Kixtart schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:40:
Het blijft jammer dat er besloten is om niet op moderatie te sorteren, zodat lage beoordelingen ergens onderaan komen te staan (eventueel via moderatie-fix door een powermod). Dit lost gelijk het probleem op dat er mensen zijn die gewoon op reactie 1 reageren om maar bovenaan te staan. Het is wel nog steeds nodig dat mensen weten dat er zo goed mogelijk objectief gemodereerd moet worden, maar ik denk dat als moderators zien dat hun moderatie effect heeft er meer mensen zijn die mee gaan doen.
Tja, ik was er ook voorstander van. Wat we wel gaan doen is -1-reacties helemaal buiten beeld parkeren en we gaan alleen standaard de ~50 (of een ander door de gebruiker ingesteld aantal) reacties volledig tonen. First posts die een nulletje of -1 krijgen gaan op die manier wel minder reacties uitlokken.
vgroenewold schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:50:
Tsja, ik denk dat ik weinig meer kan inbrengen, Femme denkt in de grote getallen, wij zien allemaal dat die wellicht relatief kleine groep een heel FP artikel aan reacties scheef kan trekken. En dat er nauwelijks op de man wordt gereageerd vindt ik ook een verbazingwekkende uitspraak, hoe weet je dat? Ik zie namelijk niet anders. Ok, er wordt nog niet gescholden tot en met, maar kom op, dat zou al helemaal te erg voor woorden zijn... op Tweakers is geblaat al net zo erg.
Ik heb nogal een hekel aan dit soort uitspreken. Jij ziet niets anders dan gebruikers die op de man spelen. Dat is onzin en dat weet je zelf hopelijk ook. Ga eens statistisch onderzoek doen naar de posts waarin daadwerkelijk op de man wordt gespeeld. Ik zie er bijzonder weinig waarin gebruikers elkaar direct schofferen. Het zijn uitzonderingen die ook nog eens enkel voorkomen in een artikelen over een select aantal onderwerpen (momenteel eigenlijk alleen Apple).
Er is dus een duidelijk verschil van inzicht tussen de nummertjes en de realiteit waar mensen die heel actief deelnemen aan discussies en modereren mee te maken hebben. Zie je niet dat er nog maar weinig uitgebreide, intelligente en inhoudelijke discussies plaatsvinden? Dit was vroeger volgens mij (maar dat is een gevoel) toch iets vaker aan de orde. Ik deed daar graag aan mee, maar tegenwoordig neem ik de moeite allang niet meer.
Er vindt tegenwoordig wellicht wat meer 'slowchat' plaats, dwz users die met korte posts op elkaar reageren en bijvoorbeeld iets vragen en daar weer antwoord op geven. In het verleden gebeurde dat echter ook wel maar omdat we nu meer reagerende gebruikers hebben valt het wellicht meer op en zorgt het er wellicht voor dat mensen die wel een nuttige bedrijge willen leveren zich minder geroepen voelen om dat te doen omdat hun reactie minder opvalt tussen alle korte posts.
Zie hier wat random oude posts waarbij ik toevalig twee id's van berichten over Apple intikte:
nieuws: Rapport: "Mac heeft 'slimmere' gebruikers dan PC"
nieuws: Apples kijk op het vinden van informatie op een harde schijf
nieuws: AMD's RD790-chipset krijgt drie- en viervoudige Crossfire-support
Die laatste heeft wel mooie inhoudelijke posts. Het valt me wel op hoe weinig er gemodereerd wordt.
Een nieuwe layout en wat daar bij komt kijken heeft de hoogste prioriteit, gaan veel resources inzitten en dat is allemaal uiterst begrijpelijk. Maar waarom draaien we het modsysteem dan niet even weer terug naar de versie met modbot? Die werkte ook niet, maar de problemen waren daar duidelijk een paar ordes van grootte kleiner... waarom... omdat er een selectie werd gemaakt (te snel maar toch).
Ik voel er absoluut niets voor om de modbot te herintroduceren. Het papegaaimodden in het vorige moderatiesysteem was een vreselijk effect dat ervoor zorgde dat moderators niet voor hun mening durfden uit te komen en moderators die bijsturing nodig hadden nauwelijks waren te onderscheiden van de goede moderators. In het huidige moderatiesysteem zijn de moderators die geen kaas hebben begrepen van het moderatiesysteem open en bloot zichtbaar.
Als uiteindelijk al die mooie ideeen nooit te realiseren zijn, dan is het mod-systeem gewoon failliet wat mij betreft. De problemen verergeren alleen maar, die paar voorbeelden hierboven komen meer en meer voor. Lees de moderatie-thread, men heeft het bijna niet ergens anders meer over. Zoiets moet je voor-zijn, de moderators en heel actieve gebruikers signaleren zoiets gewoon snel... maar daar gebruik van zou ik zeggen.
Er is nog nooit een moment geweest dat TMF tevreden was over het moderatiesysteem. Er is al tien jaar de roep om moderatierechten te beperken tot een kleine groepje met de hand geselecteerde moderators. De reden dat er nu zoveel geklaagd wordt in TMF heeft grotendeels te maken hebben met de afgenomen invloed van TMF'ers door het toegenomen aantal moderators. Uiteindelijk gaat het om invloed.
Een ander probleem is dat sommige TMF'ers redelijke zwartkijkers zijn en zich kunnen opwinden om een volgens hun te hoge score voor een +2- of +3-reactie. De scheiding tussen +1, +2 en +3 was nogal teleurstellend in het moderatiesysteem met de modbot terwijl TMF de invloed had om die scheiding goed te laten lopen. Op dit moment loopt dit een stuk beter. Gebruikers die iets moois schrijven hebben een goede kans om een +2 te krijgen voor hun post.
Ik heb het gevoel dat een deel van het probleem een mismatch is tussen wat TMF wil en wat de gemiddelde bezoeker wil, dwz de gemiddelde bezoeker denkt positiever over de waardering van de reacties dan TMF. Ik vind het ook wel bijzonder dat er zo verantwoordigd gereageerd kan worden op een reactie die een keer een score heeft die wat aan de hoge kant is
the_shadow schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:04:
Zelfs een grote groep mensen die 'slechts' met x1 modereren kunnen een discussie zo scheef trekken dat het naar een bepaalde mening gaat. Om een recent voorbeeld er bij te halen: na de dood van Steve Jobs werden weet-ik-hoeveel reacties met als enige "RIP" of "RIP Steve

" op +1 of +2 gezet. Met de stortvloed aan mensen die hetzelfde denken, is er absoluut niet tegenaan te modereren.
Iemand gaat dood en mensen willen berichten met RIP [naam van overledene] met een +1 beoordelen. Is dat nou zo erg?
Als je niet accepteert dat andere gebruikers wel eens een andere menig hebben over hoe een reactie gemodereerd moet worden kun je beter stoppen met modereren.
Foute of discutabele scores zijn ook onvermijdelijk.
Bor de Wollef schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:53:
Ook ik krijg steeds meer het idee dat het gaat om aantallen / views waarbij de kwaliteit van de reacties steeds minder ondergeschikt is gemaakt. Dat kan natuurlijk een keuze zijn maar een duidelijke stelling hierover naar de frequente modders is nooit echt gekomen volgens mij. Ook aangedragen wijzigingen, waarover men het in TMF vrijwel allemaal eens is, lijken een vroege dood te sterven. Dan nog het punt communicatie; ik vind dat er erg weinig feedback vanuit de crew is richting de promods en normale mods op de reacties van een paar crewmembers (zoals crisp (waarvoor dank)) na. Voor mensen die erg veel eigen tijd steken in het helpen van users en het juist modereren van posts is juist die communicatie zo belangrijk. Melden dat er niets nieuws te melden valt is soms beter dan vrijwel geen reactie.
Het kost nogal veel tijd om te reageren in dit topic terwijl mijn tijd al helemaal is volgepland met andere activiteiten. Als ik TMF wil bij houden kan ik daar zo zes uur per week mee bezig zijn. Die tijd heb ik niet.
De door TMF aangedragen oplossingen komen er over het algemeen op neer om de moderatierechten van een grote groep gebruikers te beperken. Ik ben er om de belangen van alle bezoekers te bewaken en niet alleen de bezoekers die actief zijn in TMF.
Een wijziging zoals het terug invoeren van de verplichting om moderatierechten explicitiet te activeren haalt mijn inziens niets uit omdat we gebruikers met slechte bedoelingen net zo goed die rechten kunnen activeren als gebruikers met goede bedoelingen. Voor een elitair moderatiesysteem waarbij een groepje van een paar honderd TMF'ers 70.000 reacties per maand moeten modereren voel ik al helemaal niets. Ik vind het prima om moderators die bewezen goed modereren meer invloed te geven om hen gemotiveerd te houden, maar het moet voor normale bezoekers mogelijk zijn om makkelijk in te stromen.
Het merendeel van onze bezoekers heeft goede bedoelingen. In plaats van een paar duizend gebruikers buiten de deur te houden waarvan het overgrote merendeel een positieve bijdrage wil leveren aan moderatiesysteem kan de aandacht beter gericht worden op de individuen die er een potje van maken. In het huidige moderatiesysteem zijn die gebruikers erg duidelijk zichtbaar.
Met mijn eerder voorgestelde tool voor halfautomatische metamoderatie is het mogelijk om efficiënt mismodders op te voeden of te bestrijden zonder false positives (afgezien van users die per ongeluk een verkeerde score aanklikken). De info die zo'n tool oplevert kan ook benut worden om gebruikers die altijd netjes modereren meer invloed te geven naarmate ze langer bezig zijn en dan vind ik het prima om de meest actieve categorie een grotere weging te geven dan x6 zodat die gebruikers als individu of in samenwerking met elkaar invloedrijk kunnen zijn.
Ik zie een aantal posts waarvan de meesten de gemoederen nogal bezighouden maar de gemiddelden niet verkeerd staan.
Kijk verder uit naar verbeteringen die vanwege te weinig dev time helaas op zich zullen wachten, op dit moment heb ik zoiets zet maar even een -1/0/+1 methode in, versimpel het systeem wellicht tijdelijk zodat het voor mensen duidelijker word.
Het reactie ombouwen naar -1/0/+1 is tijds weggooien en levert niets op. De huidige niveaus werken goed behalve dat de +3 nauwelijks wordt gebruikt maar dat is ook een kwaliteitsprobleem. Ik ben tevreden over de scheiding tussen -1, 0 en +1 die nu gemaakt wordt en het verschil tussen +1 en +2 wordt ook steeds vaker (en veel beter dan toen de modbot nog actief was) gemaakt.
pino85 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:13:
Of een knop bij een reactie inbouwen als je een post tegen komt die echt enorm goed is ik gooi maar wat omhoog( deze laatste zal wel veel moeite kosten om in te voeren maar ala ik denk gewoon hard op mee)
Ik zie ook graag dat er betere mogelijkheden komen om moderators te laten samenwerken. Daar ontbreekt het nu nogal aan. TMF wordt maar door een klein aantal moderators bezocht.
Het is echter geen feature die prioriteit heeft. De prioriteit zou moeten liggen bij het beter inlichten van gebruikers over de bedoeling van het moderatiesysteem (maar niet via een drie pagina's tellende modfaq want dat werkt niet) en het bijsturen van gebruikers die met hun moderaties duidelijk laten zien de bedoelingen van het modereren niet te begrijpen.
De oplossing ligt mijn inziens wel in meer persoonlijke begeleiding van moderators.
De door sommige TMF'ers aangedragen oplossing om moderatierechten te beperken tot een cherry picked groep vraagt veel handwerk en het is nogal de vraag waar je de moderators vandaan haalt zonder te weten of ze goed kunnen modereren (eventuele toekomstige situatie waarin de moderators die zijn ingestroomd vanuit het oude user-driven moderatiesysteem zijn opgedroogd).
Je kunt ook gebruikers die bewezen slecht modereren aanspreken op hun gedrag (het liefst deels geautomatiseerd zodat er handig statistieken over verzameld kunnen worden). Een user kan vervolgens besluiten om zijn gedrag aan te passen of hij gaat op de oude voet verder waarna hij nogmaals een paar keer tegen de lamp loopt en zijn rechten worden ingetrokken. Op die manier zuiver je de modforce ook van gebruikers die het niet begrijpen maar hou je een veel grotere modforce over.