Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20

marapuru

db.

hellboy123 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:41:
[...]

Ik loop helaas tegen hetzelfde aan, welk model heb jij aangeschaft als ik vragen mag?
Deze heb ik gekocht. 1TB is mij teveel, maar 500GB is wel net wat prettiger dan de huidige 128 :)

pricewatch: Transcend JetDrive 850 (zonder externe behuizing) 480GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Philflow schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:14:
Nadat ik die video heb gezien ga ik eerst eens listerine proberen. Kan weinig kwaad denk ik en kost maar 3,50.
Hoe is uiteindelijk het resultaat na gebruik van Listerine?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• marapuru

marapuru

db.

Ophidian schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:28:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ophidian schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:28:
[...]
Perfect!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Listerine en een microfiber doekje van de Blokker. In zo'n 15 minuten was het klusje geklaard. Moest wel een beetje (voorzichtig) 'kracht zetten' met een nagel achter het doekje om het eraf te krijgen.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:11
Heb een MacBook Pro early 2015 volledig max specs.

Af en toe flikkert mijn scherm. Lijkt vooral onderin het beeld te zitten, een hele korte trilling/flikkering. Iemand enig idee of dat hardware issue is of ook software kan zijn?

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:34
marapuru schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:16:
Gisteren heb ik de sprong gewaagd en een nieuwe SSD (490GB) besteld voor mijn MBP Retina 13 uit Early 2015.
Ben benieuwd hoe makkelijk het inbouwen gaat. Maar volgens iFixit moet het niet zo extreem lastig zijn.

Toch irritant dat ze destijds die modellen ook uitvoerden met een 128GB schijf. Die is echt zo vol...
Je had toch ook gewoon gelijk voor een grotere SSD kunnen gaan toen je de Mac kocht? Die waren gewoon beschikbaar en dan had je gewoon een originele Apple SSD gehad. In plaats van een 3rd party oplossing.

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04 21:10
Safari is net ge-update en nu wordt UBlock Orgin niet meer ondersteunt, alweer (vorig jaar gebeurde dit ook). Ik moet dus maar op zoek naar een nieuwe adblocker. Welke gebruiken jullie?

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:43
mr.JamesBond schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:32:
Safari is net ge-update en nu wordt UBlock Orgin niet meer ondersteunt, alweer (vorig jaar gebeurde dit ook). Ik moet dus maar op zoek naar een nieuwe adblocker. Welke gebruiken jullie?
Ik gebruik zelf al een tijdje AdGuard en ben daar tevreden over :)

Apple|Games|PSN: desjuhh

• marapuru

marapuru

db.

Volkan1984 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:16:
[...]

Je had toch ook gewoon gelijk voor een grotere SSD kunnen gaan toen je de Mac kocht? Die waren gewoon beschikbaar en dan had je gewoon een originele Apple SSD gehad. In plaats van een 3rd party oplossing.
Eeeuh, ja. Dat had inderdaad zo kunnen zijn. Maar dat is niet het geval. Werkgever had de laptop destijds aangeschaft, deze heb ik nadat ik daar vertrok voor een schappelijke prijs overgenomen.

Als jij een tijdreismachine voor me hebt, dan draag je hier inderdaad een oplossing aan. Maar ik vermoed dat je die niet hebt. Laat staan dat ik die voor een schappelijk prijsje mag gebruiken ;)

*knip*

Zie hieronder

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 01-10-2019 20:07 ]

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:34
marapuru schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:32:
[...]

Eeeuh, ja. Dat had inderdaad zo kunnen zijn. Maar dat is niet het geval. Werkgever had de laptop destijds aangeschaft, deze heb ik nadat ik daar vertrok voor een schappelijke prijs overgenomen.

Als jij een tijdreismachine voor me hebt, dan draag je hier inderdaad een oplossing aan. Maar ik vermoed dat je die niet hebt. Laat staan dat ik die voor een schappelijk prijsje mag gebruiken ;)

Een beetje een Captain Hindsight post van je. Weet niet goed of je een serieuze reactie verwacht. Maar toch maar een poging gedaan hierboven.
*knip*Ik reageerde voornamelijk op deze uitspraak: “ Toch irritant dat ze destijds die modellen ook uitvoerden met een 128GB schijf. Die is echt zo vol...”. Dat verhaal over een werkgever die de computer zo had gekocht; heb je een glazen bol die ik kan lenen? Dan mag jij tijdelijk mijn tijdreismachine lenen!

Sarcasme is niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 01-10-2019 19:36 ]

• marapuru

marapuru

db.

hellboy123 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:41:
[...]

Ik loop helaas tegen hetzelfde aan, welk model heb jij aangeschaft als ik vragen mag?
Ik heb zojuist de Transcend erin gehangen. Dat ging best soepel. TimeMachine backup wordt nu teruggezet. Als je deze guide volgt kan er weinig fout gaan: https://nl.ifixit.com/Gui...015+SSD+Replacement/38520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:34
KaiseRRuby schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:35:
Heb een MacBook Pro early 2015 volledig max specs.

Af en toe flikkert mijn scherm. Lijkt vooral onderin het beeld te zitten, een hele korte trilling/flikkering. Iemand enig idee of dat hardware issue is of ook software kan zijn?
Heb hetzelfde model en ook een soortgelijk probleem. Af en toe een flikkering, niet het hele scherm maar een soort (witte?) balk alsof die even glitcht. Ook af en toe een hele korte freeze, heb het geloof ik pas sinds de laatste update (14.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 09:11
LTVDKTW schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:18:
[...]

Heb hetzelfde model en ook een soortgelijk probleem. Af en toe een flikkering, niet het hele scherm maar een soort (witte?) balk alsof die even glitcht. Ook af en toe een hele korte freeze, heb het geloof ik pas sinds de laatste update (14.6).
Het is tot nu toe niet hinderlijk genoeg om er echt wat aan te gaan doen. Clean install zou wellicht genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:11

lasharor

7 december 2004

Mijn Macbook Retina 13" uit 2015 heeft na 632 cycles last van ouderdom kwaaltjes. Concreet betekend dit dat de accu in deze laptop vaak onder de 80% van de design capacity zakt. Daarnaast geeft de Macbook "Service battery" aan als ik op het accu icoontje in the rechterbovenhoek klik.

Nu heb ik Applecare en zal een batterij met minder dan 1000 cycles + minder dan 80% capaciteit vervangen worden. Ik ben laatst naar een lokaal service point gegaan. Kom ik daar, hangen ze mijn laptop aan de Apple diagnose software en is het probleem natuurlijk nergens te bekennen (alhoewel, daar ook wel te zien was dat de capaciteit maar net in de acceptabele regio zat). Ik wil graag dat ze die accu vervangen. Denk dat enige vorm van logs wel handig zou zijn om die mensen daar te overtuigen mijn macbook in te nemen voor reparatie. Maar ik kan die "Service battery" melding niet in het logboek van mijn macbook terugvinden. Weet iemand waar ik moet zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door lasharor op 04-10-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:25
Ik heb een MacBook Pro 13 inch uit 2015. Deze laptop is al jaren m'n trouwe maatje op de universiteit, maar sinds kort geeft hij aan dat "onderhoud vereist" is. Na al die jaren meegesleurd te zijn, ontelbare keer leeglopen verbaast dit me niet zo erg natuurlijk. Ik merk ook wel dat de capaciteit achteruit gaat maar niets alarmerend.

Met Coconut battery heb ik volgende gegevens kunnen achterhalen: de laptop heeft nog 76,5 procent van zijn designed capacity, dit met bijna 1000 cycles (962 om precies te zijn). Normaal zou ik zo'n melding negeren maar ik lees op verschillende tech websites dat die waarschuwing er niet voor niets is en dat ik risico loop op een opgeblazen batterij en zodoende een laptop die om zeep gaat. Is dit echt een groter risico en hoe serieus moet ik de melding nemen?

https://ibb.co/zQt6gMW --> link naar plaatje van Coconut battery.

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Zijn er mensen die Big Sur hebben geïnstalleerd op een MBP 2013?

Als ik dit zo lees kan het nog wel eens problemen opleveren: https://www.macrumors.com...icking-some-macbook-pros/
https://www.macfreak.nl/n...ven-wachten-met-big-sur!/

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 16-11-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:30
Ik wacht nog even met mijn 2015 in elk geval.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
Vandaag mijn MBP (mid) 2015 geupdate. Loopt tot nu toe als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb een full spec mbp 2015 gekocht hier op tweakers en het verrast mij hoe capabel deze nog is.

Wil er een nieuwe accu inzetten voor een 2e leven en aangezien ik op het budget moet letten ga ik dat zelf doen.

Ik heb twee kandiaten gevonden:

57 euro merkloos
https://www.laptopbattery...a1618-laptop-batterij.htm

Of 80 euro Mayerinc
https://www.macbook-accu.nl/a1618-a1398-accu-batterij

Beiden komen met een setje schroevendraaiers. Zijn de merkloze accu's prima of ga je toch op de blaren zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SpiceWorm Als je dan toch bezig bent zet er dan ook gelijk een snellere SSD in zou zeggen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54
Ik besefte me vandaag dat ik mijn 15-inch Late 2013 nog steeds gebruik. Alleen voor licht werk (browsen, SSH-sessies, e-mail), maar toch! Het beestje is gewoon al bijna 9 jaar oud. Heb nog nooit zo lang met een laptop gewerkt.

Meer mensen die er nog op werken?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Eiríkr schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:20:
Ik besefte me vandaag dat ik mijn 15-inch Late 2013 nog steeds gebruik. Alleen voor licht werk (browsen, SSH-sessies, e-mail), maar toch! Het beestje is gewoon al bijna 9 jaar oud. Heb nog nooit zo lang met een laptop gewerkt.

Meer mensen die er nog op werken?
Werk nog met een 2012 MacBook Pro Retina. Eigenlijk best tevreden qua performance, maar de batterij is slecht, scherm is niet goed (stain gate) en de verf van sommige toetsen is ook weg. Wel blij dat er nog steeds ondersteuning voor Catalina is, maar dat zal eind dit jaar wel stoppen.

Eerlijk gezegd wacht ik op een refresh van een 13 inch MacBook met M2 processor. Meer rekenkracht heb ik eigenlijk niet nodig, al twijfel ik wel omdat ik eigenlijk geen kleiner scherm wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
werk nog met een MBpro early-2011, wel beperkt tot High Sierra.
ik heb wel de HDD vervangen door een 500G SSD, memory naar 16G, een nieuwe battery.

kan kwa gebruik: browsen, mail, (libre)office, Zoom/teams nog jaren mee

ik ga wel dit jaar een 14" MBPro (512G/16G) kopen.
ik wil weer een nieuw mooi speeltje hebben voor de komende jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54
oohh schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:15:
Eerlijk gezegd wacht ik op een refresh van een 13 inch MacBook met M2 processor. Meer rekenkracht heb ik eigenlijk niet nodig, al twijfel ik wel omdat ik eigenlijk geen kleiner scherm wil.
peter-rm schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:53:
ik ga wel dit jaar een 14" MBPro (512G/16G) kopen.
ik wil weer een nieuw mooi speeltje hebben voor de komende jaren
Ik ga dit jaar wellicht ook vernieuwen. Misschien de nieuwe Air, misschien een nieuwe Pro.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Ik overweeg om een Macbook Pro uit 2012 aan te kopen als eerste Apple laptop, ik wil er wat fotobewerking mee kunnen doen en eventueel upgraden naar een SSD als de HDD te wensen overlaat.

Wat moet ik ongeveer als goede prijs voor zulk toestel aanzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25
Waarom zou je uberhaupt een 10 jaar oud apparaat aanschaffen? Tenzij het hele specifieke software is die alleen op oud spul werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Runaque schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:49:
Ik overweeg om een Macbook Pro uit 2012 aan te kopen als eerste Apple laptop, ik wil er wat fotobewerking mee kunnen doen en eventueel upgraden naar een SSD als de HDD te wensen overlaat.

Wat moet ik ongeveer als goede prijs voor zulk toestel aanzien?
2012 moet je niet meer willen.

Koop voor 350-400 een MacBook Pro 2015 zou ik zeggen of als je het budget kan oprekken naar 750 een tweedehands MacBook Air M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:10:
Waarom zou je uberhaupt een 10 jaar oud apparaat aanschaffen? Tenzij het hele specifieke software is die alleen op oud spul werkt...
Omdat ik het beneden 100€ eentje in nette staat kon krijgen en dat ik geen idioot bedrag wou neertellen om te kijken of een Mac ecosysteem interessant genoeg is voor iemand die al ruim dertig jaar op Windows zit. RAM en SSD zijn zaken die ik maar uit het schap te pakken heb, dus upgraden was geen enkel probleem.
Greatsword schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:54:
[...]

2012 moet je niet meer willen.

Koop voor 350-400 een MacBook Pro 2015 zou ik zeggen of als je het budget kan oprekken naar 750 een tweedehands MacBook Air M1.
Dat is natuurlijk gelijk een geheel ander verhaal van uitgaven dan minder dan 100€ uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Runaque schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Omdat ik het beneden 100€ eentje in nette staat kon krijgen en dat ik geen idioot bedrag wou neertellen om te kijken of een Mac ecosysteem interessant genoeg is voor iemand die al ruim dertig jaar op Windows zit. RAM en SSD zijn zaken die ik maar uit het schap te pakken heb, dus upgraden was geen enkel probleem.

[...]

Dat is natuurlijk gelijk een geheel ander verhaal van uitgaven dan minder dan 100€ uitgeven.
In je eerste post stond ook niks over 100 euro.
Inmiddels aangeschaft :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:29:
[...]

In je eerste post stond ook niks over 100 euro.
Inmiddels aangeschaft :)?
Klopt, ik vroeg enkel wat een beetje een goede prijs was voor zulk ding, want er zijn er die 250€ vragen voor een die degelijk werkt, en er zijn er die zo paranoia zijn en de HDD er niet in laten zitten en hem voor net zoveel verkopen.

Ik heb hem ondertussen gekocht en dat ding draait netjes op Monterey en is een i5 versie die nu 16Gb (1600mhz) erbij heeft en als schijf een Samsung QVO 1Tb SSD als opslag heeft gekregen en daarop heb ik Monterey staan. Buiten wat gebruikssporen is alles tip top in orde en ik twijfel of ik er geen tweede van hetzelfde type SSD in de plek van de DVD drive zou steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Ergens heeft het ook wat een oudere MacBook. Ik gebruik een MacBookPro 15inch uit mid 2014 naast een air m1. Het is gewoon fijn... staat boven in kantoor, gaat mee naar buiten. Is al beschadigd dus kan niet zo kwaad als er nog krasje bij komt.. ..prima ding. en ben wild van het grotere scherm..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik doe al mijn werk op een Macbook Pro 2013. Werkt eigenlijk nog perfect. OS dat ik draai met laatste updates is Big Sur 11.7.10. Hoe zit dit qua veiligheid? Ik dacht verouderd OS misschien minder veilig dan de nieuwste?
Gaat er een einde komen aan de software updates die ik krijg? wanneer?

Wel iets kunnen vinden online, weet niet of het waar is.
With last year's release of macOS 13 Ventura, we anticipate that macOS 11 Big Sur will no longer receive security updates after November 2023.

[ Voor 50% gewijzigd door Philflow op 03-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Philflow Onofficieel kan je ook nog upgraden.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

[ Voor 39% gewijzigd door Greatsword op 04-11-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@Greatsword mooie tip. Dank.

Weet iemand of het installeren van Sonoma de laptop trager zal maken dan onder Big Sur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Mijn MacBook Pro mid 2014 heeft het duidelijk zwaarder op Sonoma tov Ventura.
Fans draaien harder, cpu heeft een hogere load... en hier daar een extra hapering. Het draait wel stabiel...
Het heeft mij ook 1,5 uur aan batterij duur gekost. En nee het ligt niet aan een app die hoge cpu vergt. Het zit overal in... Ik draai hem dus ook zonder widgets en nieuwe wallpapers / screensavers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smulderke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:45
Philflow schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:16:
@Greatsword mooie tip. Dank.

Weet iemand of het installeren van Sonoma de laptop trager zal maken dan onder Big Sur?
Ik heb hem zelf op mijn MacBook Pro 2013 draaien. Draait prima, ik heb wel alleen MS Office geïnstalleerd.

Let wel op met Sonoma 14.1. Er wordt op internet gewaarschuwd voor OCLP met 14.1. Bij mij ging de update van 14.0 naar 14.1 ook fout. Helaas alleen kunnen herstellen met een complete herinstallatie. 14.2 beta draait wel OK. Misschien dat er met 14.1.1 geen issues zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Smulderke schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:19:
[...]
Let wel op met Sonoma 14.1. Er wordt op internet gewaarschuwd voor OCLP met 14.1. Bij mij ging de update van 14.0 naar 14.1 ook fout. Helaas alleen kunnen herstellen met een complete herinstallatie. 14.2 beta draait wel OK. Misschien dat er met 14.1.1 geen issues zijn.
kan bevestigen dat update van 14.1 naar 14.1.1 hier op m'n MacBook pro 2016 het niet vlekkeloos ging.
na de update moest ik hem geforceerd uitzetten omdat ik niet kon inloggen, achtergrond was zwart, wachtwoord venster kon ik niet aanklikken, en de optie voor een herstart of afsluiten waren er niet...
nadat ik hem opnieuw had ingeschakeld kon ik wel inloggen en OCLP patch uitvoeren,
wel met een netwerkkabel aan een dongel, wifi werkt op dit model niet zonder patch...
na de patch werkt ie weer prima ;)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Vooraf oclp 1.20 installeren zou het probleem moeten oplossen. Ik ben van 14.0 naar 1.4.1 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:08
Vraagje aan de dames en heren in dit topic, ik heb mijn grootmoeders early 2013 mbp 15" nieuw leven ingeblazen met de OCLP, mbh van Mr. Macintosh's video. Moet zeggen ben behoorlijk onder de indruk van dat projekt. Nu heb ik zonder te checken een SSD kit van 500GB besteld en naderhand uitgevonden dat er al een SSD in zat. Nu is die 10 jaar oud en lijkt mij een een nieuwe SSD geen geldverspilling. Wat zeggen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zawaponga schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:21:
Vraagje aan de heren in dit topic, ik heb mijn grootmoeders early 2013 mbp 15" nieuw leven ingeblazen met de OCLP, mbh van Mr. Macintosh's video. Moet zeggen ben behoorlijk onder de indruk van dat projekt. Nu heb ik zonder te checken een SSD kit van 500GB besteld en naderhand uitgevonden dat er al een SSD in zat. Nu is die 10 jaar oud en lijkt mij een een nieuwe SSD geen geldverspilling. Wat zeggen jullie?
De nieuwe SSD zou in elk geval aanzienlijk sneller moeten zijn en na tien jaar is ook een groot deel van de levensduur van de oorspronkelijke wel verlopen. Vervangen kan dus zeker geen kwaad. Je moet wel letten op compatibiliteitsproblemen en ik hoop dat “SSD-kit” betekent dat er een adapter inzit om je SSD te kunnen installeren, omdat Apple een eigen aansluiting gebruikt. Je kunt dit allemaal hier nalezen op het forum van Macrumors: https://forums.macrumors....-ssd-to-m-2-nvme.2034976/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
@fondacio naar mijn weten is de nieuwe SSD een sata 600 kaart en geen NVME, dus dan zou de installatie eenvoudiger moeten zijn. In ieder geval hoop ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zawaponga schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:50:
@fondacio naar mijn weten is de nieuwe SSD een sata 600 kaart en geen NVME, dus dan zou de installatie eenvoudiger moeten zijn. In ieder geval hoop ik dat.
Ah, dat klopt. Dat model werkt inderdaad nog met SATA drives. Bij nieuwere modellen kun je een NVME-schijf met een adapter installeren, maar die nog niet. Dan moet het wel werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:12

Cordon

Lievelings jankert

Soms is de service van Apple best ongelofelijk… of misschien vind men het normaal. Ik heb een 15” MacBook Pro mid 2015, er was al een tijd een terugroepprogramma voor de accu maar nooit wat mee gedaan.

Paar weekjes terug merkte ik op dat de accu begon op te zwellen, het was een soort wipwap. (Hij word gebruikt door m’n ouders, dus het was al even aan de gang). Meegenomen en gebracht naar de Store in Amsterdam. Bleek de reparatieprogramma nog steeds actief te zijn en werd daaronder dus gerepareerd.

Nu kon ik hem ophalen en hij was klaar. Tot mijn verbazing is dus de accu vervangen, het toetsenbord, de trackpad én de case (waar dat allemaal in zit) vervangen. Het scherm en onderste plaat is nog origineel en natuurlijk de logicboard.

Toch netjes voor een apparaat van 8 jaar oud. Ziet er weer uit als nieuw, werkt als een zonnetje en de accu gaat weer een paar uur mee, en het koste niks. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:31

4POX

Everybody is wired

Cordon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:44:
Soms is de service van Apple best ongelofelijk… of misschien vind men het normaal. Ik heb een 15” MacBook Pro mid 2015, er was al een tijd een terugroepprogramma voor de accu maar nooit wat mee gedaan.

Paar weekjes terug merkte ik op dat de accu begon op te zwellen, het was een soort wipwap. (Hij word gebruikt door m’n ouders, dus het was al even aan de gang). Meegenomen en gebracht naar de Store in Amsterdam. Bleek de reparatieprogramma nog steeds actief te zijn en werd daaronder dus gerepareerd.

Nu kon ik hem ophalen en hij was klaar. Tot mijn verbazing is dus de accu vervangen, het toetsenbord, de trackpad én de case (waar dat allemaal in zit) vervangen. Het scherm en onderste plaat is nog origineel en natuurlijk de logicboard.

Toch netjes voor een apparaat van 8 jaar oud. Ziet er weer uit als nieuw, werkt als een zonnetje en de accu gaat weer een paar uur mee, en het koste niks. :p
Ik vraag me nu af. Staat die serie nog steeds op de zwarte lijst om mee het vliegtuig in te mogen?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:30

JB

Cédric roelt!

Zawaponga schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:21:
Vraagje aan de dames en heren in dit topic, ik heb mijn grootmoeders early 2013 mbp 15" nieuw leven ingeblazen met de OCLP, mbh van Mr. Macintosh's video. Moet zeggen ben behoorlijk onder de indruk van dat projekt. Nu heb ik zonder te checken een SSD kit van 500GB besteld en naderhand uitgevonden dat er al een SSD in zat. Nu is die 10 jaar oud en lijkt mij een een nieuwe SSD geen geldverspilling. Wat zeggen jullie?
Zijn jullie niet bang voor security issues met zo'n OCLP? Ik heb ook nog een MacBook Pro 2015, maar om die daarmee te patchen vind ik ergens eng :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
@JB Als je het eng vindt, gewoon niet doen. En als je jouw 2015 mac in de verkoop wil doen, graag mij een PM sturen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:30

JB

Cédric roelt!

Zawaponga schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:04:
@JB Als je het eng vindt, gewoon niet doen. En als je jouw 2015 mac in de verkoop wil doen, graag mij een PM sturen >:)
Haha! Het is meer dat je niet weet wat er op de achtergrond allemaal mee komt :+ Geen zin in wachtwoorden die ineens op straat liggen ofzo ;) Aan de andere kant installeerden we "vroegah" ook elke "patcher" :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
De MacBook Pro ( i5 ) uit 2015 is kennelijk wel nog 'zelf' te upgraden v.w.b RAM en SSD.

Is onderstaande machine dan nog geschikt voor de basic dingen ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtyTOIPcWfkDWAOgqLErrdjd_Lk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kZR4V9V7mIBq5G8od2wkqbh4.jpg?f=user_large

En in hoeverre omdat deze niet meer wordt ondersteund v.w.b nieuwe OS versies is het nog 'veilig' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:03:
De MacBook Pro ( i5 ) uit 2015 is kennelijk wel nog 'zelf' te upgraden v.w.b RAM en SSD.

[Afbeelding]

En in hoeverre omdat deze niet meer wordt ondersteund v.w.b nieuwe OS versies is het nog 'veilig' ?
Ik heb zelf deze build maar dan met een i7 & 16GB RAM.
Wat versta je onder basic dingen? Surfen en mailen zal nog wel prima gaan en MacOS wordt nog steeds bijgewerkt met vulnerabilitypatches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
SURFivor schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:08:
[...]

Ik heb zelf deze build maar dan met een i7 & 16GB RAM.
Wat versta je onder basic dingen? Surfen en mailen zal nog wel prima gaan en MacOS wordt nog steeds bijgewerkt met vulnerabilitypatches.
Net deze ( i5-5257U ) gekocht in nieuwstaat voor €126,95 incl. verzenden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-QzNQPo24dmPa7i8_v0aA-PaeY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u9pLjgn67B4DdExaWJKLrgMM.png?f=user_large

Heeft maar 342 laad cycli.

Gaat mee op vakantie. Puur tbv Surfen, Gmail, Facebook, via HDMI streamen --> HBOmax & Disney+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Dat bijna 10 jaar oude 'beestje' van hierboven eens opengemaakt tbv oa stof en batterij inspectie.

Zag er allemaal erg goed uit...zeg ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu5TckZoheAylQVH6hNhrbWSqAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcD7MjeGTVyKdWKuxq9pjse3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb best wel lol met deze (ver)OUDE(rde) unit.

De basic dingen gaan prima om en om 😆

Dus bv Gmail...Facebook...wat surfen...Youtube.

Batterij gaat nog zeker 4 a 5 uur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb een MBP 2018 en die moest even ivm batterij die steeds uitviel langs de Apple service. Het wordt gezien als "legacy" apparaat, maar eigenlijk bizar. Na een reset blijven hopelijk de batterijproblemen nu weg (nog op 81% capaciteit), want verder geen enkele reden om deze weg te willen doen. Het is wat duurder, maar mijn ervaring is dat je tenminste 7 jaar zonder problemen kan blijven gebruiken en met mazzel meer. Dat hoef je met een windows pc niet te proberen :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:25:
Ik heb een MBP 2018 en die moest even ivm batterij die steeds uitviel langs de Apple service. Het wordt gezien als "legacy" apparaat, maar eigenlijk bizar. Na een reset blijven hopelijk de batterijproblemen nu weg (nog op 81% capaciteit), want verder geen enkele reden om deze weg te willen doen. Het is wat duurder, maar mijn ervaring is dat je tenminste 7 jaar zonder problemen kan blijven gebruiken en met mazzel meer. Dat hoef je met een windows pc niet te proberen :)
Met een 2018 zit jij dus eigenlijk in het verkeerde topic :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:11:
Dat bijna 10 jaar oude 'beestje' van hierboven eens opengemaakt tbv oa stof en batterij inspectie.

Zag er allemaal erg goed uit...zeg ✅

[Afbeelding]

Heb best wel lol met deze (ver)OUDE(rde) unit.

De basic dingen gaan prima om en om 😆

Dus bv Gmail...Facebook...wat surfen...Youtube.

Batterij gaat nog zeker 4 a 5 uur mee.
Zeker geen verkeerde deal voor dat geld! Vanaf 2016 kregen ze een vernieuwd toetsenbord, maar dat was waardeloos. Het begon met de 12” MacBook uit 2015. Jaren zijn ze daarmee doorgegaan totdat er in 2021 er een veel beter toetsenbord kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:46:
[...]

Zeker geen verkeerde deal voor dat geld! Vanaf 2016 kregen ze een vernieuwd toetsenbord, maar dat was waardeloos. Het begon met de 12” MacBook uit 2015. Jaren zijn ze daarmee doorgegaan totdat er in 2021 er een veel beter toetsenbord kwam.
Vanmiddag bij de kringloop een 15” MBP mid 2015 (met de zwaarste processor) gekocht voor €100,-. De batterij is wel aan vervanging toe en ik twijfel of het die +/- €40,- waard zal zijn. Vooral het loshalen van de huidige batterij daar zie ik tegenop. Omdat je het moet verhitten (batterij zit vastgelijmd).

Verder is hij goed gebruikt, maar dat is vooral aan de buitenkant te zien.

Ik heb een dual-boot macOS Sequoia (OpenCore Legacy Patcher) - Windows 11 gecreëerd. Beide systemen draaien prima op deze MacBook.

[ Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 08-01-2025 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:58
syltheboy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 02:28:
[...]

Vanmiddag bij de kringloop een 15” MBP mid 2015 (met de zwaarste processor) gekocht voor €100,-. De batterij is wel aan vervanging toe en ik twijfel of het die +/- €40,- waard zal zijn. Vooral het loshalen van de huidige batterij daar zie ik tegenop. Omdat je het moet verhitten (batterij zit vastgelijmd).

Verder is hij goed gebruikt, maar dat is vooral aan de buitenkant te zien.

Ik heb een dual-boot macOS Sequoia (OpenCore Legacy Patcher) - Windows 11 gecreëerd. Beide systemen draaien prima op deze MacBook.
Mijn MacBook Pro 2017 ntb werkt ook nog steeds naar behoren, maar toch ik zie ook wel een beetje op tegen het vervangen van de batterij die zit vastgelijmd. Wat is trouwens het maximale aantal cycles? Ik zit nu op 1044... :+
En upgraden wil ik niet zolang de nieuwe MacBook Pro een Notch heeft en een stuk dikker is.

Leuk dat je voor iets meer dan 100 euro een dual boot machine hebt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door noslen op 09-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
noslen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Mijn MacBook Pro 2017 ntb werkt ook nog steeds naar behoren, maar toch ik zie ook wel een beetje op tegen het vervangen van de batterij die zit vastgelijmd. Wat is trouwens het maximale aantal cycles? Ik zit nu op 1044... :+
En upgraden wil ik niet zolang de nieuwe MacBook Pro een Notch heeft en een stuk dikker is.

Leuk dat je voor iets meer dan 100 euro een dual boot machine hebt 8)
Die MBP die jij hebt, heb ik ook gehad. Het 13" model, maar 3 jaar geleden overgestapt naar een 14" MBP 2021. Die 15" MBP mid 2015 is meer voor erbij. M'n pa gaat hem waarschijnlijk gebruiken met een los scherm, ter vervanging van zijn 27" iMac late 2009.

Al doet die het ook nog prima onder Windows 11 (niet verder dan 23H2) 24H2 is de nieuwste. Hoofdstuk macOS is daarbij afgesloten. Opencore Legacy Patcher wel geprobeerd, maar daar is de machine gewoon te oud voor.

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 09-01-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik heb zelf nog een late 2013 model welke ik ook nog steeds gebruik. De batterij van vervangen maar merk nu met grotere Figma en Miro files dat hij die niet meer lekker trekt. Maar verder draait hij nog lekker mee. Plan is om komend jaar een upgrade te maken en deze als home server in te zetten. 11 jaar nuttig gebruik van kunnen maken is toch erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
walletje-w schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:56:
Ik heb zelf nog een late 2013 model welke ik ook nog steeds gebruik. De batterij van vervangen maar merk nu met grotere Figma en Miro files dat hij die niet meer lekker trekt. Maar verder draait hij nog lekker mee. Plan is om komend jaar een upgrade te maken en deze als home server in te zetten. 11 jaar nuttig gebruik van kunnen maken is toch erg netjes.
Dat is zeker netjes, die 2880x1800 schermresolutie vind ik ook erg prettig. Alles is lekker scherp t.o.v. de 15” MBP 2011 van mijn moeder met 1440x900 schermresolutie. Hij start ook lekker snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik gebruikte ook nog regelmatig een MacBook pro mid 2014 model. Mijn versie heeft 16GB en een zwaardere cpu. Op het geluid na is het een prima apparaat wat voor mij nog wel voldoet. Zeker voor het simpele werk.
Ik heb hem nu afgestaan aan mijn zoon voor Roblox.

Ik heb nu zijn MacBook Air uit 2017. Ook al is dit apparaat jonger, hier merk je wel dat niet al te snel is.. Ik heb een redelijke hoge cpu load wat niet zo gek is met een dual core. Nu is het meer mijn afspeel apparaat in mijn kantoor. Mijn usb boxen zijn er op aangesloten. Ook moet hij dienst doen als ik iets niet of niet snel voor elkaar krijg op iPadOS.
Ik heb toevallig pas mijn MacBook Air m2 verkocht. En ik gebruik nu een iPad Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:20:
Ik gebruikte ook nog regelmatig een MacBook pro mid 2014 model. Mijn versie heeft 16GB en een zwaardere cpu. Op het geluid na is het een prima apparaat wat voor mij nog wel voldoet. Zeker voor het simpele werk.
Ik heb hem nu afgestaan aan mijn zoon voor Roblox.

Ik heb nu zijn MacBook Air uit 2017. Ook al is dit apparaat jonger, hier merk je wel dat niet al te snel is.. Ik heb een redelijke hoge cpu load wat niet zo gek is met een dual core. Nu is het meer mijn afspeel apparaat in mijn kantoor. Mijn usb boxen zijn er op aangesloten. Ook moet hij dienst doen als ik iets niet of niet snel voor elkaar krijg op iPadOS.
Ik heb toevallig pas mijn MacBook Air m2 verkocht. En ik gebruik nu een iPad Pro.
Bedoel je het geluid wat er uit de interne speakers komt? Daar ben ik het mee eens. Het klinkt veel blikkeriger dan die van mijn 14" MBP 2021. Alle drivers heb ik kunnen installeren, maar bij videokaart zie ik alleen maar Intel Iris Pro staan. Is dat wel goed?

Hij wordt enkel gebruikt voor basistaken. Downloaden, eventueel repareren en daarna uitpakken. Wij slaan alles op op een NAS. Verder webbrowsen, mail checken en het bekijken van video's. Die Intel Iris Pro is volgens mij ook zuiniger in gebruik.

AMD Radeon R9 M370X is dat een upgrade of beschikt het model over 2 videokaarten?

Ik heb trouwens vanmiddag een Apple Thunderbolt (2) naar Ethernet adapter gekocht en dat werkt ook prima.

[ Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 11-01-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik bedoelde de fans die gelijk aanspringen als je wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:19
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:03:

[Afbeelding]

Voor de liefhebber heb ik ook nog exact zo een prima macbook in de aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Quakie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:55:
Ik bedoelde de fans die gelijk aanspringen als je wat doet.
Ja, dat ervaar ik ook. Misschien zit er een hoop stof in. De fans van mijn 13” MBP 2017 maakten trouwens ook veel lawaai. De fans van mijn 14” MBP 2021 heb ik nog nooit gehoord.

[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 13-01-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Ja, dat ervaar ik ook. Misschien zit er een hoop stof in. De fans van mijn 13” MBP 2017 maakten trouwens ook veel lawaai. De fans van mijn 14” MBP 2021 heb ik nog nooit gehoord.
Vanmiddag bij de kringloop een 27” Apple Thunderbolt Display voor een leuke prijs op de kop getikt. Werkt prima icm de 15” MBP mid 2015. Mijn vader had nog een 27” iMac late 2009, en we merken echt duidelijk verschil in snelheid.

Ze hadden daar ook nog een 21.5” iMac 2017-of nieuwer, maar ineens was deze gereserveerd. Die had ik wel graag willen hebben. Was er al verbaasd over dat zoiets wat nog niet super oud is op de kringloop terecht komt.

[ Voor 18% gewijzigd door syltheboy op 29-01-2025 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Mijn MacBook Pro (zomer 2017 gekocht) heeft wat moeite met het internet dat wij thuis van Odido hebben. Na even te gebruiken zegt hij geen verbinding te hebben met het internet hoewel het wifi pictogram wel vol zit. Het wifi uit- en inschakelen lost het probleem op, maar helaas van tijdelijke duur want na 2 tot 30 minuten treedt het opnieuw op.

Weet iemand of hier een oplossing voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

MazeWing

The plot thickens...

Hebben andere apparaten ook problemen? Ik heb ooit eens problemen gehad met KPN (glasvezel) modem. Dit lag toen aan ipv6. Door dit uit te schakelen en enkel ipv4 te gebruiken verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
MazeWing schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:37:
Hebben andere apparaten ook problemen? Ik heb ooit eens problemen gehad met KPN (glasvezel) modem. Dit lag toen aan ipv6. Door dit uit te schakelen en enkel ipv4 te gebruiken verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon.
Nope, geen enkel ander apparaat heeft problemen, dus ik weet zeker dat het aan mijn macbook ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:18
@de Foarsitter check anders dit draadje eens: Wifi-issues met MacBook Pro 2017

Daar lijkt iemand iemand een zelfde soort probleem te hebben met een oudere MacBook en een odido router.

Idempotent.

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste