Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 08:25

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Sméagol schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 00:04:
Nu zit ik weer met een onterechte -1.

Wat suggesties:

1] Na 48 uur ook nog steeds -1tjes weg (kunnen) halen.
Even een selective reactie van mij (ben namelijk aan het SOGgen nu ;) ). Maar vanaf pro mods kunnen reacties ouder dan 48h gewoon gemodereerd worden. Als die worden aangegeven in het mismoderatietopic dan kan er zonder moeite naar gekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 22:20
Wat ik persoonelijk zou veranderen: minder boostpunten toekennen. Op het moment heb ik er 71, terwijl ik echt niet heel veel mod. Vaak lees ik af en toe de +2 en +3 reacties en kijk ik of er recent nog wat goede reacties tussen zitten. Op die manier is het heel eenvoudig ontzettend veel boost punten te verdienen, die niet door iedereen eerlijk gebruikt worden. Vaak is het zo dat mensen de boost gebruiken om reacties waar ze het er niet mee eens zijn gelijk te boosten met 0 en reacties waar ze het wel mee eens zijn te boosten met +3. Doordat er meer mensen zijn die dit doen, vallen deze mensen niet door de mand.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:13:
Een like/dislike-systeem gaat er niet komen want we doen op Tweakers simpelweg niet aan populariteitsverkiezingen. Wat we willen (ik herhaal het nog maar eens) is een scheiding op basis van inhoud. Dat het niet perfect is weten wij ook wel. Toch vind ik dat je het te negatief stelt. De meeste reacties komen nog altijd op de juiste score terecht, ondanks dat er (inderdaad) relatief veel meningmods plaatsvinden.

Ik zie persoonlijk meer problemen in het feit dat er slechts weinig kwalitatief hoogstaande reacties terug te vinden zijn op de frontpage. Dan heeft een moderatiesysteem om de kwalitatief betere van de mindere posts te onderscheiden ook minder zin.
Ik begrijp de focus op weging van kwaliteit, ik ben het er ook mee eens. Toch zijn er een paar observaties van interesse, en op termijn belang, te maken.

Tweakers.net heeft een focus op groei, zowel voor diversiteit (binnen bepaalde maar ook verruimende kaders) en voor volume. Dat betekent niet enkel dat je met een grotere diversiteit van zogeheten archetypes van gebruikers te maken gaat krijgen, het betekent ook dat op een bepaald moment je tegen breuklijnen aanloopt van gedrags- en verwachtingspatronen. Zelfs als je je enkel beperkt tot het versterken van sterktepunten nuttig voor gebruik door passieve gebruikers en reguliere / ad hoc bezoekers is dat nog steeds een fenomeen waar je rekening mee moet houden.

Hoe jonger de gebruiker, maar hoe "minder Tweaker" (als je dat zo mag stellen, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel), des te groter het verschil tussen de traditionele en gestimuleerde gedragspatronen hier en de gevestigde patronen van nieuwe gebruikers. Individueel, en groepsmatig. Tevens moet je rekening houden met een natuurlijke verschuiving in participatie & activiteit van actieve / passieve gebruikers. Het zal trouwens vast mogelijk zijn om eens wat datamining los te laten op zaken als lengte van registratie versus participatie op onderdelen en activiteit.

Begrijp me niet verkeerd, een sterk onderdeel van de kracht van Tweakers.net is juist dat het geen populariteitsverkiezing is. Maar bij bovengenoemde trends (of je die nu instigeert of niet, ze zijn er - en er zijn trouwens meerdere trends dan genoemd) zitten breuklijnen op de beoogde curves.

Moderatie op basis van weging kwaliteit is een absolute must. Ik denk niet dat iemand daar aan kan twijfelen, zowel voor nuttig gebruik en plezier voor de gebruiker, maar ook voor de continue opbouw van sterktepunten voor elementen van focus voor Tweakers.net zelf.

Maar, je kan niet zomaar gebruikerstypes recyclen of vervangen zonder tegen de natuurlijke grenzen van aanpassingen gedragspatronen aan te lopen, of dat nu grenzen zijn van stimuli of aangeleerd gedrag of wat dan ook. Er komt een punt waarop de afwezigheid van wat ik "kuddegedrag" noem tegen de doelen en beschikbare middelen in gaat werken. Laat ik het zo stellen, al is de gans nog zo mooi, als hij gezien wordt als vreemde eend in de bijt dan eindigt hij niet als foie gras.

Ok, vreemde vergelijking waarschijnlijk, maar het is denk ik wel duidelijk. Bij elk operationeel / commercieel gebruik van fundamenten van gemeenschapsgedrag zit nu eenmaal ook een periodieke component van aanpassing aan conformiteit. Gedrags- en verwachtingspatronen worden immers elders geschapen.

Dat is op dit moment niet dringend. Maar het is wel noodzakelijk om er over na te denken. Hoe behoud je de sterktepunten, zonder tegen de stroom in te roeien? Door gebruik te maken van enkel die elementen van de grotere stroom die versterkend werken voor je eigen weg. Iets wat trouwens integratie van toestroom nieuwe gebruikers en bezoekers binnen patronen van gemeenschap versterkt. En daar zit een correlatie met causaliteit naar gebruik en groei.

Maar dan moet je wel kunnen identificeren wat je precies op de boot erbij moet timmeren. Een like/dislike systematiek is geen optie. Voor heel veel redenen. Wel komt er een moment waarop je slim gebruik kan en moet maken van systematiek hoger op de ladder (als je dat zo mag stellen). Het is dan ook de moeite waard om na te denken over een eens(/oneens) systeem. Ik stel het even simpel voor, je zal na moeten denken over een weging van participatie zonder in het moeras te duiken van sentiment.

Het is in wezen een kwestie van techniek, je hoeft het niet in te zetten per definitie, het ene of andere systeem (of beide), je kan dat prima op basis van individuele preferenties uitwerken en aanbieden. Zo kun je zonder veel verwarring ook nog eens heel makkelijk instrumentatie en plannen uitwerken om verschillende deelgroepen en archetypes te bedienen, te versterken, te stimuleren - en daar functioneel gebruik van te maken.

Je zal altijd te maken blijven houden met reflexmatig gedrag. Het huidige moderatiesysteem kan daar prima mee omgaan, daar zitten echter ook grenzen aan. Geen grenzen van het systeem, maar grenzen van natuurlijke ontwikkelingen over de gehele linie van de "markt".

Dit staat trouwens los van de observatie dat er minder / relatief weinig reacties op de frontpage zijn van hoge kwaliteit. Hou er rekening mee dat hoe breder de focus van het medium des te kleiner de aanwezigheid van dat soort reacties. Je kan dan nadenken over manieren om het te stimuleren, maar het patroon zelf valt niet te ontkennen. Vaak zie je bij gemeenschapsmodellen met systemen van weging dat men dan juist de weg inslaat van weging van personen (denk aan de valstrik van de "expert"), dat brengt echter zijn eigen structurele problematiek met zich mee. Het zou van belang zijn om per type en groep van gebruiker, maar ook oorsprong bezoeker e.d. eens te kijken naar hoe lang men naar een bericht kijkt, of men door reacties bladert, hoe lang, hoe ver. Het is iets waar veel onderzoek naar gedaan is.

Prachtig voor datamining trouwens, lucratief ook, dergelijke duale systemen geïntegreerd voor doelmatig gebruik. Maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 13-05-2014 03:19 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

botoo

💀 too old to die young

Heel fraai uitgelegd Vituozzo wmb een +3 voor de beleidsbepalers :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
De moderatie begint echt wel de spuigaten uit te lopen de laatste tijd. Ik zie score kaarten die -1, 0, 1, 2 en 3 hebben gekregen. Dan heb ik onlangs nog een artikel gezien dat in het Het kleine-mismoderatietopic ook al gemeld staat waar massaal -1 gegeven is. Ik heb toen een heleboel reacties gemodereerd om de schade wat ongedaan te maken (ik wist toen niet van het bestaan van dat topic af, moderatie kom ik doorgaans niet aan).

Maar waar ik op doel is dat het modereer systeem, gezien de huidige evolutie en het meer algemeen doelpubliek niet goed meer werkt. Een paar ideeën die ik heb is om de drempel hoger te leggen, bijvoorbeeld een account moet al x tijd bestaan en moet minstens x karma punten hebben waar nu geen eisen gesteld zijn aan de accounts.
Daarnaast een koppeling van de gegeven score vs de uiteindelijke score. De score van mensen die meer blijkt te kloppen wegen dan standaard meer door dan mensen die statistisch gezien onjuiste scores geven. Mensen die constant verkeerde score geven => mod status afnemen.
Het huidig systeem van powermods lijkt mij te weinig te werken omdat er teveel gewone mods zijn in combinatie met stijgend aantal reacties. Ook als je kijkt naar het aantal ongemodeerde reacties zie je dat grote aantallen niet gemodereerd zijn, het is dus aanemelijk om te zeggen dat heel veel reacties maar door 1 of 2 personen zijn gemodereerd.

Mogelijk helpt ook een meer in het beeld gebracht link naar regels en FAQ over het moderatiesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Even mijn irritatie eruit gooien bij het huidige moderatie systeem:

Post ging over Stalin, dat hij X meer doden dan Hitler had.

Iemand komt met feiten waarom deze informatie gewoon fout is. Ik geef dit aan, en dat de post gewoon foute flamebait is. Wat wordt er doodleuk gemeld? "Ja dat het fout is, is een mening, dus dan mag je er niet over modden" Nee! Het is een feit dat de informatie onjuist is.
Dus opeens is het allemaal geweldig ok, omdat een promod niet wil zien dat het gewoon feitelijk onjuist is.

En dat valt me wel vaker op, promods hebben een mening over een bericht, en het "lagere volk" (in de ogen van dat soort promods) heeft er maar mee om te gaan en het te accepteren. Het gaat om de inhoud! Niet wat de modder van de poster vind. Als de inhoud feitelijk onjuist is, moet daar naar gemod worden.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik weet niet hoe het vroeger was, maar het lijkt alsof er de laatste tijd meer en meer mensen opmerkingen maken in hun eigen reactie over moderatiegedrag op hun reacties en die van derden. Dit zorgt ervoor dat die mensen steevast lagere scores krijgen omdit simpelweg niet gewenst is.

Is het misschien handig om een soort kleine bulletin van te maken / opmerking / link plaatsen bij FP berichten (voor bijvoorbeeld een week lang) zodat mensen niet denken dat dit de nieuwe trend wordt?

Het lijkt namelijk alsof mensen de weg naar het mismoderatietopic niet meer kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Lijkt me wel handig ja. Verwacht er alleen niet veel van :) dit topic is op sterven na dood helaas..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Klachten over moderatie in een post is volgens mij niet echt iets van de laatste tijd hoor maar komt al langere tijd voor. De users er op wijzen dat dit niet de bedoeling is lijkt me nuttig maar ik vraag mij af of men hier wel dev tijd voor vrij wil maken. Zo veel is er nog niet gebeurt op het mod vlak de laatste tijd.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Waar ik aan zat te denken is bijvoorbeeld een link te plaatsen naast het feedback knopje zodat men in 1x bij het laatste mismod topic terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Het is op gegeven moment natuurlijk wel vervelend om posts een 0 te moeten geven vanwege commentaar op de moderaties, als steeds meer mensen dat gaan doen. Daar moeten we dan eigenlijk iets op verzinnen, want anders hou je steeds minder posts op +1 en hoger over. 0 moet niet de nieuwe norm worden... :|

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Mee eens, ik vind toch dat er sneller naar trends gekeken moet worden. Met trends bedoel ik reacties die vaker voorkomen en nutteloos zijn en/of zwaar off topic

Voorbeelden:

Modgezever
privacy gezever
amerika/china/rusland bashing

etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Kijk eens aan .... de nieuwe tactiek van mailtjes sturen en tweakers hun moderatie rechten af te nemen om iedereen zo te dwingen te gaan modereren op inhoud en niet op mening straft al vele daders.

Ook ik heb een aantal maanden geleden een mailtje gekregen van Dirk Westerijk.
Een tweaker die de ondankbare taak van Frontpage-moderatie Coördinator op zich heeft genomen.

Arme tweaker, zijn mailbox zal ondertussen wel vol zitten met venijnige mailtjes van tweakers die hun modrechten zijn kwijt geraakt.

Dit was mijn mailtje:
Hallo Kain_niaK,

Hele bewust het moderatiesysteem misbruiken zoals je aangeeft in Kain_niaK in 'nieuws: KPN gaf klanten zakelijke voip-dienst zelfde wachtwoord' is natuurlijk absoluut niet de bedoeling, dus bij deze staan je moderatierechten uit.

Mocht je het in de toekomst nogmaals willen proberen dan kan je een verzoek terugsturen naar ondergetekende. Let er wel op dat we van moderators verwachten dat ze de ModeratieFAQ (reviews: Tweakers moderatie faq) kennen. Het is niet nodig om deze uit het hoofd te kennen, maar het is wel van belang om te weten dat er op Tweakers gemodereerd wordt op basis van de kwaliteit van de inhoud van de reactie en niet op basis van de mening over diezelfde inhoud.

Met vriendelijke groet,

Namens Tweakers,
Dirk Westerdijk
Frontpage-moderatie Coördinator
Hij heeft natuurlijk helemaal gelijk want dit was mijn reactie waardoor ik mijn modrechten ben kwijt geraakt:
Dan geven we toch gewoon met zijn allen wat +3 boosts! Tot er dan weer andere tweakers langskomen die denken: Hey dit hoort niet! En dan eindigen julie alletwee op +2 of +1 en ik waarschijnlijk op 0.
Ik al eens gevraagd of er niet een aparte "grappig" filter en mod optie kan komen.
Deze heeft dan geen invloed op de rest van de score. Maar boven aan het topic kun je naast -1, 0, +1, +2 en +3 ook nog grappig kiezen als filter. Vervolgens worden de reacties gerangschikt volgens wie de meeste grappig flags heeft gekregen. (dus niet hetzelfde als bij +3, waar de volgorde niet verandert, maar alle andere comments ingeklapt worden).
En deze heeft ook niet echt geholpen
Ha, ik eet boze mailtjes voor het ontbijt.
* Kain_niaK gebruikt zijn +3 boost te pas en te onpas.
Maar wacht eens even? Waarom heb ik dit eigenlijk lange tijd zo gedaan? Mijn +3 boosts zo misbruiken?

Voornamelijk omdat ik vind dat er terug een apparte optie voor "grappig" moet komen.

Een die los staat van het huidige moderatie systeem en verder geen invloed heeft op hoe posts worden ingeklapt maar die je wel toelaat om reacties te sorteren op het aantal "grappigs"

Het ging namelijk om deze reactie --> evilution in 'nieuws: KPN gaf klanten zakelijke voip-dienst zelfde wachtwoord'
KPN heeft een tijdlang gebruikers van zijn zakelijke voipdienst ÉÉN hetzelfde wachtwoord gegeven.
Evolution merke droog op:
Toepasselijke naam voor de dienst dan ook. :D

Ah, de azijnpissers zijn langsgeweest.
Die wil ik dus graag een "grappig" geven maar dat kan in het huidige systeem niet en dus dan maar een +3.

Daarom wil ik nog eens mijn voorstel onder de aandacht brengen.

Ik denk dat mijn voorstel een heleboel "+3 boost misbruik als compensatie" kan weg nemen.
Het huidige modsysteem is het beste dat tweakers.net ooit heeft gehad ! :)
Maar, ik mis toch wel één mooie optie. :o

En dat is om alleen de reacties te zien die andere tweakers grappig vonden.
Vroeger was er een +1 grappig moderatie optie of iets dergelijks.
Is het niet mogelijk voor de knappe koppen achter het huidige moderatie systeem om toch iets te vinden zodat mensen een post (misschien is de post al informatief en staat hij al op +2) als grappig kunnen beoordelen ?

Misschien een aparte moderatie die je naast de 4 andere niveaus kunt doen.
Dus eerst geef je je -1, 0, +1, +2 of +3 en dan kun bijvoorbeeld nog aanvinken "grappig"
Zodat de "grappig" moderatie op geen enkele manier het systeem beïnvloed. :)

Boven aan bij de filters moet dan een grappig filter komen te staan die vervolgens alle reacties rangschikt naar het aantal grappig vinkjes dat elke reactie heeft gekregen. De reacties met de meeste "grappig" vinkjes komen dan boven aan te staan.

Zo zou je bij elke nieuw item, als je gewoon eventjes een snelle glimlach wilt.
Snel op grappig kunnen duwen en dan zie je meteen de reacties die alle andere tweakers het grappigst vonden. _/-\o_

Als er zoiets zou kunnen komen zou mij dat heel blij maken.
Want +3 reacties zijn natuurlijk soms heerlijk om te lezen omdat ze nuttig informatie geven of soms het artikel volledig afkraken, maar grappige reacties kunnen mijn dag ook maken ! :)
Omdat iedereen nu eenmaal graag lacht ! 8)
Source --> Kan er terug een "grappig" moderatie komen ?

Wat denken jullie?

Dan kan ik een mailtje sturen naar Dirk met de vraag om mijn modrechten terug te krijgen en de beloofte om mijn +3 boosts niet meer te misbruiken. Momenteel kan ik dat niet beloven want dan zou ik liegen.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik zie absoluut niet het nut in van een grappig vinkje, dan kun je over een jaar wel beginnen met "ironisch" of "sarcastisch" (iets waar veel moderators moeite mee hebben om te zien).

Wat ik graag als tegenvoorstel op jou zou willen voorstellen is een simpel like en dislike systeem voor de gewone tweaker. Dit zorgt ervoor dat mensen met hun mening kunnen aangeven wat ze ervan vinden, dat doen veel mensen namelijk toch al.

Daarnaast kun je een groep aan moderators hebben, die daarnaast nog een bericht op waarde kunnen schatten. Daarbij lijkt het mij handig als wij het huidige rangschikkingssysteem gebruiken (reacties op systeem + per niveau en lager verbergen). Waarbij reacties een like/dislike teller krijgen naast hun inhoudelijke score.

Ik denk dat dit best wenselijk is aangezien mensen nou eenmaal graag willen laten weten wat hun mening is door ergens op te klikken, daar kun je nooit omheen komen omdat het gros van de mensen nou eenmaal zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Inderdaad, dat is ook een goede optie. Dan zouden we een tweede systeem hebben naast het huidige. Zoals op Reddit mits reacties dan ook gerangschikt kunnen worden van meeste likes naar minste likes. Bezoekers van de frontpage kunnen dan kiezen voor een overzicht met het huidige systeem voor kwaliteit en inhoudelijke reacties en een overzicht puur gebaseerd op populariteit. Grappige reacties zouden dan in het tweede systeem boven aan komen te staan zonder dat het invloed heeft op het huidige systeem. Naast de modknopjes is er dan ook een like en een dislike knop.

Goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zie tot nu tode nog veel symptoombestrijding, in plaats van het probleem bij de wortel aan te pakken.

Zoals ik al eerder aanhaalde, moet je mensen die slecht modereren, mensen die fipo's plaatsen of andersoortige niet gewenste reacties ontmoedigen om dat soort onzin neer te zetten.

Het lijkt mij dan ook ideaal om zoals nu met slechte moderators gebeurt, hetzelfde te doen met mensen die veel -1 reacties plaatsen. Eventueel ook de mensen die veel 0 als score halen. Dus: gewoon een paar weken geen reacties op de frontpage kunnen plaatsen.

Dit zou moeten worden uitgevoerd door ervaren moderators.

Het kan aan mij liggen, maar ik erger mij vreselijk aan de instroom van FOK-achtige gebruikers en de enorme lading nutteloze reacties. Helaas laat ik mij nog steeds verleiden om er op te reageren.

Wat óók nog een aanrader is: Mensen die zich net hebben geregistreerd zouden niet direct frontpage reacties moeten kunnen geven, of posten in het forum. Dit voorkomt dat mensen even snel een account aanmaken om een zinloze post te plaatsen. Ik zie dit nog wel eens gebeuren in het 'Wat verdient de ICT-er / GOT'ter' topic.
Deze regel wordt op meerdere fora toegepast, en je vangt er toch weer wat troep mee af...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Wordt er nog weleens gewerkt aan een plan om het moderatiesysteem te hervormen? Ik ben het nu wel strontzat dat elke halve zool mag modereren. Vroeger was dit een groot pluspunt van Tweakers.net, maar tegenwoordig is het een reden om zo ver mogelijk van reacties lezen en reacties plaatsen te blijven. Elke dag bij elk artikel is het wel weer raak. En dan ben ik over het algemeen nog een lurker. Maar dan post ik gister weer wat, krijg je weer een lading -1. Bij discussies waarvan je weet dat iemand het liever niet hoort, post ik helemaal niet meer, want je krijgt toch alleen -1.

Wordt het niet eens tijd dat nieuwe leden het eerste jaar of zo niet mogen modereren? Of in ieder geval niks anders dan 0 en +1 mogen geven? Met alleen 0 en +1 kan er uiteraard niet goed gemodereerd worden, dus ik pleit voor helemaal niet modereren.

Ik lees hier voornamelijk het nieuws vanwege de reacties. De discussies en opmerkingen tilden het hele niveau omhoog en er zijn hier veel experts aanwezig, maar tegenwoordig moet je zo veel overslaan om nog wat nuttigs tegen te kunnen komen. Als ik niet veel tijd heb sorteer ik altijd op +2, maar dat kan niet meer, want +2-berichten staan op -1 en -1-berichten staan op +2. Eerst was het leuk om opnieuw te gaan kijken bij een artikel om te zien of er nog goede posts bij waren gekomen, tegenwoordig moet je 10x langskomen voordat je überhaupt een goede discussie kunt lezen en daar ben ik nu wel klaar mee.

Ik ben slecht met databases en met efficiëntie en zo, dus ik weet niet of het haalbaar is, maar is het misschien mogelijk om een systeem te maken waarin gebruikers worden geplaatst die grof afwijkende reactiescores geven? Als er bijvoorbeeld -1 wordt gegeven en de score komt op +1 en dat dat vaak (bijvoorbeeld de helft van de keren) gebeurt, dat de gebruiker wordt geflagd en dat er een moderator komt kijken naar of die persoon wel geschikt is om te modereren? Mocht dat te veel werk opleveren voor de moderators, dan kan het wel gecombineerd worden met het uitschakelen van moderatie-opties als de gebruiker nog geen jaar geregistreerd is, in de hoop dat ze eerst bekend raken met reactie-scores voordat ze sociale media-style alles +1 of -1 willen geven.

Ik hoop in ieder geval dat er snel iets gaat gebeuren, want het gaat zo niet goed en het is voor veel gebruikers niet leuk meer.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Helaas moet ik het wel eens zijn met Siempie..

Ook de manier waarop er wordt gekeken in het mismod topic stoor ik me zeer aan.

Als je in een Apple topic iets zegt over het feit dat apple je alles probeerd aan te smeren is het -1. Omdat het flamebait is.

Als je dit in een samsung topic doet, is het gelijk +1. Want nee, niet alles is flamebait.

Lijkt me toch niet lastig om gewoon 1 lijn te trekken? Of je gaat alle opmerkingen die over hetzelfde gaan hetzelfde modden, of je stopt gewoon met het mod systeem omdat uiteindelijk de merkfans toch zelf beslissen dat Apple meer recht heeft dan Samsung (in dit geval).

We kunnen nu wel allemaal nieuwe oplossingen gaan bedenken, maar zolang ik nog steeds zie dat er zeer merk gericht wordt gemod (soms lijkt het bijna fanboy gedrag), dan heeft het in mijn ogen zeer weinig nut. Want ja, je hebt alles vernieuwd, yay, maar het probleem blijft alleen de werking is iets anders.

Ik (en ik denk anderen ook) worden gewoon gedemotiveerd als we zien dat grofweg 80% fout gemod wordt, en dat we weten dat onze mods totaal niks uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb niet het idee dat er iets staat te gebeuren. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Helaas ook niet.. de tendens is:

"We gaan er naar kijken"
"Staat niet op de planning"
"Kost teveel resources"

En zo blijven we met een slecht werkend moderatie systeem zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Dan maar gewoon een systeem van "je kan een (1!) plusje geven op een reactie."

Dan een tabelletje met hoeveel plusjes voor welke waardering de post in resulteert.
Als 30 mensen op het plusje hebben geklikt, is die post waarschijnlijk "waardevoller" dan die maar 5 plusjes kreeg.

Dat betekent dat bottom line off topic is, en heeel veel plusjes een must read. Ongewenst vervalt, en is alleen aan de pro mods.

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Nog steeds mijn modrechten niet terug, kan ook niet zien hoe mijn eigen reacties beoordeeld worden.

Tuurlijk, ik kan een mailtje sturen en mij excuses aanbieden om zo mijn rechten terug te krijgen maar dat ga ik niet doen. Uit principe.

Ik begrijp dat je nooit een systeem kunt maken waar iedereen mee tevreden is maar een paar kleine tweaks zouden denk ik al genoeg zijn.

Ook drukt het mismoderatie topic een hele grote stempel op de FP. Naar hun mening eindigen de belangrijkste reacties meestal. Toch vind ik het goed dat er zo een topic is ... maar uiteindelijk wil je toch een systeem dat niet afhankelijk is van een hoop tweakers die die hele dag lopen te modden en dan ook nog daar over gaan debateren. Dan kun je net zo goed alleen hun mod rechten geven. Reacties punten geven; hoe kan dat nu objectief gebeuren? Niemand is objectief. Als iemand zegt: Hey deze reactie is objectief beoordeeld wil dat alleen zeggen dat hij vind dat het objectief beoordeeld is en dat is subjectief.

Ik wil niet te veel de zeikerd uit hangen en ik ben ook subjectief want ik ben mijn modrechten kwijt en soms stoort mij dat wel een beetje. Het huidige systeem is vele malen beter dan het systeem hiervoor. Maar er mag nu wel langzaam een revisie gaan komen.

Ik zie nog nauwelijks +3 reacties. Het gebeurt zelfden nog. Of dat komt omdat tweakers niet meer de moeite nemen om zo een reactie uit te schrijven om omdat er slecht gemod word, ik weet het niet. Daarbij lees ik toch alle -1 reacties meestal ook. Die hebben soms wel wat entertainment waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Je vergeet alleen dat de moderaties niet zozeer afhankelijk zijn van wat andere modders ervan vinden (althans, dat is de bedoeling) maar wat de richtlijnen voorschrijven.
Van belang is hoe een reactie wordt gelezen en opgevat (is het wel of niet een troll bijvoorbeeld) door de diverse modders en idealiter krijg je dan een gewogen gemiddelde, intussen een mediaan, die de eindscore bepaalt. Helaas wordt er roet in het eten gegooid door moderaties over de inhoud ipv de vorm. Maargoed, vandaar dit topic.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Even 1 ding waar ik me de laatste tijd meer en meer aan erger. De promods die kunnen fixeren..

Vaak genoeg worden er in het mismod topic reacties genoemd die alleen door een fixatie op de goede score terecht kunnen komen. Wordt dat gedaan? natuurlijk niet.
Maar kritiek op een tweakers artikel? Gelijk gefixeerd.

Er wordt steeds meer met 2 maten gemeten. En dat is echt iets wat in een eventueel nieuw mod systeem echt aangepakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

lanerios schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:02:
Even 1 ding waar ik me de laatste tijd meer en meer aan erger. De promods die kunnen fixeren..
Een ProMod kan niet fixeren, dat kan alleen een PowerMod of een FPA.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Vaak genoeg worden er in het mismod topic reacties genoemd die alleen door een fixatie op de goede score terecht kunnen komen. Wordt dat gedaan? natuurlijk niet.

Er wordt steeds meer met 2 maten gemeten. En dat is echt iets wat in een eventueel nieuw mod systeem echt aangepakt moet worden.
Beide punten slaan nergens op. Ten eerste fixeren we wel degelijk reacties en daarnaast fixeren we lang niet alle reacties met kritiek. Met dit soort opmerkingen kunnen we niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21

_David_

FP ProMod

llama llama duck

HMC schreef op zondag 20 juli 2014 @ 03:23:
Dan maar gewoon een systeem van "je kan een (1!) plusje geven op een reactie."

Dan een tabelletje met hoeveel plusjes voor welke waardering de post in resulteert.
Als 30 mensen op het plusje hebben geklikt, is die post waarschijnlijk "waardevoller" dan die maar 5 plusjes kreeg.

Dat betekent dat bottom line off topic is, en heeel veel plusjes een must read. Ongewenst vervalt, en is alleen aan de pro mods.
Dan krijg je een mee eens/mee oneens systeem, waar populair meningen "waardevoller" zijn, maar iemand met een goede reactie die de andere kant van een verhaal belicht "off topic" is

Zoals wildhagen al zei, wij kunnen helemaal niet fixeren.

Ben het er wel mee eens dat meer reacties gefixeerd zouden moeten worden, elke keer als een reactie die duidelijk niet op +3 of +2 horen er op blijven staan dan krijgt iemand die het moderatiesysteem niet snaapt dus boostpunten..

[ Voor 7% gewijzigd door _David_ op 20-07-2014 11:54 ]

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
_David_ schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:49:
[...]

Dan krijg je een mee eens/mee oneens systeem, waar populair meningen "waardevoller" zijn, maar iemand met een goede reactie die de andere kant van een verhaal belicht "off topic" is
En hoe verschilt dat van de huidige modding in het gemiddelde Apple/MS/Samsung/Bitcoin/Android/Patents/Piracy/PS4/XBone topic?

Je hebt dan in ieder geval resultaten die passen bij het gebruikte systeem, in plaats van resultaten die niet in lijn zijn met wat is beoogd met het systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door Bundin op 20-07-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
RoD schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:44:
[...]

Beide punten slaan nergens op. Ten eerste fixeren we wel degelijk reacties en daarnaast fixeren we lang niet alle reacties met kritiek. Met dit soort opmerkingen kunnen we niets.
Ik zeg er maar niks over.. als je met precies 0 argumenten komt hierover dan hoef ik er ook niet op te reageren toch?

Anyway, een + en - systeem zie ik wel beter zitten dan nu. Helaas worden op dit moment de mening modders het meest geholpen, omdat die het meeste voorkomen. Het mismod topic helpt precies 0 hiertegen, omdat je alleen bepaalde mensen maar aanpakt. (en er nog teveel mismodders er doorheen schieten)
En ik denk ook dat er gewoon naar de modfaq gekeken moet worden. Op dit moment wordt er of de ene keer zeer strict aan gehouden. En de andere keer "Ja het zijn maar guidelines, en we hoeven ons er niet 100% aan te houden". Kies de ene kant of de andere. Ga niet constant zitten switchen tussen standpunten.

[ Voor 16% gewijzigd door corset op 20-07-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Bundin schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:48:
[...]

En hoe verschilt dat van de huidige modding in het gemiddelde Apple/MS/Samsung/Bitcoin/Android/Patents/Piracy/PS4/XBone topic?

Je hebt dan in ieder geval resultaten die passen bij het gebruikte systeem, in plaats van resultaten die niet in lijn zijn met wat is beoogd met het systeem.
Artikelen met die onderwerpen gaat het nog wel eens fout ja, maar om dan maar het hele systeem weg te gooien is ook overdreven.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Ok, for starters, gooi die duffe boosts eruit. Dat zou volgens mij niet al te moeilijk moeten zijn, al kan ik dat mishebben.
Boosts geven om boosts te verdienen lijkt mij ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:57

Tribits

Onkruid vergaat niet

HMC schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:06:
Ok, for starters, gooi die duffe boosts eruit. Dat zou volgens mij niet al te moeilijk moeten zijn, al kan ik dat mishebben.
Boosts geven om boosts te verdienen lijkt mij ongewenst.
Ik weet niet of je ze er helemaal uit moet gooien maar ik zou het wel een goed idee vinden als ze flink beperkt zouden worden. Nog maar 1 of 2 boost punten voor een +2 of een +3 bijvoorbeeld en dan alleen als die +2 of +3 score ook door een andere moderator wordt bevestigd, dus niet als je de enige bent die de betreffende reactie die score heeft gegeven. Ik heb overigens niet het idee dat het systeem massaal misbruikt wordt maar het is wel makkelijk te misbruiken op het moment.

Een andere verbetering zou een alternatieve weergave zijn weergave zijn waarin je kan zien hoeveel punten een reactie in totaal heeft ontvangen. Op die manier kan je makkelijk onderscheid maken tussen een reactie die 50x+2 heeft gehad en een reactie die 2x+2 heeft gehad. Een beetje een tussenvorm van het huidige systeem en een +/- systeem.

Als laatste lijkt het me wel een goed idee om de -1 score te vervangen door een 'meld misbruik' knop waarna je vervolgens een lijstje met redenen ziet waarom de reactie volgens jou een vorm van misbruik is, een en ander analoog aan het systeem dat nujij op dit moment gebruikt. De reactie belandt daarna in een abuse queue waar alleen pro/powermods toegang toe hebben. Die kunnen de reactie vervolgens uit de queue halen door daar een score met hun gebruikelijke zes keer weging aan toe te kennen. Meer werk voor pro/powermods maar wel minder misbruik van -1 en sneller/makkelijker mogelijk een reactie op -2 te zetten. Te vaak misbruik van de 'meld misbruik' knop en waarschuwing/modrechten weg.

[ Voor 23% gewijzigd door Tribits op 28-07-2014 02:14 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Tribits schreef op maandag 28 juli 2014 @ 01:50:
Als laatste lijkt het me wel een goed idee om de -1 score te vervangen door een 'meld misbruik' knop waarna je vervolgens een lijstje met redenen ziet waarom de reactie volgens jou een vorm van misbruik is, een en ander analoog aan het systeem dat nujij op dit moment gebruikt. De reactie belandt daarna in een abuse queue waar alleen pro/powermods toegang toe hebben. Die kunnen de reactie vervolgens uit de queue halen door daar een score met hun gebruikelijke zes keer weging aan toe te kennen. Meer werk voor pro/powermods maar wel minder misbruik van -1 en sneller/makkelijker mogelijk een reactie op -2 te zetten. Te vaak misbruik van de 'meld misbruik' knop en waarschuwing/modrechten weg.
Leuk idee, maar niet haalbaar zonder een nieuw blik mods open te schroeven. Het regent -1 bij veel 'probleemonderwerpen', die lang niet allemaal terecht zijn. Dat is niet bij te benen met een abuse queue en een paar vrijwilligers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bundin schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:54:
[...]

Leuk idee, maar niet haalbaar zonder een nieuw blik mods open te schroeven. Het regent -1 bij veel 'probleemonderwerpen', die lang niet allemaal terecht zijn. Dat is niet bij te benen met een abuse queue en een paar vrijwilligers.
Zodra duidelijk wordt dat bij een onterechte melding de reactie niet op -1 komt en je daar hooguit je modrechten mee kwijt raakt zal dat snel afgelopen zijn. Met een weekje heeft iedereen dan wel door dat het onnodig melden van misbruik geen effect heeft en zal de situatie zich normaliseren. Daarnaast zijn er nu al redelijk wat pro/powermods en kan je vrij snel door een dergelijke 'abuse queue' heen bladeren. Nadat er een pro/powermod naar gekeken heeft en een beoordeling aan heeft gegeven verdwijnt de reactie weer uit de queue om overbodig werk te voorkomen.

Het grootste probleem wat ik voorzie is dat het ten eerste een vrij grote aanpassing zou zijn en dat er ten tweede waarschijnlijk nog flink wat discussie zou ontstaan over het feit of iets wel of geen troll/flame is. Die discussie zie je nu immers ook terug in het mismod topic. Het grote voordeel is dat het afgelopen is met mismodders die alles op -1 zetten waar ze het niet mee eens zijn.

Overigens zou je een dergelijke queue nog kunnen sorteren op het aantal meldingen dat voor een bepaalde reactie binnen is gekomen. Op die manier zullen de ernstige gevallen bovenaan komen en het snelst afgehandeld worden. Wat er dan eventueel bij gebrek aan capaciteit blijft hangen zijn de meldingen waar slechts 1 gebruikers zich aan ergert.

[ Voor 17% gewijzigd door Tribits op 28-07-2014 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Op zich zie ik daar wel wat voor, dat de pro/powermods hoofdzakelijk bezig zijn met een misbruik que. Dat normale gebruikers kunnen modden zoals nu maar dat wij eigenlijk alleen worden ingeschakeld wanneer het nodig is.

Dat zal in het begin echt hoofdpijn werk zijn, maar ik denk dat het een snellere manier is om de fanatieke mismodders er tussen uit te halen waardoor hopelijk de moderaties beter gaan verlopen.

Interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Zolang het beleid "iedereen moet kunnen modden" blijft, schiet je er geen donder mee op. Pas bij grove/herhaalde overtredingen gaan de modrechten uit. Je eindigt dus (vooral als Apple, MS en de overheid alledrie iets nieuws te melden hebben op één dag) met een enorm lange queue -1s die veelal bevestigd kunnen worden, maar dan gebeurt er nog weinig.

Dit topic is tig pagina's lang en sinds 2011 is enkel de mediaan ingevoerd. De basis zal waarschijnlijk niet veranderen:
- iedereen moet mee kunnen doen, tenzij heel erg of te vaak over de schreef
- boosts
- geen -1 / +3
- modfaq zoals nu geschreven

Veranderingen als bovengenoemde queue leveren dan niets op. Er zou dan eerst iets moeten veranderen aan waar de grens ligt om modrechten kwijt te raken. En dat moet in verhouding staan met de hoeveelheid werk die het informeren/blokkeren/deblokkeren een crewlid kost, het is simpelweg niet te doen om iemand fulltime met deze grap bezig te laten zijn.

Zelf zou ik kiezen voor een duidelijk waarschuwingssysteem. Automail naar user wanneer een promod je vaak genoeg aanvinkt voor een waarschuwing, automail naar crew bij x waarschuwingen voor deze user (in verschillende topics, 1x een slechte middag vergeef ik je), zodat je modgeschiedenis kan worden doorgekeken en je eerst tijdelijk, daarna permanent op slot gaat. Uiteraard met nette beroepsmogelijkheid, doet de promod het te vaak fout dan is die zijn rechten kwijt.

En daarnaast niet alleen de mismodders maar ook de '-1 posters' zelf aanpakken: bij x posts op -1 gaat je naam een queue in, waarna wordt gekeken of je eigenlijk wel meerwaarde hebt op de FP. Hierbij mag x best wat hoger liggen, maar uiteindelijk lijkt me de volgende redenering toepasbaar als kwaliteit op de FP een doel is:
- we zijn blij met users die een netto positieve bijdrage leveren, alleen aanwezigheid is al positief
- posts die terecht op -1 eindigen zijn een negatieve bijdrage
- een gemiddeld negatieve reactiescore bij meer dan x reacties duidt op een netto negatieve bijdrage op de FP
- Tweakers en de community is beter af zonder deze user's posts op de FP
- FP ban voor deze user (niet voor GoT, reageren op gebruikersreviews/blogs, PW)

En dat werkt nog door ook, want minder -1 posts = minder -1 reacties op die posts. Das twee keer winst. Niet alleen minder werk voor modders, ook minder vermoeiend lezen voor diegenen die de comments als een fijne bijdrage bij nieuws zien. Een hele stroom ingeklapte -1s nodigt niet uit tot doorlezen/doorscrollen. Dat kan weggefilterd worden, maar dan nog. Niet alle reacties worden meteen gemod dus dat filter is niet zaligmakend.

Wil je het fijnmaziger en meer tolerant opzetten? Modrechten en postrechten per tag: meermaals goed over de schreef (mismodden, flamen of -1 posts) in een topic over een mobiel apparaat? Dag mod/postrechten in topics met die tag. De flaming Android fanboy mag nog prima reageren en modden op de overgrote hap nieuwsberichten, maar die topics waar hij zich bewezen niet in kan houden zijn voor 'm gesloten. "mobiel", "consoles", "privacy", "piracy" als tags en je bent een pestend om bepaalde structureel negatieve invloeden selectief buiten te houden.

En dat is geen censuur, ze worden niet uitgesloten van modden of posten omdat ze een andere mening toegedaan zijn, maar omdat ze zich niet aan de regels van de community houden. En die regels zijn volledig transparant en niet bevooroordeeld richting een bepaalde mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Daar waar ik vroeger alles spelde, ben ik nu nog een koppen sneller en lees slechts zelden reacties. Ze zijn toch niet meer ter zake doende. Tijd verspilling. En het moderatie systeem werkt ook helemaal verkeerd. Dat gaat echt niet helpen. Als je ziet dat iets dat goed is wordt gedown-mod en onzin omhoog... Ik was selectief in het corrigeren van foute mods, maar dan worden je mod rechten afgenomen door anderen die er minder van weten. Bedankt voor de tijd besparing en succes, ik hoop dat tweakers ooit weer een goede site wordt.
Vroeger was tweakers een goede tech-site. Nu zijn er veel te veel niet ter zake doende onzin comments.
Daar komt nog bij dat de vormgeving met de laatste verandering ook flink achteruit is gegaan en daarmee de leesbaarheid van de site. Vroeger was de informatie dichtheid hoog. Nu te laag om nog veel tijd aan te besteden. Nogmaals dank voor de tijd besparing en succes, ...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Ik ga me hier ws niet populair mee maken, maar zou het volgende niet iets zijn? Een nieuwe status

-2: Klagen over moderatie

-2 is absoluut en overruled alle andere scores en voegt een regeltje toe "klagen over moderatie mag alleen in dit forum" aan de reactie. User kan dan z'n (onterechte) moderatie hier bespreken of dat niet doen en na een aantal -2's een reactie-ban krijgen.

-2 waarschuwt moderators dat als zij deze status onterecht toekennen ze hun moderatierechten voor <periode> verliezen.

Ik besef dat bovenstaande wel erg drastisch klinkt, maar naar mijn mening is het het enige wapen tegen de emotionele user met een "kwetsbaar ego". De user die een -1 als een persoonlijke aanval ziet en niet als een beoordeling van z'n reactie. "Ik word monddood gemaakt en in de hoek gezet? Nou dacht het niet.. even klikken op edit om die klotemoderator eens de waarheid te zeggen..." Resultaat: reactie wordt een flame, meer offtopic reply's natuurlijk en sympathie-upvotes waardoor het offtopic gescheld weer op +1 of hoger komt te staan.

Onterechte -1's en +3's blijven natuurlijk ook een probleem, maar die kunnen tenminste gecorrigeerd worden en breiden zich niet als een gezwel uit.

Verwijderd in 'nieuws: Facebook experimenteert met berichten die automatisch worden verwijderd' is trouwens wel heel erg.. 8)7

_██_
(ಠ_ృ)

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Atomsk schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:24:
Ik ga me hier ws niet populair mee maken, maar zou het volgende niet iets zijn? Een nieuwe status

-2 is absoluut en overruled alle andere scores en voegt een regeltje toe "klagen over moderatie mag alleen in dit forum" aan de reactie. User kan dan z'n (onterechte) moderatie hier bespreken of dat niet doen en na een aantal -2's een reactie-ban krijgen.

-2 waarschuwt moderators dat als zij deze status onterecht toekennen ze hun moderatierechten voor <periode> verliezen.

Ik besef dat bovenstaande wel erg drastisch klinkt, maar naar mijn mening is het het enige wapen tegen de emotionele user met een "kwetsbaar ego". De user die een -1 als een persoonlijke aanval ziet en niet als een beoordeling van z'n reactie. "Ik word monddood gemaakt en in de hoek gezet? Nou dacht het niet.. even klikken op edit om die klotemoderator eens de waarheid te zeggen..." Resultaat: reactie wordt een flame, meer offtopic reply's natuurlijk en sympathie-upvotes waardoor het offtopic gescheld weer op +1 of hoger komt te staan.

Onterechte -1's en +3's blijven natuurlijk ook een probleem, maar die kunnen tenminste gecorrigeerd worden en breiden zich niet als een gezwel uit.

Verwijderd in 'nieuws: Facebook experimenteert met berichten die automatisch worden verwijderd' is trouwens wel heel erg.. 8)7
Wat had je verwacht dan met een systeem waar mensen elkaar moeten 'keuren'? Het is mij ook zo vaak overkomen dat ik een onpopulaire mening heb en de grond in word gemod. Ik heb dan het geluk dat ik daar niet zo veel om geef maar ik begrijp het best als mensen met de beste intenties reageren op een artikel en dan door de meute even, inderdaad, monddood worden gemaakt, dat ze daar geagiteerd op reageren. Dit is gewoon inherent aan dit stompzinnige Web 2.0 systeem.

Ikzelf zit op een punt dat ik zoiets heb van, waarom zou ik nog reageren op artikelen als alleen de mening van de meerderheid wordt toegelaten. Alleen als ik een overweldigende drang voel om iets toe te voegen doe ik het. Wat natuurlijk zonde is, want hoe meer mensen moe worden van dit systeem en afhaken, hoe minder waardevol Tweakers wordt.

Maar goed, dit is al door meerdere mensen, meerdere malen aan T.net verteld en ze blijven dit systeem gebruiken.

Prima.

• corset
Ik weet dat ik van de hardcore tweaker fans een hoop gezeik ga krijgen:

Niemand kan ontkennen dat de gehele community echt zwaar achter uit is gegaan de laatste 1,5 2 jaar. Op sommige nieuwsberichten lijkt het niveau FOK/Geenstijl/4Chan gewoon academisch. Maar helaas gebeurt dit steeds vaker. En waar?

PS4
Xbox One
Apple
Samsung

berichten. Elke keer weer. En het grootste deel zijn de apple fanboys, of de Xbox fanboys (alle kanten zijn overigens fout bezig, maar dat zijn de 2 meest extreme kampen in mijn ervaring). Gaat het nog om de content? Nee, het is degene die de beste compensatie telefoon heeft om hun kleine XXX te compenseren. (eigen bescheiden mening, niet op feiten gebaseerd)

Wat gebeurt er met de mods? -1, +3 dat zijn ongeveer de enigen die worden uitgedeeld.

En dus gaat Tweakers nog verder achteruit. Nu weet ik dat het bepaalde groepen totaal niet boeit, en dat Tweakers zelf waarschijnlijk zoiets heeft van "ach het geld komt toch wel" (wat logisch is, je moet toch winst maken). Maar op deze manier wordt het gehele reactie systeem kansloos gemaakt.

Misschien een idee om de reacties op bepaalde berichten gewoon uit te schakelen?

En jaja mensen, kom maar met Censuur.

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Ik ben wel van mening dat het goed is om wel iets te doen inderdaad.
Ik vind dan een "-2" wel erg drastish. Wat ik merk is dat sommigen "bewust" een +2 en -1 geven omdat hij momenteel een lage of een te hoge waarde heeft. In ieder geval om het gemiddelde om laag/hoger te krijgen.

Ik denk persoonlijk dat deze mensen ook gestraft moeten worden die bewust te hoog of te laag modden, ik denk dat je dan al ene heel eind bent. Dan vind ik het wel een goed idee er een status komt dat er een "CheckMod" kan beoordelen of die goed is of slecht gemod.

Zo denk ik ook soms wat heeft het voor zin om te reageren want mijn reactie krijgt toch een -1, ondanks dat het wel een aanvullende informatie is, maar omdat het specifiek over iPhone/android gaat wordt die dan toch vaak op -1 gezet.

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Atomsk schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:24:

-2 bestaat al ;)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
tikkietrugjaap schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:09:
[...]
Wat had je verwacht dan met een systeem waar mensen elkaar moeten 'keuren'? Het is mij ook zo vaak overkomen dat ik een onpopulaire mening heb en de grond in word gemod. Ik heb dan het geluk dat ik daar niet zo veel om geef maar ik begrijp het best als mensen met de beste intenties reageren op een artikel en dan door de meute even, inderdaad, monddood worden gemaakt, dat ze daar geagiteerd op reageren. Dit is gewoon inherent aan dit stompzinnige Web 2.0 systeem.

Ikzelf zit op een punt dat ik zoiets heb van, waarom zou ik nog reageren op artikelen als alleen de mening van de meerderheid wordt toegelaten. Alleen als ik een overweldigende drang voel om iets toe te voegen doe ik het. Wat natuurlijk zonde is, want hoe meer mensen moe worden van dit systeem en afhaken, hoe minder waardevol Tweakers wordt.

Maar goed, dit is al door meerdere mensen, meerdere malen aan T.net verteld en ze blijven dit systeem gebruiken.
Ach, ik weet het niet. Wat ik zie aan "onpopulaire meningen" zijn vaak open deuren zonder toegevoegde waarde. Reacties als "het draait allemaal om geld", "Waarom maakt Tweakers reclame voor ....". Ik zeg niet dat jij dit doet, maar dat is gewoon gezeur en calimerogedrag als iemand denkt dat hij "0" krijgt omdat hij zo controversieel is.

Daarnaast heb je de reacties die wel waarde hebben, maar waarvan de poster na één onterechte -1 (geconstateerd na 10 minuten op F5 rammen ws.) al een edit erbij zet om te gaan huilen en schreeuwen over dit grote onrecht. Je zou ook 2 uur kunnen wachten tot er meer moderaties zijn gegeven, maar nee, er moet meteen geklaagd worden. Ik heb zelfs wel eens een edit gezien van iemand die boos was over de "0" van zijn ongemodereerde reactie. :')

Al dat gehuilebalk verpest gewoon het hele reactiesysteem. Veel meer dan die "onterecht gemodereerde controversiële reacties". Iets wat meestal net zo'n slap excuus is als dat iemand z'n koptelefoon keihard heeft staan "omdat de muziek niet meer goed afgemixed wordt tegenwoordig".

edit: Wanneer je denkt dat dit modsysteem "mensen keurt" ben je overigens onderdeel van het probleem. Jij wordt niet beoordeeld, want niemand die jou kent of weet wie je bent. Wanneer je echt denkt dat je persoonlijk wordt beoordeeld, kun je gewoon niet tegen kritiek IMO.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomsk op 11-09-2014 11:57 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Atomsk schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:49:
[...]

Ach, ik weet het niet. Wat ik zie aan "onpopulaire meningen" zijn vaak open deuren zonder toegevoegde waarde. Reacties als "het draait allemaal om geld", "Waarom maakt Tweakers reclame voor ....". Ik zeg niet dat jij dit doet, maar dat is gewoon gezeur en calimerogedrag als iemand denkt dat hij "0" krijgt omdat hij zo controversieel is.

Daarnaast heb je de reacties die wel waarde hebben, maar waarvan de poster na één onterechte -1 (geconstateerd na 10 minuten op F5 rammen ws.) al een edit erbij zet om te gaan huilen en schreeuwen over dit grote onrecht. Je zou ook 2 uur kunnen wachten tot er meer moderaties zijn gegeven, maar nee, er moet meteen geklaagd worden. Ik heb zelfs wel eens een edit gezien van iemand die boos was over de "0" van zijn ongemodereerde reactie. :')

Al dat gehuilebalk verpest gewoon het hele reactiesysteem. Veel meer dan die "onterecht gemodereerde controversiële reacties". Iets wat meestal net zo'n slap excuus is als dat iemand z'n koptelefoon keihard heeft staan "omdat de muziek niet meer goed afgemixed wordt tegenwoordig".
Dat ben ik met je eens, ik vind dat hier ook wel een oplossing voor moeten bedenken..
Maar je kan moeilijk zeggen dat mensen hun bericht niet meer mogen aanpassen. wat misschien praktisch onmogelijk is maar wel een grappig idee is natuurlijk dat je de "eddit" apart gemod wordt, (of die wel bij het bericht hoort of niet) maja, dan krijg je wel een ramp in het behoordelen en wellicht meer verwarring.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Atomsk schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:49:
[...]

edit: Wanneer je denkt dat dit modsysteem "mensen keurt" ben je overigens onderdeel van het probleem. Jij wordt niet beoordeeld, want niemand die jou kent of weet wie je bent. Wanneer je echt denkt dat je persoonlijk wordt beoordeeld, kun je gewoon niet tegen kritiek IMO.
Tuurlijk zijn er voorbeeld te vinden van mensen die onterecht commentaar hebben op de moderatie van hun berichten. Net als dat er voorbeelden te vinden zijn van prima on-topic berichten die de grond in worden gemod. Neemt niet weg dat dit systeem met regelmaat misbruikt wordt om mensen monddood te maken.
Goed voorbeeld hiervan is bij artikelen over het wel of niet illegaal downloaden. Hierbij is het bijna altijd 50/50 hoe de berichten worden gemod. De ene dag zijn de pro-downloaders in de meerderheid, de andere dag is de andere partij in grotere getale aanwezig. Dit zie je direct aan de mod statussen van de diverse berichten.

Als je de mening van andere wegschuift als zijnde "gehuilebalk" vind ik niet dat je constructief toevoegt aan deze discussie. Naast het feit dat het nog eens respectloos is ook.

Als je daarna mij persoonlijk "onderdeel van het probleem" gaat noemen omdat je zelf niet begrijpt wat ik bedoel met mensen keuren, dan is het voor mij duidelijk hoor. Ad hominem ahoy!

Succes heren.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Hoi ik had HIER gepost, maar dat moest kennelijk in dit topic.
Een aantal reacties erop staan eronder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

"Grappig" moet weer terug, met een waardering van (denk ik) +1

+1 mod op grappige posts is fout gemod en 0 is fout gemod. En uiteraard -1 uit den boze.
Mensen maken soms echt goeie grappen, als reactie op het topic, of zelfs op andere mensen met goede/slechte bedoelingen.

Grappig kan perfect +1 zijn in huidige systeem, maar wordt niet zo gemod.

Je ziet 20x -1 en 20x +1, met daarbij nog wat mensen die ze met boosts proberen recht te trekken op slechts een simpel grapje, of een wat diepere.

Misschien +1: Grappig.
Deze reactie is niet altijd heel erg relevant, maar deed de lezer grinikken of hard lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Grappig moet vooral niet terug imho, want dat is geen objectieve maatstaf, omdat het voor iedereen anders is. De één vind puberale onderbroekenlol 'grappig', terwijl de ander het niks vind.

En modereren gaat over objectieve maatstaven, geen subjectieve (zoals "grappig").

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

De reacties zijn bedoeld voor discussie en informatie, niet puberale grapjes.

Het is hier niet geenstijl of nujij. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Hmm, nevermind dan.
Dat is niet zoals ik het bedoelde.
Ik bedoelde vooral dat sommige strakke grappen op 0 of zelfs -1 belanden, terwijl ze gewoon spot-on zijn.

Dat je er GS of Nu bijhaalt is aan jou.
Maar T.netters hebben soms echt zeer gevatte humor, die het FP topic in een zin samenvatten, of zelfs een trol op z'n plaats zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat valt imho nogal tegen, de gemiddelde 'grap' op de FP ontstijgt het puberale onderbroekenniveau imho niet. Leuk voor op de middelbare school, maar hier wordt het niveau toch geacht aanzienlijker hoger te liggen.

En om nou voor die paar uitzonderingen die wél OK zijn een hele tag, die (de subjectiviteit van) het moderatiesysteem alweer zou ondergraven, lijkt me nu ook weer niet echt handig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Ik ben overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wolf_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-08 13:57
Misschien is dit al 100x gevraagd/gezegd maar kijk ik steeds op de verkeerde plaats, ik krijg vaak nogal gemixte reacties, en soms snap ik het niet. bijv: 10x +3, 5x +2, 3x 1+ 1x 0 en 5x -1 dan zijn er dus mensen die een reactie +3 geven en mensen die een reactie -1 geven.

Is het mogelijk om iemand die -1 geeft te vragen waarom deze een -1 geeft, zo niet is het niet beter voor de kwaliteit van het mod systeem dat mensen hun moderatie verplicht moeten beargumenteren als deze neer komt op een +3 of een -1 zodat iemand weet waarom die score gegeven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

_wolf_ schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 21:49:
Misschien is dit al 100x gevraagd/gezegd maar kijk ik steeds op de verkeerde plaats, ik krijg vaak nogal gemixte reacties, en soms snap ik het niet. bijv: 10x +3, 5x +2, 3x 1+ 1x 0 en 5x -1 dan zijn er dus mensen die een reactie +3 geven en mensen die een reactie -1 geven.

Is het mogelijk om iemand die -1 geeft te vragen waarom deze een -1 geeft, zo niet is het niet beter voor de kwaliteit van het mod systeem dat mensen hun moderatie verplicht moeten beargumenteren als deze neer komt op een +3 of een -1 zodat iemand weet waarom die score gegeven is?
Min of meer wel bekende opmerkingen/klachten inderdaad. Wat betreft mismodden: als de mediaan/eindscore verkeerd uitpakt kan je terecht in het Het kleine-mismoderatietopic deel XXVII. PowerMods hebben tools om chronische mismoderators op te sporen en aan te pakken. Op klachten over individuele mismoderaties wordt (logischerwijs) niet ingegaan tenzij iemand bijvoorbeeld alle reacties op een onderwerp een -1 geeft of alle reacties van een bepaalde gebruiker een -1.

Dat voorstel om een verklaring te vragen bij het geven van een +3 of -1 is in ieder geval wel eens eerder voorbij gekomen met betrekking tot -1 reacties. De meningen daarover zijn geloof ik nog wat verdeeld. De vraag is vooral wat je er verder mee moet en wat het toevoegt ten opzichte van het huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wolf_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-08 13:57
@Tribits

Ik heb een tijdje goed nagedacht over je reactie. De reden waarom ik het vraag is omdat mensen die een -1 geven voor een eindgebruiker onzichtbaar blijven. Ik kan dus nooit achterhalen of 1 gebruiker me altijd een -1 geeft of dat er mensen zijn die de kwaliteit van sommige posts anders beoordelen dan dat ik dat zelf zou doen.

Het principe van het mod systeem is me, denk ik duidelijk. Waarschijnlijk voor het systeem heb je gelijk, je blijft -1en krijgen, als mensen het niets vinden vullen ze gewoon niets in. Als je het probleem omdraait en je merkt dat mensen modden op basis van populariteit van opmerkingen, kom je als gebruiker vaak bij het punt dat je, jezelf afvraagt wat het nog toevoegt dat om goed onderbouwde en ontopic comments achter te laten.

Dus de vraag voor dit onderwerp is, ligt het belang van moderen bij de bescherming van de identiteit van de mensen die modereren of bij de kwaliteit van de moderaties en comments?

Ik weet het is wat zwart wit gezegd maar alsnog ergens wordt er een keuze gemaakt, en ik ben benieuwd naar de afwegingen hiervoor. Als ik deze vraag hier op de verkeerde plaats stel, verwijs me s.v.p. naar de juiste plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is inderdaad al vrij vaak gezegd: we spreken actief mensen aan die niet volgens de richtlijnen modereren. En van mensen die geen zin hebben om zich enigszins aan de richtlijnen te houden gaan de moderatierechten uit. Dat wil dus zeggen dat mensen die +3 geven aan flames en trolls (bijvoorbeeld) hun rechten kwijtraken.

Dat doen we overigens op de achtergrond. Wij kunnen zien wie wat modereert, maar dat kunnen gewone gebruikers niet. En dat blijft ook zo: de crew is aangesteld om mensen op hun gedrag aan te spreken. We zien liever niet dat er tussen gebruikers onderling veldslagen gevoerd worden omdat ze het niet met elkaars moderatie eens zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Ik moet bekennen dat ik ook wel eens een +3 met boost uitdeel aan een reactie die volgens mij volkomen onterecht op -1 is terechtgekomen. Dat is het soort reacties wat _wolf_ ook bedoelt denk ik. Ik weet dat het eigenlijk een misbruik is van mijn moderatierechten, maar een volkomen spot-on bericht op -1 laten staan alleen omdat een club fanboys niet tegen kritiek kan vind ik ook geen optie.

Het toont wel aan dat er /iets/ moet gebeuren. Al was het alleen maar dat er iets gebeurt tegen het gehuilebalk over mismoderatie.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

P_Tingen schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:42:
Ik moet bekennen dat ik ook wel eens een +3 met boost uitdeel aan een reactie die volgens mij volkomen onterecht op -1 is terechtgekomen. Dat is het soort reacties wat _wolf_ ook bedoelt denk ik. Ik weet dat het eigenlijk een misbruik is van mijn moderatierechten, maar een volkomen spot-on bericht op -1 laten staan alleen omdat een club fanboys niet tegen kritiek kan vind ik ook geen optie.
Ik raad je aan om dat niet meer te doen in het vervolg. Dergelijk misbruik van moderatieprivileges is meer dan eens voldoende reden om de mogelijkheid om te modereren uit te zetten voor de betreffende user. We hebben niet voor niets Het kleine-mismoderatietopic deel XXVII

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Bor de Wollef schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:48:
[...]Ik raad je aan om dat niet meer te doen in het vervolg. Dergelijk misbruik van moderatieprivileges is meer dan eens voldoende reden om de mogelijkheid om te modereren uit te zetten voor de betreffende user. We hebben niet voor niets Het kleine-mismoderatietopic deel XXVII
Haha, na zo'n bekentenis hier zeker niet meer nee, ik kijk wel uit :+

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Moderatiegezeur?

Misschien is het toch wel handig om linkjes bij reacties (naast reageer?)op de FP te plaatsen die naar het ''verkeerde score topic''(nieuwe naam misschien?) verwijzen. Je komt dan wel de luie mensen die zelf niet op onderzoek uitgaan tegemoet,maar het ligt wel in de lijn die we nu al hebben in de vorm van de ''feedback''link bovenin een artikel.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste