[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 71.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Voor zover ik weet zijn (waren?) Apple schermen 16:10, die Dells zijn 16:9. De extra schermgrootte valt relatief dus behoorlijk mee, je wint vooral in de breedte (of verliest in hoogte, is maar net hoe je het bekijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Zijn er nog mensen wiens U2410 er gewoon mee opgehouden is?

De mijne is er hiernet mee gestopt. Geen klik of aanwijzing, gewoon opeens blank screen. Hij powert zelfs niet meer aan dus ik vrees dat het acuut is. Spijtig, want hij is nog geen jaartje oud :(.

Iemqnd een idee of er "truucjes" zijn waarmee je iet of wat een idee kan krijgen van wat er fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:30
Mijn ervaring: Bij 90% van de kapotte elektronische apparatuur betreft het de voeding. Soms is het zo simpel als een loszittende of gebroken kabel of (soldeer)contact. Even de soldeerbout ter hand nemen is dan een simpele remedie.

Als je nog garantie hebt zou ik er niet mee klooien. Heb je zeker weten geen garantie meer (na contact met leverancier) en ben je een beetje handig met elektronica, dan zou je hem open kunnen schroeven en kijken of je de voeding weet te lokaliseren. Hiervan kun je dan de output doormeten met de multimeter (lijkt me voor zich spreken, maar toch: pas op er staat 220v op bepaalde onderdelen en hoogspanning na de converters die de CCFL buizen van stroom voorzien).
Voordat je iets doormeet zou je ook al kunnen kijken naar zwarte brandplekken of loszittende/weggesmolten soldeerpunten.

Ik weet niet wat voor spanning er intern gebruikt wordt. Een gokje is 12v, maar je zult dit zelf in specsheets op moeten zoeken of mogelijk kijken naar de aanduiding op de voeding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij nog geen jaar oud is heb je sowieso nog garantie, ongeacht waar je hem gekocht hebt. Dan zou ik hem gewoon laten maken / omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:04
Morphix schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:35:
Voor zover ik weet zijn (waren?) Apple schermen 16:10, die Dells zijn 16:9. De extra schermgrootte valt relatief dus behoorlijk mee, je wint vooral in de breedte (of verliest in hoogte, is maar net hoe je het bekijkt).
Het Apple scherm dat ik hier heb staan is inderdaad 16:10 en de schermen waartussen ik twijvel zijn 16:9.
Nu zie ik de stap van 16:10 naar 16:9 als een pluspunt,
Ik ben er al zeer lang aan gewend om mijn taakbalk links of rechts in het scherm te hebben, En mijn huidige laptop heeft ook een 16:9 scherm.(Al word die maar weinig gebruikt.)

...

Tijdens het schrijven van deze reply maar even de afmetingen van de U2311H en een rolmaat erbij gepakt,
Kwa hoogte is de u2311h wat mij betreft prefect (net iets meer dan de 20'' ACD) en de extra breedte is alleen maar mooi meegenomen.

Toch nog eens goed nadenken of ik het bij één scherm laat of er toch twee neem.
En ik zag zojuist dat mijn vrij uitgebreide post met nog wat onbeantwoorde vragen de laatste post op de vorige pagina was, Jammer.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Je stelt daarin een hoop vragen die je of al zelf (half) beantwoord of die echt zeer van de eigen voorkeur afhangen. Verder vraag je nog een aantal zaken die makkelijk op te zoeken zijn of al meermalen aan bod zijn gekomen (zoals bestellen bij midden- en kleinbedrijf).

Als je je afvraagt of dingen er op een scherm groter uit gaan zien kun je het beste kijken naar de PPI (pixels per inch). Hoe te hoger dit getal des te hoger de pixeldichtheid en dus kleinere tekst/iconen (bij dezelfde DPI instelling). Bij een groter scherm met eenzelfde resolutie kan je er logischerwijs vanuit gaan dat zaken er 'groter' uitzien. Zie je het dan nog slecht, dan kun je spelen met de DPI instellingen van je besturingssysteem. Deze staat in Windows standaard op 96, met een lagere waarde worden tekst en iconen groter.
Voordeel van de nieuwe schermen: Energieverbruik. Nadelen: prijs, mindere colour gamut dekking (24" versie met name) door gebruik WLED i.p.v. CCFL backlight en in het geval van de 24" het gebruik van een e-IPS paneel i.p.v. een H-IPS paneel.

Prijsdaling zul je altijd zien naarmate producten ouder worden. Of je wilt wachten op een lagere prijs is aan jou. Toen ik de 2311H een paar maanden terug kocht kostte dit mij 215 euro, nu is hij al weer gezakt tot 187 euro. Wil je wachten totdat een product is uitgezakt qua prijs, dan kun je eindeloos wachten. Totdat hij uit productie genomen wordt...dan gaat de prijs door schaarste soms juist weer omhoog (zie ook 'oud' DDR1 geheugen dat ten tijde van introductie van DDR3 meer kostte per GB dan DDR2 geheugen...).

Tot slot: de (pixel)garantie geldt ook als je het beeldscherm koopt bij een andere leverancier dan Dell zelf...Gezien de huidige prijsstelling zou ik niet de 2211H maar de 2311H kopen (bij Komplett). Goedkoper en meer scherm voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Propheticus schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:30:

Tot slot: de (pixel)garantie geldt ook als je het beeldscherm koopt bij een andere leverancier dan Dell zelf...Gezien de huidige prijsstelling zou ik niet de 2211H maar de 2311H kopen (bij Komplett). Goedkoper en meer scherm voor je geld.
Maar wel lagere DPI PPI en hoger energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
een kleine zeurnoot: bij schermen praat je over PPI (Pixels Per Inch). DPI staat voor Dots Per Inch en geldt voor printwerk (drukwerk ook?)

Verder geeft de U2410 nog meer PPI+meer pixels in het algemeen niet? 1920x1200 op 24". Wel n stukje duurder ja..

[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 11-07-2011 14:13 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menesis schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:35:
een kleine zeurnoot: bij schermen praat je over PPI (Pixels Per Inch). DPI staat voor Dots Per Inch en geldt voor printwerk (drukwerk ook?)
Geldt ook voor drukwerk.
Verder geeft de U2410 nog meer PPI+meer pixels in het algemeen niet?
Eh, nee:

U2211H: 0,2475 mm pixel pitch (102,63 ppi)
U2311H: 0,2652 mm pixel pitch (95,78 ppi)
U2410: 0,270 mm pixel pitch (94,07 ppi)

(U2711: 0,2331 mm pixel pitch (108,97 ppi) O+)

Dit had je overigens allemaal ook in de startpost kunnen vinden, die is er niet voor niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
oh nevermind; volgens mij heb ik het probleem verkeerd begrepen wat betreft die PPI's.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Intussen CS Solutions gecontacteerd en Dell komt hem deze week omruilen. Lekker vlot zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De startpost heeft weer een update gekregen. Ik heb de EOL status toegevoegd bij alle schermen die EOL zijn (die zijn inmiddels ook allemaal niet meer verkrijgbaar). Zowel in de inhoudsopgave als achter de titel bij de specificaties van de desbetreffende schermen. Alle schermen die nu als EOL in de startpost staan zal ik vanaf het eerstvolgende deel van deze topicreeks uit de startpost verwijderen.

Verder heb ik de AY511PA Soundbar toegevoegd en nog wat andere kleine aanpassingen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:14
Kid Jansen schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:20:
Verder heb ik de AY511PA Soundbar toegevoegd en nog wat andere kleine aanpassingen gemaakt.
De link naar Dell werkt niet bij de soundbar ;)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:04
Propheticus schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:30:
Ik meen mij anders te herinneren dat er in het verleden problemen waren met het omruilen van schermen met defecte pixels die niet direct bij Dell vandaan kwamen.

Ook zie ik enkel bij Komplett expliciet erbij vermeld staan dat je (Dell) 3 jaar Premium Panel Exchange Service krijgt.
(Bij 4launch staat er bijvoorbeeld niets over de garantie vermeld, Maar kun je vervolgens wel voor 69 euro extra een dode pixel garantie afsluiten.)

Maar bedankt voor de tip, Bij Komplett is het toch weer een stuk goedkoper dan bij Dell zelf.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naaitsab schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:22:
De link naar Dell werkt niet bij de soundbar ;)
Echt wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sato schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:37:
(Bij 4launch staat er bijvoorbeeld niets over de garantie vermeld, Maar kun je vervolgens wel voor 69 euro extra een dode pixel garantie afsluiten.)
Ik verbaas me elke keer weer over de vreemde strategien van bepaalde shops: pixelgarantie is standaard op de ultrasharp lijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 17:20
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:42:
[...]

Ik verbaas me elke keer weer over de vreemde strategien van bepaalde shops: pixelgarantie is standaard op de ultrasharp lijn...
bij dell misschien wel maar wat gaat er gebeuren als je zonder garantie met een defectie pixel terug gaat? juist ja het scherm wordt terug gestuurd naar dell en jij zit paar weken zonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

[...]

Voor zover ik had begrepen alleen "stuck" pixels, en niet voor dode..?

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij ook dode pixels, maar het zou kunnen dat Dell daar wel iets aan veranderd heeft, het is namelijk niet meer op de site terug te vinden.

Overigens zijn alle UltraSharp schermen sowieso ook ISO 13406-2 Class II schermen als het op pixeldefecten aankomt, wat betekent dat je per 1 megapixel maximaal 2 dode pixels mag hebben.

Op de U2211H, U2311H en U2410 zijn dat er dus 4, op de U2711 zijn dat er 7 en op de U3011 zijn het er 8. Je kan die schermen dus om laten ruilen vanaf respectievelijk 5, 8 en 9 dode pixels. Overigens mogen er daarvan geen in een cluster zitten, dus twee dode pixels direct naast elkaar betekent sowieso dat je hem om mag laten ruilen.

Raar genoeg waren de UltraSharp schermen met de policy die eerst wel nog op de site stond effectief Class I schermen, maar desondanks heeft Dell ze altijd als Class II schermen geclassificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb te horen gekregen dat de U2211H en U2311H worden opgevolgd door respectievelijk de U2212HM en U2312HM, maar dat de U2412M niet de opvolger is van de U2410.

De U2410 blijft naast de U2412M bestaan. De U2410 als high-end scherm en de U2412M wat meer standaard, voor als je geen wide color gamut nodig hebt, maar gewoon een goed 1920x1200 scherm wil.

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 12-07-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Laatst online: 08:33

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Oh dat klinkt wel goed!

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat dacht ik ook. Overigens vraag ik me af wat dat dan met de prijs doet. Als de U2410 blijft bestaan is het voor de U2412M des te belangrijker dat hij niet te duur wordt.

Eigenlijk mag hij niet duurder worden dan €325, meer dan dat is hij namelijk gewoon niet waard als je hem vergelijkt met de pricewatch: HP ZR24w en pricewatch: Dell Ultrasharp U2410.

De ZR24w is redelijk vergelijkbaar qua specs, maar heeft net iets betere sRGB dekking en heeft native 8bit kleurdiepte, in plaats van 6bit+FRC.

Ik ben overigens ook benieuwd wat de Samsung S24A850DW dan gaat doen, die zal dan ook niet alleen maar concurrentie krijgen van de U2412M en ZR24w, maar ook van de U2410.

EigenschapDell U2410HP ZR24wDell U2412MSamsung S24A850DW
PaneeltypenummerLG Display LM240WU4-SLB1LG Display LM240WU7-SLA1LG Display LM240WU8-SLA2Samsung LTM240CL01
PaneeltechnologieH-IPSe-IPS (HP noemt het H2-IPS)e-IPSS-PLS (Samsung tegenhanger van e-IPS)
BacklightU-shape 7x CCFLU-shape 6x CCFLWhite LEDWhite LED
Kleurdiepte1.07 miljard kleuren (8bit+FRC)16.78 miljoen kleuren (8bit)16.78 miljoen kleuren (6bit+FRC)16.78 miljoen kleuren (6bit+FRC)
Contrast (statisch)700:1 (min) 1000:1 (avg)700:1 (min) 1000:1 (avg)700:1 (min) 1000:1 (avg)? (min) 1000:1 (avg)
Helderheid (cd/m²)320 (min) 400 (avg)320 (min) 400 (avg)250 (min) 300 (avg)? (min) 300 (avg)
Responsetijd grey-to-grey6 ms5 ms8 ms (14 ms zonder RTC)5 ms (12 ms zonder RTC)
Responsetijd rise6.0 ms7.5 ms??
Responsetijd fall7.0 ms7.5 ms??
Kijkhoeken178° / 178° (H/V)178° / 178° (H/V)178° / 178° (H/V)178° / 178° (H/V)
Kleurbereik102.2% NTSC (relatieve grootte)
98.1% Adobe RGB (dekking)
100% sRGB (dekking)
72.2% NTSC (relatieve grootte)
75.2% Adobe RGB (dekking)
96.7% sRGB (dekking)
71.1% NTSC (relatieve grootte)
74.3% Adobe RGB (dekking)
95.8% sRGB (dekking)
ca. 72% NTSC
Aansluitingen1x DisplayPort
2x DVI-D Singlelink
1x HDMI
1x VGA
1x component video
1x composiet video
1x DisplayPort
1x DVI-D Singlelink
1x VGA
1x DisplayPort
1x DVI-D Singlelink
1x VGA
1x DisplayPort
1x DVI-D Singlelink
1x VGA
Energieverbruik bij 120 cd/m²45 W41 W @ 147 cd/m² (brightness 0)20 Wca. 20 W (schatting)

EDIT: ik zie net dat er nog een best wel interessant geprijsde 1920x1200 niet TN monitor is: pricewatch: Fujitsu Siemens P24W-5 ECO IPS.

Die maakt gebruik van het LG Display LM240WU4-SLA1 paneel. Dat paneel is vrijwel gelijk aan het LG Display LM240WU4-SLB1 paneel dat in de U2410 zit, enige twee verschillen zijn dat de SLA1 een responsetijd heeft van 5 ms gtg i.pv. 6 ms en dat de SLA1 geen FRC heeft, waardoor je native 8bit (16.78M kleuren) kleurdiepte hebt.

Het LG Display LM240WU4-SLA1 paneel wordt overigens ook gebruikt in de toch alweer een stuk duurdere pricewatch: HP LP2475w.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 14-07-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een aantal webshops gebeld/gemaild aangaande garantie op Dell Ultrasharp 2311H schermen:
  • "De 3 jaar garantie loopt volledig via Informatique, Dell heeft in het opzicht van garantie hier dus geen relatie mee".
  • Azerty geeft aan dat Dell's garantie niet geldt en dat er 2 jaar standaard Azerty-garantie op zit.
  • "Via ons geldt helaas alleen de 4launch garantie, daar wij de monitoren per bulk inkopen. Deze garantie kunnen wij dus niet “doorverkopen”."
  • Komplett: "De garantie loopt via ons. Wij handelen alle garantie zaken met de Dell monitor af. U heeft dus niets met Dell te maken". Het is me niet duidelijk geworden of dat "standaard" garantie is of garantie met dezelfde bepalingen als Dell hanteert. Op mijn vraag "Ook staat op uw site dat de bepalingen in de fabrieksgarantie gelden naast Komplett’s eigen garantiebepalingen. Betekent dit dat u de verantwoordelijkheid van de” 3 jaar Next Business Day Exchange Service met Premium Panel Guarantee” zoals vermeld op de Dell site overneemt?" werd geantwoord dat ik de juiste conclusie had getrokken, nabellen om te checken of ze pickup/return bieden leverde echter een negatief antwoord op. Onduidelijk dus.
  • Dunnet biedt wel Dell's garantie en verstrekt (naar zeggen) een geldig ordernummer om die garantie te claimen wanneer nodig. Fun fact: de reply van Dunnet zegt ". In beginsel is het inderdaad zo dat Dell al begint met tellen wanneer de schermen aan Komplett geleverd worden". heh...
[...]

Dit blijkt dus niet zonder meer waar te zijn. Ik heb mijn 2311 dus maar bij Dunnet besteld om mogelijk toekomstig gezeik te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bundin op 13-07-2011 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
Als je er zeker van wilt zijn, dan bestel je toch gewoon direct bij Dell. Via de B2B uiteraard en met een kortingscode kom je al snel in de buurt van de winkelprijzen.

In eerdere pagina's is die shopgarantie ook al vaker besproken, zo ook in Deel 16 en ik heb het idee dat men helemaal niet weet hoe het zit. De ene lult zo en de andere zegt het weer net andersom, meer kan ik er niet van maken.

Zelf bij Dell weten ze het niet af en toe. Ik heb daar zelf voor mijn U2410 drie keer heen gebeld en eigenlijk alle drie keren werd het iets anders uitgelegd. Het enige voordeel is wel dat als je bij Dell koopt ook direct met Dell te maken hebt en niet moeilijk hoeft te doen om garantieproblemen via een webshop te regelen. Je hebt gewoon 3 jaar fabrieksgarantie (maximaal bij Dell te verlengen tot 5 jaar). Je hebt geen zeropixelgarantie, maar wel:

Bright pixelgarantie, dat dan weer staat voor omruilen van het scherm bij (in het geval van de U2410):
- 6 of meer dode pixels (=zwart); en/of
- 1 of meer vaste pixels (=rood, groen of blauw); en/of
- 1 of meer hot pixels (=wit).

Kid geeft hierboven ook al een goede uitleg zag ik. Wel heb ik ze bij de telefoongesprekken gevraagd hoe de schermen vallen binnen de ISO-13406-2 normering, maar geen van allen kon daar een duidelijk antwoord op geven, dus de klasse is me nog onbekend. Class I is het in ieder geval niet, omdat de zeropixelgarantie er niet (meer) op zit.

Overigens: @ Kid
Wel mooi dat je nu weet te melden dat de U2410 blijft, want daar ben ik blij om. Mooi scherm en zeker geen spijt van de aanschaf. Hoe zeker is dat bericht nu, weet jij dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 13-07-2011 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Leuk en aardig, maar bestellen via B2B betekent over het algemeen dat de wet koop op afstand niet geldt. Die is namelijk alleen van toepassing bij particuliere aankopen. Als je dan onverhoopt tegen een dooie pixel of twee aanloopt in de eerste week (straks 2, dank EU) dan kan je 'm dus niet zonder verdere reden retouneren. Dat was voor mij de reden om mijn zoektocht naar een webshop met Dell garantie te beginnen, de Dell B2C site is heftig overpriced :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 02:27:
...Wel mooi dat je nu weet te melden dat de U2410 blijft, want daar ben ik blij om. Mooi scherm en zeker geen spijt van de aanschaf. Hoe zeker is dat bericht nu, weet jij dat?
Vanuit Dell zelf te horen gekregen, maar was niet onder NDA, dus meteen hier neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
Jellinek schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 02:37:
Leuk en aardig, maar bestellen via B2B betekent over het algemeen dat de wet koop op afstand niet geldt. Die is namelijk alleen van toepassing bij particuliere aankopen. Als je dan onverhoopt tegen een dooie pixel of twee aanloopt in de eerste week (straks 2, dank EU) dan kan je 'm dus niet zonder verdere reden retouneren. Dat was voor mij de reden om mijn zoektocht naar een webshop met Dell garantie te beginnen, de Dell B2C site is heftig overpriced :)
Nee inderdaad, de wet kopen op afstand geldt niet. Maar dat is alleen dat je je scherm zonder reden wilt ruilen en je geld terug wilt. Dat is het, niets meer en niets minder.

Ik wist zeker dat ik de U2410 wou, dus dat was helemaal niet aan de orde. Heb je dode pixels of hot/stuck pixels, ook in de eerste week, dan kan je het scherm gewoon retourneren voor een nieuwe. Dus ik zie niet geheel waar het probleem volgens jou ligt.

De B2B is duurder, maar lang niet zo duur als dat je als consument koopt direct bij Dell, scheelt soms wel 150 euro. In dit topic stonden laatst ook nog wat kortingscodes die je bij je bestelling kan toevoegen. Dan krijg je vaak nog eens 10 tot 20% korting eroverheen en kom je dichtbij zoniet gelijk met de shopprijs.

Zo dan... direct even voor je uitgeprobeerd:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/swue.png
Dat nadert toch erg dicht de actuele winkelprijzen of niet? Dus ik zou niet weten waarom je zo moeilijk zou moeten doen.... Overigens met deze code: H88RRC18XL7JBJ, die in dit topic al verschillende keren voorbij is gekomen.
Kid Jansen schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 03:02:
[...]
Vanuit Dell zelf te horen gekregen, maar was niet onder NDA, dus meteen hier neergezet.
Ah oké. Mooi zo en thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
marcel87 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:55:
Ik wist zeker dat ik de U2410 wou, dus dat was helemaal niet aan de orde. Heb je dode pixels of hot/stuck pixels, ook in de eerste week, dan kan je het scherm gewoon retourneren voor een nieuwe. Dus ik zie niet geheel waar het probleem volgens jou ligt.
Zoals eerder aangegeven vallen alleen hot/stuck pixels onder de Dell garantie.

Mocht je bijvoorbeeld 3 niet-aaneengesloten dead (=permanent zwart) pixels tegenkomen dan valt dat buiten de garantie. Dell kan je dus laten zitten met je 3 dooie pixels midden in je beeld. Mocht die U2410 van je diezelfde 3 dead pixels hebben maar wel B2C aangekocht zijn dan geldt Dell's garantie nog steeds niet maar kan je toch van je scherm af mbv de wet koop op afstand. Nieuwe U2410 bestellen (evt ergens anders) en klaar.

Dat is het verschil. Ik zie het als een "gratis" (verzendkosten terug naar Dell zijn voor jou) pixelgarantie.

[ Voor 16% gewijzigd door Bundin op 13-07-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 15:54
[...]

Nee inderdaad, de wet kopen op afstand geldt niet. Maar dat is alleen dat je je scherm zonder reden wilt ruilen en je geld terug wilt. Dat is het, niets meer en niets minder.

Ik wist zeker dat ik de U2410 wou, dus dat was helemaal niet aan de orde.
Ik wist eergisteren ook zeker dat ik de U2410 wilde. Besteld bij de goedkoopste webwinkel, gisteren ontvangen, alle pixels doen het, fantastisch beeld. Maar ... runnershigh in "Is het normaal dat een Dell U2311H bromt?"

De RMA is al geaccepteerd door de webwinkel. Ik ben nu toch wel erg blij dat ik niet met Dell in discussie hoeft over de vraag of deze klacht recht geeft op een refund.

Nu begint mijn zoektocht weer van voor af aan. Maar ik ken geen andere monitoren die aan mijn specs voldoen: 24", 1900x1200, betaalbaar, wide-gamut (ivm fotografie), geen brom, energieverbruik max 55 W. Misschien maar op zoek gaan naar een occasion U2410 die geen brom geeft, ook niet in een echt stille omgeving met een silent PC die zelfs in een afgesloten ruimte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

@ Jellinek
Interessante info opsomming... ik kan er echter niet uit distileren wat ik wil weten: afgezien van de langste garantie periode en laagste prijs, bij welke webshop heb je de beste 'zero dead/stuck' pixel garantie? (dat heeft toch wel top-prio)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
runnershigh schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:08:
Nu begint mijn zoektocht weer van voor af aan. Maar ik ken geen andere monitoren die aan mijn specs voldoen: 24", 1900x1200, betaalbaar, wide-gamut (ivm fotografie), geen brom, energieverbruik max 55 W. Misschien maar op zoek gaan naar een occasion U2410 die geen brom geeft, ook niet in een echt stille omgeving met een silent PC die zelfs in een afgesloten ruimte staat.
Wide gamut is niet per se nodig voor fotografie, alleen als je in Adobe RGB werkt. Compact camera's en consumenten printers zijn allemaal sRGB (de printers zijn eigenlijk CMYK, maar er gaat sRGB in en dat wordt geconverteerd), net zoals verreweg de meeste beeldschermen.

In DSLR's kan je vrijwel altijd selecteren of je sRGB of Adobe RGB wil gebruiken, maar dan nog is het alleen nuttig als het voor drukwerk is en je drukker ook Adobe RGB ondersteunt.

Als het eindresultaat digitaal is (PDF, Powerpoint, web, etc.) heeft het vrijwel geen toegevoegde waarde, waarschijnlijk maar iets van 1 op de 1000 mensen een wide color gamut beeldscherm heeft.

Mocht je wel wide color gamut willen, maar niet de U2410, dan is je enige optie eigenlijk de pricewatch: Fujitsu Siemens P24W-5 ECO IPS. Die maakt gebruik van het LG Display LM240WU4-SLA1 paneel, vrijwel hetzelfde paneel als wat in de U2410 gebruikt wordt.

Zie ook Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 17".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Daarnaast, fotograferen met een AdobeRGB-profiel voegt niet heel veel toe. Het is een extraatje. Als je bijvoorbeeld al niet in RAW schiet en optimaal belicht heeft AdobeRGB geen zin. Je denkt dan namelijk zo veel mogelijk informatie te verzamelen, maar je kiept tegelijkertijd een hoop overboord door in JPEG of onder slechte lichtomstandigheden te schieten. En ben je geen pro? Dan heb je waarschijnlijk ook geen printer die in aRGB kan afdrukken, tenzij je alles laat printen door een centrale. En dan nog: je ziet nauwelijks verschil, dus voor amateurs... Weet ook dat plaatjes op internet altijd getoond worden in sRGB en de monitoren van je klanten, vrienden of welke doelgroep je ook gebruikt vaak ook geen supermonitor hebben en dus alleen sRGB kunnen waarnemen. Daarnaast gaat het vooral om groene tinten die aRGB meer toont dan sRGB, dus er moet ook nog 'ns een hoop groen in je plaatje zitten wil je enig verschil kunnen zien. Kortom, er zijn veel kanttekeningen te plaatsen bij het fotografisch nut van een wide-gamut monitor.

Wil je aRGB wel (optimaal) benutten, zorg er dan voor dat je altijd in RAW fotografeert en juist, dus ETTL, belicht. Mocht je zelf alles verwerken, zorg dan hoe dan ook voor een printer die aRGB kan afdrukken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
heeft iemand misschien een voorbeeld van een plaatje dat duidelijk beter toont op een wide gammut scherm?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krylinck schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:51:
Daarnaast, fotograferen met een AdobeRGB-profiel voegt niet heel veel toe. Het is een extraatje. Als je bijvoorbeeld al niet in RAW schiet en optimaal belicht heeft AdobeRGB geen zin. Je denkt dan namelijk zo veel mogelijk informatie te verzamelen, maar je kiept tegelijkertijd een hoop overboord door in JPEG of onder slechte lichtomstandigheden te schieten. En ben je geen pro? Dan heb je waarschijnlijk ook geen printer die in aRGB kan afdrukken, tenzij je alles laat printen door een centrale. En dan nog: je ziet nauwelijks verschil, dus voor amateurs... Weet ook dat plaatjes op internet altijd getoond worden in sRGB en de monitoren van je klanten, vrienden of welke doelgroep je ook gebruikt vaak ook geen supermonitor hebben en dus alleen sRGB kunnen waarnemen. Daarnaast gaat het vooral om groene tinten die aRGB meer toont dan sRGB, dus er moet ook nog 'ns een hoop groen in je plaatje zitten wil je enig verschil kunnen zien. Kortom, er zijn veel kanttekeningen te plaatsen bij het fotografisch nut van een wide-gamut monitor.

Wil je aRGB wel (optimaal) benutten, zorg er dan voor dat je altijd in RAW fotografeert en juist, dus ETTL, belicht. Mocht je zelf alles verwerken, zorg dan hoe dan ook voor een printer die aRGB kan afdrukken.
Ik moet zeggen dat je vrij weinig toevoegt aan wat ik zelf al zei. Overigens zijn de coördinaten van rood en blauw zijn in beide kleurruimtes exact hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SyIXnGtzffWy3rwP6d12fkQA/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Kid Jansen op 13-07-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
@Menesis:
Hier toont men een naar sRGB geconverteerde testafbeelding waarvan ze ook de originele aRGB versie als download aanbieden: http://www.digitalmasters.com.au/Monitor_Calibration.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Kid Jansen schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:37:
Ik moet zeggen dat je vrij weinig toevoegt aan wat ik zelf al zei.
Ik reageerde eigenlijk alleen op je tweede alinea. En voor het complete plaatje besloot ik om de rest uit het oogpunt van een fotograaf ook maar neer te zetten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
intussen is mijn replqcement ook qqngekomen. Top service van dell. Die zijn zelf de nieuwe komen brengen en hebben de oude meegenomen. Kleine 3 dagen zaten tussen het probleem en de nieuwe.

Mijn nieuw model blijkt een U2410f Rev A04 te zijn. Ik ben eens benieuwd of er noemenswaardige verschillen zijn met mijn originele (U2410 Rev A03) monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
Krylinck schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:51:
Daarnaast, fotograferen met een AdobeRGB-profiel voegt niet heel veel toe. Het is een extraatje.
Als het niet voor fotografie is, wat is dan de grote verdienste van een wide-gamut monitor?

Ik fotografeer in RAW (D90) en verwerk met Lightroom en Photoshop. Enerzijds productfotografie voor een webwinkel (inderdaad, uiteindelijk JPG in sRGB) en anderzijds amateurfotografie, o.a. watersport en voetbal (groentinten ;)). De meeste foto's voor digitaal album op eigen PC, af en toe maak ik zelf een printje (Canon iP4700) of laat ik een vergroting maken (Profotonet.nl). Ik ben vaak ontevreden over de uiteindelijke kleuren, maar ik heb de afgelopen dagen veel geleerd over color management. :) Daarmee zal het resultaat zeker al verbeteren want ik prutste maar wat aan met profielen e.d.

Ik ben nu toe aan een nieuwe monitor die toch zo'n 5 jaar mee zou moeten gaan. Ik wil dan niet over een jaar spijt krijgen dat ik geen wide-gamut heb gekocht. Omdat ik er zelf niet veel verstand van heb, ga ik vooral af op adviezen van anderen, zoals http://h30507.www3.hp.com...or-Photography/ba-p/81529 en mede-tweakers zoals jij en Kid. Helaas zijn niet alle meningen gelijk dus ik probeer op basis van mijn interpretatie van argumenten mijn weg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel voor fotografie geschikt, vooral zelfs, maar het heeft alleen nut als het ook van begin tot eind gebruikt wordt. Ik ben er nou ruim een jaar mee bezig en ik weet nog steeds lang niet alles. Eén ding is me wel duidelijk, om er echt profijt van te hebben vergt enige moeite en kennis van zaken, perfectioneren al helemaal.

Bovendien is mij ook wel duidelijk geworden dat het lastig is om het van begin tot eind zo te krijgen, aangezien er tegenwoordig steeds meer van sRGB wordt uitgegaan.

Eigenlijk is het heel jammer, maar we zijn echt vastgeroest met een aantal dingen. Kleurdiepte hoger dan 8 bits krijgen als standaard, kleurruimte hoger dan sRGB krijgen als standaard en meer dan 3 dimensionale kleuren (als in meer dan 3 subpixels per pixel) zijn allemaal dingen die we denk ik niet gaan zien en dat komt alleen maar doordat we teveel bagage meeslepen, teveel oude zooi.

Je kan moeilijk zeggen dat iedereen van de ene op de andere dag een nieuwe videokaart, monitor, OS, software, digitale camera, video camera, etc. nodig heeft.

Wat dat aangaat doet de consumenten elektronica het dan beter, veel high-end blu ray spelers hebben 12 of 14 bits kleuren en je hebt ook een hele serie HD TV's van Sharp met 4 subpixels per pixel (naast rood, groen en blauw zit er ook geel bij).

Ze hebben er zelfs ook één met 5, dan zit er ook nog cyaan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
Kid Jansen schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:16:
[...]

Mocht je wel wide color gamut willen, maar niet de U2410, dan is je enige optie eigenlijk de pricewatch: Fujitsu Siemens P24W-5 ECO IPS. Die maakt gebruik van het LG Display LM240WU4-SLA1 paneel, vrijwel hetzelfde paneel als wat in de U2410 gebruikt wordt.
Komt de pricewatch: HP LP2475w niet in aanmerking? Zelfde paneel als de U2410 dus (?) vergelijkbaar beeld maar dan hopelijk een andere power supply zonder gebrom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is niet hetzelfde paneel als in de U2410, maar hetzelfde als in de P24W-5 ECO IPS, ook de -SLA1 (en dus niet de -SLB1). Dat stond overigens óók in die post van mij met die tabel op de vorige pagina.

Maar verder ja, die komt ook in aanmerking, maar die is alleen wel weer een stuk duurder. Vandaar dat ik hem niet genoemd had.

Overigens dwalen we wel een beetje af, dit is meer iets voor [BBG aanschaf] Monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren even de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M toegevoegd aan de Pricewatch, zodat ik m'n review straks ook ergens aan kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 21:30
[...]

Zo dan... direct even voor je uitgeprobeerd:
[afbeelding]
Dat nadert toch erg dicht de actuele winkelprijzen of niet? Dus ik zou niet weten waarom je zo moeilijk zou moeten doen.... Overigens met deze code: H88RRC18XL7JBJ, die in dit topic al verschillende keren voorbij is gekomen.
In jouw voorbeeld kom je uit op 404.10 EUR na aftrek van de kortingscode, maar dat is wel exclusief BTW. Dan zit je toch nog steeds ongeveer 20% (=80 EURO) boven de webshop prijzen, of zie ik het verkeerd?

[ Voor 1% gewijzigd door AzertyNL op 16-07-2011 15:33 . Reden: spelling vebeterd en bedrag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Kid Jansen schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:34:
Gisteren even de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M toegevoegd aan de Pricewatch, zodat ik m'n review straks ook ergens aan kan koppelen.
Ben benieuwd! Sowieso goed nieuws om weer een 16:10 scherm te zien, hoewel ik het stiekem tijdens het kijken van series wel erg fijn vind dat ik van die balken af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Mijn replacement 2311H is binnen en mag morgen weer weg. Hij werd geleverd met een dooie pixel en links is wit heel iets groenig, rechts iets roze. Valt in principe niet binnen de garantie voor zover ik las op verschillende fora maar ik krijg toch (weer) een andere geleverd morgen. Hulde voor Dell's after sales service.

Ik ben nu helemaal blij dat ik niet bij een webshop met eigen garantie heb besteld :)

--------

En scherm 3 is geleverd. Deze keer weer een A03 ipv een A02, er is ook geen issue met de kleur meer. Maar deze heeft een dooie pixel, zo'n 2 cm van de rechter rand, net iets boven het midden. Dat is dus het derde scherm dat niet 100% is. Ik ben nog aan het bedenken of ik ze nog eens zal bellen. Op zich zit die ene dooie pixel op een best zichtbare plek omdat ie qua hoogte bijna in het midden zit, maar 1 dooie pixel is misschien minder erg dan kleurverschil als ik weer een A02 geleverd ga krijgen als vervanging. En misschien hebben ze helemaal geen zin om er nog een keer 1 op te sturen want 1 dooie pixel valt niet binnen de garantie...

Ik denk niet dat ik ooit nog een Dell scherm ga bestellen, de kwaliteitscontrole is blijkbaar niet al te denderend.

[ Voor 48% gewijzigd door Bundin op 19-07-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die er over nadenken om de U2211H of U2311H te kopen:

ADDG in "[BBG aanschaf] Monitoren"

Kid Jansen in "[BBG aanschaf] Monitoren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De U2412M is inmiddels al uit in de VS: http://accessories.us.del...&s=bsd&cs=04&sku=320-2676.

Ik wordt overigens steeds nieuwsgieriger naar wat die prijs hier gaat doen, want dat kan dat scherm echt maken of breken. Die $399 geeft in ieder geval hoop, dat is slechts €277,49. Met BTW en een beetje Europa naaien meegerekend komt die prijs dan hopelijk op iets van €350-375 bij Dell en iets van €325 bij de webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

U2410: $479 --> €400 ( / 1.20 )
U2711: $999 --> €580 ( / 1.72 )
U2412M: $399 --> tussen de €332 en €231 afgaande op bovenstaande monitoren.
In de VS komt er ook nog VAT bij. Hier niet meegerekend.

Wat een *enorm* verschil tussen de U2410 en U2711 trouwens... Qua wisselkoers.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Laatst online: 08:33

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Mmm! There is hoping! De U2412M wordt dan echt interessant als zijschermen voor de U2410 voor degenen die dat al hebben.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:20:
U2410: $479 --> €400 ( / 1.20 )
U2711: $999 --> €580 ( / 1.72 )
U2412M: $399 --> tussen de €332 en €231 afgaande op bovenstaande monitoren.
In de VS komt er ook nog VAT bij. Hier niet meegerekend.

Wat een *enorm* verschil tussen de U2410 en U2711 trouwens... Qua wisselkoers.
Het is natuurlijk niet echt eerlijk om in de VS Dell te pakken en in Nederland de goedkoopste webshops. In de VS heb je ook zat webshops waar die twee nog een stuk goedkoper zijn.

De U2410 kost hier in Nederland €534,31 bij Dell Consumer (inclusief BTW overigens ook bij Dell B2B).

De U2711 kost hier €951 bij Dell Consumer en bij Dell B2B €760,41, doordat hij daar nu in de aanbieding is (-20%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zweven ook af en toe kortingsbonnen rond. Het leek mij daarom niet slim om de prijs van dell.nl zelf te pakken. Hoe dat in de VS zit weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedkoopste wat ik kan vinden van de U2711 is $859,49, omgerekend €597,74. Het lijkt er dus op dat de U2711 goedkoper is in Nederland (Europa), dan in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 21:06

Knaak

It's me, Mario!

Zijn er mensen die de u2311h in bezig hebben (of hebben gehad) voor zowel office/beeldbewerking (school) en gaming (hobby)? De 2311 word erg goed ontvangen zover ik zie, met als grootste issue de viewing-angles. Nu is dit niet direct een probleem, maar ik vraag me af hoe erg dit is, en of er andere minpunten zijn. :)

Ik wil graag 3x 2311 in eyefinity draaien, alleen ben benieuwd of dit wel zo slim is. Ik kan namelijk ook een 2711 halen voor dat geld. Iemand die mij hierbij kan helpen? (ik heb van zowel de 2311 als de 2711 al iedere review gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 18:10
MOAW schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:38:
Zijn er mensen die de u2311h in bezig hebben (of hebben gehad) voor zowel office/beeldbewerking (school) en gaming (hobby)? De 2311 word erg goed ontvangen zover ik zie, met als grootste issue de viewing-angles. Nu is dit niet direct een probleem, maar ik vraag me af hoe erg dit is, en of er andere minpunten zijn. :)

Ik wil graag 3x 2311 in eyefinity draaien, alleen ben benieuwd of dit wel zo slim is. Ik kan namelijk ook een 2711 halen voor dat geld. Iemand die mij hierbij kan helpen? (ik heb van zowel de 2311 als de 2711 al iedere review gelezen)
heej,
ik heb hem nu een poosje (3maanden) en ben er heul erg blij mee,
viewing angles zijn bij mij geen probleem, ik zou gewoon 3x2311 halen als ik jou was!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak

Knaak

It's me, Mario!

FransvB schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:48:
[...]

heej,
ik heb hem nu een poosje (3maanden) en ben er heul erg blij mee,
viewing angles zijn bij mij geen probleem, ik zou gewoon 3x2311 halen als ik jou was!!!
Ah, dat is mooi om te horen. Waarvoor gebruik je de schermen? Ik had zelf het idee dat een 2711 misschien beter geschikt is, alleen schijnt deze toch minder geschikt voor gaming, wat erg jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 18:10
MOAW schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:51:
[...]

Ah, dat is mooi om te horen. Waarvoor gebruik je de schermen? Ik had zelf het idee dat een 2711 misschien beter geschikt is, alleen schijnt deze toch minder geschikt voor gaming, wat erg jammer is.
gewoon, schoolwerk, gaming, filmpje kijken, lukt allemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De U2311H heeft een verwaarloosbaar lage inputlag, bij de U2711 is dat iets van 22 ms. Aan de andere kant heeft de U2711 weer betere responsetijden. de U2311H is standaard 14 ms grey-to-grey, met RTC heeft Dell dat terug weten te brengen naar 8 ms, maar de U2711 is met 6 ms nog steeds sneller.

De U2711 maakt overigens ook gebruik van RTC, maar doet dat gelijk op het paneel. de U2311H heeft er een losse module voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak

Knaak

It's me, Mario!

Wat zou jij dan aanraden, aangezien je prachtige reviews over de schermen hebt geschreven, ken jij ze waarschijnlijk heel goed. :P

Ik ben bang dat het "nut" van 3 schermen niet opweegt tegen een goede 2711 met enorm hoge resolutie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb sinds een week of twee nu de Dell U2311H in mijn bezit, eerste wat ik ermee heb gedaan is kalibreren, zo goed en kwaad als dat gaat op het oog. Ik ben echter zeer tevreden met het resultaat. Het beeld lijkt qua kleurstelling enorm op mijn macbook pro die enorm goed gekalibreerd is. De lokale fotograaf was verbaasd :) .

Ik dacht eerst dat het 16:9 vs 16:10 verhaal mij dwars zou zitten, maar ik heb nog geen moment spijt van deze monitor. Geen backlight bleeding (natuurlijk wel een beetje de egale gloed, maar echt minimaal, niet te vergelijken met mijn MBP scherm). Ik kan iedereen het scherm enorm aanraden, lekker degelijk en de kwaliteit is enorm goed.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe/waar ik mijn "op gevoel" kalibratie kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijken met drukwerk is volgens mij de enige manier. Maar het ie ook belangrijk dat je al je schermen op dezelfde manier hebt gekalibeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoe bedoel je op dezelfde manier? Zodat het beeld gelijk is, of dat de methode hetzelfde moet zijn? Ik gebruik dit scherm niet in combinatie met het laptop-scherm (laptop gewoon dicht). Dus ik heb geen last van verschillende kalibraties.

edit: Van mijn macbook pro scherm weet ik dus dat het beeld bijna (voor het oog) perfect overeenkomt met drukwerk, van de u2311h heb ik het nog niet kunnen testen (een afdruk op goedkoop papier met een simpele printer is geen geweldige vergelijking denk ik).

[ Voor 35% gewijzigd door Aloys op 24-07-2011 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodat het beeld zoveel mogelijk gelijk is. Maar dat maakt inderdaad niet veel uit als je de schermen niet tegelijkertijd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joram.agten
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-01 11:07
Ik heb sinds kort de u3011.
Heel mooi scherm, zeker als ie aanstaat.
Maar als het scherm in standby staat, of 'helemaal' uit is, dan hoor ik een hoge pieptoon. (Waarschijnlijk een spoel in de voedingsmodule). Let wel, het moet echt stil zijn, zodra de koelkast aanspringt moet ik mijn oor vlakbij het scherm houden om dit te horen.
'Helaas' is het 's avonds in mijn huis meestal stil, en hoor ik dit dus nogal vaak.
Ik heb er voorlopig een aan-uit schakelaar tussen gezet.

Zijn er nog andere mensen die dit kunnen horen bij hun u3011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moederpoes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-08 14:14
Ik heb gisteren de U2311H besteld bij Redcoon voor 192,48 euro inclusief verzenden. Zij geven ook de garantie van de fabrikant. Dus ik denk dat er op dit moment geen betere aanbieding is. Ben benieuwd hoe deze monitor mij gaat bevallen.
Ik ga deze monitor gebruiken voor algemeen gebruik, internet office en RTS games en geen professionele toepassing.

[ Voor 19% gewijzigd door Moederpoes op 25-07-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De U2412M wordt denk ik wel een mooie monitor. Denk dat hij kwa prijs ongeveer op 299 euro gaat zitten. Hier in China is de U2412M monitor ongeveer 40% goedkoper dan de U2410.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar waarom is de U2412M goedkoper dan de U2410 als hij beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:46:
Ik heb niet het hele topic gelezen...
Waarom denk je dat die topicwaarschuwing onderaan deze pagina staat? Om dit soort onnozele posts te voorkomen.
...maar waarom is de U2412M goedkoper dan de U2410 als hij beter is?
Hij is helemaal niet beter, verre van zelfs. Je leest maar lekker het topic door. Je hebt een zoekfunctie waarmee je ook in het topic kan zoeken, dus je hoeft niet eens alles door te lezen.

Je kan ook de comments van mij in nieuws: Dell introduceert UltraSharp U2412M met 24"-ips-scherm doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg snel op je teentjes getrapt of niet? Ik heb wel zeker gezocht en de laatste 2-3 paginas gelezen, en er staat nergens in dit topic een goede uitleg, vandaar mijn vraag. Ook op google is nog geen duidelijk antwoord te vinden. Ook staat in je comment geen duidelijk verschil tussen de U2412M en U2410. Sterker nog, het volgende staat in de nieuwspost: "Het nieuwe model, de U2412M UltraSharp-display volgt de oude U2410 op. De oude monitor werd door ccfl verlicht, maar het nieuwere model maakt gebruik van led om het scherm te verlichten." Wat erg doet vermoeden dat het nieuwe scherm beter is. Dus zo "onnozel" is mijn vraag niet.

Ook kan je niet iemand serieus vragen om 200+ posts en comments te lezen stuk voor stuk, via de zoek vind ik geen antwoord op mijn vraag, wellicht dat ik het over het hoofd zie.

Ik zal het erg op prijs stellen als iemand mij kan uitleggen wat voor toegevoegde waarde de U2410 over de U2412M heeft, ik zoek een IPS scherm om deze in portrait te gebruiken. I.v.m kijkhoek is dit niet te doen met een TN paneel. Kleur weergave is niet belangrijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
ALS je op de simpele zoekterm U2412M had gezocht in dit topic had je al op pagina 1 (8e post) o.a. deze post gevonden.
Dus zo gek vind ik zijn 'op zijn teentjes getrapt' zijn niet. Vragen stellen voordat je goed en wel zelf gezocht hebt is gewoon lui.
Verder is het een misverstand dat (edge-lit) LED beter is dan CCFL...enkel het energieverbruik is beter. Sommige full LED schermen doen aan lokale dimming waardoor je hogere (dynamische) contraswaardes ziet. Dat laatste voordeel is hier dus niet van toepassing.

[ Voor 28% gewijzigd door Propheticus op 26-07-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je in het zoekveld rechtsboven "U2412M" had ingevoerd had je deze post gevonden.

Verder staat het wel in de comments bij dat artikel, namelijk in deze reactie van mij.

Het artikel moet je overigens niet naar kijken, die zin dat de U2412M de U2410 opvolgt is fout, dat is namelijk niet zo.

EDIT: artikel is nu ook aangepast naar aanleiding van Fout in artikel Dell UltraSharp U2412M.

[ Voor 11% gewijzigd door Kid Jansen op 26-07-2011 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel8319
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 06:50
Ik heb dus sinds vanochtend een Dell UltraSharp™ 2407WFP-HC , geruild met een mede tweaker voor een 27 inch iiyama.

Ik ben echt onder de indruk van de scherpte van het beeld en de kleur weergave ,echt wauw !
Het is misschien niet meer een van de nieuwste schermen , maar een kwaliteits scherm is het wel.

Snap nu wel waarom iedereen een ips scherm en ook 1920x1200 zo mooi vind.

https://www.instagram.com/indigobeatz_rebelchild/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen is de 2407WFP-HC geen IPS ;) Daar zit een Samsung S-PVA paneel in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
  • Laatst online: 31-08 09:37
ProCeela schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:58:
Ik heb dus sinds vanochtend een Dell UltraSharp™ 2407WFP-HC , geruild met een mede tweaker voor een 27 inch iiyama.

Ik ben echt onder de indruk van de scherpte van het beeld en de kleur weergave ,echt wauw !
Het is misschien niet meer een van de nieuwste schermen , maar een kwaliteits scherm is het wel.

Ik heb dit scherm ook,2dehands gekocht voor 150€ jaar geleden.

Ik vind dit scherm prachtig in alle opzichten is wel geen ips paneel,maar S-PVA is ook heel goed.Ik vind onze schermen de mooiste dell ooit heeft gemaakt die voetstand is prachtig!

Veel plezier erme!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel8319
Oke , dan had ik het denk ik verkeerd gelezen op websites , maar inderdaad erg mooie kleurweergave.

Ik zie mezelf denk ik ook nooit zo snel meer terug gaan naar "gewone" lcd schermen.
Dit scherm heeft ook weer de scherpte die de monitoren van vroeger ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
Het enige nadeel aan de 2407wfp hc is zwartwaardes hadden beter gekunt ,voor de rest topscherm! Ik heb het echt voor spotprijs kunnen kopen,dat waren redelijke dure monitors!

http://support.dell.com/s...ors/2407WFPH/en/about.htm

[ Voor 19% gewijzigd door elsympatico op 26-07-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel8319
Nou voor mij is het al hele stap vooruit vergeleken , met die iiyama die ik hiervoor had.

Ik vond de kleuren zelfs enorm minder als de 24 samsung die ik daarvoor had.
Maar dit is toch weer een stuk mooier dan ik ooit heb gehad.

Wat ik nu ook heb is dat ik ook in de gedeeltes diepte zie ipv een zwarte waas zeg maar.

[ Voor 16% gewijzigd door Rebel8319 op 26-07-2011 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
Ja dit is mijn beste scherm ook .Ik had is mijn samsung 223bw naast die dell 2407wfp hc gezet en moet zeggen echt die samsung met tn paneel trok op niks bij dell is wit wit en bij die samsung was wit geel,maar zag je pas echt door ze naast elkaar te zetten.

Wij hebben ook een samsung paneel in 2407wfp hc maar S-PVA 10000 x beter dan tn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver12
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06-2024
vraag!
ik heb getwijfeld of ik mijn vraag hier moet stellen of toch bij de topic aanschaf monitoren.
Ik denk toch hier zo niet hoor ik het wel.
Gezien de huidige prijzen wil ik de Dell Ultrasharp U2711 kopen.
Ik ga deze o.a. ook gebruiken om te gamen na wat ik gelezen heb moet het wat betreft ghosting wel meevallen.
Ik maak mij alleen wat zorgen om de input lag.
Nu heeft " Kid Jansen" natuurlijk al een zeer mooie uitgebreide review geschreven en daar ook wat over gezegd,
maar geeft hij zelf ook aan dat hij meer om eye candy geeft.
Dus is mijn vraag kunnen mensen aangeven die al deze monitor hebben en erop gamen of ze iets merken van input lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
silver12 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:01:
vraag!
ik heb getwijfeld of ik mijn vraag hier moet stellen of toch bij de topic aanschaf monitoren.
Ik denk toch hier zo niet hoor ik het wel.
Gezien de huidige prijzen wil ik de Dell Ultrasharp U2711 kopen.
Ik ga deze o.a. ook gebruiken om te gamen na wat ik gelezen heb moet het wat betreft ghosting wel meevallen.
Ik maak mij alleen wat zorgen om de input lag.
Nu heeft " Kid Jansen" natuurlijk al een zeer mooie uitgebreide review geschreven en daar ook wat over gezegd,
maar geeft hij zelf ook aan dat hij meer om eye candy geeft.
Dus is mijn vraag kunnen mensen aangeven die al deze monitor hebben en erop gamen of ze iets merken van input lag?
Waar game je op dit moment op? Want oude TFT schermen zijn niet veel beter. Tenzij je op dit moment op een CRT gamed of op zo'n 2ms monitor verwacht ik niet dat je er wat van gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sotmip
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 14:28
Klein onderzoek naar prijzen gedaan.

DELL USA -> NL WEBSHOP -> Ratio

U2211H 279$ -> 203€ -> 1,375
U2311H 319$ -> 187€ -> 1,705
U2410 479$ -> 390€ -> 1,23
U2711 999$ -> 570€ -> 1,75
U3011 1349$ -> 1043€ -> 1,29

DELL USA prijs U2412M = 399$

NL Webshop prijzen,
Minimum = ~228€ (ratio 1,75)
Gemiddeld = ~271€ (ratio 1,47)
Maximum = ~324€ (ratio 1,23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die ratio's in dat onderste rijtje staan verkeerd om. Verder ben je vergeten mee te nemen dat de Dell-prijzen veel constanter blijven dan de webshop-prijzen. Die U2311H, U2410 en U2711 zijn echt veel goedkoper geworden over tijd.

Je hebt nu dus eigenlijk de prijs van de U2412M van ruim anderhalf jaar na release geïnterpoleerd. Je mag denk ik blij zijn als de goedkoopste webshop na een maand op €325 zit (de eerste maand is altijd een zooitje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sotmip
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 14:28
Dat weet ik wel, wou alleen een iets onderbouwdere inschatting geven voor degenen die geinteresseerd zijn in de monitor. Ga er alleen van uit dat jullie slim genoeg zijn om het niet als waarheid juist te interpreteren of er zo mee om te gaan. Dat van de ratio's klopt idd foutje van mijn kant :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sotmip op 27-07-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver12
Cyleo schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:11:
[...]

Waar game je op dit moment op? Want oude TFT schermen zijn niet veel beter. Tenzij je op dit moment op een CRT gamed of op zo'n 2ms monitor verwacht ik niet dat je er wat van gaat merken.
Bedankt voor je reactie!
Op dit moment game inderdaad op een oud TFT scherm van 19 inch.(medion)
Maar goed wellicht zijn de gamers die de Dell toch vonden tegenvallen alle reacties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 16:34

BEVEL

s9.BeVeL

Ik heb momenteel een Dell UltraSharp 2407 en zoek een 2e monitor om samen mee te gamen.
De 2407 doet het op zich nog gewoon prima. Ik heb een Radeon HD 5850.
Mijn vraag is hoe deze monitoren het tegenwoordig doen met gamen, en gaat de oude monitor in deze setup werken. Dus bijv met een nieuwe U2410 ernaast.
Of moet ik proberen een oudere 2408 ofzo te scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je niet nog een 2407 kan regelen voor ernaast kan je denk ik het beste gewoon de U2410 kopen. Dan heb je tenminste een nieuw scherm met garantie.

De 2408 komt wel meer overeen met de 2407, in allebei zit een Samsung S-PVA paneel. Maar daar zit ook al een behoorlijk verschil tussen, 2407 standaard kleurbereik en 2408 wide gamut om maar een voorbeeld te noemen.
Mijn vraag is hoe deze monitoren het tegenwoordig doen met gamen, en gaat de oude monitor in deze setup werken.
Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 16:34

BEVEL

s9.BeVeL

Kid Jansen schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:30:
Als je niet nog een 2407 kan regelen voor ernaast kan je denk ik het beste gewoon de U2410 kopen. Dan heb je tenminste een nieuw scherm met garantie.

De 2408 komt wel meer overeen met de 2407, in allebei zit een Samsung S-PVA paneel. Maar daar zit ook al een behoorlijk verschil tussen, 2407 standaard kleurbereik en 2408 wide gamut om maar een voorbeeld te noemen.

[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
Dus of er veel verschil zit - als je puur naar het gamen kijkt - tussen bijv een opstelling met 2x 2407 en een combinatie 2407+U2410.
Zou dat werkbaar zijn, of krijg je storende verschillen in kwaliteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kwaliteit van beide schermen is prima, maar ik betwijfel of je ze een beetje gelijk krijgt qua weergave. Verder zou er nog redelijk wat verschil kunnen zitten in snelheid. De 2407 heeft een nogal traag paneel en waarschijnlijk ook een vrij hoge inputlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver12
Goh niemand anders die ervaringen heeft met de Dell Ultrasharp U2711 en hoe het is om er op te gamen?
(zie eerder bericht van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
@ ^

Ik heb sinds ongeveer een half jaar ook een U2711 en heb nergens last van. Ik ben dan wel geen hardcore shooter fanaat die iedere flaw zal opmerken, maar ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het allemaal erg meevalt. Daarnaast is het een prachtig scherm, door de hoge resolutie en beeldkwaliteit een verademing na standaard TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 08:05
Ik kijk momenteel uit naar twee datums:

* De release datum van de U2412M in de België/Nederland;
* De release datum van de review van Kid Jansen over dit scherm;

Iemand een idee wanneer deze twee datums zijn? :)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 08:22

InFamous

excommunicado

silver12 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:56:
Goh niemand anders die ervaringen heeft met de Dell Ultrasharp U2711 en hoe het is om er op te gamen?
(zie eerder bericht van mij)
Ik speel er dagelijks COD:BO op, ik merk geen ghosting of inputlag of iets in de trant van. Scherm reageerd voor mijn oog hetzelfde als me oude 22 inch met tn paneel.

Nu even een vraagje aan mensen me een u2711, ik zat zojuist te gamen en het leek net of de kleuren in het spel heel fel werden en toen weer grijzig en dat herhaalde zich continue. iemand een idee?

[ Voor 19% gewijzigd door InFamous op 30-07-2011 21:12 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 18:34
InFamous schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:56:
[...]

Ik speel er dagelijks COD:BO op, ik merk geen ghosting of inputlag of iets in de trant van. Scherm reageerd voor mijn oog hetzelfde als me oude 22 inch met tn paneel.

Nu even een vraagje aan mensen me een u2711, ik zat zojuist te gamen en het leek net of de kleuren in het spel heel fel werden en toen weer grijzig en dat herhaalde zich continue. iemand een idee?
Ik heb er geen ervaring mee maar klinkt als dynamisch contrast. Zet dat eens uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels dit topic volledig doorgelezen, net als de review van Propheticus over de Dell UltraSharp U2311H. Ik merk dat de meningen in dit topic nogal verdeeld zijn, vandaar dat ik deze vraag stel.

Ik wil de monitor gaan gebruiken naast mijn MacBook Pro (13" met glanslaag) voor semi-professionele fotobewerking. Daarnaast komt er ook nog een stukje simpel website ontwikkeling bij. Ik ben student en heb geen geld voor een Eizo beeldscherm (ik weet dat die veel beter is voor fotobewerking). Nu is mijn vraag, is de U2311H de investering waard? En is het een werkbaar scherm voor fotobewerking (in Lightroom). Of is het niet aan te raden?

Ik verwacht geen Eizo kwaliteit, het gaat mij er vooral om dat de kleuren kloppen (dus geen warme gloed zoals ik die nu heb over mijn Acer AL2016W) en dat het scherm ongeveer even helder is als die van mijn MBP.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken en wat jullie ervaring is :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 08:22

InFamous

excommunicado

ikheetkoen schreef op zondag 31 juli 2011 @ 00:04:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar klinkt als dynamisch contrast. Zet dat eens uit ;)
Ja dat staat dus al van het begin af aan uit, het valt me echter op dat het maar bij 1 game is en het is me eigenlijk nooit eerder opgevallen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien91
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 12:21
Hoe komt het dat de U2311H niet meer te vinden is op de nederlands dell site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver12
alvast bedankt voor jullie reactie hopelijk komen er nog een paar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modbreak:Ik wil jullie er nog even aan herinneren dat dit niet de [BBG aanschaf] Monitoren is. De posts die hierboven nog staan kunnen nog net hier. Die zitten een beetje op het randje van of ze hier moeten of in de BBG. Maar de onderste twee die hier stonden horen echt in de BBG, dus die heb ik verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Ik heb sinds een paar maanden een 2711 waar ik heel tevreden over ben, ik heb echter een vreemd ding:

Als ik de PC aanheb, en de monitor even uitschakel als ik weg ben, heb ik er vaak last van dat het scherm bij het aanzetten dan op een verkeerde, lagere, resolutie springt. Soms op full HD, maar soms een nog lagere resolutie dan de gewenste 2560x1440. Ik heb de ATI (5770) drivers al geupdate, maar geen resulaat. De display is aangesloten via displayport.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik heb hetzelfde probleem met m'n U2410 die via DisplayPort is aangesloten. Nooit een oplossing kunnen vinden, dus ik zit erover te denken om de monitor maar weer aan te sluiten via DVI. Al zal dat voor grotere modellen niet altijd een optie zijn lijkt mij. Weet ook niet of het ook speelt bij nvidia kaarten, ik heb namelijk ook een AMD videokaart.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt aan het scherm zelf, is een bekend probleem van de eerste paar versies. Het probleem is als het goed is opgelost in een latere revisie, maar de A00 versies van de U2410, U2711 en U3011 hebben er in ieder geval allemaal last van.

Het is ook gerelateerd aan dit probleem, waar ze ook alle drie last van hebben met de wat oudere versies.

Ik dacht trouwens dat het probleem zich alleen voor deed bij AMD / ATI kaarten, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn overigens ook schermen van andere fabrikanten met vergelijkbare problemen wanneer het scherm is aangesloten op DisplayPort.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vanzelfsprekend is ook in dit topic het Algemeen Beleid van toepassing.

Heb je een vraag of probleem, of denk je juist iets nieuws gevonden te hebben, kijk dan eerst in de startpost en ook naar de andere berichten in het topic of het niet al eerder is besproken. Als het over de wat oudere beeldschermen uit de serie gaat, bekijk dan ook de voorgaande delen van dit topic.

Wat we niet willen zien in dit topic:

* Simpele vragen waar je het antwoord gemakkelijk zelf op had kunnen vinden.
* Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
* "Ik heb er ook één besteld!"
* "Mijne is ook binnen, wat issie mooj zeg !" Hier heeft echt helemaal niemand wat aan, schrijf dan een productreview of geef in ieder geval enige onderbouwing bij het geven van je oordeel.

Dergelijke reacties zijn in dit topic niet gewenst en kunnen door de mods verwijderd worden.

Voor aankoopadvies kan je terecht in [BBG aanschaf] Monitoren