Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:39
Gloeiende; heb tijden last gehad van brakke WiFi verbindingen met mijn MacBook Pro 2014 en het Technicolor Ziggo modem. Eindelijk na een macOS update van een aantal maanden geleden was het probleem over (niet meer elke 5 minuten de WiFi moeten uitschakelen en weer inschakelen om uberhaubt een werkende WiFi / internet connectie te verkrijgen). Kom ik een paar dagen geleden terug van vakantie, he, weer een macOS update, ff installeren -> HELEMAAL geen verbinding meer mogelijk. Restart, shutdown, WiFi uit en weer aan, niets helpt meer (terwijl alle andere apple / android devices het prima blijven doen met hetzelfde modem).

Ga maar weer eens zoeken naar wat dit weer zou kunnen zijn (uiteraard al veel eerder gedaan maar alle gevonden suggesties, tips en tricks werken gewoon niet); valt me toch vies tegen van een machine van 2000+ euro... :(

Zijn er nog meer 'lotgenoten' die bovenstaande herkennen en er wellicht een oplossing voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Omdat ik een beetje twijfel een MBP 13" i5 aan te schaffen en ik best gevoelig voor geruis ben, vroeg ik me af hoe storend de fans van een MBP 13" in de praktijk uitpakken, qua meetwaarden die ik heb gevonden zijn ze in hogere standen duidelijk hoorbaar, maar dat zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Onlangs heb ik een MBP 13" aangeschaft (met touch bar), hier zit een adapter van 61 watt bij. Ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met alternatieven USB-C kabels om de MacBook op te laden... Dit hoeft geen budget kabel te zijn, ik wil het liefst een zwarte / donkere kabel gebruiken aangezien de witte vrij snel verkleurt / vies eruit ziet in de omgevingen waar ik werk.

De meeste kabels die ik vind ondersteunen tot 3 ampere (waar de lader 4,25 ampere gebruikt) of tot 50-60 watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Douwe63 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:05:
valt me toch vies tegen van een machine van 2000+ euro.
Zijn er nog meer 'lotgenoten' die bovenstaande herkennen en er wellicht een oplossing voor hebben?
Waarom niet gewoon WiFi op dat Ziggo spul uitzetten en een fatsoenlijke router kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

begintmeta schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:43:
Omdat ik een beetje twijfel een MBP 13" i5 aan te schaffen en ik best gevoelig voor geruis ben, vroeg ik me af hoe storend de fans van een MBP 13" in de praktijk uitpakken, qua meetwaarden die ik heb gevonden zijn ze in hogere standen duidelijk hoorbaar, maar dat zegt niet alles.
Ik heb de 15". Lawaai hoor ik alleen als de CPU echt serieus druk is (vooral de LinkedIn site :X of video encoden). Als je een vet mooie laptop wil die heel stil is ook onder 100% belasting moet je denk ik verder zoeken. Als die er al zijn... ;) Het ligt er natuurlijk aan wat je van plan bent, maar als ik Virtual Box draai en daarin ontwikkel in Visual Studio en SQL Server, is het voor mij niet storend.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:39
cerberusss schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:11:
[...]

Waarom niet gewoon WiFi op dat Ziggo spul uitzetten en een fatsoenlijke router kopen?
Yep, ik zit zit te kijken naar Ubiquity Access Points, daar gaan er twee van komen (alleen kijken of ik voor de Lite of de Pro versie ga).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:09
Gisteren mijn Macbook Pro late 2013 ingeleverd bij Ivizi in Maastricht voor het bekende staingate issue (iCulture bedankt voor de waarschuwing) en vandaag al bericht ontvangen dat ik hem mag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Douwe63 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:19:
Yep, ik zit zit te kijken naar Ubiquity Access Points, daar gaan er twee van komen (alleen kijken of ik voor de Lite of de Pro versie ga).
Ikzelf heb ook veel gedoe gehad met m'n MacBook Air. Toen dacht ik: weet je wat, ik koop gewoon een Airport Express. Mijn redenering was dat het dan ALTIJD bij Apple ligt als er gedoe is. Nooit spijt van gehad.

Ik weet dat dat Apple netwerk spul tegenwoordig nogal achterloopt. Maar totdat ze iets anders verkopen op apple.com, ga ik denk ik niet de gok nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

begintmeta schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:43:
Het is een beetje binair. Bij weinig belasting is hij compleet stil. Komt de temperatuur boven een drempelwaarde, dan begint hij wel stevig te blazen. In de praktijk gebeurt dat bij mijn 13" MacBook Pro niet vaak, ook niet als ik Windows 10 op de achtergrond draai in VMware Fusion. Wel bij websites met Flash.

Andere laptops maken in mijn ervaring vaker geluid maar dat varieert minder. Die zijn zelden helemaal stil en ook zelden zo luidruchtig als de MacBook onder topbelasting.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Crazy D schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:41:
[...]

Ik heb de 15". Lawaai hoor ik alleen als de CPU echt serieus druk is (vooral de LinkedIn site :X of video encoden). Als je een vet mooie laptop wil die heel stil is ook onder 100% belasting moet je denk ik verder zoeken. Als die er al zijn... ;) Het ligt er natuurlijk aan wat je van plan bent, maar als ik Virtual Box draai en daarin ontwikkel in Visual Studio en SQL Server, is het voor mij niet storend.
Canaria schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:10:
[...]

Het is een beetje binair. Bij weinig belasting is hij compleet stil. Komt de temperatuur boven een drempelwaarde, dan begint hij wel stevig te blazen. In de praktijk gebeurt dat bij mijn 13" MacBook Pro niet vaak, ook niet als ik Windows 10 op de achtergrond draai in VMware Fusion. Wel bij websites met Flash.

Andere laptops maken in mijn ervaring vaker geluid maar dat varieert minder. Die zijn zelden helemaal stil en ook zelden zo luidruchtig als de MacBook onder topbelasting.
Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen een MacBook Pro 13"(zonder touchbar) en een Surface Pro i5. Bij dat laatste apparaat heeft MS afgezien van het inbouwen van een ventilator (maar hoeveel ik in de praktijk daardoor bijvoorbeeld tegen een vanwege temperatuur terugschakelende CPU aan zou lopen vind ik lastig in te schatten, ik vermoed dat dat niet vaak is, en daarom vermoed ik naar jullie beschrijving ook dat ik vaak een stilstaande fan in een MBP zou hebben.)

Het hangt nu een beetje op de prijs (het budget is wat beperkt door de vervroegde afschijving vanwege mijn lompheid/onhandigheid/onvoorzichtigheid, de MBP is wat duurder omdat ik toetsenbord en pen al heb voor de Surface), het gegeven dat het toch wat andere apparaten zijn (maar beide op zich geschikt voor wat ik zou willen, met wat beperkingen voor de MBP (en soms ook wat voordelen)) en het scherm (subjectief vond ik de MBP13"schermen die ik gezien heb wat egaler van kleur/helderheid dan de Surface Pro-schermen, maar de steekproef is klein en de 'meting' nogal subjectief&onnauwkeurig. over het algemeen worden beide apparaten lof voor hun scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik wou graag jullie even om hulp vragen.

Ik wil mijn huidige macbook pro 13inch van 2012 (i5 4GB) inruilen tegen een macbook pro eind 2013 13inch retina model. (heeft 8GB)

Hij vraagt er 650 voor en als ik 150 bijbetaal heeft hij wel interesse.

Alleen vraag ik mij af hoe ik zijn macbook in korte tijd kan testen. De dingetjes die ik gevonden heb zijn:

* optisch bekijken op beschadigingen.
* Batterij controleren op cycles en waarde. Systeeminformatie onder kopje voeding.
* Hardware zelftest bij opstarten op D drukken.
* dode pixels checken

Maar het kan natuurlijk zijn dat na verloop van tijd ineens het touchpad uitvalt of de monitor ineens begint te knipperen. Deze dingen kan je denk ik niet van tevoren checken? Of zijn er nog bepaalde apps/tools die je kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Canaria schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:10:
[...]

Mijn Macbook Air met VMware fusion, blaast ook niet.
Ik heb zelf geen flash, dus dat weet ik niet. (Maarja, flash verbruikt ook veel resouces)
Voor de rest is mijn Air stil, ik heb hem niet horen blazen of wat dan ook. Maar ik doe ook niet zoveel op mijn Air. Dus ik zou het mij niet als maatstaaf nemen.

Edit: Wat ik op min Macbook Air doe is:
-YouTube
-Techwebsites
-Standaard notities gebruiken
-Standaard Mail App gebruiken
-Safari Browser gebruiken
-Standaard kalander gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Berlinetta op 09-10-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Douwe63 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:05:
Gloeiende; heb tijden last gehad van brakke WiFi verbindingen met mijn MacBook Pro 2014 en het Technicolor Ziggo modem. Eindelijk na een macOS update van een aantal maanden geleden was het probleem over (niet meer elke 5 minuten de WiFi moeten uitschakelen en weer inschakelen om uberhaubt een werkende WiFi / internet connectie te verkrijgen). Kom ik een paar dagen geleden terug van vakantie, he, weer een macOS update, ff installeren -> HELEMAAL geen verbinding meer mogelijk. Restart, shutdown, WiFi uit en weer aan, niets helpt meer (terwijl alle andere apple / android devices het prima blijven doen met hetzelfde modem).

Ga maar weer eens zoeken naar wat dit weer zou kunnen zijn (uiteraard al veel eerder gedaan maar alle gevonden suggesties, tips en tricks werken gewoon niet); valt me toch vies tegen van een machine van 2000+ euro... :(

Genoeg mensen die problemen hebben met Wi-Fi.
Zelf geen last van aangezien ik weet wat voor apparaten welke Wi-Fi standaard ze ondersteunen.
Er zijn wel meerdere factoren van belang, dat Wi-Fi slecht werkt.

Ik ga nu gewoon maar wat zeggen, maar misschien is het handig om eerst voor te zorgen dat er B/G protection aan staat. Daarnaast kijken of de "kanaalbreedte" van 5 Ghz op 20/40 staat en niet op 80Mhz.

En dan kunnen weer eens kijken waar of het echt aan de Macbook ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:59:
Ik wou graag jullie even om hulp vragen.

Ik wil mijn huidige macbook pro 13inch van 2012 (i5 4GB) inruilen tegen een macbook pro eind 2013 13inch retina model. (heeft 8GB)

Hij vraagt er 650 voor en als ik 150 bijbetaal heeft hij wel interesse.

Alleen vraag ik mij af hoe ik zijn macbook in korte tijd kan testen. De dingetjes die ik gevonden heb zijn:

* optisch bekijken op beschadigingen.
* Batterij controleren op cycles en waarde. Systeeminformatie onder kopje voeding.
* Hardware zelftest bij opstarten op D drukken.
* dode pixels checken

Maar het kan natuurlijk zijn dat na verloop van tijd ineens het touchpad uitvalt of de monitor ineens begint te knipperen. Deze dingen kan je denk ik niet van tevoren checken? Of zijn er nog bepaalde apps/tools die je kan gebruiken?
Dit zou inderdaad kunnen, dus als je hem echt zou willen hebben, zou je dat goed moeten controleren. Reageert bijv de touchpad goed? Zitten er deuken bij de hoeken van de laptop? Als er een deuk in zit, zou je hem maar moeten laten liggen. Je weet namelijk nooit wanneer het einde verhaal is.

Vraag ook even of hij een aankoopbon heeft liggen. Voor de accu zou ik even CoconutBattery installeren en zo kijken naar de status van de accu. Als hij boven de 90% is, is hij in orde. Tussen de 80% - 90% is een twijfel geval.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

RWK__ schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:18:
[...]

Dit zou inderdaad kunnen, dus als je hem echt zou willen hebben, zou je dat goed moeten controleren. Reageert bijv de touchpad goed? Zitten er deuken bij de hoeken van de laptop? Als er een deuk in zit, zou je hem maar moeten laten liggen. Je weet namelijk nooit wanneer het einde verhaal is.

Vraag ook even of hij een aankoopbon heeft liggen. Voor de accu zou ik even CoconutBattery installeren en zo kijken naar de status van de accu. Als hij boven de 90% is, is hij in orde. Tussen de 80% - 90% is een twijfel geval.
Bedankt voor de tip. Ik zie dat mijn macbook op 94.1 zit jeeeej O+
Ik zie in die applicatie trouwens ook dat mijn macbook een early 2011 is, ik kon toch zweren dat het een 2012 was maar ik zal me wel vergist hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Ik heb een 2011 macbook pro, enkele jaren geleden laten upgraden met een ssd.

Nu start hij niet meer op.
Ik heb wat opstartopties gevonden en geprobeerd

Bij aanzetten, ingedrukt houden
- shift
- cmd-r
- cmd-opt-r-p

Het begon met een zwart scherm waarbij je heel lastig een logo zag en balkje halverwege stoppen ergens. Het leek alsof ik een stapje verder kwam elke keer...

Maar het eindigt met een wit/blank verlicht scherm (apple logo aan de achterkant brandt).

Nog opties??

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch een TB3 dock gehaald, maar kolere wat heeft dat Belkin slechte support zeg. :+

"Oh u draait High Sierra? Er staat hier dat het Dock alleen compatible is met MacOS Sierra of nieuwer. Gebruikt u MacOS Sierra of MacOS Nieuwer?" 8)7 Really? Sodemieter toch op. :+ Gaat nergens over dit, haha.

[ Voor 57% gewijzigd door WhatsappHack op 10-10-2017 17:07 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Hoe kan ik op een Macbook net als in Windows eenvoudig door map foto's heen scrollen met de pijltjestoets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asdf25 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:42:
Hoe kan ik op een Macbook net als in Windows eenvoudig door map foto's heen scrollen met de pijltjestoets
Wat bedoel je precies?
Je kan met pijltje omlaag gewoon door de bestanden heen. Met Fn erbij springt ie in stappen, net als pg dwn.
Of wil je iets anders? Dan moet je iets duidelijker zijn met wat je wil :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10
WhatsappHack schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:02:
[...]

Wat bedoel je precies?
Je kan met pijltje omlaag gewoon door de bestanden heen. Met Fn erbij springt ie in stappen, net als pg dwn.
Of wil je iets anders? Dan moet je iets duidelijker zijn met wat je wil :P
En een foto aanklikken, dan op spatie voor een preview, en dan pijltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

poehee schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:13:
Ik heb een 2011 macbook pro, enkele jaren geleden laten upgraden met een ssd.

Nu start hij niet meer op.
Ik heb wat opstartopties gevonden en geprobeerd

[...]

Nog opties??
Weet je inmiddels al wat meer? Mij overkwam gisteren bijna hetzelfde;

MacOS Sierra liep vast, alleen de muis bewoog nog. Heb de Macbook geforceerd uitgezet. Alleen power knop vasthouden werkte niet. Command + Control + Option + Power werkte wel. Na het opnieuw opstarten krijg ik na een tijdje een folder met vraagteken icoon te zien.

- Heb PRAM reset gedaan,
- SMC reset gedaan,
- Recovery modus gestart. Via disk utility zie ik alleen Mac OS X Base System van 1,3 GB grootte. Ik zie mijn 256GB schijf hier niet tussen staan

Ben bang dat mijn HDD is overleden (spontaan?). Helaas heb ik die dag net mijn back-up van een externe schijf weggehaald.

Iemand nog ideeën voor mij? Ik denk zelf aan het volgende;

- Achterkant MB Pro los schroeven
- Aansluitingen HDD controleren, controleren of hij aan staat.
- Andere schijf toevoegen aan MB Pro en controleren of deze wel in Disk Utility staat, zo ja; nieuwe installatie op nieuwe schijf
- Na een nieuwe installatie de (kapotte) schijf via USB koppelen aan de MB Pro en kijken of ik de data er af kan krijgen? Hij is wel encrypt maar verwacht dat ik in MacOS dan wel het wachtwoord kan invoeren?

Mocht iemand andere ideeën hebben of aanvullingen dan hoor ik dat graag. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
begintmeta schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:21:
[...]

[...]

Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen een MacBook Pro 13"(zonder touchbar) en een Surface Pro i5. Bij dat laatste apparaat heeft MS afgezien van het inbouwen van een ventilator (maar hoeveel ik in de praktijk daardoor bijvoorbeeld tegen een vanwege temperatuur terugschakelende CPU aan zou lopen vind ik lastig in te schatten, ik vermoed dat dat niet vaak is, en daarom vermoed ik naar jullie beschrijving ook dat ik vaak een stilstaande fan in een MBP zou hebben.)

Het hangt nu een beetje op de prijs (het budget is wat beperkt door de vervroegde afschijving vanwege mijn lompheid/onhandigheid/onvoorzichtigheid, de MBP is wat duurder omdat ik toetsenbord en pen al heb voor de Surface), het gegeven dat het toch wat andere apparaten zijn (maar beide op zich geschikt voor wat ik zou willen, met wat beperkingen voor de MBP (en soms ook wat voordelen)) en het scherm (subjectief vond ik de MBP13"schermen die ik gezien heb wat egaler van kleur/helderheid dan de Surface Pro-schermen, maar de steekproef is klein en de 'meting' nogal subjectief&onnauwkeurig. over het algemeen worden beide apparaten lof voor hun scherm)
Een laatste model 13" non touchbar mbp hier.
Hij is volledig stil tijdens basic gebruik.
Begin ik in photo's wat te doen of start ik CS:GO op dan zit ik plotseling op een vliegdekschip en moet ik hem vastbinden of hij stijgt op.
Jk, maar hij gaat wel heel hard blazen dan en wordt ook gloeiend heet.
Ik zet dan ook gewoon een koptelefoon op want het irriteert mij wel.

Op alle andere momenten is die wel muisstil dus dat is wel fijn.
Mijn Thinkpad T460 gaat vaker beginnen blazen (zonder echt duidelijke reden).

Ik heb wel het idee dat hij luider is en ook sneller begint met lawaai te maken dan mijn vorige 15" cMBP van 2012 die hij vervangt.

De nieuwe surface lijn heeft idd een volledige stille versie met de i5. Maar die zal wel gaan throttle vermoed ik?
Die super dunne lichte van LG, de gram, was ook passief gekoeld dacht ik.
Maar als je windows pc's overweegt als optie dan wordt het wel moeilijk om de extra prijs te betalen voor een mbp.
De surface is ook een totaal ander apparaat.
Touchscherm ed...

Ik heb lang gekeken naar de surface laptop maar ik zit te vast in MacOS voor privé gebruik en ik heb geen zin om de moeite te nemen om te wisselen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
mickjuh schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

MacOS Sierra liep vast, alleen de muis bewoog nog. Heb de Macbook geforceerd uitgezet. Alleen power knop vasthouden werkte niet. Command + Control + Option + Power werkte wel. Na het opnieuw opstarten krijg ik na een tijdje een folder met vraagteken icoon te zien.

- Heb PRAM reset gedaan,
- SMC reset gedaan,
- Recovery modus gestart. Via disk utility zie ik alleen Mac OS X Base System van 1,3 GB grootte. Ik zie mijn 256GB schijf hier niet tussen staan

Ben bang dat mijn HDD is overleden (spontaan?). Helaas heb ik die dag net mijn back-up van een externe schijf weggehaald.
Naar LJS gebracht in Den Haag.
Video kaart waarschijnlijk.

Duur grapje, vintage model, geen support meer, maar ga het voor 450,- toch laten repareren.
Kan nog net, was een dure macbook (core i7 met 16gb etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Gaat het hier om een rMBP of een ouder model?

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
poehee schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Duur grapje, vintage model, geen support meer, maar ga het voor 450,- toch laten repareren.
Als het een 2011 model is, dan moet je dat niet doen. Die heeft namelijk last van videoproblemen. https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
poehee schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Hoezo de videokaart?
Hoe hebben ze dat vastgesteld?

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn vorige 2012 cMBP.
Starte niet meer op en via disk utility zag ik ook maar alleen een basic schijf en niet mijn HD.
Geprobeerd te herstellen maar ik kreeg maar geen herkenbare harde schijf.
Leek mij dus dat mijn HD kapot was.
Eventjes nieuwe SSD besteld en volgende dag had ik terug een werkende mbp.

Bij mij was het dus de harde schijf en zo opgelost.

Kan je voordat je hem binnen doet niet beter even controleren of hij het niet doet met een nieuwe HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
DaemonAngel schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:52:
[...]

Hoezo de videokaart?
Hoe hebben ze dat vastgesteld?

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn vorige 2012 cMBP.
Starte niet meer op en via disk utility zag ik ook maar alleen een basic schijf en niet mijn HD.
Geprobeerd te herstellen maar ik kreeg maar geen herkenbare harde schijf.
Leek mij dus dat mijn HD kapot was.
Eventjes nieuwe SSD besteld en volgende dag had ik terug een werkende mbp.

Bij mij was het dus de harde schijf en zo opgelost.

Kan je voordat je hem binnen doet niet beter even controleren of hij het niet doet met een nieuwe HD?
Goed punt.
Het antwoord is dat volgens mijn dochter het scherm eerst allerlei strepen en blokken vertoonde. Dat duidt wel op videokaart problemen. Zij had zoiets nog nooit eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hebben mensen ervaring met het vervangen van het touchpad op een macbook pro 13 inch 2014 a1502 model ?

Ik heb al wat filmpjes gezien maar lijkt mij verrekte lastig voornamelijk omdat je de accu los moet halen en die zit goed vast met lijm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
Ik heb exact hetzelfde, de standaard bijgeleverde USB-C oplaadkabel is veel te kort. Ik had hiervoor een Lightning power kabel van 5 meter. Maar vind nergens een USB-C oplaadkabel voor de Macbook Pro (2017) van 3-5 meter. Iemand enig idee?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tcviper schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:21:
Ik heb exact hetzelfde, de standaard bijgeleverde USB-C oplaadkabel is veel te kort. Ik had hiervoor een Lightning power kabel van 5 meter. Maar vind nergens een USB-C oplaadkabel voor de Macbook Pro (2017) van 3-5 meter. Iemand enig idee?
Een combinatie van een lange lichtnetadapterkabel en een 2m oplaadkabel? Dan kom je op pakweg 4m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik heb idd ergens een losse kabel (lichtnet snoer) besteld (dacht bij Apple zelf), en bij Camera Nu een Griffin BreakSafe Magnetic USB-C kabel. Heb je in de usb-c aansluiting een pukkel zitten en de kabel zit aan een magneet. Niet zo fancy als de oude aansluiting maar werkt wel hetzelfde: stoot je tegen de kabel, laat ie los :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
begintmeta schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:56:
[...]

Een combinatie van een lange lichtnetadapterkabel en een 2m oplaadkabel? Dan kom je op pakweg 4m.
Hmmm ja die van de vorige macbook kan ik inderdaad eraf halen (de lichtnet kabel). Die past natuurlijk ook op de nieuwe :P

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Mijn MBP early 2015 heeft besloten een Desktop te worden. Batterij is overleden 498 Loadcycles en 'poor health' hij laad dus ook niet meer en via diagnostici tools deze twee reference codes gekregen PP003 en PPT002. echter laad hij helemaal niet, zodra ik de kabel eraf haal valt hij uit. Nu is het niet mijn primaire laptop maar vervelend is het wel want een laptop die aan de stroom moet hangen.

Kosten zullen zo rond de 200 á 300 Euro liggen als ik het goed begrepen heb? Doordat het deel gelijmd is aan iets anders vast. Jammer dat het niet mijn Zbook is daar zet je gewoon een nieuwe batterij in. Nadeel van dat ze zo dun gaan.

* Daniel_Elessar is niet zo blij

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Daniel_Elessar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:27:

Kosten zullen zo rond de 200 á 300 Euro liggen als ik het goed begrepen heb? Doordat het deel gelijmd is aan iets anders vast. Jammer dat het niet mijn Zbook is daar zet je gewoon een nieuwe batterij in. Nadeel van dat ze zo dun gaan.
Zelf vervangen is ook mogelijk.

Een complete kit van iFixit (accu + gereedschap) kost 110 euro

De plak strips onder de 4 buitenste accu's kun je doorsnijden met een dunne nylon draad, flosdraad schijnt ook te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn MBP early 2015 heeft besloten een Desktop te worden. Batterij is overleden 498 Loadcycles en 'poor health' hij laad dus ook niet meer en via diagnostici tools deze twee reference codes gekregen PP003 en PPT002. echter laad hij helemaal niet, zodra ik de kabel eraf haal valt hij uit. Nu is het niet mijn primaire laptop maar vervelend is het wel want een laptop die aan de stroom moet hangen.

Is ie al ouder dan 2 jaar dan?
Je kan altijd even Apple bellen om te vragen, want het is niet de bedoeling dat ie met 498 cycles al helemaal is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

209 euro inderdaad

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06

Saven

Administrator

Ik kom er niet uit, wat een onduidelijk gedoe :') Ik wil mn MBP 2017 15" op een hdmi scherm/tv kunnen aansluiten. Minimaal 1080p, het liefst ook 1440p (2560x1440).

Gaat dat uberhaupt? Want niet elke monitor die ik 'on the road' tegenkom zal displayport hebben ;( En ik kan eigenlijk geen enkele geschikte adapter vinden. Enkel de standaard van Apple, maar die kost 80 euro dacht ik (is een usb-c + usb-a + hdmi adapter). Is me iets te gortig. Iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
mickjuh schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

- Heb PRAM reset gedaan,
- SMC reset gedaan,

Iemand nog ideeën voor mij? Ik denk zelf aan het volgende;

- Achterkant MB Pro los schroeven
- Aansluitingen HDD controleren, controleren of hij aan staat.
- Andere schijf toevoegen aan MB Pro en controleren of deze wel in Disk Utility staat, zo ja; nieuwe installatie op nieuwe schijf
- Na een nieuwe installatie de (kapotte) schijf via USB koppelen aan de MB Pro en kijken of ik de data er af kan krijgen? Hij is wel encrypt maar verwacht dat ik in MacOS dan wel het wachtwoord kan invoeren?

Mocht iemand andere ideeën hebben of aanvullingen dan hoor ik dat graag. :'(
Betreffende de externe schijf, koppel die los van welke mac of pc dan ook. Als die os-en er iets op schrijven, wat altijd gebeurt, overschrijven ze misschien de plek waar je data stond. Er zijn tools om gewiste bestanden weer terug te halen. Het beste doe je dat door een andere Mac of pc met een speciale stick te starten (zodat het os ook niks wegschrijft op die externe schijf) waar dat programma dan op staat. Ik heb zelf data rescue 5 van, ik dacht, prosoft. In ieder geval met het grote plus-logo, maar weet even de officiële site niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Bedankt voor de tips :)
WhatsappHack schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:37:
[...]

Is ie al ouder dan 2 jaar dan?
Je kan altijd even Apple bellen om te vragen, want het is niet de bedoeling dat ie met 498 cycles al helemaal is overleden.
Ja, dat is hij. Early 2015model en gekocht in juni van dat jaar. Ook op bedrijf gekocht zonder extra care erbij want de vorige ging lang mee en nooit problemen mee gehad. Tot hij een duik van een paar meter op beton maakte, dat was niet het beste wat je doet met een laptop :X
Ik kan eens contact opnemen volgende week en eens vragen maar ik denk dat het me die 200 euro gaat kosten.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Dancing_Animal schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:53:
[...]

Betreffende de externe schijf, koppel die los van welke mac of pc dan ook. Als die os-en er iets op schrijven, wat altijd gebeurt, overschrijven ze misschien de plek waar je data stond. Er zijn tools om gewiste bestanden weer terug te halen. Het beste doe je dat door een andere Mac of pc met een speciale stick te starten (zodat het os ook niks wegschrijft op die externe schijf) waar dat programma dan op staat. Ik heb zelf data rescue 5 van, ik dacht, prosoft. In ieder geval met het grote plus-logo, maar weet even de officiële site niet.
Ja dat van die externe schijf ga ik inderdaad proberen. Die externe schijf heb ik met een quick format geformatteerd.

Wat betreft de MacBook, daar weet ik ook al wat meer over. Heb een SSD van een andere MacBook er in geplaatst en die bootte direct. Mijn eigen SSD teruggeplaatst en die deed niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Saven schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:42:
Ik kom er niet uit, wat een onduidelijk gedoe :') Ik wil mn MBP 2017 15" op een hdmi scherm/tv kunnen aansluiten. Minimaal 1080p, het liefst ook 1440p (2560x1440).

Gaat dat uberhaupt? Want niet elke monitor die ik 'on the road' tegenkom zal displayport hebben ;( En ik kan eigenlijk geen enkele geschikte adapter vinden. Enkel de standaard van Apple, maar die kost 80 euro dacht ik (is een usb-c + usb-a + hdmi adapter). Is me iets te gortig. Iemand een ideetje?
Inmiddels deze gekocht bij Xando: https://satechi.net/colle...type-c-multi-port-adapter

werkt als een zonnetje op 1440p (60hz) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Iemand een verklaring voor het volgende; Mijn MacBook Pro uit 2015 staat meestal op slaapstand, alleen sinds de laatste updates valt ie gewoon uit en start ie opnieuw op. Met het opstarten soms wel 2 keer voordat het Apple logo te zien is.

Meer mensen hier last van of moet ik m na laten kijken?

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Saven schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:08:
[...]

Inmiddels deze gekocht bij Xando: https://satechi.net/colle...type-c-multi-port-adapter

werkt als een zonnetje op 1440p (60hz) :)
Ik snap niet helemaal waarom dergelijke apparaatjes vrijwel nooit displayport-aansluitingen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

begintmeta schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:11:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom dergelijke apparaatjes vrijwel nooit displayport-aansluitingen hebben
Terecht idd, al moet ik wel opmerken dat ik vaak schermen tegenkom met enkel dvi, hdmi of vga als ik onderweg ben. wellicht daarmee te maken.

daarom wilde ik ook per se een hdmi verloopje :P kan ik 'm iig altijd aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aDutchCow schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:05:
Iemand een verklaring voor het volgende; Mijn MacBook Pro uit 2015 staat meestal op slaapstand, alleen sinds de laatste updates valt ie gewoon uit en start ie opnieuw op. Met het opstarten soms wel 2 keer voordat het Apple logo te zien is.

Meer mensen hier last van of moet ik m na laten kijken?
Al SMC en NVRAM reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
WhatsappHack schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:19:
[...]

Al SMC en NVRAM reset gedaan?
Nog nooit gedaan, zal het vanavond even opzoeken? Is dit iets wat regelmatig moet gebeuren met MacOS of is het een voorbode voor iets ergers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aDutchCow schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:08:
[...]

Nog nooit gedaan, zal het vanavond even opzoeken? Is dit iets wat regelmatig moet gebeuren met MacOS of is het een voorbode voor iets ergers?
Nee hoor, het kan gewoon soms eens voorkomen - vooral na OS updates of onverwacht afsluiten (/crash/kernel panic) - dat er wat troep in het NVRAM terecht komt of corrupt raakt. Even resetten en klaar. Kan wel zijn dat je audiovolume dan opeens wat harder of zachter staat maar dat is so gefixt natuurlijk.

SMC kan ook wel eens gewoon niet lekker in z'n vel zitten. Als je die reset dan gaat de hardware opnieuw handjeschudden met elkaar en gaat de boel weer beter met elkaar praten.

Lost vaak veel problemen op, maar hoeft absoluut niet te betekenen dat het een voorbode is voor dood en verderf. :) Let wel dat het NVRAM niet gereset kan worden als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld. Als je dat niet hebt gedaan kan het gewoon met de relevante keycombo's.

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 16-10-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
WhatsappHack schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:10:
[...]

Nee hoor, het kan gewoon soms eens voorkomen - vooral na OS updates of onverwacht afsluiten (/crash/kernel panic) - dat er wat troep in het NVRAM terecht komt of corrupt raakt. Even resetten en klaar. Kan wel zijn dat je audiovolume dan opeens wat harder of zachter staat maar dat is so gefixt natuurlijk.

SMC kan ook wel eens gewoon niet lekker in z'n vel zitten. Als je die reset dan gaat de hardware opnieuw handjeschudden met elkaar en gaat de boel weer beter met elkaar praten.

Lost vaak veel problemen op, maar hoeft absoluut niet te betekenen dat het een voorbode is voor dood en verderf. :) Let wel dat het NVRAM niet gereset kan worden als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld. Als je dat niet hebt gedaan kan het gewoon met de relevante keycombo's.
Helaas hebben beide resets niks uitgehaald :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aDutchCow schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:37:
[...]

Helaas hebben beide resets niks uitgehaald :|
Dat is minder.
Wat zegt Diagnose als je dat draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
WhatsappHack schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Dat is minder.
Wat zegt Diagnose als je dat draait?
Geen problemen gevonden. Ik ben echt het spoor bijster want voor de rest vertoond ie geen raar gedrag.
Ik hoopte dus dat mensen zouden zeggen dat ze hetzelfde hadden na de laatste update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aDutchCow schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Geen problemen gevonden. Ik ben echt het spoor bijster want voor de rest vertoond ie geen raar gedrag.
Ik hoopte dus dat mensen zouden zeggen dat ze hetzelfde hadden na de laatste update :P
Geen idee dan.
Opnieuw MacOS installeren. Als dat ook niet helpt ff babbelen met Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

aDutchCow schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Nee heb alleen sinds de laatste update dat mijn interactieve hoek om de schermbeveiliging aan te zetten niet meer werkt 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik ga deze bestellen https://www.coolblue.be/n...w2-space-gray-azerty.html

Zit alleen nu in de knoop met de verloopjes.

Ik wil iets compact naar een normale usb aansluiten.

Usb c naar ethernet heb ik ook soms nodig.

Thuis heb ik een Dell U2515H staan via displayport.

Maar de ideale mini docking kan ik nog niet vinden.

Usb c met

- USB 3 ( liefst 2 of meer )
- DP mini
- HDMI
- ethernet ( met vlan support -> startech dongels hebben geen vlan support)
- compact

Of moet ik alles splitsen en het bovenstaande zonder dp mini en een usb c -> DP cable zoeken.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 14:33
Zijn er mensen met een MacBook Pro (15-inch, 2016) met Touch Bar die WiFi "dropoffs" van een seconde ervaren? Lijkt een bandwissel van 2.4 naar 5 Ghz oid... reconnect gaat altijd goed en daarna ook gelijk weer netwerk en internet connectie..

Ik heb dit vanaf januari dit jaar direct na aanschaf, maar inmiddels een Access Point verder (AmpliFi HD) en ook daarop weer 1 sec geen WiFi en daarmee ook geen actieve netwerk connectie waardoor bijvoorbeeld lopende streams onderbreken, maar ook bestandsoverdrachten naar Syno mislukken.

Erg vervelend en heb het gevoel dat het een MacBook issue is inmiddels.

Eerste tests begin dit jaar waren op 5Ghz WiFi AC van Ziggo ConnectBox en daar waren de reacties op Chelloo al vrij snel dat je niet teveel moet verwachten van een dergelijk provider modem router...

Nu staat dat ding in Bridge en de Ubiquiti AmpliFy als router/accesspoint en ben ik nog niet overtuigd helaas..

Suggesties anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
MightyMr2Mike schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:55:
Zijn er mensen met een MacBook Pro (15-inch, 2016) met Touch Bar die WiFi "dropoffs" van een seconde ervaren? Lijkt een bandwissel van 2.4 naar 5 Ghz oid... reconnect gaat altijd goed en daarna ook gelijk weer netwerk en internet connectie..

Ik heb dit vanaf januari dit jaar direct na aanschaf, maar inmiddels een Access Point verder (AmpliFi HD) en ook daarop weer 1 sec geen WiFi en daarmee ook geen actieve netwerk connectie waardoor bijvoorbeeld lopende streams onderbreken, maar ook bestandsoverdrachten naar Syno mislukken.

Erg vervelend en heb het gevoel dat het een MacBook issue is inmiddels.

Eerste tests begin dit jaar waren op 5Ghz WiFi AC van Ziggo ConnectBox en daar waren de reacties op Chelloo al vrij snel dat je niet teveel moet verwachten van een dergelijk provider modem router...

Nu staat dat ding in Bridge en de Ubiquiti AmpliFy als router/accesspoint en ben ik nog niet overtuigd helaas..

Suggesties anyone?
Ja, vooral nadat je zei dat het bij ZIggo Connectbox ook zo was.

Misschien kan je kijken om bij de Draadloze instellingen > 5GhZ > en dan kanaalbreedte naar 20/40 te zetten.
In ieder geval niet dat hij op 80mhz staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
Knijp ik dan niet mijn snelheid? De 80MHz is toch juist voor de bandbreedte die WiFi AC te bieden heeft op deze MacBook Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
MightyMr2Mike schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:57:
Knijp ik dan niet mijn snelheid? De 80MHz is toch juist voor de bandbreedte die WiFi AC te bieden heeft op deze MacBook Pro?
Techisch gezien ja, in de praktijk merk je dat sommige apparaten geen Internet toegang hebben.
Niet elke die Wifi AC heeft ondersteund het.

Uit mijn hoofd weet ik dat de Galaxy S7 Snapdragon variant 80mhz ondersteund.
Zelf ben ik nog geen laptop tegengekomen die de 80mhz ondersteund. (Ik let daar niet altijd op, ben ook afhankelijk van wie het aankaart) de informatie is die aangegeven wordt is voor mij erg summier

Dus je om je vraag over je Macbook te beantwoorden:

Ik gok van niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Berlinetta op 20-10-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
@Yamikaminari Ik ga checken, maar mijn MacBook heeft wel degelijk nu een actieve connectie via de 80MHz band.

Andere vraag weet iemand hoe je TrueHD en DTS-HD doorstuurt over HDMI?

Ga er even vanuit dat de https://www.apple.com/nl/...ltipoort-adapter?fnode=8b dit prima moet ondersteunen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb problemen met de pijltjes toetsen van MBP 2017. De beneden pijltoets werkt niet naar bewaren. Ik moet toegeven dat ik de pijltjes nu pas heb uitgeprobeerd omdat ik ze eigenlijk bijna nooit gebruik. De problematisch toets werkt wel als ik het flink in druk maar er is een soort van weerstand en je voelt de toets ook niet naar beneden gaan.

Heeft iemand hier dit probleem eerder gehad?

(een crosspost van de 2016/2017 topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
alienfruit schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:05:
Ik heb problemen met de pijltjes toetsen van MBP 2017. De beneden pijltoets werkt niet naar bewaren. Ik moet toegeven dat ik de pijltjes nu pas heb uitgeprobeerd omdat ik ze eigenlijk bijna nooit gebruik. De problematisch toets werkt wel als ik het flink in druk maar er is een soort van weerstand en je voelt de toets ook niet naar beneden gaan.

Heeft iemand hier dit probleem eerder gehad?

(een crosspost van de 2016/2017 topic)
Ga er dan maar mee terug, je hebt nog volle garantie. Zeker niet laten aanslepen.
Direct gaan, probleem uitleggen en laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wrong topic, kan weg

[ Voor 124% gewijzigd door Executor16 op 27-10-2017 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
De accu van mijn MacBook pro early 2008 is defect en past niet meer. Ik gebruik het ding eigenlijk alleen maar op tafel, dus heb geen accu nodig. De klik van de trackpad werkt nu niet zo prettig omdat deze geen ondersteuning van de accu heeft. En de notebook is open aan de onderkant.

Zijn er, al dan niet 3D geprinte, plastic dingen ter grootte van de accu om de accuruimte op te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:57

marapuru

db.

Volgens mij zijn er wel websites waar je 3D prints on demand kunt bestellen. Moet je alleen de afmetingen even noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Saven schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:49:
[...]

Terecht idd, al moet ik wel opmerken dat ik vaak schermen tegenkom met enkel dvi, hdmi of vga als ik onderweg ben. wellicht daarmee te maken.

daarom wilde ik ook per se een hdmi verloopje :P kan ik 'm iig altijd aansluiten
Ik ben nu ook aan de adapters, een satechi met hdmi en 2xusb en een Delock 62977 displayportadapter. Die laatste werkt wel, maar hij is net zo breed dat ik de poort ernaast niet meer fatsoenlijk kan gebruiken.... zucht, dat wordt dan maar een verlengstukje erbij. Had ik nu toch maar de touchbarvariant gekozen... ;) :/ (ik zie ook pas net dat dit eigenlijk niet het juiste topic is voor de nieuwe mbp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
Mijn vrouw haar MacBook Pro doet al een tijdje lastig. De CD-speler maakt een irritant geluiden ze reboot om de zoveel tijd.
Nu dacht ik, ik zal de CD-drive er uithalen, die heeft ze toch niet meer nodig.

Gelukkig niet al te veel werk, maar wat merk ik als die CD-drive er uit is? Er was op de een of andere manier een cadeaubon van de H&M ingesukkeld...
Sebiet de drive maar terugsteken...

zegniettegouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Dalike schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:56:
Mijn vrouw haar MacBook Pro doet al een tijdje lastig. De CD-speler maakt een irritant geluiden ze reboot om de zoveel tijd.
Nu dacht ik, ik zal de CD-drive er uithalen, die heeft ze toch niet meer nodig.

Gelukkig niet al te veel werk, maar wat merk ik als die CD-drive er uit is? Er was op de een of andere manier een cadeaubon van de H&M ingesukkeld...
Sebiet de drive maar terugsteken...

[afbeelding]
Ze dacht gewoon, hoe moet ik dit nu betalen dan in de webshop? Oh wacht, hier past de kaart in! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Dancing_Animal schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:29:
De accu van mijn MacBook pro early 2008 is defect en past niet meer. Ik gebruik het ding eigenlijk alleen maar op tafel, dus heb geen accu nodig. De klik van de trackpad werkt nu niet zo prettig omdat deze geen ondersteuning van de accu heeft. En de notebook is open aan de onderkant.

Zijn er, al dan niet 3D geprinte, plastic dingen ter grootte van de accu om de accuruimte op te vullen?
Als je een exacte tekening kan maken, met de juiste afmetingen, kan ik wellicht iets voor je betekenen. (Ik kan maximaal printen: 220 x 220 x 250 (mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houjehaags
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik zit er toch aan te denken om vandaag de cybermonday sale mee te pakken. Mijn macbook gebruik ik voor mijn grafische studie. Ik twijfel hierbij tussen de Macbook Pro 2017 met of zonder touchbar en anders 8gb of 16gb ram.

Merk ik echt verschil tussen de Macbook Pro 2017 256gb met of zonder touchbar? Of kan ik beter kiezen voor geen touchbar en mijn ramgeheugen naar 16gb?

De programma's die ik draai zijn voornamelijk het hele Adobe pakket en Final Cut Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
benjaminrv schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:07:
Ik zit er toch aan te denken om vandaag de cybermonday sale mee te pakken. Mijn macbook gebruik ik voor mijn grafische studie. Ik twijfel hierbij tussen de Macbook Pro 2017 met of zonder touchbar en anders 8gb of 16gb ram.

Merk ik echt verschil tussen de Macbook Pro 2017 256gb met of zonder touchbar? Of kan ik beter kiezen voor geen touchbar en mijn ramgeheugen naar 16gb?

De programma's die ik draai zijn voornamelijk het hele Adobe pakket en Final Cut Pro.
De touchbar is een persoonlijk iets, of je er wat aan hebt. Ik weet wel dat Adobe met haar software veel gebruik maken van handigheden voor het touchbar, en Final Cut Pro de touchbar veel gebruikt, kijk anders even op YouTube naar gebruikt voorbeelden.

Voorbeeldjes:

Final Cut Pro FastTrack 101: FCPX Touch Bar Essentials - 1. Introduction
YouTube: Final Cut Pro FastTrack 101: FCPX Touch Bar Essentials - 1. Introduc...

Photoshop
YouTube: Photoshop updated with Touch Bar.Use the Touch Bar with Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
xoniq schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:42:
[...]

De touchbar is een persoonlijk iets, of je er wat aan hebt. ...
En daarnaast verschillen de modellen ook qua CPU, aantal poorten, accu, aantal ventilatoren en WiFI meen ik.

Op zich gebruiken best een aantal programma's wel al te touchbar voor het een en ander, ik heb uiteindelijk voor het traagste niet-touchbarmodel met 16GB en 512GB gekozen, omdat dat voor mijn gebruik uiteindelijk handiger leek. Wat ik nog het storendste vind is het kleinere aantal poorten.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houjehaags
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:06:
[...]

En daarnaast verschillen de modellen ook qua CPU, aantal poorten, accu, aantal ventilatoren en WiFI meen ik.
Daarom vraag ik me af of de CPU het waard is of de goedkopere zonder touchbar en dan eventueel 16gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
benjaminrv schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:37:
...
Daarom vraag ik me af of de CPU het waard is of de goedkopere zonder touchbar en dan eventueel 16gb ram.
Als ik het goed begrijp wil je met name Final Cut en de Adobe Creative Suite gebruiken, uiteindelijk kan wat je met die programma's doet ook uitmaken natuurlijk. Zelf benchmarken wat je preciew wil doen zou ideaal zijn (of sterk overeenkomende benchmarks zoeken). Ik kan je helaas niet meer vertellen over wat in jou geval concreet meer prestaties zou opleveren, maar wellicht kunnen anderen hier, of in de topics mbt die programma's, daar zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Hoe zijn de ervaringen met reparaties via Amac? Goed te doen of kan ik beter een officiele Apple store pakken?

Mijn WiFI is uitgevallen en nu heb ik 'no hardware installed'; waarschijnlijk door vochtschade ben ik bang. PRAM, SMC reset niet geholpen en diagnostics geeft ook aan dat er problemen zijn met de WiFi adapter.

Ik zit nog binnen de (2 jarige?) garantie. Waar kan ik betere service verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 19:52

Rudios

Lost in space?

Wat ik niet goed begrijp: als ik met m'n iPhone in safari bij een site een inlognaam en pass aanmaak dan maakt hij netjes deze zelf aan met de sleutelhanger en kun je deze automatisch weer invullen bij een volgende bezoek, echter, als ik dan op mijn Macbook naar diezelfde site ga, dan kan ik dit niet automatisch laten invullen, dit terwijl de sleutelhanger op al mijn apparaten ingesteld staat, dit zou toch via iCloud overal moeten werken? Doe ik hier iets fout?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 23:50
Morphix schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:51:
Hoe zijn de ervaringen met reparaties via Amac? Goed te doen of kan ik beter een officiele Apple store pakken?

Mijn WiFI is uitgevallen en nu heb ik 'no hardware installed'; waarschijnlijk door vochtschade ben ik bang. PRAM, SMC reset niet geholpen en diagnostics geeft ook aan dat er problemen zijn met de WiFi adapter.

Ik zit nog binnen de (2 jarige?) garantie. Waar kan ik betere service verwachten?
Naar mijn weten dien je garantie te claimen bij de partij waar je het apparaat heb gekocht, en daarom kan je enkel bij de A-Mac terecht. Wanneer je Apple Care hebt, zou je wel direct bij Apple je MacBook kunnen laten repareren. Vraag het voor de zekerheid even na bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien eerder iets voor een eigen vraag-topic (maar dat kan ik nu niet aanmaken, tenminste niet met copypasten), inmiddels gecrosspost, hier laat ik ook maar staan voor de volledigheid, maar reacties misschien het beste in het specifieke topic.:

Ik vroeg me af of ik met mijn MBP 13" nTP 2017 en macOS 10.13 via een USB-C->displayport adapter meerdere monitoren zou moeten kunnen aansturen. Het kan niet in mijn eigen opstelling, en dat lijkt ook overwegend door anderen te worden geconstateerd, het zou wellicht aan de door mij gebruikte adapter kunnen liggen (Delock 62977 (Chrontel CH7213)), de monitoropstelling op zich is wel te daisychainen (onderwindows). Als het überhaupt niet kan zou ik dat wel een beetje jammer vinden. Eventueel (zo heel nodig is het gebruik van >1 extra scherm eigenlijk niet voor mij) moet ik dus nog een adaptertje (of een andere waarmee het wel kan) kopen, wat dan eventueel vervelend wordt gezien het karige aantal poorten van mijn MBP.

Wat ik nu heb willen laten werken:
MacBook Pro 14.1 13" nTP 2017 ⇒ Delock 62977 (Chrontel CH7213) ⇒ mDP kabel ⇒ Dell UP2516D ⇒ DP kabel ⇒ Eizo CS240

(eventueel zou het nog aan de mDP kabel tussen adapter en Dell-monitor kunnen liggen, ik heb de opstelling alleen onder windows met een DP-kabel getest)

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 08-12-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvani
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:03

Binnen het eerste jaar kun je probleemloos bij de Apple Store terecht. In het tweede garantiejaar moet je bij de verkoper zelf zijn om garantie te claimen.

Ik heb in alle opzichten slechte ervaringen met Amac. Momenteel is de reparatietijd daar 6 tot 8 weken.

Ik heb qua reparatie een zeer goede ervaring met Cardservices in Zwolle. Zij hebben ook een vestiging in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:25

WTM

Ik ben zelf erg tevreden over: https://www.microfix.nl. Ze zitten in Amsterdam Zuidoost. Eigenlijk ga ik liever daar naar toe dan de Apple Store.

(is een officiële ASP, authorised service provider van Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Beste tweakers,

Sinds september dit jaar ben ik in het bezit van een MBP 13" (2017), 8G. Een prachtig apparaat, waar ik als windows gebruiker even aan moest wennen, maar nog altijd geen spijt van heb. Het apparaat is destijds gekocht als vervanger voor een Sony Vaio. Deze begon mettertijd te blazen wanneer er ook maar een youtube film werd afgespeeld.

Ik ervaar nu echter hetzelfde bij de MBP bij het afspelen van, met name, Twitch video's. Op een gegeven moment gaat de machine bij de scharnieren tussen het beeldscherm en het toetsenbord blazen en wordt het op die plek ook erg warm (er een vinger langer dan een minuut of twee opleggen leidt tot verbranding).

Dit lijkt me niet te horen bij een nieuw apparaat, van een dergelijke kwaliteit en prijsklasse. Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Syriam schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:31:
Beste tweakers,

Sinds september dit jaar ben ik in het bezit van een MBP 13" (2017), 8G. Een prachtig apparaat, waar ik als windows gebruiker even aan moest wennen, maar nog altijd geen spijt van heb. Het apparaat is destijds gekocht als vervanger voor een Sony Vaio. Deze begon mettertijd te blazen wanneer er ook maar een youtube film werd afgespeeld.

Ik ervaar nu echter hetzelfde bij de MBP bij het afspelen van, met name, Twitch video's. Op een gegeven moment gaat de machine bij de scharnieren tussen het beeldscherm en het toetsenbord blazen en wordt het op die plek ook erg warm (er een vinger langer dan een minuut of twee opleggen leidt tot verbranding).

Dit lijkt me niet te horen bij een nieuw apparaat, van een dergelijke kwaliteit en prijsklasse. Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor?

Bij voorbaat dank.
Mijn MBP 2015 blaast pas bij steviger werk: bijv. een game spelen, een gemaakte film exporteren of een 2e OS gebruiken via Parallels.

Misschien moet je eens checken wat er gebeurt in de activiteitenweergave wanneer je ventilator blaast? En kijk of het porbleem zich ook voordoet bij Youtube of Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Syriam schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:31:
Beste tweakers,

Bij voorbaat dank.
Heb geen idee welke browser je gebruikt.
Ik denk dat de Macbook heet wordt van decoderen van videos die je afgespeeld.

Zelf is mijn Macbook Air gewoon stil met de dingen die ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Bedankt @alvani en @WTM voor de tips! Dat ziet er stuk beter uit dan een Amac of zelfs Apple store. Ik ga is bij ze langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 21:57
begintmeta schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:02:
Misschien eerder iets voor een eigen vraag-topic (maar dat kan ik nu niet aanmaken, tenminste niet met copypasten), inmiddels gecrosspost, hier laat ik ook maar staan voor de volledigheid, maar reacties misschien het beste in het specifieke topic.:

Ik vroeg me af of ik met mijn MBP 13" nTP 2017 en macOS 10.13 via een USB-C->displayport adapter meerdere monitoren zou moeten kunnen aansturen. Het kan niet in mijn eigen opstelling, en dat lijkt ook overwegend door anderen te worden geconstateerd, het zou wellicht aan de door mij gebruikte adapter kunnen liggen (Delock 62977 (Chrontel CH7213)), de monitoropstelling op zich is wel te daisychainen (onderwindows). Als het überhaupt niet kan zou ik dat wel een beetje jammer vinden. Eventueel (zo heel nodig is het gebruik van >1 extra scherm eigenlijk niet voor mij) moet ik dus nog een adaptertje (of een andere waarmee het wel kan) kopen, wat dan eventueel vervelend wordt gezien het karige aantal poorten van mijn MBP.

Wat ik nu heb willen laten werken:
MacBook Pro 14.1 13" nTP 2017 ⇒ Delock 62977 (Chrontel CH7213) ⇒ mDP kabel ⇒ Dell UP2516D ⇒ DP kabel ⇒ Eizo CS240

(eventueel zou het nog aan de mDP kabel tussen adapter en Dell-monitor kunnen liggen, ik heb de opstelling alleen onder windows met een DP-kabel getest)
Gaat niet werken, OSX ondersteunt geen displayport MST. Onder windows werkt het inderdaad wel dus lijkt me een software issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Laatst online: 16-09 00:41
Bij mijn mbp 15" late 2016 heb ik het probleem dat er twee USB c poorten geen goede connectie meer maken, Bij het minste of geringste valt de kabel gewoon uit de poort. Alsof ie 'lui' is geworden door veel gebruik. Dit mag toch niet bij een apparaat van dik 3.5k?! Zelfde probleem als hier beschreven:
WTM schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:40:
Eindelijk m'n tb 15"MBP binnen. Moet wel wennen aan het toetsenbord. Deze moet helaas terug want 1 van de thunderbolt 3 poorten werkt niet goed (linksboven). Andere poorten gaat de kabel (oplader kabel) er normaal in met een 'klik' bij die linksboven niet helemaal en dodgy connectie zo :-(.
Kan ik hiervoor gewoon naar de Apple store gaan en verwachten dat dit opgelost wordt?

[ Voor 40% gewijzigd door Lucky0wn op 12-12-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Lucky0wn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:23:
Bij mijn mbp 15" late 2016 heb ik het probleem dat er twee USB c poorten geen goede connectie meer maken, Bij het minste of geringste valt de kabel gewoon uit de poort. Alsof ie 'lui' is geworden door veel gebruik. Dit mag toch niet bij een apparaat van dik 3.5k?! Zelfde probleem als hier beschreven:

[...]

Kan ik hiervoor gewoon naar de Apple store gaan en verwachten dat dit opgelost wordt?
Ja hoor, dat kan als je nog binnen de 1 jaar garantie van Apple zit of de Mac bij Apple direct hebt aangeschaft. Ik zou wel eerst een afspraak maken bij een Apple Store voordat je er naar toe gaat.

Helaas wacht ik al een aantal weken op een afspraak, maar het is onmogelijk om er een te maken. Zelfs langs geweest in Den Haag en dan wordt je gewoon weer weggestuurd.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Laatst online: 16-09 00:41
RWK__ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:47:
[...]

Ja hoor, dat kan als je nog binnen de 1 jaar garantie van Apple zit of de Mac bij Apple direct hebt aangeschaft. Ik zou wel eerst een afspraak maken bij een Apple Store voordat je er naar toe gaat.

Helaas wacht ik al een aantal weken op een afspraak, maar het is onmogelijk om er een te maken. Zelfs langs geweest in Den Haag en dan wordt je gewoon weer weggestuurd.
Fijn om te horen. Wat vervangen ze dan uiteindelijk? Gehele mainboard? Had jij het probleem ook?

Jaar garantie heb ik sowieso nog want heb m pas tegen kerst mogen ontvangen. Alleen nu nog tijd vinden om langs te gaan en een afspraak te maken...

[ Voor 6% gewijzigd door Lucky0wn op 12-12-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:25

WTM

Lucky0wn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:23:

[...]

Nee, ik moest wachten tot er een nieuwe kwam. Werd wel zonder mopperen vervangen. Mijn probleem was iets anders; 1 poort deed het gewoon niet / bijna niet. Kabel ging er niet goed in. Doorduwen en vasthouden leek ff te helpen maar sprong er weer zelf uit. Dus niet lui geworden maar was al niets vanaf begin.

Merk dat de tb3 poorten wel wat losser zijn geworden sinds begin. Maar niet dat kabels er spontaan uitvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Lucky0wn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 23:55:
[...]

Fijn om te horen. Wat vervangen ze dan uiteindelijk? Gehele mainboard? Had jij het probleem ook?

Jaar garantie heb ik sowieso nog want heb m pas tegen kerst mogen ontvangen. Alleen nu nog tijd vinden om langs te gaan en een afspraak te maken...
Ik heb het probleem niet, mijn 15" MBP 2016 crasht continue, display moet vervangen worden en de toetsen werken niet meer. Op zich erg teleurstellend, want het display is al eens eerder vervangen.

Als het aan de poorten ligt, wordt dat alleen vervangen, dat zit namelijk niet vast gesoldeerd aan de mainboard.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-09 11:22
Beste Tweakers,
ik zit met een dilemma: ik wil een veranger kopen voor mijn huidige MBP 17" uit 2009. Er zit nu een SSD van 500GB in. De beoogde opvolger is een MBP uit 2014 met 256GB. Ik was van plan om de SSD's te wisselen, maar ik relaiseer me nu dat dat helemaal niet kan. Ik heb nu nog 156 GB over op mijn oude Mac. De nieuwe Mac direct upgraden wordt me te duur. Kritisch naar de data kijken op mijn oude Mac kan, maar ik werk veel met foto's en die wil ik er niet afgooien. Wat te doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica