Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:45

MacBook Pro 13 - Early 2011

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nvhGWpA5xVoror1auzcAJX8Q/full.png
MacBook Pro specificaties:

• 13,3-inch (1280x800 LED) breedbeeldscherm (glossy)
• 2,3GHz Intel Core i5 of 2,7GHz Intel Core i7
• 4GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB)
• 1333MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 320 GB/500 GB/750 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf
• Intel HD 3000 met 384MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen
• Één Thunderbolt-poort
• Twee USB 2.0-poorten
• Één FireWire 800-poort
• Één SDXC-card slot
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Verlicht toetsenbord
• Multi-touch trackpad
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10
• MagSafe connector voor de stroomadapter (60W & 63,5WHr batterij)
Fysieke dimensies:

• Hoogte: 2,41cm
• Breedte: 32,5cm
• Diepte: 22,7cm
• Gewicht: 2,04kg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zczCmcrpB1wdyQV4s3pgdqys/full.png
Prijzen:

• 2,3GHz: €1149
• 2,7GHz: €1449
Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbook/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbook/features.html
• Macbook in onderdelen: http://www.ifixit.com/Guide/First-Look/Mac/MacBook-Unibody
• Mogelijkheden mbt toetsenbord indeling: ACS FAQ
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/mj1fzb.png
Oude topics:

[MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13
[MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 14

MacBook Pro 15/17 - Early 2011

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q2L4jZpAkdG6LGuuPYSk6R3Y/full.png
MacBook Pro specificaties:

• 15,4-inch (1440x900 LED) of optioneel 1680x1050 LED (à €100) (mat is optie à €50)
• 17-inch (1920x1200 LED) breedbeeldscherm (glossy)
• 15,4": 2,0GHz, 2,2GHz Core i7 of 2,3GHz Core i7
• 17": 2,2Ghz of 2,3Ghz Intel Core i7
• 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB)
• 1333MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 500 GB (5400 rpm), 750 GB (5400/7200 rpm) Seriële ATA-schijf of 128/256/512 GB SSD-schijf
• Intel HD 3000 grafische processor met 384MB DDR3 gedeeld werkgeheugen
• AMD 6490M met 256MB (2,0GHz) of AMD 6750M 512MB GDDR3-geheugen
• Één Thunderbolt-poort
• Één FireWire 800-poort
• Één ExpressCard 34 slot (17")
• Één SDXC-card slot
• Twee (17": drie) USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• Verlicht toetsenbord
• Multi-touch trackpad
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10
• MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 77,5WHr (15,4") of 95Whr (17") batterij)
Fysieke dimensies:

• Hoogte: 15,4" 2,41cm / 17" 2,5cm
• Breedte: 15,4" 36,4cm / 17" 39,3cm
• Diepte: 15,4" 24,9cm / 17" 26,7cm
• Gewicht: 15,4" 2,49kg / 17" 2,99kg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hWqIGc5N3ZOxsTOIEDZ9OKRU/full.png
Prijzen:

• 2,0GHz: €1749
• 2,2GHz: €2149
• 2,3Ghz: €2399
• 2,2GHz: €2499 (17inch)
Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbookpro/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/features.html
• De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/1
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/jsirkx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19
In het vorige topic benoemd, maar toen ging eigenlijk niemand erop in:
posttoast schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 14:07:
Misschien is dit hier al algemeen bekend, maar ik wist het niet: als je telefonisch bestelt kun je om een korting vragen. Dat heb ik net ook gedaan, en ik betaal nu voor mijn configuratie € 2280,04 in plaats van € 2399,00. Dat is bijna € 120 goedkoper (bijna 5% korting dus!).

Nu heb ik mijn MacBook zakelijk aangeschaft, maar ik kan me niet voorstellen dat dat uitmaakt. En op zich kan iedereen zakelijk bestellen natuurlijk (je hoeft geen KvK nummer op te geven).
Lijkt me toch wel interessant om rekening mee te houden als je een MBP wilt gaan bestellen :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-04 12:00

Fab1Man

Live life to the fullest

Even terugkomend op voriggaand bericht:
Phuncz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:23:
[...]

En toch slaagt Apple erin eronderuit te komen ;) Want: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Er is een verschil tussen bewijslast en fabrieks- of verkopersgarantie. Feitelijk klopt het dat de Mediamarkt 2 jaar (verkopers)garantie geeft, waar Apple maar 1 jaar (fabrieks)garantie geeft. Echter slagen Apple Premium Resellers (APR's) erin dit zelden of nooit te vernoemen dat zij het ook "moeten" doen.

[...]

[...]

Dat beeld staat toch dwars op velen hun ervaring hier en ook die van mij. Bij de meeste APR's waar ik mee in contact kom heb ik de ervaring dat ze brainwashed zijn (enkel Apple, all else is futile) en als je niet gezegd hebt dat je komt om te kopen: GTFO. Dat zou Steve Jobs en zijn heel team in Californië niet graag horen als er zo met potentiele klanten werd omgegaan. Apple is een merk dat staat voor een ontspannen sfeer en gevoel van openlijk ontvangen, niet een bende snobbige hard-sellers die geen zin hebben om jou te helpen.

[...]

Ik ben even in de war, is het niet zo ?
APR: Apple Premium Reseller (locatie)
ASP: Apple Sales Professional (medewerker)
APP: Apple Product Professional (medewerker)

In een APR werken "normaal gezien" ASP's of APP's of is het ASP-acronym dubbel gebruikt binnen Apple ?
ASP stelt niet echt veel voor, die cursussen online zijn vrij simpel. Nou joepie, ik mag met zo'n badge rond rennen en ik ben de officiele part-timer van de Apple Shop in MM Eindhoven, de service gaat wat dat betreft toch echt voor.
De Apple Shop binnenin de MM is trouwens wel degelijk "van Apple". Zij bepalen volledig hoe, wat moet staan, de procedures zijn behoorlijk vergaand. Je zou daarnaast ook kunnen zeggen, gezien we in Nederland geen Apple shops hebben, dat dit er het meeste bij in de buurt komt, een reseller is alleen maar "in naam van".

Laat het duidelijk zijn dat ik niet de MM aan het verheerlijken ben, maar soms is het een beetje een zicht met oogkleppen op, de computerafdeling waar ik werk is toch een stuk kundiger dan ik van een doorsnee verkoper ben gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Laatst online: 08-04 06:58
posttoast schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:47:

[...]

Lijkt me toch wel interessant om rekening mee te houden als je een MBP wilt gaan bestellen :)
Handige tip! Misschien kan deze in de topicstart worden opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-04 22:54
posttoast schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:47:

[...]

Heb je zelf naar korting gevraagd of kwam de verkoper zelf met het aanbod? Kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat ze dit alleen bij bepaalde bedragen doen.

Maar wel netjes als je geen toegang hebt (via-via) tot een studentenkorting!

edit:
Die gruwelverhalen van de mediamarkt zijn ook erg persoonlijk. Zo ken ik alleen maar positieve verhalen over de service. Sowieso is het altijd zo dat je eerder de negatieve dan de positieve verhalen hoort. Maar goed kan natuurlijk ook per MM verschillen, net zoals ik zelf niet echt tevreden was over de service (mij te woord staan toen ik een probleem had) bij de AASP in Woerden. Anderen zullen daar waarschijnlijk wel goed geholpen worden, mogelijk was die vent op die dag gewoon ongesteld..

[ Voor 32% gewijzigd door Tijn89 op 02-03-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Tijn89 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:14:
[...]

Heb je zelf naar korting gevraagd of kwam de verkoper zelf met het aanbod? Kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat ze dit alleen bij bepaalde bedragen doen.

Maar wel netjes als je geen toegang hebt (via-via) tot een studentenkorting!
Ik heb er om gevraagd, iets in de trant van "Ik hoorde van een kennis dat ik korting kan krijgen, dat vind ik ook wel interessant". De verkoper gaf toen aan dat hij voor me ging kijken. Ik moest mijn Apple gebruikers-id opgeven (geen idee of dat er iets mee te maken had).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-03-2024
Tip(je) wellicht voor mensen die (net als ik) graag een 15" model macbook willen hebben maar waar de i7 etc eigenlijk overkill is..

Bij onder andere de mediamarkt kun je online het oude model (i5) bestellen voor €1455.
Scheelt toch €300!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-04 12:38
ik twijfel om een nieuwe MBP 13" te kopen
Ik ben er namelijk niet uit of ik de i5 of i7 moet nemen
Wat ik er mee doe?
Iworks, internet, office, films (niet perse HD), virtualiseren 4 machines (2k8 r2 2x, en 2x Win 7)
op termijn zal ik er 8GB ram in stoppen.
Heb ik dan genoeg aan een i5 of met blik op de toekomst toch een i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Rivanov schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:30:
ASP = AASP = Apple Authorized Service Provider

Een AASP is dus niet per definitie een APR (Apple Premium Reseller).
Ah, AASP is idd iets anders dan ASP. Daarmee dat ik niet kon volgen...
Fab1Man schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:47:
De Apple Shop binnenin de MM is trouwens wel degelijk "van Apple". Zij bepalen volledig hoe, wat moet staan, de procedures zijn behoorlijk vergaand. Je zou daarnaast ook kunnen zeggen, gezien we in Nederland geen Apple shops hebben, dat dit er het meeste bij in de buurt komt, een reseller is alleen maar "in naam van".
Inderdaad, dat is me ook al opgevallen. Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke karakter van de Apple "SiS" (Shop in Shop), of dit beter is dan de gemiddelde APR of standaard Apple verdeler, zoals Mediamarkt en Saturn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Phuncz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:58:
[...]

Ah, AASP is idd iets anders dan ASP. Daarmee dat ik niet kon volgen...

[...]

Inderdaad, dat is me ook al opgevallen. Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke karakter van de Apple "SiS" (Shop in Shop), of dit beter is dan de gemiddelde APR of standaard Apple verdeler, zoals Mediamarkt en Saturn.
Dat hangt denk ik volledig van de instelling van de verkopers af. Ik ben begonnen op de computer afdeling, maar door mijn Apple passie ben ik de 0900 Apple Care van de MM geworden. Voor mij is het dus ook minder "verkopen" maar meer mijn passie vertellen aan mensen, en ze overtuigen waarom het beter is. Niet vanwege de omzet, maar omdat ik Apple op een aantal vlakken gewoon beter vind. Als iemand met een MBP of iMac naar huis gaat vind ik dat gewoon leuk, omdat er weer een nieuwe Apple gebruiker bij is.
Diezelfde passie heeft mijn colllega ook, en ook de aftersale is voor ons belangrijk.
Mensen die bij MM voor Apple komen zijn over het algemeen de switchers. Vooral de aftersale is dan van groot belang, want mensen zijn bang de stap te zetten, of lopen tegen problemen aan. We kunnen simpelweg zeggen koop maar Applecare, maar iemand even persoonlijk helpen wordt gewoon ontzettend gewaardeerd.

Hangt allemaal van de vestiging en zijn/haar verkopers af denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 12:07:
[...]

Dat hangt denk ik volledig van de instelling van de verkopers af. Ik ben begonnen op de computer afdeling, maar door mijn Apple passie ben ik de 0900 Apple Care van de MM geworden. Voor mij is het dus ook minder "verkopen" maar meer mijn passie vertellen aan mensen, en ze overtuigen waarom het beter is. Niet vanwege de omzet, maar omdat ik Apple op een aantal vlakken gewoon beter vind. Als iemand met een MBP of iMac naar huis gaat vind ik dat gewoon leuk, omdat er weer een nieuwe Apple gebruiker bij is.
Diezelfde passie heeft mijn colllega ook, en ook de aftersale is voor ons belangrijk.
Mensen die bij MM voor Apple komen zijn over het algemeen de switchers. Vooral de aftersale is dan van groot belang, want mensen zijn bang de stap te zetten, of lopen tegen problemen aan. We kunnen simpelweg zeggen koop maar Applecare, maar iemand even persoonlijk helpen wordt gewoon ontzettend gewaardeerd.

Hangt allemaal van de vestiging en zijn/haar verkopers af denk ik zo.
Ik heb exact dezelfde functie, alleen dan bij de Saturn in Tilburg. Ik herken me volledig in je verhaal :)
Aan alle klanten die voor het eerst een Mac kopen, vraag ik of ze een paar weken later -als ze in de buurt zijn- even langs kunnen komen om te vertellen hoe hun overstap verlopen is. Het is tenslotte toch een bak geld en, zeker bij wat oudere mensen, een vraagteken of ze het lukt om te wennen aan het nieuwe besturingssysteem. Tot op heden is iedereen erg positief :)
Het is fijn om mensen terug te zien die blij zijn met hun aankoop.

Voor de geïnteresseerden heb ik net GeekBench 64-bit gedraaid:
Geekbench 64-bit

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03 14:14

Pat-Juh

Patrick

Het geen wat ik mij nu afvraag... de MBP is nu echt een "mobile" krachtpatser geworden (quad-core SB itt de dual-core voorheen)... Er zit nu ook een Ati 6000 serie videokaart in... Zou deze ook Eye-Finity ondersteunen (eventueel via windows)... Er zit een Displayport op dus in theorie zou het moeten kunnen of ontbreekt deze functie in de mobile varianten :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:39

Digistorm

tenax moderator pomorum

Pat-Juh schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:37:
Het geen wat ik mij nu afvraag... de MBP is nu echt een "mobile" krachtpatser geworden (quad-core SB itt de dual-core voorheen)... Er zit nu ook een Ati 6000 serie videokaart in... Zou deze ook Eye-Finity ondersteunen (eventueel via windows)... Er zit een Displayport op dus in theorie zou het moeten kunnen of ontbreekt deze functie in de mobile varianten :P?
In theorie zou het moeten kunnen ja. Maar zijn er überhaupt al monitors dan waarmee je Displayport kunt doorlussen?

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Digistorm schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:47:
[...]

In theorie zou het moeten kunnen ja. Maar zijn er überhaupt al monitors dan waarmee je Displayport kunt doorlussen?
Niet dat ik weet maaaaaar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Xdlsy9xaJiGP4ZikJ8IokVwr/full.jpg
*schaamteloos gejat uit het radeon topic in Videokaarten en beeldschermen*

Zou je met zo'n oplossing alvast vier schermen kunnen aansluiten op 1920x1080 of twee schermen op 2560x1600 (27" Cinema Display)... Zolang je niet wilt gamen maar echt "schermruimte" nodig hebt lijkt me de kaart het probleem niet, 256mb per scherm aan video-ram is voldoende in de meeste situaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Pat-Juh op 02-03-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

richards81 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:58:
ik twijfel om een nieuwe MBP 13" te kopen
Ik ben er namelijk niet uit of ik de i5 of i7 moet nemen
Wat ik er mee doe?
Iworks, internet, office, films (niet perse HD), virtualiseren 4 machines (2k8 r2 2x, en 2x Win 7)
op termijn zal ik er 8GB ram in stoppen.
Heb ik dan genoeg aan een i5 of met blik op de toekomst toch een i7
Om te virtualiseren is de processor in principe niet de belangrijkste factor, de hoeveelheid ram is dat wel. Het verschil tussen de i5 en i7 zal dan niet zo groot zijn. Maar het spreekt voor zich dat de i7 iets langer mee zal kunnen dan de i5.

Ik loop zelf helaas regelmatig tegen nogal teleurstellende performance aan met virtual machines op mijn MBP (mid 2009, 15"). Ondanks de 4GB ram en een 7200rpm schijf heb ik de indruk dat het soms echt niet vooruit wil, en dan gebruik ik nog maar 1 of 2 VM's (Win7, XP,...).

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Darkstar schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:38:
[...]

Om te virtualiseren is de processor in principe niet de belangrijkste factor, de hoeveelheid ram is dat wel. Het verschil tussen de i5 en i7 zal dan niet zo groot zijn. Maar het spreekt voor zich dat de i7 iets langer mee zal kunnen dan de i5.

Ik loop zelf helaas regelmatig tegen nogal teleurstellende performance aan met virtual machines op mijn MBP (mid 2009, 15"). Ondanks de 4GB ram en een 7200rpm schijf heb ik de indruk dat het soms echt niet vooruit wil, en dan gebruik ik nog maar 1 of 2 VM's (Win7, XP,...).
Is de oplossing niet gewoon 8gb ram erin stoppen? Dat zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

[...]

Zolang je VMs nog ram "over" hebben (4gb osx + 2 *2gb voor VM is wel lekkerder ja) maar veel HDD activiteit hebben is een SSD meer van belang dan het extra beetje ram :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Ga binnenkort beginnen met werken en een 13 inch met 1440x900 scherm zou een uitkomst zijn geweest. Daarnaast jammer dat de graphics achteruit gegaan zijn...CoD op zijn tijd was ook leuk geweest...(http://www.laptopmag.com/...-13-inch-2011.aspx?page=3)

De overstap naar een 15" vind ik aan de andere kant een prijzige: voor het af en toe gamen koop ik dan wel een PS3 ofzo. Maar er is wel meer ruimte op het scherm om mijn werk te doen....Aan de andere kant is de 13" wel lekker draagbaar. Keuzes, keuzes...

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vogelaarke135 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 16:50:
De overstap naar een 15" vind ik aan de andere kant een prijzige: voor het af en toe gamen koop ik dan wel een PS3 ofzo. Maar er is wel meer ruimte op het scherm om mijn werk te doen....Aan de andere kant is de 13" wel lekker draagbaar. Keuzes, keuzes...
Ik dacht precies hetzelfde. Had een iMac 20". Nu verkocht. Kreeg er een lekker bedrag voor, dus de overstap naar 13" was niet te duur.

13" is draagbaar, prima voor mijn bezigheden, gamen doe ik niet. 15" was mooier geweest, maar vind ik de 600 euro niet waard in mijn geval. Ook een betere resolutie was mooier geweest, maar het is best te doen. Je kunt altijd een MBA nemen als je echt een betere resolutie nodig hebt?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

THE_BASE schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 16:53:
[...]

Ik dacht precies hetzelfde. Had een iMac 20". Nu verkocht. Kreeg er een lekker bedrag voor, dus de overstap naar 13" was niet te duur.

13" is draagbaar, prima voor mijn bezigheden, gamen doe ik niet. 15" was mooier geweest, maar vind ik de 600 euro niet waard in mijn geval. Ook een betere resolutie was mooier geweest, maar het is best te doen. Je kunt altijd een MBA nemen als je echt een betere resolutie nodig hebt?
Het gamen van een potje CoD zou best op zo'n MBA'tje kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
@JottemJ Misschien dat het trouwens handig is om de benchmarks van de standaard modellen in de openingspost op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
  • Laatst online: 28-03 08:47
FF zitten kijken........Bij MyCom geven ze standaard 3 jaar garantie.

Dus daar ga ik misschien morgen al die nieuwe 13 inch MBP halen. Geen uitbreidingen etc. Gewoon standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391016

Welke Macbook pro 15''?

Ik ben aan het twijfelen tussen het basismodel (2,0GHz/6490M/€1749)
en het medium model (2,2GHz/6750M/€2149).

Belangrijkste issue: grafische kaart (6490M vs 6750M): wat zouden voor mij de voordelen zijn van de 6750M t.o.v. de 6490M.

Gebruik: (web-)development:
Eclipse
Adobe CS5
Heel soms video editing voor het web.

Wat is de betere keuze, zeker gezien het prijsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 12:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Videokaart gaat je geen winst bieden bij gewoon kantoorwerk. 400 euro verschil vind ik persoonlijk erg stevig voor features die je niet gebruikt, maarrrr dat is aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Volgens mij is de basic versie genoeg voor de dingen die jij noemt. Dat is met de vorige generatie namelijk ook al prima te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 02-03-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 391016 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 21:47:
Welke Macbook pro 15''?

Belangrijkste issue: grafische kaart (6490M vs 6750M): wat zouden voor mij de voordelen zijn van de 6750M t.o.v. de 6490M.

Eclipse
Adobe CS5

Ik stond voor hetzelfde dilemma en ben voor de zware variant gegaan in de hoop dat OpenCL in de toekomst een (nog) grotere rol zal gaan spelen :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25065

Anoniem: 391016 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 21:47:
Welke Macbook pro 15''?

Eclipse
Adobe CS5

Ik stond voor hetzelfde dilemma als jij en heb uiteindelijk gekozen voor de goedkopere variant. Mijn MBP zal ook vooral gebruikt worden voor Adobe CS5 en Eclipse.
Ik haal voor die 400 euro die ik hiermee bespaar liever wat extra geheugen en een SSD. Als je geen gamer bent heb je daar volgens mij veel meer aan dan een snellere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
posttoast schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:21:
[...]

Ik heb er om gevraagd, iets in de trant van "Ik hoorde van een kennis dat ik korting kan krijgen, dat vind ik ook wel interessant". De verkoper gaf toen aan dat hij voor me ging kijken. Ik moest mijn Apple gebruikers-id opgeven (geen idee of dat er iets mee te maken had).
Ik heb op mijn 17"macbook 10% er af kunnen praten. Gewoon door twee resellers tegen elkaar weg te spelen. zo'n reseller verdient er vaak meer dan 25% op en het was gewoon dozen schuiven voor hun.

Ze hoefde naar mijn mening ook vrij weinig te doen voor de verkoop ik wist exact wat ik wilde zij hoefde alleen de order in te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 16:14
Klopt. Op het 17" model is de korting 10%. Ik heb vandaag mijn allereerste MacBook Pro besteld (heb wel thuis een PowerMac G5 staan sinds deze week), het 15" basismodel maar dan met het Hi-Res scherm van 1680x1050. Ik kreeg hier een korting van 3% op, wat neer kwam op 55 euro. Dus bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
djwb schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 10:25:
[...]

Ik heb op mijn 17"macbook 10% er af kunnen praten. Gewoon door twee resellers tegen elkaar weg te spelen. zo'n reseller verdient er vaak meer dan 25% op en het was gewoon dozen schuiven voor hun.

Ze hoefde naar mijn mening ook vrij weinig te doen voor de verkoop ik wist exact wat ik wilde zij hoefde alleen de order in te schieten.
Ik ken zo'n reseller en weet dat die marges juist enorm laag zijn. Een reseller moet het veel meer hebben van accessoires en upgrades dan van de verkoop van de MacBook zelf.

Desalniettemin: gefeliciteerd met je korting :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-04 12:38
[...]

@darkstar
Thx voor je reactie, ik ga dan wel de i7 halen en dan wat ik verder heb gelezen geheugen op termijn upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisTheWise
  • Laatst online: 21-04 22:18
Het blijft jammer dat de resolutie zo laag is bij het 13 inch model. Heb zelf een 15 inch model liggen uit 2007 (die het trouwens nog prima doet, moet alleen een nieuwe HDD in binnenkort) en zat er aan te denken om dit jaar over te stappen naar een nieuwe Macbook Pro waarbij de 13 inch mij erg aantrekkelijk leek om aan te schaffen echter die lage resolutie houdt mij tegen.

Dus wordt het binnenkort maar een nieuwe 15 inch denk ik (wel met een Hi-res scherm dit keer).

Moet wel zeggen dat het prachtige machines zijn, jammer alleen dat bij het 2007 model het vervangen van onderdelen als een HDD zo lastig is om het even snel zelf te doen. Gelukkig dat ze dat een stuk verbeterd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
djwb schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 10:25:
[...]

lol, hoe kom je er bij dat ze 25% marge hebben? bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:23
Hahahahaha. Sorry, maar 25% is totaal niet waar. 8 a 9%, that's all.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128560

Vandaag mijn Macbook Pro 15.4" early 2011 BTO ontvangen. Man man man... wat ben ik blij met mijn Hi-Res Anti-Glare scherm! Wat een verschil met het vorige scherm van mijn MacBook Pro 15.4" Unibody late 2008 (1440x900 Glossy)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 11:47
Anoniem: 128560 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:19:
Vandaag mijn Macbook Pro 15.4" early 2011 BTO ontvangen. Man man man... wat ben ik blij met mijn Hi-Res Anti-Glare scherm! Wat een verschil met het vorige scherm van mijn MacBook Pro 15.4" Unibody late 2008 (1440x900 Glossy)!
Hmm, ik zit nog te twijfelen tussen Glossy en Mat, zijn de kleuren zet zo levendig of zie je toch wel duidelijk verschil en is hij beetje washed out in bijv. de grijstinten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128560

Martijn schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:25:
[...]

Hmm, ik zit nog te twijfelen tussen Glossy en Mat, zijn de kleuren zet zo levendig of zie je toch wel duidelijk verschil en is hij beetje washed out in bijv. de grijstinten...?
Voor mij nooit meer Glossy / Spiegel! Kleuren lijken veel natuurlijker te zijn nu op mijn Anti-Glare, terwijl ik voorheen op mijn Glossy gebruik maakte van een Spider3Pro ICC color profile. Just my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een kleine review geschreven vanmiddag :)

productreview: Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (voorjaar 2011) review door Zegato

Suggesties tot verbetering? Ik hoor ze graag!

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-04 15:51

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Klein noemt 'ie dat! Beste review. Alleen bedenk wel dat dit een portable Mac is. De video-editor zal eerder een Mac Pro gebruiken met voldoende workspace of een extern scherm aan de MBP hangen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25065

Mooie review Zegato!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395007

ik heb met de messenger een probleem hij blijft aan geven dat die zich wil aanmelden maar dat duurt al even. Ik dacht eventueel op hotmail in te loggen dat de messenger zich uitlogt maar dat doet die niet jammer genoeg. En het laten stoppen gaat ook niet hij blijft aan geven van aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Bakkert schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:57:
Klein noemt 'ie dat! Beste review. Alleen bedenk wel dat dit een portable Mac is. De video-editor zal eerder een Mac Pro gebruiken met voldoende workspace of een extern scherm aan de MBP hangen.
Wie weet meer dan één scherm met de komst vd ATI kaarten... dmv ATI Eyefinity zou je in doormiddel van een Hub of daisy-chaining 4 schermen kunnen aansluiten op 1 "Displayport/Thunderbolt" poort met een resolutie van 1920x1080 of twee keer een Cinema Dispplay op 2560x1440... Helaas is het onduidelijk of dit in de kaarten zit ingebakken vd Macbook Pro aangezien de 6450 en de 6750 niet eens voorkomen op de ati site ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391016

Anoniem: 25065 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 08:41:
[...]

Ik stond voor hetzelfde dilemma als jij en heb uiteindelijk gekozen voor de goedkopere variant. Mijn MBP zal ook vooral gebruikt worden voor Adobe CS5 en Eclipse.
Ik haal voor die 400 euro die ik hiermee bespaar liever wat extra geheugen en een SSD. Als je geen gamer bent heb je daar volgens mij veel meer aan dan een snellere videokaart.
Ja, volgens mij ga ik dat ook maar doen. Heb je alles al draaiende op je nieuwe macbook, en hoe bevalt dat?

Ben je trouwens overgestapt van een oudere macbook naar deze? Zo ja, waar merk je in de performance de grootste verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 08:07
Help me out please... :-)

Ben al in het bezit van iPod en iPad en ben nu ook gezwicht om voor het eerst een pc te vervangen door een Mac...

Ik zou gaan voor mobiliteit en dus kiezen voor de 13" MacBook pro en mijn max budget is 1499 euro.

Waarvoor ga ik? De i5 processor 2.3GHz met 8Gb RAM of de i7 processor 2.5GHz met 4Gb RAM? Telkens met 500Gb HD...

Ik zou vooral surfen, mailen, office'n en filmkes kijken. Ik heb al begrepen dat gamen (FIFA en cod) niet te doen is? Jammer, maar heb niet het budget voor een 15"...

Heb ook een MBA overwogen, maar heb een beetje schrik dat ik de DVD zou missen en te weinig HD heb.

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01-2024
Martijn schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:25:
[...]

Ik zit ook te twijfelen.. Mijn normale pc scherm is een HP 22", ook glossy dus ik ben er wel aan gewend..

Wat ik erg vind aan het matte scherm, is de lelijke grijze rand in vergelijking met de zwarte rand van het glossy scherm.. Ik weet het dus helaas nog niet... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
MTBS schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:13:

Ik zou vooral surfen, mailen, office'n en filmkes kijken. Ik heb al begrepen dat gamen (FIFA en cod) niet te doen is? Jammer, maar heb niet het budget voor een 15"...
Gamen gaat prima onder Windows op een Macbook.

[ Voor 41% gewijzigd door tarlitz op 03-03-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
tarlitz schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:29:
[...]

Gamen gaat prima onder Windows op een Macbook.
Ben niet goed mee wat je bedoelt (ben dus nog leek binnen Mac en zie niet in waarom en hoe ik Windows op een Mac zou zetten), maar ik doelde vooral op het feit dat ik hoor dat de 13" niet echt de kwalificaties heeft om te gamen en dat je daarvoor eerder naar de 15" moet grijpen voor de merkelijk betere videoprestaties.

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-04 15:41
MTBS schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:43:
[...]

Ben niet goed mee wat je bedoelt (ben dus nog leek binnen Mac en zie niet in waarom en hoe ik Windows op een Mac zou zetten), maar ik doelde vooral op het feit dat ik hoor dat de 13" niet echt de kwalificaties heeft om te gamen en dat je daarvoor eerder naar de 15" moet grijpen voor de merkelijk betere videoprestaties.
Je kan met bootcamp je schijf opsplitsen in een partitie voor Windows, de 13" MBP is heus wel sterk genoeg voor fifa of cod ;) Mogelijk op 'medium' ofzo, maar het is te doen

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ben al in het bezit van iPod en iPad en ben nu ook gezwicht om voor het eerst een pc te vervangen door een Mac...

Ik zou gaan voor mobiliteit en dus kiezen voor de 13" MacBook pro en mijn max budget is 1499 euro.

Waarvoor ga ik? De i5 processor 2.3GHz met 8Gb RAM of de i7 processor 2.5GHz met 4Gb RAM? Telkens met 500Gb HD...

Heb ook een MBA overwogen, maar heb een beetje schrik dat ik de DVD zou missen en te weinig HD heb.
Goede 2e hands met garantie is ook nog een optie... zijn momenteel een hoop 15" 2.4ghz i5 of 2.66 i7 (wel Dual Cores itt de quads die in de huidige 15" zitten) te vinden binnen je budget.

Anders zou ik kiezen voor de 2.5ghz i7 voor 1449 met als je zelf over een paar maanden het gevoel hebt dat 4gb niet genoeg is de optie om dit voor 80 euro zelf te upgraden :). Zit je 30 euro boven budget totaal maar heb je wel een snellere CPU en GPU (GPU vd i7 was volgens mij sneller dan die vd i5, toch??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
bn326160 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:51:
[...]

Je kan met bootcamp je schijf opsplitsen in een partitie voor Windows, de 13" MBP is heus wel sterk genoeg voor fifa of cod ;) Mogelijk op 'medium' ofzo, maar het is te doen
Mmm... Ik wil eigenlijk net af van alles wat met Windows te maken heeft op mijn volgende notebook. ben de crashes meer dan beu... :-) Draaien dergelijke games dan niet gewoon onder het Apple OS en kan je ze niet gewooon van daaruit opstarten?
Pat-Juh schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:08:
[...]

Goede 2e hands met garantie is ook nog een optie... zijn momenteel een hoop 15" 2.4ghz i5 of 2.66 i7 (wel Dual Cores itt de quads die in de huidige 15" zitten) te vinden binnen je budget.

Anders zou ik kiezen voor de 2.5ghz i7 voor 1449 met als je zelf over een paar maanden het gevoel hebt dat 4gb niet genoeg is de optie om dit voor 80 euro zelf te upgraden :). Zit je 30 euro boven budget totaal maar heb je wel een snellere CPU en GPU (GPU vd i7 was volgens mij sneller dan die vd i5, toch??)
Thx... Idd zeker het overwegen waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Heb inmiddels na 6 dagen wachten mijn nieuwe MacBook Pro 13" binnen.

Na te zijn overgestapt van een iMac 20" kan ik alleen maar zeggen dat ik erg blij ben met de nieuwe machine. De snelheid is waanzinnig, geluid wat er uit komt acceptabel (gaat nog wel via Airport Express komen binnenkort) en de schermresolutie valt me alles mee.

Kortom: een prachtige MacBook Pro!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269758

MTBS schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:16:
[...]

Mmm... Ik wil eigenlijk net af van alles wat met Windows te maken heeft op mijn volgende notebook. ben de crashes meer dan beu... :-) Draaien dergelijke games dan niet gewoon onder het Apple OS en kan je ze niet gewooon van daaruit opstarten?
Gamen is nog niet super populair op OS X.. Het komt echter wel met bv. het steam platform. Ook de games van activision zijn voor mac maar verder ken ik er nog niet super veel.

Je kunt echter wel simulators gebruiken (Zoals Wine voor linux, weet niet welke je hebt voor mac) maar dat raad ik ook niet echt aan.. Het best van al gewoon een windows partitie en daar spelen. Windows draait bij mij stabieler dan op een andere pc/laptop die ik al heb gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najdo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06-2020

Ik zou voor de standaard versie gaan van de 13". En dan gewoon met het geld dat je uitspaart een ssd kopen. Indien je later echt merkt dat je tekort komt met 4gig kan je er altijd een latje bij steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
Anoniem: 269758 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:36:
[...]

Gamen is nog niet super populair op OS X.. Het komt echter wel met bv. het steam platform. Ook de games van activision zijn voor mac maar verder ken ik er nog niet super veel.

Je kunt echter wel simulators gebruiken (Zoals Wine voor linux, weet niet welke je hebt voor mac) maar dat raad ik ook niet echt aan.. Het best van al gewoon een windows partitie en daar spelen. Windows draait bij mij stabieler dan op een andere pc/laptop die ik al heb gehad :)
Je hebt ook gewoon wine voor OSX en ik denk dat fifa / pes daaronder wel zal draaien, maar daarvoor zou je in de AppDB van wine moeten kijken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395007

mijn macbook wil ook helaas niet afsluiten en dat komt denk ik door de messenger krijg op een of andere manier niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
MTBS schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat de crashes eerder aan de gebruiker liggen dan aan het OS. Windows 7 draait met de boot camp drivers van Apple gewoon erg goed op een Macbook en voor iemand die graag wil gamen zeker de moeite waard. Ik doe het dagelijks, als ik thuis kom van mijn stage reboot ik naar Windows voor met name SC2 en WoW. Beide draaien ook onder aardig OS X, maar performance is veel beter onder Windows.

Voor OS X is verder bar weinig beschikbaar.

Daar komt nog bij dat OS X niet de heilige graal is en ook gewoon kan crashen, vastlopen en bugs heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door tarlitz op 04-03-2011 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
tarlitz schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 01:07:
[...]

Ik denk dat de crashes eerder aan de gebruiker liggen dan aan het OS. Windows 7 draait met de boot camp drivers van Apple gewoon erg goed op een Macbook en voor iemand die graag wil gamen zeker de moeite waard. Ik doe het dagelijks, als ik thuis kom van mijn stage reboot ik naar Windows voor met name SC2 en WoW. Beide draaien ook onder aardig OS X, maar performance is veel beter onder Windows.

Voor OS X is verder bar weinig beschikbaar.

Daar komt nog bij dat OS X niet de heilige graal is en ook gewoon kan crashen, vastlopen en bugs heeft.
Koop je dan een officiële windows 7 licentie aan? Of kan dat allemaal zonder meerkost in "dual boot" draaien?

SSD denk ik niet te nemen, lijkt me persoonlijk nog vrij duur te zijn. Als ik echt de snelle toegang zou willen, zou ik eerder een MBA nemen...

Kan je eigenlijk makkelijk zelf zaken veranderen bij een Mac? Geheugen uitbreiden, nieuwe HD steken, batterij vervangen,...? En kan je die onderdelen "los" bestellen/kopen of moet je iedere keer naar een service center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bakkert schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:57:
Een extern scherm is een must, maar als de tijdsdruk hoog is, monteer in met regelmaat nog op locatie of onderweg. Een scherm met hoge resolutie werkt dan erg prettig.
Dankjewel :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 10:41
MTBS schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 07:38:
Koop je dan een officiële windows 7 licentie aan? Of kan dat allemaal zonder meerkost in "dual boot" draaien?
legaal: windows licentie kopen natuurlijk, je krijgt geen W7 licentie van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoe zit het met statische electriciteit bij deze laptops?

Ik heb op internet vele verhalen gelezen van mensen die steeds statische ontladingen krijgen via de aluminium behuizing, met als gevolg dat het toetsenbord en touchpad tijdelijk niet meer werkt (reboot noodzakelijk). Daarnaast is die ontlading uiteraard geen prettig gevoel. Beetje jammer als je net een laptop van meer dan 1100 euro hebt gekocht.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik wil eigenlijk een Macbook white kopen om dit te omzeilen (ik heb namelijk altijd al veel last van statische ontladingen), maar nu de pro versies een i5 aan boord hebben jeukt het wel erg bij mij :+

Daarnaast zijn er meldingen van een tinteling die je kunt krijgen als de laptop aangesloten is aan het stroomnet. Mijn stopcontacten thuis zijn niet geaard (behalve in de keuken maar daar ga ik niet zitten).

Wederom, zijn er mensen die daar last van hebben?

Als dat ding niet van aluminium was, had ik hem allang gekocht volgens mij..

PS:
Ik ben op mijn werk ook vaak de lul als ik de alu iMac aanraak.. kan behoorlijk pijn doen. Soms zie je zelfs een vonkje. Ik probeer mezelf wel altijd eerst te aarden maar soms vergeet ik het.. wordt weer tijd voor andere schoenen, al is dat maar deel van het probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 04-03-2011 10:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Mijn ervaring... hmmm... Eigenlijk geen ervaring met dit euvel, ik heb nu al dik twee en een half jaar een alu macbook (pro) en heb dit nog maar een paar keer gehad volgens mij. Ik heb meer last van de katten en hun vacht als het gaat om statische elektriciteit :P!

Als je vaak statisch bent kan het idd ook liggen aan o.a. je schoenen en werk omgeving, drogere lucht en materiaal gebruik in de omgeving bijvoorbeeld. Als je een bureau hebt met metalen poten en je zit bij een aardingspunt (verwarming of zoiets dergelijks) kan je overwegen om een kabeltje tussen je bureau en dat punt te trekken heb je geen last meer van statische elektriciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

MTBS schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 07:38:
[...]
Kan je eigenlijk makkelijk zelf zaken veranderen bij een Mac? Geheugen uitbreiden, nieuwe HD steken, batterij vervangen,...? En kan je die onderdelen "los" bestellen/kopen of moet je iedere keer naar een service center?
Harde schijf en ram kan (en mag!) je zelf vervangen en zijn gewoon standaard componenten, kan je dus kopen waar je wil (mits compatibel uiteraard, Macs zijn soms wel een beetje kieskeurig kwa ram).
Batterij is een non-user seviceable part, daarvoor zal je dus langs een Apple Store / Premium Reseller moeten gaan. Ik denk dat er wel batterijen te vinden zijn online, maar als je ze zelf vervangt vervalt je garantie (en eventuele Applecare ook als ik me niet vergis).
Lethalis schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 10:44:
Hoe zit het met statische electriciteit bij deze laptops?

Ik heb op internet vele verhalen gelezen van mensen die steeds statische ontladingen krijgen via de aluminium behuizing, met als gevolg dat het toetsenbord en touchpad tijdelijk niet meer werkt (reboot noodzakelijk). Daarnaast is die ontlading uiteraard geen prettig gevoel. Beetje jammer als je net een laptop van meer dan 1100 euro hebt gekocht.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik wil eigenlijk een Macbook white kopen om dit te omzeilen (ik heb namelijk altijd al veel last van statische ontladingen), maar nu de pro versies een i5 aan boord hebben jeukt het wel erg bij mij :+

Daarnaast zijn er meldingen van een tinteling die je kunt krijgen als de laptop aangesloten is aan het stroomnet. Mijn stopcontacten thuis zijn niet geaard (behalve in de keuken maar daar ga ik niet zitten).

Wederom, zijn er mensen die daar last van hebben?

Als dat ding niet van aluminium was, had ik hem allang gekocht volgens mij..

PS:
Ik ben op mijn werk ook vaak de lul als ik de alu iMac aanraak.. kan behoorlijk pijn doen. Soms zie je zelfs een vonkje. Ik probeer mezelf wel altijd eerst te aarden maar soms vergeet ik het.. wordt weer tijd voor andere schoenen, al is dat maar deel van het probleem.
Ja, als de MBP in een stopcontact zit dat niet geaard is kan je wel eens een tintelend gevoel hebben. Echt statische ontlading valt zelden voor, en het niet meer werken van trackpad/keyboard heb ik werkelijk nog nooit voor gehad of zelfs gehoord.
Als je op batterij werkt doet het probleem zich overigens niet voor (wat vrij logisch is).

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Zolang je MacBook nergens anders mee verbonden is (fysiek dus) dan vallen de tintelingen nog wel mee. Daar is min of meer rekening mee gehouden en anders zouden overheidsinstanties het wellicht ook niet goedkeuren. Maar waar het mis gaat (en dit geldt voor alle geaarde producten die zonder aarde worden aangesloten) is als dingen op elkaar worden aangesloten waarbij elektrisch contact gemaakt wordt met de niet-geaarde aardes van de diverse apparaten. Denk aan monitors, printers, versterkers. Deze zijn zelf misschien geïsoleerd, maar hun lading wordt wel overgedragen via je bekabeling. En bij elkaar opgeteld kan dat dus voor vervelende schokken of tinteling zorgen. Die tinteling komt trouwens vaak doordat voedingen filtercondensators gebruiken over de netspanning en door kleine lekjes in die condensators komt de aarde van een apparaat dat niet geaard is via een grote weerstand halverwege de netspanning te hangen (115V bij ons). Als je de aardes van andere apparaten doorverbindt, zeker apparaten die zelf van plastic zijn en waar de kwaliteit van die condensators er dus iets minder toe doet, wordt die weerstand naar 115V lager en de tinteling dus erger.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Darkstar schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:11:
Ja, als de MBP in een stopcontact zit dat niet geaard is kan je wel eens een tintelend gevoel hebben. Echt statische ontlading valt zelden voor, en het niet meer werken van trackpad/keyboard heb ik werkelijk nog nooit voor gehad of zelfs gehoord.
Als je op batterij werkt doet het probleem zich overigens niet voor (wat vrij logisch is).
Ik heb zelf thuis geaard en ongeaarde stopcontacten en merk geen verschil (geen tintelend gevoel).

Statische ontlading heb ik ook nog niet gehad in de goeie week dat ik de MBP heb. Houten vloeren e.d. zirgen ook niet voor veel wrijving / statische lading (denk ik als nitwit :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-04 01:06
Ik heb sinds gisteren mijn eerste Mac, de 13 inch MacBook Pro. Tijdens het bestellen in de online Apple Store heb ik aangegeven dat ik graag een US toetsenbord wilde. Nu ik gisteren mijn MBP eens goed bekeek viel het me op dat er linksboven het toetsenbord een soort klein icoontje staat. Het zijn allemaal kleine stippeltjes/puntjes in de vorm van een wat groter rondje. Het zit ter hoogte van de power button alleen dan aan de linkerkant. Het lijkt net of de machine in de fabriek welke de iconen boven de IO poorten drukt inkt verloren is. Helaas zit ik nu op m'n werk dus kan ik geen goede foto ervan maken, maar na een Google actie heb ik toch een soortgelijk geval gevonden. Hebben nog meer mensen dit fenomeen? Of moet ik er werk van gaan maken om mijn MBP om te gaan ruilen?

Foto:
http://laptop-enews.com/i...0Pro%20First%20Look_8.jpg

Edit:
Nog een extra foto gevonden:
http://images.anandtech.com/doci/3889/MBP13_keyboard.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door n1ck op 04-03-2011 12:36 . Reden: Extra foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
n1ck schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:28:
Ik heb sinds gisteren mijn eerste Mac, de 13 inch MacBook Pro. Tijdens het bestellen in de online Apple Store heb ik aangegeven dat ik graag een US toetsenbord wilde. Nu ik gisteren mijn MBP eens goed bekeek viel het me op dat er linksboven het toetsenbord een soort klein icoontje staat. Het zijn allemaal kleine stippeltjes/puntjes in de vorm van een wat groter rondje. Het zit ter hoogte van de power button alleen dan aan de linkerkant. Het lijkt net of de machine in de fabriek welke de iconen boven de IO poorten drukt inkt verloren is. Helaas zit ik nu op m'n werk dus kan ik geen goede foto ervan maken, maar na een Google actie heb ik toch een soortgelijk geval gevonden. Hebben nog meer mensen dit fenomeen? Of moet ik er werk van gaan maken om mijn MBP om te gaan ruilen?

Foto:

Edit:
Volgens mij is dat de ingebouwde microfoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
Dat is de microfoon, Als je die puntjes boven de ESC toets bedoeld . Anders zie ik het niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel_Elessar op 04-03-2011 12:41 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
Daniel_Elessar schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:40:
Dat is de microfoon, Als je die puntjes boven de ESC toets bedoeld . Anders zie ik het niet goed.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik zie het nu zelfs staan in de online handleiding.
Ingebouwde microfoon (boven de Esc-toets op het toetsenbord)
Hiermee kunt u rechtstreeks geluidsopnamen maken of live chatten via het internet met
FaceTime of iChat.
Wel raar want er zit namelijk geen gaatje in de unibody waar de microfoon achter geplaatst zit om geluid op te vangen. Daarom dacht ik ook dat de microfoon ergens anders geplaatst zou zijn (bijv. naast de webcam). Wat ook raar is, is dat het icoontje niet op de productfoto's op de website van Apple voorkomt.

Zie: http://www.apple.com/euro...ry2_20110224.png#gallery3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

n1ck schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:59:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk. Ik zie het nu zelfs staan in de online handleiding.

[...]

Wel raar want er zit namelijk geen gaatje in de unibody waar de microfoon achter geplaatst zit om geluid op te vangen. Daarom dacht ik ook dat de microfoon ergens anders geplaatst zou zijn (bijv. naast de webcam). Wat ook raar is, is dat het icoontje niet op de productfoto's op de website van Apple voorkomt.

Zie: http://www.apple.com/euro...ry2_20110224.png#gallery3
Omdat dat een foto is van het 15" model, en die heeft de microfoon op een andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

die heeft zulke gaatjes links en rechts van het toetsenbord waar de microfoon onder zit :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
Digistorm schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:07:
[...]

Omdat dat een foto is van het 15" model, en die heeft de microfoon op een andere plek.
Dat dacht ik dus in eerste instantie ook. Totdat ik de handleiding erop na sloeg.
Zie: http://manuals.info.apple...ro_15inch_Early2011_N.pdf, blz 20.

Ik ben in ieder geval blij dat het normaal is. Bedankt voor de info! :)

[ Voor 35% gewijzigd door n1ck op 04-03-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

n1ck schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:19:
[...]

Dat dacht ik dus in eerste instantie ook. Totdat ik de handleiding erop na sloeg.
Zie: http://manuals.info.apple...ro_15inch_Early2011_N.pdf, blz 20.

Ik ben in ieder geval blij dat het normaal is. Bedankt voor de info! :)
Dat kan Apple wel leuk zo tekenen, maar de teardown van iFixit laat iets anders zien. Als je kijkt naar het eerste plaatje van stap 10, dan zie je de microfoon onderaan de linker luidsprekermodule zitten. Vergelijk ook het 2010 model wat hier te zien is (stap 27, je ziet de microfoon zitten ter hoogte van de koptelefoonpoort).

Ik weet dus niet wie die manuals maakt, maar waarschijnlijk hebben ze iets teveel copy/paste gedaan van het 13" model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Laatst online: 08-04 06:58
Op mijn 15" late 2010 zit naast de webcam hetzelfde rondjesicoontje wat n1ck boven zijn esc toets heeft zitten en zo te voelen zijn het ook echt gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

NickH schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:46:
Op mijn 15" late 2010 zit naast de webcam hetzelfde rondjesicoontje wat n1ck boven zijn esc toets heeft zitten en zo te voelen zijn het ook echt gaatjes.
Er worden ook omgevingslicht sensors gebruikt voor de helderheid van het scherm en de toetsenbordverlichting. Het zou kunnen dat die sensor op die plek zit. In elk geval zit de microfoon onder de linker speaker in het 2010 en 2011 model (zie post hierboven). In de oude MBP modellen (bijv. 2006) zitten er kleine gaatjes naast de webcam en daar zit de led achter die gaat branden als de webcam actief is. Een stealth led dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:43
Beste mensen,

Ik heb weer een vraag en wil niet tot last zijn, maar ik merk dat ik op de deksel van mijn MacBook zwarte stippeltjes zie, ook bij de scherm op het alluminium. Ik weet een laptop is een laptop, je gebruikt het, maar het komt op plekken waar ik nooit aan zit, heb hem niet laten vallen en heb het pas 1 maand. Het zijn paar zwarte stipjes op de deksel, en 2 a 3 op de toetsenbord, je ziet het wel en het begint me te irriteren, toch een duur product. Nu heb ik 2 topics gevonden waar mensen dit probleem ook hadden.:

http://www.onemorething.n...ok-pro-aluminium-corrosie

http://discussions.apple....ssageID=10013043#10013043

Je ziet het alleen als je er echt naar zoekt, en dan duurt het wel, maar als je het eenmaal weet ( ik dus ) is het irritant.

Wat zou ik moeten doen? Bellen naar mediamarkt of langs gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Eventjes langsgaan lijkt me de beste optie, zie jou probleem maar eens over de telefoon uit te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 14:42
Iemand al praktijk ervaring met de batterijduur van de nieuwe 13" macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
thijszor schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:01:
Eventjes langsgaan lijkt me de beste optie, zie jou probleem maar eens over de telefoon uit te leggen...
Hey Thijs,

Dat zal ik maar doen, vind het niet prettig voor mijn MBP die ik pas 1 maand heb.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 23:46

Step

step@tweakers.net#

Caneezy schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:42:
[...]

Hey Thijs,

Dat zal ik maar doen, vind het niet prettig voor mijn MBP die ik pas 1 maand heb.

Mvg,
Wat je ook kunt doen als je geen zin hebt in de MediaMarkt is gewoon even een belletje naar Apple en netjes de situatie uitleggen, zij kunnen je ook verwijzen naar een Authorized Service Provider die je MacBook Pro wellicht direct voor elkaar kan maken (misschien mag je em dan weer meenemen en hoef je dan pas langs te komen als de topplate van je MBP binnen is). :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239759

Als ik geen behoefte heb voor geluid maar wel mijn beeldschermen en TV's wil aan kunnen sluiten op mijn MBP, kan ik het beste een Mini-Displayport -> DVI adapter en een DVI -> HDMI adapter halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Anoniem: 239759 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:43:
Als ik geen behoefte heb voor geluid maar wel mijn beeldschermen en TV's wil aan kunnen sluiten op mijn MBP, kan ik het beste een Mini-Displayport -> DVI adapter en een DVI -> HDMI adapter halen toch?
Een MDP -> HDMI kan ook, en dan bij je instellingen aangeven dat het geluid via een andere bron moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 16:14
nee nog steeds gewoon een mdp-->hdmi dinges. je kan instellen bij preferences of het geluid via de ingebouwde speakers moet gaan of via de HDMI kabel

edit: spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door supersnathan94 op 04-03-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Foto:

Edit:
Maf om te zien dat ik bij die plaatjes meteen weer last krijg van dit effect :

http://www.sylloge.com/mi...s/black_dots_illusion.gif

In het echt valt het mee tenzij ik er recht op kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Step schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:09:
[...]

Wat je ook kunt doen als je geen zin hebt in de MediaMarkt is gewoon even een belletje naar Apple en netjes de situatie uitleggen, zij kunnen je ook verwijzen naar een Authorized Service Provider die je MacBook Pro wellicht direct voor elkaar kan maken (misschien mag je em dan weer meenemen en hoef je dan pas langs te komen als de topplate van je MBP binnen is). :)
Thank you also, dit ga ik dan ook even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15

Foto:

Edit:
dat is de microfoon van je laptop!

greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14
Bas_Pierik schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 21:22:
[...]

dat is de microfoon van je laptop!

greetz!
:D

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
tabakje schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 14:20:
Iemand al praktijk ervaring met de batterijduur van de nieuwe 13" macbook pro?
Heb nog geen uitgebreide ervaring maar haal zo ongeveer 6 uur met redelijk wat gebruik. Met alleen internet, keyboardverlicht uit en schermhelderheid op 60% dan zal je de 7 uur denk ik wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 11:17
Ik ga over een tijdje de duurdere variant van de 15'' kopen, maar ik zit te twijfelen over de harde schijf. 750 gb is veel, en heb ik eigenlijk niet nodig omdat ik een externe harddisk heb, en nog een andere laptop.

Zou er veel verschil in snelheid merkbaar zijn met de keuze van 500 gb 7200 rpm in plaats van 750 gb 5400 rpm? Als er weinig verschil is zal ik namelijk toch maar die van 750GB nemen. (de 2 harde schijven zijn namelijk even duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-04 16:18

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

precies schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 02:15:
Ik ga over een tijdje de duurdere variant van de 15'' kopen, maar ik zit te twijfelen over de harde schijf. 750 gb is veel, en heb ik eigenlijk niet nodig omdat ik een externe harddisk heb, en nog een andere laptop.

Zou er veel verschil in snelheid merkbaar zijn met de keuze van 500 gb 7200 rpm in plaats van 750 gb 5400 rpm? Als er weinig verschil is zal ik namelijk toch maar die van 750GB nemen. (de 2 harde schijven zijn namelijk even duur).
Tuurlijk is er verschil, 7200 is een stuk rapper, dat is te merken. Nadeel is meer warmte en iets meer energiegebruik.

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoonBoy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2024
precies schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 02:15:

Misschien dan 100 euro extra uitrekken voor een 128GB SSD??? Dat heb ik in ieder geval besteld... Je kunt er altijd later nog een grotere schijf in plaatsen als dat nodig is... Wel gelijk full speed vanaf begin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opvallend dat Engadget (weer) het ontbreken van een Blue-Raydrive als een minpunt ziet. Mijn vermoeden is dat -met steeds meer cloud-computing en streaming- dat die optie er nooit zal komen. Zo'n drive weegt naar mijn mening niet op tegen de voordelen van een extra harde schijf of een dunnere laptop.
Merlijn_merlin schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 08:58:
[...]

Tuurlijk is er verschil, 7200 is een stuk rapper, dat is te merken. Nadeel is meer warmte en iets meer energiegebruik.
Dat verschil valt reuze mee; alleen de toegangstijden zijn lager bij de 500GB 7200rpm.
http://www.techradar.com/...mk7559gsxp--904198/review

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
HoonBoy schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:13:
[...]

Misschien dan 100 euro extra uitrekken voor een 128GB SSD??? Dat heb ik in ieder geval besteld... Je kunt er altijd later nog een grotere schijf in plaatsen als dat nodig is... Wel gelijk full speed vanaf begin. :)
kun je zelf dan nog een harde schijf bijplaatsen naast die ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
precies schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 10:54:
[...]

kun je zelf dan nog een harde schijf bijplaatsen naast die ssd?
Als je je optische drive opoffert en handig bent met de schroevendraaier, dan is dat zeker mogelijk. Zie ook websites als eBay en http://www.optibay.nl/

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:25
Een laptop doet er wel lang over om verzonden te worden :

Koeln, Germany 03/05/2011 12:37 A.M. Import Scan
Koeln, Germany 03/04/2011 10:34 P.M. Arrival Scan
Warsaw, Poland 03/04/2011 9:03 P.M. Departure Scan
03/04/2011 6:11 P.M. Arrival Scan
Almaty, Kazakhstan 03/04/2011 5:17 P.M. Departure Scan
03/04/2011 2:22 P.M. Arrival Scan
Koeln, Germany 03/04/2011 8:12 A.M. Package data processed by brokerage. Waiting for clearance. / Released by Clearing Agency. Now in-transit for delivery.
Incheon, Korea, Republic of 03/04/2011 10:39 A.M. Departure Scan
03/04/2011 8:51 A.M. Arrival Scan
Shanghai, China 03/04/2011 6:06 A.M. Departure Scan
Shanghai, China 03/03/2011 9:44 P.M. Export Scan
Koeln, Germany 03/03/2011 2:33 P.M. Package data processed by brokerage. Waiting for clearance.
Shanghai, China 03/03/2011 5:50 P.M. Arrival Scan
03/03/2011 4:25 P.M. Departure Scan
03/03/2011 2:17 P.M. Origin Scan
China 03/03/2011 1:05 A.M. Order Processed: Ready for UPS

Maar dan zie ik ineens waarom, ze kiezen bij UPS voor het type World Ease. Hieronder dus waarom alles zo lang duurt :

Vereenvoudig de douane-inklaring door verschillende zendingen die allemaal naar eenzelfde land of naar de Europese Unie gaan, te groeperen in een enkele zending. Deze contractuele service is beschikbaar in heel Noord-Amerika en in bepaalde landen in Europa, Centraal- en Zuid-Amerika, Azië, Afrika en het Midden Oosten. Bij elke zending met UPS World Ease:
Worden verschillende zendingen bij de douane ingeklaard als een enkele hoofdzending, hetgeen de documentatie beperkt en tijd bespaart
Zijn de transittijden gegarandeerd
Bestaan er gedetailleerde traceermogelijkheden voor elk pakket in de zending
Neem contact op met uw UPS-vertegenwoordiger om UPS World Ease aan te vragen.
Opmerking: Deze dienst is niet beschikbaar voor zendingen tussen EU-lidstaten.

Dus alles word eerst verzameld in een één depot, dan ineens samen ingeklaard door de douane en dan pas doorgestuurd.

Dan nog eens een vraag :

- Heeft er al iemand in zijn nieuwe MAC 2011 extra geheugen geplaatst? Ik weet dat de vorige MBP redelijk selectief zijn met het aanvaarden van geheugen.
- Kan ik de Superdrive vervangen met een ssd zonder dat dit mijn garantie vernaggelt? Of anders gezegd, kan ik deze als er iets misloopt deze terug installeren zonder dat ze dit gemerkt hebben?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-04 18:16
Zo lang je geheugen koopt van een deftig merk met precies de juiste specs dan is er niks aan de hand. Ik raad je Simmcity aan, dat is een topzaak. Ik heb in mijn MBP (weliswaar geen 2011, wel in 2011 gekocht trouwens) Kingston zitten en dat bevalt prima.

Volgens mij vervalt je garantie inderdaad als je de SD vervangt door een SSD. Niet als je de gewone HD vervangt door een SSD.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 11:47
havana schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 11:37:
Zo lang je geheugen koopt van een deftig merk met precies de juiste specs dan is er niks aan de hand. Ik raad je Simmcity aan, dat is een topzaak. Ik heb in mijn MBP (weliswaar geen 2011, wel in 2011 gekocht trouwens) Kingston zitten en dat bevalt prima.

Volgens mij vervalt je garantie inderdaad als je de SD vervangt door een SSD. Niet als je de gewone HD vervangt door een SSD.
Als je het weer in originele staat kunt brengen is er volgens mij niks aan de hand. Ik dacht dat je geen warranty seals of iets dergelijks doorbreekt als je de superdrive vervangt, maar correct me if I'm wrong... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-04 18:16
Akkoord, maar in theorie vervalt je garantie wel degelijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 13:23
http://www.appleinsider.c...port_in_snow_leopard.html

Schijnbaar nu ook TRIM support voor Snow Leopard! Schijnt alleen nog te werken voor die SSDs die je van Apple kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
er is waarschijnlijk geen optie om geen superdrive te kiezen, maar een gewone harde schijf naast de ssd en dit samen te stellen in icentre?
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.