Spread spectrum is een functie die EM-verstoring in een computersysteem moet tegengaan, maar dit is eigenlijk niet echt noodzakelijk en kan bij overclocken sneller tot instabiliteit leiden.
Stond me iets van bij dat ik ongeveer 10 jaar geleden die ook altijd uitzette bij het overklokken en dat het uitzetten tot een stabieler system kan leiden.
Daarom zet ik het altijd uit, maar wist de achterliggende gedachte erachter niet meer (ontstoring dus), dus bedankt voor de uitleg singu
Daarom zet ik het altijd uit, maar wist de achterliggende gedachte erachter niet meer (ontstoring dus), dus bedankt voor de uitleg singu
dan zal ik het eens proberen binnenkort uit te schakelen, misschien verbeterd dat toch iets mn results want hoe hoog in mn vcore ook oppomp ( boven 1.4vcore ) dan alsnog krijg ik hem niet stable op 4.2 ghz,
het meest vreemde is als ik hem IN windows overclock via asrock oc tuner, heb ik hem vrij stabiel op 4.2ghz 1.38 vcore, na 4x intelbruntest op max memory ussage draaide die nog perfect op 53 gflops.
maar als ik reboote om het in bios in te stellen dan wil die niet booten, zelfs niet met 1.41vcore
heb een i950 icm asrock extreme 3 x58
het meest vreemde is als ik hem IN windows overclock via asrock oc tuner, heb ik hem vrij stabiel op 4.2ghz 1.38 vcore, na 4x intelbruntest op max memory ussage draaide die nog perfect op 53 gflops.
maar als ik reboote om het in bios in te stellen dan wil die niet booten, zelfs niet met 1.41vcore
heb een i950 icm asrock extreme 3 x58
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
Je moet niet in windows gaan overklokken Marco. Waarschijnlijk zet dat programma van asrock een aantal andere voltages automatisch hoger waardoor hij dus wel enigzins stabiel draait.
Deze voltages zullen vaak echter veel te hoog zijn en je hardware gaan slopen.
Je kunt prima zelf in het bios vcore, qpi/vtt (uncore) en dram voltages aanpassen zodat het binnen de perken blijft en je er beter zicht op hebt.
Stel de overige voltages overigens ook handmatig in en zet ze niet op auto in de bios want dan willen ze weleens automatisch verhoogd worden door het moederbord.
Dat moet uiteindelijk tot een beter en veiliger resultaat leiden dan een windows tool.
Deze voltages zullen vaak echter veel te hoog zijn en je hardware gaan slopen.
Je kunt prima zelf in het bios vcore, qpi/vtt (uncore) en dram voltages aanpassen zodat het binnen de perken blijft en je er beter zicht op hebt.
Stel de overige voltages overigens ook handmatig in en zet ze niet op auto in de bios want dan willen ze weleens automatisch verhoogd worden door het moederbord.
Dat moet uiteindelijk tot een beter en veiliger resultaat leiden dan een windows tool.
[ Voor 14% gewijzigd door t!n0 op 01-09-2011 11:15 ]
Hmm okee ja ik begrijp het maar via oc tuner kun je alle voltages aanpassen en handmatig zetten zo ook de ioh en andere voltages, die worden niet verhoogt daardoor dus ik snap bios is veiliger, maar verklaart het alsnog niet 
Alleen voor ik verder ga met testen, wat zijn zo`n beetje de max 24/7 voltages op de ioh etc, en in mn bios kan ik geen uncore voltage aanpassen, alleen de frequency aanpassen
voltages die ik kan aanpassen zijn en de current voltages
Vcore: 1.35
Dram : 1.56
IOH: 1.11
IOH CSI: 1.16
VTT: 1.48 (vrij hoog volgensmij maar hij staat op auto)
CPU PLL: 1.84
Alleen voor ik verder ga met testen, wat zijn zo`n beetje de max 24/7 voltages op de ioh etc, en in mn bios kan ik geen uncore voltage aanpassen, alleen de frequency aanpassen
[ Voor 44% gewijzigd door marco282 op 01-09-2011 11:31 ]
Hoe dan ook, niet om eigenwijs te doen, overklokken via het bios is het beste voor 24/7 stabiel systeem.
Wat voor max. multi heeft je 950? Je kunt ook kijken of je op een lagere multi een hogere bclck stabiel kunt krijgen, dan kun je daarna de multi weer verhogen en weet je dat een bepaalde bclck stabiel is en hoef je minder voltages aan te passen om dezelfde bclck te draaien i.c.m. een hogere multi.
Wat voor max. multi heeft je 950? Je kunt ook kijken of je op een lagere multi een hogere bclck stabiel kunt krijgen, dan kun je daarna de multi weer verhogen en weet je dat een bepaalde bclck stabiel is en hoef je minder voltages aan te passen om dezelfde bclck te draaien i.c.m. een hogere multi.
1 to 23 en turbo = 24 geloof ik
ik draai nu 19*200 maar heb nog geen 8 uur lange stress test gedraaid dus weet niet of het 100% stabiel is, 20*200 wil niet eens 100% stabiel draaien op 1.4v hij wilt gewoon niet goed booten krijg telkens de 0x0124 bsod wat of vcore of qpi/vtt voltage is, maar mijn vtt is al 1.48 wat vrij hoog is geloof ik, en de qpi voltage of is dat hetzelfde als vtt?
ik draai nu 19*200 maar heb nog geen 8 uur lange stress test gedraaid dus weet niet of het 100% stabiel is, 20*200 wil niet eens 100% stabiel draaien op 1.4v hij wilt gewoon niet goed booten krijg telkens de 0x0124 bsod wat of vcore of qpi/vtt voltage is, maar mijn vtt is al 1.48 wat vrij hoog is geloof ik, en de qpi voltage of is dat hetzelfde als vtt?
Ik ken je moederbord verder niet maar bij mij (gigabyte x58-ud5) is qpi/vtt hetzelfde en mag die absoluut niet hoger dan 1.375 voor 24/7 gebruik.
Afhankelijk van je chip, 20x200 moet toch te doen zijn met een voltage onder de 1.4v.
Heb je je pci-e clock ook hoger dan 100mhz gezet(105mhz bv)? Daarnaast kun je nog proberen om je cpu clock drive wat hoger te zetten (varierend tussen 800mv en 1000mv).
Wat voor uncore multiplier gebruik je en wat voor geheugen heb je en op welke voltage?
Afhankelijk van je chip, 20x200 moet toch te doen zijn met een voltage onder de 1.4v.
Heb je je pci-e clock ook hoger dan 100mhz gezet(105mhz bv)? Daarnaast kun je nog proberen om je cpu clock drive wat hoger te zetten (varierend tussen 800mv en 1000mv).
Wat voor uncore multiplier gebruik je en wat voor geheugen heb je en op welke voltage?
Ik heb corsair vengeance geheugen 6x2gb 1.56 volt staan die
verder wat betreft pcie clock, daar heb ik geen kennis over dus tot nu toe met rust gelaten, kan het geen kwaat die omhoog te zetten dan?
en wat betreft de uncore multiplier, QPI link = 3600 mhz, fsb = 200mhz neem aan dat dat tussen die 2 is?
Memory draait op 800 mhz (1600) 9-9-9-24-74-2T en op fsb:dram 2:8
verder weet ik niet wat de cpu clock drive is.
verder wat betreft pcie clock, daar heb ik geen kennis over dus tot nu toe met rust gelaten, kan het geen kwaat die omhoog te zetten dan?
en wat betreft de uncore multiplier, QPI link = 3600 mhz, fsb = 200mhz neem aan dat dat tussen die 2 is?
Memory draait op 800 mhz (1600) 9-9-9-24-74-2T en op fsb:dram 2:8
verder weet ik niet wat de cpu clock drive is.

Serieus na een uur schuren pas dit resultaat. (Grid 400) Ja het papier was niet super. Maar die hoeken waren ook zeer verhoogd. de hoeken tov het diepste punt zat als ik het moet schatten denk ik 0,4 mm in. Dat is toch wel echt een hoop.

Nog een uurtje(of iets meer) verders. Ziet er toch al redelijk uit. Op dit punt ben ik ongeveer gestopt met het schuren met Grid 400

Geschuurd tot en met Grid 2500. Op de foto lijken er nog flinke krassen in te zitten. Dat komt omdat ik de foto gisteravond in moest flitsen. Na polijsten zou hij echt een spiegel zijn. er is nog een klein beetje te zien van de nikkel laag ie om de ihs zit..
Ik had erg weinig licht bij de foto dus ik maak straks nog wel een nieuwe. Maar aan de randen zie je dat er verschil in structuur ontstaat. Dit betekend dat er een verschillende hardheid van materiaal is ontstaan door het persen van de ihs.
Ik heb er echt een heel stukje afgeschuurd dus ik wilde niet verder gaan. Maar misschien pak ik straks de draad toch weer op om hem toch net even dat extra's te geven.(alles nikkel weg.)
Always look on the bright side of life.
Deze tut al doorgelezen?marco282 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:16:
Hmm okee ja ik begrijp het maar via oc tuner kun je alle voltages aanpassen en handmatig zetten zo ook de ioh en andere voltages, die worden niet verhoogt daardoor dus ik snap bios is veiliger, maar verklaart het alsnog niet
http://www.techreaction.n...-bloomfield-and-gulftown/
Zoals er gezegd wordt probeer geen Auto voltages te gebruiken anders heb je veels te hoge voltage (VTT:1.48V) wat helemaal niet nodig is.
|2600k|Asus 290|
heb wel andere guides gelezen maar niet deze, ben deze nu doornemen, en ik weet al waarom op auto de vtt zo hoog staat, waarschijnlijk omdat ik alle 6 de sloten bezet heb met memory en ook een overclock draai op de memory controler aangezien die gemaakt is voor 1333 en hij nu 1600 effectief snelheid draait.Bullus schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:45:
[...]
Deze tut al doorgelezen?
http://www.techreaction.n...-bloomfield-and-gulftown/
Zoals er gezegd wordt probeer geen Auto voltages te gebruiken anders heb je veels te hoge voltage (VTT:1.48V) wat helemaal niet nodig is.
ps: ik heb pas een keer 4.4ghz geprobeerd zonder HT toen kreeg ik nogal rare tekens in mn bios
http://imageshack.us/photo/my-images/856/biosweird.jpg/
[ Voor 24% gewijzigd door marco282 op 01-09-2011 15:45 ]
Je bent inderdaad wel beter onderweg dan ik had gedacht. Maar wat een slechte IHS zegclifdon schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:40:
[afbeelding]
Serieus na een uur schuren pas dit resultaat. (Grid 400) Ja het papier was niet super. Maar die hoeken waren ook zeer verhoogd. de hoeken tov het diepste punt zat als ik het moet schatten denk ik 0,4 mm in. Dat is toch wel echt een hoop.
[afbeelding]
Nog een uurtje(of iets meer) verders. Ziet er toch al redelijk uit. Op dit punt ben ik ongeveer gestopt met het schuren met Grid 400
[afbeelding]
Geschuurd tot en met Grid 2500. Op de foto lijken er nog flinke krassen in te zitten. Dat komt omdat ik de foto gisteravond in moest flitsen. Na polijsten zou hij echt een spiegel zijn. er is nog een klein beetje te zien van de nikkel laag ie om de ihs zit..
Ik had erg weinig licht bij de foto dus ik maak straks nog wel een nieuwe. Maar aan de randen zie je dat er verschil in structuur ontstaat. Dit betekend dat er een verschillende hardheid van materiaal is ontstaan door het persen van de ihs.
Ik heb er echt een heel stukje afgeschuurd dus ik wilde niet verder gaan. Maar misschien pak ik straks de draad toch weer op om hem toch net even dat extra's te geven.(alles nikkel weg.)

Nog een vraagje, ik volg die guide nu ff en begin weer ff vanaf square 1.
In mijn bios heb ik CIR10 Field 1 staan, nu heb ik al wat gegoogelt, maar kan nergens een uitleg vinden, weet iemand toevallig wat dit is? voor zover ik zie is dit alleen in asrock moederborden (google results)
Tevens, tijdens het overclocken met die guide, moet ik alle voltages die ze niet noemen op auto laten staan? of op de default voltage zetten
In mijn bios heb ik CIR10 Field 1 staan, nu heb ik al wat gegoogelt, maar kan nergens een uitleg vinden, weet iemand toevallig wat dit is? voor zover ik zie is dit alleen in asrock moederborden (google results)
Tevens, tijdens het overclocken met die guide, moet ik alle voltages die ze niet noemen op auto laten staan? of op de default voltage zetten
[ Voor 20% gewijzigd door marco282 op 01-09-2011 16:16 ]
Nounou wat een feest. even opnieuw gelapt vanaf 600Grid. nog niet alle nikkel weg. Maar het restje wat er zat is nu in elk geval zeer weinig. (foto's volgen nog wel).
Eventjes weer de situatie:
MugenII
Stock settings Core I7 920
Voor lappen met stock koeler:
temps gingen tot over 100°c en moederbord begon vcore te verminderen.
Na lappen met stock koeler:
Temps lopen op tot 90°c. Buiten de perken natuurlijk maar wel een stuk verbetering.
Na lappen met mugen II:
Temps lopen op tot ongeveer 70-75°C
De oploop van warmte gaat een stuk minder snel. Als ik eerder mijn CPU onder load zette was hij binnen een paar seconde aan de 100°c. Nu heeft hij enkele minuten nodig om aan de 70°c te komen.
Ik denk dat ik nu wel weer een mooi stukje speling heb qua voltage aangezien ik 3,8Ghz op ongeveer 1v kon draaien denk ik dat als ik nu toch die 1,25v kan halen ik nog wel een nette clock neer kan zetten. Zonder het gezeur van 3-4 weken geen processor.
Eventjes weer de situatie:
MugenII
Stock settings Core I7 920
Voor lappen met stock koeler:
temps gingen tot over 100°c en moederbord begon vcore te verminderen.
Na lappen met stock koeler:
Temps lopen op tot 90°c. Buiten de perken natuurlijk maar wel een stuk verbetering.
Na lappen met mugen II:
Temps lopen op tot ongeveer 70-75°C
De oploop van warmte gaat een stuk minder snel. Als ik eerder mijn CPU onder load zette was hij binnen een paar seconde aan de 100°c. Nu heeft hij enkele minuten nodig om aan de 70°c te komen.
Ik denk dat ik nu wel weer een mooi stukje speling heb qua voltage aangezien ik 3,8Ghz op ongeveer 1v kon draaien denk ik dat als ik nu toch die 1,25v kan halen ik nog wel een nette clock neer kan zetten. Zonder het gezeur van 3-4 weken geen processor.
Nice job dan! geweldige chip dan (op de afwerking van intel na dan maar gelukkig is dat te fixen)
Maar zit nu met nog een raar geval, ik probeer mn geheugen op 1000mhz (2000) te laten runnen, maar als ik dat selecteer, gaat die gewoon 800mhz (1600) draaien
beetje vreemd,
Maar zit nu met nog een raar geval, ik probeer mn geheugen op 1000mhz (2000) te laten runnen, maar als ik dat selecteer, gaat die gewoon 800mhz (1600) draaien
beetje vreemd,
[ Voor 48% gewijzigd door marco282 op 01-09-2011 18:22 ]
moederbord/cpu?
En wat is je bclk? Er is namelijk een grens. je memory bus gaat gelijk omhoog met je bclk. Als hij dan over een bepaald punt is kan je mem multiplier niet meer lager en zul je dus een hogere snelheid moeten gaan draaien.
En wat is je bclk? Er is namelijk een grens. je memory bus gaat gelijk omhoog met je bclk. Als hij dan over een bepaald punt is kan je mem multiplier niet meer lager en zul je dus een hogere snelheid moeten gaan draaien.
bclk = 200clifdon schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:28:
moederbord/cpu?
Asrock Extreme 3 x58 / Intel I7950
ik wou dus memory op 2000mhz laten draaien maar als ik dat selecteer uit het rijtje in bios dan boot die gewoon lekker met 800/1600, het vreemde is, als ik bios in ga dan zegt die wel gewoon hij staat op 1000/2000
Die zegt 800mhz 8-8-8-24M2M schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:39:
wat zegt CPU-Z?
dus raar dat die hem gewoon niet goed applied
Even wat vraagjes over het overklokken van een Intel Core I7 990X.
Ik ga gebruik maken van een EVGA X58 Classified 3 moederbord en ga het geheel water-koelen. Qua temps zal ik dus wel enige tijd goed zitten, de vraag nu nog is echter welk geheugen, hoeveel geheugen en m.b.t. tot het lappen van de CPU, zit dat voetje, of vasthoud-dinkie zoals clifdon hem gebruikt ook in de doos? Anders moet ik een andere manier hebben om ervoor te zorgen dat de CPU de gehele tijd vlak en egaal over het papier gaat. Weten jullie dan nog een goede manier? Glazen plaat heb ik wel, manier van vasthouden alleen dus (nog) niet.
Over het geheugen. Ik heb uit kunnen zoeken dat de I7 990X het geheugen op 1033Mhz aanstuurt, terwijl je modules kunt kopen die het dubbele aankunnen. Hoe nuttig is het dan het geheugen harder te laten lopen dan de DDR-bus van de CPU, of is het beter om deze gelijk te laten lopen om zo de maximale prestatie eruit te krijgen? Erbij nog de vraag hoe gevoelig is de I7 990X voor latencies? Beter om snel geheugen hebben met redelijke hoge latencies of beter iets langzamer geheugen met lage latencies?
En als laatste raag, met 6 cores die allemaal willen werken en data willen eten, is het dan beter om te kiezen voor 3x4GB met iets hogere latencies en gelijke clocks, of is het dan toch beter om 3x2GB te hebben met gelijke clocks en lagere latencies? Ik neig zelf naar 3x4GB omdat ik het gevoel heb dat 6GB niet genoeg is met 6 cores, maar dat kan ik dus ook fout hebben, vandaar dus de vraag.
Ik ga gebruik maken van een EVGA X58 Classified 3 moederbord en ga het geheel water-koelen. Qua temps zal ik dus wel enige tijd goed zitten, de vraag nu nog is echter welk geheugen, hoeveel geheugen en m.b.t. tot het lappen van de CPU, zit dat voetje, of vasthoud-dinkie zoals clifdon hem gebruikt ook in de doos? Anders moet ik een andere manier hebben om ervoor te zorgen dat de CPU de gehele tijd vlak en egaal over het papier gaat. Weten jullie dan nog een goede manier? Glazen plaat heb ik wel, manier van vasthouden alleen dus (nog) niet.
Over het geheugen. Ik heb uit kunnen zoeken dat de I7 990X het geheugen op 1033Mhz aanstuurt, terwijl je modules kunt kopen die het dubbele aankunnen. Hoe nuttig is het dan het geheugen harder te laten lopen dan de DDR-bus van de CPU, of is het beter om deze gelijk te laten lopen om zo de maximale prestatie eruit te krijgen? Erbij nog de vraag hoe gevoelig is de I7 990X voor latencies? Beter om snel geheugen hebben met redelijke hoge latencies of beter iets langzamer geheugen met lage latencies?
En als laatste raag, met 6 cores die allemaal willen werken en data willen eten, is het dan beter om te kiezen voor 3x4GB met iets hogere latencies en gelijke clocks, of is het dan toch beter om 3x2GB te hebben met gelijke clocks en lagere latencies? Ik neig zelf naar 3x4GB omdat ik het gevoel heb dat 6GB niet genoeg is met 6 cores, maar dat kan ik dus ook fout hebben, vandaar dus de vraag.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
even om op het bovenstaande te reageren. Lappen kun je doen volgends de volgende tutorial
YouTube: CPU Lapping Guide (Part 1 of 2) - YouTube
Dat is an sich best een goed filmpje.
en ja het zwarte afdekkapje zit altijd om de CPU als je deze nieuw koopt. Als je dit er op houdt tijdens het lappen dan zorg je dat er geen schuurstof aan de onderkant van de processor kan komen.
Over je geheugen kan ik niet veel zinnigs zeggen. Geheugen is meestal alleen nodig als je zaken gaat renderen. Verder zou ik niet weten waarom een hexa meer geheugen gebruik heeft dan een quad. Tenminste geen noemenswaardige verschillen.
even mijn lap result (grid 2500)

Singular1ty het valt allemaal best mee he?
Wat ik overigens wel gemerkt heb is dat mijn koeler minder vast zit op de moederplank. De CPU is echt een stuk dunner geworden. De schroef die je ziet op de foto daar zit dus de koeler mee vast. Je ziet dat daar maar een kort draadeind op zit. Ik heb deze helemaal tot het einde aangedraaid nu maar ben nog bang dat het niet erg goed aangedraaid zit.
Het zit met gewoon nog niet lekker dus als ik eens wat andere schroeven vind ga ik die wel even proberen.
YouTube: CPU Lapping Guide (Part 1 of 2) - YouTube
Dat is an sich best een goed filmpje.
en ja het zwarte afdekkapje zit altijd om de CPU als je deze nieuw koopt. Als je dit er op houdt tijdens het lappen dan zorg je dat er geen schuurstof aan de onderkant van de processor kan komen.
Over je geheugen kan ik niet veel zinnigs zeggen. Geheugen is meestal alleen nodig als je zaken gaat renderen. Verder zou ik niet weten waarom een hexa meer geheugen gebruik heeft dan een quad. Tenminste geen noemenswaardige verschillen.
even mijn lap result (grid 2500)

Singular1ty het valt allemaal best mee he?
Wat ik overigens wel gemerkt heb is dat mijn koeler minder vast zit op de moederplank. De CPU is echt een stuk dunner geworden. De schroef die je ziet op de foto daar zit dus de koeler mee vast. Je ziet dat daar maar een kort draadeind op zit. Ik heb deze helemaal tot het einde aangedraaid nu maar ben nog bang dat het niet erg goed aangedraaid zit.
Het zit met gewoon nog niet lekker dus als ik eens wat andere schroeven vind ga ik die wel even proberen.
[ Voor 31% gewijzigd door Clifdon op 02-09-2011 13:33 ]
Hoeveelheid geheugen heeft niets met het aantal cores te maken. Gewoon kopen wat je nodig hebt voor je doeleinden. Als je geen OC records gaat vestigen lekker voor een 6gb 1600Mhz c9 kit gaan. Als je veel gaat renderen, fotobewerking, video en audio editting gaat doen, kan je ook voor 12gb gaan. Het verschil in prijs tussen 1066,1333 en 1600Mhz is te verwaarlozen, geheugen is ongelooflijk goedkoop tegenwoordig, dus als je het kan lijen is die 12gb prima, maar je gaat het over t algemeen niet gebruiken met gaming.Darkasantion schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 00:26:
Even wat vraagjes over het overklokken van een Intel Core I7 990X.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
hallo,
ook maar aan een X58 begonnen.
heb een P6T-Deluxe ( waarvan er maar 2 RAM sloten herkend worden ) en een 920 CO.
Boven de 3,8GHz wil t allemaal niet zo meer lukken.
Een BCLK van 180MHz wil nog wel, maar daarboven bal.
Is het nodig voor een DO te gaan als ik een normale overklok wil ( 4GHZ + ), of is er met een CO ook nog wel een leuke overklok te halen?
Oja, er komt een P6T-Deluxe V2 aan, het geheugen probleem zal dan wel opgelost zijn.
Me i750 liep 24/7 4,3GHz is dit tog wel wat anders.
Als iemand een tip heeft, hier me instellingen:BCLK=180MHz
MP=21
Vcore CPU=1.36875
CPU PLL=1.88
QPI/DRAM=1.35
IOH=1.16
IOH PCI-E=1.56
ICH =1.20
ICH PCI-E=1.50
DRAM bus=1.66
CPU Differential amplitude=800
Draai ik Prime 95 zijn de temps nog ok, rond 70 met t warme weer van vandaag.
De koeler is een Noctua NH-U12P SE2 met 2 fans.
Het BSOD lijstje van Millman ga ik nog veel aan hebben.
ook maar aan een X58 begonnen.
heb een P6T-Deluxe ( waarvan er maar 2 RAM sloten herkend worden ) en een 920 CO.
Boven de 3,8GHz wil t allemaal niet zo meer lukken.
Een BCLK van 180MHz wil nog wel, maar daarboven bal.
Is het nodig voor een DO te gaan als ik een normale overklok wil ( 4GHZ + ), of is er met een CO ook nog wel een leuke overklok te halen?
Oja, er komt een P6T-Deluxe V2 aan, het geheugen probleem zal dan wel opgelost zijn.
Me i750 liep 24/7 4,3GHz is dit tog wel wat anders.
Als iemand een tip heeft, hier me instellingen:BCLK=180MHz
MP=21
Vcore CPU=1.36875
CPU PLL=1.88
QPI/DRAM=1.35
IOH=1.16
IOH PCI-E=1.56
ICH =1.20
ICH PCI-E=1.50
DRAM bus=1.66
CPU Differential amplitude=800
Draai ik Prime 95 zijn de temps nog ok, rond 70 met t warme weer van vandaag.
De koeler is een Noctua NH-U12P SE2 met 2 fans.
Het BSOD lijstje van Millman ga ik nog veel aan hebben.
[ Voor 45% gewijzigd door kobus71 op 02-09-2011 21:48 . Reden: 1 en ander toegevoegd enzo....... ]
Een C0 heeft moeite om op lucht boven de 4Ghz te komen met nette voltages en temperaturen (uitzonderingen daargelaten). Als je een beetje rond kijkt kan je nog een leuke d0 vinden en met een klein beetje verlies je C0 verkopen. Scheelt je een tientje, hooguit 2
Met de temps lijkt het wel ok te zijn.
Ze halen op de snelheid 3,8GHz net de 70C, iik denk dat ik een goede koeler heb.
Ik ga m boven de 4GHz krijgen, zoniet, dan word het 100% een DO .
Laat vandaag nog een keer op 3,8GHz een lange P95 draaien, gaat dat goed, gaan de voltages nog wat omhoog om tog ( met redelijke temps ) te proberen de 4GHz te halen.
Al is dat tegenwoordig niet echt snel meer.
Maar wat denk jij van de Voltages die ik nu gebruik?
Is QPI/DRAM ( VTT ) van 1,35V niet wat hoog voor deze snelheid, of normaal bij een CO.
En tot welke temps kan ik gaan bij Prime95?
Ik las in de tut dat 100C het max is, en de CPU vandaar gaat trottelen.
Zelf denk ik zo een 80C in P95, bij normaal gebruik zal hij die temps dan tog nooit halen.
OFTopic:begint tog wel een duurder geintje te worden als bedoelt.
Ik wou tot LGA2011 nog even X58 uitproberen.Koop ik van een medetweaker een upgrade set, kan ik t bord en CPU nu alweer vervangen.
maar ja, mag de pret niet drukken. Lekker klokken met die zooi!!
Ze halen op de snelheid 3,8GHz net de 70C, iik denk dat ik een goede koeler heb.
Ik ga m boven de 4GHz krijgen, zoniet, dan word het 100% een DO .
Laat vandaag nog een keer op 3,8GHz een lange P95 draaien, gaat dat goed, gaan de voltages nog wat omhoog om tog ( met redelijke temps ) te proberen de 4GHz te halen.
Al is dat tegenwoordig niet echt snel meer.
Maar wat denk jij van de Voltages die ik nu gebruik?
Is QPI/DRAM ( VTT ) van 1,35V niet wat hoog voor deze snelheid, of normaal bij een CO.
En tot welke temps kan ik gaan bij Prime95?
Ik las in de tut dat 100C het max is, en de CPU vandaar gaat trottelen.
Zelf denk ik zo een 80C in P95, bij normaal gebruik zal hij die temps dan tog nooit halen.
OFTopic:begint tog wel een duurder geintje te worden als bedoelt.
Ik wou tot LGA2011 nog even X58 uitproberen.Koop ik van een medetweaker een upgrade set, kan ik t bord en CPU nu alweer vervangen.
maar ja, mag de pret niet drukken. Lekker klokken met die zooi!!
[ Voor 15% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 11:30 ]
zonde dat je een C0 hebt gekocht.. je bent nu langzamer dan je 1156 set, had je beter een s1156 cpu met HT kunnen kopen 
welke geheugensnelheid draai je? voor 1600 tot 1800 MHz is 1,35V op de qpi wel normaal.
85 graden onder prime95 zou ik als max aan houden
welke geheugensnelheid draai je? voor 1600 tot 1800 MHz is 1,35V op de qpi wel normaal.
85 graden onder prime95 zou ik als max aan houden
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ja, wou wat nieuws proberen. En P55 heb ik nu wel gezien, en X58 nog niet eerder gehad.
Kan altijd weer voor wat anders gaan.
Eerst hier even mee spelen.
Ik kan er iig BF3 mee spelen, aleen videokaartje extra erbij steken.
Ben net thuis gekomen en P95 uitgezet.
heeft ie toch 9uur gedraait zonder fouten.
Als ik niet boven de 4GHz kom, ga ik ook zeker een DO halen.
En dan is t system weer krachtiger dam met me i750.
Het geheugen is op 1600MHz rated, maar loopt door de lagere mp op 1440 ( 720Mhz ).
Ik wou de screen van P95 uploaden, maar lukt tnt niet.( gaat nog wel lukken ).

hoppa! gelukt
Kan altijd weer voor wat anders gaan.
Eerst hier even mee spelen.
Ik kan er iig BF3 mee spelen, aleen videokaartje extra erbij steken.
Ben net thuis gekomen en P95 uitgezet.
heeft ie toch 9uur gedraait zonder fouten.
Als ik niet boven de 4GHz kom, ga ik ook zeker een DO halen.
En dan is t system weer krachtiger dam met me i750.
Het geheugen is op 1600MHz rated, maar loopt door de lagere mp op 1440 ( 720Mhz ).
Ik wou de screen van P95 uploaden, maar lukt tnt niet.( gaat nog wel lukken ).

hoppa! gelukt
[ Voor 116% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 17:50 ]
hmmz. je draait nog met HT uit ook.....
moet eerlijk zeggen dat het weinig spectaculairs is zo... sorry x58 is no fun met C0..
kun je beter nu je spullen weg doen nu het nog iets waard is of kijken voor een d0/xeon variant.. want dit is wel een beetje om te huilen....
moet eerlijk zeggen dat het weinig spectaculairs is zo... sorry x58 is no fun met C0..
kun je beter nu je spullen weg doen nu het nog iets waard is of kijken voor een d0/xeon variant.. want dit is wel een beetje om te huilen....
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
nou nou, das wel heel dramaties.
Ik blijf gewoon proberen, en anders een ander chippie.
En weg doen...ik verwacht maandag een ander bordje.
Zo snel geef ik t niet op.
Ben nu met 3,9GHz bezig, je weet he..vooral doorgaan.
Ik blijf gewoon proberen, en anders een ander chippie.
En weg doen...ik verwacht maandag een ander bordje.
Zo snel geef ik t niet op.
Ben nu met 3,9GHz bezig, je weet he..vooral doorgaan.
[ Voor 45% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 19:28 ]
niets ten nadele van je inzet...
maar komende van een i5 750 op 4,3 GHz is een 920 C0 op 3,8/3,9 een downgrade
spelen is absoluut leuk, X58 is een super platform, maar je zal jezelf veel meer plezier doen met een betere cpu
maar komende van een i5 750 op 4,3 GHz is een 920 C0 op 3,8/3,9 een downgrade
spelen is absoluut leuk, X58 is een super platform, maar je zal jezelf veel meer plezier doen met een betere cpu
Gaat zeker gebeuren Nedernakker.
Vandaar dat ik ook het moederbord heb vervangen.
Maandag verwacht ik de V2.
Dan maar even zoeken naar een ander chippie.
SB lijkt me nl wat saai overklokken.
De resultaten zijn mooi, zeker, maar het lijkt zo simpel.
vandaar dat ik nog even met X58 wou klooien.
Draai nu P95 met HT op 3,8Ghz ( ik weet, k.t snelheid ).
maar moet er maar even uit zien te halen wat er in zit.
De temps vallen me mee ( voor dit chippie dan ), rond de 80.
Vandaar dat ik ook het moederbord heb vervangen.
Maandag verwacht ik de V2.
Dan maar even zoeken naar een ander chippie.
SB lijkt me nl wat saai overklokken.
De resultaten zijn mooi, zeker, maar het lijkt zo simpel.
vandaar dat ik nog even met X58 wou klooien.
Draai nu P95 met HT op 3,8Ghz ( ik weet, k.t snelheid ).
maar moet er maar even uit zien te halen wat er in zit.
De temps vallen me mee ( voor dit chippie dan ), rond de 80.
[ Voor 22% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 20:24 ]
je hebt gelijk, x58 is veel meer tweakable.. maar je moet jezelf dan afvragen.. een 920 rond de 4 GHz of een 2600k op 4,7
Nouw, ik verwacht wel wat meer van een SB chippie.
Me i5 661 had ik al op 4,75GHz. ( maar ja, is dual-core )
Ik zou dan gaan voor de 2500K.
HT doet me niet zo veel.
Ook heb ik gelezen dat de snelheid van het geheugen nauwelijks invloed heeft op de prestaties.
Kijk, wat valt er dan eigenlijk nog te doen behalve de MP verhogen met de bijbehorende settings?
Me i5 661 had ik al op 4,75GHz. ( maar ja, is dual-core )
Ik zou dan gaan voor de 2500K.
HT doet me niet zo veel.
Ook heb ik gelezen dat de snelheid van het geheugen nauwelijks invloed heeft op de prestaties.
Kijk, wat valt er dan eigenlijk nog te doen behalve de MP verhogen met de bijbehorende settings?
[ Voor 8% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 20:29 ]
voor 24/7 zit je met die snelheden wel aande max hoor..
wat mem betreft klopt ja
wat mem betreft klopt ja
Kijk, nu valt dat platform me dus zwaar tegen!nedernakker schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:29:
voor 24/7 zit je met die snelheden wel aande max hoor..
wat mem betreft klopt ja
Echt had veel meer verwacht, zeker de 5GHz.
Core 2 DUO kregen we al dik over de 4GHz.
Nu 3 generaties verder moet de 5GHz tog te halen zijn ( dacht ik

Ik weet GHz is ook niet alles, mar t klinkt zo lekker he, 5GHz+
[ Voor 7% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 20:34 ]
verkeerde aanname.. GHzjes zeggen niks.. klok voor klok stuk sneller
Even wat anders, ik kan een setje dominators GT 3x2gb 1866c7 overnemen.
Ga ik dat nog merken t.o.v. 1600mhzc8 ocz gold of is het de moeite en het geld niet waard?
Ga ik dat nog merken t.o.v. 1600mhzc8 ocz gold of is het de moeite en het geld niet waard?
Het zijn voor de OC records wel de betere reepjes, maar alleen in sommige benchmarks ga je er wat van merken. Als je niet voor HWbot aan de gang gaat zie ik er t nut niet van in. Neemt niet weg dat t mooie reepjes zijn..
Ik heb navraag gedaan bij die verkoper, en op de zijkant van de reepjes staat 'Ver. 2.1' wat impliceert dat het om Elpida chips gaat. Als je mazzel hebt zijn het dan Hypers, en die klokken zéér goed over, wat het op zich een interessante investering maakt als je tot het gaatje wil. Mijn setje Dominators 1866c7 zijn waarschijnlijk Hypers, ik kan er 2000c7 mee draaien zonder veel gedoe. Als je hoge baseclocks gaat draaien is dit ook best praktisch. En als 't hypertjes zijn is 100 euro niet veel, deze serie reepjes kostte een jaar geleden bijna 4x zoveel in de winkel.t!n0 schreef op zondag 04 september 2011 @ 00:58:
Absoluut leuk voor de heb en bij het benchen, of omdat ze er tof uitzijn op zwartrode borden zoals de Asus ROG serie en EVGA's X58 lijn. Real world verschil bij dagelijks gebruik zul je echter niet merken.
[ Voor 3% gewijzigd door Singular1ty op 04-09-2011 03:13 ]
met jouw opgewekte interesse in overklokken en je cpu zou ik je zeker aanraden de reepjes te kopen tino.. daar ga je zeker nog een hoop lol van beleven
Nouw, ik ga dat X58 setje een trap geven.
Is mischien verkeerde topic, maar een P8P67 EVO is toch een leuk overklok bordje?
Of moet ik echt gaan voor Z68,( wat prestaties en overklok betreft ) dus de GENE van asus?
Er komt een i2500K in.
Is mischien verkeerde topic, maar een P8P67 EVO is toch een leuk overklok bordje?
Of moet ik echt gaan voor Z68,( wat prestaties en overklok betreft ) dus de GENE van asus?
Er komt een i2500K in.
Yebkobus71 schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:07:
Er komt een i2500K in.
Die moet (mag) hier: Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp
Verwijderd
Goede middag allemaal,
Helaas door ziekte ben ik op het moment niet in staat om te gaan werken.
Vandaar dat ik dus thuis iets kan doen.
Ik was dus van plan eventueel mijn CPU te OC'en.
Ik heb een i7 960 en heb de orginele CD van asus nog.
Op deze CD zou ''TurboV'' staan, een OC tooltje.
Maar op het moment dat ik mijn CD erin doe zegtie dat hij 64 bits niet ondersteund.
Heeft iemand misschien een handig tooltje die ik kan gebruiken?
Ik wil liever niet iets in de bios veranderen, tenzij er niets anders is natuurlijk.
Ik had die 1866c7 x6 gekocht, dus in totaal 12GB.
Geen moment spijt natuurlijk.
Bij voorbaat dank.
Helaas door ziekte ben ik op het moment niet in staat om te gaan werken.
Vandaar dat ik dus thuis iets kan doen.
Ik was dus van plan eventueel mijn CPU te OC'en.
Ik heb een i7 960 en heb de orginele CD van asus nog.
Op deze CD zou ''TurboV'' staan, een OC tooltje.
Maar op het moment dat ik mijn CD erin doe zegtie dat hij 64 bits niet ondersteund.
Heeft iemand misschien een handig tooltje die ik kan gebruiken?
Ik wil liever niet iets in de bios veranderen, tenzij er niets anders is natuurlijk.
Ik dacht zelf, koop gewoon meteen het beste wat ik kwa budget redelijk vond.t!n0 schreef op zondag 04 september 2011 @ 00:58:
Ik had die 1866c7 x6 gekocht, dus in totaal 12GB.
Geen moment spijt natuurlijk.
Bij voorbaat dank.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2011 15:30 . Reden: avond>middag ]
Via de Asus website de 64bit versie DLen
Maar het kan zeker geen kwaad om dit topic door te lezen en via de bios te OCen.
Maar het kan zeker geen kwaad om dit topic door te lezen en via de bios te OCen.
Verwijderd
Hmm heb het progje inderdaad gevonden.Reveltoorn schreef op maandag 05 september 2011 @ 15:37:
Via de Asus website de 64bit versie DLen![]()
Welke moest ik nou omhoog gooien? Zie nergens multiplier terug

multiplier kan alleen met een extreme edition cpu.. jij moet gewoon overclocken mbv je baseclock, neem de tutorial in de TS even door
Verwijderd
Oke thanks.nedernakker schreef op maandag 05 september 2011 @ 15:59:
multiplier kan alleen met een extreme edition cpu.. jij moet gewoon overclocken mbv je baseclock, neem de tutorial in de TS even door
Ga er direct aan beginnen.
Reveltoorn schreef op maandag 05 september 2011 @ 15:37:

Grr krijg inmiddels steeds de bsod 0xa tijdens prime, terwijl het eerst wel prime stable was?
Ben uit nood maar weer andere settings aan het proberen, 4.3ghz HT on @ 1.32v (21x205), ram 1640mhz 8-8-8-24 @ 1.65v.
Wanneer ik de bsod lijst erop na sla dan is de melding met 0xa meer qpi/vtt of vcore? Vreemd aangezien het systeem eerst primestable was op exact deze settings?
Ben uit nood maar weer andere settings aan het proberen, 4.3ghz HT on @ 1.32v (21x205), ram 1640mhz 8-8-8-24 @ 1.65v.
Wanneer ik de bsod lijst erop na sla dan is de melding met 0xa meer qpi/vtt of vcore? Vreemd aangezien het systeem eerst primestable was op exact deze settings?
wil wel eens gebeuren.. na hoe lang prime krijg je hem? als het na 1u+ is dan is het waarschinlijk je qpi voltage ja.. anders meer vcore..
maar kan ook temperatuur zijn.. op 80+ graden op de cores geeft hij soms gewoon fouten die hij op 80- niet geeft..
maar kan ook temperatuur zijn.. op 80+ graden op de cores geeft hij soms gewoon fouten die hij op 80- niet geeft..
Vraagje, ik ben dus van plan om nog een gooi te doen naar die 5 uur Linx stable 4,5GHz run zodra de boel weer werkt, m'n temps lopen daarbij wel op tot een graad of 85. Loop ik hiermee veel kans op blijvende degradatie van de chip of heb je dat sneller te pakken bij idioot hoge Vcore waarden?
allebij..
oc is degraderen he..
weet niet hoeveel vcore je toepast, en het is nooit echt bewezen, maar in theorie zou alles onder 100 graden veilig moeten zijn en binnen de intel V specs ook..
hoe ver jij daar in wilt gaan is een risico wat je voor jezelf moet vastleggen
oc is degraderen he..
weet niet hoeveel vcore je toepast, en het is nooit echt bewezen, maar in theorie zou alles onder 100 graden veilig moeten zijn en binnen de intel V specs ook..
hoe ver jij daar in wilt gaan is een risico wat je voor jezelf moet vastleggen
Dit is echt vaag. Ik draai nu 4.2ghz HT on. Geheugen op stock (1600mhz 8-8-8-24) en heb QPI voltage verlaagd van 1.355 naar 1.315 en nu is hij ineens wel prime stable voor 1u+?
Op 1.355v QPI bleef hij crashen, QPI kun je dus ook te hoog zetten?
Edit: Dit biedt dus perspectief om de vcore weer lager te krijgen (nu 1.32v). Ga het nu proberen op 1.3v.
Wat voor QPI zou jij dan aanraden met geheugen op stock (1600) nakker? Niet lager dan 1.3v en niet hoger dan 1.355v?
Edit: Dit biedt dus perspectief om de vcore weer lager te krijgen (nu 1.32v). Ga het nu proberen op 1.3v.
Wat voor QPI zou jij dan aanraden met geheugen op stock (1600) nakker? Niet lager dan 1.3v en niet hoger dan 1.355v?
[ Voor 32% gewijzigd door t!n0 op 08-09-2011 13:15 ]
jep, meer is zeekr niet altijd beter..
idd, searching for the sweet spotnedernakker schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:14:
jep, meer is zeekr niet altijd beter..
Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.
Dit heeft waarschijnlijk met warmte te maken. Als de CPU door verlaagd voltage een paar graden koeler blijft levert dat ook meer stabiliteit op. Zoek dus de sweet spot, zoals Vapo zegtt!n0 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:13:
Dit is echt vaag. Ik draai nu 4.2ghz HT on. Geheugen op stock (1600mhz 8-8-8-24) en heb QPI voltage verlaagd van 1.355 naar 1.315 en nu is hij ineens wel prime stable voor 1u+?
Misschien vrij overbodig om te zeggen, maar dit is dus precies de reden waarom je stapsgewijs moet overclocken, beginnende met zo laag mogelijke voltages. Door maar wat in je bios te rammen weet je eigenlijk bijna nooit waar eventuele instabiliteit precies door komt...
[ Voor 14% gewijzigd door Singular1ty op 08-09-2011 14:14 ]
wat wordt gezegd.., 1600 MHz is niet echt een strain voor je IMC, dus rond de 1,325V zal vermoedelijk wel de sweet spot zijn.
maar de gedachte dat een lagere/hogere qpi een andere vcore kunnen geven is een ilusie, het is niet zo dat een hogere qpi een lagere vcore geeft enige wat de 2 gemeen hebben is dat verhogen hogere coretemps geeft en verlagen lagere coretemps..
maar de gedachte dat een lagere/hogere qpi een andere vcore kunnen geven is een ilusie, het is niet zo dat een hogere qpi een lagere vcore geeft enige wat de 2 gemeen hebben is dat verhogen hogere coretemps geeft en verlagen lagere coretemps..
Ik snap em, dank voor de heldere uitleg heren.
Ik was natuurlijk niet zomaar voltages aan het rammen in het bios, ben al 2 weken stapsgewijs bezig.
Ben alleen meer gaan letten op welke bsod's ik kreeg en meer specifieke veranderingen aan het doorvoeren.
We gaan gewoon door.
Ik was natuurlijk niet zomaar voltages aan het rammen in het bios, ben al 2 weken stapsgewijs bezig.
Ben alleen meer gaan letten op welke bsod's ik kreeg en meer specifieke veranderingen aan het doorvoeren.
We gaan gewoon door.
Verwijderd
Hey,
Mijn TurboV, op het moment als ik mijn voltage naar 3.25 doe, dan als ik reboot, gaatie weer terug naar default.
Wat kan ik hier het beste aan doen? Zonder die volt haaltie de 160 bclk niet zonder freeze :<
Mvg
Mijn TurboV, op het moment als ik mijn voltage naar 3.25 doe, dan als ik reboot, gaatie weer terug naar default.
Wat kan ik hier het beste aan doen? Zonder die volt haaltie de 160 bclk niet zonder freeze :<
Mvg
3,25V is een type denk...
overklok gewoon uit je bios..
er is ook een optie in je bios die turbo v toestaat permanente wijzigingen in je bios te maken, let er wel op dat je dan misschien bij een freeze een niet boottende pc hebt..
en denk je bij het verhogen van je baseclock wel aan je geheugen frequentie?
overklok gewoon uit je bios..
er is ook een optie in je bios die turbo v toestaat permanente wijzigingen in je bios te maken, let er wel op dat je dan misschien bij een freeze een niet boottende pc hebt..
en denk je bij het verhogen van je baseclock wel aan je geheugen frequentie?
Verwijderd

Ik heb deze week deze pc gekocht.
Heb al een aantal berichten gelezen op verscheidene sites.
Mijn vraag is of ik deze processor kan overklokken en of er hier iemand is die deze processor al heeft overgeklokt en stabiel heeft draaien. srry voor de afbeelding op de zijkant.
Ik weet het, is wel erg veel ram, maar goed, ook wel weer leuk
Verwijderd
@gt3luke,
Uiteraard is de proc en de videokaart over te clocken, kijk even in de startpost daar staat een heleboel info, er zijn geen vaste instellingen die je van iemand kan overnemen, elke proc is anders en clockt anders ookal zijn de type processors gelijk. Het is dus een grote ontdekkings tocht, gewoon in kleine stapjes omhoog niet meteen voor de max willen gaan.
Voor de 570 kan je even in het 3dmark topic kijken, daar staan genoeg resultaten om mee te vergelijken, voor de 570 kan je MSI Afterburner gebruiken om je kaart over te clocken en ook hier in kleine stapjes per keer omhoog gaan.
Uiteraard is de proc en de videokaart over te clocken, kijk even in de startpost daar staat een heleboel info, er zijn geen vaste instellingen die je van iemand kan overnemen, elke proc is anders en clockt anders ookal zijn de type processors gelijk. Het is dus een grote ontdekkings tocht, gewoon in kleine stapjes omhoog niet meteen voor de max willen gaan.
Voor de 570 kan je even in het 3dmark topic kijken, daar staan genoeg resultaten om mee te vergelijken, voor de 570 kan je MSI Afterburner gebruiken om je kaart over te clocken en ook hier in kleine stapjes per keer omhoog gaan.
Hebben jullie ook wel eens gehad dat je de CPU hebt gelapt, en het ziet er prima uit, dan doe je hem erin en schrik je ervan dat hij nog maar net boven het metaal van het socket uitsteekt?
Gelukkig ging het nog goed, en de temps zijn in orde, maar ik had geen tiende milimeter verder moeten gaan
Dus ik denk ik geef jullie maar even een waarschuwing: beter nog wat nikkel te zien aan de randen, dan dat hij niet meer boven je socket uit komt.
Gelukkig ging het nog goed, en de temps zijn in orde, maar ik had geen tiende milimeter verder moeten gaan
Dus ik denk ik geef jullie maar even een waarschuwing: beter nog wat nikkel te zien aan de randen, dan dat hij niet meer boven je socket uit komt.
eeeuh ja.. en hoe ga je dat doen dan? de socket klem zit op de cpu, dus als je die verlaagt verlaagt de cpu mee...
Ik heb afgelopen zaterdag een Core i7 980 zescore geïnstalleerd in mijn systeem ter vervanging van een i7 920. Wat een beest van een chip zeg! Ik ben nu nog een beetje aan het zoeken naar een goede 24/7 overklok en ik zit inmiddels op 4160 MHz met een 26x MP en 160 MHz BClk. In het BIOS staat de Vcore op 1,35V met loadline calibration aan, in CPU-Z is het 1,312 V. Lijkt me wel veilig voor langdurig gebruik. De maximale temperatuur die ik nu meet met Prime95 op alle zes cores zonder HT is 80C. Zo lang dit stabiel werkt ben ik tevreden, aangezien games nooit alle cores tegelijk met 100% kunnen belasten zoals prime95. Dan zit ik nog een paar graad lager en dat lijkt me wel veilig.
Ik heb verder het ICH voltage naar 1,2V gebracht, het QPI voltage heel ietsje verhoogd en de CPU PLL naar 1,88 V gebracht. De idle temperaturen varieren van 28 tot 40 graden Celsius, de load temp is precies 40 graden hoger op zowel de koelste als de warmste cores..
Ik heb verder het ICH voltage naar 1,2V gebracht, het QPI voltage heel ietsje verhoogd en de CPU PLL naar 1,88 V gebracht. De idle temperaturen varieren van 28 tot 40 graden Celsius, de load temp is precies 40 graden hoger op zowel de koelste als de warmste cores..
Goud is geen geld
Hey, is dat die 980 van Viss?
Je kunt je ICH en PLL in principe met rust laten. Waar koel je mee? Ik vind je temperaturen vrij hoog voor de overclock die je draait en vraag me af of je niet met veel minder voltage af kunt. Ook ben ik benieuwd op welke snelheid je geheugen nu draait, want voor een baseclock van 160 zou een hoger QPI voltage nauwelijks nodig zijn.
Als je de voltages en temperaturen omlaag kunt krijgen kan je die chip vast nog wel een paar multi's hoger schoppen
Je kunt je ICH en PLL in principe met rust laten. Waar koel je mee? Ik vind je temperaturen vrij hoog voor de overclock die je draait en vraag me af of je niet met veel minder voltage af kunt. Ook ben ik benieuwd op welke snelheid je geheugen nu draait, want voor een baseclock van 160 zou een hoger QPI voltage nauwelijks nodig zijn.
Als je de voltages en temperaturen omlaag kunt krijgen kan je die chip vast nog wel een paar multi's hoger schoppen
vind je Vcore nogal hoog voor die snelheden... Probeer nog ff een stuk lagerfrankknopers schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:40:
Ik heb afgelopen zaterdag een Core i7 980 zescore geïnstalleerd in mijn systeem ter vervanging van een i7 920. Wat een beest van een chip zeg! Ik ben nu nog een beetje aan het zoeken naar een goede 24/7 overklok en ik zit inmiddels op 4160 MHz met een 26x MP en 160 MHz BClk. In het BIOS staat de Vcore op 1,35V met loadline calibration aan, in CPU-Z is het 1,312 V. Lijkt me wel veilig voor langdurig gebruik. De maximale temperatuur die ik nu meet met Prime95 op alle zes cores zonder HT is 80C. Zo lang dit stabiel werkt ben ik tevreden, aangezien games nooit alle cores tegelijk met 100% kunnen belasten zoals prime95. Dan zit ik nog een paar graad lager en dat lijkt me wel veilig.
Dit is inderdaad de i7 980 van Viss, hij had hem weer gewonnen bij de overklokcompetitie van HWI. Dan is de cirkel dus rond
Ik zal eens wat proberen met een lager voltage, op zich is de overklok zoals ik hem nu heb wel stabiel, maar ik voel dat er nog wel wat meer in zit. Zonder loadline calibration kreeg ik hem zelfs met een hoger voltage dan dit nog niet stabiel op lagere klokfrequenties, dus die functie laat ik liever ingeschakeld. Ik gebruik een Hydro H50 waterkoelsetje met twee 120mm fans op de radiator in push-pull.
Het geheugen werkt nu op 1280 MHz DDR3, terwijl het is gespecificeerd op 1333 MHz met CL9. Wat is ene normaal voltage voor een Gulftown om 4 GHz te halen (gemiddeld genomen)?
Ik zal eens wat proberen met een lager voltage, op zich is de overklok zoals ik hem nu heb wel stabiel, maar ik voel dat er nog wel wat meer in zit. Zonder loadline calibration kreeg ik hem zelfs met een hoger voltage dan dit nog niet stabiel op lagere klokfrequenties, dus die functie laat ik liever ingeschakeld. Ik gebruik een Hydro H50 waterkoelsetje met twee 120mm fans op de radiator in push-pull.
Het geheugen werkt nu op 1280 MHz DDR3, terwijl het is gespecificeerd op 1333 MHz met CL9. Wat is ene normaal voltage voor een Gulftown om 4 GHz te halen (gemiddeld genomen)?
[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 12-09-2011 17:56 ]
Goud is geen geld
1,2v zou je al ruim 4ghz kunnen halen (verschilt nogal per chip, maar daar kom je alleen achter door testen). En je qpi kan voor 1280mhz ram ook terug naar 1,25v
[ Voor 28% gewijzigd door millman op 12-09-2011 18:42 ]
Ja, je voltages moeten zeker omlaag kunnen. Je RAM snelheid is bepaald niet om over naar huis te schrijven, met je koeling zit het wel snor. Ik wou die 980 ook wel een slinger geven maar het geld ontbrak, dus nu heb jij 'm
80 graden op 4,2 met HT uit is echt way off.. mijn 980X deed 4,2 GHz met 1,26V HT on met maxtemps van 65 graden ofzo.. en dat was nog wel met een TRUE..
mount zit niet goed ofzo, want het moet echt veeeeeeeel beter kunnen.. zo'n 32 nm chip moet lachend 4,4 GHz HT on kunnen doen met jouw config..
mount zit niet goed ofzo, want het moet echt veeeeeeeel beter kunnen.. zo'n 32 nm chip moet lachend 4,4 GHz HT on kunnen doen met jouw config..
Ik heb het voltage al wat omlaag kunnen schroeven. De snelheid van 4160 MHz blijkt ook stabiel met het core voltage zes stappen lager. Ik zit nu op 1,264 Vcore in CPU-Z tijdens prime95 load test. De temperaturen zijn ook al wat gezonder met 62C op de minst warme core en 72C op de warmste core (is een dergelijk verschil normaal?)
Nadat core voltage verlagen tot een BSOD leidde heb ik nog even de QPI, ICH en IOH voltages teruggebracht van 1,2V naar hun default waardes. Dit gaf echter een restart tijdens het booten van Windows. Heb ze weer terug gezet op 1,2V dus..
Ik ga zometeen proberen de BClk nog iets hoger te zetten. Daarna nog een stabiele setting vinden met HT aan voor de benchmarks, met gamen kan het beter uit.
Edit: De TRUE is volgens mij een betere koeler dan de Hydro H50, dat klopt dan wel. Misschien dat ik er nog een Hydro H100 in ga hangen.
Edit 2: Ok, ik ben nu veel en tegelijkertijd ook weinig wijzer geworden:
Base clock verhogen van 160 naar 165 = BSOD
Base clock verhogen van 160 naar 165 & Vcore vier stappen verhogen = BSOD
Hyperthreading aanzetten = BSOD
Hyperthreading aanzetten & Vcore vier stappen omhoog = BSOD
En na elke BSOD wou mijn systeem niet meer rebooten, dus vier keer de kabel eruit getrokken van de voeding. Ik denk dat ik tevreden ga zijn met 4160 MHz zonder HT, lijkt toch wel de sweet spot voor deze CPU. Of mijn moederbord is brak, dat kan ook nog.
Vraag: Moet een ander voltage verder omhoog? Zie ik meer dingen over het hoofd?
Nadat core voltage verlagen tot een BSOD leidde heb ik nog even de QPI, ICH en IOH voltages teruggebracht van 1,2V naar hun default waardes. Dit gaf echter een restart tijdens het booten van Windows. Heb ze weer terug gezet op 1,2V dus..
Ik ga zometeen proberen de BClk nog iets hoger te zetten. Daarna nog een stabiele setting vinden met HT aan voor de benchmarks, met gamen kan het beter uit.
Edit: De TRUE is volgens mij een betere koeler dan de Hydro H50, dat klopt dan wel. Misschien dat ik er nog een Hydro H100 in ga hangen.
Edit 2: Ok, ik ben nu veel en tegelijkertijd ook weinig wijzer geworden:
Base clock verhogen van 160 naar 165 = BSOD
Base clock verhogen van 160 naar 165 & Vcore vier stappen verhogen = BSOD
Hyperthreading aanzetten = BSOD
Hyperthreading aanzetten & Vcore vier stappen omhoog = BSOD
En na elke BSOD wou mijn systeem niet meer rebooten, dus vier keer de kabel eruit getrokken van de voeding. Ik denk dat ik tevreden ga zijn met 4160 MHz zonder HT, lijkt toch wel de sweet spot voor deze CPU. Of mijn moederbord is brak, dat kan ook nog.
Vraag: Moet een ander voltage verder omhoog? Zie ik meer dingen over het hoofd?
[ Voor 35% gewijzigd door frankknopers op 12-09-2011 23:26 ]
Goud is geen geld
Lees eens de tutorial in de topicstart. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat het magische voltage dat je zoekt de QPI is, en kan je misschien jezelf een hoop moeite besparen door slimmer over te gaan klokken
Die 980x moet toch veel hoger kunnen Frank. Ik draai nu 4.2ghz HT aan op 1.32v op een 920 D0, 24/7 gebruik op lucht.
Temps in prime zijn weliswaar 85,80,81,80 maar in zware games komen ze niet hoger dan 69 op de warmste core.
Zoals Singu aangeeft, QPI en vcore zijn de voltages die je meeste aandacht vereisen.
Temps in prime zijn weliswaar 85,80,81,80 maar in zware games komen ze niet hoger dan 69 op de warmste core.
Zoals Singu aangeeft, QPI en vcore zijn de voltages die je meeste aandacht vereisen.
[ Voor 16% gewijzigd door t!n0 op 13-09-2011 08:43 ]
qpi gewoon even vast op 1,25V en vanaf daar gaan stoeien. ich en ioh gewoon op stock, ich is je southbridge, het heeft 0,0 zin om deze omhoog te zetten, maakt alleen je heatsink maar warmer...
ioh hoeft pas omhoog als je boven de 200 MHz baseclock gaat stoeien.
lees idd maar even de tutorial door frank, want dit is hem niet.. 4200 ht off is geen overklok met deze cpu, maar een blamage..
ioh hoeft pas omhoog als je boven de 200 MHz baseclock gaat stoeien.
lees idd maar even de tutorial door frank, want dit is hem niet.. 4200 ht off is geen overklok met deze cpu, maar een blamage..
Ik ga er vanavond weer met frisse moed mee aan de slag. Ik ben geen geduldig type, dus als ik na een uur kloten nog geen resultaat heb ben ik gauw geneigd genoegen te nemen met een minder extreme instelling. 
In elk geval bedankt voor jullie stimulerende en behulpzame feedback, ik weet zeker dat er meer uit mijn chip te halen valt. Ik kreeg gisteren trouwens wel een vastloper in Anno 1404 na een kwartiertje spelen op een overklok instelling die een uur lang prime95 stabiel was..
In elk geval bedankt voor jullie stimulerende en behulpzame feedback, ik weet zeker dat er meer uit mijn chip te halen valt. Ik kreeg gisteren trouwens wel een vastloper in Anno 1404 na een kwartiertje spelen op een overklok instelling die een uur lang prime95 stabiel was..
Goud is geen geld
highflow.nl heeft de laatste 2 weken voordat ze op vakantie gaan geen verzendkosten meer. Nu is het dus wel even interessant om een tubetje koelpasta te kopen welke ik vorige keer vergeten was. goed, al met al wil ik aan jullie vragen wat jullie nu als 'beste' pasta uit de buis vinden komen? Ik heb zelf AS5 liggen hier. De mmx2 schijnt het toch beter te doen. Wat vinden jullie top?
Heb mijn cputje overigens nog wel even geprobeerd te clocken naar 4Ghz. Linx stable maar nog geen prime 8uur
.
Heb mijn cputje overigens nog wel even geprobeerd te clocken naar 4Ghz. Linx stable maar nog geen prime 8uur
mx3 of mx4, as5 geeft ook perfecte resultaten, houd alleen rekening met de cure in period..
Is het normaal dat je na elke BSOD door overklokken de stekker uit je voeding moet halen en opnieuw moet inpluggen? Dat vind mijn Gigabyte moederbord kennelijk wel normaal en het maakt het overklokken niet leuker. Ik probeer nu met 1,34 V op de QPI en 1,3V core maar het is niet stabiel boven de 4160 MHz. Hyperthreading is uit en temperaturen zijn maximaal 76C.
Goud is geen geld
welk moederbord heb je frank?
Gigabyte GA-EX58-UD5 met BIOS F12nedernakker schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:32:
welk moederbord heb je frank?
Goud is geen geld
ik vind het een apart verhaal frank, durf het zo 1,2,3 niet te zeggen.. die cpu moet kinderlijk eenvoudig naar hogere clocks kunnen.. met HT aan.
heb je al naar de tutorial in de TS gekeken?
heb je al naar de tutorial in de TS gekeken?
Helaas bij GBT vaker het geval, pas "reset" naar default waarden nadat stroom eraf is geweest
Hmmm daar heb ik met mijn X58A-UD5 op F8a bios geen last van.
Heb wel last van de cold boot bug, 3/4x reset en dan start ie pas door.
Had wel het probleem wat jij beschrijft op mijn EP45-DS3R.
Misschien vloeken in de kerk hier, maar wie denkt erover een Bulldozer plank in huis te gaan halen omdat ze klaarblijkelijk erg hard gaan onder 0? Geen coldbug en hoge schaalbaarheid moet de die-hards hier toch wel aanspreken denk ik?
Ik zag al een 8ghz+ gister voorbij komen, maar als dat met Spi en 3d geen zoden aan de dijk zet, schiet je er nog niets mee op... ik wacht wel even op real-life results.
precies.. eerst maar wat bench resulatten zien.. wil graagweten hoe het klok voor klok schaalt t.o.v. intel..
8 GHz is leuk, maar als dat op 2d/3d net zo snel is als een intel op 6,5 GHz valt het alsnog tegen.. (qua prestaties dan, bang for buck zit dan wel snor)
8 GHz is leuk, maar als dat op 2d/3d net zo snel is als een intel op 6,5 GHz valt het alsnog tegen.. (qua prestaties dan, bang for buck zit dan wel snor)
Als met LN2 bijvoorbeeld 7500mhz 3D haalbaar zou zijn en dat zou te vergelijken zijn met 6500mhz Intel qua scores wordt het hele leuke setup voor paar centen
8Ghz is leuker met LN2 dan SB op 5.4 met LN2
oftewel dan heb je tenminste wat aan de LN2. S1366 is natuurlijk een ander verhaal.
Misschien wel een overstap naar BD, afwachten wat SB-E doet qua prijs/oc.
Misschien wel een overstap naar BD, afwachten wat SB-E doet qua prijs/oc.
In de oorspronkelijke berichtgeving meldden ze al dat met goede lucht- en waterkoeling klokfrequenties boven de 5 GHz haalbaar moeten zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door Bullus op 14-09-2011 11:57 ]
|2600k|Asus 290|
Vooralsnog, als we ervan uitgaan dat een Bulldozer op 3,6GHz een 2600K enigzins bij kan houden die klok voor klok sneller is dan de 990x, dan worden dit interessante tijden voor de LN2 geilen onder ons. En ik ben ontzettend blij dat ze ook onder lucht en water hard gaan, gezien de hogere kloksnelheden die AMD blijkbaar nodig vind om de concurrentie bij te houden was ik bang dat dit ten koste zou gaan van het overclockpotentieel boven 0. Blijkbaar zit in deze chips boven 0 wat meer rek dan de Phenom II lijn.
laten we ons nog niet blind staren.. dit waren wel een aantal super duper de puper cherry picked samples rechtstreeks van AMD..
iig wel erg promising..
iig wel erg promising..
...maar tevens engineering samples van een vroege revisie, de overklokkers verwachten zelf dat hun record binnenkort nog wel word verbroken als betere revisies op de markt komen. Het verschil tussen de C2 en C3 Phenom's was op lucht en water ook significant.nedernakker schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:31:
laten we ons nog niet blind staren.. dit waren wel een aantal super duper de puper cherry picked samples rechtstreeks van AMD..
En laten we eerlijk wezen, het aantal 2600K's dat boven 0 nog lekker op meer dan 5200MHz bencht is ook niet groot.
maar je moet de 2600K ook niet vergelijken met de FX vind ik.. voor de echte Oc'ers zijn het de Gulftown cpu's die er toe doen.. een lekkere 6,3 GHz+ sample voor 3d benches.. daar kan geen SB tegenop.. wat dat betreft is SB meer 'instap' voor het overklokken.
ik zgen iet dat het niets is.. ik wacht gewoon nog even met een gat in de lucht springen
ik zgen iet dat het niets is.. ik wacht gewoon nog even met een gat in de lucht springen
True, als het goed is loopt de NDA de 19e af, dus dan zien we wel verder.k zgen iet dat het niets is.. ik wacht gewoon nog even met een gat in de lucht springen
Ik sla dit platform hoogst waarschijnlijk in z'n geheel over, net als LGA1155, hoe jammer ook. Ik wacht tot SB-E naar 22nm gaat en dan smijten we wel weer eens met geld voor een nieuwe chipset
Edit, ook erg interessant bericht: http://nl.hardware.info/n...s-krijgen-bclk-multiplier
[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 14-09-2011 12:53 ]
Het staat me ook vaag bij dat ik met oudere BIOS versies dit probleem niet had, is het verstandig om een oudere BIOS erop te zetten? De cold boot problemen zijn er wel altijd geweest, hij wil niet in één keer doorstarten op zeer hoge overklok.t!n0 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:21:
Hmmm daar heb ik met mijn X58A-UD5 op F8a bios geen last van.
Goud is geen geld
Een vlotte GT is mooi voor 3D maar dat het beter zou zijn dan SB gaat in veel gevallen echt niet op, pas boven de 6500mhz en dan slechts voor enkele van de 3D's is een GT echt interessant. Sla hwbot er eens op nanedernakker schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:41:
maar je moet de 2600K ook niet vergelijken met de FX vind ik.. voor de echte Oc'ers zijn het de Gulftown cpu's die er toe doen.. een lekkere 6,3 GHz+ sample voor 3d benches.. daar kan geen SB tegenop.. wat dat betreft is SB meer 'instap' voor het overklokken.
01/03//3D11 en Heaven = Sandy
06, Vantage en AQ3 = GT