Hey dit topic is weer actief! Mooi op tijd om mijn ervaringen te delen over mijn recente overclock ervaringen.
Ik heb mijn systeem dat ik begin 2009 heb gekocht weer een upgrade gegeven. MSI GTX 670 OC erin, van 6gb naar 12gb 1600mhz DDR3, SSD erin, stillere CPU fan, jullie kennen het wel. Andere specs staan in de link in mijn sig.
Ik draaide daarvoor 3.6ghz op stock voltage 24/7, drie jaar lang. Was voldoende voor mijn 8800 GTS G92 SLI, maar ik dacht dat mijn GTX 670 wel wat meer kracht kon gebruiken.
Na een bios update (Asus maakte nog updates voor dit 4 jaar oude mobo!) van mijn
Asus P6T Deluxe v2 kwam ik er ineens achter dat ik mijn Turbo MP
vast kon instellen ipv dynamisch. Handig, ineens had ik een i7 930 ipv 920

. Dit helpt natuurlijk bij OC, die extra multiplier!
Nu draai ik 200mhz x 21mp = 4.2ghz. RAM heb ik op 1600mhz gelaten, is volgens mij ruim voldoende en nu ligt deze in clock-sync (1:8) met de BCLK. Voltage is 1.35v, Load Line Calibration aan, CPU diff amplitude op 1000ns, en overal een beetje extra volt. SuperPi 1m = 9.705 seconden. HT staat uit.
Op 20 multiplier, dus 4ghz is hij compleet p95 stabiel, temperaturen rond de 80 graden wel.
21 mp, 4.2ghz is
niet helemaal lekker, na een tijdje knalt hij eruit, temps rond de 83graden. Noctua 1366 special edition cooler trouwens. Normale max temperaturen tijdens games en 4x SuperPi zijn rond de 70 graden. Ik moet zeggen dat ik er op dit moment niets van de instabiliteit merkt, geen BOSDs of whatever, zelfs niet na uren Battlefield 3.
Wat kan ik nog doen om 4.2ghz stabiel te krijgen op mijn mobo?
PS. ik ben echt super blij dat ik voor Intel i7 + X58 heb gekozen toen, 2009. Mijn vrienden verklaarde me voor gek, veelste duur in vergelijking met Intel Penryn voor dat verschil, "je merkt er in games toch weinig van".
Zij kochten toen C2D P8400's enzo. Dat stond namelijk óók in de
Tweakers BBG's.
Nouuu ik lacht nu in mijn vuistje: deze mannen moeten nu upgraden, er weer 400-500€ tegen aan gooien, terwijl mijn OCed i7 920 nog best mee kan in de vergelijkingen! Ik kan nog jaren verder!

i7 920