Ik weet niet of de traagheid van Safari te maken heeft met de RMBP. Ik werk zelf op een iMac van medio 2011 met Lion en Safari 6 beta. Die is gewoon alles behalve stabiel te noemen. Ik verdenk zelf de Flash plugin icm Safari 6. Zware banners laten m'n systeem ook zwaar aanvoelen.
Na een restart (of eerlijk gezegd een kernel panic) werkt alles een stuk soepeler...
Safari 6 werkt eigenlijk heel erg prima op de rMBP. Het zijn vooral third-party apps die zogenaamd gereed zijn voor retina die erg traag zijn. Als programmeur is het onmogelijk om een editor te vinden die nog snel is.
Is xCode ook niet snel? Ik heb hem laatst geprobeerd op mijn 24" scherm in retina mode (met ongeveer 10 regels code in het beeldInterfico schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:46:
Safari 6 werkt eigenlijk heel erg prima op de rMBP. Het zijn vooral third-party apps die zogenaamd gereed zijn voor retina die erg traag zijn. Als programmeur is het onmogelijk om een editor te vinden die nog snel is.

Hoe gebruik jij een app in retina mode op een (normaal) 24'' scherm?
My, my, my... wat een fantastisch scherm is dit toch. Heb mn retina pas sinds vanmiddag, maar ik had werkelijk niet gedacht dat het zo'n groot verschil zou zijn. Tegelijkertijd is de UI lag af en toe best wel hinderlijk. Hopelijk wordt dat een stuk verbeterd met ML.
Vind wel (gelukkig) dat de verhalen van waardeloos uitziende non-retina apps en websites erg meevallen, iig op de 'like 1920x1200' setting. Je kunt zien dat bv Word niet zo snoeistrak is als Safari, maar niet zo dat het niet bruikbaar is.
Vind wel (gelukkig) dat de verhalen van waardeloos uitziende non-retina apps en websites erg meevallen, iig op de 'like 1920x1200' setting. Je kunt zien dat bv Word niet zo snoeistrak is als Safari, maar niet zo dat het niet bruikbaar is.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Vandaag ook m'n rMBP mogen ontvangen en de term "Holy shit" is hier wel een paar keer gevallen. Lekker dun ding, dat valt gelijk op. En dan het scherm, daar is natuurlijk veel over geschreven en gereviewd. Toch moet je het zelf zien om het te geloven, wat is dat heerlijk scherp! En niet-retina programma's zijn wel minder van kwaliteit maar inderdaad niet onwerkbaar, dus die horrorverhalen vallen me ook mee. En het aanpassen van de resolutie is ook zeer relaxed, zelfs op 1920x1200 is ziet alles er nog zeer strak uit. Wat ook opvalt is het gebrek aan geluid als je wat aan het surfen bent, wat een verademing vergeleken bij m'n 2008 MBP!
Ja, dit gaat een heerlijke werkmachine worden
Ja, dit gaat een heerlijke werkmachine worden
Blijft gaaf speelgoed die rMBP. Blijf smilen achter dat ding!! Echt snel en scherm ook relaxed.
Dongle van Tmobile niet aan de praat gekregen helaas, ook niet met hulp van Genius. Dongle van vodafone werkte wel prima dus die maar geinstalled. Hopelijk blijft dat werken onder ML straks :-). Ben wel nieuwsgierig naar ML. Vind dat geklaag over lag best overdreven, met browsen. Maar ja dat ben ik. Maar kom ook van een macbook early 2008 dus dit is mega verandering.
Dongle van Tmobile niet aan de praat gekregen helaas, ook niet met hulp van Genius. Dongle van vodafone werkte wel prima dus die maar geinstalled. Hopelijk blijft dat werken onder ML straks :-). Ben wel nieuwsgierig naar ML. Vind dat geklaag over lag best overdreven, met browsen. Maar ja dat ben ik. Maar kom ook van een macbook early 2008 dus dit is mega verandering.
De Retina (of liever HiDPI) modes kan je aanzetten met de Quartz Debug tool, die je op de Apple Developer site kan vinden onder Graphics Tools. Maar er zal ook wel gewoon een shell commando voor zijn hoor, net als met de oude ScalingFactor die er onder Snow Leopard nog in zat.RnB schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:25:
Hoe gebruik jij een app in retina mode op een (normaal) 24'' scherm?
Dan kan je Retina modes kiezen, ik heb zelf een Full HD scherm op mijn Mac Mini (1920x1080) en de 'retina' versie daarvan is 960x540.
Uiteraard is alles dan megagroot (vandaar die 10 regels waar ik het er over had) maar het geeft wel een indruk hoe goed de het oplossend vermogen is van de retina schermen en welke apps wel/niet zijn aangepast zie je dan ook meteen. Bij Mail zijn er onder Lion nog een aantal icoontjes niet aangepast (al leveren ze op de rMBP wellicht een versie mee waarbij dat is opgelost).
Oh ja, als je een iPad 3 hebt kan je het ook met AirDisplay doen, en dan heb je natuurlijk wel een echte retina resolutie. Dat heb ik ook wel eens geprobeerd voor de lol, alleen ik stoorde me een beetje aan de jpeg-artifacts die je daarmee hebt.
Ah oké, ik wist niet dat dat kon. En inderdaad, nu snap ik je 10 regels code. Thanks voor de info!
Nou, zojuist de U2711 , een mini Display port naar Display port kabel én 16GB DDR3 geheugen besteld.
SSD had ik al in mijn MacBook Pro gezet dus nu ben ik redelijk klaar met upgraden ;-)
SSD had ik al in mijn MacBook Pro gezet dus nu ben ik redelijk klaar met upgraden ;-)
Vraagje over migratie-assistent:
als ik alles overzet vanaf mijn oude macbook naar mijn nieuwe rMBP. Hoe gaat migratie-assistent om met programma's die reeds zijn geïnstalleerd op de rMBP? Als voorbeeld alle ilife programma's. Ik heb ilife 09 op mijn oude macbook staan maar op de rMBP staat als het goed is ilife 11 geïnstalleerd. Blijft alleen ilife 11 staan of wordt deze versie vervangen door de oude versie (09)?
als ik alles overzet vanaf mijn oude macbook naar mijn nieuwe rMBP. Hoe gaat migratie-assistent om met programma's die reeds zijn geïnstalleerd op de rMBP? Als voorbeeld alle ilife programma's. Ik heb ilife 09 op mijn oude macbook staan maar op de rMBP staat als het goed is ilife 11 geïnstalleerd. Blijft alleen ilife 11 staan of wordt deze versie vervangen door de oude versie (09)?
De migratie assistent copieert alleen bestanden die nieuwer zijn, dus de nieuwste versie van een programma blijft behouden.
Computer specs
Ben verdrietig. Net gezien dat er een luie pixel zit in mijn rMBP. Je ziet 'm eigenlijk alleen op zwart beeld maar nu ik eenmaal weet dat hij er zit, zie ik alleen maar dat.
Ik hoop wel dat ik mag wachten op een nieuwe voor ik deze terug moet geven. Gekocht bij Apple online store maar ga vanmiddag naar de Genius bar hier in Amsterdam.
Ik hoop wel dat ik mag wachten op een nieuwe voor ik deze terug moet geven. Gekocht bij Apple online store maar ga vanmiddag naar de Genius bar hier in Amsterdam.
Je mag die houden tot de nieuwe er is. Op een ander forum had iemand een gaatje in zijn speakers dat niet goed was doorgedrukt. Hij kreeg een nieuwe rMBP opgestuurd en mocht tot die tijd zijn huidige gewoon houden.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat is goed om te weten. Gedachte 'm te moeten missen doet pijn ;-).
Ook met luie pixel is 't een moord machine. Erg snel. Eigenlijk helemaal geen vertraging, als je ziet hoe rap een VM met win7 met daarin een citrix omgeving aangeroepen gaat, das eigenlijk belachelijk :-). (terwijl je op de osx kant nog diverse dingen open hebt staan).
Ook met luie pixel is 't een moord machine. Erg snel. Eigenlijk helemaal geen vertraging, als je ziet hoe rap een VM met win7 met daarin een citrix omgeving aangeroepen gaat, das eigenlijk belachelijk :-). (terwijl je op de osx kant nog diverse dingen open hebt staan).
Is er iemand die fanatiek gamed op de rMBP? Via Bootcamp ofcourse! Welke games doe je dan? BF3?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
net nieuwe rmbp gehaald met 10%
korting
deze heeft voor zover ik kan zien geen ghosting. lijkt dus mee te vallen.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Mmmm dat doe je snel.... Ik heb 'm Vrijdag besteld en heb een levertijd van 3 a 4 week. En waarvan die 10% korting?xoror schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:58:
net nieuwe rmbp gehaald met 10%korting
Krijg je voor 1 pixel een compleet nieuwe MBP? Moet de mijne nog krijgen maar weet nog wel met mijn Acer toen. Ik had een constant blauwe pixel maar kon hoog en laag springen, ze deden er niks aan. Ik moest er minimaal 3 hebben staat me nog iets van bij voordat ze actie ondernamen.WTM schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:35:
Ben verdrietig. Net gezien dat er een luie pixel zit in mijn rMBP. Je ziet 'm eigenlijk alleen op zwart beeld maar nu ik eenmaal weet dat hij er zit, zie ik alleen maar dat.
[ Voor 51% gewijzigd door Flamingo BB op 14-07-2012 15:59 ]
Over een weekje mijn Macbook Pro Retina met 2.6Ghz 512GB SSD en 16GB RAM maar eens bestellen, dit alles met 12% koring en 80 euro iTunes gift card. Geen al te gekke deal zo
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Fanatiek wil ik het niet noemen, maar ik game regelmatig op de mijne. Gewoon in OS X Lion.Rivanov schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:37:
Is er iemand die fanatiek gamed op de rMBP? Via Bootcamp ofcourse! Welke games doe je dan? BF3?
Spellen als Deus Ex Human Revolution, Dirt 3, CoD MW, maar ook Unreal Tournament 2004, GTA SA en VC speel ik dagelijks. De eerste 2 zijn het intensiefst wegens de grafische schoonheid, maar die spelen heerlijk weg op de rMBP.
Ik speel alles op 1680x1050 met settings op het hoogst en dat verloopt vloeiend. Geen stotteringen, maar een mooie, hoge en vloeiende FPS. Een paar ondersteunen de 2880x1800 resolutie en ook op die resolutie is het speelbaar, maar ik merk op grafisch gebied geen verbetering, echter wel kleine stotteringen zo nu en dan.
Bij Apple Store geweest. Daar gaven ze aan dat ik het via apple online moest laten omruilen. Maandagochtend dus bellen. Omdat hij binnen de 14 dagen zit mag je 'm direct terugsturen of ruilen.
gewoon in de winkel kopen. hij was gewoon op voorraad: http://www.iamstore.nl/ in utrecht.Daarisdie schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:55:
Mmmm dat doe je snel.... Ik heb 'm Vrijdag besteld en heb een levertijd van 3 a 4 week. En waarvan die 10% korting?
Ze zijn tot 21.00 open alleen weet ik niet meer of de retinas er nog zijn, ze gingen erg hard.
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 14-07-2012 18:59 ]
Op macrumours lees ik dat er een aantal mensen zijn die klagen dat een bepaald type panel een gele tint heeft bij de nieuwe MacBook Pro retina.
Zijn er hier mensen die dat ook hebben?
Zijn er hier mensen die dat ook hebben?
Ik ben tot nu prima gevreden met de prestaties van mijn rMBP. Hij voelt zeker zo snel aan als een quad-core 2,4GHz Mac Pro. Meestal is hij ook stiller. Als hij aan mijn twee 30 inch ACD's hangt heb ik alleen wel last van een haperende muiscursor. Dit gebeurt ongeveer om de vijf seconden. Het fenomeen komt niet voor als de rMBP alleen zij eigen scherm of eigen scherm + 27 inch led cinema display of 27 inch + 23 inch moet aandrijven. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? De muiscursor hapert zelfs als na er na een restart nog geen applicaties zijn gestart.
Hahaha die Femme. Als of er nog veel meer mensen hier zijn met zo'n config.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb hem aan twee Thunderbolt Displays hangen maar kan het probleem niet nabootsen. Ik draai nu ML GM.Femme schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:45:
Ik ben tot nu prima gevreden met de prestaties van mijn rMBP. Hij voelt zeker zo snel aan als een quad-core 2,4GHz Mac Pro. Meestal is hij ook stiller. Als hij aan mijn twee 30 inch ACD's hangt heb ik alleen wel last van een haperende muiscursor. Dit gebeurt ongeveer om de vijf seconden. Het fenomeen komt niet voor als de rMBP alleen zij eigen scherm of eigen scherm + 27 inch led cinema display of 27 inch + 23 inch moet aandrijven. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? De muiscursor hapert zelfs als na er na een restart nog geen applicaties zijn gestart.
Hoe lossen jullie het ontbreken van een kensington lock op?
Heb ik opgelost met een Griffin TechSafe cable lock.
Computer specs
rMBP + 2x 30" ACD is dan ook wel een enorme berg pixels. Daar zal de GPU het toch betrekkelijk zwaar mee hebben. Ik betwijfel of de 650M echt gemaakt is voor het aansturen van 8,6 miljoen pixelsFemme schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:45:
Launching containers into space
Zou je hier is een aantal foto's van kan maken hoe dat er uit zit met je Macbook Pro Retina?afterburn schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:46:
Heb ik opgelost met een Griffin TechSafe cable lock.
Het lijkt erop dat ze niet meer te koop zijn op de site van Griffin.
Whieee schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:44:
[...]
rMBP + 2x 30" ACD is dan ook wel een enorme berg pixels. Daar zal de GPU het toch betrekkelijk zwaar mee hebben. Ik betwijfel of de 650M echt gemaakt is voor het aansturen van 8,6 miljoen pixelsOok is de driver onder Lion daar nog niet voor geoptimaliseerd. Heb je ML al kunnen testen?
Een TB Display heeft evenveel pixels als een ACD 30", toch? Mogelijk zit het probleem dan in het verschil in interface tussen de rMBP en het scherm ofwel in het feit dat Lion mogelijk niet geoptimaliseerd is om zoveel pixels aan te sturen.Interfico schreef op zondag 15 juli 2012 @ 07:54:
[...]
Ik heb hem aan twee Thunderbolt Displays hangen maar kan het probleem niet nabootsen. Ik draai nu ML GM.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Vraag voor de mensen die een rMBP hebben besteld met 16Gb ram.
Waar hebben jullie 16Gb ram voor nodig? Zijn dit zware programma's die jullie gebruiken voor (professionele) videobewerkingen of andere programma's?
Ik heb een rMBP besteld met 8Gb ram maar zie veel mensen die een 16Gb ram versie hebben besteld. Begin mezelf af te vragen of ik er niet beter aan doe om 16Gb te bestellen.
Aan mijn gebruik ligt het voorlopig niet. Ik gebruik mijn macbook voor numbers / excel / itunes / iphoto en internet (incl downloaden).
Heel veel intensiever wordt het niet. Misschien ooit nog eens windows, wat ik nu via bootcamp gebruik, op een vm programma draaien.....
Zou graag jullie ervaring vernemen aangezien ik m nu nog kan annuleren en een nieuwe kan bestellen.
Waar hebben jullie 16Gb ram voor nodig? Zijn dit zware programma's die jullie gebruiken voor (professionele) videobewerkingen of andere programma's?
Ik heb een rMBP besteld met 8Gb ram maar zie veel mensen die een 16Gb ram versie hebben besteld. Begin mezelf af te vragen of ik er niet beter aan doe om 16Gb te bestellen.
Aan mijn gebruik ligt het voorlopig niet. Ik gebruik mijn macbook voor numbers / excel / itunes / iphoto en internet (incl downloaden).
Heel veel intensiever wordt het niet. Misschien ooit nog eens windows, wat ik nu via bootcamp gebruik, op een vm programma draaien.....
Zou graag jullie ervaring vernemen aangezien ik m nu nog kan annuleren en een nieuwe kan bestellen.
Ik heb me diezelfde vraag ook gesteld en me er enige tijd druk om gemaakt. Nu ik de 8GB iets minder dan een week in bezit heb ben ik blij dat ik niet gecancelled heb. De 8GB is op dit moment meer dan ruim voldoende, en ik verwacht dat het de komende tijd ook voldoende blijft. Enige wat ik me kan bedenken is dat Windows met 4GB ram in een VM op een gegeven moment wat minder werkt maar dan zou je jezelf moeten afvragen of je dat het extra geld waard vind.Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:43:
Ik werk veel met Photoshop en Premiere Pro. Een poster maken in Photoshop gebruikt al 5GB ram, of een 1080P video in Premiere Pro. Het zou nog meer zijn maar zit dan al aan de limiet (heb nu zelf 8GB). En daarnaast ook nog Windows virtueel draaien en andere apps... Het is gewoon per persoon verschillend, maar ik merk dat ik vaak tegen de 8GB limiet kom, vandaar bestel ik nu gelijk de 16GB versieErik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:43:
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Ik heb ook de 16GB versie besteld... En eigenlijk puur en alleen omdat je het later niet meer aan kunt passen. Of ik het nodig heb zie ik dan wel weer
.
Ja daar zat ik ook aan te denken. Maar aan de andere kant, als ik over 3 jaar toch 16Gb ram nodig heb dan koop ik dan wel weer een nieuwe.....Daarisdie schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:33:
Ik heb ook de 16GB versie besteld... En eigenlijk puur en alleen omdat je het later niet meer aan kunt passen. Of ik het nodig heb zie ik dan wel weer.
Je geeft dus al zelf antwoord op je eigen vraagErik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:36:
[...]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Maar aan de andere kant, als ik over 3 jaar toch 16Gb ram nodig heb dan koop ik dan wel weer een nieuwe.....
En als je over een half jaar 16Gb ram nodig hebt..?Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:36:
[...]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Maar aan de andere kant, als ik over 3 jaar toch 16Gb ram nodig heb dan koop ik dan wel weer een nieuwe.....
Tja, dat probeer ik te voorkomen door jullie ervaringen te vragen. Ik kan het me haast niet voorstellen dat ik eerder dan over een paar jaar 16Gb ram nodig heb. Heb nu een macbook met 4Gb ram en hiervan gebruik ik max 3,5Gb....ASNNetworks schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:11:
[...]
En als je over een half jaar 16Gb ram nodig hebt..?![]()
Mijn gebruik zal niet significant anders zijn op de rMBP. Denk dat 8Gb ram voorlopig toereikend is.
Ik heb de rMBP ook besteld met 16GB! ram. Een belangrijke reden is omdat het dus niet meer te upgraden is. Ik heb nu niet direct een doel er voor, al kan je eigenlijk nooit genoeg hebben toch?Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:43:
...
offtopic:
Nu nog ff geduld... op 4 juli besteld, 3 a 4 weken lijkt vooraf zo kort
Nu nog ff geduld... op 4 juli besteld, 3 a 4 weken lijkt vooraf zo kort
Ik ga tzt zeker ook voor 16GB (mits dit in de 13" retina ook kan als die er komt). Ik gebruik regelmatig VMs en hoewel ik nu prima af zou kunnen met 8GB weet ik niet of dat over een jaar nog zo is (want guest-OS'en stijgen natuurlijk ook in geheugengebruik).
Verder vind ik de prijs best schappelijk, die 200 euro. Ik heb pas mijn Mac Mini ook uitgebreid naar 16GB en dat kostte me 100 euro voor het allergoedkoopste geheugen dat ik kon vinden. Dus het is dan nog 'maar' 2x zo duur
Voor dat geld moet de machine dan ook uit China komen ipv Europa. Je kan ook zo denken: Je betaalt minder dan 10% extra voor een verdubbeling van je geheugen.
Vergelijk dat met de 8GB upgrade van de Air bijvoorbeeld die je zelf voor een euro of 30 zou kunnen doen als er so-dimmetjes in zouden passen.
Het voordeel dat Apple heeft is dat ze hun geheugen upgrades niet goedkoper maken als de prijzen zakken dus over een half jaar verdienen ze er veel meer aan dan ze nu doen (net zoals met de rest van de hardware die er in zit natuurlijk).
Verder vind ik de prijs best schappelijk, die 200 euro. Ik heb pas mijn Mac Mini ook uitgebreid naar 16GB en dat kostte me 100 euro voor het allergoedkoopste geheugen dat ik kon vinden. Dus het is dan nog 'maar' 2x zo duur
Vergelijk dat met de 8GB upgrade van de Air bijvoorbeeld die je zelf voor een euro of 30 zou kunnen doen als er so-dimmetjes in zouden passen.
Het voordeel dat Apple heeft is dat ze hun geheugen upgrades niet goedkoper maken als de prijzen zakken dus over een half jaar verdienen ze er veel meer aan dan ze nu doen (net zoals met de rest van de hardware die er in zit natuurlijk).
[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 15-07-2012 17:35 ]
Maar als je 16Gb ram hebt, dan merk je toch pas verschil t.o.v. 8Gb ram op het moment dat je meer dan 8Gb ram gebruikt?
M.a.w. zolang je bijvoorbeeld maximaal aan 5Gb ram zit, dan is een rMBP met 8Gb ram toch net zo snel als een rMBP met 16Gb ram?
M.a.w. zolang je bijvoorbeeld maximaal aan 5Gb ram zit, dan is een rMBP met 8Gb ram toch net zo snel als een rMBP met 16Gb ram?
Ja dat is inderdaad zo, je zal het in snelheid niet meteen merken als je er niet veel mee doet dat het gebruikt.Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:35:
Maar als je 16Gb ram hebt, dan merk je toch pas verschil t.o.v. 8Gb ram op het moment dat je meer dan 8Gb ram gebruikt?
Al moet ik wel zeggen dat OS X extra geheugen zoveel mogelijk als cache gebruikt als dat mogelijk is, vandaar dat je Inactive vrij snel oploopt als je er extra geheugen in stopt. Aan de andere kant kan het met weinig geheugen ook efficient werken, op mijn oude 2GB MacBook Air was het ook nog goed werkbaar.
Maar inderdaad, op dit moment zit ik met mijn 16GB Mac Mini ook aan de 11GB echt vrij en op dit moment heb ik dus helemaal niets aan die upgrade van 8 naar 16GB.
Maar als ik de VM van mijn werk laptop en de OS X VM die ik af en toe nog voor Rosetta gebruik tegelijk draai dan kom ik absoluut boven de 8GB uit.
Het verschil is dat je meer programma's tegelijk open kan hebben. Sommige programma's of bewerkingen pakken al het geheugen dat ze kunnen, daar zou je het ook kunnen merken (denk aan een conversie bij video bewerking). De 8GB variant zal ook een prima machine zijn.Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:35:
Ik gebruik nu bootcamp om windows te draaien. Moet zeggen dat ik windows nog maar zeer beperkt gebruik.vistu schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:45:
[...]
Ik heb me diezelfde vraag ook gesteld en me er enige tijd druk om gemaakt. Nu ik de 8GB iets minder dan een week in bezit heb ben ik blij dat ik niet gecancelled heb. De 8GB is op dit moment meer dan ruim voldoende, en ik verwacht dat het de komende tijd ook voldoende blijft. Enige wat ik me kan bedenken is dat Windows met 4GB ram in een VM op een gegeven moment wat minder werkt maar dan zou je jezelf moeten afvragen of je dat het extra geld waard vind.
Tja, hetzelfde hier. Dat deed me dan ook besluiten die 200 eu op zak te houden (of nja, aan iets anders uit te geven).Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:50:
[...]
Ik gebruik nu bootcamp om windows te draaien. Moet zeggen dat ik windows nog maar zeer beperkt gebruik.
Heb ook de 16GB uitvoering besteld. The more the better. En futureproof aangezien het niet uit te breiden is.
Je hebt helemaal gelijk dat meer ook beter is. Ik denk alleen dat ik het niet nodig heb. Zit op dit moment tussen de 2,5 en 3 Gb ram wat ik gebruik. Volgens mij ga ik het prima redden met 8Gb ram. Heb geen zeer zware programma's die ik draai dus dat moet wel goedkomen.Rivanov schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:11:
Heb ook de 16GB uitvoering besteld. The more the better. En futureproof aangezien het niet uit te breiden is.
Bedankt voor jullie input.
Ik wacht liever tot de final van ML uit is wat als het goed is niet langer meer dan twee weken gaat duren. Hopelijk lost dat het probleem op. De rMBP heeft weinig moeite met de twee 30 inch schermen behalve dat er dus om de vijf seconden een hapering is. Als ik cirkeltjes draai met bijv. een browserwindow gaat dat een aantl seinden prima totdat er even een hapering is. Dat herhaalt zich ongeveer om de vijf seconden. Dit moet gewoon een software issue zijn.Whieee schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:44:
[...]
rMBP + 2x 30" ACD is dan ook wel een enorme berg pixels. Daar zal de GPU het toch betrekkelijk zwaar mee hebben. Ik betwijfel of de 650M echt gemaakt is voor het aansturen van 8,6 miljoen pixelsOok is de driver onder Lion daar nog niet voor geoptimaliseerd. Heb je ML al kunnen testen?
De 30 inch heeft een resolutie van 2560x1600, de 27 inch 2560x1440, scheelt 11 procent.Darkstar schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:13:
[...]
Een TB Display heeft evenveel pixels als een ACD 30", toch? Mogelijk zit het probleem dan in het verschil in interface tussen de rMBP en het scherm ofwel in het feit dat Lion mogelijk niet geoptimaliseerd is om zoveel pixels aan te sturen.
Ik maak er ontwerpen mee voor internetpagina's in Photoshop. Door het grote aantal layers waarmee ik werk en de ranzige architectuur van Photoshop resulteert dit in een absurd geheugen- en scratchfilegebruik. Simpelweg het openen van een bestand kan er hier voor zorgen dat er al een scratchfile van vele gigabytes wordt gemaakt. Vooral het verplaatsen van grote aantallen layers tegelijkertijd zorgt voor een absurd scratchfilegebruik door het bijhouden van de undo-log. In plaats van in de undo-log op te slaan wat de relatieve verplaatsing van de layers is gaat Photoshop een kopie maken van de inhoud van de layers zoals Photoshop die in zijn geheugen heeft. Aangezien het om ongecomplimeerde data gaat kan dat aardig oplopen. Compleet debiel natuurlijk maar zo werkt het helaas. Meer RAM zorgt ervoor dat Photoshop wat beter op gang blijft.Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:43:
De start post klopt niet, de high res optie mat of glossy is allebij 100 euro. en ook hebben ze allemaal BT 4.0 niet 2.1 + EDR
Verwijderd
Ik start deze morgen mijn MBP op, en tot mijn verbazing hoor ik links van het touchpad om de zoveel minuten een soort "klikje". Het klinkt niet hard of zo, maar het is net het geluid van een HDD die ineens wakker wordt.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb MBP verder nog niet open gehad of zo, wel even Disk Verify gedaan, maar die geeft aan dat de HDD in orde is. Moet ook bekennen dat ik niet weet waar in de MBP precies de HDD zit. Maar omdat ik het nog niet eerder heb gehoord, vraag ik me toch even af wat het zou kunnen zijn.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb MBP verder nog niet open gehad of zo, wel even Disk Verify gedaan, maar die geeft aan dat de HDD in orde is. Moet ook bekennen dat ik niet weet waar in de MBP precies de HDD zit. Maar omdat ik het nog niet eerder heb gehoord, vraag ik me toch even af wat het zou kunnen zijn.
De HDD zit rechts van het touchpad als ik me niet vergis. Wat er links zit is onder andere je accu. Tenminste, zo is het bij mijn early 2011 macbook pro.
Verwijderd
Bedankt Biohazard.
Klinkt inderdaad logisch, gezien het feit dat de battery indicator ook links zit. Maar zou de accu dan een dergelijk kunnen maken? Het komt namelijk overduidelijk van linksonder. Laptop is verder niet gevallen en een week of 3 oud.
Klinkt inderdaad logisch, gezien het feit dat de battery indicator ook links zit. Maar zou de accu dan een dergelijk kunnen maken? Het komt namelijk overduidelijk van linksonder. Laptop is verder niet gevallen en een week of 3 oud.
Check even op iFixit wat er juist zit op die plaats in jouw type MacBook. Bij mijn MBP mid 2009 zit de SSD/HDD in ieder geval ook rechts van het touchpad.Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:54:
Bedankt Biohazard.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Verwijderd
Voor zover ik het kan zien, staan er op ifixit nog geen guides voor wat betreft de plaatsing van hardware voor de 13" MBP mid 2012. Mijn vermoeden is echter dat het de accu is. Ik hou het in ieder geval in de gaten en speur het internet nog eens af naar informatie. Als ik meer weet, laat ik het sowieso hier ook even weten, mocht iemand anders nog suggesties hebben of een vergelijkbaar "probleem" hoor ik het uiteraard graag!
Ik ga er OSX en Windows op draaien mbv VMWare.Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:43:
Daar ik nu 16Gb heb besteld kan zowel OSX als Windows 8Gb geheugen krijgen. Werken ze beiden dus lekker soepel.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Ik bestel de 16GB omdat de rMBP niet te upgraden is op dat gebied (uberhaupt niet echt), en ik over 2 jaar niet tegen beperkingen aan wil lopen met een 2K+ machine.Erik-1980 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:43:
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Zelfde reden hier + ook het gemak van 8gb voor OSX en 8GB voor Windows te kunnen toewijzen.Pixeltje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:35:
[...]
Ik bestel de 16GB omdat de rMBP niet te upgraden is op dat gebied (uberhaupt niet echt), en ik over 2 jaar niet tegen beperkingen aan wil lopen met een 2K+ machine.
Damn.. net m'n retina binnen gehad, zit er een raar zwart plekje in het scherm 
Lijkt wel of er een stofje in zit ofzo..
Direct terugzenden.BreeeZe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:50:
Damn.. net m'n retina binnen gehad, zit er een raar zwart plekje in het scherm
Zeker weten.
Ik ga ze zo wel ff bellen, of ff langs de apple store in A'dam.
Dan mogen ze een nieuwe bestellen voor me.
Mijn rMBP heeft een dode pixel. Ik ben ermee naar de Apple Store gegaan hier in Amsterdam op 't Leidseplein. Daar gaven ze aan dat het sneller/makkelijker was als ik het via de online store zou doen.BreeeZe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:59:
[...]
Zeker weten.
Ik ga ze zo wel ff bellen, of ff langs de apple store in A'dam.
Dan mogen ze een nieuwe bestellen voor me.
Heb ik net gedaan. Medewerker gaf aan dat ik de laptop kon houden tot ik de nieuwe krijg (verzenden / ontvangen gaat wel apart maar moet afspraak maken om op te halen en die kan ik dus laten doen als ik de andere al binnen heb). Ter compensatie voor ongemak mag ik in de online store iets uitzoeken van 100 euro. Wil wel een airport express, maar die is duurder, gevraagd of ik verschil mag bijpassen. Ben benieuwd.
Toch aardig dat ze gebaar maken, maar liever had ik deze ellende helemaal niet gehad.
Ok..WTM schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:39:
[...]
Mijn rMBP heeft een dode pixel. Ik ben ermee naar de Apple Store gegaan hier in Amsterdam op 't Leidseplein. Daar gaven ze aan dat het sneller/makkelijker was als ik het via de online store zou doen.
Heb ik net gedaan. Medewerker gaf aan dat ik de laptop kon houden tot ik de nieuwe krijg (verzenden / ontvangen gaat wel apart maar moet afspraak maken om op te halen en die kan ik dus laten doen als ik de andere al binnen heb). Ter compensatie voor ongemak mag ik in de online store iets uitzoeken van 100 euro. Wil wel een airport express, maar die is duurder, gevraagd of ik verschil mag bijpassen. Ben benieuwd.
Toch aardig dat ze gebaar maken, maar liever had ik deze ellende helemaal niet gehad.
Ik heb net gebeld, ze hebben een case geregistreed en er werd me verteld dat ik even bij de apple store langs moest gaan om het af te laten handelen...
Heel veel verschillende reacties in dit forum waarbij ik toch zie dat de meeste mensen de 16Gb versie bestellen. Heb dan toch uiteindelijk maar besloten om de 16Gb versie te nemen. Hierdoor is verkoopbaarheid over enkele jaren ook beter. Nadeel is wel dat ik nu tot minimaal 8 augustus moet wachten.....Pixeltje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:35:
[...]
Ik bestel de 16GB omdat de rMBP niet te upgraden is op dat gebied (uberhaupt niet echt), en ik over 2 jaar niet tegen beperkingen aan wil lopen met een 2K+ machine.
Waarschijnlijk nu wel direct met mountain lion geleverd. Dat dan weer wel.......
Weird?! Je moet gebruik maken van je 14 dagen retour recht en niet repareren. (Zullen ze waarschijnlijk zelf mee komen maar je wil gewoon een nieuw ipv een gerepareerde).BreeeZe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:44:
[...]
Ok..
Ik heb net gebeld, ze hebben een case geregistreed en er werd me verteld dat ik even bij de apple store langs moest gaan om het af te laten handelen...
Je bent niet de enigste... ik heb vandaag ook bericht gehad dat ik tot die datum moet wachtenErik-1980 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:48:
[...]
Heel veel verschillende reacties in dit forum waarbij ik toch zie dat de meeste mensen de 16Gb versie bestellen. Heb dan toch uiteindelijk maar besloten om de 16Gb versie te nemen. Hierdoor is verkoopbaarheid over enkele jaren ook beter. Nadeel is wel dat ik nu tot minimaal 8 augustus moet wachten.....
Waarschijnlijk nu wel direct met mountain lion geleverd. Dat dan weer wel.......
Net maar weer even terug gebeld, en degene die ik toen te spreken kreeg snapte het idd meteenWTM schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:00:
[...]
Weird?! Je moet gebruik maken van je 14 dagen retour recht en niet repareren. (Zullen ze waarschijnlijk zelf mee komen maar je wil gewoon een nieuw ipv een gerepareerde).
Ze hebben een replacement besteld, en een retour nummer voor de huidige aangemaakt.
Ik wordt binnen 2 dagen door ups gebeld om een afspraak voor retour te maken, welke ik dan over 1 1/2 week plaats kan laten vinden.
Hopelijk is de nieuwe dan al binnen, ze zeggen dat die voorrang hebben iig..
En, ook netjes gecompenseerd voor het ongemakt
Dus je kan die van jou, de nieuwe, straks ophalen bij Apple Store Amsterdam of brengen ze 'm ook thuis? Levertijd staat op 2 tot 3 weken voor de nieuwe. Per telefoon had hij het over 7 werkdagen....BreeeZe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:25:
[...]
Net maar weer even terug gebeld, en degene die ik toen te spreken kreeg snapte het idd meteen
Ze hebben een replacement besteld, en een retour nummer voor de huidige aangemaakt.
Ik wordt binnen 2 dagen door ups gebeld om een afspraak voor retour te maken, welke ik dan over 1 1/2 week plaats kan laten vinden.
Hopelijk is de nieuwe dan al binnen, ze zeggen dat die voorrang hebben iig..
En, ook netjes gecompenseerd voor het ongemakt
/edit: even nieuwsgierig: wat kreeg je ter compensatie? 100 euro iets uitzoeken ? Heb nog niet gehoord of ik mag bijbetalen voor de airport extreme.
[ Voor 8% gewijzigd door WTM op 16-07-2012 14:39 ]
De nieuwe wordt ook gewoon bezorgd, ik kan hem nu meteen ook weer als nieuwe order online zien Ik heb net een bevestiging mail gehad, staat idd 2 tot 3 weken bij.WTM schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:33:
[...]
Dus je kan die van jou, de nieuwe, straks ophalen bij Apple Store Amsterdam of brengen ze 'm ook thuis? Levertijd staat op 2 tot 3 weken voor de nieuwe. Per telefoon had hij het over 7 werkdagen....
Aan de telefoon had de medewerker het idd ook over 7 werkdagen, omdat deze orders voorrang krijgen volgens hem.
Heb jij ook al een RMA nummer gehad met bijbehorende mail waarin staat dat de koerier binnen 2 werkdagen contact op neemt?
[ Voor 3% gewijzigd door BreeeZe op 16-07-2012 14:47 ]
Ja heb RMA nummer in de mail gehad waarbij men ook aangeeft dat koerier binnen 2 dgn gaat bellen, net als nieuwe order van dezelfde machine. Hoop dat die 7 dagen termijn klopt. Zonder de nieuwe stuur ik de 'oude' niet graag terug.BreeeZe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:39:
[...]
De nieuwe wordt ook gewoon bezorgd, ik kan hem nu meteen ook weer als nieuwe order online zien Ik heb net een bevestiging mail gehad, staat idd 2 tot 3 weken bij.
Aan de telefoon had de medewerker het idd ook over 7 werkdagen, omdat deze orders voorrang krijgen volgens hem.
Heb jij ook al een RMA nummer gehad met bijbehorende mail waarin staat dat de koerier binnen 2 werkdagen contact op neemt?
Apple gebeld, die hebben me in eerste instantie doorgestuurd naar een iCentre waar ze aanboden de Retina in te nemen en op te sturen ter reparatie. Dat heb ik geweigerd en weer contact opgenomen met Apple; zij hebben een nieuwe Retina besteld en er werd me geadviseerd het ophalen door UPS pas in de eerste week van augustus te plannen om zo zeker te zijn van een nieuwe alvorens ik deze kwijt ben.vistu schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:06:
Bah, ik kan volgende week Apple bellen. Ik heb naast wat retentie van afbeeldingen - waar ik niet me aan stoor, last van een aantal toetsen (waaronder de d) die piepen als ik ze indruk. Heel irritant geluid.
Overigens is me geen 100 eu of andere compensatie aangeboden; was leuk geweest maar niet noodzakelijk zolang ik niet zonder Retina kom te zitten.
Edit: update Apple
Hierbij laten we je weten dat de vervangende MacBook Pro met Retina-display die je hebt besteld naar verwachting binnen de komende drie werkdagen zal worden verzonden.
[ Voor 10% gewijzigd door vistu op 16-07-2012 17:53 ]
Net dezelfde update van Apple gehad, nice
Wellicht niet helemaal in het juiste topic, maar voor alle developers op OS X: TextMate is op mijn retina MBP nog steeds heel erg snappy en ziet er fantastisch uit. Het kán dus wel op retinaresoluties. Vraag me af waarom Sublime voor geen meter draait.
[ Voor 21% gewijzigd door Interfico op 16-07-2012 20:52 ]
Het juiste topic daarvoor is: Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Waarschijnlijk omdat Sublime een crossplatform applicatie is die suboptimaal gebruik maakt van Apple routines. Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van Webstorm (Phpstorm) op de Retina MacBook? Ik hoop de mijne een van de komende weken binnen te krijgen, en werk gerelateerd is die applicatie nogal belangrijk voor me.Interfico schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:54:
Wellicht niet helemaal in het juiste topic, maar voor alle developers op OS X: TextMate is op mijn retina MBP nog steeds heel erg snappy en ziet er fantastisch uit. Het kán dus wel op retinaresoluties. Vraag me af waarom Sublime voor geen meter draait.
Tesla Model Y RWD (2024)
Wat is er mis met Sublime dan? Ik gebruik dat ook als mijn text editor, maar ik heb nergens problemen mee. Super snel. Heerlijke editor, die itt TextMate wel actief onderhouden wordt. (TextMate officieel ook, maar er gebeurt alleen niet zo veel)
Computer specs
Sublime is inderdaad super, behalve op een retina MBP. Daar is de editor niet mee te werken door UI lag. Editors zoals Chocolat hebben last van hetzelfde probleem. De enige werkbare editor waarbij je code scherp wordt weergegeven is TextMate.afterburn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:27:
Wat is er mis met Sublime dan? Ik gebruik dat ook als mijn text editor, maar ik heb nergens problemen mee. Super snel. Heerlijke editor, die itt TextMate wel actief onderhouden wordt. (TextMate officieel ook, maar er gebeurt alleen niet zo veel)
Dingen zoals dit zijn wel om rekening mee te houden bij de aanschaf van een nieuwe MacBook.
[ Voor 7% gewijzigd door Interfico op 17-07-2012 07:40 ]
Ik heb totaal geen last van ui lag op mijn retina met sublime. Nog geen hele grote files geëdit maar alles werkt soepel en haar scherp. Gebruik je wel de laatste versie (2.0.1) met retina support?
Computer specs
Je maakt een grapje? Scrollen is aanmerkelijk langzamer op mijn retina ten opzichte van mijn vorige MBA. Waar het echt goed te merken is: Cmd+P. Voorheen was dit vliegensvlug, nu merk ik een vertraging van zeker een halve seconde. Ik werk uiteraard met de nieuwste versie van Sublime.afterburn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 07:47:
Ik heb totaal geen last van ui lag op mijn retina met sublime. Nog geen hele grote files geëdit maar alles werkt soepel en haar scherp. Gebruik je wel de laatste versie (2.0.1) met retina support?
Ik wil weer met 60 fps kunnen werken. Wellicht interessant om te vermelden dat ik de versie met 2,3 Ghz CPU heb. Zou dit veel verschillen met de 2,6 i7?
Sorry, nee maak geen grapje. Alles gaat vliegensvlug. Ook met Cmd-P, dat gaat net zo snel als ik kan typen (even getest met een RapidWeaver site met tientallen files). Ook totaal geen lag met scrollen, ook niet als ik rechts de pagina positie naar beneden of omhoog sleep, of een find binnen een document doorstappen naar multiple hits
Ik heb dan wel een 2.7, maar kan me niet voorstellen dat dit uitmaakt voor iets als een text editor. Sowieso is het verschil in processoren niet zo groot.
Ik heb dan wel een 2.7, maar kan me niet voorstellen dat dit uitmaakt voor iets als een text editor. Sowieso is het verschil in processoren niet zo groot.
[ Voor 6% gewijzigd door afterburn op 17-07-2012 09:42 ]
Computer specs
Om het verschil perfect te kunnen illustreren:afterburn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:40:
Sorry, nee maak geen grapje. Alles gaat vliegensvlug. Ook met Cmd-P, dat gaat net zo snel als ik kan typen (even getest met een RapidWeaver site met tientallen files). Ook totaal geen lag met scrollen, ook niet als ik rechts de pagina positie naar beneden of omhoog sleep, of een find binnen een document doorstappen naar multiple hits
Als ik op niet-retina resolutie als een gek zo snel mogelijk heel veel onzin typ merk ik geen enkele vertraging:
woiefj apwoeijf poawejf aopwiejf opaiwejf opawijef opawjief opawijefpoawijefopawijef
Wanneer ik dit doe in Sublime op retina-resolutie merk ik dat wanneer ik m'n vingers van het toetsenbord haal dat de computer nog bezig is met het renderen van de tekst. Hij houdt me niet bij.
Die tekst is cosmetisch en dus een kwestie van smaak. Sleep indicator kan ik het in vinden, maar alle andere punten ben ik het niet mee eens. Powersbutton op het toetsenbord werkt toch net zo goedQorne schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
Hoe langer ik op mijn MBPr werk hoe meer mij opvalt, het zijn kleine dingen maar ik vraag me af waarom Apple de volgende element heeft weg gelaten:Het zijn kleine elementen, maar het valt mij op, heb het idee dat Apple nu nog goedkoper kan produceren, hoe minder wijzigingen in de case hoe makkelijker en dus goedkoper...
- Geen tekst onder het scherm met MacBook Pro
- Geen sleep indicator (eigenlijk wel fijn, snachts wel eens last van
)
- Geen IR sensor, je Apple remote van 19euro werkt dus niet (je kunt hem met je iPhone bedienen, maar toch)
- Geen echte powerbutton (lijkt wel een bezuiniging, ik mis de metalen powerknop)
- Geen line out ( nog niet getest, maar volgens mij geen optische uitgang)
- Geen Battery Indicator (oké gebruikte ik nooit,maar het had wel een meerwaarde op deze categorie laptops)

Zit hij wel geschakeld aan het toetsenbord? Ik heb wel eens gehad dat m'n toetsenbord niet meer reageert. Werkt de powerbutton dan wel nog? Of moet je wachten tot je accu leeg is?Nickalicious schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:28:
[...]
Die tekst is cosmetisch en dus een kwestie van smaak. Sleep indicator kan ik het in vinden, maar alle andere punten ben ik het niet mee eens. Powersbutton op het toetsenbord werkt toch net zo goed
De batterij indicator had ik ook wel een fijn iets gevonden. Gebruik hem op m'n Macbook Pro (2008) nooit omdat de accu toch al gaar is en hij aan de onderkant zit, maar de indicator aan de zijkant vond ik best wel sjiek altijd!
Dit kan ik absoluut niet reproduceren bij mij. Ik werk op de hoogste scaling setting (1920x1200).Interfico schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:56:
[...]
Om het verschil perfect te kunnen illustreren:
Als ik op niet-retina resolutie als een gek zo snel mogelijk heel veel onzin typ merk ik geen enkele vertraging:
woiefj apwoeijf poawejf aopwiejf opaiwejf opawijef opawjief opawijefpoawijefopawijef
Wanneer ik dit doe in Sublime op retina-resolutie merk ik dat wanneer ik m'n vingers van het toetsenbord haal dat de computer nog bezig is met het renderen van de tekst. Hij houdt me niet bij.
Computer specs
Zo, ik krijg een vervangende rMBP. Afgelopen woensdag mijn rMBP (2,3Ghz, 16GB ram) ontvangen maar ik ben tegen 2 technische problemen al aangelopen:
1) Ik krijg geregeld de melding "Your Mac OS X startup disk has no more space available for application memory". Dit terwijl ik nog 100GB vrij heb op mijn HD, en er nog genoeg werkgeheugen vrij is. Ik heb dit zelfs al gehad na een clean reboot.

2) Ik heb sinds gistermiddag opeens een defecte strook pixels van 3-4 cm breed, van boven tot beneden over mijn scherm lopen. Wijzigen resolutie, reset PRAM + OSX recovery hielpen daarbij niet.

Dus vanmorgen gebeld met Apple, ze sturen me een nieuwe op....
Nu maar weer wachten
1) Ik krijg geregeld de melding "Your Mac OS X startup disk has no more space available for application memory". Dit terwijl ik nog 100GB vrij heb op mijn HD, en er nog genoeg werkgeheugen vrij is. Ik heb dit zelfs al gehad na een clean reboot.

2) Ik heb sinds gistermiddag opeens een defecte strook pixels van 3-4 cm breed, van boven tot beneden over mijn scherm lopen. Wijzigen resolutie, reset PRAM + OSX recovery hielpen daarbij niet.

Dus vanmorgen gebeld met Apple, ze sturen me een nieuwe op....
Nu maar weer wachten
Verwijderd
ik volg dit topic nu al een tijdje, ben nu zelf al 2 weken in het bezit van een rmbp (basisversie), daarvoor mid2008 macbook Pro 13", maar wat gij beweert is toch echt raar te vinden.Interfico schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:56:
[...]
Om het verschil perfect te kunnen illustreren:
en ik draai dan nog gewoon lion.
ik heb van alles waar jij last van hebt nog niets, maar echt niets ondervonden. scrollen gebeurt zoals het hoort, text is bij de meeste programma's retescherp te noemen (alle resoluties) text typen ondervind geen lag.
het is echt jammer u bezig te horen, ik ga echt denken dat er iets serieus mis is met die laptop van u!
Heb je dit geprobeerd in Sublime? TextMate draait namelijk wel heel soepel met typen. Tevens draai ik ML GM, wat ook kan uitmaken.Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:40:
[...]
ik volg dit topic nu al een tijdje, ben nu zelf al 2 weken in het bezit van een rmbp (basisversie), daarvoor mid2008 macbook Pro 13", maar wat gij beweert is toch echt raar te vinden.
en ik draai dan nog gewoon lion.
ik heb van alles waar jij last van hebt nog niets, maar echt niets ondervonden. scrollen gebeurt zoals het hoort, text is bij de meeste programma's retescherp te noemen (alle resoluties) text typen ondervind geen lag.
het is echt jammer u bezig te horen, ik ga echt denken dat er iets serieus mis is met die laptop van u!
Ik zal vanmiddag eens langs de APR in Nijmegen gaan om te vergelijken met andere macbooks.
[ Voor 5% gewijzigd door Interfico op 17-07-2012 12:03 ]
Da's dan ook een verschil met mij: ik draai nog Lion (die week extra kan ik ook nog wel wachten).
Computer specs
Verwijderd
even sublime afgehaald om eens te testen, en dat loopt als een trein, text loopt niet achter of wat dan ook.
en daarbij, het is een texteditor, als zelfs dat al niet kan volgen op een machientje van 2000€ en meer is er toch iets verkeerd!
en daarbij, het is een texteditor, als zelfs dat al niet kan volgen op een machientje van 2000€ en meer is er toch iets verkeerd!
Een herinstallatie doet vaak wonderen. Dat is blijkbaar niet alleen bij Windows zo maar ook bij Mac ;-)
Vraagje over de ssd in de rMBP. Is het nog steeds zo dat de prestaties van de ssd minder worden naarmate je meer en meer wegschrijft?
Wil namelijk de ssd ook gebruiken om via nzbvortex te downloaden en vervolgens de bestanden wegschrijven naar een externe hdd. Rechtstreeks op externe hdd downloaden is traag doordat de downloads regelmatig pauzeren. Waarschijnlijk is de download sneller dan het wegschrijven op de externe hdd (via TC aangesloten).
Wil namelijk de ssd ook gebruiken om via nzbvortex te downloaden en vervolgens de bestanden wegschrijven naar een externe hdd. Rechtstreeks op externe hdd downloaden is traag doordat de downloads regelmatig pauzeren. Waarschijnlijk is de download sneller dan het wegschrijven op de externe hdd (via TC aangesloten).
De rMBP ondersteunt TRIM dus zou geen prestatie verlies moeten geven.
Computer specs
moet/kan je dat ergens aanzetten?afterburn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:20:
De rMBP ondersteunt TRIM dus zou geen prestatie verlies moeten geven.
Sinds gisteravond komt er een opmerkelijk geluid uit de linkerkant van mijn rMBP (2,6GHz, 16GB). Ik vermoed dat het de speaker is maar kan niet uitsluiten dat het niet de accu is.
YouTube: MacBook Pro with Retina electric noise
Vanochtend even met Apple gebeld en ze sturen een vervangend exemplaar. Die naar verwachting in de eerste week van augustus komt.
Kreeg geen (financiële) tegemoetkoming aangeboden. Toen ik daar naar vroeg gaf de helpdesk medewerker aan dat ze geen tegemoetkoming bieden aan klanten met een rMBP... Maar hij zou nog gaan overleggen met zijn supervisor.
YouTube: MacBook Pro with Retina electric noise
Vanochtend even met Apple gebeld en ze sturen een vervangend exemplaar. Die naar verwachting in de eerste week van augustus komt.
Kreeg geen (financiële) tegemoetkoming aangeboden. Toen ik daar naar vroeg gaf de helpdesk medewerker aan dat ze geen tegemoetkoming bieden aan klanten met een rMBP... Maar hij zou nog gaan overleggen met zijn supervisor.
[ Voor 6% gewijzigd door Novo op 17-07-2012 16:26 . Reden: Youtube video toegevoegd . ]
Ik heb even een video gemaakt van de UI lag die ik ondervind in texteditors:
YouTube: Sublime UI lag
Eerste gedeelte van de video is op niet-retina 1440x900. Daarna switch ik naar 1440x900 op retina-resolutie.
YouTube: Sublime UI lag
Eerste gedeelte van de video is op niet-retina 1440x900. Daarna switch ik naar 1440x900 op retina-resolutie.
Verwijderd
Iemand hier ervaring met het bestellen van een MacBook via surfspot? Via school krijg ik hier 12% korting, wel is waar pas wanneer school begonnen is..
Als ik zo wat reacties lees m.b.t. surfspot word ik daar niet echt blij van. Nu zit ik te dubben of ik mijn MBP via surfspot koop, extra 6% korting. Of gewoon via de apple store met 6% en hem dan op tijd heb. En een service waar ik mee leven kan..
Iemand die mij kan adviseren?
Als ik zo wat reacties lees m.b.t. surfspot word ik daar niet echt blij van. Nu zit ik te dubben of ik mijn MBP via surfspot koop, extra 6% korting. Of gewoon via de apple store met 6% en hem dan op tijd heb. En een service waar ik mee leven kan..
Iemand die mij kan adviseren?