Niks, is normaal. OSX pakt lekker zo veel geheugen als hij nodig heeft. Onder andere ook voor het pre-loaden van applicaties die je veel/vaak gebruikt. Zodra er een app is die meer geheugen nodig heeft dan er nog vrij is, zullen er een aantal niet actieve dingen uit het geheugen getrapt worden.Conscience NL schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:49:
Vanaf mijn MBP 2012 (base, 15", HR Glossy, 8 GB RAM). M'n eerste Mac, wel even wennen maar dat moet wel goed komen.
EDIT:
Ik ben even gaan kijken in Activiteitenweergave bij het geheugen. Nu schrok ik wel een beetje: van mijn 8 GB RAM is er maar 3,83 GB beschikbaar? Het valt me op dat 'Wired' 840 MB inneemt.
[afbeelding]
Wat kan er aan de hand zijn?
Nou, op Best for retina zijn die apps dus het lelijkst. Je kan dan beter een hogere resolutie pakken.
Ik vind het allemaal niet zo erg, aangezien alle apps toch wel in retina-ready vorm komen. Het kost alleen wat tijd.
Ik vind het allemaal niet zo erg, aangezien alle apps toch wel in retina-ready vorm komen. Het kost alleen wat tijd.
Verwijderd
Ik had een vraagje. Ik hoor dat bij een Retina Macbook de programma's die nog niet geoptimaliseerd zijn voor retina er wat slecht uitzien, bv Photoshop. Als je de resolutie dan lager zet (het scherm van je macbook retina) zijn de programma's dan wel normaal qua kwaliteit? Adobe heeft nl wel al aangegeven dat ze het gaan optimaliseren voor Retina.
Verwijderd
Juist.RnB schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:59:
Nou, op Best for retina zijn die apps dus het lelijkst. Je kan dan beter een hogere resolutie pakken.
Dat dacht ik ook, maar mijn vraag is, en mijn probleem wat ik met mijn externe monitor had is dit:
Niet retina ready apps zien er goed (normaal) uit op externe monitor.
Wel retina apps zoals safari ziet er slecht uit op externe monitor.
Dus als alle apps straks retina ready zijn, en je koopt een Tunderbolt 27inch display, ziet alles er dan slecht uit?
Safari ziet er op mijn externe scherm uit als Photoshop op mijn retina scherm.
Wat bedoel je dan met "slecht"? Zou je een screenshot kunnen maken (cmd+shift+3)?
Het is anders slecht dan dat je het verschil ziet tussen retina en normaal?
Het is anders slecht dan dat je het verschil ziet tussen retina en normaal?
Hier stond achterhaalde informatie…
Hopelijk komt in oktober die 13'' Retina MBP zoals gezegd wordt. Want 15" vind ik net te groot en de 13" MBA heeft een scherpere vorm en ik vind 'n laptop waar alles gelijk is mooier..
De normale 13" is niet meer de moeite waard om te kopen toch? Als de 13" Retina dan zou komen, zal die net zoals de 15" non retina MBP (High-end), maar dan net zoals de 13" (High-end) 1550 euro gaan kosten? (Ja beetje raar stukje text haha
)
De normale 13" is niet meer de moeite waard om te kopen toch? Als de 13" Retina dan zou komen, zal die net zoals de 15" non retina MBP (High-end), maar dan net zoals de 13" (High-end) 1550 euro gaan kosten? (Ja beetje raar stukje text haha
13" voor een laptop is ideaal (mits je voor thuisgebruik een externe monitor hebt). Ik wil echt niet meer terug naar 15,6".
13" is voor een portable ideaal. En thuis heb ik er inderdaad een 22" Samsung aan hangen.Koenbr schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:21:
13" voor een laptop is ideaal (mits je voor thuisgebruik een externe monitor hebt). Ik wil echt niet meer terug naar 15,6".
[ Voor 18% gewijzigd door BioHazard op 07-07-2012 14:56 ]
Handig back-up schijfje voor als je de SD-kaartsleuf nooit gebruikt: de Nifty MiniDrive. Een houder voor een (apart aan te schaffen) MicroSD kaart, die de sleuf helemaal opvult.
Ziet er wel strak uit:The Nifty MiniDrive is an easy to use device that allows anyone to quickly and simply increase the available memory in their MacBook computer, as well as providing a set and forget back-up solution.
[...]
While a normal SD card, which sticks out by about 1cm from the body of the computer when fully inserted, the MiniDrive is designed to sit completely flush with the body of the MacBook, becoming a semi permanent part of your computer.

Nederlands is makkelijker als je denkt.
Lijkt me van wel en zelf zeggen ze ook van wel. Wel nette oplossing zo.
Als je op de pagina had gekeken had je het volgende kunnen lezen:WTM schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:28:
Past dat ding ook in de rentina mbp ?
Is the MiniDrive Pro compatible with the Retina MacBook Pro?
Yes it is, please choose the MiniDrive Pro for best fit with the Retina MacBook Pro.
Tja, wat is slecht?Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 08:19:
[...]
Juist.
Dat dacht ik ook, maar mijn vraag is, en mijn probleem wat ik met mijn externe monitor had is dit:
Niet retina ready apps zien er goed (normaal) uit op externe monitor.
Wel retina apps zoals safari ziet er slecht uit op externe monitor.
Dus als alle apps straks retina ready zijn, en je koopt een Tunderbolt 27inch display, ziet alles er dan slecht uit?
Safari ziet er op mijn externe scherm uit als Photoshop op mijn retina scherm.
Sinds ik mijn rMBP heb, vind ik alle andere (niet-retina) schermen er ook niet uitzien, maar slecht is het niet. Ik snap denk ik wel wat je bedoelt.
Als je straks alleen maar retina-ready apps gaat gebruiken, dan zal het op je Thunderbolt display er inderdaad niet meer uitzien (ivm je retina scherm).
Maar dat komt niet omdat die apps retina-ready zijn, dat komt omdat je retina scherm er zo retegoed uitziet.
[ Voor 5% gewijzigd door RnB op 07-07-2012 17:23 ]
Ik heb een Macbook Pro 5,5 (mid 2009) en ik wil mijn batterij vervangen. Nou kan je dat het beste doen op de Apple site volgens velen, maar ook op Ebay zie ik batterijen staan. Is het kwaliteitsverschil echt zo groot?
Op de Apple site staat alleen die voor de Macbook aluminium 13 inch, zal ik dan die moeten nemen?
Op de Apple site staat alleen die voor de Macbook aluminium 13 inch, zal ik dan die moeten nemen?
Apple verkoopt geen losse batterijen voor de unibody Pro met vaste batterij. Alleen de eerste generatie 15" en 17" unibody Pro en de MacBook 13" hadden een vervangbare, maar jouw MacBook5,5 is er volgens mij eentje zonder vervangbare batterij. Van de 13" Pro is er nooit een geweest waarvan je de batterij zelf kon vervangen (volgens Apple dan). Daarom verkopen ze die niet.The Great HooD schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:27:
Ik heb een Macbook Pro 5,5 (mid 2009) en ik wil mijn batterij vervangen. Nou kan je dat het beste doen op de Apple site volgens velen, maar ook op Ebay zie ik batterijen staan. Is het kwaliteitsverschil echt zo groot?
Ze hebben wel een dienst waarbij je hem terug kan sturen en zij hem voor je vervangen, voor 129 euro. Maar als je het zelf wil doen, zal je hem elders moeten vinden (en ik denk dat het dan lastig wordt om een officieel Apple exemplaar te vinden). Het schijnt volgens iFixit helemaal niet zo moeilijk te zijn, hij zit binnenin met 1 schroefje vast en een connector die je los moet klikken.
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 07-07-2012 17:39 ]
Ohw, dat is mij totaal niet bekend. Jammer, maar dan zal ik inderdaad dus voor de Ebay batterij moeten gaan. Thanks voor het advies, anders was het een totale miskoop geweestGekkePrutser schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:34:
[...]
Apple verkoopt geen losse batterijen voor de unibody Pro met vaste batterij. Alleen de eerste generatie 15" en 17" unibody Pro en de MacBook 13" hadden dit, maar jouw MacBook5,5 is er volgens mij eentje zonder vervangbare batterij. Van de 13" Pro is er nooit een geweest waarvan je de batterij zelf kon vervangen (volgens Apple dan). Daarom verkopen ze die niet.
Ze hebben wel een dienst waarbij je hem terug kan sturen en zij hem voor je vervangen. Maar als je het zelf wil doen, zal je hem elders moeten vinden. Het schijnt volgens iFixit helemaal niet zo moeilijk te zien, hij zit binnenin met 1 schroefje vast en een connector die je los moet klikken.
Ja, maar je kan hem dus wel door Apple laten vervangen! Ik heb net de link naar de vervangingsservice toegevoegd aan mijn eerdere post. Maar het kost dus 'maar' 129 euro, evenveel als een losse batterij voor de eerdere MacBooks... Als je een officiele accu wil hebben dan is dat op zich wel een aardige oplossing denk ik.The Great HooD schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:36:
[...]
Ohw, dat is mij totaal niet bekend. Jammer, maar dan zal ik inderdaad dus voor de Ebay batterij moeten gaan. Thanks voor het advies, anders was het een totale miskoop geweest
Hm, ja alleen ik kan mijn Macbook atm niet kwijt ivm met school. Ik heb inmiddels al een third party batterij aangeschaft, in de hoop dat die kwaliteit gewoon goed is.GekkePrutser schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:38:
[...]
Ja, maar je kan hem dus wel door Apple laten vervangen! Ik heb net de link naar de vervangingsservice toegevoegd aan mijn eerdere post. Maar het kost dus 'maar' 129 euro, evenveel als een losse batterij voor de eerdere MacBooks... Als je een officiele accu wil hebben dan is dat op zich wel een aardige oplossing denk ik.
Niet dus, ik heb nu een ASSP gecontacteerd, om te vragen of zij de batterij unnen vervangen.
[ Voor 6% gewijzigd door The Great HooD op 07-07-2012 17:46 ]
Nee, ze geven ook aan dat het vooral handig is als een soort back-up schijf. Zeker gezien de lage kwetsbaarheid van de microSD-kaartjes.
* vooghel heeft het project gebackt, en krijgt dit najaar een Nifty MiniDrive Pro
Verwijderd
Ik snap ook wat jij bedoeld, dat dacht ik eerst ook ja, maar ik heb het even met mijn oude laptop aan het zelfde externe scherm vergeleken. en die oude laptop met het zelfde externe scherm die ziet er op dat scherm er een stuk beter uit. (Dus de niet retina Safari op mijn oude laptop!)RnB schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:22:
[...]
Tja, wat is slecht?
Sinds ik mijn rMBP heb, vind ik alle andere (niet-retina) schermen er ook niet uitzien, maar slecht is het niet. Ik snap denk ik wel wat je bedoelt.
Als je straks alleen maar retina-ready apps gaat gebruiken, dan zal het op je Thunderbolt display er inderdaad niet meer uitzien (ivm je retina scherm).
Maar dat komt niet omdat die apps retina-ready zijn, dat komt omdat je retina scherm er zo retegoed uitziet.

Leuke test voor onze nieuwe rMBP... 4k trailer van 'The Hobbit' (link)
Video resolutie van 4096 x 2304. Lijkt me dat de volgende retina generatie iMac of Apple Display wel 100% van de pixels kan laten zien.
Video resolutie van 4096 x 2304. Lijkt me dat de volgende retina generatie iMac of Apple Display wel 100% van de pixels kan laten zien.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik vind het wel duur, $30,- voor alleen de adapter. Er zijn ook mensen die het zelf maken:vooghel schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:19:
Handig back-up schijfje voor als je de SD-kaartsleuf nooit gebruikt: de Nifty MiniDrive. Een houder voor een (apart aan te schaffen) MicroSD kaart, die de sleuf helemaal opvult.
[...]
Ziet er wel strak uit: [afbeelding]
http://www.mydellmini.com.../9496-sd-card-slot-4.html
Mijn MBPr gaat terug naar apple. Heb het vermoeden dat mijn GFX niet in orde is. Constant kernel panics onder verschillende omstandigheden. Met Lion en ML. Groene strepen door het beeld tijdens video playback. Jammer dat ik nu 4 weken moet wachten op een nieuw machine.
Nee, gewoon Safari.Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:19:
Chrome canary erop?
Ook op niet op gehad. En auto graphic switching stond al na de eerste kernel panic uit. Heeft iemand anders last van groene lijnen/strepen door beeld tijdens HD video playback?Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:25:
Ook niet op gehad?
Als je auto graphic switching af zet, nog steeds?
't is er meer dan een (twee namelijk) maar 't zijn wel pentalobe schroeven die je met een normale schroevendraaier niet los krijgt zonder ze te beschadigen.GekkePrutser schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:34:
[...]
Het schijnt volgens iFixit helemaal niet zo moeilijk te zijn, hij zit binnenin met 1 schroefje vast en een connector die je los moet klikken.
Maar verder is 't idd doodsimpel.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Even enkele benchmarks gedraaid op de nieuwe rMBP. Vooral de Disk Benchmark is erg snel.

[ Voor 10% gewijzigd door Zware Unit op 08-07-2012 17:04 . Reden: Xbench toegevoegd ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik weet niet of het al is aangehaald, maar ik heb iets gevonden voor de ''lelijke'' apps op de rMBP. Dus de apps die (nog) niet retina-ready zijn.
Je kan deze namelijk in Low resolution modus draaien, waardoor alles scherp wordt weergegeven:

Low resolution modus

Normale modus
Helemaal vergeten dat screenshots zo godsgruwelijk groot zijn door de scaling...
Je kan deze namelijk in Low resolution modus draaien, waardoor alles scherp wordt weergegeven:

Low resolution modus

Normale modus
Helemaal vergeten dat screenshots zo godsgruwelijk groot zijn door de scaling...
[ Voor 8% gewijzigd door RnB op 08-07-2012 17:06 ]
Ik ga het toch nog maar een keer vragen, want het volgende irriteert mij mateloos.
Momenteel ben ik erg blij met mijn Macbook Pro 15" (late 2011) maar zodra ik flash video's ga afspelen (dank Youtube voor HTML5!), Intensief ga Photoshoppen of een spelletje ga spelen (denk aan Civilisations V of Diablo 3), dan slaat de laptop helemaal op hol.
De fans slaan aan met een RPM tussen de 4-6k(!). Is dit echt normaal?
Momenteel ben ik erg blij met mijn Macbook Pro 15" (late 2011) maar zodra ik flash video's ga afspelen (dank Youtube voor HTML5!), Intensief ga Photoshoppen of een spelletje ga spelen (denk aan Civilisations V of Diablo 3), dan slaat de laptop helemaal op hol.
De fans slaan aan met een RPM tussen de 4-6k(!). Is dit echt normaal?
Ja.TheAshcat schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:01:
Is dit echt normaal?
Zojuist weer een potje Civilisations V gestart, de fans slaan gelijk aan naar 6200RPM, zo kun je toch nooit even fatsoenlijk rustig wat doen. Ik wordt gek van de herrie.
Alle Windows laptops die ik hiervoor heb gehad, werden wel warm, maar nooit zo absurb en nooit met zoveel lawaai.
Het is normaal, maar 't gaat mijns insziens ook sneller met de late 2011 dan de mid 2009 die ik hiervoor had. i7's zullen wel warmer worden...
Een kennis heeft een overigens een Macbook Air (vorige model) en zegt nooit geluidsproblemen te hebben met geluid tijdens het spelen van bijvoorbeeld The Sims 3.CyBeR schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:17:
Het is normaal, maar 't gaat mijns insziens ook sneller met de late 2011 dan de mid 2009 die ik hiervoor had. i7's zullen wel warmer worden...
De air heeft ook een veel tragere cpu en geen discrete graphics. Maakt dat 'ie wat koeler blijft.
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2012 19:56 ]
Mijn vorige MBA (2011) ging helemaal los indien ik Flash filmpjes zat te kijken. Max toeren en hoop gezeur van vriendin ivm de geluidsoverlast...TheAshcat schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:47:
[...]
Heeft een overigens een Macbook Air (vorige model) en zegt nooit geluidsproblemen te hebben met geluid tijdens het spelen van bijvoorbeeld The Sims 3.
Net voor de eerste keer een Kernel Panic gehad... door Google Chrome. Ik dacht dat dat probleem al opgelost was?
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Welke OS draai je? ML heeft nog veel kernel panics in DP3 i.i.g.Conscience NL schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:35:
Net voor de eerste keer een Kernel Panic gehad... door Google Chrome. Ik dacht dat dat probleem al opgelost was?
Lion.superbig91 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:53:
[...]
Welke OS draai je? ML heeft nog veel kernel panics in DP3 i.i.g.
Alleen nog maar in Canary builds toch? Of ook al in beta?Conscience NL schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:35:
Zo te zien de Dev Channel (http://googlechromereleases.blogspot.nl/)GS2K1 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:01:
[...]
Alleen nog maar in Canary builds toch? Of ook al in beta?
En dat was op 28 juni.The Dev channel has been updated to 21.0.1180.15 for Windows, Mac, Linux, and Chrome Frame platforms
This version fixes a small sync problem (Issue: 134715) and contains a fix for Mac hardware with the Intel HD 4000 graphics chip (e.g. the new Macbook Airs), in order to prevent a resource leak which is causing a kernel panic on that hardware. This is a temporary change while we work on fixing the root cause of the issue.
Verwijderd
Betekend dit dat alle webpagina's etc nu ook even lelijk/mooi als "hedendaagse beeldkwaliteit" is, zonder dat ze tot de nieuwe standaard zijn geüpdate?RnB schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:04:
Ik weet niet of het al is aangehaald, maar ik heb iets gevonden voor de ''lelijke'' apps op de rMBP. Dus de apps die (nog) niet retina-ready zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]
Low resolution modus
[afbeelding]
Normale modus
M.a.w. Het Retina scherm heeft geen nadelen meer betreffende de beeldkwaliteit, enkel voordelen als de apps en pagina's zijn geupgrade?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, want websites zien er al fantastisch uit. Beter zelfs dan op een standaard scherm. Althans, in Safari en Chrome Canary.
Maar met de low resolution modus, heb je in feite geen nadelen meer met het retina scherm. Verwacht geen wonderen, want het ziet er nog steeds minder uit dan de retina-ready apps. Maar het is stukken beter dan de normale modus, zoals te zien is.
Maar met de low resolution modus, heb je in feite geen nadelen meer met het retina scherm. Verwacht geen wonderen, want het ziet er nog steeds minder uit dan de retina-ready apps. Maar het is stukken beter dan de normale modus, zoals te zien is.
Dan klopt er iets niet. Want die apps die retina ready zijn, hebben geen verschil op een niet-retina scherm. Als je oude laptop wel goed beeld geeft op je externe scherm, dan is er dus iets mis met of je rMBP of je scherm. Ik zou hier even naar gaan kijken.Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 18:02:
[...]
Ik snap ook wat jij bedoeld, dat dacht ik eerst ook ja, maar ik heb het even met mijn oude laptop aan het zelfde externe scherm vergeleken. en die oude laptop met het zelfde externe scherm die ziet er op dat scherm er een stuk beter uit. (Dus de niet retina Safari op mijn oude laptop!)
Op mijn MacBook Pro (mid 2012) heb ik Coconut Battery geïnstalleerd , en nu heb ik de volgende statistieken:
2012-06-29: 97%
2012-07-01: 97%
2012-07-07: 95%
2012-07-09: 93%
Hoe kan de kwaliteit van mijn accu zo snel teruglopen?
Ik werk zowel aangesloten op het lichtnet als gewoon via de accu, met regelmaat trek ik de accu onder de 20% om hem vervolgens weer helemaal op te laden ...
Help!?
Ik werk zowel aangesloten op het lichtnet als gewoon via de accu, met regelmaat trek ik de accu onder de 20% om hem vervolgens weer helemaal op te laden ...
Help!?
Dat is normaal, Coconut battery is niet zo exact. Als je de accu helemaal leeg trekt (totdat de Macbook uitvalt) en hem vervolgens in 1x helemaal oplaadt zal hij weer een hoger percentage weergeven.smoken schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:01:
Op mijn MacBook Pro (mid 2012) heb ik Coconut Battery geïnstalleerd , en nu heb ik de volgende statistieken:
Help!?
De simpelste oplossing hiervoor is coconutbattery weggooien. En alle andere apps die hetzelfde doen ook.smoken schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:01:
Help!?
;-) als in, niet naar kijken ... gewoon lekker met je MacBook werken?CyBeR schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:18:
[...]
De simpelste oplossing hiervoor is coconutbattery weggooien. En alle andere apps die hetzelfde doen ook.
Precies! Moet je voor de gein eens terug gaan lezen in dit topic (of die van de MBA) hoeveel mensen die app installeren en vervolgens elke keer als er een procentje af gaat helemaal in paniek zijn.smoken schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:20:
[...]
;-) als in, niet naar kijken ... gewoon lekker met je MacBook werken?
Als je accu echt achteruit gaat merk je dat wel aan de gebruiksduur die ineens een uur korter is en niet aan een tooltje dat loopt te pielen in de marge.
Inmiddels in het bezit van een MacBook pro 2012, alleen hoor ik de fan lichtjes in idle of het kan de SSD zijn. Het geluid komt van linksonder het toetsenbord. Istat geeft aan dat de ventilator dan draait op 2000rpm, is dit hoorbaar? Maakt een SSD eigenlijk wel geluid? Over het algemeen is die muisstil.
[ Voor 4% gewijzigd door Untouchablezz20 op 10-07-2012 00:53 ]
SSD's hebben geen bewegende onderdelen. Do the math.
Verwijderd
Dit is normaal,als je helemaal geen fan zou horen,dan mag je je zorgen maken.Maar alle laptops maken in meer of mindere mate geluid....Untouchablezz20 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:52:
Inmiddels in het bezit van een MacBook pro 2012, alleen hoor ik de fan lichtjes in idle of het kan de SSD zijn. Het geluid komt van linksonder het toetsenbord. Istat geeft aan dat de ventilator dan draait op 2000rpm, is dit hoorbaar? Maakt een SSD eigenlijk wel geluid? Over het algemeen is die muisstil.
Dit zal de systeem koeler zijn die je hoort,het zal nog we harder gaan als je je mac volop belast.
En wat ik van mijn mac 13inch merk is dat ie zelfs erg stil is,zekers als ik aan het internetten bent,hoor ik het ding nauwelijks...
En ssd's maken geen geluid,wat degene hier boven al zegt,er zitten geen draaiende onderdelen in een ssd..
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 01:15 ]
Wat valt nou eigenlijk beter aan te raden? Want de Pro is wel robuuster omdat de behuizing een groter oppervlak heeft, maar de Air heeft weer een hogere res en standaard een SSD.
Want ben er niet helemaal uit of ik nu een 2012 air of pro ga nemen.
Want ben er niet helemaal uit of ik nu een 2012 air of pro ga nemen.
Verwijderd
ligt er aan wat je er mee doet lijkt me,de air's hebben een tragere processor,dat ga je zeker wel merken als je zware programma's draait...
edit,de airs gaan ook tot 2,6 met turboboost...zal dan niet zoveel uit maken qua snelheid
edit,de airs gaan ook tot 2,6 met turboboost...zal dan niet zoveel uit maken qua snelheid
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 01:24 ]
Misschien dat ik zo af en toe is photoshop draai maar dat moet die zeker aankunnen? (De Air dan, want de Pro moet dit wel heel goed aankunnen)Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 01:21:
ligt er aan wat je er mee doet lijkt me,de air's hebben een tragere processor,dat ga je zeker wel merken als je zware programma's draait...
Maar even over de bouwkwaliteit, is de Air wel stevig genoeg vergeleken met de Pro?
Verwijderd
als ik de air in de winkels zie,zdan voelen ze toch een stuk fragieler,dus kwetsbaarder bij vervoer.
Vind ik dan persoonlijk..
Alles hangt natuurlijk af hoe en in welke tas je de mac meeneemt.
De Air is absoluut stevig, ik had een Pro 17inch en dat is echt een logge baksteen in vergelijking met deze compacte Air.
Ik zou zelf nooit een Pro meer nemen met de "dikke" behuizing, ofwel alleen de Retina Pro maar die valt buiten mijn budget.
De UltraBook afmetingen zijn fantastisch voor in huis, even de 13 inch Air mee onder de arm naar zolder/naar buiten/naar werk. Kortom heerlijk (licht) formaat.
En de huidige Air is 50% sneller dan mijn mid 2009 17 inch Pro, let goed op dat je echt die rekenkracht nodig hebt want met die nieuwe processoren ontloopt het elkaar niet heel veel. Op Geekbenchmark kan je even kijken welke processor je in gedachten hebt en wat de scores hiervan zijn, dan zie je dat de Retina Pro pas echt heel snel is maar een 13 inch Pro of Air scheelt niet veel.
Ik zou zelf nooit een Pro meer nemen met de "dikke" behuizing, ofwel alleen de Retina Pro maar die valt buiten mijn budget.
De UltraBook afmetingen zijn fantastisch voor in huis, even de 13 inch Air mee onder de arm naar zolder/naar buiten/naar werk. Kortom heerlijk (licht) formaat.
En de huidige Air is 50% sneller dan mijn mid 2009 17 inch Pro, let goed op dat je echt die rekenkracht nodig hebt want met die nieuwe processoren ontloopt het elkaar niet heel veel. Op Geekbenchmark kan je even kijken welke processor je in gedachten hebt en wat de scores hiervan zijn, dan zie je dat de Retina Pro pas echt heel snel is maar een 13 inch Pro of Air scheelt niet veel.
Je vindt het ultradunne ontwerp van de MBA een nadeel? En vooralVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 01:28:
als ik de air in de winkels zie,zdan voelen ze toch een stuk fragieler,dus kwetsbaarder bij vervoer.
Omdat je hem tijdens het vervoeren eens lekker wil laten stuiteren? Wtf
Verwijderd
ik heb zelf ook voor de keuze macbook air vs macbook pro gestaan.
ik heb voor de pro gekozen vanwege het feit dat ik onboard lan wilde en uitbereiden wat makkelijker gaat + de toch wel handige optical drive.
Ik upgrade nu dus ook na SSD en 16Gb werkgeheugen
ik heb voor de pro gekozen vanwege het feit dat ik onboard lan wilde en uitbereiden wat makkelijker gaat + de toch wel handige optical drive.
offtopic:
naar*
naar*
Ik blijf het een erg groot voordeel vinden van de Pro dat je geheugen kunt uitbreiden inderdaad. Voor de SSD zijn voor de Air en de rMBP wel oplossingen te vinden, maar RAM uitbreiden na een jaar of 2, vind ik toch altijd wel een fijne optie.
[ Voor 96% gewijzigd door Smultie op 10-07-2012 10:27 ]
Uitbreiden is idd handig, maar is het t waard? Want je kan een usb 3 schijf kopen en standaard 8gb nemen. Dan heb je wel weer een dunnere laptop..Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:02:
Het lage gewicht heeft volgens mij juist voordelen op dat gebied. Doordat een air weinig weegt, gaat hij ook minder gauw kapot als hij valt.JimmyJoness schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:59:
[...]
Je vindt het ultradunne ontwerp van de MBA een nadeel? En vooral
Omdat je hem tijdens het vervoeren eens lekker wil laten stuiteren? Wtf
Bij de (non-retina) pro komt er dan zo veel gewicht bij kijken dat er vaak wat ernstig verbuigt, met name bij de LAN poort omdat het metaal daar zo dun is. Zelfs als hij in een sleeve zit. En dan krijg je dit:

Ik zeg niet dat het bij een pro altijd fout gaat en een Air altijd goed, maar minder gewicht is minder energie bij een val en dat kan toch een hoop schelen.
Welke app raden jullie aan voor batterychecks? Ik was er ook al achter dat Coconut wat flexibel is in de opgavesCyBeR schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:18:
[...]
De simpelste oplossing hiervoor is coconutbattery weggooien. En alle andere apps die hetzelfde doen ook.
Geen. Gewoon gebruiken en niet neurotisch over doen. Je maakt het alleen maar vervelend voor jezelf als je constant battery health gaat checken.LaptopSmurf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:39:
[...]
Welke app raden jullie aan voor batterychecks? Ik was er ook al achter dat Coconut wat flexibel is in de opgaves
Verwijderd
ik dacht dat er maar maximum 8 GB in kon?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:02:
Zoniet, zou dit ook gaan in een mbp 13" begin 2011?
Dat zijn ze allemaal.. Het enige dat Coconut doet is de chip in de accu uitlezen. Die houdt bij hoeveel lading er in kan en dat kan nog wel eens varieren afhankelijk van temperatuur (en hoeveel hij denkt dat er nog in zat). Dat is gewoon niet zo exact, en zo is het ook niet bedoeld. Het wordt bijgehouden zodat het OS een schatting kan maken van de accuduur bij xx% lading en xxW stroomopname, en dat is toch al een erg ruwe schatting omdat het stroomverbruik zo kan varieren.LaptopSmurf schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:39:
[...]
Ik was er ook al achter dat Coconut wat flexibel is in de opgaves
Het is nooit bedoeld om zenuwachtig naar te zitten staren of er weer een procentje af is, en daarom laat Apple dit ook nergens zien (al kan je het aantal geschatte mAh dacht ik wel in de profiler zien).
Als je hem bijvoorbeeld een maand op de plank laat liggen verdwijnt er ook lading door zelfontlading die de chip niet kan meten, waardoor hij denkt dat er minder lading in de accu kan.
Ik ben het helemaal eens met CyBeR trouwens: Gewoon niet naar kijken.. Apple gebruikt doorgaans uitstekende accu's.
Verwijderd
Ik sta op het punt om een nieuwe Macbook aan te schaffen. Mijn keus is gevallen op de nieuwe Macbook Air 13". Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen over het RAM geheugen, 4gb of 8gb. Ik gebruik de Air puur voor studie en entertainment, waarbij ik geen zware programma's gebruik. Denk hierbij aan iTunes, Safari, Word, Excel, Powerpoint etc. Ik zal er geen zware spellen op spelen, hoogstens een potje Football Manager wanneer dat mogelijk is.
Nu wil ik toch een tijdje vooruit met de laptop. Vier of vijf jaar wil ik makkelijk kunnen halen, want mijn iMac draait na 4 jaar ook nog als een trein. Is de €100 investering waard of is het in mijn geval onzinnig om over te stappen naar 8gb?
Nu wil ik toch een tijdje vooruit met de laptop. Vier of vijf jaar wil ik makkelijk kunnen halen, want mijn iMac draait na 4 jaar ook nog als een trein. Is de €100 investering waard of is het in mijn geval onzinnig om over te stappen naar 8gb?
Als je er 5 jaar mee gaat doen, zou ik zeker voor 8gb gaan.
Alleen al omdat niemand kan voorspellen hoeveel apps als "iTunes, Safari, Word, Excel, Powerpoint etc." over 5 jaar van je RAM vragen.
Alleen al omdat niemand kan voorspellen hoeveel apps als "iTunes, Safari, Word, Excel, Powerpoint etc." over 5 jaar van je RAM vragen.
Mocht je veel gebruik gaan maken van virtualisatie (zoals in mijn geval) kan ik je aanraden om gelijk naar 16GB te gaan.
Ik zie het, ik lees weer eens te snel.Smultie schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:03:
16GB kan niet eens bij een MBA....
Ik heb ook getwijfeld maar toch voor 8gb gekozen.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:48:
Ik sta op het punt om een nieuwe Macbook aan te schaffen. Mijn keus is gevallen op de nieuwe Macbook Air 13". Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen over het RAM geheugen, 4gb of 8gb
Je kan hem nadien niet meer upgraden en voor die 100 euro extra zit je goed voor de toekomst.
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nu toch wel van overtuigd om voor die €100, extra gb te nemen. Vooral het feit dat het later niet meer kan trekt mij over de streep. Ik hoop alleen dat de levering dan niet zoveel tijd in beslag gaat nemen. Ik bestel het dan via MyCom, krijg je toch lekker 3 jaar garantie, waar je bij de Apple Store slechts 1 jaar krijgt.
Jammer dat ze deze modellen niet standaard in het assortiment opnemen. Ik neem aan dat er toch wel veel vraag naar is.
Jammer dat ze deze modellen niet standaard in het assortiment opnemen. Ik neem aan dat er toch wel veel vraag naar is.
Ik werd vandaag door mijn contactpersoon bij Apple After Sales gebeld over een voorstel voor financiële compensatie voor de lange levertijd.
Bij de bestelling van mijn rMBP had ik per ongeluk twee extra Magsafe-adapters aan de order toegevoegd in plaats van één (ik wilde een extra adapter hebben zodat ik geen adapters hoef mee te nemen tussen de locaties waar ik mijn rMBP het meest gebruik). Telefonisch de order laten aanpassen en daarbij meteen mijn beklag gedaan over de lange levertijd. Sindsdien had ik Peggy van de after sales die bovenop mijn order zat, mailtjes stuurde dat ze ging proberen om de levering te versnellen en het ups-tracking nummer werd ook op haar naam gemaild. Ik heb geen idee wat die compensatie gaat inhouden. Ik las wel op het forum van MacRumors dat sommigen een gratis Magic Trackpad hebben weten te bietsen voor het lange wachten.
Bij de bestelling van mijn rMBP had ik per ongeluk twee extra Magsafe-adapters aan de order toegevoegd in plaats van één (ik wilde een extra adapter hebben zodat ik geen adapters hoef mee te nemen tussen de locaties waar ik mijn rMBP het meest gebruik). Telefonisch de order laten aanpassen en daarbij meteen mijn beklag gedaan over de lange levertijd. Sindsdien had ik Peggy van de after sales die bovenop mijn order zat, mailtjes stuurde dat ze ging proberen om de levering te versnellen en het ups-tracking nummer werd ook op haar naam gemaild. Ik heb geen idee wat die compensatie gaat inhouden. Ik las wel op het forum van MacRumors dat sommigen een gratis Magic Trackpad hebben weten te bietsen voor het lange wachten.
3 Jaar, waarvan het nodige in het 3e jaar niet gedekt wordt (waaronder de accu en alle accessoires). Je hebt sowieso al 2 jaar volledig, dus zoveel stelt die 3 jaar niet voor.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:18:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nu toch wel van overtuigd om voor die €100, extra gb te nemen. Vooral het feit dat het later niet meer kan trekt mij over de streep. Ik hoop alleen dat de levering dan niet zoveel tijd in beslag gaat nemen. Ik bestel het dan via MyCom, krijg je toch lekker 3 jaar garantie, waar je bij de Apple Store slechts 1 jaar krijgt.
Ik zou korting op een AppleTV proberen te regelen, die trackpads zijn leuk, maar ik kon er niet aan wennen.Femme schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:22:
Ik werd vandaag door mijn contactpersoon bij Apple After Sales gebeld over een voorstel voor financiële compensatie voor de lange levertijd.
Hier staat wat
Ligt eraan hoe je gebruikt wilt maken van je rMBP. Ik vind de trackpad veel beter en fijner werken dan een gewone muis. Ik gebruik de ingebouwde trackpad altijd als ik mijn MBP niet aan een externe monitor heb hangen (dan is die ingeklapt namelijk).
Net ML GM geïnstalleerd, maar kan qua performance geen verschil herkennen met DP4. Erg jammer, mijn rMBP is nog niet bruikbaar als werkmachine op deze manier.
Ze willen geld terugstorten, ik heb geen idee om wat voor een bedrag het gaat.Flappiewappie schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:52:
[...]
Ik zou korting op een AppleTV proberen te regelen, die trackpads zijn leuk, maar ik kon er niet aan wennen.
Apple TV heb ik er al twee van, Magic Trackpads zelfs drie
De trackpad vind ik handig voor scrollen en multi touch gestures, de muis gebruik ik voor precisiewerk. Ik heb nu zo'n Magic Wand om bluetooth-toetsenbordje en trackpad naast elkaar te kunnen plaatsen, ziet er mooi uit en werkt fijn:

Verwijderd
weer iets voor op mijn wensenlijstjeFemme schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:45:
[...]
Ze willen geld terugstorten, ik heb geen idee om wat voor een bedrag het gaat.
Apple TV heb ik er al twee van, Magic Trackpads zelfs drie.
De trackpad vind ik handig voor scrollen en multi touch gestures, de muis gebruik ik voor precisiewerk. Ik heb nu zo'n Magic Wand om bluetooth-toetsenbordje en trackpad naast elkaar te kunnen plaatsen, ziet er mooi uit en werkt fijn:
[afbeelding]
gruwel de gruwel, is die mbp van jou?GekkePrutser schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:15:
[...]
Het lage gewicht heeft volgens mij juist voordelen op dat gebied. Doordat een air weinig weegt, gaat hij ook minder gauw kapot als hij valt.
Bij de (non-retina) pro komt er dan zo veel gewicht bij kijken dat er vaak wat ernstig verbuigt, met name bij de LAN poort omdat het metaal daar zo dun is. Zelfs als hij in een sleeve zit. En dan krijg je dit:
[afbeelding]
Ik zeg niet dat het bij een pro altijd fout gaat en een Air altijd goed, maar minder gewicht is minder energie bij een val en dat kan toch een hoop schelen.
Hoe weet je nu echt of de rMBP echt slaapt? Ben beetje bang dat hij warm gaat worden in een tas als ik 'm vervoer. Dat lampje op de MB was wel handig...
Ik heb hibernate net verwijderd en scheelt idd hdd ruimte :-). Heb nu nog zo'n 80 gig vrij. (en dat is incl. win 7 vm en 40gb mp3's). Toch jammer 256gb iets meer ruimte was niet verkeerd geweest. Maar ja.
Wil straks even kijken naar een leuke sleeve, verwacht dat ze er wel een paar op voorraad hebben bij Apple store op 't Leidseplein.
Ondertussen parallels aan de praat met een win7 vm (overgezet met wat moeite vanuit virtualbox). Werkt echt prachtig in coherence mode. Je hebt amper door dat er windows op de achtergrond draait.
Bevalt verder goed, lekker rap! (2.3 16gb).
Iemand hier nog antwoord op:
Ik heb hibernate net verwijderd en scheelt idd hdd ruimte :-). Heb nu nog zo'n 80 gig vrij. (en dat is incl. win 7 vm en 40gb mp3's). Toch jammer 256gb iets meer ruimte was niet verkeerd geweest. Maar ja.
Wil straks even kijken naar een leuke sleeve, verwacht dat ze er wel een paar op voorraad hebben bij Apple store op 't Leidseplein.
Ondertussen parallels aan de praat met een win7 vm (overgezet met wat moeite vanuit virtualbox). Werkt echt prachtig in coherence mode. Je hebt amper door dat er windows op de achtergrond draait.
Bevalt verder goed, lekker rap! (2.3 16gb).
Iemand hier nog antwoord op:
WTM schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:59:
Zitten er trouwens citrix gebruikers die succesvol een osx map kunnen drivemappen als ze op hun mac via citrix verbinding maken met een windows omgeving?
Verwijderd
Voor een ieder die last heeft van een tegenvallende accuduur van je rMBP, heeft OMT dit net verteld:
http://www.onemorething.n...-manier-om-m-te-verhelpen
http://www.onemorething.n...-manier-om-m-te-verhelpen
Lan doe ik met een adapter als er geen wifi is maar ik kan me voorstellen dat je bij veel dataverkeer op een LAN wil hangen. Echter de optische drive... dat ding gebruik ik al jaren niet meer. Waarvoor gebruik je dat vandaag de dag nog?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:02:
Waar ik net achter kom: ik probeer mijn t-mobile internet dongle (huawei spul t-mobile gelabeld) en die werkt niet op mijn rMBP ! Hij detecteert hem ook niet als ik hem in de usbpoort doe. Op mijn oude macbook (early 2008) werkt deze prima. Zowel de mb als rMBP draaien lion, meest recente update. Waarom werkt de dongle wel op de macbook en niet rMBP ? Hardware issue in usb poort? (beide usb poorten for that matter) daar werkt hij niet op.
/edit:
wat ook gek is: als USB stick werkt de dongle ook niet (er kan een microsd kaartje in.) Op oude macbook lees hij dat prima. rMBP dus niet!! Er knippert overigens wel een lampje op de t-mobile stick met / zonder microsd erin. Maar tmobile software zegt apparaat niet gevonden. Ook staat hij niet onder de apparaten opgesomd in finder.
Post 'm hier omdat ik dit meer een hw (hopelijk sw) issue met de rMBP is.
/edit:
wat ook gek is: als USB stick werkt de dongle ook niet (er kan een microsd kaartje in.) Op oude macbook lees hij dat prima. rMBP dus niet!! Er knippert overigens wel een lampje op de t-mobile stick met / zonder microsd erin. Maar tmobile software zegt apparaat niet gevonden. Ook staat hij niet onder de apparaten opgesomd in finder.
Post 'm hier omdat ik dit meer een hw (hopelijk sw) issue met de rMBP is.
[ Voor 32% gewijzigd door WTM op 11-07-2012 22:53 ]
FF het geheugen uitgebreid.
Omdat het kan

Nu kan ik wat meer virtual machines tegelijkertijd draaien
Omdat het kan

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Welk geheugen heb je waar gekocht?Tylen schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:00:
Omdat het kan
[afbeelding]
Ik zit er ook over te denken 16GB in mijn 13"MacBook pro 2012 te stoppen...
Deze: pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9smoken schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:10:
[...]
Welk geheugen heb je waar gekocht?
Ik zit er ook over te denken 16GB in mijn 13"MacBook pro 2012 te stoppen...
Verwijderd
van de week het zelfde gedaan in mijn macbook 13 late 2011Tylen schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:00:
Omdat het kan
[afbeelding]
Gelukkig niet
De Thunderbolt gigabit ethernet adapter is even goed als een ingebouwde adapter, dus daar hoef je het niet voor te latenJpjedi schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:56:
[...]Lan doe ik met een adapter als er geen wifi is maar ik kan me voorstellen dat je bij veel dataverkeer op een LAN wil hangen.
Een sleeve beschermt ook alleen tegen krassen, niet tegen vervormingen. Daar zou je eerder een case voor moeten hebben.
Of gewoon je laptop niet op de grond laten donderen natuurlijk
Of gewoon je laptop niet op de grond laten donderen natuurlijk
Die had ik er al inVerwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:30:
[...]
van de week het zelfde gedaan in mijn macbook 13 late 2011en een SSD
Wel zojuist een optibay en externe behuizing voor de DVD speler gekocht. Kom ruimte te kort
Denk eraan om een tweede SSD erin te zetten en dan RAID 0 te doen.
Zo, besteld. 
15" MacBook Pro Retina
2,3-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,3 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB flash-opslag
15" MacBook Pro Retina
2,3-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,3 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB flash-opslag
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik werk nu 2 dagen op mijn Macbook Pro Retina maar begin mij steeds meer te ergeren aan de UI Lag en soms (zeer) trage input van het toetsenbord... Had meer verwacht van Apple
(Draai trouwens al ML GM)
Hier ook. Op m'n Thunderbolt Display is er niks aan de hand, maar met retinaresoluties is er niet mee te werken. Ik heb de indruk dat veel software moet worden herschreven.superbig91 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:06:
Ik werk nu 2 dagen op mijn Macbook Pro Retina maar begin mij steeds meer te ergeren aan de UI Lag en soms (zeer) trage input van het toetsenbord... Had meer verwacht van Apple(Draai trouwens al ML GM)
Ik dacht dat Safari al geoptimaliseerd was? Tweakers doet het dan wel weer goed maar Facebook is gewoon niet te bekijken zo erg stottert het. Ook The Verge is een ramp.Interfico schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:08:
[...]
Hier ook. Op m'n Thunderbolt Display is er niks aan de hand, maar met retinaresoluties is er niet mee te werken. Ik heb de indruk dat veel software moet worden herschreven.
Ik denk dat het aan het rederen van de images ligt... Misschien eens kijken als het switches naar de nvidea gaat helpen.
Edit: nee dus