Universal Creations schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:26:
[...]
Ik doelde meer op het idee dat je wat serieuzer foto's gaat maken en veel meer bezig bent met compositie, kleuren, licht, perspectief, etc. Veel beginners kopen een zoomlens omdat het makkelijk is. Schieten veel kiekjes en gaan ontdekken wat ze willen en wat nodig is om mooie foto's te maken. De fotografen die hun fotografie naar een hoger niveau willen tillen doen er imho goed aan om met een prime aan de slag te gaan, zoals bijvoorbeeld een 50/1.8.
Ik denk dat de volgorde eerder is:
- beginner: kreeg kitlens bij de camera. Heeft nooit nagedacht over zoomlens of primes.
- wil wat meer: koopt de 50 1.8 voor het grote diafragma, omdat ie zo goedkoop is en omdat ze geen prime kennen en zoveel mensen roepen dat je dan ineens betere fotos gaat maken
- gevorderde: maakt de keuze tussen een snelle zoom of een sortering primes. (of allebei)
Het gevaar van die enkele prime is dat mensen zichzelf verkeerde dingen gaan aanleren. Bv dat ze gaan denken dat de brandpuntafstand het perspectief bepaalt, terwijl het de afstand tot het onderwerp is die dat doet. (Jij geeft zelf ook al aan dat je met die ene prime meer naar het perspectief gaat kijken, terwijl je daar met die ene prime nou juist geen controle over hebt. En juist over dingen waar je geen controle over hebt, zul IMO ook niet meer leren.)
Verder moet iedereen lekker doen wat ie zelf plezierig vind. Maar ik ben er van overtuigd dat iemand pas echt meer leert als ie ziet wat de verschillende opties zouden zijn voor een foto.
Canon heeft in zijn lens works boeken daar een heel mooi voorbeeld van. De portret foto op 16, 24, 50, 135 en 200mm op pagina 127 van de volgende pdf:
http://www.canon.nl/Image...tography_tcm16-783494.pdf
Juist van die set fotos waarin je de verschillende opties ziet leer je wat. Wil je bij het portret veel van de achtergrond laten zien, of maar een klein gedeelte van de achtergrond?
Dat leer je niet als je maar de beschikking hebt over 1 brandpuntsafstand.
Is dat een beslissing die je pas neemt als je de camera al voor je oog hebt? Nee, volgens mij neem je die beslissing al eerder.
En dat is volgens mij het moment dat je serieuzer fotos gaat nemen.
Ik zie genoeg mensen die een prime gebruiken en denken er serieuzer mee bezig zijn, maar ondertussen niets verder zijn gekomen dan toen ze een kitzoom hadden. Ze pakken de prime en kijken alleen naar de uitsnede die ze mooi vinden. Precies zoals ze naar de scene keken toen ze de zoom gebruikten.
Ze worden af en toe gedwongen een ander standpunt te kiezen omdat ze anders niet de gewenste uitsnede kunnen krijgen (meestal naar achteren lopen) maar er word geen seconde extra nagedacht over compositie licht etc etc.
Ik ben niet tegen primes of zo. (heb ze zelf ook wel) En ik ben ook niet tegen mensen die maar met 1 prime op stap gaan.
Maar dat moet een bewuste keuze zijn die je fotos geeft die je zelf wilt. Het moet niet zo zijn dat je je beperkt tot de fotos die mogelijk zijn met die prime, terwijl dat geen bewuste keus was.
Als je wilt dat mensen "serieuzer" bezig gaan met fotos dan moet je ze niet een prime aanpraten en dan laten aanmodderen met die prime in de verwachting dat ze dan op miraculeuze wijze ineens betere fotos gaan maken. Nee, dan moet je ze vertellen over compositie, over perspectief etc. Dan laat je ze de mogelijkheden zien (zoals bovenstaande url) en dan kunnen ze zelf de afweging maken of ze een zoom willen, een enkele prime, meerdere primes, of wellicht de nieuw vergaarde kennis eerst eens gaan toepassen met de kitlens (lenzen) die ze al hebben.