MacBook Pro 13 - Early 2011 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 2,3GHz Intel Core i5 of 2,7GHz Intel Core i7 • 4GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1333MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 320 GB/500 GB/750 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD 3000 met 384MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen • Één Thunderbolt-poort • Twee USB 2.0-poorten • Één FireWire 800-poort • Één SDXC-card slot • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10 • MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 63,5WHr batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 2,41cm • Breedte: 32,5cm • Diepte: 22,7cm • Gewicht: 2,04kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,3GHz: €1149 • 2,7GHz: €1449 |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html • Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody • Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ ![]() |
Oude topics: |
• [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 • [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 14 |
MacBook Pro 15/17 - Early 2011 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 15,4-inch (1440x900 LED) of optioneel 1680x1050 LED (à €100) (mat is optie à €50) • 17-inch (1920x1200 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 15,4": 2,0GHz, 2,2GHz Core i7 of 2,3GHz Core i7 • 17": 2,2Ghz of 2,3Ghz Intel Core i7 • 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB) • 1333MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 500 GB (5400 rpm), 750 GB (5400/7200 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD 3000 grafische processor met 384MB DDR3 gedeeld werkgeheugen • AMD 6490M met 256MB (2,0GHz) of AMD 6750M 512MB GDDR3-geheugen • Één Thunderbolt-poort • Één FireWire 800-poort • Één ExpressCard 34 slot (17") • Één SDXC-card slot • Twee (17": drie) USB 2.0-poorten • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde iSight webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10 • MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 77,5WHr (15,4") of 95Whr (17") batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 15,4" 2,41cm / 17" 2,5cm • Breedte: 15,4" 36,4cm / 17" 39,3cm • Diepte: 15,4" 24,9cm / 17" 26,7cm • Gewicht: 15,4" 2,49kg / 17" 2,99kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,0GHz: €1749 • 2,2GHz: €2149 • 2,3Ghz: €2399 • 2,2GHz: €2499 (17inch) |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbookpro/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/features.html • De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/1 ![]() |
Nieuw deel alweer, gaat de tijd toch snel...
Oke, kwam een probleem tegen dat ik inmiddels heb opgelost maar wat toch erg vervelend was.
Als TM gebruik ik een portable adata HD van zo'n 500GB daarnaast nog een andere HD waar ik zaken als films/muziek op bewaar als soort van 2e back-up zonder TM instelling.
Nu was mijn TM schijf corrupt geraakt om 1 of andere reden, net op het moment dat mijn andere schijf ergens anders was en ik een clean install had gedaan
gelukkig kon ik de TM wel openen via finder en dingen overzetten. maar via äctivate time machine" dus niet.
Was vervelend maar gelukkig via deze manier kunnen oplossen. Ik had er wel even schrik in
Verder bevalt OSX/mac nog altijd heerlijk.
Oke, kwam een probleem tegen dat ik inmiddels heb opgelost maar wat toch erg vervelend was.
Als TM gebruik ik een portable adata HD van zo'n 500GB daarnaast nog een andere HD waar ik zaken als films/muziek op bewaar als soort van 2e back-up zonder TM instelling.
Nu was mijn TM schijf corrupt geraakt om 1 of andere reden, net op het moment dat mijn andere schijf ergens anders was en ik een clean install had gedaan

Was vervelend maar gelukkig via deze manier kunnen oplossen. Ik had er wel even schrik in
Verder bevalt OSX/mac nog altijd heerlijk.
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Waarom wordt bij een nieuwe Macbook PRO geen Lion geleverd?
Een nieuwe Macbook Pro word wèl met Lion geleverd.Xfix schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:27:
Waarom wordt bij een nieuwe Macbook PRO geen Lion geleverd?
Anoniem: 240181
Hoeft niet perse ! dat hangt af van WIE je hem hebt gekocht. Een IT bedrijf dat al een aantal maanden haar Macbook Pro's in de magazijn had staan, daar zit geen LION bij. De Macbook Pro kan gloednieuw zijn.Scirocco schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:29:
[...]
Een nieuwe Macbook Pro word wèl met Lion geleverd.
Ik zie het nu in de Mac Store, niet goed gekeken sorraayScirocco schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:29:
[...]
Een nieuwe Macbook Pro word wèl met Lion geleverd.

Niet helemaal waar volgens mij, op de dag dat Lion uit kwam heb ik een MBP gekocht ik kreeg een gewone DVD van Snow Leopard maar ik kreeg ook een voucher met een code waarmee ik Lion kon downloaden.Anoniem: 240181 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:31:
[...]
Hoeft niet perse ! dat hangt af van WIE je hem hebt gekocht. Een IT bedrijf dat al een aantal maanden haar Macbook Pro's in de magazijn had staan, daar zit geen LION bij. De Macbook Pro kan gloednieuw zijn.
Dan heb je er gewoon 1 gekregen die nog in een van de 'magazijnen' lag. Zeker geen CTO?Florissant schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:04:
[...]
Niet helemaal waar volgens mij, op de dag dat Lion uit kwam heb ik een MBP gekocht ik kreeg een gewone DVD van Snow Leopard maar ik kreeg ook een voucher met een code waarmee ik Lion kon downloaden.
Die van mij werd 3 aug geleverd met lion (CTO, zie sig)
Ook eens kort mijn ervaring posten.
Nu heb ik al een jaar een Macbook Pro 15" base model. (2010 mid dus) En ik ben er heel tevreden van. Al wordt het na een jaartje wel eens tijd om wat upgrades uit te voeren.
De garantie is toch al vervallen.
Ik ga waarschijnlijk voordat het schooljaar begint er een SSD in proppen samen met een geheugenupgrade van 4Gb naar 8Gb. (Wegens het installeren van Virtualisatiemachines voor school (ik ga toegepaste informatica doen
))
Oh ja, ik heb onlangs ook nog een review gemaakt over mijn laptop.
(klikje)
Ghehe

Oh ja, ik heb onlangs ook nog een review gemaakt over mijn laptop.
Ghehe
Er zat dus een voucher code bij. Niet Lion (pre-installed). En dat is de centrale vraag hier. Jouw MBP is van na de release date, er zijn nog gloednieuwe exemplaren van (ver) voor de release date. En daar krijgen geen enkele voucher bij! Ik spreek uit ervaring.Florissant schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:04:
[...]
Niet helemaal waar volgens mij, op de dag dat Lion uit kwam heb ik een MBP gekocht ik kreeg een gewone DVD van Snow Leopard maar ik kreeg ook een voucher met een code waarmee ik Lion kon downloaden.
Sinds 11 augustus een trotse bezitter van een nieuwe MBP 2.2 MC725/NA. Hiervoor 2 Macbook Pro's gehad, de late 17 inch 2006 versie (C2D 2.33) en een 15 inch mid-2010 (i5 2.4) dus ben al wel bekend met de werking.
Omdat ik van een 17 incher 2006 afkwam, merkte ik het verschil gelijk met de MBP i5 15 inch. Mijn gevoel kon het niet laten, maar ik wist dat ik een grote fout had gemaakt. NA 10 maanden in de collegebanken mijn schooljaar succes te hebben afgerond vond ik het welletjes, en wilde ik kost wat kost naar de 17 inch. Een doorn in het oog werd de 15 voor me.
Nu dus de 'oude' i5 weggedaan en overgestapt op de 17 incher i7. Vanuit de doos, direct een 8gig ram upgrade gedaan. En wat een ervaring. Afgezien van de extra 2 inch waar ik weer volledig van geniet zijn de prestaties in vergelijking met de i5 erg omhooggegaan. Geekbench 64 van 5200 i5 2.4 - -- ---- --> 11300 mbo i7 2.2. Zeker een verdubbeling waar te nemen.
Game prestaties op bootcamp subliem ! Via powerstrip de clockspeeds omhoog gegooid naar 900 / 850 en super. Full resolution 1920 x 1200 dirt 3 everything high (alleen shadows off, daar let ik niet op en vormt een aanslag op je GPU) en loopt als een trein met average van 37 FPS. Sweet.
Het mooiste van dit Appeltje is datie erg vredig lijkt zodra die is dichtgeklapt. Alsdie opengaat, alsof de doos van Pandora opengaat !
Blistering fast
[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 240181 op 19-08-2011 23:13 ]
Anoniem: 400858
Ik kan niet wachten! Koop over ruim een week een MacBook pro, mijn eerste. Heb al een iPad en iPhone maar ben nu zo benieuwd naar hoe de MacBook werkt, zal wel super zijn.
Ik woon in Hong Kong waar het ding Eur 900(!!!) goedkoper is dan in NL, idioot gewoon. We hebben het dan over de 15inch, 2.2 ghz, 256 gb ssd, 8 ram en hoge resolutie display.
Wordt vervolgd...
Ik woon in Hong Kong waar het ding Eur 900(!!!) goedkoper is dan in NL, idioot gewoon. We hebben het dan over de 15inch, 2.2 ghz, 256 gb ssd, 8 ram en hoge resolutie display.
Wordt vervolgd...
Ik zit er aan te denken om binnenkort een 13" MBP aan te schaffen maar zie dat de huidige MBP's in theorie aan hun 'end of cycle' zitten. Ik heb wat geruchten gelezen dat er een dunne Macbook Air achtige MBP aan zit te komen maar kan er verder niet heel veel info over vinden. Wat zijn jullie ideeën hierover?
http://buyersguide.macrumors.com/Freek schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 11:41:
Ik zit er aan te denken om binnenkort een 13" MBP aan te schaffen maar zie dat de huidige MBP's in theorie aan hun 'end of cycle' zitten. Ik heb wat geruchten gelezen dat er een dunne Macbook Air achtige MBP aan zit te komen maar kan er verder niet heel veel info over vinden. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Dit geeft altijd een goede indicatie vind ik zelf. Je moet ook weten hoe snel je één moet hebben of je gerust nog wel even kunt wachten. Als je nog een tijdje kunt wachten zou ik dit doen (alvast tot september wanneer ze de iPhone 5 gaan voorstellen, want misschien updaten ze dan ook nog eens de MBP's?).
Ghehe
Ja ik had in de buyersguide gezien dat MBP's "end of cycle" zijn inderdaad. Misschien een goed idee om dat iOS/iPhone 5 event even af te wachten inderdaad. Thanks.
Nog lang niet end of cycle. Tot february 2012 steeds hetzelfde MBP tot dan, word een nieuwe gereleased.
Dat is wel absurd goedkoop! Hoeveel betaal je er dan uiteindelijk voor als ik vragen mag?Anoniem: 400858 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:14:
Ik kan niet wachten! Koop over ruim een week een MacBook pro, mijn eerste. Heb al een iPad en iPhone maar ben nu zo benieuwd naar hoe de MacBook werkt, zal wel super zijn.
Wordt vervolgd...
Zelf heb ik nu bijna een maand mijn Macbook Pro 13" early 2011 instap model. Zeer tevreden over en mocht hij ooit trager worden, kan ik er een SSD en extra RAM geheugen bij gooien. Voorlopig is dat niet het geval en wat is Macintosh fijn om te werken zeg.
Anoniem: 400858
Had idd ook niet verwacht dat het zó veel zou schelen. Hij kost in NL met de specs die ik wil Eur 2985,- in Hong Kong net boven de Eur 2000,-. Volgens mij dus even goedkoop, of zelfs nog goedkoper (?) dan in de VS zelf.Draicon schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 02:32:
[...]
Dat is wel absurd goedkoop! Hoeveel betaal je er dan uiteindelijk voor als ik vragen mag?
Ik heb een vraagje, hebben jullie ook jullie Macbook Pro's verzekerd? Zo ja, bij wie zijn jullie verzekerd? Heeft iemand ook slechte ervaringen met verzekeringen&macbooks?
Ik ga mijn Macbook Pro vandaag of morgen halen, en ik twijfel tussen:
ABN Amro PC Verzekering
en
Pro Assist
Ik ga mijn Macbook Pro vandaag of morgen halen, en ik twijfel tussen:
ABN Amro PC Verzekering
en
Pro Assist
Je kan ook bij MAHE verzekeren. Die gebruikten wij altijd bij de APR waar in werkte.
Ik heb sinds januari een MBP i7. Ik ben hardstikke tevreden met dat ding, maar ik heb iets raars met laden. Als ik de macsafe lader aansluit en in het stopcontact doe, wordt de laptop opgeladen. Als ik echter de laptop eraf haal, ermee op de bank ga zitten en daarna weer eens aansluit, laat de laptop niet op. Het lampje van de macsafe connector gaat niet branden. Dit is dus alleen als ik de stekker van de macsafe adapter in het stppcontact laat zitten. Haal ik deze uit het stopcontact en stop ik hem er weer in, doet ie het wel weer. Iemand enig idee?
| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |
Heb zo af en toe hetzelfde probleem. Weet niet wat het is. Na keer op keer de oplader in de stopcontact te doen doet hij het weer.Savages schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:30:
Ik heb sinds januari een MBP i7. Ik ben hardstikke tevreden met dat ding, maar ik heb iets raars met laden. Als ik de macsafe lader aansluit en in het stopcontact doe, wordt de laptop opgeladen. Als ik echter de laptop eraf haal, ermee op de bank ga zitten en daarna weer eens aansluit, laat de laptop niet op. Het lampje van de macsafe connector gaat niet branden. Dit is dus alleen als ik de stekker van de macsafe adapter in het stppcontact laat zitten. Haal ik deze uit het stopcontact en stop ik hem er weer in, doet ie het wel weer. Iemand enig idee?
Ik zit te twijfelen tussen een 7200RPM HDD en een SSD. Ik draai standaard Windows 7 op mijn MBP en Windows is hongeriger naar schijfruimte dan OS X. Een 60GB SSD vind ik dus eigenlijk te weinig. Daarboven vind ik het onbetaalbaar worden als je ziet wat je ervoor betaalt en hoeveel schijfruimte je ervoor krijgt. RAM ga ik na mijn vakantie sowieso upgraden naar 8GB. Ik weet dat er opties zijn zoals de OptiBay. Misschien moet ik daar eens naar kijken.Draicon schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 02:32:
Zelf heb ik nu bijna een maand mijn Macbook Pro 13" early 2011 instap model. Zeer tevreden over en mocht hij ooit trager worden, kan ik er een SSD en extra RAM geheugen bij gooien.
[ Voor 31% gewijzigd door magnifor op 24-08-2011 18:42 ]
Anoniem: 83844
Ik heb een Macbook pro 2.2ghz nu werkt ineens zowel de netwerkkaart bedraad als wifi niet meer
alles geprobeerd (herinstallatie etc etc) maar het blijft niet werken. Hij wordt ook erg heet. heter dan voorheen
iemand ervaring hiermee?
alles geprobeerd (herinstallatie etc etc) maar het blijft niet werken. Hij wordt ook erg heet. heter dan voorheen
iemand ervaring hiermee?
Anoniem: 87842
Zijn er hier mensen die een mooie standaard hebben voor hun MBP? Sinds vandaag heb ik en 27" LED scherm en wil mijn MBP gesloten naast het scherm neerzetten. Ik werk alleen thuis op het scherm.
Een HengeDock lijkt me heel mooi, maar is wat duurder dan een BookArc bijvoorbeeld. Ik ben op zoek naar mensen die een ervaring hebben met een van deze of met alternatieven van deze twee.
Iemand?
Omdat ik tegenwoordig veel vanuit huis kan werken, is het niet cruciaal om de kabels snel te (un)pluggen. Dit gebeurt namelijk zelden.
Een HengeDock lijkt me heel mooi, maar is wat duurder dan een BookArc bijvoorbeeld. Ik ben op zoek naar mensen die een ervaring hebben met een van deze of met alternatieven van deze twee.
Iemand?
Omdat ik tegenwoordig veel vanuit huis kan werken, is het niet cruciaal om de kabels snel te (un)pluggen. Dit gebeurt namelijk zelden.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 87842 op 24-08-2011 22:09 ]
Ik gebruik zelf de Raindesign mStand.

En dat bevalt me al meer dan een jaar lang prima

Reken hier niet teveel op, het lijkt erop dat Apple bij meerdere producten de lifecycle's toch wat oprekt. Zo was de MBP upgrade dit jaar wat later dan eerdere jaren, iPhone loopt ook al aardig achter op schema. Wil je er 1 koop hem dan gewoon, want nu tot februari is nog erg lang... Ik dacht namelijk hetzelfde ergens in mei met de iPhone en begin er inmiddels wel beetje zat van te worden nu het lijkt alsof er niet eens per jaar maar eens per 1,5 jaar een iPhone komt.Ghehe schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 11:47:
[...]
http://buyersguide.macrumors.com/
Dit geeft altijd een goede indicatie vind ik zelf. Je moet ook weten hoe snel je één moet hebben of je gerust nog wel even kunt wachten. Als je nog een tijdje kunt wachten zou ik dit doen (alvast tot september wanneer ze de iPhone 5 gaan voorstellen, want misschien updaten ze dan ook nog eens de MBP's?).
Ghehe
Bedankt, ik ben echter op zoek naar een waarin mijn MBP rechtop staat met de klep gesloten. Ik heb hier nog een Griffin Elevator maar daar is mijn bureau te klein voor... Er moet ook nog koffie op het bureau kunnen natuurlijk...DaMarcus schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:11:
Ik gebruik zelf de Raindesign mStand.
Inmiddels ben ik in het bezit van mijn allereerste MacBook. Het is de nieuwste standaard 15" Pro met 8 GB RAM en US-keyboard. Ik heb meteen Lion erop geïnstalleerd, want de laptop is in Mei dit jaar door de eerste eigenaar gekocht en diegene kreeg toen geen gratis update. Ik ben zo blij als een kind.
Hij ziet er echt splinternieuw uit en ik heb nog geen gebruikerssporen kunnen ontdekken. Hij is eigenlijk gewoon gloednieuw. Er zit een US-keyboard op, dus da's wel even wennen.
Mijn 'oude' Sony Vaio wordt aankomende vrijdag als het goed is verkocht. Ik heb al een afspraak met iemand gemaakt, dus vandaar.
Hij ziet er echt splinternieuw uit en ik heb nog geen gebruikerssporen kunnen ontdekken. Hij is eigenlijk gewoon gloednieuw. Er zit een US-keyboard op, dus da's wel even wennen.
Mijn 'oude' Sony Vaio wordt aankomende vrijdag als het goed is verkocht. Ik heb al een afspraak met iemand gemaakt, dus vandaar.
Ik heb sinds gister ook een nieuwe MacBook Pro. 13" i5. Op den duur ga ik het geheugen vergroten naar 8gb. Maar ben er super blij mee
Bevalt me super!
Bij Pro Warehouse kun je het serienummer van je Mac opgeven om te kunnen bepalen welk geheugen soort geschikt is. De verkoper (marktplaats) had het erover dat ze voor 100 euro het geheugen hebben uitgebreid van 4 GB naar 8 GB.Xfix schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:45:
Ik heb sinds gister ook een nieuwe MacBook Pro. 13" i5. Op den duur ga ik het geheugen vergroten naar 8gb. Maar ben er super blij meeBevalt me super!
Die 8 GB is allemaal wel leuk en aardig, maar ik weet niet of je het verschil duidelijk merkt. Ik weet ook niet hoe je dat zou moeten merken. Misschien met Final Cut Pro, Premiere Pro en dat soort dingen.
Sinds gisteren problemen met externe beeldscherm (LG W2261V) via HDMI aangesloten op mijn macbook pro (early 2011, instapmodel). Ik heb op diezelfde monitor een ubuntu dekstop aangesloten. Alles werkte prima tot gisteravond laat. Na mijn macbook dicht te hebben geklapt (met monitor op DVI = ubuntu) en vervolgens enkele uren later weer te openen krijg ik geen beeld op mijn monitor.
Als ik switch van dvi --> hdmi gaat het beeldscherm van de macbook wel op blauw (hij krijgt wel een signaal dat er iets aan/afgesloten wordt) maar ik krijg dus geen beeld op de externe monitor.
Heb inmiddels pRAM en SMC gereset, zonder resultaat. De monitor geeft wel gewoon beeld bij Ubuntu.
Opnieuw opstarten met extern beeldscherm aangesloten en eruit ook gedaan, wederom geen resultaat.
Op internet lees ik dat meerdere mensen hier last van hebben, maar heb geen geschikte oplossing gevonden.
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen, het is nogal vervelend namelijk.
Als ik switch van dvi --> hdmi gaat het beeldscherm van de macbook wel op blauw (hij krijgt wel een signaal dat er iets aan/afgesloten wordt) maar ik krijg dus geen beeld op de externe monitor.
Heb inmiddels pRAM en SMC gereset, zonder resultaat. De monitor geeft wel gewoon beeld bij Ubuntu.
Opnieuw opstarten met extern beeldscherm aangesloten en eruit ook gedaan, wederom geen resultaat.
Op internet lees ik dat meerdere mensen hier last van hebben, maar heb geen geschikte oplossing gevonden.
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen, het is nogal vervelend namelijk.
Had met mijn pro 13" early 2011 ongeveer dezelfde problemen, maar dan op een TV. Ik gebruik de monoprice hdmi adapter en wat bij mij werkt is: Adapter in macbook, zonder hdmi kabel. Dan TV aanzetten en dan pas hdmi kabel in de adapter pluggen. Beetje omweg, maar werkt wel.Fuff schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:53:
Sinds gisteren problemen ..... nogal vervelend namelijk.
Misschien werkt dit met jouw beeldscherm ook.
Succes
Ik heb sinds een week dan nu mn Macbook Pro en ben er echt super blij mee alleen ben ik bang dat of de video-output of de adapter naar DVI niet helemaal goed is. Op donkere achtergronden zie ik allemaal roodgekleurde ruis/artifacts
Net SSD en 8GB geinstalleerd en nu bezig met OS X Lion erop te pleuren. Ik heb een vraag aan jullie. Hoe maken jullie de MacBook Pro schoon? De omhulsel (laptop zelf) en de scherm? Ik ben bang hoe want hij is wat viezig (kleine vlekjes) maar wil geen krasjes e.d.
Handdoek met water. Zowel voor de body als het scherm.Caneezy schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:40:
Net SSD en 8GB geinstalleerd en nu bezig met OS X Lion erop te pleuren. Ik heb een vraag aan jullie. Hoe maken jullie de MacBook Pro schoon? De omhulsel (laptop zelf) en de scherm? Ik ben bang hoe want hij is wat viezig (kleine vlekjes) maar wil geen krasjes e.d.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Dat is in het vorige deel voorbij gekomen, ook in de Imac discussies. Er zit zo'n fiber doekje bij, die maak je licht vochtig en daarmee maak je je beeldscherm zo schoon. Een zemelap werkt ook goed, handdoek ook inderdaad. Zorg dat de doek zachte stof is en niet "stukjes"verliest zodat je beeldscherm onder de stukjes papier etc zit. Brillendoekjes werken ook.
Hangt ook nog een beetje af of je een mat scherm hebt of glossy, met die laatste kun je weinig fout doen.
Hangt ook nog een beetje af of je een mat scherm hebt of glossy, met die laatste kun je weinig fout doen.
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Er zit nogal een verschil in de beeldschermen bij de MBP. De normale glans schermen zijn 'afgedicht' met een glanzende glasplaat voor het scherm. Maar het antiglare scherm heeft niks voor het scherm zitten en is erg gevoelig. Je moet daar niet zomaar op gaan boenen met een doek. Daarnaast zijn de randen 'open' en zie ik er bij mij ook een beetje stof in zitten.
Ik weet niet in hoeverre en hoe goed het scherm is afgedicht, maar met teveel water of ander (niet aan te raden) schoonmaakmiddel zou ik bang zijn dat het het beeldscherm in loopt.
Ik gebruik het zwarte apple doekje en maak die een beetje vochtig, werkt perfect.
Schoonmaken vind ik geen probleem, hoewel het misschien een wat secuurder werkje is dan een glans scherm. Maar ik erger me wel aan het stof dat het aantrekt, wat doen jullie tegen stof op je beeldscherm? (behalve extra stofzuigen etc
)
Ik weet niet in hoeverre en hoe goed het scherm is afgedicht, maar met teveel water of ander (niet aan te raden) schoonmaakmiddel zou ik bang zijn dat het het beeldscherm in loopt.
Ik gebruik het zwarte apple doekje en maak die een beetje vochtig, werkt perfect.
Schoonmaken vind ik geen probleem, hoewel het misschien een wat secuurder werkje is dan een glans scherm. Maar ik erger me wel aan het stof dat het aantrekt, wat doen jullie tegen stof op je beeldscherm? (behalve extra stofzuigen etc
[ Voor 22% gewijzigd door Scirocco op 27-08-2011 17:57 ]
Ik heb de MacBook Pro 2010, volgens mij is dat een glossy scherm. Hij is onderin wat stoffig met vlekjes dus dat moet ik eruit halen. En vingerafdrukken op de laptop zelf natuurlijk die ik weg wil. Dan gebruik ik een schoon doekje die zacht is of het apple doekje.Daniel_Elessar schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:50:
Dat is in het vorige deel voorbij gekomen, ook in de Imac discussies. Er zit zo'n fiber doekje bij, die maak je licht vochtig en daarmee maak je je beeldscherm zo schoon. Een zemelap werkt ook goed, handdoek ook inderdaad. Zorg dat de doek zachte stof is en niet "stukjes"verliest zodat je beeldscherm onder de stukjes papier etc zit. Brillendoekjes werken ook.
Anoniem: 229864
Ik gebruik altijd een zacht doekje dat lijkt op het zwarte apple doekje. Deze maak ik zeer licht vochtig en daarmee ga ik over het scherm (anti glare) en over de behuizing. Als ik dat heb gedaan spoel ik het doekje altijd even uit onder de kraan zodat al het stof eraf gaat en hang ik het te drogen.
Wat betreft die handdoek die hier genoemd wordt. Dit zou ik zelf nooit doen. Handdoeken zijn toch wat ruwer en vaak een stuk stoffiger (ook al komt hij uit de wasmachine). Dus dat zwarte apple doekje is een stuk beter denk ik. Zacht en laat minder stof af.
Wat betreft die handdoek die hier genoemd wordt. Dit zou ik zelf nooit doen. Handdoeken zijn toch wat ruwer en vaak een stuk stoffiger (ook al komt hij uit de wasmachine). Dus dat zwarte apple doekje is een stuk beter denk ik. Zacht en laat minder stof af.
Ik heb een probleem. Heb vandaag een SSD geinstalleerd en werkt allemaal prima. Ik kan pas mijn geluid veranderen nadat ik mijn oordopjes erin zet en dan eruit haal. Ik weet dat dit is voorgekomen maar weet iemand de oplossing hiervan?
Edit1: Ik heb mijn oorplugjes erin gedaan en eruit en het werkt weer, uitzetten en aan zetten toen werkte het weer normaal, maar daarna niet meer. Dus heb het meerdere keren gedaan.
Iemand die weet wat de oplossing is? nieuwe clean-install?
Edit2: Hij werkte voor een tijdje, paar x gereboot etc... maar zelfde probleem weer, word er moe van!
Niemand?
Edit1: Ik heb mijn oorplugjes erin gedaan en eruit en het werkt weer, uitzetten en aan zetten toen werkte het weer normaal, maar daarna niet meer. Dus heb het meerdere keren gedaan.
Edit2: Hij werkte voor een tijdje, paar x gereboot etc... maar zelfde probleem weer, word er moe van!
Niemand?
Ongeveer het zelfde gehad, geluid niet meer regelbaar. wel via de koptelefoon.Caneezy schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:47:
Ik heb een probleem. Heb vandaag een SSD geinstalleerd en werkt allemaal prima. Ik kan pas mijn geluid veranderen nadat ik mijn oordopjes erin zet en dan eruit haal. Ik weet dat dit is voorgekomen maar weet iemand de oplossing hiervan?
Niemand?
Verholpen met een " Pram Reset" en 1x opnieuw opstarten
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik start hem zo opnieuw op kijken of het nog steeds gebeurd. Indien dit zo is voer ik ook een pram reset uit en dan reboot ik hem.Montana schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:29:
[...]
Ongeveer het zelfde gehad, geluid niet meer regelbaar. wel via de koptelefoon.
Verholpen met een " Pram Reset" en 1x opnieuw opstarten
Hartelijk dank voor je tip.
Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik sinds afgelopen woensdag mijn eerste 15" MBP. Nou had ik een vraag over de MagSafe power-adapter. Daar zit een enorm lang snoer aan. Dat kan soms handig zijn, maar om hem in mijn tas te stoppen lijkt het me best lastig. Kan ik die kabel naar het netstroom gewoon losmaken en er een duck-head op aansluiten?
De dunne draad naar je laptop kun je oprollen op de adapter. De dikkere kabel naar het stopcontact kan er af en er zit als het goed is zo'n blokje bij waarmee je de adaper direct in het stopcontact kan stoppen.syltheboy schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 01:59:
Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik sinds afgelopen woensdag mijn eerste 15" MBP. Nou had ik een vraag over de MagSafe power-adapter. Daar zit een enorm lang snoer aan. Dat kan soms handig zijn, maar om hem in mijn tas te stoppen lijkt het me best lastig. Kan ik die kabel naar het netstroom gewoon losmaken en er een duck-head op aansluiten?
Je hoeft dus niet altijd die lange dikke kabel bij je te hebben.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Ja, ik heb gezien dat er op de adapter een soort van uitklapbaar klepje zit. Zelf heb ik er geen blokje bijgekregen, maar de vorige eigenaar heeft hem dan ook in Amerika (San Francisco) gekocht. Aan de stekker van die lange witte kabel zit ook een (zwart) verloopje van US naar EU. Zelf heb ik nog een Apple iPod-lader, maar kan ik de duckhead daarvan ook op de adapter klikken?Kanarie schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 02:12:
[...]
De dunne draad naar je laptop kun je oprollen op de adapter. De dikkere kabel naar het stopcontact kan er af en er zit als het goed is zo'n blokje bij waarmee je de adaper direct in het stopcontact kan stoppen.
Je hoeft dus niet altijd die lange dikke kabel bij je te hebben.
Anoniem: 28513
Ja dat kan gewoon.syltheboy schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 12:03:
[...]
Ja, ik heb gezien dat er op de adapter een soort van uitklapbaar klepje zit. Zelf heb ik er geen blokje bijgekregen, maar de vorige eigenaar heeft hem dan ook in Amerika (San Francisco) gekocht. Aan de stekker van die lange witte kabel zit ook een (zwart) verloopje van US naar EU. Zelf heb ik nog een Apple iPod-lader, maar kan ik de duckhead daarvan ook op de adapter klikken?
Oké, gelukkig. Ik heb het net geprobeerd en het kan inderdaad gewoon. MBP's hebben goeie accu's, maar je kunt er niet een hele schooldag (2x van 8.30u tot 15.45u) doen als je hem volledig oplaadt toch?
Bij normaal gebruik gaat de accu wel ongeveer 5 uur mee, maar bij gebruik van Adobe programma's is dat anders toch? Mijn vader zegt dat ik net zo goed geen MBP had kunnen kopen, omdat ik mijn lader evengoed mee moet nemen. Mijn vorige laptop ging op een volle accu maar zo'n anderhalf uur mee, dus ik hoef hem minder vaak op te laden. Mij gaat het erom dat ik niet continu aan netspanning hoef te hangen, dus wat dat betreft heb ik een goede aanschaf gedaan.
Bij normaal gebruik gaat de accu wel ongeveer 5 uur mee, maar bij gebruik van Adobe programma's is dat anders toch? Mijn vader zegt dat ik net zo goed geen MBP had kunnen kopen, omdat ik mijn lader evengoed mee moet nemen. Mijn vorige laptop ging op een volle accu maar zo'n anderhalf uur mee, dus ik hoef hem minder vaak op te laden. Mij gaat het erom dat ik niet continu aan netspanning hoef te hangen, dus wat dat betreft heb ik een goede aanschaf gedaan.
Sinds gisteren ben ik een trotse Mac gebruiker! Ik heb een MBP 13" i7. Het is wel even overschakelen van oude Windows gewoonten (vooral sneltoetsen, merk ik terwijl ik dit typ
), maar OS X Lion werkt erg goed dus dat went snel.
Nu wil ik mijn iPhone koppelen aan de iTunes op mijn Mac. Probleem is dat iTunes dan dreigt alle muziek eraf te gooien omdat er nog niets op de Mac staat. Kan ik ook alle muziek van de iPhone naar de Mac kopiëren? En hoe dan? Met de apps is dit al wel gelukt. Het zou vrij irritant zijn als ik alle muziek via een USB naar de Mac moet overzetten...
Nu wil ik mijn iPhone koppelen aan de iTunes op mijn Mac. Probleem is dat iTunes dan dreigt alle muziek eraf te gooien omdat er nog niets op de Mac staat. Kan ik ook alle muziek van de iPhone naar de Mac kopiëren? En hoe dan? Met de apps is dit al wel gelukt. Het zou vrij irritant zijn als ik alle muziek via een USB naar de Mac moet overzetten...
Over drie weken ga ik weer een tijdje naar de VS en ik wilde daar een High-res 15" MBP kopen om mijn 17" Unibody (early 2009) te vervangen.
Weet iemand hier sinds wanneer het huidige generatie 15" model mee loopt? (Ik weet dat er vroeger wel een blog was welke dat precies bij hield maar ik kan nu ff niet meer vinden wie.) Ik heb vrede met dit model maar als er zeer binnenkort een nieuwe aan zit te komen wacht ik daar natuurlijk liever even op.
Edit: Het was macrumors. Stond 2 pagina's terug
Weet iemand hier sinds wanneer het huidige generatie 15" model mee loopt? (Ik weet dat er vroeger wel een blog was welke dat precies bij hield maar ik kan nu ff niet meer vinden wie.) Ik heb vrede met dit model maar als er zeer binnenkort een nieuwe aan zit te komen wacht ik daar natuurlijk liever even op.
Edit: Het was macrumors. Stond 2 pagina's terug

[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 28-08-2011 18:29 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
http://buyersguide.macrumors.com/Donstil schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 18:26:
Over drie weken ga ik weer een tijdje naar de VS en ik wilde daar een High-res 15" MBP kopen om mijn 17" Unibody (early 2009) te vervangen.
39
Ik zit niet ver genoeg in de Hardware scène om dat allemaal te snappen maar er zit toch geen grote hardware update aan te komen?
De huidige generatie pro's zijn al voorzien van SandyBridge techniek en Ivy bridge komt pas in het volgende jaar. Ondanks dat adviseerd Macroumors toch alleen een MBP te kopen als je hem echt nodig hebt.
Maar waarom vraag ik me dan af. Mis ik iets op hardware gebied?
De huidige generatie pro's zijn al voorzien van SandyBridge techniek en Ivy bridge komt pas in het volgende jaar. Ondanks dat adviseerd Macroumors toch alleen een MBP te kopen als je hem echt nodig hebt.
Maar waarom vraag ik me dan af. Mis ik iets op hardware gebied?
Die melding komt er automatisch op als het toestel bijna aan het einde van zijn cyclus zit. Gemiddeld (over de laatste x jaar) worden ze dus vernieuwd na +-215d. Deze generatie is nu 186d geleden gereleased en zit dus bijna aan het einde van de cyclus. Maar volgens de geruchten komt de volgende pas in de loop van volgend jaar. Bij Apple kondigen ze het ook nooit van te voren aan, dus het is altijd een gokje.Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release: February 24, 2011
Days Since Update: 186 (Avg = 215)
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Anoniem: 390615
qua hardware kan er wel wat veranderen denk ik zoals standaard ssd i.p.v. hdd,betere gpu, standaard 8gb ram maar ik denk dat deze zal worden geupdated in maart.
Ik heb een displayport-->hdmi kabel, zonder adapter dus. Morgen eens proberen met macbook van huisgenoot. Probleem is er nog steeds dus. Op tv doet deze het ook niet, dus kan nog aan de kabel liggen.mnk schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:04:
[...]
Had met mijn pro 13" early 2011 ongeveer dezelfde problemen, maar dan op een TV. Ik gebruik de monoprice hdmi adapter en wat bij mij werkt is: Adapter in macbook, zonder hdmi kabel. Dan TV aanzetten en dan pas hdmi kabel in de adapter pluggen. Beetje omweg, maar werkt wel.
Misschien werkt dit met jouw beeldscherm ook.
Succes
Ja zou je denken? Standaard 8gb en een SSD lijken me sterk eigenlijk.Anoniem: 390615 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:39:
qua hardware kan er wel wat veranderen denk ik zoals standaard ssd i.p.v. hdd,betere gpu, standaard 8gb ram maar ik denk dat deze zal worden geupdated in maart.
een grote SSD (256GB +) is nu nog redelijk prijzig en 8gb lijkt me voor de meeste gebruikers redelijk zinloos.
Dat lijken me dan ook meer fantasie upgrades voor een standaard machine.
(Ik koop de standaard setup en bouw er zelf een SSD en 8GB in trouwens. Veel goedkoper en sneller)
Anoniem: 193286
Standaard 8gb kan ik me wel voorstellen, zeker als het nog tot maart 2012 duurt. En als de cpu een upgrade krijgt, dan wordt een HDD een steeds grotere bottleneck (toch? (ben niet bepaald een tweaker)), dus dan is een standaard SSD ook denkbaar. Verder lijkt me een hogere schermresolutie van de 13" ook logisch. In het algemeen lijken mij dit soort forse upgrades niet onlogisch, aangezien anders het verschil met de MBA steeds meer vervaagt (ervan uitgaande dat Apple het onderscheid in performance wil behouden en de MBP en de MBA niet langzaam laat versmelten).Donstil schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:18:
[...]
Ja zou je denken? Standaard 8gb en een SSD lijken me sterk eigenlijk.
een grote SSD (256GB +) is nu nog redelijk prijzig en 8gb lijkt me voor de meeste gebruikers redelijk zinloos.
Dat lijken me dan ook meer fantasie upgrades voor een standaard machine.
(Ik koop de standaard setup en bouw er zelf een SSD en 8GB in trouwens. Veel goedkoper en sneller)
Absoluut is een HDD de bottleneck maar op dit moment is een fatsoenlijke SSD gewoon nog te duur voor de MBP serie.
Althans een 128gb SSD zou een grote stap terug zijn. Mogelijk dat Apple kiest voor een SSD+HDD oplossing ,zoals al veel tweeakers hebben (waaronder ikzelf). Het nadeel hiervan is de batterij duur. Deze wordt namelijk aanzienlijk korter door een dergelijke setup.
8GB is zinvol voor bepaalde gebruikers maar het gros van de gebruikers krijgt 4GB al niet vol.
Iedere Apple gebruiker weet dat het bij Apple niet draait op specs maar om gebruik. 8GB voegt niets toe aan normaal gebruik dus ik verwacht persoonlijk dat ze daar niet speciaal voor gaan updaten.
Althans een 128gb SSD zou een grote stap terug zijn. Mogelijk dat Apple kiest voor een SSD+HDD oplossing ,zoals al veel tweeakers hebben (waaronder ikzelf). Het nadeel hiervan is de batterij duur. Deze wordt namelijk aanzienlijk korter door een dergelijke setup.
8GB is zinvol voor bepaalde gebruikers maar het gros van de gebruikers krijgt 4GB al niet vol.
Iedere Apple gebruiker weet dat het bij Apple niet draait op specs maar om gebruik. 8GB voegt niets toe aan normaal gebruik dus ik verwacht persoonlijk dat ze daar niet speciaal voor gaan updaten.
Anoniem: 390615
wel dat bedoelde ik hdd en ssd maar 8gb ram vind ik voor sommige modellen zoals de 17" en de high end 15" nodig. als je kijkt naar andere merken met een laptop met ongeveer dezelfde specs zoals sommige hp's en dell's dan hebben deze 8gb ram. ok, osx heeft minder geheugen nodig dan windows maar de mensen die deze laptops nemen ga je vanuit dat ze redelijk zware toepassingen draaien anders zouden ze de standaard 15" nemen of de 13".en de gpu kan nog verbeterd worden. nu zit er al een redelijke in maar om games te spelen die nog al veel gpu kracht vergen te spelen komt bv. zelfs de 6750m te kort.Ik verwacht wel dat de optische drive er uit gaat en dat er zoals de macbook air met een externe optische drive word gewerkt.
Ik vraag me af in hoeverre je die voorspelling van macrumors serieus moet nemen. Bij de iphone en sommige ipods zie je inderdaad dat het nog redelijk op een lijn licht hoe vaak hij wordt vernieuwd. Maar bijvoorbeeld bij de macbook air zie je al een groot verschil.
En is het ook niet zo dat apple nu redelijk veel verschillende producten heeft, waardoor per product het misschien best eens wat langer kan duren dan een aantal jaar terug? Als je dan pech hebt zit je opeens nog 200 dagen te wachten ipv de 30 die je verwacht had.
Edit: en die avarages bij macrumors zijn ook een beetje raar zo te zien. Ze rekenen de huidige wachttijd tot een nieuw product mee, waardoor het avg een stukje lager komt te liggen.
En is het ook niet zo dat apple nu redelijk veel verschillende producten heeft, waardoor per product het misschien best eens wat langer kan duren dan een aantal jaar terug? Als je dan pech hebt zit je opeens nog 200 dagen te wachten ipv de 30 die je verwacht had.
Edit: en die avarages bij macrumors zijn ook een beetje raar zo te zien. Ze rekenen de huidige wachttijd tot een nieuw product mee, waardoor het avg een stukje lager komt te liggen.
[ Voor 14% gewijzigd door BamBamBam59 op 30-08-2011 11:42 ]
Ok, nog 1 stapje verder dan. Met de MBA heeft Apple een product dat uitermate geschikt is voor de 'normale gebruiker'. Juist daarom lijkt mij standaard 8gb in de MBP denkbaar. Dan wordt de MBP weer, zoals ooit bedoeld, voor de intensieve gebruiker die 8gb wél kan gebruiken. Veel tweakers prikker er immers zelf ook 8gb in. Vanuit strategisch oogpunt zie ik wel voor me dat Apple dat onderscheid (tussen normale en intensieve gebruikers) wil behouden en dus ook in de specs doorvoert. Dat onderscheid is nu enigszins vervaagd, waardoor je ook vaak leest dat men hier een MBP vervangt door een MBA. Ergo: MB eruit en vervangen door MBA voor het gros, MBP voor de pro.Donstil schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:28:
Absoluut is een HDD de bottleneck maar op dit moment is een fatsoenlijke SSD gewoon nog te duur voor de MBP serie.
Er zijn idd modellen in de MBP Serie die je niet echt pro kunt noemen.
Kijk naar de 13" modellen bv. Als Apple ervoor kiest de MBA door te trekken en een 15" model te maken dan kunnen de instap "pro's" (de 13" modellen en het eerste 15" model) vervallen zodat de Pro weer Pro wordt en dan is 8GB idd wel denkbaar.
Het standaard 15" model is nu zo enorm scherp geprijst dat ik die niet kan laten liggen.
Deze update ik dan in Nederland weer met een SSD en 8GB (een sterkere videokaart heb ik niet nodig verder)
Het liefst zou ik ook iets van een 15" air met (minimaal) 1680x1050 zien, dat zou voor mij prima zijn.
Echt zware programma's gebruik ik er toch niet op.
Kijk naar de 13" modellen bv. Als Apple ervoor kiest de MBA door te trekken en een 15" model te maken dan kunnen de instap "pro's" (de 13" modellen en het eerste 15" model) vervallen zodat de Pro weer Pro wordt en dan is 8GB idd wel denkbaar.
Ik was idd niet van plan langer te wachten dan nodig. Als ik weer in de vs ben koop ik hem gewoon en dan zie ik wel. Echt sterke geruchten heb ik nog niet gezien ook.BamBamBam59 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:39:
Als je dan pech hebt zit je opeens nog 200 dagen te wachten ipv de 30 die je verwacht had.
Het standaard 15" model is nu zo enorm scherp geprijst dat ik die niet kan laten liggen.
Deze update ik dan in Nederland weer met een SSD en 8GB (een sterkere videokaart heb ik niet nodig verder)
Het liefst zou ik ook iets van een 15" air met (minimaal) 1680x1050 zien, dat zou voor mij prima zijn.
Echt zware programma's gebruik ik er toch niet op.
Ik heb zojuist een dock besteld (Henge Dock 15") en ben benieuwd hoe dit bevalt. Ik laat dit t.z.t. weten.
Iemand ook nog problemen met artifacts bij donkere kleuren op een externe monitor?
Ja, als ik heb op mijn tv via HDMI aansluit in 1080p (pal) in 1080p (60hz) mode en in 1080i pal en 60hz geen probleem.
Ik gebruik de "Officiële" iWire uit de online apple store
Wissel als test maar eens van resolutie en kijk of het in andere reso's ook is.
[ Voor 36% gewijzigd door TAMW op 30-08-2011 22:34 ]
Ik zal het eens proberen, ik heb hier de displayport naar DVI kabel (ook officieel). Eerst maar even die macbook laten zweten, ben nu DVD's aan het encode om te kunnen bewerken, moet wel zeggen dat ie het warm krijgt, hij staat nu op 95 graden volgens temperature monitor, ach zolang die niet uitvalt.
Is het eigenlijk mogelijk om een Macbook uit de US te bestellen? Ze zijn zo belachelijk goedkoop.
US Standaard 15": $1,799.00 = €1,244.90
NL Standaard 15" met studentenkorting: € 1.538,67
Natuurlijk is dat mogelijk. Verwacht alleen niet dat je hem voor €1244 thuis hebt.TheAshcat schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:14:
Is het eigenlijk mogelijk om een Macbook uit de US te bestellen? Ze zijn zo belachelijk goedkoop.
Een fatsoenlijke vervoerder (usps altijd vermijden) kost al snel €50,- als je hem een beetje snel wilt en de btw komt er dan ook nog bij.
Mensen in de US moeten ook nog tax erover betalen.Donstil schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 08:39:
[...]
Natuurlijk is dat mogelijk. Verwacht alleen niet dat je hem voor €1244 thuis hebt.
Een fatsoenlijke vervoerder (usps altijd vermijden) kost al snel €50,- als je hem een beetje snel wilt en de btw komt er dan ook nog bij.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Volgens mij krijg je als student 'maar' 6% korting. Volgens mijn berekening (1749x0,94) kom je dan op €1644,06 uit. Ik heb overigens de standaard 15" met 8 GB RAM via marktplaats voor €1450,- kunnen kopen. Diegene had hem ook uit Amerika, maar dat bracht nog wat extra kosten met zich mee.TheAshcat schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:14:
Klopt. Als je via de Store voor het onderwijs kijkt kost hij idd €1644,-syltheboy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:27:
[...]
Volgens mij krijg je als student 'maar' 6% korting. Volgens mijn berekening (1749x0,94) kom je dan op €1644,06 uit.
Uiteraard. Binnen de VS zijn er verschillende SalesTax schalen.Step schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 08:45:
[...]
Mensen in de US moeten ook nog tax erover betalen.
Zo betalen ze in NY maar 4%. In Alaska helemaal niets en in LA zelfs 10%.
Maar het blijft goedkoper uiteraard.
Een MacbookPro 15" is er in NY dus vanaf $1870 en in LA vanaf $1978
(Met de koers van vandaag. €1295 en €1376).
Door de douane lopen op schiphol is geen probleem mits je alles maar weg gooit.
Ik plaats een TimeMachine backup terug en dan vermoeden ze niets.
Edit: Ik was zelf van plan een Standaard 15" te kopen met een Highres scherm en deze pas terug in Nederland te upgraden met een SSD. Dan zou er $104,- bij komen op deze berekening.
Ik stuur de Doos/boekjes/enz na met de normale pos, dit kost ongeveer $20,-.
[ Voor 31% gewijzigd door Donstil op 31-08-2011 09:49 ]
De staat New York rekent idd 4%, maar alle counties en sommige steden doen daar een schepje bovenop. In New York City kom je uit op 8,875%. Bron.Donstil schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:43:
Zo betalen ze in NY maar 4%.
WOW 50 euro sjezus.. Ik heb er 2 van ebay besteld (1 dvi en 1 hdmi). Audio + beeld werkt gewoon primaTAMW schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:14:
Ja, als ik heb op mijn tv via HDMI aansluit in 1080p (pal) in 1080p (60hz) mode en in 1080i pal en 60hz geen probleem.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ooh dat vroeg ik me nog af. Dan koop ik hem wel wat later. Ik ga rond reizen en dat verschil is al snel enkele tientjes.Anoniem: 193286 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:14:
[...]
De staat New York rekent idd 4%, maar alle counties en sommige steden doen daar een schepje bovenop. In New York City kom je uit op 8,875%. Bron.
Ik zie ook dat er al standaard United States is ingevuld, je zult dus wel een tussenpersoon moeten hebben...Donstil schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 08:39:
[...]
Natuurlijk is dat mogelijk. Verwacht alleen niet dat je hem voor €1244 thuis hebt.
Het externe beeldscherm probleem van mij is opgelost. Het lag aan de (goedkope chinese troep) kabel. Na enig inspecteren waren veel draden binnenin losgeraakt en omgebogen.
Heb vanochtend een mini displayport-->dvi adapter gekocht en beeldscherm hierop aangesloten, kost wat meer (€28,- meer om precies te zijn) maar hij doet het perfect en voelt stukken degelijker aan.
Het rare was trouwens, dat hij het met de mbp van een huisgenoot het wél deed en bij mij niet.
Heb vanochtend een mini displayport-->dvi adapter gekocht en beeldscherm hierop aangesloten, kost wat meer (€28,- meer om precies te zijn) maar hij doet het perfect en voelt stukken degelijker aan.
Het rare was trouwens, dat hij het met de mbp van een huisgenoot het wél deed en bij mij niet.
Online kopen in de VS store kan idd niet.TheAshcat schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:55:
[...]
Ik zie ook dat er al standaard United States is ingevuld, je zult dus wel een tussenpersoon moeten hebben...
Je zult dan op Ebay moeten kopen of idd via een tussenpersoon (my us bv) moeten werken.
Sinds precies een week heb ik een MBP en die gebruik ik vooral op de accu. Pas als de accu leeg is, laad ik hem op. Zelf denk ik dat het beter is voor de accu, maar wat vinden jullie? Laatst hoorde ik namelijk van iemand dat het beter is voor de accu om hem continu aan de lader te houden, maar dat lijkt me stug.
Is al wat vaker hier aan bod gekomen maar mijn advies is altijd; sta er niet teveel bij stil bij wat je doet
als je hem aan de lader wilt hangen dan doe je dat, als je dat niet wil of niet kunt dan doe je dat niet. Soms heb ik geen zin om mijn lader te pakken terwijl ik wel naast een stopcontact zit, of een andere dag hangt ie de hele tijd aan de lader. Op die manier 'varieer' je automatisch en dat is AFAIK ook het beste 
edit: wat ik in ieder geval niét doe is dus bewust bezig zijn met 'leegmaken' en dan pas opladen. Is me veel te veel gedoe en bovendien win je er ook nauwelijks iets mee. Een keer in de maand of twee maanden kalibreren is sowieso aan te raden.
edit: wat ik in ieder geval niét doe is dus bewust bezig zijn met 'leegmaken' en dan pas opladen. Is me veel te veel gedoe en bovendien win je er ook nauwelijks iets mee. Een keer in de maand of twee maanden kalibreren is sowieso aan te raden.
[ Voor 27% gewijzigd door jelle. op 31-08-2011 19:29 ]
Oké, ik vind het veiliger en vooral handiger om hier in de woonkamer op de accu te werken. Iemand kan bijvoorbeeld over de kabel struikelen. Ik heb de MBP ook juist gekocht vanwege de lange accuduur. Maar goed, ik moet me daar inderdaad niet al te veel mee bezig houden.
Voor op school vind ik dat eigenlijk ook wel prettig. Dan hoef ik de oplader ten minste niet uit mijn tas te halen. En als ik eens een korte lesdag (van 8.30u tot 11.45u) heb, dan hoef ik hem niet eens mee te nemen. Van 8.30u tot 14.00u zal hij misschien net redden, maar ik waag het er maar niet op.
Misschien ga ik de accu van het weekend wel kalibreren, want de vorige eigenaar heeft de MBP eind mei aangeschaft. De laptop is dus ongeveer 3 maanden oud.
Voor op school vind ik dat eigenlijk ook wel prettig. Dan hoef ik de oplader ten minste niet uit mijn tas te halen. En als ik eens een korte lesdag (van 8.30u tot 11.45u) heb, dan hoef ik hem niet eens mee te nemen. Van 8.30u tot 14.00u zal hij misschien net redden, maar ik waag het er maar niet op.
Misschien ga ik de accu van het weekend wel kalibreren, want de vorige eigenaar heeft de MBP eind mei aangeschaft. De laptop is dus ongeveer 3 maanden oud.
[ Voor 26% gewijzigd door syltheboy op 31-08-2011 19:53 ]
Anoniem: 416608
Het voornaamste is inderdaad dat je je MBP gewoon gebruikt en je niet obsessief gaat bezig houden met de accu. Desondanks zou ik toch rekening proberen te houden met enkele simpele tips om de levensduur alleszins te optimaliseren, maar helaas is elke accu anders wat je er ook mee doet. Om te beginnen is de accu van een MBP een lithium-ion geval, die zijn sowieso anders dan accu's die vroeger vaak werden gebruikt. Het principe van je batterij altijd helemaal te laten leeg lopen en dan weer op te laden is NIET van toepassing. Een lithium-ion batterij bewaart het best bij een percentage van 50% en dat is dan ook meteen de tip om je batterij in conditie te houden. Probeer gewoon om je MBP niet telkens onder de 50% te laten gaan. Zoals Apple op hun website ook zegt, gebruik je MBP regelmatig op accu en als er een stopcontact in de buurt is gebruik je hem gewoon op netstroom, wissel het gewoon af. Voor de rest één keer per maand kalibreren om de tijdsduur correct te houdensyltheboy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:42:
Sinds precies een week heb ik een MBP en die gebruik ik vooral op de accu. Pas als de accu leeg is, laad ik hem op. Zelf denk ik dat het beter is voor de accu, maar wat vinden jullie? Laatst hoorde ik namelijk van iemand dat het beter is voor de accu om hem continu aan de lader te houden, maar dat lijkt me stug.
Mijn MBP is nu +-15 maanden oud:syltheboy schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 19:48:
Ik heb me nog nooit met kalibreren bezig gehouden, laatste keer dat ik keek (maand of 2 geleden) stond de batterij op 89% capaciteit. Niet te druk mee bezig zijn dus, gewoon gebruiken. Je Mac regelt dit wel.
Het gebeurd wel eens dat hij tijdens het weekend tot zo'n 10% leeg loopt, dus dit is ook wel een soort van kalibratie, maar ik ben er niet 'actief' mee bezig.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Tot 10% laten leeglopen is dus geen kalibratie. Daarvoor moet je toch echt elke stap precies uitvoeren. Niet dat het zoveel uitmaakt, want in tegenstelling tot wat vele mensen denken heeft kalibreren dus geen enkel effect op de conditie van je batterij. Het is enkel en alleen maar om de tijdsduur die OS X weergeeft te corrigeren.
@Zereth: Daarom zei ik ook 'soort van'..
In andere resoluties heb ik ook die artifacts wel een stuk minder, het lijkt vooral voor te komen bij een resolutie met een hoogte van 1200, daar komt het echt als een soort ruis over een zwart vlak, bij die resoluties is het nagenoeg wel en zie je heel zelden nog een rood stipje. Strange stuffTAMW schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:14:
Wat houden die LoadCycles nou precies in?
Bij mijn eigen mac van 22maanden oud zie ik 467Cycles en in het hierboven gegeven screenshot zie ik er na 15maanden maar 70.
Gebruik ik hem zoveel (of die andere zo weinig) of doe ik serieus iets verkeerd.
Mijn accu is nog op 90% trouwens.
Bij mijn eigen mac van 22maanden oud zie ik 467Cycles en in het hierboven gegeven screenshot zie ik er na 15maanden maar 70.
Gebruik ik hem zoveel (of die andere zo weinig) of doe ik serieus iets verkeerd.
Ik heb een klein vraagje over het gebruik van een trackpad met een muismat. Wil namelijk http://azerty.nl/0-1066-3...d-cerro-xx-l-muismat.html aanschaffen maar weet niet zeker of mijn trackpad goed gaat functioneren. Als ik hem namelijk op één van de muismatten thuis gebruik werkt het voor geen meter.
Waarom zou je een Trackpad op een muismat willen zetten dan?.
[ Voor 27% gewijzigd door Donstil op 31-08-2011 23:36 ]
Loadcycles = het aantal keer dat je batterij al volledig is opgeladen.. (beginnen opladen vanaf 50% tot 100% telt niet als cycle, wel als dit 2x voorkomt). Dat is toch wat men mij altijd verteld heeft. Mijn MBP hangt zeer vaak (lees: bijna altijd) aan de netstroom en mijn batterij heeft dus minder cycles. Ik gebruik hem wel regelmatig, maar dan bijna altijd aan mijn bureau i.c.m. een 24" scherm.Donstil schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:09:
Wat houden die LoadCycles nou precies in?
ooh zoiets dacht ik al ja. Ik laad hem vaak pas op als hij leeft zegt te zijn.
Meer op letten als ik jullie zo lees.
Meer op letten als ik jullie zo lees.
Wil namelijk zoon XXL mat halen zodat ik mijn toetsenbord, trackpad en muis erop kan zetten. Maar het gaat hier niet om waarom ik het er op wil zetten maar of het gaat werkenDonstil schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:34:
Waarom zou je een Trackpad op een muismat willen zetten dan?.
Maar waarom zou het niet gaan werken dan?
Een Trackpad kan toch op elke ondergrond staan. Het gaat tenslotte alleen om de bovenkant.
Een Trackpad kan toch op elke ondergrond staan. Het gaat tenslotte alleen om de bovenkant.
Apple denkt daar anders over.Anoniem: 416608 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:05:
Tot 10% laten leeglopen is dus geen kalibratie. Daarvoor moet je toch echt elke stap precies uitvoeren. Niet dat het zoveel uitmaakt, want in tegenstelling tot wat vele mensen denken heeft kalibreren dus geen enkel effect op de conditie van je batterij. Het is enkel en alleen maar om de tijdsduur die OS X weergeeft te corrigeren.
BronDoor de batterij van uw computer te kalibreren zorgt u ervoor dat het zo lang mogelijk duurt voordat de batterij leeg raakt. Kalibreer de batterij binnen een week na aanschaf en vervolgens elke twee maanden. Als u uw computer niet vaak gebruikt, kunt u de batterij het beste minimaal één keer per maand kalibreren.
Anoniem: 421065
Wat ik me afvraag: is een 13/15/17 inch scherm standaard glossy?
Ik kan namelijk nergens de matte optie vinden op de Apple website.
Laat maar, ik keek met m'n neus. Vanaf 15 inch kan je kiezen!
Ik kan namelijk nergens de matte optie vinden op de Apple website.
Laat maar, ik keek met m'n neus. Vanaf 15 inch kan je kiezen!

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 421065 op 01-09-2011 13:21 ]
Apple is nogal dubbelzinnig hierover. Lees dit stukje ook eens.
http://support.apple.com/kb/HT1490
Het voornaamste is dat de tijdsduur gecorrigeerd wordt. Daarnaast hebben ze het over je batterij in topconditie houden en de efficiëntie van de batterij verhogen, maar wat betekent dit nu concreet? Voor iemand die zijn MBP bijna altijd met netstroom gebruikt en één keer per maand zou moeten kalibreren, is het dus van belang, omdat de batterij hierdoor gebruikt wordt. Apple beweert ook dat de huidige MBP's minstens 7 uur gebruikt kunnen worden (volgens de voorwaarden van minimaal gebruik enz.), maar er genoeg mensen die beweren dat ze dit niet kunnen met hun MBP. Een batterij is niets meer dan chemie en volgens mij en vele anderen gaat kaliberen je batterijduur echt niet verlengen of verkorten.
Simpeler kan niet. Vanaf het moment dat je je MBP begint te gebruiken, neemt de levensduur van de batterij al af, nooit toe.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 416608 op 01-09-2011 13:44 ]
werkt gewoon, ik heb hem op een QCK van steelpad staan, trackpad werkt op iedere ondergrond zoals hierboven ook al gezegds1ck schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:28:
Ik heb een klein vraagje over het gebruik van een trackpad met een muismat. Wil namelijk http://azerty.nl/0-1066-3...d-cerro-xx-l-muismat.html aanschaffen maar weet niet zeker of mijn trackpad goed gaat functioneren. Als ik hem namelijk op één van de muismatten thuis gebruik werkt het voor geen meter.
Prima zal het overwegen dan! Nog een klein vraagje ik heb hier een extern (22") staan die niks doet en heb er al één aan mijn MBP hangen dmv dvi>mini display. Nu snap ik dat je een dual monitor adapter achtig iets nodig heb en die kosten grofweg 150-200 dollar. Is er een goedkopere manier of is het tough luck?zoeperman schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:10:
[...]
werkt gewoon, ik heb hem op een QCK van steelpad staan, trackpad werkt op iedere ondergrond zoals hierboven ook al gezegd
Dit topic is gesloten.
Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.