Waarschijnlijk bedoel je te zeggen dat ik -1 en +3 moderators
wel wil afstraffen, maar zo zwart-wit heb ik dat niet beweerd. Als die terecht zijn, zijn ze terecht, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vaak in extremen wordt gemodereerd enkel om meer gewicht een een eigen mening toe te kennen. Juist omdat ze wellicht geen boost of een -10 knop ter beschikking hebben.
Daarom haalde ik mijn post over die ambtenaren in Antwerpen ook aan. Je kunt het er wel of niet mee eens zijn, maar een -1 is een gotspe. In betreffende post zit niets irritants of trollerigs.
Mijn standaard uitklapbeeld is alles laten zien, dus ik zie ook de slechtere opmerkingen en ik geef dus best vaak -1 voor irritante trolligere opmerkigen. t.o.v. van andere moderators die minimaal 0 zien.
Er is dan ook niets mis met een -1 voor een irritante trollerige opmerking. Er is heel veel mis met een -1 voor een normale ontopic reactie waar iemand het misschien niet helemaal mee eens is. Dat is zomaar een negatief verschil van 2 punten. Je kan dan nog beter een reactie plaatsen als 'Ik heb er ook een besteld, morgen binnen. Jippie!!'. Als die een terechte 0 krijgt voor irrelevant, is dat nog altijd een hogere waardering. Dat klopt niet.
Daarnaast heb je nog het standaard inklap-beleid. Als iemand niet is ingelogd, ikzelf log bijvoorbeeld vaak pas in wanneer ik wil reageren, dan is een -1 reactie zonder handeling niet zichtbaar. Op zich zelfs fijn, mits zo'n reactie daadwerkelijk ongewenst is.
Ik heb dan ook nergens beweerd dat korte reacties per definitie standaard reacties zijn. Korte reacties kunnen evengoed +3 zijn, het gaat meer om de dooddoeners als 'Privacy? Van mij mogen ze alles weten!'. Om dat af te vangen kan een zin als 'Sommigen maakt het niets uit, maar anderen hechten wel waarde aan hun privacy', nuttig zijn. Dat kan een hele (reeds vaak gevoerde) offtopic polemiek voorkomen.
De kracht van een goed betoog is dat je zo min mogelijk punten maakt. Op precies te zijn: één punt.
Je poneert het als een feit, maar dat is het niet. Sommige dingen zijn niet zwart-wit. Dat kun je op zichzelf ook één punt noemen, maar dan heb je eigenlijk per definitie al met
minimaal 2 aspecten te maken die je tegen elkaar moet afwegen. Om kort te gaan: Ook één punt, één one-liner moet je in een discussie onderbouwen.
Daarnaast worden er tegenwoordig heel veel punten gemaakt, iedereen schreeuwt maar wat, zonder onderbouwing. Krijgen we straks bij Tweakers ook een maximum van 140 karakters voor een reactie?
Je maakt er heel veel, waardoor je verhaal te genuanceerd wordt voor het internet. Als je kort en goed onderbouwd je punt maakt, bereik je meer.
Tja, DWDD wordt ook goed bekeken. Daar moet in exact 3:42 minuten een onderwerp als bijvoorbeeld euthanasie tot een simpel ja of nee worden teruggebracht...
Sommigen dingen zijn nu eenmaal complex en moet je van meerdere kanten belichten. Zodra er nuance wordt aangebracht ben je niet meer de roeptoeter die aanvankelijk inderdaad vaak meer bereikt.
'Te genuanceerd voor het internet'. Dat bedoelde ik dus met die kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Tweakers heeft juist altijd bekend gestaan door gebruikers te hebben die wat verder keken dan hun neus lang is. Vaak ook met een betere opleiding, of anderszins vergaarde kennis. Dat moet niet verwateren in het streven naar meer kliks, want dat komt betrouwbaarheid en toegevoegde waarde niet ten goede. En daaropvolgend, het aantal kliks uiteindelijk ook niet, want je verwordt tot een van de velen.
Tweakers staat bijvoorbeeld bekend om de user-reviews. Daarbij springen juist de uitgebreide reviews er positief uit, waarin veel aspecten worden belicht en er een goed onderbouwde conclusie wordt getrokken met voors en tegens. Er zijn echter ook (vaak erg korte) 'reviews' waarin een product niet de waardering krijgt dat het verdient, omdat een gebruiker bijvoorbeeld problemen had met de leverancier. Dat zijn niet zozeer reviews, meer rants. Of juist overal 5 sterren. Maar dat kun je natuurlijk ook to-the-point noemen...
Nu is een reactie iets anders dan een review, maar een zekere analogie is er natuurlijk wel.
Je post zal er puntiger en scherper van worden, waarna de waardering zal stijgen.

Het krijgen van een zo hoog mogelijke waardering is niet het uitgangspunt, althans niet mijn uitgangspunt. Je komt een bericht tegen, en daar voeg je dan je mening aan toe. Onderbouwd en genuanceerd. En daar kunnen mensen het wel of niet mee eens zijn, sommigen kunnen het zelfs als nuttig of essentieel beschouwen en dat met +2 of zelfs +3 waarderen. Dat gebeurt regelmatig, waardoor je eerder geneigd bent nog een keer wat tijd in te ruimen om een inhoudelijk goede post te maken.
Het probleem zit 'm in de aantoonbaar onterechte -1-en. Zelfs al zou een post erg lang zijn en enorm breed worden uitgesponnen, als die inhoudelijk goed en ontopic is mag daar nooit een -1 voor worden gegeven.
Ik klaag niet over een gebrek aan positieve waardering, integendeel, maar over het teveel strooien door sommigen met -1,
en zeker niet alleen bij mij. Daarbij heb ik een aantal posts van mezelf aangehaald omdat dat het makkelijkst was, waardoor er wellicht een misverstand is ontstaan over dat ik me niet gewaardeerd voel. Met tips voor mij om korter te posten. Maar regelmatig staan daar juist hele positieve waarderingen bij, dus er zijn ook voldoende gebruikers die daar wel waardering voor hebben. Dus dat is geen probleem.
Het punt is echter dat er
überhaupt teveel onterecht met -1 rondgestrooid wordt, en het moderatiesysteem klaarblijkelijk niet afdoende in staat is dat te ondervangen.
Dat had ik natuurlijk in 1 zin kunnen poneren, maar dan is het zonder onderbouwing ook maar zo'n loze kreet.