigd door thewizard2006 op 10-09-2014 10:24 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:59
Tonkey schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:09:
[...]

Maakt dat zo een groot verschil? Geen idee wat leaseprijzen doen met een kia rio tov van bijvoorbeeld een fiesta met ongeveer dezelfde opties (17-18k aanschafprijs). Zelf zit ik namelijk aan een leasebudget wat daarmee wel eens verschil zou kunnen maken.
Dat kan zomaar ineens 100 euro per maand schelen, netto. Bij dezelfde netto consumentenprijs. Let wel, dat geldt voor private lease, ik weet niks van zakelijke leaseprijzen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat moet je nog meer 'handelen' naast je stuur, knippers en pedalen dan?
niet meer schokken
Moet je leren schakelen! Een goeie chauffeur doet dit soepeler dan welke automaat dan ook.
altijd in de juiste versnelling
Onzin, een automaat moet nog steeds terugschakelen als je niet in de juiste versnelling staat voor een bepaalde actie, doet dat soms niet zachtzinnig en dan ook nog eens nádat het eigenlijk nodig was (want met een handbak schakel je vooruit, niet achteraf).
meer aandacht voor andere zaken (door minder handelingen)
Ik hoef niet eens na te denken over schakelen, dat gaat compleet automatisch (haha).
Als jij aandacht op de weg tekort komt omdat je van verzet moet wisselen, moet je je even afvragen of je wel op de weg thuishoort, want dan ben je ook afgeleid als er een interessant billboard voorbij komt of een interessant nieuwsbericht op de radio (die je dan even harder wilt zetten met het knopje - extra handeling).

Nofi, maar dit vind ik altijd van die kulargumenten om een automaat te verdedigen. Ik mag dan een fervente schakelenhousiast zijn, en ik (h)erken dat er best goede automaatbakken bestaan, maar het is echt niet heiligmakend. Een automaat kan niet voor je denken, en schakelt dus zo goed als altijd reactief. Zoals gezegd zijn er wel goeie bakken, maar die zijn 'far and few between' plus ook nog eens aan de prijs (want alleen verkrijgbaar op premium merken) en begin me helemaal niet over die scooterbakken zoals CVT, waarbij je dat gebrom/gegil hebt tot je op snelheid bent (en dan soms nog).

Het heeft zijn plaats, maar automaatbakken zijn voor mensen die of niet wíllen, of niet kúnnen schakelen.
En met dat eerste is uiteraard niks mis, niet iedereen heeft een voorliefde voor autorijden danwel andere prioriteiten.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-09-2014 10:38 ]

• Cyphax
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:36:
[...]

En met dat eerste is uiteraard niks mis
Zeker weten? Je gaat er zo hard op in... ;)
Ik heb een voorkeur voor handgeschakeld, dat geeft iets meer controle en dat is wel fijn. Ik heb in de VS ook weleens met automaten kunnen rijden en dat heeft ook zeker wel iets. Hoef je al niet meer te letten op schakelen en dat geeft rust. Voor mij maakt het niet zo heel veel uit omdat ik zelf al op m'n interne automaat schakel in de meeste gevallen. :)

Ik haal vrijdag m'n Leon op (een ST, Lease Sport)! Ik heb die mijn voorkeur gegeven boven de andere 14%-auto's uit dat segment vanwege de looks (mooier dan een Octavia, iets minder ruim maar toch meer dan ruim genoeg) en de kosten (goedkoper dan de V440, die ik overigens echt bloedmooi vind). Is het al vrijdag? :D

Saved by the buoyancy of citrus

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Cyphax schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:43:
[...]

Zeker weten? Je gaat er zo hard op in... ;)
Laat ik nogmaals benadrukken: Ik vind dat er niks mis is met automaatrijden :P.
Als dat een bewuste keuze is omdat jij dat fijn vind rijden - prima (ik krijg er de kriebels van).

Waar ik vlekken van in mijn nek krijg is drogredeneringen. Als een automaat ervoor zorgt dat jij je aandacht beter op de weg kan houden heb je een technisch probleem met autorijden en ben je dus ook een gevaar als je de radio bedient, met een passagier praat of een billboard leest (ik chargeer even).

Als een automaat zorgt voor vloeiender rijden (hij noemt 'minder schokken' als voordeel) dan kun je gewoon geen handbak en/of koppeling bedienen en moet je misschien nog eens wat rijlesjes nemen (tenzij je automaat rijdt omdat het je niet interesseert, maar zeg dát dan gewoon).

Uitzonderingen daargelaten zijn automaten zwaarder, duurder, langzamer, ze zuipen meer en maken soms ook nog eens meer lawaai omdat de kickdown danwel CVT behoorlijk wat toeren durft te maken.

Die puntjes zie ik dan weer niet naar voren komen in zijn betoog...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

^:^

Enige rede om een CVT/DSG bak te willen zou voor mij persoonlijk het gemak bij file rijden zijn.

Het is jammer dat een vloeistof/centrifugaal koppeling te veel gewicht met zich mee brengt anders zou dat een ideale manier zijn om in de file toch alleen maar met het rempedaal te kunnen werken (dat soort koppelingen kom je tegen in sommige landbouwtractoren (Fendt) en dat werkt érg relaxed).

[ Voor 58% gewijzigd door Will_M op 10-09-2014 10:59 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:36:

Moet je leren schakelen! Een goeie chauffeur doet dit soepeler dan welke automaat dan ook.
Kul, een automaat is te allen tijde soepeler dan een manuele bak. Kijk eens wat vaker naar je medepassagiers en de knikkende hoofden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 10-09-2014 11:01 ]

Strava

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vhal schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:57:
[...]

Kul, een automaat is ten alle tijder soepeler dan een manuele bak. Kijk eens wat vaker naar je medepassagiers. :)
Kul: Leer eens schakelen/koppelen :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:53:
^:^

Enige rede om een CVT/DSG bak te willen zou voor mij persoonlijk het gemak bij file rijden zijn.
Als het echt zo'n start/stop file is waarbij zoiets een issue zou worden (dan ben je met een automaat van welk type dan ook nog steeds de hele tijd aan het gassen/remmen) ga ik rechts rijden en laat een gat vallen. 2e versnelling en koppeling langzaam laten opkomen als er weer wat extra ruimte is, uit laten rollen, rinse and repeat. Ik rij 45k per jaar en kom zelden tot nooit in een situatie terecht waarbij ik start/stop hoef te rijden in welke file dan ook. De laatste keer dat me dat gebeurde was in Amerika, met een gehuurde Chevy automaat en dat was echt stukken minder comfortabel voor mij dan een handbak geweest zou zijn.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In de file is de rechterbaan hier ook altijd de standaard "way 2 go". Vrachtverkeer doet alles om maar te kunnen blijven rollen, en als je dan wat afstand houd dan rol je lekker mee :Y

Helaas gaat 't meestal fout bij opritten. Nog steeds hele volksstammen die direct aan het begin willen invoegen en daar zelfs d'r auto voor stil durven te zetten als ze niet meteen in kunnen voegen als de doorgetrokken belijning ophoudt.

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 10-09-2014 11:07 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Kul, een automaat is ten alle tijder soepeler dan een manuele bak. Kijk eens wat vaker naar je medepassagiers en de knikkende hoofden. :)
Ik kan schakelen zonder dat mijn passagiers dat uberhaubt in de smiezen hebben, ware het niet dat ze mijn hand naar de pook zien bewegen. Hadden ze hun ogen/oren dicht gehad hadden ze het niet geweten. Maar ik geef toe, dat is omdat ik me daar enigzsins op toeleg, ik vind het belangrijk om zoiets in de vingers te hebben en heb er jaren op geoefend.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Kul, een automaat is te allen tijde soepeler dan een manuele bak. Kijk eens wat vaker naar je medepassagiers en de knikkende hoofden. :)
Een cvt zal soepeler zijn simpelweg omdat die niet schakelt. Maar een gerobotiseerde versnellingsbak of een matige automaat zal je veel schokken opleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Als je het goed doet kan je schakelen zonder dat je het merkt. :)
Gebeurt niet zo heel vaak maar het kan echt! :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:04:
[...]
Ik kan schakelen zonder dat mijn passagiers dat uberhaubt in de smiezen hebben, ware het niet dat ze mijn hand naar de pook zien bewegen. Hadden ze hun ogen/oren dicht gehad hadden ze het niet geweten. Maar ik geef toe, dat is omdat ik me daar enigzsins op toeleg, ik vind het belangrijk om zoiets in de vingers te hebben en heb er jaren op geoefend.
Ok, ik ben dan wel benieuwd wat je geheim is. :)

Strava

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vhal schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:12:
[...]

Dat is geen geheim :P

Is puur een kwestie van gevoel voor de techniek hebben én weten wat een bak/koppeling doet. Als je je koppeling bij het juiste motor toerental en snelheid rustig op laat komen dan voel jij NIKS van een handmatige schakelgang.

En je kunt bij het juiste toerental zelfs schakelen zonder de koppeling te gebruiken doordat de interne snelheden in de bak (ingaand/uitgaand) dan gelijk liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 10-09-2014 11:17 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

thewizard2006 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:22:
Misschien handig als je het ook even toelicht. Ik wil niet anders meer dan automaat. Geeft zoveel meer rust en ontspanning. Minder handelingen, 2 handen aan het stuur, niet meer schokken, altijd in de juiste versnelling, meer aandacht voor andere zaken (door minder handelingen) etc (heb nu wel een CVT, weet niet hoe zich dat verhoudt tot die DSG).
Volgens mij heb ik dat al een keertje gedaan hier, of anders in het Audi topic.
Waar het op neer komt is dat door de eco tuning de bak ervoor zorgt dat de motor altijd zo weinig mogelijk toeren draait. 50 Km/h in z'n zes dus, 1400 rpm. Echt niet fijn rijden vind ik dat. En als je een keer wil inhalen, dan gebeurt er de eerste 1-2 sec niks. Dus maar het gas meer intrappen en de bak dus maar weer een versnelling lager schakelen (en er gebeurt dus nog steeds niks). Dan staat ie ineens in z'n 3 of 2 en sprint weg. Lekker. nee, laat mij maar lekker met de hand/flippers schakelen, iets wat overigens ook klote is met S-tronic. Dat ding schakelt zo vaak terug in z'n 1 (rotonde, voor een stoplicht) en als je dan gas geeft gebeurt er ook niks, ja de bak gaat de toeren van de motor matchen met die nodig zijn voor de huidige snelheid, wat er dus vaak op neer komt dat ie eerst naar 3000 rpm moet klimmen, voordat je aandrijving hebt. De S-stand is daar beter in, maar daarmee rijdt je super onvoordelig omdat er alleen geschakeld wordt als je over de 5000 rpm gaat. Dus in z'n 3 met 4000 rpm door de stad. Lekker zuinig.

Dus:
- In D stand draait ie veel te weinig toeren, altijd tussen de 1100 en 1600 toeren. Dan loopt de motor helemaal niet lekker.
- In S stand schakelt de auto pas bij 5000 toeren.
- Wegrijden bij een stoplicht heeft niet het gevoel als met een koppeling. In het gaspedaal zit nou eenmaal minder gevoel. Dus ik ben nooit meer als eerste weg, of met veel horten en/of heel veel toeren.
- Schakelen met flippers is ok, behalve in scherpe bochten waar het stuur een halve slag of meer moet maken, zoals bij rotondes.
- Op rotondes in M mode schakelt ie heel snel terug in z'n 1 en pakt dan pas bij 2000-3000 toeren pas op. Je hebt dus na de rotonde vaak het gevoel alsof er niks gebeurd. Normaal zou je op een rotonde gewoon de koppeling indrukken, maar dat kan niet met deze automaat.
- Verder de normale automaat dingen zoals eerst terug schakelen en dan pas versnellen, pas schakelen na de bocht.
Mijn volgende auto wordt er toch weer een met een handbak. Ik erger me echt dagelijks aan het schakelgedrag van de S-tronic.

Ik heb in een Lexus CT200h gereden met de CVT bak en dat kon me wel bekoren. Die auto heeft tenminste aandrijving als de bak aan het nadenken/schakelen is. En het schakelt allemaal net wat mooier/soepeler. Bij een S-tronic is de aandrijving ontkoppeld, dus helemaal niks aandrijving. Ik had vanmorgen weer zo'n leuke S-tronic actie. Ik dacht bij het oprijden van een kruising dat ik nog wel voor de auto de weg op kon draaien die ca 70 m verderop kwam aanrijden. Ik rol dus door, de kruising op en ik geef gas, gebeurt niks. Ik geef meer gas, nog niks. De auto kwam akelig dichtbij voordat ik weer aandrijving had en met 4000 rpm schoot ik toen vooruit. Lekker veilig. Nou moet 70m toch echt wel genoeg zijn om voor iemand de weg op te draaien (50Km/h weg).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vhal schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:12:
[...]

Da's deels een kwestie van gevoel voor (de) techniek hebben en je moet het ook bij elk type auto weer opnieuw aanleren, dat wil zeggen, je moet opnieuw de aangrijpingspunten en toerentallen vinden en daar aan wennen.

Maar het heeft deels te maken met rev matching, ook deels met niet-linear gas geven. Als jij van _geen_ gas (voet van het pedaal) direct naar de 'gewenste' gasstand gaat reageert de motor ook direct en zal zo snel mogelijk van hier naar daar willen (naar het gewenste toerental dus). Je kunt ook zachtjes aanzetten en langzaam verder indrukken, maar óók je gas weer minderen zodra je het gewenste toerental (bijna) bereikt. Op die manier vang je de schok op die je krijgt zodra de aandrijving even 'wegvalt' (tijdens het schakelmoment dus). Op het moment dat je schakelt (wat je overigens zo vlot mogelijk doet, zodat het toerental niet te ver terugvalt) zorg je zo nodig voor rev matching, vooral bij terugschakelen, zodat de auto niet plotseling afremt omdat de auto de bak terug op toeren moet brengen.

Deze truuc vergt bovendien andere 'input' afhankelijk van tussen welke versnellingen je wisselt, het is moeilijker van 1 naar 2 dan van 5 naar 6 uiteraard. Het is vaak lastiger met een turbo op je blok, omdat die een elastiek-effect meegeeft aan je powerband.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar hopelijk snap je nu een beetje wat ik bedoel.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor als je écht wil leren schakelen/koppelen: Probeer maar eens een keer in een auto te mogen gaan rijden welke een overdaad aan vermogen én achterwielaandrijving heeft waarbij er nog geen moderne ABS/ESP sensoren gemonteerd zijn (oude Porsche 911 turbo bijv.).

Een schakel/koppel foutje in zo'n auto wordt meteen héél zwaar afgestraft doordat de auto met jou gaat spelen in plaats van jij met de auto :P

Er zijn overigens ook Go-Karts mét schakelbak, da's een beetje hetzelfde idee en die dingen vereisen de zelfde "fluwelen" aanpak.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 10-09-2014 11:49 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Cyphax schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:43:
[...]
Ik haal vrijdag m'n Leon op (een ST, Lease Sport)! Ik heb die mijn voorkeur gegeven boven de andere 14%-auto's uit dat segment vanwege de looks (mooier dan een Octavia, iets minder ruim maar toch meer dan ruim genoeg) en de kosten (goedkoper dan de V440, die ik overigens echt bloedmooi vind). Is het al vrijdag? :D
Gefeliciteerd! Laat vooral even weten hoe ie bevalt; de mijne moet nog gebouwd worden. O+

ping 127.212.23.124

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:24:
Voor als je écht wil leren schakelen/koppelen: Probeer maar eens een keer in een auto te mogen gaan rijden welke een overdaad aan vermogen heeft én achterwielaandrijving waarbij er nog geen moderne ABS/ESP sensoren gemonteerd zijn (oude Porsche 911 turbo bijv.).
Da's een belangrijk puntje inderdaad. Hoe ongustiger de pk/kg verhouding, hoe makkelijker soepel(er) schakelen zal gaan omdat het gewicht van de auto het schakeltraject (en daarmee potentiele schokken) enigzins gladstrijkt.
Een schakel/koppel foutje in zo'n auto wordt meteen héél zwaar afgestraft doordat de auto met jouw gaat spelen in plaats van jij met de auto :P

Er zijn overigens ook Go-Karts mét schakelbak, da's een beetje hetzelfde idee en die dingen vereisen de zelfde "fluwelen" aanpak.
Racen is dan weer een heel ander verhaal. Als ik voor het eerst op een circuit sta (of dat nou karten of 'voor het echie' is, maar dat staat zeker op mijn verlanglijstje) zou ik het denk ik makkelijker vinden in een automaat. Simpelweg omdat je eerst heel andere dingen moet leren zoals 'door bochten heen kijken', de ideale lijn volgen, de gas- en rempunten vinden en onthouden... dan kun je nog zo'n goede schakelaar zijn, als er ineens een hoop kennis en kunde bij moet in een korte tijd kun je in de war raken. Puntje voor automaten in die hoek ;).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit wil dus zeggen dat 98% van de chauffeurs niet helemaal soepel zal schakelen. Is dat erg? Nee. Zijn het daarom slechte chauffeurs? Ik vind van niet. Dus je gaat er wel hard tegenaan in je betoog tegen thewizard2006.

En ja, ook bij mij in de auto zullen de passagiers voelen dat ik schakel.

On topic: vanaf november een nieuwe baan en dus opnieuw kiezen :)

• Z___Z
  • Niet online
IMHO is alleen de CVT automaat beter dan een handbak. Conventionele automaten en DSG like automaten schakelen helemaal niet schokvrij, ookal beweren de fabrikanten dat dit wel zo is. Dit is voor de bestuurder irritant, want je bent niet in controle. Bij een CVT automaat geef je met het gaspedaal zoveel gas als de acceleratie die je wil hebben. De automaat kiest zelf de goede versnellingsbakverhouding zonder schokken. Dat een Prius, Auris of Yaris hierbij veel motorlawaai geeft, heeft niks met de automaat te maken, maar meer met het gebrek aan isolatie bij Japanse auto's.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Admiral Freebee schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:42:
[...]

Dit wil dus zeggen dat 98% van de chauffeurs niet helemaal soepel zal schakelen. Is dat erg? Nee. Zijn het daarom slechte chauffeurs? Ik vind van niet. Dus je gaat er wel hard tegenaan in je betoog tegen thewizard2006.
Waar zeg ik dat iedereen soepel móet schakelen dan? ;)

Ik poo aan te tonen dat de bewering dat 'automaten soepeler schakelen' een drogredenering is, omdat een automaat het nooit (nog niet in ieder geval) zo soepel kan als een handbak. Dat (om je cijfer even voor waarheid aan te nemen) 98% dat nooit heeft (aan)geleerd is een ander verhaal.

:* aan thewizard006 als hij zich aangevallen voelt, zo is het absoluut niet bedoeld :P.

Als hij een automaat rijdt omdat hij dat fijner vind, het niet interessant vind om te schakelen, niet goed kan schakelen, een handicap heeft of wat dan ook zijn dat allemaal prima redenen. Maar ik als schakelpurist vind het weer vervelend om te lezen dat iemand beweert dat een automaat per definitie een soepelere rit zou zijn, want dat hoeft absoluut niet het geval te zijn, je moet alleen een beetje toewijding tonen om dat te bereiken.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pjottum schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:30:
[...]

Gefeliciteerd! Laat vooral even weten hoe ie bevalt; de mijne moet nog gebouwd worden. O+
Dank je! Will do. Ik heb er een proefrit in mogen maken en het ding lag in eerste instantie erg lekker op de weg (met dank aan de VAG). Ik maak er wel een foto van dan. ;)
(en dan te bedenken dat ik 'm vorige week maandag heb besteld! Ik had de mazzel dat er eentje in de showroom stond die alle opties die ik wel wilde behalve DAB had, en als kleine extra mazzel is ie alorsblauw en niet wit, zwart of grijs zoals de meeste andere)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 10-09-2014 11:50 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Z___Z schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:45:
IMHO is alleen de CVT automaat beter dan een handbak. Conventionele automaten en DSG like automaten schakelen helemaal niet schokvrij, ookal beweren de fabrikanten dat dit wel zo is. Dit is voor de bestuurder irritant, want je bent niet in controle. Bij een CVT automaat geef je met het gaspedaal zoveel gas als de acceleratie die je wil hebben. De automaat kiest zelf de goede versnellingsbakverhouding zonder schokken. Dat een Prius, Auris of Yaris hierbij veel motorlawaai geeft, heeft niks met de automaat te maken, maar meer met het gebrek aan isolatie bij Japanse auto's.
Ik kan me daar grotendeels wel in vinden. Ik beschik niet over inhoudelijke kennis over of een CVT ook zuiniger, sterker of slijtvaster is, maar je kunt niet ontkennen dat de techniek geen schakelmomenten kent. Dat je het geluid flink hoort is echter maar deels isolatie, denk ik. Het heeft ook te maken met het feit dat zo'n bak optimaal werkt als de motor ook op zijn 'ideale' toerental draait tijdens het optrekken, zeker als je wat meer gas geeft. Koppel dat aan de trend om vooral benzinemotoren te monteren (ik zie die CVT vooralsnog heel veel in benzine dan wel benzine/hybride auto's gebruikt worden) die van nature al hoogtoeriger zijn dan diesel, en je hebt vanzelf meer lawaai.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DSG schakelt nagenoeg schokvrij hoor :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.