Dat hangt af van jouw definitie van 'nagenoeg' dan
Heel veel mensen richten zich bovendien alleen op de koppeling - het gaspedaal heeft net zo'n belangrijke rol bij schakelen.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dat hangt af van jouw definitie van 'nagenoeg' dan
Klopt, moet je voor de gein een keer een proefritje maken in een IS300h, GS300h of GS450h. Daar hebben de motoren genoeg vermogen en is de isolatie goed voor elkaar. Dus heb je geen last van lawaai en rijdt heel lekker. CVT van Toyota heeft minder onderdelen dan een handbak dus zit wel goed qua slijtage/onderhoud. De CVT die Audi ooit monteerde (multitronic) heb ik wel m'n twijfels over.HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:50:
[...]
Ik kan me daar grotendeels wel in vinden. Ik beschik niet over inhoudelijke kennis over of een CVT ook zuiniger, sterker of slijtvaster is, maar je kunt niet ontkennen dat de techniek geen schakelmomenten kent. Dat je het geluid flink hoort is echter maar deels isolatie, denk ik. Het heeft ook te maken met het feit dat zo'n bak optimaal werkt als de motor ook op zijn 'ideale' toerental draait tijdens het optrekken, zeker als je wat meer gas geeft. Koppel dat aan de trend om vooral benzinemotoren te monteren (ik zie die CVT vooralsnog heel veel in benzine dan wel benzine/hybride auto's gebruikt worden) die van nature al hoogtoeriger zijn dan diesel, en je hebt vanzelf meer lawaai.
Is niet mijn ervaring met DSG, zeker bij het wegrijden wil hiet niet altijd soepel gaan. Ook heeft VW bedacht dat het zuiniger is om uit te rollen door de bak te ontkoppelen als je op de snelweg het gas loslaat (Passat). Als je dan weer gas geeft, wordt het toerental niet eerst gesynct met de bak, voordat de bak weer koppelt, dus als je te weinig gas geeft, remt de auto eerst af op de motor voordat hij accelereert
Dus een automaat met (de) nadelen van een slecht bediende handbak?Z___Z schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:58:
[...]
Als je dan weer gas geeft, wordt het toerental niet eerst gesynct met de bak, voordat de bak weer koppelt, dus als je te weinig gas geeft, remt de auto eerst af op de motor voordat hij accelereert
UNOX: The worst operating system
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Maar dat was niet het punt van discussie. Dát was dat iemand een automaat voordelen toeschreef die net zo goed voor een handbak kunnen gelden.wimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:21:
Wel grappig overigens, als je dit topic over een langere periode (terug) leest dan zie je dat de discussie over handbak/automaat eigenlijk iedere keer op het zelfde uit draait.
Dat is heel veel. Dan maar offertes opvragen en vergelijken!EvaluationCopy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:33:
[...]
Dat kan zomaar ineens 100 euro per maand schelen, netto. Bij dezelfde netto consumentenprijs. Let wel, dat geldt voor private lease, ik weet niks van zakelijke leaseprijzen.
Dat doet die bak alleen als je in de efficiency mode rijd. Zet de auto in comfort/dynamic/personal en dan doet hij dat niet. (Het ontkoppelen bedoel ik).zonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:18:
[...]
Volgens mij heb ik dat al een keertje gedaan hier, of anders in het Audi topic.
[...]
Mijn volgende auto wordt er toch weer een met een handbak. Ik erger me echt dagelijks aan het schakelgedrag van de S-tronic.
Ik heb in een Lexus CT200h gereden met de CVT bak en dat kon me wel bekoren. Die auto heeft tenminste aandrijving als de bak aan het nadenken/schakelen is. En het schakelt allemaal net wat mooier/soepeler. Bij een S-tronic is de aandrijving ontkoppeld, dus helemaal niks aandrijving. Ik had vanmorgen weer zo'n leuke S-tronic actie. Ik dacht bij het oprijden van een kruising dat ik nog wel voor de auto de weg op kon draaien die ca 70 m verderop kwam aanrijden. Ik rol dus door, de kruising op en ik geef gas, gebeurt niks. Ik geef meer gas, nog niks. De auto kwam akelig dichtbij voordat ik weer aandrijving had en met 4000 rpm schoot ik toen vooruit. Lekker veilig. Nou moet 70m toch echt wel genoeg zijn om voor iemand de weg op te draaien (50Km/h weg).
Ook hier, dit doet hij alleen in de effi modeZ___Z schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:58:
[...]
Is niet mijn ervaring met DSG, zeker bij het wegrijden wil hiet niet altijd soepel gaan. Ook heeft VW bedacht dat het zuiniger is om uit te rollen door de bak te ontkoppelen als je op de snelweg het gas loslaat (Passat). Als je dan weer gas geeft, wordt het toerental niet eerst gesynct met de bak, voordat de bak weer koppelt, dus als je te weinig gas geeft, remt de auto eerst af op de motor voordat hij accelereert
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Of ga motorrijden op een dikke twee cilinder, als je dan één versnelling teveel terugschakelt blokkeert het achterwiel en als je dan niet snel bent ligt jewimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:24:
Voor als je écht wil leren schakelen/koppelen: Probeer maar eens een keer in een auto te mogen gaan rijden welke een overdaad aan vermogen én achterwielaandrijving heeft waarbij er nog geen moderne ABS/ESP sensoren gemonteerd zijn (oude Porsche 911 turbo bijv.).
[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 10-09-2014 13:29 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Je noemt er alweer 3. Daarbij kan je ook bijv spiegelen toevoegen. Leuk dat het "automatisch" gaat maar het is toch weer een extra handeling (zowel van je handen als van je voeten). Je kan verontwaardigd doen wat je wilt maar het is nu eenmaal zo. Maakt dit het autorijden met schakelen gelijk kut, slecht, gevaarlijk? Nee natuurlijk niet. Dat zeg ik ook helemaal nergens.HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:36:
Wat moet je nog meer 'handelen' naast je stuur, knippers en pedalen dan?
Mja.. nee. Tenminste, zoals ik al zei, ligt dat aan de automaat deels. Zelf heb ik bijv een CVT en die heeft geen schakelmomenten. Dus ik heb nooit dat schok moment. Bedoel ik met schokken dat je links en rechts door de auto heen vliegt? Nee natuurlijk niet. Bedoelde ik dat het een nachtmerrie is om te rijden in een schakel auto. Nee natuurlijk niet. Leuk om te zien dat men gelijk geen goede chauffeur is als hij niet "schokvrij" in een schakelauto kan rijden. Dat zijn jou woorden, niet de mijne.Moet je leren schakelen! Een goeie chauffeur doet dit soepeler dan welke automaat dan ook.
Wederom geen onzin. Zoals ik al aangaf heb ik zelf een CVT en die hoeft niet terug te schakelen. Daarnaast zei ik ook duidelijk dat ik niet wist of het voor de DSG ook gold want zeker niet alle automaten zijn "heilig". Vooral de wat oudere versies kunnen flink schokken tijdens het terugschakelen. Je voelt je wel heel erg de gebeten hond hoor.Onzin, een automaat moet nog steeds terugschakelen als je niet in de juiste versnelling staat voor een bepaalde actie, doet dat soms niet zachtzinnig en dan ook nog eens nádat het eigenlijk nodig was (want met een handbak schakel je vooruit, niet achteraf).
Ik mag hopen van wel ja. Dat is echter niet het punt. Het is een extra handeling die je moet verrichten. Hierdoor heb je bijv niet 2 handen aan het stuur. Het zijn allemaal kleine dingetjes die optellen in het rijgemak en ontspannen rijden. Dat niet iedereen dit belangrijk of zo ervaart vindt is weer een andere discussie uiteraard.Ik hoef niet eens na te denken over schakelen, dat gaat compleet automatisch (haha).
Leuk dat jij het gelijk zo persoonlijk maakt. Heb ook gewoon schakelauto's gereden en dat ging prima. Ik claim ook nergens dat mensen die in een schakelauto rijden geen aandacht voor de weg hebben. Dat is blijkbaar jou negatieve beeld dat je schetst. Het gaat om een stukje ontspanning, comfort en rijgemak waar ik persoonlijk meer van merk bij een automaat dan bij een schakel auto.Als jij aandacht op de weg tekort komt omdat je van verzet moet wisselen, moet je je even afvragen of je wel op de weg thuishoort, want dan ben je ook afgeleid als er een interessant billboard voorbij komt of een interessant nieuwsbericht op de radio (die je dan even harder wilt zetten met het knopje - extra handeling).
Waar heb ik gezegd dat het heiligmakend is? Waarom moet je gelijk zo gepikeerd en aangevallen doen? Waarom mag ik niet zeggen wat voor mij de voordelen zijn tov schakelen zonder een shitstorm over mij heen te krijgen?Nofi, maar dit vind ik altijd van die kulargumenten om een automaat te verdedigen. Ik mag dan een fervente schakelenhousiast zijn, en ik (h)erken dat er best goede automaatbakken bestaan, maar het is echt niet heiligmakend.
Ah je zet jezelf wel buitenspel zeg. Het moment voor een fatsoenlijke discussie is nu wel voorbij als je zulke onzin verkooptEen automaat kan niet voor je denken, en schakelt dus zo goed als altijd reactief. Zoals gezegd zijn er wel goeie bakken, maar die zijn 'far and few between' plus ook nog eens aan de prijs (want alleen verkrijgbaar op premium merken) en begin me helemaal niet over die scooterbakken zoals CVT, waarbij je dat gebrom/gegil hebt tot je op snelheid bent (en dan soms nog).
Wederom een foute aanname. Ik wil best schakelen en heb dat ook lange tijd gedaan. Echter heb ik de keuze gemaakt (en kunnen maken) om een goede/prettige automaat (jawel een CVT) te rijden. Ik vind autorijden helemaal niets mis mee (zolang het geen file rijden is maar juist daar is een automaat super relax). Ik haal echter meer voldoening uit ontspanning en relax rijden en dat kan ik persoonlijk beter met een automaat. Dit heeft helemaal niets met je 2e punt, het niet kúnnen schakelen, te maken.Het heeft zijn plaats, maar automaatbakken zijn voor mensen die of niet wíllen, of niet kúnnen schakelen.
En met dat eerste is uiteraard niks mis, niet iedereen heeft een voorliefde voor autorijden danwel andere prioriteiten.
Je toon doet anders vermoedenHTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:50:
Laat ik nogmaals benadrukken: Ik vind dat er niks mis is met automaatrijden.
Uh de enige die hier gebruik maakt van drogredenen ben jij (non sequitur). Gelukkig heb je dat zelf ook wel door met je laatste toevoeging.Waar ik vlekken van in mijn nek krijg is drogredeneringen. Als een automaat ervoor zorgt dat jij je aandacht beter op de weg kan houden heb je een technisch probleem met autorijden en ben je dus ook een gevaar als je de radio bedient, met een passagier praat of een billboard leest (ik chargeer even).
minder schokken is idd vloeiender rijden. Met schakelen lastiger dan bijv met een CVT (nogmaals, niet alle automaten zijn gelijk, vandaar dat ik ook in mijn post sprak over een CVT en niet over een DSG, daar heb ik nog niet in gereden). Dit is geen hogere wiskunde ofzo. Er zit een schakelmoment en dit geeft een schok. Dat dit voor de een soepeler verloopt is wat anders. Om dan gelijk te roeptoeteren dat je maar extra rijlessen moet nemen (ja alsof dat helptAls een automaat zorgt voor vloeiender rijden (hij noemt 'minder schokken' als voordeel) dan kun je gewoon geen handbak en/of koppeling bedienen en moet je misschien nog eens wat rijlesjes nemen (tenzij je automaat rijdt omdat het je niet interesseert, maar zeg dát dan gewoon).
Ik heb geen betoog gehouden (nu wel een beetje). Heb alleen mijn ervaring gedeeld. Heb ook nergens de automaat heilig verklaard en gesteld dat er geen enkel "voordeel" van een schakel is tov een automaat. Dat hij zwaarder is kan je terugzien in de snelheid van een auto. Hierop beoordeel je de auto dus en niet of het een schakel of automaat is als je de snelheid belangrijk vindt. Een automaat is inderdaad duurder maar wat is je punt? Je zal moeten afwegen of je die meerprijs het waard vind. De voordelen/nadelen van de automaat afwegen tegen die van de schakel. Langzamer gaat vaak hand in hand met zwaarder. Ik rij zelf liever in een automaat die in 10sec naar de 100 gaat dan een schakel die dit in 8sec doet. Dat neem ik op de koop toe. Voor mij persoonlijk geen nadeel. Verbruik is iets meer inderdaad. Maarja aangezien dit het lease topic is hebben de meeste mensen ook een tankpas en is verbruik niet heel belangrijkUitzonderingen daargelaten zijn automaten zwaarder, duurder, langzamer, ze zuipen meer en maken soms ook nog eens meer lawaai omdat de kickdown danwel CVT behoorlijk wat toeren durft te maken.
Die puntjes zie ik dan weer niet naar voren komen in zijn betoog...
Nee dat was niet de discussie. Dat heb je er echt zelf van gemaakt.HTT-Thalan schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:29:
Maar dat was niet het punt van discussie. Dát was dat iemand een automaat voordelen toeschreef die net zo goed voor een handbak kunnen gelden.
[ Voor 26% gewijzigd door thewizard2006 op 10-09-2014 14:21 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ja goed plan.renzo4000 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:05:
Ik zou zeggen, laten we de boel weer on-topic gooien en het over lease auto's gaan hebben!
Mijn S-tronic heeft geen efficiency mode of eender welke mode jij beschrijft. Ik heb alleen M, D en S standen. Auto is uit 2010, dus wellicht is het een en ander beter geworden, maar ik heb nog proefgereden in een nieuwe S-tronic en dat reed vergelijkbaar met mijn auto.Tylen schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:57:
Dat doet die bak alleen als je in de efficiency mode rijd. Zet de auto in comfort/dynamic/personal en dan doet hij dat niet. (Het ontkoppelen bedoel ik).
En ook daar kan de S-tronic me niet bekoren. Het is bijna onmogelijk om met een langzaam gangetje te rijden zonder schokken. Het is vrijwel onmogelijk (voor mij iig) om het gaspedaal zo te bedienen dat dit smooth gaat.thewizard2006 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:45:
Ik vind autorijden helemaal niets mis mee (zolang het geen file rijden is maar juist daar is een automaat super relax).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Zeker wel. Hele mooie zelfs met witte led verlichting rondomwimmel_1 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:07:
@Tylen: Heb jij geen bekerhouder(s) in die Audi zodat je die bak koffie steeds in je hand moet houden, of....
Aha. Dus je oordeel is gebasseerd op oude techniek of een goedkope uitvoering. Niet representatief dus.zonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:23:
[...]
Mijn S-tronic heeft geen efficiency mode of eender welke mode jij beschrijft. Ik heb alleen M, D en S standen. Auto is uit 2010, dus wellicht is het een en ander beter geworden, maar ik heb nog proefgereden in een nieuwe S-tronic en dat reed vergelijkbaar met mijn auto.
[...]
En ook daar kan de S-tronic me niet bekoren. Het is bijna onmogelijk om met een langzaam gangetje te rijden zonder schokken. Het is vrijwel onmogelijk (voor mij iig) om het gaspedaal zo te bedienen dat dit smooth gaat.
Voor mij nooit meer een DSG achtige bak. Maar een CVT zoals in de Lexus reed heel erg fijn. Het was dat de verkoper me overtuigde om eens te rijden, anders had ik deze auto alleen al op de CVT afgeschreven. Nu was hij een close 2nd achter de uiteindelijke V40 (met handbak). Puur omdat ik wat sportiever rij, als ik een meer relaxte auto had gezocht, was het de Lexus CT200h geworden.
t_captain schreef op woensdag 10 september 2014 @ 07:39:
Ik denk dat het vooral een kwestie van smaak zal zijn. Bovenal: hou je van automaat, kom je vanzelf bij de Leon uit.
MrAcid schreef op woensdag 10 september 2014 @ 08:33:
Ik zou persoonlijk voor de Leon kiezen - zeker in die uitvoering.
wjbtweaker schreef op woensdag 10 september 2014 @ 08:56:
De Leon is een stuk sneller dan de Focus.
Interieur/Exterieur kan je aan wennen, traagheid went echter niet en levert vooral ergernissen.
Ik zou ook voor de Leon gaan.
Falcon schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:14:
Ik zou kiezen voor de Leon. De Leon heeft een sportonderstel met mechanisch sperdiff en nog een aantal andere zaken. Daarnaast zie je de Leon stukken minder op de weg dan straks de Ford.
Ook ga je de DSG waarderen .. in mijn optiek is dit een no-brainer, maar goed zo zie je wel maar weer hoe mensen verschillen.
Heb je al in beide auto's gereden (en in deze uitvoeringen)?
Bedankt voor de reacties. Grappig om te zien dat de eerste reacties gelijk gaan over de rijeigenschappen van de Focus, en dat vervolgens de discussie ontstaat over de automaat.DarkSide schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:30:
Ik voeg me ook toe in het Leon kamp. Maar dat is meer omdat ik persoonlijk de Focus gewoon lelijk vind.
Zowel ex-, maar vooral, interieur. Het is gewoon niet mijn smaak.
gelukkig is ie er wel op vooruit gegaan, maar dan nog.
De Leon vind ik het interieur ook niet super. Maar de 1.4 TSi icm DSG is heerlijk.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
En ik had het precies andersomzonoskar schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:23:
Puur omdat ik wat sportiever rij, als ik een meer relaxte auto had gezocht, was het de Lexus CT200h geworden.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Vanmiddag heb ik 'm opgehaald (en te bedenken dat ik 'm vorige week maandag heb besteld). De afwerking is vergeleken met de vorige Leon serieus 3x beter. Het voelt best luxe allemaal en ik vind 'm van buiten ook echt schitterend:pjottum schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:30:
[...]
Gefeliciteerd! Laat vooral even weten hoe ie bevalt; de mijne moet nog gebouwd worden.
Saved by the buoyancy of citrus
Wauw, mooie kleur. Wat is de originele naam?Cyphax schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:19:
[...]
Vanmiddag heb ik 'm opgehaald (en te bedenken dat ik 'm vorige week maandag heb besteld). De afwerking is vergeleken met de vorige Leon serieus 3x beter. Het voelt best luxe allemaal en ik vind 'm van buiten ook echt schitterend:
[afbeelding]
Ik wist dat je zou happen ;-)HTT-Thalan schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:49:
Zo, ik ben even aan het werk en ik mis gelijk een pagina discussievoer!
@ Kecin: 25%.
En nu bekend is dat 14% gaat verdwijnen, en ik onze overheid niet vertrouw zich aan die 5 jaar te houden, ben ik blij dat ik daar niet op ingezet heb :-).Kecin schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:57:
[...]
Wauw, mooie kleur. Wat is de originele naam?
[...]
Ik wist dat je zou happen ;-)
Mooie bak! Ik heb ook Alorblauw besteld, er mag wel wat meer kleur op de Nederlandse wegenCyphax schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:19:
[...]
Vanmiddag heb ik 'm opgehaald (en te bedenken dat ik 'm vorige week maandag heb besteld). De afwerking is vergeleken met de vorige Leon serieus 3x beter. Het voelt best luxe allemaal en ik vind 'm van buiten ook echt schitterend:
[afbeelding]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Dit is alorblauw (Pinobigbird had 'm herkend zo te zien).Kecin schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:57:
[...]
Wauw, mooie kleur. Wat is de originele naam?
Precies! Veel teveel grijs, wit en zwart.Pinobigbird schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 03:20:
[...]
Mooie bak! Ik heb ook Alorblauw besteld, er mag wel wat meer kleur op de Nederlandse wegen
bij mijn weten is alles tegenwoordig droog 7 op de "snelle" modellen en dikke diesel na ivm de hoeveelheid koppel(slip) zijn dit natte overbrengingent_captain schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:21:
De TSI in de golf en passat heeft toch de DSG-6 met natte koppeling? Kleinere TSI's (1.2 en 1.4 in de polo) hebben DSG-7.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik heb een apolloblauw besteld, als ie er is, plak ik hem hier welCyphax schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 09:14:
[...]
Dit is alorblauw (Pinobigbird had 'm herkend zo te zien).
[...]
Precies! Veel teveel grijs, wit en zwart.
Het is wel een meerprijs van dik 800 euro geloof ik, maar deze stond al in de showroom, dus daar hoefde ik niet op te wachten.
ping 127.212.23.124
Die heb ik op nl tv gezien voor de greenline....
ping 127.212.23.124
Zonder de badge zou het zo een greenline kunnen zijn ja...pjottum schreef op zondag 14 september 2014 @ 08:39:
[...]
Die heb ik op nl tv gezien voor de greenline....
Is ie zo toch leuker.
De overheid moet zich aan die 5 jaar houden, dat is in 2013 wettelijk vastgelegd.HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:59:
[...]
En nu bekend is dat 14% gaat verdwijnen, en ik onze overheid niet vertrouw zich aan die 5 jaar te houden
Ik heb alle badges er ook af laten trekken, veel leuker zo :-)vhal schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:19:
[...]
Zonder de badge zou het zo een greenline kunnen zijn ja...![]()
Reclame is wel grappig, doet mij denken aan de Centraal Beheer reclame met die VW Golf
De overheid kan wetten natuurlijk altijd aanpassen, anders zou een huidig kabinet de "slagkracht" van een volgend kabinet kunnen ondermijnen.PWM schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:57:
De overheid moet zich aan die 5 jaar houden, dat is in 2013 wettelijk vastgelegd.
We zullen het aankomende dinsdag zeker wetenKecin schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:08:
14% weg. Aan de ene kant heb ik dan reden om gewoon 20/25% te gaan leasen. Aan de andere kant is het wel een flinke smak geld natuurlijk qua verschil. En 2 laadpalen op de oprit monteren lijkt me ook niet wat, of vervallen de percentages ook voor PHEV's?
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Klopt, er zijn ook nog wel gekkere zaken denkbaar. Echter, het hele wetsartikel gaat juist over de bindende 5-jaars bijtelling op kenteken, geschreven om onzekerheid in de markt te voorkomen (geschreven onder JK de Jager overigens al). Nu, in theorie kan dat aangepast worden, maar dat blijft echt theorie.RemcoDelft schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:38:
[...]
De overheid kan wetten natuurlijk altijd aanpassen, anders zou een huidig kabinet de "slagkracht" van een volgend kabinet kunnen ondermijnen.
Kan het zijn dat ik je gisteren in Soest zag rondrijden?Cyphax schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:19:
[...]
ping 127.212.23.124
Nee daar heb ik nooit iets te zoekenpjottum schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:53:
[...]
Kan het zijn dat ik je gisteren in Soest zag rondrijden?
Heb je hier een bron van? Als je dit jaar nl een 14% auto leased dan blijft die dat voor de looptijd. Uiteraard is niets in steen gehouwen maar dat is de huidige wetgeving.HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:59:
[...]
En nu bekend is dat 14% gaat verdwijnen, en ik onze overheid niet vertrouw zich aan die 5 jaar te houden, ben ik blij dat ik daar niet op ingezet heb :-).
De eisen zijn aangetrokken maar als je volgend jaar een auto bestelt die 83g/km of minder uitstoot is ie 14%. In de 2016 gaat, voor zover ik begrepen heb, de boel op de schop en dan zou de 14% kunnen verdwijnen.thewizard2006 schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:09:
[...]
En ook dat er volgend jaar geen 14% bijtellingsauto's meer zijn?
Precies, maar dan niet opgehoogd maar verlaagd.De laatste info die ik had was dat de aantallen gram opgehoogd waren om aan de 14% eis te voldoen.
Verwijderd
Die 7% gaat ook op de schop ja. Serieus voordeel krijg je vanaf 2016 alleen nog met 100% electrische auto's zo is de verwachting. Zullen zo eind 2015 weinig 7/14% auto's meer te krijgen zijn verwacht ik. Een beetje zoals de run op PHEV eind 2013.Kecin schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:08:
14% weg. Aan de ene kant heb ik dan reden om gewoon 20/25% te gaan leasen. Aan de andere kant is het wel een flinke smak geld natuurlijk qua verschil. En 2 laadpalen op de oprit monteren lijkt me ook niet wat, of vervallen de percentages ook voor PHEV's?
In 2015 is 83 g/km 20% bijtelling. Mag voor 14% max 82g/km zijn.Cyphax schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:13:
De eisen zijn aangetrokken maar als je volgend jaar een auto bestelt die 83g/km of minder uitstoot is ie 14%. In de 2016 gaat, voor zover ik begrepen heb, de boel op de schop en dan zou de 14% kunnen verdwijnen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2014 14:39 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 15-09-2014 20:06 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Run-flat banden? Ligt aan het type velg dat je hebt, of het mogelijk is, maar zeker een mooie optie.readytoflow schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:34:
Gekke vraag... Wat zijn nog leuke aftermarket opties/accessoires?
Gaat om een Qashqai Tekna.
Ik heb nu buiten de reguliere opties en accessoires in gedachten:
- Standkachel
- dvd schermen in hoofdsteunen verwerkt
- betere audio>versterker
- Andere claxon; originele is echt een verkouden eend.
Liefst zou ik een automatische achterklep hebben, maar dat gaat zeker niet achteraf?
Ik heb nog +\- €1.500,- te besteden zo te zien
Als je geld overhoud kun je dan niet beter zijn grotere broer pakken. Nieuwe Xtrail schijnt wel leuk te zijn.readytoflow schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:34:
Gekke vraag... Wat zijn nog leuke aftermarket opties/accessoires?
Gaat om een Qashqai Tekna.
Ik heb nu buiten de reguliere opties en accessoires in gedachten:
- Standkachel
- dvd schermen in hoofdsteunen verwerkt
- betere audio>versterker
- Andere claxon; originele is echt een verkouden eend.
Liefst zou ik een automatische achterklep hebben, maar dat gaat zeker niet achteraf?
Ik heb nog +\- €1.500,- te besteden zo te zien
[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 15-09-2014 23:37 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Overheid heeft een bepaald budget om uitstoot van auto's te verminderen (zowiezo draagt milieuvriendelijk autorijden niet positief bij aan leefomgeving, hoogstens minder negatief.....). Blijkbaar hebben zoveel mensen er gebruik van gemaakt dat het budget op is of overschreven is. Vandaar dat ze het weer aanpassen.Aghanim schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:05:
Het is gewoon een smerige streek om weer even de schatkist te vullen. Zuinige en milieuvriendelijke auto's worden gestimuleerd want dat draagt positief bij aan de leefomgeving. Dan blijkt dat er inkomsten misgelopen worden en wordt jaarlijkse de uitstootgrens aangescherpt. Blijkbaar biedt dat te weinig soelaas en daarom vervalt de 14% categorie. Zal wel iets van 22% worden voor alle auto's of niet-zuinige auto's die naar 25-30% gaan. Ik zou er ook niet op gokken dat huidige auto's, of auto's in 2015 nog wel in de 14% zullen vallen want ook die wet is zo aangepast.
Zelf heb ik een 20% auto dus voor mij maakt het weinig uit, maar in mijn ogen is het weer erg gemakkelijk. Zo wordt om de 5 jaar aan dezelfde touwtjes getrokken lijkt het wel.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ok ik heb niets gezegd, had niet verwacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zittenThe Eagle schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:35:
De X-Trail is ook een mooie auto, maar in de lease wel een heel stuk duurder dan de QQ.
Business edition zit voor 4 jaar / 40k per jaar al op 941 bij directlease. En dan moeten er nog de lak, winterbanden en vervangend vervoer bij
Naja, smerige streek.. ik weet niet.. vervelend als je erdoor gepakt wordt, true, maar de huidige regeling is natuurlijk verder ook dikke onzin. Uitstoot affabriek meten met speciale bandjes, afgeplakte roosters en meer van die onzin die in dagelijks gebruik nevernooitniet gebeuren. Daarbij, prima dat ze die waardes steeds verder omlaag stellen, fabrikanten moet je blijven stimuleren, al moeten ze wel een keer over op een beter systeem bijv door werkelijk verbruik/uitstoot te gaan meten en belasten.Aghanim schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:05:
Het is gewoon een smerige streek om weer even de schatkist te vullen. Zuinige en milieuvriendelijke auto's worden gestimuleerd want dat draagt positief bij aan de leefomgeving. Dan blijkt dat er inkomsten misgelopen worden en wordt jaarlijkse de uitstootgrens aangescherpt. Blijkbaar biedt dat te weinig soelaas en daarom vervalt de 14% categorie. Zal wel iets van 22% worden voor alle auto's of niet-zuinige auto's die naar 25-30% gaan. Ik zou er ook niet op gokken dat huidige auto's, of auto's in 2015 nog wel in de 14% zullen vallen want ook die wet is zo aangepast.
Zelf heb ik een 20% auto dus voor mij maakt het weinig uit, maar in mijn ogen is het weer erg gemakkelijk. Zo wordt om de 5 jaar aan dezelfde touwtjes getrokken lijkt het wel.
Verwijderd
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 13:42 ]
Ik ook niet. Heb er in gezeten en als ik zonder naar het geld te kijken de keuze moest maken tussen een Xtrail en een QQ werd het zonder twijfel de Xtrail. Maar helaas is mijn baas het daar niet mee eens. Voor een beetje SUV moet je tegenwoordig minimaal een leasebudget van 950 of hoger meebrengen. Heb ik helaas nietthefox154 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:48:
[...]
Ok ik heb niets gezegd, had niet verwacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zitten
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ok, geen verstand van eigenlijk... Ff snel gegoogled. Het gaat om 19" velgen (maat weet ik ff niet). Maken die runflat banden niet veel lawaai als ik even zo snel lees?HTT-Thalan schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:38:
[...]
Run-flat banden? Ligt aan het type velg dat je hebt, of het mogelijk is, maar zeker een mooie optie.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
TV-tuner...readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:44:
[...]
Ok, geen verstand van eigenlijk... Ff snel gegoogled. Het gaat om 19" velgen (maat weet ik ff niet). Maken die runflat banden niet veel lawaai als ik even zo snel lees?
En zo de leasemaatschappij dat wel toestaan? Ze moeten er ook weer opnieuw onder als ze versleten zijn hè.
Idd X-Trail wordt te duur in beetjeluxe uitvoering. Tekna Qashqai is zeer compleet. En met alle accessoires die ik noem, heb ik idd nog 1500,- over ongeveer.
Kost mij niks extra's dus zoek nog een leuke optie/accessoire om het budget mee op te vullen.
Ik weet niet of je de standkachel nu al als optie hebt, maar als dat niet zo is, neem er een. Je bent jezelf 6 maanden per jaar dankbaar voor die keus, en al helemaal als het onder nul is.readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:44:
[...]
Kost mij niks extra's dus zoek nog een leuke optie/accessoire om het budget mee op te vullen.
Verwijderd
Mwoah, zes maand is wat overdreven maar handig is het zeker. Denk dat zes weken eerder in de richting komt in Nederland tijdens een gemiddelde winter. Is zo'n ding nog een beetje intelligent? Of moet je zelf in de gaten houden wanneer hij aan moet en dit dan de dag van tevoren instellen? Of is het zo in te stellen dat ik op ma - vr om 7:30 wil dat mijn auto minimaal xx graden is.Widow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:46:
[...]
Ik weet niet of je de standkachel nu al als optie hebt, maar als dat niet zo is, neem er een. Je bent jezelf 6 maanden per jaar dankbaar voor die keus, en al helemaal als het onder nul is.
Ik heb trouwens van de week de offerte de deur uit gedaan voor mn nieuwe auto, even wachten waar de wagenparkbeheerder mee terug komt
Hahaha, zuiniger blijven rijden, zonder voordeel!?AllSeeyinEye schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:34:
Je draait het om. We hadden 25% en dat is ter stimulans lager geworden voor geselecteerde modellen. De stimulans heeft gewerkt, wellicht een blijvende prikkel voor velen die wellicht zuinige auto's blijven rijden. Dan kan je stoppen met stimuleren en kan het percentage dus terug.
We gaan gewoon weer terug naar 2007.Chief-XL schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:22:
Overheid heeft een bepaald budget om uitstoot van auto's te verminderen (zowiezo draagt milieuvriendelijk autorijden niet positief bij aan leefomgeving, hoogstens minder negatief.....). Blijkbaar hebben zoveel mensen er gebruik van gemaakt dat het budget op is of overschreven is. Vandaar dat ze het weer aanpassen.
Natuurlijk, autorijden is een melkkoe voor de overheid maar deze aanpassing vind ik daar niet bij horen.
Verwijderd
Neem contact op zou ik zeggen. Gaat een lastig verhaal worden denk ik. 19" runflat zullen er ook niet in overvloede zijn, helemaal winterbanden niet. Al is dit echt geld maar opmaken om het opmaken als je het mij vraagt. Je kunt de auto misschien ook een keer in dezelfde kleur over laten spuiten.readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:33:
- Run flat banden zal ik eens gaan uitzoeken? Wat zou dat kosten voor 19" velgen? en accepteert de leasemaatschappij dat? Maken ze inderdaad veel lawaai?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 15:19 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Je kunt inderdaad maar een beperkt aantal kilometers aan een gelimiteerde snelheid doorrijden, maar niet minder of slechter dan met een thuiskomer, plus het voordeel dat je meestal maar één thuiskomer bij hebt, en nu vier. Scheelt bovendien ruimte in je koffer.Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:12:
[...]
Neem contact op zou ik zeggen. Gaat een lastig verhaal worden denk ik. 19" runflat zullen er ook niet in overvloede zijn, helemaal winterbanden niet. Al is dit echt geld maar opmaken om het opmaken als je het mij vraagt. Je kunt de auto misschien ook een keer in dezelfde kleur over laten spuiten.Je weet dat je niet gewoon 160 door kunt met runflat?
[ Voor 75% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2014 15:58 ]
Ik ga mijn eerste ervaringen pas in november hebben, want dan word 'ie geleverd, maar ik hoor er wel erg goede verhalen over, vermits uitgevoerd door een professional die met goed materiaal werkt.readytoflow schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:02:
Yep...Ik ga het niet mooier maken dan het is. Dit is gewoon opmaken om het opmaken...
Andere kleur lak of ander leer haha, ja dat zou wat zijn he...
Demping is misschien wel wat ja...Dat het stiller wordt in de auto. Werkt dat een beetje? Kost +/- 800 a 1000 zie ik.
[ Voor 27% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2014 17:05 ]
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Kun je wel vanuit gaan. Ik had eigenlijk een Golf GTD willen bestellen en die zat (tót nu) met 109 Gr CO2 in de risico categorie waardoor m'n werkgever 'm bijvoorbaat al in de 25% gezet had. De verwachting lag op 108 Gr CO2 max. voor 20%Locke_ schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:13:
Ik lees net in de mail dat het kabinet de CO2 uitstoot voor 20% bijtelling heeft gezet op 83-110 en voor 25% op >110. Zou de Sokda superb greenline volgend jaar dan toch 20% blijven? *hoop*
Kijk daar zou ik heel blij van worden, ik moet volgend jaar een opvolger van mijn 508 selecteren en heb de ruimte eigenlijk wel nodig. De Superb is dan toch een stuk goedkoper dan een Passat station.wimmel_1 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:33:
[...]
Kun je wel vanuit gaan. Ik had eigenlijk een Golf GTD willen bestellen en die zat (tót nu) met 109 Gr CO2 in de risico categorie waardoor m'n werkgever 'm bijvoorbaat al in de 25% gezet had. De verwachting lag op 108 Gr CO2 max. voor 20%
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Dit was toch al lang bekend? Of is er bij diesel iets veranderd dan?Locke_ schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:13:
Ik lees net in de mail dat het kabinet de CO2 uitstoot voor 20% bijtelling heeft gezet op 83-110 en voor 25% op >110. Zou de Sokda superb greenline volgend jaar dan toch 20% blijven? *hoop*
Met Diesel inderdaad nog 4 stuks.Tonkey schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:58:
[...]
Dit was toch al lang bekend? Of is er bij diesel iets veranderd dan?
Bij benzine was het althans al zo, hierop heb ik namelijk ook gezocht.
http://www.autoweek.nl/bijtelling?bijtelling=20
Skoda Superb in 4 versies met 20% bijtelling in 2015.
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 16-09-2014 20:13 ]
Ik had het aan de leasemaatschappij gevraagd en die gaven aan dat het voor komend jaar tot vandaag onzeker zou blijven.Tonkey schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:58:
[...]
Dit was toch al lang bekend? Of is er bij diesel iets veranderd dan?
Bij benzine was het althans al zo, hierop heb ik namelijk ook gezocht.
http://www.autoweek.nl/bijtelling?bijtelling=20
Skoda Superb in 4 versies met 20% bijtelling in 2015.
Ik weet niet, maar die uitstootnormen zijn jaren geleden vastgesteld... hier, een artikel uit oktober 2012:Locke_ schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:13:
[...]
Ik had het aan de leasemaatschappij gevraagd en die gaven aan dat het voor komend jaar tot vandaag onzeker zou blijven.
[ Voor 30% gewijzigd door Z___Z op 17-09-2014 09:49 ]
Waarom is dat fout? Men heeft door dat (grote delen van) leasend Nederland met de portemonnee een auto uitkiest. Automerken springen daar op in en leveren veel modellen die onder gunstige belastingregels vallen. Dan is het beleid van de overheid om ons in auto's met weinig uitstoot te krijgen, toch een effectief beleid?Z___Z schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:47:
Als zo'n 50% van het C-segment in de 14% categorie te krijgen is, dan gaat er iets fout.
Check eens de leaseprijzen ex brandstof voor auto's met gelijke waarde. De diesels zijn duurder in de lease, omdat de vaste lasten voor een diesel duurder zijn, en dat word verwerkt in de leaseprijs. Zet je daar het brandstofcomponent tegenover, dan zie je dat diesels pas goedkoper worden als je genoeg kilometers maakt om de duurdere vaste lasten op te heffen. Hoe worden weinig rijders dan in diesels geduwd?Het moet wel betaalbaar blijven voor onze overheid (en dus voor ons als belastingbetaler in het algemeen). Het is ook dat dit bijna alleen maar diesel modellen zijn. Hierdoor duwt de overheid weinigrijders ook een dieselstoker in, terwijl dit slecht is voor de volksgezondheid.
Ik heb vorig jaar een paar maanden in een Clio diesel gereden, en dat was een serieus fijne wagen. Ik kan het niet vergelijken met de Ibiza, want daar heb ik nooit in gereden. En het is idd lekker zorgeloos autorijdenSerealKiller schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:36:
Even een vraag van een groentje hier
Ik kom binnenkort in aanmerking voor een lease auto (buitendienst functie), 10.000KM privé en de keuze tussen een Renault Clio en Seat Ibiza. Meestal zou ik direct blind voor de Seat kiezen (bouwkwaliteit, rijgedrag) maar ik hoor dat Renault flinke stappen aan het maken is, en ik hoef mij natuurlijk niet druk te maken als er iets stuk gaat.
[ Voor 25% gewijzigd door Widow op 17-09-2014 10:40 ]
War is the only proper school of the surgeon.
Laten we kijken wat slechter voor de gezondheid is:Z___Z schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:47:
Mischien heeft de automarkt zich sneller ontwikkeld dan de overheid in 2012 had bedacht en worden de normen aangepast. Zou me niks verbazen en opzich ook wel terrecht. Als zo'n 50% van het C-segment in de 14% categorie te krijgen is, dan gaat er iets fout. Het moet wel betaalbaar blijven voor onze overheid (en dus voor ons als belastingbetaler in het algemeen).
Het is ook dat dit bijna alleen maar diesel modellen zijn. Hierdoor duwt de overheid weinigrijders ook een dieselstoker in, terwijl dit slecht is voor de volksgezondheid. Idealiter zou er begin van het jaar maar 1 of 2 modellen per segment (A, B en C) in de 14% categorie moeten vallen voor zowel benzine als diesel.
Omdat het voor de werknemer nog steeds netto goedkoper kan zijn om dan een diesel te nemen ipv de in lease goedkoper, maar netto duurdere benzine versie.Widow schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:09:
[...]
Check eens de leaseprijzen ex brandstof voor auto's met gelijke waarde. De diesels zijn duurder in de lease, omdat de vaste lasten voor een diesel duurder zijn, en dat word verwerkt in de leaseprijs. Zet je daar het brandstofcomponent tegenover, dan zie je dat diesels pas goedkoper worden als je genoeg kilometers maakt om de duurdere vaste lasten op te heffen. Hoe worden weinig rijders dan in diesels geduwd?
[...]
Je vergelijkt appels met peren. Zuinige diesels rijden volgens de fabriek 3 l/100 km. Zuinige benzine auto's rijden zo'n 4 l/100 km volgens de fabriek.dfrenner schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:45:
[...]
Laten we kijken wat slechter voor de gezondheid is:
Ik rijd in mijn 14% eco bak ongeveer 5,5 l/100km
Terwijl ik in mijn 25% auto rond de 8l/100km zat.
Nee ik haal inderdaad niet de 3l/100km die voor de eco bak stond, maar ik haalde ook niet de 4,5l/100km die voor de 25% auto stond...
Netto ga ik dus straks gewoon van 5,5l/100km naar 8l/100km... Dat zal een stuk beter voor de volksgezondheid zijn![]()
Zo vreemd is het niet dat ze de fabrieksopgave niet halen... Ik rijd nu bijna uitsluitend stadskilometer, dan ga je nooit een fabrieksopgave halen...
Maar ik zat gisteren op een 80km weg en daar zat ik gewoon op 2,2-2,7 l/100km.
Probeer dat maar eens met een 25% auto! Succes!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq