Het is een goede shop met goede service, maar je betaald naar mijn ervaring een pak meer dan dat je zelf op zoek zou gaan naar een goede tweedehands. Daartegenover staat wel goede service en garantie, die je bij een tweedehands natuurlijk kunt vergeten. Als je op zoek bent naar een Macbook en je vind het niet erg om meer te betalen, is Macvoorminder wel een van de beste sites naar mijn idee.mufana schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:46:
Hoe zijn de ervaringen met bestellen van een MacBook bij MacVoorMinder. Lijkt een betrouwbare site te zijn. Staan ook veel goeie reviews op. (Hoewel daar natuurlijk ook de russen achter kunnen zitten!)![]()
Maar goed, ik ben van plan daar iets te gaan bestellen. Hebben de tweakers er een beetje goeie ervaringen mee!?
MacBook Pro late 2013 met een 2.4 I5 intel cpu met intel iris GPU
Normaal draait deze GPU altijd op 550Mhz. Als die even wat sneller moet lopen klokt die omhoog. Naar maximaal 1.1 Ghz.
Maar één keer per maand blijft de snelheid hangen op 200Mhz. Alles voelt stroperig. Ik moet dan de macbook herstarten om weer de snelle grafische omgeving te krijgen.
Gisteren was waarschijnlijk de aanleiding dat de batterij helemaal leeg was. Maar na het volledig opladen bleeft de GPU op 200 Mhz draaien. Ik denk dat energybeheer vergeet om de GPU weer op een normale snelheid te zetten.
Kan ik dit ook resetten met een terminal commando?
Is 550 Mhz de normale idle snelheid van een intel iris GPU. Als ik niets doe kan die toch ook op 200Mhz draaien om energie te besparen?
Normaal draait deze GPU altijd op 550Mhz. Als die even wat sneller moet lopen klokt die omhoog. Naar maximaal 1.1 Ghz.
Maar één keer per maand blijft de snelheid hangen op 200Mhz. Alles voelt stroperig. Ik moet dan de macbook herstarten om weer de snelle grafische omgeving te krijgen.
Gisteren was waarschijnlijk de aanleiding dat de batterij helemaal leeg was. Maar na het volledig opladen bleeft de GPU op 200 Mhz draaien. Ik denk dat energybeheer vergeet om de GPU weer op een normale snelheid te zetten.
Kan ik dit ook resetten met een terminal commando?
Is 550 Mhz de normale idle snelheid van een intel iris GPU. Als ik niets doe kan die toch ook op 200Mhz draaien om energie te besparen?
Dank! Ziet er ook betrouwbaar uit. En aangezien ik overal goeie reviews vind ga ik er ook vanuit dat het goed zit.Alexknl schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:24:
[...]
Het is een goede shop met goede service, maar je betaald naar mijn ervaring een pak meer dan dat je zelf op zoek zou gaan naar een goede tweedehands. Daartegenover staat wel goede service en garantie, die je bij een tweedehands natuurlijk kunt vergeten. Als je op zoek bent naar een Macbook en je vind het niet erg om meer te betalen, is Macvoorminder wel een van de beste sites naar mijn idee.
Hoe zit het eigenlijk met de laadcycli van een Mac? ik lees bv (ook bij MacVoorMinder) een accu met 220 laadcycli is perfect. Op de Apple site lees ik dat een Accu max 1000 kan doorlopen voordat hij 'oud' is.
Hoe is dat in de praktijk? En is 220 voor een Mac echt top of...?
[ Voor 18% gewijzigd door mufana op 08-08-2018 16:18 ]
Nu enkele dagen een macbook in gebruik en moet eerlijk zeggen het wennen aan het besturingssysteem is echt in het begin een dingetje. Ik begin nu pas langzamerhand de verbanden te leggen tussen de structuur van de inhoud en waar je alles kan vinden.
Die toetsen zijn in het begin heel apart om op te toetsen maar nu ik enkele dagen verder ben wil ik niet anders meer.
Die toetsen zijn in het begin heel apart om op te toetsen maar nu ik enkele dagen verder ben wil ik niet anders meer.
Moeilijk zeggen wat top is, maar ik zal mijn ervaring delen:mufana schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:22:
[...]
Dank! Ziet er ook betrouwbaar uit. En aangezien ik overal goeie reviews vind ga ik er ook vanuit dat het goed zit.
Hoe zit het eigenlijk met de laadcycli van een Mac? ik lees bv (ook bij MacVoorMinder) een accu met 220 laadcycli is perfect. Op de Apple site lees ik dat een Accu max 1000 kan doorlopen voordat hij 'oud' is.
Heb hier een MBP2014-15" die sinds 2014 dagelijks in gebruik is. Staat vaak op een bureau aan een mac scherm, maar gaat wekelijks wel mee naar een meerdere meetings: 554 cycles. Als ik erop werk kan ik zo 2-3 uur werken als ik geen gekke dingen doe (CPU), accu lijkt dus nog in orde maar niet helemaal top meer.
Mijn eigen MBP2016-15", nu dus ongeveer 1.5 jaar oud, heeft 132 cycles en gaat erg lang mee.
Ik denk dat 220 cycles wel prima is en verder hangt het er ook van af hoe jij hem wel gebruiken (veel aan de stekker, of veel op de accu).
Mixed Reality dev
Wacht maar totdat je de commandline ontdekt. Dan gaat er ineens een hele nieuwe wereld open, net of je een nieuw OS ontdekt. Maar dat is voor later, denk ikJordyz schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 04:15:
Ik begin nu pas langzamerhand de verbanden te leggen tussen de structuur van de inhoud en waar je alles kan vinden.
220 is niet veel, hoor. Ik zit op 355 met een 2016 15" MBP. Voelt nog als nieuw. Wat voor MacBook betreft dit? Want als het er eentje met USB-C is, dan maakt die laadcyclus nauwelijks iets uit naar mijn mening: je kunt namelijk altijd nog een dikke externe batterij er aan hangen. Dat is het krankzinnige voordeel van USB-C, dat iedereen over het hoofd ziet.mufana schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:22:
[ Voor 41% gewijzigd door TucanoItaly op 12-08-2018 11:27 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ja inderdaad ik hoorde het al, het is echt wennen dat je niet meer alleen werkt in ''vensters'' zoals bij Windows maar dat is ook logisch.TucanoItaly schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
Wacht maar totdat je de commandline ontdekt. Dan gaat er ineens een hele nieuwe wereld open, net of je een nieuw OS ontdekt. Maar dat is voor later, denk ik
[...]
Hoop alleen dat het toetsenbord het gewoon blijft doen aangezien er veel klachten over het toetsenbord zijn, in mijn omgeving gaat het redelijk goed alleen ik ken iemand die er al sinds de eerste maand er last van had..
hmm wat voor externe batterijen?TucanoItaly schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
Wacht maar totdat je de commandline ontdekt. Dan gaat er ineens een hele nieuwe wereld open, net of je een nieuw OS ontdekt. Maar dat is voor later, denk ik
[...]
220 is niet veel, hoor. Ik zit op 355 met een 2016 15" MBP. Voelt nog als nieuw. Wat voor MacBook betreft dit? Want als het er eentje met USB-C is, dan maakt die laadcyclus nauwelijks iets uit naar mijn mening: je kunt namelijk altijd nog een dikke externe batterij er aan hangen. Dat is het krankzinnige voordeel van USB-C, dat iedereen over het hoofd ziet.
Trouwens, vandaag het volgende: staan hier 2 MBP met USB-C naast elkaar, eentje aan de adapter. Zou je die andere MBP dan van stroom kunnen voorzien door hem aan de eerste te koppelen die al aan het lichtnet hangt?
Mixed Reality dev
Alles met USB-C, met de kanttekening dat de meesten slechts 5V @ 2,4A leveren, dus 12W. Evenveel als een iPad Pro ladertje, dus. Dat gaat niet je MacBook volladen, maar gedurende de dag blijft hij hem "bij-druppelen".Menesis schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:26:
hmm wat voor externe batterijen?
Maar sommigen leveren meer dan 5V. Zelf heb ik zoiets als deze:
https://www.amazon.de/Ank...4t-Schwarz/dp/B071JWNQ8Y/
Die levert 22,5W. De oude versie was ietsje zwaarder, leverde 30W. Vette shit, wel.
Haha gaaf, nooit geprobeerdTrouwens, vandaag het volgende: staan hier 2 MBP met USB-C naast elkaar, eentje aan de adapter. Zou je die andere MBP dan van stroom kunnen voorzien door hem aan de eerste te koppelen die al aan het lichtnet hangt?
Je zou het eens moeten proberen. Dit is niet altijd duidelijk, om de volgende reden: wie de stroom levert, en wie de stroom afneemt, dat is niet altijd duidelijk. Dit wordt verzorgt door het USB-PD protocol (PD=Power Delivery). Er vindt een handshake plaats na aansluiten, waarin duidelijk moet worden wie de source (leverancier) en wie de sink (afnemer) wordt.
Ik neem aan dat het gaat werken als je de twee laptops aan sluit. Kanttekening is dat de USB-C poorten van de MBP maximaal 15W leveren, uit het hoofd.
Volgens mij niet. Je hebt 60 watt nodig om een MBP op te laden. Apple oplader is ook 60 watt. Dus tenzij het een 120 watt oplader is (kleine kans) gaat de oplaadcapaciteit door 2 of doet hij het helemaal niet op de tweede laptop. Ik gok trouwens optie 1, want elke poort is PD compatible dus lading doorgeven zou wel moeten kunnen.Menesis schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:26:
[...]
hmm wat voor externe batterijen?
Trouwens, vandaag het volgende: staan hier 2 MBP met USB-C naast elkaar, eentje aan de adapter. Zou je die andere MBP dan van stroom kunnen voorzien door hem aan de eerste te koppelen die al aan het lichtnet hangt?
youtube.com/@hisrep
Dit is echt niet waar, hoor. Ik werk met een 45 W lader, al anderhalf jaar lang. En hij laadt prima op.DeNachtwacht schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:25:
Je hebt 60 watt nodig om een MBP op te laden.
[ Voor 30% gewijzigd door TucanoItaly op 14-08-2018 07:22 ]
Het hangt ook van het model af. Zo heeft de 15” MacBook pro zelfs een 85 wat lader nodig. Voor de 13,3” is het in ieder geval écht:TucanoItaly schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:22:
[...]
Dit is echt niet waar, hoor. Ik werk met een 45 W lader, al anderhalf jaar lang. En hij laadt prima op.
Ingebouwde lithium-polymeerbatterij van 58,0 wattuur
youtube.com/@hisrep
NeeDeNachtwacht schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:52:
Het hangt ook van het model af.

Jij zegt letterlijk: "Je hebt 60 watt nodig om een MBP op te laden".
En ik vertel je dat mijn 2016 15" MBP dagelijks wordt opgeladen met een 45W charger. Sterker nog, ik heb hem in een vorige vakantie 's-nachts volgeladen met een iPad charger van 12W.
Zucht, je hebt gelijk dat dat zinnetje niet helemaal volledig was. Het hangt gewoon van het model af hoeveel watt je oplader nodig heeft. Maar wat wil je hier nu mee? De conclusie is toch gewoon hetzelfde: dat je niet zomaar 2 MacBooks met 1 oplader kan opladen?
Je kan dat ding met een 1watt oplader opladen als je wil, dat snapt iedereen toch? Alleen duurt het dan veel langer en als je hem gebruikt loopt hij zelf (minder hard) leeg. Vergeet ook niet dat het slecht is voor de accu om dit te doen terwijl je hem gebruikt (net als het opladen via externe batterijen). Omdat de accu letterlijk langzamer leeg loopt, sta je de hele dag in oplaadmodus en moet je alsnog ‘s avonds bij gaan laden want de accu is alsnog niet vol. Gevolg is meer laadcycli eraf van je accu en op lange termijn is dat nooit goed.
Bovendien kun je een redelijk normale dag uithouden op zo’n MacBook pro en kun je voor het gewicht van zo’n extern accublok beter je Apple oplader meenemen... dan laad je tenminste meteen goed op als je ergens wel ff een stopcontact hebt.
Je kan dat ding met een 1watt oplader opladen als je wil, dat snapt iedereen toch? Alleen duurt het dan veel langer en als je hem gebruikt loopt hij zelf (minder hard) leeg. Vergeet ook niet dat het slecht is voor de accu om dit te doen terwijl je hem gebruikt (net als het opladen via externe batterijen). Omdat de accu letterlijk langzamer leeg loopt, sta je de hele dag in oplaadmodus en moet je alsnog ‘s avonds bij gaan laden want de accu is alsnog niet vol. Gevolg is meer laadcycli eraf van je accu en op lange termijn is dat nooit goed.
Bovendien kun je een redelijk normale dag uithouden op zo’n MacBook pro en kun je voor het gewicht van zo’n extern accublok beter je Apple oplader meenemen... dan laad je tenminste meteen goed op als je ergens wel ff een stopcontact hebt.
[ Voor 42% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-08-2018 09:01 ]
youtube.com/@hisrep
Iemand al ervaring met deze HP Z27 monitor? Werkt ie goed met USB-C op een MB Pro >2016? En wordt er nu een USB-C naar USB-C kabel bijgeleverd of moet ik die er bij kopen, en indien ik die erbij moet kopen kan ik dan het beste die USB-C laadkabel van Apple nemen?
1. Ik gebruik nu op Macbook Pro Mozilla Firefox (in combinatie met Ziggo Safe Asign), omdat ik de indruk had dat Firefox erg sterk is op privacygebied. Hoewel ik erg tevreden ben met Firefox op privacygebied, ben ik wel teleurgesteld dat ik niet kan in- en uitzoomen zoals dat wel in Safari kan. Vandaar de vraag welke internetbrowser jullie gebruiken en welke jullie zouden aanraden.
2. Bewaren jullie bestanden ook online? Het lijkt me handig om mijn bestanden ook online tot mijn beschikking te hebben, maar ik heb geen idee welke dienst hiervoor te gebruiken.
3. Mijn macbook Pro wordt regelmatig heet (vooral maar lang niet altijd bij het kijken van filmpjes e.d.) en de ventilatie maakt dan ook erg veel lawaai. Ondervinden jullie deze problemen ook? Is het normaal dat hij heet wordt en veel lawaai maakt? Ik heb een macbook Pro uit 2017.
Alvast bedankt iedereen!
Inhoud van de doos
Inhoud van de doos
Netsnoer
DisplayPort™ 1.2-kabel
Documentatie
Garantiekaart
USB Type-C™-naar-A-kabel
Inhoud van de doos
Netsnoer
DisplayPort™ 1.2-kabel
Documentatie
Garantiekaart
USB Type-C™-naar-A-kabel
Ik gebruik zelf Google Chrome wegens betere ondersteuningen van de dev tools. De keren dat ik Firefox heb geprobeerd was ik eigenlijk altijd redelijk teleurgesteld wegens het ontbreken van de features. Chrome is daar toch wel beter in. Voor de rest was ik weinig onder de indruk van Firefox en op Windows vind ik ze echt niet stabiel. Ze werken het best op Linux me dunkt.mr.JamesBond schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:18:
Hallo allen. Mijn eerste post
Ik heb een aantal vragen:
1. Ik gebruik nu op Macbook Pro Mozilla Firefox (in combinatie met Ziggo Safe Asign), omdat ik de indruk had dat Firefox erg sterk is op privacygebied. Hoewel ik erg tevreden ben met Firefox op privacygebied, ben ik wel teleurgesteld dat ik niet kan in- en uitzoomen zoals dat wel in Safari kan. Vandaar de vraag welke internetbrowser jullie gebruiken en welke jullie zouden aanraden.
2. Bewaren jullie bestanden ook online? Het lijkt me handig om mijn bestanden ook online tot mijn beschikking te hebben, maar ik heb geen idee welke dienst hiervoor te gebruiken.
3. Mijn macbook Pro wordt regelmatig heet (vooral maar lang niet altijd bij het kijken van filmpjes e.d.) en de ventilatie maakt dan ook erg veel lawaai. Ondervinden jullie deze problemen ook? Is het normaal dat hij heet wordt en veel lawaai maakt? Ik heb een macbook Pro uit 2017.
Alvast bedankt iedereen!
Safari gebruik ik echt bitterweinig
Als online storage ben ik onlangs van iCloud drive naar Google drive gegaan, daar moet ik niets betalen voor 15GB storage en ik leef op kleine storage voet online. De rest staat offline thuis.
Integratie van Google Drive in MacOS is zoals idrive, echt super goed.
Ik ben een freelance dus ik gebruik Google drive voor mijn administratie te regelen.
Ik heb ook een uit 2017, ik hoor de fans niet heel veel maar als ze aanslaan gaan ze direct hard. Die fan curve staat echt een beetje scheef. Je kan bijwerken met Macfancontrol.
[ Voor 5% gewijzigd door Lyca op 18-08-2018 13:21 ]
Chrome voor development is een veel gebruikt argument, maar dat is mijn inziens al jaren achterhaald. Safari heeft betrer devtools dan chrome, vooral op gebied van webGL en canvas. Plus Safari is veel vriendelijker voor het geheugen en de batterij dan Chrome. Voor mij is er geen enkel reden meer om Chrome te gebruiken.Lyca schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:18:
[...]
Ik gebruik zelf Google Chrome wegens betere ondersteuningen van de dev tools. De keren dat ik Firefox heb geprobeerd was ik eigenlijk altijd redelijk teleurgesteld wegens het ontbreken van de features. Chrome is daar toch wel beter in. Voor de rest was ik weinig onder de indruk van Firefox en op Windows vind ik ze echt niet stabiel. Ze werken het best op Linux me dunkt.
Safari gebruik ik echt bitterweinig
Ik gebruik ook veel Google Cloud en daar is Chrome wel altijd een voordeel tegenover Safari. Ook vaak dat bepaalde websites die wij gebruiken niet goed onder safari gaan.ThomasG schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:27:
[...]
Chrome voor development is een veel gebruikt argument, maar dat is mijn inziens al jaren achterhaald. Safari heeft betrer devtools dan chrome, vooral op gebied van webGL en canvas. Plus Safari is veel vriendelijker voor het geheugen en de batterij dan Chrome. Voor mij is er geen enkel reden meer om Chrome te gebruiken.
Tegenwoordig heeft de combinatie YouTube en Safari ook weer last voor 4K af te spelen.
Ik heb eigenlijk niet echt idee dat Chrome zoveel batterij leeg trekt. Ook is de sync tussen Chrome op MacOs en een ander platform zeer goed.
Ik zou zeker Safari aanraden, als het om privacy te doen is. Safari is zover ik weet de enige browser die standaard trackers probeert tegen te houden. Zelf gebruik ik ook nog uBlock Origin, om nog wat meer tegen te houden.mr.JamesBond schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:18:
Hallo allen. Mijn eerste post
Ik heb een aantal vragen:
Alvast bedankt iedereen!
Voor het online opslaan van bestanden (en vooral foto's) heb ik een iCloud abonnement wat ik met het gezin deel. Als je verder niet veel specifieke eisen hebt, zou ik iCloud zeker overwegen.
Bij het kijken van filmpjes maakt het nog wel eens uit welke videospeler/browser je gebruikt. Video's in Safari geven (bij mij) eigenlijk nooit problemen, maar in Firefox en Chrome liep ik daar ook wel eens tegen aan. Als videospeler zou ik trouwens ook IINA aanbevelen in plaats van VLC, mocht je dat gebruiken.
Dank voor de reacties iedereen!
Welke adblocker zou je aanraden? Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik nu gebruik.
Misschien dat dit helpt: Als ik fiilmpjes kijk is het voornamelijk youtube, NPO of nieuwe afleveringen van Suits.
Ik overweeg het inmiddels ook weer om safari weer te gebruiken. Zeker als dat de hitte en het overmatige geluid oplost.theblindman schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:54:
[...]
Ik zou zeker Safari aanraden, als het om privacy te doen is. Safari is zover ik weet de enige browser die standaard trackers probeert tegen te houden. Zelf gebruik ik ook nog uBlock Origin, om nog wat meer tegen te houden.
Voor het online opslaan van bestanden (en vooral foto's) heb ik een iCloud abonnement wat ik met het gezin deel. Als je verder niet veel specifieke eisen hebt, zou ik iCloud zeker overwegen.
Bij het kijken van filmpjes maakt het nog wel eens uit welke videospeler/browser je gebruikt. Video's in Safari geven (bij mij) eigenlijk nooit problemen, maar in Firefox en Chrome liep ik daar ook wel eens tegen aan.
Welke adblocker zou je aanraden? Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik nu gebruik.
IINA? VLC? Dit begrijp ik niet, zou je dit kunnen uitleggen?Als videospeler zou ik trouwens ook IINA aanbevelen in plaats van VLC, mocht je dat gebruiken.
Misschien dat dit helpt: Als ik fiilmpjes kijk is het voornamelijk youtube, NPO of nieuwe afleveringen van Suits.
Als die 'nieuwe afleveringen van Suits' lokale content is (als in; iets wat je op je pc 'krijgt') dan raad hij een andere videospeler aan als VLC, namelijk IINA:mr.JamesBond schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:06:
IINA? VLC? Dit begrijp ik niet, zou je dit kunnen uitleggen?
https://lhc70000.github.io/iina/
Zo'n MacBook Pro (2017) is gelukkig steviger dan ik had verwacht (of ik had gewoon ontzettend geluk). Had hem laten vallen (vanaf mijn lap, pakweg een m denk ik) en alles is nog OK (tenminste, dat lijkt nu nog zo te zijn), behalve een krasje (of kras, dat is erg subjectief)
[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 18-08-2018 20:58 ]
De adblocker "uBlock Origin" voor Safari kun je hier vinden: https://safari-extensions...om.el1t.uBlock-3NU33NW2M3. Je kunt in het menu Safari > Voorkeuren > Extenties eventueel andere/oude adblockers verwijderen.mr.JamesBond schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:06:
[...]
Ik overweeg het inmiddels ook weer om safari weer te gebruiken. Zeker als dat de hitte en het overmatige geluid oplost.
Waarschijnlijk lost Safari gebruiken dan deze problemen wel op[...]
IINA? VLC? Dit begrijp ik niet, zou je dit kunnen uitleggen?
Waar kijk je de nieuwste afleveringen van Suits? Als je die ergens download, zul je een programma als VLC gebruiken om ze af te spelen. De standaard videospeler van Apple (QuickTime) ondersteunt gedownloade films over het algemeen niet
Merci voor de reactie en de info.theblindman schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
De adblocker "uBlock Origin" voor Safari kun je hier vinden: https://safari-extensions...om.el1t.uBlock-3NU33NW2M3. Je kunt in het menu Safari > Voorkeuren > Extenties eventueel andere/oude adblockers verwijderen.
[...]
Waarschijnlijk lost Safari gebruiken dan deze problemen wel op
Waar kijk je de nieuwste afleveringen van Suits? Als je die ergens download, zul je een programma als VLC gebruiken om ze af te spelen. De standaard videospeler van Apple (QuickTime) ondersteunt gedownloade films over het algemeen niet
Ik kijk de nieuwste afleveringen van Suits online en bewaar ze dus niet op mijn macbook Pro.
Dan denk ik dat ik binnenkort maar weer over ga op safari. Zijn er ook nadelen ten opzichte van safari?
Hallo iedereen. Ik heb een vraagje.
Regelmatig kom ik vingerafdrukken en 'blokachtige' figuren tegen op het scherm van mijn macbook pro. Wat raden jullie aan om dit schoon te maken en schoon te houden?
Nu gebruik ik (soms) mijn brillenboekje om het scherm schoon te maken, maar dit heeft weinig tot geen nut.
Regelmatig kom ik vingerafdrukken en 'blokachtige' figuren tegen op het scherm van mijn macbook pro. Wat raden jullie aan om dit schoon te maken en schoon te houden?
Nu gebruik ik (soms) mijn brillenboekje om het scherm schoon te maken, maar dit heeft weinig tot geen nut.
Een microvezel doekje (bijv. die bij je MBP zat) met wat water. Geen alcohol of wat dan ook gebruiken, want daarmee help je de coating om zeep.mr.JamesBond schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:28:
Hallo iedereen. Ik heb een vraagje.
Sterker nog, die microvezel doekjes werken beter als ze helemaal droog zijn. Maar waar heb jij zo’n doekje vandaan? Bij mij zat niks in de doos (2018) en ik heb toch echt het cellofaan er zelf af getrokken...Fuwor schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:54:
[...]
Een microvezel doekje (bijv. die bij je MBP zat) met wat water. Geen alcohol of wat dan ook gebruiken, want daarmee help je de coating om zeep.
youtube.com/@hisrep
Microvezeldoekje? Bij mij zat er alleen een beschermend ding tussen de dichtgeklapte macbook, bedoel je dat?Fuwor schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:54:
[...]
Een microvezel doekje (bijv. die bij je MBP zat) met wat water. Geen alcohol of wat dan ook gebruiken, want daarmee help je de coating om zeep.
Vroeger zat er een microvezeldoekje en verlengkabel voor de lichtnetadapter in de doos van een MacBook Pro. Daar zijn ze in 2016 echter mee gestopt.
Anoniem: 958201
Beste forumleden
Enkele maanden geleden kocht ik voor mijn zoon van 14 een tweedehands MacBook pro model 2010. Het toestel werkte enkele maanden prima maar sinds enkele dagen start hij niet meer op. Soms komt er wel beeld, dan moet je opnieuw het land kiezen en daarna krijg je een scherm met 3 keuzemogelijkheden ivm het wachtwoord. Na een keuze gemaakt te hebben krijg je opnieuw een zwart scherm en doet hij niets meer. De batterij is volledig opgeladen. Kan mij hier iemand mee helpen aub? We hebben al vanalles geprobeerd na gegoogled te hebben maar niets werkt.
Alvast bedankt!
Enkele maanden geleden kocht ik voor mijn zoon van 14 een tweedehands MacBook pro model 2010. Het toestel werkte enkele maanden prima maar sinds enkele dagen start hij niet meer op. Soms komt er wel beeld, dan moet je opnieuw het land kiezen en daarna krijg je een scherm met 3 keuzemogelijkheden ivm het wachtwoord. Na een keuze gemaakt te hebben krijg je opnieuw een zwart scherm en doet hij niets meer. De batterij is volledig opgeladen. Kan mij hier iemand mee helpen aub? We hebben al vanalles geprobeerd na gegoogled te hebben maar niets werkt.
Alvast bedankt!
Om even alles duidelijk te krijgen:Anoniem: 958201 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:40:
Beste forumleden
Alvast bedankt!
- Wat heb je precies opgezocht?
- Wat heb je precies geprobeerd?
- Wat staat er exact op het scherm als je beeld hebt?
- Als je geen beeld hebt, staat het scherm dan wel aan? Oftewel, kan je zien dat de backlight van het scherm aanstaat, beetje grijzig? Of is het net zo zwart als wanneer hij uit staat?
Ik heb allerhande toetsencombinaties geprobeerd (command+R), aan/uit-knop 10 sec inhouden,...
Eerst komt er dit scherm:

Vervolgens dit:

Eerst komt er dit scherm:

Vervolgens dit:

Dat ziet er uit alsof het MBR (Master Boot Record) op de harde schijf corrupt is geraakt. Wat gebeurt er als je CMD-R ingedrukt houdt, dan kom je toch niet in dit scherm? Via CMD-R zou het mogelijk moeten zijn het besturingssysteem opnieuw te installeren, daarbij wordt het MBR hersteld en kun je weer normaal starten.
Voor je dat doet zou ik in dat menu eerst even een Schijfcontrole doen. Het kan namelijk ook zijn dat je HDD kapot is en het MBR daardoor corrupt is (of lijkt corrupt te zijn). Ik neem aan dat er een HDD in zit en geen SSD?
Voor je dat doet zou ik in dat menu eerst even een Schijfcontrole doen. Het kan namelijk ook zijn dat je HDD kapot is en het MBR daardoor corrupt is (of lijkt corrupt te zijn). Ik neem aan dat er een HDD in zit en geen SSD?
youtube.com/@hisrep
Edit: verkeerde topic
[ Voor 91% gewijzigd door Puck op 30-08-2018 09:09 ]
Arrived anxious, left bored
Ee gebeurt helemaal niets als ik CMD-R indruk, ik hoor de MacBook draaien maar het scherm blijft nu helemaal zwart. Er zit inderdaad een HDD in.DeNachtwacht schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:50:
Dat ziet er uit alsof het MBR (Master Boot Record) op de harde schijf corrupt is geraakt. Wat gebeurt er als je CMD-R ingedrukt houdt, dan kom je toch niet in dit scherm? Via CMD-R zou het mogelijk moeten zijn het besturingssysteem opnieuw te installeren, daarbij wordt het MBR hersteld en kun je weer normaal starten.
maar je kan toch wel die instelling menu’s steeds in geef je aan? Hoe kom je dan aan die screenshots?Anoniem: 958201 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:32:
[...]
Ee gebeurt helemaal niets als ik CMD-R indruk, ik hoor de MacBook draaien maar het scherm blijft nu helemaal zwart. Er zit inderdaad een HDD in.
youtube.com/@hisrep
Doe eerst eens een SMC en NVRAM reset, daarna cmd+r ingedrukt houden. Apple logo zou moeten verschijnen, maar zo niet geef het ff... Recovery opstarten kan een paar minuten duren.Anoniem: 958201 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:32:
[...]
Ee gebeurt helemaal niets als ik CMD-R indruk, ik hoor de MacBook draaien maar het scherm blijft nu helemaal zwart. Er zit inderdaad een HDD in.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Mag ik een kort advies vragen aan een van de experts?
Ik wil mijn macbook pro van 4 jaar oud weer wat sneller maken en dacht een schone herstel te doen. Echter dacht ik dat als ik een time capsule schijf aansluit en een backup maak en die weer terug zet dat het dan 'schoon' zou moeten zijn, maar nu las ik op appletips dat je dan dezelfde rommel weer terug zet.
Ik ben momenteel een volledige backup aan het maken met een oude externe HDD.
Zometeen zou ik dan alles willen opschonen. Als ik het goed begrijp zou ik dan tijdens opstarten Command R in moeten drukken, de interne HDD volledig moeten wissen als nieuwe macbook en dan later een selectieve backup terug moeten zetten via Time Capsule of niet? Of moet ik gewoon direct een backup via TC moeten doen in opstart Command R?
Graag advies. Ik wil alles alleen weer wat soepeler laten werken maar heb geen zin om alles opnieuw in te moeten gaan stellen. (iCloud, Plex server, persoonlijke instellingen, foto's, documenten, geïnstalleerde programma's: -> die wil ik gewoon allemaal terug)
Welke optie zouden jullie adviseren?
1: clean instal en zelf specifieke dingen terug zetten?
2: restore en vollledige backup TC terug zetten?
3: andere betere optie
Ik wil mijn macbook pro van 4 jaar oud weer wat sneller maken en dacht een schone herstel te doen. Echter dacht ik dat als ik een time capsule schijf aansluit en een backup maak en die weer terug zet dat het dan 'schoon' zou moeten zijn, maar nu las ik op appletips dat je dan dezelfde rommel weer terug zet.
Ik ben momenteel een volledige backup aan het maken met een oude externe HDD.
Zometeen zou ik dan alles willen opschonen. Als ik het goed begrijp zou ik dan tijdens opstarten Command R in moeten drukken, de interne HDD volledig moeten wissen als nieuwe macbook en dan later een selectieve backup terug moeten zetten via Time Capsule of niet? Of moet ik gewoon direct een backup via TC moeten doen in opstart Command R?
Graag advies. Ik wil alles alleen weer wat soepeler laten werken maar heb geen zin om alles opnieuw in te moeten gaan stellen. (iCloud, Plex server, persoonlijke instellingen, foto's, documenten, geïnstalleerde programma's: -> die wil ik gewoon allemaal terug)
Welke optie zouden jullie adviseren?
1: clean instal en zelf specifieke dingen terug zetten?
2: restore en vollledige backup TC terug zetten?
3: andere betere optie
Zijn er hier nog recente ervaringen omtrent de garantie op beeldschermen die last hebben van "staingate"? Het scherm van mijn 13" early 2015 welke nu 1,5 jaar oud is begint de eerste grote vlek te krijgen rondom de camera en kleinere vlekjes op andere plekken. Zou deze nog binnen garantie verholpen kunnen worden?
Uit 2017 kom ik nog wel berichten tegen dat de garantietermijn voor dit issue is verlengt, maar helaas kan ik niets recents meer vinden (ook niet op de site van apple zelf)
Uit 2017 kom ik nog wel berichten tegen dat de garantietermijn voor dit issue is verlengt, maar helaas kan ik niets recents meer vinden (ook niet op de site van apple zelf)
Ja, wordt gewoon verholpen. Gewoon afspraak maken bij een Apple Store en ze vervangen hem voor je.hellboy123 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:13:
Zijn er hier nog recente ervaringen omtrent de garantie op beeldschermen die last hebben van "staingate"? Het scherm van mijn 13" early 2015 welke nu 1,5 jaar oud is begint de eerste grote vlek te krijgen rondom de camera en kleinere vlekjes op andere plekken. Zou deze nog binnen garantie verholpen kunnen worden?
hi!
Nog een korte vraag.
Stel dat de Mac de time machine nog aan het coderen is, maar ik ga hier niet op wachten en ga beginnen met de restore.
Werkt de backup wel dan?
Heb wel met migratie assistent gekeken of de backup te vinden is en dat is wel het geval.
Stel dat de Mac de time machine nog aan het coderen is, maar ik ga hier niet op wachten en ga beginnen met de restore.
Werkt de backup wel dan?
Heb wel met migratie assistent gekeken of de backup te vinden is en dat is wel het geval.
Hallo iedereen, ik heb een vraag over de accu van mijn macbook Pro.
Gaat de batterij van jullie macbook Pro snel leeg? Hoe lang kan je macbook Pro mee met honderd procent?
Ik merk zelf dat mijn macbook Pro tussen de twee en drie uur meegaat op honderd procent, als ik films/youtube kijk met het scherm zo helder mogelijk. Ik vraag mij af of dat gebruikelijk is.
Gaat de batterij van jullie macbook Pro snel leeg? Hoe lang kan je macbook Pro mee met honderd procent?
Ik merk zelf dat mijn macbook Pro tussen de twee en drie uur meegaat op honderd procent, als ik films/youtube kijk met het scherm zo helder mogelijk. Ik vraag mij af of dat gebruikelijk is.
Welke Macbook Pro heb je precies? Hoelang heb je hem al? Controleer ook het cycle count eens?mr.JamesBond schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:48:
Hallo iedereen, ik heb een vraag over de accu van mijn macbook Pro.
hi!
Ja, wordt nog gerepareerd. Hier zelfde macbook (early 2015). Aangekocht begin 2016.hellboy123 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:13:
Contact gehad met apple en laten repareren bij Amac vorige maand (duurde wel bijna 2 weken)
Gewoon onder garantie dus.
Wel vreemd dat ik van Amac bericht kreeg dat de accu ook vervangen moest worden. Accu is nog prima, 97 cycles en 94%
Dat heb ik dus niet gedaan, zou € 270,00 kosten

Ik heb een probleempje:
Regelmatig als ik mijn MacBook Pro aanzet krijg ik witte pixels over het hele scherm te zien. Ik vond het nooit een heel groot probleem, maar het is nu verergerd: als ik op YouTube een filmpje kijk gaat het scherm op voor 5/6de zwart met daarboven een rand pixels in willekeurige kleuren. Dit blijft zo tot ik met de cursor beweeg. Tenminste, als ik de cursor de eerste twee seconde beweeg. Ben ik iets later, dan loopt Safari helemaal vast. Het geluid gaat overigens wel gewoon door.
Weet iemand wat de oorzaak en de oplossing is?
Lekkere timing ook, een weekend voor de studie weer start
Regelmatig als ik mijn MacBook Pro aanzet krijg ik witte pixels over het hele scherm te zien. Ik vond het nooit een heel groot probleem, maar het is nu verergerd: als ik op YouTube een filmpje kijk gaat het scherm op voor 5/6de zwart met daarboven een rand pixels in willekeurige kleuren. Dit blijft zo tot ik met de cursor beweeg. Tenminste, als ik de cursor de eerste twee seconde beweeg. Ben ik iets later, dan loopt Safari helemaal vast. Het geluid gaat overigens wel gewoon door.
[ Voor 14% gewijzigd door de Foarsitter op 30-08-2018 23:21 ]
welk model is het?mr.JamesBond schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:17:
Ik heb een probleempje:
MacBook Pro 2016 13,3 inch Space Grey, gekocht in september 2017.
Garantie claimenmr.JamesBond schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:52:
[...]
MacBook Pro 2016 13,3 inch Space Grey, gekocht in september 2017.
Helaas is dat in ieder geval op dit moment geen optie voor mij, in verband met de start van het studiejaar. Overigens vind ik het ook geen fijn idee dat iemand in mijn MacBook Pro duikt om te kijken wat er mis is met de hardware.
Je vraagt om een oplossing, en dat is waarschijnlijk een reparatie. Je kunt gewoon een gastaccount aanmaken waarop Apple eventueel wat dingen kan proberen.mr.JamesBond schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:44:
[...]
Helaas is dat in ieder geval op dit moment geen optie voor mij, in verband met de start van het studiejaar. Overigens vind ik het ook geen fijn idee dat iemand in mijn MacBook Pro duikt om te kijken wat er mis is met de hardware.
Ik begrijp dat dat een oplossing is, alleen ben ik nu niet in de gelegenheid om gebruik te maken van die oplossing.Rub147 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:47:
[...]
Je vraagt om een oplossing, en dat is waarschijnlijk een reparatie.
Is dit gericht op mijn andere vraag? Want dat heeft niets te maken met een eventuele reparatie.Je kunt gewoon een gastaccount aanmaken waarop Apple eventueel wat dingen kan proberen.
Een map niet. Maar je kan wel een sparse image maken die je beveiligd met een wachtwoord.mr.JamesBond schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:46:
Ik heb wel een andere vraag. Is het mogelijk om een map te beveiligen met een wachtwoord? Alvast bedankt!
Dus, zojuist is mijn scherm uitgevallen van mijn MacBook pro late 2013, zit er net 4 maanden op vanwege het vlekken probleem.
Ik hoorde terwijl ik er op werkte een tik en zwart scherm
Pram en AMC reset leveren niets op en heb nu niets bij de hand om te testen op een extern scherm. Op het scherm zie ik ook helemaal niets ook niet als ik met een zaklamp kijk. Dus het is niet alleen de backlightverlichting
Lijkt namelijk nog wel gewoon te starten.
Ik heb eind april bij de Amac het scherm laten vervangen ivm staingate is er een kansje dat die nog wat voor me kan betekenen of is dit gewoon een geval pech?
Pram en AMC reset leveren niets op en heb nu niets bij de hand om te testen op een extern scherm. Op het scherm zie ik ook helemaal niets ook niet als ik met een zaklamp kijk. Dus het is niet alleen de backlightverlichting
Ik heb eind april bij de Amac het scherm laten vervangen ivm staingate is er een kansje dat die nog wat voor me kan betekenen of is dit gewoon een geval pech?
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad 2 maanden geleden, ook met een late 2013.SpoekGTi schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:34:
Dus, zojuist is mijn scherm uitgevallen van mijn MacBook pro late 2013, zit er net 4 maanden op vanwege het vlekken probleem.
Heb mijn laptop nodig dus heb een nieuwe gekocht, maar ik blijf dit wel echt een heel vreemd probleem vinden.
Ik heb hem ook nodig al kan ik even terugvallen op een Air uit 2012
maar goed morgen maar eens bellen met Appel en de Amac of die nog iets zinnigs kunnen melden.
Iemand een indicatie wat de reparatie (mocht het niet onder coulance vallen) kan kosten?
Updatum: Net even getest op het werk met een mini DP naar HDMI kabel en een DVI kabel
Niets, nakkes, nada
Dus het is niet het paneel, maar waarschijnlijk iets anders op het mainboard.......en gezien hij 4,5 jaar oud is geef ik me weinig kans op iets van coulance.
Iemand tips over hoe nu verder, mag ik er vanuit gaan dat een laptop van 2500+ euro langer leeft dan 4,5 jaar?
Iemand een indicatie wat de reparatie (mocht het niet onder coulance vallen) kan kosten?
Updatum: Net even getest op het werk met een mini DP naar HDMI kabel en een DVI kabel
Niets, nakkes, nada
Iemand tips over hoe nu verder, mag ik er vanuit gaan dat een laptop van 2500+ euro langer leeft dan 4,5 jaar?
[ Voor 43% gewijzigd door SpoekGTi op 03-09-2018 08:26 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik krijg binnenkort de beschikking over een macbook pro medio 2012.
Is het mogelijk om hier een SSD schijf in te plaatsen.
En zoja, waar zou ik dit kunnen laten doen?
De non-retina neem ik aan? Ja dat is mogelijk. Waar je dat kan doen? Gros van de particuliere computerwinkels moet dat toch kunnen.jaihel schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:37:
Ik krijg binnenkort de beschikking over een macbook pro medio 2012.
SSD schijf plaatsen is behoorlijk simpel. Zelf heb ik dit stappenplanntje:Scrtz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:45:
[...]
De non-retina neem ik aan? Ja dat is mogelijk. Waar je dat kan doen? Gros van de particuliere computerwinkels moet dat toch kunnen.
- SSD schijf in een HDD dock via USB.
- Via CCC de HDD in de MacBook clonen naar de SSD (die nog in de dock zit)
- Als alles klaar is, MacBook uit, en dock loskoppelen.
- MacBook open schroeven.
- Oude HDD eruit (is simpel met schroefjes).
- SSD erin in omgekeerde volgorde.
- Opstarten.
Je moet alleen zo'n kleine Philips PH-00 (dacht ik) schroevendraaier hebben omdat die schroeven erg klein zijn, of al zulk speciaalgereedschap thuis hebben liggen.xoniq schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:53:
[...]
SSD schijf plaatsen is behoorlijk simpel. Zelf heb ik dit stappenplanntje:Pas nog voor iemand gedaan bij wie zijn oude MacBook gewoon VEEL en VEEL sneller is geworden qua responsiveness.
- Opstarten.
Je kan het eventueel ook gewoon via timemachine doen, heb ik toen iig gedaan, heb je geen HDD dock nodig maar alleen een externe HDD voor je timemachine backup.
Zijn de eerste stappen alleen nodig als je de gegevens mee over wil zetten? Want ik heb hem dan het liefst helemaal schoon.xoniq schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:53:
[...]
SSD schijf plaatsen is behoorlijk simpel. Zelf heb ik dit stappenplanntje:Pas nog voor iemand gedaan bij wie zijn oude MacBook gewoon VEEL en VEEL sneller is geworden qua responsiveness.
- Opstarten.
Edit: Eventjes contact gehad met Amac, kosten zijn niet mals. 90 euro voor het inbouwen en dan de kosten van de schijf nog.. Als jij het goedkoper kan en in de buurt woon hoor ik het graag
[ Voor 10% gewijzigd door jaihel op 04-09-2018 11:16 ]
Ik had ook zoiets. Het probleem was bij mij opgelost toen ik op het zwarte kunststof onder het schrerm drukte. Is geen oplossing. Maar wel iets om te checken. Apple bouwt de laptops met heel veel rare electronische lussen. Gaat er ergens iets stuk. Dan gaat iets anders ook stoppen met functioneren. Dus het kan best zijn als jij je scherm kabel los koppelt dan je dan wel beeld hebt op een extern scherm.SpoekGTi schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:02:
Ik heb hem ook nodig al kan ik even terugvallen op een Air uit 2012maar goed morgen maar eens bellen met Appel en de Amac of die nog iets zinnigs kunnen melden.
Niets, nakkes, nada![]()
![]()
Dus het is niet het paneel, maar waarschijnlijk iets anders op het mainboard.......en gezien hij 4,5 jaar oud is geef ik me weinig kans op iets van coulance.
Vind het via TimeMachine persoonlijk te traag. En met een clone weet ik 100% zeker dat het een 1 op 1 kopie is. Maar dat blijft een persoonlijke voorkeur, en of je zo'n dock hebt liggen. Ik had deze dock van een collega geleend.Scrtz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:59:
[...]
Je moet alleen zo'n kleine Philips PH-00 (dacht ik) schroevendraaier hebben omdat die schroeven erg klein zijn, of al zulk speciaalgereedschap thuis hebben liggen.
Je kan het eventueel ook gewoon via timemachine doen, heb ik toen iig gedaan, heb je geen HDD dock nodig maar alleen een externe HDD voor je timemachine backup.
Hangt van de SSD prijs af. Met klonen zou het wel wat duurder zijn, dan kán je zo duurder zijn. SSD kan je ook prima bestellen, elke SSD voldoet eigenlijk wel.jaihel schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:05:
[...]
Zijn de eerste stappen alleen nodig als je de gegevens mee over wil zetten? Want ik heb hem dan het liefst helemaal schoon.
Edit: Eventjes contact gehad met Amac, kosten zijn niet mals. 90 euro voor het inbouwen en dan de kosten van de schijf nog.. Als jij het goedkoper kan en in de buurt woon hoor ik het graag
(Ik zit omg. Friesland)
Dat is helaas niet naast de deur. Ik ga even wat computerstores benaderenxoniq schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:28:
[...]
Vind het via TimeMachine persoonlijk te traag. En met een clone weet ik 100% zeker dat het een 1 op 1 kopie is. Maar dat blijft een persoonlijke voorkeur, en of je zo'n dock hebt liggen. Ik had deze dock van een collega geleend.
[...]
Hangt van de SSD prijs af. Met klonen zou het wel wat duurder zijn, dan kán je zo duurder zijn. SSD kan je ook prima bestellen, elke SSD voldoet eigenlijk wel.
(Ik zit omg. Friesland)
Momenteel gaat hij richting Rick van RePear.it4POX schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:08:
[...]
Ik had ook zoiets. Het probleem was bij mij opgelost toen ik op het zwarte kunststof onder het schrerm drukte. Is geen oplossing. Maar wel iets om te checken. Apple bouwt de laptops met heel veel rare electronische lussen. Gaat er ergens iets stuk. Dan gaat iets anders ook stoppen met functioneren. Dus het kan best zijn als jij je scherm kabel los koppelt dan je dan wel beeld hebt op een extern scherm.
Apple gaf 0, kon ook geen prijsopgave door de telefoon doen helaas.
Amac gebeld, zelfde verhaal en moest rekening houden met een turnover time van 30 dagen...... en indien geen accoord voor reparatie dan 80 euro.
Ik probeer een clean install uit te voeren op mijn macbook pro. Als ik tijdens het opstarten cmd + r gebruik, gebeurt er niks en start de macbook gewoon op. Heeft iemand hier een oplossing voor?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904jaihel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:12:
Ik probeer een clean install uit te voeren op mijn macbook pro. Als ik tijdens het opstarten cmd + r gebruik, gebeurt er niks en start de macbook gewoon op. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik heb op dit moment nog een Mac Pro "15" uit 2014. Wil graag upgraden maar ik heb nog geen idee naar wat. De nieuwe Macbook Pro's vind ik persoonlijk waardeloos. Heb er even mee gespeeld maar vond het geen prettige ervaring. Toetsenbord echt crap. En de touchbar heb ik helemaal niks aan. Voor mijn werk gebruik ik vaak de functietoetsen. Soms vraag ik me af wat Apple aan het doen is.
Mijn 2011 MBP heeft (weer) batterijproblemen
. Niet slecht voor een apparaat dat al zo oud is, maar wel vervelend. Ik heb anderhalf jaar geleden zelf de batterij al een keer vervangen, dus dat gaan we nu maar weer doen. Verder doet hij nog alles waar ik 'm voor gebruik, dus een nieuwe is nog niet echt nodig. Al hou ik wel de aankondigingen in de gaten om de kijken wanneer er een god moment komt om te upgraden.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Hallo allemaal! Zou iemand me kunnen uitleggen wat een sparse image inhoudt? Thanks!
Heb je toevallig al eens een keer naar `sparse image` gezocht op google? Eerste resultaat geeft best wel een goed beeld weer wat het inhoudt. Hier op t.net verwachten we wel een klein beetje eigen input
[ Voor 17% gewijzigd door eXtink op 09-09-2018 21:43 ]
Dank voor je reactie.eXtink schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:43:
Heb je toevallig al eens een keer naar `sparse image` gezocht op google? Eerste resultaat geeft best wel een goed beeld weer wat het inhoudt. Hier op t.net verwachten we wel een klein beetje eigen input
Wat ik weet, is dat ik een sparse image kan beveiligen en bestanden op kan slaan op een sparse image. Het beeld dat ik van een sparse image heb, is dus een interne harde schijf. Ik heb alleen geen idee of dit klopt.
Wat voor batterijproblemen?vooghel schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:43:
Mijn 2011 MBP heeft (weer) batterijproblemen. Niet slecht voor een apparaat dat al zo oud is, maar wel vervelend. Ik heb anderhalf jaar geleden zelf de batterij al een keer vervangen, dus dat gaan we nu maar weer doen. Verder doet hij nog alles waar ik 'm voor gebruik, dus een nieuwe is nog niet echt nodig. Al hou ik wel de aankondigingen in de gaten om de kijken wanneer er een god moment komt om te upgraden.
Batterijtje in menubalk was rood, wat betekent: probleem met batterij, ga naar servicepunt. Health daalde in enkele dagen van 87% => 21% => 4%.
Nu zit deze erin en loopt het ouwe bakkie weer als een zonnetje
Gisteravond viel mij ineens op dat de letter A op mijn Macbook Pro 2016 is vervaagd. Ik heb de Macbook zo'n 9 maanden. Dit lijkt mij niet echt iets wat zomaar kan gebeuren, toch?
De MacBook wordt grotendeels gebruikt met een extern toetsenbord dus het lijkt mij geen normale slijtage.
Iemand enig idee of zulke "slijtage" onder garantie valt?

Edit:
@CyBeR Gefixed
De MacBook wordt grotendeels gebruikt met een extern toetsenbord dus het lijkt mij geen normale slijtage.

Edit:
@CyBeR Gefixed
[ Voor 45% gewijzigd door Exception op 10-09-2018 14:02 ]
@Exception Volgens mij is hier een ander topic voor, volgens Daedalus is deze alleen voor de Pre-2016's:
Daedalus in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"
Maar bij de oudere modellen kwam dit ook wel voor, maar zeker niet na al 9 maanden. Ik heb het gezien bij jaren oude MBP's (mijn 2010 die ik nog steeds gebruik heeft het niet eens).
Misschien is het omdat de keycaps weer dunner zijn geworden bij het Butterfly model. Ik zou iig zeker langs de Apple store gaan. Zij zijn ook de enigen die je uitsluitsel over kunnen geven of het onder de garantie valt of niet.
Helaas zijn juist bij het Butterfly model de keycaps bijna niet zonder schade te vervangen.
Daedalus in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"
Maar bij de oudere modellen kwam dit ook wel voor, maar zeker niet na al 9 maanden. Ik heb het gezien bij jaren oude MBP's (mijn 2010 die ik nog steeds gebruik heeft het niet eens).
Misschien is het omdat de keycaps weer dunner zijn geworden bij het Butterfly model. Ik zou iig zeker langs de Apple store gaan. Zij zijn ook de enigen die je uitsluitsel over kunnen geven of het onder de garantie valt of niet.
Helaas zijn juist bij het Butterfly model de keycaps bijna niet zonder schade te vervangen.
[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 10-09-2018 14:54 ]
Erm, hoe kan je nou een 2016 model 9 maanden hebben, tweedehands? Dan weet je toch niet hoeveel slijtage zo'n keyboard heeft gehad?Exception schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:47:
Gisteravond viel mij ineens op dat de letter A op mijn Macbook Pro 2016 is vervaagd. Ik heb de Macbook zo'n 9 maanden. Dit lijkt mij niet echt iets wat zomaar kan gebeuren, toch?
Wellicht een pretvlekje? Doekje eroverheen al geprobeerd?
Heeft nog iemand volgend probleem ? Heb een late 2016 MBPro met High Sierra geinstalled. Ik gebruik hiermee de magic mouse 2. Echter soms start ik de MB op en wil ik gewoon met de trackpad werken maar werkt de klikfunctionaliteit van het trackpad niet. De muis beweegt wel maar klikken werkt niet met de trackpad. Mijn bluetooth is wel enabled....(logisch want vorige keer gebruikte ik wel de magic mouse) Ik moet dus op zoek naar mn magic mouse om bluetooth te deactiveren of gewoon ergens eens klikken met de muis om de trackpad te activeren. Dit probleem komt wel niet altijd voor...
Gewoon een wat ouder model kopen, als nieuw. Scheelde behoorlijk in prijs. Is helaas niet weg te poetsen. Zit echt in de toets zelf.Helox-in-a-box schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:37:
[...]
Erm, hoe kan je nou een 2016 model 9 maanden hebben, tweedehands? Dan weet je toch niet hoeveel slijtage zo'n keyboard heeft gehad?
Wellicht een pretvlekje? Doekje eroverheen al geprobeerd?
Hallo allemaal, ik heb weer een vraag, maar deze keer niet zo basic.
Ik heb documenten in meerdere talen (Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans) op mijn MacBook Pro. Wanneer ik de voorleesfunctie gebruik (option + escape) in bijvoorbeeld Frans, leest hij de Franse tekst in het Nederlands voor. (Denk aan een Nederlandse kleuter die een Franse tekst moet voorlezen.) Wat ik zelf bijzonder vind, is dat de tekst in word gemarkeerd is als Frans.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de voorleesfunctie in de juiste taal voorleest?
Ik heb documenten in meerdere talen (Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans) op mijn MacBook Pro. Wanneer ik de voorleesfunctie gebruik (option + escape) in bijvoorbeeld Frans, leest hij de Franse tekst in het Nederlands voor. (Denk aan een Nederlandse kleuter die een Franse tekst moet voorlezen.) Wat ik zelf bijzonder vind, is dat de tekst in word gemarkeerd is als Frans.
De taal hangt samen met de gebruikte stem. Je kan een andere stem instellen onder System Preferences -> Accessibility -> Speech -> System Voice.mr.JamesBond schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:41:
Hallo allemaal, ik heb weer een vraag, maar deze keer niet zo basic.
Als je een andere stem kiest, werkt hij in de taal waar die stem voor bedoeld is. Maar je kan niet meerdere kiezen. Je kan er wel meerdere aanklikken en dan worden die gedownload, maar hij gebruikt er altijd maar 1 van op dat moment. Dus als je verschillende talen wil gebruiken, moet je het zelf wisselen, voor zover ik weet.
Als het automatisch de taal kon kiezen dan had dit ook wel een functie gehad om per taal de gewenste stem aan te kiezen, en dat is niet zo, je kan er meerdere kiezen (bijv. onder US English heb je wel een stuk of 10 stemmen).
Klopt, die toetsen zijn van doorzichtig plastic met een dun laagje zwart eroverheen zodat het licht mooi egaal door de letter heen schijnt. Na verloop van tijd gaat dat er inderdaad wel af. Maar meestal niet zo snel.Exception schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:13:
[...]
Gewoon een wat ouder model kopen, als nieuw. Scheelde behoorlijk in prijs. Is helaas niet weg te poetsen. Zit echt in de toets zelf.
Het begint inderdaad zo rond de letter en daarna krijg je wat barstlijntjes in het zwarte stuk en op een gegeven moment is de hele letter weg en daar een witte plek.. Maar zo ernstig heb ik ze niet vaak gezien.
[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 10-09-2018 23:51 ]
Ik kom dit ook regelmatig tegen met 2016 en 2017 modellen welke 0,5-1,5 jaar zijn. Het is inderdaad slijtage en vaak gaat het gepaard met een algeheel meer gesleten toetsenbord (glimt etc). Dit komt vooral doordat men met vette handen over de toetsen gaat (net iets gegeten, etc). Schone handen helpt al onwijs.Exception schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:47:
De toetsen kunnen losgeklikt worden en de losse toetsen kan je ook bestellen (ik heb ze zo voor je voorradig). Echter zal er een kleurverschil ontstaan en de 'A' en de rest van je toetsenbord.
Wellicht wijs om te kijken of je niet gebruik kan maken van het Keyboard Extended Warranty Program bij deze nieuwe modellen? Dan wordt alles kosteloos vervangen.
Succes!
Excuses als het al eerder is besproken maar kan iemand de voordelen van Carbon Copy Cloner aangeven ten opzichte van Time Machine? Die laatste gebruik ik altijd maar ik hoor hier ook veel gebruik van CCC.
Time Machine is een backup van je data (foto's, apps, muziek etc), terwij CCC echt een 1-op-1 kopie maakt van je hele harde schijf. Dus ook settings etc.
Je settings worden in TM toch ook meegenomen? Zitten in de bestanden die in de Home map zijn opgeslagen dacht ik.
Thanks voor de info! De pijltjes toetsen willen bij mij nog wel eens plakken, dus wellicht dat ik probeer om hem via dat reparatieprogramma te laten vervangen. Probleem is alleen dat ik dan tijdelijk een andere MacBook moet zien te lenen omdat ik deze nodig heb voor mijn werk (ZZP). Maar dat valt vast op te lossen!Idutchman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:26:
[...]
Ik kom dit ook regelmatig tegen met 2016 en 2017 modellen welke 0,5-1,5 jaar zijn. Het is inderdaad slijtage en vaak gaat het gepaard met een algeheel meer gesleten toetsenbord (glimt etc). Dit komt vooral doordat men met vette handen over de toetsen gaat (net iets gegeten, etc). Schone handen helpt al onwijs.
De toetsen kunnen losgeklikt worden en de losse toetsen kan je ook bestellen (ik heb ze zo voor je voorradig). Echter zal er een kleurverschil ontstaan en de 'A' en de rest van je toetsenbord.
Wellicht wijs om te kijken of je niet gebruik kan maken van het Keyboard Extended Warranty Program bij deze nieuwe modellen? Dan wordt alles kosteloos vervangen.
Succes!
Hebben de nieuwere toetsenborden geen last van deze slijtage?
Gebruiken maken van het repairprogram zou ik absoluut aanraden. Apple vervangt hierbij de gehele topcase.
De topcase is de behuizing welke het toetsenbord, trackpad, speakers (ja, ook!) en accu omvat. Dit alles wordt vervangen onder garantie en effectief is hierdoor 50% van je Mac weer nieuw.
Met nieuwere toetsenborden doel je vermoedelijk op de huidige generatie 2018 modellen? Deze zijn net pas 2 maanden oud dus hier zijn geen 'slijtage' gevallen van bekend. Het is wel exact hetzelfde soort toetsje, dus vermoed dat dit gewoon hetzelfde zal slijten.
Wij krijgen de 2018 modellen al 'gebruikt' of 'open box' (maar ook nieuw) binnen in onze webshop.
De topcase is de behuizing welke het toetsenbord, trackpad, speakers (ja, ook!) en accu omvat. Dit alles wordt vervangen onder garantie en effectief is hierdoor 50% van je Mac weer nieuw.
Met nieuwere toetsenborden doel je vermoedelijk op de huidige generatie 2018 modellen? Deze zijn net pas 2 maanden oud dus hier zijn geen 'slijtage' gevallen van bekend. Het is wel exact hetzelfde soort toetsje, dus vermoed dat dit gewoon hetzelfde zal slijten.
Wij krijgen de 2018 modellen al 'gebruikt' of 'open box' (maar ook nieuw) binnen in onze webshop.
CCC backup is bootable.Malus65 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:08:
Excuses als het al eerder is besproken maar kan iemand de voordelen van Carbon Copy Cloner aangeven ten opzichte van Time Machine? Die laatste gebruik ik altijd maar ik hoor hier ook veel gebruik van CCC.
Thanks! Ik las inderdaad dat dat een verschil is. Ik denk dat ik CCC gaan kopen, lijkt me wel handig.
Mijn 2018 Macbook Pro is gisteren overleden. Hij doet helemaal niks meer, alles op internet bekeken wat mogelijke oplossingen zijn.
Vanochtend naar de Apple store gegaan en blijkbaar moet ik een week wachten. Opgebeld en ze kunnen niks voor mij betekenen. Aangeraden dat ik naar een third party approved reseller moet gaan.
Ik heb de Macbook net 15 dagen, 1 dag na de 14 dagen waar ik deze zou kunnen retourneren.
Ik dacht dat apple juiste goede service verleende maar blijkbaar niet.
Vanochtend naar de Apple store gegaan en blijkbaar moet ik een week wachten. Opgebeld en ze kunnen niks voor mij betekenen. Aangeraden dat ik naar een third party approved reseller moet gaan.
Ik heb de Macbook net 15 dagen, 1 dag na de 14 dagen waar ik deze zou kunnen retourneren.
Ik dacht dat apple juiste goede service verleende maar blijkbaar niet.
Ja garantie was mogelijk maar omdat ze geen 2018 onderdelen op voorraad hadden zou het ongeveer 2-3 weken duren. Daar had ik geen zin in.wokkelz schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:06:
Waar heb je hem gekocht? Kan je niet bij hen terecht voor garantie?
Uiteindelijk met de manager gesproken en die bood een nieuwe 15 in aan. Had de 13 inch met 16 gb.
Nou dat is geen slechte deal dan zeg! Hoe is dat geen goede service?
Ik snap dat onderdelen soms een probleem zijn, daar heeft elk bedrijf wel eens last van.
Ik snap dat onderdelen soms een probleem zijn, daar heeft elk bedrijf wel eens last van.
[ Voor 62% gewijzigd door GekkePrutser op 16-09-2018 21:03 ]
Nee dat is een ontzettend goede service en dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Een Amerikaanse manager die daar werkt heeft het mij aangeboden.GekkePrutser schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:02:
Nou dat is geen slechte deal dan zeg! Hoe is dat geen goede service?
Ik wilde niet 3 weken zonder Macbook zitten vanwege mijn werk. Ik ben in de ochtend naar de Apple store gegaan en ze gaven aan dat ik een week moest wachten op een afspraak met de genius bar en dat ze vanaf dat moment 2 weken moesten wachten op een nieuwe Macbook/onderdeel. Uiteindelijk gebeld en er werd misinformatie gegeven dat ik bij Amac de Macbook zo kon laten repareren. Daarheen gegaan en enige wat de medewerker deed was vragen of ik wel de oplader had aangesloten, werd naar huis gestuurd.
Toch noch naar de Apple store gegaan om toch nog een afspraak voor volgende week te maken. Bleek er toch een mogelijkheid te zijn voor diezelfde dag. Genius bar waren ze ontzettend behulpzaam maar er kon geen oplossing worden gevonden voor een snellere reparatie dan 2 weken. Manager erbij en uiteindelijk bood hij mij deze oplossing aan.
Ik was altijd beleefd en meestal werkt dit beter dan kwaad worden wat zoals vandaag wel weer blijkt. Erg blij met de oplossing.