Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:17
ApOE schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:52:
Ik wil graag zakelijk/semi-prive mijn eerste Macbook aanschaffen maar staar me blind op de "oude" vs. nieuwe modellen.

Op mijn werk gebruik ik een losse monitor, toetsenbord + muis icm. mijn laptop en een remote desktop verbinding.

Qua specificaties past een 2015 model het beste bij me, daar zitten immers "gewone" USB aansluiting + HDMI op. Ook voel ik helemaal niet voor de touchbar op de nieuwe modellen...

Doe ik er op dit moment goed aan om een "oud" (2015) model te kopen, of loop ik binnen no-time qua performance, techniek en ondersteuning achter op de huidige modellen?

ik overweeg het volgende model te kopen: Apple MacBook Pro Retina 15,4'' 16/256SSD - 2,5GHz.
Ik heb zelf ook een mid2015 model, die voldoen nog prima. Laatste updates, snel genoeg en inderdaad HDMI en usb. Weet niet hoeveel geld het scheelt maar het is makkelijk bespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wokkelz schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:08:
[...]

Ik heb zelf ook een mid2015 model, die voldoen nog prima. Laatste updates, snel genoeg en inderdaad HDMI en usb. Weet niet hoeveel geld het scheelt maar het is makkelijk bespaard :)
Ik heb wel de Touchbar versie een ik kan je vertellen dat ik voor het eerst het gevoel van een miskoop heb bij Apple. Maar Windows vind ik niet fijn en ik heb geen zin in geklooi met Linux (mbt power management, video drivers e.d.). Desondanks weet ik nog niet of mijn volgende nog wel een Apple wordt.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-01 00:40
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:58:
[...]

Ik heb wel de Touchbar versie een ik kan je vertellen dat ik voor het eerst het gevoel van een miskoop heb bij Apple. Maar Windows vind ik niet fijn en ik heb geen zin in geklooi met Linux (mbt power management, video drivers e.d.). Desondanks weet ik nog niet of mijn volgende nog wel een Apple wordt.

En waarom heb je dat gevoel? Ik sta namelijk op het punt om zakelijk een macbook pro aan te schaffen. Het zal mijn eerste mac worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:58:
[...]

Ik sluit mij hier ook een beetje bij aan. Mijn huidige Mid 2017 15" is mijn tiende Apple device (3e 15" Macbook Pro Retina) en qua toetsenbord/trackpad de slechtste. Mijn oude onderstaande (signature) was echt een stuk beter all round.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 15-12-2017 17:09 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Menace_1981 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:01:
[...]

En waarom heb je dat gevoel? Ik sta namelijk op het punt om zakelijk een macbook pro aan te schaffen. Het zal mijn eerste mac worden.
Ai, zou ik nu iemand weerhouden van de overstap naar macos? :)

Nou miskoop omdat hij niet sneller is dan mijn MBP uit 2013. Ik had niet veel verwacht in performance winst maar toch wel een beetje. Ik doe veel software ontwikkeling. Waaronder grote java projecten. Deze bouwen gewoon niet sneller dan op de vergelijkbare mbp uit 2013. Daarnaast ben ik ontevreden over het nieuwe keyboard en laten we maar niet beginnen over die Touchbar. Dat is een gimmick waar ik alleen hinder van ondervindt. Ik raak hem regelmatig per ongeluk aan tijdens het typen. Dat ik geen functie keys of escape meer heb kan me eigenlijk niet boeien omdat ik meestal op een 60% keyboard werk waar ik die uberhaupt niet heb.

Van de hardware baal ik dus wel een beetje, maar macos is toch nog steeds erg fijn. Zoals iemand anders ook al had aangegeven, hoge resolutie schermen worden gewoon zonder problemen ondersteund. Scaling onder Windows is gewoon niet goed. En mbt linux is er kwa laptop eigenlijk maar 1 keus en dat is Dell. De XPS of Precision 5510 (inmiddels misschien een hogere serie).

Alleen ben je dan gebonden aan de 'oude' off the shelf ubuntu die door Dell meegeleverd wordt, of je moet aan de slag met de drivers. En zelfs dan is powermanagement beneden de maat. En daar wil ik als ik moet werken mijn tijd niet aan verdoen.

Ik heb deze mbp ook op de zaak gekocht. En ondanks mijn twijfels kan ik nog niet zeggen wat ik dan als alternatief zou kiezen. Ohja, op dit moment gewoon de 'oude' variant van de mbp. De versie zonder touchbar.

edit: ohja, misschien is de nieuwe mac mini iets voor mij. Als het goed is komt die er binnenkort aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

repsaj schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:25:
[...]

Dat magneet dingetje boeit me dus niet :P Het gaat mij er omdat ik m'n oude kabels wil kunnen hergebruiken ipv nieuwe hoeven aan te schaffen. Zo heb ik op m'n MacSafe gen 1 een verloopje gezet waardoor die ook werkt als MacSafe 2 adapter. Nu zoek ik dus iets dat van MacSafe2 een USB-C maakt.
https://www.kickstarter.c...n-any-cable-into-a-type-c

Ik heb 'm, en hij werkt. Maximaal 45W.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:42:
grote java projecten. Deze bouwen gewoon niet sneller dan op de vergelijkbare mbp uit 2013.
Denk je dat? Of weet je dat?
Daarnaast ben ik ontevreden over het nieuwe keyboard en laten we maar niet beginnen over die Touchbar.
Tsja, dat keyboard... Het is superdun, maar ook erg gevoelig voor vuil. De TouchBar zelf gebruik ik niet zo veel, maar TouchID werkt dan weer erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet ik. Ik heb ze naast elkaar gezet en exact dezelfde projecten laten builden.
Ik denk trouwens niet dat dit een probleem is van Apple. Maar de intel CPU's zijn de laatste 4 jaar
niet echt noemenswaardig veel sneller geworden. De focus ligt volgens mij veel meer op energie verbruik. Dat is op zich prima, maarja ik had meer snelheidswinst gehoopt dan zeg maar geen.

De GPU is wel wat sneller, maar dat is voor mij niet echt de bottleneck.

[...]

Tsja, dat keyboard... Het is superdun, maar ook erg gevoelig voor vuil. De TouchBar zelf gebruik ik niet zo veel, maar TouchID werkt dan weer erg lekker.
[/quote]

Gelukkig hoef ik die niet zo vaak te gebruiken. Ik werk 99% van de tijd op mijn zelfgebouwd 60% keyboardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
Bedankt voor de uitleg.

Ik ben geen IT’er en voor mijn werk heb ik een goed office pakket nodig. Wat de nodige rekenkracht vereist is dat ik een heleboel tabbladen in mijn chrome heb openstaan ;-)

Dus in die zin denk ik dat de macbook snel genoeg is. Het toetsenbord moet wel goed zijn, maar denk dat ik deze wel fijn ga vinden.

Denk dat ik toch maar de stap ga wagen. Ben mij al maanden aan het orienteren en heb echt alle windows vs mac os videos op youtube gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Menace_1981 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:09:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Ik ben geen IT’er en voor mijn werk heb ik een goed office pakket nodig. Wat de nodige rekenkracht vereist is dat ik een heleboel tabbladen in mijn chrome heb openstaan ;-)

Dus in die zin denk ik dat de macbook snel genoeg is. Het toetsenbord moet wel goed zijn, maar denk dat ik deze wel fijn ga vinden.

Denk dat ik toch maar de stap ga wagen. Ben mij al maanden aan het orienteren en heb echt alle windows vs mac os videos op youtube gezien.
Als je al lang Windows gebruikt zal het even wennen zijn maar als je daar doorheen bent mis je niks.
Behalve ALT-LINKERMUISKNOP-DRAG.. :). In linux sleepte ik daar altijd m'n windows mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
Menace_1981 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:09:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Heb je wel ook goed gekeken naar de verschillen in office op OSX en Windows? Ik prefereer voor thuis gebruik een MacBook, maar de office productiviteit op Windows is echt vele malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
Slomy schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:17:
[...]

Heb je wel ook goed gekeken naar de verschillen in office op OSX en Windows? Ik prefereer voor thuis gebruik een MacBook, maar de office productiviteit op Windows is echt vele malen hoger.
MS Office is een eis, omdat al mijn klanten daarmee werken. Daarom dacht ik om Office 365 voor mac te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
Menace_1981 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:20:
[...]

MS Office is een eis, omdat al mijn klanten daarmee werken. Daarom dacht ik om Office 365 voor mac te halen?
Check het even goed, misschien is het de laatste tijd helemaal bij getrokken. Voorheen vond ik in ieder geval de Windows office versies vele malen beter dan de OSX versies en was ik vele malen productiever op een Windows omgeving (zeker excel).
Misschien kan iemand hier daar een meer recentere beleving over posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:58:
Dat weet ik. Ik heb ze naast elkaar gezet en exact dezelfde projecten laten builden.
Een procent of 5 zou je er toch uit moeten krijgen, alleen al met de rauwe CPU. Als je een clean build doet, die normaal twee minuten duurt, zou het toch meetbaar moeten zijn. Ook die SSD is sneller geworden, maar ik kan niet zo gauw het verschil in IOPS vinden.

Maar goed, al met al is dat peanuts. Ik kijk zelf voornamelijk naar de mate van "gezeik" dat ik heb met de machine. Die is minimaal, op het toetsenbord na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:24
Menace_1981 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:20:
Je kunt veilig een minder recente MacBook Pro kopen. Ik heb zelf een mid 2012 15" retina en die doet nog dagelijks dienst als machine waarop ik ontwikkel, developers aanstuur, offertes maak voor klanten, powerpoints van marketing afkraak. Ik gebruikte tot voor kort de offline office variant en dan Mac Mail en Agenda, maar dat werkt niet zo handig in meer MS georiënteerde omgevingen (ook bij klanten). Net van de week Office365 aangeschaft en dat werkt vlekkeloos.

Ik hoor inderdaad ook dat mensen wat minder tevreden zijn met de laatste iteratie MacBooks, maar met eerdere kan je bijna niet mis. Na 5 jaar voelt mijn Macbookje nog prima aan, batterij duur is ook nog goed en ik zie (zelfs als gadget nerd) weinig redenen om een nieuwere aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
leto001 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:36:
[...]

Je kunt veilig een minder recente MacBook Pro kopen. Ik heb zelf een mid 2012 15" retina en die doet nog dagelijks dienst als machine waarop ik ontwikkel, developers aanstuur, offertes maak voor klanten, powerpoints van marketing afkraak. Ik gebruikte tot voor kort de offline office variant en dan Mac Mail en Agenda, maar dat werkt niet zo handig in meer MS georiënteerde omgevingen (ook bij klanten). Net van de week Office365 aangeschaft en dat werkt vlekkeloos.

Ik hoor inderdaad ook dat mensen wat minder tevreden zijn met de laatste iteratie MacBooks, maar met eerdere kan je bijna niet mis. Na 5 jaar voelt mijn Macbookje nog prima aan, batterij duur is ook nog goed en ik zie (zelfs als gadget nerd) weinig redenen om een nieuwere aan te schaffen.
Ik zat even naar je specificaties te kijken opzich klopt het wel. Maar ik zie zelf wel in om een nieuwe Macbook te halen. omdat het gewoon een stuk sneller 10-bit display en hogere bandbreedte hebt met de poorten en intern geheugen. Zelfs voor een persoon die weinig achter laptop zit, wil ik gewoon vlammen.

Het ligt er maar net aan wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
leto001 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:36:
[...]

Bedankt voor je toelichting.

Aangezien ik nu nog vol gebruik wil maken van de fiscale regelingen als net gestarte zzp’er ben ik van plan om een nieuwe macbook pro te halen. Die 15 inch met 512 gb ssd en 560 dacht ik met 4 gb werkgeheugen. Daar kan ik dan een aantal jaren mee vooruit denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:17
Menace_1981 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:40:
[...]

Bedankt voor je toelichting.

Aangezien ik nu nog vol gebruik wil maken van de fiscale regelingen als net gestarte zzp’er ben ik van plan om een nieuwe macbook pro te halen. Die 15 inch met 512 gb ssd en 560 dacht ik met 4 gb werkgeheugen. Daar kan ik dan een aantal jaren mee vooruit denk ik dan.
4GB? Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ze beginnen allemaal met 8. Ik denk dat hij/zij het VRAM bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Berlinetta schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 00:36:
[...]

Nee, want OP wil de 15" en het base model heeft al 16 GB :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
Berlinetta schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 00:36:
[...]

Ik bedoel de Radeon Pro 560 met 4 gb werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Het moederbord van de 2013 macbook pro van mijn vriendin is vervangen, en tegelijkertijd hebben ze er het nieuwste besturingssysteem opgezet. Is het mogelijk om dan de bestanden met time machine terug te zetten zonder dat het oude besturingssysteem teruggezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Ik heb sinds kort dat op mijn MBP Early '15 de touchpad en keyboard soms niet meer werken.

De ene keer alleen de touchpad niet, de andere keer het toetsenbord niet. Vandaag beide niet. Als ik een externe toetsenbord en muis aansluit kan ik daar wel op werken.

Je zou verwachten dat het hardware gerelateerd is. Echter als ik een PRAM reset uitvoer dan werkt alles weer voor 1 dag of 2 dagen. Het maakt niet uit of ik hem in sleep modus of shutdown geef.

Iemand al eens meegemaakt? Aangezien het na die PRAM reset wel weer werkt vermoed ik dat het een software matig probleem is en niet hardware matig. Heb nog niet eens zo heel lang geleden (oktober) een schone install van High Sierra gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zal wellicht aan mij liggen maar kwam eerst vandaag tot de 'ontdekking' dat het best wel handig is om, wanneer je een interessant artikel hebt gelezen op een site wat je wilt bewaren, je dat heel gemakkelijk kan doen door betreffende webpagina eerst in leesmodus te zetten en vervolgens als PDF-je te exporteren. Krijg je geen onnodige fratsen in je PDF-je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennisCle schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:02:
Het moederbord van de 2013 macbook pro van mijn vriendin is vervangen, en tegelijkertijd hebben ze er het nieuwste besturingssysteem opgezet. Is het mogelijk om dan de bestanden met time machine terug te zetten zonder dat het oude besturingssysteem teruggezet wordt?
Ja toch? TIAS :P

-edit-
Woeps, zie nu pas dat dit draadje zo dood is dat die reactie al bijna een half jaar oud is :P

[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 03-05-2018 14:32 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

WhatsappHack schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:32:
Woeps, zie nu pas dat dit draadje zo dood is dat die reactie al bijna een half jaar oud is :P
Op zich wel passend als het over Time Machine gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
mickjuh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:37:
Ik heb sinds kort dat op mijn MBP Early '15 de touchpad en keyboard soms niet meer werken.

De ene keer alleen de touchpad niet, de andere keer het toetsenbord niet. Vandaag beide niet. Als ik een externe toetsenbord en muis aansluit kan ik daar wel op werken.

Je zou verwachten dat het hardware gerelateerd is. Echter als ik een PRAM reset uitvoer dan werkt alles weer voor 1 dag of 2 dagen. Het maakt niet uit of ik hem in sleep modus of shutdown geef.

Iemand al eens meegemaakt? Aangezien het na die PRAM reset wel weer werkt vermoed ik dat het een software matig probleem is en niet hardware matig. Heb nog niet eens zo heel lang geleden (oktober) een schone install van High Sierra gedaan.
Heb je een opgezwollen batterij?
Denkt jouw Macbook dat er een draadloze toetsenbord of muis is aangesloten?
(Dit kan je zien bij de touchpad instelling)

Hierin staat nog meer wat je kunt onderzoeken:
https://www.ifixit.com/An...oard-trackpad+not+working

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mickjuh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:37:

Ik denk persoonlijk dat dit een moederbord probleem is. Het toetsenbord en je trackpad hebben beide een eigen connector op het moederbord. Het feit dat ze gelijk falen (op 2 aparte connectors) komt zelden voor.

Je geeft aan dat een PRAM reset de problemen tijdelijk weer oplost. Dat klopt, de pram reset reset de waarden namelijk die ervoor zorgen dat bv een camera die niet werkt, trackpad die het niet etc, tijdelijk weer werken.

Maar op den duur, raakt het moederbord weer in de war. het feit dat het wel werkt na de reset, geeft aan dat de topcase (behuizing die toetsenbord, trackpad en accu omvat) niet kapot is. Uiteraard, het kan wel. Maar is niet waarschijnlijk.

Heb je nog garantie op de Mac of heb je deze binnen de EU gekocht? Dan heb je recht op consumentenrecht en kan de mac kosteloos (met aantonen van bon) gerepareerd worden. Zeer vermoedelijk een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Idutchman schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:11:
[...]
Je geeft aan dat een PRAM reset de problemen tijdelijk weer oplost.

[...]

Heb je nog garantie op de Mac of heb je deze binnen de EU gekocht? Dan heb je recht op consumentenrecht en kan de mac kosteloos (met aantonen van bon) gerepareerd worden. Zeer vermoedelijk een nieuw moederbord.
Mijn toetsenbord en trackpad werken nu al een paar maanden niet meer. Heb ook al een lange tijd geen PRAM reset gedaan dus weet niet of dit nog werkt. Ik heb een paar maand geleden nog wel eens gehad dat het toetsenbord en muis sporadisch een dag weer werkte. Helaas was het de volgende dag weer mis. Hierdoor dacht ik dat er iets misschien wel los zat wat die dag misschien weer even connectie maakte.

Nee ik heb geen garantie meer. Heb hem bij een Nederlandse webwinkel gekocht (april 2015). Echter zag ik in augustus 2017 dat ik last had van coatingsproblemen op de monitor in de hoeken. Apple had een gratis vervangingsprogramma en daar heb ik gebruik van gemaakt. Aangezien ik geen officiële Apple store in de buurt had heb ik hem naar Amac gebracht. Zij hebben namens het vervangingsprogramma van Apple een nieuwe monitor op mijn Macbook Pro geplaatst die ik in september 2017 weer terug kreeg.

Echter 2 weken later na gebruik is mijn M.2 SSD volledig gecrashed (inmiddels oktober 2017). Normaal gesproken zijn deze SSD erg robuust en zouden deze zeker niet na 2,5 jaar volledig onbruikbaar moeten zijn. Ik vond het vreemd dat dit gebeurde vlak nadat mijn MBP open is gehaald om de monitor te vervangen maar hoe bewijs je dat het door de vervanging is gekomen?

Dus ik zocht contact op met Apple maar aangezien ik geen garantie meer heb en ze het probleem niet leggen bij de vervanging van de monitor stelde ze zelf voor dat ik de MBP inleverde. Ik zou de MBP dan een tijdje kwijt zijn en zou dan moeten betalen voor een nieuwe SSD. Had zelfs nog wel gevraagd of er op de SSD niet langer garantie zat maar dat was volgens hun niet zo.

Ik heb toen een SSD van een collega uit een MBA in mijn eigen MBP geplaatst om uit te sluiten of het aan de SSD lag of aan een controller/moederbord. De SSD van mijn collega bootte direct in MacOS. Toen ik mijn SSD terug plaatste was hij volledig dood. Zelfs in Recovery modus werd de schijf niet herkend.

Nadat ik dit wist heb ik zelf een tweede hands Apple SSD gekocht, in mijn MBP geplaatst en MacOS opnieuw geïnstalleerd. In november begonnen de eerste wegvallende problemen met de trackpad die soms weer terugkwamen. Eind december begon het toetsenbord ook weg te vallen. PRAM reset bleek soms te helpen.

De problemen lijken na de vervanging van de monitor te zijn begonnen maar ik kan nooit aantonen dat het daardoor gekomen is. Daarnaast heb ik zelf een vervanging gedaan van de SSD (wel met officiële Apple SSD). Heb gevraagd bij Amac wat reparatie van toetsenbord/trackpad ongeveer zou moeten kosten. Ze zouden eerst moeten onderzoeken wat het probleem is en de kosten zouden tussen de 250 en 600 euro liggen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@mickjuh Ik zou er mooi een servertje van maken, of voor onderdelen verkopen. Dat ding is botergaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

TucanoItaly schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:37:
@mickjuh Ik zou er mooi een servertje van maken, of voor onderdelen verkopen. Dat ding is botergaar.
Gebruik hem nog dagelijks zakelijk en privé. Met een bluetooth toetsenbord en muis doet hij het prima. Op een bureau of tafel goed te gebruiken maar helaas niet meer op schoot op de bank. Zal hem inderdaad een keer vervangen maar zo lang ik hier nog mee kan doen spaar ik ondertussen wel even door ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mickjuh schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:19:
[...]

Mijn toetsenbord en trackpad werken nu al een paar maanden niet meer. Heb ook al een lange tijd geen PRAM reset gedaan dus weet niet of dit nog werkt. Ik heb een paar maand geleden nog wel eens gehad dat het toetsenbord en muis sporadisch een dag weer werkte. Helaas was het de volgende dag weer mis. Hierdoor dacht ik dat er iets misschien wel los zat wat die dag misschien weer even connectie maakte.

Nee ik heb geen garantie meer. Heb hem bij een Nederlandse webwinkel gekocht (april 2015). Echter zag ik in augustus 2017 dat ik last had van coatingsproblemen op de monitor in de hoeken. Apple had een gratis vervangingsprogramma en daar heb ik gebruik van gemaakt. Aangezien ik geen officiële Apple store in de buurt had heb ik hem naar Amac gebracht. Zij hebben namens het vervangingsprogramma van Apple een nieuwe monitor op mijn Macbook Pro geplaatst die ik in september 2017 weer terug kreeg.

Echter 2 weken later na gebruik is mijn M.2 SSD volledig gecrashed (inmiddels oktober 2017). Normaal gesproken zijn deze SSD erg robuust en zouden deze zeker niet na 2,5 jaar volledig onbruikbaar moeten zijn. Ik vond het vreemd dat dit gebeurde vlak nadat mijn MBP open is gehaald om de monitor te vervangen maar hoe bewijs je dat het door de vervanging is gekomen?

Dus ik zocht contact op met Apple maar aangezien ik geen garantie meer heb en ze het probleem niet leggen bij de vervanging van de monitor stelde ze zelf voor dat ik de MBP inleverde. Ik zou de MBP dan een tijdje kwijt zijn en zou dan moeten betalen voor een nieuwe SSD. Had zelfs nog wel gevraagd of er op de SSD niet langer garantie zat maar dat was volgens hun niet zo.

Ik heb toen een SSD van een collega uit een MBA in mijn eigen MBP geplaatst om uit te sluiten of het aan de SSD lag of aan een controller/moederbord. De SSD van mijn collega bootte direct in MacOS. Toen ik mijn SSD terug plaatste was hij volledig dood. Zelfs in Recovery modus werd de schijf niet herkend.

Nadat ik dit wist heb ik zelf een tweede hands Apple SSD gekocht, in mijn MBP geplaatst en MacOS opnieuw geïnstalleerd. In november begonnen de eerste wegvallende problemen met de trackpad die soms weer terugkwamen. Eind december begon het toetsenbord ook weg te vallen. PRAM reset bleek soms te helpen.

De problemen lijken na de vervanging van de monitor te zijn begonnen maar ik kan nooit aantonen dat het daardoor gekomen is. Daarnaast heb ik zelf een vervanging gedaan van de SSD (wel met officiële Apple SSD). Heb gevraagd bij Amac wat reparatie van toetsenbord/trackpad ongeveer zou moeten kosten. Ze zouden eerst moeten onderzoeken wat het probleem is en de kosten zouden tussen de 250 en 600 euro liggen :/
Helder verhaal. Is de SSD die je in de Mac geplaatst heb ter vervanging van je eigen 'dode' SSD exact dezelfde? Daarmee bedoel ik dus hetzelfde aantal GB? Als dat zo is, dan had je Mac net zo goed met deze geleverd kunnen worden nieuw en is dat verder niet een garantie afkeur. Je hebt immers een identieke configuratie als voorheen.

Consumentenwetgeving bepaalt dat de Mac nog binnen een periode van 5 jaar (!) kosteloos onder een 'consumer law' claim gerepareerd kan worden. Dat is dan onder garantie en kosteloos.

Hiervoor dien je de originele bon te kunnen overleggen. Ik adviseer je naar Microfix (Leiden of Amsterdam) te gaan gezien ze gespecialiseerd zijn in deze claims.

Als je daar met de MacBook pro komt met de originele aankoopbon (ook al is de garantie dus verlopen), zullen ze de mac gewoon innemen en als het probleem binnen de garantie valt (lees: geen vochtschade etc), gaan ze hem gewoon claimen bij Apple.

Geloof me, ik heb er ruimschoots ervaring mee 8).

Ik acht de kans heel groot dat dit lukt. Moet er natuurlijk wel dezelfde soort (origineel) SSD inzitten die bij jouw configuratie hoorde (2015 model ssd, hetzelfde aantal GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Idutchman schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:20:
Helder verhaal. Is de SSD die je in de Mac geplaatst heb ter vervanging van je eigen 'dode' SSD exact dezelfde? Daarmee bedoel ik dus hetzelfde aantal GB? Als dat zo is, dan had je Mac net zo goed met deze geleverd kunnen worden nieuw en is dat verder niet een garantie afkeur. Je hebt immers een identieke configuratie als voorheen.

[...]

Ik acht de kans heel groot dat dit lukt. Moet er natuurlijk wel dezelfde soort (origineel) SSD inzitten die bij jouw configuratie hoorde (2015 model ssd, hetzelfde aantal GB).
Bedankt voor de handige tip. Goed om te weten voor een volgende keer. Ik heb nu "helaas" gekozen voor een grotere SSD. De originele SSD was 256GB groot. Ik heb de defecte SSD vervangen voor een originele 512GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:16
Ik overweeg mijn MacBook Pro Retina 15" Late 2013 (2,3 ghz, i7, 16gb, 512gb ssd) ook zakelijk te gebruiken ipv mijn Dell (Visual Studio, Office, etc). Wat zijn tegenwoordig goede manieren om Windows 10 native te draaien. De SSD van mijn macbook is overigens wel vol, dus mogelijk zal ik daarvoor een externe moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
rockerpoet schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:40:
Ik overweeg mijn MacBook Pro Retina 15" Late 2013 (2,3 ghz, i7, 16gb, 512gb ssd) ook zakelijk te gebruiken ipv mijn Dell (Visual Studio, Office, etc). Wat zijn tegenwoordig goede manieren om Windows 10 native te draaien. De SSD van mijn macbook is overigens wel vol, dus mogelijk zal ik daarvoor een externe moeten kopen.
Bootcamp is een optie. :)

Een vm draaien zou ook een optie kunnen zijn als macOS je main OS is.

[ Voor 7% gewijzigd door MysticX op 08-05-2018 00:56 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
mickjuh schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:34:
[...]

Bedankt voor de handige tip. Goed om te weten voor een volgende keer. Ik heb nu "helaas" gekozen voor een grotere SSD. De originele SSD was 256GB groot. Ik heb de defecte SSD vervangen voor een originele 512GB :)
Heb je de originele (defecte) SSD niet toevallig nog ergens liggen? Anders ergens goedkoop een 256gb vandaan proberen te helpen. Als het de weg die idutchman beschrijft werkt lijkt me dat wel de moeite (en kosten) waard...

Al zou je de MacBook direct daarna verkopen, je krijgt er meer voor dan de SSD zal kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17
rockerpoet schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:40:
Ik werk al een jaar op mijn Macbook Pro zowel prive als zakelijk. Daarvoor gebruik ik mijn OSX partitie als prive omgeving en Bootcamp partitie als zakelijk. Werkt perfect, zo heb je eigenlijk twee laptops in een. Met 512gb SSD kun je hem ook prima splitsen (50/50 of 60/40), maar zul je wellicht wel je media (e.g., fotos, videos) van je prive schijf af moeten halen. Een portable SSD is voor die data een goede optie.

Windows is wel het fijnst om via Bootcamp te draaien, zo loop je in ieder geval nooit tegen rare issues aan. Bij mij op werk werken tientallen mensen met Macbooks en Bootcamp, zo heb je de beste hardware met de beste zakelijke software. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Ton op 08-05-2018 09:21 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb jarenlang met VirtualBox gewerkt. Werkt op zich super. Ben nu over op een VPS met remote desktops. Meerdere voordelen maar vooral dat mijn volgende MacBook niet per se een dikke bak hoeft te zijn. Laatst op de iMac van m'n vrouw zitten werken, ding is zo traag dat de Finder opstarten nog net zo lang duurt als het pakken van koffie maar je snapt het idee... remote desktop draait supersoepel. Bij een klant en geen zin om te hannesen met netwerkkabel adapters omdat via wifi porten zijn dichtgezet? Log wel in op een thin client van hun en start mijn RDP.

Maar wel een superfijne laptop voor de rest van de dingen die ik wel in MacOS doe :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:16
Mogelijkheden genoeg dus. Geloof wel dat native via Bootcamp prettig werkt, kost helaas wel wat SSD ruimte. VM in de cloud (azure) ook wel eens geprobeerd, vond het niet echt snappy werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47
Als het goed is, is mijn vraag een tijdje geleden al (deels) beantwoord, maar voor de zekerheid wil toch weten hoe het precies zit.

Een Tweaker vertelde een tijdje terug dat het mogelijk is om zonder afspraak, vooral net na dat de store opent, langs de Apple Store te gaan om je defecte Apple device langs te brengen.

Ik wil dit graag doen, omdat online en telefonische pogingen om een afspraak te maken, gewoon niet lukken.

Klopt dit?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
SirWInsalot schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:20:
Als het goed is, is mijn vraag een tijdje geleden al (deels) beantwoord, maar voor de zekerheid wil toch weten hoe het precies zit.

Een Tweaker vertelde een tijdje terug dat het mogelijk is om zonder afspraak, vooral net na dat de store opent, langs de Apple Store te gaan om je defecte Apple device langs te brengen.

Ik wil dit graag doen, omdat online en telefonische pogingen om een afspraak te maken, gewoon niet lukken.

Klopt dit?

Alvast bedankt!
Klopt, ik stond afgelopen vrijdag voor de deur zonder afspraak.
Er staat een medewerker voor de deur waarbij je je gegevens kan inkloppen en op het moment dat ze dan een gaatje in de agenda hebben waarbij iemand met kennis van het apparaat wat je meebrengt beschikbaar is ben je aan de beurt.
Bij mij stonden er wel 20 mensen voor de deur en als ik het goed begreep merendeel zonder afspraak. Als je een ipad/iphone vraagstuk hebt wordt je iig sneller geholpen dan dat je met een macbook komt ivm aantal medewerkers dat voor die producten getrained zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Gegroet,

Graag zou ik komende maand (even wachten op de WWDC) een Macbook Pro aanschaffen. Ik ben het een beetje zat mijn aandacht en werk te verdelen over mijn PC, en bejaarde Macbook Air en iPad. Er komt dus één toestel voor alles (zakelijk, privé, multimedia gebruik).

Het enige dat me wat dwars zat is dat ik toch wel eens graag een spelletje speel op mijn PC. Dit zijn vooral oudere en minder veeleisende games (Total War, Age of Empires..). Toch zijn ze niet altijd beschikbaar of slecht geoptimaliseerd voor Mac OS.

Toen las ik over het gebruik van Boot Camp, dit lijkt me de ideale oplossing omdat ik dan in een Windows omgeving zou kunnen gamen wanneer gewenst. Maar graag had ik eens wat ervaringen gehoord, of dit wel zo goed werkt. Of ben je nog steeds veel beter af met een pure Windows laptop om te gamen?

Alvast mijn dank :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47
Dank voor je snelle reactie! Het gaat bij mij om een MBP 2016, maar wat is langer? Een half uur of drie kwartier, bijvoorbeeld?
wokkelz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:33:
[...]

Klopt, ik stond afgelopen vrijdag voor de deur zonder afspraak.
Er staat een medewerker voor de deur waarbij je je gegevens kan inkloppen en op het moment dat ze dan een gaatje in de agenda hebben waarbij iemand met kennis van het apparaat wat je meebrengt beschikbaar is ben je aan de beurt.
Bij mij stonden er wel 20 mensen voor de deur en als ik het goed begreep merendeel zonder afspraak. Als je een ipad/iphone vraagstuk hebt wordt je iig sneller geholpen dan dat je met een macbook komt ivm aantal medewerkers dat voor die producten getrained zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
SirWInsalot schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:41:
Dank voor je snelle reactie! Het gaat bij mij om een MBP 2016, maar wat is langer? Een half uur of drie kwartier, bijvoorbeeld?
[...]
Ik stond om 9.45 voor de deur en werd uiteindelijk om 12.15 geholpen.
Gelukkig zit er een starbucks om de hoek en hebben ze powercords op alle tafels liggen :P

Ik irriteerde me nog al aan het feit dat anderen veel sneller werden geholpen, maar toen wist ik nog niet dat er verschil zat in ipad/iphone en macbook tickets. Al met al viel het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 15-09 19:50
Hier een Macbook Pro uit 2010, wat updates gedaan met meer werkgeheugen en een SSD een aantal jaar terug.
Nu werd hij toch weer redelijk traag, dus ik dacht laat ik eens een reinstall doen. Helaas heeft dit voor mijn gevoel juist het omgekeerde gedaan en heb ik het idee dat vooral bij websites bezoeken hij juist slomer is geworden.
Ga ik naar een website dan duurt het laden vrij lang, als hij dan eenmaal geladen is dan werkt het allemaal prima, maar het laden er naar toe is erg traag.

Zijn er manieren om hem weer wat sneller te maken, of moet ik toch gaan denken om na 8 jaar voor aan andere te gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:42:
Zijn er manieren om hem weer wat sneller te maken, of moet ik toch gaan denken om na 8 jaar voor aan andere te gaan kijken?
Merkwaardig, dat na een reinstall de boel trager werd. Maar persoonlijk zou ik eens gaan nadenken over een upgrade. Ik gok dat je qua CPU nog in het Core 2 Duo tijdperk zit, dus dat moet echt een behoorlijke stap zijn. Plus de beeldschermen zijn echt krankzinnig beter geworden. Touchpad ook.

Of liever gezegd, bijna alles is beter geworden -- discutabel is wellicht het toetsenbord. Dus koop ook een bus perslucht bij je nieuwe laptop :D

[ Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 12-05-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
TucanoItaly schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:51:
[...]

Merkwaardig, dat na een reinstall de boel trager werd. Maar persoonlijk zou ik eens gaan nadenken over een upgrade. Ik gok dat je qua CPU nog in het Core 2 Duo tijdperk zit, dus dat moet echt een behoorlijke stap zijn. Plus de beeldschermen zijn echt krankzinnig beter geworden. Touchpad ook.

Of liever gezegd, bijna alles is beter geworden -- discutabel is wellicht het toetsenbord. Dus koop ook een bus perslucht bij je nieuwe laptop :D
Ik heb inderdaad nog een core 2 duo 2,4 Ghz.
Was al beetje aan het kijken naar een nieuwe, maar zijn die toetsenborden zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:11:
[...]

Was al beetje aan het kijken naar een nieuwe, maar zijn die toetsenborden zo slecht?
Het is een super fijn toetsenbord als het blijft werken..., ik heb zeker 1x per maand wel een toets die even vast zit. Een paar keer drukken verhelpt het probleem vaak en eens in de zoveel tijd doe ik even wat perslucht gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
TweakTweet schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:33:
[...]

Het is een super fijn toetsenbord als het blijft werken..., ik heb zeker 1x per maand wel een toets die even vast zit. Een paar keer drukken verhelpt het probleem vaak en eens in de zoveel tijd doe ik even wat perslucht gebruiken.
En heb jij ook die Touch Bar? is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:47:
[...]

Heb ik zelf niet omdat ik het prijsverschil te groot vond.
Ken wel veel mensen die 'm hebben omdat ze het wel een leuke feature vonden maar nu ook zeggen dat ze 'm eigg nooit gebruiken en het zelfs soms irritant is omdat je niet constant de standaardknoppen hebt en hij wel eens wil vastlopen. Ik denk dat je er vooral op het begin heel bewust gebruik van moet gaan maken zodat het gaat wennen om de features die erop zitten te gebruiken en het zal voor grafische mensen misschien wel echt handiger zijn. Touch-ID daarentegen lijkt me wel een mooie toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:47:
TouchID is geweldig, en de touchbar... ach, op zich wel leuke feature maar geen dealbreaker. Meer leuke bonus, soms zijn de opties die er verschijnen zinnig en dan is het handig dat je daarop kunt klikken ipv met je muis nog ergens heen moet om te klikken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Crazy D schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:53:
[...]

TouchID is geweldig, en de touchbar... ach, op zich wel leuke feature maar geen dealbreaker. Meer leuke bonus, soms zijn de opties die er verschijnen zinnig en dan is het handig dat je daarop kunt klikken ipv met je muis nog ergens heen moet om te klikken.
Dan neem ik gewoon model met Touch Bar, eens kijken of we ergens de 13 inch voor een leuke prijs kunnen krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Dan neem ik gewoon model met Touch Bar, eens kijken of we ergens de 13 inch voor een leuke prijs kunnen krijgen :-)
Op het Fok forum is er iemand met een heel aardige prijs:
http://forum.fok.nl/topic/2435749/2/25#p179084336

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:11:
[...]
Tja, meningen verschillen. Ik heb er een van mijn werk (13" non-touchbar). Ik vind het toetsenbord afschuwelijk. Kan er niet mee werken. Het voelt zo ontzettend rot aan. De toetsen hebben bijna geen travel en hebben een heel lichte aanslag waardoor je er al gauw eentje indrukt als je er naast zit. Maar meningen verschillen dus. Sommige mensen wennen er wel aan. Maar bij ons ken ik niemand die er echt enthousiast over is. De meesten die ik erover spreek zeggen dat ze er wel aan gewend zijn.

Het ding ligt eigenlijk altijd in mijn la om die reden, ik gebruik hem alleen om dingen te testen of om aan mensen uit te lenen die even een Mac nodig hebben. Dat er alleen USB-C poorten op zitten vind ik trouwens ook niet handig, dat is ook een reden. Ik was voor de non-touchbar gegaan vanwege de prijs en omdat ik heel veel in de terminal werk waar de functietoetsen belangrijk zijn.

Ik doe al mijn werk met name op een Mac Mini (2014) met een Apple wired keyboard (oude maar wel platte chicklet versie). Ik heb ook nog een iMac en het butterfly toetsenbord daarvan is iets beter, ietsjes meer travel, maar ook niet geweldig. De reden dat ik de Mini meer gebruik is dat ik daar een SSD in heb gestopt, bij een iMac is dat veel lastiger. Je moet het hele scherm eraf snijden.

Ik heb ook een Thinkpad P51 van mijn werk en dat ding is echt uitmuntend qua toetsenbord. Net genoeg travel (ook niet al te veel hoor), en een heel stevige en duidelijke aanslag. Helaas geen MacOS :) Maar als ik veel moet typen dan pak ik die er bij.

Qua storingen van het toetsenbord van de MBP valt het trouwens wel mee, we hebben er een heleboel in het veld en ik heb er wel een keer of 2 van gehoord maar niet buitensporig veel.

[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 12-05-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Dat is misschien wel een optie. Al koop ik dit soort dingen altijd liever nieuw. Weet eigenlijk niet waarom ;-)
Zal er eens over denken voor een 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:54
NVM

[ Voor 99% gewijzigd door Untouchablezz20 op 12-05-2018 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

GekkePrutser schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:34:
Ik was voor de non-touchbar gegaan vanwege de prijs en omdat ik heel veel in de terminal werk waar de functietoetsen belangrijk zijn.
Je kunt bj de keyboard instellingen aangeven dat je bij sommige apps standaard F toetsen ziet. Dat heb ik bv bij remote desktop en Citrix gedaan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dirk0s schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Hi, ik wil niet veel zeggen maar *hint* hint*. Klik op mijn profiel. De 2016 13 inch Touch Bar (zilver of space gray) heb ik ook in de aanbieding voor 1350 EU. :)

Dit is genuine advies waar iemand wat aan heeft, mods. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Idutchman op 13-05-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:37:
[...]Je kunt bj de keyboard instellingen aangeven dat je bij sommige apps standaard F toetsen ziet. Dat heb ik bv bij remote desktop en Citrix gedaan.
Weet ik, maar het blijft knudde wat mij betreft omdat je de toetsen op de touchbar helemaal niet voelt. Dus de ervaring is dan nog slechter dan bij het gewone ultradunne toetsenbord. Ik gebruik de functietoetsen heel veel (in bijv. midnight commander, editors enz).

Ik heb hem ook zo ingesteld dat de functietoetsen standaard F-toetsen zijn (dus Fn om bijv. helderheid te veranderen). Jammer dat dat niet per app kan met een gewone functietoetsbalk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:51:
[...]

Heb je de originele (defecte) SSD niet toevallig nog ergens liggen? Anders ergens goedkoop een 256gb vandaan proberen te helpen. Als het de weg die idutchman beschrijft werkt lijkt me dat wel de moeite (en kosten) waard...

Al zou je de MacBook direct daarna verkopen, je krijgt er meer voor dan de SSD zal kosten.
Werkt absoluut. Doe het maandelijks sowieso wel een paar keer. 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Idutchman op 15-05-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
In dubio over de aankoop van een "nieuwe" Macbook pro, na 8 jaar ga ik mijn huidige macbook pro 13 inch toch maar eens vervangen. Ik gebruik hem vooral eigenlijk voor de standaard dingen zoals:

- Office
- Internetten
- Netflix + Youtube

Iets minder standaard misschien:

- Fortnite
- Football manager

Nu heb ik qua specs weinig verstand ervan om te weten wat nodig is voor deze dingen wou ik toch wel de vraag stellen hier voor wat hulp.
Mijn huidige macbook pro heb ik dus 8 jaar nu, prima ding, altijd zijn werk gedaan, behalve die games dan.
Zou ik nu graag weer een aankoop doen die het over 8 jaar nog prima doet :)

Nu ben ik via dit forum op de website gekomen van een tweaker hier die macs verkoopt en heb ik de volgende modellen gevonden daar:

https://macvoorminder.nl/...015-16gb-256gb-apple-care

https://macvoorminder.nl/...2015-8gb-512gb-apple-care

Een 13 inch en 15 inch dus. wat zou de beste keuze zijn? Ook de prijs meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:07
Ik vind het zo leuk dat er heel veel zitten te klagen over dat de nieuwe MBP alleen maar USB-C heeft.
Ben in december 2016 verhuisd, en daardoor heb ik veel spul moeten vervangen.

Bij mij is bijna alles nu USB-C, maar omdat ik dus een 'oude' laptop heb (2015 model volgens mij?) moet ik verloopstekkertjes gebruiken :D
Voor nu opzich nog niet zo erg, maar ik zou graag een nieuwe MBP willen. Vooral door de TouchID, ik haat het om mijn wachtwoord voor 1Password in te vullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:05
Ik heb sinds vorige week ook een nieuwe MacBook Pro met 2x USB-C. Ik heb wat dingen die ik aan wil sluiten (power, ethernet, monitor (VGA), toetsenbord (USB)) en vroeg me af: kan je adapters doorlussen / combineren, of gaat er dan veel signaal verloren?

Waar ik nu aan denk ik 1 poort op de MacBook vrijlaten voor de oplader, en de andere poort gebruiken voor een "splitter" naar 2x USB-C. Op deze splitter sluit ik vervolgens aan:
- USB-C naar VGA
- USB-C naar ethernet + USB

Het is voor een gewone kantooromgeving, dus de eisen aan elk zijn niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjroorda schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:24:
Ik heb sinds vorige week ook een nieuwe MacBook Pro met 2x USB-C. Ik heb wat dingen die ik aan wil sluiten (power, ethernet, monitor (VGA), toetsenbord (USB)) en vroeg me af: kan je adapters doorlussen / combineren, of gaat er dan veel signaal verloren?

Waar ik nu aan denk ik 1 poort op de MacBook vrijlaten voor de oplader, en de andere poort gebruiken voor een "splitter" naar 2x USB-C. Op deze splitter sluit ik vervolgens aan:
- USB-C naar VGA
- USB-C naar ethernet + USB

Thunderbolt 3 kun je doorlussen (moeten betreffende apparaten daar wel toe in staat zijn natuurlijk c.q. dergelijke poorten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

sjroorda schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:24:
Je denkt volgens mij wellicht iets te ingewikkeld :Y

Koop een goede hub waar dit allemaal al in zit (Power, vga, ethernet enzo). Die laat je liggen op je werkplek. Dan kom je aan met je MBP, ragt de hub er in en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:05
TucanoItaly schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:40:
[...]

Je denkt volgens mij wellicht iets te ingewikkeld :Y

Koop een goede hub waar dit allemaal al in zit (Power, vga, ethernet enzo). Die laat je liggen op je werkplek. Dan kom je aan met je MBP, ragt de hub er in en gaan :)
Ik heb er nog geen één kunnen vinden. Vooral de combinatie ethernet+VGA schijnt nogal een lastige te zijn... Bovendien werk ik 2 dagen in de week thuis op een monitor die alleen DVI ondersteunt, zit je dáár weer mee :)!

Maar als doorlussen geen probleem zou moeten zijn, ga ik daar eens naar kijken. Kan ik altijd later iets anders aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

sjroorda schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:15:
Ik heb er nog geen één kunnen vinden.
Deze is geen USB-C maar Thunderbolt 3, beter dus:
https://mymantiz.com/products/md-01-zeus

Wel duurder, 191 euro. Het is waarschijnlijk goedkoper om je oude monitor in te ruilen voor een nieuw model, en een goedkopere hub te kopen. In mijn geval kwam er nog 57 euro shipment bij, totaal 248 euro.

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 31-05-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ryur schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:23:
Ik vind het zo leuk dat er heel veel zitten te klagen over dat de nieuwe MBP alleen maar USB-C heeft.
Ben in december 2016 verhuisd, en daardoor heb ik veel spul moeten vervangen.

Bij mij is bijna alles nu USB-C, maar omdat ik dus een 'oude' laptop heb (2015 model volgens mij?) moet ik verloopstekkertjes gebruiken :D
Voor nu opzich nog niet zo erg, maar ik zou graag een nieuwe MBP willen. Vooral door de TouchID, ik haat het om mijn wachtwoord voor 1Password in te vullen :P
Ik ben ook zo'n klager hoor, maar snap je punt wel: Touch-ID is enorm fijn (mis het op mijn iPad mini 2), maar ik kan het mezelf niet verantwoorden om zoveel geld voor een 'usb-c'-model en ook nog eens touchbar neer te leggen voor wat ik ermee doe.

Ook tweedehands zijn de 2015-modellen nog prijzig, maar kom bij mobiel werken toch echt wat ergerlijk resolutie tekort met mijn trouwe 2012 en de accuduur is ondanks de nieuwe accu nog steeds mwoah (en ja Chrome zuipt :/ :P ) Toch blijf ik het lastig vinden, want dit trouwe beestje heeft nooit iets gehad behalve een dooie ssd (die ik zelf erin en dus ook weer eruit had gehaald), terwijl de nieuwere generaties issues hebben met coatings, schermen, toetsenborden, opzwellende accu's..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:52

vooghel

Cunning linguist

TucanoItaly schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:05:
[...]

Deze is geen USB-C maar Thunderbolt 3, beter dus:
https://mymantiz.com/products/md-01-zeus

Wel duurder, 191 euro. Het is waarschijnlijk goedkoper om je oude monitor in te ruilen voor een nieuw model, en een goedkopere hub te kopen. In mijn geval kwam er nog 57 euro shipment bij, totaal 248 euro.
Deze hebben we hier op kantoor, hij kost de helft: pricewatch: HP USB-C Travel Dock
USB-C aan de ene kant, en 2xUSB, RJ45, HDMI en VGA aan de andere.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 12:13
Ik twijfel al een jaar voor een upgrade of niet, maar wil mijn Apple Thunderbolt display blijven gebruiken, ik weet dat update van snelheid niet alles is, maar wil de 13" retina late 2013 vervangen door een 15" met name voor de videokaart.

Ik heb me al rotgezocht naar adapters, maar nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:36
Helaas na 10 jaar mac ga ik afscheid nemen van OSX... Mijn inmiddels 6 jaar oude rMBP 15inch mid-2012 heeft kuren gekregen; en wel het de bekende GPU panics. Er is tot dec 2016 een vervangingsprogramma geweest voor exact dit probleem (niet actief gecommuniceerd)
Op advies van telefonisch support toch naar de Apple store Den Haag geweest. Daar werd het probleem bevestigd bij hardwarecheck. Reparatie >600 euro voor nieuw logic board. Te duur.
De opties die me werden geboden waren: 250 euro korting op aankoop nieuwe mac of 90 euro korting op de reparatie.
Tja... ik ga geen 3000 euro betalen voor een "nieuwe" 15inch MBP die inmiddels 1 jaar na introductie is (nog los van de 4 USB-C poorten, de problemen met het huidige model toetsenbord). En 90 euro korting op een reparatie van >600 euro is natuurlijk een lachertje. Apple genius baalde, maar kon niks meer betekenen (heeft nog met manager overlegd)
Als we de reparatiekosten hadden kunnen splitsen had ik het gedaan, dan had ik met een gerepareerde rMBP kunnen wachten tot nieuwe MBP er is (begin 2019?) en die gekocht. Vandaag dus een Mac klant verloren. Ga zo een Dell XPS bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Naja, 6 jaar na aankoop vind ik het op zich niet heel gek dat ze niet de helft van de reparatiekosten op zich gaan nemen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
@gustavson Idd, ik ben ook niet meer blij met de hardware. Ik werk er heel veel mee voor mijn werk maar ik kies vooral de desktops vanwege de nieuwe toetsenborden waar ik niet mee overweg kan.

Het OS vind ik nog steeds prima, hoewel er wel veel 'power' functies weg zijn gehaald, het wordt steeds meer consumentgericht en van alles afgeschermd.

Jammer dat ze je niet verder tegemoet wilden komen. Zeker gezien dit bekende problemen zijn.

Overigens schijnt het bij veel modellen slechts aan een slechte soldeerverbinding te liggen bij de spanningsregelaar van de GPU, dus ik zou eens kijken of dat bij een derde partij gemaakt kan worden:

YouTube: Why 2012 15" Retina Macbook Pros with GT650M DIE

Wat Apple bij het gratis programma deed, was dit niet echt fixen, maar er een stukje rubber op plakken )zie in die video vanaf 15:30) waardoor er meer druk op die chip werd uitgeoefend 8)7 Dit is dus ook een mogelijkheid, maar het is beter om het gewoon door iemand met verstand te laten fixen. Het enige dat er moet gebeuren is de soldeerpuntjes van die chip te laten hersolderen (en deze zitten niet eens onderop zodat je er prima bij kan). In die video wordt dat ook getoond maar doe het niet zelf :) Want het is een heel stuk kleiner dan het lijkt. Voor iemand die goed kan solderen een klein kunstje, echter.

Wat je zou kunnen proberen is het ding openmaken en druk op die chip zetten en kijken of dat het probleem tijdelijk oplost (terwijl je die druk erop hebt). Zo ja dan is het gewoon dat probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 16-06-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
SavageBrother schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:56:
Naja, 6 jaar na aankoop vind ik het op zich niet heel gek dat ze niet de helft van de reparatiekosten op zich gaan nemen.
Vind ik ook niet raar, het is een 6 jaar oude macbook. Geef alleen aan waar voor mij de grens lag om mij een mac-user te houden :'( . Had gehoopt op coulance omdat het een bekend probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
Thanks, ik ga eens kijken of ik er hiermee misschien nog wat maandjes uitgeperst krijg!
GekkePrutser schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:01:
@gustavson Idd, ik ben ook niet meer blij met de hardware. Ik werk er heel veel mee voor mijn werk maar ik kies vooral de desktops vanwege de nieuwe toetsenborden waar ik niet mee overweg kan.

Het OS vind ik nog steeds prima, hoewel er wel veel 'power' functies weg zijn gehaald, het wordt steeds meer consumentgericht en van alles afgeschermd.

Jammer dat ze je niet verder tegemoet wilden komen. Zeker gezien dit bekende problemen zijn.

Overigens schijnt het bij veel modellen slechts aan een slechte soldeerverbinding te liggen bij de spanningsregelaar van de GPU, dus ik zou eens kijken of dat bij een derde partij gemaakt kan worden:

YouTube: Why 2012 15" Retina Macbook Pros with GT650M DIE

Wat Apple bij het gratis programma deed, was dit niet echt fixen, maar er een stukje rubber op plakken )zie in die video vanaf 15:30) waardoor er meer druk op die chip werd uitgeoefend 8)7 Dit is dus ook een mogelijkheid, maar het is beter om het gewoon door iemand met verstand te laten fixen. Het enige dat er moet gebeuren is de soldeerpuntjes van die chip te laten hersolderen (en deze zitten niet eens onderop zodat je er prima bij kan). In die video wordt dat ook getoond maar doe het niet zelf :) Want het is een heel stuk kleiner dan het lijkt. Voor iemand die goed kan solderen een klein kunstje, echter.

Wat je zou kunnen proberen is het ding openmaken en druk op die chip zetten en kijken of dat het probleem tijdelijk oplost (terwijl je die druk erop hebt). Zo ja dan is het gewoon dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
gustavson schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:25:
Thanks, ik ga eens kijken of ik er hiermee misschien nog wat maandjes uitgeperst krijg!
[...]
Succes!

Overigens, als het goed gefixt wordt zou je er nog jaren mee kunnen doen! Dit is niet zoiets als een BGA reflow dat slechts tijdelijk een oplossing biedt. Juist omdat deze chip geen BGA gebruikt is het prima te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hier uiteindelijk toch ook voor het 15" mid 2015 model gegaan;

pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,2GHz 256GB

De vrouw wilde graag een groter scherm om fotoboeken op te maken en mijn eis was Apple == MacBook Pro. Hopelijk een juiste keuze mbt updates op lange termijn. Zou wel naadje zijn als Apple na paar jaar deze MacBooks al uit hun ondersteunde devices knikkert, ze verkopen ze nota bene nog steeds.

[ Voor 21% gewijzigd door JB op 17-06-2018 19:36 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

[...]
als je iemand zoekt om dit (goed) te doen, stuur me maar een DM. Ik repareer wel eens een macbookje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:00
Hebben er mensen recente ervaring met het laten vervangen van de batterij in een 15" rmbp mid2012?
Ik kreeg een prijsopgave van 485 excl. BTW bij een AASP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10
.NCK schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:43:
Hebben er mensen recente ervaring met het laten vervangen van de batterij in een 15" rmbp mid2012?
Easy.

https://www.replacedirect...txJ1QW7T6OfxoCJr0QAvD_BwE

Gebruikt m'n vader ook. Die heeft mijn oude MacBook Pro daarmee weer nieuw leven in geblazen, en gaat al jaren goed. Ben je voor nog geen 80 euro klaar, en het zijn slechts schroeven, geen rocket science. Schroevendraaiers zitten er zo te lezen ook bij, en hebben deze iets meer capaciteit dan de originele accu's.

EDIT:

Hier even een tutorial met wat je dan te wachten staat (hint; stelt dus echt niks voor, geen lijm rotzooi ofzo):

https://nl.ifixit.com/Gui...Battery+Replacement/10759

Dus wees geen dief van je portemonnee, en gewoon zelf doen. Je kunt daar met wat zorgvuldigheid wat ervaring in op doen met hoe je Mac er van binnen uit ziet, en binnen een kwartier kan je al klaar zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door xoniq op 21-06-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:00
xoniq schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:32:
[...]

Easy.

https://www.replacedirect...txJ1QW7T6OfxoCJr0QAvD_BwE

Gebruikt m'n vader ook. Die heeft mijn oude MacBook Pro daarmee weer nieuw leven in geblazen, en gaat al jaren goed. Ben je voor nog geen 80 euro klaar, en het zijn slechts schroeven, geen rocket science. Schroevendraaiers zitten er zo te lezen ook bij, en hebben deze iets meer capaciteit dan de originele accu's.

EDIT:

Hier even een tutorial met wat je dan te wachten staat (hint; stelt dus echt niks voor, geen lijm rotzooi ofzo):

https://nl.ifixit.com/Gui...Battery+Replacement/10759

Dus wees geen dief van je portemonnee, en gewoon zelf doen. Je kunt daar met wat zorgvuldigheid wat ervaring in op doen met hoe je Mac er van binnen uit ziet, en binnen een kwartier kan je al klaar zijn.
Het is helaas de retina versie (Rmbp) A1398, met een plakkaat lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is voor zover ik kan inschatten geen leuk klusje maar iFixit zal er vast wel een guide voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien een wat gekke vraag maar kan er weinig over vinden. Ik heb een 2017 MacBook en draai nog wel eens als DJ’s op feestjes, nu wil ik ook DMX lichtsturing gaan doen vanaf m’n MacBook. Heb er fijne software voor gevonden, maar nu wil ik dat eigenlijk op een 2e scherm doen wat ik aansluit via de USB-C naar HDMI adapter. Nog steeds geen issue, maar nu vroeg ik me dus af of het mogelijk is om naast de muis in m’n MacBook een extra muis aan te sluiten die alleen dat 2e scherm bedient... 2 cursors op 1 MacBook dus zeg maar. Iemand enig idee?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:08
Wat een openbaring bij het openen van dit topic.
Vanochtend was het voor mij helaas zover. Mijn Macbook Pro Retina 2012, 15'' Model A1398 EMC2512 geeft het (zo lees ik sinds vandaag) bekende zwarte scherm. Bizar dat je gewoon een opstart geluid hoort, de capslock soms nog aan krijgt (groen lampje) maar het beeld uitblijft. Inmiddels bij A-Mac geweest (80 euro voor alleen maar onderzoek, dus niet gedaan) en uiteindelijk via een zaakje in Eindhoven erachter gekomen dat het moederbord is overleden.

Reparatie van het gehele grapje i7 GT650 1GB, 16GB voor 814 euro. Ik kan wel janken! Gisteren werkte hij nog zo fijn. Gelukkig werk ik via een Synology NAS waardoor er niets aan gegevens verloren is gegaan.
Nu moet ik wel een keuze gaan maken aangezien ik naast mijn werk als fysiotherapeut nog 5 jaar studie (osteopathie) voor de boeg heb.

Ik ben gewoon fan van mijn Mac en om terug te stappen naar Windows heeft voor mij niet de voorkeur.
Toch moet ik mijn opties gaan overwegen wat wijsheid is om 800 a 900 euro uit te gaan geven. Langsgaan bij Apple lijkt geen schijn van kans te hebben als ik bovenstaande verhalen lees. Dus na mijn eigen verhaal eigenlijk de vraag voor advies aan jullie. Op het moment dat zo'n bedrijf het moederbord vervangt. Is zo'n oude (gerepareerde) Macbook dan nog altijd sneller dan bijvoorbeeld een Macbook Air uit 2017? Als ik de specificaties lees zou dat wel zo zijn maar ik heb geen idee of zelfs met mindere chips die Macbook Airs misschien sneller draaien dan een oude Macbook Pro met betere specificaties.

In elk geval heb ik er echt buikpijn van. Zo hard gespaard voor dat beestje en altijd zo voorzichtig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

AlexSaxoMusic schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:47:
Vanochtend was het voor mij helaas zover. Mijn Macbook Pro Retina 2012(...)
In elk geval heb ik er echt buikpijn van. Zo hard gespaard voor dat beestje en altijd zo voorzichtig geweest.
Kerel, dat ding heeft z'n geld toch allang opgebracht :D
Je bent gek als je die laat repareren, die is toch allang afgeschreven? Koop gewoon een nieuwe en de kosten zijn voor je praktijk. Als je in loondienst bent, is het wellicht wat anders, maar desalniettemin is hij nu zes jaar oud en dat is helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
^⌘⏎

Ik heb net een mac, en nu zie ik soms de sneltoets ^ voorbij komen. Maar er wordt volgens mij niet het hekje boven de 6 bedoelt. Wat bedoelen ze.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10
Speeddragon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:23:
^⌘⏎

Ik heb net een mac, en nu zie ik soms de sneltoets ^ voorbij komen. Maar er wordt volgens mij niet het hekje boven de 6 bedoelt. Wat bedoelen ze.
CTRL. (Control)
Je hebt daarnaast ook nog ⌥ welke de ALT toets is (Option)

[ Voor 12% gewijzigd door xoniq op 21-06-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wilde je net corrigeren, maar je was me voor zag ik net op tijd. control inderdasd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
TucanoItaly schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:01:
[...]

Kerel, dat ding heeft z'n geld toch allang opgebracht :D
Je bent gek als je die laat repareren, die is toch allang afgeschreven? Koop gewoon een nieuwe en de kosten zijn voor je praktijk. Als je in loondienst bent, is het wellicht wat anders, maar desalniettemin is hij nu zes jaar oud en dat is helemaal niet slecht.
Hij doet het zeker al lang! Maar ik werk gewoon in loondienst en door vakantie en nieuw studiejaar eigenlijk geen budget. Oftewel, die 800 tot 900 euro zijn onvoorziene kosten. Dit kan niet meer worden om voor een nieuwe macbook te gaan. Vandaar de vraag hoe deze 800 euro te investeren. In een compleet nieuw moederbord of terug naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

AlexSaxoMusic schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:56:
Oftewel, die 800 tot 900 euro zijn onvoorziene kosten.
Qua cashflow gaat er dan toch iets fout bij jou. Dit zijn geen onvoorziene kosten, dit was een bewuste gok hoop ik. No judging, maar als je het zuiver houdt, dan kun je de volgende beslissing gewoon veel beter maken.
Vandaar de vraag hoe deze 800 euro te investeren.
Als dit je maximale budget is, zou ik voor een MacBook Air gaan. Omdat je studeert, krijg je studentenkorting. Het is zeker niet meer het nieuwste model, maar aangezien jij dus niet de middelen hebt om tegenslagen op te vangen, zou ik a) nieuw kopen want garantie en b) goed verzekeren met bijv. inboedelverzekering met buitendekking.

Qua technologie is het veel beter om de MacBook Pro te kopen. Maar die is zelfs met studentenkorting nog iets minder dan 1400 euro.

Windows kan ook, maar de Air schrijft iets van 150 euro per jaar af. Echt een koopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
TucanoItaly schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:11:
[...]

Qua cashflow gaat er dan toch iets fout bij jou. Dit zijn geen onvoorziene kosten, dit was een bewuste gok hoop ik. No judging, maar als je het zuiver houdt, dan kun je de volgende beslissing gewoon veel beter maken.

[...]

Als dit je maximale budget is, zou ik voor een MacBook Air gaan. Omdat je studeert, krijg je studentenkorting. Het is zeker niet meer het nieuwste model, maar aangezien jij dus niet de middelen hebt om tegenslagen op te vangen, zou ik a) nieuw kopen want garantie en b) goed verzekeren met bijv. inboedelverzekering met buitendekking.

Qua technologie is het veel beter om de MacBook Pro te kopen. Maar die is zelfs met studentenkorting nog iets minder dan 1400 euro.

Windows kan ook, maar de Air schrijft iets van 150 euro per jaar af. Echt een koopje.
Laat ik het zo zeggen dat ik nu niet op straat sta. Maar dat een uitgave van 800 euro niet op de planning stond deze zomermaanden ;)
Ik wil je overigens danken voor je advies tot de reparatie. Ik begin in te zien dat dat inderdaad geen verstandige keuze lijkt te zijn. Ik ga er rustig over na denken of ik investeer in een nieuwe Macbook Air of misschien voor een top laptop ga die op Windows draait. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
AlexSaxoMusic schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:47:
Wat een openbaring bij het openen van dit topic.
Vanochtend was het voor mij helaas zover. Mijn Macbook Pro Retina 2012, 15'' Model A1398 EMC2512 geeft het (zo lees ik sinds vandaag) bekende zwarte scherm. Bizar dat je gewoon een opstart geluid hoort, de capslock soms nog aan krijgt (groen lampje) maar het beeld uitblijft. Inmiddels bij A-Mac geweest (80 euro voor alleen maar onderzoek, dus niet gedaan) en uiteindelijk via een zaakje in Eindhoven erachter gekomen dat het moederbord is overleden.

Reparatie van het gehele grapje i7 GT650 1GB, 16GB voor 814 euro. Ik kan wel janken! Gisteren werkte hij nog zo fijn. Gelukkig werk ik via een Synology NAS waardoor er niets aan gegevens verloren is gegaan.
Nu moet ik wel een keuze gaan maken aangezien ik naast mijn werk als fysiotherapeut nog 5 jaar studie (osteopathie) voor de boeg heb.
Zoals gezegd, het kan gewoon die slecht gesoldeerde chip zijn wat voor weinig op te lossen is: YouTube: Why 2012 15" Retina Macbook Pros with GT650M DIE. Als het dat probleem is dan is een complete vervanging van het moederboard niet nodig. Het is allicht te proberen. Een AASP zal je dit nooit vertellen want die doen geen reparatie op componentniveau.

Persoonlijk zou ik het aan sebastius vragen want hij is een legende op electronicagebied ;)

Sowieso start hij waarschijnlijk nog wel op zo te horen, maar is alleen de graphics verrot. Grote kans dat je hem gewoon in Target Disk mode over thunderbolt kan benaderen.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 22-06-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Het wordt nog spannender. Uit ellende en eigenlijk als grapje nog eens de aan knop ingeduwd en prompt kwam er beeld. Heb bovenstaande forum post gewoon gelezen op mijn Macbook Pro maar de enorme vreugde was van korte duur. Na 5 minuten weer hetzelfde verhaal. Zwart beeld en niets meer. Terwijl ik de typ (op mijn telefoon) meld een kameraad dat dan toch het moederbord kapot is. Had hij schijnbaar ook, maar dat is slechts 1 ervaring. Ik vraag mij af of het dan toch iets anders is. Die AASP zegt dat voor het model dat ik heb geen reparatie op componentniveau mogelijk is? Vandaar dat heel dat moederbord vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sinds een weekje een 2015 13" retina mbp :) Heel lang getwijfeld maar toch de knoop doorgehakt. Toch nog gevoelsmatig wel een aardige snelheidsboost, alhoewel mijn oude toch echt niet traag was. 16 GB > 8 GB en 512 GB > 256 GB gegaan, niks aan de hand, performance zat en ik heb de sloten aan ruimte niet (meer) nodig voor wat ik ermee doe. Als ik wat ik terugkreeg voor mijn oude MBP eraf haal, is het een mooie deal ;)

Zelfs nog positief verrast door de wifiperformance, 85 MB/s op m'n werkkamer, dus de thunderbolt naar ethernet-adapter is geen must have maar een 'misschientje' geworden ;) Actieve adapter weg, direct hdmi-kabel inprikken, houder met hub en usb-versterker direct inprikken, tobo tikt lekker. Kan ook weer relaxed buiten of op de bank hangen een hele middag, door de dikke accuduur. Kortom: blij met de overstap :)

[ Voor 14% gewijzigd door 2Dutch op 22-06-2018 10:31 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resixh
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-07-2020
AlexSaxoMusic schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:19:
[...]

Laat ik het zo zeggen dat ik nu niet op straat sta. Maar dat een uitgave van 800 euro niet op de planning stond deze zomermaanden ;)
Ik wil je overigens danken voor je advies tot de reparatie. Ik begin in te zien dat dat inderdaad geen verstandige keuze lijkt te zijn. Ik ga er rustig over na denken of ik investeer in een nieuwe Macbook Air of misschien voor een top laptop ga die op Windows draait. :)
Je kan ook kijken of het op maandelijkse betalingen kan gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Kogel is door de kerk. Het was even een flinke teleurstelling maar nu ontstaat er weer de voorpret. De keuze is gevallen op de Macbook Pro 13inch 2017, spacegrey.

Alleen de vraag, waar koop je tegenwoordig een Macbook? Nog voordelen of nadelen? Ik neig naar de Media Markt (Eindhoven) omdat het hier een fysieke winkel betreft, ik met (niet Apple) andere producten goede ervaringen heb en de prijs van 1379 euro goedkoper is dan de studentenkorting die ik krijg via de officiële Apple website?! Ik neem aan dat we het hier hebben over dezelfde Macbook Pro 13inch (2017).

Edit: Na wat reviews lezen op internet ben ik genezen. Ik ga deze niet bij een Media Markt halen. De Macbook gaat gewoon via Apple besteld worden. Dan maar een reisje naar een Apple Store vanuit Eindhoven bij eventuele problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door UninPro op 22-06-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
[...]
Vind ik ook niet raar, het is een 6 jaar oude macbook. Geef alleen aan waar voor mij de grens lag om mij een mac-user te houden :'( . Had gehoopt op coulance omdat het een bekend probleem is.
Ik had ook grafische problemen en bij mij is eind 2017 onder garantie nog hele het logic board vervangen.
Kosten volgens de factuur bij Apple Store Amsterdam waren toen 464€ excl. btw en arbeid 69€ excl. btw.

Was 'm wel twee week kwijt maar logic board is kosteloos vervangen en alles is zeer coulant afgehandeld.
Volgens de Apple website is een batterij vervangen 209€ incl. btw (rMBP, mid 2012). Zelf ben ik ook aan het rondkijken en bij Apple Store Amsterdam zeiden ze ook dat het rond de 200€ kost.

Om nou met een föhn moeilijk te gaan doen en hopen dat alles ge-ifixed kan worden ben ik misschien een softy. Zeker in het geval van een onderdeel als een batterij, laat ik het liever over aan Apple zelf.

Meer info en prijzen: https://support.apple.com/nl-nl/mac-notebooks/repair/service

Je kunt een afspraak maken via de website van Apple. Geen idee of je er op kan wachten maar mijn ervaring is dat ze het altijd druk hebben. Maar daar als je ter plekke een afspraak maakt kunnen ze vast wel inzien hoe druk het is en maak je een afspraak wanneer je het uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Odeklontje op 22-06-2018 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05:56

BCGraaf

BC

Apple is reparatie programma gestart voor alle MacBook modellen met het platte toetsenbord. Zie https://www.iculture.nl/n...-reparatieprogramma-2018/ voor meer info. Je kan als het goed is ook geld terug vragen als je zelf al een reparatie hebt uit gevoerd.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Pagina: 1 ... 124 ... 128 Laatste