Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:51
Heb exact hetzelfde probleem afgelopen week gehad. Mijn macbook staat ter reparatie bij repairable in Tilburg. Hopelijk vandaag klaar.. Meestal door vervangen/vastsolderen chip te repareren begrijp ik, kosten 299 euro en no cure no pay + garantie op de reparatie.
Ik zal je de afloop laten weten.

Blader ook even terug in het forum en bekijk deze video (@GekkePrutser dank voor het wijzen hierop)
https://www.youtube.com/watch?v=4gH1gBRneZk
AlexSaxoMusic schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 06:53:
Het wordt nog spannender. Uit ellende en eigenlijk als grapje nog eens de aan knop ingeduwd en prompt kwam er beeld. Heb bovenstaande forum post gewoon gelezen op mijn Macbook Pro maar de enorme vreugde was van korte duur. Na 5 minuten weer hetzelfde verhaal. Zwart beeld en niets meer. Terwijl ik de typ (op mijn telefoon) meld een kameraad dat dan toch het moederbord kapot is. Had hij schijnbaar ook, maar dat is slechts 1 ervaring. Ik vraag mij af of het dan toch iets anders is. Die AASP zegt dat voor het model dat ik heb geen reparatie op componentniveau mogelijk is? Vandaar dat heel dat moederbord vervangen moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door gustavson op 23-06-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
299 euro is wel veel voor deze reparatie, moet ik zeggen. Zoveel werk is het niet. Misschien dat ze die 'no cure no pay' factor meegerekend hebben in de prijs (soms is het werk dan voor niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
Inmiddels mijn MBP terug, werkt weer als een zonnetje. Idd vrij kostbare reparatie (is overigens 250euro geworden), maar de investering wel waard tov een nieuwe. Repairable prima zaak ook.
GekkePrutser schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:00:
299 euro is wel veel voor deze reparatie, moet ik zeggen. Zoveel werk is het niet. Misschien dat ze die 'no cure no pay' factor meegerekend hebben in de prijs (soms is het werk dan voor niets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1033205

BCGraaf schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 08:05:
Apple is reparatie programma gestart voor alle MacBook modellen met het platte toetsenbord. Zie https://www.iculture.nl/n...-reparatieprogramma-2018/ voor meer info. Je kan als het goed is ook geld terug vragen als je zelf al een reparatie hebt uit gevoerd.
Zojuist mijn Macbook pro 13 inch (2016) opgehaald waarbij het toetsenbord is vervangen. Ze hebben de gehele topcase vervangen incl nieuwe accu. Ben de laptop 3 dagen kwijt geweest. Helemaal tevreden met deze service. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12-2024
Scherm van mijn 2013 13" Retina is plotseling stuk gegaan twee weken terug. Kwam terug uit de stad en het scherm ging niet meer aan (rest van de laptop werkt prima). Weet iemand waar ik 'm kan laten repareren voor +- 250 en of dat uberhaupt mogelijk is? En wat is een redelijk prijs op MP (prima staat, hier en daar gebruikssporen maar niets bijzonders).

[ Voor 22% gewijzigd door peakrever op 02-07-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1033205

Arthur-M. schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:18:
Scherm van mijn 2013 13" Retina is plotseling stuk gegaan twee weken terug. Kwam terug uit de stad en het scherm ging niet meer aan (rest van de laptop werkt prima). Weet iemand waar ik 'm kan laten repareren voor +- 250 en of dat uberhaupt mogelijk is? En wat is een redelijk prijs op MP (prima staat, hier en daar gebruikssporen maar niets bijzonders).
Je kan altijd even naar een Apple store gaan en kijken of het een bekend probleem is. Anders even van je type macbook pro een los beeldscherm op de kop tikken en deze zelf/ door een andere tweaker laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 07:31

4POX

Everybody is wired

1033205 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:00:
[...]

Zojuist mijn Macbook pro 13 inch (2016) opgehaald waarbij het toetsenbord is vervangen. Ze hebben de gehele topcase vervangen incl nieuwe accu. Ben de laptop 3 dagen kwijt geweest. Helemaal tevreden met deze service. _/-\o_
Mag ik vragen of je niet bang bent dat het niet nog een keer gaat gebeuren?

Op mijn Macbook 2013 is het scherm nu twee keer vervangen doordat de coating losliet. De eerste keer ging ik er vanuit dat ze nu een scherm met een betere coating gingen gebruiken. Maar dat was niet het geval.

Nu lees ik dat Apple geen oplossing heeft voor het toetsenbord. Ze repareren heb probleem en de consument moet maar hopen dat het probleem niet terugkeert. Dit betekend dat volgend jaar de vier jaar garantie gaat verlopen op de eerste butterfly modellen.

Dit hele toetsenbord verhaal is voor mij een reden om absolute niet een nieuwe macbook te kopen. 1 verdwaalde broodkruimel onder je spatiebalk en je bent het bokje.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1033205

4POX schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:53:
[...]

Mag ik vragen of je niet bang bent dat het niet nog een keer gaat gebeuren?

Op mijn Macbook 2013 is het scherm nu twee keer vervangen doordat de coating losliet. De eerste keer ging ik er vanuit dat ze nu een scherm met een betere coating gingen gebruiken. Maar dat was niet het geval.

Nu lees ik dat Apple geen oplossing heeft voor het toetsenbord. Ze repareren heb probleem en de consument moet maar hopen dat het probleem niet terugkeert. Dit betekend dat volgend jaar de vier jaar garantie gaat verlopen op de eerste butterfly modellen.

Dit hele toetsenbord verhaal is voor mij een reden om absolute niet een nieuwe macbook te kopen. 1 verdwaalde broodkruimel onder je spatiebalk en je bent het bokje.
Bank zou ik het niet zozeer willen noemen, maar je hebt gelijk. Er bestaat zeker nog een kans dat het weer gaat gebeuren, hopelijk weer met dezelfde service :9. Ik heb een macbook pro uit 2016, maar heb nu wel een toetsenbord van de nieuwere generaties (iets andere vormgeving) en misschien hebben deze er minder last van. Echter denk ik wel dat ik binnen nu en 3 jaar wel weer een nieuwere versie heb. Om even op je laatste punt in te haken. Ik denk dat Apple juist daarom nog geen nieuwe hardware heeft uitgebracht tijdens WWDC. Eerst de huidige fouten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
1033205 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Je kan altijd even naar een Apple store gaan en kijken of het een bekend probleem is. Anders even van je type macbook pro een los beeldscherm op de kop tikken en deze zelf/ door een andere tweaker laten vervangen.
Ben er geweest, reparatiekosten waren iets van 500 euro. Heb inmiddels al een nieuwe 13" 2017 gehaald maar zou deze graag nog verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Arthur-M. schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:10:
[...]

Ben er geweest, reparatiekosten waren iets van 500 euro. Heb inmiddels al een nieuwe 13" 2017 gehaald maar zou deze graag nog verkopen.
Als je je oude Macbook laat repareren wordt het huidige toetsenbord met het toetsenbord van de nieuwe MPB 2017 vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

1033205 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:54:
[...]

Bank zou ik het niet zozeer willen noemen, maar je hebt gelijk. Er bestaat zeker nog een kans dat het weer gaat gebeuren, hopelijk weer met dezelfde service :9. Ik heb een macbook pro uit 2016, maar heb nu wel een toetsenbord van de nieuwere generaties (iets andere vormgeving) en misschien hebben deze er minder last van. Echter denk ik wel dat ik binnen nu en 3 jaar wel weer een nieuwere versie heb. Om even op je laatste punt in te haken. Ik denk dat Apple juist daarom nog geen nieuwe hardware heeft uitgebracht tijdens WWDC. Eerst de huidige fouten herstellen.
Ik las dat Apple normaal een terugactie uitvoert als er ondertussen een nieuwe serie is uitgebracht. Maar met deze actie is deze 'regel' doorbroken. Apple zal niet snel een fout toegeven. Ik denk dat jij gelijk hebt en dat ze nu bezig zijn met het finetunen van de butterfly 3.0. Misschien wel met dat patent van enkele weken geleden dat ze een soort rubber beschermhoes gaan inbouwen. Zullen ze over een paar maanden trots op het podium vertellen dat ze nu een spillproof toetsenbord hebben. Maar dat het een bijwerking is van de doorontwikkeling.

Spillproof? Een reden om de laptops meteen $200 duurder te maken?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1033205

4POX schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 04:32:
[...]

Ik las dat Apple normaal een terugactie uitvoert als er ondertussen een nieuwe serie is uitgebracht. Maar met deze actie is deze 'regel' doorbroken. Apple zal niet snel een fout toegeven. Ik denk dat jij gelijk hebt en dat ze nu bezig zijn met het finetunen van de butterfly 3.0. Misschien wel met dat patent van enkele weken geleden dat ze een soort rubber beschermhoes gaan inbouwen. Zullen ze over een paar maanden trots op het podium vertellen dat ze nu een spillproof toetsenbord hebben. Maar dat het een bijwerking is van de doorontwikkeling.

Spillproof? Een reden om de laptops meteen $200 duurder te maken?
Inderdaad, tegen die tijd maar even rondneuzen op het net om te kijken of we dan ook v3.0 kunnen laten inbouwen zonder extra kosten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Functietoetsen T7 t/m 9 werken niet altijd. Als ik 'm opnieuw opstart werken ze weer, maar te vaak werken ze niet en dit vind ik erg irritant. Laptop is 4 weken oud.
Wat is hier aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:22
2Dutch schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:29:
Sinds een weekje een 2015 13" retina mbp :) Heel lang getwijfeld maar toch de knoop doorgehakt. Toch nog gevoelsmatig wel een aardige snelheidsboost, alhoewel mijn oude toch echt niet traag was. 16 GB > 8 GB en 512 GB > 256 GB gegaan, niks aan de hand, performance zat en ik heb de sloten aan ruimte niet (meer) nodig voor wat ik ermee doe. Als ik wat ik terugkreeg voor mijn oude MBP eraf haal, is het een mooie deal ;)

Zelfs nog positief verrast door de wifiperformance, 85 MB/s op m'n werkkamer, dus de thunderbolt naar ethernet-adapter is geen must have maar een 'misschientje' geworden ;) Actieve adapter weg, direct hdmi-kabel inprikken, houder met hub en usb-versterker direct inprikken, tobo tikt lekker. Kan ook weer relaxed buiten of op de bank hangen een hele middag, door de dikke accuduur. Kortom: blij met de overstap :)
Mag ik vragen waar jij een goede hebt kunnen vinden? Tweedehands, refurbished? Ik ben opzoek naar een Macbook voor mijn studie, en ik neig ook naar de 2015 13". Goed genoeg voor waar ik hem voor ga gebruiken, en geen gedoe met kapotte toetsenborden en gemis van poorten, gewoon lekker degelijk apparaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Alexknl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:33:
Mag ik vragen waar jij een goede hebt kunnen vinden? Tweedehands, refurbished? Ik ben opzoek naar een Macbook voor mijn studie, en ik neig ook naar de 2015 13". Goed genoeg voor waar ik hem voor ga gebruiken, en geen gedoe met kapotte toetsenborden en gemis van poorten, gewoon lekker degelijk apparaat :)
Macvoorminder: kost wat, maar zeker weten dat het goed zit, en netjes een jaar garantie :) Loopt hier ook op Tweakers rond in de vorm van @Idutchman.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
Apple kondigt nieuwe MacBook Pro’s met Coffee Lake aan

https://www.apple.com/new...nd-new-features-for-pros/

https://www.iculture.nl/macbook/macbook-pro/

Toch nog maar even wachten met de aanschaf van een Macbook :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
https://arstechnica.com/g...op-specs-are-much-faster/

Maximum SSD capacity is also doubled, and the MacBook Pro line offers DDR4 RAM for the first time.

The laptops also borrow some features from the iMac Pro and the iPad Pro—the T2 chip and True Tone, respectively—and feature a revised butterfly keyboard, the third generation of the design Apple introduced in 2016 (the revision is a little more significant this time around). Apart from those tweaks to the keyboard, the basic design of the MacBook Pro is unchanged.

DDR3 memory with a maximum configuration of 16GB. This time, it's DDR4, and the maximum is 32.

[ Voor 7% gewijzigd door Berlinetta op 12-07-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
Ook wel weer onbegrijpelijk dat ze de “non Touch bar” niet upgraden.... 8)7 :z

Alsof ze aan een rad draaien welke variant ze gaan upgraden, en de rest selectief buiten schot laten.

(Ja ik weet dat er een event komt, maar dit is zo random, zelfs binnen de “pro” lijn maak je 1 nog meer pro)

[ Voor 60% gewijzigd door keanu_ op 12-07-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
keanu_ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:53:
Ook wel weer onbegrijpelijk dat ze de “non Touch bar” niet upgraden.... 8)7 :z

Alsof ze aan een rad draaien welke variant ze gaan upgraden, en de rest selectief buiten schot laten.
Gewoon om mensen naar de touchbar te pushen.

Vanuit perspectief wel logisch, maar dat zal ik niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 14:06
Apple probeert de touchbar al enige tijd te pushen. De versie zonder tb heeft altijd mindere specs, zelfs als je het topmodel samenstelt, krijg je max 2 usb-c poorten voor de 13inch variant, met tb krijg je er 4.
Het zou mij niet verbazen als het volgende model 2019 enkel en alleen met touchbar verkrijgbaar zou zijn.

Wel wat bizar dat er nieuwe Macook Pro's aankondigd worden zonder event, ik had verwacht dat dit gepaard zou gaan met enige show en glitter-filmpjes zoals we dat gewend zijn van Apple .

[ Voor 22% gewijzigd door jos707 op 12-07-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2Dutch schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:38:
[...]

Macvoorminder: kost wat, maar zeker weten dat het goed zit, en netjes een jaar garantie :) Loopt hier ook op Tweakers rond in de vorm van @Idutchman.
Yep, that's me.

[ Voor 16% gewijzigd door Idutchman op 12-07-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:02
sebastius schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Het is voor zover ik kan inschatten geen leuk klusje maar iFixit zal er vast wel een guide voor hebben.
Besloten om de batterij te laten vervangen. Niet echt eenTweakers waardige reactie maar hoop dat ie dan nog even meekan. Dus zaterdag naar de Genius bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
jos707 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:35:
Apple probeert de touchbar al enige tijd te pushen. De versie zonder tb heeft altijd mindere specs, zelfs als je het topmodel samenstelt, krijg je max 2 usb-c poorten voor de 13inch variant, met tb krijg je er 4.
Het zou mij niet verbazen als het volgende model 2019 enkel en alleen met touchbar verkrijgbaar zou zijn.

Wel wat bizar dat er nieuwe Macook Pro's aankondigd worden zonder event, ik had verwacht dat dit gepaard zou gaan met enige show en glitter-filmpjes zoals we dat gewend zijn van Apple .
Het is duidelijk dat ze die pushen, maar dan moeten ze de non touch bar gewoon uit het “pro” segment halen, want je krijgt er weinig pro voor terug in de basis. Of onder een andere naam positioneren

[ Voor 3% gewijzigd door keanu_ op 12-07-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
keanu_ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:28:
[...]

Het is duidelijk dat ze die pushen, maar dan moeten ze de non touch bar gewoon uit het “pro” segment halen, of onder een andere naam positioneren
Wat ze moeten doen is de MacBook Air en de non-touchbar 13" instappers samenvoegen tot één product: de formfactor van de MacBook Air en scherm en hardware van de non-touchbar 13" MacBook Pro. Want de MacBook Air en instrapper (want dat zijn het) MacBook Pro's delen nu de zelfde markt, wat vroeger bediend werd door de witte MacBook's en de oude 13" aluminium MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Berlinetta schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:22:
Gewoon om mensen naar de touchbar te pushen.
Nee, gewoon om een goedkopere versie van de MBP aan te kunnen bieden. Is ook heel veel logischer dan pushen want zo is die non-TouchBar versie al sinds het begin bedoeld (anders had het bijv. ook 4 TB3 poorten gehad ipv 2 en meer antennes). Die non-TouchBar is de Mac mini van de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:45:
[...]

Nee, gewoon om een goedkopere versie van de MBP aan te kunnen bieden. Is ook heel veel logischer dan pushen want zo is die non-TouchBar versie al sinds het begin bedoeld (anders had het bijv. ook 4 TB3 poorten gehad ipv 2 en meer antennes). Die non-TouchBar is de Mac mini van de MBP.
De Nontouchbar zit heel anders in mekaar dan degene met een touchbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik vind het wel een nadeel dat de touchbar verplicht is bij de betere modellen. Vind het sowieso meer een toevoeging voor de MacBook Air-populatie. Als developer/architect wil ik gewoon functietoetsen die ik kan bedienen zonder naar het toetsenbord te moeten kijken.

MacBook unlocken zonder password doet mijn Apple Watch al dus daarmee is touch id (de enige functie die ik echt zinvol vind aan de touchbar) ook overbodig.

Die twee extra Thunderboltaansluitingen mis ik niet. De extra antennes wist ik niet eens. Maar als het mogelijk was geweest om zonder meer- of minderprijs de touchbar weg te laten bij het topmodel van de 13" had ik daar liever voor gekozen. Een "Good" model upgraden met extra geheugen en een grotere ssd is bijna altijd onvoordelig in vergelijking met een "Better" of "Best" model waarbij die upgrades in een soort package deal zitten, gebundeld met een snellere processor en/of een betere grafische kaart.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Berlinetta schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:59:
[...]

Omdat het gewoon de vorige generatie MacBook Pro is, maar dan met het nieuwe touchpad en wellicht toetsenbord. Dit is zo gedaan om ze relatief goedkoop te kunnen aanbieden, want oude 13" MacBooks non-Pro bestaat niet meer en Apple heeft momenteel niets in die klasse zitten. Ze horen niet thuis in de MacBook Pro lijn, en het is nooit Apple's bedoeling geweest om ze daar te houden. Daarom krijgen ze waarschijnlijk ook geen update, en de MacBook Airs hebben ook al tijden geen update gehad. Ik zie een 1+1=2, en een nieuw product dat beide gaat vervangen bij de volgende Apple event - wellicht in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:16
Kijk, hier zat ik op te wachten. Mijn Macbook Pro van 2011 krijgt de Mojave update niet, dus 1 van de redenen om na 7 jaar afscheid te nemen, en voor het nieuwe model te gaan. Ik twijfel enkel wel of ik het bij de 8GB moet laten of toch maar een upgrade naar 16GB. Lijkt mij niet nodig voor normaal office werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
renegrunn schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:51:
Kijk, hier zat ik op te wachten. Mijn Macbook Pro van 2011 krijgt de Mojave update niet, dus 1 van de redenen om na 7 jaar afscheid te nemen, en voor het nieuwe model te gaan. Ik twijfel enkel wel of ik het bij de 8GB moet laten of toch maar een upgrade naar 16GB. Lijkt mij niet nodig voor normaal office werk?
Voor normaal office werk is dat op dit moment niet nodig. Maar als je van plan bent om er weer zo'n 6-7 jaar mee te doen, dan is 16GB wel een aanrader; je kunt het immers later niet meer upgraden. 8GB is op dit moment voldoende voor de meeste taken, maar over een paar jaar wellicht niet meer als je soepel wilt multitasken tussen veel applicaties. Applicaties als webbrowers en textverwerkers beginnen (helaas) steeds meer geheugen te gebruiken door alle nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-04 19:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja idd. Ik heb destijds op mijn Macbook Air 2010 ook de 4GB variant in plaats van 2GB genomen, in die tijd leek dat zwaar overbodig. Maar nu ben ik er toch verdomd blij mee want daardoor is het nu allemaal nog net lekker werken met een paar tabjes in de browser, office en wat muziek open.

Ik baal zelf inderdaad ook dat ze de non-touchbar geen update hebben gegeven. Ik wil wel echt voor rond de €1600 klaar zijn en met onderwijskorting kun je dan net de instapper kopen met 16GB ram upgrade. Voor mij prima, ware het niet dat ik de verouderde CPU, GPU én SSD voor dat geld gewoon te klein vind. Had ik voor rond die prijs een quadcore i5, Intel 655 GPU en 256GB SSD gekregen dan was ik er meteen voor gegaan. Nu wacht ik het nog maar even af...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Berlinetta schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:59:
Dat lijkt me logisch. Dit is het gevolg van de beslissing om geen Touch Bar te gebruiken, minder antennes, wat langzamere (en goedkopere) cpu en de tweede Thunderbolt 3 controller achterwege te laten. Door die beslissingen is het ding dus ook goedkoper dan de Touch Bar versie. Daardoor is het een machine die zich tussen de MacBook en de MBP versies met Touch Bar begeeft. En kennelijk is daar een markt voor.
Canaria schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:11:
MacBook unlocken zonder password doet mijn Apple Watch al dus daarmee is touch id (de enige functie die ik echt zinvol vind aan de touchbar) ook overbodig.
Die methode werkt voor velen niet en is ook aanzienlijk langzamer dan Touch ID. Bij veel mensen dusdanig langzamer dat het wachtwoord invoeren simpelweg sneller is.
De extra antennes wist ik niet eens.
Ook alleen van belang voor wie met 802.11ac wifi te maken krijgt en het maximale eruit wil persen. Voor veruit de meeste toepassingen is het niet nodig omdat de internetverbinding veelal de beperkende factor is en niet de wifi snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keanu_
DeNachtwacht schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:25:
Ja idd. Ik heb destijds op mijn Macbook Air 2010 ook de 4GB variant in plaats van 2GB genomen, in die tijd leek dat zwaar overbodig. Maar nu ben ik er toch verdomd blij mee want daardoor is het nu allemaal nog net lekker werken met een paar tabjes in de browser, office en wat muziek open.

Ik baal zelf inderdaad ook dat ze de non-touchbar geen update hebben gegeven. Ik wil wel echt voor rond de €1600 klaar zijn en met onderwijskorting kun je dan net de instapper kopen met 16GB ram upgrade. Voor mij prima, ware het niet dat ik de verouderde CPU, GPU én SSD voor dat geld gewoon te klein vind. Had ik voor rond die prijs een quadcore i5, Intel 655 GPU en 256GB SSD gekregen dan was ik er meteen voor gegaan. Nu wacht ik het nog maar even af...
Ben ook aan het wachten op een iets meer betaalbare 13” “pro”. De air is te oud op elk gebied en de 12” is het gewoon net niet.

Hoop dat ze een nieuwe Air/nontouch MBP maken voor rond de 1250-1500,- afhankelijk van de configuratie.
Maarja zoals zoveel afgelopen events is het wishful thinking.. en zal het vast weer een schamele hardmatige upgraden worden (er valt namelijk zoveel te vermelden tijdens het volgende event)

[ Voor 5% gewijzigd door keanu_ op 12-07-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ThomasG schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:38:
Wat ze moeten doen is de MacBook Air en de non-touchbar 13" instappers samenvoegen tot één product: de formfactor van de MacBook Air en scherm en hardware van de non-touchbar 13" MacBook Pro. Want de MacBook Air en instrapper (want dat zijn het) MacBook Pro's delen nu de zelfde markt, wat vroeger bediend werd door de witte MacBook's en de oude 13" aluminium MacBooks.
Het zou mij ook niet verbazen als er in september 1 nieuw device gereleased wordt die het gat vult in het segment rond de €1200-€1500. Misschien een soort mix tussen de instap pro 13" en de macbook 12"?

Dat zou ook verklaren dat ze nu alleen de high-end macbook pro's vervangen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
DeNachtwacht schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:40:
[...]

Het zou mij ook niet verbazen als er in september 1 nieuw device gereleased wordt die het gat vult in het segment rond de €1200-€1500. Misschien een soort mix tussen de instap pro 13" en de macbook 12"?

Dat zou ook verklaren dat ze nu alleen de high-end macbook pro's vervangen.
Hehe exact wat ik denk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
... en die krijgt dan weer dezelfde matige specs als de instap 2017 non-touchbar..
Nee, ik ga op dit moment toch maar voor een leuk MBP 2015 13" tweedehandsje, goed genoeg en ik houd nog wat geld over.
Wellicht ooit in de toekomst, als ze wat meer keuzemogelijkheid hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Alexknl op 12-07-2018 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha en tot overmaat van ramp ook in de nieuwe modellen nog een 720p FaceTime camera... dat is toch wel echt schandalig laag, was vorig jaar eigenlijk al niet acceptabel.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40
DeNachtwacht schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 23:50:
Haha en tot overmaat van ramp ook in de nieuwe modellen nog een 720p FaceTime camera... dat is toch wel echt schandalig laag, was vorig jaar eigenlijk al niet acceptabel.
Waarvoor zou je een 1080p camera willen? Ik snap echt niet wat het probleem met deze camera is. Voor Facetime/Skype meer dan genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
om van 8Gb RAM naar 16Gb te gaan (13inch, 2018 model) betaal je €240 extra.
Ik gok op zo'n 600 a 700 % pure winst voor Apple in deze.

Lijkt me heerlijk, dat je als bedrijf werkelijk ELKE (extra) prijs kan vragen, wetende dat 't toch wel verkoopt (weliswaar in minder aantal verkochte units).
In 2020/2022 betaal je gerust zo'n €350 om van 16 naar 32 Gb RAM te gaan, me dunkt.

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 13-07-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

martijnmartijn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:01:
[...]

Waarvoor zou je een 1080p camera willen? Ik snap echt niet wat het probleem met deze camera is. Voor Facetime/Skype meer dan genoeg.
Nee, Nee. Is voor @DeNachtwacht make up spiegeltje.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Geert1976 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:07:
om van 8Gb RAM naar 16Gb te gaan (13inch, 2018 model) betaal je €240 extra.
Ik gok op zo'n 600 a 700 % pure winst voor Apple in deze.
Jep, en toch weet je dat je er goed aan doet. Ik ben van plan om terug te stappen van de 15 inch naar de 13 inch MBP. Maar 16GB lijkt me, gezien de toekomst, geen overbodige luxe.

Pff ik zie ook al dat de levertijden zijn aangepast, dat is wel super snel gegaan. Ik was niet de enige die zat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
martijnmartijn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:33:
[...]

Ik ben van plan om terug te stappen van de 15 inch naar de 13 inch MBP.
Ik juist net andersom. Jarenlang 13 inch Pro's en nu voor het eerst de 15 inch.

Van waar de stap 15 naar 13 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 12:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

gustavson schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:54:
Heb exact hetzelfde probleem afgelopen week gehad. Mijn macbook staat ter reparatie bij repairable in Tilburg. Hopelijk vandaag klaar.. Meestal door vervangen/vastsolderen chip te repareren begrijp ik, kosten 299 euro en no cure no pay + garantie op de reparatie.
Ik zal je de afloop laten weten.

Blader ook even terug in het forum en bekijk deze video (@GekkePrutser dank voor het wijzen hierop)
https://www.youtube.com/watch?v=4gH1gBRneZk

[...]
Oh ik ben weer veel te goedkoop met mijn tarieven lees ik al... Alleen hanteer ik geen 'no cure no pay' principe. 'no cure dikke pech' is mijn motto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Geert1976 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:49:
[...]
Van waar de stap 15 naar 13 inch?
Voor mijn studie had ik een krachtige laptop nodig. Zoals je misschien nog weet heb ik de 12 inch MacBook ook een hele tijd gehad.
Deze was voor mij prima qua snelheid. Nu ik wat minder met mijn laptop doe, zou ik graag weer een wat handzamer laptop willen hebben. Dus vandaar de overstap naar een kleiner formaat.

[ Voor 5% gewijzigd door MartijnMartijn op 13-07-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 11:43
Iemand enig idee wanneer de nieuwe macbooks bij de mediamarkt (etc) beschikbaar komen?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Cyw00d schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:44:
Iemand enig idee wanneer de nieuwe macbooks bij de mediamarkt (etc) beschikbaar komen?
Tussen nu en 1 á 2 maanden schat ik in, of wanneer hun oude voorraad opraakt. Maar houd er wel rekening mee dat je bij de MediaMarkt alleen de "standaard" uitvoeringen hebt, dus de standaard uitvoering van de 15" en 13" en de standaard "luxe" uitvoering van de 15" en 13". Maar als je meer schijfruimte of RAM geheugen wilt, hebben ze dat (meestal) niet bij de MediaMarkt.

Edit: en wat ik zelf altijd een enorm nadeel vind is het Nederlandse toetsenbord. Ik koop altijd online, voornamelijk voor het US toetsenbord.

[ Voor 11% gewijzigd door ThomasG op 13-07-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 14:06
Cyw00d schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:44:
Ik zie weinig redenen om bij de mediamarkt te gaan als je ze gewoon via de apple webshop kan bestellen, gratis geleverd en sneller in huis. Tenzij de mediamarkt gaat stunten met de prijs maar dat durf ik te betwijfelen.

Ik zie ze ook nog niet in de pricewatch dus vermoed dat deze nog nergens besteld kunnen worden behalve bij apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Heerlijk weer, elk jaar weer hetzelfde liedje. Nu houden ze de oude versies erin. Wil je dus een 2018 model moet je dus 2000 euro neer tellen (vanaf 3e versie). Een paar jaar geleden had je daar een 15inch quad core variant voor. Ook totaal scheef tov amerikaanse prijzen. maar goed ze zullen vast weer goed verkopen maar mij zijn kwijt als klant. Ik heb een eind 2013 model en blijf die (weer) langer gebruiken.

Apple heeft trouwens ook aan gegeven dat nieuwe keyboard niet speciaal gemaakt is om huidige problemen op te lossen. Hij zou wel stiller moeten tikken...

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 13-07-2018 13:25 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 10:19
jos707 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:15:
[...]

Ik zie weinig redenen om bij de mediamarkt te gaan als je ze gewoon via de apple webshop kan bestellen, gratis geleverd en sneller in huis. Tenzij de mediamarkt gaat stunten met de prijs maar dat durf ik te betwijfelen.

Ik zie ze ook nog niet in de pricewatch dus vermoed dat deze nog nergens besteld kunnen worden behalve bij apple.
Apple zelf levert pas vanaf 18 juli. Verwacht dat andere winkels de nieuwe MacBooks ook rond die datum gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:55
Quakie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:24:
Heerlijk weer, elk jaar weer hetzelfde liedje. Nu houden ze de oude versies erin. Wil je dus een 2018 model moet je dus 2000 euro neer tellen (vanaf 3e versie). Een paar jaar geleden had je daar een 15inch quad core variant voor. Ook totaal scheef tov amerikaanse prijzen. maar goed ze zullen vast weer goed verkopen maar mij zijn kwijt als klant. Ik heb een eind 2013 model en blijf die (weer) langer gebruiken.

Apple heeft trouwens ook aan gegeven dat nieuwe keyboard niet speciaal gemaakt is om huidige problemen op te lossen. Hij zou wel stiller moeten tikken...
Wat je zou kunnen doen is gewoon na ongeveer een maand het nieuwe model kopen op marktplaats, uiteraard met bon en in gesealde doos (eventueel nog even het serienummer checken). Vaak scheelt dit toch al 400-600 euro voor een 15 inch MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Quakie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:24:
Ook totaal scheef tov amerikaanse prijzen.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Waarschijnlijk dat hij niet snapt dat de Amerikaanse prijzen zonder BTW zijn, en de Nederlandse prijzen inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
ThomasG schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:29:
[...]
Waarschijnlijk dat hij niet snapt dat de Amerikaanse prijzen zonder BTW zijn, en de Nederlandse prijzen inclusief BTW.
Ik ben er ook bang voor... Maar had de ijdele hoop dat dit na een miljoenmiljard jaar wel eens een keer duidelijk voor iedereen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

renegrunn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:30:
[...]

Ik ben er ook bang voor... Maar had de ijdele hoop dat dit na een miljoenmiljard jaar wel eens een keer duidelijk voor iedereen zou zijn.
....dat geruchten geen waarheid bevatten.

Puntje waar ik mij vaak aan erger.

"ja, maar de geruchten zeiden dat er ook een nieuwe Macbook Air zou verschijnen bij de WWDC."

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 12:50
Mij raken ze naar ~10 jaar alleen maar MacBooks nu ook kwijt als klant. Ik kan de F-row en Escape key gewoon echt niet missen, dat zou zo'n stap terug gaan in mijn productiviteit. En dan de 13" niet updaten, wat ik interpreteer als in een uitfasering van deze toetsenborden.

Helaas. Gelukkig heeft Huawei met de Matebook Pro X een laptop neergezet die op vrijwel alle hardware fronten beter is dan de MBP 13". Dat ik dan niet meer kan dual booten (W10 gebruikte ik professioneel toch al) is jammer maar helaas.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

renegrunn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:30:
[...]

Heerlijk als mensen lekker zelf alles invullen. niks met btw te maken...
Euro prijzen zijn harder gestegen dan de dollar prijzen. Exchange rate, wat apple eenzijdig corrigeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Mr Ton schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:25:
Ik kan de F-row en Escape key gewoon echt niet missen, dat zou zo'n stap terug gaan in mijn productiviteit. En dan de 13" niet updaten, wat ik interpreteer als in een uitfasering van deze toetsenborden.
Normaal zal de TB dynamisch zijn. Maar je kunt ook gewoon instellen dat de functie toetsen + esc knop 'vast' in beeld wilt hebben. Oke, niet fysiek, maar de mogelijkheid voor een esc knop is er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Quakie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:46:
[...]
Heerlijk als mensen lekker zelf alles invullen. niks met btw te maken...
Euro prijzen zijn harder gestegen dan de dollar prijzen. Exchange rate, wat apple eenzijdig corrigeert.
Neem het topmodel 13 inch: deze kost in b.v. Massachusetts 2150 USD (incl BTW), en in NL kost deze 2249 EUR (inclusief BTW en wettelijke heffingen). Wettelijk heffingen zoals invoerrechten vanuit de US.

Doe hetzelfde met bijvoorbeeld een Dell XPS 13 inch (instapmodel): VS 1050 USD / NL 1210 EUR.

Waar zit het nu precies scheef? Bij Apple? Of is dit gewoon hoe de internationale handelsmarkt werkt? Als Trump vandaag een scheet laat kunnen volgende week die prijzen nog veel verder uit elkaar te komen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Mr Ton schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:25:
Mij raken ze naar ~10 jaar alleen maar MacBooks nu ook kwijt als klant. Ik kan de F-row en Escape key gewoon echt niet missen, dat zou zo'n stap terug gaan in mijn productiviteit. En dan de 13" niet updaten, wat ik interpreteer als in een uitfasering van deze toetsenborden.

Helaas. Gelukkig heeft Huawei met de Matebook Pro X een laptop neergezet die op vrijwel alle hardware fronten beter is dan de MBP 13". Dat ik dan niet meer kan dual booten (W10 gebruikte ik professioneel toch al) is jammer maar helaas.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden waarom je de fysieke function keys per se nodig hebt, aangezien je aangeeft dat je ze heel de tijd gebruikt. Ik werk zelf veel met VMs, terminal applicaties (ssh sessies, e.d.), en dus heb ik zel wel eens nodig maar zoveel is dat nou ook weer niet. En als de fn toets indrukt krijg je gewoon de function keys op de touchbar, ook als je bijv in een Windows/Linux VM/Bootcamp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 18:20
renegrunn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Neem het topmodel 13 inch: deze kost in b.v. Massachusetts 2150 USD (incl BTW), en in NL kost deze 2249 EUR (inclusief BTW en wettelijke heffingen). Wettelijk heffingen zoals invoerrechten vanuit de US.

Doe hetzelfde met bijvoorbeeld een Dell XPS 13 inch (instapmodel): VS 1050 USD / NL 1210 EUR.

Waar zit het nu precies scheef? Bij Apple? Of is dit gewoon hoe de internationale handelsmarkt werkt? Als Trump vandaag een scheet laat kunnen volgende week die prijzen nog veel verder uit elkaar te komen liggen.
6 VS 21% BTW. Trek je die er bij, dan valt het wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
418O2 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:20:
[...]

6 VS 21% BTW. Trek je die er bij, dan valt het wel mee
Die had ik al meegenomen. En de BTW in de VS verschilt per staat van 0% tot <10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

renegrunn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Jij begrijpt mij niet, maar je manier van communiceren staat mij niet zo aan vandaar dat ik het erbij laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Quakie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:15:
[...]

Jij begrijpt mij niet, maar je manier van communiceren staat mij niet zo aan vandaar dat ik het erbij laat.
Maar wat bedoel je dan wel precies? Want dan ik begrijp ik je blijkbaar inderdaad niet. En waar doel je op met mijn manier van communiceren? Ik stel toch normale vragen, en geef aan hoe ik er tegenaan kijk. Excuus als dit anders overkomt, niet zo bedoelt.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 13-07-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 11:43
MelvinW schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:25:
[...]

Apple zelf levert pas vanaf 18 juli. Verwacht dat andere winkels de nieuwe MacBooks ook rond die datum gaan verkopen.
Precies de reden dat ik het vroeg, maar hij is online besteld nu bij Apple dus ik moet even geduld hebben dan :)

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Cyw00d schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:25:
[...]

Precies de reden dat ik het vroeg, maar hij is online besteld nu bij Apple dus ik moet even geduld hebben dan :)
Een ander voordeel van het online bij Apple bestellen: Apple is dan de verkopende partij, dus kun je voor je (wettelijke-)garantie aankloppen bij Apple, ook zonder Apple Care. Anders moet je het via de MediaMarkt regelen, en daar wordt je vaak niet vrolijk van als je de verhalen daarvan ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
martijnmartijn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Normaal zal de TB dynamisch zijn. Maar je kunt ook gewoon instellen dat de functie toetsen + esc knop 'vast' in beeld wilt hebben. Oke, niet fysiek, maar de mogelijkheid voor een esc knop is er wel :)
Sterker nog, als je in Bootcamp zit heb je alleen maar die functie row, dus dan wordt het nog minder nuttig ;).
ThomasG schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:17:
[...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden waarom je de fysieke function keys per se nodig hebt, aangezien je aangeeft dat je ze heel de tijd gebruikt. Ik werk zelf veel met VMs, terminal applicaties (ssh sessies, e.d.), en dus heb ik zel wel eens nodig maar zoveel is dat nou ook weer niet. En als de fn toets indrukt krijg je gewoon de function keys op de touchbar, ook als je bijv in een Windows/Linux VM/Bootcamp zit.
Good question :).

Ik werk niet als ITer maar als strategie consultant. Dat betekend in de praktijk dat ik enorm veel in Powerpoint en Excel zit. En juist daar zijn toetsen als Escape, F2, F4 echt heel belangrijk, bijvoorbeeld voor "blind" Excellen zonder muis.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr Ton op 13-07-2018 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Mr Ton schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:45:
[...]

Sterker nog, als je in Bootcamp zit heb je alleen maar die functie row, dus dan wordt het nog minder nuttig ;).

[...]

Good question :).

Ik werk niet als ITer maar als strategie consultant. Dat betekend in de praktijk dat ik enorm veel in Powerpoint en Excel zit. En juist daar zijn toetsen als Escape, F2, F4 echt heel belangrijk, bijvoorbeeld voor "blind" Excellen zonder muis.
Je hebt dan nog twee alternatieven: instellen dat je bij Excel altijd de function keys ziet op de touchbar, en/of de shortcuts die de function keys hebben remappen naar een andere toets. Maar "blind" red je daar niet mee (want touch), en als je er aan gewend bent heb je natuurlijk niet zoveel aan het remappen.

Dat vind ik overigens wel een nadeel van Office for Mac (andere vinden dat wellicht een voordeel): dat op de Mac versie de shortcuts werken zoals je op Windows gewend bent, en niet zoals je in OSX gewend bent (F2 voor rename/edit zoals in Windows, terwijl dat op osx veelal Enter is). Bij de cross-platform ontwikkel tools die ik gebruik kun je dat meestal gewoon kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
ThomasG schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:19:
[...]
Je hebt dan nog twee alternatieven: instellen dat je bij Excel altijd de function keys ziet op de touchbar, en/of de shortcuts die de function keys hebben remappen naar een andere toets. Maar "blind" red je daar niet mee (want touch), en als je er aan gewend bent heb je natuurlijk niet zoveel aan het remappen.

Dat vind ik overigens wel een nadeel van Office for Mac (andere vinden dat wellicht een voordeel): dat op de Mac versie de shortcuts werken zoals je op Windows gewend bent, en niet zoals je in OSX gewend bent (F2 voor rename/edit zoals in Windows, terwijl dat op osx veelal Enter is). Bij de cross-platform ontwikkel tools die ik gebruik kun je dat meestal gewoon kiezen.
Jup, en dat zijn me teveel omwegen. Ik kocht vooral een mac voor de hardware, maar ook daarop zijn ze de voorsprong meer en meer uit handen aan het geven. Dus tijd voor nieuwe avonturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben toch overstag gegaan en heb de 13” met 16GB RAM gekocht. Ik heb besloten de touch bar een kans te geven, nu maar hopen dat ik hem echt volgende week al heb :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-04 00:25

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Als ze in die 13 inch nu eens een equivalent van een mx150 hadden gestopt, dan had ik er ook een aangeschaft. Die 15 inch is me gewoon echt te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

15 inch heeft ook nog het nadeel is dat de dedicated GPU náást een vrij simpele intel HD GPU zit. Bij gewoon bureaublad werk heb je dus feitelijk een minder goede GPU dan in de 13 inch. Tel daarbij op dat er een hogere resolutie moet worden aangestuurd dus eind van het liedje is toch dat je met diverse taken mindere desktop performance hebt. Dit was iig in de 2017 modellen al zo las ik.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2018 00:56 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet helemaal correct. Die AMD GPU wordt vanzelf ingeschakeld wanneer dat nodig is. Je kunt in de systeemvoorkeuren echter ook instellen dat ie altijd de AMD GPU moet gebruiken. Die Intel GPU die erin zit is niet veel anders als wat er in de 13" zit. Het enige verschil is dat in de 13" alleen maar die Intel zit. De performance met die hogere resolutie is op beide GPU's prima. Het wordt alleen een probleem om daar iets als een 5K scherm mee aan te sturen. Dat zal echter nooit gebeuren want een extern scherm forceert het gebruik van de AMD GPU.
Deze setup is ontstaan om het maximale uit de accu te persen zonder dat je heel veel performance moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zie niet wat er "niet helemaal correct" is? De UHD 630 is gewoon een duidelijk stukje langzamer dan de Iris Plus 655. Tel daarbij op dat er een hogere schermresolutie moet worden aangestuurd en je hebt dubbel verlies zolang de AMD GPU niet wordt ingeschakeld. En bij normaal desktopwerk wordt dat helemaal niet gedaan; pas als je in 3d applicaties of games gaat zitten.

Hier zie je een vergelijking tussen de UHD 630 / Iris Plus 650 (er zit wel een typfoutje in want de UHD 620 bestaat niet, ze bedoelen hier echt de 630 aangezien je een 620 en UHD 620 kan selecteren. Die laatste moet dus UHD 630 zijn, en dan heb je nog niet eens een vergelijking met de 655 want die staat nog niet online. De verschillen zijn dus nog groter.

Dit "probleem" wordt overigens al her en der bij de 2016 en 2017 modellen beschreven dus is echt geen grote nieuwe verrassing ofzo. We moeten het wel in perspectief zien; natuurlijk merk je er bij normaal gebruik niets van. Maar de desktop ervaring is iets minder vloeiend en in bepaalde gevallen is dat echt duidelijk merkbaar lees ik.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2018 01:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet helemaal correct omdat je schromelijk aan het overdrijven bent. Die Intel GPU is prima in staat om het retina scherm van de 15" zonder problemen aan te sturen. Sterker nog, het kan een 4k @ 60Hz scherm ook prima zonder issues aansturen. Pas bij 5K resoluties kom je in de problemen. Wat je hier vergeet is dat we deze retina schermen met zelfde resolutie al in 2012 hadden. De GPU setup stamt zelfs van voor die tijd maar is vanaf 2012 ook in de retina MBP's gebruikt. De Intel was toen al geen issue terwijl dat toch echt een beduidend langzamere GPU is dan wat we nu hebben. Tegenwoordig hebben we er ook nog eens hardware acceleratie bij wat weer wat extra performance geeft. Het is er uiteindelijk alleen maar sneller op geworden.

Performance issues met GPU's worden al sinds jaar en dag beschreven. Vaak zijn dat issues die ontstaan wanneer de machine onder load is en het niet eens geheel op conto van de GPU geschreven kan worden. In het verleden hebben we echter ook gezien dat macOS zelf de oorzaak was van kleine performance issues op grafisch gebied. Die had je dan ook bij beide GPU's. En zo zijn er meer oorzaken.

Het echte verhaal ligt aanzienlijk genuanceerder en dat is ook exact wat je in de praktijk ziet. Helaas staat het internet op dit soort vlakken bomvol met theoretisch geneuzel en mensen die totaal niet geïnteresseerd lijken te zijn in het oplossen van het probleem. De oorzaak wordt dan ook nooit gezocht en dus nooit gevonden. Nog afgezien van het feit dat ze iedere GPU lijken te behandelen alsof het een high end ding is waar je mee moet gamen (op idioot hoge settings ook). Dat doe jij hier ook gezien de link die je plaatst. Je lijkt niet te begrijpen wat ze daar benchen en dat je dit niet 1 op 1 terug kunt vertalen naar performance binnen macOS.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 14-07-2018 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:47:
15 inch heeft ook nog het nadeel is dat de dedicated GPU náást een vrij simpele intel HD GPU zit. Bij gewoon bureaublad werk heb je dus feitelijk een minder goede GPU dan in de 13 inch. Tel daarbij op dat er een hogere resolutie moet worden aangestuurd dus eind van het liedje is toch dat je met diverse taken mindere desktop performance hebt. Dit was iig in de 2017 modellen al zo las ik.
Mijn 15" rMBP Early 2013 (die ik misschien ga vervangen door een 2018 met 32GB RAM) heeft een Intel HD 4000 en 650M. De intel GPU kan het allemaal prima aan, enkel bij veel grafisch geweld merk je dat hij het moeilijk heeft. Maar in die gevallen zit je veelal toch aan het netstroom, en dan kun je netzogoed gewoon de 650M gebruiken. De simpele intel GPU in de 15" is dus gewoon goed genoeg voor de meeste taken, en op de momenten dat je de AMD echt nodig hebt zit je veelal tochal aan het netstroom (extern scherm, zware taken, e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
De meeste dingen die je ziet op je scherm, wordt door de processor afgehandeld en niet door GPU.
Behalve wat je in de Window zelf ziet wordt door de GPU gerenderd.

Daarnaast wordt de kloksnelheid opgevoerd zodra je de Macbook (Ik bedoel laptop) aan het netstroom hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 02:32:
Het is niet helemaal correct omdat je schromelijk aan het overdrijven bent. Die Intel GPU is prima in staat om het retina scherm van de 15" zonder problemen aan te sturen. Sterker nog, het kan een 4k @ 60Hz scherm ook prima zonder issues aansturen. Pas bij 5K resoluties kom je in de problemen. Wat je hier vergeet is dat we deze retina schermen met zelfde resolutie al in 2012 hadden. De GPU setup stamt zelfs van voor die tijd maar is vanaf 2012 ook in de retina MBP's gebruikt. De Intel was toen al geen issue terwijl dat toch echt een beduidend langzamere GPU is dan wat we nu hebben. Tegenwoordig hebben we er ook nog eens hardware acceleratie bij wat weer wat extra performance geeft. Het is er uiteindelijk alleen maar sneller op geworden.
Dat is niet helemaal waar, met name in de 2012 13" was de intel toch wel een probleem. Het scrollen bijvoorbeeld was verre van soepel. Ik heb deze zelf gehad en heb hem vrij snel weggedaan omdat het gewoon niet lekker werkte.

Tegenwoordig is het inderdaad geen probleem meer zelfs op 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
13" != 15" ;) Het moge dan 2" schelen maar qua specs is het verschil aanzienlijk. Overigens is je verhaal ook niet helemaal waar. De mensen die het scroll probleem ervoeren gebruikten Safari en zagen het probleem op iedere machine ongeacht de configuratie (die zijn dus naar een winkel gegaan en hebben daar zo'n beetje iedere Mac geprobeerd).

Er zijn 3 redenen waarom mensen die traagheid ervaren en geen van allen hebben ook maar iets met de computing power van de GPU te maken:
Reden 1: Dit is net zoiets als LED en TL licht. Er zullen maar een paar mensen klagen over het het feit dat dit licht enorm flikkert. De rest van de wereld zal het niet opmerken. Sommigen zijn nou eenmaal heel gevoelig voor minutieuze verschillen in snelheid/soepelheid.

Reden 2: de technische implementatie van o.a. scrolling en de grafische opbouw van het systeem. In tegenstelling tot Mojave zijn voorgaande macOS en MacOS X versies niet volledig Metal en is dus ook lang niet altijd de GPU hetgeen die de verwerking doet. Daarbij komt ook dat de scrolling engine van diverse apps in de loop der tijd is gewijzigd. Onlangs is de laatste app ook gedaan: Safari op iOS. De oude scrolling engines hadden diverse bugs. Als je vanaf macOS Lion terugkijkt in de changelogs zul je ook diverse malen dit terug zien.

Reden 3: zoals eerder al genoemd: load van de machine. Workload van een computer heeft impact op van alles en nog wat waaronder dus ook het grafische gedeelte (met name vroeger toen veel nog door de CPU werd afgehandeld).

Reden 1 en in zekere zin reden 3 zul je altijd terugzien komen maar wel bij een hele kleine groep mensen.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 15-07-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

reviews: MSI GT75 - Zware jongen met i9 en GTX 1080

Toch weer mooi om te zien dat Apple zo’n i9 met 32gb en 4TB SSD in een MacBook pro formaat weet te vouwen. En dan alle klachten dat Apple te duur is... ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Bestelling geplaatst: van een 15'' Mid 2015 naar een 13'' 2018.
Ben erg benieuwd wat ik ga merken van de prestaties. Ik had de 15'' nodig voor mijn studie, maar ik merkte dat de 12'' MacBook eigenlijk al genoeg was voor mij. Ik wilde alleen geen duo-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 07:26
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:07:
reviews: MSI GT75 - Zware jongen met i9 en GTX 1080

Toch weer mooi om te zien dat Apple zo’n i9 met 32gb en 4TB SSD in een MacBook pro formaat weet te vouwen. En dan alle klachten dat Apple te duur is... ;)
Dit is wel een hele kromme vergelijking. Je weet wel dat er ook 1080gtx inzit? Die verstookt al ruim 150 watt. Apple werkt daarbij met een hele energiezuinige polaris chip van AMD.

Ik ben ook heel erg benieuwd of de i9 in de nieuwe macbook geen last krijgt van thermal throttling, plus het feit of die de turboboost wel max haalt. Er zit een keer een beperking aan hoe dun je kan gaan met zulke krachtige cpu’s.

Alienware 51M * 32GB * i9 9900k 3,6 GHz * 236Gig SSD intel optane * 1tb 2,5 ssd Samsung Evo * RTX 2080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Dark Master schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Ik ben ook heel erg benieuwd of de i9 in de nieuwe macbook geen last krijgt van thermal throttling, plus het feit of die de turboboost wel max haalt. Er zit een keer een beperking aan hoe dun je kan gaan met zulke krachtige cpu’s.
Onder volle load hebben ze last van thermal throttling, wat ook gewoon staat aangegeven op het moment dat je hem samenstelt. Maar dat hebben de voorgaande rMBPs met een i7 ook. Het is alleen zo dat wanneer de load netjes verdeelt is over de cores en hij niet langdurig op 100% load draait je er wel een voordeel van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-03 15:02
Ze hebben last van throttling, maar ik vind dat het pas laat begint.

Ik denk wel niet dat hij de boost van 4,8 lang gaat volhouden. Apple laat de fans niet heel snel super hard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343906

martijnmartijn schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:24:
Bestelling geplaatst: van een 15'' Mid 2015 naar een 13'' 2018.
Ben erg benieuwd wat ik ga merken van de prestaties. Ik had de 15'' nodig voor mijn studie, maar ik merkte dat de 12'' MacBook eigenlijk al genoeg was voor mij. Ik wilde alleen geen duo-core.
Benieuwd naar je ervaringen! Plaats je daar het één en ander van hier? Zullen meerderen hier wel kunnen waarderen denk ik, waaronder mijn persoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dark Master schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Dit is wel een hele kromme vergelijking. Je weet wel dat er ook 1080gtx inzit? Die verstookt al ruim 150 watt. Apple werkt daarbij met een hele energiezuinige polaris chip van AMD.

het punt is dat als je deze specs naast de nieuwe pro legt ze op de GPU na redelijk vergelijkbaar zijn. Met de pro krijg je meer draagbaarheid en design, met de msi krijg je meer GPU. Maar Je ziet maar weer dat laptops met vergelijkbare hardware nauwelijks goedkoper zijn dan MacBooks.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:44:
[...]
het punt is dat als je deze specs naast de nieuwe pro legt ze op de GPU na redelijk vergelijkbaar zijn. Met de pro krijg je meer draagbaarheid en design, met de msi krijg je meer GPU. Maar Je ziet maar weer dat laptops met vergelijkbare hardware nauwelijks goedkoper zijn dan MacBooks.
Die MSI heeft weer zo'n typische semi-gamer look and feel en zo'n "ouderwets" trackpad dat net niet genoeg genoeg is. Zo'n ding is misschien leuk als je ergens weggestopt zit, maar daar kan je toch niet mee aankomen bij een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De discussie over de nieuwe (2018) MacBook Pro kan beter worden voortgezet in het daarvoor bestemde topic: [MacBook Pro 2018] Ervaringen & Discussie

Dit topic nl. eerder bedoeld voor de vorige generaties (pre-2016) MacBook Pro's. Met ruim 10.000 reacties en een topicstart uit 2012 is het eigenlijk wel toe aan een nieuw deel. Als iemand een nieuw deel opzich wilt nemen, laat het dan even weten. Dan kan deze in het archief :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
De batterij van m'n 15 inch retina MacBook pro 2012 is door de Apple store vervangen. Kwam er op neer dat er een nieuwe topcase met nieuwe batterij, toetsenbord, speakers en trackpad is geplaatst.

Issue dat ik thuis meteen merkte is dat hij erg traag werkt en de fans zeer regelmatig op full speed gaan draaien.

Om uit te sluiten dat het aan de software op m'n Mac lag een complete clean installatie gedaan van Mac os. Maar zelfs de eerste configuratie wizard was traag en met fans op volledige snelheid.

De Apple hardware test laat geen issues zien.

Op de Apple.com community heeft men het over een defecte webcam kabel. De webcam heeft echter geen issues en werkt met Photobooth eigenlijk zonder problemen.

Iemand nog tips wat het mogelijk kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:01
Ze hebben er een puinhoop van gemaakt en mogen het nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begin eerst eens met een SMC en NVRAM reset. Wanneer ze veel dingen vervangen kan daardoor nog wel eens die SMC en NVRAM voor problemen zorgen. Resetten kan dat oplossen. Je kunt ook even de temperatuur en de activity monitor in de gaten houden om te zien of er geen gekke dingen gebeuren zoals processen die hangen. Wanneer niks van dat helpt rest je een trip terug naar de winkel. Als ze in feite de hele Mac uit elkaar moeten schroeven is de kans aanwezig dat ze iets zijn vergeten of iets niet helemaal goed hebben teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
Bedankt @jadjong en @ppl ga beiden nog even proberen. Had er a een uitgevoerd maar dat gaf niet echt een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 13:28
Mijn 13" MBP model 2012 is door verschillende reanimaties (SSD, nieuwe batterij) eigenlijk zo goed als nieuw, alleen doet mijn SD slot het al jaren niet (sd-kaarten komen er enkel read only in) en heb ik het idee dat ook mn USB-poorten langzamerhand beginnen te sterven. Iemand tips, ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik dacht aan dit scherm voor mijn 2017 MacBook Pro.
Ik wil dit ook combineren met mijn Windows Desktop, aangezien ik niet meer intensief game ben ik eigenlijk niet zo heel veel meer met mijn 144hz 1440p BenQ.

Daarom dit scherm dus:

https://www.techradar.com/reviews/benq-ex3501r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mooi scherm inderdaad, ik heb er zelf een 4K scherm aan gehangen. Hou er wel rekening mee dat True Tone alleen werkt op het UltraFine 4K/5K scherm van LG. Night Shift werkt trouwens wel gewoon goed bij mij, wel logisch natuurlijk maar ik was eerst even bang dat Apple dit ook weer alleen op de UltraFine monitoren zou inschakelen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Nuja ik heb een 2017 Macbook, dus truetone gaat sowieso niet werken. Ik heb nog geen plannen van een upgrade te doen naar 2018. Ik vind het de moeite eigenlijk niet, mijne is nog perfect voor de taken.

De reden waarom ik niet kijk naar die LG, is dat dat scherm geen OSD heeft. Als ik dan swap naar Windows heb niet al te veel controle.
Ik heb een keertje ultrawide HD gebruikt en ik vond die resolutie wel sweet. 4K en 5K zijn me nog een stapje te ver.

(Men desktop heeft een 1080 aanboord en die speelt mijn basis games redelijk goed)

Misschien dat ik in de toekomst vol voor MacOS ga en een eGPU ga halen dan denk ik dat ik met deze resolutie de sweet spot ga hebben qua performantie en plaats. Ik vind het curved wel iets speciaal eigenlijk, het is mij iets meer waard dan echt 4K te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is inderdaad een persoonlijke afweging en als ik je argumenten zo lees maak je de goede. Ga je veel plezier van hebben! Prijs/kwaliteit een erg mooie monitor inderdaad!

Ik heb zelf lang getwijfeld tussen 60Hz/4K of 1440p/144Hz en uiteindelijk gegaan voor de eerste.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
DeNachtwacht schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:48:
Het is inderdaad een persoonlijke afweging en als ik je argumenten zo lees maak je de goede. Ga je veel plezier van hebben! Prijs/kwaliteit een erg mooie monitor inderdaad!

Ik heb zelf lang getwijfeld tussen 60Hz/4K of 1440p/144Hz en uiteindelijk gegaan voor de eerste.
Ik ga eerlijk zijn, toen ik eind vorig jaar een scherm wou aankopen ging ik er nog vanuit dat ik echt de pure toffe FPS ervaring wou. De rest was niet nodig.

Daarom was ik gegaan voor een 144Hz 1440p paneel; ook al haal ik met een 1080GTX overal wel een goede fps. Ik heb toch de afweging gemaakt dat ik eigenlijk niet meer zoveel game en zeker niet op een "pro" niveau om met al die eye candy te werken.

De spellen die ik momenteel speel (WoW, Total War series) hebben echt geen 144Hz /FPS nodig om goed aan te voelen. 100Hz is meer dan voldoende. Dan ga ik liever voor een iets groter scherm die software HDR ondersteuning heeft in MacOS en Windows. Beide van m'n current games zullen daar wel zeer goed op draaien.
Moest ik dan ooit echt stoppen met een dedicated Desktop, kan ik dat scherm nog gebruiken voor de Macbook en een eGPU kopen.
Vanaf nu kan die oplossing alleen maar beter worden met de tijd hé, kaarten worden beter en support wordt verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik kan je nu al melden dat ik aan mijn Macbook Pro 2018 een NVIDIA GTX 1080 eGPU gekoppeld heb zitten en op wat "haken en ogen" na werkt het allemaal prima. Alleen G-Sync krijg ik helaas niet aan de praat.

Erg mooi want ik moest mijn desktop eigenlik weer eens gaan upgraden, dan zit je zo aan meer dan €1000 dus ik dacht laat ik het dan goed doen en wel meteen de beste GPU kopen zodat ik er lang plezier van heb ook al game ik er niet eens zo heel veel mee. Tot mijn grote verrassing draaien zelfs zware titles als Tomb Raider 2013 of PUBG op een (voor mij) acceptabele 60FPS op 4K resolutie :).

Zeker een aanrader dus mocht je in die richting aan het overwegen zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mufana
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06-2023
Hoe zijn de ervaringen met bestellen van een MacBook bij MacVoorMinder. Lijkt een betrouwbare site te zijn. Staan ook veel goeie reviews op. (Hoewel daar natuurlijk ook de russen achter kunnen zitten!) :9
Maar goed, ik ben van plan daar iets te gaan bestellen. Hebben de tweakers er een beetje goeie ervaringen mee!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mufana schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:46:
Hoe zijn de ervaringen met bestellen van een MacBook bij MacVoorMinder.
Ik heb hem persoonlijk wel eens ontmoet, omdat ik meerdere malen hardware aan hem heb verkocht. Ik heb zelden zin om zelf tweedehands te verkopen dus dan mail ik hem voor een handelaarsprijs. Persoonlijk vind ik het een goeie gast, en vertrouw ik hem.

Maar je kunt ook KvK checken: https://www.kvk.nl/orders...en/?q=mac%20voor%20minder

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 05-08-2018 20:52 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Pagina: 1 ... 125 ... 128 Laatste