• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 20:34
Wie kent dit probleem?

Macbook Pro 2011 2.2 15" Stock

Problemen met slaapstand

- Soms word hij wakker met een zwart scherm en de toetsen opgelicht. Het scherm blijft zwart wat ik ook doe.. Ik moet hem dan een harde herstart geven middels de powerbutton

- Soms word hij wakker en is alles zwart... dus zowel de toetsen als het scherm... wederom harde reboot

- Soms word hij wakker met een scrammbled screen... allemaal lijnen en glitches...soms doet hij het dan na enkele seconden, maar soms blijven de glitchen en wederom een harde reboot.

- Soms word hij wakker en is hij erg erg erg traag... reboot...

(een ander probleem wat er mee te maken kan hebben ..)
- Soms als ik van fullscreen filmpjes naar desktop ga, of net na een filmpje (ook apple site) de klep dicht doe, en ik doe hem weer open.. dan flikkert het scherm van zwart naar desktop naar zwart naar desktop... Soms duurt het even en doet hij het, maar meestal weer een hard reboot.

OF meer mensen moeten hier last van hebben... of ik heb een probleem macbook.
Als nou niemand anders dit probleem heeft dan ga ik hem terug brengen...

Allemaal problemen rondom de slaapstand..

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:50
World Citizen schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 08:07:
Wie kent dit probleem?

Macbook Pro 2011 2.2 15" Stock

Problemen met slaapstand

- Soms word hij wakker met een zwart scherm en de toetsen opgelicht. Het scherm blijft zwart wat ik ook doe.. Ik moet hem dan een harde herstart geven middels de powerbutton

- Soms word hij wakker en is alles zwart... dus zowel de toetsen als het scherm... wederom harde reboot

- Soms word hij wakker met een scrammbled screen... allemaal lijnen en glitches...soms doet hij het dan na enkele seconden, maar soms blijven de glitchen en wederom een harde reboot.

- Soms word hij wakker en is hij erg erg erg traag... reboot...

(een ander probleem wat er mee te maken kan hebben ..)
- Soms als ik van fullscreen filmpjes naar desktop ga, of net na een filmpje (ook apple site) de klep dicht doe, en ik doe hem weer open.. dan flikkert het scherm van zwart naar desktop naar zwart naar desktop... Soms duurt het even en doet hij het, maar meestal weer een hard reboot.

OF meer mensen moeten hier last van hebben... of ik heb een probleem macbook.
Als nou niemand anders dit probleem heeft dan ga ik hem terug brengen...

Allemaal problemen rondom de slaapstand..
Heb zelf de 2011 2Ghz versie, nog nooit dit soort problemen gehad.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 09:16
Ik heb het zelfde model, maar niet precies jouw problemen. Het enige probleem dat ik wel beleef na sleep, is dat bij bepaalde apps de rendering van het venster vastloopt (Sparrow app, Socialite). Dus de app doet het dan in weze nog wel, maar is onbruikbaar door de bevroren interface. Wat me opvalt is dat dit voorkomt als ik de laptop in sleep doe met descrete graphics (met adapter), en wakker maak met integrated graphics (zonder adapter). Kijk eerst eens of jij ook een trend ziet in het GPU switchen icm sleep.
Daarnaast, heb je al een clean install gedaan?

• World Citizen
FritsYpeij schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 08:16:
Ik heb het zelfde model, maar niet precies jouw problemen. Het enige probleem dat ik wel beleef na sleep, is dat bij bepaalde apps de rendering van het venster vastloopt (Sparrow app, Socialite). Dus de app doet het dan in weze nog wel, maar is onbruikbaar door de bevroren interface. Wat me opvalt is dat dit voorkomt als ik de laptop in sleep doe met descrete graphics (met adapter), en wakker maak met integrated graphics (zonder adapter). Kijk eerst eens of jij ook een trend ziet in het GPU switchen icm sleep.
Daarnaast, heb je al een clean install gedaan?
Dit heb ik inderdaad ook...
Ik zat zelf ook al richting het switchen van de videokaart en bepaalde apps te denken. Zelf gebruik ik veel MS-RDP.. Fullscreen... en dan switch hij ook.
Ik ga vandaag inderdaad eens de videokaart in de gate houden.

Heb nog geen clean install gedaan, omdat het een MAC is... Dit gaat straks met Lion ook niet.. dus wil ik deze optie voorlopig uitsluiten. Maar voordat ik hem terug zou brengen ga ik uiteraard nog een herinstall doen.

BTW ik vraag het nu pas, omdat vannacht een update is uitgebracht voor iMacs... die precies mijn problemen omschrijft.. Ik verwacht dus als er meer mensen dit probleem hebben dat deze update ook voor de Mbp komt...

[Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 09-06-2011 08:28]

• Grote Schurk
Noem het toeval.. Ik klap net mijn MBP open op het werk, krijg ik precies hetzelfde probleem als wat jij omschrijft. Zwart scherm, oplichtende toetsen. Ik wist dat ik dit topic niet moest lezen :D

Toch maar even wachten op een update, of misschien is het probleem wel opgelost met Lion.

Wat je zelf nog kan doen om het 'op te lossen' is om gfxCardStatus te installeren ( http://codykrieger.com/gfxCardStatus ) en vast te zetten op integrated. Mocht je dan een keer een grafisch intensieve app/game willen draaien, dan zet je hem gewoon handmatig over naar discrete.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 13:24
Er zijn met de mbp 2011 versie redelijk wat bugs met de grafische kaart. Ik kom steeds vaker voor dat mijn scherm zwart blijft nadat ik mijn macbook pro wakker maak. De processen zijn wel actief en alles werkt, behalve mijn scherm. Tevens komt het redelijk vaak voor dat ik onder load artifacts zie van de applicaties die open staan.

Hopelijk wordt het sowieso verholpen in de laatste update voor 10.6 en anders in lion...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 16:06

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ik heb dit ook gemerkt. Er gaat iets niet goed met het switchen tussen integrated en discrete. Resultaat is scherm dat nooit meer terug komt, hangende interface of (ook een leuke) scherm in een zwart kader (Mac denkt dat de resolutie van het scherm lager is). Het enige wat tot nu toe echt helpt is de Mac niet laten slapen terwijl er een fullscreen app draait, en de Mac uit slaap halen met dezelfde stroomvoorziening als dat ie in slaap was. Niet echt prettig natuurlijk :( Ik hoop dat ze e.o.a. firmware update gaan maken die dit oplost.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• World Citizen
Mooi, Jullie maken mij heel blij.. Ik wacht het dan maar af...
Ik zag echt op tegen het retourneren van de MBP... alles weer backuppen.... ellende. Ben je hem ook nog eens een paar weken kwijt.

Aangezien de iMac's vannacht geupdate zijn, verwacht ik dat de MBp binnenkort ook komt.

• World Citizen
Oke scenario:

Situatie
Macbook zonder adapter op de bank op schoot. Enkel Logitech webcam software en Logmein start mee op. Geen illegale software, enkel iWorks, Aperture, Ilife, MS-RDP. Geen tools of plugins of wat dan ook.

- Ik zet mijn macbook aan.
- Ik open internet en check wat websites (om precies te zijn Tweakers en Macrumors.)
- Ik open iMovie en doe wat aan een project. (ik speel de film echter niet af)
- Ik open iWeb en voeg een pagina en wat foto's toe aan de site.
- Ik doe de klep dicht en leg hem weg.

Ik doe de klep na 45 min open. Alles blijft zwart ook de toetsen. Na wat bewegen met de MagicMouse gaan de lichtjes van het keyboard aan. Het scherm blijft echter zwart. Je kunt wachten tot je een ons weegt. Maar hij gaat niets doen.
Enkel de Aan/Uit knop ingedrukt houden en weer opstarten werkt.

• Grote Schurk
Als je dit nogmaals precies zo doet, weet je dan met 100% zekerheid te stellen dat je scherm weer zwart blijft? Als dit namelijk altijd gebeurd, kan ik je haast met zekerheid vertellen dat je toch terug mag.

Edit: Het kan overigens nooit kwaad om eventjes bij een authorized seller langs te gaan, die worden dagelijks geconfronteerd met stijgerende Macs. Ik verwacht dat zij je wel kunnen vertellen of dit probleem bekend is.

[Voor 34% gewijzigd door Grote Schurk op 09-06-2011 19:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb sinds donderdag dat als ik hem na een tijdje dichtgeklapt gehad te hebben en hem weer open doe ik een hibernate reload-scherm geeft (grijs met witte balkjes) en als die klaar zijn wordt het beeld helemaal zwart. Als ik echter goed kijk is het beeld er wel gewoon, maar doet de backlighting het niet. Ik kan zo veel rammen op de backlightknopjes (F2) als ik wil maar er komt niks bij. Ik kan dan wel alle programma's afsluiten door een zaklamp van achter op de apple te schijnen en alles af te sluiten en opnieuw op te starten, maar het probleem blijft.

Dit heb ik sinds de update naar iTunes 10.3 en Firefox update. Toeval wellicht?

Kortom: Ik zou heel graag gewoon weer sleep hebben ipv hibernate als ik de klep even dicht doe, en ik wil graag dat de backlight blijft werken nadat hij klaar is uit sleep of hibernate te komen.

• World Citizen
Wilf schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:29:
Ik heb sinds donderdag dat als ik hem na een tijdje dichtgeklapt gehad te hebben en hem weer open doe ik een hibernate reload-scherm geeft (grijs met witte balkjes) en als die klaar zijn wordt het beeld helemaal zwart. Als ik echter goed kijk is het beeld er wel gewoon, maar doet de backlighting het niet. Ik kan zo veel rammen op de backlightknopjes (F2) als ik wil maar er komt niks bij. Ik kan dan wel alle programma's afsluiten door een zaklamp van achter op de apple te schijnen en alles af te sluiten en opnieuw op te starten, maar het probleem blijft.

Dit heb ik sinds de update naar iTunes 10.3 en Firefox update. Toeval wellicht?

Kortom: Ik zou heel graag gewoon weer sleep hebben ipv hibernate als ik de klep even dicht doe, en ik wil graag dat de backlight blijft werken nadat hij klaar is uit sleep of hibernate te komen.
Is inderdaad bekend bij mij...
Ik zie na een slaap sessie ook wel eens mijn scherm gewoon aangaan, en dan loopt spontaan het backlite terug naar helemaal zwart... En dan dus uit. Wederom een reboot via de knop.

Het moet niet te lang duren met een update.. Dit word bijna onwerkbaar in zakelijke situaties.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Precies wat je nu dus omschrijft heb ik dus ook sinds donderdag, met het verschil dat hij niet eens meer normaal slaapt maar dat hij blijkbaar gaat hibernaten.
Ik heb er ook last van op m'n 2,2GHz 15", maar weet het zo goed als altijd op te lossen door even de backlightfelheid te veranderen, het scherm gaat dan vrijwel altijd weer aan :)

T.net gallery | V&A ads

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Daar reageert hij dus niet meer op bij mij. Ik kan drukken wat ik wil maar er komt dan geen licht meer bij. Ik vind het sowieso raar dat hij in hibernate springt elke keer dat ik hem dichtklap. Dat was eerst gewoon sleep.

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 10:54
Heb zelf ook de 2.2 ghz, maar heb geen van bovengenoemde problemen.

Heb wel gfxcardstatus geïnstalleerd en die ingesteld op alleen integrated gebruiken staan. Dit i.v.m. bijv msn die de discrete graphics gebruiken en dus mn batterij tijd erg verkorten.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grote Schurk
Mij problemen lijken opgelost, juist door gfxCardStatus te deinstalleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• colinvanruth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-01-2020
hmm ik heb de 15 inch 2.2 ook nog nooit last van gehad! klinkt onlogisch? maar heb je hem al geupdate?

Macbook Pro Early 2011 15'' 2,2-GHz quad-core Intel Core i7 4GB, 1333 MHz 250GB SSD, AMD Radeon HD 6750M met 1 GB GDDR5 (A1286) / iPad Mini Retina / iPhone 6 / Apple TV (A1469 Early 2013) / iPod Classic 160GB 7GEN / G-Technology G-Drive 1TB & 3TB HDD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 16:06

Digistorm

tenax moderator pomorum

FritsYpeij schreef op maandag 04 juli 2011 @ 10:47:
Mij problemen lijken opgelost, juist door gfxCardStatus te deinstalleren.
Hm, zou jammer zijn als het aan de tool ligt, de batterij besparing is me teveel waard om het programma meteen te verwijderen. Hopelijk gaat de maker ervan nog eens bug-hunten ofzo.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• World Citizen
Digistorm schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:08:
[...]

Hm, zou jammer zijn als het aan de tool ligt, de batterij besparing is me teveel waard om het programma meteen te verwijderen. Hopelijk gaat de maker ervan nog eens bug-hunten ofzo.
Nu.. ik heb mijn macbook opnieuw geïnstalleerd, en nu staat GFX status er inderdaad ook niet meer op. Sindsdien heb ik er ook geen last meer van. Dit is nu 4 dagen geleden...

Wellicht was het dan toch GFX die problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Sinds ik Lion draai, heb ik nergens last meer van :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dan ga ik dat ook maar proberen, ik heb in Terminal gecontroleerd of ik niet een fout had in mijn hibernatefunctie omdat hij nu ook automatisch safe sleep doet als ik de laptop even niet aanraak, dus dan moet ik op de powerknop drukken en komt het halfgrijze scherm met laadbalken (die het nu ook niet meer doen) en als hij dan klaar is wordt het zwart.

Gek genoeg staat hij nog gewoon op standaard:

pmset -g | grep hibernate
hibernatefile /var/vm/sleepimage
hibernatemode 3

Lion downloaden dus.

Anoniem: 240181

video en pram reset mattie
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee