![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() | Wii U GamePad Dit is het belangrijkste kenmerk van de Wii U. Van deze controllers kunnen er maximaal 2 aangesloten worden op de Wii U console. In deze controller zit een 6.2-inch touchscreen, een motion control (accelerometer, gyroscope and geomagnetic sensor), een camera aan de voorzijde, een microfoon, stereo speakers, rumble functie, a sensor balk en een stylus. Verder zit er naast de gebruikelijke bedieningsknoppen ook nog een TV control knop en een Near Field Communication (NFC) functie. Een oplaadbare lithium-ion batterij geeft dit alles stroom. |
![]() | Wii Remote Motion Plus + Nunchuk Een bekende controller voor de Wii bezitters, want deze accessoire was er al op de Wii en wordt ook gebruikt op de Wii U. Net als op de Wii kan je op de Wii U maximaal 4 van deze controllers aansluiten. Deze controller zal voornamelijk gebruikt worden bij games die de Wii U GamePad niet gebruiken of bij de games die asymmetrische gameplay (een speelwijze waarbij de ene speler andere taken heeft dan de ander) ondersteunen. Ook de Wii Remotes zonder Motion Plus werken op de Wii U, maar alleen bij de software die geen Motion Plus nodig heeft. |
![]() | Wii U Pro Controller Voor de spellen die geen motion control gebruiken kan ook gekozen worden om met de Wii Pro Controller te spelen mits deze wordt ondersteunt wordt. Deze controller is een traditionele gamecontroller met daarop alle knoppen voor de bediening van de Wii U. De Classic Controller van de Wii wordt ook nog ondersteunt door de Wii U. |
![]() | Wii Balance Board Op de Wii had je het spel Wii Fit (Plus). De Wii U heeft het spel Wii Fit U, de opvolger van deze fitnessgame. Daarom wordt de Balance Board ook op de Wii U ondersteunt om optimaal van Nintendo's fitness programma en andere games die balans gebruiken te kunnen genieten. |
Alle bovenstaande Wii U accessoires zijn ook verkrijgbaar in het zwart. Enkele Wii accessoires zijn ook verkrijgbaar in roze, blauw of rood.
Wii U - F.A.Q. (veelgestelde vragen)

De Wii U Basic is in het wit verkrijgbaar voor 249 euro en de Wii U Deluxe is in het zwart verkrijgbaar voor 299 euro. Dan heeft de Wii U Basic slechts 8GB aan dataopslag aanboord, terwijl de Wii U Deluxe 32GB aan opslag heeft. Verder heeft de Wii U Deluxe als extra meegeleverd: spel Nintendo Land, Wii U Gamepad standaard, Wii U Gamepad dockingstation en Wii U console standaard.
Ook zijn er speciale "limited" edition Deluxe Wii Us, welke geleverd worden met andere spellen. Zoals Zombi U, Monster Hunter 3 en The Legendo of Zelda The Wind Waker.
Hoe vergroot ik mijn opslagruimte?
Er zijn verschillende manieren om meer opslagruimte te krijgen. Dit kan met SD-kaarten t/m 32GB (enkel voor Wii software). Je kunt een USB-stick of een externe harddisk in een van de USB aansluitingen stoppen. In het geval van een externe harddisk nog wel even de melding dat je harddisk een eigen voeding moet hebben, want Wii U usb-aansluiting heeft geen ingebouwde voeding zoals bij pc's wel zo is. Al werkt het wel door een Y-kabel te gebruiken.
Is de Wii U backwards compatible/kan ik oude spellen spelen op de Wii U?
Ja, dat kan! Het grootste gedeelte van de Wii games kunnen gewoon gespeeld worden op de Wii U console. Het beeld zal in HD worden weergegeven, want betekent dat sommige spellen een heel klein beetje scherper zullen zijn. Ook is het mogelijk sinds versie 4.0.0e om het Wii beeld op de GamePad te tonen.
Gamecube games zijn echter niet speelbaar op de Wii U. Sommige oude games kunnen echter wel gekocht/gedownload worden via de Nintendo eShop.
Mijn Wii U kan niet verbinden met mijn wifi/internet, want de verbindingstest mislukt. Wat moet ik doen?
Je kunt er voor kiezen om de internetverbinding handmatig in te stellen op het Wii U console. Zie de volgende stappen (in het engels) die je moet nemen hiervoor.
Kan de Wii instellingen/save files en gedownloaden games overgezet worden naar Wii U?
- Go into connection types, Hit "Manual Configuration"
- Input your SSID
- Input the correct security type, this is key.
- Put your password in properly
- For ip address "Do not auto obtain".
- Open up cmd in your computer, type in ipconfig
- Now input that ip address but add 10 to the last number so "192.168.0.1" will be entered as "192.168.0.11"
- Enter the rest of your info inside such as subnet mask and default gateway exactly as you see it in your ipconfig.
- Now hit next, hit configure now for your DNS. When asked about DNS hit "Dont auto obtain".
- For the first server put in 8.8.8.8
- For the second server put in 8.8.4.4
- Hit Next, when asked about a proxy hit no proxy
- Leave mtu as the default
- it should work, if not check the ip and that it is the internet ip + 10. Good luck
Ja, dat kan! Hiervoor kun je de internetverbinding op de Wii U en/of een SD kaart voor gebruiken.
Hoe kan ik zien welke controller ik nodig heb voor een game?
Op de achterkant van het speldoosje staan icoontjes welke aanduiden welke controllers bruikbaar zijn voor die game.
Welke controllers kan ik gebruiken op de Wii U?
De nieuwe controller Wii U Gamepad natuurlijk. Dan heb je nog de speciaal ontwikkelde Wii U Pro Controller. Verder kan je de Wii Remote Motion Plus + Nunchuk (van de Wii U voorganger) en het Wii Balance Board gebruiken. Zowel de Wii Remote als Wii Remote Plus werken op de Wii U. De beschikbare opzetstukken zoals de Wii Zapper en het Wii Wheel (stuurtje) kan ook gewoon gebruikt worden.
Hoeveel controllers kan ik tegelijk aansluiten op de Wii U
In totaal kunnen er 5 controllers aangesloten worden op de Wii U console. De Wii U Gamepad en 4 Wii Remote Motion Plus (+ Nunchuk). De Wii U console kan maximaal twee Wii U Gamepads aangesloten hebben.
Wat is het bereik van de Wii U Gamepad vanaf de console?
De Wii U Gamepad kan tot een afstand van ongeveer 15 meter vanaf de Wii U console vandaan functioneren voordat ie de verbinding verliest. Als er hemelsbreed nog muren tussen staan dan wordt deze afstand wel wat korter.
Mijn vriendin (of vriend) wilt GTST/whatever kijken, maar ik wil gamen op de Wii U. Wie wint er?
Allebei!!! Je vriendin kan gewoon tv kijken en jij kan gewoon door gamen. Je kan tijdens het spelen het beeld van je tv naar je Wii U Gamepad verhuizen en verder gaan. De meeste spellen ondersteunen deze feature. Om hiervan gebruik te maken, moet je de Wii U console wel aan laten staan aangezien de game naar je controller gestreamd wordt.
Games
Wat is een gameconsole nu zonder games? Nou helemaal niks. De Wii U is nog maar net op de markt en momenteel zijn er 30 retail games en natuurlijk zijn er ook een aantal games te downloaden via de Nintendo eShop. Hieronder een lijst met de belangrijkste games voor de Wii U, games die je zeker geprobeerd moet hebben:
Overzicht van de Must-Have retail games:
Overzicht van de Must-Have Nintendo eShop games:
Trine 2: Director’s Cut | Nano Assault Neo | Toki Tori II |
Nintendo Network

Nintendo Network bied je de mogelijkheid om te communiceren met andere gamers vanuit Miiverse (het OS van de Wii U) via chat, video chat en co-op gaming. Verder kan je via het netwerk games, downloadable content en andere toepassingen uit de Nintendo Network store kopen of downloaden op je Wii U of Nintendo 3DS.
Welke games het Nintendo Network gaan gebruiken is nog niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat de games van Nintendo zelf dit netwerk gaan gebruiken, zoals bijv. New Super Mario Bros.™ U.

Dit werkt via Miiverse, de online community op de Wii U. Miiverse kan je ook op een PC of mobiel bekijken door naar http://www.miiverse.com te surfen
Tweakers op de Wii U
Wat is nou leuker dan alleen spelen? Nou met meerdere mensen tegelijk spelen natuurlijk. Hieronder een lijst met mede-tweakers die graag met je willen spelen. Voeg ze toe in je Wii U friendlist!
![]() | Nintendo id |
---|---|
Albert04 | Damuru |
DaFluX | DaFluX |
Deddiekoel | Deddiekoel |
geengrenzuh | geengrenzuh |
iNSaNe-oNe | iNSaNe-oNe |
matthijst | matthijst |
Njay | Njaynl |
phusebox | phusebox |
Rajackar | Rajackar |
TFHfony | tfhfony |
Thorgrem | Jeroen81 |
Sanderev66 | Sanderevers |
pclinde | FreakyForester |
Xerox | Xeroxhuiberts |
Ild | ild666 |
Cidolfas | Cidolfas |
Beebie121 | Clavenger |
Matss | Matssaa |
Famous | Famous1303 |
Ekfad | Var_Sid_Ekfad |
martincmp | martincm |
Turbo_boy | mutje007 |
Conodihno1 | Conodihno |
flashadv | WP86-NLD |
SilencerNL | SilencerNL |
alwayshappyz | alwayshappyz |
Ketho | Ketho17 |
Smoonshine | Smoonshine |
Bobje99 | Bobje99 |
ph4ge | Michiel87 |
RemcoINC08 | RemcoINC |
eathan | hendrikje42 |
jorisderoo | J0R1S-NL |
wes- | garbagepailkids |
BlackMage | kuromad |
epamel | eli-vp |
Banix | Weijden |
jOzh | jOzh80 |
MisterEagle | MisterEagle |
Drchop | Zorewin |
ShadowSaiyan | ShadowSaiyan87 |
Silverscope | Silverscope |
Sinus_rhythm | Sinus_rhythm |
addictive | mick.berlin |
sk1nny666 | skinny666 |
ning | ningxxu |
Haay | Haay71 |
Skarloc | SkarloC |
Stuur me een DM om jezelf aan deze lijst toe te laten voegen.
Je kan deze DM ook via de Wii U versturen. Stuur mij (Sanderevers) een friendrequest, geef aan dat je van GoT bent en wat je Tweakers-username is.
Links
IRC Chat:
Tweakers.net IRC Nintendo chat: webbased of #nintendo op irc.tweakers.net |
Nintendo:
- Nintendo.com
- Nintendo.nl
- Wii U Officiële site (engels)
- Wii U Officiële site (nederlands)

[ Voor 100% gewijzigd door 90710 op 18-11-2015 09:53 ]