Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Inhoud:
- Inleiding
- Specificaties Sandy Bridge 1155 Architectuur
- Specificaties Sandy Bridge 1155 Chipsets
- Specificaties Sandy Bridge 1155 CPUs
- Overclock resultaten
- Overclocking tutorials per fabrikant
- Overclock Programma's
- Koeling
- Reviews
- Nawoord
Inleiding
Welkom in het 1155 OC topic, waar we onze PCs gezamelijk tot ijzige hoogten zullen drijven!Let op! dit topic is alléén voor discussie over Sandy Bridge OC, voor andere platforms zijn er andere topics.
Met de komst van Sandy Bridge veranderen de regels voor overclocking. Om echt te begrijpen wat er veranderd is, gaan we onder de motorkap kijken, daarover meer in architectuur. Als je va plan bent om op SB te gaan overclocken, is het belangrijk dat je dit doorleest vóór je spullen gaat kopen. Wél kunnen we zeggen dat Sandy Bridge gigantisch overklokbaar is, er is méér dan genoeg headroom, en allemaal met bijzonder weinig hitteontwikkeling, waardoor ontzettend hoge snelheden gehaald kunnen worden op lucht.
Architectuur
RIP BCLK
De kloksnelheid waarop een chip werkt wordt bepaald door de base clock (BCLK), vermenigvuldigd met een multiplier, ook wel clock ratio genoemnd.De BCLK wordt gegenereerd door een oscillicator kristal (Wikipedia: Crystal oscillator). Wat Intel in de Sandy Bridge architectuur heeft gedaan is de PEG (PCIe) en DMI (onder andere SATA en LAN) vastknopen aan deze BCLK, zodat deze onderdelen samen kunnen werken in de zogenaamde ring bus.
Deze integratie heeft vele voordelen (kostenbesparing, energiebesparing, minder plaats nodig voor alle onderdelen op een mainbord en in de chip), maar het heeft ook het ongelukkige nadeel dat de BCLK aan flexibiliteit verliest. Voorheen, in Nehalem chips, kon de baseclock grofweg varieren tussen de 133 en de 220 MHz, en alle subsystemen die aan de BCLK hun snelheid ontlenen (CPU core, uncore, memory controller, RAM), kunnen hier nog steeds mee omgaan.
Bij sandy Bridge is de flexibiliteit ver te zoeken, de stabiele marge ligt ergens rond de 100 tot 105 MHz. Sneller dan dat, en de "nieuwe" onderdelen die aan de BCLK geknoopt zijn, gaan onderuit.
Overclocken met de BCLK is dus inderdaad zo goed als afgelopen op Sandy Bridge.
Boze tongen beweren nu dat Intel het overclocken heeft afgeschaft, dit gaat wellicht wat ver. Er is eenvoudig een afweging gemaakt, en Intel vond het behoud van de mogelijkheid tot Baseclock overclocking niet belangrijk genoeg om er de voordelen (goedkoper, eenvoudiger, zuiniger, kleiner) voor te laten zitten.
Lang leve de multiplier!
Eerder hebben we gezegd dat de kloksnelheid van een chip opgebouwd is uit een BCLK en een multiplier. De BCLK zit dus vast, maar door met de multiplier te gaan spelen, kan er nog altijd overgeklokt worden.Intel bied drie zaken aan om overclockers tegemoet te komen, allemaal gericht op het spelen met de multiplier:
- Turbo Boost 2, dit is agressiever en flexibeler
- unlocking van een klein aantal extra multipliers op alle chips
- uitbrengen van betaalbare speciale K-editie processors met unlocked multipliers
Check 1: check of de CPU al aan zijn max stroomverbruik zit. Zo ja, dan gebeurt er niks, maar als er nog "power budget" over is, komt stap 2:
Check 2: check hoeveel cores er actief zijn. Aan de hand hiervan wordt de kloksnelheid verhoogd.
In X58 is TB niet zo spectaculair: twee multipliers, alleen tweakbaar door het aan of uit te zetten.
Op P55 is er al wat meer verhoging (max 6 multi's), en op de K-Processoren kan er zelfs wat gespeeld worden met de 4 verschillende levels
Op Sandy bridge zet Intel deze lijn voort: beide stappen van TB kunnen beïnvloed worden.
Ten eerste kan je Check 1 tweaken door zelf een maximum wattage of amperage aan te geven. Voor de mensen die de grenzen opzoeken: als je CPU t heet wordt, moet je het wattage terugschroeven, want dan kan je koeling het kennelijk niet helemaal aan, als je op een mobo met niet al te veel power phases werkt kan het helpen het max amperage niet te hoog te zetten. Hou Joule's wet in gedachten: P = V * I. Kort gezegd, vermenigvuldig je max amperage met je vCore om te kijken of je niet te restrictief bent in één van de twee instellingen.
Ook Check 2 is te tweaken. Voor elk van de 4 stappen is aan te geven welke multiplier je de CPU wil laten selecteren. Hou dit even in gedachten als je punt 2 en 3 leest van wat Intel ons overklokkers te bieden heeft op SB...
2) Op Nehalem was de hoogste selecteerbare multiplier op de gelockte CPUs de TB-multiplier voor 4 cores. Dat wil zeggen, een i5-750 draait standaard op MP 20, maar voor 4 cores was met TB ingeschakeld de MP 21, dus die is vrij te verkiezen bij het OCen.
Op SB is de maximaal selecteerbare MP een klen stukje hoger dan dat, dus ook de "normale" cpu's zijn mild overklokbaar.
3) De K-editie processoren hebben een unlocked MP. Vroeger was dit alleen toebedeeld aan de extreme-CPUs, die allemaal een dito prijskaartje hebben, en dus niet bepaald relevant zijn voor ons normale stervelingen. De K-CPUs (voorlopig alleen de i7-2600K en i5-2500K) zijn zeer redelijk geprijsd tov. de non-K varianten. Zie de vroege (en voor de verandering eens gord kloppende) lijst op semiaccurate: KLIK
LET OP! Deze extra multipliers zijn ALLEEN beschikbaar op P67 borden, NIET op H67. Op een H67 bord is een 2600 dus exact hetzelfde als een 2600K
Chipsets
Er komen voor LGA1155 behoorlijk wat chipsets uit, maar de belangrijkste voor ons zijn P67, H67 en later Z68.even een tabelletje wat je kan overclocken op welke chipset:
Chipset | CPU | RAM | GPU |
P67 | V | V | X |
H67 | X | X | V |
Z68 | V | V | V |
De Z68 borden komen pas later uit (Q2). Hieronder de block diagrams van de twee Chipsets die er nu zijn:

CPUs
Lineup volgt nog, vrij makkelijk te maken. Hier alvast een paar plaatjes gejat van Anandtech:

Hier komt een lijst met BIOS OC guides als we die eenmaal gevonden hebben
Overclocking tutorials per fabrikant
Gigabyte
http://www.scribd.com/doc...Bridge-Overclocking-GuideAsus
http://91.121.148.119/dow...Sandy_Bridge_OC_Guide.pdfOverclocking resultaten
Hier zal ik een lijstje bij houden met overclock resultaten.Ik wil graag twee lijsten bijhouden: Stabiel (8 uur prime95) en Boot (CPU-z)
Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen aan de Boot lijst is het volgende:
- post in de volgende format:
Clock: 3600Mhz | CPU: i750 | Batch: #Q740A523 | vCore: 1,400 | Max temp: 52° | Cooling: Stock AIR | Xtrafresh - Screenshot men MINIMAAL de volgende zaken: CPUz main screen).
- CPU-z validation
Benchmarks en monitoring software
Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:
• PRIME95
• Orthos
• OCCT
• Memtest86+
• Memtest Windows
• SupePi Mod
• SuperPi
• LinX
Monitoring:
• Thermal Analysis Tool (TAT)
• CPU-Z
• Core Temp
• Realtemp
• Everest Ultimate trial
• HWMonitor
Koeling
Voor 1156 heeft Intel eindelijk eens níet een nieuwe layout gemaakt voor koelers. Dit betekent dat ALLE koelers die op 1156 passen, ook op 1155 passen! Hoera!
Ook god nieuws is dat SB goed te koelen is, en dat er met een redelijke luchtkoeler al schitterende resultaten geboekt kunnen worden. Bij de échte hoge OCs bereik ik op lucht echter toch nog dusdanige temperaturen dat waterkoeling me een goede oplossing lijkt.
Voor de extreme koelers onder ons heb ik slecht nieuws: SB lijkt als je 'm diep invriest sléchter te presteren dan op lucht.Er zijn nog bijzonder weinig resultaten van, maar voorlopig likt de beste temperatuur ergens rond de 15-20 graden te liggen.
Reviews
Ik ga hier een lijstj met links naar reviews maken.nawoord
Alle op- en aanmerkingen zijn welkom, stuur een DM als je zsm antwoord wilt, of een post als het geen haast heeft. Ik zal het topic blijven checken.Als laatste nog even een disclaimer: ik werk voor Gigabyte, dus ik heb voorlopig alleen toegang tot gigabyte bordjes. De OC guides voor andere merken zullen dus uitbesteed moeten worden aan andere forum members of andere websites. Ik doe mijn best om alles gezuiverd van marketing bullshit en zo onpartijdig mogelijk te houden. Als je vind dat dit niet het geval is, laat het alsjeblieft weten in een DM of aan een modje
[ Voor 101% gewijzigd door Rone op 02-03-2011 04:26 ]