ik moet morgen een presentatie doen op school voor eindwerk en mijn mbp ga ik op een beamer aansluiten maar probeer ik vandaag mijn scherm aan te sluiten maar ik kan het beeld maar niet goedkrijgen. mijn keynote is vanonder een deel zwart of hij zoomt in op het scherm. is er een probleem met mijn macbook pro of is het software matig?
Thanks, dan hou ik het toch bij een 2.0 denk ik. (mits het budget toch gerekt kan worden..nog ff afwachten)Prulleman schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:24:
[...]
Ja lightroom en video software zullen ook zonder problemen draaien op de 2.0GHz, volgens mij heeft de videokaart hier geen invloed op, omdat dit allemaal 2D is, misschien met HD video encoding/decoding, maar dit wordt ook hardware matig ondersteund door de 6490M.
In lightroom zal je geen verschil merken, bij video editing heb je wellicht iets meer tijd om je bakje koffie op te drinken.
Verder zou ik gelijk voor een SSD gaan... een modern systeem is gewoon niet af met een HDD, HDD's zijn al jaren de bottleneck en dat is ook zeker niet minder geworden, met een SSD trek je de prestaties van je complete systeem op 1 lijn.
Als dat qua budget betekend dat het de 2.0 wordt, so be it.
(maar dat is mijn bescheiden mening)
Ik heb al naar SSD's gekeken en waarschijnlijk zal het een vertex 3 240GB of intel 510 250GB worden. Kan een apple reseller deze ssd's leveren en inbouwen?
Zou helemaal mooi zijn als ze meteen een mooie prijs maken aangezien ik de hdd niet hoef te hebben. Of doen ze dat niet?
denk niet dat de grote/bekende resellers dit doen, die zullen wel gepushed worden om de fabrieks SSD's te verkopen. Je kan wel kijken of je het bij de wat kleinere resellers voor elkaar kan krijgen, volgens mij kan je in dit topic ook wel wat gasten vinden die het hebben laten doen.Scirocco schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:50:
[...]
Thanks, dan hou ik het toch bij een 2.0 denk ik. (mits het budget toch gerekt kan worden..nog ff afwachten)
Ik heb al naar SSD's gekeken en waarschijnlijk zal het een vertex 3 240GB of intel 510 250GB worden. Kan een apple reseller deze ssd's leveren en inbouwen?
Zou helemaal mooi zijn als ze meteen een mooie prijs maken aangezien ik de hdd niet hoef te hebben. Of doen ze dat niet?
Vandaag m'n MacBook Pro 13" binnen gekregen
M'n eerste Mac dus het is even wennen, maar het is wel een mooi dingetje.
Ik wacht nog op een setje geheugen van 8GB en een Vertex 3 om hem nog leuker te maken maar ben ook nu al erg tevreden. Ik heb ipv de Back 2 School tegoedbon een credit van 75 Euro gekregen wat het totaal op €936.5 brengt (met studentenkorting, zonder SSD en geheugen natuurlijk) Niet slecht voor wat je krijgt imo.
Ik wacht nog op een setje geheugen van 8GB en een Vertex 3 om hem nog leuker te maken maar ben ook nu al erg tevreden. Ik heb ipv de Back 2 School tegoedbon een credit van 75 Euro gekregen wat het totaal op €936.5 brengt (met studentenkorting, zonder SSD en geheugen natuurlijk) Niet slecht voor wat je krijgt imo.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Weet iemand of dit schadelijk is? betreft een MacBook Pro 15 inch 2.2ghz 2011
Heeft er al iemand zijn koelpasta vervangen? en was dat succesvol?
link naar plaatje: http://twitpic.com/5ev3hs
[ Voor 15% gewijzigd door Kobus Post op 21-06-2011 21:40 ]
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Volgens mij kunnen die processors zonder problemen de 110 graden aantikken. Ik dacht zelfs dat ze bij 100 graden zichzelf iets terugschroeven als 'protectie'.
Mijn 13" MBP 2011 gaat ook richting de 100 graden, vooral bij HD flash filmpjes. Best vervelend...
Mijn 13" MBP 2011 gaat ook richting de 100 graden, vooral bij HD flash filmpjes. Best vervelend...
Wat zou er schadelijk moeten zijn?
Dat core #1 van mn CPU 100 graden celsius word.fsfikke schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:54:
Wat zou er schadelijk moeten zijn?
Ben veel lagere temperaturen gewend. (dit is mn eerste laptop, heb altijd een pc gehad)
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Ik ben wel benieuwd naar je berekening en waar je je MBP gekocht hebt.fsfikke schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:19:
Vandaag m'n MacBook Pro 13" binnen gekregenM'n eerste Mac dus het is even wennen, maar het is wel een mooi dingetje.
Je krijgt normaal 6% studentenkorting
1149*0,94=1080,06
1080,06-75=1005,06
Ik heb het ook even met de 12% korting die je via de TU delft krijgt berekend en dan kom je inderdaad of 936 euro uit. Alleen vraag ik me dan af hoe je via surfspot of iets geregeld hebt dat je 75 euro korting gekregen hebt.
Gewoon bij store.apple.nl via de TU Delft inderdaad. €75 extra korting werd van een Apple medewerker zelf aangeboden. De ene optie was de gift card maar dat zou 6 weken duren voordat ik die zou krijgen dus als alternatief kon ik voor terugstorten kiezen. Dit is btw omdat ik de laptop voor de start van de B2S actie gekocht had. Als je nu besteld en de gift-card toevoegt aan je bestelling kan je dat niet omzetten in een credit. Misschien als je de gift-card niet toevoegt en achteraf belt dat je hem toch wilt hebben dat je dan wel €75 terug kan krijgen...
[ Voor 37% gewijzigd door fsfikke op 22-06-2011 01:42 ]
Verwijderd
Ik heb zelf geen idee of het echt kwaad kan, maar ik kan je wel zeggen dat ik zelf ook dat soort temperaturen bereik als ik iets zeer intensiefs aan het doen ben. Ik heb echter nog nooit een vastloper gehad erdoor en zolang dat niet is ga er er niet mee terug. Alles werkt verder prima.Kobus Post schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:06:
[...]
Dat core #1 van mn CPU 100 graden celsius word.
Ben veel lagere temperaturen gewend. (dit is mn eerste laptop, heb altijd een pc gehad)
Ik neem aan dat dit niet je standaard temperatuur is? (als je alleen maar wat internet bijv. ? )
100 graden Celcius is wel heet hoor.. De fan van mijn MBP gaat op zijn hardst bij 91 graden en zal met 400% cpu blijven hangen op de 85 graden. Dat scheelt toch 15 graden, lijkt mij erg veel.
Oeps, het betreft bij jou een i7 natuurlijk..
Oeps, het betreft bij jou een i7 natuurlijk..
[ Voor 12% gewijzigd door RnB op 22-06-2011 08:22 ]
Verwijderd
Wat voor MBP heb jij dan RnB?
Ik heb ook een i7 en die komt nog redelijk vaak boven de 90 graden als ik iets intensiefs aan het doen ben.
Echter heb ik nog geen crash of iets dergelijks meegemaakt dus ik ga er niet mee terug. (je kunt toch niet gaan klagen over de temperatuur als verder alles het gewoon doet of wel?) Of heeft die hoge temperatuur een negatief effect op de levensduur?
Ik heb ook een i7 en die komt nog redelijk vaak boven de 90 graden als ik iets intensiefs aan het doen ben.
Echter heb ik nog geen crash of iets dergelijks meegemaakt dus ik ga er niet mee terug. (je kunt toch niet gaan klagen over de temperatuur als verder alles het gewoon doet of wel?) Of heeft die hoge temperatuur een negatief effect op de levensduur?
Hoe lang duurde het voordat hij verstuurd/geleverd was? Ik heb maandagmorgen vroeg de 15 inch MBP besteld en direct met bankoverschrijving betaald en tot op heden nog niks vernomen...fsfikke schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:19:
Vandaag m'n MacBook Pro 13" binnen gekregenM'n eerste Mac dus het is even wennen, maar het is wel een mooi dingetje.
Bankoverschrijving duurt even om te verwerken. Ik verwacht dat je daar vandaag of morgen bericht over krijgt.Unbreukable schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:05:
[...]
Hoe lang duurde het voordat hij verstuurd/geleverd was? Ik heb maandagmorgen vroeg de 15 inch MBP besteld en direct met bankoverschrijving betaald en tot op heden nog niks vernomen...
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
fsfikke in "[Apple producten] Levertijden - Deel 8"Unbreukable schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:05:
[...]
Hoe lang duurde het voordat hij verstuurd/geleverd was? Ik heb maandagmorgen vroeg de 15 inch MBP besteld en direct met bankoverschrijving betaald en tot op heden nog niks vernomen...
ik zit regelmatig met mijn macbook pro op mijn schoot op de bank, maar de behuizing aan de onderkant kraakt om het minste of geringste, het is natuurlijk geen hele dikke onderkant maar het doet af aan de ervaring en de rest van de solide behuizing. is hier iets tegen te doen? hebben meer mensen er last van? het kraakt alsof er zand tussen de onderkant en de hardware zit, zo snel en vervelend kraakt het, als hij op tafel staat heb ik er vrijwel geen last van alhoewel mijn trackpad ook nog wel eens in de zoveel tijd een keertje kraakt. heel af en toe. het betreft een 15'' uit 2011
Ik heb gister een vertex 3 240Gb ssd in mijn macbook gezet en sindsdien is mijn processor nogal warm. Idle tussen de 65-70 graden. Is dit normaal?

[ Voor 16% gewijzigd door tweakG5 op 22-06-2011 12:35 ]
Miss is die spotlight opnieuw aan het indexxen?tweakG5 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:33:
Ik heb gister een vertex 3 240Gb ssd in mijn macbook gezet en sindsdien is mijn processor nogal warm. Idle tussen de 65-70 graden. Is dit normaal?
Hier staat wat
Zou misschien kunnen maar het is een verse instal dat lijkt me vreemd. Ook zit de cpu activiteit tussen de 1-5% dus lijkt me niet.Flappiewappie schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:35:
[...]
Miss is die spotlight opnieuw aan het indexxen?
Staat er een zwart puntje in je spotlight vergrootglas? Zo ja dan is die aan het indexeren, zo nee dan niettweakG5 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:36:
[...]
Zou misschien kunnen maar het is een verse instal dat lijkt me vreemd. Ook zit de cpu activiteit tussen de 1-5% dus lijkt me niet.
sja... lijkt me duidelijk dat er 2 dingen zijn die je als eerste kan doen, terug naar de winkel en het daar laten oplossen, of je pakt een schroevendraaier en je draait de 10 schroefjes van de onderkant los, kijkt of er iets schoon te maken valt tussen de randjes van de behuizing en schroeft em weer dicht. Je mag ook de HDD en het geheugen wisselen zonder garantie te verliezen, dus de onderklep eraf breekt geen warranty void sticker ofzo, dit mag gewoon.swoutr schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:25:
ik zit regelmatig met mijn macbook pro op mijn schoot op de bank, maar de behuizing aan de onderkant kraakt om het minste of geringste, het is natuurlijk geen hele dikke onderkant maar het doet af aan de ervaring en de rest van de solide behuizing. is hier iets tegen te doen? hebben meer mensen er last van? het kraakt alsof er zand tussen de onderkant en de hardware zit, zo snel en vervelend kraakt het, als hij op tafel staat heb ik er vrijwel geen last van alhoewel mijn trackpad ook nog wel eens in de zoveel tijd een keertje kraakt. heel af en toe. het betreft een 15'' uit 2011
http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/1
Ik heb een 13" Macbook pro, het vorig model, aangesloten op een LG W2363D via een hdmi-to-minidisplayport adapter. Deze monitor heeft echter ook een DVI aansluiting. Ga ik een beter resultaat qua beeld hebben als ik mijn macbook nu met een dvi-to-minidisplayport adapter ga aansluiten, of ga ik geen verschil merken?
DVI is een subset van HDMI, dus ze krijgen precies hetzelfde signaal doorgestuurd. Je zal dus geen verschil merken.nurdo schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:46:
Ik heb een 13" Macbook pro, het vorig model, aangesloten op een LG W2363D via een hdmi-to-minidisplayport adapter. Deze monitor heeft echter ook een DVI aansluiting. Ga ik een beter resultaat qua beeld hebben als ik mijn macbook nu met een dvi-to-minidisplayport adapter ga aansluiten, of ga ik geen verschil merken?
Die staat in mijn sig. Een MBP 13'' met i5 dus. Ik kan me voorstellen dat een i7 met 4 cores warmer wordt dan een i5 met 2 cores.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:56:
Wat voor MBP heb jij dan RnB?
Wat me opvalt is dat er nu best heel veel mensen vragen stellen over het warm worden van hun MBP's. Kan het niet in de startpost verwerkt worden? Het is niet zo'n groot probleem, ikzelf werk op een mbp 13" van eind mei vorig jaar en die tikt ook als ik flash filmpjes kijk/spelletje doe de 80-90 graden aan. Zoals andere mensen hier ook zeggen het is geen probleem ze zijn erop ontworpen. Als ze echt te warm worden slaan ze zichzelf uit.
En als je gewoon een goede ondergrond hebt hoef je je nergens zorgen over te maken. behalve je benen dan
En als je gewoon een goede ondergrond hebt hoef je je nergens zorgen over te maken. behalve je benen dan
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Vorige week vrijdag mijn nieuwe mbp gekocht, daarna mijn mac geregistreerd op de site van Apple. Ik zou iets van een bevestiging via e-mail ontvangen dat dat gelukt is, maar tot heden nog niets? Is het normaal dat het zo lang duurt?
Dat is niet helemaal waar. Zowel de i5 als de i7 hebben een dualcoreprocessor, met HyperThreading dus 2 extra virtuele cores.RnB schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:06:
[...]
Die staat in mijn sig. Een MBP 13'' met i5 dus. Ik kan me voorstellen dat een i7 met 4 cores warmer wordt dan een i5 met 2 cores.
Verschillen dikgedrukt:
i5 2410M: 2.3 (2.9) GHz, HD3000 op 650 (1100) Mhz, 2 cores, 4 threads, 3MB, 35W
i7 2620M: 2.7 (3.4) Ghz, HD3000 op 650 (1300) MHz, 2 cores, 4 threads, 4MB, 35W
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
In de 15'' en de 17'' zijn ze toch echt quad core. Die gozer die het postte had een 15'', dus een quad core. 
En wat is er trouwens niet waar aan mijn post? Ik geef alleen aan dat ik me voor kan stellen dat een i7 met 4 cores warmer kan worden dan een i5 met 2 cores. Niks onwaars aan als je het mij vraagt.
En wat is er trouwens niet waar aan mijn post? Ik geef alleen aan dat ik me voor kan stellen dat een i7 met 4 cores warmer kan worden dan een i5 met 2 cores. Niks onwaars aan als je het mij vraagt.
[ Voor 49% gewijzigd door RnB op 22-06-2011 18:58 ]
Volgensmij niet helemaal waar;RnB schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:55:
In de 15'' en de 17'' zijn ze toch echt quad core. Die gozer die het postte had een 15'', dus een quad core.
Als je lichte processen doet, is de quad-core cooler omdat die het een stuk 'simpeler' heeft terwijl de dual core er iets meer voor moet presteren om het zelfde te doen, alleen omdat de quad-core meer kan zal deze op de zwaardere dingen die je doet het warmer krijgen.
Correct me if i'm wrong, want ik ben er niet helemaal zeker van.
“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett
Hangt van meerdere factoren zoals ook de applicatie. Als deze niet voor een multi-core is geschreven, dan zal de i7 2620M uit de MacBook Pro 13" harder uit zijn neus peuteren dan welke quadcore dan ook uit de MacBook Pro 15" / 17" omdat de cores daarvan een lagere clockspeed hebben.
Dat is fout. De I7 heeft 4 cores en 8 threads.iichel schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:51:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Zowel de i5 als de i7 hebben een dualcoreprocessor, met HyperThreading dus 2 extra virtuele cores.
Verschillen dikgedrukt:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=50067
Die geloof ik.
Het gaat hier over 13" modellen, daar zit geen Quad in.tiswat schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 19:17:
[...]
Dat is fout. De I7 heeft 4 cores en 8 threads.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=50067
Die geloof ik.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Excuses. Dacht dat het over de 15" ging.iichel schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 19:21:
[...]
Het gaat hier over 13" modellen, daar zit geen Quad in.
De 15 inch 2.2 ghz die ik heb heeft een i7 2720M processor.iichel schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:51:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Zowel de i5 als de i7 hebben een dualcoreprocessor, met HyperThreading dus 2 extra virtuele cores.
Verschillen dikgedrukt:
Je haalt de 13 inch i7 en de 15 inch i7 door elkaar.
Das toch raar, aangezien er hier en hier het om een QM processor gaat.Kobus Post schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 19:56:
[...]
De 15 inch 2.2 ghz die ik heb heeft een i7 2720M processor.
Je haalt de 13 inch i7 en de 15 inch i7 door elkaar.
De 13" heeft de i7 2620M (dualcore) en de 15" + 17" de i7 2720QM (quadcore)
edit: nevermind excuus
[ Voor 95% gewijzigd door reAaa op 23-06-2011 02:33 ]
Verwijderd
Zo..Doe net mijn mac weer aan..Na kalibratie!! Staat nu: 98% en 5770 design en 5668 current..
Helpt wel dus kalibreren als ik dat zo zie?
Zeker, gewoon zoals ze op hun website aangeven 1x in de maand even opnieuw kalibreren. Dan ben je zo weer klaar.Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 07:22:
Zo..Doe net mijn mac weer aan..Na kalibratie!! Staat nu: 98% en 5770 design en 5668 current..
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
offtopic: waarom quoten mensen als ze direct onder het laatste bericht reageren?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dat is een goed gebruik in forum land! /offtopicDestianto schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:33:
offtopic: waarom quoten mensen als ze direct onder het laatste bericht reageren?
Omdat je niet weet of er iemand in de tijd dat jij je bericht aan het typen bent nog een bericht plaatst.Destianto schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:33:
En verder ben ik het eens met Merlijn, is een beetje een gebruik in forum land.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.
Wat zou slimmer zijn voor mij, als een Photoshopper (werk veel met fotos)
Een macbook pro 13 met:
i5 + SSD schijf (ipv HDD) + 8GB ram
of
i7 + 8GB ram (Geen ssd)
Een macbook pro 13 met:
i5 + SSD schijf (ipv HDD) + 8GB ram
of
i7 + 8GB ram (Geen ssd)
Ik zou voor de SSD gaan, ik werk op een 13" MBA en kan echt niet meer zonder. Applicaties starten supersnel op, lees en schrijfsnelheden zijn ongelooflijk( voor interresant bij grotere photshop bestanden )
De i5 processor is snel genoeg, je zal bij dergelijke bewerkingen niet echt heel veel meer performance halen. Afhankelijk natuurlijk van je instellingen in PS, (o.a OpenGL, en als je genoeg ram geheugen toewijst, dan zullen zelfs zwaardere berekeningen ) zoals bijv " 'Content aware " vlekkeloos verlopen.
De i5 processor is snel genoeg, je zal bij dergelijke bewerkingen niet echt heel veel meer performance halen. Afhankelijk natuurlijk van je instellingen in PS, (o.a OpenGL, en als je genoeg ram geheugen toewijst, dan zullen zelfs zwaardere berekeningen ) zoals bijv " 'Content aware " vlekkeloos verlopen.
Verschil tussen de i5 en i7 is wel minimum toch.. Bedoel wanneer zal ik t verschil merken tussen i5 en i7?Destianto schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:14:
Ik zou voor de SSD gaan, ik werk op een 13" MBA en kan echt niet meer zonder. Applicaties starten supersnel op, lees en schrijfsnelheden zijn ongelooflijk( voor interresant bij grotere photshop bestanden )
De i5 processor is snel genoeg, je zal bij dergelijke bewerkingen niet echt heel veel meer performance halen. Afhankelijk natuurlijk van je instellingen in PS, als je genoeg ram geheugen toewijst, dan zullen zelfs zwaardere berekeningen ( zoals bijv " 'Content aware " ) vlekkeloos verlopen.
Wellicht dat bij video-rendering en gaming je daadwerkelijk performance zal hebben. Maar voor photoshop is het niet nodig.
Ik werk meestal met grotere photoshop bestanden en heb open staan, Bridge,PS CS5,Safari,Itunes,Iweb,Iphoto, met andere woorden zwaardere applicaties, en zelfs mijn Intel Core 2 Duo trekt dit nog. Je doet jezelf meer plezier met een SSD, dan een iets snellere proccessor.
Vanaf welk systeem ( specs ) stap je over?
Ik werk meestal met grotere photoshop bestanden en heb open staan, Bridge,PS CS5,Safari,Itunes,Iweb,Iphoto, met andere woorden zwaardere applicaties, en zelfs mijn Intel Core 2 Duo trekt dit nog. Je doet jezelf meer plezier met een SSD, dan een iets snellere proccessor.
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2011 13:27 ]
Is er een website waar je uit tal van SSD's en RAM-modules kan kiezen voor het configureren van je macbook pro?
Hiermee bedoel ik net zoiets als op de apple site alleen dan met ander soort SSD en RAM-modules.
Niet dat je betaald voor de HDD die er al in zit.
Hiermee bedoel ik net zoiets als op de apple site alleen dan met ander soort SSD en RAM-modules.
Verwijderd
via de pricewatch van tweakers vind je een heleboel ssd's en ram's geheugenGangster93 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:46:
Is er een website waar je uit tal van SSD's en RAM-modules kan kiezen voor het configureren van je macbook pro?
Ik bedoelde eigenlijk meer dat je niet voor het standaard geheugen hoeft te betalen, maar alleen het ram geheugen of SSD die je kiest. Maar dit zal wel niet mogelijk zijn..Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:57:
[...]
via de pricewatch van tweakers vind je een heleboel ssd's en ram's geheugen
Dat is de moeite toch ook niet waard joh. Apple verkoopt die dingen niet zonder HD en Mem dus er zou dan een derde partij die dingen moeten kopen, HD & Mem er uit halen en doorverkopen en dan nieuwe spullen inbouwen. Mag jij raden of zo'n laptop uiteindelijk goedkoper wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 23-06-2011 20:50 ]
Ik zal het zo zeggen.. ik had de i7 standaard configuratie.. maar had last van een dode pixel.. Mocht em uiteindelijk terugsturen en krijg mijn geld terug.. Heb op de i7 niet echt veel gephotoshopt en mijn oude systeem is een mac mini 2.26ghz C2D met 8gb ram.. Wat ik wel merkte op de mbp13 i7 is dat de ram echt weinig was, kon meer met de mac mini.. Maar nu ik dus mijn geld terugkrijg ben ik aan het denken wat slim is om te doen..Destianto schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:25:
Wellicht dat bij video-rendering en gaming je daadwerkelijk performance zal hebben. Maar voor photoshop is het niet nodig.
Verwijderd
Ik heb een Macbook Pro 13" 2011 model en vanaf het moment dat ik hem heb maakt hij kraak-geluiden onder mijn rechterhand als ik hem gebruik.
Het geluid lijkt van de behuizing af te komen, rechts van de trackpad, alsof er een soort speling intern zit welke klikt 'tikt' als er iets druk op komt te staan van mijn hand.
In het begin dacht ik dat het na verloop van tijd wel minder zou worden, 'nieuwigheid' wellicht. Echter na een paar maanden gebruik is het erger geworden; het geluid komt vaker voor.
Toen ik hem net had vond ik het een te klein dingetje om mee terug te gaan naar de store, echter stoort het me wel. Nu het geluid meer/vaker voorkomt begin ik toch te twijfelen of ik er niet mee terug moet.
Heeft iemand hetzelfde probleem gezien? (overigens bedoel ik niet het geluid wat te verhelpen is door een van de 'geleiders' naar de behuizing naast het geheugen te verwijderen, hier zijn veel tutorials over te vinden)
Het geluid lijkt van de behuizing af te komen, rechts van de trackpad, alsof er een soort speling intern zit welke klikt 'tikt' als er iets druk op komt te staan van mijn hand.
In het begin dacht ik dat het na verloop van tijd wel minder zou worden, 'nieuwigheid' wellicht. Echter na een paar maanden gebruik is het erger geworden; het geluid komt vaker voor.
Toen ik hem net had vond ik het een te klein dingetje om mee terug te gaan naar de store, echter stoort het me wel. Nu het geluid meer/vaker voorkomt begin ik toch te twijfelen of ik er niet mee terug moet.
Heeft iemand hetzelfde probleem gezien? (overigens bedoel ik niet het geluid wat te verhelpen is door een van de 'geleiders' naar de behuizing naast het geheugen te verwijderen, hier zijn veel tutorials over te vinden)
Heb je hem al opengemaakt om te kijken of je iets ziet zitten? Anders werkt een stukje vilt of tape ook wel volgens mijVerwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:32:
Ik heb een Macbook Pro 13" 2011 model en vanaf het moment dat ik hem heb maakt hij kraak-geluiden onder mijn rechterhand als ik hem gebruik.
MIjn MBP late 2010 kraakt ook. Kvond het storend maar heb me er maar overheen gezet, Apple doet blijkbaar niks met deze klachten. Moest zelf sowieso onderzoekskosten betalen daar had ik geen zin in. Mijn behuizing kraakt, en mijn klep kraakt af en toe ook nog wel eens.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:32:
Verwijderd
Gisteren ook maar een macbook pro 13 inch i5 gehaald, bij de mediamarkt zonder btw dus 965 euro ipv 1149. dik tevreden ermee
Een krakende klep had ik met mijn vorige macbook ook heel lichtjes. Ik heb er overigens geen problemen mee gehad buiten dat de display openen en sluiten iets minder makkelijk was.The Great HooD schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:26:
[...]
MIjn MBP late 2010 kraakt ook. Kvond het storend maar heb me er maar overheen gezet, Apple doet blijkbaar niks met deze klachten. Moest zelf sowieso onderzoekskosten betalen daar had ik geen zin in. Mijn behuizing kraakt, en mijn klep kraakt af en toe ook nog wel eens.
Ik had geen krakende behuizing echter, ondanks dat 'ie een paar maal open was geweest.
Ik vond het niet irritant genoeg dat ik er iets over vroeg, maar dat is persoonlijk.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Mijn behuizing kraakte ook. Wat ik daar aan heb gedaan, is dat ik de cover heb losgeschroefd en vervolgens de schroeven opnieuw heb vastgeschroefd. Ik ben eerst begonnen in de hoeken en vervolgens heb ik de rest van de schroeven vastgedraaid.
En nu kraakt de MB Pro niet meer
En nu kraakt de MB Pro niet meer
Ik heb een vraag, als hij is voorgekomen sorry.
Ik krijg met alles ( Apps/Internet ) nooit een volledige scherm.
Blijft altijd wel een randje beneden waardoor ik me bureaublad zie.
Is dit te verhelpen door een app of setting?
Heb je je dock op autohide staan? Zo nee even doen en dan kan het wel.Caneezy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 12:08:
En als je echt die 3 pixels beneden aan je scherm bedoelt, dan nee die krijg je niet weg want dat is om je dock te activeren.
[ Voor 13% gewijzigd door tweakG5 op 26-06-2011 12:00 ]
Hey Tweak,
Thanks voor je antwoord.
Dock stond al op auto-hide en het ging om de laatste 3 pixels.
Ik weet genoeg.
Thanks
Thanks voor je antwoord.
Ik weet genoeg.
Thanks
Nog even een paar weken wachten op het nieuwe mac OS, Lion. Oja en dan nog ff wachten voordat het ondersteund wordt door de ontwikkelaarsCaneezy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 12:47:
Hey Tweak,
Thanks voor je antwoord.
Ik weet genoeg.
Thanks
oeps, foutje
[ Voor 97% gewijzigd door RTB93 op 25-06-2011 18:42 ]
Nice, maar alleen zit je in het verkeerde topic. Goede topic
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
Misschien al bekend,maar zet je Dock links of rechts en je hebt volledig scherm,zonder pixel verlies.Caneezy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 12:08:
Sorry,klopt niet wat ik zeg valt mij nu op.Je kan als je hem links zet handmatig internet pagina wel beeld vullend krijgen,dit lukt mij niet als ik Dock onder zet.Ach ja het is niet anders.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2011 22:14 ]
probeer ShiftIt. Misschien dat het luktVerwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:43:
[...]
Misschien al bekend,maar zet je Dock links of rechts en je hebt volledig scherm,zonder pixel verlies.
Sorry,klopt niet wat ik zeg valt mij nu op.Je kan als je hem links zet handmatig internet pagina wel beeld vullend krijgen,dit lukt mij niet als ik Dock onder zet.Ach ja het is niet anders.
Beste Mac gebruikers,
ik ben van plan binnenkort mijn eerste mac aan te schaffen. Dit zal de standaard 13" macbookpro worden. Mijn vader wil tegelijkertijd ook een Ipad gaan kopen.
Nu is mijn vraag aan jullie wat de beste winkel is om dit aan te gaan schaffen. (waar hebben ze de meeste kennis van Apple producten af? waar hebben ze een goeie garantie service? en waar kan ik misschien nog een beetje korting scoren aangezien het toch een redelijk bedrag gaat worden?)
Alvast bedankt!
Jeroen
ik ben van plan binnenkort mijn eerste mac aan te schaffen. Dit zal de standaard 13" macbookpro worden. Mijn vader wil tegelijkertijd ook een Ipad gaan kopen.
Nu is mijn vraag aan jullie wat de beste winkel is om dit aan te gaan schaffen. (waar hebben ze de meeste kennis van Apple producten af? waar hebben ze een goeie garantie service? en waar kan ik misschien nog een beetje korting scoren aangezien het toch een redelijk bedrag gaat worden?)
Alvast bedankt!
Jeroen
don't mind me
Ik heb 'm bij de iCentre gehaald. Prima service en die lui weten er over het algemeen wel wat van af. Maar wil je nog wat af kunnen dingen (wat zelden lukt, tenzij je wel een hele goede babbel hebt) bij MediaMarkt of Saturn.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
ok dank je wel!
weet jij toevallig ook of de studentenkorting die je krijgt bij apple ook in de winkels geld of alleen op de website?
weet jij toevallig ook of de studentenkorting die je krijgt bij apple ook in de winkels geld of alleen op de website?
don't mind me
Overigens is ook de MyCom een erg goede keuze, omdat je daar standaard 3 jaar garantie geven ipv de 1 jaar bij Apple.
Bij MyCom krijg je alleen geen studentenkorting.Smultie schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:37:
Overigens is ook de MyCom een erg goede keuze, omdat je daar standaard 3 jaar garantie geven ipv de 1 jaar bij Apple.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
ok, dat wordt een lastige keuze dan.
1) bij apple online kopen en dan 1056 betalen
2) bij mycom kopen met meer service en 3 jaar garantie en 1150 betalen
hum.. lastig.
Ik ga er nog een nachtje over slapen denk ik
1) bij apple online kopen en dan 1056 betalen
2) bij mycom kopen met meer service en 3 jaar garantie en 1150 betalen
hum.. lastig.
Ik ga er nog een nachtje over slapen denk ik
don't mind me
Niet om lullig te doen; maar verwacht niet teveel van de 3 jaar garantie van de MyCom. Ik hoor veel klachten over de garantie afhandeling, en er word vaak erg onkundig naar gekeken. De meest simpele fouten duren vaak weken om te fixen. Service is dus traag omdat er wat Apple aangaat echt onkundig personeel rondloopt. En ik geef ze geen ongelijk want de MyCom focust zich natuurlijk op Windows PC's.
gewoon nee.
Ik heb toevallig ervaring met beide shops en reparatie. lees hier de Icentre ervaring.
Bij Mycom was inderdaad wat minder, (dit betreft een 24" Full HD monitor) Eerst gingen er enkele werkdagen overheen om het probleem te constateren, vervolgens werd er toch maar een nieuwe monitor besteld die van uit Duitsland moest overkomen, duurde uiteindelijk 3 weken voordat ik een nieuw exemplaar had.
Ervaringen verschillen natuurlijk altijd, er zullen vast ook mensen zijn met positieve, maar als ik dan toch een Apple product bestel, het liefst online via de Mac Store ( i.v.m configuratie mogelijkheid ) of anders inderdaad een Icentre.
Bij Mycom was inderdaad wat minder, (dit betreft een 24" Full HD monitor) Eerst gingen er enkele werkdagen overheen om het probleem te constateren, vervolgens werd er toch maar een nieuwe monitor besteld die van uit Duitsland moest overkomen, duurde uiteindelijk 3 weken voordat ik een nieuw exemplaar had.
Ervaringen verschillen natuurlijk altijd, er zullen vast ook mensen zijn met positieve, maar als ik dan toch een Apple product bestel, het liefst online via de Mac Store ( i.v.m configuratie mogelijkheid ) of anders inderdaad een Icentre.
Heb je daar veel moeite voor moeten doen?kyddil schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 00:52:
[...]
Ik zal het zo zeggen.. ik had de i7 standaard configuratie.. maar had last van een dode pixel.. Mocht em uiteindelijk terugsturen en krijg mijn geld terug.. Heb op de i7 niet echt veel gephotoshopt en mijn oude systeem is een mac mini 2.26ghz C2D met 8gb ram.. Wat ik wel merkte op de mbp13 i7 is dat de ram echt weinig was, kon meer met de mac mini.. Maar nu ik dus mijn geld terugkrijg ben ik aan het denken wat slim is om te doen..
Ik heb zelf ook een dode pixel vanaf de eerste boot, maar ik wist toevallig dat Apple een strenge pixelbeleid heeft (net als menig ander fabrikant) en dat ze dus geen systemen terugnemen omdat er één dode pixel aanwezig is.
Wet koop op afstand, zonder opgaaf van reden 7 dagen bedenk tijdRnB schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:39:
[...]
Heb je daar veel moeite voor moeten doen?
Ik heb zelf ook een dode pixel vanaf de eerste boot, maar ik wist toevallig dat Apple een strenge pixelbeleid heeft (net als menig ander fabrikant) en dat ze dus geen systemen terugnemen omdat er één dode pixel aanwezig is.
Oh, heeft ie dat ding op internet besteld?
Omdat ik uit zijn zin uitmaak dat ie moeite heeft moeten doen:
Die wet van kopen op afstand ben ik bekend mee.Mocht em uiteindelijk terugsturen....
Apple noemt in hun eigen voorwaarden zelfs een bedenktijd van 14 dagen.
Als het helpt: de Mediamarkt in Zwolle doet niet moeilijk over dode pixels. Ik heb daar ook mijn zorgen geuit over dode pixels, maar kreeg te horen dat zelfs 1 dode pixel geen probleem is en omruilen mogelijk is.
9800X3D | 3070
Nou de verkoper wilde hem niet terug omdat de seal verbroken was.. en hij mailde mij dat apple het moest terugnemen.. uiteindelijk een case geopend en na heen en weer (pissed) gemail mocht ik hem uiteindelijk terugsturen.. Ben nog in afwachting want hij heeft em als t goed is al ontvangen maar heb nog geen geld teruggekregen.. Denk dat ik morgen door eBay mijn case laat beoordelen..RnB schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:57:
Oh, heeft ie dat ding op internet besteld?
[...]
Die wet van kopen op afstand ben ik bekend mee.
Maar dat wilde ik dus vragen.. waar is het beste om een macbook te kopen ivm dode pixels.. gewoon via Mediamarkt he? Kan je daar ook je mac aanpassen oid?
Als je bestelt bij de Apple store online kun je hem ook gewoon terugsturen. Je hoeft niet over dode pixels te beginnen, maar kan gewoon bellen en zeggen dat je toch niet tevreden bent. Zo kun je gebruik maken van de standaard bedenktijd die Apple biedt. Als je begint over dode pixels wordt het ineens een garantie-issue.
[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 28-06-2011 08:41 ]
Garantie issues heb je sowieso niet binnen de bedenktijd. Ik belde vanwege een stuck pixel (uit de doos), één pixel was inderdaad niet voldoende reden tot omruil maar binnen bedenktijd kon ie alsnog terug en kreeg ik een nieuwe toegestuurd.Bosmonster schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:39:
Als je bestelt bij de Apple store online kun je hem ook gewoon terugsturen. Je hoeft niet over dode pixels te beginnen, maar kan gewoon bellen en zeggen dat je toch niet tevreden bent. Zo kun je gebruik maken van de standaard bedenktijd die Apple biedt. Als je begint over dode pixels wordt het ineens een garantie-issue.
edit: wat ik dus bedoel is dat het niet zoveel uitmaakt wat je zegt want hij kan sowieso omgeruild worden
[ Voor 7% gewijzigd door jelle. op 28-06-2011 08:53 ]
Heeft iemand ervaring met het opzetten van je MBP als WiFi hotspot?
Laptop hangt aan ethernet en voor m'n HTC wil ik dan de Airport gebruiken als WiFi hotspot.
Het vervelende is; de ene keer heb ik gelijk verbinding, maar soms blijft de telefoon hangen op het verkrijgen van een IP adres van de MBP. Aan de telefoon lijkt het niet te liggen, want ik kan tegelijkertijd wel verbinding maken met de brakke bedrijfswifi, ook heb ik de gsm al eens herstart... lijkt dus in de Airport/wifi te zitten, maar ook internetdeling en airport heb ik meermaals herstart. Is er misschien ook ergens een logging in te zien? Mensen met dezelfde ervaringen hier?
Laptop hangt aan ethernet en voor m'n HTC wil ik dan de Airport gebruiken als WiFi hotspot.
Het vervelende is; de ene keer heb ik gelijk verbinding, maar soms blijft de telefoon hangen op het verkrijgen van een IP adres van de MBP. Aan de telefoon lijkt het niet te liggen, want ik kan tegelijkertijd wel verbinding maken met de brakke bedrijfswifi, ook heb ik de gsm al eens herstart... lijkt dus in de Airport/wifi te zitten, maar ook internetdeling en airport heb ik meermaals herstart. Is er misschien ook ergens een logging in te zien? Mensen met dezelfde ervaringen hier?
Is iemand van jullie bekend met de webshop bizzix.nl? Zij verkoop accu's waaronder die van Apple voor nogal lage prijzen. Ik heb een nieuwe accu nodig en daarom is deze shop nogal aantrekkelijk. Echter weet ik niet precies of ik de boel kan vertrouwen. Iemand hier ervaring mee?
Yezzir, via Airport verbinding delen wil bij mij ook nogal eens raar doen. Kijk even of je niet bij de instellingen heb zitten kloten, want bij mij had ik de DNS server perongeluk geconfigureerd, ik had de rest allemaal automatisch gedaan, misschien kan dat het zijn.Gast1981 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:53:
Heeft iemand ervaring met het opzetten van je MBP als WiFi hotspot?
beste tweakers,
sinds gisteravond ben ik de trotse bezitter van (mijn eerste) macbook pro.
Nu heb ik thuis gewoon een windows netwerk waar alle muziek, films, serie etc gedeelt staan zodat iedereen in het netwerk erbij kan. Alleen herkent mijn macbook dit netwerk niet. Verbinding met internet maken gaat prima maar andere computers in het netwerk zien doet hij niet. Waarschijnlijk komt dit door het verschil tussen mac en windows?
Wat kan ik doen zodat ik wel bestanden kan delen met de rest van het netwerk?
MVG Jeroen
Nu heb ik thuis gewoon een windows netwerk waar alle muziek, films, serie etc gedeelt staan zodat iedereen in het netwerk erbij kan. Alleen herkent mijn macbook dit netwerk niet. Verbinding met internet maken gaat prima maar andere computers in het netwerk zien doet hij niet. Waarschijnlijk komt dit door het verschil tussen mac en windows?
MVG Jeroen
don't mind me
Samba
[ Voor 76% gewijzigd door Bosmonster op 28-06-2011 12:20 ]
Je kan via de Finder een verbinding opzetten naar een Windows-share. Zie hier een korte uitleg.JeroenF schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:13:
beste tweakers,
MVG Jeroen
Uitleg? Gewoon command + K. Klaar._AN schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:55:
[...]
Je kan via de Finder een verbinding opzetten naar een Windows-share. Zie hier een korte uitleg.
Bij mij doet het ook vaak raar. Bij mij thuis heb ik hier de laatste tijd vaak problemen mee, met name dat ik geen IP krijg. Terwijl op mijn werk, het nooit een probleem is. Ik weet niet of het verschil is dat ik op de ene plek een dynamisch IP heb en op de andere fixed, maar het blijft vervelend als je al op de wc zit voordat je erachter komt dat je iPod touch geen verbinding heeftThe Great HooD schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:51:
[...]
Yezzir, via Airport verbinding delen wil bij mij ook nogal eens raar doen. Kijk even of je niet bij de instellingen heb zitten kloten, want bij mij had ik de DNS server perongeluk geconfigureerd, ik had de rest allemaal automatisch gedaan, misschien kan dat het zijn.
Het is vooral heel inconsistent, met name omdat ik ook een draadloze verbinding ingesteld heb en Airport beide nog wel eens door elkaar haalt. De ene keer heb ik direct een wifi hotspot terwijl ik netwerk wil, de andere keer wil die verbinding maken met draadloos netwerk terwijk ik hotspot wil. Dan moet ik weer naar sharing settings om het te fixen.
[ Voor 4% gewijzigd door tarlitz op 28-06-2011 16:23 ]
dat command + K had ik al geprobeert maar zonder succesvol resultaat..
don't mind me
Verwijderd
Sinds de laatste update heb ik een heel vervelend probleem.
Mijn MBP is regelmatig verbonden met een surround receiver. Het geluid gaat via de digitaal optische uitgang.
Wanneer ik in VLC een film afspeel dan doet hij alles prima.
Maar als ik daarna met een ander programma geluid/muziek wil afspelen dan geeft hij niets meer door.
Dan moet ik eerst opnieuw opstarten en dus niet eerst VLC gebruiken.
Ik zag dat meerdere mensen dit hebben gemerkt:
https://discussions.apple.com/thread/3139275
Zijn er hier mensen die probleem ook hebben ondervonden?
Ik heb geen Timemachine backup, dus moet ik hopen op een snelle fix hiervan?
Mijn MBP is regelmatig verbonden met een surround receiver. Het geluid gaat via de digitaal optische uitgang.
Wanneer ik in VLC een film afspeel dan doet hij alles prima.
Maar als ik daarna met een ander programma geluid/muziek wil afspelen dan geeft hij niets meer door.
Dan moet ik eerst opnieuw opstarten en dus niet eerst VLC gebruiken.
Ik zag dat meerdere mensen dit hebben gemerkt:
https://discussions.apple.com/thread/3139275
Zijn er hier mensen die probleem ook hebben ondervonden?
Ik heb geen Timemachine backup, dus moet ik hopen op een snelle fix hiervan?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 16:52 ]
Ha! Dan ben ik toch niet de enige. Ik had gisteravond precies hetzelfde probleem en had echt iets van WTF...? MBP is ook aangesloten op de receiver met optische kabel.
Ik speelde een de film Rango af in Plex en wilde Pump it luisteren van de Black Eyed Peas (omdat ik dat wel bij de song van de aftiteling vond passen). Ik naar de YouTube app en Pump It opgezocht. Video speelde af, maar er was geen geluid... Super vaag.
Vervolgens iTunes getest ook geen geluid. Daarna even gekeken naar de Midi instellingen, maar daar stond ook alles goed.
Toen opnieuw opgestart en toen wel weer geluid over de home cinema set
Ik speelde een de film Rango af in Plex en wilde Pump it luisteren van de Black Eyed Peas (omdat ik dat wel bij de song van de aftiteling vond passen). Ik naar de YouTube app en Pump It opgezocht. Video speelde af, maar er was geen geluid... Super vaag.
Vervolgens iTunes getest ook geen geluid. Daarna even gekeken naar de Midi instellingen, maar daar stond ook alles goed.
Toen opnieuw opgestart en toen wel weer geluid over de home cinema set
[ Voor 3% gewijzigd door nadroJ op 28-06-2011 19:55 ]
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
Ja best vervelend.. en ik doe al een tijdje niet meer aan TimeMachine.
Dus even wachten op een fix. Heb nu maar even een extra kabeltje (rca) getrokken.
Dus even wachten op een fix. Heb nu maar even een extra kabeltje (rca) getrokken.
Gelukkig kijk ik niet maar af en toe films en dat gaat toch nu altijd wel goed in Plex. Maar als ik een Mini had die standaard was aangesloten zou ik nu wel een beetje balen. Mag toch hopen dat dit probleem niet in Lion aanwezig is en dat er op z'n minst een fix komt voor 10.6.8.
Sowieso schrijf je zo!
Valt me trouwens wel op dat mijn Macbook Pro 13" behoorlijk heet kan worden. Onderaan het scherm net boven het toetsenbord aan de linker en middenkant wordt echt ontzettend heet bij het kijken naar een filmpje.
Op dit moment is hij 75 graden, niet bijzonder hoog maar de behuizing kan behoorlijk heet worden waardoor hij niet goed op schoot is te houden. Meer mensen hier last van?
Op dit moment is hij 75 graden, niet bijzonder hoog maar de behuizing kan behoorlijk heet worden waardoor hij niet goed op schoot is te houden. Meer mensen hier last van?
9800X3D | 3070
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.