Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Maak vol blijdschap de doos open, zie ik dat er in de doos mijn oude retailverpakking inzit.
Cpu in hetzelfde antistatische zakje als waarin ik mijn oude heb ingeleverd.
De cpu heeft echter wel een ander batchnummer, maar is gebruikt. (zitten putjes op de contactjes).
Afijn, jammer, maargoed, liever een werkende dan geen cpu.
Sceptisch als ik ben toch maar ff in mn testsysteem geprikt en guess what?
NIKS!
Dalijk tegen beter weten in toch maar de cpu in t bord frotten van de pc van t vrouwtje, kijken of t daar aan ligt. En haar cpu in mijn testsysteem...
Zucht.....
Niet dat ik t niet erg vind ffies zonder gamepc te zitten, maar een paar maanden wordt wat veel van t goeie
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Dan de xeon van haar bij mij in het systeem... Blergh
Mijn systeem en testbord doen niks.
Voedingen ook al omgegooid, andere graka.
Zelfs t bord uitgebouwd en koelblok vervangen door origineel blok (mobo)
Mag ook niet baten.
Testbord startte niet met de xeon, wel ooit gedaan daarop.
Feest.... 2 dooie borden.... -_-
Vandeweek maar eens kijken of ik een 920 kan lenen (mss bios corrupt oid)
Ja dit topic is voor oc resultaten.. bij deze : die van mij draait op 0mhz op 0volt
Zonder gekheid, vervelend allemaal, hoop dat je het snel gefixed hebt.
Wat heeft dat ding veel mogelijkheden zeg
Goal : 4,2ghz op lucht, ht on (of uit mochten de temps te hoog worden)..
24/7 stable overclock 4011MHz (191x21)

Ik weet dat deze screenshot niet een echte stable overclock representeert. edit: zie deze post voor 5 uur stable
BLCK Frequency: ...................... 191 Mhz CPU Multiplier: ...................... 21 x CPU Voltage: ......................... 1.25000 V CPU PLL Voltage: ..................... 1.80 V UCLK Frequency: ...................... 3063 MHz (16x) QPI Link Data Rate: .................. 6893 MT/s (36x) QPI/DRAM (VTT / Uncore) Voltage:...... 1.20000 V DRAM Bus Voltage: .................... 1.66 V DRAM Frequency: ...................... DDR3-1528 MHz (8x) DRAM Timings: ........................ 7-7-7-27-1N IOH Voltage: ......................... 1.10 V IOH PCIE Voltage: .................... 1.50 V ICH Voltage: ......................... 1.10 V ICH PCIE Voltage: .................... 1.50 V DRAM DATA REF Voltage on CHA/B/C: .... Auto DRAM CTRL REF Voltage on CHA/B/C: .... Auto Load-Line Calibration: ............... Enabled CPU Differential Amplitude: .......... 1000 mV CPU Clock Skew: ...................... Auto CPU Spread Spectrum: ................. Disabled IOH Clock Skew: ...................... Auto PCIE Spread Spectrum: ................ Disabled C1E Support: ......................... Disabled Hardware Prefetcher: ................. Enabled Adjecent Cache Line Prefetch: ........ Enabled Intel Virtualization Technology: ..... Disabled CPU Thermal Monitor: ................. Disabled Execute-Disable Bit: ................. Enabled Intel Hyper-Treading Technology: ..... Enabled Active Processor Cores: .............. All A20M: ................................ Disabled Enhanced Intel SpeedStep Technology: . Disabled Intel Turbo Mode Technology: ......... Disabled Intel C-STATE Technology: ............ Disabled 50 LinX runs with memory on All: Chassis Fans (2xS-Flex): ............. 1000-1200 RPM (at full CPU load) CPU Fan (Scythe Mugen 2 Rev. B): ..... 1360 RPM (at full CPU load) ASUS CPU Q-Fan Control (all PWM fans): Turbo (based on CPU °C) Maximum CPU Core Temperatures: ....... 80-81-76-78 °C Room Temperature: .................... 19-20 °C
Ik heb m'n memory timings nog niet strak gezet (nog geen ervaring mee), en zit er ook over na te denken om deze te gaan lappen, als ik zag wat dat deed voor clifdon
Nu zijn deze max core temps met mijn kast open met een kamer temperatuur van 19-20°C.
Ik koel met een Scythe Mugen II Rev. B en mijn kast is een Cooler Master Gladiator 600 waarbij 2x 120mm 1200 RPM (waarvan 1 met blauwe LED
Een vraagje hierover: is het nu gek dat als ik de kast open (1 zijkant eraf) heb dat het minimaal 5 graden scheelt qua max core temps tijdens linx stressen? Houd dit in dat ik nog steeds geen goede airflow heb?
Een ander punt, waarom geeft CPU-Z een multiplier van 20 aan
Nóg een ander punt, ik heb nog steeds last van coldboot problemen met deze (en mijn vorige) overclock. Ik heb de QPI al op 1.35 V gehad zonder resultaat, iemand nog een ander ideetje?
Aangezien de Asus P6T maar 2 aansluitingen heeft voor chassis fans (plus 1 PWM voor CPU en 1 non-PWM voor 'power'), heb ik liggen knutselen met twee harde koperen draadjes achterin de stekkertjes gestoken zodat er daar nog weer 1 boven op kon

[ Voor 18% gewijzigd door n2k op 15-11-2011 11:03 ]
Wat een lage vcore zeg...nice!
Ik moet zeggen, deze R3E clocked nu al makkelijker dan mijn vorige! Heerlijk!!
Ik krijg alleen af en toe errorcode FC, iemand enig idee wat dat is ? Ik kan het niet vinden in andere bsod overclock lijstjes.
Update, inmiddels 190x21 met 1,275 qpi en 1,287 vcore... Nog geen stabiel systeem.. (nu errorcode BE?..)
Genoeg voor vandaag, even terug naar 180x21 met 1,2375 QPI & vCore
[ Voor 33% gewijzigd door Rann op 06-11-2011 11:19 . Reden: update ]
Koeling gebeurt door middel van waterkoeling en temps zijn max 55 graden @ IntelBurntest Extreme. Zit ook te overwegen de CPU nog te lappen, zou dat nog iets opleveren?
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Onder waterkoeling mag je niet veel meer verwachten dan wat je nu haalt, 4,9Ghz is echt al een killer hoor. Op een gegeven moment schaalt voltage vs OC niet zo lekker meer, maar in hemelsnaam, 55c?? Dude dat is fantastisch, wat voor een uberset heb jij dan zeg?? FF wat pics?? Lappen doe je voornamelijk voor tempcontroll, een graadje of 3 er van af te halen, maar dat heb jij niet nodig zo te zien.. Na een bepaalde OC heb je per 100Mhz VEEL meer Vcore nodig om het zaakje stabiel te houden. Nu is 5ghz+ alleen nog maar voor de 3d benches leuk, dus echt stabiel hoeft het niet te zijn. Ga nu eens rustig testen met de cpu testen van vantage/3dmark 11, dan weet je je benchsnelheden. Ik zou zeggen, probeer t niet 24/7 stabiel te krijgen (zeker niet met 1,5v+), dat is nergens voor nodig. Veel plezier met verder klokken!!Darkasantion schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:37:
Graag even wat tips voor mijn 990X. Lijkt erop dat ik een chip heb die niet echt boven de 4.8~49GHz wil clocken(wat eigenlijk al best bruut is). Heb het al op verschillende manieren geprobeerd en tot de 4.8Ghz kan ik makkelijk komen met 1.425Vcore@Load, maar zodra ik hoger wil, moet ik serieus +1.5Vcore erop zetten om in de buurt van +5.1Ghz te komen. Heb dit gisteren eens geprobeerd met Bclock @133MHz en de rest ook allemaal op standaard instellingen en zelfs dan lijkt rond 4.8~4.9GHz te max te liggen. Iemand nog tips over hoe ik toch nog hoger kan? Zit op een EVGA X58 Classified 3 en toen ik puur op multi aan het pushen was had ik alles op auto staan, behalve Vcore, Vdroop en Speedstep(of hoe dat dynamsiche multiplier ding ook heet
) die uit stond.
Koeling gebeurt door middel van waterkoeling en temps zijn max 55 graden @ IntelBurntest Extreme. Zit ook te overwegen de CPU nog te lappen, zou dat nog iets opleveren?
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Multi: x34
BClock: 142 Mhz
Vcore: 1.435V@Load
QPI: 3400Mhz
DDR3: 991.6@9-9-9-24@1.72V (Stock is 933Mhz@9-9-9-24@1.65V)
NB: 2974.9Mhz
Voltages:
Vcore in BIOS: 1.4375V
IOH/ICH I/O Voltage: 1.525V
ICH Vcore: 1.1V
QPI PLL Vcore: 1.125V
IOH PLL Vcore: 1.815V
CPU PLL Vcore: 1.815V
IOH Vcore: 1.2V
CPU VTT Voltage: 1.3V
DRAM Voltage: 1.72V
Temps gaan tijdens Linpack naar de 60~62 graden, iets hoger dan ik zelf dacht, maar onder OCCT zit het op ~58 graden. Systeem is gewoon stabiel voor gaming en zo, maar zodra ik begin met Linpack en zo crasht het system. 3DMark's draait de PC echter wel met gemak.
[ Voor 26% gewijzigd door Darkasantion op 13-11-2011 23:03 ]
Gebruik ook de BSOD lijst om te kijken waar je iets zou kunnen veranderen om een stabiel OC te krijgen.
De Xeon blijft hangen op de minimum multiplier van 12x, terwijl C1E, C-states en EIST in BIOS zijn uitgeschakeld, en ik de multiplier in BIOS handmatig op 23x heb gezet. POST rapporteert 3,06GHz, System Information rapporteert 3,06GHz, maar CPU-Z geeft aan dat het ding toch echt op maar 1600MHz draait, ook wanneer ik een stressprogramma draai. Ook merk ik aan de ongewoon lange laadtijd van Windows dat de CPU niet optimaal presteert. Kan het zijn dat de CPU vernield is toen de VRMs van de Rampage III Formula doorfikten?
Ik kan hoe dan ook wel janken hier, sinds ik met dit systeem ben begonnen heb ik niks dan ellende en tegenslagen gehad... Als ik de CPU moet vervangen kan de loop weer uit elkaar en ben ik opnieuw een weekend bezig. Om nog maar te zwijgen over de kosten van alle schade die ik tot nu toe heb gehad met deze bak, daar had ik een compleet 2e systeem van kunnen bouwen. Om misselijk van te worden...
[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 14-11-2011 01:04 ]

We zullen zien...
[ Voor 4% gewijzigd door Singular1ty op 14-11-2011 10:37 ]
Succes en hoop dat het mee valt.
Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp
Succes iig!
Haha, als je weet hoe lang ik bezig ben geweest om Windows op dat kreng van een RevoDrive te krijgen én normaal te kunnen booten, zou je wat minder makkelijk die suggestie doenEn pak even een andere windows misschien?
Maargoed ik heb wat dingen om te proberen, ga er vanmiddag niet aan toekomen maar morgen weer een dag.
Edit: ennnn, weer veel paniek gezaaid om niks. CPU thermal monitoring spacede 'm waardoor de proc permanent dacht dat 'ie te heet werd en throttlede. Na deze functie in bios te hebben uitgezet, konden we volgas. Het is duidelijk koud op m'n zolder, 3GHz 1,2V, en CPU komt niet boven 45 graden met Prime95 small FFTs. Even de boel netjes installeren, driver meuk en dergelijke, en dan gaan we echt knallen met die bak
[ Voor 34% gewijzigd door Singular1ty op 14-11-2011 23:06 ]
Ik heb echter een vraag over de Vcore, wat is nog een acceptabele Vcore voor 24/7 op Water-koeling? Ik lijk echt een muur tegen te komen boven de 4.8~4.9Ghz op de X990, waar ik dus flink meer Vcore erop moet zetten wil ik nog stabiel blijven. Voor +5Ghz is zeker +1.55Vcore nodig.
Wat moet ik verder trouwens met mijn Uncore? Het lijkt erop dat zodra ik de Uncore niet op 1.5x Mem Speeds draai, de boel niet meer werkt. Hogere instellingen, ook al heeft de PC die Uncore ervoor stabiel gedraaid, lijken niet te werken...
Ben nu bezig de Bclock wat meer te pushen, omdat ik voorlopig toch niet boven de 4.8Ghz uit kom
als het Evga mobo is kun je nog spelen met je MCH strap.
Je mem op spec speed zetten manueel, en timings ook manueel.
uncore op of rond 4000Mhz met QPI/VTT rond 1.4v, iets meer iets minder naargelang je Cpu en snelheid van je mem.
Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

In 3DMark vroor hij echter met mijn 5850 en 5870 op 5870 stock speeds. Heb hem even omlaag getweaked naar 4,05GHz, even zien of het nu wel te halen is
Edit: Ik haalde die superpi met de volgende settings:
Clock 4,10 GHz
Bclk 217 MHz
Multiplier 19x
RAM 1736 MHz CL9-9-9-24
VCore 1,4V
VTT 1,375V
RAM 1,66V
[ Voor 18% gewijzigd door Chrono Trigger op 16-11-2011 07:12 ]
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060
Er is zoveel vcore/vtt nodig voor die laatste 200 mhz..
3,8ghz haal ik met 1,25 qpi/vtt.. gemakkelijk stabiel!
Moet ook best kunnen, maar ik heb 4,1 voor superpi gedaan en 4,0 voor 3dmarkRann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 08:54:
Netjes!
Er is zoveel vcore/vtt nodig voor die laatste 200 mhz..
3,8ghz haal ik met 1,25 qpi/vtt.. gemakkelijk stabiel!
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060
Als ik mijn cpu stress op 1,35 met HT aan tikt hij de 85-90 graden al aan..
Zo te zien heeft hij een high-VID chip, die worden door veel leakage niet zo warm.. maar komen dus ook niet zo ver, mijn 920 had 1,258v nodig voor 4,2ghz HT aan, wel dik in de 80c onder een h50 en ook onder waterkoeling toch een flinke temperatuur.. Maar de low vid chips zijn degene die je wil hebben...Rann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:45:
Je zegt dat je hem koelt met de Mugen.. Hoe heet wordt hij wel niet met 1,4 en HT aan?
Vind t overigens wel heel veel vcore voor een schamele 4,1ghz
[ Voor 5% gewijzigd door millman op 16-11-2011 15:53 ]
Alleen is het het waard om te gaan upgraden? Nieuw mobo + CPU zit je al rond de €700 /+.
Dus ik kan ook voor de Corsair H100 waterkoeling gaan. Overclocken naar 3,8Ghz. En dan nog een tijd wachten tot de overstapprijs rond de 500 euro ligt... Of niet?
Heb nu een Mugen 2, maar die maakt erg veel lawaai op max. Is dit bij de Corsair ook?
An a day keeps the doctor away.
Tja, wat dóe je met die pc van je? Als het bij een beetje gamen blijft denk ik niet dat het die 700 euro waard is, haal dan een dikkere GPU en/of ga eens lekker klooien met custom waterkoeling of iets dergelijks. Met een leuk overclockje komt je 920 in nog geen enkele game tekort.HardCoreGamer schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:02:
Ik heb een Intel 920, de 3930K is uit, en ziet er wel aantrekkelijk uit.
Alleen is het het waard om te gaan upgraden? Nieuw mobo + CPU zit je al rond de €700 /+.
Dus ik kan ook voor de Corsair H100 waterkoeling gaan. Overclocken naar 3,8Ghz. En dan nog een tijd wachten tot de overstapprijs rond de 500 euro ligt... Of niet?
Heb nu een Mugen 2, maar die maakt erg veel lawaai op max. Is dit bij de Corsair ook?
Lawaai is uiteraard afhankelijk van type fans en de draaisnelheid ervan. Wil je verzekerd zijn van een stil systeem, koop dan andere fans en een fancontroller.
Ik denk dat je net zo gelukkig wordt van een Core i7 970/980/990X zescore processor, eventueel een 2e hands exemplaar. Dit zijn werkelijk prachtige processors en zullen in de meeste toepassingen maar een procent of 10-20 langzamer zijn dan die Sandy Bridge-E. Voordeel is dat je geen nieuw moederbord hoeft te kopen en dat je jezelf een hoop werk bespaart.HardCoreGamer schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:02:
Ik heb een Intel 920, de 3930K is uit, en ziet er wel aantrekkelijk uit.
Ik heb zelf een Core i7 980 gekocht en ik kwam ook van de i7 920. Het verschil is erg groot, zowel in benchmarks als in de nieuwste games. Met de 32nm transistors is de chip ook vrij makkelijk op te voeren tot 4 GHz. Met zo'n zescore kun je nog makkelijker twee jaar vooruit schat ik, tegen die tijd zijn er interessantere upgrade mogelijkheden denk ik..
Goud is geen geld
Waarom zou ik willen upgraden?
- Sata 6Gbs (Huidige Sata 3Gbs is niet snel genoeg voor mijn Sata 6Gbs ondersteunende SSD)
- FutureProof
- USB 3.0 (Al moet je een USB 3.0 USB hebben
- X58 systeem is gemaakt in eind 2008
Waarom niet?
- Geld, geld, geld... Ik kan het betalen, alhoewel niet dit jaar.
- Huidig moederbord is nog snel genoeg, op de Sata na.
- Overclocken bestaat ook nog
- Mobo + CPU heb ik net 2 jaar...
Overall, het zal ruim 400 euro (!) schelen wanneer ik maar upgrade naar een ''2e hands'' 6 core processor.
Dat geld kan ik bijvoorbeeld uitgeven aan de Corsair H100 koeler, voor het eerst waterkooling.
SATA-6 support is inderdaad wel leuk, daar zou je een andere plank voor kunnen kopen. Gezien op SB-E dit ook met losse controllerchips word geregeld is er nog geen verschil met de huidige Intel borden in dat opzicht.
Intel maakte in 2008 een fout, S1366 is eigenlijk te krachtig om weg te doen
[ Voor 18% gewijzigd door Singular1ty op 17-11-2011 00:24 ]
Heb 3 weken terug een SSD aangeschaft, dus die SSD Caching is dus ook niet nodig.
Ik ben begonnen met overclocken, ''begonnen''
Ik heb mijn 2,67Ghz overgeclocked naar 2,8Ghz met Turbo boost, dus dan kom je uit op 2,95Ghz.
Alleen na 5 min op full loaded te zitten is hij al 65 graden heet. Kan ik nog een stap verder?
Edit: Ik wou net een printscreen maken van mijn temps, krijg ik een zwart scherm!
Hoe kan dit? Nu al instabiel met 200Mhz overclock?
Voeding kan het niet zijn, 750 Watt, 1 videokaart..
Processor was 65 graden heet, Mugen 2 zat op 1400 RPM.
Dus?
Edit 2: Met 2,67Ghz, turbo boost aan = 2,8Ghz. Heb ik deze temps na 5 min draaien:

Normaal?
[ Voor 37% gewijzigd door iApp op 17-11-2011 00:43 ]

Intussen zelf ook even bezig geweest een basisje te leggen voor mijn overklok:

Natte vinger een QPI van 1,2V ingesteld, toen de baseclock gaan schoppen. 200 bleek geen probleem. RAM moet nog naar 2000MHz 7-7-7-18 1T en de Uncore gaat dan mee, dus er zal best nog wat bij komen, maar dit is een goed begin
[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 17-11-2011 01:36 ]
Ik zal die guide morgen eens zorgvuldig doorlezen.
Heb je een OEM moederbord ofzo? Want je voltages moet je anders gewoon kunnen aanpassen in BIOS hoorHardCoreGamer schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:45:
Ze staan idd op auto, en volgens mij, omdat ik geen unlocked versie heb kan ik ze ook niet aanpassen.
Ik zal die guide morgen eens zorgvuldig doorlezen.

Dit gaan we nu stabiel proberen te krijgen. Was 1,4V QPI nodig om 't uberhaupt te doen booten, but there you go, Elpida Hypers all the way. Staat die QPI Link nu goed? Want dit bord heeft geen explicite slow mode, kheb 'm dus op de laagste multiplier staan.
Beetje hoge temperaturen voor een Core i7 920 op stock speeds met een dikke Mugen 2 koeler erop. Ik neem aan dat de koeler goed vast zit op je moederbord. Staat je core voltage wel op default?HardCoreGamer schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:32:
Te krachtig, idd!
Heb 3 weken terug een SSD aangeschaft, dus die SSD Caching is dus ook niet nodig.
Ik ben begonnen met overclocken, ''begonnen''
Ik heb mijn 2,67Ghz overgeclocked naar 2,8Ghz met Turbo boost, dus dan kom je uit op 2,95Ghz.
Alleen na 5 min op full loaded te zitten is hij al 65 graden heet. Kan ik nog een stap verder?
Een Core i7 920 kan ik bijna alle gevallen met gemak naar 3,33 GHz door simpelweg de Base Clock te verhogen van 133 naar 166 MHz. Waarschijnlijk moet er dan wel ietsje voltage bij, maar het zal niet veel zijn. Mijn Core i7 920 van het eerste uur (C0/C1 revisie dus) deed op stock voltage al 3,5 GHz. Met meer volts kon ik uiteindelijk prima 24/7 draaien op 3,8 of 3,9 GHz en af en toe wat benchmarks draaien op 4,1 tot 4,2 GHz. Dat met een Corsair Hydro H50 waterkoelsetje, zeker niet het beste van het beste...
Dat was wel met HT uit volgens mij, maar daar heb je toch geen profijt van in games.
Edit: Ik heb onlangs ook zo'n hippe SATA 6 Gbps SSD gekocht (Crucial m4 256GB) voor mijn oude X58 beestje, maar ik ben er echt niet minder gelukkig door dat ik maar SATA 3 Gbps heb. Het is gewoon supersnel en ik zou het alleen voor de benchmarks doen. In Battlefield 3 laad ik de maps zo snel vanaf deze SSD dat ik ingame vaak nog 30 seconden moet wachten voordat de rest komt binnendruppelen en de ronde echt van start gaat. Booten gaat ook supersnel.
Voor die paar benchmarks in Crystaldiskmark of PCMark ga ik echt niet moeilijk doen, zeker geen game changer om over te stappen naar dat dure LGA 2011 platform. Al kan ik niet ontkennen dat je voor de prestige wel zoiets wilt hebben, maar prestige heb je ook wel met een dikke Gulftown processor
[ Voor 23% gewijzigd door frankknopers op 17-11-2011 02:18 ]
Goud is geen geld
Afijn, weiter, ik zit nu na 1 BSOD op 1,4125V QPI, goed voor:

Ben niet ontevreden, maar dit voltage moet niet hoger hoeven. Temperaturen zijn natuurlijk een lachertje, maar de core draait nog op maandagmorgen-snelheid. Vind het wel welletjes voor vandaag. Morgen gaan we zien of ik met een kamertemperatuur van een graad of 17 die felbegeerde 4,6GHz kan halen
Jawohl mein Herr!nedernakker schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:50:
goed werk... kom nu een keer op met de oc results man..
Even de botte bijl uit de kast getrokken, 1,4V op de core gezet en multi naar 23x getrapt. Gekke ding komt meteen Vantage CPU test stabiel door:

Nu verder rommelen en de Linx stable club bestormen
[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 17-11-2011 19:41 ]
wel mooie vantage run.. nu even 200 MHz er bij en dan full run met je 580
PS die QPI Link snelheid is toch wel goed zo hè? Of moet ik nog 1 trapje hoger gaan zitten?
Heb mn andere bord binnen.
Gister getest, vandaag getest.
Geen idee hoe/waarom, maar ik heb nu zo goed als alles werkend op lucht.
Straks wcblok inbouwen en dan de loop aanpassen.
Soms wil het wel eens helpen met een stukje wcpapier de gouden pinnetjes van je geheugen schoon te maken........ Voorderest ga ik niks meer zeggen, schaam me rot
Sssh, laat die jongen toch, ik vermoed dat 'ie al ongeveer een gat in de muur moet hebben gebonkt met z'n hoofdHad ik je die tip niet al gegeven een tijdje geleden....
Denk niet dat 200MHz extra 'm nog gaat worden zonder nog idioot veel extra voltage toe te passen, dit is al randje, had net een hang in Vantage bij de CPU test en dus de Vcore verhoogd naar 1,4125. Of ik zou het geheugen lager moeten laten lopen zodat ik minder QPI nodig heb, en iets meer speling krijg qua temperatuur. T'is een leuke chip maar geen wereldwonder ben ik bang.wel mooie vantage run.. nu even 200 MHz er bij en dan full run met je 580
[ Voor 19% gewijzigd door rsnubje op 17-11-2011 20:17 ]
Uplay: Red--Death
En je qpi link is prima in orde zo
GTX580 doet trouwens 975MHz met 1,15V, ik kan het voltage balkje nog een flink stuk verder slepen in Afterburner maar als ik op apply klik gaat 'ie terug naar 1,15. Moet nog even uitzoeken hoe dat zit, is wel vervelend om zo dicht op 1GHz te zitten en er niet te komen. Temperatuur van die videokaart is lekker, haalt de 35 graden niet eens
Btw, ik heb al zoveel zitten klooien met mijn Mugen 2, zat van. Ga over stappen naar de Corsair H100.
Maar hoezo is de H100 geen echte waterkoeling?
O.a, mijn moederbord is een MSI 58x Pro-E, en mijn CPU een i7 920.
Met 200Mhz overclock al instabiel. Raar
O.a, omdat ik ineens een zwart scherm had, kan mijn CPU beschadigd zijn?
Heb me blind gestaard op allerhande dingen. systeem kapte ermee toen ik een graka had verplaatst.Singular1ty schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:14:
[...]
Sssh, laat die jongen toch, ik vermoed dat 'ie al ongeveer een gat in de muur moet hebben gebonkt met z'n hoofd
[...]
Denk niet dat 200MHz extra 'm nog gaat worden zonder nog idioot veel extra voltage toe te passen, dit is al randje, had net een hang in Vantage bij de CPU test en dus de Vcore verhoogd naar 1,4125. Of ik zou het geheugen lager moeten laten lopen zodat ik minder QPI nodig heb, en iets meer speling krijg qua temperatuur. T'is een leuke chip maar geen wereldwonder ben ik bang.
geheugen is dan niet meteen de eerste verdachte.
Met bankjes van een andere pc werd er ook geen resultaat geboekt.
dus jah...
Zodalijk waterblok erop en ff testen. (Hij pakt nu maar 4GB ipv 12 of 6, afh van welke banken). Wsl een bios instelling
Heb de loop nu aangepast, mn pompen draaien nu in serie (of in ieder geval, dat ga ik zo testen).
Res-pomp-rad in vijver- pomp -mobo-cpu-gpu-gpu-gpu-rad-res.. volgens mij.... ongeveer... ofzo...
heb 2 eheims een 1260 en een 1262, nu maar hopen dat de fittingen etc de druk aankunnen
zodra die loopt ga ik lekker klokken

Lijkt me toch niet heel slecht voor een 6950, toch ?
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
Maar die 3680 kan een heel stuk harder
Tja, niet echt een ideaal bordje om op te klokken, maar 200MHz moet op elke X58 plank kunnen. Ik draai custom waterkoeling, niet helemaal vergelijkbaar met een Mugen 2HardCoreGamer schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:27:
@Singular1ty, welke koeler heb jij erop zitten?
Btw, ik heb al zoveel zitten klooien met mijn Mugen 2, zat van. Ga over stappen naar de Corsair H100.
Maar hoezo is de H100 geen echte waterkoeling?
O.a, mijn moederbord is een MSI 58x Pro-E, en mijn CPU een i7 920.
Met 200Mhz overclock al instabiel. Raar
O.a, omdat ik ineens een zwart scherm had, kan mijn CPU beschadigd zijn?
Btw de BIOS flash is gelukt
Hey Jeroen.... ja, kan zeker harder... staat nu in ieder geval op een stand die linx stabiel is met 1.375volt vcore. Moet nog ff hoger testen.. weet ook niet precies hoever dit memory gaat.millman schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:53:
Ha die rick!
Maar die 3680 kan een heel stuk harder... Gooi er eens 1,45v tegenaan, moet de 4800-4900 3dstabiel zeker mee te halen zijn. Verder weet ik niet veel van de 6950, maar ik denk dat je clocks ook wel een stukje verder kunnen, zeker 975 core moet te halen zijn. Geen unlock?
6950 is al unlocked voor als je het nog niet had gezien aan het gpu-z screenshot.
Eerst maar eens grof tunen zonder stabiliteit te verliezen.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
ik zie in ieder geval een shader unlock, maar je hebt de standaard klokwaardes van de 6950 met rust gelaten? Anders is native 880-1375 meen ik.. Ach, die klok je er zelf wel bij natuurlijk..
Mwah, Ik denk dat de budget msi bordjes wel een van de mindere BCLK killers zijn hoor. Wie weet haalt de chip het niet? Mss een c0 ipv een d0? In ieder geval lekker ook eens met het QPI voltage aan de gang..Singular1ty schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:55:
[...]
Tja, niet echt een ideaal bordje om op te klokken, maar 200MHz moet op elke X58 plank kunnen. Ik draai custom waterkoeling, niet helemaal vergelijkbaar met een Mugen 2
Btw de BIOS flash is geluktKijken of ik de 30K kan halen!
Maaruh, eindelijk de spullen weer aan de praat? OP naar de 30k dan maar..
[ Voor 62% gewijzigd door millman op 17-11-2011 22:04 ]
Klopt... Heb eerst een tijdje de 6970 bios erop gehad maar las dat er veel kaarten defect gingen vanwege het hogere voltage voor het memory, toen heb ik mijn eigen bios extracted en gemod maar niet meer de snelheden aangepast. De 6970 bios heeft overigens nooit vreemd gedaan bij mij, maar ik heb dan ook een van de 'betere?' eerste reference design kaarten van sapphire met dubbele bios.millman schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:00:
Ja rick
ik zie in ieder geval een shader unlock, maar je hebt de standaard klokwaardes van de 6950 met rust gelaten? Anders is native 880-1375 meen ik.. Ach, die klok je er zelf wel bij natuurlijk..
Ik zal eens de cpu een stapje hoger proberen te gooien.
leuk, die foutcodes waar je niks mee kunt.. zucht
Ik denk dat t toch aan t geheugen ligt, maar waarom deed ie t eerst wel ermee?
Oftewel weer 100 euro weggegooid geld.
morgen maar ff 2 latjes meenemen van de zaak.
kijken of ik t daarmee wel voor elkaar krijg.
Om weer de pc van mn vriendin te slopen wordt een beetje te nu
Niemand problemen gehad met een 990X dat die bepaald geheugen niet lustte?
[ Voor 9% gewijzigd door KaWaReZ op 17-11-2011 22:13 ]
+1 Reden om de 79 serie te halen. Denk dat ik eerder volgende maand eerst de H100 haal. Dan zie ik verder.Singular1ty schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:55:
[...]
Tja, niet echt een ideaal bordje om op te klokken, maar 200MHz moet op elke X58 plank kunnen. Ik draai custom waterkoeling, niet helemaal vergelijkbaar met een Mugen 2
Mooie OC, ben je nooit bang dat je die CPU verkloot?

[ Voor 31% gewijzigd door Rick2001 op 17-11-2011 22:52 ]

Helaas ben ik door het tragere geheugen per saldo langzamer af dan op 4600MHz met het geheugen op 2000MHz, maar dit gaan we eens proberen te Linxen
Edit: Laat maar, ik probeer wanhopig boven 4700MHz te Linxen maar krijg te maken met throttling, de CPU word gewoon te heet.
Juist een reden om custom WC te halen+1 Reden om de 79 serie te halen. Denk dat ik eerder volgende maand eerst de H100 haal. Dan zie ik verder.
Mooie OC, ben je nooit bang dat je die CPU verkloot?
[ Voor 87% gewijzigd door Singular1ty op 18-11-2011 02:19 ]
Hij wil bij lange loads en een uurtje furmark/3dmark etc. maxen op 81c op een core en gemiddeld maxed die dan 78c. Niet 100% veilig, maar ik heb nog ruimte voor een extra 120mm fan. Kom alleen zon scythe klemmetje te kort. Had er ook maar 1 bij mijn Mugen gekregen, waar kun je die fan klemmetje makkelijk krijgen?Rann schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:45:
Je zegt dat je hem koelt met de Mugen.. Hoe heet wordt hij wel niet met 1,4 en HT aan?
Tie-rips werken net zo goedHad er ook maar 1 bij mijn Mugen gekregen, waar kun je die fan klemmetje makkelijk krijgen?
Dit zijn nu de instellingen.
Multi: x29
BClock: 164 Mhz
Vcore: 1.58V@Load
QPI: 3926Mhz
DDR3: 981.6@9-9-9-24@1.70V (Stock is 933Mhz@9-9-9-24@1.65V)
NB: 2944.7Mhz
Loadtemps CPU: Max 65 graden tijdens OCCT
Voltages:
Vcore in BIOS: 1.6250V
ICH Vcore: 1.2V
IOH Vcore: 1.125V
CPU VTT Voltage: 1.4V
DRAM Voltage: 1.70V
Blijf alleen zitten met een NB/Uncore die maar niet hoger wil, zodra ik niet strak 1.5X Mem doe, wil de PC niet meer doorstarten... Eens van het weekend naar kijken, gaat de PC toch in de revisie, slangen van het CPU blok draai ik dan om, slangen reservoir/pomp even opnieuw doen, zit nu vervelende knik in, dus hopelijk heb ik dan weer wat lagere temps.
Hoger dan dat ga ik niet voor 24/7.
[ Voor 17% gewijzigd door Darkasantion op 18-11-2011 13:22 ]
Multiplier = 20
Base Clock = 190Mhz
Dram = 1523Mhz - 9-9-9-24 (stock timings)
Uncore = 3047Mhz
QPI = 6857MT (laagste)
Vcore = 1.1875V
PLL = 1.84V (stock 1.8V)
QPI = 1.24375V (stock 1.2V)
Dram = 1.54V (stock 1.5V)
Alle andere waarden zijn stock/auto
Ik heb 20 uur Memtest86+ gedraaid zonder enige errors, en ook prime95 gaf na 18 uur geen bluescreens of fouten.
Toch blijf ik random bluescreens krijgen, gemiddeld zo om de 2 weken. Het rare aan deze zaak is dat ze alleen gebeuren als ik idle ben. Tijdens het gamen of zware applicaties draaien krijg ik ze nooit.

De ene test is de andere niet zullen we maar zeggen
Heb je EIST en C-states wel uitstaan? Kan zijn dat de CPU dat gewissel tussen power states niet lekker vindt in idle en daarom crashed. Je hoeft trouwens je PLL niet te overvolten, dit wordt afgeraden als je om de levensduur van je chip geeft.Toch blijf ik random bluescreens krijgen, gemiddeld zo om de 2 weken. Het rare aan deze zaak is dat ze alleen gebeuren als ik idle ben. Tijdens het gamen of zware applicaties draaien krijg ik ze nooit.
Maar wat moet ik doen met speedstep; zou deze ook voor problemen kunnen zorgen?
Straks eens een test met LinX uitvoeren en zien wat dat geeft.
[ Voor 14% gewijzigd door egonolieux op 19-11-2011 14:47 ]
Ik zette mijn pc net aan, en zag ik dit:

(Dit is niet mijn eigen foto, maar zo zag het er wel uit)
Een paar seconde later startte Windows gewoon op naar het bureau blad waar niks meer aan de hand is.
Hoe kan dit? We kunnen spreken van een ''tijdelijke(?)'' artifact?
Edit:
Ik heb hem uit gezet, en opnieuw opgestart. Alles is nu weer in orde.. voorlopig...
[ Voor 16% gewijzigd door iApp op 19-11-2011 16:27 ]
Verwacht je niet als je net een graka hebt geswapped
Rma aangevraagd,
Misschien maar eens kijken naardominator gt's ofzo.
Hoop volgende week mn build klaar te hebben om wat te klokken. Alleen beter geheugen drbij
http://www.hwbot.org/submission/2223166_

tevens ook echt de maximale baseclock waarop ik hem stabiel kreeg:
http://www.hwbot.org/submission/2223164_
Mooie score Bauke en lekkere punten op hwbot
Multi: x29
BClock: 160.6 Mhz
Vcore: 1.446V@Load
QPI: 3854.7Mhz
DDR3: 963.7@9-9-9-24@1.70V (Stock is 933Mhz@9-9-9-24@1.65V)
NB: 2891.1Mhz
Voltages:
Vcore in BIOS: 1.44375V
ICH Vcore: 1.2V
IOH Vcore: 1.125V
CPU VTT Voltage: 1.375V
DRAM Voltage: 1.70V
Lijkt erop dat het geheugen toch echt niet hoger wil dan 960Mhz op deze timings, misschien eens kijken of ik nog wat kan winnen door de timings wat minder strak te zetten terwijl ik +1000Mhz push op me geheugen, want volgens mij kan de chip wel nog makkelijk 100~200Mhz erbij krijgen zonder dat ik er al teveel stroom op moet zetten. We blijven dus bezig, maar het eerste echte stabiele punt is bereikt met 4.66Ghz
draai eens een paar memory testjes dan ?egon088 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:07:
Vandaag weer een bsod gehad (in idle)... Intel Speedstep en C-state stonden nu wel uit in tegenstelling tot de vorige keer. Hetgeen me wel opvalt is dat Windows steeds crasht bij hetzelfde stuk geheugen, namelijk 7cc40 (ntoskrnl.exe+7cc40).
Always look on the bright side of life.
egon088 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 13:18:
Ik heb 20 uur Memtest86+ gedraaid zonder enige errors, en ook prime95 gaf na 18 uur geen bluescreens of fouten.
Toch blijf ik random bluescreens krijgen, gemiddeld zo om de 2 weken. Het rare aan deze zaak is dat ze alleen gebeuren als ik idle ben. Tijdens het gamen of zware applicaties draaien krijg ik ze nooit.
[afbeelding]
Dit heb ik dus ook op een Asus P6T met een 920 en Corsair dominators.egon088 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 13:18:
Ik heb hier sinds vorige maand mijn i7 920 in combinatie met een Asus P6T Deluxe V2 en Corsair XMS3 (PC10666 - 9-9-9-24) overclockt naar 3.8Ghz met volgende waarden:
Multiplier = 20
Base Clock = 190Mhz
Dram = 1523Mhz - 9-9-9-24 (stock timings)
Uncore = 3047Mhz
QPI = 6857MT (laagste)
Vcore = 1.1875V
PLL = 1.84V (stock 1.8V)
QPI = 1.24375V (stock 1.2V)
Dram = 1.54V (stock 1.5V)
Alle andere waarden zijn stock/auto
[afbeelding]
Kan blueray rippen, benches draaien noem maar op stabiel op 3.6 tot 4.0GHz.
Maar in idle wil ie wel eens crashen.
Ik had eigenlijk meer het idee dat het uit mijn SSD, een Vertex2 60GB kwam.
Heb jij toevallig ook een vertex in je systeem?
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Koppel hem maar eens af en zie of het dan nog voorkomt.