Surface Pro of Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Omdat mijn oude Surface Pro 4-m3 helaas wat minder valbestendig is gebleken, en omdat ik er intensiever gebruik van heb gemaakt dan ik aanvankelijk dacht en hij daarom soms net wat te beperkt was (qua CPU/RAM), ben ik de koop van een nieuwe portable computer aan het overwegen. De Surface Pro4 beviel op zich prima en ik heb natuurlijk nog een toetsenbord en stift ervoor, maar uiteindelijk heb ik denk ik toch genoeg aan een toetsenbord en is het scherm met wat grotere kleurruimte voor onderweg ook wel interessant.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil vooral standaard kantoortoepassingen gebruiken, surfen en mailen, wat simpele fotobewerking, wat statistische software draaien en wat coden (rekenintensievere dingen zijn ook remote te draaien), eventueel eens een simpel spelletje tussendoor, wat videoconferencing.

Wat is je budget?
Het budget is ongeveer 1500€, kan eventueel ook wat meer maar mag zeker ook wat minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik neem het ding veel mee, ook is het prettig niet aan de stroom te hangen. Verder moet ik nadenken over betere stoot/valbescherming...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb in principe geen merkvoorkeuren, eigenlijk wel een voorkeur voor goed repareerbare apparaten (en apparaten waarbij je bijvoorbeeld makkelijk de accu zelf kan vervangen, etc) helaas zijn de twee apparaten die ik nu op mijn lijst heb natuurlijk niet zo goed op dat punt. Mac OS X heb ik tussen 2002 en 2012 best intensief gebruikt, daarna weer meer Linux en Windows. Licenties voor relevante software kan ik op zich eenvoudig verkrijgen voor alle drie de systemen. Vroeger had ik een voorkeur voor Thinkpads (een trackpoint vind ik ook bijvoorbeeld prettig werken), maar bijvoorbeeld een X270 of X470 vind ik momenteel toch wat minder interessant.

Wat mij betreft zou ik qua specs op dit moment kiezen voor i5, 8GB (evt 16GB), ~256GB SSD.
Voordeel MacBook Pro: scherm
Voordeel Surface Pro: fanless, touch-functionaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je de Surface Laptop overwogen? Die voldoet niet aan het criterium om eenvoudig te repareren zijn, maar ik kan op die van mij een werkdag werken zonder hem aan het stroom te hangen. Hij bevalt mij op alle punten uitstekend, ik zou bijvoorbeeld niet meer snel een laptop zonder touch willen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventueel de Lenovo X1 nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
begintmeta schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:17:
Wat mij betreft zou ik qua specs op dit moment kiezen voor i5, 8GB (evt 16GB), ~256GB SSD.
Voordeel MacBook Pro: scherm
Wat bedoel je hiermee voordeel macbook Pro scherm? Het scherm van de Surface Pro is juist hartstikke goed!

Verder zijn het nogal twee hele aparte apparaten natuurlijk, niet te vergelijken als je het mij vraagt. Wat ik juist zo mooi vind aan de Surface Pro is dat je hem lekker relaxed op de bank kan gebruiken om een beetje te surfen, om hem daarna in de dock te steken en er serieus mee te werken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedankt voor de suggesties. Het scherm is inderdaad prima bij beide apparaten denk ik (het scherm was voor mij eerder ook de hoofdreden een SP4 te nemen), maar iets groter is opzich niet slecht (dan komt zo'n surface laptop ook weer in beeld inderdaad). Op zich vind ik de Surface Pro4 een heel prettig apparaat, en nu de i5 ook fanless is, kan ik die ook gerust nemen... Het overgebleven voordeel van ee nMacbook is dan eigenlijk alleen nog dat iets grotere scherm, met potentieel wat grotere kleurruimte, eventueel wat meer ram&wat betere i5, en het feit dat ik dan weer een actuele Mac OS X-computer heb, dat verbreedt dan weer het arsenaal mocht ik eens iets willen draaien op Mac OS X. Qua kosten is de Surface Pro ook in het voordeel, aangezien ik nog een oude SP4-pen en een oud SP4-alcantara-toetsenbord heb liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 30-09-2017 17:00 ]

• Prabhjot.Singh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik zou voor de surface gaan. Het is ook nog touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat ik het bovenstaande inderdaad maar zal doen, zeker met de wat grotere accu en de i5 zonder fan is het ook een wat aantrekkelijker apparaat dan mijn oude m3-sp4 en hoewel zo'n macbook me toch ook wel een leuke afwisseling lijkt is die praktisch gezien wat minder geschikt voor mijn gebruik en hij is zeker omdat ik natuurlijk nog een oude pen en alcantara-cover heb die ik kan hergebruiken ook relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ben er toch nog niet helemaal uit... weet iemand of ergens de egaliteit van het scherm van beide apparaten geemten is? Zo op het oog lijkt de Surface Pro net wat meer helderheidsverschillen te hebben, maar ook de MBP13" schermen die ik gezien had waren niet perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Asus Zenbook Flip (de nieuwe), HP Spectre x360 (de nieuwe generatie), Dell XPS 2-in-1
Die vind ik stuk voor stuk beter dan de Surface laptop..

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 04-10-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

Pazo

Mroaw?

begintmeta schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:17:
Huh? Fanless? Ik heb een Pro3 en daar zit gewoon en fan in hoor, als ik intensief bezig ben zit dat ding zeker te blazen. Of is dat er bij de Pro4 uitgehaald?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Pazo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:20:
[...]

Huh? Fanless? Ik heb een Pro3 en daar zit gewoon en fan in hoor, als ik intensief bezig ben zit dat ding zeker te blazen. Of is dat er bij de Pro4 uitgehaald?
Die is eruit inderdaad. Bij de SP4 m3- is geen fan meer aanwezig en bij de SP 2017 m3 en i5 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

Pazo

Mroaw?

Ah, weer wat geleerd :-)
Wordt ie dan niet erg warm bij intensief gebruik? Iets om misschien rekening mee te houden bij aanschaf van een nieuwe.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Jazco2nd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:16:
Asus Zenbook Flip (de nieuwe), HP Spectre x360 (de nieuwe generatie), Dell XPS 2-in-1
Die vind ik stuk voor stuk beter dan de Surface laptop..
Ook interessante apparaten inderdaad. Ik vind de Surface Laptop ook niet zo heeeel interessant moet ik zeggen, maar de Surface-apparaten hebben dan nog wel wel de beeldverhouding die mijn voorkeur heeft (3:2, 16:10 vind ik ook nog wel te doen (heb ik ook op de desktop), maar 16:9 vind ik zeker voor een mobiel apparaat niet echt optimaal). Maar de suggesties die je doen zijn inderdaad ook interessant... het wordt her niet makkelijker op...
Pazo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:23:
Ah, weer wat geleerd :-)
Wordt ie dan niet erg warm bij intensief gebruik? Iets om misschien rekening mee te houden bij aanschaf van een nieuwe.
Dank dat er op een gegeven moment wel gethrottled kan worden inderdaad, maar voor de echt rekenintensievere dingen kan (moet) ik toch uitwijken naar remote werken. Ik hoop dat de SP2017 i5 wat lichte fotobewerking en zo wel aankan zonder te oververhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Ook interessant, de HP x360 heeft nu gen8 Intel cpus beschikbaar en heeft de paar features die nog ontbraken erbij (fingerprint en SD). Daarnaast is SureView wellicht een interessante optie voor je:

https://arstechnica.com/g...theyre-rather-attractive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is misschien ook wel een beetje de tijd voor de productopdates/opfrissingen... dat maakt uitstellen van de aankoop, al is het wat minder comfortabel, ook nog interessant.

Hoe dan ook heb ik inmiddels reviews gevonden die onder andere mijn subjectieve observaties tav de schermen wat lijken te bevestigen, misschien ook interessant voor anderen die wat info zoeken over de apparaten (niet dat de reviews zo lastig te vinden zijn, maar toch): MBP, SP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Uiteindelijk is het een MacBook Pro geworden, niet helemaal rationeel, maar goed, dat moet ook maar eens.

Als ik het moet rationaliseren: de egaliteit van het scherm van de macbook is iets beter, ik heb nu weer de mogelijkheid macOS-software te draaien als het nodig zou zijn, ik heb zo de mogelijkheid 16GB ram ook bij een lichtere configuratie te krijgen, negatief is vooral de mindere veelzijdigheid, een Surface Pro is uiteindelijk een enorm flexibel te gebruiken apparaat. Echter gebruik ik de computer toch vooral als mobiele computer.
Pagina: 1