Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024

Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Afbeeldingslocatie: http://oi53.tinypic.com/2expild.jpg
Inhoud:

Inleiding

Welkom in het 1155 OC topic, waar we onze PCs gezamelijk tot ijzige hoogten zullen drijven!
Let op! dit topic is alléén voor discussie over Sandy Bridge OC, voor andere platforms zijn er andere topics.

Met de komst van Sandy Bridge veranderen de regels voor overclocking. Om echt te begrijpen wat er veranderd is, gaan we onder de motorkap kijken, daarover meer in architectuur. Als je va plan bent om op SB te gaan overclocken, is het belangrijk dat je dit doorleest vóór je spullen gaat kopen. Wél kunnen we zeggen dat Sandy Bridge gigantisch overklokbaar is, er is méér dan genoeg headroom, en allemaal met bijzonder weinig hitteontwikkeling, waardoor ontzettend hoge snelheden gehaald kunnen worden op lucht.

Architectuur

RIP BCLK
De kloksnelheid waarop een chip werkt wordt bepaald door de base clock (BCLK), vermenigvuldigd met een multiplier, ook wel clock ratio genoemnd.
De BCLK wordt gegenereerd door een oscillicator kristal (Wikipedia: Crystal oscillator). Wat Intel in de Sandy Bridge architectuur heeft gedaan is de PEG (PCIe) en DMI (onder andere SATA en LAN) vastknopen aan deze BCLK, zodat deze onderdelen samen kunnen werken in de zogenaamde ring bus.

Deze integratie heeft vele voordelen (kostenbesparing, energiebesparing, minder plaats nodig voor alle onderdelen op een mainbord en in de chip), maar het heeft ook het ongelukkige nadeel dat de BCLK aan flexibiliteit verliest. Voorheen, in Nehalem chips, kon de baseclock grofweg varieren tussen de 133 en de 220 MHz, en alle subsystemen die aan de BCLK hun snelheid ontlenen (CPU core, uncore, memory controller, RAM), kunnen hier nog steeds mee omgaan.
Bij sandy Bridge is de flexibiliteit ver te zoeken, de stabiele marge ligt ergens rond de 100 tot 105 MHz. Sneller dan dat, en de "nieuwe" onderdelen die aan de BCLK geknoopt zijn, gaan onderuit.

Overclocken met de BCLK is dus inderdaad zo goed als afgelopen op Sandy Bridge.
Boze tongen beweren nu dat Intel het overclocken heeft afgeschaft, dit gaat wellicht wat ver. Er is eenvoudig een afweging gemaakt, en Intel vond het behoud van de mogelijkheid tot Baseclock overclocking niet belangrijk genoeg om er de voordelen (goedkoper, eenvoudiger, zuiniger, kleiner) voor te laten zitten.
Lang leve de multiplier!
Eerder hebben we gezegd dat de kloksnelheid van een chip opgebouwd is uit een BCLK en een multiplier. De BCLK zit dus vast, maar door met de multiplier te gaan spelen, kan er nog altijd overgeklokt worden.

Intel bied drie zaken aan om overclockers tegemoet te komen, allemaal gericht op het spelen met de multiplier:
  1. Turbo Boost 2, dit is agressiever en flexibeler
  2. unlocking van een klein aantal extra multipliers op alle chips
  3. uitbrengen van betaalbare speciale K-editie processors met unlocked multipliers
1) Turbo Boost is een techniek die het volgende doet:
Check 1: check of de CPU al aan zijn max stroomverbruik zit. Zo ja, dan gebeurt er niks, maar als er nog "power budget" over is, komt stap 2:
Check 2: check hoeveel cores er actief zijn. Aan de hand hiervan wordt de kloksnelheid verhoogd.
In X58 is TB niet zo spectaculair: twee multipliers, alleen tweakbaar door het aan of uit te zetten.
Op P55 is er al wat meer verhoging (max 6 multi's), en op de K-Processoren kan er zelfs wat gespeeld worden met de 4 verschillende levels
Op Sandy bridge zet Intel deze lijn voort: beide stappen van TB kunnen beïnvloed worden.
Ten eerste kan je Check 1 tweaken door zelf een maximum wattage of amperage aan te geven. Voor de mensen die de grenzen opzoeken: als je CPU t heet wordt, moet je het wattage terugschroeven, want dan kan je koeling het kennelijk niet helemaal aan, als je op een mobo met niet al te veel power phases werkt kan het helpen het max amperage niet te hoog te zetten. Hou Joule's wet in gedachten: P = V * I. Kort gezegd, vermenigvuldig je max amperage met je vCore om te kijken of je niet te restrictief bent in één van de twee instellingen.
Ook Check 2 is te tweaken. Voor elk van de 4 stappen is aan te geven welke multiplier je de CPU wil laten selecteren. Hou dit even in gedachten als je punt 2 en 3 leest van wat Intel ons overklokkers te bieden heeft op SB...

2) Op Nehalem was de hoogste selecteerbare multiplier op de gelockte CPUs de TB-multiplier voor 4 cores. Dat wil zeggen, een i5-750 draait standaard op MP 20, maar voor 4 cores was met TB ingeschakeld de MP 21, dus die is vrij te verkiezen bij het OCen.
Op SB is de maximaal selecteerbare MP een klen stukje hoger dan dat, dus ook de "normale" cpu's zijn mild overklokbaar.

3) De K-editie processoren hebben een unlocked MP. Vroeger was dit alleen toebedeeld aan de extreme-CPUs, die allemaal een dito prijskaartje hebben, en dus niet bepaald relevant zijn voor ons normale stervelingen. De K-CPUs (voorlopig alleen de i7-2600K en i5-2500K) zijn zeer redelijk geprijsd tov. de non-K varianten. Zie de vroege (en voor de verandering eens gord kloppende) lijst op semiaccurate: KLIK
LET OP! Deze extra multipliers zijn ALLEEN beschikbaar op P67 borden, NIET op H67. Op een H67 bord is een 2600 dus exact hetzelfde als een 2600K

Chipsets

Er komen voor LGA1155 behoorlijk wat chipsets uit, maar de belangrijkste voor ons zijn P67, H67 en later Z68.

even een tabelletje wat je kan overclocken op welke chipset:
ChipsetCPURAMGPU
P67VVX
H67XXV
Z68VVV

De Z68 borden komen pas later uit (Q2). Hieronder de block diagrams van de twee Chipsets die er nu zijn:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/P67%20block%20Diagram.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/H67%20block%20diagram.jpg

CPUs

Lineup volgt nog, vrij makkelijk te maken. Hier alvast een paar plaatjes gejat van Anandtech:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/1155%20naming%20convention.png
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/1155%20lineup%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/1155%20lineup%202.jpg
Hier komt een lijst met BIOS OC guides als we die eenmaal gevonden hebben :D

Overclocking tutorials per fabrikant

Gigabyte
http://www.scribd.com/doc...Bridge-Overclocking-Guide

Asus
http://91.121.148.119/dow...Sandy_Bridge_OC_Guide.pdf

Overclocking resultaten

Hier zal ik een lijstje bij houden met overclock resultaten.
Ik wil graag twee lijsten bijhouden: Stabiel (8 uur prime95) en Boot (CPU-z)

Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen aan de Boot lijst is het volgende:
  • post in de volgende format:
    Clock: 3600Mhz | CPU: i750 | Batch: #Q740A523 | vCore: 1,400 | Max temp: 52° | Cooling: Stock AIR | Xtrafresh
  • Screenshot men MINIMAAL de volgende zaken: CPUz main screen).
  • CPU-z validation
Om in de stabiel lijst te komen dient er in het screenshot ook Prime95 opgenomen te zijn, waarbij uit het log duidelijk af te lezen moet zijn dat er minimaal 8 uur is gebrand.

Benchmarks en monitoring software

Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SupePi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor

Koeling

Voor 1156 heeft Intel eindelijk eens níet een nieuwe layout gemaakt voor koelers. Dit betekent dat ALLE koelers die op 1156 passen, ook op 1155 passen! Hoera! *O*
Ook god nieuws is dat SB goed te koelen is, en dat er met een redelijke luchtkoeler al schitterende resultaten geboekt kunnen worden. Bij de échte hoge OCs bereik ik op lucht echter toch nog dusdanige temperaturen dat waterkoeling me een goede oplossing lijkt.
Voor de extreme koelers onder ons heb ik slecht nieuws: SB lijkt als je 'm diep invriest sléchter te presteren dan op lucht.Er zijn nog bijzonder weinig resultaten van, maar voorlopig likt de beste temperatuur ergens rond de 15-20 graden te liggen.

Reviews

Ik ga hier een lijstj met links naar reviews maken.

nawoord

Alle op- en aanmerkingen zijn welkom, stuur een DM als je zsm antwoord wilt, of een post als het geen haast heeft. Ik zal het topic blijven checken.
Als laatste nog even een disclaimer: ik werk voor Gigabyte, dus ik heb voorlopig alleen toegang tot gigabyte bordjes. De OC guides voor andere merken zullen dus uitbesteed moeten worden aan andere forum members of andere websites. Ik doe mijn best om alles gezuiverd van marketing bullshit en zo onpartijdig mogelijk te houden. Als je vind dat dit niet het geval is, laat het alsjeblieft weten in een DM of aan een modje :)

[ Voor 101% gewijzigd door Rone op 02-03-2011 04:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi topic Joost. Ik hoop eind deze week alle samples binnen te hebben om te gaan OCen met de P67A-UD7 van Gigabyte en de P67A-GD65 van MSI, dan zal ik hier ook eens resultaten posten en dan is dit ook zeker handig om even als handleiding te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Ik ga eerste nog eens dit topic opschonen, en een guide schrijven vor de UD7 en UD4, als dat allemaal klaar is komen er hier ook mooie resultaten van mij :D

Nouja, vooruit dan maar, dan kan ik claimen dat ik de eerste was :Y)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/superpi.jpg

PS: CPU-z heeft nog een bugje dat ervoor zorgt dattie het VTT voltage laat zien en niet vCore. Dit heb ik gedaan met 1,41v op de kernen.

En hier dan toch het verplichte stukkie sluikreclame... maar ontken maar eens dat dit geen mooie foto is!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/IMG_0010640.jpg

(opklik voor groot)

[ Voor 42% gewijzigd door Xtrafris op 04-01-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 14:55

Singular1ty

EV Evangelist

Fuuuuuuuuuuuu, 5GHz :(

Waar koel je mee en hoe warm wordt'ie dan?

Edit, verdomd sexy fotootje inderdaad. SB moederbord ziet er sjiek uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Singular1ty op 04-01-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
W00t, jij bent er vroeg bij, en hoe :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

So hee, die gaat wel hard, hoe zit het met de temps? (denk dat die gunstig meevallen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Zo dat is een nette oc. Hoe heb je de chip koel gehouden?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij behaalt iedereen dit soort snelheden al op luchtkoeling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 10:42

sebasss2

Auto fanaat

Klopt die zal iedereen wel kunnen halen maar er was toch ook spraak van een max multi van 50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 22:18
de max multi is volgens mij 57, dus max snelheid 5.7Ghz.
De max temp uit zijn screenshot is zo te zien 57 graden, super netjes! Air of water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Niet helemaal iedereen gaat dit halen, want er zijn ook tamelijk wat samples die moeite hebben voorbij de 4,8 te komen.
Maar inderdaad is dit op luchtkoeling gedaan met een scythe towerkoelertje dat hier nog rondslingert. Ik heb er voor de zekerheid een push-pull op gezet, en toch wist Prime95 zijn naam eer aan te doen: 95 graden!

[ Voor 17% gewijzigd door Xtrafris op 04-01-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Lage max was veelal te wijten aan bios. Voor updates:

http://hwbot.org/forum/showpost.php?p=87060&postcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
yep, die ga ik eind van de middag ook eens testen als ik er nog tijd voor kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
nice.. het topic waar ik straks ook veel in ga posten :P

jij hebt al een SB Xtrafris? zal maar niet vragen hoe je er aan komt... :P

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Maar inderdaad is dit op luchtkoeling gedaan met een scythe towerkoelertje dat hier nog rondslingert. Ik heb er voor de zekerheid een push-pull op gezet, en toch wist Prime95 zijn naam eer aan te doen: 95 graden!
Oh shi...! Gaat dus toch niet helemaal zomaar. Wat voor mounting gebruiken deze nieuwe chips eigenlijk voor koelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dralix
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
ik ben ook van plan een sandy bridge cpu te gaan kopen en voor het eerst te overclocken. hoop dat de 2600k een beetje betaalbaar zal zijn, iemand idee van adviesprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Cool, het topic is nog maar een paar uur oud, en nu al drie vragen op rij die in de TS staan! :+
nedernakker schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:01:
nice.. het topic waar ik straks ook veel in ga posten :P

jij hebt al een SB Xtrafris? zal maar niet vragen hoe je er aan komt... :P
Ik werk bij Gigabyte, ik heb niet alleen toegang tot dit speelgoed, ik krijg betaald om ermee te prutsen!
Singular1ty schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:21:
[...]
Oh shi...! Gaat dus toch niet helemaal zomaar. Wat voor mounting gebruiken deze nieuwe chips eigenlijk voor koelers?
1156 compatible, zie TS, hopfdstukje Koeling
dralix schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:35:
ik ben ook van plan een sandy bridge cpu te gaan kopen en voor het eerst te overclocken. hoop dat de 2600k een beetje betaalbaar zal zijn, iemand idee van adviesprijs?
Wholesale adviesprijzen (per duizend in dollars) staan in een SemiAccurate bericht, zie punt 3 van "lang leve de Multiplier" in de TS.

meanwhile... 5.3GHz 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Oke 5,3 GHZ is snel maar zit al wel dicht bij de max multiplier dus als iemand dan 5.7 ghz haalt is het verhaaltje toch uit , of zijn er dan nog andere mogelijkheden ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Officieel nog niet eens gelanceerd en nu al een topic met een flinke score van Xtrafris. Dit zijn wel hele mooie chips als dit de resultaten op lucht zijn, kudo's hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
let wel op hoor jongens, boven de 5,2 is het heel lastig bewegen. Ik heb screens van 5,5 gezien, maar dan wel met maar 3 cores enabled en HT uit.
Daar komt nog bij dat dit dan allemaal wel op lucht kan zijn, Sandy klokt SLECHTER als je onder nul gaat. Extreme subzero benching heeft dus 0,0 zin op dit platform! Het zal bij lucht en waterkoeling blijven (en misschien een waterchiller die de boel op kamertemperatuur houd).

Ondertussen zit ik er nog middenin.. 5,4 superpi heb ik inmiddels, maar dan wel zonder HT aan, en met HT aan loopt 5.3 ook niet helemaal jofel. Moeilijk moeilijk moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31

aex351

I am the one

Zijn de Sandy Bridge processors deze maand te koop?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Maandag de 10e, misschien al deze week vrijdag of zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31

aex351

I am the one

Vraag me af of de i7-2600k wel de meerprijs waard is over de i5-2500k. Het zou wel leuk zijn als dit een processor is die je kan overklokken, bijna passief op lucht kan draaien en daarnaast ook nog kan undervolten. Zoals met de eerste reeks Core 2 Duo mogelijk was. Verder lijkt het wel alsof Intel de afgelopen jaren weer steeds bezig is geweest om zijn prijzen te verhogen. Nu zullen we waarschijnlijk over de 220 euro moeten betalen voor een relatief laag geprijsde processor die ook nog makkelijk over te klokken is.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

aex351 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 04:39:
Vraag me af of de i7-2600k wel de meerprijs waard is over de i5-2500k.
Voor sommige programma's kan HT een voordeel zijn, sneller is ie zeker.. Of dat voor jou zin heeft is iets wat je zelf moet bepalen.
Het zou wel leuk zijn als dit een processor is die je kan overklokken, bijna passief op lucht kan draaien en daarnaast ook nog kan undervolten. Zoals met de eerste reeks Core 2 Duo mogelijk was.
De K-versies zijn juist om te overklokken , undervolten (mijn i7 kan dat ook trouwens) enz, al ben ik bang dat passief koelen niet meer gaat lukken tegenwoordig, met al het quadcore geweld en de vele watts aan warmte.
Verder lijkt het wel alsof Intel de afgelopen jaren weer steeds bezig is geweest om zijn prijzen te verhogen. Nu zullen we waarschijnlijk over de 220 euro moeten betalen voor een relatief laag geprijsde processor die ook nog makkelijk over te klokken is.
Tja, als je nu het nieuwste van het nieuwste wil, dan betaal je flink ja en ik denk dat je qua introductieprijzen wel een beetje gelijk hebt, maar uiteindelijk moet je kijken wat voor prestatie je er voor terug krijgt: de i7 2600 is bijna even snel als de i7 970 die 2,5x zo duur is... 220 euro vind ik nog wel meevallen trouwens, even mijn proc aanschaf bekijken: AMD 3700+ 754:230+?, c2d E6600: 259.- , i7 920: 279.-, i7 950: 259.- , SB i7 2600k: 300.- (of toch nog ff wachten op x68, lastig...)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Wel ENORM gay dat subzero op SB gewoon geen zin heeft. Dat is nou juist waar AM3 bijvoorbeeld schittert. Het hele overclocken op dit platform werpt dus wel vruchten af, maar een resultaat behalen waarmee je jezelf onderscheidt van alle andere overclockers lijkt niet langer mogelijk. Klaarblijkelijk is dat nu een kwestie van toevallig een goeie batch in huis halen, er fatsoenlijke koeling op zetten zoals elke sukkel kan, de multi op max gooien en kijken wat er gebeurt. Uiteindelijk zitten de beste overklokkers zo met z'n allen tegen hetzelfde plafond aan, leuk zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Maar aan de andere kant wordt het voor iedereen toegankelijk, zulke hoge snelheden met slechts luchtkoeling, voor 24/7 is het natuurlijk geniaal

@ Xtrafris.
Op welke snelheid draai je de cpu nu stabiel? Welk voltage heb je er voor nodig, welke temps haal je en welke scythe koeler heb je er precies op?

Pas je nog Eist/C1E toe en turbo? Of is het gewoon voluit blazen?

Heb je enig idee wat goede maximale toelaatbare coretemps zijn voor deze cpu's?

Wat een vragen he... :p

[ Voor 54% gewijzigd door nedernakker op 05-01-2011 11:40 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 09:53
Stef42 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:27:
de max multi is volgens mij 57, dus max snelheid 5.7Ghz.
De max temp uit zijn screenshot is zo te zien 57 graden, super netjes! Air of water?
Je kunt de BCLK nog iets verhogen (zo ongeveer 5 % dacht ik). Dus dan zit je met 57 multiplier tegen de 6 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Singular1ty schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:42:
Wel ENORM gay dat subzero op SB gewoon geen zin heeft. Dat is nou juist waar AM3 bijvoorbeeld schittert. Het hele overclocken op dit platform werpt dus wel vruchten af, maar een resultaat behalen waarmee je jezelf onderscheidt van alle andere overclockers lijkt niet langer mogelijk. Klaarblijkelijk is dat nu een kwestie van toevallig een goeie batch in huis halen, er fatsoenlijke koeling op zetten zoals elke sukkel kan, de multi op max gooien en kijken wat er gebeurt. Uiteindelijk zitten de beste overklokkers zo met z'n allen tegen hetzelfde plafond aan, leuk zeg.
daar zou ik niet zo zeker van zijn. We zien nu net de eerste benchmarks binnendruppelen, en die zijn allemaal op lucht of water. Er is al becijfert dat 20 graden ideaal is voor deze CPU, dus wellicht dat TEC weer een tweede leven gaat krijgen. Ook vind ik het super interessant om te proberen verschillende soorten OCs uit dit platform te krijgen: turbo aan/uit, dynamisch vCore schakelen, bedenk het maar, het kan allemaal. Inderdaad, de echte onbereikbare high-end waar we met zn allen obligaat over gaan kwijlen is weg, maar ik zie het eenvoudig zo: nieuw platform, nieuwe regels. Er valt genoeg te overklokken en te tweaken, en de echte tweaker wil ook verandering en vooruitgang, geen stilstand.
nedernakker schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:11:
Maar aan de andere kant wordt het voor iedereen toegankelijk, zulke hoge snelheden met slechts luchtkoeling, voor 24/7 is het natuurlijk geniaal

@ Xtrafris.
Op welke snelheid draai je de cpu nu stabiel? Welk voltage heb je er voor nodig, welke temps haal je en welke scythe koeler heb je er precies op?

Pas je nog Eist/C1E toe en turbo? Of is het gewoon voluit blazen?

Heb je enig idee wat goede maximale toelaatbare coretemps zijn voor deze cpu's?

Wat een vragen he... :p
Vragenuurtje! :D

De CPU staat nu weer braaf in de kast, te wachten op de eerstvolgende demo. Ik heb hem stabiel gekregen op 5.0GHz, met 1.4v, loadline calibration op niveau 2, en verder niks veranderd. Dat was natuurlijk statisch, alle c1e en gekkigheid uit.

Dynamisch (terug naar 1.6GHz bij idle en 1.008v!) lukte het om 4.8GHz stabiel te krijgen. Ik heb niet meer dan een half uurtje prime daarop kunnen gooien vanwege tijdgebrek, maar ook PCMark is doorlopen, dus ik heb wel vertrouwen in die OC. ALLE features stonden aan, C1E, turbo, de hele reutemeteut. _/-\o_

De koeler is een mugen achtig vierkant gevaarte met een vierkat gat in het midden. Hij lag hier eenvoudig in de kast, heb verder geen idee welk type het precies is. Temps op 5GHz zitten tegen de 95 graden aan te kietelen, dus eigenlijk zou ik héél graag deze chip eens onder water zetten, misschien zelfs met een chiller.

De BCLK verliest erg aan integriteit als je op hoge multi's zit, maar ik heb zelf toch nog 100MHz kunnen smokkelen bovenop een 54 multiplier door de BCLK op 102 te zetten. SuperPi onder 7 seconden hoezee!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/superpi%205.5.jpg

Nog even voor de duidelijkheid: ondanks het ongeloofwaardige voltage is dit geen shop. 8)7
Wat je in CPUz als voltage ziet is eenvoudig een bugje in óf CPU-z, óf onze BIOS. Wordt nog uitgevochten ;)

Dit is gelijk het einde van de lijn voor mij voorlopig, aangezien ik
A ) geen tijd meer met het platform krijg om verder te expirimenteren totdat ik mijn eigen hardware koop
B ) niet bereid ben om verder te gaan dan de hiervoor benodigde 1,53v. Het is netslotten niet mijn CPU, en als t ding omvalt ben ik uiteraard meteen de klos. Ik heb helaas nog niet de status opgebouwd van types als HiCookie en Shamino die in Taiwan 10 CPUs per dag affikken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
aaah, bedanktvoor de toelichting..

wow, 4,8 met verdere besparende functie aan... dat is echt impressive en goed voor de portemonnee :)

die koeler is dan zeker een scythe ninja als ik je omschrijving zo lees.
dat ding is retesnel met die pi 1M run my god... en dan draait het geheugen nog 'traag'.......

mijn tweakerhart gaat sneller kloppen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

mijn tweakerhart gaat sneller kloppen.....
Welke overklokker word nou niet enthousiast als er casually een magische grens van 5GHz wordt bereikt met een willekeurig rotkoelertje uit iemand's rommelhok :D hebben hebben hebben deze chip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2

sebasss2

Auto fanaat

Ik zou zelf wel willen weten of het mogelijk is hoge snelheden te behalen op een buget mobo, wanneer dit mogelijk zou zijn zullen er niet veel high end mobo's verkocht worden.

Iedereen word er wel enthousiast van (A) ook van groot belang de best clockende temp te zoeken ook een leuke opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb met de P67s nog geen ervaring, maar als ik kijk naar de P55 chips, dan zit er niet bijzonder veel verschil tussen de verschillende borden, behalve dat je wat meer biosopties hebt en mogelijk een wat betere stroomvoorziening naar de CPU toe, daar ga je het verschil in merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Het is al lang mooi dat je nog kan overclocken, dat de mounting holes voor koelers compatible zijn met s1156 is natuurlijk mooi meegenomen.

Het meest interessante bord vind ik nog de asrock fatality, niet omdat er fatality op staat, maar vanwege de enorme sloot aan interne aansluitingen.
Ik zit nog met 2 ide optische drives en een scythe kaartlezer/floppy combinatie, toch mooi om te zien dat die apparatuur met stokoude aansluitngen nog kan gebruiken :D .
Als ik alles op sata moest aansluiten kon ik al minstens 3 hdd's er uit gooien bij andere mobo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213812

fix sandy bridge vcore reading
CPU-Z 1.56.2 Beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
waar heb je die beta gevonden Diezel? Ik zie 'm niet echt op de site terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
thx! Ik zal 'm zo eens proberen te verifiëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-02 00:12
ASUS Maximus IV Extreme overclocking guide met een 2600k

http://91.121.148.119/dow...Sandy_Bridge_OC_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 12:35

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

340 euro voor 2600k bij azerty...

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2

sebasss2

Auto fanaat

Veel geld.. Beter even wachten tot hij beschikbaar is bij wat meer winkels dan wil het de prijs iets wat drukken.

Azerty € 303,80 € 303,80
Kostenoverzicht voor AzertyBeschrijving Kosten
Intel Core i7 2600K € 303,80

[ Voor 32% gewijzigd door sebasss2 op 06-01-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
De dollar prijs word zoals gewoonlijk 1:1 met de euro genomen, dus ga er maar vanuit dat ~300 euro ook de prijs word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
..

[ Voor 92% gewijzigd door killer2 op 06-01-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Heren, dit is het socket 1155 OC topic. Gezever over prijzen en 'ik heb hem ook besteld!!11one' etc. laten we hier achterwege. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 22:07
Begrijp ik het nu goed dat snel geheugen niet veel toevoegt om dat de BCLK gelockt is of is de multiplier BCLK / mem nog wel "vrij" in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Zal ik ook nog met wat meer duidelijkheid aan de startpost toevoegen...

Geheugen OC is inderdaad niet bijster hoogdraven op dit platform, aangezien de BCLK goed vaststaat.
Op P67 zijn de volgende multipliers beschikbaar:
8
10.66
13.33
16
18.66
21.33

Op H67 zijn de volgende multipliers beschikbaar:
8
10.66
13.33

Uiteraard zijn voltages en latencies weer als vanouds te tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Nette TS Joost, heb natuurlijk al wat mee mogen genieten via MSN, jammer dat je niet langer mee mag spelen :)

Ben benieuwd naar andere resultaten van andere tweakers.

5ghz op lucht is gewoon leuk,waarbij je met een i7 min. subzero moet draaien voor die clock. Weet al wat mijn volgende systeem wordt :)

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
enige wat ik wel jammer vind is die mem dividers, mijn dominator GT's 2000 MHz vallen tussen wal en schip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Zou je misschien op 18.66 zetten en bclk iets hoger kunnen zetten.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dan moet ik al naar 107 MHz... denk niet dat ze dat leuk vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
dan knal je ze toch lekker op 2133? We moeten de memory controller prestaties natuurlijk nog bekijken, daar heb ik nog nergens iets over gelezen...

Trouwens, CPUz bugfix confirmed!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9150933/P67%20OC/CPUz%20confirm.jpg

Hebben ze vlot gedaan, ik heb het pas twee weken geleden gemeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

werkt goed zie ik de nieuwe cpu-z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
weet niet of de modules dat redden... tijd zal het leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
P67A-UD7 bios with new microcode enabling 5.5G+ Sandy Bridge OC:

http://91.121.148.119/downloads/BIOS/p67aud7.rar

P67A-UD5 bios with new microcode enabling 5.5G+ Sandy Bridge OC:

http://91.121.148.119/downloads/BIOS/p67aud5.f5x

edit;
Blijkbaar al eerder gepost |:(

[ Voor 41% gewijzigd door Bullus op 06-01-2011 20:38 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Hey Bullus,

yep, zonder die internal PLL overvoltage kan je 5,5GHz echt wel vergeten! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
nedernakker schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 17:05:
enige wat ik wel jammer vind is die mem dividers, mijn dominator GT's 2000 MHz vallen tussen wal en schip...
Is het niet gewoon mogelijk om die modules te overklokken naar 2133 (met lossere timings) en een "baseclock" van 100 MHz?
Anders heb ik ook ander geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Minaril schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:33:
[...]

Is het niet gewoon mogelijk om die modules te overklokken naar 2133 (met lossere timings) en een "baseclock" van 100 MHz?
Anders heb ik ook ander geheugen nodig.
ik heb geen idee, ze doen wel 2000 7-7-7-20-1T op stock volt terwijl ze 8-8-8-24-2T rated zijn, maar of ze 2133 kunnen weet ik niet...

we gaan het wel zien als mijn set binnen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gelukkig kan mijn gtx2 mems dan met gemak .
nu nog de 2600k in de winkel en gaan ... 2600k gewoon om even mee te spelen

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 213812 op 07-01-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 14:28

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik zit er over na te denken om Sandy Bridge te halen nu mijn GA-X58A-UD7 zo verdomd doet. Ik wacht nog wat OC resultaten van de rest van jullie af en maak daarna mijn overweging.. Ben op zich wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
@Xtrafris

Heb je ook crossfire resultaten tussen UD5 en UD7? Ben benieuwd hoeveel het scheeld qua performance.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 21:25
Xtrafris schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:03:
dan knal je ze toch lekker op 2133? We moeten de memory controller prestaties natuurlijk nog bekijken, daar heb ik nog nergens iets over gelezen...

[afbeelding]

Ik wil zelf ook een nieuwe systeem bestellen, en het is voor mij wel duidelijk dat het de 2600k wordt, met de asus maximus extreme, alleen zit ik nog te twijfelen welk geheugen ik het best kan kopen.
Ik was dan ook benieuwd welk geheugen jij er in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Hahaha, zoals ik al in de startpost aangeef werk ik bij Gigabyte. Ik heb mn best gedaan om een onpartijdige startpost te schrijven, maar als ik geheugenadvies voor Asus bordjes ga geven wordt ik gelyncht. :o

Ik heb trouwens superstandaard OCZ 1333 geheugen gebruikt, niks bijzonders. Of Asus dat ook aan de praat krijgt weet ik niet O-)
Bullus schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 19:11:
@Xtrafris

Heb je ook crossfire resultaten tussen UD5 en UD7? Ben benieuwd hoeveel het scheeld qua performance.
Goede vraag!

Ik wilde al CF gaan testen tegen de P55A-UD7 en de X58A-UD7, ik zal de UD4 ook op de lijst zetten.
Helaas moeten we daar wel ff een weekje op wachten, i'm busy next week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 18:03

BTU_Natas

Superior dutchie

bmwman schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 09:57:
[...]

Ik wil zelf ook een nieuwe systeem bestellen, en het is voor mij wel duidelijk dat het de 2600k wordt, met de asus maximus extreme, alleen zit ik nog te twijfelen welk geheugen ik het best kan kopen.
Ik was dan ook benieuwd welk geheugen jij er in hebt.
de memory qvl lijst van het mobo? Daar staat haar fijn in welke in iedergeval werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Xtrafris schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 10:59:
Hahaha, zoals ik al in de startpost aangeef werk ik bij Gigabyte. Ik heb mn best gedaan om een onpartijdige startpost te schrijven, maar als ik geheugenadvies voor Asus bordjes ga geven wordt ik gelyncht. :o
Hahaha, ik las dat net met de tranen op mijn wangen van het lachen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Xtrafris merk je ook verschil tussen de goedkopere en duurdere bordjes.
Ik bedoel het is aleen de mp die je verhoogt bij t klokken.
De BCLK word zo goed als met rust gelaten.
Maakt t nog wat uit om zo een mega bordje te halen of klok ik ook lekker op een anderhalf hondert bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2

sebasss2

Auto fanaat

kobus71 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:11:
Xtrafris merk je ook verschil tussen de goedkopere en duurdere bordjes.
Ik bedoel het is aleen de mp die je verhoogt bij t klokken.
De BCLK word zo goed als met rust gelaten.
Maakt t nog wat uit om zo een mega bordje te halen of klok ik ook lekker op een anderhalf hondert bordje?
Zoals Terw_Dan beschreef.

Ik heb met de P67s nog geen ervaring, maar als ik kijk naar de P55 chips, dan zit er niet bijzonder veel verschil tussen de verschillende borden, behalve dat je wat meer biosopties hebt en mogelijk een wat betere stroomvoorziening naar de CPU toe, daar ga je het verschil in merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
nedernakker schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:42:
[...]

ik heb geen idee, ze doen wel 2000 7-7-7-20-1T op stock volt terwijl ze 8-8-8-24-2T rated zijn, maar of ze 2133 kunnen weet ik niet...

we gaan het wel zien als mijn set binnen is...
Als je dit filmpje even bekijkt kan het zo te zien wel

http://www.youtube.com/watch?v=a4SZZCWMZzM

Op 1:30 zie je geheugen van 1333 op 1600 MHz lopen
Een 30 seconden daarvoor kun je zien dat je je geheugen op bepaalde timings kan zetten (of hij het kan hebben is een tweede maar de optie is er).
Anders is er nog de mogelijkheid je timings aan te passen wat ook in het filmpje te zien is.

Bijna op het eind zie ik toch dat ik me vergist heb en de JEDEC 1333 is maar SPD is het 1866 geheugen van corsair (CMT4GX3M2A1866C9)

Bijzonder interessant, dat wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
1333 en 1600 is wel heel wat anders als 2133...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Mijn Corsair XMS3 heeft een keer op 2140MHz gedraait ( als ik me goed herinner ).
Me BCLK was toen nl 214MHZ.
Ik zal zoeken of ik er een screentje van heb.
DAn moet jou geheugen Nedernakker het zeker halen.
De 2100MHz heb ik iig zeker gehaald.

Edit:heb m gevonden2100MHz:http://content.hwigroup.n...s/benchmarks/012289-2.jpg

Over me vraag of er nu veel verschil is met overklokken tussen de duurdere en goedkopere borden heb ik dit gevonden:http://hwbot.org/article/...alking_about_overclocking

@sebasss2, ja maar bij P55 word de baseclock overgeklokt.
Hier bij de P67 aleen de MP verhoogt.
Mischien dat je bij de duurdere borden de baseclock een paar MHz verder kan klokken dan bij de goedkopere P67 borden.
Maar veel zal t bij beide niet zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door kobus71 op 09-01-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:16
jammer eigenlijk dat de BCLK nie meer verhoogd kan worden dit maakte het juist weer een extra uitdaging om de juiste combi te vinde nvan BCLK en Multi...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 08:32
Dus als ik het goed begrijp, wordt het geheugen gedeeld door 100 van de BCLK zeg maat 1866 wordt 18,66
Maar hoeveel Ghz wordt het dan als ik een 2600K neem bv met de MP op 40 zou dus 4Ghz worden alleen hoeveel Mhz geheugen hoort daar dan bij, ben het nu even kwijt hoor, hoe dit nu weer werkt.
Iemand een rekensommetje?

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
hoezo sommetje, je geheugensnelheid heeft een eigen multiplier, die heeft niets met de cpu multi te maken, 100 x40 is 4000 MHz en het geheugen blijft dan gewoon 100 x 18,66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
nedernakker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:54:
hoezo sommetje, je geheugensnelheid heeft een eigen multiplier, die heeft niets met de cpu multi te maken, 100 x40 is 4000 MHz en het geheugen blijft dan gewoon 100 x 18,66
Oh nu begrijp ik het, dus de multi van het geheugen staat los van de BCKLxMulti CPU :)

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 10:54
Beetje off-topic, maar weet toevallig iemand wanneer de Asus Maximus IV Extreme in de winkel hoort te liggen?
Is er een officiële release-datum?

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:53
@MiskentTalent:
Dat is altijd zo geweest.. Geheugen heeft altijd al een eigen multiplier gehad. Wel is hij altijd gelinked geweest aan de bclock. Maar aangezien we die niet meer verhogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rabor schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:17:
Beetje off-topic, maar weet toevallig iemand wanneer de Asus Maximus IV Extreme in de winkel hoort te liggen?
Is er een officiële release-datum?
eind deze maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xtrafris schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:03:

[afbeelding]

Ik heb wel wat dingetjes gezien in AIDA64. CL6 vs CL7 doet weinig. net 0,7 ns strakker (met CL7 was het 37,5ns). Bandbreedte ziet er erg goed uit. Dus ik ben benieuwd.

MSI heeft ook een BIOS om hogere OC's mogelijk te maken. Ik heb alleen me hardware nog niet binnen om te testen. Die komt als het goed is morgen.

Ik heb wel wat discussies gelezen over de max voltages:
VTT = Max 1.6 voor bensh 1.65 maar blijft opassen
PPL= 1.89v
Dram hadden ze het over 1.57 maar dat vind ik vrij laag.

Ik ben zelf niet van plan zulke hoge v-cores te draaien voor 24/7. Ik ga gewoon op zoek naar een goede performance per watt. Dat zal wel bij de 4.3-4.5 zitten rond de stock v-core.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 11-01-2011 10:22 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dan zien we de screenshots wel tegemoet denk... ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
vtt is veel minder van belang dan met 1156/1336. vdimm hoeft niet zo laag, 1.65 ~v 1.75v is geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Tripiot
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 08:54
Nou ik wacht op deze.. geil mobo .. of nie dan..Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/asus-sb-mobos/tuf.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door X-Tripiot op 11-01-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

X-Tripiot schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:54:
Nou ik wacht op deze.. geil mobo .. of nie dan..[afbeelding]
Lees alleen op verschillende andere sites dat men daar voornamelijk met de P67PRO van Asus erg goede resultaten haalt (voorlopig zelfs 5600MHz op de 2600K). Ik kan alleen geen direct verband ontdekken in de verschillen (welke???) tussen de PRO en de Saber en de overklok-resultaten.

En helaas, de Sabertooth is bagger leverbaar; zit zelf ook op levering te wachten...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337LutZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
De sabertooth heeft denk ik betere moederbord koeling? (gezien dat giga zwarte lap-ding wat erop ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

1337LutZ schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:58:
De sabertooth heeft denk ik betere moederbord koeling? (gezien dat giga zwarte lap-ding wat erop ligt?
Ja en nee... Asus zegt de behuizing te hebben ontworpen met het volgende in gedachten: als je een CPU-cooler hebt die naar beneden blaast (dus eigenlijk de warme lucht weer tegen de CPU aan blaast), dan verspreidt dat zich binnen het armor voor verdere koeling. En ze zeggen 9 temperatuur-sensoren te hebben geplaatst voor betere monitoring.

Persoonlijk denk ik dat je met een goede airflow (desnoods een mooie fan in je sidepanel gericht op het mobo) een stuk verder komt, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
die sabertooth is idd ook wel netjes, ben ook benieuwd naar wat EVGA gaat bieden en voor welke prijs.

eerst maar eens zien in hoeverre die 'high' end moederborden iets toevoegen aan max OC op deze cpu's, want nu het enkel over multi's omhoog gooien gaat vraag ik me af in hoeverre een duur moederbord nog te rechtvaardigen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Tripiot
is al bekend : http://www.evga.com/articles/00604/
Ps wel raar dat op hwbot nog geen enkele 6ghz staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

X-Tripiot schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:29:
Ps wel raar dat op hwbot nog geen enkele 6ghz staat.
Multiplier is max 57x dus op "stock" zou je 5.7GHz kunnen halen, daarna ga je/ze grijs gebied in van deze CPU's.

/rare specs voor dat EVGA board...
3 x Serial ATA 300MB/sec (1x Esata) with support for RAID 0, RAID1, RAID 0+1, RAID5 and JBOD
2 x Serial ATA 600MB/sec with support for RAID 0 and RAID1

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Tripiot
beetje onlogische uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nedernakker schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:20:
dan zien we de screenshots wel tegemoet denk... ben benieuwd
Wat zou je willen zien? Nu heb ik me oude i7 nog. Dan kan zorgen dat ik diezelfde tests draai.
Viss schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:43:
vtt is veel minder van belang dan met 1156/1336. vdimm hoeft niet zo laag, 1.65 ~v 1.75v is geen enkel probleem :)
VTT is in dit geval CPU VTT aka V-core.
Waarom die v-dimm zo laag als max opgegeven was weet ik niet. Al heb ik em op mijn oude i7 ook nooit boven de 1.64 gedaan dat zou toen ook schadelijk zijn. Meeste op 1.54v gedraait.
De System agent voltages weet ik even niet meer uit me hooft zal die proberen terug te vinden. Maar die is inderdaad niet zo belangrijk meer. L3 zit nu aan de CPU. System Agent heeft nog wel de memory controller er in zitten. Een hoger voltage voor de system agent zou kunnen helpen om hogere memory speeds mogelijk te maken.
Tja alleen maar extra plastic wat weinig gaat doen. Veel mensen hebben tower coolers. En dan moet je een losse fan plaatsen om dit te laten werken. Daarnaast heb ik gewoon een 23cm fan in me deur zitten dat werkt veel beter dan een plasic duct met een klein fannetje.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
vcc = vcore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
@ x-tripiot, de specs weet ik, doelde vooral op de prijzen in euro's

@ astennu, in vergelijking tot s1366en 1156 heb ik genoeg referentiemateriaal, ben eerder benieuwd naar cpu scores van 3d benches en de invloed van hogere memsnelheden op de prestaties..

VTT is niet de Vcore hoor, VTT blijft het IMC voltage en Vcore puur voor de cpu (voor zo ver ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
VTT is op 1155 VCCIO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vond het ook raar maar zo hadden ze het op de slide staan (of ik heb het niet goed onthouden dat het er wel goed stond maar ik vond VTT ook raar. Aangezien dat voorheen voor de Uncore was). Het gaat er in ieder geval om dat intel dit keer geen maximum voltage op gegeven heeft. Wat mensen zijn het een en ander gaan uitzoeken en ze raden aan voorlopig niet hoger dan 1.6 te gaan voor langer gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 11-01-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337LutZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
Het schijnt dat de 2600K na 5.5ghz gwoon niet meer wilt, OCN.net is aant onderzoeken, we denken dat het ligt aan de multiplier. Het wilt gewoon niet veder na 5.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2

sebasss2

Auto fanaat

Ook niet wanneer je aan max multi zit en dan BCLK verhogen?
Er is zo weinig betreft de 2500k die is bijna 100 euro goedkoper.
Komt de 2500K ook niet zo ver als de 2600K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
Ja dat is mijn bordje ook hoor, heb gisteren mijn sabertooth x58 van de hand gedaan met de i7950 en dominator geheugen, kon een goede prijs beuren.
En nu lekker de 2600K kopen met weer een sabertooth maar dan de P67.
Alleen snap het nog niet met het geheugen, met mijn vorige moest je bv hoger geheugen hebben om op 4ghz te komen bv BCLK 200x20 = 4Ghz en het geheugen 200x8 = 1600Mhz
Maar hoe werkt het nu met de 2600K als ik bv BCKL 100x44 = 4,4Ghz, maar hoe komt het nu met het geheugen op deze snelheid, wat voor Mhz voor het geheugen hoort daar dan bij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Standaard bclk is 100. Bclk x mem multi = mem snelheid.

Opties zijn:

8 (dus 8x100 = 800mhz mem)
10.66
13.33
16
18.66
21.33
24 (op sommige borden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oynky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 09:43
Nou me 2500k besteld, samen met een Asus P67 Pro en 2x4GB Corsair 1600mhz.
Processor was op voorraad, de rest niet. Hopelijk voor vrijdag binnen, laat ik jullie meteen die avond weten dat ik op de 4.8Ghz zit (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1337LutZ schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:30:
Het schijnt dat de 2600K na 5.5ghz gwoon niet meer wilt, OCN.net is aant onderzoeken, we denken dat het ligt aan de multiplier. Het wilt gewoon niet veder na 5.5-5.6
In dat geval zou je met de Bclock iets hoger kunnen. Maar ik hoorde ook dat als je hoge multi's en CPU speeds draait je bclock nog minder hoog wil. Normaal zit het tussen de 5-7 MHz max. Dus heb je een klein beetje speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 17:42
Heb zelf een 2500K i.c.m. Gigabyte P67A-UD4 en 2 x KVR1333D3N9/4G modules. Standaard geheugen wat ik nog had liggen. Ben benieuwd of ik met dit standaard geheugen zo rond de 4.5Ghz kan komen met alle power saving features nog aan?

Gaat me niet om de extreme overclock maar gewoon net even dat beetje (factor 1.2) performance winst.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Je overclockt bij sandybridge alleen met je mp, de geheugen mp gaat dus niet mee omhoog! Elk type geheugen gaat dus prima werken, ongeacht je oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 17:42
BTU_Natas schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:53:
Je overclockt bij sandybridge alleen met je mp, de geheugen mp gaat dus niet mee omhoog! Elk type geheugen gaat dus prima werken, ongeacht je oc.
Eigenlijk is het dus niet erg boeiend om duur 2166 Mhz geheugen aan te schaffen aangezien dat procentueel gezien een te kleine meerwaarde heeft tov standaard 1333Mhz geheugen?

De OC middels de MP heeft immers een veel grotere impact.

..::System Specs::..

Pagina: 1 2 ... 62 Laatste