Bommes schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:28:
[...]
Oh ik voel me niet aan gevallen hoor, maar ga maar eens een vergelijk maken tussen een vloerstaander van 700 euro het stuk en een boekplank/monitor speaker die het zelfde kost.
Ik weet bijna zeker dat je voor het zelfde geld kwalitatief een betere boekenplank speaker kunt kopen, met betere drivers/filters en afwerking. Die (en daar komt het en blijft het ook) in mijn oren beter klinkt.
Jij of een ander wil weer iets anders horen en zo blijven we verschillen.
Maar om boekenplank speakers af te serveren met de opmerking dat je maar beter door kunt sparen voor een "veel betere" vloerstaander is een beetje een dood doener..
En nu weer foto's graag..

Voor ik mijn RS8's kocht had ik een lijstje met de RS6, RS8 en GS10 van Monitor Audio. De eerste 2 zijn vloerstaanders, de laatste een boekenplank. Toch was dat een serieuze optie, simpelweg omdat die GS10 vrijwel net zo vol klinkt als de RS8 (de RS8 begint op 30Hz, -3dB, de GS10 op 40, -3dB). Hetzelfde geldt overigens voor de platina serie, die daar weer boven zit. Monitor Audio snapt bijzonder goed hoe je veel en strak laag uit een kleine speaker moet halen. Uiteindelijk is het de RS8 geworden, omdat ik die tegen een wel heel aantrekkelijke prijs kon krijgen, hoewel ik achteraf in mijn woonkamer waarschijnlijk beter de RS6 had kunnen zetten (de RS8's zijn af en toe iets teveel geweld in mijn kleine woonkamer in een appartementen complex). Ik heb de achterste bass-reflexpoorten ook moeten dempen om die reden.
Dus de keuze tussen een vloerstaander of boekenplank uit een duurdere serie kan dus best wel lastig zijn.
Gelukkig heb ik dan weer geen last van de WAF, ik ben de enige in huis die overgehaald moet worden

FIFO schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:04:
Mooi spul hoor dat CA, met name de receivers en stereo versterkers.
Maar ik vraag me echt af wat nog de toekomst gaat wezen van DVD's en Blu-Ray. Heb de afgelopen 7 jaar nooit een tv gehad op m'n kamer, maar wel twee dvd-spelers die matchen bij mijn voormalige receivers, maar dus nooit gebruik van gemaakt.
Denk ook dat het komt dat ik amper tijd heb om films te kijken (2 per maand). Maar inmiddels begint het streamen (eventueel tegen betaling) van films steeds meer op te komen. In de uitbreiding van mijn setup komt er waarschijnlijk een Apple tv voor het streamen of airport express (alleen muziek dan).
Met mijn nieuwe tv heb ik rechtstreeks toegang tot MovieMax Online, en irritant genoeg, de kwaliteit is beter dan wat mijn DVD-speler produceerd (al was het maar in resolutie). Maar online haalt het bij lange na niet bij Blu-Ray en moet bovendien DTS-geluid missen. Dat laatste is voor mij toch wel een groot gemis.
Ook (betaalbare) mediaplayers leggen het voor mij nog steeds af tegen volwaardige DVD- of bluray-spelers.
Ik vind een groot scherm mooi om naar te kijken, maar in de meeste sets zie je de tv altijd precies uitgelijnd in t midden, speakers precies er om heen. Ik zou dat precies hetzelfde willen, maar het heeft een groot nadeel. Je tv is het middelpunt van je woonkamer. En dat voor die 2 films per maand die ik kijk. Eigenlijk het bekende WAF probleem, alleen introduceer ik hetzelf.
Bij mijn woonkamer ontstond het meer vanuit praktisch oogpunt dat toevallig helemaal perfect uitpakt hiervoor. Wat je alleen niet ziet is dat de surround-speakers weer helemaal verkeerd hangen (op mijn kijkplek hoor ik eigenlijk alleen rechtsachter).
Omdat de tv zo prominent in de kamer staat, heeft uiterlijk ook meegespeeld in de keuze voor de tv. Ik wou per sé een tv met deze chromen voet, ipv de standaard rechthoekige plaat. Het liefst had ik zelfs een D7000 neergezet, die een dunne chromen rand heeft, maar die lag buiten budget.
Ook nog zo'n bekend probleem is dat ik altijd iets wil kopen op basis van uiterlijk in plaats van specs.
Zijn er meerderen hier op t forum die hier meer worstelen?
Bij mij geldt eigenlijk dat uiterlijk pas echt een keuze issue wordt als er verder geen andere twijfelpunten meer zijn. Mijn speakers heb ik op klank uitgezocht en vervolgens pas de afwerking. TV idem, ik wist dat ik een Samsung 40" uit de D6000-serie wou hebben en dan ga ik kijken naar het uiterlijk van de verschillende sub-modellen, die verder technisch identiek zijn. Uiteindelijk heb ik een technisch iets zwaarder model gekozen (de D6750), omdat de tv met hetzelfde uiterlijk uit de D6500-serie (de D6540) net zo duur bleek te zijn. Voor "kleine" apparatuur, zoals de receiver, speelt uiterlijk voor mij helemaal niet.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier