Deddiekoel schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:23:
Wat vind men hier van de PS4 aankondiging?
Als WiiU eigenaar ben ik er wel blij mee. Qua hardware specs lijkt hij niet superveel sterker. Dus de kans is reeler dan PS4 games fatsoenlijk naar de WiiU geport kunnen worden. Daarbij gaat de PS4 icm de Vita Gamepad achtige gameplay mogelijk maken. Ook dat maakt multiplatform games aannemelijk.
Ik heb de WiiU gekocht voor de Nintendo games maar multiplatform games als Batman, Assasin's Creed en nu dus ook Watch Dogs maken me alleen maar blijer!
Met een 8 core CPU en 8GB ram zit er volgens mij toch echt wel veel verschil in. De nieuwe X-Box gaat ook een 8 core worden met 8GB ram dus dat is de nieuwe standaard. Je kunt wel gaan hopen dat alle extra features (Gaikai, gamefootage opnemen in de achtergrond om te posten naar Facebook, etc) 1 a 2 van die cores bezig houdt en een deel van het geheugen inneemt dan wordt het verschil kleiner
In het voor Nintendo gunstigste geval zijn de 8 Cores 4 ' echte ' cores met 4 daarbij 4 virtuele cores. Virtuele cores zijn erg afhankelijk van goede programmering dus zijn we terug op 4 echte cores. Daarvan gaat er wellicht 1 dedicated naar het OS (met daarbij eyecam, kinect, etc) Blijven er 3 echte cores, een betere videokaart en een processor die op een hogere klok draait (PS4 zou op 1,6 GHz draaien, Wii U draait op 1,24 GHz) .
Er zal veel afhangen van wat de de nieuwe consoles allemaal in de achtergrond moeten draaien naast de games. Vergeet niet dat ook de Wii U een OS draait op die 3 schamele cores die er zijn. Van de Wii U is ook bekend dat van de 2 GB aan totaal geheugen 1 GB alleen toegankelijk is voor het OS. Bij multi platform games gaat dat zeker problemen opleveren. Kijk maar naar hoe in de huidige generatie de PS3 problemen heeft met Skyrim add-on content gewoon omdat er minder geheugen in zit dan in de X-Box.
Ik zelf neig naar een PS4 voor er bij (heb al een Wii U). Tenzij Microsoft met echt iets vernieuwends komt. Wanneer je op de geruchten af gaat gaan de 2 nieuwe consoles elkaar qua hardware niet veel ontlopen (8 cores, 8 GB ram, kinect/move). Dan blijven criteria als Mooi design, Hoe stil en Exclusive content over. Met Playstations Japanse roots en mijn interesse in JRPGs is de kans dat ik voor een PS4 ga het grootst.
Ik denk trouwens niet dat de PS Vita in combinatie met de PS4 groot gaat worden. Daarvoor zouden ze een PS Vita bij elke basis PS 4 moeten doen. Nu verkleint die markt zich tot mensen met een PS4 die toevallig ook een PS Vita hebben. Alle Wii-U hebben standaard de gamepad met 2e scherm dat is een veel makkelijker uitgangspunt voor de developers. Ik vraag me trouwens af hoe goed en lag free ze de PS Vita gaan ondersteunen. Wanneer ik hier al lees van mensen die problemen hebben met de Wii U pad waart tal van aparte chips en een aparte radio band voor gebruikt wordt hoe ik m'n hart vast hoe je zoiets voor elkaar krijgt met een PS Vita via de normale Wifi band.