MacBook Pro 13 - Early 2011 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 2,3GHz Intel Core i5 of 2,7GHz Intel Core i7 • 4GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1333MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 320 GB/500 GB/750 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD 3000 met 384MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen • Één Thunderbolt-poort • Twee USB 2.0-poorten • Één FireWire 800-poort • Één SDXC-card slot • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10 • MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 63,5WHr batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 2,41cm • Breedte: 32,5cm • Diepte: 22,7cm • Gewicht: 2,04kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,3GHz: €1149 • 2,7GHz: €1449 |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html • Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody • Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ ![]() |
Oude topics: |
• [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 • [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 14 |
MacBook Pro 15/17 - Early 2011 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 15,4-inch (1440x900 LED) of optioneel 1680x1050 LED (à €100) (mat is optie à €50) • 17-inch (1920x1200 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 15,4": 2,0GHz, 2,2GHz Core i7 of 2,3GHz Core i7 • 17": 2,2Ghz of 2,3Ghz Intel Core i7 • 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1333MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 500 GB (5400 rpm), 750 GB (5400/7200 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD 3000 grafische processor met 384MB DDR3 gedeeld werkgeheugen • AMD 6490M met 256MB (2,0GHz) of AMD 6750M 512MB GDDR3-geheugen • Één Thunderbolt-poort • Één FireWire 800-poort • Één ExpressCard 34 slot (17") • Één SDXC-card slot • Twee (17": drie) USB 2.0-poorten • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10 • MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 77,5WHr (15,4") of 95Whr (17") batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 15,4" 2,41cm / 17" 2,5cm • Breedte: 15,4" 36,4cm / 17" 39,3cm • Diepte: 15,4" 24,9cm / 17" 26,7cm • Gewicht: 15,4" 2,49kg / 17" 2,99kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,0GHz: €1749 • 2,2GHz: €2149 • 2,3Ghz: €2399 • 2,2GHz: €2499 (17inch) |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbookpro/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/features.html • De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/1 ![]() |
Anoniem: 107117
Ik eet en drink altijd boven mijn MacBook Pro, maar ben wel extra voorzichtig.
Er is in de 5 jaar dat ik een laptop heb altijd erg voorzichtig, sinds ik een Mac heb nog iets voorzichtiger gezien prijs
Er is in de 5 jaar dat ik een laptop heb altijd erg voorzichtig, sinds ik een Mac heb nog iets voorzichtiger gezien prijs
Je laptop poetsen en af en toe aaien... only with apple. Ik ben er ook bijna paranoia zuinig op. Hij gaat wel elke dag gewoon mee naar het werk.. Al is de tas die ik daarvoor gebruik ook speciaal uitgezocht voor de MBP... hij moest er wel goed in passen, en beschermd zijn. De rest van de eisen voor een tas kwamen daarna pas.Anoniem: 107117 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 22:57:
Ik eet en drink altijd boven mijn MacBook Pro, maar ben wel extra voorzichtig.
Dit heb ik alleen nog maar meegemaakt met mijn LianLi behuizing vroeger.
Eigenlijk een beetje triest
FreeReef.nl
Anoniem: 390615
heb juist dit filmpje gezien ( http://www.dumpert.nl/med...l_a_hackers_computer.html) en vroeg mij af of er na prey nog goeie programma's zijn om je mac te beveiligen?
Tja, is het triest om zuinig te zijn op iets wat 2 tot 3 keer zoveel kost dan een "normale" laptop?World Citizen schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 23:15:
[...]
Je laptop poetsen en af en toe aaien... only with apple. Ik ben er ook bijna paranoia zuinig op. Hij gaat wel elke dag gewoon mee naar het werk.. Al is de tas die ik daarvoor gebruik ook speciaal uitgezocht voor de MBP... hij moest er wel goed in passen, en beschermd zijn. De rest van de eisen voor een tas kwamen daarna pas.
Dit heb ik alleen nog maar meegemaakt met mijn LianLi behuizing vroeger.
Eigenlijk een beetje triest
Mijn vorige laptop was ~500 euro, mijn mbp was 1800 euro, dan is het toch niet zo raar om daar zuiniger op te zijn?
Nee dat is zeker niet raar. Altijd we zuinig op mijn spullen al had ik in het verleden wel eens struikel acties waardoor hetgeen ook viel. gewoon lomp dus.
Moet ik natuurlijk wel afkloppen maar zoiets is al een hele tijd geleden, wil soms gewoon te snel trap op/af etc.
Ook eens mijn zakken niet goed nagekeken en mijn ipod nano mee laten doen in een wasbeurt van ongeveer 3 uur... hij deed het nog wel afgezien van stukke backlight, batterij die in een kwartier leeg was ondanks "volledige" oplaad beurt. Gewoon dom van mij.
Met mijn MBP zijn er nog geen rare dingen gebeurt en dat wil ik graag zo houden..
Moet ik natuurlijk wel afkloppen maar zoiets is al een hele tijd geleden, wil soms gewoon te snel trap op/af etc.
Ook eens mijn zakken niet goed nagekeken en mijn ipod nano mee laten doen in een wasbeurt van ongeveer 3 uur... hij deed het nog wel afgezien van stukke backlight, batterij die in een kwartier leeg was ondanks "volledige" oplaad beurt. Gewoon dom van mij.
Met mijn MBP zijn er nog geen rare dingen gebeurt en dat wil ik graag zo houden..
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Nou is helaas nog niet mijn vraag beantwoord maar is er wel een gesprek gaande waarom je wel of niet moet eten.. bestaat er nou zo een cover voor je keyboard?
Ja, http://www.bhphotovideo.c...rd_Cover_for_MacBook.htmlkyddil schreef op zondag 08 mei 2011 @ 19:51:
Nou is helaas nog niet mijn vraag beantwoord maar is er wel een gesprek gaande waarom je wel of niet moet eten.. bestaat er nou zo een cover voor je keyboard?
Ik zoek eigenlijk zoiets: http://www.rearthusa.com/Keyboard_p_166.html
Waarom neem je die niet dan? Of zit je met shipping vanuit de US?
Als ik me goed herinner vroeg iemand naar zo'n hoesje in de Nederlandse indeling, en deze zijn allemaal in de US indeling (met de enter liggend). Ik kan me voorstellen dat dat dan geen oplossing is.Nismod schreef op maandag 09 mei 2011 @ 08:03:
Waarom neem je die niet dan? Of zit je met shipping vanuit de US?
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
yep dat was ik..Digistorm schreef op maandag 09 mei 2011 @ 09:22:
[...]
Als ik me goed herinner vroeg iemand naar zo'n hoesje in de Nederlandse indeling, en deze zijn allemaal in de US indeling (met de enter liggend). Ik kan me voorstellen dat dat dan geen oplossing is.
Anoniem: 228038
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een nieuwe Macbook Pro 13" i5 met 128GB SSD, tot nu toe erg tevreden! Vooral de snelheid van de SSD is natuurlijk fantastisch. Laatst wel opnieuw moeten opstarten omdat kleuren niet normaal werden weergegeven, maar na deze reboot was alles weer zoals vanouds. Volgens mij heb ik dit euvel al vaker voorbij zien komen hier, maar ik dacht ik deel het toch even.
Heb met mezelf afgesproken om eerst nog wat te sparen voordat ik een Macbook Pro ga kopen....
Komt op zich wel goed uit. Lion is dan uit, de SSD's zijn dan goedkoper en misschien nog een nieuwe versie (??).
Zit alleen nog te twijfelen tussen een glossy of anti-glare scherm.....
Heb wat filmpjes bekeken en anti-glare is toch wel handiger buiten, maar weer jammer dat ie geen zwarte rand heeft. Zag ook niet zoveel verschil in kleuren eigenlijk.
Maar eens een keertje naar een PRS om ze naast elkaar te bekijken.
Komt op zich wel goed uit. Lion is dan uit, de SSD's zijn dan goedkoper en misschien nog een nieuwe versie (??).
Zit alleen nog te twijfelen tussen een glossy of anti-glare scherm.....
Heb wat filmpjes bekeken en anti-glare is toch wel handiger buiten, maar weer jammer dat ie geen zwarte rand heeft. Zag ook niet zoveel verschil in kleuren eigenlijk.
Maar eens een keertje naar een PRS om ze naast elkaar te bekijken.
Anoniem: 269758
Ik zou voor de anti glare gaan. Heb hem zelf ook en ben er meer dan tevreden over. Verder vind ik de grijze rand eigenlijk mooier dan de zwarte
Mee eens met hierboven, ik heb hiervoor de Alu MacBook gehad en wat was ik blij toen ik het verkocht had. Het werkt niet prettig voor mij, en ik merk niet heel veel verschil in de kleuren. Maar ga zeker even voor jezelf kijken, dan kan je voor jezelf besluiten
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
En dan denk je er goed aan te doen om voor je eerste laptop maar meteen een macbook pro te halen na lang met os x te hebben gespeeld.
Dan komen de problemen meteen al. Vastlopers en hangers tijdens het gebruik. Dus ik os x opnieuw installeren en helemaal kaal beginnen nog steeds problemen. 2 Dagen later, helemaal niets meer. Dus ik opstarten in met de install disc. Hdd proberen te herstellen-> fail, Hdd controleren-> fail, dan maar formatteren-> fail. Erg frustrerend als je net nog geen 2 maanden geleden een nieuwe mbp aanschaft voor 1800 euro.
Dus we gaan bellen met apple, na ruim 2 uur aan de telefoon á 12euro zijn we samen tot de conclusie gekomen dat de hdd toch echt kapot is (no shit). Dus ik ga hem maar brengen naar een asp á 4.50euro. Nog even gekeken maar nee hoor die hdd is echt dood. Dus vrijdag opsturen.
Krijg ik de week erna een mailtje dat hij klaarstaat dus ik dolblij naar de asp mijn mbp ophalen, en hij doet het weer. Alleen hdd vervangen. Dus ik kom thuis speel er 2 dagen mee en wat schetst dan mijn verbazing, hele grote vastloper. Dus ik hard reboot dmv powerknop ingedrukt houden. Ik denk kan gebeuren, dus ik start hem weer op krijgen we een knipperend foldertje met een vraagteken erin. Bloed bereikt een temperatuur van boven de 90graden
. Ik dus weer met de disc naar het install menu gaan. Hdd-> smart status failure. Die hebben we vorige keer ook gezien.
Dus ik vandaag weer bellen á 6euro ja meneer sorry kunnen we niets aan doen u moet hem maar weer terug sturen dus ik weer naar de asp á 4.50euro om mijn mbp weer te brengen.
Zeer vervelend dat je dit soort taferelen moet meemaken bij een laptop van meer dan 1800 euro. Als hij hierna weer kapot gaat zullen ze dat weten ook bij apple want dan eis ik mooi mijn geld + alle gemaakte kosten terug. Sorry maar na alle goede verhalen over apple ben ik een beetje bang dat ik of een maandagochtend modelletje heb gekregen of dat hij gewoon kapot is.
Dan komen de problemen meteen al. Vastlopers en hangers tijdens het gebruik. Dus ik os x opnieuw installeren en helemaal kaal beginnen nog steeds problemen. 2 Dagen later, helemaal niets meer. Dus ik opstarten in met de install disc. Hdd proberen te herstellen-> fail, Hdd controleren-> fail, dan maar formatteren-> fail. Erg frustrerend als je net nog geen 2 maanden geleden een nieuwe mbp aanschaft voor 1800 euro.
Dus we gaan bellen met apple, na ruim 2 uur aan de telefoon á 12euro zijn we samen tot de conclusie gekomen dat de hdd toch echt kapot is (no shit). Dus ik ga hem maar brengen naar een asp á 4.50euro. Nog even gekeken maar nee hoor die hdd is echt dood. Dus vrijdag opsturen.
Krijg ik de week erna een mailtje dat hij klaarstaat dus ik dolblij naar de asp mijn mbp ophalen, en hij doet het weer. Alleen hdd vervangen. Dus ik kom thuis speel er 2 dagen mee en wat schetst dan mijn verbazing, hele grote vastloper. Dus ik hard reboot dmv powerknop ingedrukt houden. Ik denk kan gebeuren, dus ik start hem weer op krijgen we een knipperend foldertje met een vraagteken erin. Bloed bereikt een temperatuur van boven de 90graden
Dus ik vandaag weer bellen á 6euro ja meneer sorry kunnen we niets aan doen u moet hem maar weer terug sturen dus ik weer naar de asp á 4.50euro om mijn mbp weer te brengen.
Zeer vervelend dat je dit soort taferelen moet meemaken bij een laptop van meer dan 1800 euro. Als hij hierna weer kapot gaat zullen ze dat weten ook bij apple want dan eis ik mooi mijn geld + alle gemaakte kosten terug. Sorry maar na alle goede verhalen over apple ben ik een beetje bang dat ik of een maandagochtend modelletje heb gekregen of dat hij gewoon kapot is.
@tweakG5 hoe duur of goedkoop die ook is dit hoort niet!
suc6 met de afhandeling er van.....
suc6 met de afhandeling er van.....
leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....
Idd, het doet er nu niet echt toe of het een laptop is van 1800 euro of eentje van 500 euro. Dat hoort gewoon niet. Ik vrees eerder een defect aan het logicboard, maar hij is nog in garantie dus geen probleem!
Onzin, of die laptop nou 200 euro of 2000 euro kost, een hardeschijf kan kapot gaan...Anoniem: 269758 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:44:
Idd, het doet er nu niet echt toe of het een laptop is van 1800 euro of eentje van 500 euro. Dat hoort gewoon niet. Ik vrees eerder een defect aan het logicboard, maar hij is nog in garantie dus geen probleem!
Misschien handiger om volgende keer een beetje mee te denken met het ASP en te zeggen dat ze je direct een losse hdd geven, of om te vragen of ze je kunnen bellen wanneer ze het onderdeel hebben. Scheelt je een keer rijden.
Voor de rest zie ik niets meer dan gewoon een opgeloste garantie kwestie...
Je kan nog even kijken of deze setting goed staat;
http://support.apple.com/kb/HT1934?viewlocale=en_US
[ Voor 6% gewijzigd door Flappiewappie op 09-05-2011 18:52 ]
Hier staat wat
Ik merkte inderdaad ook het 'getik' van de hdd op bij licht optillen / kantelen.
Google leerde al snel dat het om de sms ging.
Deze heb ik zojuist uigeschakeld via de bovenstaande link (tnx. daarvoor).
Maar is dit wel verstandig? kan het nu echt kwaad?
Gooi er niet mee ofzo
Ik moet zeggen mij wel te irriteren, dat de sms aansloeg bij minste of geringste.
Google leerde al snel dat het om de sms ging.
Deze heb ik zojuist uigeschakeld via de bovenstaande link (tnx. daarvoor).
Maar is dit wel verstandig? kan het nu echt kwaad?
Gooi er niet mee ofzo
Ik moet zeggen mij wel te irriteren, dat de sms aansloeg bij minste of geringste.
[ Voor 12% gewijzigd door Smirnoff op 09-05-2011 19:41 ]
Ik loop tegen iets aan in Snow Leopard..
Toen ik nog op Windows werkte, kon ik mijn muziek op mijn externe schijf zonder na te denken in sync houden met mijn systeem. Ik deed een ctrl+a'tje, ctrl+c'tje en een ctrl+v'tje en dan keek Windows zelfs wat ik allemaal al had en wat ik niet had wanneer ik aangaf dat ie geen duplicaten moet maken. Dat deed ik door op artiest niveau aan te geven dat ie ze moest merchen en op album niveau niet moet overschrijven.
Maar bij Snow Leopard vraagt ie alleen op artiest niveau of ie ze moet overschrijven of niet. Zo kan ik nieuwe nummers van een bestaande artiest niet syncen, want of ik moet overschrijven, wat me veel te lang duurt of ik moet aangeven dat ie ze niet overschrijft, maar dan stopt ie die nieuwe nummers dus niet in een bestaande map.
Het is misschien wat slecht uitgelegd, maar ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en kan aangeven of er een oplossing voor is of dat ik hier gewoon mee moet leven.
Toen ik nog op Windows werkte, kon ik mijn muziek op mijn externe schijf zonder na te denken in sync houden met mijn systeem. Ik deed een ctrl+a'tje, ctrl+c'tje en een ctrl+v'tje en dan keek Windows zelfs wat ik allemaal al had en wat ik niet had wanneer ik aangaf dat ie geen duplicaten moet maken. Dat deed ik door op artiest niveau aan te geven dat ie ze moest merchen en op album niveau niet moet overschrijven.
Maar bij Snow Leopard vraagt ie alleen op artiest niveau of ie ze moet overschrijven of niet. Zo kan ik nieuwe nummers van een bestaande artiest niet syncen, want of ik moet overschrijven, wat me veel te lang duurt of ik moet aangeven dat ie ze niet overschrijft, maar dan stopt ie die nieuwe nummers dus niet in een bestaande map.
Het is misschien wat slecht uitgelegd, maar ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en kan aangeven of er een oplossing voor is of dat ik hier gewoon mee moet leven.
Als je een beetje handig bent met de command line, kan je rsync proberen. Zeer krachtig en simpel programma om dit soort dingen te doen.RnB schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:25:
Hier ben ik het helemaal met je eens alles kan een keer kapot gaan ongeacht te prijs maar een beetje meer service mag je dan wel verwachten dat ze hem bijvoorbeeld komen ophalen of een monteur aan huis sturen maar dat terzijde.Flappiewappie schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:50:
[...]
Onzin, of die laptop nou 200 euro of 2000 euro kost, een hardeschijf kan kapot gaan...
Misschien handiger om volgende keer een beetje mee te denken met het ASP en te zeggen dat ze je direct een losse hdd geven, of om te vragen of ze je kunnen bellen wanneer ze het onderdeel hebben. Scheelt je een keer rijden.
Die link zal ik even doornemen als ik hem weer terug heb (hoogstwaarschijnlijk volgende week woensdag of vrijdag).
Dat van die losse hdd is wel heel handig dan kan ik ook even testen. Maar die hebben ze daar niet op voorraad. *edit en ze mogen niet zomaar een harde schijf meegeven om te testen. Het moet door apple gebeuren want die kan dan meteen kijken of er meer kapot is. edit* Ik heb wel van de medewerkers daar te horen gekregen dat ze minor repairs zoals het geheugen of de hdd net zo lang blijven vervangen tot dat de garantie op is. Dus zullen ze niet snel overgaan op vervanging van het logicboard of het vervangen van het gehele apparaat, maar op het moment dat de problemen zich weer voor gaan doen eis ik geld terug of een grotere repair want dit is natuurlijk wel zonde.
Ik houd jullie op de hoogte als ik nog problemen ondervind. Zelf ben ik wel van plan om een ssd erin te gaan zetten. Maar het is natuurlijk zonde als er iets anders is wat de problemen veroorzaakt en daarna mijn 400 euro dure ssd gaat slopen.
[ Voor 4% gewijzigd door tweakG5 op 10-05-2011 12:00 ]
Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, maar ik zal de tutorials eens volgen, misschien dat het lukt.tarlitz schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:49:
[...]
Als je een beetje handig bent met de command line, kan je rsync proberen. Zeer krachtig en simpel programma om dit soort dingen te doen.
Dankje.
Dat van de prijs sloeg meer op de service, vindt het maar bagger wat ze hem hebben laten doen(al dat bellen/rondlopen).Flappiewappie schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:50:
[...]
Onzin, of die laptop nou 200 euro of 2000 euro kost, een hardeschijf kan kapot gaan...
Verder zou ik het dan wel raar vinden dat zijn HD 2x crashed, daarom dat ik eerder denk dat er iets aan het logicboard is die niet goed zit, die dan op zijn beurt iets met de HD doet.
Dat met het logicboard had ik ook al voorgelegd aan de meneer van applesupport. Ik ga namelijk heel voorzichtig met mijn spullen om en de laptop is nog nooit gevallen oid. Maar ze zeiden dat ik hem nog maar een keer moest inleveren. Met een beetje geluk vervangen ze nu wel het logicboard. Zo niet dan hoop ik dat hij het blijft doen maar dan acht ik de kans niet hoog dat ik hem langer dan een week kan gebruiken. Ondervind ik dan weer problemen zal ik stappen ondernemen op vervanging van het hele toestel of mijn geld terug. Dan koop ik hem wel opnieuw.Anoniem: 269758 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:25:
[...]
Dat van de prijs sloeg meer op de service, vindt het maar bagger wat ze hem hebben laten doen(al dat bellen/rondlopen).
Verder zou ik het dan wel raar vinden dat zijn HD 2x crashed, daarom dat ik eerder denk dat er iets aan het logicboard is die niet goed zit, die dan op zijn beurt iets met de HD doet.
Anoniem: 389207
Zucht, deze morgen doe ik mijn Macbook Pro 13" open en zie ik dat er een lange haar op mijn scherm hangt. Ik wil het erafvegen en merk dat het geen haar maar een barst is... Er loopt een grote barst over het scherm. In de bovenkant lopen er nog een paar barstjes. Aan het LCD-display is er geen schade.
Daarnet even langs de Apple shop geweest en een herstelling zou een 350 euro kosten. Ze zouden de hele schermunit moeten vervangen. Maar ik zou geen nieuw scherm hoeven, enkel een nieuwe glasplaat is voldoende. Iemand ervaring met het zelf vervangen van de glasplaat? Wat zou me zoiets kosten?
Daarnet even langs de Apple shop geweest en een herstelling zou een 350 euro kosten. Ze zouden de hele schermunit moeten vervangen. Maar ik zou geen nieuw scherm hoeven, enkel een nieuwe glasplaat is voldoende. Iemand ervaring met het zelf vervangen van de glasplaat? Wat zou me zoiets kosten?
Zijn vast genoeg tips over te vinden via Google.Anoniem: 389207 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:00:
Zucht, deze morgen doe ik mijn Macbook Pro 13" open en zie ik dat er een lange haar op mijn scherm hangt. Ik wil het erafvegen en merk dat het geen haar maar een barst is... Er loopt een grote barst over het scherm. In de bovenkant lopen er nog een paar barstjes. Aan het LCD-display is er geen schade.
Kijk maar eens op bijvoorbeeld Ebay hier
Verder zou je even kunnen kijken op ifixit
[ Voor 8% gewijzigd door mpfan op 10-05-2011 12:12 . Reden: toevoeging ]
Aanstaande maandag is het zover, even een weekje er tussen uit. Ik vlieg via Singapore Airport waar ik een transfer heb van 3 uur. Op de luchthaven zit natuurlijk Istudio
De wissel koers op dit moment is best gunstig, ik heb een MBA (najaar 2010) maar overweeg het toch om een exemplaar te bemachtigen aangezien de prijs zo mooi is.
Bedrag x ~ 0,57 is prijs in Euro.
De wissel koers op dit moment is best gunstig, ik heb een MBA (najaar 2010) maar overweeg het toch om een exemplaar te bemachtigen aangezien de prijs zo mooi is.

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2011 20:01 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hey allemaal. Ik heb een 13" 2009 MBP (MB990) met 2GB standaard geheugen die af en toe blijft hangen in web-browser. Ik gebruik Chrome, maar hij doet het ook in Safari
Dit is wat gebeurd. Als ik wil typen in de adresbalk dan gebeurd er niets. De cursorbalk knippert ook niet. Naar een paar seconden of na wat random klikken in de balk verschijnt opeens alle getypte text. Een freeze dus. Er verschijnt geen strandbal. Daarom lijkt het me een hardware matig probleem en niet software matig.
Wat heb ik zelf gedaan om het probleem op te lossen:
Ik ben al naar de Apple dealer geweest en deze gaf het advies het OSX opnieuw te installeren. Dit heb ik gedaan en het probleem leek opgelost. Maar sinds kort doet het probleem zich weer voor.
Ik heb diverse google searches gedaan maar heb nergens een vergelijkbaar probleem gevonden. Misschien gebruik ik de verkeerde zoek termen.
Herkend iemand dit?
Later deze week ga ik het geheugen vervangen/upgraden. Misschien dat het daar aan ligt.
Dit is wat gebeurd. Als ik wil typen in de adresbalk dan gebeurd er niets. De cursorbalk knippert ook niet. Naar een paar seconden of na wat random klikken in de balk verschijnt opeens alle getypte text. Een freeze dus. Er verschijnt geen strandbal. Daarom lijkt het me een hardware matig probleem en niet software matig.
Wat heb ik zelf gedaan om het probleem op te lossen:
Ik ben al naar de Apple dealer geweest en deze gaf het advies het OSX opnieuw te installeren. Dit heb ik gedaan en het probleem leek opgelost. Maar sinds kort doet het probleem zich weer voor.
Ik heb diverse google searches gedaan maar heb nergens een vergelijkbaar probleem gevonden. Misschien gebruik ik de verkeerde zoek termen.
Herkend iemand dit?
Later deze week ga ik het geheugen vervangen/upgraden. Misschien dat het daar aan ligt.
@sjer:
Hou met de Activity Monitor eens de processorbelasting in de gaten..
Als daar niks boeiends uit komt, dan lijkt het een interrupt. Kun je de muis wel bewegen op het moment van de freeze? Of is hij echt helemaal frozen?
Blijft alles wel gewoon werken als je grote bestanden downloadt? Wat doen andere programma's op de achtergrond als dit zich voordoet? Stopt alles ermee? (laat eens een mp3'tje afspelen op de achtergrond in itunes of vlc)
In Chrome zou je suggested sites misschien nog uit kunnen zetten.. (bij mij heet het o.a. "use a prediction service for URL's typed in the address bar"
Last but not least, heb je de Apple Hardware Test al eens gedraaid? (staat op bijgeleverde dvd en bevat o.a. memory test)
Hou met de Activity Monitor eens de processorbelasting in de gaten..
Als daar niks boeiends uit komt, dan lijkt het een interrupt. Kun je de muis wel bewegen op het moment van de freeze? Of is hij echt helemaal frozen?
Blijft alles wel gewoon werken als je grote bestanden downloadt? Wat doen andere programma's op de achtergrond als dit zich voordoet? Stopt alles ermee? (laat eens een mp3'tje afspelen op de achtergrond in itunes of vlc)
In Chrome zou je suggested sites misschien nog uit kunnen zetten.. (bij mij heet het o.a. "use a prediction service for URL's typed in the address bar"
Last but not least, heb je de Apple Hardware Test al eens gedraaid? (staat op bijgeleverde dvd en bevat o.a. memory test)
[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 11-05-2011 21:15 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Thnx voor je reply.
De muis van ik gewoon bewegen. Alleen het venster freezed.
Ik heb net een 1000MB bin gedownload en iTunes opgestart. Dat ging prima. Ook als ik snel door mijn muziek bibliotheek klik en nummers start.
Bij een volgende keer dat het gebeurd zal ik de Activity Monitor eens bekijken. Het gebeurd op random momenten maar wel meerdere keren per dag.
EDIT: ik ga de hardware test draaien.
De muis van ik gewoon bewegen. Alleen het venster freezed.
Ik heb net een 1000MB bin gedownload en iTunes opgestart. Dat ging prima. Ook als ik snel door mijn muziek bibliotheek klik en nummers start.
Bij een volgende keer dat het gebeurd zal ik de Activity Monitor eens bekijken. Het gebeurd op random momenten maar wel meerdere keren per dag.
EDIT: ik ga de hardware test draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door sjer op 11-05-2011 21:20 ]
let wel even op dit als k me niet vergis prijzen zonder btw. en toen wij daar een stop over hadden was daar amper wat op voorraad.Destianto schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:47:
Aanstaande maandag is het zover, even een weekje er tussen uit. Ik vlieg via Singapore Airport waar ik een transfer heb van 3 uur. Op de luchthaven zit natuurlijk Istudio
[afbeelding]
Maar goed, dat hoef je ook pas te betalen als je in Nederland langs de douane wandelt. Doos wegkieperen, veel aanpassingen doen in het OS (alsof je er al tijden mee werkt) en klaar is je belastingvrije laptopmikerosauer schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:42:
[...]
let wel even op dit als k me niet vergis prijzen zonder btw. en toen wij daar een stop over hadden was daar amper wat op voorraad.
En trek ook maar gelijk dat wat je niet meer aan belasting betaald af van de waarde waarvoor je 'm op een later stadium weer kan verkopen. Zie er dus geen nut in om zo omslachtig te doen.Zegato schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:12:
[...]
Maar goed, dat hoef je ook pas te betalen als je in Nederland langs de douane wandelt. Doos wegkieperen, veel aanpassingen doen in het OS (alsof je er al tijden mee werkt) en klaar is je belastingvrije laptop
maar als je hem daar koop betaal je gewoon de btw hoor. niet alles op de airport is taxfree
Deze heeft geen fouten gevonden (korte en lange test).Lethalis schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:07:
@sjer:
Beetje vreemd. Heb het gevoel dat het systeem een flink stuk sneller is nu. Kan dat door een test?
Nou goed. Iig bedankt voor je hulp. Als het probleem zich weer voor doet laat ik het weten.
@Sjer, Heej. Ik heb ook een MB990 met 8GB RAM en heb de laatste tijd hetzelfde probleem (in chrome). Niet alleen in de adresbalk, maar alle tekstvakken. Het gebeurt bij mij ongeveer 2x per dag, maar ik denk dat het gewoon een foutje in Chrome is. Het feit dat het bij jou ook in Safari gebeurd doet me dus nu vermoeden dat er misschien iets anders aan de hand is. Ik erger me er niet zo aan, rest doet het perfect en het is puur in Chrome, maar het is wel vervelend dat je dan weer je tabblad moet sluiten om opnieuw naar de webpagina te gaan.
Ik zal eens gaan google'en of meer mensen het probleem hebben...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Op de luchthaven van Singapore is een of andere tax-refund balie. Als Europeaan kun je daar van de producten die je in Singapore gekocht hebt de locale BTW terug krijgen. Zo ging dat ook bij de camera die wij daar gekocht hebben. Je moet wel de tijd hebben om in de rij te gaan staan daar...mikerosauer schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:25:
maar als je hem daar koop betaal je gewoon de btw hoor. niet alles op de airport is taxfree
Ik heb nog een hackintosh pc staan met hetzelfde probleem.. dat is ook een core2duo, maar dan 2.66 ghz en 4 gb ram.RobbieB schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:00:
Volgens mij kreeg ik het sinds een bepaalde OS update.. ik weet niet meer of het 10.6.6 of 10.6.7 was, maar meer mensen klaagden erover.
Voor de rest weet ik zeker dat de hardware goed is.. en had ik het probleem eerder niet.
Anyways.. op mijn mbp met core i5 merk ik er niks van. Dus misschien dat het zich alleen voordoet bij bepaalde modellen van Apple?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
de laatste tijd hapert mijn mac zoveel. vooral bij youtube filmpjes, telkens blijft hi jeen halve seconde hangen. (in firefox) nog iemand dit probleem? of eventueel een oplossing?
gr
*edit * nu ik safari gebruik daalt de temp van 68°C naar 47°C idle.
gr
*edit * nu ik safari gebruik daalt de temp van 68°C naar 47°C idle.
[ Voor 16% gewijzigd door sQuare8 op 13-05-2011 12:58 ]
Kan je daar het bedrag in cash krijgen, of kan het alleen naar CC worden terug gestort. ( was eigenlijk niet van plan CC mee te nemen )Brm-G schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:04:
Op de luchthaven van Singapore is een of andere tax-refund balie. Je moet wel de tijd hebben om in de rij te gaan staan daar...
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Volgens mij gewoon cash in singapore Dollar maar durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.Destianto schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:30:
[...]
Kan je daar het bedrag in cash krijgen, of kan het alleen naar CC worden terug gestort. ( was eigenlijk niet van plan CC mee te nemen )
Ben ik de enigste die de adapter kabel net niet goed opgerold krijgt?
als je de kabel om de clipjes heen rolt, dan komt het uiteinde bij mij altijd precies op de kopse kant, ipv de lange kant van de adapter....
Dus hij zit niet aan de zijkant zoals hieronder op de foto.,..
als je de kabel om de clipjes heen rolt, dan komt het uiteinde bij mij altijd precies op de kopse kant, ipv de lange kant van de adapter....
Dus hij zit niet aan de zijkant zoals hieronder op de foto.,..

FreeReef.nl
dat wordt stad en land afbellen!! er is ook een apart topic over levertijden suc6Froggle schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:49:
Is iemand toevallig bekend hoe het met de levering in Nederland gesteld staat van de MBP's met US toetsenbord? Of is er iemand misschien bekend waar ze deze al standaard op voorraad hebben? Dat zou me een hoop belletjes besparen.
Er viel mij gisteren en vandaag iets op, ik heb mijn achtergronden op willekeurige volgorde draaien om de zoveel minuten. Dit doet hij gewoon goed, maar als ik hem aanzet als hij echt is uitgezet start hij áltijd met dezelfde achtergrond eerst zie ik een ander maar als alles dan een halve seconde staat m'n doc etc etc dan springt hij altijd naar 1 en dezelfde achtergrond terug om daarna als de minuten voorbij zijn wel gewoon te rouleren.
Het is niet vervelend ofzo maar het viel mij op, is dat bij jullie ook zo?
PS: bij versie 10.6.7
Het is niet vervelend ofzo maar het viel mij op, is dat bij jullie ook zo?
PS: bij versie 10.6.7
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
klopt dat is hier ook zo.maar dan wel van uit slaapstand,zet me book nooit uit namelijk
Ik heb die van mij online bij apple besteld en ik had de laptop binnen 2 weken in huis. Ik ben ook op zoek gegaan bij de store's in nederland maar hier hadden ze bijna allemaal MBP's met een NL toetsenbord op voorraadFroggle schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:49:
Is iemand toevallig bekend hoe het met de levering in Nederland gesteld staat van de MBP's met US toetsenbord? Of is er iemand misschien bekend waar ze deze al standaard op voorraad hebben? Dat zou me een hoop belletjes besparen.
Sja, het probleem is dat je het toetsenbord van een MBP ook niet zomaar even vervangt, gezien die unibody. Waarschijnlijk hebben ze die sowieso niet bij de APR's, dus dan kom ik dus alweer snel bij zo'n loesje zaakje uit. Nog even overwegen dus of ik het ook kan doorstaan met een NL toetsenbord.
Vriend van me heeft vorige week een Macbook Pro met US toestenbord besteld bij de iCenter in Tilburg. Ze konden hem een dag later al leveren.
Ik heb de laatste nieuwe Macbook Pro, maar ik wil graag mijn 1080p scherm aansluiten via HDMI. De MBP heeft hiervoor geen aansluiting, ik moet dus een extension kabel kopen die via Thunderbold of Firewire werkt?
.
DP naar HDMIruyckske schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:27:
Ik heb de laatste nieuwe Macbook Pro, maar ik wil graag mijn 1080p scherm aansluiten via HDMI. De MBP heeft hiervoor geen aansluiting, ik moet dus een extension kabel kopen die via Thunderbold of Firewire werkt?
Maar er zit toch geen DisplayPort meer op de MBP? Of is dit samengesmolten met Thunderbolt?
.
Dat klopt, deze is samengesmolten met Thunderbolt
Maar het gebruikt nog wel dezelfde aansluiting. Ik gebruik zelf ook de Mini-DP naar HDMI kabel en het werkt zonder problemen!
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Je kunt de gewoon de Mini Displayport naar HDMI adaptertjes gebruiken. Thunderbolt & Mini DisplayPort zitten nu samen.ruyckske schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:27:
Ik heb een nieuwe 13" en het systeem freezed weleens voor 5-10 sec als ik 'm uit slaapstand haal (deksel open klap). Hebben meer mensen hier last van? De laatste update zou dat moeten verhelpen, maar dat is niet het geval..
Ik heb dit ook dat ik een 5 tal seconden moet wachten vooraleer ik mijn password kan intypen.
.
Is dit niet "gewoon" omdat je harde schijf nog aan het opspinnen is omdat hij uit de slaapstand moet komen?ruyckske schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:55:
Ik heb dit ook dat ik een 5 tal seconden moet wachten vooraleer ik mijn password kan intypen.
Mijn toetsaanslagen worden niet geregistreerd, hoewel het inlogvenster er wel al staat.
.
Ik heb het zo nu en dan ook met mijn SSD, dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Ik denk dat het een uitgelopen initialisatie is, want ik heb het niet altijd.Tjoekie schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:58:
[...]
Is dit niet "gewoon" omdat je harde schijf nog aan het opspinnen is omdat hij uit de slaapstand moet komen?
Wat mij meer ergert is dat ie soms mijn network niet pakt nadat ie uit de slaapstand is gehaald. Dan krijg ik een window met alle networks in de buurt. Dit is dan alleen op te lossen met een reboot.
Wil mijn MacBook pro 2011 uitbreiden naar 8gb, maar weet niet zo goed wat ik het beste kan kopen. Iemand nog suggesties voor rond de ~100euro?
(heb wel onderzoek gedaan maar misschien heeft er hier iemand ervaring mee?)
voor verder onderzoek \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2Robin Chung schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:41:
Wil mijn MacBook pro 2011 uitbreiden naar 8gb, maar weet niet zo goed wat ik het beste kan kopen. Iemand nog suggesties voor rond de ~100euro?
Ik heb de Mushkin 2x4GB gehaald bij MyCom. Het draait nu 5 dagen stabiel. Ik ben nog geen kernel panics tegengekomen. (klop-klop)Robin Chung schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:41:
------
Even een vraagje: Is het 'slecht' voor je MBP als ik mijn MBP dichtklap voordat hij in slaapstand zit? (Apple-tekentje->Sleep->dichtgeklapt voordat lampje zit te knipperen)
Nee want je hij gaat automatisch in slaapstand als hij wordt dichtgeklapt.Chuckiej schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:27:
[...]
Ik heb de Mushkin 2x4GB gehaald bij MyCom. Het draait nu 5 dagen stabiel. Ik ben nog geen kernel panics tegengekomen. (klop-klop)
------
Even een vraagje: Is het 'slecht' voor je MBP als ik mijn MBP dichtklap voordat hij in slaapstand zit? (Apple-tekentje->Sleep->dichtgeklapt voordat lampje zit te knipperen)
Ik doe dat niet eens, ik klap het al jaren gewoon dicht zonder iets te doen via het menu. Volgens mij is het niet nodig om het via het menu te laten slapen als je het dichtklapt.Chuckiej schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:27:
[...]
Ah oke... want ik heb nogal vaak last van dat de MBP uit zichzelf wakker wordt. Dit gebeurt meestal binnen een paar minuten nadat ik de MBP in slaapstand heb gezet. Na een minuutje gaat ie dan wel weer slapen, maar dat hoort niet zo gok ik
Vandaag nieuwe macbook pro 13" 2.3 ghz gekocht, voor 999,- was in de aanbieding bij de MediaMarkt. Nu even alles ontdekken, een behoorlijke overstap van windows naar osx.
Een beetje off-topic, maar waarzo?Craztas schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:27:
Vandaag nieuwe macbook pro 13" 2.3 ghz gekocht, voor 999,- was in de aanbieding bij de MediaMarkt. Nu even alles ontdekken, een behoorlijke overstap van windows naar osx.
Bij de mediamarkt in Zwolle, of bedoel je dat niet? (actie duurt tot 22:00)
Dat is me iets te hard doorrijden vanuit RotterdamCraztas schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:38:
[...]
Bij de mediamarkt in Zwolle, of bedoel je dat niet? (actie duurt tot 22:00)
dat is dan wel het 2010 model denk k ?Craztas schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:27:
ik zag de actie ook al in de media markt, scheelt toch behoorlijk. is inderdaad het 2011 model.
das netjesPeaky schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 23:42:
[...]
ik zag de actie ook al in de media markt, scheelt toch behoorlijk. is inderdaad het 2011 model.
Weet iemand of deze actie ook geldt in de winkel?
die €999,- geldt namelijk alleen in de webshop ( http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/MACBOOK-PRO-13-MC700N-A,10259,14845,167649.html#infoTabNav )
Tevens iets bekend over de duur van deze actie?
die €999,- geldt namelijk alleen in de webshop ( http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/MACBOOK-PRO-13-MC700N-A,10259,14845,167649.html#infoTabNav )
Als je even op dat "i"tje zou klikken kreeg je een schermpje met onderandere de volgende informatie.gentillekes schreef op zondag 15 mei 2011 @ 14:18:
Weet iemand of deze actie ook geldt in de winkel?
Daarnaast moet je even in je achterhoofd houden dat kopen bij MediaMarkt of soortgelijke ketens min of meer kopen op eigen risico is.Vragen over producten
Onlineprijs
Media Markt kent twee soorten prijzen. De winkelprijs is de prijs zoals u deze op de prijskaart terug vindt in onze winkels. Deze prijs geldt dus alleen in onze vestigingen. De onlineprijs is de prijs die geldt indien u ervoor kiest het product via onze webshop te bestellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Froggle op 15-05-2011 14:56 ]
Weet iemand hier een goede kabel van Thunderbold naar HDMI?
Ik heb deze en die werkt perfect.
Je kunt gewone mini displayport naar hdmi adapter gebruiken.
Aah thnx! Ik zag namelijk net al te vergelijken en kwam er idd achter dat zowel displayport als Thunderbold gewoon dezelfde aansluiten hebben. Heb namelijk nog geen Macbook Pro maar koop wel alvast de benodigde kabels namelijk. Heb gister 2x 22'' Full HD LED LG schermen besteld die ik in mijn werkkamer ga installeren. Krijg namelijk de 26e eindelijk de sleutel van mijn appartement, en wil alvast wat spullen voor mijn werkkamer hebben zodat wanneer ik daar begin dat ik alles al in huis heb. Ik wil mijn PC aansluiten op beide schermen en mijn MBP op 1 scherm via HDMI. Moet alleen nog een switch vinden om audio te switchen tussen de MBP en pc.
Edit: Zie op Dealextreme een adapter: http://www.dealextreme.co...emale-adapter-1080p-27549
Edit: Zie op Dealextreme een adapter: http://www.dealextreme.co...emale-adapter-1080p-27549
[ Voor 9% gewijzigd door Recon24 op 15-05-2011 18:00 ]
Die heb ik paar weken geleden ook besteld, moet alleen nog zien of het wat is. Zal het van de week laten weten, gezien die deze week binnen zal komen.Recon24 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 17:46:
Ik gebruik deze adapter van DX. Werkt gewoon prima.
Gebruik hem voornamelijk om een tweede scherm te koppelen onder iMovie.
Gebruik hem voornamelijk om een tweede scherm te koppelen onder iMovie.
De batterij van mijn 13 inch MBP (2010 model) loopt voor mijn gevoel de laatste tijd sneller leeg dan anders.
Ik heb de batterij keurig gekalibreerd toen ik de macbook kocht en daarna (redelijk) volgens de richtlijnen behandeld. (niet continu op AC, niet verder dan 20-30% leeg, om de 30 charges wel helemaal leeg en weer tot 100% opladen etc)
Nu is er wellicht niks aan de hand maar ik dacht ik ga toch even iets verder onderzoeken.
Zodoende kwam ik na wat googlen op een artikel op macrumors over battery life:
http://forums.macrumors.c...hp?p=9875442&postcount=23
En iemand daar raadde in een topic over de batterij dit tooltje aan: http://www.coconut-flavour.com/
Dat programma geeft bij mij aan dat mijn MBP 12 mnd oud is, dat klopt, en dat er 89% van de oorspronkelijke capaciteit over is na 155 cycles, terwijl in het artikel staat:
Iemand ervaring hier mee? Gaat mijn batterij te snel achteruit of is dit patroon volstrekt normaal?
Ik heb de batterij keurig gekalibreerd toen ik de macbook kocht en daarna (redelijk) volgens de richtlijnen behandeld. (niet continu op AC, niet verder dan 20-30% leeg, om de 30 charges wel helemaal leeg en weer tot 100% opladen etc)
Nu is er wellicht niks aan de hand maar ik dacht ik ga toch even iets verder onderzoeken.
En iemand daar raadde in een topic over de batterij dit tooltje aan: http://www.coconut-flavour.com/
Dat programma geeft bij mij aan dat mijn MBP 12 mnd oud is, dat klopt, en dat er 89% van de oorspronkelijke capaciteit over is na 155 cycles, terwijl in het artikel staat:
Dus ik vind het wel gek dat hij na 155 cycles al 11 % heeft ingeleverd, dat zou betekenen dat de 9% (tot niveau van 80%) nog 845 cycles ongeveer moet duren... Maar op dit tempo geloof ik daar niets van eerlijk gezegd.quote: ApplecareThe built-in battery of your MacBook, MacBook Pro or MacBook Air is designed to deliver up to 1000 full charge and discharge cycles before it reaches 80 percent of its original capacity.
Iemand ervaring hier mee? Gaat mijn batterij te snel achteruit of is dit patroon volstrekt normaal?
[ Voor 4% gewijzigd door ElayZ op 16-05-2011 12:12 ]
Volgens mij klopt jouw berekening niet helemaal. Met "80% of it's capacity" bedoelen ze dat ie dan voor 80% is gebruikt. Dus als ie nu op 11% zit, heb je nog 69% voor 845 cycles.ElayZ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:07:
De batterij van mijn 13 inch MBP (2010 model) loopt voor mijn gevoel de laatste tijd sneller leeg dan anders.
[...]
Dus ik vind het wel gek dat hij na 155 cycles al 11 % heeft ingeleverd, dat zou betekenen dat de 9% (tot niveau van 80%) nog 845 cycles ongeveer moet duren... Maar op dit tempo geloof ik daar niets van eerlijk gezegd.
Lijkt me nog niet allarmerend. Mijn MBP van 2010 heeft er een dikke 60 cycles op zitten en zit rond de 91%, nog wat 'slechter' dan die van jou dus. Het schommelt trouwens, na een paar cycles staat de health soms terug op 93%, later weer op 90%...ElayZ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:07:
[...]
Dus ik vind het wel gek dat hij na 155 cycles al 11 % heeft ingeleverd, dat zou betekenen dat de 9% (tot niveau van 80%) nog 845 cycles ongeveer moet duren... Maar op dit tempo geloof ik daar niets van eerlijk gezegd.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ik interpreteer 80% of its capacity anders ook gewoon als 80% van zijn totale capaciteit. Wat jij bedoelt is dat er na 1000 cycles nog maar 20% van zijn capaciteit over is.Martijn85 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:29:
[...]
Volgens mij klopt jouw berekening niet helemaal. Met "80% of it's capacity" bedoelen ze dat ie dan voor 80% is gebruikt. Dus als ie nu op 11% zit, heb je nog 69% voor 845 cycles.
" The built-in battery in the new 13-, 15-, and 17-inch MacBook Pro is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 1000 full charge and discharge cycles. "Martijn85 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:29:
[...]
Volgens mij klopt jouw berekening niet helemaal. Met "80% of it's capacity" bedoelen ze dat ie dan voor 80% is gebruikt. Dus als ie nu op 11% zit, heb je nog 69% voor 845 cycles.
Wat denk je dat het woordje retain betekend?
Thnx voor de reply's.
@ Martijn85, ik bedoel niet de batterij capaciteit op dit moment (dat was 34% toen ik mijn eerdere post typte maar doet niet ter zake) maar designed capacity, dus percentage dat van de oorspronkelijke capaciteit over is. Dus zoals ik het schreef klopt, zie reacties hier boven.
@ Darkstar, toch gek dat jij slechts 60 cycles hebt en dan al 8-9% ingeleverd hebt op de oorspronkelijke capaciteit.
Met dit soort getallen kan ik me nauwelijks voorstellen dat ie pas na 1000 cycles op 80% zit als het met zo weinig cycles al zo snel gaat.
Misschien heb je gelijk en is het gewoon normaal maar waarom ik het vreemd vind is omdat Apple zelf aangeeft dat hij pas na 1000 cycles op zo'n 80% hoort te zitten en dat je dan de eerste 10% afname al zo snel ziet.
Ik zou denken dat het dan ongeveer evenredig zou moeten gaan.
1000 cycles=20% afname (vlgns Apple) dus ik denk dan 1% = 50 cycles maar kennelijk gaat dat niet op...
En op 80% afname, gaat de afname dan langzamer? Of blijft het stabiel?
Want dat begrijp ik uit het feit dat ze aangeven ... MacBook Pro is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 1000 full charge and discharge cycles...
Misschien interpreteer ik het verkeerd...
Maar als het met deze snelheid door gaat, zeg gemiddeld 100 cycles=10% afname dan is je batterij na 1000 cycles op 0%.
[edit]
Ik zit er nog eens even over na te denken en wat ik hierboven schets klopt niet.
Want als Darkstar na 60 cycles op 8-9% afname zit en ik na 155 cycles (ruim 2 x zoveel) op 11% afname dan blijkt daar wel uit dat de afname niet evenredig verloopt aan het aantal cycles. Meer cycles betekent dus niet meer afname. Naar mate je meer cycles maakt wordt de afname minder.
@ Martijn85, ik bedoel niet de batterij capaciteit op dit moment (dat was 34% toen ik mijn eerdere post typte maar doet niet ter zake) maar designed capacity, dus percentage dat van de oorspronkelijke capaciteit over is. Dus zoals ik het schreef klopt, zie reacties hier boven.
@ Darkstar, toch gek dat jij slechts 60 cycles hebt en dan al 8-9% ingeleverd hebt op de oorspronkelijke capaciteit.
Met dit soort getallen kan ik me nauwelijks voorstellen dat ie pas na 1000 cycles op 80% zit als het met zo weinig cycles al zo snel gaat.
Misschien heb je gelijk en is het gewoon normaal maar waarom ik het vreemd vind is omdat Apple zelf aangeeft dat hij pas na 1000 cycles op zo'n 80% hoort te zitten en dat je dan de eerste 10% afname al zo snel ziet.
Ik zou denken dat het dan ongeveer evenredig zou moeten gaan.
1000 cycles=20% afname (vlgns Apple) dus ik denk dan 1% = 50 cycles maar kennelijk gaat dat niet op...
En op 80% afname, gaat de afname dan langzamer? Of blijft het stabiel?
Want dat begrijp ik uit het feit dat ze aangeven ... MacBook Pro is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 1000 full charge and discharge cycles...
Misschien interpreteer ik het verkeerd...
Maar als het met deze snelheid door gaat, zeg gemiddeld 100 cycles=10% afname dan is je batterij na 1000 cycles op 0%.
[edit]
Ik zit er nog eens even over na te denken en wat ik hierboven schets klopt niet.
Want als Darkstar na 60 cycles op 8-9% afname zit en ik na 155 cycles (ruim 2 x zoveel) op 11% afname dan blijkt daar wel uit dat de afname niet evenredig verloopt aan het aantal cycles. Meer cycles betekent dus niet meer afname. Naar mate je meer cycles maakt wordt de afname minder.
[ Voor 31% gewijzigd door ElayZ op 16-05-2011 13:24 ]
Wat zijn de grootste verschillen tussen externe hardeschijf met USB 2.0 en firewire ?
Ik wil een grotere storage HD naast mijn macbook pro hebben, en firewire lijkt me een betere oplossing ipv van nog een usb schijf. Bij mijn huidige usb schijf moet ik bvb steeds mijn muis unpluggen zodat ik 2x usb heb voor de hd.
Firewire is waarschijnlijk sneller in dataoverdracht en minder cpu intensief, maar kan deze ook on the fly unplugged worden zonder dat de mac een pop up geeft ?
Ik wil een grotere storage HD naast mijn macbook pro hebben, en firewire lijkt me een betere oplossing ipv van nog een usb schijf. Bij mijn huidige usb schijf moet ik bvb steeds mijn muis unpluggen zodat ik 2x usb heb voor de hd.
Firewire is waarschijnlijk sneller in dataoverdracht en minder cpu intensief, maar kan deze ook on the fly unplugged worden zonder dat de mac een pop up geeft ?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Firewire geeft sowieso een flinke snelheidsboost, maar eigenlijk heb je hier pas wat aan als je echt met grote bestanden aan het slepen bent. Anders zou ik gewoon voor een met USB gaan en daar nog een hubje bij kopen (met evt. externe voeding mocht je graag een HDD willen zonder voeding).
Ik zou gewoon een firewire schijf nemen. Ik heb er achteraf spijt van dat ik twee usb 2.0 schijven heb aangeschaft en niet iets meer heb betaald. De snelheid is een verademing t.o.v. de trage usb overdracht.
Had mezelf beloofd om tot het eind van het jaar te wachten om een Macbook Pro te kopen en eerst nog wat te sparen, maar nu heb ik m'n pc en laptop al verkocht.....
Dat wordt dus de 15" 2,2GHz i7 bestellen met ontspiegeld glas, 128GB SSD en US toetsenbord....
Dat wordt dus de 15" 2,2GHz i7 bestellen met ontspiegeld glas, 128GB SSD en US toetsenbord....
spoiler:
Ik vind het echt heel jammer dat ik m'n pc en laptop nu al verkocht heb 

Ik heb een hub, maar vind dat zo irritant, mijn macbook is voornamelijk aangeschaft voor z'n mobility, en de hub is na voorloop van tijd ergens in de la terecht gekomen.Froggle schreef op maandag 16 mei 2011 @ 20:01:
Firewire geeft sowieso een flinke snelheidsboost, maar eigenlijk heb je hier pas wat aan als je echt met grote bestanden aan het slepen bent. Anders zou ik gewoon voor een met USB gaan en daar nog een hubje bij kopen (met evt. externe voeding mocht je graag een HDD willen zonder voeding).
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Waarom heb je twee usb poorten nodig voor je HD? Een goede USB 2.0 poort moet genoeg stroom leveren in zijn eentje.TLRnZ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 19:43:
Bij mijn huidige usb schijf moet ik bvb steeds mijn muis unpluggen zodat ik 2x usb heb voor de hd.
Beste Tweakers,
Ik wil binnenkort een MacBook Pro kopen. Het wordt het instap model van 1149. Nu wil ik zelf toch iets upgraden door er zelf meer werkgeheugen in te zetten en eventueel een SSD. Kunnen jullie mij aanraden welke SSD goed is? Is een SSD plug and play of moet ik dan nog dingen zelf installeren? Een MacBook wordt nieuw voor mij, ben een windows gebruiker, dus het moet niet te moeilijk worden
Ik wil geen SSD van Apple zelf ik las namelijk dat je er beter zelf een in kan zetten. Het zou om een 120/128gb SSD gaan.
Alvast bedankt!
Ik wil binnenkort een MacBook Pro kopen. Het wordt het instap model van 1149. Nu wil ik zelf toch iets upgraden door er zelf meer werkgeheugen in te zetten en eventueel een SSD. Kunnen jullie mij aanraden welke SSD goed is? Is een SSD plug and play of moet ik dan nog dingen zelf installeren? Een MacBook wordt nieuw voor mij, ben een windows gebruiker, dus het moet niet te moeilijk worden
Alvast bedankt!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.