Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-11-2024
Beste leden,

Ik heb al een aantal jaar een Macbook Pro 2017, welke ik steeds minder gebruikte, gezien ik mijn zakelijke laptop ook privé gebruikte.
Nu ik een nieuwe baan heb is deze mogelijkheid er niet meer en gebruik ik mijn Macbook weer vaker.

Nu is er echter het probleem dat mijn Macbook geen stabiele internetverbinding via wifi behoud binnen mijn thuisnetwerk. Lees: probleem 1: Of tijdens het surfen merk ik na ongeveer 3 minuten dat de surfen naar een nieuwe pagina niet meer reageert omdat de verbinding met de router wegvalt (dus wifi-teken in de knoppenbalk is niet meer zwart maar wordt grijs) of probleem 2: het wifi-teken blijft zwart, m.a.w. blijft verbonden met de router, maar als ik naar een nieuwe pagina wil laadt die ontzettend lang totdat ik uiteindelijk de melding krijg 'Je bent niet verbonden met het internet''. Na 10 minuten kan het dan zijn dat de pagina als nog laadt en weer tevoorschijn komt.

De rest van de apparaten (laptops, tv, chromecast, sonossen, telefoons) werken wel ALTIJD naar behoren via deze wifi verbinding :).

Het gekke is dat mijn Macbook ook gewoon helemaal naar behoren werkt als ik gebruik maak via het gast-netwerk of via mijn hotspot.

Ik heb een glasvezelverbinding via Odido met een Zyxel router EX5601-T1 met firmware V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130.

Dit is wat ik al allemaal geprobeerd heb:
Macbook opnieuw opgestart.
Macbook reservekopie teruggezet naar een kopie uit 2020 (toen alles nog naar behoren werkte).
Router gereset
De DNS adressen op de Macbook en de router al aangepast, en ook dat werkt niet. Primair: 1.1.1.1 en Secundair: 8.8.8.8
Via veilige modus blijft het probleem ook bestaan.

Zou iemand me verder willen helpen met analyseren en oplossen? Wordt tamelijk irritant om steeds op het gast netwerk te zitten. Streamen op spotify naar de Sonos of beeld naar de Chromecast casten gaat nu namelijk niet.

Ik kan alvast wat screenshots uploaden van de response die ik krijg op pings in de terminal. Maar moet ik juist pingen als de verbinding in orde is (vaak de eerst 3 minuten als ik de macbook opstart) of moet ik juist pingen als ik merk dat de webpagina's niet laden?

Alvast bedankt! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:54
Heeft het gastennetwerk een andere dhcp server / scoop dan je "andere" wifi netwerk?
Heb je daar wellicht iets in veranderd zoals bijvoorbeeld bepaalde ip reeksen aangepast? Krijg je nog meer meldingen over bijvoorbeeld een dubbel ip adres? Ik heb dit wel eens gehad en toen bleek dat 2 apparaten hetzelfde IP adres kregen en dat werkt niet helemaal lekker.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
Sparkiee schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:42:
Heeft het gastennetwerk een andere dhcp server / scoop dan je "andere" wifi netwerk?
Heb je daar wellicht iets in veranderd zoals bijvoorbeeld bepaalde ip reeksen aangepast? Krijg je nog meer meldingen over bijvoorbeeld een dubbel ip adres? Ik heb dit wel eens gehad en toen bleek dat 2 apparaten hetzelfde IP adres kregen en dat werkt niet helemaal lekker.
Helaas. Beide netwerken geven slechts adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254.
Ik heb overigens de Macbook adres 192.168.1.2 toegewezen als vast adres in de router zojuist. Ook dit biedt geen oplossing merkte ik, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
Zojuist ging het een uur lang goed met snelle stabiele verbinding! En as we speak wilde ik de pagina scientias.nl bezoeken, en toen bleef m'n browser weer lang laden en wist ik al hoe laat het was, na 5 seconden weer: Pagina openen mislukt. Safari kan de pagina niet openen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR6bq7zAV5bW9ukwvwarWXEwBDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yN5VUANeOKv7wjNfMbljnthA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door SjoWo op 01-10-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

franssie

Save the albatross

@SjoWo Wat is je DHCP lease tijd? Eventueel zou je ook de DHCP range wat kunnen inkorten en op de laptop (dus niet in de router) een vast IP adress instellen, buiten de DHCP range.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 01-10-2024 17:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
@franssie De Leasetijd is 24 uur. Is dit te lang? Dit was overigens al standaard zo ingesteld op de ISP router.
Wat is jouw advies qua range?

Ik heb de laptop op jouw advies nu in ieder geval alvast een vast IP adres geven via de laptop, en het vaste adres in de router verwijderd.

Vòòr:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nUZcJTKPEkHig4_POI6TGw-jRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/feOpWgyFsxUMmasX8JUw0hSE.png?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St_uS53zfw0pM0nhOvZnki3LWRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4yoc3MNmJiZsrHOnbr1YOubZ.png?f=fotoalbum_large

Moet ik ook nog wat met de IPv6 settings doen?

[ Voor 58% gewijzigd door SjoWo op 01-10-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@SjoWo 2 t/m 200 oid? En dan iets boven de 200 als vast IP adres proberen.

edit: lease van 25 uur is inderdaad wel standaard.

Nu je 10 hebt gekozen moet je die wel uit de DHCP range verwijderen, anders kan je in conflict komen als DHCP dat adres toch toewijst aan een ander apparaat.

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 01-10-2024 17:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoWo
franssie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:24:
@SjoWo 2 t/m 200 oid? En dan iets boven de 200 als vast IP adres proberen.
Done!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbXrwfywfacFfj1LUaWtdOTdKb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4Tzohqjoj64hW9OKjNZBZng.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1hFMyDjCT_hvd5ZiTZeZSmLuZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifPLjAzjmhNSymD9EW9JATtN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@SjoWo Ziet er goed uit zo. Nu eens afwachten of het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
@franssie Morning! Helaas.. Na vanmorgen een uur heerlijk zonder problemen te hebben kunnen surfen, gebeurde het weer toen ik naar nu.nl probeerde te gaan via safari. Daarna gelijk de terminal geopend en toen zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyypqP7ngIs_IfGlhHF627EbC7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jL7Tkldl7L1XqBQwfhxLy4B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
Nu gebeurde het net weer na een aantal minuten nadat ik de wifi uit en aan heb gezet op de laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT1UZcX_E2UGHMedvispZUDm_3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3IolP254OH6q9J3vbHKZc7a.png?f=fotoalbum_large

Een iets andere output weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@SjoWo een IP conflict lijkt nu wel uitgesloten. Toch blijft het vreemd dat ie het op het gastnetwerk wel blijft doen.
Ik heb zoiets eens gehad met een HP laptop, die verloor steeds de WiFi en ook nooit kunnen vinden waar dat fout ging.
Er gaat dus ergens iets fout tussen het AP en je laptop maar ik ben niet technisch genoeg bekend met Apple en WiFI sniffers om te kunnen adviseren hoe nu verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoWo
@franssie Helaas, maar toch bedankt voor je hulp tot nu toe! Wellicht kan iemand anders me nog verder helpen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-04 17:49
Kun je wel de router (192.168.1.1) pingen als dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
ZuidLimburg schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:50:
Kun je wel de router (192.168.1.1) pingen als dit gebeurt?
@ZuidLimburg Morning! Zojuist gedaan, hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNlxl3xVtURR7NUQG7DZCjDS9Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaalfWf3KIhFGmbZbIqUZhEd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
Zou ik anders de 5 GHz band uitzetten op de router ofzo?
Het enige verschil tussen het gast netwerk en primair netwerk is dat ik het gast netwerk alleen uitzend op de 2.4 GHz band :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuidLimburg
De 5GHz (tijdelijk) uitzetten is inderdaad een interessante test om te zien of dat verschil gaat maken.

Ik heb op een oudere MAcBook, circa 2011, een vergelijkbaar issue gezien. Uiteindelijk opgelost na een reset van PRAM en SMC.

Zie hier: https://cleanmymac.com/faq/reset-network-settings-mac

Wat je daarnaast nog kunt overwegen is om je SSID een andere naam te geven, de MacBook vervolgens opnieuw verbinden met dit nieuwe SSID om te testen of dit nog verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je kan vaak ook 2.4 en 5 een andere naam geven in de router. Maar het is een interessante test.

edit: en de stappen van @ZuidLimburg doorlopen is wellicht ook wel een goed idee.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 02-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoWo
ZuidLimburg schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:20:
De 5GHz (tijdelijk) uitzetten is inderdaad een interessante test om te zien of dat verschil gaat maken.

Ik heb op een oudere MAcBook, circa 2011, een vergelijkbaar issue gezien. Uiteindelijk opgelost na een reset van PRAM en SMC.

Wat je daarnaast nog kunt overwegen is om je SSID een andere naam te geven, de MacBook vervolgens opnieuw verbinden met dit nieuwe SSID om te testen of dit nog verschil maakt.
@ZuidLimburg Verdorie, ik dacht dat 'ie 't ineens langer deed, maar het euvel begon weer..:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqxu1pG3E9hJaPEXXG_Bb5EIJ3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C6IYMiug9sVd2Ma24hRUVsku.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het volgende al gedaan:
- 5 GHz uitgezet, dus ik zend nu alleen nog via 2.4 GHz.
-PRAM en SMC gereset. Daarnaast ook nog via Clean My Mac software de DNS cache gewist en alle bekende wifi netwerken gewist (zoals er als tip stond in de door jou gedeelde link).
Alleen de nieuwe SSID heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik nu eens doen. Pak wel even de 5GHz hiervoor (dus die rename ik nu naar ...-5G. Zag overigens nu ik die rename wilde doen, dat er stond dat ''EasyMesh aanstond op de router''. Hierdoor kon ik de 2.4 en 5 geen verschillende namen geven. Heb Easymesh dus moeten uitzetten nu om de naamswijziging door te voeren.

Hopelijk gaat dat iets uitmaken..

Verbaast me wel dat de PRAM en SMC reset niets hebben geholpen. Ook die nieuwe Mac software een tijd terug heeft niet geholpen helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door SjoWo op 02-10-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoWo
ZuidLimburg schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:20:

De 5GHz frequentie een nieuwe SSID naam gegeven en nu gaat het al 3 uur goed! Lijkt te zijn opgelost nu. Thnx heren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Top! Die easy mesh zou dus ook de schuldige kunnen zijn. Voor test doeleinden zou je beide SSID's weer gelijk kunnen trekken om nieuwsgierige redenen, aan de andere kant als het werkt, afblijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuidLimburg
Ik vermoed dat de ssid-cache op je macbook de boosdoener is, als het met een ander ssid blijft werken.

Je zou eventueel met Onyx dit kunnen proberen te fixen, of simpelweg met het nieuwe ssid blijven werken. Nadeel is dat je de andere devices op het oude ssid even moet omzetten naar het nieuwe ssid.

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoWo
Werkt nog steeds mannen, ben er erg blij mee zo! Ik zet de rest wel ff om naar deze SSID. Kan inderdaad ook nog de Easymesh zijn! Ik laat het denk ik zo :). Zoals ik ergens gelezen heb bij een wijs man: ''Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing'' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_ali
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:25
Hoi,
Ik heb precies hetzelfde probleem, macbook pro 2017 icm Odido zyxel router.
Ik heb ook veel dingen geprobeerd zoals macbook opnieuw installeren, netwerk resetten, opnieuw instellen enz. Niks werkte. Daarna heb ik wat andere interessante test gedaan. Een andere router met een andere ssid via netwerk kabel op zyxel lan aangesloten en macbook hiermee verbonden. Ik heb de router eerst in bridge modus aangesloten; (werkte als een ap dus) wat wil zeggen dat de macbook nog ip adres van zyxel kreeg. Ik had nog steeds hetzelfde probleem. Vervolgens heb deze router in router modus gezet. Zyxel netwerk was 192.168.2.X/24 en dit router was 192.168.1.X/24 geworden met zijn eigen dhcp aan.
Toen werkte hij vlekkeloos, zonder enige uitval.
Mijn conclusie is dat de dhcp server van zyxel de boosdoener is. Zelfs met een andere AP andere SSID op hetzelfde netwerk had ik uitval. Het interessante is; als de verbinding wegvalt klik ik op wifi icoon, mijn laptop kan niet eens een wifi netwerk vinden. Het lijkt erop dat de wifi module van macbook een soort reset krijgt. Je moet of heel lang wachten, of wifi van de laptop uit en aan zetten om überhaupt een beschikbare wifi netwerk te kunnen vinden.

Ik wil natuurlijk niet zo werken, macbook en andere apparaten zitten nu niet in dezelfde lan. En wat moet ik met een ekstra router met een andere ssid die extra wifi kanalen bezet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Odido heeft de neiging om eigen firmware op de Zyxels te zetten. Dat gaat vaak fout lijkt het. Het beste is om een eigen modem/gateway te gebruiken met eigen backbone wifi en switches. Als je dan ook ooit overstapt blijft je eigen netwerk helemaal in takt.

Pagina: 1