Cloud schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:42:
[...]
Ik snap je punt, maar het ís niet te automatiseren. Uiteindelijk bleek dat het automatisch controleren van modders (ModBot) niet goed werkte; laat staan dat het mogelijk is volautomatisch een post op inhoud en waarde te scannen. Over 20 jaar misschien, maar niet nu.

Dat kan ik mij goed voorstellen, helemaal als ontwikkelaar.

Dan blijft over waarom er gemodereerd wordt. Sommige gebruikers zullen dit met me oneens zijn (of dit vergeten zijn), maar we modden om een scheiding aan te brengen in de alsmaar groeiende berg reacties op de FP. Modereren als beloning voor de schrijvers van reacties, dat is een bijkomstigheid maar niet het primaire doel. Dus kunnen we zonder? Ja natuurlijk, maar is dat handig/praktisch/leuk voor de lezer? Zeker niet. Natuurlijk, die beloning is niet zo belangrijk, maar de scheiding des te meer.
Het idee erachter is aan de ene kant prima: kwaliteit voorop. Alleen gaat dat niet (meer?) samen met wat er op dit moment gaande is. Ik geloof dat de enige oplossing nog is om mensen die een goed
track record hebben modrechten te laten behouden en de rest gewoon niet. Hoe veel uitleg je ook geeft: mensen hebben een mening en bij producten (en al helemaal bij merken) wil men die mening laten weten. De makkelijkste manier? +3 of -1 geven op een post die slecht is maar waar je het volkomen mee eens bent ("apple rules!") respectievelijk je ongenoegen laten blijken over een opmerking die prima is ("apple heeft wel een hoge marge op z'n producten, ik vind ze over het algemeen te duur").
Daar zit je dan met promods, en met boosts en toch ben je elke dag, bij elk artikel, gewoon
outnumbered. Het idee is goed, het ecosysteem niet.
[...]
Gedeeltelijk mee eens. Tweakers.net is inderdaad een afwijking hierin. Waar iedereen populariteitspolletjes houdt, doen wij een poging dat op kwaliteit te doen. Niet geheel onverdienstelijk, zelfs nu ondanks de problemen nog steeds niet

Het probleem voor de gebruikers is meer informatievoorziening, maar goed dat is al lang bekend. Helaas is de devtijd beperkt (
story of my life) en valt er weinig aan te veranderen op dit moment.
Tja, de intentie is super, absoluut, maar zolang er geen tijd wordt vrijgemaakt om eens rustig het systeem zo te maken dat het voor in elk geval de meeste mensen werkt (ergo: fatsoenlijke moderaties van zelfs mensen die hun eerste bezoekje brengen - in theorie) blijft het dweilen met de kraan open. Maar die conclusie is al vaker getrokken.
Ik heb het gevoel dat wat we nu doen lijkt op mensen gewoon in de auto zetten en laten deelnemen aan het verkeer. Zonder rijbewijs. Dat wordt een groot bloedbad. Gelukkig moet je eerst een rijbewijs halen zodat je in elk geval voorbereid de weg op gaat.
Op t.net heb je geen rijbewijs nodig; je wordt gewoon "losgelaten". Als je je misdraagt word je wel uit de auto getrokken en mag je de weg niet meer op, maar dan heb je wel al bijgedragen aan de rommel achter je en zijn er weer n aantal mensen die het opgegeven hebben.