Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 13:15
Apple vernieuwt MacBook Pro met snellere prestaties en nieuwe features voor professionals

Afbeeldingslocatie: https://store.storeimages.cdn-apple.com/4667/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/aos/published/images/m/bp/mbp13touch/space/mbp13touch-space-select-201807_GEO_GB?wid=452&hei=420&fmt=jpeg&qlt=95&op_usm=0.5,0.5&.v=1531167633655

Apple heeft vandaag de nieuwe MacBook Pro aangekondigd, met snellere prestaties en nieuwe features voor professionals. Daarmee is dit de meest geavanceerde Mac-notebook ooit. De nieuwe MacBook Pro-modellen met Touch Bar zijn voorzien van Intel Core-processors (8e generatie) met zes cores in het 15-inch model, goed voor 70 procent snellere prestaties, en vier cores in het 13-inch model, dat daarmee tot twee keer sneller is. Ideaal dus voor het werken met grote datasets, complexe simulaties, audioprojecten met meerdere tracks of geavanceerde beeldbewerking en videobewerking.
MacBook Pro was al de meeste populaire notebook onder ontwikkelaars wereldwijd, maar nu kan hij nóg sneller code compileren en gemakkelijker meerdere virtuele machines en testomgevingen draaien dan voorheen. Daarnaast zijn er meer updates, waaronder de ondersteuning voor 32 GB geheugen, een True Tone-display en een verbeterd toetsenbord van de derde generatie voor stiller typen. En met de krachtige Radeon Pro-graphics, het grote Force Touch-trackpad, de baanbrekende Touch Bar en Touch ID, dynamische stereospeakers, het stille koelingssysteem van Apple, Thunderbolt 3 voor gegevensoverdracht en de mogelijkheid om wel twee 5K-displays of vier externe GPU’s aan te sluiten en op te laden is dit de ultieme notebook voor professionals.

“De nieuwste generatie van de MacBook Pro is de snelste en krachtigste notebook die we ooit hebben gemaakt,” zegt Philip Schiller, senior vice president Worldwide Marketing bij Apple. “Met de nieuwe 6-core processors van de achtste generatie, tot 32 GB systeemgeheugen, tot 4 TB supersnelle SSD-opslag, nieuwe True Tone-technologie in het Retina-display en de Touch Bar, de Apple T2-chip voor verbeterde beveiliging en een stiller toetsenbord van de derde generatie, allemaal in een dunne en lichte aluminium behuizing met een batterij die de hele dag meegaat is dit de beste notebook voor professionele gebruikers.”

Sneller, krachtiger professioneel werk leveren op een notebook

De nieuwe MacBook Pro is sneller en krachtiger met 6-core Intel Core-processors van de achtste generatie in de 15-inch MacBook Pro, goed voor tot 70 procent snellere prestaties, en quad-core Intel Core-processors van de achtste generatie in het 13-inch model, dat daarmee maar liefst twee keer sneller is.1 Gebruikers kunnen tot wel 32 GB aan geheugen toevoegen aan de 15-inch MacBook Pro om meer apps tegelijk te kunnen draaien of grotere bestanden in het geheugen te kunnen zetten. En met een SSD van maximaal 2 TB op het 13-inch model en SSD van maximaal 4 TB op het 15-inch model hebben klanten met MacBook Pro de flexibiliteit om soepel te werken met grote verzamelingen bestanden en projecten, overal en op elk moment.

Retina-display met True Tone voor het ultieme kijkgenot

Met een helderheid van 500 nits en ondersteuning voor brede kleurweergave (P3) is het Retina-display van MacBook Pro het beste beeldscherm op een Mac-notebook ooit. Het beeldscherm en de Touch Bar zijn nu uitgerust met True Tone-technologie voor een meer natuurgetrouwe weergave. Dat komt niet alleen van pas bij ontwerp- en beeldbewerkingstaken, maar biedt ook een prettiger beeld bij surfen op internet en e-mails schrijven.

Apple T2-chip biedt verhoogde beveiliging en “Hé Siri” op Mac

Ook de Apple T2-chip, die voor het eerst werd geïntroduceerd in de iMac Pro, is nieuw voor de MacBook Pro. Met de Apple T2-chip is de MacBook Pro nu voorzien van betere systeembeveiliging en ondersteuning voor beveiligd opstarten en on-the-fly versleutelde opslag. Daarnaast is nu voor het eerst “Hé Siri” beschikbaar op Mac.

UPDATE 21-05-2019 Apple introduceert eerste 8-core MacBook Pro, de snelste Mac-notebook ooit
Apple heeft MacBook Pro nu voorzien van snellere Intel Core-processors van de 8e en 9e generatie, en MacBook Pro heeft nu voor het eerst acht cores. MacBook Pro is nu twee keer sneller dan een quad-core MacBook Pro en 40 procent sneller dan een 6-core MacBook Pro, waarmee het de snelste Mac-notebook ooit is.1 Met deze nieuwe processors en de krachtige graphics, het schitterende kleurrijke Retina-display, supersnelle SSD’s, de Apple T2 Security-chip, een batterij die de hele dag meegaat en macOS, is MacBook Pro de beste professionele notebook ter wereld.

MacBook Pro is krachtiger dan ooit voor het compileren van code, het verwerken van beelden in hoge resolutie, het renderen van 3D-graphics, het bewerken van meerdere streams 4K-video en meer. De 15-inch MacBook Pro heeft nu snellere 6-core en 8-core Intel Core-processors, en komt daarmee tot Turbo Boost-snelheden van wel 5,0 GHz. En de 13-inch MacBook Pro met Touch Bar heeft snellere quad-core processors met Turbo Boost-snelheden tot 4,7 GHz.
Vergeleken met de snelste quad-core 15-inch MacBook Pro is de nieuwe MacBook Pro met 8-core processors tot twee keer sneller.

UPDATE 09-07-2019 Vernieuwde MacBook Pro voor het nieuwe studiejaar
Apple vernieuwde vandaag Het 13-inch instapmodel van MacBook Pro, met een prijs van €1499 en bevat nu de nieuwste quad-core processors van de 8e generatie en is daarmee twee keer zo krachtig. Dit model, met Touch Bar en Touch ID, True Tone Retina-display en de Apple T2 Security Chip, heeft een gereduceerde studentenprijs.

De 13-inch MacBook Pro is voorzien van krachtige processors, supersnelle SSD’s, een batterij voor de hele dag en het beste Mac-notebookdisplay ooit in een draagbaar design van slechts 1,37 kg. Vanaf vandaag is het instapmodel van de 13-inch MacBook Pro ook nog eens uitgerust met de nieuwste quad-core processors voor twee keer snellere prestaties, Touch Bar en Touch ID, een schitterend Retina-display met True Tone, de Apple T2 Security Chip en indrukwekkende stereoluidsprekers met breed stereogeluid. Dit is allemaal nog steeds verkrijgbaar vanaf €1499, of een gereduceerd tarief voor studenten in het hoger onderwijs. Met al deze krachtige features is MacBook Pro de perfecte keuze voor studenten die op zoek zijn naar een notebook met voldoende kracht voor hun studie en verdere leven.

[ Voor 26% gewijzigd door robcoenen op 09-07-2019 18:06 . Reden: Informatie over 2019 update toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:38
TrueTone werkt ook met de LG UltraFine-monitoren en Apple Thunderbolt Display op de 2018 MacBook Pro's: https://support.apple.com/en-us/HT208909

Eerste Geekbench-score van de 13" MacBook Pro met i7 is ook opgedoken: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/9001412

[ Voor 29% gewijzigd door MelvinW op 13-07-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben heel benieuwd, heb hem zojuist besteld. 13" met 16GB RAM geheugen.

De eerste benchmarks zien er trouwens behoorlijk veelbelovend uit: hij presteert in GeekBench enorm hoog (de i7 versie dan), maar ook de SSD is behoorlijk uitmuntend. Vooral GPU is natuurlijk de tegenvaller als het om gamen gaat, maar dat was te verwachten. Ik moet zeggen dat vooral de SSD me verbaast!

[ Voor 72% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2018 01:03 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 17:39

Peentje

MAC / Windows i don't care

Die SSD speeds zijn echt ultimate. Net de 13" besteld met 1TB SSD en i7.

Vraag me af of die 1TB SSD dezelfde performance heeft als de 512 MB SSD.

Kan je trouwens op deze machines in Bootcamp Windows 10 draaien met VMware Workstation (Pro) en dan in Windows je MAC volume booten als VM?

Net als je vanuit MacOS je Bootcamp partitie in Parallels en/of VMware Fusion kan booten?

Dus precies andersom.

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:32
Ik heb een 2017 15, ik ben aan het nadenken over die 6 core.

Enkel de prijs houdt me wel tegen, ik zou graag upgraden naar 32GB en 1TB. Ik zit momenteel met 512.

Als ik m'n 2017 (die nu bijna een jaar is) nog aan een deftige prijs weg kan krijgen zou ik wel overwegen een nieuwe aan te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Peentje schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:10:
Die SSD speeds zijn echt ultimate. Net de 13" besteld met 1TB SSD en i7.
Ik kom ook youtube filmpjes tegen waar de snelheid redelijk normaal is, vraag me af of die benchmark helemaal goed is gegaan. Dit is namelijk wel in 1x heel veel sneller dan concurrentie. Laten we het hopen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 00:04
In de benchmark geven ze aan dat dat door de nieuwe software komt.

“To be fair, Apple’s relatively new APFS file system is designed to speed up file file copies using a technology Apple calls Instant Cloning. “

Sommigen kiezen voor een 13” en dan voor de 16gb versie. Mi wordt het verschil met de 15” zo klein dat mijn gevoel zegt dat de 15” dan de betere keuze is. Vindt men de 15” dan toch te groot? Wat is de overweging?

Ik heb nu 13” en neig naar de 15”, dus ben benieuwd naar de motivatie. Misschien vergeet ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja ik vind het verschil tussen €2239 (13 inch TB met 16 GB) en €2799 (15 inch instap) toch niet mals. Toegegeven, voor die €550 krijg je natuurlijk veel moois erbij (dedicated GPU, i7, DDR4 en natuurlijk een 15" scherm). Voor mij is dat laatste gewoon ook echt een ding ik vind draagbaarheid erg belangrijk.

Tot slot was dit eigenlijk ook al iets boven budget. Als de niet-touchbar 13" ook een update had gekregen was ik daarvoor gegaan. Nu geef ik de Touch Bar een kans omdat ik daar ook wel íets in zie, maar eigenlijk is het natuurlijk een hoop geld voor een gimmick.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2018 12:49 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
DeNachtwacht schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:46:
[...]

Ik kom ook youtube filmpjes tegen waar de snelheid redelijk normaal is, vraag me af of die benchmark helemaal goed is gegaan. Dit is namelijk wel in 1x heel veel sneller dan concurrentie. Laten we het hopen...
Apple gebruikt PCIe SSDs in MacBooks, terwijl andere fabrikanten vooral SATA SSDs gebruiken. Dat verklaart het enorme verschil in snelheid. Nadeel is wel dat meer opslag daardoor vrij prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja PCIe is ook wat waard. Was ik nog niet eens van op de hoogte, leuke meevaller weer.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 16:07
Voor mij kwam deze aankondiging als een verrassing. Had die eerder in september verwacht...
benieuwd wat ze dan gaan aankondigen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:17
Het verschil tussen een 555 en 560 GPU is volgens mij ook verwaarloosbaar, wat ook geldt voor de i7 2.2 en 2.6 GHz CPU varianten zie benchmark https://browser.geekbench.com/macs/415

Dat wetende kun je de prijs dus al wat drukken en toch geweldige performance in huis halen. Maar de upgrades naar 32 en 1 TB zijn mij echt te gortig. Ik vraag me nu af heb ik voor final cut pro, photoshop etc 32GB nodig? Krijg ik spijt als ik 512 neem i.p.v. 1 TB? Kortom ik ben er nog niet uit.

Of toch maar een 13 inch nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Galvatron op 14-07-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-07 21:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lekkerbek312 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:13:
Sommigen kiezen voor een 13” en dan voor de 16gb versie. Mi wordt het verschil met de 15” zo klein dat mijn gevoel zegt dat de 15” dan de betere keuze is. Vindt men de 15” dan toch te groot? Wat is de overweging?
Ik heb een paar keer de 15" versie gehad en ben uiteindelijk weer terug bij 13". Ik heb niet de krachtigere GPU nodig (die tevens ook een negatieve impact op accuduur heeft) en het verschil qua schermgrootte tussen 13" en 15" vind ik niet noemenswaardig. Beiden zijn voor wat intensiever werk toch te klein waardoor ik de laptop al snel aan een extern scherm hang. Levert ook een betere ergonomie op (scherm op juist hoogte, etc.).

Een laptop koop ik vanwege het laptop-zijn en dus moet hij klein, licht en een lange accuduur hebben. Op die vlakken scoort de 15" behoorlijk slechter dan de 13". Dat heb ik ook in de praktijk ervaren. Juist doordat de 13" en 15" behoorlijk dicht bij elkaar liggen is de 13" het meest aantrekkelijkste. Je zit qua performance op veel vlakken dicht in de buurt bij de 15" maar je hebt wel veel meer laptop (aka licht, klein, betere accuduur). En die GPU is tegenwoordig makkelijk opgelost met een eGPU (en die is dan ook weer krachtiger dan wat er in de 15" zit).

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 14-07-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
MelvinW schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:14:
[...]

Apple gebruikt PCIe SSDs in MacBooks, terwijl andere fabrikanten vooral SATA SSDs gebruiken. Dat verklaart het enorme verschil in snelheid. Nadeel is wel dat meer opslag daardoor vrij prijzig is.
Nee, andere fabrikanten gebruiken ook NVME PCIE SSD. Je vergeet hierbij dat de controller hierbij nu de T2 SoC is. En ik denk dat het ook wel uitmaakt dat het Apple File System wordt gebruikt in plaats van HFS+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Lyca schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:21:
Ik heb een 2017 15, ik ben aan het nadenken over die 6 core.

Enkel de prijs houdt me wel tegen, ik zou graag upgraden naar 32GB en 1TB. Ik zit momenteel met 512.

Als ik m'n 2017 (die nu bijna een jaar is) nog aan een deftige prijs weg kan krijgen zou ik wel overwegen een nieuwe aan te kopen.
Wat doe je precies met de Macbook Pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
Berlinetta schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:47:
[...]

Wat doe je precies met de Macbook Pro?
Eigenlijk de laatste tijd enkel surfen Haha. Ik zou graag development werk doen, docker leren kennen en wat Linux OS in Vm draaien. Tel daar nog een bootcamp bij op voor wat oudere games te spelen on the move; WoW, MTW2, AoE2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Daar heb je die specs niet voor nodig. Dat kun je namelijk ook uitstekend op een oude machine uit 2013. Enige wat van belang is, is genoeg geheugen en een ssd. Dat is voornamelijk fijn bij virtualisatie, niet eens voor Docker want die staat standaard op 2GB ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 12:16
Jammer dat het toestenbord de glans weghaalt van toch wel een heel mooie machine. Ik vrees dat eens Apple in de volgende jaren met een goed werkend toetsenbord komt in hun MBP, je dit model niet meer aan de straatstenen kwijt raakt. Wie wil er nu een 2de hands MBP kopen zonder garantie waarvan het toetsenbord het elk moment kan begeven.

Ik ben wel benieuwd in welke mate True Tone het scherm heeft verbeterd, het enige wat we dan nog missen is een touchscreen en HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-07 15:48
Ik ben ook aan het twijfelen tussen het 13-inch model met i7, 16GB RAM en 512GB opslag en het 15-inch model met i7, 16GB RAM, 512GB opslag en Radeon Pro 555X. Als student scheelt het je maar 100 euro en dan heb je er nog eens een grafische kaart erbij. Het enigste wat mij weerhoudt is de grootte. Ik heb een 13-inch toestel altijd fijn gevonden en een 15-inch iets te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vergeet ook niet dat de 15 inch DDR4 heeft en de 13 inch DDR3. Als je er het geld voor over hebt, zou ik het doen. De bezels zijn tegenwoordig een stuk kleiner dan vroeger, dus zo groot is 15" ook niet.

[ Voor 53% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2018 22:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het is eerder DDR4 vs LPDDR3 oftewel: stroomvretend geheugen vs stroombesparend geheugen.

Die bezels gelden voor beide machines waardoor je onder de streep dus hetzelfde verschil hebt als toen met de grotere bezels. Zo is het verschil in gewicht nog altijd 500 gram. Vergeleken met het oudere model is de nieuwe 15" (=2016/2017/2018) inderdaad iets kleiner en lichter.

De 15" heeft tov de 13" meer cores en een krachtigere GPU. Wanneer dat belangrijke dingen zijn zit je al snel aan de 15", zeker als het prijsverschil maar 100 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:10
benjidotsh schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:30:
Ik ben ook aan het twijfelen tussen het 13-inch model met i7, 16GB RAM en 512GB opslag en het 15-inch model met i7, 16GB RAM, 512GB opslag en Radeon Pro 555X. Als student scheelt het je maar 100 euro en dan heb je er nog eens een grafische kaart erbij. Het enigste wat mij weerhoudt is de grootte. Ik heb een 13-inch toestel altijd fijn gevonden en een 15-inch iets te groot.
Volgens mij hebben alle 15” modellen een Radeon Pro 560X met 4 GB GDDR5-geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ik zou dan de €100 extra toevoegen
Die €100 maakt dan ook niet echt meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:26
Ik ben ook een student en ben ook aan het kijken voor een mbp. Waar/hoe kun je korting krijgen als studentzijnde?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36
Montu schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Ik ben ook een student en ben ook aan het kijken voor een mbp. Waar/hoe kun je korting krijgen als studentzijnde?
Surfspot.nl

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Montu schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Gewoon de Apple Onderwijsstore. Er loopt nu ook een leuke onderwijsactie waarbij je er een nieuwe beats ter waarde van €299 gratis bij krijgt. Andere stores verkopen die voor €229, maar het is een leuke extra en als je hem doorverkoopt kun je het zien als €200 extra korting.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
DeNachtwacht schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:06:
[...]

Gewoon de Apple Onderwijsstore. Er loopt nu ook een leuke onderwijsactie waarbij je er een nieuwe beats ter waarde van €299 gratis bij krijgt. Andere stores verkopen die voor €229, maar het is een leuke extra en als je hem doorverkoopt kun je het zien als €200 extra korting.
Thanks! Dat maakt het zeker interessant. Ik vraag me alleen wel af of ik in aanmerking kom. Ik ben namelijk in juni afgestudeerd aan een HBO bachelor, dus ik ben eigenlijk geen student meer. Maar volgens mij betaal je collegegeld van september tot september, dus dan zou ik misschien toch in aanmerking kunnen komen. Weet jij hoe dit zit?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jep, je kan hem dus nog net kopen met je studentenpas (voor zover ze actief controleren) :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Top. Ik twijfel nu alleen nog of ik de 13 inch met i5 of i7 aan moet schaffen, en of ik misschien voor 16GB ram moet gaan. Ik vind de prijs wel enorm omhoog gaan bij die upgrades, aan de andere kant wil ik geen spijt krijgen. 256GB SSD is verder voor mij genoeg.

Wat ik ermee wil doen: software ontwikkelen, virtuele machines kunnen draaien en video’s editten.

Virtuele machines hebben wel veel baat bij extra ram geheugen, toch vraag ik me af of 8GB niet gewoon genoeg is. Daarnaast vraag ik me af of de i7 veel beter presteert dan de i5, en waar ik dat dan vooral zou merken?

[ Voor 7% gewijzigd door Montu op 15-07-2018 12:03 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Montu schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:01:
Top. Ik twijfel nu alleen nog of ik de 13 inch met i5 of i7 aan moet schaffen, en of ik misschien voor 16GB ram moet gaan. Ik vind de prijs wel enorm omhoog gaan bij die upgrades, aan de andere kant wil ik geen spijt krijgen. 256GB SSD is verder voor mij genoeg.

Wat ik ermee wil doen: software ontwikkelen, virtuele machines kunnen draaien en video’s editten.

Virtuele machines hebben wel veel baat bij extra ram geheugen, toch vraag ik me af of 8GB niet gewoon genoeg is. Daarnaast vraag ik me af of de i7 veel beter presteert dan de i5, en waar ik dat dan vooral zou merken?
Ik zou persoonlijk voor 16GB RAM gaan als je virtuele machines gaat draaien. Dat gaat een grotere impact hebben dan een CPU-upgrade. Het verschil in performance tussen de i5 en i7 zal een paar procent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Zou de 13 inch met 16 GB voldoende zijn voor 4K editing met final cut pro? Of beter gaan voor een 15 inch met een dedicated GPU pro 555x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Galvatron schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:46:
Zou de 13 inch met 16 GB voldoende zijn voor 4K editing met final cut pro? Of beter gaan voor een 15 inch met een dedicated GPU pro 555x?
dedicated GPU heb je niets aan voor video editing. Dat is alleen nodig voor zaken als 3d rendering, modelleren et cetera.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
DeNachtwacht schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:48:
[...]

dedicated GPU heb je niets aan voor video editing. Dat is alleen nodig voor zaken als 3d rendering, modelleren et cetera.
Ok, dan zou ik er met een 13 inch ook prima mee kunnen editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Behalve dat de 15” wel weer een 6-core CPU heeft wat dus beter is voor video editing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Idd. En vergeet naast de CPU ook het grotere scherm niet. Dat vind ik voor video editen toch ook wel fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
DeNachtwacht schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:37:
Idd. En vergeet naast de CPU ook het grotere scherm niet. Dat vind ik voor video editen toch ook wel fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
En is 16 GB voldoende of moet je al naar 32 GB kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:41
Galvatron schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:45:
[...]

En is 16 GB voldoende of moet je al naar 32 GB kijken?
Dat ligt er aan wat je er mee doet, en of je dat al dan niet allemaal tegelijkertijd doet. Waarschijnlijk zou je op dit moment met 16GB uit de voeten kunnen. Maar als je van plan bent om pak en beet 4 jaar met de MacBook te doen, is dat op termijn misschien te weinig om alles soepel te houden. Ik weet niet welke MacBook je nu hebt, en hoeveel RAM daarin zit. Maar ik zou zeggen houd een paar dagen in de gaten hoeveel RAM je gemiddeld gebruikt, en al je daar grofweg 50% bij op telt heb je een ruwe schatting aan wat je met de technieken over een jaar of 4 ongeveer nodig zal hebben.

Als je bijvoorbeeld meerdere video bestanden tegelijk open wilt hebben en bewerken, dan is meer RAM beter**. En omdat je het niet zelf kunt uitbreiden moet je hier op langertermijn denken, anders gaat het je over een paar jaar veel geld kosten.

** Zolang dat natuurlijk actief gebruikt wordt; je kunt wel 64GB in een computer hebben zitten, maar als het slechts 8GB gebruikt onder load heb je daar niets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:48:
[...]

Niet helemaal juist. Ook de effecten die je toepast op je video heeft baat bij zo'n dedicated GPU. FCPX is het meest bekende video editing pakket die dat doet. Daarnaast is er ook Davinci Resolve van Blackmagic en daar hebben ze nou net die 695 euro tellende eGPU voor uitgebracht. Er zijn dan ook tal van vergelijkingen waarbij men nou juist heeft gekeken wat een krachtigere GPU betekent voor de verwerking van video (denk hierbij aan effecten toepassen, scrollen door de timeline, etc.). Als je die vergelijking bekijkt/leest kun je niks anders concluderen dan dat een dedicated GPU cruciaal is voor video editing en je dus geen model met een Intel GPU moet gaan aanschaffen (tenzij je dat met een eGPU oplost).

Dat gezegd hebbende...op een iPhone kun je ook 4K beeldmateriaal bewerken en op een 12" MacBook ook (zoals gedemonstreerd door Jonathan Morrison op YouTube). Het verschil zit hem dan ook in welke bewerkingen je doet en welke effecten je toepast. En dat geldt dus ook voor de software zelf: kun je met iMovie af of moet je naar FCPX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57
jos707 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:28:
Wie wil er nu een 2de hands MBP kopen zonder garantie waarvan het toetsenbord het elk moment kan begeven.
Daar heb je op zich wel een goed punt. Maar we zullen snel zien / lezen of de aanpassing voor model 2018 (een siliconen beschermlaagje), afdoende is.

Volgende week met vakantie, en zal daarna een 13-inch model halen. Er nog niet helemaal uit tussen 8 of 16GB RAM en 512 of 1TB SSD. Prijs loopt wel snel hoog op.

Overigens, die SSD lijkt waanzinnig snel te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.macrumors.com/article-new/2018/07/macbookprossdtest.jpg

Het APFS filesystem draagt hier overigens ook aan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
renegrunn schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:14:
[...]

Daar heb je op zich wel een goed punt. Maar we zullen snel zien / lezen of de aanpassing voor model 2018 (een siliconen beschermlaagje), afdoende is.

Volgende week met vakantie, en zal daarna een 13-inch model halen. Er nog niet helemaal uit tussen 8 of 16GB RAM en 512 of 1TB SSD. Prijs loopt wel snel hoog op.

Overigens, die SSD lijkt waanzinnig snel te zijn:

[afbeelding]

Het APFS filesystem draagt hier overigens ook aan bij.
APFS heeft "instant file copy" dat enkel de meta data kopieert en niet de bestandsinhoud, dus dat ligt inderdaad aan APFS. Deze benchmark zegt dus helemaal niets.

[ Voor 3% gewijzigd door ThomasG op 15-07-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57
ThomasG schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:44:
[...]
APFS heeft "instant file copy" dat enkel de meta data kopieert en niet de bestandsinhoud, dus dat ligt inderdaad aan APFS. Deze benchmark zegt dus helemaal niets.
Interessant, wist ik niet - dank. De benchmark wordt op diverse bekende tech sites getoond, en inderdaad in de comments loopt dezelfde discussie over het nut hiervan, en hoe de test nu precies is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
ThomasG schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:46:
[...]
Dat ligt er aan wat je er mee doet, en of je dat al dan niet allemaal tegelijkertijd doet. Waarschijnlijk zou je op dit moment met 16GB uit de voeten kunnen. Maar als je van plan bent om pak en beet 4 jaar met de MacBook te doen, is dat op termijn misschien te weinig om alles soepel te houden. Ik weet niet welke MacBook je nu hebt, en hoeveel RAM daarin zit. Maar ik zou zeggen houd een paar dagen in de gaten hoeveel RAM je gemiddeld gebruikt, en al je daar grofweg 50% bij op telt heb je een ruwe schatting aan wat je met de technieken over een jaar of 4 ongeveer nodig zal hebben.

Als je bijvoorbeeld meerdere video bestanden tegelijk open wilt hebben en bewerken, dan is meer RAM beter**. En omdat je het niet zelf kunt uitbreiden moet je hier op langertermijn denken, anders gaat het je over een paar jaar veel geld kosten.

** Zolang dat natuurlijk actief gebruikt wordt; je kunt wel 64GB in een computer hebben zitten, maar als het slechts 8GB gebruikt onder load heb je daar niets aan
Heb nu 13ninch met i7 3.5Ghz en 16GB en heb nog geen last met geheugen issues, krijg alleen een standballetje te zien bij Excel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

[...]
Kijk het is een leuke feature van AFS natuurlijk want het gaat voor de eindgebruiker natuurlijk wel heel snel. Ik zou vooral benieuwd zijn hoe de vorige generatie MacBook pro’s hiermee is. Jammer dat ze die niet hebben meegenomen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Wat weer typisch Appleetiaans is, ze geven geen 32GB geheugen op de 3299 versie. Ongelooflijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DeNachtwacht schreef op maandag 16 juli 2018 @ 00:06:
[...]

Kijk het is een leuke feature van AFS natuurlijk want het gaat voor de eindgebruiker natuurlijk wel heel snel. Ik zou vooral benieuwd zijn hoe de vorige generatie MacBook pro’s hiermee is. Jammer dat ze die niet hebben meegenomen.
Ja, het is een leuke en handige feature. En als je dezelfde bestanden (bijvoorbeeld een foto) meerdere keren op de schijf hebt staan, nemen ze maar 1 keer de ruimte in; het schijnt zelfs zo te zijn dat als je zo'n gekopieerd bestand bewerkt APFS enkel de delta opslaat, maar dat weet ik niet zeker. Maar als je een bestandje kopieert kun je dat natuurlijk niet als benchmark gebruiken hoe snel de schijf is, omdat je het bestand eigenlijk helemaal niet kopieert. Dus om te weten hoe snel een schijf is met APFS, zul je een andere test moeten gebruiken.

Die benchmark slaat sowieso nergens op, omdat hij een bestand van ongeveer 5 GB kopieerde en dat duurde ongeveer 2 seconden, dus hadden ze berekend dat het ongeveer zoveel MB/s zou zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ThomasG op 16-07-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
De 13" MacBook Pro is inmiddels verkrijgbaar voor ophalen in de Apple Store. De 15" MacBook Pro is (nog) niet op voorraad.

[ Voor 29% gewijzigd door MelvinW op 16-07-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Is er hier eigenlijk iemand die de i9 overweegt of heeft besteld? :P

Het is in ieder geval een behoorlijke update, enkel de prijs is om van te duizelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is mooi spul allemaal ja, maar de vraag blijft toch een beetje wat je er precies mee moet. Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom mensen dat soort dure upgrades willen. Een geupgradete 15" met i9 en 32GB DDR4 en 1TB SSD ben je €4479 kwijt. Doe het dan goed en geef nog €1000 extra uit, dan heb je een iMac Pro met dezelfde specs maar veel groter 5K Retina scherm, Intel Xeon 8 core processor en AMD Vega GPU. Dan heb je tenminste écht een bak voor het professionele werk.

Maargoed, het blijft altijd toch weer een kwestie van persoonlijke voorkeuren...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 13:10
Pyr0wl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:57:
Is er hier eigenlijk iemand die de i9 overweegt of heeft besteld? :P
Yes, ik heb de 15" base met i9-upgrade en 512GB SSD besteld. Kan wat mij betreft niet snel genoeg. 32GB RAM / 560X vond ik niet noodzakelijk. Vooral de upgrade naar 32GB kreeg ik niet over m'n hart voor die meerprijs.

Ik kom van een maxed out 15" van late 2013, dus hoop op een flinke performanceboost. Ben ook benieuwd hoe het is om op te werken vs m'n 2017 iMac met 7700K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielllb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03-2022
Ben benieuwd of iemand advies voor me heeft wellicht. Ik gebruik nu een Air uit 2014, en ik merk dat hij niet zo snel is als ik zou willen bij bepaalde taken. Ik ben recent begonnen met wat dingen in Xcode, en ik gebruik af en toe Photoshop / Illustrator en heel af en toe Final Cut. Dingetje is ook dat de 4GB RAM niet voldoende is als ik veel schermen open heb staan.

Wat ik het meeste doe buiten wat ik hierboven noemde is eigenlijk uni werk, dus veel tabjes open en meerdere vensters.

Aangezien de laptops nogal prijzig zijn vraag ik me af welke config de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft voor mijn usecase. Ik twijfel tussen base 13” TB, base 13” TB + 16GB RAM of de base 15” TB. Prijs van de 15” is een beetje aan de hoge kant voor me dus vandaar de twijfel. Thanks voor de eventuele reacties 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 15:57
Interfico schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:28:
[...]

Yes, ik heb de 15" base met i9-upgrade en 512GB SSD besteld. Kan wat mij betreft niet snel genoeg. 32GB RAM / 560X vond ik niet noodzakelijk. Vooral de upgrade naar 32GB kreeg ik niet over m'n hart voor die meerprijs.

Ik kom van een maxed out 15" van late 2013, dus hoop op een flinke performanceboost. Ben ook benieuwd hoe het is om op te werken vs m'n 2017 iMac met 7700K.
Ben ook enorm benieuwd naar de prestaties van de i9. Hopelijk valt de eventuele throttling mee.
Heb zelf de 15" i7 512GB ssd, 560X, 32GB in bestelling. De meerprijs voor de 32GB is eigenlijk te gek voor woorden maar in mijn ogen wel het meest toekomst proof.

Kan niet wachten tot 27 juli, duurt lang! :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
danielllb schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:35:
Ben benieuwd of iemand advies voor me heeft wellicht. Ik gebruik nu een Air uit 2014, en ik merk dat hij niet zo snel is als ik zou willen bij bepaalde taken. Ik ben recent begonnen met wat dingen in Xcode, en ik gebruik af en toe Photoshop / Illustrator en heel af en toe Final Cut. Dingetje is ook dat de 4GB RAM niet voldoende is als ik veel schermen open heb staan.

Wat ik het meeste doe buiten wat ik hierboven noemde is eigenlijk uni werk, dus veel tabjes open en meerdere vensters.

Aangezien de laptops nogal prijzig zijn vraag ik me af welke config de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft voor mijn usecase. Ik twijfel tussen base 13” TB, base 13” TB + 16GB RAM of de base 15” TB. Prijs van de 15” is een beetje aan de hoge kant voor me dus vandaar de twijfel. Thanks voor de eventuele reacties 😊
Hoelang wil je met de laptop doen?

Voor je usecase heb je niet perse een 15 inch nodig, tenzij je een groter display wilt en echt de dGPU zou willen hebben. Zelf ook meerdere 13 inch modellen in bezit gehad en die draaien echt vlot en nu met de quad-cores zal dat alleen maar beter gaan. 4K edits in iMovie/Final Cut of Photoshop/Illustrator kunnen de 13 inch modellen prima aan.

Ikzelf zou altijd eerst het RAM geheugen upgraden. Wellicht heb je dat nu niet nodig, maar in de toekomst kan dit heel waardevol zijn.

Als de 15 inch te duur is, zou je voor de 13 inch TB 2018 + 16GB RAM kunnen gaan.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
Weet iemand hoelang het vaak duurt voordat deze dan ook beschikbaar zijn bij bijvoorbeeld Bol.com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1036995

kevintjuh93 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:12:
Weet iemand hoelang het vaak duurt voordat deze dan ook beschikbaar zijn bij bijvoorbeeld Bol.com?
Coolblue heeft de nieuwe Macbooks binnen 2 a 3 weken. Bron: Coolblue klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 12:16
Anoniem: 1036995 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:33:
[...]

Coolblue heeft de nieuwe Macbooks binnen 2 a 3 weken. Bron: Coolblue klantenservice
Coolblue geeft aan dat bij bestelling dat je ze morgen in huis hebt, beetje vreemd mocht dit 2 a 3 weken blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jos707 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:00:
[...]

Coolblue geeft aan dat bij bestelling dat je ze morgen in huis hebt, beetje vreemd mocht dit 2 a 3 weken blijken te zijn.
Wat apart. Heb het ze net nog gevraagd. 15 inch zijn trouwens uitverkocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1036995 op 17-07-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Phyraxz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:43:
[...]

Kan niet wachten tot 27 juli, duurt lang! :9
Mijn bestelling (geplaatst op 14 juli) was gepland voor de 27e, maar ik heb zojuist de verzendbevestiging gekregen met als leverdatum 20 juli al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 06:53
Interfico schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:35:
[...]

Mijn bestelling (geplaatst op 14 juli) was gepland voor de 27e, maar ik heb zojuist de verzendbevestiging gekregen met als leverdatum 20 juli al!
Wauw! Welke versie heb je besteld?
Ik heb mijn bestelling (geplaatst op 13juli) en staat nog steeds gepland voor 23-30 juli.
Het betreft de nieuwe, standaard 13-inch Macbook Pro - Spacegrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlexSaxoMusic schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:43:
[...]

Wauw! Welke versie heb je besteld?
Ik heb mijn bestelling (geplaatst op 13juli) en staat nog steeds gepland voor 23-30 juli.
Het betreft de nieuwe, standaard 13-inch Macbook Pro - Spacegrijs.
Waarom annuleer je die niet en bestel je hem niet via CB? Heb je hem morgen al _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielllb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03-2022
RWK__ schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:37:
[...]

Hoelang wil je met de laptop doen?

Voor je usecase heb je niet perse een 15 inch nodig, tenzij je een groter display wilt en echt de dGPU zou willen hebben. Zelf ook meerdere 13 inch modellen in bezit gehad en die draaien echt vlot en nu met de quad-cores zal dat alleen maar beter gaan. 4K edits in iMovie/Final Cut of Photoshop/Illustrator kunnen de 13 inch modellen prima aan.

Ikzelf zou altijd eerst het RAM geheugen upgraden. Wellicht heb je dat nu niet nodig, maar in de toekomst kan dit heel waardevol zijn.

Als de 15 inch te duur is, zou je voor de 13 inch TB 2018 + 16GB RAM kunnen gaan.
Thanks voor je reactie. Ik wil minimaal 4 a 5 jaar met de laptop doen. Het zal sowieso een enorme upgrade zijn vanaf de Air die ik nu heb dus ik denk inderdaad dat je gelijk hebt in het feit dat de 13” voldoende zou zijn. Moet ik alleen nog even voor mezelf beslissen of ik de upgrade naar 16GB ga doen of dat ik het bij het basismodel hou, lastig lastig. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 13:12

jAnO!

lalalavanillevla

[...]
Nou mijn 2016 macbook 12” haalde pre APFS 945 read en 850 write, meer dan twee keer zo snel dan de concurrentie hier.. en dit is de PRO, 2 jaar later... dus zegt genoeg. Plus writes worden gemeten vanuit geheugen in veel benches dus niet via een macos copy, daar komt dus geen clone aan te pas. Sterker nog denk dat de clone een stuk sneller zal zijn dan die 2 seconden.

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
danielllb schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:15:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik wil minimaal 4 a 5 jaar met de laptop doen. Het zal sowieso een enorme upgrade zijn vanaf de Air die ik nu heb dus ik denk inderdaad dat je gelijk hebt in het feit dat de 13” voldoende zou zijn. Moet ik alleen nog even voor mezelf beslissen of ik de upgrade naar 16GB ga doen of dat ik het bij het basismodel hou, lastig lastig. |:(
Minimaal 4 of 5 jaar? Dan zou ik toch wel voor de 16GB RAM gaan, dat is echt voldoende. Het is inderdaad een enorme upgrade vergeleken met de Air, je gaat op alles eigenlijk voor uit. :o

Het kost wel wat, maar verdeeld over 4 jaar valt het opzich wel mee. :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraag; kan ik elke willekeurige eGPU aansluiten op mijn MacBook pro of moet dat die van blackmagic zijn?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 23:04
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:56:
Vraag; kan ik elke willekeurige eGPU aansluiten op mijn MacBook pro of moet dat die van blackmagic zijn?
Elke willekeurige eGPU met tb3 kan je aansluiten. Let wel op dat je dan een AMD kaart in de enclosure hebt zitten. Nvidia word helaas nog niet ondersteund. Met een omweg kun je het wel werkend krijgen. Echter is AMD plug en play.

Het staat nog wel een beetje in zijn kinderschoenen, soms een crash bij hot plug of afsluiten van een eGPU. Maar de support vanuit Apple en third party word alleen maar beter.

Toevoeging edit: Apple heeft ervoor gezorgd dat Tb 3 de volle 40gbit tot zijn beschikking kan stellen op alle poorten vanaf de 2016 modellen. Hebben lang niet alle laptops! Goed geregeld door Apple!

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Master op 17-07-2018 19:05 ]

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:13:
Het is mooi spul allemaal ja, maar de vraag blijft toch een beetje wat je er precies mee moet. Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom mensen dat soort dure upgrades willen. Een geupgradete 15" met i9 en 32GB DDR4 en 1TB SSD ben je €4479 kwijt. Doe het dan goed en geef nog €1000 extra uit, dan heb je een iMac Pro met dezelfde specs maar veel groter 5K Retina scherm, Intel Xeon 8 core processor en AMD Vega GPU. Dan heb je tenminste écht een bak voor het professionele werk.
Het is een hele simpele afweging: ga je voor mobiliteit of zit je liever aan je bureau gekluisterd? Dat mobiliteitsaspect is voor velen nogal doorslaggevend.
Dark Master schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:02:
Het staat nog wel een beetje in zijn kinderschoenen, soms een crash bij hot plug of afsluiten van een eGPU.
Je kunt het ding wel aansluiten wanneer de notebook draait maar je zult net als bij een externe schijf bij afsluiten eerst de eGPU moeten ejecten.
Toevoeging edit: Apple heeft ervoor gezorgd dat Tb 3 de volle 40gbit tot zijn beschikking kan stellen op alle poorten vanaf de 2016 modellen. Hebben lang niet alle laptops! Goed geregeld door Apple!
Let wel: je hebt max maar 22Gbps voor PCIe bij TB3 aldus Intel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
ppl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:42:
[...]

Waar heb jij deze informatie vandaan? Als je doelt op de afbeeldingen in de officiele documenten die 22 gbit laten zien, dan zijn voorbeelden hoe de bandwidth gebruikt kan worden; het totaal kan namelijk meer zijn dan 40 Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Mijn 13" MacBook Pro is vandaag afgeleverd in de Verenigde Staten en gaat vandaag deze kant op met FedEx. Hopelijk eind deze week binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 11-07 17:39

Peentje

MAC / Windows i don't care

Krijg net ook bericht dat hij verzonden is. 16GB model met i7, kom van Late 2013 base i5... ben benieuwd of het scherm ook beter is geworden sinds het 2013 (retina) scherm.

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
ppl schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:42:
[...]

Het is een hele simpele afweging: ga je voor mobiliteit of zit je liever aan je bureau gekluisterd? Dat mobiliteitsaspect is voor velen nogal doorslaggevend.

[...]

Je kunt het ding wel aansluiten wanneer de notebook draait maar je zult net als bij een externe schijf bij afsluiten eerst de eGPU moeten ejecten.

[...]

Ik denk dat je zelf verkeerd geïnformeerd bent. Apple heeft zijn tb3 rechtstreeks op de processor zitten. Maximale bandwidth dus. Er zijn inderdaad genoeg laptops die tb3 eerst via een andere weg laten lopen, wat dus resulteert in een lagere bandwidth.

Ik snap inderdaad dat je de eGPU moet loskoppelen, aint that stupid. ;)
De crash komt juist na het loskoppelen en als de Macbook in sluimer stand heeft gestaan. Kleine kinderziektes dus. Het werkt verder perfect als het aangekoppeld is. Support word ook alleen maar beter uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MelvinW schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:52:
Mijn 13" MacBook Pro is vandaag afgeleverd in de Verenigde Staten en gaat vandaag deze kant op met FedEx. Hopelijk eind deze week binnen :)
Besteld via een contactje daar of zo? Wat ben je er totaal inclusief verzendkosten naar Nederland dan voor kwijt?
Dark Master schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:02:
Elke willekeurige eGPU met tb3 kan je aansluiten. Let wel op dat je dan een AMD kaart in de enclosure hebt zitten.
Dus eigenlijk best een goede deal de stevigste 580 in een enclosure te bouwen en voor een euro of 500 klaar te zijn. Hoewel die blackmagic natuurlijk geen compatibiliteitsproblemen heeft, als je voor gemak gaat is dat ook geen slechte.

[ Voor 39% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-07-2018 22:14 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 06:53
Anoniem: 1036995 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Waarom annuleer je die niet en bestel je hem niet via CB? Heb je hem morgen al _/-\o_
Via Apple besteld met studentenkorting en gebruik gemaakt van de Beat headphone actie. Daarnaast kan ik dat weekje nog wel wachten 😋 Ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:07:
[...]

Besteld via een contactje daar of zo? Wat ben je er totaal inclusief verzendkosten naar Nederland dan voor kwijt?

[...]

Dus eigenlijk best een goede deal de stevigste 580 in een enclosure te bouwen en voor een euro of 500 klaar te zijn. Hoewel die blackmagic natuurlijk geen compatibiliteitsproblemen heeft, als je voor gemak gaat is dat ook geen slechte.
Ik gebruik MyUS om het door te sturen. Ik woon ook buiten de EU, dus heb geen invoerkosten, belasting etc. Verzendkosten is het enige extra wat ik betaal. Het gaat mij vooral om AppleCare+ dat ik erbij kan bestellen in de VS. Daarnaast scheelt het ook iets van $300 met de prijs hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:24
[...]
Kort gezegd eigenlijk wel. Als ik meerdere files voor projecten wil verplaatsen in meerdere mappen is dat zo gepiept, Windows zou de files werkelijk gaan kopiëren..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik heb nog wel zin in een bestelling te plaatsen voor de Core i9 Macbook Pro 15 inch.

Nu je kan die hele bestelling plaatsen op apple.be en gebruik maken van de studenten link, weet er iemand wat voor soort "bewijs" dat je moet leveren voor de 200 euro korting dat je krijgt?

Ik heb de hele bestelling eens door genomen en nergens op de website vind ik een checkpoint dat mij weerhoud van de bestelling te plaatsen. Iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Lyca schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:29:
Ik heb nog wel zin in een bestelling te plaatsen voor de Core i9 Macbook Pro 15 inch.

Nu je kan die hele bestelling plaatsen op apple.be en gebruik maken van de studenten link, weet er iemand wat voor soort "bewijs" dat je moet leveren voor de 200 euro korting dat je krijgt?

Ik heb de hele bestelling eens door genomen en nergens op de website vind ik een checkpoint dat mij weerhoud van de bestelling te plaatsen. Iemand hier meer ervaring mee?
Apple controleert dit bij een online bestelling niet. Dat betekent echter niet dat iedereen er maar kan bestellen. Apple voert namelijk wel steekproeven uit en het kan gebeuren dat je toch bewijs moet leveren. De kans dat je 'gepakt' wordt is klein, maar de korting is in principe alleen bedoeld voor studenten en Apple gaat ervan uit dat je daar eerlijk in bent. In een fysieke winkel kan er wel om bewijs worden gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door MelvinW op 18-07-2018 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik twijfel echt heel erg welk model ik moet kiezen. Het basismodel 13 inch met 8gb of 16gb? Als ik 16gb zou nemen, dan is het echter ook aantrekkelijk om voor 450 euro meer het basis model 15 inch te nemen. Die heeft dan naastbeen groter scherm een i7, een dedicated gpu en ddr4 geheugen.

Ik vind het heel lastig, want ik vind 2500 euro wel erg veel geld, maar wil aan de andere kant geen spijt krijgen. Daarnaast weet ik niet of 13 inch of 15 inch fijner is. Ik vind het wel belangrijk dat hij makkelijk in mijn tas kan en dat hij portable is. De 15 inch lijkt me echte nog steeds wel portable, toch? Wat ik er van plan ben om mee te doen is software ontwikkelen, virtuele machines draaien (al zal dit er maximaal 2 a 3 tegelijk zijn) en af en toe 4k drone filmpjes in elkaar editten met waarschijnlijk Final Cut Pro.

De keuze hangt eigenlijk af van het geheugen. Ik vermoed dat 8 gb namelijk wel genoeg is, ook voor de komende 4 a 5 jaar, en dan zou ik voor het basismodel 13 inch gaan. Als dit niet genoeg is, dan neig ik toch naar de 15 inch vanwege de relatief kleine meerprijs voor alle extras.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Montu op 18-07-2018 01:48 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
YouTube: MacBook Pro 15 (2018) - Beware the Core i9

Ai ai ai, klonk al te mooi om waar te zijn. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen met een i9. Klinkt in ieder geval als een vrij nutteloze upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Oei, ben benieuwd hoe andere reviews zullen zijn van die i9 maar ziet er idd niet goed uit.

Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar de i7 in de 13”, in de kleinere behuizing zou dit probleem net zo goed kunnen spelen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Dark Master schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 01:57:
YouTube: MacBook Pro 15 (2018) - Beware the Core i9

Ai ai ai, klonk al te mooi om waar te zijn. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen met een i9. Klinkt in ieder geval als een vrij nutteloze upgrade.
Jup hier staat de reddit:

https://www.reddit.com/r/...ook_pro_throttles_itself/

Ik vind dit bijster slecht van Apple, ok je kan verwachten dat een i9 op een bepaald punt zal throttlen in een laptop. Dit gebeurd ook bij de Dell XPS, maar je base clock niet kunnen vasthouden. Holy Moly
Dit heeft ook direct het antwoord gegeven op wat ik zou doen, ik ga geen geld uitgeven aan de nieuwe Macbook. Wachten op de volgende generatie of overstappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lyca op 18-07-2018 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
De i9 is ook wel echt een heethoofd, volgens mij is de nieuwe i7 wel binnen de marges voor throttling.
Ik snap inderdaad ook echt niet dat Apple hier niet van op de hoogte is. Als je processor nog niet eens zijn base clock speed kan houden, dan gaat er echt iets mis!

Apple zal nu vast weer een shitstorm over zich heen krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ja ik snap dat helemaal niet, je kan me niet wijsmaken dat er niemand bij Apple hiervan op de hoogte is. Basis QA gaat je dit probleem haarfijn komen uitleggen, waarom bieden ze dit dan aan als ze gewoon weten dat men er geen gebruik van gaat hebben?

Is dit dan puur gewoon geld uit de mensen hun zakken willen kloppen voor een pure miskoop. Hier gaan ze niet goed van zijn denk ik bij Apple... En ze verdienen het ook na zo'n stunt.

Ik ben echt blij dat Dave2D een zeer eerlijke youtuber is, hij heeft me van een ramp aankoop bespaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Lyca op 18-07-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Laatst online: 08-07 09:28
Dark Master schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:03:
De i9 is ook wel echt een heethoofd, volgens mij is de nieuwe i7 wel binnen de marges voor throttling.
Ik snap inderdaad ook echt niet dat Apple hier niet van op de hoogte is. Als je processor nog niet eens zijn base clock speed kan houden, dan gaat er echt iets mis!

Apple zal nu vast weer een shitstorm over zich heen krijgen....
Een van de redenen waarom ik niet voor de i9 gekozen heb (naast de hoge meerprijs), als je andere laptops ziet met de i9 hebben die behoorlijk wat aan koeling erin zitten. Ik was al bang voor het throttlen van de CPU.

Ook de upgrade naar 32gb was ik niet over te spreken, de prijs die je er extra voor betaald is niet in verhouding. Helaas draai ik VM's waardoor 16gb aan de krappe kant is dus ik, soort van, gedwongen werd om toch de 32gb te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik meen mij te herineren dat de oplossing bij Dell was om de CPU dus te under-volten met die extreme utility.

Nu weet ik niet of dat bij Apple enig effect zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Laatst online: 18:47

Puck

W32.Deadcode.A

Heel bizar, gelukkig nog even gewacht voor ik mijn keuze heb gemaakt, maar die i9 wordt het dus niet. Deze koers van Apple geeft aan hoeveel slechter hun beslissingen voor de consument/professional worden, en hoe meer het naar moneygrabbing gaat. Dit is ook niet iets wat ze softwarematig nu kunnen verbeteren of fixen lijkt me...

Ik wil in ieder geval wel mijn MacBook Pro Late 2013 gaan vervangen dit jaar, en koop vaak, omdat ik er elke dag intensief op werk, het meest high-end model.

Twijfel de afgelopen tijd sowieso al of ik niet Apple af wil zijn (heb iPhone vorig jaar al vervangen met Android toestel), maar ik kan simpelweg niet zonder MacOS en bepaalde specifieke applicaties. Hackintosch wil ik ook niet op vertrouwen.

Dan toch maar voor de i7 met 32gb en 1TB.

Edit:
Er wordt hier en daar gezegd dat de temperaturen van de i9 prima zijn en het puur komt omdat het OS nog niet optimaal gebruik kan maken van de 6 core mobile chip... Lijkt mij nogal vreemd. Ik lees nog even verder :)

[ Voor 18% gewijzigd door Puck op 18-07-2018 09:04 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Het "probleem" van de i9 is dat de meeste gebruikers er niet zoveel aan hebben. Veel applicaties werken nog "single-core", en het OS verdeelt deze over de cores. Daardoor trekken ze vaak een core naar 100% load, vaak met turbo-boost. Dan ben je beter af met de i7, omdat het geld bespaart en geen voordeel van de i9 hebt. De kracht van de i9 (meer dan bij de i7) is als je applicaties gebruikt die goed gebruiken maken van multi-core CPUs en zijn load mooi verdeelt over de cores. Zodat hij niet een of twee cores naar 100% load trekt, maar bijvoorbeeld 4 cores naar ~50% load, of 6 cores naar 30-40% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Puck schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:53:
Edit:
Er wordt hier en daar gezegd dat de temperaturen van de i9 prima zijn en het puur komt omdat het OS nog niet optimaal gebruik kan maken van de 6 core mobile chip... Lijkt mij nogal vreemd. Ik lees nog even verder :)
Dit is echt een probleem goed praten, een processor die zijn base clock speed niet kan vasthouden is geen software probleem.
ThomasG schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:40:
Het "probleem" van de i9 is dat de meeste gebruikers er niet zoveel aan hebben. Veel applicaties werken nog "single-core", en het OS verdeelt deze over de cores. Daardoor trekken ze vaak een core naar 100% load, vaak met turbo-boost. Dan ben je beter af met de i7, omdat het geld bespaart en geen voordeel van de i9 hebt. De kracht van de i9 (meer dan bij de i7) is als je applicaties gebruikt die goed gebruiken maken van multi-core CPUs en zijn load mooi verdeelt over de cores. Zodat hij niet een of twee cores naar 100% load trekt, maar bijvoorbeeld 4 cores naar ~50% load, of 6 cores naar 30-40% load.
De i7 en i9 zijn vrijwel identiek laptop wise. Beide 6 cores waarbij de i9 hogere turbo clocks kan halen en volgens mij iets meer cache geheugen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Dark Master schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:49:
[...]

De i7 en i9 zijn vrijwel identiek laptop wise. Beide 6 cores waarbij de i9 hogere turbo clocks kan halen en volgens mij iets meer cache geheugen heeft.
Ja. Echter heeft i9 een hogere kloksnelheid, vooral met turbo-boost. De i9 zal meer warmte genereren wanneer cores naar 100% load worden getrokken dan een dan de i7 doet; daardoor zal de i9 eerder thermal throttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Laatst online: 03-07 08:32
Ik vraag mij af of de mensen die hier een i9 hebben besteld deze nu cancellen en voor de goedkopere en snellere i7 gaan.
Het is echt absurd dat Apple dit getest heeft en toch de verkoop in heeft gedaan. Bizar. (of het kan een faulty macbook pro betreffen maar dat zullen snel merken als de rest van de reviews uitkomen)

[ Voor 20% gewijzigd door wes- op 18-07-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Volgens mij is het nog maar gissen naar wat die i7 doet in de 15 inch. Ik heb een vreemd voorgevoel dat ook die CPU niet lang zal boosten.

Ik zou alvast echt wel een cancel doen, dit is absurd. Je betaald voor performance die je gewoon niet gaat krijgen. De gebruikers met een XPS hebben dat zelf opgelost door te gaan ondervolten, maar daar was het probleem zo groot niet. Hier bij de macbook haal je de base clock niet eens, dat is echt gewoon ondermaats van Apple.
Dit lijkt op een pure "cashgrab" en een mooi verhaal van: Kijk we hebben een i9.

Dit nieuwe heeft mijn aankoop geannuleerd en ik heb besloten toch verder te jassen met de 2017 versie en hopen op een betere lijn volgend jaar ergens, anders toch de overstap maken hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-07 21:24
Hoe zit het dan met de 13 inch base, throttled die ook? En de 15 i7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Ik heb de i9 besteld maar kan helaas niet meer annuleren omdat m'n macbook al verzonden is. Ik word wel onrustig van deze berichtgeving. Enerzijds is het begrijpelijk dat deze CPU zo hevig gethrottled wordt vanwege de behuizing, anderzijds wil ik ook wel eerst de rest van de reviews afwachten en kijken hoe mijn eigen ervaring is met de CPU. Het lijkt me wel heel bijzonder als de i7 zometeen identiek of zelfs beter presteert dan de i9 gezien de meerprijs.

Overigens ben ik ook benieuwd wat het vervangen van de koelpasta met liquid metal als effect zou hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Interfico op 18-07-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdgriendt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 08:55
Heb 15" met 32GB, 1TB en i9 besteld. Levertijd is: 24 Jul - 31 Juli. Besteld op 14 juli. Hoop dat ik hem snel binnen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Interfico schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:08:
Ik heb de i9 besteld maar kan helaas niet meer annuleren omdat m'n macbook al verzonden is. Ik word wel onrustig van deze berichtgeving. Enerzijds is het begrijpelijk dat deze CPU zo hevig gethrottled wordt vanwege de behuizing, anderzijds wil ik ook wel eerst de rest van de reviews afwachten en kijken hoe mijn eigen ervaring is met de CPU. Het lijkt me wel heel bijzonder als de i7 zometeen identiek of zelfs beter presteert dan de i9 gezien de meerprijs.
Je moet er wel rekening mee houden dat het vooralsnog gaat over een exemplaar getest in een app. Waar het dus precies aan licht is nog niet duidelijk. Daarnaast kun je hem altijd binnen 14 dagen terug met no questions asked, mocht je hem toch niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sowieso idd eerst maar eens afwachten. Het lijkt mij eerlijk gezegd het meest logisch dat er in andere benchmarks wél duidelijke verschillen zijn. Bovendien is de kans daarnaast groot dat optimalisaties in macOS met goede i9 support ook nog veel kunnen doen. Ik gok dat het voor een (groot) deel driver problemen zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Laatst online: 18:47

Puck

W32.Deadcode.A

Knoop doorgehakt en toch voor de i7 versie gekozen (wat meer dan genoeg is). 32GB en 1TB SSD. Zal met name op het werk gebruikt worden i.c.m. een 4k USB-C scherm. Nu nog even kijken of ik iets van Thunderbolt / USB / HDMI accessoires nodig heb voor thuis!

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-07 12:54

4POX

Everybody is wired

Het hele I9 verhaal kan ook een SMC verhaal zijn. Is niet de eerste keer in het verleden van Apple dat ze een firmware uitbrengen die het ventilator gedrag aanpast om de koeling te verbeteren.

Kijk eens naar deze video. Louis moet de machine flink belasten voordat de fans beginnen.

YouTube: Why Apple Macbook runs hot.

[/edit]

Artikel uit het verleden

https://gizmodo.com/52726...n-speed-under-heavy-loads

[ Voor 14% gewijzigd door 4POX op 18-07-2018 18:06 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
4POX schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:03:
Het hele I9 verhaal kan ook een SMC verhaal zijn. Is niet de eerste keer in het verleden van Apple dat ze een firmware uitbrengen die het ventilator gedrag aanpast om de koeling te verbeteren.
Zoiets had mijn 15" rMBP Early 2013 (maar dan omgekeerd). Daar gingen de fans hard draaien bij veel SSD I/O, dat hebben ze toen met een firmware update opgelost. Waarschijnlijk door gewoon de threshold hoger te zetten, maar het werkt en hij doet het na 5.5 jaar nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Kunt mij niet wijs maken dat Apple dit niet zelf onderkend zou hebben voor het die mogelijkheid is aan gaan bieden. Wat de overwegingen daarvoor zijn geweest? Daar zouden heel veel mensen wel benieuwd naar zijn denk ik zo. Een officiële reactie van Apple zal ongetwijfeld niet lang op zich laten wachten mocht dit op waarheid berusten.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste