Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gericht aan SSD Eigenaars i.c.m HDD's

Aangezien jullie waarschijnlijk ook niet al je data op je SSD hebben staan maar op een externe HDD,
vroeg ik mij af op wat voor formaat jullie deze hebben gepartioneerd.

Ik heb de mijne (2.5" 1TB) in 3 partities opgedeeld / Fat 32 (20 gb W7 boot instal ) / 300 gb HFS ( time machine back up ) en ~ 650 NTFS ( Grotere en niet allerdaagse bestanden )

Op mijn MBA heb ik MacFuse geinstalleerd om te kunnen lezen/schrijven/verwijderen etc van NTFS. Waarom is mijn grootste partitie NTFS?, simpelweg omdat het compatibeler is, en niet elk device met HFS overweg kan.

Wat is nu het probleem? Indien ik grotere data van mijn MBA wil kopieren naar mijn ext HDD, ( dus van HFS naar NTFS ) duurt het wel 3x langer, dan vanuit bootcamp W7 ( NTFS naar NTFS ) voorbeeld mkv's van circa 8gb. Of 6 seizoenen aan series van 350 MB per episode.

Wat zijn jullie ondervindingen en waarvoor uiteindelijk gekozen?

Heeft OSX dan echt zoveel moeite om van het ene Schijformaat te lezen en naar het andere te schrijven?
Zijn jullie van mening dat mocht ik de NTFS partitie in zijn geheel vervangen door HFS, het wegschrijven van data sneller zal worden aangezien het dan zowel lezen als schrijven HFS is?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

kaos- schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:26:
Binnenkort ga ik dan waarschijnlijk toch een MBP ophalen. Wat ik alleen nergens kan vinden; ik wil graag (HD) films via VLC door kunnen sturen naar mijn lcd tv via HDMI. Dit is mogelijk onder OSX?
Ja hoor, je hebt wel een kabeltje nodig Displayport to HDMI.
Het rechterkabeltje op de foto, zowel beeld als geluid wordt doorgevoerd.

Je HDMI kabel gaat dan in het uiteinde van dit kabeltje.

V&A aangeboden: Mini DisplayPort naar HDMI en DVI Adapter (voor Apple)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-04 14:59
Is het slecht voor je MacBook als ie langer tijd aan direct zonlicht wordt blootgesteld?
Zit momenteel al een paar uur lekker met mijn MacBook Pro I5 mid 2010 in het zonnetje in de achtertuin, dus vandaar dat deze vraag me ineens te binnen schiet.
Bij veel andere elektrische apparaten zie je in de handleiding iets over staan dat direct zonlicht wordt afgeraden, maar in de handleiding van mijn Mac en op de site van Apple kon ik er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:30
Nou ja, goed zal het niet zijn. Maar slecht? Geen idee, check anders even hoe warm je cpu is. Boven de 80 graden is niet goed :+

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-04 14:59
CPU is 64 graden aldus iStat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
CHRlS schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:53:
CPU is 64 graden aldus iStat.
Hmwa, vrij warm wel. Maar niet gevaarlijk warm. Toch zou ik er niet de hele dag mee in de zon zitten.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:39

Digistorm

tenax moderator pomorum

Destianto schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:41:
(...)
Heeft OSX dan echt zoveel moeite om van het ene Schijformaat te lezen en naar het andere te schrijven?
Zijn jullie van mening dat mocht ik de NTFS partitie in zijn geheel vervangen door HFS, het wegschrijven van data sneller zal worden aangezien het dan zowel lezen als schrijven HFS is?
Ik heb wel een keer gelezen dat de gratis versie van NTFS-3G gelimiteerd is aan een bepaalde performance en dat de betaalde variant daar geen last van zou hebben. Maar dat moet je dat eens nazoeken op de website(s) van die NTFS software.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boratnl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 15:50
Beste tweakers, trackpad maakt opeens raar geluidje als ik op de onderste helft ervan klik. Op de bovenste helft klikken, klinkt nog wel normaal, maar gaat echt heel moeilijk (heel hard drukken). Iemand bekend met dit probleem? (wordt zeker apple bellen of terug langs de saturn?)

Macbook Pro 13,3 inch 2010 editie (ik heb hem vanaf eind november)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Ik heb precies hetzelfde, kan niet eens op de bovenste helft indrukken zonder veel kracht te zetten. Mijn vorige Alu MacBook had dit ook, ik dacht dat dit normaal was?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-01 23:20
kaos- schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:56:
[...]

Hmwa, vrij warm wel. Maar niet gevaarlijk warm. Toch zou ik er niet de hele dag mee in de zon zitten.
Is nu niet echt enorm warm voor een Macbook die een beetje gebruikt wordt hoor, macbooks lopen nu eenmaal redelijk warm, zeker en vast als je hem op de schoot neemt.

En neen, door een paar uurtjes buiten te zitten met je laptop ga je er geen schade aan toe richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boratnl
azt33 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:32:
Ik heb precies hetzelfde, kan niet eens op de bovenste helft indrukken zonder veel kracht te zetten. Mijn vorige Alu MacBook had dit ook, ik dacht dat dit normaal was?
Daarnet was het bijna onmogelijk de bovenste helft in te drukken, en bij de onderste helft kreeg ik het geluid van knarsend glas te horen als ik t indrukte.

Nu opeens geen knarsend glas geluidje meer en de bovenste helft lijkt ook makkelijker indrukbaar. Maar dit voorspelt niet veel goeds neem ik aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Simon Shipperd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:38:
[...]

Is nu niet echt enorm warm voor een Macbook die een beetje gebruikt wordt hoor, macbooks lopen nu eenmaal redelijk warm, zeker en vast als je hem op de schoot neemt.

En neen, door een paar uurtjes buiten te zitten met je laptop ga je er geen schade aan toe richten.
Daarom zeg ik ook "vrij warm". Niet enorm warm.
Je gaat me niet vertellen dat 60+ graden koeltjes is :+

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-01 23:20
Het is niet koeltjes, maar zeker niet abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boratnl
boratnl schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:44:
[...]

Daarnet was het bijna onmogelijk de bovenste helft in te drukken, en bij de onderste helft kreeg ik het geluid van knarsend glas te horen als ik t indrukte.

Nu opeens geen knarsend glas geluidje meer en de bovenste helft lijkt ook makkelijker indrukbaar. Maar dit voorspelt niet veel goeds neem ik aan..
En daar begint het gekraak weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
boratnl schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:44:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet al te goed. Er zitten geen kruimels of iets dergelijks onder je trackpad? Als je nog garantie hebt, dan kan je het beste even langsgaan of Apple bellen denk ik. Liever het zekere voor het onzekere.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boratnl
azt33 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:39:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet al te goed. Er zitten geen kruimels of iets dergelijks onder je trackpad? Als je nog garantie hebt, dan kan je het beste even langsgaan of Apple bellen denk ik. Liever het zekere voor het onzekere.
Ja heb nog garantie, ik ga morgen langs de saturn denk ik (daar heb ik hem gekocht) ben alleen de bon kwijt. Denkt iemand dat het nodig is rekeningafschrift mee te nemen, als bewijs dat ik hem daar kocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Volgens mij zit er gewoon een korreltje van het een of ander tussen. Check eens of je het met een stofzuiger kan fixen

En 60° is helemaal geen extreme temperatuur... Bij full load gaat het er dik overheen

[ Voor 27% gewijzigd door Prulleman op 06-05-2011 19:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

Waar vergelijken we het mee?
met een normale laptop ? Want dat gaat niet. Eigenlijk kunnen we niet zeggen wat warm of koud is. Als je de hoeveelheid luchtroosters vergelijkt tussen elke laptop en een macbook dan alleen al is het niet vergelijkbaar.

Het is 1 blok aluminium zonder ook maar 1 rooster.. er zit een gleuf aan de achterkant waar het scharnier zit, en dat is alles. De temperatuur is logischerwijs hoger dan een andere laptop.

Dan hebben we het allen nog over de behuizing. Ik heb toch altijd nog het idee dat er een hoop nagedacht word over de macbooks. De development tijd van een macbook is waarschijnlijk 2x langer dan welke andere laptop dan ook. Dus het lijkt me dat er een hoop getest word. En dat uiteindelijk de maximale temperatuur bepaald word. En dat de hardware zo geclocked word, en de software zo geprogrammeerd word dat het allemaal precies binnen de perken blijft.

Uiteraard testen ze dit in 40 graden zon. Als ik zie wat ze aan antenne test materiaal hebben, dan lijkt het me dat er wel een medewerker buiten in de zon een testje doet.

We mogen dit dus echt niet vergelijken. Er is geen maatstaaf, aangezien er niks vergeleken kan worden. Hooguit macbooks onderling.

Ik weet dat je macbook zichzelf uitschakelt waneer hij te warm word. Als dit 1x midden in de zon bij 30 graden is, maak je dan niet te veel zorgen.. Maar als dit binnen bij 15 graden is.. zonder dat je gekke dingen doet.. ga dan terug naar de winkel.

Mijn MBP 15" '11 word ook warm. Ik denk ook wel eens wow... dat is warm. Maar dan realiseer ik me. " it's Apple.." die hebben er echt wel over na gedacht.. als er toch iets mis is (wat echt wel voorkomt) dan kan ik terug naar de winkel, en word het 9 van 10 keer geregeld. Ik laat hem lekker warm worden. Zolang dingen niet gaan haperen, ga ik ook niet op onderzoek uit.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 06-05-2011 19:49 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boratnl
Prulleman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:48:
Volgens mij zit er gewoon een korreltje van het een of ander tussen. Check eens of je het met een stofzuiger kan fixen

En 60° is helemaal geen extreme temperatuur... Bij full load gaat het er dik overheen
Randen lijken schoon. Buiten de randen krijg ik verder weinig schoon met een stofzuiger toch?
Verder eet ik er nooit boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399519

Weet dat dit vaak gevraagd wordt, maar ik ben ook eens benieuwd...

Is dit een beetje normaal na 8 weken oud?

current capacity 5645
design capacity 5770
loadcycles 20

Zoals jullie zien gebruik ik de laptop vaak op schoot op de accu en als hij bijna leeg is plug ik hem aan de lader..Is hij vol, gaat hij er weer van af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
boratnl schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:01:
[...]

Randen lijken schoon. Buiten de randen krijg ik verder weinig schoon met een stofzuiger toch?
Verder eet ik er nooit boven.
Gaat er niet om wat je kan zien, gaat erom dat er misschien iets tussen de rand is geglipt wat je dus niet ziet, maar wat wet wel in de weg zit.
Anoniem: 399519 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:03:
Weet dat dit vaak gevraagd wordt, maar ik ben ook eens benieuwd...

Is dit een beetje normaal na 8 weken oud?

current capacity 5645
design capacity 5770
loadcycles 20

Zoals jullie zien gebruik ik de laptop vaak op schoot op de accu en als hij bijna leeg is plug ik hem aan de lader..Is hij vol, gaat hij er weer van af...
zit met mijn MBP late 2009 nu op 97% (5287, geen idee wat design is) met 195 cycli, ik let er eigenlijk nooit zo op, laat em af en toe helemaal leeg gaan, maar werk ook vaak genoeg aan de lader of hij gaat weer bij 50% aan de lader

[ Voor 46% gewijzigd door Prulleman op 06-05-2011 20:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boratnl
Prulleman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:13:
[...]

Gaat er niet om wat je kan zien, gaat erom dat er misschien iets tussen de rand is geglipt wat je dus niet ziet, maar wat wet wel in de weg zit.
Ga het gelijk proberen!

Edit: Wow had er geen vertrouwen in geef ik eerlijk toe. Maar het werkte, haha. Super bedankt man, scheelt mij een uitstapje saturn!

Edit2: Probleem lijkt toch deels terug te komen. Elke keer als ik heel licht op het trackpad druk hoor ik een klein klikje, als ik dan door druk klik ik echt (zeg maar dat macosx het ook registreert)

[ Voor 37% gewijzigd door boratnl op 06-05-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
boratnl schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:13:
[...]

Ga het gelijk proberen!
ook ff indrukken en proberen te wiebelen tijdens zuigen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Hoe warm kan je CPU worden?
Want die van mij zit de hele tijd tegen de 80 graden, soms eroverheen als ik aan het gamen ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
The Great HooD schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:18:
Hoe warm kan je CPU worden?
Want die van mij zit de hele tijd tegen de 80 graden, soms eroverheen als ik aan het gamen ben...
Vrij triviaal om te vinden, eerste antwoord op Google voor "core 2 duo maximum temperature"
The maximum temperature for safe operation is 100°C.
The catastrophic thermal protection temperature is 125°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Bestaat er een keyboard cover voor een "europees toetsenbord".. Nu lees ik positieve reviews over de Rearth Verco keyboard cover maar dat is alleen voor een "US toetsenbord": http://www.rearthusa.com/MacBook-Pro_p_165.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
kyddil schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:27:
Bestaat er een keyboard cover voor een "europees toetsenbord".. Nu lees ik positieve reviews over de Rearth Verco keyboard cover maar dat is alleen voor een "US toetsenbord": http://www.rearthusa.com/MacBook-Pro_p_165.html
ik zou niet weten waarom je dat zou willen ?
mijn broer zijn pro is 3 jaar oud en die zit er nog prima uit...

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 14:31
Minder leuke ervaring gehad. Voorbije donderdag aan m'n eindwerk aan het typen, gaf iTunes opeens een error. Niet veel later crashte Outlook. Webpagina's laadden opeens maar half.. Toen kon ik m'n eindwerk ook niet meer saven of überhaupt bestanden aanmaken... Maar voor de reboot gegaan waarbij ik dan opmerkte dat het ding helemaal niet meer wou booten.

Vermoedelijk ligt dit aan een recente defragmenteerpoging met drive genius, ook al is er niets misgegaan (niet uitgevallen/uitgezet in het midden van de defrag). Toevallig had ik die DVD nog liggen dus daarvan geboot en die avond het FS gecontroleerd en geprobeerd te herstellen maar die was dus dik FUBAR. Schijftestje gedaan (kort, anderhalf uur) en die gaf geen fouten.
Nog een apple hardware testje gedraaid en die kwam er ook zonder fouten uit.

Gezien dat ik in het buitenland verblijf atm had ik geen OS X DVD liggen (en Apple heeft niet als een MS technet waar die te downloaden zijn) dus vrijdagochtend naar de lokale apple shops. Enkele verleenden geen support, maar van diegene de het wel deden kreeg ik bij de eerste na een paar minuten (en testen uit mijn zicht) te horen dat het ding niet van DVD of externe schijf wou booten, ook niet van het netwerk of via target disk mode. Conclusie: mobo failure.
Vond ik wel erg vreemd aangezien ik de avond ervoor verschillende uren op een DVD had gedraaid. Ook niet meteen zin in het ding een kwijtlang tijd zijn en ik wou best nog wel eens met een windows DVD proberen.

Macbook dus weer meegenomen en een volgende supportlocatie gezocht. Daar hadden ze wel iets meer oren naar het ganse verhaal en wou iemand me wel tonen of het al dan niet bootte van een externe schijf. Daar hadden ze een leuke USB-schijf met installaties van OS X Tiger, Leopard en Snow Leopard. Die bootte dus wel degelijk zonder problemen.
Ik heb daar maar een OS X DVD gekocht en heb het even later geprobeerd te installeren. Werkt nu toch weeral anderhalve dag zonder problemen..

Iets mindere ervaring dus. Iemand die me een logische verklaring kan geven over waarom die eerste diagnose keihard duidde op een mobo failure en alles nu toch weer werkt? Moet ik nog bang zijn voor gevolgen of was het toch echt enkel mijn FS dat verneukt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat lijkt enkel je FS te zijn. Laat dat meteen een lesje zijn trouwens: rommel niet met je FS. En zeker niet defragmenteren. Dat doet OSX zelf ook al wel namelijk (maar dan zonder 't te verneuken) dus dat is nergens voor nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Ik weet dat OS X het zelf doet, maar da's ook maar beperkt. Niet bij bestanden groter dan 20MB, enkel als je ze opent, als er niet snel een stukje gevonden wordt waar het bestand in zijn geheel past gebeurt het ook niet..

Genoeg bestanden die groter zijn dan 20MB hier en het systeem is nu ook wel beduidend sneller hoewel ik quasi niets minder heb lopen. De enige service waar ik zo aan denk is backblaze, maar die draait nog niet terug en leest en uploadt alleen maar.
Er zijn genoeg meningen te vinden online die zeggen dat het niet nodig is, evengoed meningen die zeggen dat het wel is. De tip die meestal ipv defragmentatie aangedragen wordt is een schijf clonen en dit daarna terugzetten zodat alle bestanden weer achter elkaar staan. Geeft toch ook wel aan dat het mogelijk helpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ik ben een noob. Wat is FS ?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 17:26
Waarschijnlijk wordt hier FileSytem bedoeld, dus Schijf formaat (NTFS, HFS, FAT etc)

[ Voor 32% gewijzigd door Simmity op 07-05-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Yep, structuur die bijhoudt waar je bestanden staan op je schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
mikerosauer schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 09:05:
[...]

ik zou niet weten waarom je dat zou willen ?
mijn broer zijn pro is 3 jaar oud en die zit er nog prima uit...
Waarom? Heeft niks met "goed uit zien" te maken.. bescherming is puur voor tijdens het eten en morsen van drank etc.. :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 10:40
kyddil schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 20:15:
[...]

Waarom? Heeft niks met "goed uit zien" te maken.. bescherming is puur voor tijdens het eten en morsen van drank etc.. :? 8)7
Jij eet en drinkt boven je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Uhm, ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
Pino112 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 21:13:
[...]

Jij eet en drinkt boven je laptop?
wats daar mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 10:40
Opzich niks, totdat er een glas drinken over je tobo vliegt.

Maar goed, ik houd je niet tegen ofzo, lijkt me alleen vreemd om boven een laptop van toch gauw >1000 euro iets te gaan drinken/eten wat er voor kan zorgen dat ie kapot gaat. Oké, kan je wel bescherming kopen, maar je kan dan ook even ergens anders eten oid.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37
Aangezien we al ruim over de 1000 posts zijn graag hier: [Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 18 verder!
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.