MacBook Pro 13 - 2012 |
![]() |
MacBook Pro specificaties: |
• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy) • 2,5GHz Intel Core i5 of 2,9GHz Intel Core i7 • 4GB (i5) of 8GB (i7) DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 16 GB) • 1600MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 500 GB/750 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD 4000 met 384MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen • Één Thunderbolt-poort (10Gbps) • Twee USB 3.0-poorten • Één FireWire 800-poort • Één SDXC-card slot • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde FaceTime 720p webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Lion (10.7), iLife '11 • MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 63,5WHr batterij) |
Fysieke dimensies: |
• Hoogte: 2,41cm • Breedte: 32,5cm • Diepte: 22,7cm • Gewicht: 2,06kg ![]() |
Prijzen: |
• 2,5GHz: €1249 • 2,9GHz: €1549 |
Meer informatie: |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html • Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody • Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ |
Oude topics: |
• [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13 • [MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 14 |
MacBook Pro 15 - 2012 |
![]() |
• 15,4-inch (1440x900 LED) of optioneel 1680x1050 LED (à €100) (mat is optie à €50) • 2,3GHz, 2,6GHz of 2,7GHz Core i7 • 4 GB (2,3GHz) of 8GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 16 GB) • 1600MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 500 GB (5400 rpm), 750 GB (5400/7200 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf • Intel HD 4000 grafische processor met 384MB DDR3 gedeeld werkgeheugen • NVidia Geforce GT650M met 512MB (2,3GHz) of 1GB GDDR3-geheugen • Één Thunderbolt-poort (10Gbps) • Één FireWire 800-poort • Één SDXC-card slot • Twee USB 3.0-poorten • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Slot-loading 8x DL SuperDrive • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde FaceTime 720p webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Lion (10.7), iLife '11 • MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 77,5WHr batterij) |
• Hoogte: 2,41cm • Breedte: 36,4cm • Diepte: 24,9cm • Gewicht: 2,56kg ![]() |
• 2,3GHz: €1879 • 2,6GHz: €2279 |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook-pro/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook-pro/features/ • De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/1 ![]() |
MacBook Pro Retina - 2012 |
![]() |
• 15,4-inch (2880x1800 LED) • 2,3GHz, 2,6GHz of 2,7GHz Core i7 • 8 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 16 GB) • 1600MHz frontside-bus en hoofdgeheugen • PCI Express-architectuur • 256 GB (2,3) of 512 GB SSD-schijf (uitbreidbaar tot 768 GB) • Intel HD 4000 grafische processor met 384MB DDR3 gedeeld werkgeheugen • NVidia Geforce GT650M met 1GB GDDR3-geheugen • Twee Thunderbolt-poorten (10Gbps) • Één HDMI-poort • Één SDXC-card slot • Twee USB 3.0-poorten • Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers • Verlicht toetsenbord • Multi-touch trackpad • Ingebouwde FaceTime 720p webcam • AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd • Mac OS X Lion (10.7), iLife '11 • MagSafe 2 connector voor de stroomadapter (85W & 95Whr batterij) |
• Hoogte: 1,8cm • Breedte: 35,89cm • Diepte: 24,71cm • Gewicht: 2,02kg ![]() |
• 2,3GHz: €2279 • 2,6GHz: €2899 |
• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook-pro/ • Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook-pro/features/ ![]() |
Anoniem: 465136
Uit het vorige topic:
@GekkePrutser Ik heb thuis een Dlink DIR-855 die zou het goed moeten doen, en vaak werk ik bij me vriendin en daar hebben ze al een verouderde siemens router, ik vrees dat daar niks aan is te doen. Maar toch jammer dat ik met een nieuwe goede laptop geen goede verbinding heb en met een oude HP wel. Terwijl ze beide de wifi ondersteunen. Misschien een externe wifi ontvanger?
@Rubenus Balen dat probleem, bij mij is het nog extremer, ik zit 4 meter van de router vandaan, (dLink DIR-855) en deze staat gewoon in een andere kamer, open en bloot, zonder beton enz. en heb amper internet.
Ik ga vrijdag ook wel ff bellen met Apple, kijken of die een goede oplossing weten!
@GekkePrutser Ik heb thuis een Dlink DIR-855 die zou het goed moeten doen, en vaak werk ik bij me vriendin en daar hebben ze al een verouderde siemens router, ik vrees dat daar niks aan is te doen. Maar toch jammer dat ik met een nieuwe goede laptop geen goede verbinding heb en met een oude HP wel. Terwijl ze beide de wifi ondersteunen. Misschien een externe wifi ontvanger?
@Rubenus Balen dat probleem, bij mij is het nog extremer, ik zit 4 meter van de router vandaan, (dLink DIR-855) en deze staat gewoon in een andere kamer, open en bloot, zonder beton enz. en heb amper internet.
Ik ga vrijdag ook wel ff bellen met Apple, kijken of die een goede oplossing weten!
Anoniem: 138244
ik had hetzelfde met mijn late 2011 13 inch model icm TP Link routerAnoniem: 465136 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 08:50:
Uit het vorige topic:
heb nu een WRT54GL en alles loopt als een trein
Hier met een oude mbp uit 2008 hetzelfde probleem met de DIR-855 router. Op timemachine nu geen problemen meer.Anoniem: 465136 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 08:50:
Uit het vorige topic:
Anoniem: 434488
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de harddisk in een mid-2009 model? Wil er een Momentus XT 750GB in schroeven.
Op iFixit staat dat je de batterij beter kan loshalen, maar dat is nu juist het lastigste als ik het zo zie.
Wie heeft de batterij losgehaald en wie niet?
Op iFixit staat dat je de batterij beter kan loshalen, maar dat is nu juist het lastigste als ik het zo zie.
Bedoel je een Time Capsule? Ik ben van plan om er 1 te kopen en aan de DIR-855 aan te sluiten, dan zend de Time capsule wifi uit van de DIR-855, zal dat de problemen verhelpen?Jpjedi schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:16:
[...]
Hier met een oude mbp uit 2008 hetzelfde probleem met de DIR-855 router. Op timemachine nu geen problemen meer.
Als je een Time Caspsule hebt, heb je de DIR-855 helemaal niet meer nodig.Anoniem: 465136 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:01:
[...]
Bedoel je een Time Capsule? Ik ben van plan om er 1 te kopen en aan de DIR-855 aan te sluiten, dan zend de Time capsule wifi uit van de DIR-855, zal dat de problemen verhelpen?
Moet toch ergens een internet verbinding vandaan halenSmultie schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:07:
[...]
Als je een Time Caspsule hebt, heb je de DIR-855 helemaal niet meer nodig.
Ik ga er even vanuit dat je het over een mbp hebt? (waren er nog gewone MB's in die tijd?) Dat is namelijk erg simpel.. batterij loshalen is niets meer dan het stekkertje loshalen, en dat is zoals je mag verwachten van een stekker, vrij simpel.Anoniem: 434488 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de harddisk in een mid-2009 model? Wil er een Momentus XT 750GB in schroeven.
Eenmaal spanningsloos kun je de oude schijf eruit halen en de nieuwe erin laten zakken, geen centje pijn. Heb zelf ook een late 2009 mbp en verwisselen van de schijf voor een SSD was kinderspel. Het wordt lastiger als je ook de superdrive eruit wilt.
[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 04-07-2012 10:35 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Anoniem: 434488
Ja sorry, het gaat om een 15" Macbook Pro. Kun je het stekkertje loshalen zonder de batterij los te maken? Want dan maak ik me niet zo'n zorgen. iFixit wil je de hele batterij laten verwijderen, en daar heb je nogal wat verschillende soorten schroevendraaiers en tools voor nodig blijkbaarPixeltje schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:34:
[...]
Ik ga er even vanuit dat je het over een mbp hebt? (waren er nog gewone MB's in die tijd?) Dat is namelijk erg simpel.. batterij loshalen is niets meer dan het stekkertje loshalen, en dat is zoals je mag verwachten van een stekker, vrij simpel.
Eenmaal spanningsloos kun je de oude schijf eruit halen en de nieuwe erin laten zakken, geen centje pijn. Heb zelf ook een late 2009 mbp en verwisselen van de schijf voor een SSD was kinderspel. Het wordt lastiger als je ook de superdrive eruit wilt.
Het gaat om deze guide op iFixit. Het is daar niet duidelijk te zien waar dat stekkertje zit.
Pentalobes anyone
Dank
Een 2009 mbp heeft geen pentalobeschroeven als het goed is. Ik heb zelf de 13", maar kan me niet voorstellen dat bij de 15"de hele batterij eruit zou moeten.
Nevermind, ik zie dat de connector van de batterij zo gepositioneerd is dat de batterij er wel uit moet om de stekker los te kunnen halen.
In dat geval zou ik je aanraden om de mbp gewoon uit te zetten, de schijf te wisselen en je verder niet zoveel zorgen te maken. Het wisselen van de schijf kan eigenlijk niet mis gaan. Als je geen vertrouwen mocht hebben in je eigen knutselskills, kun je er wellicht beter helemaal niet aan beginnen
Nevermind, ik zie dat de connector van de batterij zo gepositioneerd is dat de batterij er wel uit moet om de stekker los te kunnen halen.
In dat geval zou ik je aanraden om de mbp gewoon uit te zetten, de schijf te wisselen en je verder niet zoveel zorgen te maken. Het wisselen van de schijf kan eigenlijk niet mis gaan. Als je geen vertrouwen mocht hebben in je eigen knutselskills, kun je er wellicht beter helemaal niet aan beginnen
[ Voor 58% gewijzigd door Pixeltje op 04-07-2012 10:57 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dat hoeft niet. Zorg gewoon dat er geen spanning is. Zelfs met spanning kan je een HDD vervangen maar dan moet je wel nergens verder aankomen ;-) (ik heb hem vervangen zonder de accu los te koppelen namelijk)Anoniem: 434488 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:49:
[...]
Ja sorry, het gaat om een 15" Macbook Pro. Kun je het stekkertje loshalen zonder de batterij los te maken? Want dan maak ik me niet zo'n zorgen. iFixit wil je de hele batterij laten verwijderen, en daar heb je nogal wat verschillende soorten schroevendraaiers en tools voor nodig blijkbaar![]()
Het gaat om deze guide op iFixit. Het is daar niet duidelijk te zien waar dat stekkertje zit.
Pentalobes anyone
Dank
Ik heb de HDD vervangen zonder de accu los te halen. Je moet zorgen dat je verder nergens aan komt.Anoniem: 434488 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:53:
Het is echt 2min werk, 1 schroefje los bij de hdd, stekkertje er voorzichtig uit halen (de SATA kabel is erg dun). Schroefjes overzetten op nieuwe schijf, stekker er in, schroefje terug en klaar.
Anoniem: 265288
Even een korte vraag mbt spanning op de Mac Pro.
Ik heb vorige week een nieuwe 13" MBP gekocht, en vandaag is eigenlijk voor het eerst dat ik ermee werk terwijl de MBP aangesloten is op het stroomnet. Nu valt me op, dat wanneer ik over de behuizing "wrijf" er een soort van tinteling (spanning?) vanuit gaat? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit normaal is, maar misschien heb ik het verkeerd. Zijn er meer mensen die die dit ervaren, of het herkennen?
Ik heb vorige week een nieuwe 13" MBP gekocht, en vandaag is eigenlijk voor het eerst dat ik ermee werk terwijl de MBP aangesloten is op het stroomnet. Nu valt me op, dat wanneer ik over de behuizing "wrijf" er een soort van tinteling (spanning?) vanuit gaat? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit normaal is, maar misschien heb ik het verkeerd. Zijn er meer mensen die die dit ervaren, of het herkennen?
Hoe langer ik op mijn MBPr werk hoe meer mij opvalt, het zijn kleine dingen maar ik vraag me af waarom Apple de volgende element heeft weg gelaten:
- Geen tekst onder het scherm met MacBook Pro
- Geen sleep indicator (eigenlijk wel fijn, snachts wel eens last van
)
- Geen IR sensor, je Apple remote van 19euro werkt dus niet (je kunt hem met je iPhone bedienen, maar toch)
- Geen echte powerbutton (lijkt wel een bezuiniging, ik mis de metalen powerknop)
- Geen line out ( nog niet getest, maar volgens mij geen optische uitgang)
- Geen Battery Indicator (oké gebruikte ik nooit,maar het had wel een meerwaarde op deze categorie laptops)
draai de stekker eens om in het stopcontact, helpt vaak.Anoniem: 265288 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:42:
Die Battery Indicator ga ik nog missen denk ikQorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
Hoe langer ik op mijn MBPr werk hoe meer mij opvalt, het zijn kleine dingen maar ik vraag me af waarom Apple de volgende element heeft weg gelaten:Het zijn kleine elementen, maar het valt mij op, heb het idee dat Apple nu nog goedkoper kan produceren, hoe minder wijzigingen in de case hoe makkelijker en dus goedkoper...
)
- Geen IR sensor, je Apple remote van 19euro werkt dus niet (je kunt hem met je iPhone bedienen, maar toch)
- Geen echte powerbutton (lijkt wel een bezuiniging, ik mis de metalen powerknop)
- Geen Battery Indicator (oké gebruikte ik nooit,maar het had wel een meerwaarde op deze categorie laptops)
De rest gebruikte ik sowieso al niet
Mag in dit geval helaas niet baten. Wellicht nog andere suggesties?Qorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
[...]
draai de stekker eens om in het stopcontact, helpt vaak.
Geen tekst onder het scherm heeft wellicht te maken met het feit dat de glasplaat ontbreekt welke wel op de oude macbook pro zal;Qorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
Hoe langer ik op mijn MBPr werk hoe meer mij opvalt, het zijn kleine dingen maar ik vraag me af waarom Apple de volgende element heeft weg gelaten:Het zijn kleine elementen, maar het valt mij op, heb het idee dat Apple nu nog goedkoper kan produceren, hoe minder wijzigingen in de case hoe makkelijker en dus goedkoper...
)
Ontbreken IR sensor vind ik juist lekker. Vond het irritant dat de macbook werd bediend als ik de apple tv wilde bedienen.
Rest kan ik mee leven!
Een Time Capsule en de DIR-855 zijn allebei routers.Anoniem: 465136 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:17:
[...]
Moet toch ergens een internet verbinding vandaan halen(ben niet zo van de verbindingen
)
Als het goed is heb je ook nog een losse (ADSL of kabel-)modem.
Dat kan je uitzetten in je settings andersErik-1980 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:09:
[...]
Ontbreken IR sensor vind ik juist lekker. Vond het irritant dat de macbook werd bediend als ik de apple tv wilde bedienen.
Als het goed is wel ja, de router staat boven en is aangesloten via kabel, van modem beneden denk ik. Maar Gaat het wel verschil maken als ik een Time Capsule koop?Smultie schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:23:
[...]
Een Time Capsule en de DIR-855 zijn allebei routers.
Als het goed is heb je ook nog een losse (ADSL of kabel-)modem.
Werk je met het volledige snoer of zit de adapter rechtstreeks in het stroomnet? dan is de aansluiting naar je MBP niet geaard.Anoniem: 265288 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:42:
Als je wel met de volledige snoer werkt zit de stekker in een geaard stopcontact? zo nee dan is de aansluiting naar je MBP niet geaard.
In beide gevallen zal je zeer waarschijnlijk een lichte tinteling voelen.
Bedankt Jimmy, de adapter zit rechtstreeks in het stroomnet. In eerste instantie omdat de lengte op deze manier volstaat. Ik zal morgen eens het hele snoer meenemen, kijken of dat verschil maakt.
Maar als ik het goed begrijp kan dat hardwarematig geen kwaad? Tinteling is verder niet overdreven, ik maakte me meer zorgen over de hardware
.
Maar als ik het goed begrijp kan dat hardwarematig geen kwaad? Tinteling is verder niet overdreven, ik maakte me meer zorgen over de hardware
Het kan geen kwaad, ik neem zelf nog steeds alleen de adapter mee naar school ivm de ruimte in mijn 13" tas, en dan probeer ik de behuizing zo weinig mogelijk aan te raken onder het laden. Of het prettig aanvoelt is een tweede:p
Thuis gaat hij met het volledige snoer in een geaard stopcontact en dan is er geen stroompje meer te voelen, ik zou zeggen probeer het straks eens!
Thuis gaat hij met het volledige snoer in een geaard stopcontact en dan is er geen stroompje meer te voelen, ik zou zeggen probeer het straks eens!
Anoniem: 87302
Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb dit ook met de iPad.Qorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
[...]
draai de stekker eens om in het stopcontact, helpt vaak.
Ik herken het zeker. Ik dacht eerst dat het Wifi of Bluetooth straling was. Maar na alle connectiviteit te hebben uitgeschakeld bleef ik dit gevoel houden. Met of zonder oplader maakt niet uit.Anoniem: 265288 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:42:
Toen dacht ik dat het de harde schijf misschien was. Later vervangen door een SSD, niet om die reden uiteraard
Volgens mij is het gewoon de structuur van de behuizing die je voelt. Ik heb eigenlijk niet getest of je het ook voelt als de Macbook uitstaat.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Dat dacht ik in eerste instantie ook, dat het de structuur van de behuizing was. Maar ik heb het later even getest, toen de MBP niet aangesloten was op het stroomnet en toen merkte ik wel een klein verschil
. Overigens voel ik het thuis bij praktisch alle apparaten (waaronder mijn gsm en tablet), maar daar weet ik dat het aan de stopcontacten ligt, die geen van allen geaard zijn (oud huis). Vandaag viel het me echter op, dat ik hetzelfde voel op het werk. Terwijl hier de stopcontacten volgens mij toch geaard zouden moeten zijn, dus morgen eens testen met het volledige snoer.
Ik laat het morgen nog wel even weten!
Ik laat het morgen nog wel even weten!
offtopic:
Ook de eerste dag dat ik echt productief bezig ga met OSX, altijd met Windows gewerkt... En er gaat vandaag werkelijk een wereld voor me open zeg, wat een verschil
Ook de eerste dag dat ik echt productief bezig ga met OSX, altijd met Windows gewerkt... En er gaat vandaag werkelijk een wereld voor me open zeg, wat een verschil
Ik mis het standby lampje wel, bij mijn oude MBP wilde hij soms niet in sleepmodus gaan en dat had ik door dmv het lampje. Nu kan je dat niet meer zien.Qorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
)
En over die line-out, die zit gewoon in de jackuitgang ingebouwd.
[ Voor 15% gewijzigd door RnB op 04-07-2012 13:58 ]
De meeste voedingen, zoals die van laptops, telefoons etc. geven een gelijkspanning af ten opzichte van een nul. De spanning die binnenkomt is een wisselspanning. Deze zijn van elkaar gescheiden om veiligheidsredenen. Als de voeding geaard is wordt de aarde verbonden met de nul van de voeding. Deze nul is ook weer verbonden aan de behuizing als die van metaal is (MacBooks). De aarde van het stopcontact is neutraal ten opzichte van je huis, en daarom voel je ook geen tinteling in dat geval.BillSpaarbank schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:33:
[...]
Ik herken het zeker. Ik dacht eerst dat het Wifi of Bluetooth straling was. Maar na alle connectiviteit te hebben uitgeschakeld bleef ik dit gevoel houden. Met of zonder oplader maakt niet uit.
Toen dacht ik dat het de harde schijf misschien was. Later vervangen door een SSD, niet om die reden uiteraardMaar het "probleem" was er nog.
Volgens mij is het gewoon de structuur van de behuizing die je voelt. Ik heb eigenlijk niet getest of je het ook voelt als de Macbook uitstaat.
Als de voeding niet geaard is, is er geen referentie waar de nul zich bevindt ten opzichte van de aarde in je huis. Door de opbouw van veel voedingen (net filters bijvoorbeeld) vindt de nul zijn niveau precies tussen twee polen van het stopcontact. Dat is de helft van 230V en dus 115V. Omdat er weinig spanning op die manier weglekt zul je niet geëlektrocuteerd worden, maar het is wel voelbaar als een tinteling als je die 115V aan de ene kant aanraakt en de echte aarde via je voeten aan de andere kant.
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Anoniem: 255680
Ik heb de rmbp gekocht om vooral als desktop te gebruiken. Heb dus ook een Mstand en toetsenbord, muis aangeschaft. Kan het kwaad om deze altijd in het stopcontact geplugged te hebben? Bij de laptops vroeger weet ik dat de batterij daar enorm van afzag, ik hoop dat dat nu beter is?
Je vergat het gat voor het Kensington slot nog.. Deze zal ik zelf wel missen tzt (ik wacht op de 13" retina). Zo'n dure laptop heb ik toch liever aan een slot, als ik hem bijvoorbeeld mee neem naar kantoor en naar de kantine ga (of naar het toiletQorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
Hoe langer ik op mijn MBPr werk hoe meer mij opvalt, het zijn kleine dingen maar ik vraag me af waarom Apple de volgende element heeft weg gelaten:
[...]
Het zijn kleine elementen, maar het valt mij op, heb het idee dat Apple nu nog goedkoper kan produceren, hoe minder wijzigingen in de case hoe makkelijker en dus goedkoper...
Ik denk dat ze dat gedaan hebben (net als met de Air) omdat hij dan onstabiel staat vanwege het slot dat dikker is dan de laptop, maar dat was vanzelf wel opgelost door de diverse slotenfabrikanten. Nu is er helemaal geen manier om hem te beveiligen (behalve met een irritant alarm in de USB poort ofzo).
Zorg dat je 1x per maand de accu helemaal leeg trekt (dus tot hij uitvalt) en daarna in één keer helemaal op laadt. Dan moet hij goed blijven.
Als je dat doet maakt het verder niet zo veel uit en geldt: hoe minder je hem gebruikt hoe beter hij blijft.
Als je dat doet maakt het verder niet zo veel uit en geldt: hoe minder je hem gebruikt hoe beter hij blijft.
Dus het kan geen kwaad dat hij gewoon constant in het stopcontact steekt. Ga hem voorlopig maar weinig mobiel gebruiken.
Anoniem: 428891
Dat laatste klopt niet helemaal,als de accu helemaal vol is en blijft slijt de accu ook,staat ook op de apple site trouwens.pposthoorn schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 17:59:
Zorg dat je 1x per maand de accu helemaal leeg trekt (dus tot hij uitvalt) en daarna in één keer helemaal op laadt. Dan moet hij goed blijven.
Dus dan gebruik je accu ook.Maar het is sowieso zo met dit type accu na een paar jaar zijn ze gewoon al een heel stuk minder,wat je ook doet.
Dus gewoon gebruiken dat ding
zou ideaal zijn moest de batterij er uit kunnen, en hij dus gewoon op netstroom zou kunnen lopen. Vroeger kon dit als ik me niet vergis met enkele laptops, met de retina versie zal dit helaas nooit gaan xD
heeft er iemand hier een losse trackpad in combinatie met een mac book en werkt dat een beetje goed?
Ik hoorde van blu tooth problemen in combinatie met lion,dus ik was wel benieuwt hoe degene die zo'n apparaatje hebben ,de werking ervan vinden
Ik merk namelijk dat ik het prefereer om het touchpad van de mac zelf te gebruiken in plaats van de muis!
Ik hoorde van blu tooth problemen in combinatie met lion,dus ik was wel benieuwt hoe degene die zo'n apparaatje hebben ,de werking ervan vinden
Ik merk namelijk dat ik het prefereer om het touchpad van de mac zelf te gebruiken in plaats van de muis!
Sorry ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde met "hoe minder je hem gebruikt" dat je hem aan de stroom hebt terwijl je hem gebruikt.Anoniem: 428891 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:24:
[...]
Dat laatste klopt niet helemaal,als de accu helemaal vol is en blijft slijt de accu ook,staat ook op de apple site trouwens.
Dus dan gebruik je accu ook.Maar het is sowieso zo met dit type accu na een paar jaar zijn ze gewoon al een heel stuk minder,wat je ook doet.
Dus gewoon gebruiken dat ding
Als je de accu écht niet gebruikt (of de hele macbook) kan je hem het beste 50% opladen voor je hem opslaat om zo min mogelijk capaciteit te verliezen.
ik vraag me eigenlijk af of de mac zonder accu werkt,zou wel moeten,maar....Anoniem: 255680 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:51:
zou ideaal zijn moest de batterij er uit kunnen, en hij dus gewoon op netstroom zou kunnen lopen. Vroeger kon dit als ik me niet vergis met enkele laptops, met de retina versie zal dit helaas nooit gaan xD
Echter makkelijk weer de accu aansluiten is natuurlijk dan erg lastig

Of was de accu ook vastgesoldeerd bij de retina?
In principe werkt het goed, alleen merk ik problemen met de verbinding zodra Timemachine over Wireless draait. Ik had dit op mijn Macbook Pro 2010 model maar ervaar het ook op mijn nieuwe Macbook Pro 2012.Anoniem: 428891 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:47:
heeft er iemand hier een losse trackpad in combinatie met een mac book en werkt dat een beetje goed?
De muis gaat dan stotteren zodra er een back-up gemaakt wordt. Blijft een slordig iets, wat Apple al lang opgelost zou moeten hebben.
Dit is een issue waar meerdere mensen last van hebben
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Batterij zit vastgelijmd. Gaat dus niet.Anoniem: 428891 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:00:
[...]
ik vraag me eigenlijk af of de mac zonder accu werkt,zou wel moeten,maar....
Echter makkelijk weer de accu aansluiten is natuurlijk dan erg lastig.
Of was de accu ook vastgesoldeerd bij de retina?
bedankt voor je antwoord,time machine ga ik niet gebruiken over wireless,wel is dat inderdaad slordigOkselFris schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:10:
[...]
Principe werkt het goed, alleen merk ik problemen met de verbinding zodra Timemachine over Wireless draait. Ik had dit op mijn Macbook Pro 2010 model maar ervaar het ook op mijn nieuwe Macbook Pro 2012.
De muis gaat dan stotteren zodra er een back-up gemaakt wordt. Blijft een slordig iets, wat Apple al lang opgelost zou moeten hebben.
Dit is een issue waar meerdere mensen last van hebben

Maar je bent verder wel tevreden,met de trackpad of gebruik je liever het touchpad van
de mac?
En verder geen verbindingsproblemen?
ja dat dacht ik al,ik blijf dat een kansloze actie van Apple vinden,dat ze het spul nu allemaal vast hebben gesoldeerd,gelijmdAnoniem: 255680 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:10:
[...]
Batterij zit vastgelijmd. Gaat dus niet.

Als ik achter mijn bureau zit heb ik de laptop in een Book Arc stand en aan een led cinema hangen, dus dan blijft er niks anders over dan een externe toetsenbord en trackpad. Ook op mijn iMac gebruik ik een trackpad. ik heb nog ergens een muis liggen, maar die gebruik ik nooit. De trackpad werkt gewoon erg fijn en identiek aan degene op je Macbook en dat is toch de beste in zijn soort.Anoniem: 428891 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:13:
[...]
bedankt voor je antwoord,time machine ga ik niet gebruiken over wireless,wel is dat inderdaad slordigdat dat nog niet is opgelost.
Maar je bent verder wel tevreden,met de trackpad of gebruik je liever het touchpad van
de mac?
En verder geen verbindingsproblemen?
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Ik heb dat ook regelmatig met mijn macbook pro 2010, mijn ipads en mijn rMBP. Ligt denk ik aan het stopcontact waar hij in zit. Of die geaard is of niet. Kan me niets anders bedenken.. Lijkt me niet dat het kwaad kan voor de hardware.Ik heb vorige week een nieuwe 13" MBP gekocht, en vandaag is eigenlijk voor het eerst dat ik ermee werk terwijl de MBP aangesloten is op het stroomnet. Nu valt me op, dat wanneer ik over de behuizing "wrijf" er een soort van tinteling (spanning?) vanuit gaat? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit normaal is, maar misschien heb ik het verkeerd. Zijn er meer mensen die die dit ervaren, of het herkennen?
heel mooi,bedankt voor de infoOkselFris schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:28:
[...]
Als ik achter mijn bureau zit heb ik de laptop in een Book Arc en aan een led cinema hangen, dus dan blijft er niks anders over dan een externe toetsenbord en trackpad. Ook op mijn iMac gebruik ik een trackpad. ik heb nog ergens een muis liggen, maar die gebruik ik nooit. De trackpad werkt gewoon erg fijn en identiek aan degene op je Macbook en dat is toch de beste in zijn soort.
Olla, Ik heb een macbook pro 15 " (augustus 2011 aangeschaft) Soms vertoont de display zo maar een paars scherm of verschijnen er strepen in beeld met rare tekens. Lijkt me een duidelijk geval van kapot echter de storing is moeilijk te reproduceren, Echter het meest vervelende is dat bij het afspelen van streaming hd content (wat op mijn imac/ipad perfect loopt) via VLC begint het beeld na een een 20 minuten te haperen en de laptop nagenoeg vastloopt. Is de conclusie juist dat de grafische kaart (nvidea) brak zou kunnen zijn of moet ik het advies van Apple opvolgen en maar eerst het OS opnieuw moet installeren?
Alhoewel ik denk dat het een hardware probleem is, kan het geen kwaad eerst het OS opnieuw te installeren. Verhelpt dat het wel dan scheelt dat weer. Plus als je hem naar Apple doet ben je ook alles kwijt. Dus baat het niet dan schaad het ook niet.swiebert schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:05:
Olla, Ik heb een macbook pro 15 " (augustus 2011 aangeschaft) Soms vertoont de display zo maar een paars scherm of verschijnen er strepen in beeld met rare tekens. Lijkt me een duidelijk geval van kapot echter de storing is moeilijk te reproduceren, Echter het meest vervelende is dat bij het afspelen van streaming hd content (wat op mijn imac/ipad perfect loopt) via VLC begint het beeld na een een 20 minuten te haperen en de laptop nagenoeg vastloopt. Is de conclusie juist dat de grafische kaart (nvidea) brak zou kunnen zijn of moet ik het advies van Apple opvolgen en maar eerst het OS opnieuw moet installeren?
Nog even terugkomend op het "spannings-probleem" van gisteren. Ik heb vandaag het volledige snoer meegenomen en aangesloten. En er is zowaar geen sprake meer van spanning op de behuizing. Het zal dus inderdaad iets met de aarding te maken hebben gehad.
Nogmaals bedankt voor de tips en voor de onderstaande uitleg:
Nogmaals bedankt voor de tips en voor de onderstaande uitleg:
Digistorm schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:08:
[...]
De meeste voedingen, zoals die van laptops, telefoons etc. geven een gelijkspanning af ten opzichte van een nul. De spanning die binnenkomt is een wisselspanning. Deze zijn van elkaar gescheiden om veiligheidsredenen. Als de voeding geaard is wordt de aarde verbonden met de nul van de voeding. Deze nul is ook weer verbonden aan de behuizing als die van metaal is (MacBooks). De aarde van het stopcontact is neutraal ten opzichte van je huis, en daarom voel je ook geen tinteling in dat geval.
Als de voeding niet geaard is, is er geen referentie waar de nul zich bevindt ten opzichte van de aarde in je huis. Door de opbouw van veel voedingen (net filters bijvoorbeeld) vindt de nul zijn niveau precies tussen twee polen van het stopcontact. Dat is de helft van 230V en dus 115V. Omdat er weinig spanning op die manier weglekt zul je niet geëlektrocuteerd worden, maar het is wel voelbaar als een tinteling als je die 115V aan de ene kant aanraakt en de echte aarde via je voeten aan de andere kant.
Anoniem: 382197
Ik hoor dat als je een programma gebruikt wat nog niet geoptimaliseerd is voor Retina zoals Photoshop dat het er slecht uit ziet. Je kunt ook de resolutie veranderen van het beeldscherm. Kun je hem ook op een resolutie zetten zodat zo'n programma er wel goed uit zien? Zodat je hem terug kunt zetten als er meer programma's geoptimaliseerd zijn?
Lol. Het idee achter de reactie op je aparte topic was dat je in dit topic even kon zoeken naar een antwoord op je vraag. Misschien had ik specifieker moeten zijn en je naar het vorige topic moeten wijzen (dat is net dicht, vandaar dat hier nog niet zoveel info staat). [Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 20Anoniem: 382197 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:07:
Ik hoor dat als je een programma gebruikt wat nog niet geoptimaliseerd is voor Retina zoals Photoshop dat het er slecht uit ziet. Je kunt ook de resolutie veranderen van het beeldscherm. Kun je hem ook op een resolutie zetten zodat zo'n programma er wel goed uit zien? Zodat je hem terug kunt zetten als er meer programma's geoptimaliseerd zijn?
Maargoed, om je op weg te helpen; Je kunt de resolutie instellen op 4 (of 3?) niveau's; lompgroot en vervelend, "best for Retina" en hogere resoluties zoals 1680*1050 en 1920*1200. Hou er rekening mee dat de programma's waar jij op doelt op geen van de resoluties écht tot zijn recht komt, omdat er steeds gebruik wordt gemaakt van terugschaling. Een lijn van één pixel zal bijvoorbeeld worden weergegeven als een lijn van anderhalve pixel. De lijn is dan dus niet scherp maar doet een beetje wazig aan.
Qorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
Vraag ik me ook af, wellicht gaan ze naar een duidelijkere lijn van laptops. Dus enkel een lijn van allemaal verschillende formaten rMBP. Dan is het dus gewoon een Apple laptop en is er geen verschil meer tussen een Air, Pro of Book.- Geen sleep indicator (eigenlijk wel fijn, snachts wel eens last van
)
Zat ook al niet op de Air. De Always on en instant on van maken dat hele sleep gebeuren overbodig. Laptop dicht is stand-by en uit zetten doe je alleen voor updates of langere periodes non gebruik (vakanties e.d.).- Geen IR sensor, je Apple remote van 19euro werkt dus niet (je kunt hem met je iPhone bedienen, maar toch)
Zit op de Air ook niet, en je geeft eigenlijk al het argument zelf. Bediening via iPhone of iPad heeft de toekomst.- Geen echte powerbutton (lijkt wel een bezuiniging, ik mis de metalen powerknop)
Zie argument sleep indicator.- Geen line out ( nog niet getest, maar volgens mij geen optische uitgang)
Airplay- Geen Battery Indicator (oké gebruikte ik nooit,maar het had wel een meerwaarde op deze categorie laptops)
Enige misser wat mij betreft. Dit had wel degelijk een toevoeging. Maar de Air had dat ook niet. En eigenlijk is het ook niet meer dan een gimmick met de 30 dagen standy by en de batterij die toch niet verwisselbaar is.
Hier staat wat
Ik zet 'm eigenlijk altijd uit 's avonds. Gebruik 'm wel dagelijks, maar merk toch dat de accu aanzienlijk sneller leeg gaat in stand by.
Onzin natuurlijk... De optische line out kan 5.1 aan en airplay bij lange na niet. Je hebt nu wel HDMI dus opzich heb je het niet meer nodig. Neem aan dat er wel een gewone koptelefoonaansluiting op zit.Geen line out ( nog niet getest, maar volgens mij geen optische uitgang) Airplay
Anoniem: 160183
ja
superbig91 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:25:
[...]
Onzin natuurlijk... De optische line out kan 5.1 aan en airplay bij lange na niet. Je hebt nu wel HDMI dus opzich heb je het niet meer nodig. Neem aan dat er wel een gewone koptelefoonaansluiting op zit.
Het ontbreken van de Sleep indicator zou mij toch wel wat storen. Ik heb het al meegemaakt dat mijn MBP niet in sleep ging als ik 'm dicht deed (door de Internet-sharing setting die geactiveerd stond) maar daar kwam ik dus pas achter omdat de sleep indicator niet langzaam aan en uit ging. En een portable die niet correct in sleep staat in een tas steken bv. is nu ook niet zo'n goed idee...
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Waarom is 'De air had dat ook al niet' een argument? De Pro is een ander soort laptop, niet speciaal gemaakt op draagbaarheid in het extreem maar op maximale snelheid en functionaliteit, voor power users.
Van zo'n laptop heb ik ook meer verwachtingen, en er was best wel plaats geweest voor een accu indicator, IR sensor, en sleep lampje. Van een paar LEDjes wordt Apple ook niet arm. Verder niks tegen de rMBP hoor, ik vind het een super mooi ding, maar ik wacht op de 13" omdat de 15" voor mij te duur en te groot is.
Ik heb trouwens met de Air wel eens gehad dat hij na een uur wakker werd uit sleep om zichzelf te hibernaten (deep sleep, dit is hoe de 30-dagen standby wordt gerealiseerd), maar kennelijk was dat proces vastgelopen en daardoor stond hij keihard te blazen omdat hij in een sleeve zat en zijn warmte niet kwijt kon. Ik merkte het toevallig omdat ik het geluid in mijn tas hoorde.
Sindsdien vertrouw ik niet meer zo op die standby en zet ik hem gewoon weer uit als hij in de sleeve gaat. Met Lion kan je toch al zorgen dat hij alles weer opstart zoals het was, en met de SSD is een boot toch een kwestie van 10 seconden.
Van zo'n laptop heb ik ook meer verwachtingen, en er was best wel plaats geweest voor een accu indicator, IR sensor, en sleep lampje. Van een paar LEDjes wordt Apple ook niet arm. Verder niks tegen de rMBP hoor, ik vind het een super mooi ding, maar ik wacht op de 13" omdat de 15" voor mij te duur en te groot is.
Ik heb trouwens met de Air wel eens gehad dat hij na een uur wakker werd uit sleep om zichzelf te hibernaten (deep sleep, dit is hoe de 30-dagen standby wordt gerealiseerd), maar kennelijk was dat proces vastgelopen en daardoor stond hij keihard te blazen omdat hij in een sleeve zat en zijn warmte niet kwijt kon. Ik merkte het toevallig omdat ik het geluid in mijn tas hoorde.
Sindsdien vertrouw ik niet meer zo op die standby en zet ik hem gewoon weer uit als hij in de sleeve gaat. Met Lion kan je toch al zorgen dat hij alles weer opstart zoals het was, en met de SSD is een boot toch een kwestie van 10 seconden.
Gisteren mijn rMBP ontvangen. Scherm is geweldig. Vergelijkbaar iPad 2 ==> iPad 3 of Iphone 3GS naar iPhone 4. Je wil niet meer terug.
VMware Fusion werkt nog niet helemaal lekker, aangezien Windows (7) telkens de resolutie op max (3840x2400) zet. Zal binnenkort wel een update voor komen.
Safari is minder snel in vergelijking met mijn iMac 27", maar eigenlijk is alles traag in vergelijking met mijn iMac.
Behuizing ziet er goed uit. Wel iets zwaarder dan ik had verwacht. Denk dat dit meer met mijn onrealistische verwachting te maken heeft. Als je vaak met een 13" MBA werkt, dan zijn alle andere systemen zwaar.
Heb het scherm trouwens ingesteld op "More Space". Echt geweldig veel ruimte voor een laptop.
VMware Fusion werkt nog niet helemaal lekker, aangezien Windows (7) telkens de resolutie op max (3840x2400) zet. Zal binnenkort wel een update voor komen.
Safari is minder snel in vergelijking met mijn iMac 27", maar eigenlijk is alles traag in vergelijking met mijn iMac.
Behuizing ziet er goed uit. Wel iets zwaarder dan ik had verwacht. Denk dat dit meer met mijn onrealistische verwachting te maken heeft. Als je vaak met een 13" MBA werkt, dan zijn alle andere systemen zwaar.
Heb het scherm trouwens ingesteld op "More Space". Echt geweldig veel ruimte voor een laptop.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Dat zijn toch echt mededelingen die ik niet zou willen plaatsen bij een laptop van €2300. Is overigens ook momenteel het punt wat me ervan weerhoudt om een rMBP te kopen. Heb geen zin om mijn zakken leeg te schudden voor een prachtige laptop die trager voelt dan mijn klapkoffer uit 2010.Zware Unit schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:13:
Mountain Lion zou dit moeten oplossen als ik het goed begrijp. Hoop dat ik er niet zoveel van merk als ik hem ontvang anders is het een behoorlijke domper...Pixeltje schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:27:
[...]
Dat zijn toch echt mededelingen die ik niet zou willen plaatsen bij een laptop van €2300. Is overigens ook momenteel het punt wat me ervan weerhoudt om een rMBP te kopen. Heb geen zin om mijn zakken leeg te schudden voor een prachtige laptop die trager voelt dan mijn klapkoffer uit 2010.
Ben momenteel bezig met ML preview 4 te installeren op aparte partition. Dit moet idd volgens diverse bronnen de lag oplossen.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Mbt de koptelefoonaansluiting:
Heb zojuist ook mijn bestelling voor een rMBP (2.6GHz) de deur uit gedaan, ben benieuwd hoe snel ze leverbaar zijn. Tis mijn werklaptop, heb wel mazzel met een Apple-minded bedrijf in dat opzicht.
Gewoon hetzelfde als bij de andere MBP's dus.Headphone port
Support for Apple iPhone headset with remote and microphone
Support for audio line out (digital/analog)
Heb zojuist ook mijn bestelling voor een rMBP (2.6GHz) de deur uit gedaan, ben benieuwd hoe snel ze leverbaar zijn. Tis mijn werklaptop, heb wel mazzel met een Apple-minded bedrijf in dat opzicht.
Tesla Model Y RWD (2024)
Ben benieuwdZware Unit schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:56:
Ben momenteel bezig met ML preview 4 te installeren op aparte partition. Dit moet idd volgens diverse bronnen de lag oplossen.
Inderdaad, als dat het probleem oplost ga ik volgende week ook bestellen. Laat even wat weten als je wilt
Nou dát is pas een laptop van het werk. Hier krijg je simpele HPtjes. Je hoort me natuurlijk niet klagen, maar als ik dit dan lees, damn.--MeAngry-- schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:02:
Mbt de koptelefoonaansluiting:
[...]
Gewoon hetzelfde als bij de andere MBP's dus.
Anoniem: 391768
Ik heb net een USB 3.0 16GB stickje opgehaald en de snelheid valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.
Het is wel minimaal een keer zo snel op mijn MacBook Pro ('12) als een 2.0 stick, maar niet een paar keer zo snel helaas. Weet iemand hoe dat komt? Ik heb hem als MacOS Journaled geformatteerd.
Het is wel minimaal een keer zo snel op mijn MacBook Pro ('12) als een 2.0 stick, maar niet een paar keer zo snel helaas. Weet iemand hoe dat komt? Ik heb hem als MacOS Journaled geformatteerd.
USB stickjes zijn nooit geweldig snel... Er wordt bezuinigd op de controller omdat ze nu eenmaal goedkoop moeten zijn. Als je er een echte SSD aan hangt met een goede SATA III -> USB 3.0 converter dan zal je ongetwijfeld wel hele goede snelheden halen.Anoniem: 391768 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:32:
Ik heb net een USB 3.0 16GB stickje opgehaald en de snelheid valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.
rMBP in combinatie met ML preview 4 met updates is echt lekker snel. Safari heeft echt een Turbo boost gekregen. Je merkt wel dat de framerate bij overgangen iets lager is dan normaal. Lees dat het op de rMBP minimaal rond de 25-30 fps ligt versus de 40-50 frames op de normale MBP.
Foutje verbeterdZware Unit schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:57:
[...]
rMBP in combinatie met ML preview 4 met updates is echt lekker snel. Safari heeft echt een Turbo boost gekregen. Je merkt wel dat de framerate bij overgangen iets lager is dan normaal. Lees dat het op de rMBP minimaal maximaal rond de 25-30 fps ligt versus de 40-50 frames op de normale MBP.
Komt waarschijnlijk omdat de 4000 chip het niet aankan (GPU staat niet ingeschakeld tijdens 'lage performance').
Ik denk dat er nog wat patches komen voordat alles werkt zoals het moet. Je mag van Apple wel meer verwachten dat 25 FPS
Het is echt 25-30 minimaal, niet maximaal. Je merkt dat bij de complexe overgangen de frame rate inzakt.
Bij Safari 6 is de frame rate zichtbaar hoger, waardoor het gewoon erg vloeiend is.
Het is duidelijk dat de Intel HD Graphics 4000 het bij complexe animaties lastig heeft. Als je namelijk de "Automatic Graphic Switching" uitzet (dus NVIDIA GeForce GT 650M altijd aan) dan is alles gewoon vloeiend. Ook de complexe animaties. Lijkt erop dat dit in de software zit, aangezien de animaties in Safari wel vloeiend is in combinatie met de Intel HD Graphics 4000.
Bij Safari 6 is de frame rate zichtbaar hoger, waardoor het gewoon erg vloeiend is.
Het is duidelijk dat de Intel HD Graphics 4000 het bij complexe animaties lastig heeft. Als je namelijk de "Automatic Graphic Switching" uitzet (dus NVIDIA GeForce GT 650M altijd aan) dan is alles gewoon vloeiend. Ook de complexe animaties. Lijkt erop dat dit in de software zit, aangezien de animaties in Safari wel vloeiend is in combinatie met de Intel HD Graphics 4000.
[ Voor 80% gewijzigd door Zware Unit op 05-07-2012 19:43 ]
Ik wil er eigenlijk geen nieuw topic voor aanmaken. Ik zit met smart te wachten op mijn rMBP (2.3 ghz 16gb, 256gb) die moet een dezer dagen aankomen.
Nu twijfel ik wat de beste methode is om mijn data over te zetten vanaf mijn Macbook early 2008. Ik heb nagenoeg al mijn documenten/foto's etc. in dropbox staan dus zodra ik die installeer trekt hij zo'n 36 gig (50 gig account die bij mijn sgs3 zat :-)) binnen.
Is het handig om die migration assistent te gebruiken?
Of kan ik bijv. ook 'los' de keychain informatie overzetten en chrome installeren (die m'n bookmarks meepakt) en vervolgens m'n programma's allemaal los installeren?
Ik heb ook nog een viruele machine (win 7 ultimate) die ik dan zou willen overzetten van virtualbox (maar heb parallels gekocht dus die kan ik dan gebruiken om die te runnen begrijp ik).
Wie kent een nuttige guide die me kan helpen ? http://support.apple.com/kb/HT4413 vond ik voor de migration assistent maar misschien is er nog een methode?
Nu twijfel ik wat de beste methode is om mijn data over te zetten vanaf mijn Macbook early 2008. Ik heb nagenoeg al mijn documenten/foto's etc. in dropbox staan dus zodra ik die installeer trekt hij zo'n 36 gig (50 gig account die bij mijn sgs3 zat :-)) binnen.
Of kan ik bijv. ook 'los' de keychain informatie overzetten en chrome installeren (die m'n bookmarks meepakt) en vervolgens m'n programma's allemaal los installeren?
Ik heb ook nog een viruele machine (win 7 ultimate) die ik dan zou willen overzetten van virtualbox (maar heb parallels gekocht dus die kan ik dan gebruiken om die te runnen begrijp ik).
Wie kent een nuttige guide die me kan helpen ? http://support.apple.com/kb/HT4413 vond ik voor de migration assistent maar misschien is er nog een methode?
Ik zou zeggen zet je rMPB aan en volg de instructies. Apple héWTM schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:03:
Ik wil er eigenlijk geen nieuw topic voor aanmaken. Ik zit met smart te wachten op mijn rMBP (2.3 ghz 16gb, 256gb) die moet een dezer dagen aankomen.
Hier staat wat
Lol :-). Heb er totaal geen ervaring mee. Maar krijg ik de keuze om bijv. te selecteren welke programma's ik wil overzetten of doet hij alle programma's of?
Doet en gij zult merken!WTM schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:08:
Lol :-). Heb er totaal geen ervaring mee. Maar krijg ik de keuze om bijv. te selecteren welke programma's ik wil overzetten of doet hij alle programma's of?
Dat is geen argument, ik verdedig het ook niet. Maar Jobs heeft letterlijk gezegd dat de Air een glimp gaf van waar ze naartoe willen met laptops. Uiteraard kunnen ze die laptop (relatief) makkelijk uitvoeren met die extras. Maar het is niet "Apples" om te zeggen dat je de laptop gewoon dicht kan gooien maar dan wel een status lampje om het te checken. Het moet gewoon werken. Ik heb met mijn 11inch Air daar overigens nog nooit problemen mee gehad, ja hij loopt wel wat sneller leeg in stand-by maar voor die 5% per dag ga ik hem echt niet uitzetten. En inderdaad oppassen met always on functies.GekkePrutser schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:58:
Waarom is 'De air had dat ook al niet' een argument? De Pro is een ander soort laptop, niet speciaal gemaakt op draagbaarheid in het extreem maar op maximale snelheid en functionaliteit, voor power users.
En bij de digital uit had ik inderdaad ook nog gedacht aan de HDMI maar niet geschreven omdat ik denk dat het in de praktijk niet altijd even makkelijk zal gaan werken. Voor de echte audioproffesionals willen ze denk ik dat ze overgaan naar Thunderbolt. De Airport express heeft overigens gewoon optical out.
Hier staat wat
Even een 'leuk' feitje over de rMBP met betrekking tot z'n grafische capaciteit. In APR's en Apple Stores hebben alle Macs een standaard demo loop draaien (Nu is dat er éen over OS X Lion). Echter is de Retina MBP níet in staat deze soepel te laten lopen, waardoor Apple de demo content heeft aangepast en er een gewone screensaver gestart wordt.
Ik hoop toch echt dat dit met Mountain Lion opgelost gaat zijn, maar ik vermoed dat het technisch gewoon onmogelijk is om op de volle resolutie een film volledig soepel te laten draaien.
Ik hoop toch echt dat dit met Mountain Lion opgelost gaat zijn, maar ik vermoed dat het technisch gewoon onmogelijk is om op de volle resolutie een film volledig soepel te laten draaien.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Trailers, Plex, VLC, etc draait alle 1080p content zonder enige schok of stoot. Ben nu al een paar uur aan het spelen met de rMBP en Mountain Lion en het bevalt erg goed. Aperture gaat als een trein. Final Cut werkt erg vloeiend. MS Office ziet er niet super uit, aangezien het niet gemaakt is voor dit soort resoluties. Safari, Mail, iTunes, etc werken top. Onder Lion had ik mijn twijfels, maar onder Mountain Lion werkt het erg lekker.RobbieB schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:23:
Even een 'leuk' feitje over de rMBP met betrekking tot z'n grafische capaciteit. In APR's en Apple Stores hebben alle Macs een standaard demo loop draaien (Nu is dat er éen over OS X Lion). Echter is de Retina MBP níet in staat deze soepel te laten lopen, waardoor Apple de demo content heeft aangepast en er een gewone screensaver gestart wordt.
Helaas nog geen 4k trailers gevonden om te testen of hij dat ook trekt.
[ Voor 3% gewijzigd door Zware Unit op 05-07-2012 22:29 ]
Ik zie nog wel een update komen dan met een betere vga.
Ik snap trouwens echt totaal niet waarom ze voor deze hebben gekozen.Dat kan toch ook niet met zo'n scherm,dan moet je er echt wel een betere vga inzetten om dat scherm een beetje goed aan te sturen.
edit:ok,dat dat gaat wel allemaal goed,video ect,dan valt het dus wel mee blijkbaar.Toch blijf ik er wel bij dat je bij zo'n high end scherm ook wel een sterke vga nodig bent.
Ik bedoel als je die rest hebt,dan wil je er ook toch met games ect gebruik van kunnen maken
Ik snap trouwens echt totaal niet waarom ze voor deze hebben gekozen.Dat kan toch ook niet met zo'n scherm,dan moet je er echt wel een betere vga inzetten om dat scherm een beetje goed aan te sturen.
edit:ok,dat dat gaat wel allemaal goed,video ect,dan valt het dus wel mee blijkbaar.Toch blijf ik er wel bij dat je bij zo'n high end scherm ook wel een sterke vga nodig bent.
Ik bedoel als je die rest hebt,dan wil je er ook toch met games ect gebruik van kunnen maken
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 428891 op 05-07-2012 22:32 ]
Met VGA bedoel je videokaart, denk ik??Anoniem: 428891 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:29:
Ik zie nog wel een update komen dan met een betere vga.
edit:ok,dat dat gaat wel allemaal goed,video ect,dan valt het dus wel mee blijkbaar
Verder is de discrete videokaart snel genoeg, maar het zal de HD4000 die in de CPU zit soms nét even te veel zijn.
Tja, als een 15 inch instap Macbook Pro van eind 2011 een filmpje via Quicktime en VLC al via een 2K projector en op zijn eigen scherm zonder schokken kan vertonen dan denk ik persoonlijk niet dat de schokken door de software komen of de hardware maar meer dat de schokken al in dat filmpje zaten.
Verder denk ik inderdaad dat Mountain Lion dat probleem oplost want ten tijde van Lion was de MBPr vast nog niet zo ver in ontwikkeling.
Verder denk ik inderdaad dat Mountain Lion dat probleem oplost want ten tijde van Lion was de MBPr vast nog niet zo ver in ontwikkeling.
ehm ja sorrie,kloptSmultie schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:32:
[...]
Met VGA bedoel je videokaart, denk ik??
Verder is de discrete videokaart snel genoeg, maar het zal de HD4000 die in de CPU zit soms nét even te veel zijn.
het kan natuurlijk ook zo zijn dat de software nog niet genoeg is geoptimaliseerd voor de retina.En dat kunnen ze natuurlijk met Mountain Lion wel verandering in brengen.Je kan nog zo goede spullen erin hebben,maar als de software tegen werkt...JorisTheWise schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:32:
Tja, als een 15 inch instap Macbook Pro van eind 2011 een filmpje via Quicktime en VLC al via een 2K projector en op zijn eigen scherm zonder schokken kan vertonen dan denk ik persoonlijk niet dat de schokken door de software komen of de hardware maar meer dat de schokken al in dat filmpje zaten.
De HD4000 is daarentegen best krachtig, helemaal voor het afspelen van "demo's" die vast en zeker gemaakt zullen zijn voor een bepaalde resolutie en die dus waarschijnlijk een peulenschil zullen zijn voor de MBPr want de demo op de 13 inch modellen zal vast ook op de hogere modellen worden gebruikt en dus als die op die modellen er goed uit zal zien zal dat vast ook op de andere modellen zo er uit zien, denk niet dat elke Mac een andere versie zal draaien tenslotte.Smultie schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:32:
[...]
Met VGA bedoel je videokaart, denk ik??
http://timescapes.org/trailers/default.aspxZware Unit schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:28:
[...]
Trailers, Plex, VLC, etc draait alle 1080p content zonder enige schok of stoot. Ben nu al een paar uur aan het spelen met de rMBP en Mountain Lion en het bevalt erg goed. Aperture gaat als een trein. Final Cut werkt erg vloeiend. MS Office ziet er niet super uit, aangezien het niet gemaakt is voor dit soort resoluties. Safari, Mail, iTunes, etc werken top. Onder Lion had ik mijn twijfels, maar onder Mountain Lion werkt het erg lekker.
Helaas nog geen 4k trailers gevonden om te testen of hij dat ook trekt.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Zitten er trouwens citrix gebruikers die succesvol een osx map kunnen drivemappen als ze op hun mac via citrix verbinding maken met een windows omgeving?
4k filmpje speelt VLC en Quicktime prima af. Geen frame drops.
Voor de mensen met een 256GB SSD'tje:
Hebben jullie de hibernate nog gewoon aanstaan? 16GB op de SSD hebben waarvan vaak de helft nog niet gebruikt wordt (want wanneer de hibernate erinschiet zijn de zware programma's alweer uit) is een beetje jammer als Permanent.
Wil zelf 60 tot 80GB voor bootcamp gebruiken, dus hou ongeveer 150GB voor OS X over, en dat is toch een tikje weinig. Op mijn huidige macbook met 500GB HDD gebruik ik 45GB, maar ik merk dat dat snel oploopt tot rond de 60 met licht gebruik, laat staan downloaden, omzetten en videobewerking.
Hebben jullie de hibernate nog gewoon aanstaan? 16GB op de SSD hebben waarvan vaak de helft nog niet gebruikt wordt (want wanneer de hibernate erinschiet zijn de zware programma's alweer uit) is een beetje jammer als Permanent.
Wil zelf 60 tot 80GB voor bootcamp gebruiken, dus hou ongeveer 150GB voor OS X over, en dat is toch een tikje weinig. Op mijn huidige macbook met 500GB HDD gebruik ik 45GB, maar ik merk dat dat snel oploopt tot rond de 60 met licht gebruik, laat staan downloaden, omzetten en videobewerking.
Ik zet hibernate standaard uit, ook op systemen zonder ssd.
Behalve dat het veel geheugen inneemt, duurt het ook een eeuwigheid (ivm normale sleep) voordat ie in zijn slaapstand gaat. Ik wil gewoon instant sleep hebben en niet erop moeten wachten.
Behalve dat het veel geheugen inneemt, duurt het ook een eeuwigheid (ivm normale sleep) voordat ie in zijn slaapstand gaat. Ik wil gewoon instant sleep hebben en niet erop moeten wachten.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je dit voor elkaar krijgt. Ik heb wat terminal commando's gevonden om hibernate uit te schakelen.RnB schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 06:42:
Ik zet hibernate standaard uit, ook op systemen zonder ssd.
Wat ik eigenlijk wil is dat de MBP in sleep gaat als ik de deksel sluit. Of werkt dat niet meer als je hibernate uitschakelt?
-edit-
Dit stukje heb ik gevonden. Schakel ik daar ook sleep mee uit?4. Geheugendump in slaapstand op SSD uitschakelen
Deze functie zet je volledige RAM op je SSD om je gegevens te bewaren waneer je Mac in slaapstand staat. Mocht je onverhoopt geen voeding meer hebben gebruikt hij deze geheugendump om alles te herstellen. Je gebruikt dan wel net je veel GB als je RAM op je SSD in mijn geval 8gb. Aangezien je zoveel mogelijk ruimte op je al niet te grote SSD vrij wilt houden kun je deze functie uitschakelen. Je kunt je Mac dan beter niet meer in slaapstand zetten waneer je accu bijna leeg is. Ik doe dit sowieso al nooit meer, opstarten en afsluiten met een SSD gaat net zo snel als een Mac uit slaapstand halen. Schakel de geheugendump functie uit met het volgende terminal commando:
sudo pmset -a hibernatemode 0
sudo nvram "use-nvramrc?"=false
Herstart hierna je Mac om de wijziging te activeren.
Na de herstart kun je de laatste geheugendump verwijderen, deze is niet langer nodig.
sudo rm -rf /var/vm/sleepimage
[ Voor 46% gewijzigd door BillSpaarbank op 06-07-2012 08:22 ]
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Als het goed is zorgt dat er voor dat hibernate uit gaat maar sleep blijft werken. Precies zoals er omschreven staat. Ik heb het zelf ook gedaan een paar maanden terug en heb er nog nooit 'last' van gehad dat ik geen hibernate meer heb. Als hij helemaal leeg is start hij gewoon opnieuw op als ik hem aan de lader leg en Lion opent de alles gewoon weer.
Bovendien was bij mij een verste boot sneller dan terughalen uit hibernate en kreeg ik de helft van de keren bij uit hibernate komen een kernel panic
Bovendien was bij mij een verste boot sneller dan terughalen uit hibernate en kreeg ik de helft van de keren bij uit hibernate komen een kernel panic
[ Voor 67% gewijzigd door pposthoorn op 06-07-2012 10:36 ]
Ik las vorige week ergens dat iemand een USB3.0 + disk (SSD?) had besteld. Welke USB3.0 case was dat? Ik kan het niet meer terugvinden namelijk ...
Volgens mij was dat Femme in het vorige deel van dit topic.
Daar had ik al gezocht maar ik vind nikspposthoorn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:59:
Volgens mij was dat Femme in het vorige deel van dit topic.
Het is maar een hele kleine feature, maar ik mis hem best wel op m'n Macbook Pro met Retina Display: op m'n vorige MBP kon ik altijd bovenin de menu bar de battery time left tonen. Nu heb ik daar alleen nog de opties "Icon only" en "Percentage"...
Dat is sinds ML en de laatste build van Lion inderdaad. Als je het openklikt zie je het normaal gezien wel.R4NCOR schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:29:
Het is maar een hele kleine feature, maar ik mis hem best wel op m'n Macbook Pro met Retina Display: op m'n vorige MBP kon ik altijd bovenin de menu bar de battery time left tonen. Nu heb ik daar alleen nog de opties "Icon only" en "Percentage"...
Volgens mij was het deze: pricewatch: Lian Li EX-10QA (Zilver)

EDIT:
Ik ben even gaan kijken in Activiteitenweergave bij het geheugen. Nu schrok ik wel een beetje: van mijn 8 GB RAM is er maar 3,83 GB beschikbaar? Het valt me op dat 'Wired' 840 MB inneemt.

Wat kan er aan de hand zijn?
[ Voor 54% gewijzigd door Conscience NL op 06-07-2012 16:48 ]
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Ik heb op mijn huidige MBP hibernate altijd aangelaten, en het in 3 jaar tijd slechts 2 keer hoeven te gebruiken. Zie dus het nut niet meer in. zeker sinds Lion alles autosaved. Ik denk wel dat resume problemen krijgt zonder hsleepimage? maar 16GB vrijmaken op een 240gb schijfje is altijd een goed idee.
Ik wordt wel een beetje verdrietig van bepaalde dingen... Ik heb de rMBP nu aan een extern scherm hangen, maar het ziet er echt niet uit dat externe scherm, ik heb het idee dat het nog lelijker is dan met me oude windows laptop aan het zelfde externe scherm.
Bijvoorbeeld als ik InDesign opstart ziet het er goed uit op mijn externe scherm, maar InDesign op retina scherm is lelijk omdat het niet retina ready is. Safari is scherp op retina en als ik dat op extern scherm zie is het echt veel lelijker dan het was.
Dus hoe gaat dat er straks uit zien als ik een 27 inch Thunderbolt scherm koop om daar de rMBP aan te hangen, zien mijn niet retina geoptimaliseerde progs er goed uit en de andere lelijk? Dan ga ik hard twijfelen om hem terug te sturen, want als Grafisch vormgever wil ik natuurlijk wel goed beeld.
Ook heb ik Outlook for Mac 2011 ingesteld om als zakelijke mail te gebruiken en ik krijg iedere keer deze irritante melding, is er iemand die weet hoe je dit moet oplossen? want mijn wachtwoorden zijn wel goed. en ik ontvang ook mail
Bijvoorbeeld als ik InDesign opstart ziet het er goed uit op mijn externe scherm, maar InDesign op retina scherm is lelijk omdat het niet retina ready is. Safari is scherp op retina en als ik dat op extern scherm zie is het echt veel lelijker dan het was.
Dus hoe gaat dat er straks uit zien als ik een 27 inch Thunderbolt scherm koop om daar de rMBP aan te hangen, zien mijn niet retina geoptimaliseerde progs er goed uit en de andere lelijk? Dan ga ik hard twijfelen om hem terug te sturen, want als Grafisch vormgever wil ik natuurlijk wel goed beeld.
Ook heb ik Outlook for Mac 2011 ingesteld om als zakelijke mail te gebruiken en ik krijg iedere keer deze irritante melding, is er iemand die weet hoe je dit moet oplossen? want mijn wachtwoorden zijn wel goed. en ik ontvang ook mail

Als je hem op 'best for retina' zet dan heb je dat probleem normaal gezien toch niet? Ja je gebruikt 4 pixels 'per pixel' maargoed... Ben benieuwd wat mijn ervaring is. Hoop een beetje fatsoenlijk