• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2021
Heya,

zoals velen van jullie ben ik sterk bezig met mediaspelers/htpc's enz. Ik had mijn oog vooral op de xtreamer ultra, maar de slechte klantenservice/reputatie en de sterk gestegen prijs hebben me opnieuw naar alternatieven doen kijken. Zo ben ik opnieuw bij de zotac zbox terecht gekomen. Er bestaan verschillende modellen, maar ik zou voor de AD-02 willen gaan (voor zijn AMD processor ipv de intel atom)
Deze komt normaal over een weekje ongeveer uit, en heeft enkele interessante zaken, waaronder een AMD M1 E350 processor. Ik zou deze dan barebone willen kopen, gekoppeld aan zo'n 4GB 1066 mhz DDR en een aan te kopen interne HD om het OS op te draaien. Verder heb ik hier een externe HD van zo'n 2TB voor alle andere data.
PC zal vooral dienen om er xbmc op te draaien, op windows 7.

Bij deze wil ik vooral achter feedback vragen: lijkt de zbox jullie een interessante aankoop? prijs/kwaliteit, specs,intel of amd processor,...? Indien er interessantere alternatieven zijn hoor ik het graag

Indien ik er zeker voor ga twijfel ik nog tussen 2 opties:
- barebone kopen en er 4GB DDR 1066mhz & 2,5inch 1TB HD in steken
- de "plus-e" versie kopen, met 2GB DDR 1066mhz & 250gb interne HD (dan kan zowat al mijn media er op, zonder een externe HD te moeten meesleuren).
Prijsverschil: barebone 240 € + 55€ RAM + pakweg 110€ voor interne HD = 405€
"plus-e" versie: 320€

enkele interessante links zodat jullie meer informatie hebben;
http://www.zotacusa.com/products/mini-pcs/zbox (alle modellen van de zbox)
http://zotac.hardware.be/ZBOX-AD02-E (de zbox zonder geheugen), 240€. Normaal over een weekje ongeveer beschikbaar
http://www.memoryshop.be/...n-4-gb-ddr3-1066-mhz.html (het geheugen dat'k erin ga steken)
http://www.futurelooks.co...amd-fusion-e-350-mini-pc/
(artikel met bijhorende review, is pas sinds vandaag gepubliceerd)
YouTube: Futurelooks Previews the ZOTAC ZBOX AD02 Plus AMD FUSION Powered Mini-PC (interessante video)

opmerking; ik volg/lees hier al een tijdje, maar post normaal nooit. Indien er opmerkingen zijn (als ik meer info moet geven ofzo) hoor ik het graag

[Voor 9% gewijzigd door modelstudent op 29-03-2011 00:43]

• modelstudent
Ik zou hem vooral willen gebruiken om mijn media dus af te spelen, en ook te streamen naar andere pc's in het huis. Mogelijk zou ik er later ook wel een squeezebox server op willen laten draaien, icm een squeezebox touch, maar dat is nu nog niet aan de orde.
OS wordt waarschijnlijk windows 7, en daar dan vooral xbmc op draaien. Met een SSD heb ik geen ervaring. Is het interessant om dit evt aan te schaffen, en hoeveel gaat dit me ongeveer extra kosten?

Belangrijkste nadelen die ik momenteel zie is het feit dat er geen afstandsbediening bij zit (keyboard en muis boeien me niet zoveel), en ook geen ingebouwd IR geloof ik. Hiernaast had ik em ook liever iets groter gehad met een 3,5" HD zodat ik er 2TB in kon plaatsen, terwijl dit nog goedkoper is dan een 2,5" 1TB HD waar ik niet alles op kwijt kan, waardoor ik soms ook met een externe HD zal moeten werken.
Dat zijn voor mij wel zowat de belangrijkste nadelen, en die zijn niet echt onoverkomelijk denk ik. Het design ziet er echt goed uit, en de prijs is ook meer dan in orde. Dat hij zo klein is, is ook nog wel wat interessant gezien ik het systeem graag zo draagbaar mogelijk zou houden, want ik ga hem wel zowat elke 14 dagen eens naar ergens moeten meenemen. Vandaar dat ik ook nog enigzins over een FluXX twijfelde, maar die kan je natuurlijk een pak minder customizen en lijkt me een pak minder geschikt voor het streamen van media, maar daar kan ik best verkeerd in zijn. Bovendien kan daar ook geen squeezeserver op draaien volgens mij.
Sowieso ben ik geen pc-expert, dus ga ik zelf geen HTPC samenstellen. Het zal al lastig genoeg zijn om de HD & RAM erin te krijgen, gezien ik iets dergelijks nog nooit gedaan heb.

belangrijkste vragen zijn dus:
- welk OS op draaien, al dan niet SSD?
- hoeveel RAM erin steken
- AMD E350 processor de beste keuze tov Intel Atom (wat googlen deed me dit iig vermoeden)
- Is de Fluxx misschien toch interessanter met mijn "noden"? Of een andere HTPC/mediaspeler. Die squeezeserver is namelijk niet zo immens belangrijk, als dat me een hoop kan besparen.
(Fluxx met 2TB = pakweg 320 €, ZBOX AD02 met 1TB = pakweg 400€ zonder remote)

[Voor 13% gewijzigd door modelstudent op 29-03-2011 11:06]

• modelstudent
thunder8 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:26:
Ben alleen nog op zoek naar welke memory compatible is met deze box. Dan kan ik deze alvast gaan zoeken, zodat ik voor mezelf een compleet plaatje kan maken met kosten en te bestellen onderdelen.

Voor mij wordt het het volgende:

Zotac AD02
64GB C300 SSD
Windows 7 Home Premium
4GB memory
Een of ander wireless keyboardje met trackball of touchpad. (Of ik moet op 1 of andere wijze een Iphone of Ipad kunnen gebruiken als keyboard/muis. Teamviewer voor windows en XBMC remote voor XBMC mode)
zou niet gewoon elke 1066 SO DIMM RAM van er mee werken? Dan kost een latje je zowat een 40€.

Verder: zou die celeron van de ND22 echt beter presteren dan de E350? sowieso heeft de AD-02 ook oa USB 3, wat me ook wel interessant lijkt

Celeron SU2300 1.2 GHz (met Nvidia ION graphics)
vs
AMD E-350 APU platform (dual-core, 1.6 GHz) (met AMD Radeon™ HD 6310 graphics processor )

Teamviewer dient trouwens vooral om bestanden te delen zeker? Nog nooit gebruikt eigenlijk :o

• modelstudent
in principe kan je der ook 2x4GB 1066 DDR3 in steken, maar dat is waarschijnlijk wat overkill voor een htpc?

soit, het zal hier ook meer dan waarschijnlijk de AD-02 worden, dan er nog een 1TB HD, afstandsbediening (wordt nog ff zoeken voor eentje waarvan de usb-receiver niet aan een kabeltje hangt) en gewoon 1 latje van 4GB ram. zo'n 400€ dus, maar dan kan ik wel voor een goede periode verder.
Om te starten mss wel gewoon met een SSD werken ipv een HD en dan gewoon mn externe HD eraan koppelen, dan ben ik voorlopig maar 300€ lichter en kan ik rustig wachten tot een 2,5" van 2TB

[Voor 19% gewijzigd door modelstudent op 29-03-2011 12:40]

• modelstudent
AmonTobin schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:24:

Verder vind ik het nogal stil rond de verkrijgbaarheid. Ik heb enkel hardware.nl kunnen vinden als leverancier en ik weet ook niet of ik hem daar wel wil bestellen. Zie Pricewatch reviews:

http://tweakers.net/shopreview/4170/hardware-punt-nl.html
Ik volg de Zbox nu al een tijdje, en tot vorige week was er nog niks te bespeuren rond een mogelijke prijs of release date. Nuja, er staat al een prijs op, en die valt me best mee. De release zal misschien nog iets langer duren dan een week, maar dat is geen ramp. De Fluxx en Ultra en andere "concurrenten" blijven normaal nog een pak langer weg.
Soit, ik blijf het internet afspeuren naar extra bevestiging van de release date en mogelijke andere dealers :)

Quote van op futurelooks
"And with pricing starting at just $249 US for the barebones AD02, just add RAM and hard drive and away you go. They should be on their way to store shelves now."
Prijs moet dus eigenlijk ook nog goedkoper kunnen volgens mij

[Voor 15% gewijzigd door modelstudent op 29-03-2011 12:47]

• modelstudent
Fjeze schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:45:
[...]

Ik persoonlijk vind 4GB al behoorlijk overkill als je hem alleen als HTPC gaat gebruiken.
Een hoop tests laten zien dat je met Windows 7 en XBMC nooit boven de 2 GB uit komt.
Kan best, daar heb ik niet al te veel verstand van. Nuja, voor die 2GB extra betaal ik mss 20€ meer, dus daar ga ik niet moeilijk rond doen.
verder ook nog eens dat interview met die gas van zotac op youtube bekeken, en daar zegt hij toch ook: vanaf deze week start de distributie, maar afhankelijk van waar je woont kan het iets langer duren. Lang wachten wordt het dus iig niet. Vermoed dat hij de komende dagen/weken in heel wat andere webshops zal opduiken.

edit; hier de barebone in duitsland in 3 winkels van 189-200€ ( die prijs ligt iig dichter bij de 250usd die zotac vooropstelt)
http://www.pcgameshardware.de/preisvergleich/a625853.html

[Voor 20% gewijzigd door modelstudent op 29-03-2011 13:09]

• modelstudent
aegis schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:49:
[...]

hier een rievew van de E-350 tegen verschillende cpu's waaronder de CULV van intel.
http://www.anandtech.com/...0-msi-x370-sony-vaio-yb/4
ziet er erg goed uit! doet me weer meer naar de zotac neigen :)
de plus versie ondertussen in belgie gevonden (leverbaar) voor 303€ (dus met 2GB ram & 250GB HD)

[Voor 12% gewijzigd door modelstudent op 30-03-2011 23:40]

• modelstudent
http://www.ldlc.be/fiche/PB00112911.html

op die duitse pricewatcher die ik eerder plaatste is ie trouwens al in 4 winkels te koop ondertussen, waarvan 3 met een prijs van 190-200 voor de barebone

[Voor 31% gewijzigd door modelstudent op 31-03-2011 12:17]

• modelstudent
Grudgie schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 17:08:
Hoe werkt dit precies?

Want ik heb nu voor het afspelen van mijn HD films een mede8er en werkt tot nu toe erg goed!
Maar ondertussen zit ik altijd nog te kijken er nog leuke interessante spelers uitkomen en deze spreekt me wel aan.

Alleen vraag ik me af hoe dit nou werkt, wil namelijk wel minsters een grote hardeschijf erin of eraan hangen waar ik mijn HD films op kan zetten :)
die is eigenlijk gewoon een kleine pc, die je ofwel met , ofwel zonder interne HD koopt; Daarop zet je windows, en draai je dan xbmc of boxee of iets dergelijks :)

• modelstudent
Grudgie schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:39:
[...]

Ohh.. oke! Werkt dat fijn? Dus ik kan ook gewoon de films op mijn eigen pc zetten en via netwerk bij de films komen. Is dat handiger? Dan hoef ik ook geen hardeschijf voorin de Zotac zeg maar te kopen. :)
streamen is inderdaad altijd mogelijk. Wel belangrijk dat er een snelle verbinding tussen beide pc's is natuurlijk (vooral voor HD afspelen)

• modelstudent
jacobras schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:22:
Is er ergens een productcatalogus van Zotac opgedeelt in categorieën? Volgens is het modelnummer ongeveer zo te verklaren:

code:
1
2
3
4
AD = AMD Athlon
NS = single-core processor
DS = dual-core processor
ID = ION-platform

Zie ik het goed dat Zotac geen ZBOX'en levert met ingebouwd iR-oogje?

De HD-ID40 ziet er goed uit, lijkt het meest vergelijkbaar Xtreamer Ultra (beide Atom D525 met Intel NM10 Express chipset) die ik in pre-order heb.
denk dat er idd geen ingebouwd IR in zit. Nuja, valt wel een mouw aan te passen.
De AMD is toch interessanter? Die presteert toch een pak beter?

• modelstudent
jacobras schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:24:
@modelstudent: heb jij trouwens al de AD02 besteld?

Overigens lijkt de HD-ID41 me beter vergelijkbaar met de Ultra, aangezien die ook DDR3 ondersteund (ten opzichte van DDR2 bij de ID40).

Ben nu nog de ID-41 en de AD02 aan het vergelijken. Hier de belangrijkste verschillen:

ZBOX ID-41ZBOX AD02
CPU:Intel® Atom™ D525 (dual-core) (1.8 GHz)AMD E-350 APU Platform (dual-core) (1.6 GHz)
Grafisch:ION2 w/512MB DDR3AMD Radeon™ HD 6310
Memory speed:800 MHz.1066 MHz.
3D API:DirectX 10.1 + OpenGL 3.2DirectX 11 + OpenGL 4.0
SATA poort:3.0 Gbps6.0 Gbps
Koeling:Active fanGeen?

Zo op papier lijkt de AD02 dus sneller, maar ik ben nog reviews aan 't zoeken.
ik heb wel al wat testresultaten gezien, en de amd fusion (ad-02 dus) doet het toch wel significant beter dan de atom 2. Heb de AD-02 nog niet besteld, gezien die momenteel nog beperkt leverbaar is. De grote export vanuit de fabrieken zou blijkbaar volgende week (ik dacht de 13e) starten, dus veel kans dat hij dan in allerlei winkels verschijnt. Ik zal hem normaal wel vrij snel bestellen dan, en er windows 7 & xbmc op gaan draaien

• modelstudent
Heb hier al eens een paar shops getoond waar ze hem verkopen. Komt neer op zo'n 200€ voor de barebone, 280 voor de plus geloof ik. Zou em waarschijnlijk barebone kopen, met 1 TB HD & 4GB DDR3 erin.

Het enige dat ik jammer vind is dat ik eigenlijk 2TB HD nodig zou hebben om er echt alles op te krijgen. Dan moet ik al met een externe HD gaan werken, en dat is maar irritant als je nog extra zaken moet meeslepen (draagbaarheid is vrij belangrijk voor mij). Dat is de enige reden waarom ik soms nog wat twijfel aan een andere htpc, waar een 3,5" HD in past.

• modelstudent
NAS heb ik ook, maar kan ik niet zomaar meenemen. Ik zou em oa naar mijn werk geregeld eens meenemen voor de media die erop staat. Vandaar dat ik overweeg om zelf ook een htpc samen te stellen, maar jammer heb ik daar helemaal niks van ervaring in :)

• modelstudent
diet schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 11:11:
[...]

Daar heb je een goed punt!
volgens hardware.nl is er een verwachte levertijd van 11 dagen. Dus.. wie weet gaat het er snel van komen.
Gezien ik eigenlijk al veels te lang opzoek ben naar een betaalbaar htpc die voldoende ballen heeft voor 1080p, zou dit hem nog wel eens kunnen worden.
vanaf 13/14 april gingen ze verspreid beginnen worden. Staat oa. ook al op conrad.de meen ik me te herinneren (zie de duitse pricewatch post van me eerder dit topic).
Je kan trouwens ook altijd voor een htpc gaan met dezelfde specs maar een iets grotere behuizing (mini ITX).
voor 340 heb je de E350 processor met 4GB ram & 1 TB ingebouwd en ook nog een ingebouwde dvdspeler/schrijver.
Zelf een iets zwaarder systeem gekocht, met het oog om er ook oudere games op te kunnen spelen
i5 2500k met 4GB 1333 DDR3 RAM, dvd schrijvertje, 2TB HD, kaartlezer,... in mini ITX.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee