Ja pardon, ik bedoel de ID42.
Ah, duidelijk. Ik zie in het bewuste topic op de Zotac website niet dat er al een fix zou zijn of een bevestiging dat er een hardware-probleem is vastgesteld bij de eerste modellen en dat is is aangepakt.
Testing, one, two ...
Dan wachten we het nog even af. Wat is nou eigenlijk het grote verschil tussen de id84 en de id42 op max ram na? Aangezien ik hem puur als htpc zal gebruiken is de id84 met zijn max 4gb ram ook een optie.
De ID84 is gebaseerd op Intel Atom D2550 i.c.m. nVidia GT520m GPU, de ID82 heeft een Intel i3 2330M CPU en doet het met Intel HD graphics 3000 GPU. Beiden zijn zonder twijfel geschikt als HTPC, maar dat geldt ook voor veel andere Zbox-en. De ID82 heeft een flink snellere CPU maar die heb je voor HTPC activiteiten in de meeste gevallen helemaal niet nodig. De nVidia GT520m is een GPU die probleemloos zijn werk doet en weinig kritisch is. Niet iedereen is even gecharmeerd van Intel HD graphics als GPU maar in mijn beleving is ook daar weinig op aan te merken.
Testing, one, two ...
Je hebt het over de id82 in plaats van de id42, de id82 valt net buiten mijn budget. Vandaar dat mijn oog gevallen is op de id84 en id42. Is er tussen deze twee een groot verschil?
de cpu van de id42 is stukken sneller, maar daar merk je weinig van in een htpc, tenzij je mega zware skins gaat draaien in xbmc misschien.Giel88 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:28:
Je hebt het over de id82 in plaats van de id42, de id82 valt net buiten mijn budget. Vandaar dat mijn oog gevallen is op de id84 en id42. Is er tussen deze twee een groot verschil?
de gpu is ietsje sneller, maar daar merk je weinig van in een htpc.
verder heeft de id42 volgens mij 2x 1gb LAN.
Je hebt gelijk, niet goed opgelet.
De ID84 is gebaseerd op Intel Atom D2550 i.c.m. nVidia GT520m GPU, de ID42 is gebaseerd op de nieuwe Intel Celeron Processor 847 (dual-core, 1.1 GHz) i.c.m. de nieuwere nVidia GT620m GPU.
Of de 847 Celeron werkelijk zoveel sneller is durf ik niet direct te zeggen. De verschillen zullen zeker niet spectaculair zijn. Beiden zijn zuinig bij gebruik.
http://www.cpu-world.com/...eleron_Dual-Core_847.html
De ID84 is gebaseerd op Intel Atom D2550 i.c.m. nVidia GT520m GPU, de ID42 is gebaseerd op de nieuwe Intel Celeron Processor 847 (dual-core, 1.1 GHz) i.c.m. de nieuwere nVidia GT620m GPU.
Of de 847 Celeron werkelijk zoveel sneller is durf ik niet direct te zeggen. De verschillen zullen zeker niet spectaculair zijn. Beiden zijn zuinig bij gebruik.
[ Voor 184% gewijzigd door hardware-lover op 17-05-2013 00:10 ]
Testing, one, two ...
Update van zotac aangaande wanneer de nieuwe (gefixede) id42s komen:
"Unfortunately I do not know if these will be sent back to us anytime soon. All I have in our inventory list is that this model is still in China. It shows no forecast of when we might receive them."
"Unfortunately I do not know if these will be sent back to us anytime soon. All I have in our inventory list is that this model is still in China. It shows no forecast of when we might receive them."
Dan ga ik denk ik voor de ID84. Aangezien de verschillen met de ID42 niet echt merkbaar zijn icm OpenElec voor een semi leek als ik. Dat, plus het feit dat de ID42 een hardware probleem heeft en men nog niet weet wanneer de verbeterde versie verkrijgbaar is.hardware-lover schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:58:
Je hebt gelijk, niet goed opgelet.
Edit: Twijfels, twijfels, twijfels. Wellicht dat jullie me kunnen helpen. Ik ben dus op zoek naar een HTPC, voorkeur gaat uit naar een Zotac Zbox. Ik wil er OpenElec op gaan draaien. Grotendeels zal ik (HD) films streamen of van een HDD afspelen. BR is geen must. Pre is wel dat alles lekker soepel loopt. Welke Zotac Zbox volstaat voor mij? Het liefst zo rond de €250,-
[ Voor 17% gewijzigd door Giel88 op 18-05-2013 18:04 ]
Verwijderd
Volgens mij die ID84. Je kunt OpenElec vanaf SD kaartje draaien toch? 
Wat de ID84 namelijk niet heeft, is ondersteuning voor een SSD. Gaan alleen sata schijven in als ik het goed heb gezien..
Wat de ID84 namelijk niet heeft, is ondersteuning voor een SSD. Gaan alleen sata schijven in als ik het goed heb gezien..
Ahum, als er Sata ondersteuning is dat gaat een SSD ook wel werken hoor, minstens net zo goed. Ik zou voor een USB3 stick gaan om OE van te draaien als er geen interne opslag gebruikt gaat worden. Als USB3 niet mocht werken, wordt USB2 het tweede alternatief en als laatste zou ik pas voor een SD kaartje gaan.Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:12:
Testing, one, two ...
Er is geen enkele reden om voor mSata SSD te gaan als Sata (SSD) al gaat werken. Over het algemeen zijn ze wat duurder in aanschaf. Mocht iemand een mSata hebben liggen dan zou een convertor naar Sata ook een oplossing kunnen brengen. Voor de Zboxen (en andere merken) met alleen ruimte voor mSata, rest enkel de aanschaf van een mSata drive, als de opslag intern moet zijn.Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:12:
Dan heb ik het dus niet goed begrepen
Wel SATA, maar geen mSATA dan? of kan dat ook?
Testing, one, two ...
Ik ben sowieso van plan om OpenElec van een USB2.0 te draaien.Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:12:
Verwijderd
Volgens mij wel ja 
Is onder OE True-HD & DTS-HD mogelijk btw? En werkt de bijgeleverde afstandsbediening ook onder XBMC in OE?
Is onder OE True-HD & DTS-HD mogelijk btw? En werkt de bijgeleverde afstandsbediening ook onder XBMC in OE?
Volgens mij ondersteund OE het wel, behalve op AMD, maar correct me if wrong. De afstandsbediening zou ik niet weten. Ik zal mijn Android met Yatse gebruiken.
Afstandsbediening werkt direct uit de box in OE . Wat betreft True-HD ik durf niet te zeggen of het werkt heb zelf een Zotac met e2-1800 processor en in OE kan je het wel True-HD aanvinken in wat je receiver ondersteunt heb alleen geen bestand om te testen of het ook daadwerkelijk werktVerwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 21:55:
Volgens mij wel ja
True-HD werkt niet met een AMD in OE: http://wiki.xbmc.org/inde...Hardware_reported_to_work
Speed limits are like herpes.
Nvidia en Intel inderdaad wel.
Schijnt aan de Linux-drivers van AMD te liggen.
Schijnt aan de Linux-drivers van AMD te liggen.
[ Voor 44% gewijzigd door Plato112 op 20-05-2013 14:10 ]
Verwijderd
Hoi,
heb al een paar jaar de Zotac HD-11 aan mijn versterker(s) hanger via HDMI. Gebruik de telefoon / iPad als afstandsbediening en ben super tevreden. 2Gb geheugen erin en een kleine SSD. Boot binnen de 30 seconden op, en alles werkt soepel.
Ik ben van plan de HD-ID42 te gaan kopen, aangezien daar dan extra DTS-HD bij zit, en een afstandsbediening, dat maakt het wat makkelijk voor de kids.
gebruik:
films
series
muziek
foto's
Ik draai geen games en doe 3D via SBS, dat wordt prima afgespeeld (ondertitels worden netjes neergezet). Ook al ondersteund mijn TV Real3D. Ik kijk het toch niet al te vaak.. heb voorkeur voor 2D als brildrager...
heb al een paar jaar de Zotac HD-11 aan mijn versterker(s) hanger via HDMI. Gebruik de telefoon / iPad als afstandsbediening en ben super tevreden. 2Gb geheugen erin en een kleine SSD. Boot binnen de 30 seconden op, en alles werkt soepel.
Ik ben van plan de HD-ID42 te gaan kopen, aangezien daar dan extra DTS-HD bij zit, en een afstandsbediening, dat maakt het wat makkelijk voor de kids.
gebruik:
films
series
muziek
foto's
Ik draai geen games en doe 3D via SBS, dat wordt prima afgespeeld (ondertitels worden netjes neergezet). Ook al ondersteund mijn TV Real3D. Ik kijk het toch niet al te vaak.. heb voorkeur voor 2D als brildrager...
Als je onderstaand filmpje bekijkt dan zie je daar een Shuttle met vrijwel gelijke chipset (Atom 525 en nVidia ION2), als je Zbox HD-ID11. Daar wordt succesvol Bitstream audio afgespeeld met Openelec, je ziet dat op het display van de receiver. Weet je zeker dat je ID11 geen bitstream audio ondersteund?
Testing, one, two ...
Goed...
sinds afgelope weekend gaat mijn AD02 niet meer. Reageert niet meer, komt geen stroom op. Adapter is niet defect. Hij doet gewoon helemaal niks meer. Als ik hem opstuur ben ik hem 4 weken kwijt. Merk nu hoe verslaafd ik ben aan films en series kijken via dat ding. Zucht.. nieuwe kopen of toch 4 weken wachten?
sinds afgelope weekend gaat mijn AD02 niet meer. Reageert niet meer, komt geen stroom op. Adapter is niet defect. Hij doet gewoon helemaal niks meer. Als ik hem opstuur ben ik hem 4 weken kwijt. Merk nu hoe verslaafd ik ben aan films en series kijken via dat ding. Zucht.. nieuwe kopen of toch 4 weken wachten?
Geen laptop of iets dat tijdelijk dienst kan doen als vervanger?
[ Voor 0% gewijzigd door Plato112 op 22-05-2013 17:28 . Reden: Typo ]
Of koop een Raspberry Pi als backupPlato112 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:28:
Verwijderd
Vandaag een ID84 besteld met 2GB RAM erbij 
Stickie heb ik nog wel liggen hier, dus gaan we eerst eens proberen met OpenElec
Stickie heb ik nog wel liggen hier, dus gaan we eerst eens proberen met OpenElec
Vandaag komt mijn AD13 binnen, 2GB RAM, SD kaartje. Eens kijken of hij XBMC een beetje waardig kan serveren als opvolger van de overleden AsRock ION 330.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
nee helaas!Plato112 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:28:
wordt een nieuwe ZBOX of raspberry Pi
Ben in het bezit van een AD02 met 4gb en 500gb 7200rpm sata schijf, echter vind ik het parren en rarren iets te langzaam gaan. Zeker met huidige downloadsnelheid van 120Mbit.
Ga ik veel snelheids winst behalen om een SSD te gebruiken van bijvb 128GB en deze als Windows7 partitie en download folder voor parren en rarren te gebruiken. Of is de CPU in deze de grote bottleneck?
Dat na het rarren de bestanden via usb3 naar de externe schijf gaan is niet zo'n ramp qua snelheid.
Ga ik veel snelheids winst behalen om een SSD te gebruiken van bijvb 128GB en deze als Windows7 partitie en download folder voor parren en rarren te gebruiken. Of is de CPU in deze de grote bottleneck?
Dat na het rarren de bestanden via usb3 naar de externe schijf gaan is niet zo'n ramp qua snelheid.
Gooi het Windows taakbeheer > [tab] prestaties > broncontrole, eens een keer open en kijk via dat scherm waar je systeem het moeilijk mee heeft tijdens parren en un-rarren. Ik gok dat het inderdaad CPU gerelateerd is maar dat is maar een aanname.
Testing, one, two ...
Apart, ik maak een OpenElec USB stick met de installer, hiervan boot hij prima. Als ik dan via de setup van de stick OpenElec op de SD-kaart installeer wil hij daar niet van booten. Het is gewoon niet te vinden in de BIOS en als bootoptie beschikbaar. De installatie van OE maakt er bij mijn weten gewoon een nieuwe bootable partitie van toch? 
De Zotacjes kunnen toch prima booten van SD?
Edit: De laptop boot prima met het kaartje, dus hij doet het wel. Hoe hebben anderen dat gedaan? Ik las in dit topic velen die gewoon OE van een SD-kaart booten.
De Zotacjes kunnen toch prima booten van SD?
Edit: De laptop boot prima met het kaartje, dus hij doet het wel. Hoe hebben anderen dat gedaan? Ik las in dit topic velen die gewoon OE van een SD-kaart booten.
[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 23-05-2013 22:20 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Inderdaad apart, mijn AD10 boot prima vanaf SD-kaartje. Ik heb er ook geen aparte instelling voor hoeven aan te passen.
Welk bestands- en besturingssysteem heb jij erop staan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ik begrijp er helemaal niets van, hij weigert pertinent om de SD-kaart als bootable device te zien. Op dit moment draai ik het maar met OE op een USB-stick, dat gaat prima.
Het kastje (AD13) op zich bevalt erg goed, ik hoor hem niet vanaf de bank (ligt acherin de kast) en het werkt allemaal naar behoren. Nog wel wat spelen met instellingen maar daar kom je altijd wel uit.
Toch maar eens contact opnemen met support want als het booten van SD niet wil moet ik toch een snellere USB-stick overwegen.
Het kastje (AD13) op zich bevalt erg goed, ik hoor hem niet vanaf de bank (ligt acherin de kast) en het werkt allemaal naar behoren. Nog wel wat spelen met instellingen maar daar kom je altijd wel uit.
Toch maar eens contact opnemen met support want als het booten van SD niet wil moet ik toch een snellere USB-stick overwegen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb goede (maar korte) ervaringen opgedaan met de Sandisk Cruzer fit in een AD11. Korte boottijden en vlotte respons onder OE. Daarbij een lekker klein en onopvallend formaat. Prima stikkie
Testing, one, two ...
Goede tip, die zijn lekker klein en voor vijf euro heb je al genoeg ruimte.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb zojuist 'n HTPC systeempje gebouwd met een Zotac ZBOX-AD06, 60GB SSD en 1x4GB RAM. OpenElec fusion build 3.0.3 erop gezet. Echter veel van mijn 1080p materiaal (via nfs-server) wordt niet goed afgespeeld. Continu erg verspringend beeld. Volgens mij zij het geen framedrops.
Zie korte video-opname van het euvel: http://db.tt/43FZRm96
Het systeem is een flink stuk snappier dan m'n Raspberry Pi, maar die had hier geen last van.
Aan de ingewikkeldheid van de beelden lijkt het niet perse te liggen. "The Hobbit" speelt bijvoorbeeld goed, "Life of Pi" en "Eternal Sunshine of the Sportless Mind" niet. Na een reboot speelt hij die bestanden als ik mazzel heb dan weer goed af, maar switch ik naar een video die fouten oplevert, dan speelt hij de boosdoeners weer niet mooi af. Mediainfo/codecs zijn volgens VLC gelijk bij goed en slecht afspelend materiaal.
Zou ik misschien een andere build moeten hebben of config.txt moeten tweaken waardoor het allemaal soepel gaat lopen?
Zie korte video-opname van het euvel: http://db.tt/43FZRm96
Het systeem is een flink stuk snappier dan m'n Raspberry Pi, maar die had hier geen last van.
Aan de ingewikkeldheid van de beelden lijkt het niet perse te liggen. "The Hobbit" speelt bijvoorbeeld goed, "Life of Pi" en "Eternal Sunshine of the Sportless Mind" niet. Na een reboot speelt hij die bestanden als ik mazzel heb dan weer goed af, maar switch ik naar een video die fouten oplevert, dan speelt hij de boosdoeners weer niet mooi af. Mediainfo/codecs zijn volgens VLC gelijk bij goed en slecht afspelend materiaal.
Zou ik misschien een andere build moeten hebben of config.txt moeten tweaken waardoor het allemaal soepel gaat lopen?
Edit: het OE forum is idd waarschijnlijk de meest aangewezen plek voor bovenstaande vraag (en daarbij een beetje geduldig zijn).
[ Voor 143% gewijzigd door hardware-lover op 25-05-2013 19:04 ]
Testing, one, two ...
Generic Build lijkt beter! Maar nog niet helemaal perfect, want het probleem is alweer een keer voorbij gekomen. Dan blijft het terugkomen. Rebooten helpt dan.
Edit: nog niet perfect
Edit: nog niet perfect
[ Voor 80% gewijzigd door TinusXcentricus op 25-05-2013 20:37 ]
Heb je in de BIOS de videogeheugenruimte verhoogd naar 512 MB? Dat wordt aangeraden voor XBMC namelijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
UMA Frame Buffer Size op 512M en 1GB gezet. Helpt!
@Gonadan: Thanks a lot. Was die info nog niet tegen gekomen...
@Gonadan: Thanks a lot. Was die info nog niet tegen gekomen...
Omdat mijn HDD was gecrashed heb ik een nieuwe HDD met verse Windows 7 ultimate edition geinstalleerd op mijn AD02
Om de een of andere reden kan ik niet meer via de ethernetpoort het internet op, maar moet ik nu via de WIFI, wat erg vervelend is, gezien het feit dat ik het apparaat gebruik als multimedia platform.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Om de een of andere reden kan ik niet meer via de ethernetpoort het internet op, maar moet ik nu via de WIFI, wat erg vervelend is, gezien het feit dat ik het apparaat gebruik als multimedia platform.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Heb precies hetzeflde met mijn AD13, kan wel installeren op SD kaart maar booten ho maar. Vind het ook irritant dat alleen van de USB 2 aansluiting wil booten en niet van de USB 3 aansluitingen.Gonadan schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 12:14:
Nou ik begrijp er helemaal niets van, hij weigert pertinent om de SD-kaart als bootable device te zien. Op dit moment draai ik het maar met OE op een USB-stick, dat gaat prima.
Hoi, ik heb een tijdje een mediaplayer gehad namelijk de Boxee Box. Na enige tijd hiervan tevreden te zijn moet ik toch toegeven dat hij de laatste tijd trager en trager wordt. Bovendien wordt hij niet meer ondersteund door Dlink.
Ik ben aan het rondneuzen naar een nieuwe mediaplayer en kwam op de Zotac uit. Nu besef ik dat dit een mini pc is maar ik zou deze enkel gaan gebruiken als mediaplayer. Maw windows 7 op installeren, XBMC erop, configureren en gaan met die banaan.
Is de Zotac hiervoor goed geschikt en welk model moet ik precies kopen hiervoor. Mijn oog viel op de AD10 Plus Zotac Nano. http://www.conrad.be/ce/n...OX-Nano-AD10-PLUS-mini-PC
Deze heeft ook een remote blijkbaar. Ik hoop dat deze dan goed samenwerkt met XBMC.
Doe ik hier een goede aankoop mee ? Waar moet ik allemaal nog rekening mee houden ? Is het toch enkel windows installeren, xmbc hierop gooien en deze juist instellen of moeten er nog bepaalde drivers , etc geinstalled worden ?
Ik ben aan het rondneuzen naar een nieuwe mediaplayer en kwam op de Zotac uit. Nu besef ik dat dit een mini pc is maar ik zou deze enkel gaan gebruiken als mediaplayer. Maw windows 7 op installeren, XBMC erop, configureren en gaan met die banaan.
Is de Zotac hiervoor goed geschikt en welk model moet ik precies kopen hiervoor. Mijn oog viel op de AD10 Plus Zotac Nano. http://www.conrad.be/ce/n...OX-Nano-AD10-PLUS-mini-PC
Deze heeft ook een remote blijkbaar. Ik hoop dat deze dan goed samenwerkt met XBMC.
Doe ik hier een goede aankoop mee ? Waar moet ik allemaal nog rekening mee houden ? Is het toch enkel windows installeren, xmbc hierop gooien en deze juist instellen of moeten er nog bepaalde drivers , etc geinstalled worden ?
[ Voor 10% gewijzigd door Rebbelx op 29-05-2013 13:25 ]
Waarom wil je perse Windows er op hebben? Kost je toch weer een licentie.
Je kan ook OpenElec installeren. Dit is een zeer lichte Linux variant, speciaal toegespitst op XBMC (wat er dus ook al in zit) en is daardoor razend snel. En het is gratis.
Het ligt er alleen een beetje aan wat je er mee wil doen. Als het echt alleen als mediaspeler gaat dienen (films kijken, misschien wat foto's, youtube), dan voldoet OpenElec daar prima voor. Maar bijvoorbeeld op internet browsen behoort standaard niet tot de mogelijkheden. Hier is onofficieel wel een plugin voor, maar bij mij werkte die niet heel erg goed.
Het enige nadeel op technisch vlak wat OpenElec t.o.v. Windows heeft, is de ietwat gebrekkige drivers van AMD/ATI. De drivers van AMD/ATI ondersteunen namelijk maar 2 audiokanalen. Hierdoor zijn Dolby TrueHD en DTS HD niet mogelijk. Dolby Digital en DTS zijn wel mogelijk. Als je receiver (of net waar je je geluid op afspeelt) geen TrueHD en/of DTS HD ondersteunt, is er dus nog steeds niet veel aan de hand. En met een op Intel gebaseerde HTPC heb je dit probleem uiteraard ook niet.
Voor wat betreft de keuze van de Zotac. De AD10 voldoet op zich best voor XBMC gebruik. Verwacht echter niet dat je 3d af kan spelen want dat gaat gewoon niet. Persoonlijk zou ik echter voor de AD12 of de AD06 gaan. Hier zit een wat snellere processor en grafische kaart in. Dat maakt het allemaal net wat soepeler naar mijn mening. Let wel, de AD06 is niet van de nano serie en daardoor wat groter.
Overigens zou ik zelf ook nooit voor een Plus versie gaan. Je hebt dan natuurlijk alles netjes in een, maar een Plus versie is over het algemeen een stuk duurder dan een niet Plus versie waar je zelf geheugen en opslag bij koopt. Als ik bijvoorbeeld een losse AD12 koop en daar een 1TB harde schijf en 2GB intern geheugen koop, dan ben ik volgens de Pricewatch zo'n €315 kwijt. Dan heb je dus bijna 700GB meer opslag en ben je €35 goedkoper uit.
Daarnaast is de AD10 een uitlopend model en zal dus niet meer overal verkrijgbaar zijn. In de Pricewatch staan er al geen winkels meer bij. De AD12 en AD06 zijn een heel stuk beter verkrijgbaar.
De bijgeleverde afstandsbediening werkt gewoon goed met XBMC, zowel onder Windows als onder OpenElec
Je kan ook OpenElec installeren. Dit is een zeer lichte Linux variant, speciaal toegespitst op XBMC (wat er dus ook al in zit) en is daardoor razend snel. En het is gratis.
Het ligt er alleen een beetje aan wat je er mee wil doen. Als het echt alleen als mediaspeler gaat dienen (films kijken, misschien wat foto's, youtube), dan voldoet OpenElec daar prima voor. Maar bijvoorbeeld op internet browsen behoort standaard niet tot de mogelijkheden. Hier is onofficieel wel een plugin voor, maar bij mij werkte die niet heel erg goed.
Het enige nadeel op technisch vlak wat OpenElec t.o.v. Windows heeft, is de ietwat gebrekkige drivers van AMD/ATI. De drivers van AMD/ATI ondersteunen namelijk maar 2 audiokanalen. Hierdoor zijn Dolby TrueHD en DTS HD niet mogelijk. Dolby Digital en DTS zijn wel mogelijk. Als je receiver (of net waar je je geluid op afspeelt) geen TrueHD en/of DTS HD ondersteunt, is er dus nog steeds niet veel aan de hand. En met een op Intel gebaseerde HTPC heb je dit probleem uiteraard ook niet.
Voor wat betreft de keuze van de Zotac. De AD10 voldoet op zich best voor XBMC gebruik. Verwacht echter niet dat je 3d af kan spelen want dat gaat gewoon niet. Persoonlijk zou ik echter voor de AD12 of de AD06 gaan. Hier zit een wat snellere processor en grafische kaart in. Dat maakt het allemaal net wat soepeler naar mijn mening. Let wel, de AD06 is niet van de nano serie en daardoor wat groter.
Overigens zou ik zelf ook nooit voor een Plus versie gaan. Je hebt dan natuurlijk alles netjes in een, maar een Plus versie is over het algemeen een stuk duurder dan een niet Plus versie waar je zelf geheugen en opslag bij koopt. Als ik bijvoorbeeld een losse AD12 koop en daar een 1TB harde schijf en 2GB intern geheugen koop, dan ben ik volgens de Pricewatch zo'n €315 kwijt. Dan heb je dus bijna 700GB meer opslag en ben je €35 goedkoper uit.
Daarnaast is de AD10 een uitlopend model en zal dus niet meer overal verkrijgbaar zijn. In de Pricewatch staan er al geen winkels meer bij. De AD12 en AD06 zijn een heel stuk beter verkrijgbaar.
De bijgeleverde afstandsbediening werkt gewoon goed met XBMC, zowel onder Windows als onder OpenElec
[ Voor 23% gewijzigd door RvL op 29-05-2013 13:57 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Net daarom dus dat ik toch zou opteren om er een windows op te zetten. Dan kunnen alle drivers netjes installed worden. Onder OpenElec is dat allemaal minder het geval. Is het trouwens mogelijk om via deze remote XMBC af te sluiten maar nadien ook het toestel zelf in windows ? Heb namelijk geen zin om hiervoor telkens bv een keyboard aan te sluiten. Is een AD12 dan wel snel genoeg voor 3D? Ik heb op dit moment wel geen 3D tv maar naar de toekomst toe zou ik toch wat safe willen zitten. Veel opslag moet het toestel intern niet hebben. Ik zou alles van een NAS streamen.RvL schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:50:
Waarom wil je perse Windows er op hebben? Kost je toch weer een licentie.
Onder OpenElec hoef je helemaal geen drivers te installeren: als er nieuwe drivers zijn die je echt moet hebben, brengen ze een nieuwe release uit. Dus je hebt er eigenlijk minder omkijken naar. Zeker omdat er een stuk minder updates voor OpenElec uitkomen dan voor Windows. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
Je zou OpenElec een tijdje kunnen proberen. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog Windows installeren natuurlijk. Zeker omdat je alles van een NAS streamt: je films gaan bij de omschakeling in ieder geval niet verloren.
Ook de AD12 is niet snel genoeg voor 3d. Je zal dan al snel uitkomen op de nieuwe op Intel Core i3 gebaseerde modellen zoals de ID83, maar of deze wel geschikt zijn voor 3d weet ik niet zeker (even zoeken in het topic, zal best besproken zijn).
Volgens mij kun je ook in Windows gewoon zeggen dat hij bij uitschakelen ook de machine moet uitschakelen. Helemaal uitschakelen zou ik overigens niet doen: je kan 'm dan niet meer met de afstandsbediening aanzetten. Vanuit standby is dat wel mogelijk.
Als je weinig opslag in het apparaat zelf nodig hebt, zou ik al helemaal niet voor de Plus versie gaan. Gewoon een kleine HD erbij kopen is dan veel goedkoper. Je zou zelfs kunnen kiezen voor een SSD en OpenElec past met gemak op een USB stick van 512MB (al zou ik wel een snelle USB stick nemen en niet de eerste de beste).
Je zou OpenElec een tijdje kunnen proberen. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog Windows installeren natuurlijk. Zeker omdat je alles van een NAS streamt: je films gaan bij de omschakeling in ieder geval niet verloren.
Ook de AD12 is niet snel genoeg voor 3d. Je zal dan al snel uitkomen op de nieuwe op Intel Core i3 gebaseerde modellen zoals de ID83, maar of deze wel geschikt zijn voor 3d weet ik niet zeker (even zoeken in het topic, zal best besproken zijn).
Volgens mij kun je ook in Windows gewoon zeggen dat hij bij uitschakelen ook de machine moet uitschakelen. Helemaal uitschakelen zou ik overigens niet doen: je kan 'm dan niet meer met de afstandsbediening aanzetten. Vanuit standby is dat wel mogelijk.
Als je weinig opslag in het apparaat zelf nodig hebt, zou ik al helemaal niet voor de Plus versie gaan. Gewoon een kleine HD erbij kopen is dan veel goedkoper. Je zou zelfs kunnen kiezen voor een SSD en OpenElec past met gemak op een USB stick van 512MB (al zou ik wel een snelle USB stick nemen en niet de eerste de beste).
[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 29-05-2013 14:16 ]
Nu de dekens nog...
Ik dacht net gelezen te hebben dat OpenElec soms problemen gaf met bepaalde hardware. Dus gewoon zo een AD12 aanschaffen met bv 8gb ram geheugen en een kleine SSD ? OpenElec kan veronderstel ik dan wel geinstalled worden op deze SSD ? Wel bijzonder jammer dat je geen 3D kan kijkenRvL schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:14:
Onder OpenElec hoef je helemaal geen drivers te installeren: als er nieuwe drivers zijn die je echt moet hebben, brengen ze een nieuwe release uit. Dus je hebt er eigenlijk minder omkijken naar. Zeker omdat er een stuk minder updates voor OpenElec uitkomen dan voor Windows. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
3D SBS lukt wel natuurlijk, maar niet full size 3D.Rebbelx schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:19:
[...]
Ik dacht net gelezen te hebben dat OpenElec soms problemen gaf met bepaalde hardware. Dus gewoon zo een AD12 aanschaffen met bv 8gb ram geheugen en een kleine SSD ? Wel bijzonder jammer dat je geen 3D kan kijken
OpenElec werkt hier uit de kunst op de AD11, dus neem aan AD12 ook wel. Anders even rondkijken op het OpenElec forum of er problemen mee gemeld worden.
Op de AD06 werkt het ook erg goed en qua processor en GPU is dat dezelfde hardware. OpenElec kan dan prima geinstalleerd worden op de SSD.
Overigens is 8GB veel teveel, zeker voor OpenElec. Ik draai het met 2GB zonder een centje pijn. Voor Windows zou je evt. 4GB kunnen overwegen, maar 8GB is echt overkill.
Overigens is 8GB veel teveel, zeker voor OpenElec. Ik draai het met 2GB zonder een centje pijn. Voor Windows zou je evt. 4GB kunnen overwegen, maar 8GB is echt overkill.
[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 29-05-2013 14:33 ]
Nu de dekens nog...
Ik ga toch mijn aTV1 oplossing maar eens vervangen door een degelijk spelertje. Een Zotac met Openelec is de bedoeling; echter weet ik nog niet of ik voor een ID41 of ID84 wil gaan. Het scheelt 30-40 eu maar ik kan niet heel duidelijke tests vinden waaruit ik kan opmaken of de CPU in de ID84 ook 30-40eu meer waard is qua prestatie tegen de ID41. De GPU is voor zover ik begrijp geen interessante factor; die van de 41 is net zo goed in staat om 1080p HD materiaal af te spelen als de 84. Ik neig er daarom nu eigenlijk ook naar om dan maar de 41 te nemen; zijn er nog aspecten behalve CPU snelheid waar ik nu geen rekening mee hou?
[ Voor 12% gewijzigd door Acolyte57 op 29-05-2013 14:42 ]
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Als je OpenElec installed op je zotac werken dan de drivers van de lan ? Ik las hier in een review dat na de installatie van bv Win 7 lan nog niet werkte. Dan kan je snel even in je windows deze drivers installeren maar heb geen idee hoe dit bij OpenElec werkt...RvL schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:32:
Op de AD06 werkt het ook erg goed en qua processor en GPU is dat dezelfde hardware. OpenElec kan dan prima geinstalleerd worden op de SSD.
OpenElec heeft een specifieke variant ontwikkeld voor het Fusion platform. Bij mij werkt echt alles out of the box. Alles betekent in mijn geval OpenElec draaien van USB-stick, bedienen met afstandsbediening (ook in- en uitschakelen), beeld over HDMI, geluid over optical S/PDIF en LAN via UTP.
Het enige wat niet wil is booten van een SDHC-kaart, maar dat lijkt een specifiek probleem van de AD13 te zijn.
Het enige wat niet wil is booten van een SDHC-kaart, maar dat lijkt een specifiek probleem van de AD13 te zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok net alles besteld:Gonadan schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:14:
OpenElec heeft een specifieke variant ontwikkeld voor het Fusion platform. Bij mij werkt echt alles out of the box. Alles betekent in mijn geval OpenElec draaien van USB-stick, bedienen met afstandsbediening (ook in- en uitschakelen), beeld over HDMI, geluid over optical S/PDIF en LAN via UTP.
- Zotac ZBox AD-12
- 8GB 1333 DDR3 ram
- 64GB SSD Crucial
Een ION 330 systeempje (Atom N330 i.c.m. eerste generatie nVidia ION GPU), is al prima in staat om full-HD weer te geven. Ik zou me dus beslist geen zorgen gaan maken welke te kiezen uit beide modellen, ze zijn beiden prima in staat om als volwaardig media center ingezet te worden. De CPU en GPU verschillen tussen beiden zijn erg gering. Wat je wel mee zou kunnen nemen in je overweging is de nieuwere chipset met ondersteuning voor Sata-3 bij de ID42. Theoretisch zijn hogere lees- en schrijfsnelheden haalbaar, maar dit geldt dan enkel bij gebruik van de interne Sata aansluiting. Maar zelfs via een Sata-2 aansluiting zijn prima resultaten te behalen en is ook daar weinig mis mee. ik kan dus moeilijk adviseren om voor de ene of de andere te gaan, ik kan niet in je portemonnee kijken dus weet niet hoe bezwaarlijk die extra €40,- kunnen zijn.Acolyte57 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:41:
Ik ga toch mijn aTV1 oplossing maar eens vervangen door een degelijk spelertje. Een Zotac met Openelec is de bedoeling; echter weet ik nog niet of ik voor een ID41 of ID84 wil gaan. Het scheelt 30-40 eu maar ik kan niet heel duidelijke tests vinden waaruit ik kan opmaken of de CPU in de ID84 ook 30-40eu meer waard is qua prestatie tegen de ID41. De GPU is voor zover ik begrijp geen interessante factor; die van de 41 is net zo goed in staat om 1080p HD materiaal af te spelen als de 84. Ik neig er daarom nu eigenlijk ook naar om dan maar de 41 te nemen; zijn er nog aspecten behalve CPU snelheid waar ik nu geen rekening mee hou?
Testing, one, two ...
Mijn vorige systeem was een ION 330 en die kon inderdaad alles prima.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom toch 8GB intern als ik vragen mag? Dat is zelfs voor Windows 7 overkill.Rebbelx schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:34:
[...]
Ok net alles besteld:
- Zotac ZBox AD-12
- 8GB 1333 DDR3 ram
- 64GB SSD Crucial
Maar wat Gonandan ook al aangeeft werkt alles op OpenElec out-of-the-box omdat de Fusion build speciaal voor het AMD Fusion systeem is gemaakt.
Nu de dekens nog...
Ik dacht hier aan, zal dit goed werken met Openelec?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 58,89 | € 58,89 |
1 | Zotac ZBOX Nano AD12 | € 237,50 | € 237,50 |
1 | Kingston 4GB DDR3-1333 (KTA-MB1333/4G) | € 27,21 | € 27,21 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 323,60 |
Dus gewoon zo installeren en GO!
?
[ Voor 67% gewijzigd door mprkooij op 29-05-2013 17:29 ]
Check, lijkt me duidelijk, thanks!
Het gaat me er meer om of ik in een Openelec/XBMC setting, waarbij alle media van een NAS gestreamed gaat worden, ik uberhaupt iets ga merken van de iets betere Zotac versie. Ik hou wel van zwaardere skins, dus een betere CPU zou een issue kunnen zijn, maar om daar nou weer 25% meer voor te betalen is ook zo wat.hardware-lover schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:10:
ik kan dus moeilijk adviseren om voor de ene of de andere te gaan, ik kan niet in je portemonnee kijken dus weet niet hoe bezwaarlijk die extra €40,- kunnen zijn.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Je gaat er niet veel van merken, als het voor de ID84 te zwaar zou gaan worden dan zal het voor de ID42 niet veel minder zwaar zijn. Het is allemaal marginaal.
Testing, one, two ...
Werkt de AEON NOX skin fluweel op de NANO AD12?
let er wel op dat met amd onder openelec je geen hd audio kan bitstreamen.
Ooh, want ik wil namelijk mijn geluid via HDMI laten lopen? Maar als dat niet kan, moet ik dan voor een ION/Intel boxje gaan?
Dat kan wel, echter geen Bitstream audio (HD audio).mprkooij schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:31:
Ooh, want ik wil namelijk mijn geluid via HDMI laten lopen? Maar als dat niet kan, moet ik dan voor een ION/Intel boxje gaan?
Testing, one, two ...
hmh? Ik snap het even niet, ik heb wel gewoon geluid als ik hem via HDMI aansluit ? Maar geen HD audio?
(Ik sluit de AD12 direct aan op de TV)
(Ik sluit de AD12 direct aan op de TV)
[ Voor 17% gewijzigd door mprkooij op 29-05-2013 18:37 ]
Omdat het prijsverschil tss 4 en 8 te verwaarlozen is en toekomstgericht als ik de zotac mss niet meer gebruik als mediaplayer maar enkel als pc deze extra geheugen wel van pas zal komen. Op dat moment is mss 8gb dim ddr3 1333 niet meer beschikbaar. Enkel daaromRvL schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:53:
[...]
Waarom toch 8GB intern als ik vragen mag? Dat is zelfs voor Windows 7 overkill.
Maar wat Gonandan ook al aangeeft werkt alles op OpenElec out-of-the-box omdat de Fusion build speciaal voor het AMD Fusion systeem is gemaakt.
Kan ook even niet volgen, wat is hd audio ? Is het niet mogelijk om 5.1 of 7.1 te gebruiken ofzo?hardware-lover schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:33:
[...]
Dat kan wel, echter geen Bitstream audio (HD audio).
HD-audio is o.a. DTS-HD en Dolby TrueHD, en dat gaat niet werken met AMD (ATI) en OpenElec. Ik weet zo direct niet of DTS en AC3 (in 5.1) wel gaan werken maar dat kan een gebruiker van een Zbox AD en OpenElec beslist even laten weten en anders zal Google beslist antwoord bieden. Audio via HDMI gaat wel werken onder OpenElec, maar niet alle audio-formaten kunnen als zodanig ook worden weergegeven.
Rechtstreeks aangesloten op TV via HDMI maakt het weergeven van de HD audio-formaten sowieso niet mogelijk want de TV kan daar niets mee aanvangen.
Rechtstreeks aangesloten op TV via HDMI maakt het weergeven van de HD audio-formaten sowieso niet mogelijk want de TV kan daar niets mee aanvangen.
[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 29-05-2013 19:20 ]
Testing, one, two ...
Ok maar zelf al ondersteund amd en openelec dit niet, ik veronderstel dat er op gedownloade films tegenwoordig meerdere audio formaten aanwezig zijn waardoor je toch van deze films kan genieten. Hetzij gewoon via hdmi en tv, hetzij via surround setupje thuishardware-lover schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:01:
HD-audio is o.a. DTS-HD en Dolby TrueHD, en dat gaat niet werken met AMD (ATI) en OpenElec. Ik weet zo direct niet of DTS en AC3 wel gaan werken maar dat kan een gebruiker van een Zbox AD en OpenElec beslist even laten weten en anders zal Google beslist antwoord bieden. Audio via HDMI gaat wel werken onder OpenElec, maar niet alle audio-formaten kunnen als zodanig ook worden weergegeven.
Al heeft een bestand enkel DTS-HD als audio spoor, zelfs dan kan dit (hoorbaar) worden afgespeeld, enkel niet als DST-HD maar bijvoorbeeld als 2-kanaals analoog/digitaal audio. Je geeft binnen de XBMC settings aan welke audio-formaten door de receiver (of TV) worden ondersteund.Rebbelx schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:10:
[...]
Ok maar zelf al ondersteund amd en openelec dit niet, ik veronderstel dat er op gedownloade films tegenwoordig meerdere audio formaten aanwezig zijn waardoor je toch van deze films kan genieten. Hetzij gewoon via hdmi en tv, hetzij via surround setupje thuis
Testing, one, two ...
Sterker nog, DTS MA bevat bijvoorbeeld ook nog het standaard DTS spoor. Standaard backwards compatibel.
[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 29-05-2013 19:41 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan de Asrock ION 3D 152D (Intel Atom D525, ION 2) wel DTS ontvangen over HDMI?
[ Voor 4% gewijzigd door mprkooij op 29-05-2013 19:50 . Reden: Merk ]
Jij sluit het apparaat toch aan op TV? Dan zal het niet uitmaken of dat wel of niet mogelijk zal zijn. Er zal altijd geluid uit je TV luidsprekers gaan komen, hoe het originele audio-spoor ook zou klinken, je TV kan dat toch niet als zodanig weergeven.
Testing, one, two ...
Ik gebruik er deze set bij.
Dus dan is de Asrock ION 3D toch wel een betere keus lijkt mij?
pricewatch: Philips SoundHub 2.1 HTS6600
[ Voor 17% gewijzigd door mprkooij op 29-05-2013 20:01 ]
Wat grbruiken jullie dan op xbmc voor skin? Ik zie veel over xbmc frodo en de aeon nox 4.0 skin. Zit dit allemaal op openelec en zal de ad12 met ssd en 8gb ram snel genoeg zijn om dit te draaien?
Je Philips heeft audio-ingangen voor analoog stereo via tulp of digitaal via coax. De coax in-aansluiting is digitaal, als je Asrock ION 3D voorzien is van coax digitaal uit dan zou dat de beste audio-aansluiting zijn voor je. Via die aansluiting kun je DTS en DD weergeven en zal het via je 2.1 luidsprekers nog het beste gaan klinken. Je HDMI zal je dan enkel voor video-weergave gaan gebruiken en deze zal nog steeds rechtstreeks naar je TV gaan. Dus video naar TV en audio naar je Philips Soundhub is de meest logische keuze. Het is dus eigenlijk zoeken naar een HTPC met digital uit via coax voor de meest optimale aansluiting. Mocht er enkel een HTPC met digital audio uit via optical te vinden zijn dan zou er nog een converter (naar coax) aangeschaft moeten gaan worden.mprkooij schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:57:
Ik gebruik er deze set bij.
Aanvulling: de Asrock heeft die coax aansluiting niet achterop zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 29-05-2013 21:05 ]
Testing, one, two ...
Als je de laatste versie van OpenElec gebruikt dan gebruik je vaak ook de laatste final versie van XBMC. Aeon Nox (4.0) is een (relatief zware) skin, die kun je na believen als addon installeren binnen XBMC. Ik verwacht niet dat de AD12 heel veel problemen zal hebben met de Aeon Nox skin maar dit is ook sterk afhankelijk van het media aanbod. Waar staan je films, TV-series e.d., als de toevoer traag is (traag netwerk bijvoorbeeld), dan zal XBMC en Nox in dit geval, niet lekker soepel lopen. Het moet allemaal goed op elkaar zijn afgestemd, dan zijn er meestal weinig problemen te verwachten.Rebbelx schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:13:
Wat grbruiken jullie dan op xbmc voor skin? Ik zie veel over xbmc frodo en de aeon nox 4.0 skin. Zit dit allemaal op openelec en zal de ad12 met ssd en 8gb ram snel genoeg zijn om dit te draaien?
Testing, one, two ...
Die van mij kan het ook draaien (Nox4) echter gebruik ik Skin AceRebbelx schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:13:
Ace =
Testing, one, two ...
Ik krijg het niet voor elkaar om van mijn usb stick met win7 te booten met de ad13.
Heb bijna alle instellingen geprobeerd, eufi os aan en uit, legacy usb support aan en uit, zowel usb 3.0 als 2.0 geprobeerd, maar no luck.
De stick heb ik net nog even op mijn pc getest en daar werkt het prima dus het stickje is bootable, behalve dan in de ad13
Iemand nog een tip?
Heb bijna alle instellingen geprobeerd, eufi os aan en uit, legacy usb support aan en uit, zowel usb 3.0 als 2.0 geprobeerd, maar no luck.
De stick heb ik net nog even op mijn pc getest en daar werkt het prima dus het stickje is bootable, behalve dan in de ad13

Iemand nog een tip?
Ok dan zal ik deze gebruiken. Heb er ondertussen al vrij veel over gelezen en het valt me op dat iedereen zegt dat deze er mooi uitziet en ook vrij licht is waardoor ie supervlot draait.
Ik las wel iets ivm openelec op de Zotac AD-11 namelijk dat je volgende steps moet doen voor vlotte playback:
Power on the Zotac and access to UEFI by pressing SUPPR key at boot time
Go in screen "Chipset"
Set UMA at 1G (default is 256M, see Note above for more details)
Is dit ook nodig bij de AD12 ? En wat is de SUPPR key ?
Ja, DTS en AC3 gaan beide wel werken op de huidige AD reeks.hardware-lover schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:01:
HD-audio is o.a. DTS-HD en Dolby TrueHD, en dat gaat niet werken met AMD (ATI) en OpenElec. Ik weet zo direct niet of DTS en AC3 (in 5.1) wel gaan werken maar dat kan een gebruiker van een Zbox AD en OpenElec beslist even laten weten en anders zal Google beslist antwoord bieden. Audio via HDMI gaat wel werken onder OpenElec, maar niet alle audio-formaten kunnen als zodanig ook worden weergegeven.
Het heeft er puur mee te maken dat AMD maar 2 audiokanalen kan doorgeven in z'n huidige Linux drivers. De verwachting is dat HD-audio in de toekomst wel gaat werken, maar het is algemeen bekend dat AMD z'n Linux drivers niet de hoogste prio geeft.
Wat de SUPPR key is weet ik niet, maar je moet op de toets drukken waarmee je in de UEFI komt. Staat als ik me niet vergis in de handleiding.Rebbelx schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 07:58:
[...]
Ok dan zal ik deze gebruiken. Heb er ondertussen al vrij veel over gelezen en het valt me op dat iedereen zegt dat deze er mooi uitziet en ook vrij licht is waardoor ie supervlot draait.
Ik las wel iets ivm openelec op de Zotac AD-11 namelijk dat je volgende steps moet doen voor vlotte playback:
Go in screen "Chipset"
En ja, ook bij de AD12 moet je het toegewezen videogeheugen (want daar gaat 't namelijk om) op 1G zetten. Als je dit op een lagere waarde zet, wil het afspelen wel eens niet zo soepel lopen als je mag verwachten.
Nu de dekens nog...
Thx voor je deskundige uitleg. Jij draait ook Ace als skin ?RvL schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:25:
[...]
Ja, DTS en AC3 gaan beide wel werken op de huidige AD reeks.
Het heeft er puur mee te maken dat AMD maar 2 audiokanalen kan doorgeven in z'n huidige Linux drivers. De verwachting is dat HD-audio in de toekomst wel gaat werken, maar het is algemeen bekend dat AMD z'n Linux drivers niet de hoogste prio geeft.
[...]
Wat de SUPPR key is weet ik niet, maar je moet op de toets drukken waarmee je in de UEFI komt. Staat als ik me niet vergis in de handleiding.
En ja, ook bij de AD12 moet je het toegewezen videogeheugen (want daar gaat 't namelijk om) op 1G zetten. Als je dit op een lagere waarde zet, wil het afspelen wel eens niet zo soepel lopen als je mag verwachten.
Ik draaide Aeon Nox en dat liep gewoon goed.
Ik hoor hier echter dat ACE ook erg goed is, dus die ben ik nu eens aan het proberen.
Ik hoor hier echter dat ACE ook erg goed is, dus die ben ik nu eens aan het proberen.
Nu de dekens nog...
Bedoelen ze niet gewoon BIOS?Rebbelx schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 07:58:
[...]
Go in screen "Chipset"
Ik heb het ook op mijn AD02 gedaan daar het afspelen niet soepel leek te verlopen echter moest ik hem op 512 zetten destijds. Echter was het voor mij niet de oplossing maar bleek het achteraf iets anders te zijn. Zoiezo kan het geen kwaad de UMA buffer te verhogen maar als alles nu vlot afspeelt lijkt mij dat je het ook kan laten voor wat het is.
Let op, of OpenElec op Linux HD-audio ondersteunt staat los van of het over HDMI gaat of niet. DTS kan via HDMI of via S/PDIF uitgezonden worden op een AD-kastje. Het gaat erom dat je geen HD-audio formaten kunt uitsturen als je Linux gebruikt, onafhankelijk van de aansluiting die je kiest.mprkooij schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:50:
Kan de Asrock ION 3D 152D (Intel Atom D525, ION 2) wel DTS ontvangen over HDMI?
De vraag is echter of je wel apparatuur hebt die HD-audio aan kan? Anders hoef je je er sowieso niet druk over te maken.
Nee, vroegâh heette dat BIOS. Tegenwoordig gebruiken heel veel systemen UEFI wat uitgebreider is en meer mogelijkheden heeft. Het doel is inderdaad hetzelfde waardoor het in de volksmond nog steeds vaak BIOS wordt genoemd.schumi2004 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:56:
Bedoelen ze niet gewoon BIOS?
Ik heb het ook op mijn AD02 gedaan daar het afspelen niet soepel leek te verlopen echter moest ik hem op 512 zetten destijds. Echter was het voor mij niet de oplossing maar bleek het achteraf iets anders te zijn. Zoiezo kan het geen kwaad de UMA buffer te verhogen maar als alles nu vlot afspeelt lijkt mij dat je het ook kan laten voor wat het is.
[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 30-05-2013 09:07 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Werkt XMBC met zo een skin infeite standaard reeds goed of moet je superveel tweaken enz ?RvL schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:49:
Ik draaide Aeon Nox en dat liep gewoon goed.
Dit ziet er allemaal heel erg vet uit:
YouTube: Xbmc Frodo 12.1 + Skin Ace 1.3.0 + Playlists + Games + HyperSpin + Concerts + Documentaries
Maar stel me toch vragen wat je daarvoor allemaal moet doen omdat zo proper te krijgen. Op dit moment staan al mn series en films op mn nas.
Films staan op gedeeld per mapje en in dit mapje zit de juiste bestandsnaam van de film, een nfo bestand aangemaakt op http://nfo.sprocket.dk/ en een fanart.jpg file omdat ik op dit moment de boxee box van dlink gebruik.
Voor series staat elke serie in een mapje, daaronder zit elk seizoen in een mapje en daaronder:
- episode 1
- episode 2
- episode x
- .....
In elk van de episode folder zit de episode met juiste bestandsnaam
Zijn er bepaalde zaken die ik zal moeten toevoegen, veranderen aan mn folderstructuur enz ?
XMBC werkt in principe zou out-of-the-box. Natuurlijk kun je er erg veel aan aanpassen en zul je ook het een en ander aan moeten passen om het allemaal naar je zin te maken. Het is echter allemaal niet 'superveel tweaken'. Ik ben zojuist een minuut of 5 bezig geweest of de standaard instellingen van ACE aan te passen naar m'n eigen smaak.
In het filmpje waarnaar je linkt heeft de maker een aantal wijzigingen gedaan: hij heeft de menubalk horizontaal geplaatst en hij heeft een aantal eigen menuopties toegevoegd.
Voor wat betreft de indeling en naamgeving van je films en series, zou je hier eens kunnen kijken:
http://wiki.xbmc.org/inde...brary/Naming_files/Movies
Het is wel belangrijk dat je een voor XBMC begrijpbare indeling hanteert. Anders worden je films en series niet goed geïndexeerd.
Zelf hanteer ik een wat andere indeling:
Films: Hoofdmap met daarin per film een map met titel en jaar van uitgave. Per map een bestand met naam van de film en jaar van uitgave (of indien DVD alle DVD bestanden zonder map VIDEO_TS)
Series: Hoofdmap met daarin per serie een map met de titel van de serie. In de map van de serie per seizoen een map. Per seizoenmap de afleveringen van dat seizoen in het formaat s[xx]e[yy]. Dus voor seizoen 1 aflevering 3: s01e03
Fanart en filminformatie worden voor de meeste films gewoon opgehaald uit bijvoorbeeld TheMovieDatabase (tmdb). Je kan volgens mij ook gebruik maken van nfo bestanden, maar dat heb ik nog niet nodig gehad en dus ook niet geprobeerd.
Sowieso is de wiki van XBMC (http://wiki.xbmc.org) een enorme bron van informatie. Daarnaast kun je voor XBMC gerelateerde zaken ook in [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV terecht. Dit topic is voornamelijk bedoeld voor de hardwarematige kant
In het filmpje waarnaar je linkt heeft de maker een aantal wijzigingen gedaan: hij heeft de menubalk horizontaal geplaatst en hij heeft een aantal eigen menuopties toegevoegd.
Voor wat betreft de indeling en naamgeving van je films en series, zou je hier eens kunnen kijken:
Het is wel belangrijk dat je een voor XBMC begrijpbare indeling hanteert. Anders worden je films en series niet goed geïndexeerd.
Films: Hoofdmap met daarin per film een map met titel en jaar van uitgave. Per map een bestand met naam van de film en jaar van uitgave (of indien DVD alle DVD bestanden zonder map VIDEO_TS)
Series: Hoofdmap met daarin per serie een map met de titel van de serie. In de map van de serie per seizoen een map. Per seizoenmap de afleveringen van dat seizoen in het formaat s[xx]e[yy]. Dus voor seizoen 1 aflevering 3: s01e03
Fanart en filminformatie worden voor de meeste films gewoon opgehaald uit bijvoorbeeld TheMovieDatabase (tmdb). Je kan volgens mij ook gebruik maken van nfo bestanden, maar dat heb ik nog niet nodig gehad en dus ook niet geprobeerd.
Sowieso is de wiki van XBMC (http://wiki.xbmc.org) een enorme bron van informatie. Daarnaast kun je voor XBMC gerelateerde zaken ook in [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV terecht. Dit topic is voornamelijk bedoeld voor de hardwarematige kant
[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 30-05-2013 09:25 ]
Nu de dekens nog...
Ok sorry wist ik niet. Lijkt me allemaal betreft naamgeving te kloppen zoals op mijn nas, enkel dat ik dus het jaar van uitgave niet gebruikRvL schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:21:
XMBC werkt in principe zou out-of-the-box. Natuurlijk kun je er erg veel aan aanpassen en zul je ook het een en ander aan moeten passen om het allemaal naar je zin te maken. Het is echter allemaal niet 'superveel tweaken'. Ik ben zojuist een minuut of 5 bezig geweest of de standaard instellingen van ACE aan te passen naar m'n eigen smaak.
Ben zelf na een aantal omzwervingen qua mediaspelers nu mezelf eens in het verdiepen in de Zotac aangezien deze erg compleet zijn en natuurlijk OE & XBMC draaien. Echter zijn er een hoop modellen en weet ik niet goed wat het beste bij mijn behoefte zal passen..
Ik twijfel momenteel tussen de ID42, ID85 & nano AD13 (allen recente modellen). ID42 zag er goed uit maar heeft wel wat uitval problemen als ik het zotac forum lees. ID85 kan ik vrij weinig over vinden en de AD13 is een AMD welke dus geen HD audio ondersteund (momenteel).
Al mijn media staat op een Freenas-server via een bedraad cat6 netwerk. Ik zoek dus een zotac boxje die vlot de Aeon Nox skin kan tonen zonder stotteringen bij het bladeren door de bibliotheek en met het oog op de toekomst zou het fijn zijn als Dolby-HD en DTS-HD ook ondersteund zijn.
Wat denken jullie dat het beste bij mij zal passen? Weet iemand hier of er veel performance verschil zit tussen de ID42 & ID85?
Ik twijfel momenteel tussen de ID42, ID85 & nano AD13 (allen recente modellen). ID42 zag er goed uit maar heeft wel wat uitval problemen als ik het zotac forum lees. ID85 kan ik vrij weinig over vinden en de AD13 is een AMD welke dus geen HD audio ondersteund (momenteel).
Al mijn media staat op een Freenas-server via een bedraad cat6 netwerk. Ik zoek dus een zotac boxje die vlot de Aeon Nox skin kan tonen zonder stotteringen bij het bladeren door de bibliotheek en met het oog op de toekomst zou het fijn zijn als Dolby-HD en DTS-HD ook ondersteund zijn.
Wat denken jullie dat het beste bij mij zal passen? Weet iemand hier of er veel performance verschil zit tussen de ID42 & ID85?
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Mannen (en vrouwen), let even op. Specifieke XBMC vragen horen eigenlijk in het XBMC topic thuis, probeer dat AUB gescheiden te houden zodat het topic schoon blijft en zich beperkt tot Zbox gerelateerde items. XBMC vragen die te maken hebben met een bepaald type Zbox kunnen natuurlijk wel.
Testing, one, two ...
http://tweakers.net/price...;334352;333015/categorie/TankiEEE schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:13:
[knip]
De ID84 is vrijwel gelijk aan de ID85 op de GPU na (nVidia versus Intel HD graphics). V.w.b. CPU prestaties zijn ze identiek (Intel® Celeron® Processor 847). Er is recent al eerder een vergelijking gemaakt tussen de ID42 en ID84 in dit topic, daar zou je misschien voldoende uit kunnen halen?
Testing, one, two ...
Na mijn vraag kwam ik daar ook achter. Komt er eigenlijk op neer: GeForce GT610 vs Intel HD2000 qua grafische kracht. Wat niet denderend is qua verschil, alleen de Nvidia is DirectX 11 compatible en de intel 10.1.hardware-lover schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:57:
[...]
http://tweakers.net/price...;334352;333015/categorie/
De ID84 is vrijwel gelijk aan de ID85 op de GPU na (nVidia versus Intel HD graphics). V.w.b. CPU prestaties zijn ze identiek (Intel® Celeron® Processor 847). Er is recent al eerder een vergelijking gemaakt tussen de ID42 en ID84 in dit topic, daar zou je misschien voldoende uit kunnen halen?
Iig bedankt voor de input, ik ga me nog wat meer verdiepen in deze boxjes
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Wat ik er her en der zo over lees is dat het een variant is op de HD 2000 GPU, behalve het erg lage stroomverbruik zijn er weinig echte pluspunten te ontdekken aan de 847. Zelfs de al tamelijk "bejaarde" AMD E-350 komt (vooral door zijn GPU) nog steeds als geduchte concurrent uit de bus. De Celeron wordt ook tamelijk warm maar datzelfde geldt eigenlijk ook wel voor de E-350. Ik zou zelf niet snel kiezen voor deze Celeron i.c.m. Intel HD Graphics maar zou eerder gaan voor de combinatie met nVidia GPU.TankiEEE schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:09:
[...]
Na mijn vraag kwam ik daar ook achter. Komt er eigenlijk op neer: GeForce GT610 vs Intel HD2000 qua grafische kracht. Wat niet denderend is qua verschil, alleen de Nvidia is DirectX 11 compatible en de intel 10.1.
Iig bedankt voor de input, ik ga me nog wat meer verdiepen in deze boxjes
Testing, one, two ...
Was zelf ook al aan het neigen naar de ID42, al moet ik heel eerlijk bekennen dat de AD13 ook mijn interesse heeft voornamelijk vanwege het formaat. (Alleen moet ik dan wel hopen dat AMD in de toekomt fatsoenlijke linux drivers uitbrengt of het gebruiken i.c.m windows) Lastige keuzes.. Er is altijd wat snellers/ beters om de hoek 
Even een losse vraag m.b.t. functionaliteit (al hoort dit misschien beter in een specifiek software topic thuis, in dat geval excuses). Kan je de Zotac een WoL signaal laten verzenden zodat hij automatisch een Synology nas kan laten booten?
Even een losse vraag m.b.t. functionaliteit (al hoort dit misschien beter in een specifiek software topic thuis, in dat geval excuses). Kan je de Zotac een WoL signaal laten verzenden zodat hij automatisch een Synology nas kan laten booten?
Ik ben al langer om aan het kijken naar een volgend "test" exemplaar maar had tot voor kort de meer ideale combinatie nog niet kunnen vinden in een compacte en redelijk betaalbare vorm. Volgens mij heb ik het volgende slachtoffer vandaag toch kunnen vinden, het is echter geen Zbox.
Testing, one, two ...