Unknown Alien schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:52:
•Waar wil je de monitor voor gebruiken?
CS5, af en toe een game spelen. en office\i-net. en af en toe een filmpie serie ( Anime)
•Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
24"
•Welke resolutie had je in gedachte?
1920x1080 of 1920x1200
•Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
~€200 a €250
Alle schermen die je noemde hebben een TN paneel. Ik weet niet waar bij jou de nadruk op ligt qua gebruiksdoelen.
Voor CS5 en films/series kijken is IPS interessanter. Voor Office en internet maakt het eigenlijk niet uit, voor games is TN meestal interessanter, maar dat hangt er vooral van af of je gevoelig bent voor ghosting en inputlag.
Een resolutie van 1920x1200 wordt overigens lastig als je een nieuw scherm wil. Alleen de Dell UltraSharp U2412M en Samsung S24A850DW zijn nieuw en hebben die resolutie (beide moeten overigens nog uitkomen in Nederland), maar die vallen allebei buiten je budget.
Het interessantste IPS scherm binnen jouw budget is de
pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H.
Ga je voor TN, dan zijn die
pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1 en
pricewatch: Samsung Syncmaster BX2450 allebei wel een goede keuze. Edge-lit is overigens het enige wat je met jouw budget kan krijgen buiten CCFL om, Full LED backlighting gaat voor dat geld niet lukken. Die helderheid moet je ook niet op letten, is allebei toch veel te hoog, het werkt veel fijner op 120 cd/m², dus ik zou haast zeggen dat lager juist beter is.
Jo... schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:55:
Gelukkig verkopen ze op overclockers.co.uk ook een versie zonder die glasplaat, echter zeggen ze daar enkel te verkopen aan klanten uit het Verenigd Koninkrijk. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Volgens
deze post zou het gewoon moeten kunnen.
En dan nog het alternatief, de Dell Ultrasharp U2711. Wat me uiteraard hier bij aan spreekt, is de beschikbaarheid in NL/BE. Verder vind ik dat hij nogal dik is, en hij is mat. Ook niet te vergeten is dat hij bijna 100 euro duurder is dan de Hazro, wat toch een aardig bedrag is. Wat wel een voordeel is van de Dell is dat hij wat meer features heeft, zoals USB poorten, SD kaart reader, meer aansluitingsmogelijkheden, meer calibratieopties, ... echter heb ik de meeste van deze zaken toch niet echt nodig.
Wat ik me dus eigenlijk afvraagt, kijkend naar de beeldkwaliteit, welke van de twee is beter? Als de beeldkwaliteit van de Dell beter is, of als ik de Hazro toch niet kan krijgen via Overclockers.co.uk, is het een goed alternatief, of is hij zelfs beter?
En budget, ze passen beide in mijn budget, echter was ik graag onder de 500 euro gebleven, wat het geval is bij de Hazro.
Beeldkwaliteit is vooral afhankelijk van voorkeur. De Hazro gebruik een glossy paneel met edge-lit white LED backlighting en de Dell gebruikt een mat paneel met WCG CCFL backlighting. Door die backlighting heeft de Hazro een standaard kleurbereik, bij de Dell is het kleurbereik veel groter. Maar de meeste mensen hebben dat helemaal niet nodig.
Ik denk dat de Hazro voor jou een betere optie is.
Ovindel schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:16:
Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Dagelijks gebruik (internetten, tekstbewerking e.d.), films (vooral anime), foto(- en video)bewerking, een enkele game
Wat voor afmetingen had je in gedachte?
24 inch
Welke resolutie had je in gedachte?
1920x1080px
Wat mag het allemaal gaan kosten?
Rond de €200, als het goedkoper kan natuurlijk altijd fijn, maar de kwaliteit vind ik belangrijker
Overige
Aansluiting: DVI/HDMI, maar het liefst beide
Ik wil graag een goede kleurenweergave, contrast en helderheid. Ook geef ik de voorkeur aan LED schermen. Alvast bedankt voor de hulp.
Ik weet niet hoe serieus dat foto- en videobewerken is, maar ik denk dat je wel zou profiteren van een IPS scherm in plaats van een TN scherm. De
pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H is dan de interessantste oplossing. Vooral als je die nu bij Amazon.de bestelt heb je een prima scherm voor een zeer scherpe prijs.
Goede alternatieven zijn er niet echt, dan zit je meteen alweer vast aan TN.
Die eerste twee is vrij weinig over te vinden. Die P2370 is een redelijk goed scherm, maar niet heel erg snel, wat met games juist wel belangrijk is. Die LG ziet er goed uit, op de kijkhoeken en uniformiteit na.
Die BX2250 presteert alleen echt goed met snelheid en energieverbruik, op de overige vlakken presteert hij matig tot redelijk.
Misschien is de
pricewatch: Samsung Syncmaster XL2370 wel wat? Het is wel iets boven je budget.
HWI test
FlatpanelsHD review
Prad review
Als je wel onder de €150 wil blijven is de
pricewatch: LG E2350V misschien nog wel wat. Die doet het ook niet slecht in de
test van HWI.
marc08 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:32:
Hoi
Ik heb na lang zoeken de keuze beperkt tussen eigenlijk nog maar 2 schermen van Samsung. Ik heb niet in het bijzonder een voorkeur voor Samsung, maar om het mezelf makkelijk te maken had ik het eigenlijk alleen tot dit merk beperkt. Indien jullie iets anders adviseren dan onderstaand, dan hoor ik dat graag.
Nav dit topic nog wel naar andere gekeken, maar toch uitgekomen op onderstaand.
Beide verschillen nogal in prijs, terwijl op papier de goedkoopste wellicht beter lijkt, of zie ik dat verkeerd?
Over een maand volgt ook een nieuwe pc, maar ik wil iig alvast voorzien zijn van een scherm.
te weten:
1 )Samsung Syncmaster FX2490HD
http://tweakers.net/price...-syncmaster-fx2490hd.html
2 ) Samsung Syncmaster PX2370
http://tweakers.net/price...ng-syncmaster-px2370.html
•Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Films en series kijken, games spelen (pc en xbox360) en waarschijnlijk nog voor tv kijken via digitale ontvanger.
•Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
23 of 24 inch
•Welke resolutie had je in gedachte? 1920x1080 (Full HD 1080p)
•Wat mag het allemaal gaan kosten?
max 250 euro
Het hangt er maar net vanaf wat je er aan uit wil geven. De FX249HD is een beter scherm dan de PX2370, maar je betaalt er wel €50 meer voor. Die extra inch in de diagonaal is denk ik ook wel een pre, aangezien je hem ook als TV wil gebruiken. Daar komen de extra aansluiting van de FX2490HD misschien ook nog wel bij van pas.
Voordeel van de PX2370 is dat hij heel erg snel is en ook erg zuinig, maar als je kijkt naar het totaalplaatje is de FX2490HD een veel betere monitor.
Overigens zomaar een ideetje: gezien je toepassingen voor het scherm, is het geen idee om een TV te kopen in plaats van een monitor? Voor €300 heb je bijvoorbeeld een
pricewatch: LG 32LK430.
marc08 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:16:
budget is max 250 euro.
Ik ben niet zo thuis in de monitors die er nu zijn, daarom zegt mij (e-)IPS niks. (zal er morgen eens op googlen). Ik heb wel gelezen dat de TN schermen het minste zouden zijn, toch?
Wat voor een monitor zou je dan voorstellen, rekening houdende met mijn budget?
Ik ga er ook van uit dat voor fps games 120hz niet echt noodzakelijk is?
120 Hz is ook niet noodzakelijk, zelfs niet bij snelle shooters. IPS een compleet andere beeldschermtechnologie dan TN die betere kleurweergave en kijkhoeken geeft, maar wel trager is dan TN.
Gezien jouw toepassingen is IPS ook niet noodzakelijk. Met gamen ga je er eerder op achteruit dan vooruit, alleen met TV kijken kunnen de kijkhoeken een voordeel zijn.
Unknown Alien schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 08:39:
Ik heb gisteren de iiyama gekocht 2473HDS. Stond te koop bij Mycom voor €178. En mycom staat bij mij bekend om top service en het scherm is prima voor dat geld. Beeld is een stuk beter dan mijn 5 a 6 jaar oude 18" Dell scherm

Erg veel geduld had je blijkbaar niet

Succes met je nieuwe aanwinst.
Sakete schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 11:20:
Geweldige topic dit! Hopelijk kan iemand mij hier helpen aangezien mijn bestaande 19" iiyama CRT monitor langzaam begint te slijten en deze denk ik nog hooguit 1-2 jaar meegaat wil ik deze dit jaar nog gaan vervangen. Ik zit al een half jaar te zoeken en te lezen en te tobben voor wat voor beeldscherm ik moet gaan. Ik ben er in elk geval al uit dat ik voor een IPS paneel moet gaan, aangezien ik juiste kleurweergave erg belangrijk vind. Maar ik wil ook af en toe kunnen gamen, dus het is lastig. De echte goede schermen van NEC en Eizo zijn naar mijn weten niet zo geschikt voor gamen (qua inputlag e.d.). Maar ik heb de vragen beantwoord en hier zijn ze:
Algemene vragen:
Waar wil je de monitor voor gebruiken? Primair voor fotobewerking en secundair voor games (FPS/Racing).
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches) 24”
Welke resolutie had je in gedachte? 1920 x 1200
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk) Tot 700 euro.
Aanvullende vragen:
Welke videokaart heb je in je systeem zitten? Sapphire ATI Radeon HD6950
Welke aansluitingen zitten daar op? HDMI, DVI, DisplayPort
Hoe wil je de monitor aansluiten? DisplayPort (bij voorkeur) of DVI.
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? Nee.
Gamen
Stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm? Ik wil af en toe kunnen gamen, first person shooters en race spellen.
Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms? Als het maar goed genoeg is
Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz? Als het maar goed genoeg is
Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)? Lage lag
Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD)
Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie? Ben een hobby fotograaf die altijd in RAW schiet en daarna bewerkt alvorens te exporteren naar TIFF/JPEG. Dus goed uniforme kleurweergave is belangrijk.
Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt) Adobe Lightroom 3 en Adobe Photoshop CS5.
Werk je in een standaard kleurruimte? (bijvoorbeeld Adobe RGB of sRGB) Ik werk altijd in AdobeRGB kleurruimte, omdat mijn foto's ook in die kleurruimte worden geschoten. Wellicht dat een Wide Gamut monitor een optie is?
Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer? (bijvoorbeeld X-Rite i1Display 2) Ja, Spyder 3 Elite. Overweeg naar X-Rite i1 Display Pro over te stappen omdat ik heb gelezen dat die een stuk nauwkeuriger is.
Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.) Meestal digitaal (web), maar soms ook drukwerk.
Stel je nog specifieke eisen aan kleurafwijking en uniformiteit? (bijvoorbeeld DeltaE < 2) Als de kleurafwijking na calibratie lager dan DeltaE 2 te krijgen is vind ik het prima. Af fabriek vind ik dat minder belangrijk. Verder moet het paneel redelijk uniform zijn zodat op bijna elk gebied van het scherm 1 bepaalde kleur hetzelfde is (of zo goed mogelijk).
Stel je specifieke eisen aan de helderheid? (bijvoorbeeld DeltaE < 2 bij 120 cd/m²) Nee
Moet de monitor aan bepaalde kleurgerelateerde standaarden voldoen? (Fogra, Ugra) Nee
Dus een antwoord hierop en enkele suggesties zouden zeer welkom zijn. Ik had opzich al de Dell U2410 op het oog, maar ik lees ook dat die een minder uniform paneel heeft. Zijn er betere alternatieven?
Tijdens het lezen van je antwoorden op de vragen dacht ik al vrij snel aan de
pricewatch: NEC PA241W. Maar ik kwam er achter dat dat scherm jammer genoeg niet €700 kost (wat ik in m'n hoofd had), maar een kleine €900. Wel jammer, want dat zou een prima scherm zijn geweest voor je (
PA241W review Prad).
Aan de andere kant betaal je daar wel 2.26x zoveel voor als voor de
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410, waar exact hetzelfde paneel in zit (LG Display LM240WU4-SLB1). Dat vind ik een hoop geld voor een betere kwaliteitscontrole en betere elektronica om het paneel aan te sturen.
Aangezien het budget het toch niet toe laat hoef je daar verder ook niet over na te denken.
Als je bij 24" blijft zijn dit eigenlijk je enige twee opties:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410
pricewatch: HP LP2475w
Zoals je in de onderstaande tabel kan zien zit daar heel weinig verschil in. Er zit dan ook vrijwel hetzelfde paneel in.
Eigenschap | Dell U2410 | HP LP2475w |
---|
Paneeltypenummer | LG Display LM240WU4-SLB1 | LG Display LM240WU4-SLA1 |
Paneeltechnologie | H-IPS | H-IPS |
Backlight | U-shape 7x CCFL | U-shape 7x CCFL |
Kleurdiepte | 1.07 miljard kleuren (8bit+FRC) | 16.78 miljoen kleuren (8bit) |
Contrast (statisch) | 700:1 (min) 1000:1 (gemiddeld) | 700:1 (min) 1000:1 (gemiddeld) |
Helderheid (cd/m²) | 320 (min) 400 (gemiddeld) | 320 (min) 400 (gemiddeld) |
Responsetijd grey-to-grey | 6 ms | 5 ms |
Responsetijd rise | 6.0 ms | 6.0 ms |
Responsetijd fall | 7.0 ms | 7.0 ms |
Kijkhoeken | 178° / 178° (H/V) | 178° / 178° (H/V) |
Kleurbereik | 102.2% NTSC (relatieve grootte)
98.1% Adobe RGB (dekking)
100% sRGB (dekking) | 102.2% NTSC (relatieve grootte)
98.1% Adobe RGB (dekking)
100% sRGB (dekking) |
Aansluitingen | 1x DisplayPort
2x DVI-D Singlelink
1x HDMI
1x VGA
1x component video
1x composiet video | 1x DisplayPort
1x DVI-D Singlelink
1x DVI-I Singlelink (dus ook bruikbaar als VGA)
1x HDMI |
Prijs | pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 | pricewatch: HP LP2475w |
Zoals je kan zien aan het kleurbereik zijn beide schermen ook prima geschikt voor beeldbewerking in de Adobe RGB kleurruimte. Dat je geen 100% dekking hebt is geen ramp. De meeste professionele schermen hebben hetzelfde paneel. Zo zit er zowel in de
pricewatch: Eizo ColorEdge CG245W als in de
pricewatch: NEC SpectraView Reference 241 ook het LG Dsiplay LM240WU4-SLB1 paneel dat ook in de U2410 zit.
Er zijn vrijwel geen schermen die hoger dan 98% Adobe RGB halen. Dan moet je echt kijken naar schermen met RGB LED backlighting:
LG Display LM240WU5-SLA1:
Samsung LTM240CS02:
Samsung LTM300DS:
Het grootste verschil tussen de U2410 en LP2475W is eigenlijk de prijs: de Dell is €100 goedkoper, wat het eigenlijk een no-brainer maakt.
Maar aangezien het budget het toelaat is het misschien een beter idee om voor de
Dell Ultrasharp U2711 te gaan. Op papier presteert die vrijwel hetzelfde als de U2410 en LP2475W, maar in de praktijk een stuk beter, ik hoor er in ieder geval een stuk minder klachten over.
De
pricewatch: X-Rite i1Display Pro lijkt me overigens ook een prima keuze bij zo'n scherm. Die sowieso veel nauwkeuriger dan de
pricewatch: Datacolor Spyder 3 Elite. Ik neem aan dat je
Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2 al gevonden had als je op de hoogte bent van de i1Display Pro.
Lebon schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 20:06:
Basisvragen
•
Gaming, denk aan GTA IV, Battlefield Bad-Company 2 en in de toekomst misschien Battlefield 3
Overigens is het misschien ook wel handig om te weten dat ik er drie naast elkaar wil zetten en misschien ook wil gamen in "Tripple Screen"
•
Wat voor afmetingen had je in gedachte?
22 inch (21 tot 23 inch)
•
Welke resolutie had je in gedachte?
1920 * 1080
•
Wat mag het allemaal gaan kosten?
Rond de 300 euro dus 100 euro per monitor!
Aanvullende vragen
•
Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
Een AMD HD6850 (van XFX) waarvan ik er nog eentje bij ga kopen!
•
Welke aansluitingen zitten daar op?
1x HDMI 1x Displayport en 2x DVI-I (per videokaart)
•
Hoe wil je de monitor aansluiten?
Bij voorkeur (met een verloopje van VGA naar DVI) op de DVI-I aansluiting. Maargoed, hoe maakt mij niet eens zo veel uit als het maar werkt... 
•
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
Momenteel zit er een LG schermpje aangesloten (LG E2240S) met een VGA -> DVI verloopje op de DVI-I aansluiting. Het scherm dat ik geadviseert wil krijgen wil ik drie maal aanschaffen voor het gamen (alleen games die snel lopen en tripple screen ondersteunen)
•
Gamen en een beetje Photoshop (Photoshop moet je niet veel bij voorstellen en hoef je ook niet echt rekening mee te houden) Daarnaast gewoon office dingen en ik houd wel van overzicht over mijn PC vandaar lekker veel schermen...
Verder staan er nog een hele hoop vragen waarop je niet hoeft te letten! Het belangrijkste is dat ik er mee kan gamen en dat ze het liefst ook niet zulke brede zijkanten hebben!
Veel schermen ken ik niet in die prijsklasse, maar als ik iets moet kiezen is het één van deze drie. Dat zijn eigenlijk de enige drie schermen die ik ken in die prijsklasse die nog redelijk goed presteren.
pricewatch: LG Flatron W2261VP-PF
pricewatch: BenQ G2220HD
pricewatch: Samsung Syncmaster BX2235