[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 69.445 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 10:24
Hier ook een nieuwe MacBook Pro gebruiker. 13inch instapmodel gekocht vandaag. Wat een super laptop zeg. Bouwkwaliteit, OSX, scherm...heerlijk. OSX voelt ook als *nix wat wel gelukt is als volwaardig os (itt Ubuntu bijv). Even flink het os gaan verkennen alleen, voel me net als mijn eerste keer met windows of linux, ben weer even een noob nu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik heb een vraag over mijn al wat oudere macbook pro (15 inch early 2008) waarvan de DVD-speler kapot is gegaan. Past hier gewoon een standaard IDE-slimline slot-in DVD-speler in of moet je een speciale apple-vorm hebben? Ik heb er op internet naar gezocht, ik zie dat er inderdaad losse apple-units verkocht worden, maar volgens mij zijn dit gewoon normale dvd-spelers.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm..Typisch..Vannochtend bleef de macbook pro weer hangen..Scherm bleef nu zwart, maar toetsenbord lichtte wel op..Aan/uit knop weer lang ingedrukt, opnieuw opgestart en klaar..2e keer in 2 dagen dat ik hem aan/uit moet doen om werkend te krijgen..Heb geen rare dingen erop staan of heel vol, helemaal niet zelfs..

Heb hem bij een Macme filiaal weg..Terug gaan? Maar ik ben zo zuinig op mijn macbookje, zit uiteraard nog geen krasje op, zonder sleeve of bescherming, maar hoe gaan ze er daar mee om he? Ik zet hem zelfs heel voorzichtig weg etc..Tja..Duur zat zo'n ding..Of is het gewoon toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem terug brengen. Hoort natuurlijk niet.. Neem fotos van voor dat je hem binnenbrengt, indien er nadien schade aan is kun je ze erop wijzen en de fotos tonen. Nu, hier in BE zijn ze er allezinds voorzichtig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 08:39
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:45:
- Wanneer ik extern scherm met vga aansluit, hoe kies ik dan voor alleen het extern scherm?
Eerst de laptop dichtklappen en dan met een extern toetsenbord of muis hem weer aan krijgen, op dat moment staat alleen het externe scherm aan.
- Had al op voorhand software gedownload maar deze moest ik nog uitpakken op de mac zelf maar dit lukte niet met uitpak programma's ( winzip,winrar,unarchiver)
Er zit als het goed is een standaard uitpak programma voor zips op de Mac. The Unarchiver zou je daar gewoon mee uit moeten kunnen pakken.
- fullscreen verschillende programma's en finder fullscreen mis ik toch nog
Even wachten tot juli, dan is er Lion met fullscreen programma's
- in finder de iconen van mappen kunnen veranderen door bv iconen van series zou ook handig zijn
Een map selecteren, ⌘+i indrukken en dan het icoon verslepen naar de map icoon helemaal links boven, dan wordt de huidige icoon vervangen. Helaas niet zo snel als in Windows folder.jpg bestanden, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:13

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 08:07:
Hmmm..Typisch..Vannochtend bleef de macbook pro weer hangen..Scherm bleef nu zwart, maar toetsenbord lichtte wel op..Aan/uit knop weer lang ingedrukt, opnieuw opgestart en klaar..2e keer in 2 dagen dat ik hem aan/uit moet doen om werkend te krijgen..Heb geen rare dingen erop staan of heel vol, helemaal niet zelfs..

Heb hem bij een Macme filiaal weg..Terug gaan? Maar ik ben zo zuinig op mijn macbookje, zit uiteraard nog geen krasje op, zonder sleeve of bescherming, maar hoe gaan ze er daar mee om he? Ik zet hem zelfs heel voorzichtig weg etc..Tja..Duur zat zo'n ding..Of is het gewoon toeval?
Zie Macbook Pro 2011 2.2 15" Slaap Problemen

Er zijn er meer met dit probleem...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx..Idd zelfde probleem..Wachten op een update dus...Kijk het nog even aan..Hoef ik hem eerst ook niet terug te brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 19:24
@Lorefice
En de i7 van de MBP13' is dat een goede optie?

Wat betreft de DVD is iedereen het ermee eens dat het een overbodig iets gaat worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Witchblade op 18-06-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb in mijn vorige laptop die ik drie jaar geleden gekocht heb ook geen DVD-drive zitten. Er zat wel een externe drive bij en die heb ik misschien een stuk of vijf keer gebruikt in 3 jaar. Maar dat had ook op een andere manier gekund. De vraag is wel wat Apple ervoor in de plaats gaat doen. Ik hoop dat we SSD + HDD combo's gaan krijgen. Als ze de ruimte die het weglaten van de DVD drive geeft gebruiken om de hele laptop compacter te maken is dat natuurlijk wel leuk maar dan moet je kiezen tussen SSD of HDD.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even iets wat mij opvalt aan mijn macbook van nu 14 week oud zie ik via coconut...
In het begin leek mij de accu veel beter..Vanmorgen was hij dus 100% en vanaf een uur of 9 vanmorgen, losgekoppeld van stroom op 100%..Nu, 18.15...49%??

Hij wordt af en toe gepakt door mijn vrouw of mijzelf en er staat niets aan te downloaden ofzo..Ook heb ik al lang smartsleep erop..Ben nu van hibernate en sleep naar alleen sleep gegaan..Maar elke dag de macbook moeten opladen had ik in het begin echt niet hoor..kon er toen 3 dagen mee doen bijna en dan ook af en toe pakken voor surfen enzo...

Dus is dit normaal of maandag ff langsgaan? Thanx alvast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 10:47
@juliestango

Welk percentage geeft coconutbattery aan bij battery capacity?

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 10:24
Misschien een rare vraag, maar ik heb gisteren via mijn Apple id mijn macbook pro op de Apple site geregistreerd. Ik zou dan een bevestigingsmailtje ontvangen, maar tot nu toe nog niets gekregen. Duurt dit altijd even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kobus..96%..Design 5770, Current 5565..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:58
Ai. ik las daarnet een topic op Apple over het probleem met de nieuwe macbooks, althans nieuw (early 2011) en er zijn toch wel een hoop freezes. Ben er als de schijt voor dat het ook gebeurt met mijn eerste Mac.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Weet iemand hoe het met de regelgeving zit bij Xando m.b.t. retourneren. Heb namelijk 3 dagen geleden het basismodel van de 15 inch MPB gekocht van 1749,-, maar wil eigenlijk de duurdere versie met high-res en SSD. Weet iemand of dit mogelijk is om gewoon m'n geld terug te krijgen en dit dus bij te leggen bij de nieuwe? Volgens mij is dit wettelijk geregeld dat je tot 7 dagen na je aankoop hebt, maar dit weet ik niet zeker. Hij is overigens al wel uit de verpakking geweest (typ er nu op).
Thanks guys!

[ Voor 5% gewijzigd door RTB93 op 19-06-2011 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

tiswat schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:31:
Ai. ik las daarnet een topic op Apple over het probleem met de nieuwe macbooks, althans nieuw (early 2011) en er zijn toch wel een hoop freezes. Ben er als de schijt voor dat het ook gebeurt met mijn eerste Mac.. :(
Maak jezelf niet gek joh. In een topic over freezende Mac's zullen mensen die dat ook hebben reageren dat ze dat probleem ook hebben. Maar mensen die nergens last van hebben zullen waarschijnlijk niet eens dat topic openen, laat staan er in posten. Dus wacht maar gewoon af, het zal allemaal wel goed gaan. Als elke tweede verkochte MBP om de havenklap freezed zou Apple het al snel moeilijk vinden hun laptops kwijt te raken aan mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RTB93 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 02:02:
Weet iemand hoe het met de regelgeving zit bij Xando m.b.t. retourneren. Heb namelijk 3 dagen geleden het basismodel van de 15 inch MPB gekocht van 1749,-, maar wil eigenlijk de duurdere versie met high-res en SSD. Weet iemand of dit mogelijk is om gewoon m'n geld terug te krijgen en dit dus bij te leggen bij de nieuwe? Volgens mij is dit wettelijk geregeld dat je tot 7 dagen na je aankoop hebt, maar dit weet ik niet zeker. Hij is overigens al wel uit de verpakking geweest (typ er nu op).
Thanks guys!
Dat heet de wet koop op afstand en die stelt je daar inderdaad toe in staat, echter heb jij het product nu vrij uitgebreid gebruikt en dan is 't toch een ander verhaal. Bel de shop, mischien is er iets te regelen aangezien je een duurdere wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:09

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Zonic schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 11:40:
@Lorefice
En de i7 van de MBP13' is dat een goede optie?

Wat betreft de DVD is iedereen het ermee eens dat het een overbodig iets gaat worden?
MBP 13" met i7 is een goede optie. Alleen spijtig van de lage resolutie van het scherm. Maar als dat je niet stoort: Zeker voor die 13" met i7 gaan!

In d DVD drive zie ik ook niet meer veel toekomst. Heb de mijne ook nooit écht gebruikt. Hoogstens om een CD met bijlages te branden, of een OS install te doen. Maar kan tegenwoordig ook allemaal perfect op een USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vindt de resolutie van een 13" MBP juist goed, en zal ook geen hogere resolutie willen op een 13"
Heb hier zelf ook een 13" HP laptop met een hoge resolutie waarvan ik het lezen van tekst niet lekker vindt door de te kleinere letters, maar goed dat is ieder eigen.
Gebruik trouwens de HP met windows7 nooit meer omdat ik Mac OS X toch veel prettiger vindt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Lorefice schreef op zondag 19 juni 2011 @ 03:09:
[...]

MBP 13" met i7 is een goede optie. Alleen spijtig van de lage resolutie van het scherm. Maar als dat je niet stoort: Zeker voor die 13" met i7 gaan!

In d DVD drive zie ik ook niet meer veel toekomst. Heb de mijne ook nooit écht gebruikt. Hoogstens om een CD met bijlages te branden, of een OS install te doen. Maar kan tegenwoordig ook allemaal perfect op een USB-stick.
Toch voor software heb je hem nog wel nodig, Adobe suite/games? zie het niet snel gebeuren dat game ontwikkelaars snel van de cd afstappen. Ze zouden wel erg gave usb sticks kunnen maken met de game erop O+ .

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje: Had ooit met mijn email dat als ik erop klik er alvast de inhoud werd gegeven..
Nu niet meer..Bij instellingen etc gekeken, ik zie het maar niet? Te simpel voor woorden denk, maar hoe krijg ik weer de instelling zo, dat als ik een mail aanklik dat ik een preview zie zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Daniel_Elessar schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:18:
[...]

Toch voor software heb je hem nog wel nodig, Adobe suite/games? zie het niet snel gebeuren dat game ontwikkelaars snel van de cd afstappen. Ze zouden wel erg gave usb sticks kunnen maken met de game erop O+ .
Ik zou het wel fijn vinden, games installeren van bv usb3.0 sticks. Maar je kunt ook zelf een images op een usb zetten en dan zonder dvddrive de boel installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Daniel_Elessar schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:18:
[...]

ik zeg appstore
Mischien nu nog niet voor alles, maar lion alleen digitaal via appstore is wel het begin van een nieuw tijdperk

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:48
Logic Studio staat op 9 dvd's. En ik snap best dat ze dat zo aanbieden, want anders zou je een USB-stick van 90GB nodig hebben. Ik heb echter van elke cd een disc-image gemaakt. En op die manier kan je de installatietijd gigantisch terug brengen. Waar het vanaf cd nog 6 uur was, was het van de images uit nog hooguit een half uur. En daarbij kun je in 1x alle images laden, zodat je niet bij je mac hoeft te blijven zitten om steeds de volgende cd erin te duwen.

Dus van mij mag die drive wel weg, maar hij is toch nog best handig voor bepaalde dingen. Niet te vergeten om je muziek-cd's op je mac te zetten bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
fsfikke schreef op zondag 19 juni 2011 @ 02:15:
[...]

Maak jezelf niet gek joh. In een topic over freezende Mac's zullen mensen die dat ook hebben reageren dat ze dat probleem ook hebben. Maar mensen die nergens last van hebben zullen waarschijnlijk niet eens dat topic openen, laat staan er in posten. Dus wacht maar gewoon af, het zal allemaal wel goed gaan. Als elke tweede verkochte MBP om de havenklap freezed zou Apple het al snel moeilijk vinden hun laptops kwijt te raken aan mensen.
Dat klopt, dank ;) Hopelijk ontvang ik hem woensdag/donderdag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier ook een nieuwe OSX gebruiker! m'n vriendin had er al één dus af en toe al over de schouder meegekeken maar nu toch m'n eerste eigen mac, heb het 13" instapmodel maar deze voldoet prima voor mij, gewicht is goed om mee te nemen (samen met ipad, oplader en nog wat papier in de tas wordt het alsnog wel zwaar maar nog te doen)

Ben nu maar alles aan het verkennen, toch wel even wennen na al die jaren Windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiswat schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:31:
heb zelf een 17" MBP gekocht vrijdag en deze werkt perfect al zware programma's en games liggen draaien en erwijl het gamen even dichtgedaan en niks van freezes en bij gta 4 word de temperatuur rond de 80 graden dus qua hitte is dit ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 20:47
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:23:
Even een vraagje: Had ooit met mijn email dat als ik erop klik er alvast de inhoud werd gegeven..
Nu niet meer..Bij instellingen etc gekeken, ik zie het maar niet? Te simpel voor woorden denk, maar hoe krijg ik weer de instelling zo, dat als ik een mail aanklik dat ik een preview zie zeg maar?
Op de onderste balk van mail dubbelklikken. Dus de onderste balk in het mail venster, die met het puntje in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:15:
[...]

heb zelf een 17" MBP gekocht vrijdag en deze werkt perfect al zware programma's en games liggen draaien en erwijl het gamen even dichtgedaan en niks van freezes en bij gta 4 word de temperatuur rond de 80 graden dus qua hitte is dit ook goed
Gelukkig :) bedankt voor je reactie. Stelt mij iig wat meer op mijn gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oke...Thanx!! Je moet het maar weten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
Niemand die dit weet?
RTB93 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 02:02:
Thanks guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Bel of mail ze dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
Dat doe ik morgen, omdat het vandaag zondag is.
Maar zoals je misschien kan begrijpen is het wel fijn om dit alvast te weten.
Op de Apple site kan ik hier namelijk wel informatie over vinden, maar op die van Xando niet en ik neem aan dat ze niet dezelfde voorwaarden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja..Ik ga morgen dus bellen, want mijn macbook deed net alweer niets..Scherm bleef weer zwart..En dan kunnen er wel problemen zijn met de 2011 modellen, maar daar heb ik geen boodschap aan..ik heb geen 1100,- euro uitgegeven voor dit..

Wou stabiliteit en zekerheid, maar zo is het niet leuk meer..Ook nog de accu die nog maar een dag volhoudt..Nee, ben niet blij..Heb geen extra garantie gekocht, maar 4 maand oud, lijkt me geen probleem toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 21:43
Wat adviseren jullie met betrekking tot het beeldscherm. Ik sta nu op het punt om eindelijk mijn MBP te bestellen. Ik wil voor de 15 inch gaan (en dan de goedkopere van de 2 omdat ik niet echt de plus zie van de duurdere tov het verschil in prijs) maar twijfel over de display. Ik neem aan de de standaard ook al heel goed is maar misschien wil ik toch voor de hogere resolutie gaan. Echter vraag ik me af of dit voordelen heeft als je gewoon een dvd kijkt? Daarnaast heb ik geen idee waarom ik voor glanzend of ontspiegeld zou moeten kiezen.

Ik las ook ergens dat als je nu besteld je lion later niet hoeft aan te schaffen (alleen nog downloaden), klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 21:48
Kan iemand van jullie vertellen of een mbp 17 enigszins te vergelijken is met een HP elitebook of een Dell Precision? Ik ben aan het kijken naar een 17" workstation voor licht photoshop werk en Sketchup met Vray, het scherm is natuurlijk schitterend om te tekenen maar ik weet niet hoe het zit qua geluid en temperatuur.

PSN: c_caveman1982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:03:
Naja..Ik ga morgen dus bellen, want mijn macbook deed net alweer niets..Scherm bleef weer zwart..En dan kunnen er wel problemen zijn met de 2011 modellen, maar daar heb ik geen boodschap aan..ik heb geen 1100,- euro uitgegeven voor dit..

Wou stabiliteit en zekerheid, maar zo is het niet leuk meer..Ook nog de accu die nog maar een dag volhoudt..Nee, ben niet blij..Heb geen extra garantie gekocht, maar 4 maand oud, lijkt me geen probleem toch??
Als het een hardware issue is wordt je zeker geholpen binnen de garantie, maar heb je zelf al uitgesloten dat er geen software problemen zijn?
Verder weet ik niet hoeveel uur er bij jou in 1 dag gaan, maar een accu die het een dag vol houd teken ik voor hoor

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Unbreukable schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:08:
Wat adviseren jullie met betrekking tot het beeldscherm. Ik sta nu op het punt om eindelijk mijn MBP te bestellen. Ik wil voor de 15 inch gaan (en dan de goedkopere van de 2 omdat ik niet echt de plus zie van de duurdere tov het verschil in prijs) maar twijfel over de display. Ik neem aan de de standaard ook al heel goed is maar misschien wil ik toch voor de hogere resolutie gaan. Echter vraag ik me af of dit voordelen heeft als je gewoon een dvd kijkt? Daarnaast heb ik geen idee waarom ik voor glanzend of ontspiegeld zou moeten kiezen.

Ik las ook ergens dat als je nu besteld je lion later niet hoeft aan te schaffen (alleen nog downloaden), klopt dit?
Ontspiegeld glas is handig als je buiten werkt. Of met veel verlichting. Daarnaast zijn de kleuren wat beter. Al is op glossy het zwart wat donkerder en het wit wat lichter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@prulleman..Hoe kan ik checken of het software is dan? Ik bedoel met die accu, in het begin kon hij zowieso 2 dagen mee..Nu nog maar 1..Ik game niet, geen filmpjes of wat dan ook..Af en toe surfen/gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:27:
@prulleman..Hoe kan ik checken of het software is dan? Ik bedoel met die accu, in het begin kon hij zowieso 2 dagen mee..Nu nog maar 1..Ik game niet, geen filmpjes of wat dan ook..Af en toe surfen/gebruiken..
Is je gebruik van je laptop toegenomen? Ik bedoel hiermee, zit je er vaker achter? Want een laptop die het al één dag zoals prulleman zegt volhoudt is ook al een hele prestatie laat staan twee dagen. Al zou je bv. 2 uur per dag beetje tekst verwerkt en surft, dan zou hij het wel minimaal 2 dagen moeten doen. Mits je hem in standby zet(of uit), maar dat doe je zeker en vast wel. :>

Verder zijn er dacht ik genoeg programma's te vinden die kunnen checken welke programma's op de achter nog aan het werk zijn. Wat resulteert in een korte accutijd. Ik ben wel benieuwd waar je hem gekocht hebt, want als hij 4 maanden oud is en er is echt iets mis mee. Dan ligt het bewijslast nog bij de verkoper, maar dat hoort in een ander topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Unbreukable schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:08:
[...]
Daarnaast heb ik geen idee waarom ik voor glanzend of ontspiegeld zou moeten kiezen.
Misschien toch eens naar een Apple Premium Reseller gaan en de verschillen eens met eigen ogen zien? Lijkt me toch de moeite waard als je bijna €2k uit gaat geven aan dat ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@karstnl..Heb disk led er al op staan om te zien als er wat actief is..Tja..Denk totaal per dag idd een 2 uur dat hij gebruikt wordt? Dan wordt hij weggezet en heb dus smartsleep installed..Hij komt gewoon bij de macme vandaan, dus bon etc, alles heb ik nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 06:38
fsfikke schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:49:
[...]

Misschien toch eens naar een Apple Premium Reseller gaan en de verschillen eens met eigen ogen zien? Lijkt me toch de moeite waard als je bijna €2k uit gaat geven aan dat ding ;)
Ik hoop dat ze een ontspiegelde hebben staan, ik ben hem nog niet tegengekomen in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ik heb een MBP 13" begin dit jaar jaar gekocht, zegmaar 3 weken voor de update van 2011.. Ben er zeer blij mee. Eerste Apple pc, bevalt zeer goed. Het is de basisversie.

Ik heb wel een vraag:

Ik gebruik de laptop voor het monteren van filmpjes in iMovie '11. Bronmateriaal komt van een Canon 7D (1080p 24fps of 720p 60fps) en staat op de interne HD. Het monteren in iMovie gaat redelijk vlot, maar je merkt dat het nét gaat, dus hier en daar een stotter. Ook overgangen met een effect speelt ie sowieso niet vloeiend af.

Nu is mijn vraag, wat is hier de bottleneck? Is het de interne HD of de rekenkracht van de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 19:24
Dat is je CPU. Zo'n filmpje moet worden omgezet naar een afspeelbaar formaat. Dan is je CPU dus flink aan het rekenen. Aan de HDD ligt het vrijwel nooit, gezien dat enkel de lees-/schijfsnelheid beïnvloed.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:59:
@karstnl..Heb disk led er al op staan om te zien als er wat actief is..Tja..Denk totaal per dag idd een 2 uur dat hij gebruikt wordt? Dan wordt hij weggezet en heb dus smartsleep installed..Hij komt gewoon bij de macme vandaan, dus bon etc, alles heb ik nog..
Heel vreemd, misschien een batterij calibratie doen. Of de Macme kende even met je MBP naar hun toe gaan en je probleem aan hun voorleggen. Want met 2 uur simpel surfen(ligt wel een beetje aan de flashheavy website die je bezoekt e.d.) en tekstverwerken kan ik me niet voor stellen dat hij dan de dag daarna (bijna) leeg is. Ook al komt hij uit standy.

EDIT
Misschien is proberen zonder smartsleep en andere programma's.
Dj Daniel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:37:
Ik heb een MBP 13" begin dit jaar jaar gekocht, zegmaar 3 weken voor de update van 2011.. Ben er zeer blij mee. Eerste Apple pc, bevalt zeer goed. Het is de basisversie.

Nu is mijn vraag, wat is hier de bottleneck? Is het de interne HD of de rekenkracht van de MBP?
Duidelijk de CPU, beduidend jammer dat je net de refresh hebt misgelopen. Daar doe je nu nog vrij weinig aan. Of zijn je projecten redelijk groot? Want anders kan het ook je RAM zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door karstnl op 19-06-2011 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ach ja, het werkt en als ik hem vaker zou gebruiken voor video-editing, dan moet ik investeren in een nieuw(er) exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:20
@Dj Daniel, Wordt het materiaal wel omgezet naar pro-res of andere makkelijk editbaar formaat. Bijna geen enkel laptop kan native H264 editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Dj Daniel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:27:
Ach ja, het werkt en als ik hem vaker zou gebruiken voor video-editing, dan moet ik investeren in een nieuw(er) exemplaar.
Je kan ook je huidige MBP verkopen. Die dingen schrijven nauwelijks iets af, en dan vang je daar nog makkelijk €900+ voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KaptKeefmenneke schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:14:
Kan iemand van jullie vertellen of een mbp 17 enigszins te vergelijken is met een HP elitebook of een Dell Precision? Ik ben aan het kijken naar een 17" workstation voor licht photoshop werk en Sketchup met Vray, het scherm is natuurlijk schitterend om te tekenen maar ik weet niet hoe het zit qua geluid en temperatuur.
Heb thuis een dell 17", hp 17",Toshiba 17" en een macbook pro 17 sinds vrijdag en van alle 4 is de Apple qua prestaties het best terwijl de hp en dell evenwaardig zijn qua hardware. qua schermkwaliteit is apple ook de beste met grote voorsprong.Qua geluid ook.( ken geen enkele laptop waar de speakers zo luid kunnen) en qua warmte is de apple ook goed maar door de aluminium behuizing zijn de drie andere beter door de plastieken case maar wat velen zeggen dat als je zware games speelt dat je de MBP niet op je schoot kunt houden van de hitte geld voor mij niet aangezien ik al 2 dagen gta4 speel in de zetel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

opdiefiets schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:10:
[...]

Ik hoop dat ze een ontspiegelde hebben staan, ik ben hem nog niet tegengekomen in een winkel.
In Delft heb ik hem een paar dagen geleden nog bekeken. Ik was positief verrast. Had een dof schermpje verwacht maar dat was totaal niet het geval.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 19-06-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

fsfikke schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:47:
[...]

In Delft heb ik hem een paar dagen geleden nog bekeken. Ik was positief verrast. Had een dof schermpje verwacht maar dat was totaal niet het geval.
Pfft. Vóór het huidige model (unibody) was mat de standaard en wilde niemand de glossy variant, en nu verwacht iedereen opeens een "dof schermpje"? |:(

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Voor mensen die graag buiten werken, of aan foto- en/of video-editing doen is een mat scherm toch erg handig hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
joke_name schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:32:
@Dj Daniel, Wordt het materiaal wel omgezet naar pro-res of andere makkelijk editbaar formaat. Bijna geen enkel laptop kan native H264 editten.
Dacht dat ook nog meer lag aan de bitrate, al werken met prores en imovie niet al te handig(laatste keer dat ik het gebruikte, was het niet erg fijn). :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:27

Lulukai

God's gift to women

Ik heb een MPB 13 van 2011. Als ik via Parallels 1 virtuele machine draai met 7 Ultimate erin én nog een paar extra programma's (browsers, Word..) dan wordt die zo traag als stroop en soms ook vastlopers. Ik zou nu graag 2 virtuele machines vlot kunnen draaien, wat is momenteel de bottleneck van mijn systeem? HDD of te weinig RAM?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:29

Osxy

Holy crap on a cracker

ruyckske schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:24:
Ik heb een MPB 13 van 2011. Als ik via Parallels 1 virtuele machine draai met 7 Ultimate erin én nog een paar extra programma's (browsers, Word..) dan wordt die zo traag als stroop en soms ook vastlopers. Ik zou nu graag 2 virtuele machines vlot kunnen draaien, wat is momenteel de bottleneck van mijn systeem? HDD of te weinig RAM?
Vooral ram maar een SSD zal heel veel schelen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@ruyckske: Geheugen & SSD. Je wilt duidelijk nogal wat met zo'n instapmodelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Vastlopers ga je niet oplossen met een SSD of meer ram imo.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:27

Lulukai

God's gift to women

Ja het is inderdaad een SSD of meer RAM, maar mijn vraag is aan wat ik het meeste baat ga hebben: ram bij of HDD vervangen door SSD.

Verder vind ik 1199 euro voor een laptop geen instapmodelletje meer.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
kaos- schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:44:
Vastlopers ga je niet oplossen met een SSD of meer ram imo.
Hij geeft aan dat het vastlopers zijn nadat het systeem eerst traag wordt. Bij virtualisatie is meer ram vaak de oplossing voor dit soort problemen. Bij mij helpt meer ram iig enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
TranceSetter schreef op maandag 20 juni 2011 @ 15:34:
[...]

Hij geeft aan dat het vastlopers zijn nadat het systeem eerst traag wordt. Bij virtualisatie is meer ram vaak de oplossing voor dit soort problemen. Bij mij helpt meer ram iig enorm.
Heb wel es belachelijke dingen gedaan back in the days met 3D studio max met 256 (!!) MB ram. Swapfile zat dik over de 4GB, maar geen vastlopers hoor.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:20
Ik denk dat beide wel handig is.
Ik heb dezelfde situatie gehad bij de standaard config, toen met een SSD erin en mijn huidige config heeft ook nog 8GB en ik moet zeggen dat ie nu gewoon heerlijk draait, waar ie eerst nog stotterde bij redelijk gebruik met de SSD (wanneer RAM volliep) en niet te werken was met de standaard config.

Mocht je geen geld hebben om beide in één keer te bekostigen, zou ik beginnen met de upgrade naar een SSD, dat zal de grootste performance winst geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 23:59
ruyckske schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:24:
Ik wil ook graag overstappen naar een Mac book pro/air, maar ben er nog steeds niet uit, twijfel al heel lang.

Maar hoezo is dit bovenstaande wél mogelijk op een normale win7 machine met VMware en bijvoorbeeld 1 server en 2 win7 clients. Dit draait allemaal soepel op een dualcore met 4 gig ram en normale hdd. Werk hier op de opleiding zonder problemen mee

Dit draait zonder een SSD en 4 gig ram..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ik snap je post niet helemaal... lijken wat tegenstrijdige dingen in te staan.
Gangster93 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:30:
[...]

Ik wil ook graag overstappen naar een Mac book pro/air, maar ben er nog steeds niet uit, twijfel al heel lang.

Maar hoezo is dit bovenstaande wél mogelijk op een normale win7 machine met VMware en bijvoorbeeld 1 server en 2 win7 clients.
sja ligt aan de specs van de "normale win7 machine".
Dit draait allemaal soepel op een dualcore met 4 gig ram en normale hdd. Werk hier op de opleiding zonder problemen mee
Jij draait een host OS + een virtuele server en 2 virtuele clients met 4 GB geheugen?
In principe is dit goed mogelijk, op zowel een windows host als een OSX host, daar moet het verschil niet in zitten.
Wat de uitdaging in deze setup is dat je eigenlijk geen applicaties (in host of VMs kan draaien). Je hebt zeg maar 1 GB ram voor elke machine, wat werkt als je er maar niet teveel mee doet.
Dit draait zonder een SSD en meer ram..
wat draait waar met hoeveel ram?

hieronder mijn eigen ervaringen en verwachtingen:

- 2 GB ram is erg weinig voor OSX, maar zolang je niet teveel doet kan het ermee door

- Als je 2GB van OSX moet delen met een VM houd het helemaal niks over, je moet dan heel selectief met openstaande apps omgaan, anders ga je direct swappen. Ook zware apps is dan uit den boze (korte tijd gedraaid voor ik van 2 naar 4GB ram ben gegaan)

- 4GB ram werkt lekker voor OSX, ook met een running win7 VM met 1GB RAM toebedeeld.
Dit is de setup die ik nu open heb staan, maar ik gebruik mijn win7 dan ook vrij beperkt, heb nu alleen IE open staan met wat activeX control apps en een citrix remote desktop die onder OSX niet aan de praat te krijgen is. In OSX zie ik 636 MB in gebruik voor de VM met 3 medium apps open.
in OSX staat op dit moment ook niet zoveel open, safari, mail, finder, itunes, terminal en activiteiten weergave. Hier heb ik nog 240 vrij en 1GB inactief (dus zeg maar 1.2GB beschikbaar)
Nog amper page outs geregistreerd (3.4MB), dus vrijwel geen swap

- Als ik bovenstaande door zou trekken naar meer VM's of zwaarder gebruik binnen 1 of meerdere VM's zou ik zeggen dat OS en platform onafhankelijk, met 4 GB 2 VMs de max is bij licht gebruik, 1 VM bij medium gebruik (met gebruik bedoel ik dan hoeveelheid applicaties open)
met 8 GB moet je een eind verder komen, dan moet je prima 3 VM's met medium gebruik of 2 VM's met zwaarder gebruik kunnen draaien.

Zelf heb ik er ook een SSD inzitten, voordeel hiervan is dat je VM's ook razendsnel opstarten of uit suspend komen. En als je toch tegen de max van je geheugen aan zit zal swappen soepeler gaan, maar dat is lekker om de uitzonderingen op te vangen, als je structureel gaat swappen moet je echt meer RAM anders wordt je knettergek.

anyway, mijn ervaring/mening over RAM/SSD icm met VM's

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 20-06-2011 17:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 23:59
@hierboven, heb me post aangepast. stond er een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Gangster93 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 17:24:
@hierboven, heb me post aangepast. stond er een beetje raar.
duidelijk, dan komt het er denk ik op neer wat je met de 3 VM's wilt doen... Ik heb voor de gein eens even 2 duplicaten van mijn win7 vm gemaakt, om te kijken wanneer het moeilijk begint te worden.

Als deze alle 3 zijn gestart word loopt de 4 GB al aardig vol al is dat niet te zien aan het geheugen gebruik van de parallels processen (maar wel in het totaal, ik denk niet dat deze waarden realistisch zijn, totaal in die kolom telt ook niet op tot 4GB) :
Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/3vm_met_niks.png
Hier kan je zien dat het vrije en inactieve geheugen al aardig beperkt is, alles wat verder gestart word kan dus potentieel voor swapping gaan zorgen...
Alles reageert nog gewoon soepel

Vervolgens in OSX word 2011, excel 2011, PS CS4 (inc 2 psd's van 15 mb per stuk), dreamweaver CS4 geopend, dat ging allemaal nog redelijk omdat er een SSD in zit, maar de swap moet hier al worden ingezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/3vm_host_load.png

Als ik dan ook nog eens van alles open in de VMs krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/3vm_full_load.png
swap is verder toegenomen, maar ook het gebruik ervan, systeem voelt nu echt niet meer zoals het zou moeten, als je eenmaal bent geswitched naar een applicatie gaat het wel, maar het wisselen gaat veel trager dan normaal (ondanks de SSD)
Ook nieuwe apps openen gaat niet meer zo snel, omdat er eerste geheugen vrijgemaakt moet worden.

Kortom het is gewoon te vol, ik zou dit niet dagelijks met 4GB geheugen willen doen.

Na het sluiten van 2 VM's ben ik weer terug bij een vertrouwd systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/1vm_load_host.png
beetje bewegingsruimte voor nieuwe dingen, en genoeg ruimte voor de reeds geopende apps. Als ik hier een tijdje in rond speel word de swap verder zelden/niet aangesproken, alles verder soepel

Dus wil je regelmatig 3 VMs tegelijk op hun staart trappen, neem 8GB (of meer), is het sporadisch of met minimale load, kan je met 4 af, (maar dat zou niet mijn keuze zijn, je moet dan namelijk echt op je gebruik letten)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Hoe lang duurt het bij jullie voordat de accu van 100% naar 95% gaat terwijl de MBP aan de stroom hangt?

Ik heb het idee dat het bij mij nogal snel gaat. Een dag of 3 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@Philflow: Waarom zou je 'm ook aan de stroom laten hangen? Kleine moeite om dat kabeltje af en toe los te halen. Ik zit vaak zat gewoon de hele middag op de bank zonder stroom. Zo blijft de accu ook nog in conditie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Froggle schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:40:
@Philflow: Waarom zou je 'm ook aan de stroom laten hangen? Kleine moeite om dat kabeltje af en toe los te halen. Ik zit vaak zat gewoon de hele middag op de bank zonder stroom. Zo blijft de accu ook nog in conditie. :)
De accu heeft een beperkt aantal cycles. Daarom maak ik het liefst zo min mogelijk cycles. Om de accu in goede conditie te houden is 1x per maand een volledige cycle genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
1x per maand een cycle is echt te weinig :). 1x per maand moet je je accu calibreren. Het is veel beter om je MacBook gewoon normaal te gebruiken, en hem gewoon van de stroom af te hebben op de bank, en aan de stroom als hij echt moet opladen of als je lange tijd achter het bureau zit. Dan blijft de accu in een veel betere conditie dan slechts 1 cycle per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica