Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als het echt waar blijkt allemaal, gok ik idd dat er ook nog e.e.a. via firmwares gedaan gaat worden waar het wellicht nog wel mee te fixen valt. Tel daarbij op dat het nu hoog zomer en flink warm is op veel plekken, hier in NL scheelt het zo een graad of 5 a 10 waarmee de mac al hoger start. Dat doet ook echt iets met de throttling. Is natuurlijk geen excuus maar het versterkt de boel wel.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-07-2018 18:39 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ThomasG schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:16:
[...]
Waar heb jij deze informatie vandaan? Als je doelt op de afbeeldingen in de officiele documenten die 22 gbit laten zien, dan zijn voorbeelden hoe de bandwidth gebruikt kan worden; het totaal kan namelijk meer zijn dan 40 Gbit.
De officiële documentatie van Intel: Thunderbolt 3 technology brief (zie hoofdstuk 6. What Gets Priority?). Daar staat heel duidelijk (zie fig. 7) in dat er maar max 22Gbps voor PCIe is en 18Gbps voor DisplayPort (samen dus 40Gbps) en dat PCIe en DisplayPort nooit de volle 40Gbps kunnen consumeren (de allereerste zin van hoofdstuk 6). Tests door diverse mensen op o.a. egpu.io laten zien dat het verhaal van Intel waar is. Meer dan 22Gbps hebben mensen er niet uit weten te persen. De verwachting hier was dat ze juist 32Gbps zouden moeten halen maar dat blijkt dus onmogelijk. Volgens een artikel waar ze performance kort aanstippen (van datzelfde egpu.io) zou die 10Gbps mogelijk gereserveerd zijn voor de USB controller (er zitten feitelijk 2 controllers in een TB3 controller voor in een computer: eentje voor USB en eentje voor TB; DisplayPort gaat naar de videokaart).
Dark Master schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:58:
Ik denk dat je zelf verkeerd geïnformeerd bent. Apple heeft zijn tb3 rechtstreeks op de processor zitten. Maximale bandwidth dus. Er zijn inderdaad genoeg laptops die tb3 eerst via een andere weg laten lopen, wat dus resulteert in een lagere bandwidth.
Zoals gezegd staat dit klip en klaar in de officiële documentatie van Intel. Hoe de TB controller in de computer is aangesloten heeft hier helemaal niets mee te maken. Het gaat hier namelijk om de link tussen de TB controllers (die in de computer en die in de device(s)). Die 40Gbps is een totaal die Intel heeft opgegeven die over een Thunderbolt kabel gaat. In dit geval betekent dat de link snelheid tussen de Mac en de eGPU.

Uiteraard beïnvloed de gebruikte kabel (je hebt ze in 40Gbps of in 20Gbps versie en natuurlijk de oude TB1 en TB2 versies) en ook op hoeveel PCIe lanes die TB3 controller in de computer is aangesloten de uiteindelijke maximale snelheid die met je setup mogelijk is. Daar gaat het hier echter niet om, ik doel namelijk op de theoretische max van wat het Thunderbolt 3 protocol biedt (dus alles optimaal: 40Gbps kabel, 40Gbps link, de volle 4 PCIe lanes en alle 4 PCIe lanes zitten direct op de CPU).
Ik snap inderdaad dat je de eGPU moet loskoppelen, aint that stupid. ;)
Nog wel maar dat hadden we destijds ook toen Apple met 2 GPU's aan kwam zetten in de 15" MBP. Wilde je naar de andere moest je ook eerst uitloggen en weer inloggen. Inmiddels is dat ook nagenoeg feilloos. Die eGPU support hebben we nog maar een paar maand dus zo gek is het nog niet. Er zijn op dit moment ook simpelweg veel te weinig apps die er überhaupt ondersteuning voor hebben (FCPX doet er standaard niks mee, daarvoor moet je wat aanpassen).
SgtElPotato schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:49:
Kort gezegd eigenlijk wel. Als ik meerdere files voor projecten wil verplaatsen in meerdere mappen is dat zo gepiept, Windows zou de files werkelijk gaan kopiëren..
Doet macOS met APFS ook nog. Zowel punt A als punt B dienen op hetzelfde fysieke medium te staan. Ik weet alleen niet of ze ook nog eens in hetzelfde volume (of container zoals het officieel heet) moeten staan.
Dark Master schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:03:
De i9 is ook wel echt een heethoofd, volgens mij is de nieuwe i7 wel binnen de marges voor throttling.
Ik snap inderdaad ook echt niet dat Apple hier niet van op de hoogte is.
Tja, dat komt door die grote waffel van al die YouTubers die denken dat ze een supercomputer nodig hebben voor wat ze doen en dat je dat wel even in een laptopje kwijt kunt. Die schreeuwen hier al jaren om en al helemaal sinds 2016 omdat Apple niet met 32GB RAM aan kwam e.d.. Ik vind het dikke humor dat Apple ze nu gewoon hun zin geeft met als gevolg dat die YouTubers nu kennis maken met de realiteit (dat hun eisen absurd zijn en op dit moment gewoon technisch onmogelijk).

Sja, wie niet luisteren wil moet maar eens een keer voelen ;)

We hebben vaker dit soort discussies gezien. Voorheen was het de vraag of ze nou de i5 of de i7 moesten nemen. Je zag dat het verschil in computing power niet bepaald groot was, het verschil in prijs wel en dat de mensen met een i7 veel meer last van warmte en een korte accuduur hadden dan de i5 mensen. Die i9 zit in hetzelfde straatje (er valt softwarematig wel het een en ander te fixen waardoor de throttling beter onder controle is maar je ontkomt er niet aan). Als je echt lang en/of zwaar rekenwerk moet doen dan is een laptop ook vandaag de dag nog altijd niet de juiste tool.

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 18-07-2018 23:48 . Reden: linkje naar officiële Intel documentatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51
Wat betreft performance vind ik de i7’s en i9 niet ver uit elkaar liggen. Zie benchmarks op Geekbench, alle 3 rond de 22.000 score. Heb zelf de 15 inch budget besteld met 512GB. Ook de 560x en 555x maakt nauwelijks verschil, de 555x komt nu ook met 4GB. De 32GB heb ik nog niet nodig, doe nog weinig zware 4K editing en aks ik het doe zijn het korte filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdgriendt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 08:55
Mijn bestelling is al sinds zaterdag 'in behandeling' hoe is dat voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
avdgriendt schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:09:
Mijn 13 inch maandag besteld, vandaag wordt hij geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
martijnmartijn schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:21:
[...]

Mijn 13 inch maandag besteld, vandaag wordt hij geleverd.
avdgriendt schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:09:
Dat ligt er natuurlijk aan welke configuratie je hebt besteld. Van een "standaard" variant wordt er meer geproduceerd dan wanneer je meer ram wilt, meer schijfruimte, e.d. Ook hangt het af van het toetsenbord, omdat de US en internationale toetsenbord varianten vaker gekozen worden dan bijvoorbeeld het Nederlandse toetsenbord (welke ik overigens waardeloos vind). Als je dus een "afwijkende" configuratie hebt kan het even duren, omdat ze hem dan speciaal voor jou zo in elkaar moeten zetten. Normaal gaat dat redelijk snel, maar omdat iedereen nu bestellingen doet kan dat dus even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdgriendt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 08:55
ThomasG schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:18:
[...]

[...]
Dat ligt er natuurlijk aan welke configuratie je hebt besteld. Van een "standaard" variant wordt er meer geproduceerd dan wanneer je meer ram wilt, meer schijfruimte, e.d. Ook hangt het af van het toetsenbord, omdat de US en internationale toetsenbord varianten vaker gekozen worden dan bijvoorbeeld het Nederlandse toetsenbord (welke ik overigens waardeloos vind). Als je dus een "afwijkende" configuratie hebt kan het even duren, omdat ze hem dan speciaal voor jou zo in elkaar moeten zetten. Normaal gaat dat redelijk snel, maar omdat iedereen nu bestellingen doet kan dat dus even duren.
Klopt, mijne is CTO. Nog even geduld hebben dus :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:34
ppl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:21:

Tja, dat komt door die grote waffel van al die YouTubers die denken dat ze een supercomputer nodig hebben voor wat ze doen en dat je dat wel even in een laptopje kwijt kunt. Die schreeuwen hier al jaren om en al helemaal sinds 2016 omdat Apple niet met 32GB RAM aan kwam e.d.. Ik vind het dikke humor dat Apple ze nu gewoon hun zin geeft met als gevolg dat die YouTubers nu kennis maken met de realiteit (dat hun eisen absurd zijn en op dit moment gewoon technisch onmogelijk).

Sja, wie niet luisteren wil moet maar eens een keer voelen ;)

We hebben vaker dit soort discussies gezien. Voorheen was het de vraag of ze nou de i5 of de i7 moesten nemen. Je zag dat het verschil in computing power niet bepaald groot was, het verschil in prijs wel en dat de mensen met een i7 veel meer last van warmte en een korte accuduur hadden dan de i5 mensen. Die i9 zit in hetzelfde straatje (er valt softwarematig wel het een en ander te fixen waardoor de throttling beter onder controle is maar je ontkomt er niet aan). Als je echt lang en/of zwaar rekenwerk moet doen dan is een laptop ook vandaag de dag nog altijd niet de juiste tool.
Dit is toch een 2 kant mes hoor. Het is Apple die noodzakelijk vorm boven functie wilt ontwikkelen. De thermals functie is toch eerder een fout van Apple dan van de "consumer" lol.
Niet alleen heeft Apple hun design zo ver geduwd dat de i/o er niet meer inpast, dat de thermische oplossingen niet meer voldoende zijn om een ultrabook met performante onderdelen te koelen.

Het is reinste onzin om mensen de schuld te gaan geven over deze problemen. Dat Apple dan zelf maar eens op de proppen komt met: Kijk wij gaan dit niet doen, wij hebben liever een kleinere lichtere laptop zonder de state of the art hardware, haal er de letters "pro" af (van de 13 mag het eigenlijk al) en verkoop hem voor minder geld. Dan heb je geen gezeur.

Neen Apple gaat de macbook verkopen als een "pro" product en daar liggen nu eenmaal verwachtingen. Apple heeft de laatste jaren zo hard gestreefd naar een mooie laptop en daar zijn ze in geslaagd, maar dat heeft slachtoffers gemaakt: Toetsenbord, Thermische oplossingen, repairability. Ik ken een gast die werkt als officiële Apple hersteller. Het is een ramp volgens hem, alles moet direct vervangen worden want zelfs zij kunnen niet meer aan de onderdelen zonder schade te maken.

En dit zijn allemaal maar "minor" puntjes, de grootste is de marketing. Apple gaat actief gaan vertellen dat hun i9 base clock 2,9Ghz draait en 4,8Ghz boost.Wat ze er niet bijvertellen is dat de i9 enkel zal boosten op single core naar 4,8Ghz en dat je laptop by design niet eens de base clock zal onderhouden.
Akkoord Apple is een groot bedrijf en ze zijn niet de enige schuldig hier aan, maar zij hebben wel de controle over hun eigen product lijn. En waar ze eigenwijs kunnen zijn, doen ze het dan ineens niet. Eigenwijs om te zeggen; wij doen de i9 niet omdat de thermals van onze laptop het niet trekt. En dan had je minder gezeur, want nu heb je "toegegeven" en sta je verder van huis. Een bedrijf als Apple kan veel beter dan dit en kon dat ook, 6 jaar geleden.

Je laatste paragraaf spreekt boekdelen eigenlijk, lange reken fases.... De Macbook throttled al op 10 minuten Final Cut Pro, 5 minuten Adobe Premier. Dit zijn zo wat basis zaken voor elke "pro" gebruiker. Moest die nu terug clocken na een 20 minuten synthetische load who cares. Maar we hebben het hier over een workload die niet eens zo zwaar is en serieus veel gebruikt wordt.

Dus de oplossing daarvoor is heel eenvoudig hé, je betaald 700 euro extra voor de externe GPU enclosure, want dan heb je dat probleem niet (zie minder). Of je koopt helemaal geen macbook pro en spendeert direct dikke cash voor een iMac pro. Of je negeert de Apple lijn en vaak kan dat niet. Want ik zit in die zelfde schuit, MacOS is beter dan Windows op productiviteit in mijn ogen en mijn workflow.

https://9to5mac.com/2018/...les-with-final-cut-pro-x/

Zou Apple nu ineens sneller deze weg gaan?
https://9to5mac.com/2017/02/01/apple-arm-mac-chip-report/

[ Voor 13% gewijzigd door Lyca op 19-07-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:23
Die van mij is binnen. Vanavond maar rustig uitpakken en installeren. :)
Wat me opviel: bluetooth 5.0 op deze genratie, waar eerdere genraties nog 4.2 hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Is er al wat meer bekend over SSD benchmarks tussen de verschillende capaciteiten? Aangezien SSD en RAM interessanter zijn voor mij dan theoretische CPU ga ik waarschijnlijk voor een low-end 15" met 32GB en een 512GB SSD. Maar als het echt helpt qua prestaties wil ik er ook wel 1TB in leggen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
BikkelZ schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:13:
Is er al wat meer bekend over SSD benchmarks tussen de verschillende capaciteiten? Aangezien SSD en RAM interessanter zijn voor mij dan theoretische CPU ga ik waarschijnlijk voor een low-end 15" met 32GB en een 512GB SSD. Maar als het echt helpt qua prestaties wil ik er ook wel 1TB in leggen.
De grootte van een SSD maakt niet uit voor de prestaties **. Dus 1TB tov 512GB maakt vrijwel geen verschil, hooguit een beetje omdat de prestaties van een SSD (logiserwijs) iets terug lopen als de SSD voller raakt; maar dat is te verwaarlozen. Het enige voordeel dat je merk- en meetbaar zult hebben is dat je meer bestanden kunt opslaan.

** Mits de capaciteit van de controller natuurlijk in verhouding is meegeschaald, en dat is gewoon het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

ThomasG schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:18:
[...]
De grootte van een SSD maakt niet uit voor de prestaties **. Dus 1TB tov 512GB maakt vrijwel geen verschil, hooguit een beetje omdat de prestaties van een SSD (logiserwijs) iets terug lopen als de SSD voller raakt; maar dat is te verwaarlozen. Het enige voordeel dat je merk- en meetbaar zult hebben is dat je meer bestanden kunt opslaan.

** Mits de capaciteit van de controller natuurlijk in verhouding is meegeschaald, en dat is gewoon het geval.
Bij de 2015 maakte het wel degelijk een verschil tot en met de 512GB versie. Meer chips, meer paralelle paden, meer snelheid. De 1TB had alleen grotere capaciteit SSD chips maar wel het zelfde aantal paden als de 512GB. De 2015 was de eerste die een custom Apple SSD controller had dus ik vermoed eigenlijk dat de SSD's meer een evolutie zijn vergeleken bij die van de 2015.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
BikkelZ schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:39:
[...]

Bij de 2015 maakte het wel degelijk een verschil tot en met de 512GB versie. Meer chips, meer paralelle paden, meer snelheid. De 1TB had alleen grotere capaciteit SSD chips maar wel het zelfde aantal paden als de 512GB. De 2015 was de eerste die een custom Apple SSD controller had dus ik vermoed eigenlijk dat de SSD's meer een evolutie zijn vergeleken bij die van de 2015.
Dat zijn benchmarks waarbij grotere SSDs om technische redenen bij bepaalde tests iets betere resultaten kunnen geven. Bij real-world gebruik merk je daar vrijwel niets van dat verschil. De SSDs zijn snel zat, dus dit klinkt een beetje als iets kopen om de cijfertjes en niet omdat je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
4POX schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:03:
Het hele I9 verhaal kan ook een SMC verhaal zijn. Is niet de eerste keer in het verleden van Apple dat ze een firmware uitbrengen die het ventilator gedrag aanpast om de koeling te verbeteren.

Kijk eens naar deze video. Louis moet de machine flink belasten voordat de fans beginnen.

YouTube: Why Apple Macbook runs hot.

[/edit]

Artikel uit het verleden

https://gizmodo.com/52726...n-speed-under-heavy-loads
https://www.reddit.com/r/...dget_my_2018_mbp_15_tldr/

Vrees voor het ergste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lyca schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:35:
Dit is toch een 2 kant mes hoor. Het is Apple die noodzakelijk vorm boven functie wilt ontwikkelen. De thermals functie is toch eerder een fout van Apple dan van de "consumer" lol.
Niet alleen heeft Apple hun design zo ver geduwd dat de i/o er niet meer inpast, dat de thermische oplossingen niet meer voldoende zijn om een ultrabook met performante onderdelen te koelen.
Mijn punt was dat mensen, en dan met name dat schreeuwvolk, juist dit niet begrijpen. Fabrikanten (en dat zijn er heel wat meer dan alleen Apple) willen nog weleens zwichten onder druk van dat schreeuwvolk. Zo zijn ze ineens heel erg open over die Mac Pro trashcan en dat dit anders moet.

Bovendien is het verhaal over thermals niet nieuw. Laptops/notebooks hebben nog nooit thermals gehad die in de buurt kwamen van een desktop. Wanneer thermals belangrijk zijn is er dan ook geen systeembeheerder ter wereld die je een laptop adviseert, ze komen allemaal uit bij een desktop.

Als je echter verder kijkt dan je neus lang is zul je zien dat Apple niet de eerste of enige is met die i9. Dell gebruikt hem ook. Driemaal raden waar de Dell gebruikers tegenaan lopen ;) Jawel, de throttling van de i9. De Dell gebruikers lossen het op door het ding te underclocken. Het verhaal ligt dus heel anders dan jij hier denkt. Ik denk dat je je moet gaan afvragen of dat vingertje niet naar Intel zou moeten wijzen.
Het is reinste onzin om mensen de schuld te gaan geven over deze problemen. Dat Apple dan zelf maar eens op de proppen komt met: Kijk wij gaan dit niet doen, wij hebben liever een kleinere lichtere laptop zonder de state of the art hardware, haal er de letters "pro" af (van de 13 mag het eigenlijk al) en verkoop hem voor minder geld. Dan heb je geen gezeur.
Het is je reinste onzin om de fabrikant de schuld te geven van deze problemen en het is nog meer onzin om te denken dat de fabrikant zomaar eventjes een "nee" kan verkopen. Een fabrikant kan namelijk alleen bestaan als er geld in het laatje komt. Als iedereen weggaat omdat de fabrikant niet doet wat zij willen dan komt er te weinig geld in het laatje en rest een faillissement. Dus ja, fabrikanten zijn zeer gevoelig wanneer wij consumenten met onze portemonnee gaan stemmen. Daarom werkt dat ook zo goed. En ja, dat werkt dus ook bij een bedrijf als Apple die miljarden in kas heeft. Uiteindelijk hebben die zich ook naar hun aandeelhouders te verantwoorden, je weet wel, van die gasten die allerlei juridische middelen hebben om bedrijven op hun knieën te dwingen en zelfs ontslag in de top voor elkaar kunnen krijgen.

Dat trucje wat je hier nu neertikt is het trucje die Apple al sinds haar bestaan hanteert. Op een gegeven moment wil je wel eens een ander proefballonnetje oplaten.

Ik ben het overigens roerend met je eens dat die letters "pro" eraf moeten. Graag van alle producten die dat dragen ongeacht fabrikant, ongeacht soort product. Dat scheelt in ieder geval gezeur over dat woord. Het is echter naïviteit ten top om te denken dat het gezeur over de componenten daardoor ook maar enigszins veranderd.
Neen Apple gaat de macbook verkopen als een "pro" product en daar liggen nu eenmaal verwachtingen.
Verwachtingen die in 9 van de 10 gevallen totaal niet realistisch zijn of erg krom. Buiten dat kun je hier ook de grote vraag stellen of dit überhaupt wel een pro product is. Ik zie geen Xeon processor, geen ECC, geen ISV certificering en ga zo maar door. Fabrikanten van professionele software zoals Solidworks stellen echter wel dat soort hardware eisen. Dus Apple dacht, laten we dat dan maar eens een keertje wel doen en dat de iMac Pro noemen. En toen? Een shitload aan kritiek want te duur en Apple zou consumer hardware moeten gebruiken. Ja hallo, wtf wil je nou dan? Een consumenten product met dito prijskaartje of een pro product (en dus ook een dito prijskaartje)?

Het probleem is niet het begrip pro, het probleem is het egoïsme van veel mensen. Pro is een veelomvattend begrip dat voor iedereen weer anders is. Helaas dringen mensen massaal hun eigen definitie van dat woord aan anderen op. Dat is wat leidt tot gezeur. Besef je heel goed dat het denigrerend is richting een ander om die persoon als niet professioneel te bestempelen omdat diegene iets anders doet dan wat jij doet.
Apple heeft de laatste jaren zo hard gestreefd naar een mooie laptop en daar zijn ze in geslaagd, maar dat heeft slachtoffers gemaakt: Toetsenbord, Thermische oplossingen, repairability. Ik ken een gast die werkt als officiële Apple hersteller. Het is een ramp volgens hem, alles moet direct vervangen worden want zelfs zij kunnen niet meer aan de onderdelen zonder schade te maken.
Yup en als je die man eens een tijdje mee laat draaien bij systeembeheer, service desk of werkplekbeheer dan hoort ie meteen de andere kant van het verhaal. Gebruikers die massaal klagen dat de laptop te zwaar is en ze daardoor last van hun nek, rug en/of schouders krijgen en daarom een andere, lichtere laptop willen. En ja, dat wordt soms ook door de arbo-arts opgedragen.

Ook hier geldt weer: wat wil je? performance? prima maar dan betekent dat wel een grote logge laptop die niet geschikt is om mee te nemen. Wil je 'm wel mee kunnen nemen, sja, dan zul je die performance eis moeten laten varen. Het is het een of het ander, beide kan niet.
En dit zijn allemaal maar "minor" puntjes, de grootste is de marketing. Apple gaat actief gaan vertellen dat hun i9 base clock 2,9Ghz draait en 4,8Ghz boost.Wat ze er niet bijvertellen is dat de i9 enkel zal boosten op single core naar 4,8Ghz en dat je laptop by design niet eens de base clock zal onderhouden.
Specs vertellen maar een heel klein deel van het verhaal. De daadwerkelijke performance, accuduur, etc. zal nooit hetzelfde zijn als wat de fabrikant je vertelt. Jammer genoeg wordt er door velen hier op tweakers.net alleen maar naar de specs gekeken en als het cijfertje hoger is dan is dat "beter". Op dit vlak is de wetgever het dan ook roerend met mij eens. Zij heeft dan ook in de consumentenwetgeving de informatieplicht voor zowel de koper als de verkoper opgenomen. M.a.w. je zult als koper je huiswerk moeten doen en dat betekent dus verder kijken dan de specificaties alleen. Dan zie je dat het operating system en de beschikbare software en accessoires ineens ook een rol gaan betekenen, vaak een nog grotere rol dan die specs.
En dan had je minder gezeur...
Naïviteit ten top. Het is Apple, dat is altijd gezeur. Stoppen ze de i9 er niet in: gezeur. Stoppen ze de i9 er wel in...zoals je ziet: gezeur.
Je laatste paragraaf spreekt boekdelen eigenlijk, lange reken fases.... De Macbook throttled al op 10 minuten Final Cut Pro, 5 minuten Adobe Premier. Dit zijn zo wat basis zaken voor elke "pro" gebruiker.
Het is eerder deze paragraaf die boekdelen spreekt. Weer zo'n iemand die voor iedereen maar even bepaald wat pro betekent. Fout! Een pro kan van alles zijn. Een secretaresse is net zo pro als iemand die video editing doet. Pro slaat dan ook niet op de tools, zoals een notebook, die worden gebruikt maar op de houding van de persoon. Workloads zijn er allerlei soorten en maten. Sommigen zijn heel lang, sommigen heel kort (aka burst loads). Voor bepaalde pro's zijn die lange workloads basiszaken, voor andere pro's juist weer die korte bursts (waar denk je dat die turbo boost handig voor is?). Een pro gebruiker hoeft dus niet per se tegen throttling aan te lopen.

Een andere basiszaak van een pro gebruiker is kennis hebben van z'n tools. Dat vormt onderdeel van weten waar je mee bezig bent en hoge kwaliteit nastreven.
Dus de oplossing daarvoor is heel eenvoudig hé, je betaald 700 euro extra voor de externe GPU enclosure, want dan heb je dat probleem niet (zie minder). Of je koopt helemaal geen macbook pro en spendeert direct dikke cash voor een iMac pro. Of je negeert de Apple lijn en vaak kan dat niet. Want ik zit in die zelfde schuit, MacOS is beter dan Windows op productiviteit in mijn ogen en mijn workflow.
Voor wie kortzichtig denkt wel ja. Een GPU is een heel ander beestje dan een CPU. Een GPU kan iets wat de CPU niet kan maar mensen vergeten, zoals hier ook weer blijkt, dat andersom ook opgaat. Een GPU is dan ook geen oplossing voor alles. Zo'n eGPU ook niet. Dat ding geeft je echter wel wat meer keuze in laptop. Je hoeft nu niet per se meer zo'n hele dure, zware, logge laptop aan te schaffen met dikke videokaart aan boord die daardoor een gat in je broek brand als je 'm op schoot hebt en die je niet in het vliegtuig e.d. kan gebruiken omdat ie te groot is.
Zou Apple nu ineens sneller deze weg gaan?
https://9to5mac.com/2017/02/01/apple-arm-mac-chip-report/
Het hele moraal van bovenstaande verhaal en eerdere reply: ken je tools en denk na. Als je dat hier nu ook even doet weet je dat het antwoord op deze vraag een hele dikke vette "hell no!" is. Er ontbreekt ontzettend veel aan de ARM architectuur vergeleken met de x86_64 architectuur dat het niet eens in aanmerking komt als vervanger. De uitkomst van dat artikel uit 2017 is inmiddels ook bekend: Apple is bezig met dingen als de T2 processor waarbij het bepaalde taken offload. Daardoor kan de rest van het systeem zich bezig houden met de daadwerkelijke rekenkundige taken.

TL;DR: het probleem is dat mensen tegenwoordig alleen maar schreeuwen en hun huiswerk niet doen. Wie dat laatste wel doet had al lang en breed kunnen bedenken dat die i9 een probleem gaat zijn in een laptop (ongeacht of ie nou van Apple of Dell is). Die had zich ook lang en breed kunnen bedenken dat fabrikanten hun oren nog wel eens naar die doelgroep laten hangen in de hoop die tevreden te houden en ook hun aandeelhouders. Zo'n iemand kent de nuances en weet dat het allemaal niet zo simpel ligt als ik in jouw bericht lees.
ThomasG schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:54:
Bij real-world gebruik merk je daar vrijwel niets van dat verschil.
Dat gaat ook op voor het verschil tussen SSD en HDD bij diverse workflows. Denk maar niet dat een secretaresse of DBA iets van een verschil gaat merken op hun eigen werkstations op dit vlak. Dit geldt bijv. ook voor software dat zich volledig in het geheugen laadt en van daaruit draait. Dat geldt voor ESXi maar ook voor diverse Linux distro's. Bij servers en netwerk appliances zie je dan ook vaak dat ze USB sticks of SD kaartjes gebruiken die toch heel wat trager zijn dan een HDD. Alleen bij boot hoeft er van kaart geleden te worden, dat dat niet zo snel gaat...boeien.

Overigens hebben zowel tweakers.net als hardware.info onlangs een grote SSD test gedaan. Daar vindt je genoeg info over performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Het basis 2018 13 inch model met 16gb RAM gaat mijn XPS 15 (2012) vervangen. Ik ga er een boel development werk op doen, en dit filmpje heeft me eigenlijk overtuigd om te kiezen voor macos en de machine zelf: YouTube: 💻 2017 Apple MacBook Pro 13" — Review for Softwar.... Erg informatief als je net mij vraagt!

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lyca
@ppl

Het heeft niet veel zin meer om jou daarover in discussie te treden. Je legt feiten naast je neer om een situatie te blijven verdedigen die eigenlijk niet te verdedigen valt. Ik val hier Apple niet aan, ik en vele andere leggen de situatie bloot die gewoon moet bloot gelegd worden. Anders blijven dit soort zaken voorvallen.

Het verschil tussen de XPS en de Apple, is dat de XPS een probleem heeft met de boost clocks te houden, maar de base clock lukt perfect. En voor dat probleem krijgt Dell evenveel kritiek te verwerken als Apple.

De Macbook lukt het niet eens om de base clock te behalen in een final cut pro render van een paar minuten, laat staan een Adobe Premier. Dus het niet behalen van de base clock van de i9 of het niet behalen van de boostclock is zogezegd hetzelfde. Ook viel al op dat bij vele gebruikers die nu uitvoerig hebben getest ze zelfs zo laag gaan als 800Mhz. De idle clock.

We kunnen helaas niet verder als die feiten gewoon niet erkend worden dat we hier met een groot probleem zitten, een probleem dat je enkel bij Apple kan leggen. Intel heeft geen pistool tegen het hoofd van Apple gehouden om die i9 er in te steken. Apple kan niet anders dan dit uitvoerig getest te hebben en tegen dezelfde lamp gelopen te zijn. Als je dan nog doorgaat met de verkoop van deze laptop wil je het probleem niet erkennen of je geeft er werkelijk niets om.

Het enige wat ik Intel zou kunnen aanspannen is dat ze niet echt aan het kijken zijn naar de power consumptie van die CPU's en dat ze wel beter zouden moeten weten vooraleer ze op de mobiele markt komen.

Ik stel voor dat je de vlog's van Dave2d doorneemt (een zeer neutrale youtuber die liever op het Apple ecosysteem werkt) en Apple Insider eens bekijkt. Die leggen het probleem heel bloot. Daarnaast heb ik een reddit link gepost met een aantal testers die tot dezelfde conclusies komen. Zelfs een fan curve naar 100% brengen haalt niet veel uit.

"De performantie zal nooit hetzelfde zijn als de fabrikant je verteld" Dat is een mooie manier om het te verbloemen inderdaad. Je beseft toch wel dat de i9 zijn base clock niet kan houden he? Je krijgt 2.6Ghz in de tests.

Laat ons dan stoppen met de "pro" gebruiker; stel ik ben een video editor met Final Cut Pro en Adobe Premier. Ik weet dat Adobe vooral voor Windows is, maar ik geef er niet om. MacOS is voor mij de favoriet.
Dan kan ik na 4 minuten al direct zien, de export duurt even lang als mijn jaar oude Macbook. Dat is vreemd met een Hexacore.

De andere gebruiker die af en toe facebook open vlamt met twitter gaat hier niets van merken en komt er bedrogen uit. Ook al geeft die daar geen ruk om, want hij gebruikt de power niet.

Wat mij echt opvalt aan heel die zaak is dat wanneer het om fabrikant A en fabrikant B gaat de kritiek veel erger is als deze een situatie op de markt brengt die niet deugt. Indien dit Apple is, wordt het meestal wat genegeerd en de mensen gaan gewoon politie onder elkaar spelen. Grappig eigenlijk, maar toch niet echt.

De situatie waar dat Apple zou verkiezen om de i9 niet aan te bieden omdat ze gewoon weten dat het geen performantie winst is en dat wederom gezeur zou zijn ga ik niet in mee. Met deze situatie schieten ze zichzelf in 2 voeten, want je brengt een waardeloos product op de markt.

[ Voor 54% gewijzigd door Lyca op 19-07-2018 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:57
@Lyca de laatste video van Louis Rossman past wel in jou straatje denk ik. De mijne overigens ook.

YouTube: My problem with the cult of Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 20:27
Ik snap niet waarom mensen Apple hier verdedigen, ik hou van Apple producten, in de meeste gevallen maken ze producten van hoge kwaliteit. Maar hier maken ze toch wel een flinke fout.

Dat een laptop Thermal throttling heeft, tuurlijk ik snap echt wel dat de processor in een laptop niet vol kan blijven lopen. Maar als je een laptop uitbrengt die zijn base clock niet kan halen onder druk? Dan gaat er echt flink wat mis.

Hopelijk komt Apple snel met een oplossing. Het zal vast wel softwarematig zijn en er zal best wat te verbeteren zijn. Echter is dit wel vooral een hardware issue. Een i9 in zo'n dunne behuizing, tja zoals ik al eerder gezegd heb het houd een keer op.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lyca
Wouter36 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:46:
@Lyca de laatste video van Louis Rossman past wel in jou straatje denk ik. De mijne overigens ook.

YouTube: My problem with the cult of Apple.
Jup i know; het is ook een ergernis van mij tegenwoordig. Je kan geen kritiek meer hebben of probleem hebben vooraleer je door de community bestempeld wordt als "je gebruikt het verkeerd" of "je verstaat het niet". Krullen van de tenen is dat.

Rossman legt dat haarfijn uit, je kan perfect kritiek hebben op een product en het toch nog gebruiken. Maar bij Apple ligt dat weer wat anders. Rossman wordt door vele als een "hater" bestempeld, maar is eigenlijk een dude die gewoon feiten bekijkt case per case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Dark Master schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:47:
Ik snap niet waarom mensen Apple hier verdedigen, ik hou van Apple producten, in de meeste gevallen maken ze producten van hoge kwaliteit. Maar hier maken ze toch wel een flinke fout.

Dat een laptop Thermal throttling heeft, tuurlijk ik snap echt wel dat de processor in een laptop niet vol kan blijven lopen. Maar als je een laptop uitbrengt die zijn base clock niet kan halen onder druk? Dan gaat er echt flink wat mis.

Hopelijk komt Apple snel met een oplossing. Het zal vast wel softwarematig zijn en er zal best wat te verbeteren zijn. Echter is dit wel vooral een hardware issue. Een i9 in zo'n dunne behuizing, tja zoals ik al eerder gezegd heb het houd een keer op.
Je begrijpt het verkeerd :P Het is jouw fout als consument dat jij niet beseft dat een i9 in dat chassis nooit zal werken. Je zou dat gezien moeten hebben en geen kritiek mogen leveren.
Zo werkt het tegenwoordig in de IT-Wereld van Apple

(ik weet wel dat je beseft dat ik sarcastisch was :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Lyca schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:50:
[...]

Je begrijpt het verkeerd :P Het is jouw fout als consument dat jij niet beseft dat een i9 in dat chassis nooit zal werken. Je zou dat gezien moeten hebben en geen kritiek mogen leveren.
Zo werkt het tegenwoordig in de IT-Wereld van Apple

(ik weet wel dat je beseft dat ik sarcastisch was :9 )
Ik denk eerder dat het een fout is van Intel! If you know what i mean. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik zou een verdediger perfect kunnen begrijpen als het hier gaat om boost clocks die niet te houden zijn of middle of the road.

Ultrabooks en zware CPU's zijn nu eenmaal geen goed huwelijk, maar hier hebben we het over een laptop die de base clock van zijn i9 CPU niet kan houden onder een workload omdat die direct spiked naar 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 15-09 19:01
Het topmodel uit 2017 is sneller dan het topmodel 2018 (met 2 extra cores) die ook nog eens meer kost (bij elke klus die langer duurt dan een paar minuten).

Dit is echt een grote ontwerpfout. Onacceptabel, dit mag Apple voelen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Zollotech heeft de zijne ook getest.

YouTube: 2018 MacBook Pro Review - Throttling at its finest

Duidelijk een geval van verkeerd gebruikt eigenlijk :) :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zijn die laptops nou echt bedoeld om tig uur heavy-load software te draaien? Echt niet. Als het je baan is en je dagenlang renners draait koop je geen laptop.

Maar een MBP met een i9 heeft natuurlijk andere dingen. De single-core performance is de hoogste van alle. En een single-core performance kan het systeem vrij lang volhouden, puur omdat een enkele core die thermische envelop niet kan vervolmaken. Heb je zwaardere taken om aan te bieden (een mail bakken met 10 foto's) dan flippen die overige cores aan en voordat de CPU warm is, is de taak al compleet en kan deze weer afkoelen.
Voor licht werk zal de i9 sowieso snel aanvoelen. Met af en toe een flinke taak ertussendoor zal het systeem nog steeds vlot aanvoelen. Pas bij je handbrake van je DVD-collectie wordt de CPU zo warm dat deze terugklokt... en dan met 12 thread nog steeds de boel kan afdraaien.

Het zal vast zijn dat het systeem teruglokt bij belasting, maar hoezo zou dat bij de MBP een probleem moeten zijn? Hoe realistisch is een scenario dat je je CPU 100% belast , je systeem de volledige thermische envelop gebruikt en serieus afhankelijk ben van terugklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
YouTube: 2018 15-inch MacBook Pro with i7 processor - Thoughts After 1 Week!

Ook het goede nieuws mag gemeld worden, de i7 zit zeer goed qua performance. Zeer dicht op de i9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Delerium schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:31:
Zijn die laptops nou echt bedoeld om tig uur heavy-load software te draaien? Echt niet. Als het je baan is en je dagenlang renners draait koop je geen laptop.

Maar een MBP met een i9 heeft natuurlijk andere dingen. De single-core performance is de hoogste van alle. En een single-core performance kan het systeem vrij lang volhouden, puur omdat een enkele core die thermische envelop niet kan vervolmaken. Heb je zwaardere taken om aan te bieden (een mail bakken met 10 foto's) dan flippen die overige cores aan en voordat de CPU warm is, is de taak al compleet en kan deze weer afkoelen.
Voor licht werk zal de i9 sowieso snel aanvoelen. Met af en toe een flinke taak ertussendoor zal het systeem nog steeds vlot aanvoelen. Pas bij je handbrake van je DVD-collectie wordt de CPU zo warm dat deze terugklokt... en dan met 12 thread nog steeds de boel kan afdraaien.

Het zal vast zijn dat het systeem teruglokt bij belasting, maar hoezo zou dat bij de MBP een probleem moeten zijn? Hoe realistisch is een scenario dat je je CPU 100% belast , je systeem de volledige thermische envelop gebruikt en serieus afhankelijk ben van terugklokken?
Ja maar de workloads van Final Cut en Adobe doen bijna geen single core workloads. Die doen multicore, je gaat even moeten zoeken voor een single core workload te krijgen.

Ik stel even voor dat je de reviews eens bekijkt, een simpele export van een aantal minuten gaf al direct resultaten. De base clock wordt niet bereikt omdat er direct een spike is naar 95+ graden.
De laatste van Apple Insider laat goed zien at de i7 dezelfde scores en render tijden weet te halen omdat die een hogere clock kan vasthouden met dezelfde cores. Dus de i7 2.2 Ghz bv is al een betere optie dan die i9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Delerium neem bijv die FCP export test hierboven gelinkt; throttlen is ok en logisch en fijn dat het er is, alleen er is nu dus gewoon een situatie dat bij hele normale dingen zoals video exporteren uit FCP de 6 core dusdanig throttled, binnen 5 minuten, dat je beter 2 cores kunt uitschakelen en op 4 cores kunt draaien (is sneller)

die prime95 testjes vind ik beetje onzin, die zijn niet realistich meer, maar dat dit gebeurd met bijv video exports is echt niet netjes..

Als adobe de h264 en hevc quicksync support goed op orde heeft dan verliest FCP een voordeeltje en dan is de overstap naar een 6 core non mac die niet in de vriezer hoeft weer wat interessanter..

[ Voor 34% gewijzigd door maratropa op 20-07-2018 00:14 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Als je echt zoveel cores nodig hebt en telkens maximale uit de laptop haalt.
Dan heb je in mijn ogen een verkeerde aankoop gedaan. En als je denkt dat de i9 niet voldoet, dan kies je een ander. Volgens mij is er wel meer dan alleen specificaties...

[ Voor 31% gewijzigd door Berlinetta op 20-07-2018 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
uit de 9to5mac artikel:
The results of this test are by no means a recommendation to stay away from the high end MacBook Pro. A machine should be judged on all of its merits and further testing is required before I’m able to do so. (de cognitieve dissonantie is voelbaar hehe) That said, the optics aren’t particularly good for Apple; it’s reasonable for users to expect more cores to equal better performance, especially with an app that was built from the ground up with Mac hardware in mind.
Dit slaat dan weer helemaal nergens op, intel de schuld geven lol
All blame shouldn’t rest on Apple’s shoulders, though. Intel needs better performing chips from a thermal perspective. It’s one major reason why Apple’s rumored transition to ARM Macs could prove to be a great thing for future laptops coming out of Cupertino.
Berlinetta schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:27:
Als je echt zoveel cores nodig hebt en telkens maximale uit de laptop haalt.
Dan heb je in mijn ogen een verkeerde aankoop gedaan. En als je denkt dat de i9 niet voldoet, dan kies je een ander. Volgens mij is er wel meer dan alleen specificaties...
nu ben je sarcastisch toch?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 20-07-2018 00:45 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iFixIt heeft het Butterfly toetsenbord versie 3 onder de loep genomen: https://ifixit.org/blog/10319/butterfly-keyboard-teardown/

Met zand kregen ze het uiteindelijk wel voor elkaar ook deze 3-de versie van dat toetsenbord onklaar te maken. Apple lijkt aldus nog wel wat te kunnen verbeteren aan dat toetsenbord.

Kreeg, mede door de warmte-ontwikkelingen van die krachtige CPU's zojuist een ingeving van 'Waarom niet die warmte gebruiken om de toetsenborden van binnenuit schoon te laten blazen? Slaan ze twee vliegen in één klap.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 06:33

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 02:03:
iFixIt heeft het Butterfly toetsenbord versie 3 onder de loep genomen: https://ifixit.org/blog/10319/butterfly-keyboard-teardown/

Met zand kregen ze het uiteindelijk wel voor elkaar ook deze 3-de versie van dat toetsenbord onklaar te maken. Apple lijkt aldus nog wel wat te kunnen verbeteren aan dat toetsenbord.

Kreeg, mede door de warmte-ontwikkelingen van die krachtige CPU's zojuist een ingeving van 'Waarom niet die warmte gebruiken om de toetsenborden van binnenuit schoon te laten blazen? Slaan ze twee vliegen in één klap.'
De hele dag zweethandjes hebben.....

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40

MazeWing

The plot thickens...

Het moge duidelijk zijn dat de huidige behuizing onvoldoende is om de 6-cores te koelen, laat staan een heethoofd zoals de i9.

De verhoging bij de 8e generatie cpu's was ook meer een antwoord op AMD, dan dat er met de ontwikkeling van die cpu's echt rekening is gehouden. Dit heeft dus tot gevolg een aanzienlijk hogere TDP, die zeer lastig af te voeren is in dit soort platte behuizingen.
Enige alternatieven zijn een grotere en dikkere behuizing of een fanspeed die hoger is en daardoor ook weer hinderlijk gaat worden. Zelfs met een hogere fanspeed blijft de i9 throttlen.

Ik verwacht dat Apple nog wel wat wijzigen gaat doorvoeren die zorgen voor een iets hogere fanspeed en eventueel het iets verhogen van de throttling temperatuur, echter zijn dit lapmiddelen voor een probleem waar 1 iemand maar iets aan kan doen: Intel.

Zij hebben nu de nobele taak de TDP, ondanks de 6 cores, weer flink omlaag te krijgen. Ook zijn er revolutionaire koelingsmethodes nodig om laptops met deze dikte fatsoenlijk te laten koelen.

Hoe dan ook is het slordig van Apple dat ze dit in deze staat uitbrengen...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 04:27:
[...]

De hele dag zweethandjes hebben.....
Zo erg zal dat niet zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Zo erg zal dat niet zijn toch?
Als mijn macbook Pro 2013 een beetje warm wordt gaan mijn palmen plakken. Dus ik heb nu een fan die de behuizing koel houdt.

Ik had begin 2000 een Toshiba Laptop. Daarvan kwam de warmte er aan de rechterkant eruit. De hele tijd warme lucht.op je hand die de huis vast hield. Vreselijk vond ik dat.

https://rienkjanschurer.n...ok-Pro-enclosure-cool.jpg

Heb een link van je foto gemaakt, want met 5472 * 2888 en ruim 8 MB is ie wel erg groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Daedalus op 20-07-2018 14:34 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
4POX schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Als mijn macbook Pro 2013 een beetje warm wordt gaan mijn palmen plakken. Dus ik heb nu een fan die de behuizing koel houdt.

Ik had begin 2000 een Toshiba Laptop. Daarvan kwam de warmte er aan de rechterkant eruit. De hele tijd warme lucht.op je hand die de huis vast hield. Vreselijk vond ik dat.

[afbeelding]
8)7 8)7

Die fan is een grap mag ik hopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

kevintjuh93 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:00:
[...]

8)7 8)7

Die fan is een grap mag ik hopen :/
Nee hoor. Ik weet niet of ik linkjes naar mijn blog mag plaatsen. Maar anders tikt iemand wel op mijn vingers.

https://rienkjanschurer.n...acbook-pro-is-a-disaster/

Het is hier dag en nacht rond de 30 graden. Mijn laptop is continue videos aan het encoden. Het voelt niet fijn om je handen op een hete laptop te hebben. Het alsof je slaapt in een nat bed. Je kan wel slapen. maar het voelt niet lekker.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:21:
[...]

https://rienkjanschurer.n...ok-Pro-enclosure-cool.jpg

[mbr]Heb een link van je foto gemaakt, want met 5472 * 2888 en ruim 8 MB is ie wel erg groot.[/]
B) :+ :Y)

Is dat niet een beetje overdone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:55:
[...]

B) :+ :Y)

Is dat niet een beetje overdone?
Niet in Vietnam ;)

[edit] even aanvullen

Mijn laptop is de afgelopen weken continue bezig met het omzetten van H264 video naar HEVC video. Ik merk dat ik hierdoor gigantisch veel ruimte voor terug krijg. De laptop wordt alleen erg warm. Nu heb ik geen probleem met een warme laptop. Maar mijn lichaam begint zelf ook te plakken door het warme klimaat. Ik wil niet continue de airco aanhebben. Het is comfort, maar ook een aanslag op je gezondheid.

Ik vind het niet fijn om te plakken aan mijn laptop. Dus ik heb nu dag en nacht een fan naast de laptop draaien. Die houdt het toetsenbord en het gebied rond de touchpad heerlijk koel.

Hieronder kan je zien waarom ik de video's omzet. Het scheelt flink in de ruimte. Ik kom thuis met wat vakantieclips. Samen zijn die 10GB groot. Na het omzetten in HEVC is de hele trip rond de 1GB. En ik heb heel wat videos die ik echt niet in de hoogte kwaliteit hoeft te bewaren.

[ Voor 72% gewijzigd door 4POX op 20-07-2018 15:05 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:50
Dark Master schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:47:

De totale gekheid, ze hadden een iets dikkere laptop gemaakt dan was er niets aan de hand. Mijn 15inch late 2014 heeft er ook last van. De oudere mac book was dikker, maar de koeling beter op orde.

Het is een prima ding, met goeie specs alleen die kleine behuizing geeft koelproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Kwam nog een voorbeeldje tegen, de i9 schijnt ook te gaan throttlen bij afspelen van bijv. RED footage in Resolve: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dihc9aKU0AEPjsU.jpg https://twitter.com/barefeats

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Men beweert dat de 800MHz dips CPU idle is en dat er eventueel ook gebruik gemaakt wordt van GPU's bij sommige bewerkingen. Wat tegelijkertijd performance voordelen heeft maar ook méér hitte genereert. Het kan dat bepaalde benchmarks daar ook mee te maken hebben, bovenop de hitte die de CPU zelf genereert.

De Dell XPS 15 i9 (IMHO een laptop waar je mee mag vergelijken) heeft ook last van throttling maar niet zo veel als de MBP'18. Wel wordt gemeld dat hij veel herrie maakt, waarschijnlijk doordat ze gewoon meteen alle fans vol aanjakkeren. Ik denk persoonlijk dat het ook gewoon die kant op moet met de MBP'18, gelijk de fans vol open op het moment dat veel cores zwaar belast worden en op tijd onderklokken in plaats van helemaal throttlen. Dat kan met een update gefixt worden maar natuurlijk dom dat Apple dit eerst laat gebeuren op het cruciale moment dat ze net een nieuw product uit hebben. En natuurlijk was de MBP altijd een stille laptop, dat blijft toch een beetje raar om er het geluid van een gazonblazer uit te horen komen als je even gas geeft.

@ThomasG en @ppl: Ik merk duidelijk het verschil tussen de SSD in mijn MBP'15 en mijn Mac Mini 2011, bij dagelijkse taken maar helemaal bij disk intensieve taken als compileren, applicaties starten etcetera. Aan de andere kant was de multi-core optimalisatie voor de Swift compiler ook duidelijk te voelen.

Dus een zo snel mogelijke SSD (zeker als het verschil in tien(tallen) procenten uit te drukken is) samen met twee cores extra ga ik zeer zeker voelen. En inderdaad niet het verschil tussen een i7 2.2 of die i9.

[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 20-07-2018 19:22 ]

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lyca schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:32:
@ppl

Het heeft niet veel zin meer om jou daarover in discussie te treden. Je legt feiten naast je neer om een situatie te blijven verdedigen die eigenlijk niet te verdedigen valt.
Dan laat je hier nu wel heel erg kennen. De enige die hier loopt te verdedigen, feiten naast zich neerlegt en nu ook een ander woorden in de mond legt ben jij en dat komt omdat je simpelweg totaal niet begrijpt wat er staat. Om even de feiten op te sommen:
  • Laptops hebben slechte thermals
  • De MBP is hier geen uitzondering op
  • Onder diverse workloads heeft zelfs een Core i5 het nog moeilijk en gaat throttlen
  • Diverse tests in de afgelopen jaren hebben laten zien dat een Core i7 dit nog harder doet
  • Bijna iedere Mac gebruiker die een upgrade heeft gedaan naar een Core i7 raadt het een ander af om 2 redenen: throttling en kortere accuduur
  • De Core i9 is een graadje erger dan die i7
En dan nog wil al dat volk (met name YouTubers) met alle geweld zo'n Core i9 8)7
En wat doet Apple? Hetzelfde als wat Dell en ieder ander bedrijf doet: proberen geld te verdienen door hun afnemers tevreden te stellen en dus zo'n Core i9 erin te stoppen.

En dan pas echt het lachtertje: YouTubers zoals Apple Insider, Dave Lee en vele anderen moeten middels zogenaamde "tests" vaststellen dat die Core i9 een probleem gaat vormen. Onder welke steen hebben die lui geleefd de afgelopen 10 jaar? Het zegt eigenlijk ook wel genoeg over hun kennis...
Ik val hier Apple niet aan, ik en vele andere leggen de situatie bloot die gewoon moet bloot gelegd worden. Anders blijven dit soort zaken voorvallen.
Dan zul je dus ook eens naar de consument en diens gedrag vandaag de dag moeten en durven kijken. De schuld kun je in dit geval niet bij 1 partij neerleggen, er zijn er meer voor verantwoordelijk. De hoofdschuldige is en blijft de consument want bedrijven maken alleen producten die gretig aftrek vinden want dat brengt geld in het laatje. Dat geldt voor Intel, dat geldt voor Apple en de rest van de wereld.

Het is opvallend dat die YouTube gasten altijd op launch day zo'n Apple device aanschaffen waarvan een aantal het zelfs niet bij 1 laat. Als er 1 club is die dingen als die Core i9 onzin weten te voeden en in de lucht blijven houden dan zijn zij het wel.
Ook viel al op dat bij vele gebruikers die nu uitvoerig hebben getest ze zelfs zo laag gaan als 800Mhz. De idle clock.
En dat bedoelde ik dus met gebruikers die niet snappen wat er gaande is. Zoals de CEO van geekbench al heeft aangegeven zien gebruikers dat omdat de CPU het werk niet meer doet maar de GPU. Dit zie je ook terug in al die vergelijkingen die mensen maken. Meestal komt het niet verder dan een of andere workload (die nooit uit de doeken wordt gedaan) erop los te laten en dan screenshots plaatsen van een of andere tool. Dat zegt allemaal zo bar weinig dat je daar geen conclusies aan kunt verbinden. Het is alleen maar reden om verder te zoeken. Wat dit voorbeeld goed illustreert is dat je bij een computer qua performance altijd naar het grote plaatje moet blijven kijken. Dat grote plaatje is niet de CPU, dat is het gehele apparaat.
We kunnen helaas niet verder als die feiten gewoon niet erkend worden dat we hier met een groot probleem zitten, een probleem dat je enkel bij Apple kan leggen.
M.a.w. we kunnen niet verder omdat je opzoek bent naar een ja-knikker en die nu niet aantreft.
Intel heeft geen pistool tegen het hoofd van Apple gehouden om die i9 er in te steken. Apple kan niet anders dan dit uitvoerig getest te hebben en tegen dezelfde lamp gelopen te zijn. Als je dan nog doorgaat met de verkoop van deze laptop wil je het probleem niet erkennen of je geeft er werkelijk niets om.
Of je wilt mensen op hun nummer zetten of je richt je op een andere doelgroep met een andere workload dan jij voor ogen hebt. M.a.w. durf eens verder te kijken dan jezelf en je eigen workload. Je zult toch echt bij de fabrikant moeten zijn om te achterhalen wat nou de daadwerkelijke reden is waarom ze dit doen. Voor hetzelfde geld hebben ze al de nodige software updates achter de hand die het probleem aardig inperken. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat er aan zowel macOS als aan de firmware (lees: datgene wat de thermals in de gaten houdt en daar op acteert) is gesleuteld om thermal issues op te lossen.
Het enige wat ik Intel zou kunnen aanspannen is dat ze niet echt aan het kijken zijn naar de power consumptie van die CPU's en dat ze wel beter zouden moeten weten vooraleer ze op de mobiele markt komen.
Het is gewoon het IBM PowerPC debacle opnieuw.
Ik stel voor dat je de vlog's van Dave2d doorneemt (een zeer neutrale youtuber die liever op het Apple ecosysteem werkt) en Apple Insider eens bekijkt.
Zoals eerder uitgelegd moet je deze mensen vooral links laten liggen als het op techniek aan komt zetten. Die weten net zoveel van computers als dat ze van hersenchirurgie af weten.
"De performantie zal nooit hetzelfde zijn als de fabrikant je verteld" Dat is een mooie manier om het te verbloemen inderdaad. Je beseft toch wel dat de i9 zijn base clock niet kan houden he? Je krijgt 2.6Ghz in de tests.
Dan wordt het tijd om eens uit te gaan zoeken hoe een computer qua hardware en software werkt. We hebben tegenwoordig hardware die zoveel mogelijk idle probeert te zijn en heel snel op- en af kan schalen. Dit soort dingen zien wij op werk bijv. ook terug in de monitoring. Grafieken zijn heel grillig. Dit hangt ook zeer af van de workload die je op een machine los laat. Is dit kort reken werk (wat het meeste van de workloads is) dan zie je eerder genoemde grillige bewegingen door dat op- en afschalen. Is dit lang rekenwerk dan zie je een totaal ander beeld. In werkelijkheid wisselen de workloads elkaar behoorlijk af en juist daardoor zul je dus nooit de performance halen zoals de fabrikant die afbeeld. Hier op tweakers.net en op diverse andere hardware sites waar ze tests doen zul je dit dan ook terugvinden in de uitleg hoe ze benchmarken.
Laat ons dan stoppen met de "pro" gebruiker; stel ik ben een video editor met Final Cut Pro en Adobe Premier. Ik weet dat Adobe vooral voor Windows is, maar ik geef er niet om. MacOS is voor mij de favoriet.
Dan kan ik na 4 minuten al direct zien, de export duurt even lang als mijn jaar oude Macbook. Dat is vreemd met een Hexacore.
Dat soort schermen zijn nogal verneukeratief. Dit is programmeertechnisch best wel een uitdaging om dat betrouwbaar te krijgen. Om die reden heeft Apple bijv. heel die accuduur schatting eruitgehaald (gelukkig want er klopte echt niks meer van).
Wat mij echt opvalt aan heel die zaak is dat wanneer het om fabrikant A en fabrikant B gaat de kritiek veel erger is als deze een situatie op de markt brengt die niet deugt. Indien dit Apple is, wordt het meestal wat genegeerd en de mensen gaan gewoon politie onder elkaar spelen. Grappig eigenlijk, maar toch niet echt.
Ik zie vooral kudde gedrag van mensen om maar allerlei ongefundeerde dingen te gaan roepen zonder goede onderbouwing. Dat zie ik ook nu weer. Het is bijzonder opmerkelijk dat het gedrag van de Core i9 mensen doet verrassen terwijl je met een simpele blik op de feiten dit al ruimschoots had kunnen voorzien. Die Core i7 is al een probleem, hoe kun je dan überhaupt nog denken dat die i9 dat niet zal zijn?
Met deze situatie schieten ze zichzelf in 2 voeten, want je brengt een waardeloos product op de markt.
Door al die roeptoeters doen ze dat sowieso want, zoals ik al eerder aangaf, het maakt echt niets uit wat ze doen, het haasje zijn ze sowieso. Dat is pas echt irritant want dat betekent dat het om emotie alleen gaat en niet meer om waar het wel om zou moeten gaan: de techniek en wat dit in de dagelijkse praktijk betekent.
Exact. Nog een reden waarom de reacties op die Core i9 totaal geen steek houden.

Btw, de manier van testen is ook bijzonder amateuristisch. Ik zie toch liever de wat meer gerenommeerde websites dat soort dingen uitvoeren. Zij hebben tenminste een duidelijk test protocol en laten een heel scala aan tests op zo'n machine los. Wat je nu ziet zijn YouTubers die een export in FCPX doen.
MazeWing schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:07:
Het moge duidelijk zijn dat de huidige behuizing onvoldoende is om de 6-cores te koelen, laat staan een heethoofd zoals de i9.
Dat is het al voor een 4-core Core i7. Je weet wel, die situatie die hier glashard door diverse mensen ontkent wordt maar die je verderop op het internet en in benchmarks en tests massaal tegenkomt...
BikkelZ schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:21:
@ThomasG en @ppl: Ik merk duidelijk het verschil tussen de SSD in mijn MBP'15 en mijn Mac Mini 2011, bij dagelijkse taken maar helemaal bij disk intensieve taken als compileren, applicaties starten etcetera. Aan de andere kant was de multi-core optimalisatie voor de Swift compiler ook duidelijk te voelen.
Oh er zijn zat workloads waarbij je die ssd zult merken maar er zijn er ook waarbij dat niet zo is. Je zult dan ook even voor je zelf moeten kijken welke workloads je hebt. Zo te zien zit het bij jou wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
@ppl Youtubers hebben de MacBook 2018 niet gemaakt? Je doet echt net alsof Apple geen enkele blaam treft.

Het gaat ook niet om thermal throttling, maar om dat de processor zijn base clock niet eens haalt onder load. Dat is kwalijk! We begrijpen dat elke laptop wel deels throttled. Dat is ook niet erg tot op een bepaalde hoogte, maar dit is onacceptabel en dat mag de consument duidelijk aangeven zodat het niet weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ben het met je eens over YouTube. Als ik al de still zie van een YouTube review met dikke schreeuwerige fonts en gemonteerde hoofden met kinderachtige theatrale gezichtsuitdrukkingen krijg ik al hoofdpijn. En dan moet je minutenlang geouwehoer aanhoren voordat je bij de interessante informatie uit komt. Vergelijk dat met bijvoorbeeld een ArsTechnica review waar je gelijk kunt doorklikken naar het hoofdstuk wat je interesseert en dan rustig naar een tabelletje met feiten kunt kijken.

Maar ze leven er van: je verdient een MacBook Pro als YouTuber alleen terug als je er een veelbekeken filmpje mee maakt en er iets controversieels gebeurt. Linus unboxing: 1000000 views. Linus mag zijn iMac Pro niet repareren: 4000000 views. Voor 3 US$ per 1k views is dat dan 3000 vs 12000 dollar. Linus heeft dus meer dan 15000 dollar verdiend met zijn iMac Pro en daar maximaal denk ik iets van 8000 aan uitgegeven, dus 7000 dollar winst. Maar alleen dankzij zijn filmpje over dat hij hem niet mócht repareren.

Kortom: een MacBook Pro kopen en als eerste er iets negatiefs over publiceren op YouTube levert gewoon een bak geld op. Wie is dan gek om niét rennend de i9 te gaan kopen?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dark Master schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:05:
@ppl Youtubers hebben de MacBook 2018 niet gemaakt? Je doet echt net alsof Apple geen enkele blaam treft.
Je doet net alsof je mijn reactie hebt gelezen terwijl je dat dus overduidelijk niet hebt gedaan. Moet ik de feiten nog een keer herhalen of ga je ze nu wel lezen? Het lijkt me evident dat Apple blaam treft. Maar laten we niet doen alsof anderen hier geen enkele blaam treffen. Vingertje wijzen is echt te makkelijk.
Het gaat ook niet om thermal throttling, maar om dat de processor zijn base clock niet eens haalt onder load.
Hiervoor geldt hetzelfde: het punt is dat die Core i7 op deze vlakken al een issue was en men nu heel verbaasd gaat lopen doen dat die i9 nog erger is. En ondertussen lekker hypocriet doen door moord en brand te schreeuwen dat zoiets als een i9 erin moet 8)7

Apple is gewoon net als ieder ander bedrijf, daar zit echt niet de magie in die jij en anderen geheel ten onrechte aan ze toedicht. Het volk schreeuwt, het bedrijf luistert. Waarom? Omdat het bedrijf centen ruikt. Zo werkt Apple, zo werkt Dell, zo werken YouTubers (clickbait is grof geld verdienen!) en zo werkt de rest van de wereld. Het is echt geen rocket science.

@BikkelZ ik zou ook eerder naar ArsTechnica gaan dan naar YouTube wanneer het technisch moet zijn. Die lui weten waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Uitindelijk gaat het niet om hoeveel throttlen of specs etc; 400 euro er bij doen en 0 performance krijgen bij het exporteren van je videootje is natuurlijk wel heeeul karig, dat is juist 1 van die dingen waar je die cores voor haalt.

Er zat toch voorheen wel verschil tussen de i5 en de i7? zo groot was de throttle malus toch niet bij de vorige gen?

apple heeft op de promo pagina iig de mond vol met pro apps: https://www.apple.com/macbook-pro/
en ze worden natuurlijk ook nog harstikke veel gebruikt in proffesionele workflows

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40

MazeWing

The plot thickens...

@ppl de voorgaande i7's (4 cores) hadden niet heel veel last van throttling. Zeker niet bij normale gebruikersscenario's.

Men had schijnbaar verwacht dat Apple een revolutionair koelingsysteem had toegepast om, ondanks de geringe dikte van de laptop, de nieuwe i9 en i7 goed koel te houden.

Waar de schoen vooral wrikt is de mate van throttling. Als een bedrijf een laptop zou uitbrengen met een dikte van enkele milimeters, met als gevolg dat de cpu slecht gekoeld wordt en dus slecht presteert, zou iedereen dit bedrijf voor gek verklaren. Waarom zou je zo'n dunne laptop kopen als de performance waardeloos is.
Apple had beter zijn handen van de i9 kunnen houden en gewoon een duidelijk statement maken dat de TDP te hoog is.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
@ppl Prima, hou jij lekker je eigen visie hierop. Je hoeft alleen niet conclusies te gaan trekken dat ik je reactie niet heb gelezen.

Ot: Ik ben erg benieuwd naar een officiële reactie van Apple. Ze moeten hier wel iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:53:
Uitindelijk gaat het niet om hoeveel throttlen of specs etc; 400 euro er bij doen en 0 performance krijgen bij het exporteren van je videootje is natuurlijk wel heeeul karig, dat is juist 1 van die dingen waar je die cores voor haalt.

Hoezo CPU nodig voor video exports? ;)

Maar zonder gein, uiteindelijk gaat het inderdaad om het hele punt: is het de extra kosten wel waard. Op dat vlak zien we nu al jaren dat dit antwoord in veruit de meeste gevallen "nee" is.
Er zat toch voorheen wel verschil tussen de i5 en de i7? zo groot was de throttle malus toch niet bij de vorige gen?
Wat ik nou al de hele tijd duidelijk probeer te maken: dat ligt aan je workload. Die Core i7 en ook de i9 zijn hele dure upgrades waarbij de prijs echt heel moeilijk te rechtvaardigen is als je kijkt naar performance. Netzoals bij deze i9 zag je bij de i7 dat de laptop met de i5 uiteindelijk sneller was. Het ding was tevens koeler, een stuk stiller en had een wat betere accuduur. Dat heeft allemaal weer te maken met die thermal enveloppe die beperkt is. Langdurig rekenwerk zoals een export van een half uur trekt de performance van heethoofdjes zoals een i7 of een i9 gewoon behoorlijk omlaag.

Bij laptops is het zelden dat een CPU upgrade het geld waard is. Upgrade naar een ssd of van de ssd (lees: snellere ssd of meer storage), meer geheugen en een andere videokaart zijn dat juist wel. Daar zit ook nog echte winst.

Dat multithreaded is ondanks de GCD nog best complexe materie. Dat zie je ook vaak terug bij software, het meeschalen met meer cores is nogal lastig. Van 2 naar 4 gaat nog wel, naar 6 wordt al wat moeilijker en meer dan dat is echt lastig tot niet mogelijk. Adobe Photoshop is daar een voorbeeld van, die gaat tot 6 cores, daarna zie je eigenlijk geen winst meer. De applicaties die je gebruikt zijn daarom van belang bij het bepalen welke CPU je zou moeten nemen.
MazeWing schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:58:
Waarom zou je zo'n dunne laptop kopen als de performance waardeloos is.
Ik denk dat je hier ook moet durven afvragen of je dan überhaupt nog wel een laptop zou moeten kopen. Zeker met dit weer zie je dat ze het moeilijk hebben en dan hoef je niet eens spannende dingen te doen. Desktops zijn een stuk makkelijker en beter te koelen. En je hebt daar standaard ook meer computing power in zitten. Ergens moet je concessies doen.
Apple had beter zijn handen van de i9 kunnen houden en gewoon een duidelijk statement maken dat de TDP te hoog is.
Zie MacBook Pro 2016 en 2017 waar Phil Schiller heeft uitgelegd dat 32GB aan geheugen DDR4 vereist wat de accuduur toch significant omlaag trok. Voor de verklaring: bitch bitch, whine whine. Na de verklaring: nog meer bitch bitch, whine whine. M.a.w. dat hebben ze al vaker gedaan en het heeft nooit geleid tot minder gezeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lyca
Die conclusies van ppl zijn gewoon dat typische voorbeeld van hoe die community elkaar loopt te policen, dat is al een tijdje aan de gang.
Het is ook al een tijdje hier aan de gang, kritiek leveren op een niet werkend product is gewoon not done hier eigenlijk.

De feiten worden ondertekend door 4 verschillende neutrale youtubers, waaronder Zollotech. Een grotere Apple fanaat dan iedereen hier. De i9 is nutteloos op de Macbook, nogmaals herhalen want ik denk niet dat de feiten hard doordringen eigenlijk:

- Throttled by kleine workloads
- FCP export van 2 minuten krijgt de CPU al op zijn knietjes, mensen op reddit zakken zo laag als 800 Mhz in hun dagelijks werk.
- Adobe heeft dezelfde problemen.

- Code compilen heeft dezelfde effecten, van de moment er stress op de CPU komt is het throttlen. In alle tests en ook bovenstaand haalt de CPU een clock speed van 2,2 Ghz. Gedurende benchmarks spiked die naar 4.2Ghz voor 1 second en zakt weer onder de 2.5, dit is info van Apple Insider.

Wederom hebben mensen hier last om te verstaan dat dit geen werkbare situatie is, hierdoor gaan ze in de volledige defensieve capaciteiten en gaan ze staan lullen over semantiek. Wat is een "pro" gebruiker, wat is een hardware, throttling is normaal...

Throttling is geen vreemd fenoneem neen, maar dit soort throttling is een hele andere wereld op zich. Ter vergelijking kan mijn Quad i7 perfect zijn base clock behouden in dat zelfde chassis, de boost stopt op 3,5 Ghz terwijl de specs aangeven 3,7. Voor mij is dat acceptable, omdat dat te verwachten is met zo'n chassis/

Wat niet te verwachten is, is dat je een i9 kan krijgen van je vendor met de hoop in performantie te krijgen. Je krijgt die niet, verre van niet en het is jouw eigen fout. Je moet maar weten dat dat niet lukt.

Rossman legt dat fenomeen eigenlijk haarfijn uit. Mensen vertrouwen Apple en vertrouwen hun designs, mensen vertrouwen dit zo hard dat ze blindelings die zaken kopen zonder dat te testen. Je mag die vervelende youtube hypers op hun 2 handen kussen dat ze die zaken aan het licht brengen of het had weer maanden aan een stuk onder de bank gelegen zoals dat toetsenbord. Dan hebben we hier exact dezelfde verdedigers die dat blijven verdedigen. Hun goed recht uiteraard, maar slecht voor de algemene zaak.

Rossman gaf het voorbeeld van: Als iemand mij volgt op youtube en mij 100% vertrouwd en mij zijn materiaal stuurt en ik maak het per ongeluk stuk kan ik even goed tegen die gebruiker liegen en zeggen: Het was al stuk... Die gebruiker gaat het nooit weten want die vertrouwd zijn reperateur, en dit is de sleutel in het verhaal van Apple. Mensen vertrouwen het merk want ze hebben een goede reputatie, maar sinds 2016 zijn de barsten zichtbaar in het systeem. God weet van waar ze komen, maar ze zijn er.

Als mensen dit niet willen inzien, laat ze maar doen. Maar deze website is tweakers en op tweakers mag open gesproken worden over dit soort zaken. Als dit soor zaken worden afgedaan als zijnde: Je gebruikt het verkeerd of je had het moeten weten waar het duidelijk gaat om zaken waar eindgebruikers de dupe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@ppl Dat videootje wat je linkt neemt helaas geen macbook met een aparte gpu mee. De winst daar is vooral doordat de egpu's de effecten kunnen renderen, waar de cpu in z'n uppie helemaal van over z'n nek gaat. Ze hadden er ook eentje met interne amd graphics kunnen bij nemen dan was het beeld wat genuanceerder geweest. Iig, de cpu doet daar nog steeds het encoding werk, of op de cores zelf of op de quicksync encoder. Dus cpu sowieso nodig :)

En dat maakt het ook weer lastiger, video was vroeger puur een cpu ding, tegenwoordig zitten effecten op de losse gpu en als het kan encoding op aparte logic in de intel cpu.

En ik begrijp je punt wel, je bekijkt hem als geheel, en dan zie je dat hij bijvoorbeld nog steeds sneller exporteerd dan een imac pro 8 core. (da's het sneue eigenlijk, als je veel met H264 werkt dan ben je beter af met een macbook met quicksync dan met de imac pro, FCP is met decode & encode versneld dus niet alleen de export maar ook het scrubben gaat beter) en dat is natuurlijk niet slecht.

Maar goeie video apps schalen prima door boven de 6 cores, dus dat schalen is het niet. En dat blijkt ook wel uit de FCP vriezer test van 9to5mac; in de vriezer loopt hij wel gewoon zoals het hoort uit op de quadcore. En da's toch heul erg jammer voor de meerprijs én de focus op content creation.

Op zich vind ik het wel wat voor apple om te denken, "hij is snel zat, hier doe je het mee" :) Misschien is het wel een keuze geweest ten koste van de pro's maarja dat is al langer zo..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
MazeWing schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:58:
@ppl de voorgaande i7's (4 cores) hadden niet heel veel last van throttling. Zeker niet bij normale gebruikersscenario's.

Men had schijnbaar verwacht dat Apple een revolutionair koelingsysteem had toegepast om, ondanks de geringe dikte van de laptop, de nieuwe i9 en i7 goed koel te houden.

Waar de schoen vooral wrikt is de mate van throttling. Als een bedrijf een laptop zou uitbrengen met een dikte van enkele milimeters, met als gevolg dat de cpu slecht gekoeld wordt en dus slecht presteert, zou iedereen dit bedrijf voor gek verklaren. Waarom zou je zo'n dunne laptop kopen als de performance waardeloos is.
Dit is al een keertje aangehaald, Apple is de vendor en heeft 100% beslissings recht over wat er in de laptop gebouwd wordt. In de zaak van de i9 zijn ze een grove fout begaan door deze nog maar aan te bieden, want je krijgt er niet de performance van die je zou verwachten.

Als dit werd gedaan door een ander bedrijf dan Apple (hence Dell) zijn de mensen met de hooivorken daar en zit iedereen op z'n paard. Bij Apple wordt dat aangekaart door een aantal tech reviewers en de community gaat hopeloos de schuld ergens proberen te zoeken. Dat is beide grappig en zeer triest op hetzelfde moment.

Wilt niet zeggen dat alles slecht is, beide youtubers die ik volg en andere hardware reviewers raden de 2.2 Ghz i7 aan.
Denk er anders over na: Apple heeft je net 400 euro bespaart door een wankele CPU uit te brengen, nu kan jij besparen en er dezelfde performance op overhouden. Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Dark Master schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:00:
@ppl Prima, hou jij lekker je eigen visie hierop. Je hoeft alleen niet conclusies te gaan trekken dat ik je reactie niet heb gelezen.

Ot: Ik ben erg benieuwd naar een officiële reactie van Apple. Ze moeten hier wel iets mee doen.
Aangezien dat Apple een redelijk groot en log bedrijf is gaan ze hier wel een tijd over gaan.

Ik heb een vermoeden dat ze gaan afkomen met een firmware update voor de fan curves aan te passen, dit wordt een pleister op de wonde.
Aangezien er al getest is geweest met het 3rd party programma voor de fans om alles aan 100% te draaien, de winst is marginaal weinig.

Laat ze maar op de blaren zitten, ze gaan hier sterker uitkomen daar ben ik zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Lyca schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:59:
[...]

Dit is al een keertje aangehaald, Apple is de vendor en heeft 100% beslissings recht over wat er in de laptop gebouwd wordt. In de zaak van de i9 zijn ze een grove fout begaan door deze nog maar aan te bieden, want je krijgt er niet de performance van die je zou verwachten.

Als dit werd gedaan door een ander bedrijf dan Apple (hence Dell) zijn de mensen met de hooivorken daar en zit iedereen op z'n paard. Bij Apple wordt dat aangekaart door een aantal tech reviewers en de community gaat hopeloos de schuld ergens proberen te zoeken. Dat is beide grappig en zeer triest op hetzelfde moment.

Wilt niet zeggen dat alles slecht is, beide youtubers die ik volg en andere hardware reviewers raden de 2.2 Ghz i7 aan.
Denk er anders over na: Apple heeft je net 400 euro bespaart door een wankele CPU uit te brengen, nu kan jij besparen en er dezelfde performance op overhouden. Mooi :)
Ik ga voor een 13 inch variant, maar ik twijfel nog tussen de i5 of de i7 (2.2 ghz). Is het verschil heel groot? Ik ben voornamelijk van plan om er development werk op te doen en af en toe 4k filmpjes te editten van m’n drone. Verder ga ik wel voor 16gb ram, omdat ik regelmatig vm’s draai.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Montu schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Ik ga voor een 13 inch variant, maar ik twijfel nog tussen de i5 of de i7 (2.2 ghz). Is het verschil heel groot? Ik ben voornamelijk van plan om er development werk op te doen en af en toe 4k filmpjes te editten van m’n drone. Verder ga ik wel voor 16gb ram, omdat ik regelmatig vm’s draai.
Jup die i7 is een goede keuze. Er zijn grote winsten op de 13 inch en het is een Quad Core, de thermische performance zal dus beter zijn.
Aan de ene kant spijtig dat ze de 13 weer limiteren naar 16GB geheugen, maar lijkt me genoeg voor hier en daar wat VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Lyca schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:08:
[...]

Jup die i7 is een goede keuze. Er zijn grote winsten op de 13 inch en het is een Quad Core, de thermische performance zal dus beter zijn.
Aan de ene kant spijtig dat ze de 13 weer limiteren naar 16GB geheugen, maar lijkt me genoeg voor hier en daar wat VM's.
Als de i5 ook voldoet, ga ik echter liever voor die. Is ook een wuad core. Ik vind de upgrade naar de i7 behoorlijk prijzig, en volgens mij heeft de i5 even weinig/veel last van throttling als die i7. Scheelt het qua performance veel?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Montu schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:13:
[...]

Als de i5 ook voldoet, ga ik echter liever voor die. Ik vind de upgrade naar de i7 behoorlijk prijzig, en volgens mij heeft de i5 even weinig/veel last van throttling als die i7. Scheelt het qua performance veel?
Als je het bekijkt op single core workloads is het verschil niet zo groot, misschien niet groot genoeg om het prijs verschil te staven. Maar bekijk het langs de andere kant, de multicore performance van die nieuwe 13 inch blaast de oude echt uit het water.

Dus ik zou iets meer investeren voor de toekomst en die QuadCore nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Lyca schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Als je het bekijkt op single core workloads is het verschil niet zo groot, misschien niet groot genoeg om het prijs verschil te staven. Maar bekijk het langs de andere kant, de multicore performance van die nieuwe 13 inch blaast de oude echt uit het water.

Dus ik zou iets meer investeren voor de toekomst en die QuadCore nemen.
Volgens mij haal je iets door de war. Het basismodel van de 2018 macbook pro 13 inch heeft een 8th gen i5 en geen i7. En deze i5 is ook een quadcore. Daarom vraag ik me af of die i5 ook al niet ontzettend snel is en bijna niet verschilt met die i7.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
@Montu Sorry ja die i5 :).

De reactie blijft dezelfde :), al dat lezen over de i7 heeft m'n brein warm gemaakt + de hitte :)

Dus zoals ik al zei: Op single core taken is het verschil niet mega groot tussen de base non TB en de TB Quad. Hij begint echt te blinken bij multi-core applicaties, ik zou toch nog altijd investeren in de Quad core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Lyca schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:23:

De reactie blijft dezelfde :), al dat lezen over de i7 heeft m'n brein warm gemaakt + de hitte :)

Dus zoals ik al zei: Op single core taken is het verschil niet mega groot tussen de base non TB en de TB Quad. Hij begint echt te blinken bij multi-core applicaties, ik zou toch nog altijd investeren in de Quad core.
Huh :P

Je zegt dat je zou investeren in de Quad core, maar de i5 is ook een quad core. Alleen bij de vorige modellen was dat een dual core.

Edit: oja de i7 is nu een 6-core.. haha. Sorry, moet er ook nog allemaal aan wennen. Bottomline: je raad dus aan om voor de i5 quad core te gaan, en dat de i7 2.2ghz het extra geld niet echt waard?

[ Voor 14% gewijzigd door Montu op 20-07-2018 22:27 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Master
Lyca schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:23:

Thermal braining! :D

Ik ben het volledig met je eens betreft geen kritiek leveren. Juist door kritiek kan Apple erop worden gewezen, we screwed up. Dit accepteren de gebruikers niet meer. Hoe gaan we dit omkeren.

Als je dan gebruikers zoals ppl hebt, die hebben waarschijnlijk de term ‘think different’ iets te letterlijk genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Montu schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:25:
[...]

Huh :P

Je zegt dat je zou investeren in de Quad core, maar de i5 is ook een quad core. Alleen bij de vorige modellen was dat een dual core.

Edit: oja de i7 is nu een 6-core.. haha. Sorry, moet er ook nog allemaal aan wennen. Bottomline: je raad dus aan om voor de i5 quad core te gaan, en dat de i7 2.2ghz het extra geld niet echt waard?
Ja ik raad je de Quad Core aan op de i5 inderdaad, de "gains" zijn er duidelijk wel op multi-core applicaties.

De i7 6core zou ik aanrader als je gaat kijken naar een 15 inch, want de extra performance is eigenlijk niet nodig wegens de thermische limitaties van het chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Hoe kijken jullie er tegen aan om te kijken wat andere koelpasta doet, of misschien liquid metal?.

Ondanks dat je garantie misschien vervalt en het niet zou mogen kunnen. Het lijkt me wel iets wat kan helpen.

Ben ik de enige die dit wel ziet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Dark Master schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Thermal braining! :D

Ik ben het volledig met je eens betreft geen kritiek leveren. Juist door kritiek kan Apple erop worden gewezen, we screwed up. Dit accepteren de gebruikers niet meer. Hoe gaan we dit omkeren.

Als je dan gebruikers zoals ppl hebt, die hebben waarschijnlijk de term ‘think different’ iets te letterlijk genomen.
Goh kijk, zo'n mensen hebben 100% recht op die mening. Nu het neemt niet weg dat meer en meer reviewers tot dezelfde conclusies beginnen te komen. De extra 400 euro voor de i9 is het gewoon niet waard.
UrAVGConsumer is redelijk Apple getint en kon zelfs niet wegsteken dat zijn base i7 6-core een FCP export 50 seconden trager deed dan de veel krachtigere i9. Het beest kan dus niet los zoals ze zeggen haha.

Maar dit effect is niet nieuw hoor, bij het toetsenbord was dit zo in 2016, het was het probleem van de consument niet de vendor. Way back met die Nvidia chips was dat weer hetzelfde, volgens fan base kon het niet dat die problemen begon te geven. Zelfde met de coating issues.

Soms moet je een stap terug nemen en de situatie evalueren. Je betaalt een aardige prijs voor je hardware bij Apple, je betaalt ook voor dat vertrouwen dat Apple je geeft omdat hun producten (buiten deze problemen) toch gebouwd worden met duurzaamheid in het achterhoofd en waarde vast houden. Sinds 2016 is de glans er een beetje af, maar ze gaan terug komen in dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
willyfreak schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:45:
Hoe kijken jullie er tegen aan om te kijken wat andere koelpasta doet, of misschien liquid metal?.

Ondanks dat je garantie misschien vervalt en het niet zou mogen kunnen. Het lijkt me wel iets wat kan helpen.

Ben ik de enige die dit wel ziet zitten?
Dit is een heel goed idee, vooral liquid metal zal een flinke verbetering zijn. Het is alleen niet zonder risico.
Volgens mij staat er op YouTube wel een video van iemand die dit heeft gedaan met een vorige generatie MacBook. Resultaat, temperatuur lager en een hogere turboboost die langer behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik ga er een bestellen. Welk toetsenbord moet ik kiezen? Ik wil gewoon het internationale toetsenbord (dus niet met die rare entertoets etc). Moet ik ‘Engels (VS)’, ‘Internationaal Engels’ of ‘Nederlands’ kiezen?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lyca schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:56:
Die conclusies van ppl zijn gewoon dat typische voorbeeld van hoe die community elkaar loopt te policen, dat is al een tijdje aan de gang.
Het is ook al een tijdje hier aan de gang, kritiek leveren op een niet werkend product is gewoon not done hier eigenlijk.
De reacties van jou zijn typische voorbeelden daarvan. Owee als er ook maar iets over de techniek gaat want tweakers.net is natuurlijk helemaal geen techsite of dat er iets positiefs wordt gezegd. Nee, we moeten allemaal lekker negatief zijn over alles en alleen maar hier lopen te zeiken op alles. Is er iemand die tegen de stroom in gaat dan moet die vooral neergesabeld worden. Leve negativiteit!

Iets minder hypocriet en meer respect naar een ander is een aanrader. Begin eens met het daadwerkelijk lezen van reacties ipv lezen wat jij vindt dat er staat en anderen woorden in de mond te leggen.
De i9 is nutteloos op de Macbook, nogmaals herhalen want ik denk niet dat de feiten hard doordringen eigenlijk:
Ik zou zeggen, oogkleppen af en daadwerkelijk de reacties gaan lezen. Als er iets is waar men het hier unaniem over eens is, is het feit dat die i9 stupide is.

Daarbij zou het je ook sieren om eens andere bronnen aan te halen dan YouTubers die niet verder komen dan een render + export van een of ander filmpje. Ik ben helaas nog geen filmpje op YouTube tegengekomen die over iets anders dan dat gaat en dat is vreselijk irritant want 99% van de wereld doet niets met video editing.
Je mag die vervelende youtube hypers op hun 2 handen kussen dat ze die zaken aan het licht brengen of het had weer maanden aan een stuk onder de bank gelegen zoals dat toetsenbord.
Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet vertellen maar die YouTubers en jij denken alleen dat ze iets aan het licht brengen terwijl dat absoluut niet het geval is. Zoals ik nu al diverse malen heb uitgelegd is dit totaal niet nieuw, het speelt al jaren. Iedereen die zijn huiswerk doet en het verleden kent heeft dit al van mijlenver aan zien komen. Het is namelijk een heel simpel rekensommetje. Diezelfde YouTubers hebben het namelijk al aangetoond met de i7 in de eerste retina MBP en in de tweede en in de derde en in de vierde...
maratropa schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:57:
@ppl Dat videootje wat je linkt neemt helaas geen macbook met een aparte gpu mee. De winst daar is vooral doordat de egpu's de effecten kunnen renderen, waar de cpu in z'n uppie helemaal van over z'n nek gaat.
De video behandeld de vraag of je ook meer performance krijgt wanneer je meer eGPU's tegelijkertijd gebruikt. Het korte en snelle antwoord op die vraag is: ja. Het echte antwoord is alleen niet zo simpel omdat er nogal wat factoren een rol spelen.

Wat Davinci Resolve doet is dingen offloaden naar de GPU. Het maakt in deze niet uit of dat nou de interne of een externe GPU is. Ik geloof dat ie ook een video heeft waar hij het wel met de interne GPU doet. Met dat offloaden kun je zaken als de CPU ontlasten.
Dus cpu sowieso nodig :)
Dat is iets wat staat als een huis :)
En ik begrijp je punt wel, je bekijkt hem als geheel, en dan zie je dat hij bijvoorbeld nog steeds sneller exporteerd dan een imac pro 8 core. (da's het sneue eigenlijk, als je veel met H264 werkt dan ben je beter af met een macbook met quicksync dan met de imac pro, FCP is met decode & encode versneld dus niet alleen de export maar ook het scrubben gaat beter) en dat is natuurlijk niet slecht.
Exact. Bij dit soort zaken zie je dat veel mensen focussen op 1 onderdeeltje terwijl je juist naar het geheel moet kijken. Vandaag de dag worden steeds meer dingen geoffload naar andere onderdelen zoals de GPU, daar zul je rekening mee moeten houden.
Maar goeie video apps schalen prima door boven de 6 cores, dus dat schalen is het niet.
Apps die een goede implementatie van multithreaded hebben kunnen dat soort dingen vaak prima.
Op zich vind ik het wel wat voor apple om te denken, "hij is snel zat, hier doe je het mee" :) Misschien is het wel een keuze geweest ten koste van de pro's maarja dat is al langer zo..
Ik heb geen idee wat voor gedachte achter die keuze van de i9 zit, daar ben ik wel reuze benieuwd naar. Ben bang dat we daar niet zo snel achter gaan komen.
Montu schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:06:
Ik ga voor een 13 inch variant, maar ik twijfel nog tussen de i5 of de i7 (2.2 ghz). Is het verschil heel groot?
Ja dat verschil is groot in het voordeel van de i5. Bij de 13" hebben CPU upgrades al helemaal geen zin, het is geld weggooien. Druk het maar eens in procenten uit: zoveel % meer geld uitgeven levert je zoveel % meer MHz op. Als je verder gaat kijken naar daadwerkelijke performance houdt je helemaal niks over.

Die i7 zorgt alleen voor een beduidend mindere accuduur, meer warmte, fans slaan veel sneller aan en je loopt snel tegen throttling aan. Bij veel rekenwerk is daardoor uiteindelijk de i5 sneller (wordt minder warm, throttled minder en kan daardoor dus langer op hogere snelheid werken). Op MacRumors is dit met verschillende Macs diverse jaren door diverse mensen getest dus daar kun je veel informatie vinden.
Dark Master schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:27:
Juist door kritiek kan Apple erop worden gewezen, we screwed up. Dit accepteren de gebruikers niet meer. Hoe gaan we dit omkeren.
Afgezien van het feit dat we dit bij iedere nieuwe MBP lezen en die dingen volgens de cijfers alsnog als warme broodjes worden verkocht is kritiek geven ook nogal dom. Alsof Apple op een of ander Nederlands forumpje gaat lopen lezen waar een paar mensen klagen. Laat staan dat ze er van onder de indruk zullen zijn.

Wat wel helpt is iets waar ieder bedrijf voor gevoelig is: de portemonnee. Oftewel, stemmen met je portemonnee en domweg dingen niet kopen als je daar niet achter staat. Zolang men massaal die MBP koopt zal Apple niet het idee krijgen dat ze op de verkeerde weg zitten.
Of die mensen denken gewoon zelf na ipv achter de massa aan te lopen (dat is namelijk het idee achter "Think Different"). Roeptoeteren en wijzen met je vingertje is makkelijk, dat kan iedereen. We zitten hier op tweakers.net, probeer eens de moeilijke weg en discussieer eens op de inhoud aka de techniek.
willyfreak schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:45:

Zolang je niks stukmaakt is garantie veelal geen probleem. Je bent overigens niet de enige die dit doet, er zijn er heel veel en het werkt redelijk. Je kunt er toch een aantal graden vanaf halen. Dit is iets wat eigenlijk geldt voor iedere massageproduceerde laptop. Bij de productie gaan ze door een machine die er een behoorlijke kwak koelpasta op mikt. Ze moeten hier wel rekening houden met dingen als snel, makkelijk, goedkoop, etc. produceren anders lopen ze tegen dezelfde soort issues aan als Tesla. Als de koeling dan wat minder is maar je wel makkelijk massaproductie kunt doen wordt het al snel als acceptabel gezien.

Vergeet trouwens niet om ook de GPU te doen.
Montu schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:05:
Ik ga er een bestellen. Welk toetsenbord moet ik kiezen? Ik wil gewoon het internationale toetsenbord (dus niet met die rare entertoets etc). Moet ik ‘Engels (VS)’, ‘Internationaal Engels’ of ‘Nederlands’ kiezen?
Engels (VS). International is zelfde layout als Nederlands en dus een rechtopstaande enter toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zit nu een weekje te wachten op de 2018 13,3” met 16gb. Iemand die deze al binnen heeft?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
ppl schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:48:
[...]

De reacties van jou zijn typische voorbeelden daarvan. Owee als er ook maar iets over de techniek gaat want tweakers.net is natuurlijk helemaal geen techsite of dat er iets positiefs wordt gezegd. Nee, we moeten allemaal lekker negatief zijn over alles en alleen maar hier lopen te zeiken op alles. Is er iemand die tegen de stroom in gaat dan moet die vooral neergesabeld worden. Leve negativiteit!

Iets minder hypocriet en meer respect naar een ander is een aanrader. Begin eens met het daadwerkelijk lezen van reacties ipv lezen wat jij vindt dat er staat en anderen woorden in de mond te leggen.
We hebben het al over techniek gehad, die samenvatting is heel eenvoudig: De i9 pas niet in de Macbook.Je krijgt er niet waar voor je geld voor. Dit is nu al meerdere keren bewezen met de reviews en de tests.

Het typische voorbeeld van die policing is jou reactie, en dit heeft niets te maken met techniek. Geen een reactie van je had dan ook iets te maken met techniek. Je had het eerder over de semantiek van wat is een pro gebruiker?; wat is een laptop?, ...

Allemaal geldige punten die er eigenlijk heel weinig toe doen. Apple heeft deze situatie gereleased, het is heel gemakkelijk om dit nu gaan weg te wuiven en elkaar de loef te gaan afsteken. Ook al ben je een slimmere gebruiker en kon je dit zien aankomen heb je een vertrouwensrelatie met het bedrijf waarvan je hardware koopt.

En dan nog; een slimme gebruiker wacht reviews af en beslist dan correct? Hoe je dat punt van eindgebruikers ook gaat draaien of keren. Het is niet de eindgebruiker die het ding in elkaar gestoken heeft, het is niet de eindgebruiker die heeft beslist dat die i9 er moest komen.

Ik zou zeggen, oogkleppen af en daadwerkelijk de reacties gaan lezen. Als er iets is waar men het hier unaniem over eens is, is het feit dat die i9 stupide is.

Daarbij zou het je ook sieren om eens andere bronnen aan te halen dan YouTubers die niet verder komen dan een render + export van een of ander filmpje. Ik ben helaas nog geen filmpje op YouTube tegengekomen die over iets anders dan dat gaat en dat is vreselijk irritant want 99% van de wereld doet niets met video editing.
Wat meer bewijs heb je nog nodig? Als hij daar al faalt...
Reddit staat vol van mensen die code compile tests doen en daar heeft hij het ook in zeer erge mate, ik link de video's omdat die redelijk informatief zijn. Ik moet hier toch geen bakken reddit threads gaan linken, mensen kunnen verder zoeken dan hun neus lang is. En omdat mensen hier de meeste van die Youtubers wel al volgen.

Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet vertellen maar die YouTubers en jij denken alleen dat ze iets aan het licht brengen terwijl dat absoluut niet het geval is. Zoals ik nu al diverse malen heb uitgelegd is dit totaal niet nieuw, het speelt al jaren. Iedereen die zijn huiswerk doet en het verleden kent heeft dit al van mijlenver aan zien komen. Het is namelijk een heel simpel rekensommetje. Diezelfde YouTubers hebben het namelijk al aangetoond met de i7 in de eerste retina MBP en in de tweede en in de derde en in de vierde...
Kijk en hier ga ik volledig niet akkoord met jou.
Je huiswerk doen en pienter zijn staat los van een hardware bedrijf dat je probeert een laptop te verkopen die niet gaat werken voor jouw workloads. En dat excuus is al 100 keer gebruikt door elke fanaat, dat excuus werd gebruikt met het toetsenbord in 2016, met de screen coating 4 jaar terug...
Pientere eindgebruiker of niet, je word gewoon "bestolen" (bestolen is een groot woord) door je fabrikant.

Wie of hoe of wat dit zou moeten zien aankomen doet er toch niet toe, dat is een semantische discussie die nergens gaat eindigen. Apple moet hier beter weten en beter kunnen en dat kunnen ze, punt andere lijn.

Je gaat er als eindgebruiker misschien beter uitkomen, maar de kern van de zaak is dezelfde.

Ja dat verschil is groot in het voordeel van de i5. Bij de 13" hebben CPU upgrades al helemaal geen zin, het is geld weggooien. Druk het maar eens in procenten uit: zoveel % meer geld uitgeven levert je zoveel % meer MHz op. Als je verder gaat kijken naar daadwerkelijke performance houdt je helemaal niks over.
Hm? Ik snap niet goed wat je hier zegt? Ga je nu zeggen dat de Quad Core i5 in de 2018 TB 13 inch geen vooruitgang is? Heb je die multi-core capaciteiten gezien. Hij blaast alle dual core i5's uit het water.
Op single core taken is hij niet zo veel sneller, maar wie rekent daar nog op in tijden zoals deze?

Afgezien van het feit dat we dit bij iedere nieuwe MBP lezen en die dingen volgens de cijfers alsnog als warme broodjes worden verkocht is kritiek geven ook nogal dom. Alsof Apple op een of ander Nederlands forumpje gaat lopen lezen waar een paar mensen klagen. Laat staan dat ze er van onder de indruk zullen zijn.

Wat wel helpt is iets waar ieder bedrijf voor gevoelig is: de portemonnee. Oftewel, stemmen met je portemonnee en domweg dingen niet kopen als je daar niet achter staat. Zolang men massaal die MBP koopt zal Apple niet het idee krijgen dat ze op de verkeerde weg zitten.
Ik vind het geweldig hoe deze reacties tot stand komen. Een afgeleide van: De consument kan er niets aan doen want Apple gaat hun klachten niet lezen... Dus de consument moet de volgende keer beter voorbereid zijn, het is eigenlijk je enige fout. Dat is nu het grootste voorbeeld van die community policing (Zie Louis Rossman zijn detail uitleg).
Al ga ik akkoord dat je Apple niet zomaar het idee kan geven, daar zijn ze mee bezig in die megathread op reddit waar alle bewijs"last" staat en acties. Eentje daarvan is dat de Amerikaanse gebruikers hun laptop gaan inruilen of terug geven voor een andere. Dit met een duidelijke boodschap, de i9 werkt niet. Apple kan dan een groot bedrijf zijn, maar dat zullen ze wel merken. Ze zullen ook wel de annulaties merken.

Nu eigenlijk kan je Apple nog een beetje bedanken, ze hebben jouw Macbook een stukje goedkoper gemaakt, want de i9 optie van +400 euro is nu geen optie meer. Dus je kan de i7 2.2Ghz nemen en dezelfde performance krijgen. (Tenzij je hem in de vriezer steekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik ben benieuwd. Zijn er al videos over de nieuwe MacBooks met tweaks? Waar denk ik persoonlijk aan

Andere koelpasta
Het boren van gaten in de bottomcase zodat de fans koele lucht kunnen aanzuigen

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik twijfel heel erg tussen het 13 inch model met 16gb ram en het basismodel 15 inch (de i7 2.2 ghz).

Het verschil is namelijk ‘maar’ 470 euro, maar dan heb ik wel 6 cores, een dedicated GPU, DDR4 geheugen en een groter scherm. Of heeft zelfs deze i7 veel last van throttling?

Ik ben van plan er veel development werk op te doen en toe wat 4k filmpjes te editten van mn drone. Wat zouden jullie doen?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
@Montu
Die heeft “last” van throttling omdat hij niet altijd de boostclock weet te bereiken. Maar dat is vrij normaal, mijn i7 quad core gaat ook niet altijd naar 3,7Ghz.
Wat de i7 wel toont is dat consistent 2,5-2,6 GHz kan aanhouden in de tests en benchmarks.

Alles hangt wat af van de load. Ik heb hem ook al 3,3 GHz zien trekken dus er is zeker potentieel voor die cpu. De 6 core performance ga je wel voelen als je ze daadwerkelijk gebruikt.

Ik heb een 2017 model, de 2,9ghz quad core. Ik zie amper een improvement om te upgraden, de i9 zag er goed uit maar die werkt niet naar behoren.

Dat is boven zijn base clock. Maar of je de boost van 4.1 vaak gaat zien op multicore is erg te betwijfelen.

Die boost clock die je ziet staan op de Apple website is erg marketing getint.

[ Voor 35% gewijzigd door Lyca op 21-07-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:15:
@Montu
Die heeft “last” van throttling omdat hij niet altijd de boostclock weet te bereiken. Maar dat is vrij normaal, mijn i7 quad core gaat ook niet altijd naar 3,7Ghz.
Wat de i7 wel toont is dat consistent 2,5-2,6 GHz kan aanhouden in de tests en benchmarks.

Alles hangt wat af van de load. Ik heb hem ook al 3,3 GHz zien trekken dus er is zeker potentieel voor die cpu. De 6 core performance ga je wel voelen als je ze daadwerkelijk gebruikt.

Ik heb een 2017 model, de 2,9ghz quad core. Ik zie amper een improvement om te upgraden, de i9 zag er goed uit maar die werkt niet naar behoren.

Dat is boven zijn base clock. Maar of je de boost van 4.1 vaak gaat zien op multicore is erg te betwijfelen.

Die boost clock die je ziet staan op de Apple website is erg marketing getint.
Bedankt. Dan ga ik toch voor de 13 inch.

Ik zou hem graag in frankrijk willen laten leveren (daar ben ik dan op vakantie, huisje van grootouders). Is dat geen probleem?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Montu schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Bedankt. Dan ga ik toch voor de 13 inch.

Ik zou hem graag in frankrijk willen laten leveren (daar ben ik dan op vakantie, huisje van grootouders). Is dat geen probleem?
Hebben die Franzen geen Azerty toetsenborden?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
4POX schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:44:
[...]

Klopt, maar ik wil hem wel gewoon opmde nederlandse apple site bestellen. Maar ik zie dat dat helaas niet kan als ik ook van de studentendiscount gebruik wil maken. Bij aflevering kan ik dan alleen een nederlands adres invullen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
4POX schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:44:
[...]

Wij Belgen ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Over de grens bestellen heeft nooit gewerkt. In 2008 wilde ik graag iets bestellen in de UK. Die vlieger ging ook niet op.

2008/2009 Toen iedereen die een Macbook wilde kopen dat maar in Londen deed omdat je daardoor een gratis weekendje Londen had.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Toch wel grappig dat je in frankrijk veel keuze hebt in toetsenborden (Russisch, Zwitsers, Arabisch, Italiaans, Portugees, e.d.) maar geen Nederlands. In België hebt je nog meer keuzes zoals Hongaars, Deens, Zweeds en ook Nederlands (maar die versturen niet naar Frankrijk..).

Ik ga zelf altijd voor een US toetsenbord, omdat ik dan een "platte" enter/return toets heb en een brede linker shift. Die andere toetsenborden kan ik niet op typen, en de US layout kun je overal krijgen. Het enige "nadeel" is dat er geen euro-typen symbool op staat, maar als je de toetsencombinatie weet is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

ThomasG schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:03:
Toch wel grappig dat je in frankrijk veel keuze hebt in toetsenborden (Russisch, Zwitsers, Arabisch, Italiaans, Portugees, e.d.) maar geen Nederlands. In België hebt je nog meer keuzes zoals Hongaars, Deens, Zweeds en ook Nederlands (maar die versturen niet naar Frankrijk..).

Ik ga zelf altijd voor een US toetsenbord, omdat ik dan een "platte" enter/return toets heb en een brede linker shift. Die andere toetsenborden kan ik niet op typen, en de US layout kun je overal krijgen. Het enige "nadeel" is dat er geen euro-typen symbool op staat, maar als je de toetsencombinatie weet is dat geen probleem.
Heel lang dacht ik dat ik te hoog op het autistische spectrum zat om een ander toetsenbord dan een Amerikaans layout te gebruiken. Daar ga ik nooit aan wennen hield ik mezelf altijd voor.

Op mijn opleiding heb ik erg veel college's gevolgd over de hersenen zich ontwikkelen en zichzelf kunnen verbeteren. (je bent nooit te oud om te leren) Ik heb dat laten inwerken en mezelf voorgehouden dat ik op elk toetsenbord kan werken. Hou een open focus en je kan op elk toetsenbord werken. Zelf op eentje met een staande enter.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 23:17
Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:54:
[...]

Hm? Ik snap niet goed wat je hier zegt? Ga je nu zeggen dat de Quad Core i5 in de 2018 TB 13 inch geen vooruitgang is? Heb je die multi-core capaciteiten gezien. Hij blaast alle dual core i5's uit het water.
Op single core taken is hij niet zo veel sneller, maar wie rekent daar nog op in tijden zoals deze?
Volgens mij bedoelde hij te zeggen dat een upgrade in het jaar zelf weinig effect heeft (althans zo lees ik het), dus:

Van: 2,3‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
Naar: 2,7‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,5 GHz

Voor een upgrade prijs van € 360 heeft geen zin.

Ik denk dat jullie beiden jullie punt nu wel hebben gemaakt. Voordat de boel gaat escaleren...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ah right. gesnopen.

Ik zou de upgrade ook niet aanraden van iemand die van een 2017 of zelfs 2016 model komt. Buiten als je op de 15 inch echt de 6 cores nodig hebt.

Hetzelfde voor de 13 inch, als je echt de Quad cores wilt en kan gebruiken is dat een punt om mee te nemen, maar als je nu al weet dat je workflow dit niet zal doen. Spaar jezelf het geld uit en wacht op de volgende generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:58:
Hetzelfde voor de 13 inch, als je echt de Quad cores wilt en kan gebruiken is dat een punt om mee te nemen, maar als je nu al weet dat je workflow dit niet zal doen. Spaar jezelf het geld uit en wacht op de volgende generatie.
Mwoah daar ben ik het niet mee eens. De quad core brengt voor mij vooral prestatiewinst voor af en toe videobewerken en muziek bewerken, maar echt zwaar is het natuurlijk niet. Ik koop de MBP vooral omdat ik weet dat je met een quad core de komende 5 jaar voor casual gebruik prima vooruit kan. Het is dus vooral gericht ook op de toekomst gericht; het zal niet lang duren voordat dual core toch wel krap wordt gok ik.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-07-2018 15:15 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
DeNachtwacht schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:15:
[...]

Mwoah daar ben ik het niet mee eens. De quad core brengt voor mij vooral prestatiewinst voor af en toe videobewerken en muziek bewerken, maar echt zwaar is het natuurlijk niet. Ik koop de MBP vooral omdat ik weet dat je met een quad core de komende 5 jaar voor casual gebruik prima vooruit kan. Het is dus vooral gericht ook op de toekomst gericht; het zal niet lang duren voordat dual core toch wel krap wordt gok ik.
Ja dat toekomst gericht is wel een punt op zich ja. MacOS maakt de dual core ervaring vaak al zo vloeiend voor "every day" use buiten intensievere taken.

Vaak voel je dan dat verschil zelfs niet eens in dual en quad core. Buiten natuurlijk de taken die multi-core gericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:54:
Wat meer bewijs heb je nog nodig? Als hij daar al faalt...
Hoezo heb je tests nodig om daar achter te komen? Dit had je al kunnen weten obv eerdere ervaringen met de i7.
Apple moet hier beter weten en beter kunnen en dat kunnen ze, punt andere lijn.
Het is de keten die beter moet weten: Intel maakt een CPU voor laptops die niet in laptops hoort, YouTubers brullen om dat soort CPU's in de MBP en Apple is zo dom om die YouTubers hun zin te geven. Dat is het verschil hier: jij legt alle schuld bij Apple neer, ik bij de keten. Dit is een CPU die niet had moeten bestaan, Apple had het niet moeten gebruiken en de consument had er niet om moeten eisen (vragen is het tegenwoordig niet meer).

Ik vind het alleen grappig dat die YouTubers en vele anderen (aka het schreeuwvolk) nu ff met de gevolgen van hun eisen worden geconfronteerd aka boontje komt om zijn loontje. Hopelijk is dit een wijze les voor eenieder om zich eens te gaan bedienen van realisme. Dingen als de i9 staan daar namelijk ver van.
Hm? Ik snap niet goed wat je hier zegt? Ga je nu zeggen dat de Quad Core i5 in de 2018 TB 13 inch geen vooruitgang is?
Het gaat om de CPU upgrades van het model zelf dus niet de CPU die er standaard in zit (in dit geval de i5). Die CPU upgrades kosten behoorlijk wat geld maar brengen bar weinig performance winst met zich mee. Je betaald daardoor meer dan je er voor terugkrijgt.

Het is wat anders als je van de MBP 13" naar de MBP 15" gaat omdat je dan heel wat meer krijgt dan alleen maar de processor (en die processor heeft dan ook nog eens 2 cores meer).
Montu schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:09:
Ik twijfel heel erg tussen het 13 inch model met 16gb ram en het basismodel 15 inch (de i7 2.2 ghz).

Het verschil is namelijk ‘maar’ 470 euro, maar dan heb ik wel 6 cores, een dedicated GPU, DDR4 geheugen en een groter scherm. Of heeft zelfs deze i7 veel last van throttling?

Ik ben van plan er veel development werk op te doen en toe wat 4k filmpjes te editten van mn drone. Wat zouden jullie doen?
Beide machines zijn daar qua computing power meer dan geschikt voor. Ik denk dat je hier eerder moet kijken of je een 15" scherm met een dikke videokaart wenselijk vindt. Houdt er wel rekening mee dat iedere keer dat die videokaart aanspringt je accuduur harder omlaag gaat dan wanneer de Intel kaart wordt gebruikt.

Ik zou wel letten op hoeveelheid geheugen en diskspace. Al die dingen als vm's, containers, artifacts, repositories, IDE's, SDK's, etc. nemen behoorlijk wat diskspace in beslag. Als je veel tools, vm's of containers naast elkaar draait dan tikt dat qua geheugen ook behoorlijk aan. 16GB is daar wel een aanrader voor, zeker niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 17:30
Mijn maxed out (op SSD na) MacBook Pro 13" is vandaag afgeleverd. Ik vind het toetsenbord in het 2017-model wel iets fijner om op te typen. Om een of andere reden voelt de klik toch iets minder prettig in het 2018-model. Zal wel even wennen zijn :). TrueTone heb ik meteen uitgeschakeld. Op de iPad en iPhone vind ik het fijn, maar op mijn MacBook heb ik daar geen behoefte aan. Verder erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
@ppl

Helaas gaan we daar geen akkoord vinden, ik vind dat je de schuld niet bij de eind gebruikers kunt leggen. Een basis content creator die een i9 wel kan smaken en mobiel nodig heeft gaat niet de stats zoeken achter welke CPU waar throttled etc...

Ik ben het niet met u eens maar ik respecteer uw mening en ik ga mij daar verder niet tegen verzetten.

Zelfs al breken we dat punt aan,(van de slimme eindgebruiker) blijf ik vinden dat Apple het meeste schuld treft. Zij zijn verantwoordelijk voor heel die keten, zij hebben de eind verantwoordelijkeheid om die CPU's in de laptop te steken. En ja throttling is niet nieuw, maar op niveau is redelijk ongezien. Intel heeft de TDP fout gemaakt en Apple heeft de eindfout gemaakt door het volk te geven wat ze dachten te willen.

Waar we wel overeenkomen is dat die i9 het niet waard is om extra aan te betalen, tenzij je die maar minuten winst toch wilt inboeken (dan spreken we over polarisatie uiteraard). Die basis i7 doet de job eigenlijk al wel goed en heeft toch wat minder last van "throttlegate". Over die 2,6Ghz is niet veel geweten zie ik.

Ik heb er wel een goed ook op dat Apple hier iets mee gaat doen, misschien niet direct aanvangen maar toch. Ze zullen ergens wel bewegen. Ze zullen hier beter uitkomen en de mensen die niet moeten upgraden dit jaar gaan er volgend jaar een nog betere serie aan overhouden.

Ik ben al blij dat er iemand met mij akkoord gaat om die "pro" er gewoon af te halen en gewoon die hele lijn door te trekken als "MacBook" en gewoon verschillende modellen aan te bieden.

Haha wie weet zien we binnekort nog de terugkeer van de 17 inch ;), zo zot zullen ze wel niet zijn dan hehe

[ Voor 3% gewijzigd door Lyca op 21-07-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik vind dat hij zeer goede punten maakt, maar hij kan het echt niet wegsteken. Zijn winstmarges zijn echt marginaal, hij probeert het wel te verbloemen maar uiteindelijk....

Op het einde raad hij ook een aankoop af als je al van in 2016 eentje hebt gekocht, MHBK btw ook. Ik vind Jonathan tegenwoordig aan het zelfde niveau van die Justine. Redelijk laag en pro biased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sowieso is het al jaren bekend dat je de meerprijs voor een betere CPU in je zak kan houden. Het hele technische verhaal ten spijt, 400 euro extra voor 10% snellere CPU's is alleen maar voor de heb.

Er is geen generatie geweest waarbij de meerprijs wel iets waard was. En van oude systemen weet je dat ze oud zijn, ook al hadden ze het lokale topmodel van toen.
Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:44:
@ppl
Ik ben al blij dat er iemand met mij akkoord gaat om die "pro" er gewoon af te halen en gewoon die hele lijn door te trekken als "MacBook" en gewoon verschillende modellen aan te bieden.

Haha wie weet zien we binnekort nog de terugkeer van de 17 inch ;), zo zot zullen ze wel niet zijn dan hehe
Ik heb sterk het vermoeden dat Apple wel eens de hele hardwaremarkt kon gaan kappen. Hun software faseren ze uit, de hardware wordt minder geüpdatet, ze shiften alles al naar iPad (Pro) en iPhone en daar verdienen ze hun geld mee.
Zodra PC-hardware voor Apple een ding van het verleden lijkt, kappen ze subiet.

[ Voor 50% gewijzigd door Delerium op 21-07-2018 18:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:44:
@ppl

Helaas gaan we daar geen akkoord vinden, ik vind dat je de schuld niet bij de eind gebruikers kunt leggen. Een basis content creator die een i9 wel kan smaken en mobiel nodig heeft gaat niet de stats zoeken achter welke CPU waar throttled etc...

Ik ben het niet met u eens maar ik respecteer uw mening en ik ga mij daar verder niet tegen verzetten.

Zelfs al breken we dat punt aan,(van de slimme eindgebruiker) blijf ik vinden dat Apple het meeste schuld treft. Zij zijn verantwoordelijk voor heel die keten, zij hebben de eind verantwoordelijkeheid om die CPU's in de laptop te steken. En ja throttling is niet nieuw, maar op niveau is redelijk ongezien. Intel heeft de TDP fout gemaakt en Apple heeft de eindfout gemaakt door het volk te geven wat ze dachten te willen.

Waar we wel overeenkomen is dat die i9 het niet waard is om extra aan te betalen, tenzij je die maar minuten winst toch wilt inboeken (dan spreken we over polarisatie uiteraard). Die basis i7 doet de job eigenlijk al wel goed en heeft toch wat minder last van "throttlegate". Over die 2,6Ghz is niet veel geweten zie ik.

Ik heb er wel een goed ook op dat Apple hier iets mee gaat doen, misschien niet direct aanvangen maar toch. Ze zullen ergens wel bewegen. Ze zullen hier beter uitkomen en de mensen die niet moeten upgraden dit jaar gaan er volgend jaar een nog betere serie aan overhouden.

Ik volg jullie discussie met grote ogen. Een eindgebruiker heeft niet per se verstand van laptops (al helemaal de Apple-gebruikers niet ;) ) en die willen gewoon een snelle laptop, wat zeg ik, de snelste misschien wel die te koop is voor een gigantisch bedrag. Je kunt het de gebruiker absoluut niet aanrekenen dat hij "had kunnen weten dat die i9 een slecht plan was". Wat is dat nou weer voor een redenatie. i9 is het beste en daarom koop je die. De schuld vervolgens bij Intel leggen vind ik al helemaal krom. In een goed geventileerde - bijvoorbeeld - Alienware-laptop zou zo'n i9 waarschijnlijk uitstekend tot z'n recht komen. Dat Apple het compleet verkeerd aanpakt en een achterlijk dunne laptop met zo'n hittebeest uitvoert is hun schuld. Daarnaast mag je te allen tijde verwachten dat een i9 beter presteert dan een i7 als het als upgrade verkocht wordt.

"Je moet geen laptop kopen als je dit soort bewerkingen gaat uitvoeren" - dat heeft er niks mee te maken. Het is een van de duurste laptops die te koop is, gericht op de "pro" (wie dat ook zijn moge?); dan kun je lastig beweren dat hij niet voor jouw doel geschikt is. Voor dat bedrag moet een laptop alles kunnen. Ook uren lang films bewerken, renderen, weet ik het (kijk eens naar studenten in Delft, die hebben toch ook een Z-book om uren op te kunnen werken? 1000 euro kost die ongeveer). Beter dan een goed gekoelde desktop zal een laptop nooit presteren, maar het is toch wel het andere eind om te beweren dat een 3000-4000 euro laptop met een i9 bepaalde dingen niet volgens verwachtingen kan doen (en enigszins gelijkwaardig aan een i7 presteert). Ik vind dat raar en 100% Apples probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Delerium schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:55:
Sowieso is het al jaren bekend dat je de meerprijs voor een betere CPU in je zak kan houden. Het hele technische verhaal ten spijt, 400 euro extra voor 10% snellere CPU's is alleen maar voor de heb.

Er is geen generatie geweest waarbij de meerprijs wel iets waard was. En van oude systemen weet je dat ze oud zijn, ook al hadden ze het lokale topmodel van toen.

[...]

Ik heb sterk het vermoeden dat Apple wel eens de hele hardwaremarkt kon gaan kappen. Hun software faseren ze uit, de hardware wordt minder geüpdatet, ze shiften alles al naar iPad (Pro) en iPhone en daar verdienen ze hun geld mee.
Zodra PC-hardware voor Apple een ding van het verleden lijkt, kappen ze subiet.
Dat dacht ik ook toen ze een paar jaren geleden aankondigden dat swift werkt onder Linux en Windows. Als Apple op een dag xcode voor Windows en Linux gaat aankondigen kan je wel eens van het ergste uitgaan.

Apple moet natuurlijk wel een ontwikkel platform aanbieden om al die mooie iOS devices van software te voorzien.

Ik denk dat mijn voorspelling is dat Apple in de toekomst alleen dure PRO machines gaat aanbieden voor de ontwikkelaars en IOS machines voor de rest.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos

2 dingen.

1 Van een "pro" laptop of workstation mag je zéker verwachten dat hij uren kan presteren. Dat Apple hun ontwerp zo maakt (ultrabook-idee, wat niet gemaakt is voor continu presteren) is hun fout. Ik vind dat je van zo'n enorm dure laptop zeer zeker torenhoge verwachtingen mag hebben. Dat een HP workstation zoveel dikker is komt natuurlijk omdat Apple iets heeft gevonden op het warmteprobleem. Zou je denken. Anders zou hij ook wel gewoon dikker zijn geweest. Het is hun keuze om een ultradun laptopje te maken. Wil je een plat en rap laptopje koop dan een Air o.i.d. 2 "Voor licht werk zal de i9 sowieso snel aanvoelen". Pardon? Voor licht werk zal zelfs een bejaarde Core2Duo snel aanvoelen mag ik hopen! "Voor licht werk"... heb je enig idee waar mensen zo'n enorm prijzige computer voor kopen? Niet voor licht werk in ieder geval. Facebook en filmpjes kijken kan wel op een 500 euro laptop. Voor een dunne laptop die "licht werk" aankan zullen de meesten wel prima af zijn met een Chromebook van 200 euro. Maar zij zijn niet de doelgroep van een 20x zo dure laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
ppl schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:14:
[...]

Hoezo heb je tests nodig om daar achter te komen? Dit had je al kunnen weten obv eerdere ervaringen met de i7.

[...]

Het is de keten die beter moet weten: Intel maakt een CPU voor laptops die niet in laptops hoort, YouTubers brullen om dat soort CPU's in de MBP en Apple is zo dom om die YouTubers hun zin te geven. Dat is het verschil hier: jij legt alle schuld bij Apple neer, ik bij de keten. Dit is een CPU die niet had moeten bestaan, Apple had het niet moeten gebruiken en de consument had er niet om moeten eisen (vragen is het tegenwoordig niet meer).

Ik vind het alleen grappig dat die YouTubers en vele anderen (aka het schreeuwvolk) nu ff met de gevolgen van hun eisen worden geconfronteerd aka boontje komt om zijn loontje. Hopelijk is dit een wijze les voor eenieder om zich eens te gaan bedienen van realisme. Dingen als de i9 staan daar namelijk ver van.

[...]

Het gaat om de CPU upgrades van het model zelf dus niet de CPU die er standaard in zit (in dit geval de i5). Die CPU upgrades kosten behoorlijk wat geld maar brengen bar weinig performance winst met zich mee. Je betaald daardoor meer dan je er voor terugkrijgt.

Het is wat anders als je van de MBP 13" naar de MBP 15" gaat omdat je dan heel wat meer krijgt dan alleen maar de processor (en die processor heeft dan ook nog eens 2 cores meer).

[...]

Beide machines zijn daar qua computing power meer dan geschikt voor. Ik denk dat je hier eerder moet kijken of je een 15" scherm met een dikke videokaart wenselijk vindt. Houdt er wel rekening mee dat iedere keer dat die videokaart aanspringt je accuduur harder omlaag gaat dan wanneer de Intel kaart wordt gebruikt.

Ik zou wel letten op hoeveelheid geheugen en diskspace. Al die dingen als vm's, containers, artifacts, repositories, IDE's, SDK's, etc. nemen behoorlijk wat diskspace in beslag. Als je veel tools, vm's of containers naast elkaar draait dan tikt dat qua geheugen ook behoorlijk aan. 16GB is daar wel een aanrader voor, zeker niet minder.
Wat een ironie, je geeft eerst aan dat Apple echt niet zal omkijken naar een Nederlands forumpje, maar ze kijken wel om naar die schreeuwende YouTubers? Apple heeft toch echt zelf ervoor gekozen om de i9 in hun Macbook te stoppen. Daar hebben wij en jan alleman helemaal niks mee te maken en dat is de hele essentie van het verhaal.

Je kan er wel helemaal omheen gaan draaien dat eerdere Macbooks ook al throttling hadden. Maar je ziet niet het verschil tussen acceptabel en onacceptabel. Er zit namelijk een groot verschil in het halen van een bepaalde turboboost en het niet eens halen van een stock clock. Inplaats daarvan zit je zelf met een vingertje te wijzen naar iedereen buitenom Apple.

Je hebt zeker recht op je mening en die zal ik niet van je afnemen, je hebt ook zeker valide punten, voordat ik weer beticht word van het selectief lezen. Je slaat alleen wat mij betreft de plank ook flink mis op het punt dat het aan iedereen ligt buitenom Apple.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heren ik geloof dat het punt nu ook wel gemaakt is? Deze discussie begint wel wat off-topic te raken. Ik ben eigenlijk benieuwd of er hier überhaupt iemand is die MBP 2018 binnen heeft en eerste ervaringen kan posten?

[ Voor 39% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-07-2018 20:27 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lyca schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:49:
Ik vind dat hij zeer goede punten maakt, maar hij kan het echt niet wegsteken. Zijn winstmarges zijn echt marginaal, hij probeert het wel te verbloemen maar uiteindelijk....
Hij is erg duidelijk over dat die i9 dat issue heeft dus dat is niet verbloemen. Waar hij echter wel rekening mee houdt en wat je in de andere reviews niet terugziet is wat er gebeurd wanneer je het ding niet een workload geeft waarbij hij op z'n tenen moet lopen. In plaats van zich te richten op 1 ding laat hij gewoon veel meer dingen zien en dat geeft een veel betere indruk in wat je met die nieuwe Mac kunt. Zoals Dave Lee in de comments op die video al meldt (naast diverse anderen): "Such a good video on this topic! Really thorough...". Ook een Max Yuryev (Apple Insider) erkent dit.
Op het einde raad hij ook een aankoop af als je al van in 2016 eentje hebt gekocht, MHBK btw ook. Ik vind Jonathan tegenwoordig aan het zelfde niveau van die Justine. Redelijk laag en pro biased.
Wat aankoop van computers betreft heeft ie wel gelijk: er zit niet zo gek veel verschil tussen computers vandaag de dag. Je kunt prima meekomen met een oud beestje. De reden waarom hij dit zegt komt omdat veel mensen ieder jaar hun spullen lopen te upgraden (en zich daar ook voor in de schulden steken). Dat is niet bepaald gezond.

Als ik kijk naar mijn eigen 13" 2016 dan heb ik met die 2018 versie alleen een quad core als duidelijk voordeel. Misschien leuk voor virtualisatie maar dat is iets wat nu ook al zonder problemen werkt (en dan draai ik toch aardig wat vm's naast elkaar). Om daar nou weer geld aan uit te geven...dat is gewoon dief van eigen portemonnee zijn.
Ik vind eerlijk gezegd die Blackmagic eGPU juist het pareltje, die nieuwe MBP stelt niet zoveel voor. De eerste eGPU die stil is én met een Thunderbolt scherm werkt (dit is het voordeel van de nieuwe TB3 controller die ze gebruiken en die tevens in het 2018 model van de MBP zit)...en momenteel dus ook de enige.
4POX schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:05:
Ik denk dat mijn voorspelling is dat Apple in de toekomst alleen dure PRO machines gaat aanbieden voor de ontwikkelaars en IOS machines voor de rest.
Dat is gewoon Steve Jobs napraten. Die zei dit namelijk bij de introductie van de iPad. Dit is echter niet iets wat hij zelf heeft bedacht. De Chinezen waren er toen al mee bezig, alleen met smartphones. Je ziet dit ook bij projecten in ontwikkelingslanden. Als je ziet wat de gemiddelde gebruiker doet is dat ook niet zo raar, dat kan inmiddels allemaal al met smartphones en tablets. Wie meer dan dat doet zal echter altijd nog iets als een desktop of laptop nodig hebben. Volgende stap is dat je je smartphone in een desktop kunt veranderen door 'm te docken (Windows Continuum, Samsung DeX).

@r.j.deroos lees even wat je nou zelf over die i9 schrijft: er moet aan allerlei voorwaarden voldaan om die i9 zonder problemen te kunnen gebruiken. Dat is gewoon slecht design en daar is Intel voor verantwoordelijk. Heel die i9 is gewoon easy money en min of meer een reactie op wat AMD aan het doen is. Intel had er echter wat meer aandacht aan moeten besteden. Als je ergens iets voor ontwerpt dien je wel te weten wat dat dan precies is. Dat mist hier nogal.
De zaken die jij nu opsomt kun je ook met het basismodel van de MBP. Die configs van de universiteiten zitten daar namelijk rondom (meestal er onder want dat is goedkoper en dan kan het überhaupt gefinancierd worden). Wat je daar echter ook ziet is dat voor echt rekenen mensen naar een desktop gaan of 1 van de rekenclusters gebruiken. Heel veel rekenwerk is namelijk niet een gevalletje van ff een uurtje iets doen maar eerder ff een (werk)dagje of wat. Je laptop voor zo lang niet kunnen gebruiken kan natuurlijk niet.

@Dark Master de YouTubers zijn degenen die voor een groot publiek hun spullen gebruiken en daarmee promoten. Daarom worden ze vandaag de dag ook wel influencers genoemd. Het is voor heel veel bedrijven een marketingtool. Daarom hebben die ook meer macht, zeker met een internationaal publiek, dan een Nederlands forumpje. En dat zie je ook terug want een aantal krijgt zelfs uitnodigingen voor een Apple event. Voor hoeveel mensen hier zou dat ook gelden?

Ik zou verder even opletten op je bewoording want je bent nu throttling van voorgaande modellen aan het goedpraten. Daar ga je je niet geliefd mee maken ;)

@DeNachtwacht dat zullen we nog even moeten afwachten. Momenteel ligt de focus, geheel ten onrechte, op die i9 en de throttling terwijl de laptop meer is dan CPU alleen. Geef het even wat tijd, de echte tests kosten namelijk ook de nodige tijd om te doen. Verwacht echter geen wonderen, zo groot is de upgrade ook niet (daarom is het ook afgedaan met een persbericht uit het niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Het punt is juist dat de i9 in bepaalde laptops zoals workstations die een stuk dikker zijn prima zou kunnen werken... Of spelletjeslaptops. De implementatie van appel is fout, niet het ontwerp van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:De discussie is in inmiddels wel uitgekauwd. Iedereen heeft z'n standpunt duidelijk gemaakt. Als de heren en dames verder willen discussiëren over dit onderwerp is het beter dit via een apart topic of DM te doen. Laten we dit topic houden voor het delen van ervaringen met de MacBook Pro 2018 :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Hmm.. als ik de macbook nu bestel (13 inch met 16gb ram en VS toetsenbord), dan staat er als levertijd 3-7 augustus. Zondag 5 augustus ga ik echter op vakantie. Is apple vaak snel met leveren? Is de kans groot dat ik hem al voor 5 augustus heb of is het echt 50/50?

PC Specs

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste