Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 21:06
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door bulletproof93 op 17-09-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik denk dat je lekker een Medion laptop bij de aldi moet kopen, want een onzin testen voer je uit zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je Safari.app eigenlijk zonder probleem een op een back-uppen of zijn er nog andere mappen die je mee moet nemen?

Het is nu nog geen probleem, maar in de toekomst gaan extensies heel anders werken waardoor een aantal cruciale beveiligingsextensies niet meer zullen kunnen functioneren en meerdere devs hebben al te kennen gegeven niet van plan te zijn hun hele spul opnieuw te bouwen. Op een gegeven moment zul je vanwege beveiligingsproblemen in de browser zelf alsnog moeten overstappen naar de een of andere andere browser (en daar de extensies draaien) - maar zo lang Safari nog bruikbaar is zonder noemenswaardige (veiligheids-)problemen zou ik het natuurlijk graag blijven gebruiken. Ergo: een backupje om terug te knallen mocht het een keer bij een update overschreven worden is dan wel zo prettig.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 15:11
Beste forum leden,

Wij hebben een Macbook Pro uit voorjaar 2011, voor veel mensen een oud beestje maar voor ons is het nog een prima laptop voor onze wensen. Net name sinds ik er 3 jaar geleden een SSD (Samsung 850) in heb gezet.
Wij gebruiken het programma Apple Foto’s voor het beheren (en soms ook het bewerken) van de foto’s die we maken met onze DSLR. Nu komt het zo nu en dan wel eens voor dat er bij een bewerkte foto willekeurig een grijs vlak over de foto komt. Hieronder zie je wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XNpAeKrgAaQ6kUxcVA3dbe7W/thumb.jpg

Als dit voorkomt, dan zetten we de foto terug naar origineel en bewerken hem dan weer. Dan verdwijnt het vlak.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Wat ons betreft is het geen extra moeite om met bovengenoemde stappen het grijze vlak weer weg te krijgen, maar ik weet dus niet of dit een begin is van een mogelijk einde van onze Macbook.

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-04 13:25
Michiel706 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:55:
Beste forum leden,

Wij hebben een Macbook Pro uit voorjaar 2011, voor veel mensen een oud beestje maar voor ons is het nog een prima laptop voor onze wensen. Net name sinds ik er 3 jaar geleden een SSD (Samsung 850) in heb gezet.
Wij gebruiken het programma Apple Foto’s voor het beheren (en soms ook het bewerken) van de foto’s die we maken met onze DSLR. Nu komt het zo nu en dan wel eens voor dat er bij een bewerkte foto willekeurig een grijs vlak over de foto komt. Hieronder zie je wat ik bedoel.

[Afbeelding]

Als dit voorkomt, dan zetten we de foto terug naar origineel en bewerken hem dan weer. Dan verdwijnt het vlak.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Wat ons betreft is het geen extra moeite om met bovengenoemde stappen het grijze vlak weer weg te krijgen, maar ik weet dus niet of dit een begin is van een mogelijk einde van onze Macbook.
Mijn macbook uit 2011 is onlangs gestorven. Tijdlang ook met een SSD. Daarna videokaart stuk (mogelijk ook bij jou aan het sterven), videokaart vervangen (met moeite, zijn niet meer beschikbaar) en uiteindelijk echt stuk...

Nu een Macbook Pro uit begin 2017. Haalt niet de experience factor van die uit 2011.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:13
Dilemma of juist niet.
Als het goed is ligt er morgen op m’n werk mijn nieuwe MacBook (2.3 GHz, 16GB, 512 Ssd, touchbar)
Monitor was er gisteren al lg 38” curved wilde screen, jummmm.

Gewoon maar alles installeren in High Sierra, maandag updaten naar Mojave of wachten tot dinsdag en dan Mojave direct.....

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
poehee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:43:
[...]

Mijn macbook uit 2011 is onlangs gestorven. Tijdlang ook met een SSD. Daarna videokaart stuk (mogelijk ook bij jou aan het sterven), videokaart vervangen (met moeite, zijn niet meer beschikbaar) en uiteindelijk echt stuk...

Nu een Macbook Pro uit begin 2017. Haalt niet de experience factor van die uit 2011.
Wat bedoel je precies met de “experience factor”?

• poehee
Berlinetta schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:45:
[...]

Wat bedoel je precies met de “experience factor”?
Niet zoveel.
Dat ik met weemoed terugdenk (hij ligt er nog trouwens) aan mijn 2011 macbook. Daar zijn geen harde criteria voor (behalve de touchbar, die is totaal overbodig voor mij). Er was totaal geen noodzaak voor een nieuwe als die nog functioneerde...

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 15:11
poehee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:43:
[...]

Gecondoleerd met het verlies van je 2011 Macbook. Liet die van jou dezelfde tekenen zien voordat hij het loodje legde? Moet ik mij nu zorgen maken?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04 21:10
Zojuist met het updaten van Safari heeft Safari uBlock Origin verwijderd, omdat het de snelheid zou vertragen. Delen jullie deze mening? Zo ja, welke adblocker raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@mr.JamesBond Ik heb begrepen dat het achterliggende probleem eigenlijk is dat de API voor Safari Extensions is veranderd. En dat niet alle developers hun software hebben aangepast. Ik gok dus dat het niet zozeer met snelheid te maken heeft... Geen adviezen verder, ik gebruik ook uBlock Origin maar ben inmiddels overgestapt naar Firefox.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Foarsitter
TucanoItaly schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:44:
@mr.JamesBond Ik heb begrepen dat het achterliggende probleem eigenlijk is dat de API voor Safari Extensions is veranderd. En dat niet alle developers hun software hebben aangepast. Ik gok dus dat het niet zozeer met snelheid te maken heeft... Geen adviezen verder, ik gebruik ook uBlock Origin maar ben inmiddels overgestapt naar Firefox.
Ik denk dat ik dit weekend volhoud en na de Mojave update even kijk wat ik doe.

En je kent de waarde van iets pas als je het niet meer hebt. Damn, wat is het vervelend om YouTube te kijken zonder adblocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
WhatsappHack schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:04:
Kan je Safari.app eigenlijk zonder probleem een op een back-uppen of zijn er nog andere mappen die je mee moet nemen?

Het is nu nog geen probleem, maar in de toekomst gaan extensies heel anders werken waardoor een aantal cruciale beveiligingsextensies niet meer zullen kunnen functioneren en meerdere devs hebben al te kennen gegeven niet van plan te zijn hun hele spul opnieuw te bouwen. Op een gegeven moment zul je vanwege beveiligingsproblemen in de browser zelf alsnog moeten overstappen naar de een of andere andere browser (en daar de extensies draaien) - maar zo lang Safari nog bruikbaar is zonder noemenswaardige (veiligheids-)problemen zou ik het natuurlijk graag blijven gebruiken. Ergo: een backupje om terug te knallen mocht het een keer bij een update overschreven worden is dan wel zo prettig.
Dan ben ik eigenlijk wel beniewd over welke "beveiligingsextenties" jij hebt het.

• de Foarsitter
Sinds de safari update kan ik niet meteen intypen naar welke website ik wil, wanneer ik een nieuw privévenster open door middel van command + shift + n, maar moet ik eerst met de muis klikken op de balk en dan kan ik typen. Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolkmans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-04 15:22
mr.JamesBond schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:19:
command + shift + n, muis klikken op de balk en dan kan ik typen. Hebben jullie hier ook last van?
Net even getest. Nee, heb ik niet. Ik kan meteen een URL intikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
bolkmans schreef op zondag 23 september 2018 @ 01:57:
[...]

Net even getest. Nee, heb ik niet. Ik kan meteen een URL intikken.
Bij mij doet hij het nu wel, terwijl hij het sinds de update zonder uitzondering niet deed. 8)7 Ik hoop dat die het blijft doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-03 05:49

Remcom00

hij is gek

mr.JamesBond schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat ik dit weekend volhoud en na de Mojave update even kijk wat ik doe.

En je kent de waarde van iets pas als je het niet meer hebt. Damn, wat is het vervelend om YouTube te kijken zonder adblocker.
Als je een Macbook met touchbar hebt kun je die gewoon gebruiken om de reclame door te spoelen :+.
Maar ik ben ook al af van Safari omdat Lastpass geen autofill heeft op de een of andere manier. Opera Dev is toch een stuk fijner en minstens zo snel.

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
mr.JamesBond schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:54:
Zojuist met het updaten van Safari heeft Safari uBlock Origin verwijderd, omdat het de snelheid zou vertragen. Delen jullie deze mening? Zo ja, welke adblocker raden jullie aan?
Ik moest ook naar een alternatief zoeken en heb uiteindelijk voor adblock plus gekozen.
Je moet in de opties dan wel een vinkje uitzetten.
Zelf heb ik niet getest of uBlock Origin de snelheid vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Remcom00 schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:24:
[...]

Als je een Macbook met touchbar hebt kun je die gewoon gebruiken om de reclame door te spoelen :+.
Maar ik ben ook al af van Safari omdat Lastpass geen autofill heeft op de een of andere manier. Opera Dev is toch een stuk fijner en minstens zo snel.
Ik heb de MacBook Pro 2017 zonder TouchBar
Mr.C4 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:42:
[...]

Ik moest ook naar een alternatief zoeken en heb uiteindelijk voor adblock plus gekozen.
Ik zal het straks opzoeken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Mr.C4 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:42:
[...]

Ik heb inmiddels even een aantal sites bezocht (expres websites met veel advertenties) maar ablock plus blokkeert helemaal niets. Ik heb Acceptable Ads ook uitgeschakeld.

Ik ga het nu even uitschakelen (nog niet verwijderen tot ik jouw mening hierover hoor) en dan ga ik voorlopig uBlock Origin weer gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
mr.JamesBond schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:22:
[...]

Ik heb inmiddels even een aantal sites bezocht (expres websites met veel advertenties) maar ablock plus blokkeert helemaal niets. Ik heb Acceptable Ads ook uitgeschakeld.

Ik ga het nu even uitschakelen (nog niet verwijderen tot ik jouw mening hierover hoor) en dan ga ik voorlopig uBlock Origin weer gebruiken
Heb je die via de appstore geinstalleerd?
Bij mij blokkeert ie wel ads. Ik krijg zelf een melding op sommige websites dat ik ads blokkeer. Misschien safari afsluiten en opnieuw starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-04 22:05
Ik had dat ook al, adblock die helemaal niks blokkeert. Keer opnieuw geinstalleerd, safari opnieuw gestart, macbook opnieuw gestart, niks mocht baten. Weer terug naar ublock origin dus, werkt sws ook stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Mr.C4 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:56:
[...]

Heb je die via de appstore geinstalleerd?
Bij mij blokkeert ie wel ads. Ik krijg zelf een melding op sommige websites dat ik ads blokkeer. Misschien safari afsluiten en opnieuw starten?
Ik heb het inderdaad via de appstore geïnstalleerd, maar de andere adblocker bevalt prima dus ik denk dat ik die aanhoud. Desondanks zal ik het straks even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb sinds april dit jaar een 13" MBP 2017, en ik had de resolutie sinds die tijd op "Ziet eruit als 1680x1050" (Meer ruimte) staan. Nu heb ik hem op "Ziet eruit als 1440x900" (Standaard) staan en is alles voor mij een stuk beter leesbaar.

Even wat anders: ik merk een tijdje dat er een soort kraakje zit aan de rechterkant van de bodemplaat. Waar ligt dat aan? Kan dit kwaad?

• keihardekip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-03 18:45
Ik stel de vraag maar hier. Heb een MBP 2018 en een desktop pc.
Weet iemand een goede switch om mijn monitor (Dell U2515H), muis en toetsenbord te delen tussen de macbook en pc? Misschien heeft iemand hier al ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Menesis schreef op vrijdag 5 augustus 2016 @ 21:24:
Vraagje over HDCP:
Mijn MB Pro uit mid2014 zou het moeten hebben en mijn Dell U2410 scherm ook. Toch speelt HBO in SD kwaliteit af op het scherm. Ik vermoed dat het een HDCP probleem is, omdat ik geen andere reden kan bedenken waarom HBO wel in HD speelt op het MB scherm, maar niet op het Dell scherm.

Is er een manier om na te gaan of HDCP wel of niet werkt? Zijn er fixes voor?
Ik heb het idee dat een nvram-clear op mijn MBP '17 de HDCP-registratie heeft gewist. Is er een 'normale manier' de boel weer te herstellen, wat googlen levert de suggestie op de firmwarevariabele 8be4df61-93ca-11d2-aa0d-00e098032b8c:epid_provisioned=%01%00%00%00 te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:22
Een klein vraagje over het printen van een Microsoft Office 2016 (Excel en Word) document in MacOS (Mojave) :)

Bij het printen van een Excel bestand krijg ik de optie "Dubbelzijdig" meteen te zien, al dan niet door even op de "Toon details"-knop te drukken, maar bij Word krijg ik dit niet op deze manier. Daar ziet het wat anders uit en moet ik eerst in het dropdownmenu "aantal en pagina's" naar "lay-out" gaan, waarna ik bij de dubbelzijdig-optie nog een keer een dropdownmenu krijg om vervolgens "lange kant binden" aan te klikken.

Is er een mogelijkheid om hetzelfde print scherm te krijgen zoals bij Excel? Dat dubbelzijdig printen direct aan te vinken is? Aangezien ik vaak dubbelzijdig moet printen zou dit wel fijn zijn.

Word:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NrLvXnD.png?1

Excel (directe dubbelzijdig optie)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zYDk9VK.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11
Mijn macbook pro uit 2011 is toe aan vervanging, nu ben ik wat aanbieders tegengekomen die 2ehands (vrijwel nieuwe) MacBooks aanbieden.

Nu ben ik opzoek naar macbook waarbij ik veel Netflix en youtube op kijk, ook ben ik van plan om football manager 2019 te gaan kopen dus het zal prettig zijn als dit ook soepel loopt.

Omdat ik weinig kennis heb van specs en wat je nodig hebt voor dit gebruik vroeg ik me af wat ik minimaal nodig heb?
Gaat dit allemaal draaien op een 13 inch? of moet ik al kijken naar een 15inch?

https://macvoorminder.nl/13-macbook-pro-2015-8gb-512gb-btw gaat dit bijvoorbeeld een goede keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je wensen alleen football manager zijn lijkt me dat dat moet lukken. Veel hangt natuurlijk van je budget af, ik zelf kies altijd liever voor het nieuwste van het nieuwste, zeker omdat je er dan ook flink wat jaren langer mee vooruit kan. Zo wordt duurkoop uiteindelijk goedkoop.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11
DeNachtwacht schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:24:
Als je wensen alleen football manager zijn lijkt me dat dat moet lukken. Veel hangt natuurlijk van je budget af, ik zelf kies altijd liever voor het nieuwste van het nieuwste, zeker omdat je er dan ook flink wat jaren langer mee vooruit kan. Zo wordt duurkoop uiteindelijk goedkoop.
Qua games gaat het alleen football manager zijn idd. Verder dagelijks internet gebruik, youtube, Netflix.
Geen zware programma's verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Na elke Time Machine reservekopie, blijft hij op 'coderen' staan. Dit gaat niet weg. Is dit normaal? Het ziet er wel naar uit dat de reservekopie gelukt is, alleen vind ik het raar dat hij hier niet verder gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8VwKbZ.png?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:57
Alexknl schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:52:
Een klein vraagje over het printen van een Microsoft Office 2016 (Excel en Word) document in MacOS (Mojave) :)

Bij het printen van een Excel bestand krijg ik de optie "Dubbelzijdig" meteen te zien, al dan niet door even op de "Toon details"-knop te drukken, maar bij Word krijg ik dit niet op deze manier. Daar ziet het wat anders uit en moet ik eerst in het dropdownmenu "aantal en pagina's" naar "lay-out" gaan, waarna ik bij de dubbelzijdig-optie nog een keer een dropdownmenu krijg om vervolgens "lange kant binden" aan te klikken.

Is er een mogelijkheid om hetzelfde print scherm te krijgen zoals bij Excel? Dat dubbelzijdig printen direct aan te vinken is? Aangezien ik vaak dubbelzijdig moet printen zou dit wel fijn zijn.

Word:
[Afbeelding]

Excel (directe dubbelzijdig optie)
[Afbeelding]
Voor zover ik weet kan dit niet, maar je zou dubbelzijdig printen wel standaard aan kunnen zetten. Klik hiervoor op Standaardinstellingen en vervolgens de onderste optie uit de lijst. Daarna kun je de standaardinstellingen aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien valt wel iets te scripten: opslaan als pdf > pdfs in de doelmap automatisch naar de printer sturen om dubbelzijdig te printen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Yes, hier voor het eerst een MacBook (en daarmee OSX) gekocht! Ik was al over vanaf Windows Phone naar iOS en nu ook na teleurstellende ervaringen met een Surface Book over naar het Apple camp!

De ervaringen zo ver: wat een verademing, Mac OS werkt zoveel intuïtiever dan Windows 10, dat werd een groot reclame rommel! We hebben het nu over ervaringen van 1 dag ;). Het enige dat erg wennen aan de MacBook is de kleine enter toetst. Verder is het tot nu toe een top apparaat!

Oja, het gaat om een MacBook Pro 15 inch 2018 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Downloads schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:05:
Yes, hier voor het eerst een MacBook (en daarmee OSX) gekocht! Ik was al over vanaf Windows Phone naar iOS en nu ook na teleurstellende ervaringen met een Surface Book over naar het Apple camp!

De ervaringen zo ver: wat een verademing, Mac OS werkt zoveel intuïtiever dan Windows 10, dat werd een groot reclame rommel! We hebben het nu over ervaringen van 1 dag ;). Het enige dat erg wennen aan de MacBook is de kleine enter toetst. Verder is het tot nu toe een top apparaat!

Oja, het gaat om een MacBook Pro 15 inch 2018 :)
Welkom in de wondere wereld van Apple. Je gaat er van houden.

Gebruik je je MacBook Pro privé of voor het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Privé! Deze is helemaal voor mezelf :)! Wel plannen om nog een eigen bedrijfje op te starten, maar daar gaan we Apple zo veel mogelijk integreren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
@Downloads Goed bezig. Ik zelf heb nog maar net een jaartje een MacBook Pro en nu ik een Apple Watch en een wat nieuwere iPhone heb merk ik echt wat een toptoestel het is. Nou heb ik er niet heel intensief gebruik van gemaakt, dus ga ik me er binnenkort echt in verdiepen en raak ik waarschijnlijk nog dieper onder de indruk. :) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:57
Dirk0s schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:20:
Mijn macbook pro uit 2011 is toe aan vervanging, nu ben ik wat aanbieders tegengekomen die 2ehands (vrijwel nieuwe) MacBooks aanbieden.

Nu ben ik opzoek naar macbook waarbij ik veel Netflix en youtube op kijk, ook ben ik van plan om football manager 2019 te gaan kopen dus het zal prettig zijn als dit ook soepel loopt.

Omdat ik weinig kennis heb van specs en wat je nodig hebt voor dit gebruik vroeg ik me af wat ik minimaal nodig heb?
Gaat dit allemaal draaien op een 13 inch? of moet ik al kijken naar een 15inch?

https://macvoorminder.nl/13-macbook-pro-2015-8gb-512gb-btw gaat dit bijvoorbeeld een goede keuze zijn?
Het spelen van FM op een 13" gaat wel als je de schaling goed zet in FM (80%). Wel heb je dan een altijd zaken die je scrollend moet bereiken. Daarmee bedoel ik dus hoofdinformatie die in een 'vak' vermeld staat en waar je dus in dat vak moet scrollen.

Ik vond het nooit een probleem maar het was even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:34

3DDude

I void warranty's

Ik heb sinds kort een macbook pro 15" uit 2015. Maar loop nu tegen issues met het trackpad aan. Muis tript hem, wil niet meer verplaatsen.

doe ik alt/option shift en cmd en dan power down (SMC reset) doet die het weer heel even normaal maar na een halve minuut doet de muis/trackpad het niet goed meer.

Iemand hier ervaring mee?

De accu is pas vervangen zat op 4 cycles en 98% o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 29-10-2018 00:43 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:31

4POX

Everybody is wired

3DDude schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 00:43:
Ik heb sinds kort een macbook pro 15" uit 2015. Maar loop nu tegen issues met het trackpad aan. Muis tript hem, wil niet meer verplaatsen.

doe ik alt/option shift en cmd en dan power down (SMC reset) doet die het weer heel even normaal maar na een halve minuut doet de muis/trackpad het niet goed meer.

Iemand hier ervaring mee?

De accu is pas vervangen zat op 4 cycles en 98% o.i.d.
Loopt de trackpad kabel niet onder de accu. Is het probleem meteen na de batterij vervanging opgedoken?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:34

3DDude

I void warranty's

Ik heb m niet vervangen, de apple store. (en de vorige eigenaar).

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-03 05:49

Remcom00

hij is gek

oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Remcom00 op 30-10-2018 13:22 ]

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb ook last van het staingate issue: allerlei vlekken op mijn scherm, al jaren eigenlijk. Ik dacht dat het door een fout van mij kwam (vochtige ruimtes) maar nu lees ik dat het dus een veel voorkomend probleem is.

Nu is mijn MBP van late 2013, en net een week ouder dan 5 jaar. Zou ik ook nog recht hebben op vervanging? Iemand hier ervaring mee?

Volgens dit artikel zou het niet voor laptops ouder dan 4 jaar gelden.

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 30-10-2018 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Philflow schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:24:
Ik heb ook last van het staingate issue: allerlei vlekken op mijn scherm, al jaren eigenlijk. Ik dacht dat het door een fout van mij kwam (vochtige ruimtes) maar nu lees ik dat het dus een veel voorkomend probleem is.

Nu is mijn MBP van late 2013, en net een week ouder dan 5 jaar. Zou ik ook nog recht hebben op vervanging? Iemand hier ervaring mee?
Kijk hier eens naar: https://www.macrumors.com...s-free-staingate-repairs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:19
Philflow schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:24:

Volgens dit artikel zou het niet voor laptops ouder dan 4 jaar gelden.
Officieel geldt het niet voor MacBooks ouder dan 4 jaar. Het kan echter geen kwaad om toch even contact op te nemen met Apple Support. Misschien kunnen ze toch iets voor je betekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Ik heb last van het volgende probleem:

Als ik Netflix kijk krijg ik ongeveer om de 20 seconden een frame te zien van een YouTube filmpje dat ik vijf à zes uren eerder had gekeken. Ik heb Safari al geforceerd gesloten en opnieuw opgestart, maar dit had geen nut.

Weet iemand de oplossing op dit probleem? IK heb een MacBook Pro 2017 13 inch 2,3 GHz Intel Core i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lys
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-03-2024

Lys

Professional noob

Even melden in dit topic.
Heb sinds een paar weken een MBPr 13" overgekocht van een tweaker en man, man, man. Wat een geweldige aankoop.

Ben zo blij dat ik niet heb gewacht tot de air uit kwam. Meer mensen met dit sentiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
mr.JamesBond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:32:

Als ik Netflix kijk krijg ik ongeveer om de 20 seconden een frame te zien van een YouTube filmpje dat ik vijf à zes uren eerder had gekeken. Ik heb Safari al geforceerd gesloten en opnieuw opgestart, maar dit had geen nut.

Weet iemand de oplossing op dit probleem? IK heb een MacBook Pro 2017 13 inch 2,3 GHz Intel Core i5.
En via Chrome? of Firefox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Apple Store weigert iets te doen aan mijn coating probleem van de MBP 2013 13". Ze geven toe dat het een fabricage fout is maar: "U had het eerder moeten melden". Tja, ik wist niet dat dit een bekend issue was, ik dacht dat het mijn eigen schuld was omdat ik geen keyboard protector had gebruikt. Reparatie kost 539 euro.

Ik zou toch denken dat Apple mij had moeten inlichten over deze fabricage fout en het reparatie programma.

Iemand een idee wat ik nog kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Lys schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:52:
Even melden in dit topic.
Heb sinds een paar weken een MBPr 13" overgekocht van een tweaker en man, man, man. Wat een geweldige aankoop.

Ben zo blij dat ik niet heb gewacht tot de air uit kwam. Meer mensen met dit sentiment?
Je bent toch blij met je MPRr 13"?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Lys Waar ben je zo lovend over dan?

Zit zelf nog op een MBP uit 2015 en MBA uit 2017 en vindt de nieuwe modellen (Ook wel DongleBooks genoemd) totaal niet interresant.

Hecht te veel waarden aan poorten en het iconisch verlichte apple logo denk;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 19:17
Philflow schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:33:
Apple Store weigert iets te doen aan mijn coating probleem van de MBP 2013 13". Ze geven toe dat het een fabricage fout is maar: "U had het eerder moeten melden". Tja, ik wist niet dat dit een bekend issue was, ik dacht dat het mijn eigen schuld was omdat ik geen keyboard protector had gebruikt. Reparatie kost 539 euro.

Ik zou toch denken dat Apple mij had moeten inlichten over deze fabricage fout en het reparatie programma.

Wat voor kul argument is die keyboard protector? Maar ik vrees dat je overgeleverd bent aan de bereidheid van de medewerker op dat moment, en ik hoor erg wisselende verhalen daarover. Morgen ga ik het zelf meemaken met een schermfout op mijn iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Cyleo schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:40:
[...]
Wat voor kul argument is die keyboard protector?
Geen kul argument maar een beschrijving van wat er gebeurt is: ik dacht dat ik het probleem zelf had veroorzaakt doordat ik geen screen protector gebruikt had. Zoals je misschien wel weet; als er druk op een laptop komt kan het toetsenbord tegen het scherm aankomen, dit kan beschadigingen veroorzaken. Ik was niet op de hoogte dat het een 'known issue' betrof.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 16-11-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:24
Ga naar een ander service center, afhankelijk van je schade kan dit onder staingate repair program vallen. Heeft niets te maken met een keybord bescherming, heb ik nooit gebruikt en heb 3 staingate/coating issues gehad.
Alle 3 bij ivizi snel en goed opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik weet inmiddels dat het niets met keyboard bescherming te maken heeft. Ik dacht dat, voordat ik wist van de staingate. Mijn MBP is 5 jaar oud. Staingate repairs gaan tot uiterlijk 4 jaar... Ik vis dus achter het net volgens Apple. Andere repaircenters nog niet geprobeerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Philflow op 16-11-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:06
mr.JamesBond schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:32:

Toevallig, ik heb echt exact hetzelfde probleem. Schijnt een probleem te zijn met Safari in combinatie met het automatisch switchen van grafische kaart. https://discussions.apple.com/thread/8370756

In Chrome werkt het wel goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Mandarijntje op 16-11-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Mandarijntje schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:47:
[...]

Toevallig, ik heb echt exact hetzelfde probleem. Schijnt een probleem te zijn met Safari in combinatie met het automatisch switchen van grafische kaart. https://discussions.apple.com/thread/8370756

In Chrome werkt het wel goed.
In de link zie ik gebruikers die het al voor Mojave aangeven, maar in Mojave hebben we er dus nog steeds last van. :( Ik hoop dat het met een update opgelost zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

iMars

Full time prutser

mr.JamesBond schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:35:
[...]

In de link zie ik gebruikers die het al voor Mojave aangeven, maar in Mojave hebben we er dus nog steeds last van. :( Ik hoop dat het met een update opgelost zal worden.
Bij mij werkt Netflix sowieso niet lekker in Safari, speciaal daarvoor gebruik ik Chrome (of Firefox).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjer
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-04 15:56
Hi,

Heb een mid-2014 A1502 13"Pro Retina waar van ik de interne 128GB SSD wil upgraden naar een groter 256 of 512 model. Ik heb de laptop voornamelijk voor mijn DJ activiteiten, en gebruik daarom een Jetdrive SD kaartje voor o.a. mijn iTunes bibliotheek. Maar dat loopt niet altijd even lekker.
Hebben jullie ervaring met het vervangen van de interne SSD? Ik weet dat dit vroeger niet mogelijk was, maar tegenwoordig zijn er nog al wat smaken verkrijgbaar die wel schijnen te werken/passen. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan. Maar krijg niet echt een goed beeld over welke nu de beste keuze is. Ik neig naar Jetdrive 820.

Excuses als deze vraag al voorbij is gekomen. De zoekfunctie gaf alleen oude resultaten.

P.s. was in de markt voor een nieuwe MB-PRO maar door het verwijderen van de USB poorten is dit geen optie meer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
sjer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:30:
Hi,

Heb een mid-2014 A1502 13"Pro Retina waar van ik de interne 128GB SSD wil upgraden naar een groter 256 of 512 model. Ik heb de laptop voornamelijk voor mijn DJ activiteiten, en gebruik daarom een Jetdrive SD kaartje voor o.a. mijn iTunes bibliotheek. Maar dat loopt niet altijd even lekker.
Hebben jullie ervaring met het vervangen van de interne SSD? Ik weet dat dit vroeger niet mogelijk was, maar tegenwoordig zijn er nog al wat smaken verkrijgbaar die wel schijnen te werken/passen. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan. Maar krijg niet echt een goed beeld over welke nu de beste keuze is. Ik neig naar Jetdrive 820.

Excuses als deze vraag al voorbij is gekomen. De zoekfunctie gaf alleen oude resultaten.

P.s. was in de markt voor een nieuwe MB-PRO maar door het verwijderen van de USB poorten is dit geen optie meer :|
Er zijn tegenwoordig adapters beschikbaar, waardoor je een PCIE SSD erin kan plaatsen. Zoals dit: https://www.amazon.com/Si...015-MacBook/dp/B07FYY3H5F

Ik heb er zelf echter geen ervaring mee..

Je zou ook een poging wagen om een originele Apple SSD te zoeken, maar die zijn nog steeds erg prijzig. Dit is ook een optie, maar nog steeds prijzig.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjer
Thanks. Ik heb gelezen dat er hibernation problemen optreden bij het gebruik van een adapter. Weet niet of dat met een 3rd party SSD ook het geval is. De originele SSD optie heb ik bekeken. Maar die zijn stervens duur. Daarnaast betreffen het voornamelijk salvaged SSD's. Dus de oorsprong en staat is maar gissen. Denk dat ik aan de slag ga de Jetdrive820. Deze lijkt het beste gedocumenteerd.

[ Voor 49% gewijzigd door sjer op 06-12-2018 21:40 . Reden: frustratiepraatje verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

YouTube: Samsung 970 EVO 1TB SSD and Sintech ST-NGFF2013-C Adapter upgrade o...

In deze video gebruiken ze een adapter die geen sleep problemen heeft.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjer
Thanks. Heb veel nuttige info gevonden in de comments.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

sjer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:22:
[...]

Thanks. Heb veel nuttige info gevonden in de comments.
Vorig jaar heb ik een tweedehands 1TB SSD gekocht die uit een 2015 Macbook Pro kwam. Ding had toen nog maar 40 TB geschreven. Nu een jaar later zit ik op 44 TB writes. Nog steeds nieuw. Ik heb 450 euro betaald voor die SSD.

Maar als ik geen tweedehands SSD had gevonden dan had ik zeker deze methode gevolgd. Ik heb begrepen dat de EVO's tegenwoordig geen halve SSD's zijn maar volwaardige betrouwbare apparaten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Heeft iemand een suggestie voor een product zoals in de link, die ik aan de lader van mijn MacBook Pro vast kan maken, zodat ik tegelijk mijn MacBook Pro kan laden en mijn iPhone kan snelladen? Oftewel met tenminste 2 USB-C poorten?

Ik heb deze gevonden, maar dit is met een USB-C en twee reguliere USB poorten: https://www.hypershop.com...igned-for-macbook-pro#bf9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Gluten Parody op 09-12-2018 16:33 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-04 19:46
Philflow schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:33:

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn MBPr, dec 2013 gekocht. Wist ook van dit bestaan niet af. Zojuist gebeld met apple, maar die kon niks betekenen "want het is gewoon door apple bekend gemaakt en u had eerder moeten zijn".

Jij nog iets wijzer geworden/geluk gehad bij andere servicepartners?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

KoningPaulus schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:42:
[...]
Jij nog iets wijzer geworden/geluk gehad bij andere servicepartners?
Ik heb wat prijs opgaven gekregen voor de reparatie. Kan me het bedrag niet herinneren behalve dat ik het oninteressant vond. Ik heb er verder niks meer mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Even over die scherm coating. Een scherm protector maakt het alleen maar erger. Ik heb een silicon beschermer gekocht omdat ik dacht dat die mijn scherm wel ging beschermen. Ging alleen maar harder met de coating.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Ik heb vorig jaar bij mijn 13” Macbook Pro Retina 2015 de batterij (inclusief topcase) laten vervangen. Dit was een paar maanden nadat ik hem tweedehands heb gekocht. Ik weet dus niet wat de vorige eigenaar er precies mee gedaan heeft, wat de batterij heeft laten falen. Dit kan vanalles zijn natuurlijk.

Ik heb na de reparatie voor de zekerheid een nieuwe 60W MagSafe2 adapter gekocht, just to be sure. Tot op heden is en blijft de batterij in top conditie en heb ik geen problemen meer ervaren.

Nu heb ik die oude 60W MagSafe2 adapter nog liggen en die zou ik toch wel graag als tweede adapter willen gebruiken.
Kan ik deze nog vertrouwen? Sinds de reparatie heb ik dus een nieuwe adapter aangeschaft en de oude niet meer gebruikt. Deze oude is ook wat meer versleten, met name te zien bij de magsafe aansluiting. Kan deze de batterij op welke manier dan ook nog beschadigen? Of ben ik dan beren aan het zoeken..

Bvd :)

• MysticX
  • Niet online
Alexknl schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:30:
Ik heb vorig jaar bij mijn 13” Macbook Pro Retina 2015 de batterij (inclusief topcase) laten vervangen. Dit was een paar maanden nadat ik hem tweedehands heb gekocht. Ik weet dus niet wat de vorige eigenaar er precies mee gedaan heeft, wat de batterij heeft laten falen. Dit kan vanalles zijn natuurlijk.

Ik heb na de reparatie voor de zekerheid een nieuwe 60W MagSafe2 adapter gekocht, just to be sure. Tot op heden is en blijft de batterij in top conditie en heb ik geen problemen meer ervaren.

Nu heb ik die oude 60W MagSafe2 adapter nog liggen en die zou ik toch wel graag als tweede adapter willen gebruiken.
Kan ik deze nog vertrouwen? Sinds de reparatie heb ik dus een nieuwe adapter aangeschaft en de oude niet meer gebruikt. Deze oude is ook wat meer versleten, met name te zien bij de magsafe aansluiting. Kan deze de batterij op welke manier dan ook nog beschadigen? Of ben ik dan beren aan het zoeken..

Bvd :)
Als het een originele adapter betreft, dan kan je hem gewoon gebruiken. Zal ook echt geen schade veroorzaken. :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Sinds vandaag is er wel iets heel bijzonders aan de hand met mijn MacBook Pro. Het geluid wil niet meer zo hard als hij eerst ging. Ter vergelijking: ik had het geluid eerst op zo'n 5 bolletjes staan. Nu heb ik hem op maximaal en is het vele malen zachter dan eerst. Afgelopen nacht was het geluid ook zachter dan normaal, maar ik dacht dat dat aan de oordopjes lag. Zowel met als zonder oordopjes is het geluid dus zachter.

Iemand een idee wat er aan de hand is en wat de oplossing kan zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door de Foarsitter op 11-03-2019 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devvert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-03 17:58
Unidentified schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:19:
@Lys Waar ben je zo lovend over dan?

Zit zelf nog op een MBP uit 2015 en MBA uit 2017 en vindt de nieuwe modellen (Ook wel DongleBooks genoemd) totaal niet interresant.

Hecht te veel waarden aan poorten en het iconisch verlichte apple logo denk;)
Ik heb een MacBook Pro 15" uit 2015 en eentje uit 2018. Die uit 2018 vind ik veel prettiger om mee te slepen. Dunner, net iets kleiner en ondanks dat de batterij uit de 2015 recent vervangen is, gaat de 2018 veel langer mee op een batterijlading. Het toetsenbord was even wennen, maar ik vind het erg fijn werken als ik er langer op werk. Ook het veel grotere trackpad is ontzettend handig. Touch id werkt ook vreselijk handig met programma's als 1Password.

Ik vraag me wel af hoe lang de USB-poorten meegaan op de 2018. Voelt toch een beetje vreemd wanneer je er een connector uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Devvert Eens qua compactheid en gewicht, TouchID vind ik maar half uitgewerkt. Heb er laatst een review aan toegewijd (2018 model) productreview: Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 512GB (Qw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jouw stukje over Touch ID is nog veel minder uitgewerkt en klopt inhoudelijk ook niet bepaald. Het is meer gejammer van iemand die er 5 minuutjes mee heeft zitten pielen. Security technisch is dit, zeer zeker in Mojave, een heel goed uitgewerkt systeem waardoor je dit zelfs bij bedrijven kunt gebruiken die hoge eisen aan security van een computer stellen. Je kunt er prima een aparte smartcard mee vervangen.

In tegenstelling tot wat er in jouw review staat wordt Touch ID wel degelijk voor installatie van applicaties gebruikt. Het enige probleem is dat Touch ID niet altijd en overal voor wordt gebruikt. Het is namelijk sterk afhankelijk van hoe iets precies geïnstalleerd wordt. In sommige gevallen is er een wachtwoord vereist, in andere gevallen je Touch ID en in weer andere gevallen helemaal niets. Vanuit gebruikersoptiek bezien is juist dat het hele probleem. Voor een techneut is het begrijpelijk waarom dat onderscheid er is maar voor een gewone gebruiker totaal niet. Hier op tweakers.net verwacht ik wel dat men de technische kant van dit soort zaken bekijkt dan wel waardeert.

Voor de rest is Touch ID ook prima te gebruiken door 3rd party apps als 1Password, OmniFocus, 2Do, etc. waarbij ze allen hetzelfde framework gebruiken. Standaard gebruikt macOS het niet voor PAM maar dat kun je wel eenvoudig instellen (en daarmee is het op dit vlak een mooi alternatief voor iets als een Yubikey of als backup voor je Yubikey). Als je dat allemaal vergelijkt met alternatieven dan is de conclusie al vrij snel dat die er eigenlijk niet zijn.

Overigens is het maar de vraag of Face ID een beter alternatief is dan Touch ID gezien de security standaarden waar men aan wil voldoen. Dat ligt bij een notebook net even anders dan bij een smartphone of tablet.

Overigens vind ik het wel hilarisch dat iemand die veel waarde aan poorten hecht dan weer geen TB3 only device wil. Ik hecht ook veel waarde aan poorten maar dan wel de poorten die ik gebruik en niet die een fabrikant vindt dat ik zou moeten gebruiken. Met TB3 kan ik tenminste nu wel 4 USB device aansluiten zonder een hub mee te moeten slepen. Aangezien het gros van de devices USB is werd dat ook wel eens hoog tijd!

@Devvert die USB-C poorten zijn in het 2018 model voorzien van een extra klikje; die in het 2016 en 2017 model is te subtiel. Dat hebben ze nav user feedback veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 12-03-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mr.JamesBond schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:52:
Sinds vandaag is er wel iets heel bijzonders aan de hand met mijn MacBook Pro.
Volgens mij zijn je speakers gewoon opgeblazen. Al behoorlijk wat keren een dergelijke klacht gelezen op de MacRumors forums. Niet zoveel zoals het toetsenbord, maar zeker een keer of tien. Ik zou even teruggaan naar de winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 13-03-2019 07:47 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
TucanoItaly schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:47:
[...]

Volgens mij zijn je speakers gewoon opgeblazen. Al behoorlijk wat keren een dergelijke klacht gelezen op de MacRumors forums. Niet zoveel zoals het toetsenbord, maar zeker een keer of tien. Ik zou even teruggaan naar de winkel.
Thanks voor de tip! Maar bijzonder genoeg doet hij het sinds gister weer. Scheelt me toch weer een tijdje zonder, dus ben ik blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-03 14:07
Heb zojuist weer een opgezwollen batterij uit mijn 12 jaar oude Macbook Pro moeten halen. Dit is denk ik wel de 8ste batterij die ik zal moeten vervangen omdat deze opzwelt. Ik ben blij dat dat met die laptop nog gewoon vervangen kan worden zonder dat de hele laptop open moet.

Maar wat is dat toch eigenlijk met Macbook pro's en opgezwollen batterijen? Waarom zwellen er zoveel op? Iemand een idee of theorie? Is dit een (zoveelste) ontwerpfout geweest van Apple? Iets met geconcentreerde hitte op één plek van de accu ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvH
  • Laatst online: 07-01 13:55

FvH

Aan het typen...

nl-x schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:27:
Heb zojuist weer een opgezwollen batterij uit mijn 12 jaar oude Macbook Pro moeten halen. Dit is denk ik wel de 8ste batterij die ik zal moeten vervangen omdat deze opzwelt. Ik ben blij dat dat met die laptop nog gewoon vervangen kan worden zonder dat de hele laptop open moet.

Maar wat is dat toch eigenlijk met Macbook pro's en opgezwollen batterijen? Waarom zwellen er zoveel op? Iemand een idee of theorie? Is dit een (zoveelste) ontwerpfout geweest van Apple? Iets met geconcentreerde hitte op één plek van de accu ofzo?
Ik service veel apple laptops. En ja opgezwollen batterijen zie ik vrijwel dagelijks. Wat mijn ervaring echter is, is dat de batterijen vaak allemaal al 6 jaar of ouder zijn en eigenlijk op z'n minst al 2-3 jaar lopen te schreeuwen dat ze eigenlijken vervangen moeten worden... nou ja... schreeuwen... het oplaadicoontje in macos laat zien dat de batterij niet meer normaal functioneert en vervangen zou moeten worden.

Heel veel mensen gebruiken de laptop constant aan de lader. Laten eigenlijk bijna nooit de laptop de batterij ontladen etc. Zelf gebruik ik ook macbooks en ik om je een voorbeeld te geven. Ik heb een MBP uit 2009 die nog steeds met dezelfde batterij loopt die uit de fabriek kwam. Hij wordt iedere week tot 20% leeg getrokken en dan weer opgeladen. Op de batterij houdt ie het nog steeds 3-4u uit en dat voor een laptop en batterij die al 10 jaar oud is. Enige wat gewijzigd is in dat ding is de HDD wat nu een sata ssd is.

Verder kunnen batterijen over het algemeen niet erg goed tegen hitte en temperatuurswisselingen. Nu weten we allemaal dat Apple z'n laptops liever stiller houdt dan koel, dus ze thermal-throttlen er op los. Als de laptop dan ook nog eens op een kleed, bed, oid staat en niet goed z'n warmte kwijt kan... dat zijn perfecte scenarios om een accu te krijgen die gaat "zwellen".

Maar nogmaals... van alle gevallen waar ik een opgezwollen accu uit een mac heb gehaald heeft de eigenaar gezegd dat ze al wel een jaar of langer die melding hebben i.z. de batterij. Aangezien de batterij nog leek te laden en laptop het deed, doet men dan vervolgens niets en is het een grote "ignore".

What are clouds made of? Linux servers mostly!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvH

FvH

Aan het typen...

Ik wilde ook nog mijn ervaring delen met m'n MBP uit 2016. Laptop was toen ik hem kocht de hoogste spec op de ssd na (ik koos 1tb ipv 2tb). Rest was maxed-out. Ik ben erg gelukkig geweest met de laptop, behalve met het toetsenbord. En dat toestenbord heeft me enorme ellende veroorzaakt.

Na 1.5 jaar ging het keyboard stuk. Toetsen bleven herhalen e.d. Apple had toen nog niet de recall op deze laptops voor het toetsenbord, maar in een authorized service centre hebben ze me wel de top-case als "garantie" vervangen. Al deden ze wel moeilijk dat het eigenlijk 1 jaar garantie zou zijn omdat ik geen apple care had gekocht. Op mijn opmerking dat in de EU 2 jaar garantie geldt werd beetje gelachen.

Enfin, top-case vervangen. Laptop nieuw keyboard, trackpad en batterij. Ik blij en ging door. Op een project gezeten waar ik veel heb moeten reizen en dus veel meer op het keyboard v.d. laptop heb moeten tikken dan normaal (normaal heb ik scherm, full-size keyboard + muis e.d. aan laptop hangen). Effect? 3 maanden later keyboard weer hetzelfde. Ik terug. Ja, ze vervangen het keyboard. Dus hele top-case. Bijna een week later kon ik laptop weer ophalen.

Laptop deed het weer en toen kwam dat recall programma van Apple voorbij. Aha... deed dat bericht bij mij. Dat heb ik dus al 2x gehad. Guess what... 1.5 maand later... weer.... ik weer terug en ja... werd me verteld dat ze inderdaad wel het keyboard vervangen, maar dat het hetzelfde keyboard is als toen de laptop nieuw de fabriek verliet. Met andere woorden.... recall leuk, maar ze vervangen je dus gewoon gedurende 4 jaar na aanschaf laptop het keyboard onder garantie voor precies hetzelfde examplaar met dezelfde problemen. Dat zouden ze eens bij een recall moeten doen in de auto-industrie... oh... uw remmen werken niet goed, maar we vervangen ze voor precies dezelfde... alleen nieuw... ja... die gaan ook kapot...

Anyway... 3x raden wat een maand later weer gebeurde.... ik kon niet eens meer inloggen op servers omdat ik geen enkel wachtwoord meer ingetikt kreeg..... omdat het de 4e keer was dat ik m'n laptop weer voor een week kwijt zou zijn heb ik ook contact opgenomen met Apple's infolijn en het probleem hoger opgespeeld. Na wat gepraat moest ik nogmaals langs met m'n laptop bij het service-center waar men weer wat testen heeft uitgevoerd. Apple heeft toen besloten om mijn 2016 MBP om te ruilen voor een 2018 model met dezelfde of betere specs als wat ik had. Ik schrijf dit nu van die 2018 MBP. Ipv een i7 heb ik de i9 cpu gekregen. 16gb ram zoals ik had en de 1tb ssd. Ook de extra graphics card e.d. is overgenomen c.q. spec bump t.a.v. de 2016 MBP.

Nu moet ik zeggen dat het keyboard in deze 2018 MBP een stuk beter tikt. Heb het idee dat er meer travel in de toetsen zit, maar ik hoop werkelijk dat het inderdaad over is met het gedonder.

Dat de laptop is vervangen is uit eindelijk prima service en ik ben daar dankbaar voor. Wat mij echter wel kwaad maakt is dat ze een service programma uitschrijven, maar zich dus niet de moeite nemen om het iig te verbeteren voor die laptops.

Ik werk al 15+ jaar op Apple laptops en ben eigenlijk altijd echt heel erg tevreden geweest, maar ik begin werkelijk steeds meer te kijken naar laptops met windows of linux, juist door dit soort dingen. De MBPs uit de jaren voor het "butterfly" keyboard en touchbar waren mijn inziens de beste MBPs ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Laatst online: 13-03 14:07
FvH schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:04:
Ik wilde ook nog mijn ervaring delen met m'n MBP uit 2016.
........
Apple heeft toen besloten om mijn 2016 MBP om te ruilen voor een 2018 model met dezelfde of betere specs als wat ik had.
........
Gewoon nieuwsgierig, kreeg je een nieuwe of een refurbishde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvH

FvH

Aan het typen...

nl-x schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:18:
[...]

Gewoon nieuwsgierig, kreeg je een nieuwe of een refurbishde?
Heb echt een nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoppa, van de ene op de andere dag geen beeld meer op mijn 13" mid 2014 Macbook pro.. 's Avonds werkte hij nog prima, de volgende ochtend niet meer.

Details:
  • Er staat wel spanning op het scherm (in een donkere kamer zie je dat er licht van het scherm komt).
  • Opstart tune is hoorbaar.
  • Toetsen voor brightness en toetsenbordverlichting doen niks.
  • Soms licht het Apple-logo op de achterkant van het scherm op. Meestal is deze uit.
  • Met een extern beeldscherm heb ik vaak wel iets van beeld. Soms lukt het zelfs om mijn wachtwoord in te typen. Daarna worden beide schermen zwart of blijft het laadbalkje na het inloggen op zo'n 80% steken en krijg ik de Apple-beachball des doods. Zelfs de macbook een nachtje aan laten zorgt er niet voor dat hij voorbij die 80% komt.
  • Heel soms kom ik voorbij het inlogscherm en het daarop volgende laadbalkje. Maar ik zie dan alleen de wallpaper van de desktop en mijn muisaanwijzer. Geen knopjes, menubalken. Rechtsklikken levert geen menu op. Ik zit in een uitgebreid bureaublad, want ik kan de muisaanwijzer heel lang links uit beeld schuiven. Rechts zit ik wel meteen tegen de rand van het scherm aan. Of er op het primaire scherm iets anders te zien is (een foutmelding?) kan ik uiteraard niet zien
Geprobeerd:
  • Meerdere malen SMC en PRAM / NVRAM gereset
  • Safe boot
  • Hardware test uitgevoerd (de online variant, de offline variant bleef hangen op een grijs scherm). Resultaat was dat er iets gefixt moest worden in de bootfiles, verder was er niks aan de hand. Die bootfiles verbazen mij niet, ik heb zo vaak de macbook aan en uit gezet tijdens het booten toen ik aan het testen was.
  • Macbook geopend en stof verwijderd.
  • Intern de displaykabel losgemaakt, opnieuw verbonden (meerdere malen).
Het troubleshooten wordt verder bemoeilijkt doordat het externe scherm vaak als scherm wordt gezien waarnaar uitgebreid moet worden. Dus dan zie ik alleen mijn muisaanwijzer en geen zaken om op te klikken.

Welke kansen / opties laat ik nog liggen? :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 11-05-2019 17:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:29:
Hoppa, van de ene op de andere dag geen beeld meer op mijn 13" mid 2014 Macbook pro.. 's Avonds werkte hij nog prima, de volgende ochtend niet meer.

Details:
  • Er staat wel spanning op het scherm (in een donkere kamer zie je dat er licht van het scherm komt).
  • Opstart tune is hoorbaar.
  • Toetsen voor brightness en toetsenbordverlichting doen niks.
  • Soms licht het Apple-logo op de achterkant van het scherm op. Meestal is deze uit.
  • Met een extern beeldscherm heb ik vaak wel iets van beeld. Soms lukt het zelfs om mijn wachtwoord in te typen. Daarna worden beide schermen zwart of blijft het laadbalkje na het inloggen op zo'n 80% steken en krijg ik de Apple-beachball des doods. Zelfs de macbook een nachtje aan laten zorgt er niet voor dat hij voorbij die 80% komt.
  • Heel soms kom ik voorbij het inlogscherm en het daarop volgende laadbalkje. Maar ik zie dan alleen de wallpaper van de desktop en mijn muisaanwijzer. Geen knopjes, menubalken. Rechtsklikken levert geen menu op. Ik zit in een uitgebreid bureaublad, want ik kan de muisaanwijzer heel lang links uit beeld schuiven. Rechts zit ik wel meteen tegen de rand van het scherm aan. Of er op het primaire scherm iets anders te zien is (een foutmelding?) kan ik uiteraard niet zien
Geprobeerd:
  • Meerdere malen SMC en PRAM / NVRAM gereset
  • Safe boot
  • Hardware test uitgevoerd (de online variant, de offline variant bleef hangen op een grijs scherm). Resultaat was dat er iets gefixt moest worden in de bootfiles, verder was er niks aan de hand. Die bootfiles verbazen mij niet, ik heb zo vaak de macbook aan en uit gezet tijdens het booten toen ik aan het testen was.
  • Macbook geopend en stof verwijderd.
  • Intern de displaykabel losgemaakt, opnieuw verbonden (meerdere malen).
Het troubleshooten wordt verder bemoeilijkt doordat het externe scherm vaak als scherm wordt gezien waarnaar uitgebreid moet worden. Dus dan zie ik alleen mijn muisaanwijzer en geen zaken om op te klikken.

Welke kansen / opties laat ik nog liggen? :'(
Heb je ook geprobeerd om in Internet Recovery te booten en dan een reinstall uit te voeren? Mac uitschakelen en dan power knop indrukken en dan daarna direct CMD + R.

hi!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
@Philflow Even een bump. Ik heb een Macbook Pro uit 2014. De Macbook doet het nog prima, echter heb al geruime tijd last van staining van het scherm. Toen ik door had was het was heb ik nog contact opgenomen met Apple, maar omdat ie 2 weken buiten de periode viel wilde ze hem niet repareren. Tegenvaller wat mij betreft, maar gezien hij nog prima bruikbaar was vond ik het onzin om hem voor veel geld te repareren. Zo veel last had ik er nou ook weer niet van als het scherm aan stond.

Staining begon steeds meer toe te nemen. Had al gelezen dat mensen met allerlei middeltjes de coating verwijderd hebben. Gezien ik als fanatiek auto wasser veel polijst spul heb staan toch maar eens de stap gewaagd.

Zo was het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rv1W1sIYGnOWIx4NbLpljS2O/full.jpg

Na een klein stukje met een polish met milde cutting factor (letterlijk 30 seconde werk...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kmju7IlrUAJcicbNPteABh3r/full.jpg

Resultaat na polish met milde cutting, vervolgens polish met weinig cutting factor maar juist extra gloss factor. Hierop scherm schoongemaakt met isopropanol en een ceramic coating erop gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cMe0x2yxCvjUC6QVPGGjjkhF/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3K2LIyCzXFpQUpk6XIvz1b1N/full.jpg

Al met al 5 minuten werk en kan weer even mee :)

Gebruikte middelen:
Monello Mezzo
Monello Finale
Gyeon Prep
Gyeon One
Microfiber doeken.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Da's mooi nieuws @Ophidian!

Je hebt niet vermeld of het scherm open moet. Ik neem aan van wel? Want de coating zit op de binnenkant toch? Zo ja, hoe werkt dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 18-08-2019 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Philflow

Nee hoor zit aan de buitenkant. Dus ik heb hem op zijn "rug" gelegd op de bank. Met MF doek en polish zo de laag rustig verwijderd. Hoef je ook geen druk te zetten.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Geweldig. En ik maar denken dat die coating aan de binnenkant zit :)

Die boodschappenlijst loopt nog aardig in de kosten. Zie je een manier hoe ik op de kosten kan besparen @Ophidian ? Of zijn alle items perse nodig?

Mezzo 12,99
Finale 11,99
Prep 13,99
Gyeon one 53,99
carclean.com

edit: ik zit nu op Youtube te kijken. Deze man gebruikt listerine :)
YouTube: MacBook Pro Screen | How I REMOVED Anti Glare Coating STAIN | You wo...

[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 18-08-2019 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
@Philflow

Nee hoor, dit gebruik ik normaal voor de auto. Dus had het al staan.

Je moet een polijstmiddel hebben dat iets meer doet dan alleen polijsten. Sommige gebruiken tandpasta, maar dat lijk wat grof. Andere metal polish voor rvs, dat lijkt mij beter. Ik heb de finale nog gebruikt om eventuele krasjes nog weg te halen. Finale alleen was niet genoeg om het goed te krijgen.

Gezien je toch een coating weghaald, heb ik een ceramic coating gezet. Had die nog liggen en die is erg sterk.zodat ie toch nog wat afstotend is ;)

Maar je zou voor tientje klaar kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Ophidian Ziet er goed uit, denk dat je hier nog leuk aan zou kunnen verdienen, mocht je het aanbieden als service op V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Greatsword Haha, dank je. Help andere graag op weg, maar dat als service aanbieden heb ik het een beetje te druk voor ;)

Vond het wel opvallend hoe makkelijk die coating eraf kwam met het juiste middel. Scherm reflecteert logischerwijs iets meer nu, maar is minder hinderlijk dan die vlekken die erin zaten door "staingate".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Nadat ik die video heb gezien ga ik eerst eens listerine proberen. Kan weinig kwaad denk ik en kost maar 3,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, die coating is er niet zozeer ter bescherming maar juist ter ontspiegeling. @Ophidian hoe zit het daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@ppl Scherm spiegelt wel meer, logisch gezien het een anti-reflectie coating was. Valt mij wel mee hoeveel hij spiegelt overigens.

Maargoed, je zag hoe mijn scherm eruit zag. De vlekken waren hinderlijker dan de weerspiegeling nu. Mijn inziens geen 500 euro waard voor een nieuw scherm.

• Thelool
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-04 09:55
Voor school heb ik binnenkort een laptop nodig, aangezien mijn budget niet heel veel is dacht ik eerst aan een windows laptop. Na op markplaats gekeken te hebben kwam ik ook macbooks tegen. Mijn vraag is: hoe goed kun je nog werken op een oude (2012-2014) macbook? Hij zal voornamelijk gebruikt worden om te browsen en voor Word.

• MysticX
  • Niet online
Thelool schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 04:19:
Voor school heb ik binnenkort een laptop nodig, aangezien mijn budget niet heel veel is dacht ik eerst aan een windows laptop. Na op markplaats gekeken te hebben kwam ik ook macbooks tegen. Mijn vraag is: hoe goed kun je nog werken op een oude (2012-2014) macbook? Hij zal voornamelijk gebruikt worden om te browsen en voor Word.
Vanaf de 2012 modellen, valt er nog zeer goed mee te werken hoor. Als je er 1 zoekt, kijk dan naar de late 2013 / mid 2014 retina modellen. Kijk anders ook even op V&A!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 20:20

marapuru

db.

Gisteren heb ik de sprong gewaagd en een nieuwe SSD (490GB) besteld voor mijn MBP Retina 13 uit Early 2015.
Ben benieuwd hoe makkelijk het inbouwen gaat. Maar volgens iFixit moet het niet zo extreem lastig zijn.

Toch irritant dat ze destijds die modellen ook uitvoerden met een 128GB schijf. Die is echt zo vol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@marapuru Het mooie van het 2015 model is juist dat er nog een (Nifty) MiniDrive in past.

Dit heb ik zelf jaren lang gedaan, door de SD kaart reader poort te benutten en daarmee kan je het opslaggeheugen momenteel uitbreiden tot wel 1TB!

Uiteraard wel geen SSD snelheden, maar voor opslag van foto's, muziek, en films is dit een uitstekende oplossing.

zie bijvoorbeeld https://www.appelhoes.nl/...3b114a92e7895b2e05c3a6541

in combinatie met:

categorie: Geheugenkaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 20:20

marapuru

db.

Greatsword schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:51:
@marapuru Het mooie van het 2015 model is juist dat er nog een (Nifty) MiniDrive in past.

Dit heb ik zelf jaren lang gedaan, door de SD kaart reader poort te benutten en daarmee kan je het opslaggeheugen momenteel uitbreiden tot wel 1TB!

Uiteraard wel geen SSD snelheden, maar voor opslag van foto's, muziek, en films is dit een uitstekende oplossing.

zie bijvoorbeeld https://www.appelhoes.nl/...3b114a92e7895b2e05c3a6541

in combinatie met:

categorie: Geheugenkaarten
Vergat ik even te benoemen. Dat heb ik inderdaad ook al gedaan. Echter merk ik dat ik nog geen modus heb gevonden om bijvoorbeeld bij default mijn applications daarop te installeren.

Het vergt best wat extra configuratiestappen om te zorgen dat files van bijvoorbeeld visual studio, android studio en wat voor andere tooling ook op de juiste plek dingen opslaan. Anders was een externe schijf ook prima geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:03
marapuru schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:16:
Gisteren heb ik de sprong gewaagd en een nieuwe SSD (490GB) besteld voor mijn MBP Retina 13 uit Early 2015.
Ben benieuwd hoe makkelijk het inbouwen gaat. Maar volgens iFixit moet het niet zo extreem lastig zijn.

Toch irritant dat ze destijds die modellen ook uitvoerden met een 128GB schijf. Die is echt zo vol...
Ik loop helaas tegen hetzelfde aan, welk model heb jij aangeschaft als ik vragen mag?
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste