Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Zoiets heb ik hier ook draaien met nog een kleinere en langzame SD kaart. Werkt prima.Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:15:
Ik heb een AD10 met 4 Gig RAM en draai OpenElec vanaf een Class 10 SDHC kaartje van 4 Gig. Een SSD is voor mijn eigen gebruik overkill.
Er is maar één nadeel van deze configuratie en dat is het nog steeds ontbreken van een goede audio driver die AMD maar niet voor Linux wenst vrij te geven.
Als je dus true HD audio wilt zit je aan Windows vast en moet je toch nog een SSD plaatsen.
Aan de andere kant valt de impact dan nog wel mee een paar tientjes voor een 64GB is te doen.
Bijv. hier:behgez schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:10:
Hmmm...ook interessant inderdaad. Waar zie jij hem als barebone te koop?
https://www.zercom.eu/ind....view///product_id-266486
In tweakers pricewatch krijg je een lijst met winkels en daar moet je even handmatig zoeken om te zien of ze de barebone versies hebben.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Je moet guest account aanzetten in je nas als je openelec gebruikt.French83 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:14:
[...]
Op de pc staat windows, Nas gewoon te zien (heb die als Netwerk map staan)
Op de Media speler, is een LG dp1B geen probleem.
Inderdaad vanuit openelec, Als je bv naar Video gaat, add files, browse, en dan via SMB het Ipadres intikken.
Voor de Zotac, had ik een normale pc staan, met dezelfde kabel, en dat was na verse installatie geen probleem. Ik verrecht toch echt dezelfde handelingen.
Kan dit iets te maken hebben met de Wireless, die ik niet gebruik?
-edit-
En blijkbaar lag het in dit geval (uit november!) aan zijn router.
Verwijderd
Klopt inderdaad. Die optie had OE nog niet toen ik de mijne kocht. Persoonlijk mis ik het niet, maar ik snap dat voor nieuwe kopers, met het oog op toekomst, het overwegen waard is.HoppyF schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:26:
[...]
Zoiets heb ik hier ook draaien met nog een kleinere en langzame SD kaart. Werkt prima.
Er is maar één nadeel van deze configuratie en dat is het nog steeds ontbreken van een goede audio driver die AMD maar niet voor Linux wenst vrij te geven.
Als je dus true HD audio wilt zit je aan Windows vast en moet je toch nog een SSD plaatsen.
Aan de andere kant valt de impact dan nog wel mee een paar tientjes voor een 64GB is te doen.
Vergeet naast de SSD, ook de kosten voor de Windows licentie niet
Can't wait!
[ Voor 8% gewijzigd door Jedi Geub op 06-03-2013 08:38 ]
XXXVI
Ik heb er een Crucial M4 SSD in zitten en 2x 2GB SODIMM maar eerst wilde hij niet eens booten... na het reset jumpertje te hebben verzet doet hij nu wel booten maar tijdens de windows installatie raakt hij in een reboot...
Ik denk dat mijn power supply niet goed is want mijn muis en keyboard verliezen als eerste stroom maar soms reboot de Zbox ook vanuit de bios...
Ik heb 4lauch gebeld en ik moest een RMA aanmaken heel irritant...
Direct maar een RMA aangevraagd bij Zercom. Hopelijk dat het snel opgelost kan worden.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Iemand ditzelfde 'probleem' gehad en wellicht een eenvoudige oplossing?
Volgens de Sony specificatie zitten de VESA gaten er wel?Conundrum51 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:21:
Ik heb de Zbox ID84 gekocht alleen kom er achter dat de bevestigingsbracket voor op mijn TV niet past. Ik heb een Sony Bravia KDL40V4000 en hier zitten geen bevestiging gaten in de achterkant.
http://www.sony.nl/produc...hnische-specificaties#tab
- VESA-gaten voor bevestiging: JA
- VESA Hole Spacing: 30 x 30 cm
- VESA Screw Dimensions (type/lengte): M6/16 mm
Testing, one, two ...
Ik ben mijn AD04 nu al voor de tweede keer kwijt. Eerste keer werkte de netwerkkaart niet correct, daarna heb ik een nieuw exemplaar gekregen die steeds oververhit raakte. Ook maar weer een RMA aan laten maken en nou maar afwachten of ik nu wel een goedwerkend exemplaar terug krijg.Tijntje schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:02:
Helaas heeft mijn Zotac AD06 gisteravond de geest gegeven. Tijdens het kijken viel hij ineens uit en is met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Direct maar een RMA aangevraagd bij Zercom. Hopelijk dat het snel opgelost kan worden.
Baal er wel van, hopelijk krijg ik nu wel een fatsoenlijk exemplaar anders voor mij geen ZBOX meer!
Zo heeft de Zotac AD12 een AMD Radeon HD7340. In PassMark doet ie een magere 196 (tegenover de 4963 van mijn GTX 580). Zie:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+HD+7340
Nou heb je natuurlijk geen GTX 580 nodig om Blu-Ray af te spelen, maar 196 ziet er dan toch wel vreselijk laag uit, en baart me toch zorgen.
Dan heb je ook de Zotac ID84, met een NVIDIA Geforce GT 520M:
http://www.videocardbench...u.php?gpu=GeForce+GT+520M
Die doet het, met 387 punten, beduidend beter, maar is toch nog altijd een kleine 13x trager dan mijn GTX 580.
De PS3 bezat overigens een Reality Synthesizer (wat eigenlijk een aangepaste GeForce 7800 is). Die krijgt 210 punten:
http://www.videocardbench...u.php?gpu=GeForce+7800+GT
In zekere zin heb ik daarmee mijn eigen vraag beantwoord, want 210 < 387, dus de ID84 zou het moeten kunnen trekken. Ook lees ik dat de Zotac AD12 problemen geeft met het installeren van Ubuntu XBMC images.
Dus mijn voorlopige conclusie is dat het dan waarschijnlijk toch de Zotac ID84 wordt. Uiteraard hoor ik ook graag van jullie eventuele ervaringen.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Je zou voor de ID42 kunnen gaan met een GT610M. Als je de reviews en forums goed leest zeggen de meeste mensen dat ze alles kunnen afspelen op hun ID41/42.
Als je een ID83 neemt is waarschijnlijk de CPU zelf al krachtig genoeg om een dikke bluray rip af te spelen.
Nu zat ik te zoeken naar de goedkoopste SSD oplossing en zag de Transcend HSD310. Nu viel het me wel op hoe groot het performance verschil tussen de 8gb en 16gb versie is. Is het praktijkverschil ook zo groot?
Op de Transcend site is dat verschil tussen de 8gb en 16gb niet terug te vinden bij de specificaties.
Als de snelheden van de 16gb versie kloppen, lijkt het me wel een mooie upgrade.
pricewatch: Sandisk Solid State Drive 64GB
Testing, one, two ...
Ja, heb hetzelfde probleem gehad met m'n Bravia. Je hebt een verloopje nodig, van VESA 30 naar 20 dacht ik. Daar zijn verschillende oplossingen voor op de markt. Op de duitse amazon bijvoorbeeld kwam ik een paar budgetoplossingen tegen voor minder dan 10 euro.Conundrum51 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:21:
Ik heb de Zbox ID84 gekocht alleen kom er achter dat de bevestigingsbracket voor op mijn TV niet past. Ik heb een Sony Bravia KDL40V4000 en hier zitten geen bevestiging gaten in de achterkant.
Uiteindelijk zelf wat gemaakt met een plaatje aluminium, ijzerzaagje, ijzerboortje en R6 schroeven. Ergens heel lang geleden heb ik een foto geplaatst in dit topic.
Deze moet gaan draaien op win7 (ligt hier al in huis). Verder wil ik een barebone versie kopen. Zelf 4 tot 8 gig geheugen erin en een 60 gig ssd.
Verder word de zbox vooral gebruikt voor XBMC en wil ik 3d kunnen afspelen sbs maar ook real 3d. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel modellen met hun voor en nadelen.
Ik begon met een AD12, toen naar een AD13 nano xs toen naar een id84 toen naar een id42.
Is er iemand met de wijsheid om mij iets beter op het spoor te krijgen. Ik wil max 350 uitgeven incl. geheugen en ssd.
Edit: volgens nVidia zou de Gt520m in de ID84 in staat moeten zijn om Real 3D weer te kunnen geven?
"Bring the 3D experience home and enjoy full 1080p Blu-Ray 3D movies on your 3D TV."
Edit 2: een ID80 met GT 520m is inderdaad in staat om Full HD 3D weer te geven. Natuurlijk wel i.c.m. de juiste software, in mijn testomgeving wil dit zeggen met Windows 7 en TMT5.
[ Voor 38% gewijzigd door hardware-lover op 22-06-2013 22:39 ]
Testing, one, two ...
Dus de id84 zou voor mij de beste keuze zijn. Zijn er tweakers die deze box draaien en real 3d hebben weergegeven?hardware-lover schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:32:
Als je werkelijk Real 3D af wil kunnen spelen dan verwacht ik dat je het met zo'n 300 euro (exclusief geheugen en SSD) niet gaat redden. Er zal ook nog een externe media speler gebruikt moeten worden binnen XBMC voor het afspelen van Real-3D want XBMC ondersteund zelf geen Real-3D. Misschien vergis ik me maar de modellen die je hierboven aanhaalt kunnen het in ieder geval niet dacht ik.
Edit: volgens nVidia zou de Gt520m in de ID84 in staat moeten zijn om Real 3D weer te kunnen geven?
"Bring the 3D experience home and enjoy full 1080p Blu-Ray 3D movies on your 3D TV."
Verwijderd
Christophe
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 21:44 ]
Werkt dat echt? De AD10 heeft in de specs er namelijk niets over staan.
Bij de AD12 krijg je hem er al bij toch? En werkt het dus ook gegarandeerd volgens de specs. Dan zou ik liever voor de AD12 gaan denk ik.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn oog is gevallen op de AD06.
Nu zit ik nog even te wikken over het punt opslag.
Het liefst stop ik er een zo groot mogelijke HDD in. Een 512 GB SSD is me nog ff te duur.
Past elke 2,5" schijf hierin?
Mijn reactie is inmiddels zowat een jaar oud maar vooruitGonadan schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:23:
[...]
Werkt dat echt? De AD10 heeft in de specs er namelijk niets over staan.
Bij de AD12 krijg je hem er al bij toch? En werkt het dus ook gegarandeerd volgens de specs. Dan zou ik liever voor de AD12 gaan denk ik.
Als er echt een optical-uit via hoofd-telefoon-uit op zou zitten dan werkt zo'n verloop wel ja, echter...
Uit de eerst opgegeven specificaties door Zotac voor de AD10 viel te halen dat deze optical-uit wel aanwezig zou zijn. Later zijn die specificaties door Zotac aangepast en zou ie niet aanwezig zijn. Op diverse (p)review-sites (zoals hier) werd eerder dan ook aangehaald dat er een S/pdif uit op zou zitten, die info was natuurlijk klakkeloos overgenomen vanuit de oorspronkelijke Zotac info, vandaar de verwarring.
Aan de AD11 hebben ze S/pdif via hoofdtelefoon in ieder geval wel eenduidig toegevoegd maar daar schieten de AD10 bezitters natuurlijk weinig mee op.
Testing, one, two ...
Daar was ik mij van bewust maar ik kon zo weinig bevestiging of ontkrachting van dat dingetje vinden dat ik het toch even zeker wilde weten.hardware-lover schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:47:
Mijn reactie is inmiddels zowat een jaar oud maar vooruit
Duidelijk, dus als ik toch graag S/PDIF wil moet ik minimaal voor de AD11 gaan. Is 'ie nog een tandje krachtiger ook. Wel wonderlijk dat daar zo weinig reviews (op tweakers) van zijn en hij qua verkrijgbaarheid minder is.Als er echt een optical-uit via hoofd-telefoon-uit op zou zitten dan werkt zo'n verloop wel ja, echter...
Uit de eerst opgegeven specificaties door Zotac voor de AD10 viel te halen dat deze optical-uit wel aanwezig zou zijn. Later zijn die specificaties door Zotac aangepast en zou ie niet aanwezig zijn. Op diverse (p)review-sites (zoals hier) werd eerder dan ook aangehaald dat er een S/pdif uit op zou zitten, die info was natuurlijk klakkeloos overgenomen vanuit de oorspronkelijke Zotac info, vandaar de verwarring.
Aan de AD11 hebben ze S/pdif via hoofdtelefoon in ieder geval wel eenduidig toegevoegd maar daar schieten de AD10 bezitters natuurlijk weinig mee op.
Nou ja, bedankt voor de info. Ik ga wel weer even googlen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu valt mij op dat ik nergens kan vinden of die modellen ingeschakeld kunnen worden met de externe ir ontvanger (s5). De ouderen schijnen het niet te kunnen, geldt dat ook voor deze twee?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn verschillende users die melding maken van een spontaan niet meer werkende ID42, misschien is het verstandig om even de kat uit de boom te kijken met dit typenummer? http://www.zotacusa.com/f...-hard-shutdown-wont-post/Opperpanter2 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:10:
[knip]
Je zou voor de ID42 kunnen gaan met een GT610M. Als je de reviews en forums goed leest zeggen de meeste mensen dat ze alles kunnen afspelen op hun ID41/42.
[knip]
Testing, one, two ...
Vanavond de boel maar eens installeren.
Thanks. Zou een slechte batch kunnen zijn, maar toch even in de gaten houden.hardware-lover schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:46:
[...]
Er zijn verschillende users die melding maken van een spontaan niet meer werkende ID42, misschien is het verstandig om even de kat uit de boom te kijken met dit typenummer? http://www.zotacusa.com/f...6250-zbox-id42-wont-post/
Wensen:
Xbmc voor media
Powerdvd voor real 3d
Lukt dat met het setje wat ik heb samengesteld
ZOTAC ZBOX ID83 - Mini-PC - 1 x Core i3 3120M
OCZ Agility 3 Series - Solid state drive - 60gb
Crucial - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - SO DIMM 1600mhz pc3-12800 c11
Testing, one, two ...
Er is voor de ZBox (AD11 in ieder geval) voor zover ik weet geen expliciete aan en uit IR code, alleen een aan/uit toggle. (Er zit op de meegeleverde AB wel een on en off button geloof ik, maar met beide knoppen kan ik de ZBOX zowel aan als uit zetten en leverden als ik me goed herinner ook dezelfde code in irw binnen OpenElec)Gonadan schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 08:50:
[...]
Mee eens. Ware het niet dat ik daar geen antwoord kreeg en het topic niet echt actief over komt. Terwijl dit topic erg actief is en hier veel mensen zitten die zo'n apparaat voor hetzelfde doeleinde gebruiken en wellicht tegen dezelfde struikelblokken zijn aangelopen.
[...]
Gebruik je dan in de keymap e.d. dezelfde knop voor in en uitschakelen? Anders gezegd, kan je zorgen dat die niet hetzelfde zijn? Dan kan ik namelijk dat trucje ook doen. Alleen gebruik ik een harmony met activiteiten dus als ik de activiteit binnen dat kwartier zou starten zou hij weer uit gaan.
Als je de stroom er dus pas op zet op het moment dat je de ZBOX gaat gebruiken zal dit niet zo lekker werken nee. Staat je ZBOX op een timer dan werkt dit wel (zolang je de ZBOX voldoende tijd geeft om weer uit te gaan voordat je hem echt gaat gebruiken). In dat geval komt de on/off status op de Harmony overeen met die van de ZBOX.
Het probleem is dan dat de timer kort moet zijn als je hem zelf wilt inschakelen, maar dat een korte timer uiteindelijk irritant is als je hem daadwerkelijk gebruikt.
Toch apart dat ze niet gewoon inbouwen dat je hem aan kunt zetten vanuit S5. Dan kan je hem dus nog achter een knop zetten tegen sluipverbruik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
het is wel een shutdown als in 'shutdown now' vanuit linux.Gonadan schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:43:
Waarschijnlijk is het dan niet eens een echte shutdown maar meer een sleep.
Of je zet hem gewoon handmatig uit als je klaar bent met 1 druk op de (Harmony) off knop. Ben je er ook vanafHet probleem is dan dat de timer kort moet zijn als je hem zelf wilt inschakelen, maar dat een korte timer uiteindelijk irritant is als je hem daadwerkelijk gebruikt.
Jij gebruikt daar het start on power loss trucje voor, maar ik wil lang niet altijd gebruik maken van de HTPC dus gaat hij minimaal de helft van de keren voor niets aan. Toch raar want een échte shutdown is ook gewoon naar S5, waarom komt hij er dan niet meer uit na een powerloss.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik doe s`avonds alles uit (van de stroom af) de dag erna kan ik de AD11 niet opstarten via de remote maar moet ik de eerste keer de zotac aanzetten met de aan/uit knop.
Hierna (na afsluiten van de zotac) kan ik wel de afstandsbediening gebruiken.
vreemd....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die komt pas in Mei voor zover ik kan zien...Kevvv schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 00:42:
Prima dan word dit hem voor mij. Alleen momenteel nog moeilijk verkrijgbaar in nederland volgens mij.
In eerste instantie wilde ik voor de AD12 gaan, maar deze is op dit moment overal uitverkocht. Als alternatieven heb ik de AD10 en de ID84.
De ID84 heeft als pluspunt de GT520M grafische kaart, maar ga je dat bij alleen HTPC gebruik ook echt merken? De AD10 en 12 vind ik wat formaat namelijk mooier. Daarnaast is de processor van de ID84 minder krachtig voor zover ik begrepen heb,
Bijkomend voordeel van ID84 is de betere drivers vanuit nvidia voor Linux/Openelec.
De AD10 is voor zover ik kan zien op alle vlakken minder als de AD12 (joh, voorloper/opvolgerverhaal) maar in hoeverre ga ik dat merken bij een HTPC?
Belangrijke eigenschappen voor de HTPC zijn dat hij alles (uitgezonderd 3d) gewoon goed afspeelt en dat het zich snel en soepel laat besturen. Mijn huidige Playon HD2 mini speelt weliswaar vrijwel alles af, maar is alles behalve snel. Daarnaast moet een 2.5" schijfje in kunnen.
Wat is wijsheid in deze: wachten op de AD12, de AD10 nemen of toch voor de ID84 gaan (ondanks zwakkere processor).
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Eigenlijk maakt het formaat me niet zo heel veel uit (en het scheelt maar 6cm) terwijl het in prijs toch wel wat scheelt.
Ik denk dus dat ik voor de AD06 ga. Deze is op dit moment goedkoper dan de AD04 en heeft de nieuwere E2-1800.
Nu de dekens nog...
Uiteindelijk gekozen voor:
Zotac Zbox ID80 à €127
4GB (2x2GB) Crucial SODIMM à €22
Kingston 8GB SDHC (class 10) à €8,65
Totaal: € 157,65
Toch eigenlijk geen geld, daarvoor koop je toch weinig goede dedicated players. Zodra alles binnen is Openelec op de SDHC-kaart en ik ben benieuwd..
[ Voor 3% gewijzigd door maertenr op 03-04-2013 14:36 ]
Aanvulling: wat ik al dacht
Onderstaand artikel is uit het assortiment van de fabrikant en daardoor helaas niet meer leverbaar. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is. Onze excuses voor het ongemak. Wij hebben het artikel uit deze order voor u geannuleerd.
1 x CO-ZTC-ZBOX-ID80-E Zotac BB ZOTAC ZBOX. SFF Barebone GT520M. Intel Atom D2700. DDR3-1066. WIFI. BT. (ZBOX-ID80-E)
Hopelijk ben jij hierboven nog op tijd geweest met het plaatsen van de order.
[ Voor 38% gewijzigd door hardware-lover op 04-04-2013 18:02 ]
Testing, one, two ...
Welke zouden jullie me aanraden?
Hij wil hem dus gebruiken met openelec voor (uiteraard) afspelen van hd-content (ook 3d), voor muziek (dus optische uitgang zou ook handig zijn) en ook moet ie een beetje fatsoenlijk te gebruiken zijn als download-bakkie met sabnzbd, en natuurlijk bereikbaar via samba.
De nieuwe serie is nog niet echt goed leverbaar of zoek ik niet goed genoeg?
Of is het wellicht verstandig om voor een model van afgelopen jaar te gaan?
http://www.intel.com/cont...mputing-introduction.html
Ik ga dan voor de intel nuc met ethernet poort. Ziet er erg positief uit
De ad06 ziet er op zich ook interessant uit maar als ik zo een beetje rondlees lijkt nvidia toch nog steeds beter ondersteund en die vriend van me is geen tweaker ofzo dus hij moet gewoon iets hebben wat stabiel draait zonder teveel gedoe.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen, ze zijn stukje goedkoper geworden blijkbaar.Kevvv schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 19:16:
Ik wilde voor de id83 gaan maar kwam nu dit mooie bakje tegen geen usb 3.0 maar dat maakt mij niet uit.
HD Audio bitstreaming schijnt gewoon te werken.
Je hebt geen Remote dat dan weer niet.
Maar wel dual hdmi
[ Voor 3% gewijzigd door Opperpanter2 op 05-04-2013 22:37 ]
Verwijderd
Zonder enige twijfel openelec erop gezet...Dikke win
Remote werkt naar behoren (sleep e.d. gaat perfect)
Ongelooflijk dat ik voorheen m'n mba als mediacenter gebruikte hihi
Ik zal de Remote niet missen. Ik gebruik een logitech k400 ligt hier al maanden in de kast (kan ik er eindelijk wat mee doen). De nuc zal waarschijnlijk toch veel in sleep staan ipv uit.Opperpanter2 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:33:
[...]
Ben wel benieuwd naar je ervaringen, ze zijn stukje goedkoper geworden blijkbaar.
Maar wel dual hdmiMaar geen Dual lan
Dual hdmi is voor mij idd een super uitkomst. Dual lan heb ik tot nu nog geen behoefte aan heb hier glasvezel van KPN en dus zit alles gecodeerd een extra kabeltunertje is voor mij dan ook geen optie.
Volgende guides toegepast:
Howto Install XBMC PVR Xvba for AMD/Nvidia/Intel GPUs
Linux HOW-TO: Automated efficient (dedicated) XBMC installation on Ubuntu minimal 12.10
XBMC Install and Config HOWTO for Linux on AMD Graphic Based Systems (FUSION) - XBMC XVBA
Alles helemaal naar wens, vooral na het lezen van die derde howto mbt de remote. Gebruik een Harmony 700 met de externe receiver. Als iemand nog tips zoekt voor de ADs, dan zijn dit echt de guides IMHO.
Disclaimer: Ben ooit begonnen met een XBOX en via een ASRock ION 330HT nu op deze AD06 terecht gekomen
In eerste instantie Windows 7 geïnstalleerd omdat ik er van overtuigd was dat mijn versterker DTS-HD ondersteunde. Dan ben je dus gebonden aan Windows omdat de Linux driver van AMD maar 2 audiokanalen ondersteunt.
De versterker bleek echter geen DTS-HD te ondersteunen waardoor de noodzaak voor Windows er ook niet meer was. Dus OpenELEC er op gezet en dat is toch wel een verademing. Ten opzichte van mijn ACRyan PlayonHD Mini 2 die ik nu vervangen heb was XBMC onder Windows al snel, maar onder OpenELEC lijkt het nog wel een stukje soepeler te lopen.
Tot dusverre tevreden! Nu alleen nog even al m'n films kopieren naar de harde schijf, maar ik denk dat 't sneller is om de HDD dan even in de PC te hangen waar nu ook de films op staan....
Nu de dekens nog...
Werkt probleemloos, geluid via HDMI zonder problemen.
Belasting CPU bij 1080 h264 MKV, tussen de 10 / 20%
Wel heb ik een probleem wanneer ik hem via de switch van de UPC Horizon box aansluit. mijn Nas kan zonder problemen bereikt worden, maar ik kan niet updaten of bijv het weer tonen.
Wanneer ik in de OpenElec netwerk settings, het IP en DNS instelt, dan blijft kan wordt deze niet vastgelegd, als je dan de instelling bekijkt, blijft alles gewoon zoals dit auto was, auto IP (DHCP van Horizon en niet Router) en geen DNS of netwerk gateway.
Via een aparte switch werkt het wel, krijgt IP van Router en DNS en Gateway ook.
Weet iemand hoe dit is op te lossen?
Verwijderd

Jammer genoeg geeft de site van Zotac niet meer duidelijkheid (een selectiekader met opties was handig geweest
Begrijp ik goed dat wanneer je kiest voor:
- OpenElec of Ubuntu --> je beter af bent met een Intel processor (afgezien van het probleem met 24p). Mits je deze alleen gaat gebruiken als HTPC?
- Windows --> je beter af bent met een AMD en je ook meer mogelijkheden hebt met betrekking tot andere toepassingen dan alleen HTPC? En minder geklooi met drivers.
Voornaamste gebruik zal bij mij HTPC zijn, maar wil ook tussendoor ff iets op kunnen zoeken op internet. Of een eenvoudige game spelen (denk daarbij aan een emulator en niet aan FPS op hoge framerates).
Ik neig naar AMD, ware het niet dat hier heel veel mensen de keuze voor Intel maken. Zeker vanwege die nieuwe ID83 en de Core i3..
Testing, one, two ...
Heb je, naast de Horizon, nog een los modem? Zo ja, zit daar je router op aangesloten en je Horizon vervolgens weer op de router? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk gekozen voor 'Aansluiten op bestaand netwerk' in je Horizon?izzy67 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:38:
Heb de ID 84 vorige week gekocht, binnen 15 min SD kaart met OpenElec 3 geïnstalleerd en draaien.
Werkt probleemloos, geluid via HDMI zonder problemen.
Belasting CPU bij 1080 h264 MKV, tussen de 10 / 20%
Wel heb ik een probleem wanneer ik hem via de switch van de UPC Horizon box aansluit. mijn Nas kan zonder problemen bereikt worden, maar ik kan niet updaten of bijv het weer tonen.
Wanneer ik in de OpenElec netwerk settings, het IP en DNS instelt, dan blijft kan wordt deze niet vastgelegd, als je dan de instelling bekijkt, blijft alles gewoon zoals dit auto was, auto IP (DHCP van Horizon en niet Router) en geen DNS of netwerk gateway.
Via een aparte switch werkt het wel, krijgt IP van Router en DNS en Gateway ook.
Weet iemand hoe dit is op te lossen?
Indien je alle vragen met 'Ja' kan beantwoorden, dan loop je tegen een bug/probleem/ongewilde feature van de Horizon aan. In plaats van dat hij echt als switch fungeert, gaat hij min of meer voor router spelen. Hij reserveert een hoop IP adressen op je router, om die zelf dan weer uit te delen aan apparaten die op de Horizon zijn aangesloten. Hij geeft hierbij alleen de verkeerde (of geen) DNS en gateway door.
Ik ben hier ook een tijd mee bezig geweest, of vervolgens een losse switch op de Horizon te leggen en die Horizon te laten voor wat ie is op netwerk gebied.
Niet helemaal. OpenElec is inderdaad alleen voor HTPC gebruik: het is een versie van Linux die speciaal is toegespitst op het gebruik van XBMC. Maar dat geldt voor zowel AMD als Intel. Andere Linux distro's kun je gewoon volledig gebruikenVerwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:05:
Ik heb verschillende alternatieven overwogen voor mijn huidige Mediaspeler (Mede8er). Zelf een htpc bouwen, een Raspberry, een ASRock nettop, maar overweeg ook een Zotac. Nu ben ik hier al een paar uur aan het lezen, maar zie door de verschillende modellen het bos niet meer
.
Jammer genoeg geeft de site van Zotac niet meer duidelijkheid (een selectiekader met opties was handig geweest).
Begrijp ik goed dat wanneer je kiest voor:
- OpenElec of Ubuntu --> je beter af bent met een Intel processor (afgezien van het probleem met 24p). Mits je deze alleen gaat gebruiken als HTPC?
Wel zijn de drivers van AMD voor Linux (dus niet alleen OpenElec) beperkt. Ze hebben namelijk de beperking dat ze maar 2 audiokanalen uit kunnen sturen. Daardoor zijn DTS-HD en TrueHD niet mogelijk. Normaal DTS en Dolby Digital zijn wel mogelijk. Als je versterker DTS-HD en/of TrueHD ondersteunt en je wil dat ook echt zo afspelen, dan is OpenElec op een AMD platform geen optie.
Het ligt er echter ook aan hoe je het e.e.a. aansluiten. Als je je versterker via SPDIF aansluit, dan heb je sowieso maar 2 kanalen omdat SPDIF simpelweg niet meer ondersteunt. DTS en Dolby Digital zijn dan wel mogelijk omdat deze over de 2 beschikbare kanalen gemuxed worden.
Ik zou niet weten waarom een Intel of nVidia systeem meer problemen zou geven op Windows. Ben wel benieuwd wat je daarover gelezen hebt.- Windows --> je beter af bent met een AMD en je ook meer mogelijkheden hebt met betrekking tot andere toepassingen dan alleen HTPC? En minder geklooi met drivers.
Zelf heb ik de Zbox AD06 en voor HTPC vind ik OpenElec het prettigst: het is enorm snel (complete boot tot gebruiksklaar in een kleine 30 seconde, vanuit standby in 6 seconde). OpenElec is echter wel toegespitst op XBMC. Buiten de OpenElec of XBMC addons kun je er niet veel meer op installeren.Voornaamste gebruik zal bij mij HTPC zijn, maar wil ook tussendoor ff iets op kunnen zoeken op internet. Of een eenvoudige game spelen (denk daarbij aan een emulator en niet aan FPS op hoge framerates).
Ik neig naar AMD, ware het niet dat hier heel veel mensen de keuze voor Intel maken. Zeker vanwege die nieuwe ID83 en de Core i3..
Standaard is er bijvoorbeeld geen browser beschikbaar. Er is wel een onofficiele Opera addon voor OpenElec, maar daar had ik zelf nogal wat problemen mee (regelmatig opnieuw opstarten b.v.)
[ Voor 45% gewijzigd door RvL op 12-04-2013 11:02 ]
Nu de dekens nog...
Verwijderd
Volgens mij heb ik AMD en Windows automatisch gekoppeld, vanwege de driverproblematiek voor AMD onder Linux, maar dat is dan idd niet helemaal juist. In geval van Windows maakt de keuze voor AMD of Intel niets meer uit dan..
Maar gezien mijn beoogde gebruik is OpenElec dus niet echt een optie. Ik wil iets meer dan alleen XBMC
Maar goed.. heb ik nog steeds geen keuze gemaakt voor Intel of AMD natuurlijk
Ik heb DTS en dolby over SPDIF. Mijn versterker ondersteunt geen HD, maar meer dan stereo is zeker wel mogelijk.RvL schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:48:
[...]
Het ligt er echter ook aan hoe je het e.e.a. aansluiten. Als je je versterker via SPDIF aansluit, dan heb je sowieso maar 2 kanalen omdat SPDIF simpelweg niet meer ondersteunt.
[...]
Ik zou niet weten waarom een Intel of nVidia systeem meer problemen zou geven op Windows. Ben wel benieuwd wat je daarover gelezen hebt.
Dat is een keuze waar ik zelf ook mee geworsteld heb. Uiteindelijk ben ik voor de AD06 gegaan, omdat de E2-1800 processor wat krachtiger is als de Intel tegenhangers van Atom.
De i3 van de ID83 is natuurlijk wel een stuk krachtiger, maar die zit niet in dezelfde prijsklasse.
@knakworst
DTS en Dolby Digital gaan dan ook over twee fysieke kanalen waardoor het over SPDIF kan, hoewel het geluid uiteraard meerkanaals is. Wel even aangepast in m'n eerdere post
Zie ook: http://forum.xbmc.org/sho...96&pid=1247308#pid1247308
Een ander handig tabelletje is: http://wiki.xbmc.org/inde...Hardware_reported_to_work
Hier kun je uit afleiden wat er wel en niet mogelijk is op het gebied van audio bij bepaalde hardware i.c.m. het OS.
Nu de dekens nog...
Zelfde keuze en uitkomst hier.RvL schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:01:
@N1v3k
Dat is een keuze waar ik zelf ook mee geworsteld heb. Uiteindelijk ben ik voor de AD06 gegaan, omdat de E2-1800 processor wat krachtiger is als de Intel tegenhangers van Atom.
De i3 van de ID83 is natuurlijk wel een stuk krachtiger, maar die zit niet in dezelfde prijsklasse.
Erg tevreden met de AD06 onder Win7.
Verwijderd
Er is natuurlijk altijd een kans dat men het bij AMD op gaat lossen/in gaat bouwen. Aan de andere kant is het algemeen bekend dat AMD zijn Linux drivers niet de hoogste prioriteit geeft.
[ Voor 15% gewijzigd door RvL op 12-04-2013 11:30 ]
Nu de dekens nog...
Verwijderd
Nu de dekens nog...
Ik heb een Zotac Zbox nano id61 , maar ik krijg xbmc niet geïnstalleerd. Ik krijg alleen de cursor met een zwart scherm te zien en niks werkt meer.
Stuur eff DM als je me kunt helpen aub. alvast bedankt
Windows? Linux? Welke Linux? OpenELEC?driekus77 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:17:
Wie kan mij helpen.
Ik heb een Zotac Zbox nano id61 , maar ik krijg xbmc niet geïnstalleerd. Ik krijg alleen de cursor met een zwart scherm te zien en niks werkt meer.
Stuur eff DM als je me kunt helpen aub. alvast bedankt
Opstarten van SD? USB? HDD/SSD?Opperpanter2 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:49:
[...]
Windows? Linux? Welke Linux? OpenELEC?
Testing, one, two ...
Verwijderd
Ah ok. Dan snap ik hem. Op dit moment neig ik naar de ID84 vanwege de Nvidia GPU (jammer trouwens dat de de ID80 nergens meer te krijgen isRvL schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 23:37:
Ja inderdaad, de gpu. Als je zelf een HTPC samenstelt met b.v. een AMD A6 processor en nVidia GT640 grafische kaart, dan heb je dit probleem niet.
Alleen lees ik van die ID84 hier weer e.e.a. over problemen met het verkrijgen van een IP, danwel het vloeiend streamen over netwerk (10/100 switch als oplossing). Er is ook altijd wel iets natuurlijk
Jammer dat de ID83 geen Nvidia GPU heeft.. dan koos ik daar voor.
Als je budget het toe zou laten zou ik niet weten waarom dit geen juiste keuze zou kunnen zijn? Met de Intel HD 4000 GPU is toch niet zo heel veel mis of heb ik wat over het hoofd gezien misschien?Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:21:
[...]
[knip]
Jammer dat de ID83 geen Nvidia GPU heeft.. dan koos ik daar voor.
Testing, one, two ...
Verwijderd
Heb iets meer vertrouwen in de Nvidia dan in de HD Graphics 4000 van Intelhardware-lover schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:35:
[...]
Als je budget het toe zou laten zou ik niet weten waarom dit geen juiste keuze zou kunnen zijn? Met de Intel HD 4000 GPU is toch niet zo heel veel mis of heb ik wat over het hoofd gezien misschien?
Maar goed.. misschien alleen maar een gevoel
Misschien kan ik toch beter deze configuratie bouwen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 117,- | € 117,- |
1 | ASRock Intel H77 H77M-ITX | € 82,90 | € 82,90 |
1 | Compucase 8K01 | € 50,80 | € 50,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 250,70 |
Behuizing is dan niet zo mooi, maar dat boeit niet. Hij moet toch in een gesloten tv-kast staan. Heb er dan alleen geen remote bij, maar heb wel een Harmony One, dus wellicht kan ik daar iets mee fixen
Ben ik een stukkie goedkoper uit en heb ik ook nog een snellere CPU
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 17:49 ]
http://screencast.com/t/GzcYfvMpVi4
Op pricewatch of kieskeurig is niets te zien dat hij ergens op voorraad is.
Nog even los van dat het de plus versie betreft, geen idee of dit klopt...
Zotac ZBOX ID83 PLUS-mini-pc
Bestnr.: 874672 - 89 [Fabrikantnummer: ZBOX-ID83-PLUS-E]
ZOTAC € 469,00
Edit: je hebt hem ex. BTW in het plaatje staan, duidelijk nu.
[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 17-04-2013 14:13 ]
Testing, one, two ...
De Zotac ZBOX Nano XS AD11 barebone is aardig afgeprijsd, dus het leek me wel een goede koop. Of had ik beter iets anders kunnen kiezen?
pricewatch: Zotac ZBOX Nano XS AD11
Testing, one, two ...
https://www.cdromland.nl/...BOX_Nano_XS_AD11_Barebone
Ik heb hem 2 uur geleden besteld, kreeg net een mailtje dat hij verstuurd is. Voorraad was toen ik bestelde 3, nu 2.
"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"
Verwijderd
Voorraad stond op 1 en nu op 0.
Overigens heb ik een review geschreven over de AD10:
productreview: Zotac ZBOX Nano AD10 review door Verwijderd
Bij voldoende tijd en gelegenheid zal ik ook een review maken over de AD11.
Verwijderd
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung SDHC 32GB Class 10 | € 21,90 | € 21,90 |
1 | Zotac ZBOX-ID42-BE | € 227,40 | € 227,40 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 30,43 | € 30,43 |
1 | Corsair CMSO4GX3M1A1333C9 | € 25,99 | € 25,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 305,72 |
Intel Celeron 847 processor en een Nvidia GPU.
32 GB SDHC kaartje erin met Ubuntu of XBMCbuntu erop en klaar
Nu ik de instelling op,
[2]
[0]
[60]
[100]
[20%]
heb staan blijft de AD11 lekker rustig bij gebruik. Ik heb er nog niet de laatste BIOS versie (A2400225 25-02-2013) op gezet, dus mogelijk dienen bovenstaande instellingen aangepast te worden na de flash.
Testing, one, two ...
Er schijnt wel een hardware probleem met de ID42 te zijn waardoor ze doodgaan, hopelijk zijn de nieuwe versies ook al in NL beschikbaar:Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:35:
Ik denk dat ik toch maar voor de volgende configuratie ga:
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung SDHC 32GB Class 10 € 21,90 € 21,90 1 Zotac ZBOX-ID42-BE € 227,40 € 227,40 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 30,43 € 30,43 1 Corsair CMSO4GX3M1A1333C9 € 25,99 € 25,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 305,72
http://www.zotacusa.com/f...wn-wont-post/page__st__60
你还记得吗 记忆的炎夏
Verwijderd

Dan wacht ik nog wel ff met iets te bestellen. Bedankt voor de waarschuwing
Testing, one, two ...
Kevvv schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 19:16:
Ik wilde voor de id83 gaan maar kwam nu dit mooie bakje tegen geen usb 3.0 maar dat maakt mij niet uit.
Ik heb de nuc nu ongeveer 2 weken in bezit. Gekocht bij azerty, erg nette en vlotte levering. Ik ben meer dan tevreden met de nuc. Hij draait op windows 8. xbmc erop en gaan. alles draait soepel en vlot. geluid via hdmi, bitstreaming etc. etc. gaat allemaal perfect. Ik heb nog wel een probleempje in de aeon noxx skin. ik zie wat beeld artifacts in de minicover fanart in mijn video bibliotheek. Heel raar niet in de grote fanart.Opperpanter2 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:33:
[...]
Ben wel benieuwd naar je ervaringen, ze zijn stukje goedkoper geworden blijkbaar.
Maar wel dual hdmiMaar geen Dual lan
Hier een link naar een youtube infofilmpje die ik heb gemaakt. Voor de mensen die interesse hebben.
YouTube: My htpc setup: Intel nuc DC3217IYE
[ Voor 72% gewijzigd door Kevvv op 29-04-2013 23:40 ]
Na aanleiding van je review heb ik gisteren ook een nuc gehaald, voorzien van 8gb geheugen en een 128GB SSD.Kevvv schreef op maandag 29 april 2013 @ 23:22:
[...]
[...]
Ik heb de nuc nu ongeveer 2 weken in bezit. Gekocht bij azerty, erg nette en vlotte levering. Ik ben meer dan tevreden met de nuc. Hij draait op windows 8. xbmc erop en gaan. alles draait soepel en vlot. geluid via hdmi, bitstreaming etc. etc. gaat allemaal perfect. Ik heb nog wel een probleempje in de aeon noxx skin. ik zie wat beeld artifacts in de minicover fanart in mijn video bibliotheek. Heel raar niet in de grote fanart.
Hier een link naar een youtube infofilmpje die ik heb gemaakt. Voor de mensen die interesse hebben.
YouTube: My htpc setup: Intel nuc DC3217IYE
Intel® NUC Kit DC3217IYE
Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit
Crucial CT128M4SSD3
Windows 8 geïnstalleerd met daarop XBMC.
Alles draait perfect met geluid op DTS-HD via de versterker. Zeker aan te raden.
[ Voor 17% gewijzigd door Flozem op 02-05-2013 18:51 ]
Ik heb de AD04 overigens.
Verwijderd
productreview: Zotac ZBOX Nano XS AD11 review door Verwijderd
In navolging van hardware-lover, de Ventilatie instellingen verder getweakt:
3
40
60
90
20%
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2013 17:38 ]
In heb XBMC onder Windows 8 geinstalleerd en zo geconfigureerd dat hij XBMC als shell opstart en bij het afsluiten van XBMC met Windows 8 verdergaat.
Opstarten van Windows en XBMC is binnen 10 seconden gereed. Alles supersnel.
Gebruik een K400 toetsenbord. Het enige jammere is dat er geen IR afstandsbediening bijzit. Hij moet dus handmatig of via bv een telefoon (WOL package) aangezet worden.
Een vriend van mij wil ook een HTPC. De NUC lijkt mij ook top. Mag ik vragen wat je precies hebt qua specs (HD/RAM)? ik zou het waarschijnlijk met W7 willen draaien voor hem. Hoeveel was je in totaal kwijt?
Testing, one, two ...
Het enige probleem wat ik had was dat hij niet van USB3 wilde booten alleen van de USB2 poorten.
Het stickje waar ik vanaf start is wel degelijk usb3 maar hij pakt hem dan niet.
Maar na binnenkomst, geheugen er in, openelec op de usb stick en draaien maar. Aangezien ik mijn media op windows shares had staan was dat nog even goed op de rails te krijgen maar ik en de familie kunnen al niet meer zonder. Best aanschaf van het jaar tot nu toe.
Bedoel jij niet een ander type, de ID41 is al 2 jaar op de markt.Giel88 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:19:
Heeft iemand enig idee of het hardware probleem met de id41 al opgelost is en de 'gefixte' versie ook in NL verkrijgbaar is? Ik wil hem graag bestellen bij Azerty, maar als ze de foutieve batch nog hebben wacht ik even.
Testing, one, two ...