Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste
Acties:
  • 440.766 views

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

DennusB schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:52:
DSG schakelt nagenoeg schokvrij hoor :)
Dat hangt af van jouw definitie van 'nagenoeg' dan ;). Ik heb een proefrit in de RS TSI gemaakt, en de DSG die daarin zit was erg goed voelbaar! Er is natuurlijk ook een definitieverschil in wat jij als schok ervaart - sowieso is het anders voor de bestuurder (die voelt dat (on)bewust aankomen immers) maar een echte schok zoals je krijgt als iemand b.v. per ongeluk van 5 naar 4 schakelt in plaats van 6 is stukken abrupter dan normaal opschakelen door iemand die de koppeling een beetje vlot laat opkomen.

Heel veel mensen richten zich bovendien alleen op de koppeling - het gaspedaal heeft net zo'n belangrijke rol bij schakelen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:50:
[...]

Ik kan me daar grotendeels wel in vinden. Ik beschik niet over inhoudelijke kennis over of een CVT ook zuiniger, sterker of slijtvaster is, maar je kunt niet ontkennen dat de techniek geen schakelmomenten kent. Dat je het geluid flink hoort is echter maar deels isolatie, denk ik. Het heeft ook te maken met het feit dat zo'n bak optimaal werkt als de motor ook op zijn 'ideale' toerental draait tijdens het optrekken, zeker als je wat meer gas geeft. Koppel dat aan de trend om vooral benzinemotoren te monteren (ik zie die CVT vooralsnog heel veel in benzine dan wel benzine/hybride auto's gebruikt worden) die van nature al hoogtoeriger zijn dan diesel, en je hebt vanzelf meer lawaai.
Klopt, moet je voor de gein een keer een proefritje maken in een IS300h, GS300h of GS450h. Daar hebben de motoren genoeg vermogen en is de isolatie goed voor elkaar. Dus heb je geen last van lawaai en rijdt heel lekker. CVT van Toyota heeft minder onderdelen dan een handbak dus zit wel goed qua slijtage/onderhoud. De CVT die Audi ooit monteerde (multitronic) heb ik wel m'n twijfels over.
DennusB schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:52:
DSG schakelt nagenoeg schokvrij hoor :)
Is niet mijn ervaring met DSG, zeker bij het wegrijden wil hiet niet altijd soepel gaan. Ook heeft VW bedacht dat het zuiniger is om uit te rollen door de bak te ontkoppelen als je op de snelweg het gas loslaat (Passat). Als je dan weer gas geeft, wordt het toerental niet eerst gesynct met de bak, voordat de bak weer koppelt, dus als je te weinig gas geeft, remt de auto eerst af op de motor voordat hij accelereert 8)7

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Z___Z schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:58:
[...]
Als je dan weer gas geeft, wordt het toerental niet eerst gesynct met de bak, voordat de bak weer koppelt, dus als je te weinig gas geeft, remt de auto eerst af op de motor voordat hij accelereert 8)7
Dus een automaat met (de) nadelen van een slecht bediende handbak?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Reden dat ik nu geen DSG zou nemen is dat deze me teveel is afgesteld op besparing.
Ik heb in de Leon DSG gereden en hij houdt hem zo extreem laag in toeren dat het gewoon niet lekker meer rijden is. Je kan het ding natuurlijk permanent in sportstand zetten, maar dat heeft ook weer zijn nadelen.

Een niet op zuinigheid ingestelde DSG: Prima. De huidige DSG in de Leon (ik heb hem gereden met de diesel): Slecht imho.

Ik ga van een Megane EDC (DSG variant van Renault) over naar een handgeschakelde Octavia mede door de tegenvallende DSG.

UNOX: The worst operating system

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wel grappig overigens, als je dit topic over een langere periode (terug) leest dan zie je dat de discussie over handbak/automaat eigenlijk iedere keer op het zelfde uit draait. Beide vormen hebben pro's en con's én daarmee ook een eigen schare aanhangers/voorstanders :)

Nog ongeveer een maandje wachten voordat m'n nieuwe auto geleverd gaat worden..... Duurt bést lang :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
En ook de CVT in de Auris HSD geeft als die wat ouder word een klein schokje als de benzinemotor aanspringt. Al met al natuurlijk zeer ontspannen rijden zolang je niet te hard wil accelereren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:21:
Wel grappig overigens, als je dit topic over een langere periode (terug) leest dan zie je dat de discussie over handbak/automaat eigenlijk iedere keer op het zelfde uit draait.
Maar dat was niet het punt van discussie. Dát was dat iemand een automaat voordelen toeschreef die net zo goed voor een handbak kunnen gelden.

Maar om de discussie eens heel ergens anders te laten eindigen, is hier een plaatje van een auto met een automaatbak. Zie je nou hoe hopeloos ouderwetsch die techniek is? :+

Afbeeldingslocatie: http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2014/05/HydraMatic_02_800.jpg

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 07:06
EvaluationCopy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:33:
[...]

Dat kan zomaar ineens 100 euro per maand schelen, netto. Bij dezelfde netto consumentenprijs. Let wel, dat geldt voor private lease, ik weet niks van zakelijke leaseprijzen.
Dat is heel veel. Dan maar offertes opvragen en vergelijken!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

zonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:18:
[...]

Volgens mij heb ik dat al een keertje gedaan hier, of anders in het Audi topic.

[...]

Mijn volgende auto wordt er toch weer een met een handbak. Ik erger me echt dagelijks aan het schakelgedrag van de S-tronic.

Ik heb in een Lexus CT200h gereden met de CVT bak en dat kon me wel bekoren. Die auto heeft tenminste aandrijving als de bak aan het nadenken/schakelen is. En het schakelt allemaal net wat mooier/soepeler. Bij een S-tronic is de aandrijving ontkoppeld, dus helemaal niks aandrijving. Ik had vanmorgen weer zo'n leuke S-tronic actie. Ik dacht bij het oprijden van een kruising dat ik nog wel voor de auto de weg op kon draaien die ca 70 m verderop kwam aanrijden. Ik rol dus door, de kruising op en ik geef gas, gebeurt niks. Ik geef meer gas, nog niks. De auto kwam akelig dichtbij voordat ik weer aandrijving had en met 4000 rpm schoot ik toen vooruit. Lekker veilig. Nou moet 70m toch echt wel genoeg zijn om voor iemand de weg op te draaien (50Km/h weg).
Dat doet die bak alleen als je in de efficiency mode rijd. Zet de auto in comfort/dynamic/personal en dan doet hij dat niet. (Het ontkoppelen bedoel ik).
Z___Z schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:58:
[...]

Is niet mijn ervaring met DSG, zeker bij het wegrijden wil hiet niet altijd soepel gaan. Ook heeft VW bedacht dat het zuiniger is om uit te rollen door de bak te ontkoppelen als je op de snelweg het gas loslaat (Passat). Als je dan weer gas geeft, wordt het toerental niet eerst gesynct met de bak, voordat de bak weer koppelt, dus als je te weinig gas geeft, remt de auto eerst af op de motor voordat hij accelereert 8)7
Ook hier, dit doet hij alleen in de effi mode ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
wimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:24:
Voor als je écht wil leren schakelen/koppelen: Probeer maar eens een keer in een auto te mogen gaan rijden welke een overdaad aan vermogen én achterwielaandrijving heeft waarbij er nog geen moderne ABS/ESP sensoren gemonteerd zijn (oude Porsche 911 turbo bijv.).
Of ga motorrijden op een dikke twee cilinder, als je dan één versnelling teveel terugschakelt blokkeert het achterwiel en als je dan niet snel bent ligt je :+

Ik had trouwens met de baas gesproken over een GTE of een e-tron. Op zich was het geen probleem om zoiets te leasen, maar er word wel verwacht dat ik enigszins in de buurt van het opgegeven verbruik ga komen. En hij gaf al aan dat dat in de praktijk bij lange na niet word gehaald, dus ik weet niet of ik er verstandig aan doe zoiets te leasen. Ik ga komend weekend iig met een V40 proefrijden, als dat bevalt ga ik een offerte indienen, en dan eens kijken wat de leaseprijs gaat worden :)

Ik rij toch 95% snelweg, dus dan is een diesel wel lekker ivm het koppel.

[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 10-09-2014 13:29 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

:+

Dat blokkeren van het achterwiel lukt met een 600cc 4 cilinder ook wel als je dat doet (alleen op mijn fiets niet doordat de slipperclutch dan ongenadig hard ingrijpt om mijn stomme fout te herstellen).

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb eerst alles getyped voordat jij aangaf dat het geen aanval was. Ik laat wel alles staan want zo kwam het wel over. Wat ik hier onder type is dan ook geen aanval :+
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:36:
Wat moet je nog meer 'handelen' naast je stuur, knippers en pedalen dan?
Je noemt er alweer 3. Daarbij kan je ook bijv spiegelen toevoegen. Leuk dat het "automatisch" gaat maar het is toch weer een extra handeling (zowel van je handen als van je voeten). Je kan verontwaardigd doen wat je wilt maar het is nu eenmaal zo. Maakt dit het autorijden met schakelen gelijk kut, slecht, gevaarlijk? Nee natuurlijk niet. Dat zeg ik ook helemaal nergens.
Moet je leren schakelen! Een goeie chauffeur doet dit soepeler dan welke automaat dan ook.
Mja.. nee. Tenminste, zoals ik al zei, ligt dat aan de automaat deels. Zelf heb ik bijv een CVT en die heeft geen schakelmomenten. Dus ik heb nooit dat schok moment. Bedoel ik met schokken dat je links en rechts door de auto heen vliegt? Nee natuurlijk niet. Bedoelde ik dat het een nachtmerrie is om te rijden in een schakel auto. Nee natuurlijk niet. Leuk om te zien dat men gelijk geen goede chauffeur is als hij niet "schokvrij" in een schakelauto kan rijden. Dat zijn jou woorden, niet de mijne.
Onzin, een automaat moet nog steeds terugschakelen als je niet in de juiste versnelling staat voor een bepaalde actie, doet dat soms niet zachtzinnig en dan ook nog eens nádat het eigenlijk nodig was (want met een handbak schakel je vooruit, niet achteraf).
Wederom geen onzin. Zoals ik al aangaf heb ik zelf een CVT en die hoeft niet terug te schakelen. Daarnaast zei ik ook duidelijk dat ik niet wist of het voor de DSG ook gold want zeker niet alle automaten zijn "heilig". Vooral de wat oudere versies kunnen flink schokken tijdens het terugschakelen. Je voelt je wel heel erg de gebeten hond hoor.
Ik hoef niet eens na te denken over schakelen, dat gaat compleet automatisch (haha).
Ik mag hopen van wel ja. Dat is echter niet het punt. Het is een extra handeling die je moet verrichten. Hierdoor heb je bijv niet 2 handen aan het stuur. Het zijn allemaal kleine dingetjes die optellen in het rijgemak en ontspannen rijden. Dat niet iedereen dit belangrijk of zo ervaart vindt is weer een andere discussie uiteraard.
Als jij aandacht op de weg tekort komt omdat je van verzet moet wisselen, moet je je even afvragen of je wel op de weg thuishoort, want dan ben je ook afgeleid als er een interessant billboard voorbij komt of een interessant nieuwsbericht op de radio (die je dan even harder wilt zetten met het knopje - extra handeling).
Leuk dat jij het gelijk zo persoonlijk maakt. Heb ook gewoon schakelauto's gereden en dat ging prima. Ik claim ook nergens dat mensen die in een schakelauto rijden geen aandacht voor de weg hebben. Dat is blijkbaar jou negatieve beeld dat je schetst. Het gaat om een stukje ontspanning, comfort en rijgemak waar ik persoonlijk meer van merk bij een automaat dan bij een schakel auto.
Nofi, maar dit vind ik altijd van die kulargumenten om een automaat te verdedigen. Ik mag dan een fervente schakelenhousiast zijn, en ik (h)erken dat er best goede automaatbakken bestaan, maar het is echt niet heiligmakend.
Waar heb ik gezegd dat het heiligmakend is? Waarom moet je gelijk zo gepikeerd en aangevallen doen? Waarom mag ik niet zeggen wat voor mij de voordelen zijn tov schakelen zonder een shitstorm over mij heen te krijgen?
Een automaat kan niet voor je denken, en schakelt dus zo goed als altijd reactief. Zoals gezegd zijn er wel goeie bakken, maar die zijn 'far and few between' plus ook nog eens aan de prijs (want alleen verkrijgbaar op premium merken) en begin me helemaal niet over die scooterbakken zoals CVT, waarbij je dat gebrom/gegil hebt tot je op snelheid bent (en dan soms nog).
Ah je zet jezelf wel buitenspel zeg. Het moment voor een fatsoenlijke discussie is nu wel voorbij als je zulke onzin verkoopt :S
Het heeft zijn plaats, maar automaatbakken zijn voor mensen die of niet wíllen, of niet kúnnen schakelen.
En met dat eerste is uiteraard niks mis, niet iedereen heeft een voorliefde voor autorijden danwel andere prioriteiten.
Wederom een foute aanname. Ik wil best schakelen en heb dat ook lange tijd gedaan. Echter heb ik de keuze gemaakt (en kunnen maken) om een goede/prettige automaat (jawel een CVT) te rijden. Ik vind autorijden helemaal niets mis mee (zolang het geen file rijden is maar juist daar is een automaat super relax). Ik haal echter meer voldoening uit ontspanning en relax rijden en dat kan ik persoonlijk beter met een automaat. Dit heeft helemaal niets met je 2e punt, het niet kúnnen schakelen, te maken.
Dus nogmaals jammer dat je zo gepikeerd reageert maar blijkbaar is er een gevoelige snaar geraakt. Zo heb je naast apple fanboys, windows fanboys blijkbaar ook schakel fanboys :)

Poeh ik dacht dat je wel uitgeraasd was maar blijkbaar niet
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:50:
Laat ik nogmaals benadrukken: Ik vind dat er niks mis is met automaatrijden :P.
Je toon doet anders vermoeden
Waar ik vlekken van in mijn nek krijg is drogredeneringen. Als een automaat ervoor zorgt dat jij je aandacht beter op de weg kan houden heb je een technisch probleem met autorijden en ben je dus ook een gevaar als je de radio bedient, met een passagier praat of een billboard leest (ik chargeer even).
Uh de enige die hier gebruik maakt van drogredenen ben jij (non sequitur). Gelukkig heb je dat zelf ook wel door met je laatste toevoeging.
Als een automaat zorgt voor vloeiender rijden (hij noemt 'minder schokken' als voordeel) dan kun je gewoon geen handbak en/of koppeling bedienen en moet je misschien nog eens wat rijlesjes nemen (tenzij je automaat rijdt omdat het je niet interesseert, maar zeg dát dan gewoon).
minder schokken is idd vloeiender rijden. Met schakelen lastiger dan bijv met een CVT (nogmaals, niet alle automaten zijn gelijk, vandaar dat ik ook in mijn post sprak over een CVT en niet over een DSG, daar heb ik nog niet in gereden). Dit is geen hogere wiskunde ofzo. Er zit een schakelmoment en dit geeft een schok. Dat dit voor de een soepeler verloopt is wat anders. Om dan gelijk te roeptoeteren dat je maar extra rijlessen moet nemen (ja alsof dat helpt :S) is nogal een dooddoener.
Uitzonderingen daargelaten zijn automaten zwaarder, duurder, langzamer, ze zuipen meer en maken soms ook nog eens meer lawaai omdat de kickdown danwel CVT behoorlijk wat toeren durft te maken.

Die puntjes zie ik dan weer niet naar voren komen in zijn betoog...
Ik heb geen betoog gehouden (nu wel een beetje). Heb alleen mijn ervaring gedeeld. Heb ook nergens de automaat heilig verklaard en gesteld dat er geen enkel "voordeel" van een schakel is tov een automaat. Dat hij zwaarder is kan je terugzien in de snelheid van een auto. Hierop beoordeel je de auto dus en niet of het een schakel of automaat is als je de snelheid belangrijk vindt. Een automaat is inderdaad duurder maar wat is je punt? Je zal moeten afwegen of je die meerprijs het waard vind. De voordelen/nadelen van de automaat afwegen tegen die van de schakel. Langzamer gaat vaak hand in hand met zwaarder. Ik rij zelf liever in een automaat die in 10sec naar de 100 gaat dan een schakel die dit in 8sec doet. Dat neem ik op de koop toe. Voor mij persoonlijk geen nadeel. Verbruik is iets meer inderdaad. Maarja aangezien dit het lease topic is hebben de meeste mensen ook een tankpas en is verbruik niet heel belangrijk :). En lawaai? Ja je hebt je mening over het loeien/gillen van een CVT kenbaar gemaakt (iets waar ik mij zelf totaal niet kan vinden en het lijkt alsof dit hét argument is van mensen die überhaupt nooit in een CVT hebben gereden en teveel kijken naar Top Gear en lekker met de wind mee waaien). Dit zelfde lawaai hebben al die andere auto's ook last van. Het is wellicht niet het BRRRRR zoals we "gewend" zijn maar meer een VRRRRR. En als ik lekker 130 op de CC rij is hij heerlijk stil terwijl je dan bij de meeste schakels nog steeds dat gebrom hebt.
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:29:
Maar dat was niet het punt van discussie. Dát was dat iemand een automaat voordelen toeschreef die net zo goed voor een handbak kunnen gelden.
Nee dat was niet de discussie. Dat heb je er echt zelf van gemaakt.

Zo nu weer ff zen worden en zo lekker ontspannen en uitrusten in mijn automaat }) *O*

[ Voor 26% gewijzigd door thewizard2006 op 10-09-2014 14:21 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Tylen

Tylen

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb, na 1,5 jaar handbak gereden te hebben, nu eindelijk weer een S-tronic automaat. En ben er weer heerlijk blij mee. Ik rijd niet zo weinig als HHT-Halen (Vorig jaar 84.000km) en de automaat geeft mij rust. Bakkie koffie in de rechterhand kan ik nu gewoon vasthouden. En in de file rol ik stationair zonder gas te geven.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Ik denk dat de discussie verder geen zin heeft, HTT-Thalan heeft nogal een eigen mening (wat uiteraard mag) die nogal uitlokt tot reactie. Daarnaast denk ik dat je hem niet al te serieus moet nemen, dat doet ie zelf wel ;)...

Ik zou zeggen, laten we de boel weer on-topic gooien en het over lease auto's gaan hebben!

Ik verwacht mijn octavia(ja ja, roeren met een handbak... lekker schokken enzow :P) in de loop van december, gelukkig nog net op tijd voor de 14% regels veranderen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Tylen

Tylen

Je hebt gelijk. Hij heeft immers een Skoda besteld, dus niet zo serieus nemen ;)

@HTT-Thalan ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Tylen: Heb jij geen bekerhouder(s) in die Audi zodat je die bak koffie steeds in je hand moet houden, of.... })

• thewizard2006
renzo4000 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:05:
Ik zou zeggen, laten we de boel weer on-topic gooien en het over lease auto's gaan hebben!
Ja goed plan.

Mijn Lexus CT200h F-sport wordt in december geleverd. Achteraf uiteraard grotere velgen dus gewoon nog 14% bijtelling *O*

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tylen schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:57:
Dat doet die bak alleen als je in de efficiency mode rijd. Zet de auto in comfort/dynamic/personal en dan doet hij dat niet. (Het ontkoppelen bedoel ik).
Mijn S-tronic heeft geen efficiency mode of eender welke mode jij beschrijft. Ik heb alleen M, D en S standen. Auto is uit 2010, dus wellicht is het een en ander beter geworden, maar ik heb nog proefgereden in een nieuwe S-tronic en dat reed vergelijkbaar met mijn auto.
thewizard2006 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:45:
Ik vind autorijden helemaal niets mis mee (zolang het geen file rijden is maar juist daar is een automaat super relax).
En ook daar kan de S-tronic me niet bekoren. Het is bijna onmogelijk om met een langzaam gangetje te rijden zonder schokken. Het is vrijwel onmogelijk (voor mij iig) om het gaspedaal zo te bedienen dat dit smooth gaat.

Voor mij nooit meer een DSG achtige bak. Maar een CVT zoals in de Lexus reed heel erg fijn. Het was dat de verkoper me overtuigde om eens te rijden, anders had ik deze auto alleen al op de CVT afgeschreven. Nu was hij een close 2nd achter de uiteindelijke V40 (met handbak). Puur omdat ik wat sportiever rij, als ik een meer relaxte auto had gezocht, was het de Lexus CT200h geworden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

zoveel mensen zoveel smaken.

vier jaar geleden DSG genomen en nog steeds geen spijt van. Geen problemen met wegrijden of file rijden.
Heb dan ook slechts 105 trappelende paarden. Dat zal misschien ook schelen.
Heb dan ook geen moment getwijveld om bij de volgende auto wederom de optie DSG aan te vinken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Tylen

Tylen

wimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:07:
@Tylen: Heb jij geen bekerhouder(s) in die Audi zodat je die bak koffie steeds in je hand moet houden, of.... })
Zeker wel. Hele mooie zelfs met witte led verlichting rondom ;). Maar het drinkt zo lastig als je hem in de beker houder laat staan ;)

• Tylen

Tylen

zonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:23:
[...]

Mijn S-tronic heeft geen efficiency mode of eender welke mode jij beschrijft. Ik heb alleen M, D en S standen. Auto is uit 2010, dus wellicht is het een en ander beter geworden, maar ik heb nog proefgereden in een nieuwe S-tronic en dat reed vergelijkbaar met mijn auto.

[...]

En ook daar kan de S-tronic me niet bekoren. Het is bijna onmogelijk om met een langzaam gangetje te rijden zonder schokken. Het is vrijwel onmogelijk (voor mij iig) om het gaspedaal zo te bedienen dat dit smooth gaat.

Voor mij nooit meer een DSG achtige bak. Maar een CVT zoals in de Lexus reed heel erg fijn. Het was dat de verkoper me overtuigde om eens te rijden, anders had ik deze auto alleen al op de CVT afgeschreven. Nu was hij een close 2nd achter de uiteindelijke V40 (met handbak). Puur omdat ik wat sportiever rij, als ik een meer relaxte auto had gezocht, was het de Lexus CT200h geworden.
Aha. Dus je oordeel is gebasseerd op oude techniek of een goedkope uitvoering. Niet representatief dus.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:10

Pinobigbird

doesn't share food!

t_captain schreef op woensdag 10 september 2014 @ 07:39:
Ik denk dat het vooral een kwestie van smaak zal zijn. Bovenal: hou je van automaat, kom je vanzelf bij de Leon uit.
MrAcid schreef op woensdag 10 september 2014 @ 08:33:
Ik zou persoonlijk voor de Leon kiezen - zeker in die uitvoering.
wjbtweaker schreef op woensdag 10 september 2014 @ 08:56:
De Leon is een stuk sneller dan de Focus.
Interieur/Exterieur kan je aan wennen, traagheid went echter niet en levert vooral ergernissen.
Ik zou ook voor de Leon gaan.
Falcon schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:14:
Ik zou kiezen voor de Leon. De Leon heeft een sportonderstel met mechanisch sperdiff en nog een aantal andere zaken. Daarnaast zie je de Leon stukken minder op de weg dan straks de Ford.

Ook ga je de DSG waarderen .. in mijn optiek is dit een no-brainer, maar goed zo zie je wel maar weer hoe mensen verschillen.

Heb je al in beide auto's gereden (en in deze uitvoeringen)?
DarkSide schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:30:
Ik voeg me ook toe in het Leon kamp. Maar dat is meer omdat ik persoonlijk de Focus gewoon lelijk vind.
Zowel ex-, maar vooral, interieur. Het is gewoon niet mijn smaak.
gelukkig is ie er wel op vooruit gegaan, maar dan nog.

De Leon vind ik het interieur ook niet super. Maar de 1.4 TSi icm DSG is heerlijk.
Bedankt voor de reacties. Grappig om te zien dat de eerste reacties gelijk gaan over de rijeigenschappen van de Focus, en dat vervolgens de discussie ontstaat over de automaat.

Ik ben vandaag gaan kijken naar de preview van de Focus facelift: Pinobigbird in "Het grote Ford topic". Ook heb ik nog een rit gemaakt in de huidige Focus met dezelfde motor. Ik moet zeggen dat het echt heerlijk rijden is in de Focus, maar dat ik nét dat beetje spannende mis in het vermogen; ik mis de duw in de rug bij plots volgas.

Al met al heeft de motor i.c.m. de DSG van de Leon mij de doorslag gegeven. Dus na een halfjaar lang vergelijken, reviews lezen, proefritjes maken, nog meer lezen, configuraties maken, offertes opvragen etc. etc., heb ik dan zojuist toch de knoop doorgehakt en opdracht gegeven de Leon te bestellen! Nu is het lange wachten begonnen!

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• thewizard2006
zonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:23:
Puur omdat ik wat sportiever rij, als ik een meer relaxte auto had gezocht, was het de Lexus CT200h geworden.
En ik had het precies andersom :) V40 was een serieuze kandidaat maar omdat ik veel op de weg zit geef ik wat meer om relax rijden en comfort en voor mij was dat bij de CT beter. Gelukkig vinden we niet allemaal het zelfde leuk en belangrijk :)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Waneer HTT-Thalan zijn 20% Octavia heeft gaat het hier een stuk rustiger worden :P

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zo, ik ben even aan het werk en ik mis gelijk een pagina discussievoer!

@ Kecin: 25%.

@ thewizard2006:

Ik begrijp, ook nu ik het zo teruglees, dat je het gevoel kreeg dat ik je aanviel en/of wil beweren dat automaatrijden kut zou zijn, ondanks dat ik daarna nog benadrukte dat ik deze mening niet toegedaan ben.

Er zijn een heleboel goeie redenen om voor een automaat te kiezen, en zelfs ik zou in bepaalde situaties eerder voor een automaat kiezen als je goed opgelet hebt ;).

Waar ik (enigszins hard) tegenin ging was de simpele insinuatie (die je zonder veel context plaatste) dat zelf schakelen gelijkstaat aan afleiding en schokken. Waarop ik zeg dat als je daar last van hebt, je fatsoenlijk moet leren schakelen. Ik zeg niet dat jij niet kan schakelen, en ik zeg ook niet dat mensen die niet vloeiend schakelen per definitie niet kunnen autorijden, maar goed schakelen is wel een kunst die je even in de vingers moet hebben (of krijgen).

Het gaat dus een beetje om de combinatie van factoren in je post die mij triggerden. Er is niks mis met automaat, er zijn heel veel valide redenen om ermee te rijden, maar als je beweert dat je automaat kiest omdat het niet schokt en meer aandacht op de weg realiseert, ben ik het pertinent met je oneens want het kan zeker anders zijn met een handbak, het is alleen jammer dat zo weinig mensen dit blijkbaar kunnen.

En dan blijf ik erbij dat er heel veel slechte automaten zijn, als sommige die naam überhaupt al verdienen. CVT is een mooie techniek die goed kan werken voor heel veel auto's, maar zoals een goedkope automaat slecht schakelt heeft CVT ook zijn randvoorwaarden om goed uit de verf te komen. En de CVT's waar ik in gereden heb waren in dat respect helaas verre van 'af'.

Ik heb heel veel soorten (recente!) automaten gereden (Toyota (zowel robot als CVT), VAG DSG, Chevrolet, Mercedes (C en E klasse), BMW (8 traps), DAF (haha) en geen enkele van de types die ik heb geprobeerd konden zo soepel schakelen als ik dat zelf kan in mijn primitieve handbak. Ik moet toegeven dat de BMW bak het wel erg goed doet, maar het blijft 'behelpen' voor mij omdat het gewoon niet past bij mijn rijstijl. De CVT's die ik heb gereden waren hoogtoerig en dat vond ik vervelend.

Niet om nu te beweren dat ik me als een coureur over het wegdek begeef (want dat is niet zo) maar je zult weinig professionele racers/rijders met een (vol)automaat zien rijden in rallye, DTM of andere autosporten.
(ik weet dat de F1 semi-automaat is, simpelweg omdat een mens zo snel niet kan koppelen)

Mijn conclusie is dus ook dat een automaat een hulpmiddel is voor mensen die niet willen of (!) kunnen schakelen. Er is niks mis met niet willen, daar zijn legio goede redenen voor, maar haal die niet door elkaar met misconcepties over schakelrijden.

• Z___Z
  • Niet online
In F1 is de CVT verboden, omdat het enkele seconde per rondje sneller zou zijn dan een semi-automaat. Jammer, zou het mooi vinden als F1 op de edge van technologie zou werken, dus geld naar de techniek, waar uiteindelijk straatauto's van kunnen profiteren, ipv geld naar aerodynamica, waar bijna niemand wat aan heeft.
http://www.f1fanatic.co.u...ariable-transmission-cvt/

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb wel eens een filmpje gezien van een aangepaste F1 wagen op een CVT bak, dat was gewoon eng om te zien hoe verschrikkelijk hard dat weggaat. Ik kan me echter ook herinneren dat die techniek wat meer moeite heeft om grote hoeveelheden koppel weg te werken zonder de bak aan gort te rijden, daar zou zeker wat innovatie welkom zijn.

• Bever!
  • Laatst online: 06:46

Bever!

3

Gistern van Berlijn naar nederland gereden met een 20% octavia 7 traps dsg. Beviel zeer goed, veel beter dan de dsg waar ik vorig jaar mee reed in een golf 6. Die schakelde veel te snel naar een te hoge versnelling waardoor de motor bijna ondertoeren maakt. Dus daar zit wel aardig wat verbetering in wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Was de ovtavia geen TDI en de golf tsi ?

Want volgens mij zijn de 7 traps gelijk gebleven beide droge 7 plaatkoppeling die inderdaad snel opschakelen.

Een TDI kan lage toeren beter handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De TSI in de golf en passat heeft toch de DSG-6 met natte koppeling? Kleinere TSI's (1.2 en 1.4 in de polo) hebben DSG-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:11

Cyphax

Moderator LNX
pjottum schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:30:
[...]

Gefeliciteerd! Laat vooral even weten hoe ie bevalt; de mijne moet nog gebouwd worden. O+
Vanmiddag heb ik 'm opgehaald (en te bedenken dat ik 'm vorige week maandag heb besteld). De afwerking is vergeleken met de vorige Leon serieus 3x beter. Het voelt best luxe allemaal en ik vind 'm van buiten ook echt schitterend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5LdHspxrqmdw3C0h7OosNTJ1/full.jpg?nohitcount=1

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Cyphax schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:19:
[...]

Vanmiddag heb ik 'm opgehaald (en te bedenken dat ik 'm vorige week maandag heb besteld). De afwerking is vergeleken met de vorige Leon serieus 3x beter. Het voelt best luxe allemaal en ik vind 'm van buiten ook echt schitterend:
[afbeelding]
Wauw, mooie kleur. Wat is de originele naam?
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:49:
Zo, ik ben even aan het werk en ik mis gelijk een pagina discussievoer!

@ Kecin: 25%.
Ik wist dat je zou happen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kecin schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:57:
[...]

[...]

Ik wist dat je zou happen ;-)
En nu bekend is dat 14% gaat verdwijnen, en ik onze overheid niet vertrouw zich aan die 5 jaar te houden, ben ik blij dat ik daar niet op ingezet heb :-).

• Pinobigbird
  • Laatst online: 11:10

Pinobigbird

doesn't share food!

[...]

[afbeelding]
Mooie bak! Ik heb ook Alorblauw besteld, er mag wel wat meer kleur op de Nederlandse wegen B-)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kecin schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:57:
[...]

Dit is alorblauw (Pinobigbird had 'm herkend zo te zien). :)
Pinobigbird schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 03:20:
[...]

Mooie bak! Ik heb ook Alorblauw besteld, er mag wel wat meer kleur op de Nederlandse wegen B-)
Precies! Veel teveel grijs, wit en zwart. :)
Het is wel een meerprijs van dik 800 euro geloof ik, maar deze stond al in de showroom, dus daar hoefde ik niet op te wachten. :)

• wd200
t_captain schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:21:
De TSI in de golf en passat heeft toch de DSG-6 met natte koppeling? Kleinere TSI's (1.2 en 1.4 in de polo) hebben DSG-7.
bij mijn weten is alles tegenwoordig droog 7 op de "snelle" modellen en dikke diesel na ivm de hoeveelheid koppel(slip) zijn dit natte overbrengingen

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Volgens mij zijn de tweeliter benzine en diesel motoren uit de golf/passat met DSG6, de kleinere TSI motorrn polo/golf zijn inderdaad DSG7. 1.6 TDI weet ik niet.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27
1.6tdi ook DSG7

En de nieuwe passat met de biturbo topdiesel heeft een nieuwere DSG7 welke meer koppel aankan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Van de DSG7 zijn twee varianten: DQ500 (nat) voor max ±600nm en de DQ200 (droog) voor max ±250nm. De DSG6 (nat) is bekend als DQ250 voor max ±350nm.

De S-tronic van Audi is blijkbaar voor een aantal modellen een geheel andere bak dan de VW bakken hierboven.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Cyphax schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 09:14:
[...]

Dit is alorblauw (Pinobigbird had 'm herkend zo te zien). :)

[...]

Precies! Veel teveel grijs, wit en zwart. :)
Het is wel een meerprijs van dik 800 euro geloof ik, maar deze stond al in de showroom, dus daar hoefde ik niet op te wachten. :)
Ik heb een apolloblauw besteld, als ie er is, plak ik hem hier wel :P

Gefeliciteerd!!

ping 127.212.23.124

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13

vhal

ಠ_ಠ

pjottum schreef op zondag 14 september 2014 @ 08:39:
[...]
Die heb ik op nl tv gezien voor de greenline....
Is ie zo toch leuker. :)
Zonder de badge zou het zo een greenline kunnen zijn ja... :+

Reclame is wel grappig, doet mij denken aan de Centraal Beheer reclame met die VW Golf

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:59:
[...]

En nu bekend is dat 14% gaat verdwijnen, en ik onze overheid niet vertrouw zich aan die 5 jaar te houden
De overheid moet zich aan die 5 jaar houden, dat is in 2013 wettelijk vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vhal schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:19:
[...]

Zonder de badge zou het zo een greenline kunnen zijn ja... :+

Reclame is wel grappig, doet mij denken aan de Centraal Beheer reclame met die VW Golf
Ik heb alle badges er ook af laten trekken, veel leuker zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PWM schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:57:
De overheid moet zich aan die 5 jaar houden, dat is in 2013 wettelijk vastgelegd.
De overheid kan wetten natuurlijk altijd aanpassen, anders zou een huidig kabinet de "slagkracht" van een volgend kabinet kunnen ondermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

14% weg. Aan de ene kant heb ik dan reden om gewoon 20/25% te gaan leasen. Aan de andere kant is het wel een flinke smak geld natuurlijk qua verschil. En 2 laadpalen op de oprit monteren lijkt me ook niet wat, of vervallen de percentages ook voor PHEV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:35
Kecin schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:08:
14% weg. Aan de ene kant heb ik dan reden om gewoon 20/25% te gaan leasen. Aan de andere kant is het wel een flinke smak geld natuurlijk qua verschil. En 2 laadpalen op de oprit monteren lijkt me ook niet wat, of vervallen de percentages ook voor PHEV's?
We zullen het aankomende dinsdag zeker weten :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:38:
[...]

De overheid kan wetten natuurlijk altijd aanpassen, anders zou een huidig kabinet de "slagkracht" van een volgend kabinet kunnen ondermijnen.
Klopt, er zijn ook nog wel gekkere zaken denkbaar. Echter, het hele wetsartikel gaat juist over de bindende 5-jaars bijtelling op kenteken, geschreven om onzekerheid in de markt te voorkomen (geschreven onder JK de Jager overigens al). Nu, in theorie kan dat aangepast worden, maar dat blijft echt theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Kan het zijn dat ik je gisteren in Soest zag rondrijden?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pjottum schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:53:
[...]

Kan het zijn dat ik je gisteren in Soest zag rondrijden?
Nee daar heb ik nooit iets te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:59:
[...]

En nu bekend is dat 14% gaat verdwijnen, en ik onze overheid niet vertrouw zich aan die 5 jaar te houden, ben ik blij dat ik daar niet op ingezet heb :-).
Heb je hier een bron van? Als je dit jaar nl een 14% auto leased dan blijft die dat voor de looptijd. Uiteraard is niets in steen gehouwen maar dat is de huidige wetgeving.
En ook dat er volgend jaar geen 14% bijtellingsauto's meer zijn? De laatste info die ik had was dat de aantallen gram opgehoogd waren om aan de 14% eis te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
thewizard2006 schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:09:
[...]

En ook dat er volgend jaar geen 14% bijtellingsauto's meer zijn?
De eisen zijn aangetrokken maar als je volgend jaar een auto bestelt die 83g/km of minder uitstoot is ie 14%. In de 2016 gaat, voor zover ik begrepen heb, de boel op de schop en dan zou de 14% kunnen verdwijnen.
De laatste info die ik had was dat de aantallen gram opgehoogd waren om aan de 14% eis te voldoen.
Precies, maar dan niet opgehoogd maar verlaagd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kecin schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:08:
Die 7% gaat ook op de schop ja. Serieus voordeel krijg je vanaf 2016 alleen nog met 100% electrische auto's zo is de verwachting. Zullen zo eind 2015 weinig 7/14% auto's meer te krijgen zijn verwacht ik. Een beetje zoals de run op PHEV eind 2013.

De auto's met minder uitstoot zullen nog wel wat voordeliger zijn maar niet zo voordelig dat echt heel veel mensen er één gaan leasen. Voordeel van paar procent bijtelling wellicht. Dus, als je eind 2015/begin 2016 een andere auto mag uitzoeken; probeer wat te regelen zodat het eerder mag.
Cyphax schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:13:
De eisen zijn aangetrokken maar als je volgend jaar een auto bestelt die 83g/km of minder uitstoot is ie 14%. In de 2016 gaat, voor zover ik begrepen heb, de boel op de schop en dan zou de 14% kunnen verdwijnen.
In 2015 is 83 g/km 20% bijtelling. Mag voor 14% max 82g/km zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik verwacht op basis van de huidige ontwikkelingen dat dit hele tafereel, uitgezonderd wat extreem eco-vriendelijke modellen (die dat in de praktijk ook zijn) van tafel gaat op wat procentjes voordeel na, wat hierboven mij ook al word geschetst.

Je rijdt een lease toch voor 4/5 jaar en naast een beetje vermogen wilde ik ook voor flink luxe stoelen gaan en andere opties die in 14% niet of nauwelijks mogelijk waren. Op deze manier blijft mijn maandbedrag gehandhaafd, ondanks dat ik van 20% naar 25% terugga. Ja, ik zou nog even een paar jaar minder bijtelling kunnen betalen maar moet daar in mijn beleving ook een hoop autorij-plezier en comfort voor inleveren, en op deze manier heb ik geen 'klap' te verduren als de bijtellingsvriendelijke modellen straks niet meer beschikbaar zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Het is gewoon een smerige streek om weer even de schatkist te vullen. Zuinige en milieuvriendelijke auto's worden gestimuleerd want dat draagt positief bij aan de leefomgeving. Dan blijkt dat er inkomsten misgelopen worden en wordt jaarlijkse de uitstootgrens aangescherpt. Blijkbaar biedt dat te weinig soelaas en daarom vervalt de 14% categorie. Zal wel iets van 22% worden voor alle auto's of niet-zuinige auto's die naar 25-30% gaan. Ik zou er ook niet op gokken dat huidige auto's, of auto's in 2015 nog wel in de 14% zullen vallen want ook die wet is zo aangepast.

Zelf heb ik een 20% auto dus voor mij maakt het weinig uit, maar in mijn ogen is het weer erg gemakkelijk. Zo wordt om de 5 jaar aan dezelfde touwtjes getrokken lijkt het wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 15-09-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gekke vraag... Wat zijn nog leuke aftermarket opties/accessoires?
Gaat om een Qashqai Tekna.
Ik heb nu buiten de reguliere opties en accessoires in gedachten:
- Standkachel
- dvd schermen in hoofdsteunen verwerkt
- betere audio>versterker
- Andere claxon; originele is echt een verkouden eend.

Liefst zou ik een automatische achterklep hebben, maar dat gaat zeker niet achteraf?
Ik heb nog +\- €1.500,- te besteden zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Je draait het om. We hadden 25% en dat is ter stimulans lager geworden voor geselecteerde modellen. De stimulans heeft gewerkt, wellicht een blijvende prikkel voor velen die wellicht zuinige auto's blijven rijden. Dan kan je stoppen met stimuleren en kan het percentage dus terug.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

readytoflow schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:34:
- Standkachel

Liefst zou ik een automatische achterklep hebben, maar dat gaat zeker niet achteraf?
Run-flat banden? Ligt aan het type velg dat je hebt, of het mogelijk is, maar zeker een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
standkachel heb je teminste wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ik dacht te lezen dat hij die extra's al heeft en dan nog 1500 stuk mag slaan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
readytoflow schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:34:
- Standkachel

Als je geld overhoud kun je dan niet beter zijn grotere broer pakken. Nieuwe Xtrail schijnt wel leuk te zijn.
Is je budget op en je rijd gelijk een meer volwassen auto.

En idd die claxon slaat kant nog wal, heb een weekje in een nieuwe qq mogen toeren toen mijn megane wat klachten had die opgelost moesten worden. Je verwacht dat geluidje op een scooter of aan smart :z
Denk wel dat je wagenparkbeheerder gaat lachen, die optie zal vast niet eerder gerbuikt zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De X-Trail is ook een mooie auto, maar in de lease wel een heel stuk duurder dan de QQ.
Business edition zit voor 4 jaar / 40k per jaar al op 941 bij directlease. En dan moeten er nog de lak, winterbanden en vervangend vervoer bij :X

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 15-09-2014 23:37 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Aghanim schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:05:
Het is gewoon een smerige streek om weer even de schatkist te vullen. Zuinige en milieuvriendelijke auto's worden gestimuleerd want dat draagt positief bij aan de leefomgeving. Dan blijkt dat er inkomsten misgelopen worden en wordt jaarlijkse de uitstootgrens aangescherpt. Blijkbaar biedt dat te weinig soelaas en daarom vervalt de 14% categorie. Zal wel iets van 22% worden voor alle auto's of niet-zuinige auto's die naar 25-30% gaan. Ik zou er ook niet op gokken dat huidige auto's, of auto's in 2015 nog wel in de 14% zullen vallen want ook die wet is zo aangepast.

Zelf heb ik een 20% auto dus voor mij maakt het weinig uit, maar in mijn ogen is het weer erg gemakkelijk. Zo wordt om de 5 jaar aan dezelfde touwtjes getrokken lijkt het wel.
Overheid heeft een bepaald budget om uitstoot van auto's te verminderen (zowiezo draagt milieuvriendelijk autorijden niet positief bij aan leefomgeving, hoogstens minder negatief.....). Blijkbaar hebben zoveel mensen er gebruik van gemaakt dat het budget op is of overschreven is. Vandaar dat ze het weer aanpassen.
Natuurlijk, autorijden is een melkkoe voor de overheid maar deze aanpassing vind ik daar niet bij horen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
The Eagle schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:35:
De X-Trail is ook een mooie auto, maar in de lease wel een heel stuk duurder dan de QQ.
Business edition zit voor 4 jaar / 40k per jaar al op 941 bij directlease. En dan moeten er nog de lak, winterbanden en vervangend vervoer bij :X
Ok ik heb niets gezegd, had niet verwacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zitten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46

Gast1981

room with a moose!

Aghanim schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:05:

Naja, smerige streek.. ik weet niet.. vervelend als je erdoor gepakt wordt, true, maar de huidige regeling is natuurlijk verder ook dikke onzin. Uitstoot affabriek meten met speciale bandjes, afgeplakte roosters en meer van die onzin die in dagelijks gebruik nevernooitniet gebeuren. Daarbij, prima dat ze die waardes steeds verder omlaag stellen, fabrikanten moet je blijven stimuleren, al moeten ze wel een keer over op een beter systeem bijv door werkelijk verbruik/uitstoot te gaan meten en belasten.

En 14% zie je wel veranderen, maar met 20% maak je je geen zorgen? Ik denk dat eventuele grote wijzigingen gewoon over de gehele linie zullen plaatsvinden. Althans, zou logisch zijn. We gaan het hoogstwaarschijnlijk vandaag wel horen tijdens de hoedjesparade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die 20% / 25% regeling zullen ze niet zo snel aan gaan tornen, lijkt me. Als ze daar aan gaan morrelen dan krijg je dadelijk weer dat een grote groep rijders zo'n auto op 0% gaat rijden met 500 privé Km's per jaar én een er een vervuilend oud gebakje voor zogenaamd privé gebruik langs zet (én ook weer gaat rommelen in de kilometerregistratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We gaan vandaag overigens nog niets horen over de plannen. De autobrief 2.0 moet nog naar de kamer. Zal geen onderdeel zijn van de miljoenennota.

/edit;

Blijkbaar zal het nu toch wel onderdeel zijn van de nota; http://www.rendement.nl/f...ekend-op-prinsjesdag.html

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

thefox154 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:48:
[...]

Ok ik heb niets gezegd, had niet verwacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zitten :X
Ik ook niet. Heb er in gezeten en als ik zonder naar het geld te kijken de keuze moest maken tussen een Xtrail en een QQ werd het zonder twijfel de Xtrail. Maar helaas is mijn baas het daar niet mee eens. Voor een beetje SUV moet je tegenwoordig minimaal een leasebudget van 950 of hoger meebrengen. Heb ik helaas niet :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:38:
[...]

Run-flat banden? Ligt aan het type velg dat je hebt, of het mogelijk is, maar zeker een mooie optie.
Ok, geen verstand van eigenlijk... Ff snel gegoogled. Het gaat om 19" velgen (maat weet ik ff niet). Maken die runflat banden niet veel lawaai als ik even zo snel lees?
En zo de leasemaatschappij dat wel toestaan? Ze moeten er ook weer opnieuw onder als ze versleten zijn hè.

Idd X-Trail wordt te duur in beetjeluxe uitvoering. Tekna Qashqai is zeer compleet. En met alle accessoires die ik noem, heb ik idd nog 1500,- over ongeveer.

Kost mij niks extra's dus zoek nog een leuke optie/accessoire om het budget mee op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Trekhaak? dakdrager? Getinte ramen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap even niet waarom je voor runflat zou gaan. De kans op een lekke band is zo klein en als je er één hebt bel je lekker de ANWB of wie de pechhulp doet. Thule bakkie misschien voor de vakantie? Schermpjes in de hoofdsteunen voor de kids?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Winterbanden en vervangend vervoer. HUD.
Of, als het past: heatseeking missiles en een Gatling gun. Ideaal als er weer eens eentje niet doorrijdt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:44:
[...]

Ok, geen verstand van eigenlijk... Ff snel gegoogled. Het gaat om 19" velgen (maat weet ik ff niet). Maken die runflat banden niet veel lawaai als ik even zo snel lees?
En zo de leasemaatschappij dat wel toestaan? Ze moeten er ook weer opnieuw onder als ze versleten zijn hè.

Idd X-Trail wordt te duur in beetjeluxe uitvoering. Tekna Qashqai is zeer compleet. En met alle accessoires die ik noem, heb ik idd nog 1500,- over ongeveer.

Kost mij niks extra's dus zoek nog een leuke optie/accessoire om het budget mee op te vullen.
TV-tuner...

Digitenne is op zich wel te doen. Je moet alleen geen 150 gaan rijden dan zie je alleen nog maar blokjes.. Maar alles beneden 120km heb je zeker op een klein scherm scherp beeld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:44:
[...]
Ik weet niet of je de standkachel nu al als optie hebt, maar als dat niet zo is, neem er een. Je bent jezelf 6 maanden per jaar dankbaar voor die keus, en al helemaal als het onder nul is.

Ik heb trouwens van de week de offerte de deur uit gedaan voor mn nieuwe auto, even wachten waar de wagenparkbeheerder mee terug komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Widow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:46:
[...]

Ik weet niet of je de standkachel nu al als optie hebt, maar als dat niet zo is, neem er een. Je bent jezelf 6 maanden per jaar dankbaar voor die keus, en al helemaal als het onder nul is.

Ik heb trouwens van de week de offerte de deur uit gedaan voor mn nieuwe auto, even wachten waar de wagenparkbeheerder mee terug komt :)
Mwoah, zes maand is wat overdreven maar handig is het zeker. Denk dat zes weken eerder in de richting komt in Nederland tijdens een gemiddelde winter. Is zo'n ding nog een beetje intelligent? Of moet je zelf in de gaten houden wanneer hij aan moet en dit dan de dag van tevoren instellen? Of is het zo in te stellen dat ik op ma - vr om 7:30 wil dat mijn auto minimaal xx graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Ik zou het zelf iig gebruiken zodra er 's nachts condens op mn auto zit, want dan hoef ik niet elke ochtend al mn ramen schoon te maken voordat ik wegrij :+

Meestal stel je zo'n ding in met een timer de dag van tevoren. Dus dan zeg je dat ie gewoon om 6:30 moet gaan verwarmen. Maar je kan tegenwoordig ook appjes gebruiken om de timer in te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Of een afstandsbediening O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Even verduidelijken heb nu nog2 a 3 auto's in gedachten. De qashai lijkt me een leuke auto, weer eens wat anders... Grotere SUV's zijn te duur of hebben geen Xenon, Keyless Entry, dakraam en lederen bekleding. Lederen bekleding is geen must. Die andere opties vind ik toch wel erg prettig!

Gaat om het volgende:
Tekna uitvoering (20% diesel)
Styling pakketten €2100
Standkachel €2400 (met timer+bediening via iPhone)
DVD in hoofdsteunen met speler+Digitenne (iPod) €1900
Dakdragers €300
Versterker onder voorstoel €800
Andere claxon :+ € 200

Winterbanden zitten ook in de lease.

Dan heb ik nog steeds 1.500 over. Tot ik aan de €800,- zit

- Trekhaak? Heb ik eigenlijk nooit nodig. En dan weet ik al hoe het gaat straks, kan ik elke keer op komen draven...
- Privacy glas zit er al op
- Mooie 19" velgen zijn ook al standaard
- Run flat banden zal ik eens gaan uitzoeken? Wat zou dat kosten voor 19" velgen? en accepteert de leasemaatschappij dat? Maken ze inderdaad veel lawaai?
- Digitenne? Dat zou mss wel grappig zijn... Zag een pakket van +/- 1.800,- waar DVD en digitenne inzat? Maar dan zit je wel met maandelijks weer abonnementskosten. Maar mss wel de moeite om het alvast te nemen. Dit ga ik erbij zetten!

Dus nu nog €1200,- over... (tjonge jonge...wat een problemen he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
AllSeeyinEye schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:34:
Je draait het om. We hadden 25% en dat is ter stimulans lager geworden voor geselecteerde modellen. De stimulans heeft gewerkt, wellicht een blijvende prikkel voor velen die wellicht zuinige auto's blijven rijden. Dan kan je stoppen met stimuleren en kan het percentage dus terug.
Hahaha, zuiniger blijven rijden, zonder voordeel!?
Waarom?
Chief-XL schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:22:
Overheid heeft een bepaald budget om uitstoot van auto's te verminderen (zowiezo draagt milieuvriendelijk autorijden niet positief bij aan leefomgeving, hoogstens minder negatief.....). Blijkbaar hebben zoveel mensen er gebruik van gemaakt dat het budget op is of overschreven is. Vandaar dat ze het weer aanpassen.
Natuurlijk, autorijden is een melkkoe voor de overheid maar deze aanpassing vind ik daar niet bij horen.
We gaan gewoon weer terug naar 2007.
Toen pakte ik mijn excel sheet van mijn werkgever erbij en in plaats van op bijtelling te selecteren, deed ik dat op accelleratie en topsnelheid. :+

Maar goed, tot 2017 heb ik nog 14% :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:33:
- Run flat banden zal ik eens gaan uitzoeken? Wat zou dat kosten voor 19" velgen? en accepteert de leasemaatschappij dat? Maken ze inderdaad veel lawaai?
Neem contact op zou ik zeggen. Gaat een lastig verhaal worden denk ik. 19" runflat zullen er ook niet in overvloede zijn, helemaal winterbanden niet. Al is dit echt geld maar opmaken om het opmaken als je het mij vraagt. Je kunt de auto misschien ook een keer in dezelfde kleur over laten spuiten. ;) Je weet dat je niet gewoon 160 door kunt met runflat? Bel anders eens een bandenboer voor info/advies. Oh, en volgens mij kunnen runflat banden ook niet zomaar op elke (af-fabriek) velg.

Aparte wintervelgen wellicht nog een optie?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Budget kapot slaan? Pantserwax behandeling! Extra motorkapdemping? Deurpaneel demping? Achterbank verwarming? 12v naar 230v omvormer? USB of 12v aansluiting extra in armsteun en onder de airco in de middenconsole voor de achterbank (ideaal met kinderen).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Me dunkt dat je voor 1500 euro ook wel een audio-upgrade kunt laten uitvoeren met inderdaad dempende matten in de deuren.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:12:
[...]

Neem contact op zou ik zeggen. Gaat een lastig verhaal worden denk ik. 19" runflat zullen er ook niet in overvloede zijn, helemaal winterbanden niet. Al is dit echt geld maar opmaken om het opmaken als je het mij vraagt. Je kunt de auto misschien ook een keer in dezelfde kleur over laten spuiten. ;) Je weet dat je niet gewoon 160 door kunt met runflat?
Je kunt inderdaad maar een beperkt aantal kilometers aan een gelimiteerde snelheid doorrijden, maar niet minder of slechter dan met een thuiskomer, plus het voordeel dat je meestal maar één thuiskomer bij hebt, en nu vier. Scheelt bovendien ruimte in je koffer.

[ Voor 75% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Yep...Ik ga het niet mooier maken dan het is. Dit is gewoon opmaken om het opmaken...
Andere kleur lak of ander leer haha, ja dat zou wat zijn he...

Demping is misschien wel wat ja...Dat het stiller wordt in de auto. Werkt dat een beetje? Kost +/- 800 a 1000 zie ik.

Zo'n Waxoyl behandeling heb ik ooit op mijn eigen auto laten doen. Merk meniet veel van, maar was toen wel handig om dat ik in een buurt met heeeel veel vogels en bomen woonde. Da's nu niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:02:
Yep...Ik ga het niet mooier maken dan het is. Dit is gewoon opmaken om het opmaken...
Andere kleur lak of ander leer haha, ja dat zou wat zijn he...

Demping is misschien wel wat ja...Dat het stiller wordt in de auto. Werkt dat een beetje? Kost +/- 800 a 1000 zie ik.
Ik ga mijn eerste ervaringen pas in november hebben, want dan word 'ie geleverd, maar ik hoor er wel erg goede verhalen over, vermits uitgevoerd door een professional die met goed materiaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Van alles wat ik gelezen heb hier, ben jij de laatste bij wie ik geluiddemping verwacht haha...
Dacht dat je die Skoda wel goed wilde horen eigenlijk. Maar laat maar weten hoor! Ik ga tussen 1,5 en 4 maanden pas echt bestellen. Ligt beetje aan personeelsverloop hier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Bij Skoda is die demping nodig om het interieur geluidsniveau van Skoda richting VW te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat, maar ook vanwege het vele bellen in de auto, de BMW is zo verschrikkelijk stil dat mensen niet eens in de gaten hebben dat ik in de auto zit. Last but not least zou dit volgens de specialist ook de kwaliteit van het geluid verbeteren dat uit de deur-speakers komt.

Die soundbox schakelt alleen in wanneer je op sportmodus rijdt, dezelfde modus verscherpt ook sturing en gasrespons, dat heb je niet nodig als je gewoon aan het snelwegcruisen bent natuurlijk ;).

[ Voor 27% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik lees net in de mail dat het kabinet de CO2 uitstoot voor 20% bijtelling heeft gezet op 83-110 en voor 25% op >110. Zou de Sokda superb greenline volgend jaar dan toch 20% blijven? *hoop*

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Locke_ schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:13:
Ik lees net in de mail dat het kabinet de CO2 uitstoot voor 20% bijtelling heeft gezet op 83-110 en voor 25% op >110. Zou de Sokda superb greenline volgend jaar dan toch 20% blijven? *hoop*
Kun je wel vanuit gaan. Ik had eigenlijk een Golf GTD willen bestellen en die zat (tót nu) met 109 Gr CO2 in de risico categorie waardoor m'n werkgever 'm bijvoorbaat al in de 25% gezet had. De verwachting lag op 108 Gr CO2 max. voor 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

wimmel_1 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:33:
[...]

Kun je wel vanuit gaan. Ik had eigenlijk een Golf GTD willen bestellen en die zat (tót nu) met 109 Gr CO2 in de risico categorie waardoor m'n werkgever 'm bijvoorbaat al in de 25% gezet had. De verwachting lag op 108 Gr CO2 max. voor 20%
Kijk daar zou ik heel blij van worden, ik moet volgend jaar een opvolger van mijn 508 selecteren en heb de ruimte eigenlijk wel nodig. De Superb is dan toch een stuk goedkoper dan een Passat station.

:-)

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 07:06
Locke_ schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:13:
Dit was toch al lang bekend? Of is er bij diesel iets veranderd dan?
Bij benzine was het althans al zo, hierop heb ik namelijk ook gezocht.

http://www.autoweek.nl/bijtelling?bijtelling=20

Skoda Superb in 4 versies met 20% bijtelling in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tonkey schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:58:
[...]

Met Diesel inderdaad nog 4 stuks.
edit:
verkeerd filter

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 16-09-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Tonkey schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:58:
[...]

Ik had het aan de leasemaatschappij gevraagd en die gaven aan dat het voor komend jaar tot vandaag onzeker zou blijven.

• Widow
Locke_ schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:13:
[...]

Ik had het aan de leasemaatschappij gevraagd en die gaven aan dat het voor komend jaar tot vandaag onzeker zou blijven.
Ik weet niet, maar die uitstootnormen zijn jaren geleden vastgesteld... hier, een artikel uit oktober 2012:

http://www.leaseplan.nl/l...eel-oktober/pagina-04.asp

Met exact de uitstootnormen voor 2015. Dat was toen al bekend.

• Z___Z
  • Niet online
Mischien heeft de automarkt zich sneller ontwikkeld dan de overheid in 2012 had bedacht en worden de normen aangepast. Zou me niks verbazen en opzich ook wel terrecht. Als zo'n 50% van het C-segment in de 14% categorie te krijgen is, dan gaat er iets fout. Het moet wel betaalbaar blijven voor onze overheid (en dus voor ons als belastingbetaler in het algemeen).
Het is ook dat dit bijna alleen maar diesel modellen zijn. Hierdoor duwt de overheid weinigrijders ook een dieselstoker in, terwijl dit slecht is voor de volksgezondheid. Idealiter zou er begin van het jaar maar 1 of 2 modellen per segment (A, B en C) in de 14% categorie moeten vallen voor zowel benzine als diesel.

[ Voor 30% gewijzigd door Z___Z op 17-09-2014 09:49 ]

• Widow
Z___Z schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:47:
Als zo'n 50% van het C-segment in de 14% categorie te krijgen is, dan gaat er iets fout.
Waarom is dat fout? Men heeft door dat (grote delen van) leasend Nederland met de portemonnee een auto uitkiest. Automerken springen daar op in en leveren veel modellen die onder gunstige belastingregels vallen. Dan is het beleid van de overheid om ons in auto's met weinig uitstoot te krijgen, toch een effectief beleid?

Dan kan je zeggen dat de manier waarop de uitstoot bepaald word niet goed is, maar dat is een andere discussie :)
Het moet wel betaalbaar blijven voor onze overheid (en dus voor ons als belastingbetaler in het algemeen). Het is ook dat dit bijna alleen maar diesel modellen zijn. Hierdoor duwt de overheid weinigrijders ook een dieselstoker in, terwijl dit slecht is voor de volksgezondheid.
Check eens de leaseprijzen ex brandstof voor auto's met gelijke waarde. De diesels zijn duurder in de lease, omdat de vaste lasten voor een diesel duurder zijn, en dat word verwerkt in de leaseprijs. Zet je daar het brandstofcomponent tegenover, dan zie je dat diesels pas goedkoper worden als je genoeg kilometers maakt om de duurdere vaste lasten op te heffen. Hoe worden weinig rijders dan in diesels geduwd?
SerealKiller schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:36:
Even een vraag van een groentje hier

Ik kom binnenkort in aanmerking voor een lease auto (buitendienst functie), 10.000KM privé en de keuze tussen een Renault Clio en Seat Ibiza. Meestal zou ik direct blind voor de Seat kiezen (bouwkwaliteit, rijgedrag) maar ik hoor dat Renault flinke stappen aan het maken is, en ik hoef mij natuurlijk niet druk te maken als er iets stuk gaat.
Ik heb vorig jaar een paar maanden in een Clio diesel gereden, en dat was een serieus fijne wagen. Ik kan het niet vergelijken met de Ibiza, want daar heb ik nooit in gereden. En het is idd lekker zorgeloos autorijden :) als je de kans krijgt zou ik het doen iig.

[ Voor 25% gewijzigd door Widow op 17-09-2014 10:40 ]

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Even een vraag van een groentje hier

Ik kom binnenkort in aanmerking voor een lease auto (buitendienst functie), 10.000KM privé en de keuze tussen een Renault Clio en Seat Ibiza. Meestal zou ik direct blind voor de Seat kiezen (bouwkwaliteit, rijgedrag) maar ik hoor dat Renault flinke stappen aan het maken is, en ik hoef mij natuurlijk niet druk te maken als er iets stuk gaat.

Ik heb ook de optie om met een privé auto te rijden, maar ik zou nu per maand +-180,- netto aan lease kwijt zijn, dat haal ik nooit met een privé auto (representatief natuurlijk).

War is the only proper school of the surgeon.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Z___Z schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:47:
Mischien heeft de automarkt zich sneller ontwikkeld dan de overheid in 2012 had bedacht en worden de normen aangepast. Zou me niks verbazen en opzich ook wel terrecht. Als zo'n 50% van het C-segment in de 14% categorie te krijgen is, dan gaat er iets fout. Het moet wel betaalbaar blijven voor onze overheid (en dus voor ons als belastingbetaler in het algemeen).
Het is ook dat dit bijna alleen maar diesel modellen zijn. Hierdoor duwt de overheid weinigrijders ook een dieselstoker in, terwijl dit slecht is voor de volksgezondheid. Idealiter zou er begin van het jaar maar 1 of 2 modellen per segment (A, B en C) in de 14% categorie moeten vallen voor zowel benzine als diesel.
Laten we kijken wat slechter voor de gezondheid is:
Ik rijd in mijn 14% eco bak ongeveer 5,5 l/100km
Terwijl ik in mijn 25% auto rond de 8l/100km zat.

Nee ik haal inderdaad niet de 3l/100km die voor de eco bak stond, maar ik haalde ook niet de 4,5l/100km die voor de 25% auto stond...

Netto ga ik dus straks gewoon van 5,5l/100km naar 8l/100km... Dat zal een stuk beter voor de volksgezondheid zijn :+

Zo vreemd is het niet dat ze de fabrieksopgave niet halen... Ik rijd nu bijna uitsluitend stadskilometer, dan ga je nooit een fabrieksopgave halen...

Maar ik zat gisteren op een 80km weg en daar zat ik gewoon op 2,2-2,7 l/100km.
Probeer dat maar eens met een 25% auto! Succes!

Youtube: DashcamNL

• Z___Z
  • Niet online
Widow schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:09:
[...]
Check eens de leaseprijzen ex brandstof voor auto's met gelijke waarde. De diesels zijn duurder in de lease, omdat de vaste lasten voor een diesel duurder zijn, en dat word verwerkt in de leaseprijs. Zet je daar het brandstofcomponent tegenover, dan zie je dat diesels pas goedkoper worden als je genoeg kilometers maakt om de duurdere vaste lasten op te heffen. Hoe worden weinig rijders dan in diesels geduwd?
[...]
Omdat het voor de werknemer nog steeds netto goedkoper kan zijn om dan een diesel te nemen ipv de in lease goedkoper, maar netto duurdere benzine versie.
dfrenner schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:45:
[...]
Laten we kijken wat slechter voor de gezondheid is:
Ik rijd in mijn 14% eco bak ongeveer 5,5 l/100km
Terwijl ik in mijn 25% auto rond de 8l/100km zat.

Nee ik haal inderdaad niet de 3l/100km die voor de eco bak stond, maar ik haalde ook niet de 4,5l/100km die voor de 25% auto stond...

Netto ga ik dus straks gewoon van 5,5l/100km naar 8l/100km... Dat zal een stuk beter voor de volksgezondheid zijn :+

Zo vreemd is het niet dat ze de fabrieksopgave niet halen... Ik rijd nu bijna uitsluitend stadskilometer, dan ga je nooit een fabrieksopgave halen...

Maar ik zat gisteren op een 80km weg en daar zat ik gewoon op 2,2-2,7 l/100km.
Probeer dat maar eens met een 25% auto! Succes!
Je vergelijkt appels met peren. Zuinige diesels rijden volgens de fabriek 3 l/100 km. Zuinige benzine auto's rijden zo'n 4 l/100 km volgens de fabriek.
Je zal beide niet halen, dus in de diesel zal je zo'n 4,5 l/100 rijden en in de benzine 5,5 l/100 km. Dan stoot die benzine auto minder schadelijke stoffen uit dan die diesel. Heb je wel eens achter een diesel auto gestaan met koude motor. Wordt je niet vrolijk van. Zeker als je veel korte stadsritjes maakt is een dieselmotor zeer vervuilend.

Had liever gezien dat de overheid Euro 6 norm of Euro 7 norm (als die al bestaat) gebruikte voor de bijtelling. Want CO2 is na water en stikstof de minst schadeljke stof wat uit je uitlaat komt. Zowieso de minst schadelijke koolstof na verbranding. Idealiter komt er alleen CO2, H20 en N2 uit je uitlaat na het verbranden van benzine/diesel (CxHxOx).
Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.