Bouw wel, vast diafragma en interne zoom en- focus zijn zeker voordelen, hoewel de 15-85 ook echt niet heel slecht gebouwd is. Maar beeld kwaliteit geloof ik eigenlijk niet. En een bereik wat ruim twee keer zo lang is plus een goedwerkende IS zijn toch ook wel prettig. Maar eigenlijk vind ik het een beetje appels met peren vergelijken. Ze hebben beiden hun doel en functie. En fans...Ventieldopje schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:47:
[...]
...zou in dit geval voor de 17-40L gegaan zijn omdat de beeld en bouw kwaliteit een stuk beter zijn....
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Precies daarom heb je IS, om geen statief te hoeven meenemen. Juist voor architectuur.Ventieldopje schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:47: Waarom zou je IS nodig hebben voor architectuur? Een gebouw loopt niet weg dus kun je toch net zo goed een mono / tripod statief meenemen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik vraag me af of de beeldkwaliteit wel zoveel beter is van de 17-40L, zolang je op crop schiet kan de 15-85 wel eens een veel fijner alternatief zijn (zeker gezien zoombereik) en ik kan bevestigen dat de beeldkwaliteit van deze erg goed is. Daarnaast is juist voor architectuur de 2mm extra kortere minimale brandpuntafstand soms ook erg handig (alhoewel de 10-22 UWA voor crop dit nog beter doet, echter ook zonder IS).Ventieldopje schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:47:
[...]
Ehm, ja mooiMaar IS maakt nog geen goeie lens hoor en zou in dit geval voor de 17-40L gegaan zijn omdat de beeld en bouw kwaliteit een stuk beter zijn.
...
edit: en nee IS mis je niet onder de 24mm
[ Voor 3% gewijzigd door base_ op 28-11-2011 10:51 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
http://www.lenstip.com/4....USM_Image_resolution.html
vs.
http://www.lenstip.com/22...USM_Image_resolution.html
Trek zelf je conclusies
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Qua kleuren vond ik de 17-40 wat mooier uitkomen maar qua scherpte is het verschil nihil. Bouw algemeen van de 17-40 vond ik super en hij lag lekker in de hand met de 60D. Ik vond het fijner werken dan de 15-85.
Scherpte ok maar de 17-40L heeft minder abberatie, geen flares en nagenoeg geen vignetteringnero355 schreef op zondag 27 november 2011 @ 22:46:
15-85 FTW :
http://www.lenstip.com/4....USM_Image_resolution.html
vs.
http://www.lenstip.com/22...USM_Image_resolution.html
Trek zelf je conclusies
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Een gebrek aan scherpte is nooit te corrigeren.
Maar net wat je belangrijk vind..
Zeg nooit nooit. Genoeg programma's die dat kunnen. Beetje nep na mijn mening maar het kan wel.mjtdevries schreef op maandag 28 november 2011 @ 09:23:
DPP voorbeeld hieronder.

[ Voor 26% gewijzigd door Hamed op 28-11-2011 09:51 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Waar de 17-40 wint is uiteraard bouwkwaliteit en het interne zoom/focus mechanisme. De stabilisatie en het veel grotere bereik maken het echter zoveel handiger in dagelijks gebruik dat ik toch voor de 15-85 ben gegaan en niet weer voor den 17-40.
Klopt, blijft nog flare-gevoeligheid over, die wel wat lastiger is, tenzij je veel tijd in photoshop wil doorbrengen. Maar persoonlijk verkies ik ook scherpte boven CA en vignetting.mjtdevries schreef op maandag 28 november 2011 @ 09:23:
vignettering en dat soort chromatische abberatie is makkelijk te corrigeren.
Maar net wat je belangrijk vind..
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Overigens lijkt het contrast van de 17-40 wel erg veel beter dan van de 15-85. Als dat zo is (ik heb geen van beide objectieven) zou ik die 15-85 fijn links laten liggen. Ik had ooit een 70-300DO, die in vergelijking met een 70-200 ongeveer net zo beroerd presteerde in tegenlichtsituaties. Voor mij reden om de DO uiteindelijk (met veel verlies) de deur uit te doen. Flares zijn soms zelfs een aardige toevoeging, maar contrastverlies is heel moeilijk tot niet te corrigeren en voor mij een echte deal breaker.
Elk fotobewerkingsprogramma heeft natuurlijk de mogelijkheid om te sharpenen, maar dat is nooit een echt redmiddel voor een onscherpe foto. Hoop dat je snapt dat dat ermee bedoeld werdHamed schreef op maandag 28 november 2011 @ 09:47:
[...]
Zeg nooit nooit. Genoeg programma's die dat kunnen. Beetje nep na mijn mening maar het kan wel.
DPP voorbeeld hieronder.
[afbeelding]
The devil is in the details.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik zal het nog sterker maken: ik laat mijn 70-200 f/4 IS soms in de tas bij tegenlicht, omdat mijn Zeiss 100 daar veel beter in is. Ik dacht dat mijn 70-200 goed en scherp was onder alle omstandigheden, maar soms bij tegenlicht neemt het contrast drastisch af en dat ziet er uit als onscherpte, terwijl de focus wel gewoon goed ligt. Zo zie je maar weer, geen lens is perfect en het is maar net hoe zwaar je er aan tilt. Verder vind ik de 70-200 f/4 IS een toplens.Toff schreef op maandag 28 november 2011 @ 13:42:
Grappig, die sensorvlekken op de 17-40 foto. F/4? Nee, toch niet, F/10...
Overigens lijkt het contrast van de 17-40 wel erg veel beter dan van de 15-85. Als dat zo is (ik heb geen van beide objectieven) zou ik die 15-85 fijn links laten liggen. Ik had ooit een 70-300DO, die in vergelijking met een 70-200 ongeveer net zo beroerd presteerde in tegenlichtsituaties. Voor mij reden om de DO uiteindelijk (met veel verlies) de deur uit te doen. Flares zijn soms zelfs een aardige toevoeging, maar contrastverlies is heel moeilijk tot niet te corrigeren en voor mij een echte deal breaker.
Ik vind het zelfs bizar en overweeg een lens te kopen die gewoon goed tegen tegenlicht kan. ik wil graag fotos maken met zonsondergang en flares is iets wat ik enorm haat. de 70-200 F4 is echt geen optie inderdaad. De F2.8 doet het wel beter wat ik me herinner_Rene_ schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:51:
Dat merk ik ook bij mijn 70-200 f4. Bij tegenlicht worden kleuren veel minder en neemt het contrast af. Tevens gaat hij nog wel eens hunten als het licht bijna pal in de lens valt.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Wat zijn vergelijkbare tele's die flare goed handelen?
Haat helemaal? En is het zo erg dat de f4 geen eens een optie is? Tot nu toe vind ik dat ik altijd vrij makkelijk om flares heen kan werken.Royz schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:08:
[...]
Ik vind het zelfs bizar en overweeg een lens te kopen die gewoon goed tegen tegenlicht kan. ik wil graag fotos maken met zonsondergang en flares is iets wat ik enorm haat. de 70-200 F4 is echt geen optie inderdaad. De F2.8 doet het wel beter wat ik me herinner
Maar meestal maakt het me niets uit dat er een flare in beeld is.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Helaas, zonnekap zit hier op de 70-200 "vastgeroest" (op iedere lens die ik heb overigens) en niet verkeerd om zoals je bij sommige figuren ziet. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeldje kan laten zien. Ik zou eigenlijk een mooie vergelijking moeten doen tussen de 70-200 en de Zeiss...mbrunek schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:06:
Het is wel zo ongeveer het 'ergste' optische zwaktepunt van de 70-200 F/4 serie. Met tegenlicht gewoon de zonnekap erop zetten en proberen dit soort situaties te vermijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 28-11-2011 16:59 ]
Er zit gigantisch veel verschil in filters.
Bij mij zitten de zonnekappen er ook altijd op. Ook bij regen, ook 's nachts. (en ja, dan krijg je regelmatig opmerkingen van mensen die dat niet begrijpen)
Maar dat de 70-300DO het een stuk slechter doet dan de 70-200 kan, maar zegt uiteraard niet dat de 70-200 hier briljant in is. Voor een zoomlens met veel elementen doet ie het niet slecht, maar moet gewoon zijn meerdere erkennen in bepaalde primes en dat is uiteraard geen schande voor een zoomlens die qua scherpte wide-open simpelweg heel goed presteert.
Voltegenlichtopnamen zijn sowieso heel moeilijk. Niet voor niets was lange tijd het devies "hou de zon in je rug". Tel je zegeningen, als het soms lukt.
Verwijderd
Is echt weinig zinnigs over te zeggen. De 18-55 blinkt uit in goedkoop zijn en levert veel bang for the buck.Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:39:
is een Sigma 18-200MM handiger/beter dan de standaard 18-55MM icm eos 1000D voor standaard gebruik?
De 18-200 blinkt uit in zijn grote bereik, maar beide lenzen zijn optisch geen wonders te noemen.
Dagelijks gebruik is een groot bereik lekker makkelijk, maar waarom heb je een dslr als je voor gemak ging?
Ik vind die 18-200 lenzen niet echt wat, maar gemakkelijk zijn ze wel.
Je zal kortom wat specifieker moeten zijn wat je ermee gaat doen en of wisselen van lenzen een alternatief kan zijn. Want daar is een dslr voor bedoeld, specifieke lenzen voor specifieke omstandigheden en juist compromissen voorkomen. Die 18-200 is precies dat, een compromis.
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 30-11-2011 15:55 ]
Verwijderd
Echter lijkt het me beter om voor een 1100D te opteren met een 18-55mm, deze is toch wel wat beter en kost niet veel meer dan de 1000D.
Let wel op dat er een 18-55 IS en een 18-55 zonder IS is, voor die paar euro extra zou zeker voor de IS versie gaan.Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:50:
Echter lijkt het me beter om voor een 1100D te opteren met een 18-55mm, deze is toch wel wat beter en kost niet veel meer dan de 1000D.
De 18-55 IS is een geniaal stukje glas (met plastic) voor het geld. Het bereik is vrij standaard en goed genoeg voor veel mensen, zo niet dan kom je daardoor erachter waar je voorkeuren liggen. De lens is super licht en produceert scherpe plaatjes met een contrast en kleur die niet verkeerd is.
Ik heb hem vorig jaar ofzo gekocht voor 35€ op marktplaats en tot nu toe geen spijt van gehad. Overigens is hij voor m'n broertje, maar ik gebruik hem regelmatig als hij weer loopt te klagen dat hij slechte foto's maakt en dat door de lens komt.
Verwijderd
Omdat zelfs een 18-200 op een DSLR een véél grotere pupil heeft dan een compact camera, en daarmee dus foto's met kleinere scherptediepte en veel minder licht toelaat?Nomad schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:54:
[...]
Is echt weinig zinnigs over te zeggen. De 18-55 blinkt uit in goedkoop zijn en levert veel bang for the buck.
De 18-200 blinkt uit in zijn grote bereik, maar beide lenzen zijn optisch geen wonders te noemen.
Dagelijks gebruik is een groot bereik lekker makkelijk, maar waarom heb je een dslr als je voor gemak ging?
Dus kies je toch een beetje kwaliteit boven gemak? Je moet het zelf weten maar over het algemeen zijn super zooms van belabberde kwaliteit maar nog wel beter dan een compactVerwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:32:
[...]
Omdat zelfs een 18-200 op een DSLR een véél grotere pupil heeft dan een compact camera, en daarmee dus foto's met kleinere scherptediepte en veel minder licht toelaat?
Ik zou zo'n ding iig nooit aanraden, nja als het aan mij lag zat iedereen aan de primes maargoed waarom niet gewoon twee lenzen halen met een kleiner bereik? Passen makkelijk in een heup tasje oid.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Ik gebruik zelf een 17-55 en 70-200 combo, met een 1.4x TC voor wanneer het echt lang moet zijn. Maar er zijn best genoeg situaties waar het nou net heel erg vervelend is om die TC er op te zetten, of de 17-55 voor de 70-200 te wisselen.
Iedere lens keuzes is een compromis. Jij en ik duwen dat compromis zwaar in de richting van beeldkwaliteit. Maar bij andere ligt dat gewoon meer naar snelheid en gemak. En ja, er zijn gewoon situaties waar ik foto's heb gemist omdat ik lenzen aan het wisselen was. Iemand met een 18-200 had die foto wél kunnen maken. Weliswaar met mindere optische kwaliteit, maar soms (vaak?) is het moment belangrijker dan de beeld kwaliteit.
Absoluut!!! "wij" denken vaak dat we goede foto's kunnen maken maar het gros koopt een dslr omdat het misschien net iets betere kwaliteit is en zo een camera niet zo verschrikkelijk duur is. Vandaar dat je ook veel mensen ziet met een instap dslr om de nek die de kids fotograferen of een gebouwtje. Die interesseert het vaak niet hoe een foto er op 100% uitziet maar "leuken" hem wat op in fotoshop en laten er door het kruidvat een leuk boekje van maken.Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:24:
maar soms (vaak?) is het moment belangrijker dan de beeld kwaliteit.
Maar als kwaliteit geen issue is en menzen geen lenzen willen wisselen waarom kiezen ze dan geen goeie bridge camera?
www.maartendeboer.net
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:32:
[...]
Omdat zelfs een 18-200 op een DSLR een véél grotere pupil heeft dan een compact camera, en daarmee dus foto's met kleinere scherptediepte en veel minder licht toelaat?
Alleen als je de camera echt nodig hebt, koopt je een dSLR en 'krijg je je geld terug' door de goedkope lenzen. Ik durf te claimen dat 99% van de dSRL-bezitters deze niet nodig hebben, omdat een simpelere camera snellere, leukere, minder-intrusive en makkelijke foto's maakt.
Hoeveel dSLR's staan niet vastgeroest op de groene stand?
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Er staat 'minder licht toelaat', maar ik gok dat er 'meer' bedoeld werd?
Omdat een dSLR stoer is en veel betere foto's maakt !Ventieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:24:
Maar als kwaliteit geen issue is en menzen geen lenzen willen wisselen waarom kiezen ze dan geen goeie bridge camera?
Dat is zo'n beetje de beredenering van veel mensen. Plus dat ze nu betaalbaarder zijn dan ooit, dan heb je voor 600 euro ofzo een echte professionele camera !
Maargoed voor de meeste is het inderdaad overkill, maar dan nog. Collega van me heeft pas een D3100 gekocht met een 18-105, omdat ze foto's maken wel leuk vind en de camera sneller foto's maakt dan haar compactje. Dat vond ze wel handig voor haar dochter.
Verder echt geen serieuze fotograaf maar pas een middagje langs geweest om wat dingetjes uit te leggen en gewoon onwijze lol gehad. Zij blij met dat ding, heeft er veel plezier aan, prima toch
Ik heb me voorgenomen om niet meer dan diep te zuchten als ik iemand ontzettend populair zie doen met een camera ( ok soms even lachen, bv als je iemand die zich als super professionele fotograaf ziet voordoen en dan een landschaps- foto maakt op auto, met een EX430 flitsend omhoog
Maak me wel druk om m'n eigen gepruts

Dat is niet om te lachen, hij wil gewoon niet dat er ineens een vogel voorlangs komt vliegen, dit schrikt hij gewoon af op die manier!sapphire schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:41:
[...]
( ok soms even lachen, bv als je iemand die zich als super professionele fotograaf ziet voordoen en dan een landschaps- foto maakt op auto, met een EX430 flitsend omhoog).
Maak me wel druk om m'n eigen gepruts
Wanneer heb je een DSLR echt nodig? Als je het over opties hebt, gebruik ik ook niet alle opties van m'n camera. Maar toch vind ik het wel fijn als ik de foto's die ik er mee maak bekijk, dat de foto's dan een stuk scherper zijn dan van mijn compact. En die DoF die je met een compact sowieso niet kunt krijgen is in sommige situaties ook erg mooi.Twhomp schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:31:
Ik durf te claimen dat 99% van de dSRL-bezitters deze niet nodig hebben, omdat een simpelere camera snellere, leukere, minder-intrusive en makkelijke foto's maakt.
Het is denk ik meer vergelijkbaar met een audio-setup. Heb ik een dure hifi-set nodig? Nee, met goedkope kan ik net zo goed muziek luisteren. Maar met die dure audio set beleef ik aan het luisteren naar muziek toch een stuk meer plezier. Zelfde idee met camera's, denk ik zo.
Ik snap je punt, maar je woordkeuze laat je in de steekhenkie196 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:19:
[...]
Heb ik een dure hifi-set nodig? Nee, met goedkope kan ik net zo goed muziek luisteren. Maar met die dure audio set beleef ik aan het luisteren naar muziek toch een stuk meer plezier. Zelfde idee met camera's, denk ik zo.
Ach, iedereen mag kopen wat ie wilt. Maar soms, als ik toeristen zie met een dikke Canon en dure L-lens erop, die de camera onhandig/onwetend gebruiken, gaan mijn handen wel eens jeuken: laat mij maar even een foto maken met dat ding, dan is er tenminste 1 keer een "technische" foto mee gemaakt
Overigens heb ik afgelopen dagen echt ( ik overdrijf niet) duizenden camera's gezien, waaronder echt eng veel dSLR's en ILC's. En gek genoeg heb ik slechts vijf Pro body's met lens gezien
Oef, mijn handen jeuken om je dit filmpje te laten bekijken, ik mag toch hopen ik of je post verkeerd heb gelezen of je post vol sarcasme is geschreven!Twhomp schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:31:
Daarom pleit ik ook voor dure body's en goedkope lenzen:
Alleen als je de camera echt nodig hebt, koopt je een dSLR en 'krijg je je geld terug' door de goedkope lenzen. Ik durf te claimen dat 99% van de dSRL-bezitters deze niet nodig hebben, omdat een simpelere camera snellere, leukere, minder-intrusive en makkelijke foto's maakt.
Hoeveel dSLR's staan niet vastgeroest op de groene stand?

http://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4
Ik barst in tranen (en lachen tegelijk

www.maartendeboer.net
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
De 7D wordt met kit toch geleverd samen met een 18-135mm lens. Ik heb die lens ook thuis op mijn 500D en ben toch niet echt te spreken over de kwaliteit... Hier een test:http://www.photozone.de/canon-eos/462-canon_18135_3556is?start=1Ventieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:45:
[...]
Oef, mijn handen jeuken om je dit filmpje te laten bekijken, ik mag toch hopen ik of je post verkeerd heb gelezen of je post vol sarcasme is geschreven!![]()
Ik barst in tranen (en lachen tegelijk) als iemand met een 1Ds III / 1D IV / 1DX / 5D II / 7D etc. etc. foto's staat te maken met een 18-55mm met UV filter
Er wordt btw niet opgemerkt dat een 24mp fullframe sensor meer eisen stelt aan de lens dan een 15mp APS-C sensor.
Maar dat je niet moet bezuinigen op lenzen is natuurlijk een feit
Ctrl+k
Ken je het verhaal niet dan van Menno? Die stond een jaar of twee terug op een niet nader te noemen fotografie-beurs voor een niet nader te noemen dozensch camera winkel. Toen kwam er een meneer klagen over de zwarte randjes op z'n foto's. De meneer had een 1DII of III met een Sigma 18-200 DC oidVentieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:45:
Ik barst in tranen (en lachen tegelijk) als iemand met een 1Ds III / 1D IV / 1DX / 5D II / 7D etc. etc. foto's staat te maken met een 18-55mm met UV filter

@Sibylle, elke kit lens is ruk (behalve L), daarom zeg ik dus ook beter een goeie lens dan een goeie body

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 01-12-2011 19:42 ]
www.maartendeboer.net
24-105 L & 24-70 zijn ook kit lenzen
[ Voor 7% gewijzigd door Hamed op 01-12-2011 19:26 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Was een 1Ds III.sapphire schreef op donderdag 01 december 2011 @ 19:19:
Ken je het verhaal niet dan van Menno? Die stond een jaar of twee terug op een niet nader te noemen fotografie-beurs voor een niet nader te noemen dozensch camera winkel. Toen kwam er een meneer klagen over de zwarte randjes op z'n foto's. De meneer had een 1DII of III met een Sigma 18-200 DC oidNa een half jaar begon hij zich toch aan de zwarte randjes te ergeren
Kerel werd nog boos op me ook omdat ik zijn Sigma-prul niet ter plekke wilde inruilen...

Was idd een Sigma 18-200 versie I
Edit: qua figuur - volgevreten gebruinde 60'er met klaarblijkelijk genoeg geld en weinig hersens, een tuinder oid - typisch niet nader te noemen fotografiebeurs publiek
[ Voor 16% gewijzigd door mennovanw op 01-12-2011 21:44 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
www.maartendeboer.net
* Universal Creations rent hard weg...
Je ziet dagelijks duizenden van dit soort figuren op de weg met een auto die veel meer kan, dan ze eruit halen en veel meer gewicht met zich meesleuren dan nodig is. En die kosten nog veel meer geld ook.
Ik mag toch aannemen dat je hem ter plekke een 24-70 plus een 70-200/2.8 IS hebt aangesmeerd: "Bla, bla, ik garandeer u dat die zwarte randjes dan weg blijven en al uw foto's nog veel beter worden, bla, bla, bla, mooie beursaanbieding, special price, only for you sir, gaat u zeker geen spijt van krijgen, u heeft echt talent, maar u moet echt betere lenzen hebben, etc. etc."mennovanw schreef op donderdag 01 december 2011 @ 21:30:
...volgevreten gebruinde 60'er met klaarblijkelijk genoeg geld en weinig hersens...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De 15-85 is ook een kitlens en die bevalt prima... ?! Ik wordt ook zo simpel van die idioten die een FF body en een 70-200L kopen voor het schieten van vogeltjes in het wild (of was het nou om het rode randje en FF te doen?).Ventieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 19:20:
...
@Sibylle, elke kit lens is ruk (behalve L),
...
k word een beetje simpel van al dat gezeur over dat je alleen meetelt als je lenzen met rode randjes hebt

Met zijn nikon strap en nikon T-shirtVentieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:45:
[...]
Oef, mijn handen jeuken om je dit filmpje te laten bekijken, ik mag toch hopen ik of je post verkeerd heb gelezen of je post vol sarcasme is geschreven!![]()
K to the KillaZ
Geen idee hoe je daarbij komt maar ik ben van mening dat als je het kunt betalen dan gewoon doen. Ik werk hard voor mijn geld en koop ook wat ik wil kopen. Het boeit mij niet of dat het om een L glas gaat of iets anders. Zolang hij maar goed is. €50 of €5000 euro. Al mijn lenzen bij elkaar hebben veel geld gekost maar mijn nummer een lens is de Carl Zeiss 50MM F1.7 Planar T. Kost tussen €100 en €200 via Ebay. Helaas kan ik hem op dit moment niet gebruiken want hij is niet FF ready. De vorige is kapot gegaan, maar heb hem gelukkig weer gevonden op Ebaymarceltuit schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 08:22:
L-lensen zijn toch viagra voor gearsletjes?
k word een beetje simpel van al dat gezeur over dat je alleen meetelt als je lenzen met rode randjes hebt![]()
[ Voor 4% gewijzigd door Hamed op 02-12-2011 09:10 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
minder eisen bedoel je hopelijk!Sibylle schreef op donderdag 01 december 2011 @ 19:11:
[...]
Er wordt btw niet opgemerkt dat een 24mp fullframe sensor meer eisen stelt aan de lens dan een 15mp APS-C sensor.
De FF heeft grotere pixels, en stelt dus lagere eisen aan de lens.
Je begrijpt me inderdaad verkeerd:Ventieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:45:
[...]
Oef, mijn handen jeuken om je dit filmpje te laten bekijken, ik mag toch hopen ik of je post verkeerd heb gelezen of je post vol sarcasme is geschreven!
Idealiter zijn imho de body's heel duur (dus een 550D kost dan 3000 euro en een 1D 10000 euro ofzo), maar alle lenzen (zowel de slechste als de beste) zijn heel goedkoop: een kitlens is 1 euro, een goeie L 50 euro.
Ik bedoel dus niet dat men in de huidige situatie dure body's met cheapo lenzen moet gebruiken
Maar ik vind de discussie die volgde wel leuk
Ik gebruik nu een 5D en in de toekomst komt er weer een FF cam denk ik. Laten we de huidige prijs van de 5DII dan aanhouden. Ik loop dan met een body van +/-1700€.
Ten eerste wat is dan een goedkope lens? En waarom zou die dan per definitie slecht zijn ?
Ik heb 6 lenzen waarvan ik er 4 qua prijs onder de 300 euro voor betaald heb (per stuk dat wel). Is dat dan niet in proportie met de body, moet ik dan gelijk dure lenzen gaan gebruiken omdat ik een wat duurdere body heb ?
Kijk als je een Sigma 18-200DC op een 1DsIII zet ben je wel raar ja maar er zijn genoeg goedkope/betaalbare lenzen die echt niet verkeerd zijn.
En dan nog ookal zou ik het meeste wat ik schiet wss ook op een 1100D kunnen doen, als ik een 5D wil is dat toch lekker mijn keuze. Zou wel helemaal mooi zijn alsof je eerst moet gaan bewijzen of je iets wel waard bent.
Al zou ik alleen snapshots van een kipnugget willen maken, als ik daarvoor een 1D X voor wil gebruiken moet ik dat toch lekker zelf weten.
Idem voor lenzen, als iemand met een 1100D met een 70-200/2.8 IS II maakt dat toch niets uit. Als iemand met een 1D X wil lopen met een Tamron 70-300 koffiemolen dan moet hij dat toch lekker zelf weten
[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 02-12-2011 11:41 ]

Ik gebruik een 5DII + 35L f/1.4 + Sigma 85mm F/1.4. Ik zal heus niet beter fotograferen door een duurdere camera. Hell.. Waarschijnlijk presteer ik hier net zo goed mee als met mijn oude 40D + 17.85.
Maar ik heb er het geld voor en mán wat ben ik toch tevreden over deze combinatie en de foto´s die daaruit komen!
En dáár koop ik deze spullen voor, niet voor de eventuele status die daarbij hoort
*edit*
Ohja, ik heb ook een Holga 60mm f/8 lens met EF vatting.. Zeg maar doei tegen je prachtige IQ
[ Voor 7% gewijzigd door leonvw op 02-12-2011 12:06 ]
Dat klopt, maar een fullframe eist wel meer van de randscherpte die een lens kan leveren.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:29:
[...]
minder eisen bedoel je hopelijk!
De FF heeft grotere pixels, en stelt dus lagere eisen aan de lens.
Je snapt niet wat ik bedoel. Lees het nog eens.sapphire schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:37:
Ik snap het punt niet helemaal. Wat is dan het nut daarvan, ik mag toch zelf wel weten wat ik koop?
goedkoop =! slecht (nou ja, vaak wel)
Wat ik bedoel:
Je koopt een 1D voor 100.000 euro. Alle L-lenzen, de beste lenzen in het universum, zijn dan 1 euro per stuk. Dus: dure body met goedkope lenzen. Zo moet je het lezen. Ik heb het _niet_ over de huidige situatie.
Ennieweeeeee,
het was maar een simpele (hoewel...) gedachtenspinsel.
Maar dan hebben we geen toeristen meer met 1D's/5DII's om hun nek bungelend die niet eens weten hoe die werkt
[ Voor 0% gewijzigd door Twhomp op 02-12-2011 15:18 . Reden: Jeetje, het gaat stiekem wel een beetje offtopic (nou ja, het gaat over hypothetische lensprijzen) ]
er is namelijk niets mis met toeristen met dikke camera's die niet weten hoe ze ze moeten gebruiken. Het houd de industrie draaiend en het levert de 2e hands markt leuke camera's die weinig gebruikt zijn
En wat is dan goedkoop, er zijn zat mensen die al twijfelen over een 50/1.8 voor 100euro en zat mensen die met gemak een lens van 1000 euro kopen. Goedkoop= subjectief begrip

En zo is het maar net. Lang leve Marktplaats!sapphire schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:27:
...
er is namelijk niets mis met toeristen met dikke camera's die niet weten hoe ze ze moeten gebruiken. Het houd de industrie draaiend en het levert de 2e hands markt leuke camera's die weinig gebruikt zijn
...
De echt ziek mooie 90 f3.5 APO van Voigtlander in EF-mount is technisch de beste lens die ik heb mogen bezitten..
Natuurlijk zijn L-lenzen gaaf en vaak het best mogelijke bij een bepaald diafragma en brandpuntsafstand (24L II) maar als je kijkt wat eruit komt (ongeacht brandpuntsafstand) blijft het de APO..
Ik geloof meteen dat de Zeiss 100 uit dezelfde fabriek ook fenomenaal is.. De 90 APO kost alleen 400 bal ipv 1500, waar ik dus de 100L erbij zou kopen en nog €300 zou pocketten ook (en de 100L de betere macro is)..
[ Voor 23% gewijzigd door mennovanw op 02-12-2011 23:09 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
www.maartendeboer.net
Voor beide is wat te zeggen, je moet maar net geluk hebben
Ik heb ze alledrie gehad, zowel de Canon 50/1.8 als de Canon 50/1.4 en nu de Sigma 50/1.4 en ondanks wat frontfocus (wat ik met m'n 7D kon aanpassen) vind ik de Sigma toch zeker wel de meest degelijke van de drie. En de bokeh is een stuk beter dan die van de Canons, als je het mij vraagt.
Ach, de Canon weigert na een tijdje volledig met focussenVentieldopje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:42:
Als je focus problemen wil neem je een Sigma, wil je dat niet neem je een Canon
Alles is beter aan de Sigma :Hahn schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 00:10:
En de bokeh is een stuk beter dan die van de Canons, als je het mij vraagt.
- IQ
- Bokeh
- Comfort (77 mm i.p.v. 58 !!)
- HSM zou sneller moeten zijn dan de Ring Micro USM zeg ik het goed? op de Canon. Moet ik eigenlijk nog een keer gebruiken op het circuit of zo voor de grap
Alleen wil die dus weleens ernaast focussen, maar IMHO zonder twijfel de betere lens !!
I LOL'ed
[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 03-12-2011 01:02 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Weet je tenminste waar je aan toe bentleonvw schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 00:45:
[...]
Ach, de Canon weigert na een tijdje volledig met focussen
www.maartendeboer.net
Dan neem je de Carl Zeiss 50 f/1.4 met MF en heb je ook nog eens betere performance op verre afstanden en bij hoog contrastVentieldopje schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 03:03:
Weet je tenminste waar je aan toe bentBij de sigma die er naast focust (met een 1100D/ 550D/ 60D die geen micro af adjustment heeft) weet je nooit zeker of hij lekker gefocust is!
Dat is wel leuk, maar alleen snelheid heb je niets aan. Minstens net zo belangrijk is hoe secuur er scherpgesteld wordt. En dat is nou net iets waar Sigma juist niet in lijkt uit te blinken.nero355 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 01:02:
[...]
- HSM zou sneller moeten zijn dan de Ring Micro USM zeg ik het goed? op de Canon. Moet ik eigenlijk nog een keer gebruiken op het circuit of zo voor de grap
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik heb pas geleden twee Sigma's geleend met HSM en zoals hier misschien wel bekend fotografeer ik een hoop autoraces, maar de Sigma zat er vaak net naast en als 'ie eenmaal gefocust had dan ging 'ie met AI Focus best hunten. Regelmatig ging 'ie daarna terug naar de kortste scherpstelafstand, waarna het best lang duurde voor 'ie weer een beetje correct gefocust had.nero355 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 01:02:
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ben ik het met je eens, nou is de CZ 50 f/1.4 niet de beste lens die ze gemaakt hebben maar in sommige situaties is AF (die het wél goed doet) toch wel érg handig hoornero355 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 03:15:
[...]
Dan neem je de Carl Zeiss 50 f/1.4 met MF en heb je ook nog eens betere performance op verre afstanden en bij hoog contrast
www.maartendeboer.net
De Zeiss is met (redelijk) open diafragma echt niet zo goed als de Sigma. Afgestopt is ie wel goed, maar je koopt een 50/1.4 lens doorgaans niet om alleen op f/4-f/11 te gebruiken.nero355 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 03:15:
[...]
Dan neem je de Carl Zeiss 50 f/1.4 met MF en heb je ook nog eens betere performance op verre afstanden en bij hoog contrast
Daarnaast is de Sigma ook prima handmatig te focussen, als je denkt dat je zelf beter focust dan de AF.
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 04-12-2011 14:23 ]
www.maartendeboer.net
http://www.flickr.com/pho...s/72157623245044213/show/
Om maar een lens te noemen die nog belachelijk veel duurder is en slechter presteertcoorz schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:18:
Gespot bij FM en zeker de moeite waard om hier te delen; 50L f1.0 serie;

www.maartendeboer.net
Een 50/1.0 koop je niet voor scherpe of technisch perfecte plaatjes maar omdat het een lens is met karakter. Je moet er van houden. Het is ook niet zomaar een lens die je in alle gevallen kunt gebruiken, je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan.Ventieldopje schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:33:
[...]
Om maar een lens te noemen die nog belachelijk veel duurder is en slechter presteertBegrijp me niet verkeerd, het is leuk zo'n f/1.0 lens maar of dat nog echt bruikbaar is op fullframe, heb zo mijn twijfels. Bij pakweg de eerste 20 foto's op die flickr pagina vond ik het nogal tegenvallen maar daarna zaten er wel wat goeie platen bij
Been there, done thatcoorz schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:18:
Gespot bij FM en zeker de moeite waard om hier te delen; 50L f1.0 serie;
Battle of the Fifties
Maar ben het met Ventieldopje eens dat die f/1.0 een pure gadget is en het op veel gebieden echt laat afweten. De 1.2L doet het veel beter. En voor het achterlijke bedrag waar ze tegenwoordig van eigenaar wisselen, vraag ik me echt af waarom je hier voor zou kiezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 05-12-2011 22:31 ]
Ik denk dat je die lenzen een beetje in de zelfde categorie moet plaatsen als pin-hole fotografie, een hele andere sport dan wat de meeste hier doen dus
Leuk is het wel, voor 50 euro of een bier pakketje wil ik er best eentje over nemen maar niet voor die belachelijke bedragen!
www.maartendeboer.net
Als het om de lichtsterkte gaat, zou ik http://www.ebay.com/itm/A...O-Canon-EOS-/370445591576 overwegenVentieldopje schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:39:
Als je dan toch op de gimmick tour gaat waarom dan niet een Zeiss f/0.7 (waar er maar 10 van zijn, 2x gimmick waarde?). Ook zijn er genoeg andere f/0.95 lenzen verkrijgbaar maargoed dat is allemaal niet bruikbaar in de meeste gevallen.
Ik denk dat je die lenzen een beetje in de zelfde categorie moet plaatsen als pin-hole fotografie, een hele andere sport dan wat de meeste hier doen dus
Leuk is het wel, voor 50 euro of een bier pakketje wil ik er best eentje over nemen maar niet voor die belachelijke bedragen!
www.maartendeboer.net
Investering of hebben hebbenUniversal Creations schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:18:
[...]
En voor het achterlijke bedrag waar ze tegenwoordig van eigenaar wisselen, vraag ik me echt af waarom je hier voor zou kiezen.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Dit topic is gesloten.