De dicussie over het nut van UV-filters is verplaatst naar Het grote filter topic
Verwijderd
Momenteel heb ik een Nikon D90 icm een Sigma 18-200 OS HSM lens. Waarom de 18-200? Had geen zin om steeds van lens te wisselen en ik ben slechts een amateur dus mocht het niet al te duur worden.
Ben er eigenlijk wel zeer tevreden van, het zoomen is super tof en werkt 'vrij' snel. Soms lees ik iets over vervormingen bij deze lens maar ik merk daar niets van, amateur he
Het probleem is.. ik doe de laatste tijd wel vaker party fotografie en ben van plan om dit nog vaker te gaan doen. Nu is de Sigma geen lichtsterke lens, dat heb ik al ondervonden, f/3.5-5.6.
Nu ben ik aan het uitkijken naar een lens waar ik betere party fotografie mee kan doen, zo'n superzoom moet heus niet op een party voor mij. Het zou de bedoeling zijn om foto's te nemen van de installaties/sfeer, dus zonder flits (om het publiek te fotograferen heb ik een SB-600 overgekocht van een kennis, die komt binnen enkele weken).
Ik heb al verschillende reviews gelezen en deze start post gelezen maar toch zou ik graag nog even jullie deskundige hulp willen gebruiken. Ik ben momenteel aan het zien naar deze 3 lenzen (mijn budget is +/- 300EUR):
- Tamron SP AF17-50mm f/2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) APS-c (303EUR)
- Tamron SP AF17-50mm f/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) APS-c (379EUR)
- Sigma 18-50/2.8-4.5 DC OS HSM APS-c (198EUR)
Die Tamron, daar is iedereen blijkbaar wel tevreden over, enkel heeft die geen stabilisatie. Dan hebben ze een stabilisatie versie uitgebracht maar dan blijkt die slechter te presteren dan diegene zonder stabilisatie. Is stabilisatie dan echt nodig op zo'n bereik? Ik heb nog nooit een lens gehad zonder stabilisatie dus ik heb er eerlijk gezegd geen idee van..
De Sigma is een pak goedkoper en blijkt nu niet echt persé veel slechter te presteren dan de Tamron's? Beide hebben ze f/2.8 dus dat lijkt mij wel in orde te zijn voor partyfotografie? Nu met mijn Sigma f/3.5-5.6 kan ik amper sfeer foto's maken, ik moet de sluitertijd langer zetten waardoor de foto's wazig worden zonder statief. Ik zoek dus een lens die met weinig licht direct een foto kan nemen. Of moet ik daarvoor naar lenzen gaan met een vast brandpunt? Maar dan zal ik waarschijnlijk wel de zoom missen.
Ben er eigenlijk wel zeer tevreden van, het zoomen is super tof en werkt 'vrij' snel. Soms lees ik iets over vervormingen bij deze lens maar ik merk daar niets van, amateur he
Het probleem is.. ik doe de laatste tijd wel vaker party fotografie en ben van plan om dit nog vaker te gaan doen. Nu is de Sigma geen lichtsterke lens, dat heb ik al ondervonden, f/3.5-5.6.
Nu ben ik aan het uitkijken naar een lens waar ik betere party fotografie mee kan doen, zo'n superzoom moet heus niet op een party voor mij. Het zou de bedoeling zijn om foto's te nemen van de installaties/sfeer, dus zonder flits (om het publiek te fotograferen heb ik een SB-600 overgekocht van een kennis, die komt binnen enkele weken).
Ik heb al verschillende reviews gelezen en deze start post gelezen maar toch zou ik graag nog even jullie deskundige hulp willen gebruiken. Ik ben momenteel aan het zien naar deze 3 lenzen (mijn budget is +/- 300EUR):
Die Tamron, daar is iedereen blijkbaar wel tevreden over, enkel heeft die geen stabilisatie. Dan hebben ze een stabilisatie versie uitgebracht maar dan blijkt die slechter te presteren dan diegene zonder stabilisatie. Is stabilisatie dan echt nodig op zo'n bereik? Ik heb nog nooit een lens gehad zonder stabilisatie dus ik heb er eerlijk gezegd geen idee van..
De Sigma is een pak goedkoper en blijkt nu niet echt persé veel slechter te presteren dan de Tamron's? Beide hebben ze f/2.8 dus dat lijkt mij wel in orde te zijn voor partyfotografie? Nu met mijn Sigma f/3.5-5.6 kan ik amper sfeer foto's maken, ik moet de sluitertijd langer zetten waardoor de foto's wazig worden zonder statief. Ik zoek dus een lens die met weinig licht direct een foto kan nemen. Of moet ik daarvoor naar lenzen gaan met een vast brandpunt? Maar dan zal ik waarschijnlijk wel de zoom missen.
Als ik even mag reageren, het grote verschil tussen die tamron's en de sigma is dat de tamron een vaste diaframgrootte heeft. bij 17 en bij 50mm 2.8. Terwijl de Sigma oploopt (vaak sneller dan je wilt) van 2.8 naar 4.5.Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:39:
[...]
Dat is dus het grote verschil, en dan zou ik dus gaan voor de tamron 2.8 zonder stabilisatie, aangezien je korte afstanden hebt (stabilisatie kan wel 2/3 stops lichtsterkte schelen, maar je hebt een flits, lekker belangrijk dus) maar liever schiet je zonder flits lijkt me (geeft wel eens gekke beelden en leidt nogal af in het feestje)
2.8 lijkt mij prima, en in donkere situaties dus flits (wel op "back" ingesteld, zodat je mooi de achtergrond erop hebt, ipv het onderwerp op een zwarte achtergrond)
Ik hoop dat dit je een beetje helpt, voor anderen, mochten er fouten in zitten hoor ik het graag!
Op veel feestjes gaat f/2.8 ook niet lichtsterk genoeg zijn... Je gaat in die situaties meer hebben aan een lichtsterke prime. Zoiets dus: http://tweakers.net/price...GnN-5FTIUpBASOfQ1VqbNv2AQ
Kijk ook eens hier: Ervaringen partyfotografie deel 13
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Inderdaad, kijk eens in het party topic, zoals ook Fiber voorstelt.
Ik ben het overigens niet helemaal eens met fiber dat je nog lichtsterker moet dan f2.8. Je DOF wordt dan vaak zo dun dat het ook niet echt opschiet. Ik zou dus kiezen voor de Tamron zonder VC (Zie ook de reactie van Heinemancp waarom de Sigma geen handige keus is.) Op je D90 heb je de interne scherpstelmotor van de Tamron niet nodig.
Hoe krijg je je foto's dan toch goed als je de sfeer wilt pakken en je wilt je onderwerp scherp? Eigenlijk is daar een trucje voor dat je ook met je huidige lens wel toe kunt passen. Maar je zult merken dat het met de Tamron een stukje makkelijker wordt.
Gewoon flitsen op het tweede gordijn.
Dat wil zeggen dat je in bijvoorbeeld A schiet. Je kiest dan een diafragma van bijvoorbeeld f2.8 of f4.0 en je camera berekent dat je een sluitertijd van 1/4e seconde nodig hebt. Dat houd je dus niet stil en trouwens je onderwerp beweegt in die tijd ook nog.
Geen probleem. De lange sluitertijd zorgt er dan voor dat je wel het licht en de sfeer te pakken hebt. Juist voordat je sluiter weer dicht gaat, komt je flits nog even langs en die zet je onderwerp stil.
Als je het weet en er een beetje mee geoefend hebt en het trucje eenmaal beheerst, ziet het er uit als appeltje-eitje, maar dat blijkt het in de praktijk niet helemaal te zijn.
Ik ben het overigens niet helemaal eens met fiber dat je nog lichtsterker moet dan f2.8. Je DOF wordt dan vaak zo dun dat het ook niet echt opschiet. Ik zou dus kiezen voor de Tamron zonder VC (Zie ook de reactie van Heinemancp waarom de Sigma geen handige keus is.) Op je D90 heb je de interne scherpstelmotor van de Tamron niet nodig.
Hoe krijg je je foto's dan toch goed als je de sfeer wilt pakken en je wilt je onderwerp scherp? Eigenlijk is daar een trucje voor dat je ook met je huidige lens wel toe kunt passen. Maar je zult merken dat het met de Tamron een stukje makkelijker wordt.
Dat wil zeggen dat je in bijvoorbeeld A schiet. Je kiest dan een diafragma van bijvoorbeeld f2.8 of f4.0 en je camera berekent dat je een sluitertijd van 1/4e seconde nodig hebt. Dat houd je dus niet stil en trouwens je onderwerp beweegt in die tijd ook nog.
Geen probleem. De lange sluitertijd zorgt er dan voor dat je wel het licht en de sfeer te pakken hebt. Juist voordat je sluiter weer dicht gaat, komt je flits nog even langs en die zet je onderwerp stil.
Als je het weet en er een beetje mee geoefend hebt en het trucje eenmaal beheerst, ziet het er uit als appeltje-eitje, maar dat blijkt het in de praktijk niet helemaal te zijn.
Dat zijn nog eens praktijkvoorbeelden DickCAH!
Ik ben momenteel het fotograferen ook weer een beetje aan het oppakken. Ben plaatjes aan het schieten op me werk. Het grovere grondwerk in het Franse landschap. Vooral om de grote machines te fotograferen vind ik mijn Tokina 11-16 erg handig.
Nu vind ik wat uit de hand portretwerk binnen en buiten wel leuk om te doen, echter kom ik wat invullicht tekort met mijn camera flitser. Is hier ook een trucje voor, of is het handig om een flitser aan te schaffen?
Ik ben momenteel het fotograferen ook weer een beetje aan het oppakken. Ben plaatjes aan het schieten op me werk. Het grovere grondwerk in het Franse landschap. Vooral om de grote machines te fotograferen vind ik mijn Tokina 11-16 erg handig.
Nu vind ik wat uit de hand portretwerk binnen en buiten wel leuk om te doen, echter kom ik wat invullicht tekort met mijn camera flitser. Is hier ook een trucje voor, of is het handig om een flitser aan te schaffen?
there's no tweak without the tweaker
Verwijderd
Dat wist ik dus (nog) niet! Ik dacht dat ze het bij de Tamron's gewoon vergeten bij te schrijven waren, maar dat is inderdaad een groot verschil als die steeds op f/2.8 blijft!Heinemancp schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:23:
[...]
het grote verschil tussen die tamron's en de sigma is dat de tamron een vaste diaframgrootte heeft. bij 17 en bij 50mm 2.8. Terwijl de Sigma oploopt (vaak sneller dan je wilt) van 2.8 naar 4.5.
Lenzen met een vast brandpunt laten indd een pak meer licht binnen (f/1.4 etc) maar dan mis je weer de zoom, dus die ga ik even links laten liggen.
Op 'back' flitsen heb ik nog niet kunnen testen aangezien mijn SB-600 nog niet toegekomen is, maar ik kijk er wel naar uit!
Als het goed is kan je pop-up flitser dat ook, de optie heet iets van 'rear sync'.
Valt wel mee hoor. Je hebt aan f/2.8 meer dan genoeg als:Fiber schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:31:
Op veel feestjes gaat f/2.8 ook niet lichtsterk genoeg zijn... Je gaat in die situaties meer hebben aan een lichtsterke prime. Zoiets dus: http://tweakers.net/price...GnN-5FTIUpBASOfQ1VqbNv2AQ
- Je camera op ISO 1600 en 3200 nog plaatjes schiet waarin de ruis niet snel zichtbaar is (bijv. de Nikon D700, D3S of D7000)
- Er voldoende licht aanwezig is in de ruime (dus geen saaie discotheek met weinig licht)
ISO 1600 op een D90 is met wat nabewerking prima te doen voor feestjes, 3200 wordt lastiger.
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
Of je gebruikt flits + dragging the shutter. Lekker ISO 200 ofzo, voor meer dan 1 persoon heb je toch minimaal F/4 voor een goeie DoF nodig. Ik snap niet wat jullie moeilijk doen met ISO 3200
Tuurlijk vang je meer licht, maar of het nodig is..
Voor de party fotografen: Op welke range schieten jullie het meest dan?
Ik heb namelijk die lichtsterke 35 mm van Nikon in actie gezien en dat is voor +/- 175 euro een prachtige lens voor dat geld. Schiet op, uit mijn hoofd 1.8 of 2.0 en maakt prima kwaliteit foto's.
Ik heb namelijk die lichtsterke 35 mm van Nikon in actie gezien en dat is voor +/- 175 euro een prachtige lens voor dat geld. Schiet op, uit mijn hoofd 1.8 of 2.0 en maakt prima kwaliteit foto's.
K to the KillaZ
( * Nomad is geen partyfotograaf, maar heeft best een fotootje geschoten in de discotheek)Weiman schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:55:
Of je gebruikt flits + dragging the shutter. Lekker ISO 200 ofzo, voor meer dan 1 persoon heb je toch minimaal F/4 voor een goeie DoF nodig. Ik snap niet wat jullie moeilijk doen met ISO 3200Tuurlijk vang je meer licht, maar of het nodig is..
Je verhaal over iso200 kan ik niet rijmen met mijn ervaringen. Dragging the shutter is hartstikke leuk, maar 10 seconden sluitertijd vind ik niet alles, of flits jij de boel gewoon recht voor zijn raap vol in de snufferd?
Veel tenten mag je blij zijn als je 1/4e, iso1600, 2.8 pakt en dan inflitst en het wordt wat....3 stops weggooien qua iso vind ik zonde dan?
Als je van zulke party foto's wil maken, gewoon op ISO200 laten staan en vol inflitsen. Krijg je mooie foto's van.

(gewoon een random plaatje van teh internets)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Dan toch maar een vraag aan de partyfotograven: Gebruik je liever een lichtsterke lens zonder zoom, of een iets minder lichtsterke lens maar met zoom? Of gewoon beide?
Welke body heb je? Zoals ik al eerder zei, bij een D7000, D700 of D3s heb je genoeg aan f/2.8.
[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 13-09-2011 12:11 ]
Verwijderd
Ik bezit een D90. Heeft dit dan te maken met de mogelijk ISO waarde die je kan instellen? Dat een D7000 hogere iso waarden aankan, of dat die minder ruis heeft op hoge ISO waarden?jvdgeest schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:11:
Welke body heb je? Zoals ik al eerder zei, bij een D7000, D700 of D3s heb je genoeg aan f/2.8.
Ik geef alleen aan dat het kan. Ja, een hogere ISO helpt behoorlijk, maar het is echt niet nodig, het is natuurlijk ook afhankelijk van je stijl. Ik geloof dat veel mensen hier van "cleane" fotos' houden, terwijl je met lange sluitertijden en redelijk hard flitsen een wat wildere stijl kan krijgen. Kwestie van voorkeur.Nomad schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:58:
[...]Dragging the shutter is hartstikke leuk, maar 10 seconden sluitertijd vind ik niet alles, of flits jij de boel gewoon recht voor zijn raap vol in de snufferd?
Veel tenten mag je blij zijn als je 1/4e, iso1600, 2.8 pakt en dan inflitst en het wordt wat....3 stops weggooien qua iso vind ik zonde dan?
snel voorbeeldje: http://www.triomf.com/fotos/img/1020-29001-800-w5g.jpg
Maarem, verder anders in het PFG topic?
Haha, grappigzonoskar schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:43:
Als je van zulke party foto's wil maken, gewoon op ISO200 laten staan en vol inflitsen. Krijg je mooie foto's van.
[afbeelding]

[ Voor 18% gewijzigd door Weiman op 13-09-2011 13:02 ]
Voorkomt ook wel een beetje dat iedereen met z'n ogen dicht op de foto staat en dat mensen vaker dan 1x op de foto willen zonder lasogen.
there's no tweak without the tweaker
De zoom. Heb tijdje met 18-200 VR1 geschoten. Je zit uiteindelijk toch met scherptediepte probleem als je een groep schiet. Dus dan kan je net zo goed een minder lichtsterk objectief nemen (liefst met VR). Niemand die ziet dat je minder scherpe hoeken hebt, of dat er kussen vervorming optreedt.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:04:
Dan toch maar een vraag aan de partyfotograven: Gebruik je liever een lichtsterke lens zonder zoom, of een iets minder lichtsterke lens maar met zoom? Of gewoon beide?
En de VR is om ervoor te zorgen dat je eigen gebibber tijdens dat je niks ziet geminimaliseerd wordt.
En hoe groter de groep, hoe meer WA je hebt hoe beter, je kan meestal niet te ver naar achteren om iedereen erop te krijgen.
Oudje uit 2008:

ISO 1600 1/8e f/3.5 op 18mm D300
[ Voor 7% gewijzigd door Shark.Bait op 13-09-2011 15:06 . Reden: voorbeeld toevoegen ]
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
@Weiman: ik snap de techniek, maar vind jij dat een mooi resultaat? Voor een overzichtsfoto zoals je het laat zien is 't nog wel te doen, maar voor portret op een feest... Not my cup of tea.
Ik heb zelf één keer op een feest geschoten omdat ik toevallig toch de camera mee had voor 'n bandoptreden vlak daarvoor en produceerde met mijn D90 + 18-105 + SB-900 (iTTL, witkaartje er half uit) onder andere het volgende:

De EXIF is nu zichtbaar en zo te zien waren het nog verkeerde instellingen ook: F8 is even wat teveel, ISO 100 bij 1/60e sec kan natuurlijk beter.
Ik heb zelf één keer op een feest geschoten omdat ik toevallig toch de camera mee had voor 'n bandoptreden vlak daarvoor en produceerde met mijn D90 + 18-105 + SB-900 (iTTL, witkaartje er half uit) onder andere het volgende:

De EXIF is nu zichtbaar en zo te zien waren het nog verkeerde instellingen ook: F8 is even wat teveel, ISO 100 bij 1/60e sec kan natuurlijk beter.
[ Voor 25% gewijzigd door Krylinck op 13-09-2011 15:09 ]
De laatste foto lijkt me dan weer een beetje te kil voor een feest foto, alle sfeer is weg geflitst.
f/2.8 en lichtsterker is leuk bij 1 of 2 personen op de foto, mits de 2 personen op 1 lijn staan. Wil je 2 mensen die achter elkaar op de foto staan (dus bij groepjes) dan kom je niet weg met f/2.8 en zal f/4 een beter resultaat geven. Ik heb het uiteraard wel over redelijke portretfoto's met een brandpuntsafstand van 50mm (35mm equivalent).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ah een discussie over lenzen en party fotografie, ondanks dat ik een Canon fotograafje ben wordt ik vast vergeven voor mijn inmenging... Primes, zoom, lichtsterk... Lastig altijd omdat je een spanningsveld hebt tussen prijs, praktische toepassing, gemak, kwaliteit en dof. Enige die kan bepalen wat daarin de sweet spot is ben je vaak zelf:
Durf je de ISO omhoog te krikken en ben je niet bang van een flinke sluitertijd? Dan ben je goedkoper uit! Wil je loepzuiver van de ene kant van de dansvloer naar de andere kant bewegende mensen vast leggen dan zul je toch echt dieper in de buidel moeten tasten.
Mijn persoonlijke ervaring: Het maakt weinig uit. Durf te experimenteren met settings, een lens op 2.8 maakt plaatjes mogelijk die je met 5.6 nooit kan maken, maar 5.6 dwingt je creatief te zijn juist omdat je de lichtsterkte mist.
Concreet voorbeeld met mijn Canon kitlens (18-55 IS) van een paar jaar terug (Exif data via de link...):
Met 2.8 heb je zoals Universal Creations al zegt een probleem met je DOF, ik los dit op door een UWA lens te gebruiken, dan is je scherpte diepte namelijk veel groter. Jij hebt 17mm, dat zal ook nog wel meevallen. Denk ook na over het doel waar je de foto's voor wil gebruiken, ga je ze 640 x 480 op internet gooien? Dan maakt die DOF ook weinig meer uit. Voordeel van 2.8 is dat je er heerlijk mee kan spelen...
Voorbeeld overigens van de scherpte diepte op 2.8 met een 11mm Tokina lens (ook voor Nikon!):
Probeer wat lenzen uit?...
Durf je de ISO omhoog te krikken en ben je niet bang van een flinke sluitertijd? Dan ben je goedkoper uit! Wil je loepzuiver van de ene kant van de dansvloer naar de andere kant bewegende mensen vast leggen dan zul je toch echt dieper in de buidel moeten tasten.
Mijn persoonlijke ervaring: Het maakt weinig uit. Durf te experimenteren met settings, een lens op 2.8 maakt plaatjes mogelijk die je met 5.6 nooit kan maken, maar 5.6 dwingt je creatief te zijn juist omdat je de lichtsterkte mist.
Concreet voorbeeld met mijn Canon kitlens (18-55 IS) van een paar jaar terug (Exif data via de link...):
Met 2.8 heb je zoals Universal Creations al zegt een probleem met je DOF, ik los dit op door een UWA lens te gebruiken, dan is je scherpte diepte namelijk veel groter. Jij hebt 17mm, dat zal ook nog wel meevallen. Denk ook na over het doel waar je de foto's voor wil gebruiken, ga je ze 640 x 480 op internet gooien? Dan maakt die DOF ook weinig meer uit. Voordeel van 2.8 is dat je er heerlijk mee kan spelen...
Voorbeeld overigens van de scherpte diepte op 2.8 met een 11mm Tokina lens (ook voor Nikon!):
Probeer wat lenzen uit?...
Verwijderd
ik zou zelf de sigma 17-50 2.8 adviseren ook al is die nieuw 599 euro. misschien kan je die nog goedkoper 2e hands ergens vinden. beeldstabilisatie heb ik nooit als nodig ervaren met partyfotografie zelfs niet als ik available light schiet. en als je alleen sfeerfotos vanaf de zijkant wil maken kan je ook prima je statief gebruiken natuurlijk of je leunt met je camera tegen een muur aan dat wil ook nog wel eens schelen.Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:39:
Maar 2.8 naar 3.5 is niet echt veel daarmee win je niet veel. voor overzichten is 2.8 heel fijn maar voor portretten schiet ik bijna altijd op f4 en iso niet hoger dan 800.
@ Dickcah nog over jouw opmerking:
Voor partyfotografie heb ik hier nog geen toepassing voor gevonden om op 2e gordijn te flitsen. aangezien je met lange sluitertijden zit mis je het moment dat je wil vast leggen compleet. en maakt ook weinig verschil of je achteraf flitst of vooraf, als er spots door je flitsgebied komen als je camera open staat is het toch mislukt first of rear curtain maakt dan niet uit het licht is toch al ingebrand.
en fotos worden sowiezo wazig als mensen bewegen en je wil overzichtfotos maken met available light of je nu statief gebruikt of niet. Als je ervoor zorgt dat bepaalde aspecten zoals de muren en plafond wel scherp zijn is het denk ik wel acceptabel.
zie voorbeeldje die ik uit de hand heb geschoten op f2.8 en iso 3200

maar inhoudelijk vragen over partyfotografie kan je ook beter stellen in het daarvoor bestemde topic
Gezien de discussie over Sigma vs. Nikon toch nog even het volgende opwerpen:
Sigma heeft ondertussen een nieuwe 120-300 f/2.8 met beeldstabilisatie op de markt. Héél veel vind je er nog niet over, maar de eerste testen zijn toch behoorlijk positief:
Filmpje van Jared Polin met full res voorbeeldfoto's: link
Franstalig filmpje
Photozone deed ook al een review, maar op een full-frame Canon body: link.
Dit lijkt me nu toch wel een héél interessante Sigma-lens. Kost slechts iets meer dan een nieuwe 70-200VR, en presteert beter dan de oude 120-300.
Nadelen?
- Kortste scherpstelafstand
- Scherpte in de hoeken op 300 & f/2.8 is een stuk minder (maar niet slecht)
Vraagtekens:
Prestaties met 1,4 en 2,0TC?
Indien die lens bruikbaar blijft met een 2,0TC, dan zou het een hele mooie 240-600 f/5.6 OS safari lens worden
Sigma heeft ondertussen een nieuwe 120-300 f/2.8 met beeldstabilisatie op de markt. Héél veel vind je er nog niet over, maar de eerste testen zijn toch behoorlijk positief:
Filmpje van Jared Polin met full res voorbeeldfoto's: link
Franstalig filmpje
Photozone deed ook al een review, maar op een full-frame Canon body: link.
Dit lijkt me nu toch wel een héél interessante Sigma-lens. Kost slechts iets meer dan een nieuwe 70-200VR, en presteert beter dan de oude 120-300.
Nadelen?
- Kortste scherpstelafstand
- Scherpte in de hoeken op 300 & f/2.8 is een stuk minder (maar niet slecht)
Vraagtekens:
Prestaties met 1,4 en 2,0TC?
Indien die lens bruikbaar blijft met een 2,0TC, dan zou het een hele mooie 240-600 f/5.6 OS safari lens worden
Hij gaat de 70-200 2.8 niet vervangen. Te groot en lomp, en je kan niet genoeg uitzoomen.
Tenminste, hij gaat de 70-200 niet vervangen voor fotojournalisme. 120-300 is een behoorlijk ideale lengte voor een podium perspit.
Tenminste, hij gaat de 70-200 niet vervangen voor fotojournalisme. 120-300 is een behoorlijk ideale lengte voor een podium perspit.
2 weken geleden een Sigma 17-50f2.8 OS gekocht die ca 8mm front focus blijkt te hebben, dus die is terug naar Sigma voor calibratie. Vandaag een AF-S 35 f1.8 gekocht en die blijkt ca 20mm backfocus te hebben. Ik had de focus chart toch nog hangen. Ik begin wel een beetje spijt te krijgen dat ik een D5100 gekocht heb en geen D7000. Komt dit wel vaker voor bij Nikon?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wat is 8mm of 20mm backfocus? Want de hoeveelheid backfocus is volgens mij gewoon verhouding tussen DoF en afwijking van het focusvlak. Op kleine afstand is de focusafwijking kleiner dan op grote afstand.zonoskar schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 18:52:
2 weken geleden een Sigma 17-50f2.8 OS gekocht die ca 8mm front focus blijkt te hebben, dus die is terug naar Sigma voor calibratie. Vandaag een AF-S 35 f1.8 gekocht en die blijkt ca 20mm backfocus te hebben. Ik had de focus chart toch nog hangen. Ik begin wel een beetje spijt te krijgen dat ik een D5100 gekocht heb en geen D7000. Komt dit wel vaker voor bij Nikon?
Verwijderd
ik denk dat hij in deze de afstand op zijn focuschart bedoeld in deze tov van waar de focus had moeten zijn en die eigenlijk was.Universal Creations schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 19:06:
[...]
Wat is 8mm of 20mm backfocus? Want de hoeveelheid backfocus is volgens mij gewoon verhouding tussen DoF en afwijking van het focusvlak. Op kleine afstand is de focusafwijking kleiner dan op grote afstand.
zie http://focustestchart.com/chart.html
Laatst nog een blogpost over gelezen. (Zie hier.)zonoskar schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 18:52:
En nu ik jouw post zo lees wil ik het bij mijn D5100 + AF-S 35 F1.8 eigenlijk niet eens meer gaan testen.
Heb gewoon geen zin om er achter te komen dat ook mijn Lens/Camera problemen geeft met front of back focussing.
Je wil toch niet allemaal onscherpe foto's zoals deze?

(klik voor groter, focus op de ogen, maar de oren scherp).

(klik voor groter, focus op de ogen, maar de oren scherp).
Het rechteroog is volgens mij gewoon scherp en de oren zijn ook niet echt scherp. Het scherptevlak lijkt iet wat schuin te lopen en dan deels tussen de ogen en de oren door.
Ik fotografeer liever bands dan beeldschermen en testcharts....als mijn lens back of frontfocus heeft is dat niet erg genoeg dat het me in de praktijk opvalt, dus waarom zou ik dan gaan testen?
Nee dat wil ik ook niet, Maar ik wil me ook niet onnodig druk maken.zonoskar schreef op zondag 18 september 2011 @ 15:00:
Je wil toch niet allemaal onscherpe foto's zoals deze?
Zal van de week wel eens zo'n test chart fotograferen, Zal helaas wel uit de losse hand moeten want ik heb nog geen statief. (Wellicht dan maar met een stapel boeken proberen.)
Bij de eerste foto's die ik gemaakt heb heb ik niet direct de indruk dat de focus ernaast zit, Kan nu helaas even niks testen want ik heb per ongeluk het frontelement aangeraakt vandaag en daar zit nu dus een vingerafdruk op die er eerst maar eens afmoet. (Wilde het lenskapje eraf halen, Maar dat had ik blijkbaar al gedaan. Zometeen gelijk maar een lenspen bestellen.)
Verder hebben ze het er in de link die ik eerder poste over dat niet alleen de lens maar ook de camera een rol speeld in het frontfocus/backfocus verhaal.
Het kan dus goed zijn dat bijde lensen die je getest hebt wel degelijk goed zijn, maar je camera niet.
Mocht ik bij mijn camera+lensen ook een afwijking constateren waar ik mij mogelijk aan zou kunnen storen dan breng ik het hele spul wel even langs Nikon in Beverwijk, Zit daar toch redelijk dicht bij.
Verwijderd
Waar maak je je druk over? Over het algemeen zie je vingerafdrukken op je lens niet of nauwelijks. Dat is geen excuus om dan maar alles te laten zitten, maar er is echt geen reden om in paniek te raken van een paar vlekjes op je front-element.Sato schreef op maandag 19 september 2011 @ 00:52:
Kan nu helaas even niks testen want ik heb per ongeluk het frontelement aangeraakt vandaag en daar zit nu dus een vingerafdruk op die er eerst maar eens afmoet. (Wilde het lenskapje eraf halen, Maar dat had ik blijkbaar al gedaan. Zometeen gelijk maar een lenspen bestellen.)
n.b. het maken van focus-test-chart foto's uit de losse hand, heeft echt geen zin. De kans dat je zelf meer beweegt dan de diepte van je DOF is "best wel" groot.
Verwijderd
Is er hier iemand die de nieuwe 24-120 f4.0 VR al in handen heeft gehad, of nog beter er een heeft?
Ik heb wel meer dan een paar redenen om serieus te overwegen om deze lens aan te schaffen. Waarom GGO en geen GGA? Nou, simpel, ik heb de vorige versie (i.e. de 24-120 f3.5~f5.6 VR). Het lijkt me een beetje overkill om twee keer hetzelfde bereik af te dekken. Als ik echt de nieuwe versie koop, dan gaat de huidige lens dus in de verkoop.
Echter ik vind het toch wel een beetje jammer om de oude te verkopen en de nieuwe te kopen als de verschillen tussen de lenzen erg klein zijn.
Ik heb wel meer dan een paar redenen om serieus te overwegen om deze lens aan te schaffen. Waarom GGO en geen GGA? Nou, simpel, ik heb de vorige versie (i.e. de 24-120 f3.5~f5.6 VR). Het lijkt me een beetje overkill om twee keer hetzelfde bereik af te dekken. Als ik echt de nieuwe versie koop, dan gaat de huidige lens dus in de verkoop.
Echter ik vind het toch wel een beetje jammer om de oude te verkopen en de nieuwe te kopen als de verschillen tussen de lenzen erg klein zijn.
De reviews zijn behoorlijk positief over de nieuwe versie, hij zou bijna net zo scherp zijn als de 24-70 F2.8 en een stuk scherper en dan de oude 24-120. Gecombineerd met een hele stop meer licht in het telebereik is het zeker een aan te raden lens. Hier een goede reviewVerwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:22:
Is er hier iemand die de nieuwe 24-120 f4.0 VR al in handen heeft gehad, of nog beter er een heeft?
Ik heb hem gisteren in de MM Utrecht even in mijn handen gehad, hij is wel een stukje groter en zwaarder dan mijn 18-200VR
Verwijderd
24-120 VR gaan vergelijken met een 18-200
Nou ja, een beetje overdrijven moet kunnen natuurlijk. Daarnaast zou ik persoonlijk niet snel zo een lens kopen bij MM. MM is leuk om even naar dit soort spul te kijken, maar meestal is MM toch niet bepaald de goedkoopste tent met het beste advies. Dan kan je beter even naar CameraNu.nl gaan. Heb je vragen dan is hun emailservice altijd nog een stuk competenter dan de gemiddelde MM medewerker.
Oh, ja, ik ken best andere alternatieven, maar ik kom de laatste tijd regelmatig langs urk, dus daarmee is CameraNu (na zeer goede ervaringen in het verleden) voorlopig echt nog wel mijn huisleverancier.
Dank je voor de link. Ik ga eens even lekker lezen. Hmm, die review is ook niet echt recent trouwens...

Nou ja, een beetje overdrijven moet kunnen natuurlijk. Daarnaast zou ik persoonlijk niet snel zo een lens kopen bij MM. MM is leuk om even naar dit soort spul te kijken, maar meestal is MM toch niet bepaald de goedkoopste tent met het beste advies. Dan kan je beter even naar CameraNu.nl gaan. Heb je vragen dan is hun emailservice altijd nog een stuk competenter dan de gemiddelde MM medewerker.
Oh, ja, ik ken best andere alternatieven, maar ik kom de laatste tijd regelmatig langs urk, dus daarmee is CameraNu (na zeer goede ervaringen in het verleden) voorlopig echt nog wel mijn huisleverancier.
Dank je voor de link. Ik ga eens even lekker lezen. Hmm, die review is ook niet echt recent trouwens...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 14:46 ]
Verwijderd
Klein vraagje: Als je een objectief hebt met een heel groot diafragma zoals f/1.8, en het is zeer zonnig buiten, krijg je dan overbelichte foto's omdat die zoveel licht kan opnemen? Bijkomend vraagje: waarvoor staat de G bij f/1.8G?
Kwestie van je sluitertijd omhoog gooien naar de 1/2000-8000e, of als je ook een "invulflits" wilt gebruiken of je camera haalt de 4/8000 niet kan je altijd nog een 2 of 3 stop ND filter er voor draaien (houdt genoeg licht tegen om een sluiter van bv 1/250 te gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:18:
Klein vraagje: Als je een objectief hebt met een heel groot diafragma zoals f/1.8, en het is zeer zonnig buiten, krijg je dan overbelichte foto's omdat die zoveel licht kan opnemen? Bijkomend vraagje: waarvoor staat de G bij f/1.8G?
de G betekend alleen maar dat er een diafragma ring is en een iets "cheapere" coating volgens mij. Niets om wakker over te liggen
G betekent juist dat er geen diafragma-ring meer is. En cheapere coating is ook niet waar.Nikon's toplenzen zijn ook G lenzen. (85 1.4G, 24 1.4G om er maar 2 te noemen.)Pat-Juh schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:24:
[...]
Kwestie van je sluitertijd omhoog gooien naar de 1/2000-8000e, of als je ook een "invulflits" wilt gebruiken of je camera haalt de 4/8000 niet kan je altijd nog een 2 of 3 stop ND filter er voor draaien (houdt genoeg licht tegen om een sluiter van bv 1/250 te gebruiken.
de G betekend alleen maar dat er een diafragma ring is en een iets "cheapere" coating volgens mij. Niets om wakker over te liggen
I make things.
Verwijderd
Je kunt het diafragma natuurlijk ook gewoon een paar stappen dicht draaien dan. Een diafragma van f1.8 zegt tenslotte niet dat je dat moet gebruiken. (Of je gaat voor een snellere sluitertijd inderdaad, zoals P ook zegt.)Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:18:
Voor informatie over wat die G nu precies betekent... Zie de TopicStart. Daar is het uitstekend in uitgelegd. Het betekent inderdaad dat het diafragma niet via een ring op de lens is in te stellen. Dit moet dus vanuit de body worden aangestuurd. Op zich geen probleem trouwens, alle Digitale Nikons kunnen daar goed mee overweg.
De "G" in de typeaanduiding zegt helemaal niets over de gebruikte coating.
My bad in de haast iets te snel getyped. Naar mijn weten waren er "vroeger" in ieder geval ook varianten die een G-aanduiding hadden welke een "goedkopere" coating hadden. Nu met de 17-55 en 70-200bv is dit uiteraard niet zo meer..RoyBijster schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:30:
[...]
G betekent juist dat er geen diafragma-ring meer is. En cheapere coating is ook niet waar.Nikon's toplenzen zijn ook G lenzen. (85 1.4G, 24 1.4G om er maar 2 te noemen.)
De originele 70-300 G was niet zo veel soeps, vooral omdat toen het weglaten van de diafragmaring een kostenbesparing was, en de lens dus redelijk "budget" te noemen was. De 70-300G VR daarentegen si weer een hele goede lens.
Verwijderd
idd, de eerste G lenzen waren lenzen uit het goedkope segment. Dus ik kan me de gedachte wel voorstellen.
Ik zat zelf te denken aan de 24-70 f2.8 en de 14-24 f2.8. Ook allebei G lenzen, maar wel de eerste lenzen met de nieuwe nano coating. Toch niet echt een pauper coating als je het mij vraagt.
Ik zat zelf te denken aan de 24-70 f2.8 en de 14-24 f2.8. Ook allebei G lenzen, maar wel de eerste lenzen met de nieuwe nano coating. Toch niet echt een pauper coating als je het mij vraagt.
Ik was zelf ook niet aan het shoppen voor lenzen daar hoor, ik was er even en ben even bij de lensjes gaan kijken. Ik houd nou eenmaal van 'kijken met mijn handen'Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 13:58:
24-120 VR gaan vergelijken met een 18-200![]()
Nee joh die 14-24 heeft een budget coating. Bij sommige gevallen trekt het hele front element kromVerwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 08:26:
idd, de eerste G lenzen waren lenzen uit het goedkope segment. Dus ik kan me de gedachte wel voorstellen.
Om nog even te reageren op Tha Render: Ja, je foto's kunnen inderdaad overbelicht raken als je op een zonnige dag op F/1.8 schiet. Je camera zit dan al snel op zijn maximale sluitertijd (meestal 1/4000) en als die niet sneller kan, en je ISO op 200 staat kan je camera er ook weinig meer aan doen (omdat je zelf aangeeft op F/1.8 te willen schieten.
Als je fanatiek bent en toch in de zon op F/1.8 wil schieten kan je een ND filter kopen.
Er is echter geen gevaar voor je sensor (niet dat ik me bewust ben ik ieder geval, Live View is ook al niet/nauwelijks gevaarlijk en dat belicht de sensor veel langer)
[ Voor 36% gewijzigd door citruspers op 29-09-2011 13:01 ]
ja dat kan ik wel beamen. Had er vorige week een bij het vuilnis moeten zetten. Ze gaan er bij mij per dozijn doorheen.citruspers schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:57:
[...]
Nee joh die 14-24 heeft een budget coating. Bij sommige gevallen trekt het hele front element krom
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Dat valt soms dus best wel mee hoor, zeker in combinatie met een actie kan de Mediamarkt / Saturn goedkoop zijn. Zo heb ik de Tamron 17-50mm VC 2.8 bij de Mediamarkt gekocht (buiten een actie) voor 347 euro terwijl de goedkoopste online destijds rond de 380 ex verzenden was. Canon variant die er lag was 347 euro, Nikon variant stond in de computer voor 599 oid. Ik kreeg de Nikon variant gewoon mee voor 347.Metten schreef op donderdag 29 september 2011 @ 11:21:
[...]
Ik was zelf ook niet aan het shoppen voor lenzen daar hoor, ik was er even en ben even bij de lensjes gaan kijken. Ik houd nou eenmaal van 'kijken met mijn handen'. Dat MM verder niet veel soeps is op het gebied van lenzen moge duidelijk zijn: Altijd duur en nooit echt veel keuze.
Daarnaast heb ik bij de Saturn de Nikon 70-200mm VRII met kortingsactie gekocht voor 1589 terwijl de goedkoopste online 1809 was destijds.
Oftewel het kan toch nog wel eens lonen om bij de MM een kijkje te nemen.. Keuze is niet altijd even groot maar er zal maar net tussen liggen wat je nodig hebt (voor een leuke prijs).
Oeh, het gaat iets meer vorm krijgen nu er ook een patentaanvraag voor ingediend is; de Nikkor 70-200 f/4 VRII:
http://nikonrumors.com/20...atents-4.aspx/#more-22603
Als er één objectief in het Canonassortiment is waar ik met jaloerse blikken naar kijk is dat wel de 70-200 f/4 L IS; weliswaar een stop minder maar ook de helft(!) qua massa t.o.v. z'n f/2.8 broeders. Zal me benieuwen wanneer Nikon ermee komt en wat het uiteindelijk gaat worden (Nikon heeft de nare gewoonte ontwikkeld al het nieuwe flink groot en/of zwaar te maken).
http://nikonrumors.com/20...atents-4.aspx/#more-22603
Als er één objectief in het Canonassortiment is waar ik met jaloerse blikken naar kijk is dat wel de 70-200 f/4 L IS; weliswaar een stop minder maar ook de helft(!) qua massa t.o.v. z'n f/2.8 broeders. Zal me benieuwen wanneer Nikon ermee komt en wat het uiteindelijk gaat worden (Nikon heeft de nare gewoonte ontwikkeld al het nieuwe flink groot en/of zwaar te maken).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Yes, eindelijk een patent er voor! Go Nikon
Ze zijn echt lekker bezig de laatste tijd.
Enige nadeel is dat je geen flauw idee hebt wanneer zoiets in productie wordt gezet. Soms zie je een patent voorbij komen op Nikon Rumors, waarna de lens binnen een maand al verkrijgbaar is. Soms zie je ze na 5 jaar nog steeds niet in de schappen...
Enige nadeel is dat je geen flauw idee hebt wanneer zoiets in productie wordt gezet. Soms zie je een patent voorbij komen op Nikon Rumors, waarna de lens binnen een maand al verkrijgbaar is. Soms zie je ze na 5 jaar nog steeds niet in de schappen...
Er is inderdaad geen peil op te trekken. Maar ik ga ervan uit dat dit ruimschoots binnen de vijf jaar valt; met dit objectief hebben ze hun f/4 lijn die ze zijn begonnen namelijk compleet.
En hoe tevreden ik verder ook met m'n huidige f/2.8 versie ben, ik teken toch graag voor de helft aan gewicht
En hoe tevreden ik verder ook met m'n huidige f/2.8 versie ben, ik teken toch graag voor de helft aan gewicht
tja, daar heb je wel een punt. Wat dat betreft heb ik de 180mm altijd een charmante lens gevonden.Abbadon schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:56:
Er is inderdaad geen peil op te trekken. Maar ik ga ervan uit dat dit ruimschoots binnen de vijf jaar valt; met dit objectief hebben ze hun f/4 lijn die ze zijn begonnen namelijk compleet.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik heb sinds mei dit jaar een D90 en als kit lens de 18-105 erbij gekocht..
Super blij mee
Nu ben ik van plan om binnenkort een nieuw objectief aan te schaffen, iets in het bereik van 18-55..
Ik zal voornamelijk landschappen fotograferen..
Het budget is 600 euro, heeft iemand tips over "het ultieme objectief" in dat budget??
Er is zoveel leuk spul dat ik door de bomen het bos niet meer zie!
Het gaat mij erom dat ik een objectief koop wat een goede match vormt bij mijn D90..
Super blij mee
Nu ben ik van plan om binnenkort een nieuw objectief aan te schaffen, iets in het bereik van 18-55..
Ik zal voornamelijk landschappen fotograferen..
Het budget is 600 euro, heeft iemand tips over "het ultieme objectief" in dat budget??
Er is zoveel leuk spul dat ik door de bomen het bos niet meer zie!
Het gaat mij erom dat ik een objectief koop wat een goede match vormt bij mijn D90..
[ Voor 19% gewijzigd door martijn_me op 04-10-2011 12:37 ]
Waarom de 18-55 range? Je hebt al een prima lens voor landschappen die dat gebied afdekt. Je kunt evt. ultrawide gaan met de Tokina 11-16 of een telelens kopen.
Dat is voor iedereen anders, ik zou een leuke prime nemen, iets van 24mm of 35mm of zo. Of een groothoek zoom, bijvoorbeeld de Tokina 12-24. Maar eigenlijk kun je die vraag beter hier stellen: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011 Probeer er dan ook bij te zetten wat die lens moet kunnen wat met je huidige lens niet kan, of link wat voorbeeld foto's wat je zou willen kunnen en wat nu niet lukt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Thanks, ik denk dat een leuke prime dan een leuke aankoop voor erbij is, het gaat mij erom dat ik iets koop wat absoluut een aanvullen is en kwalitatief goed is, als het mogelijk is in die prijsklasse
Welke toepassingen doe je nog meer naast landschapsfotografie? Ik vraag me namelijk af of bijv. de 35mm f/1.8 prime wel de ideale aanvulling is op je huidige D90 + 18-105.
Dit komt bij mij een beetje over als kopen om het kopen. Wat mis je aan je 18-105 dat je met een andere lens zou kunnen verbeteren?martijn_me schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:57:
Thanks, ik denk dat een leuke prime dan een leuke aankoop voor erbij is, het gaat mij erom dat ik iets koop wat absoluut een aanvullen is en kwalitatief goed is, als het mogelijk is in die prijsklasse
Zo nu toch maar eens langzaam aan gaan kijken naar een 70-200 2.8 van ofwel tamron ofwel sigma.
Beoogd gebruik is vooral artiest en evenement fotografie. Helaas valt de nikkor 70-200 2.8 VR buiten budget anders was de keuze snel gemaakt.
Mijn eisen/ wensen:
Goede snelle AF in het donker. (zit zelf regelmatig op 1/60s F2.8 iso 1600-2000 en dat is onderbelicht)
Geen front/back focus (zelf testen per lens)
Scherpte
Gebruik op DX
Ik sta open voor andere suggesties.
Zelf nijg ik nu naar de sigma omdat de tamron een mindere AF schijnt te hebben.
Beoogd gebruik is vooral artiest en evenement fotografie. Helaas valt de nikkor 70-200 2.8 VR buiten budget anders was de keuze snel gemaakt.
Mijn eisen/ wensen:
Goede snelle AF in het donker. (zit zelf regelmatig op 1/60s F2.8 iso 1600-2000 en dat is onderbelicht)
Scherpte
Gebruik op DX
I can't wait to shoot!
you and me both en ik heb het geluk dat ik wel met Canon schiet. Heb dan ook mijn 70-200 2.8L omgeruild voor zijn F/4 broertje, precies om die reden. De 70-200/4 versie is zo lekker licht. Absoluut nooit spijt gehad van die wissel, hoewel ik heel af en toe die 2.8 DoF wel mis @160-200mm.
Abbadon schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:56:
Misschien wat fotografie van bloemen en paddenstoelen e.d.jvdgeest schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:58:
Welke toepassingen doe je nog meer naast landschapsfotografie? Ik vraag me namelijk af of bijv. de 35mm f/1.8 prime wel de ideale aanvulling is op je huidige D90 + 18-105.
Tja, beetje wel, maar wil er een extra kwalitatief goed objectief bij..PowerUp schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:11:
[...]
Dit komt bij mij een beetje over als kopen om het kopen. Wat mis je aan je 18-105 dat je met een andere lens zou kunnen verbeteren?
Zoals ik hierboven al noemde wellicht voor bloemen en paddenstoelen.
Daar is die nieuwe pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G ook wel erg leuk voor. Is ook prima voor landschappen en gewoon rondlopen in stad en land, bos park, strand, vakantie, etc.martijn_me schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 18:27:
[...]
Misschien wat fotografie van bloemen en paddenstoelen e.d.
Als gezegd, ik vind zelf de Tokina 12-24 f/4 ook een prettige lens voor landschappen en rondwandelen, is tweedehands ook redelijk goedkoop te vinden, maar de grote vraag blijft natuurlijk: Wat mis je nou precies in je huidige lens? Wat kun je nu niet, maar wil je wel kunnen met een nieuwe lens? Wat moet die lens toevoegen aan je fotografie?
Nog meer scherpte,minder vervorming enz... bedankt voor de tips zoverFiber schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 19:08:
[...]
Daar is die nieuwe pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G ook wel erg leuk voor. Is ook prima voor landschappen en gewoon rondlopen in stad en land, bos park, strand, vakantie, etc.
Als gezegd, ik vind zelf de Tokina 12-24 f/4 ook een prettige lens voor landschappen en rondwandelen, is tweedehands ook redelijk goedkoop te vinden, maar de grote vraag blijft natuurlijk: Wat mis je nou precies in je huidige lens? Wat kun je nu niet, maar wil je wel kunnen met een nieuwe lens? Wat moet die lens toevoegen aan je fotografie?
op 1/60s, f2.8 en ISO1600/2000 onderbelicht heeft niets te maken met de AF snelheid...!? Als je echt in de donkerste zalen foto's wilt maken kan je ook kijken naar een 85 1.8/1.4... scheelt je weer een partij extra lichtthe mod man schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:07:
Zo nu toch maar eens langzaam aan gaan kijken naar een 70-200 2.8 van ofwel tamron ofwel sigma.
Mijn eisen/ wensen:
Scherpte
Gebruik op DX
De vraag is of AF in die omstandigheden beter gaat werken? Vergeet ook niet dat veel flitsers (in ieder geval de SB-700 en SB-900) AF-hulpverlichting hebben. Kan veel uitmaken in dergelijke omstandighedenPat-Juh schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:40:
[...]
op 1/60s, f2.8 en ISO1600/2000 onderbelicht heeft niets te maken met de AF snelheid...!? Als je echt in de donkerste zalen foto's wilt maken kan je ook kijken naar een 85 1.8/1.4... scheelt je weer een partij extra licht.
Het was een voorbeeld van hoe donker het is in sommige zalen. Een 50 MM 1.8 hunt dan nog redelijk vaak.Pat-Juh schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:40:
[...]
op 1/60s, f2.8 en ISO1600/2000 onderbelicht heeft niets te maken met de AF snelheid...!? Als je echt in de donkerste zalen foto's wilt maken kan je ook kijken naar een 85 1.8/1.4... scheelt je weer een partij extra licht.
Af hulpverlichting is echt nodig, gebruik het dan ook altijd, in die situaties ja, vraag me alleen af of die vanaf bv. 100 mm nog wel aangaan?Metten schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:12:
[...]
De vraag is of AF in die omstandigheden beter gaat werken? Vergeet ook niet dat veel flitsers (in ieder geval de SB-700 en SB-900) AF-hulpverlichting hebben. Kan veel uitmaken in dergelijke omstandigheden
[ Voor 32% gewijzigd door the mod man op 05-10-2011 12:44 ]
I can't wait to shoot!
de focusmotor van de Tamron is echt heel traag. Ik heb 'm vorig jaar 2 dagen geprobeerd, maar ik vond 'm veel te traag voor concerten. Nu heb ik de Sigma (met VR) en dat ding is bloedjesnel.the mod man schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:07:
Mijn eisen/ wensen:
Scherpte
Gebruik op DX
Optisch had ik op de Tamron overigens weinig aan te merken, al zal de Nikkor nog net wat scherper zijn.
De AF hulpverlichting van mijn SB700 gaat gewoon aan als ik volledig inzoom met mijn 18-200 en focussen gaat prima in een verduisterde ruimte. Of het genoeg bereik geeft in dergelijke situaties weet ik niet, ik heb de SB700 ook maar netthe mod man schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:43:
[...]
Het was een voorbeeld van hoe donker het is in sommige zalen. Een 50 MM 1.8 hunt dan nog redelijk vaak.
[...]
Af hulpverlichting is echt nodig, gebruik het dan ook altijd, in die situaties ja, vraag me alleen af of die vanaf bv. 100 mm nog wel aangaan?
Kom een keertje deze kant op, dan kan je m'n siggy tijdens een concert testenthe mod man schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:07:
Blabla70-200 Tamma Sigron
Wat ik wil leren is goede foto's maken met een vaste brandpuntsafstand, betere foto's in een low-light omgeving, beter contrast en een beter gevoel krijgen met een nauwe depth of field. Ik fotografeer naast veel natuur ook mensen in stedelijke omgeving. Daarnaast heb ik al een 18-200VR1.
Na een beetje onderzoek kwam ik op deze twee lenzen uit (wat binnen mijn budget a 200euro past):
50mm f/1.8G
35mm f/1.8G DX
Ik heb een D5000 en ik kan niet echt kiezen tussen de twee. Wat zijn jullie ervaringen met deze lenzen?
Na een beetje onderzoek kwam ik op deze twee lenzen uit (wat binnen mijn budget a 200euro past):
50mm f/1.8G
35mm f/1.8G DX
Ik heb een D5000 en ik kan niet echt kiezen tussen de twee. Wat zijn jullie ervaringen met deze lenzen?
ID4.1M Honey Yellow
De 50 is langer, de 35 is korter. Wat verwacht je precies voor antwoord? beiden zijn prima lenzen, het ligt er helemaal aan wat je lekker vind werken. Ik heb zowel de 35 als de 50 1.4. Vroeger gebruikte ik de 35 heel veel, maar nu is het vooral de 50.
Ik heb zelf de 35mm en die bevalt prima. Zeker als je relatief weinig ruimte hebt, is 35mm is mooie lengte voor omgevingsportretten naar mijn mening. De 50mm doet er niet voor onder en is eigenlijk even groot. Als je de reviews en technische tests leest doen ze ook qua prestaties niet voor elkaar onder.
I make things.
Om in een stad mee rond te lopen, en wat "all-round" foto's te maken is de 35mm handiger.
Als je al een 18-200 hebt moet je toch ongeveer weten of je liever 35mm dan wel 50mm gebruikt?
Als je al een 18-200 hebt moet je toch ongeveer weten of je liever 35mm dan wel 50mm gebruikt?
Verwijderd
Ik heb beiden voor op de D7000. De 35 voor standaard en de 50 (1.8) voor portretten. Alletwee produceren mooie kleuren en scherpe fotos. Als je het ook nog eens afzet tegen de prijs dan zijn het eigenlijk must-have'sReseT schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:02:
Wat ik wil leren is goede foto's maken met een vaste brandpuntsafstand, betere foto's in een low-light omgeving, beter contrast en een beter gevoel krijgen met een nauwe depth of field. Ik fotografeer naast veel natuur ook mensen in stedelijke omgeving. Daarnaast heb ik al een 18-200VR1.
50mm f/1.8G
35mm f/1.8G DX
De 85mm f/1.8 heb ik ooit gehad, heb nu de 85mm f/1.4 (het nieuwe model). Van beide kan ik je een ding zeggen: de AF is niet echt snel te noemen, in elk geval haalt het in de verste verte niet de snelheid die ik met de 70-200mm f/2.8 VR (oud model) had! Je wint wel lichtsterkte met die primes, maar qua snelheid zijn genoemde lenzen geen wonders. Let ook op dat als je relatief dichtbij staat, dat de kans best reeel is dat je onscherpe fotos krijgt door de beperkte scherptediepte. Als je wat verder staat, is dat minder een probleem.Pat-Juh schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:40:
[...]
De tamron focust behoorlijk traag, te traag voor snelle actie op een podium eigenlijk. De sigma 50-150 2.8 os komt binnenkort op de markt, misschien moet je daar ook eens naar kijken?the mod man schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:07:
Mijn eisen/ wensen:
Scherpte
Gebruik op DX
Ik heb de nieuwe 50 f/1.4 en die is ook al zo onmogelijk traag met AFPageFault schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:22:
[...]
De 85mm f/1.8 heb ik ooit gehad, heb nu de 85mm f/1.4 (het nieuwe model). Van beide kan ik je een ding zeggen: de AF is niet echt snel te noemen, in elk geval haalt het in de verste verte niet de snelheid die ik met de 70-200mm f/2.8 VR (oud model) had! Je wint wel lichtsterkte met die primes, maar qua snelheid zijn genoemde lenzen geen wonders. Let ook op dat als je relatief dichtbij staat, dat de kans best reeel is dat je onscherpe fotos krijgt door de beperkte scherptediepte. Als je wat verder staat, is dat minder een probleem.

Yep. Ik schiet veel concerten met de AFS 50 1.4 maar als een artiest naar voren en achter buigt houd de lens het niet meer bij. (dus bursten als de malle)
He he he, de oude is redelijk snel, niet zo best als de 70-200, maar traag zeker nietAbbadon schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:33:
[...]
Ik heb de nieuwe 50 f/1.4 en die is ook al zo onmogelijk traag met AFPrachtig klein objectief maar ik kan er m'n neefje niet fatsoenlijk mee op de foto zetten; de AF legt het af tegen de beweeglijkheid van die kleine. Het is de voornaamste reden dat ik m'n 24-70 nog heb (die het wel bijhoudt)
De 24-70 heb ik naar zitten kwijlen, maar ik doe het toch maar niet...
Dat een f/1.4 trager focust dan een f/2.8 lens is niet zo gek, omdat de scherptediepte veel kleiner is en dus de nauwkeurigheid van groter belang is.
De oude is inderdaad sneller. Maakte wel meer herrie met de inboard cameramotor. Maar goed, daarvan vond ik het bokeh ronduit &@% dus da's geen optiePageFault schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:07:
[...]
He he he, de oude is redelijk snel, niet zo best als de 70-200, maar traag zeker niet
De 24-70 heb ik naar zitten kwijlen, maar ik doe het toch maar niet...
Tja, een 70-200 f/2.8 op wat meer meters afstand heeft echt niet meer scherpediepte maar doet het dan toch echt heel anders dan de 50mm. Het is imo echt de motor die gebruikt wordt die het verschil maakt.Universal Creations schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:11:
Dat een f/1.4 trager focust dan een f/2.8 lens is niet zo gek, omdat de scherptediepte veel kleiner is en dus de nauwkeurigheid van groter belang is.
Maar de AF sensoren zijn gemaakt op f/2.8 en alles wat een groter diafragma heeft valt deels buiten de sensor, waardoor focussen moeilijker wordt. Ik zal even een plaatje zoeken wat mijn idee ondersteunt (weet het namelijk ook niet meer exact...). AHBdV had daar ooit een mooi plaatje van.
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 07-10-2011 18:09 ]
Mogen mijn plaatjes ook?
Dit is een overzicht van het hele AF-systeem:

En hier een close-up van de spiegel waar je de AF-sensor kunt zien:

Als je diafragma kleiner is dan f/5.6 wordt de beeldcirkel kleiner dan het doorlatende gedeelte van de spiegel zodat de AF sensoren niet volledig belicht worden. Met voldoende licht en contrast kun je soms nog AF hebben maar het is onzeker.
Hetzelfde geldt voor een groot diafragma: voorbij f/2.8 valt een deel van de beeldcirkel buiten het doorlatende gedeelte van de spiegel dus daar doen je AF sensoren niets mee. Dat lenzen sneller dan f/2.8 beter focussen is een mythe! En een f/1.4 lens hoeft helemaal niet langzamer te focusen. Wat het AF systeem doet is de lichtbundel splitsen en over twee sensoren verdelen. Omdat het licht naar de ene sensor een langere weg aflegt dan naar de andere zal de ene sensor dichter bij het focuspunt zitten dan de andere, die sensor ziet dan meer contrast. Uit het verschil tussen de sensoren wordt de richting en afstand tot het focuspunt berekend en krijgt de lens opdracht om op die afstand scherp te stellen. Hoe snel het focusproces verloopt is dus eerst afhankelijk van de rekenkracht van het AF systeem maar zodra de berekening gedaan is, is de AF snelheid alleen nog afhankelijk van de snelheid van de focusmotor in de lens.
Edit: heb nog een interactieve demo van een phase-detect AF systeem gevonden.
Dit is een overzicht van het hele AF-systeem:

En hier een close-up van de spiegel waar je de AF-sensor kunt zien:

Als je diafragma kleiner is dan f/5.6 wordt de beeldcirkel kleiner dan het doorlatende gedeelte van de spiegel zodat de AF sensoren niet volledig belicht worden. Met voldoende licht en contrast kun je soms nog AF hebben maar het is onzeker.
Hetzelfde geldt voor een groot diafragma: voorbij f/2.8 valt een deel van de beeldcirkel buiten het doorlatende gedeelte van de spiegel dus daar doen je AF sensoren niets mee. Dat lenzen sneller dan f/2.8 beter focussen is een mythe! En een f/1.4 lens hoeft helemaal niet langzamer te focusen. Wat het AF systeem doet is de lichtbundel splitsen en over twee sensoren verdelen. Omdat het licht naar de ene sensor een langere weg aflegt dan naar de andere zal de ene sensor dichter bij het focuspunt zitten dan de andere, die sensor ziet dan meer contrast. Uit het verschil tussen de sensoren wordt de richting en afstand tot het focuspunt berekend en krijgt de lens opdracht om op die afstand scherp te stellen. Hoe snel het focusproces verloopt is dus eerst afhankelijk van de rekenkracht van het AF systeem maar zodra de berekening gedaan is, is de AF snelheid alleen nog afhankelijk van de snelheid van de focusmotor in de lens.
Edit: heb nog een interactieve demo van een phase-detect AF systeem gevonden.
[ Voor 35% gewijzigd door Kurgan op 07-10-2011 18:51 ]
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Even een plaatje uit dit Canon 1D4 document

Je ziet dat de AF-sensoren voor f/2.8 verder uit elkaar zitten dan die van f/5.6. Dit heeft als gevolg dat de sensor met f/2.8 een groter verschil ziet tussen in focus en uit focus. Maar bij bv. f/2 heb je een nog wijdere AF-sensor nodig welke nog nauwkeuriger zou werken, maar welke te groot zou worden om te kunnen plaatsen. Dus f/2 zal met een f/2.8 AF-sensor geen enkel voordeel opleveren, behalve dat het lastiger is om de focus precies goed te leggen (er moet geïnterpoleerd worden).
Correct me if I'm wrong, dit is wat ik er van heb begrepen.

Je ziet dat de AF-sensoren voor f/2.8 verder uit elkaar zitten dan die van f/5.6. Dit heeft als gevolg dat de sensor met f/2.8 een groter verschil ziet tussen in focus en uit focus. Maar bij bv. f/2 heb je een nog wijdere AF-sensor nodig welke nog nauwkeuriger zou werken, maar welke te groot zou worden om te kunnen plaatsen. Dus f/2 zal met een f/2.8 AF-sensor geen enkel voordeel opleveren, behalve dat het lastiger is om de focus precies goed te leggen (er moet geïnterpoleerd worden).
Correct me if I'm wrong, dit is wat ik er van heb begrepen.
Ik vond de fotos online tussen het oude en nieuwe model zo'n minimaal verschil dat ik mijn portomonnee maar es rust heb gegeven (dat heeft m'n auto recentelijk dan wel weer 'goed' gemaakt...).Abbadon schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 17:15:
[...]
De oude is inderdaad sneller. Maakte wel meer herrie met de inboard cameramotor. Maar goed, daarvan vond ik het bokeh ronduit &@% dus da's geen optie
Ach ja, lens-lust is een niet te genezen ziekte
Ik denk dat een f/1.4 lens maken langer duurt dan een consumer zoom van f/4.5-5.6.jvdgeest schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 16:16:
Yes, eindelijk een patent er voor! Go NikonZe zijn echt lekker bezig de laatste tijd.
Ze hebben immers 10 jaar gedaan om de 28mm f/1.4 te maken. Verwacht dat het tegenwoordig met computer veel sneller gaat, en dit ontwerp is maar f/4.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Even wat afgesplitst hierheen, want dit is natuurlijk een interessante discussie.
[ Voor 35% gewijzigd door Moby op 14-10-2011 10:23 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
als deze net zo is als de oude 50-150, dan is het een prachtig objectief. Daar heb ik jaren lang plezier van gehad, totdat deze sneuvelde omdat m'n tas viel. Maar nu ben ik overgestapt naar de 70-200 variant van Sigma (met OS).Teun_2 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:46:
[...]
De tamron focust behoorlijk traag, te traag voor snelle actie op een podium eigenlijk. De sigma 50-150 2.8 os komt binnenkort op de markt, misschien moet je daar ook eens naar kijken?
Hallo,
Ik bezit (of ja, kan beschikken) over een D70s met kitlens op dit moment. Ik fotografeer nu toch al wel een tijdje, en de kitlens kan gewoon écht niet meer, ik wil graag beter glas. Nu twijfel ik echter tussen twee objectieve, en een nieuwe dSLR. Ja, ik weet dat een nieuwe body weinig zin heeft, maar de D70s is technisch gezien niet van mij en wil toch ook wel een eigen camera bezitten
Wat ik zelf vooral leuk vind om te fotograferen (en met de nieuwe aanschaf ook wil doen) zijn natuur (veelal close-ups), huisdieren en autos. Echter wordt mij steeds vaker gevraagd om eens portretten te schieten, soms zelfs binnen, en dit is dus echt niet te doen met de oude 18-55 kitlens met ook nog eens de beroerde ISO performance van de oude D70s.
Nu twijfel ik dus om
1: Een Nikkor AF-S 50mm f/1.8g te halen, aangezien deze erg lichtsterk is, en ideaal voor portretten en huisdieren, ook is hij erg goedkoop ( zo'n 172 euro ). Ik schiet met de kitlens ook vrijwel altijd rond de 50mm, landschappen of andere wide angle dingen doe ik nooit.
of 2; Een Nikkor AF-S 70-300 VR G, omdat je (van horen zeggen) met 70mm ook nog wel aardig portretten kan schieten. Echter is deze wat minder lichtsterk, maar aan de andere kant wel een stuk veelzijdiger, en kan ik hier veel meer mee doen. Ik heb namelijk al vaak gewenst dat ik verder kon zoomen dan 55mm, welke toch regelmatig te kort kan zijn. Ik stond afgelopen jaar bij de DTM op Zandvoort, dan voelt die kitlens toch wel heel lullig.
of 3; Een Nikon D3100 met de 18-55 VR kitlens. Nog eventjes door bikkelen met de kitlens, maar wel een eigen camera, die een stuk nieuwer is. Met de veel betere ISO performance van de sensor en VR, is het een stuk makkelijker om af en toe een portret te maken bij weinig licht, wat vooralsnog echt onmogelijk is. Wel dan zo snel mogelijk die 18-55 VR vervangen met de 50mm
Aangezien ik de schade beperkt wil houden (max 400 euro), kan ik én de D3100 én een 50mm aanschaffen, anders was de keuze snel gemaakt
Helaas vind ik het ook erg belangrijk om binnenkort mijn rijbewijs te gaan halen, vandaar 
hier staan wat voorbeelden van wat ik zoal schiet. De eerste pagina staat echter wel vol met shots die van een analoge camera afkomen en niet van de D70s
Ik bezit (of ja, kan beschikken) over een D70s met kitlens op dit moment. Ik fotografeer nu toch al wel een tijdje, en de kitlens kan gewoon écht niet meer, ik wil graag beter glas. Nu twijfel ik echter tussen twee objectieve, en een nieuwe dSLR. Ja, ik weet dat een nieuwe body weinig zin heeft, maar de D70s is technisch gezien niet van mij en wil toch ook wel een eigen camera bezitten
Wat ik zelf vooral leuk vind om te fotograferen (en met de nieuwe aanschaf ook wil doen) zijn natuur (veelal close-ups), huisdieren en autos. Echter wordt mij steeds vaker gevraagd om eens portretten te schieten, soms zelfs binnen, en dit is dus echt niet te doen met de oude 18-55 kitlens met ook nog eens de beroerde ISO performance van de oude D70s.
Nu twijfel ik dus om
1: Een Nikkor AF-S 50mm f/1.8g te halen, aangezien deze erg lichtsterk is, en ideaal voor portretten en huisdieren, ook is hij erg goedkoop ( zo'n 172 euro ). Ik schiet met de kitlens ook vrijwel altijd rond de 50mm, landschappen of andere wide angle dingen doe ik nooit.
of 2; Een Nikkor AF-S 70-300 VR G, omdat je (van horen zeggen) met 70mm ook nog wel aardig portretten kan schieten. Echter is deze wat minder lichtsterk, maar aan de andere kant wel een stuk veelzijdiger, en kan ik hier veel meer mee doen. Ik heb namelijk al vaak gewenst dat ik verder kon zoomen dan 55mm, welke toch regelmatig te kort kan zijn. Ik stond afgelopen jaar bij de DTM op Zandvoort, dan voelt die kitlens toch wel heel lullig.
of 3; Een Nikon D3100 met de 18-55 VR kitlens. Nog eventjes door bikkelen met de kitlens, maar wel een eigen camera, die een stuk nieuwer is. Met de veel betere ISO performance van de sensor en VR, is het een stuk makkelijker om af en toe een portret te maken bij weinig licht, wat vooralsnog echt onmogelijk is. Wel dan zo snel mogelijk die 18-55 VR vervangen met de 50mm
Aangezien ik de schade beperkt wil houden (max 400 euro), kan ik én de D3100 én een 50mm aanschaffen, anders was de keuze snel gemaakt
hier staan wat voorbeelden van wat ik zoal schiet. De eerste pagina staat echter wel vol met shots die van een analoge camera afkomen en niet van de D70s
[ Voor 4% gewijzigd door Denzo op 17-10-2011 19:54 ]
Met zo'n beperkt budget zou ik eens op marktplaats gaan kijken. Met een beetje geluk koop je dan een d90 met lens.
Verwijderd
Ehm, een nieuwe camera ten opzichte van een D70s is in veel gevallen toch wel een aardige investering hoor. De D70s is gewoon al erg oud en de sensor is echt niet meer van deze tijd. Kijk, mij hoor je niet zeggen dat een body van een paar jaar oud per definitie vervangen moet worden. Ik heb zelf nog een D50 die ik zo nu en dan ook gebruik. Daar zit dezelfde sensor in als in de D70s, maar !! de software van de D50 gaat daar een stuk beter mee om.
Die 6 MP, daar kan ik persoonlijk uitstekend mee uit de voeten, maar ik zou toch serieus overwegen om de body te vervangen als het de enige body is die je gebruikt. (Als je toevallig ook nog een D700 in de kast hebt liggen, dan zou ik alleen glas vervangen, maar zo ziet het er niet uit.)
Overigens, over welke kitlens heb je het? Ik neem aan de 18-70, maar ik weet dat de D70 met nog een paar andere lenzen is geleverd en volgens mij ook de D70s, maar dat weet ik niet zeker. De 18-70 vind ik persoonlijk overigens helemaal geen slechte lens. Die kan zich naar mijn mening erg goed meten met de huidige serie kitlenzen die bij instap body's geleverd worden.
Ga je de body niet vervangen, dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar de 80 f1.8 AF-D. Die is bij veel winkels nog gewoon leverbaar voor rond de 100 euro. Die lens kan je niet gebruiken op de huidige generatie instap body's, maar wel op je D70s (deze lens heeft een in-body focusmotor nodig en die heeft de D70, maar de D3100 en D5100 hebben die niet.)
Het advies van Kappuh vind ik trouwens ook zo slecht niet. Een tweedehands D90 met een leuke lens moet wellicht ook wel binnen je budget passen.
Die 6 MP, daar kan ik persoonlijk uitstekend mee uit de voeten, maar ik zou toch serieus overwegen om de body te vervangen als het de enige body is die je gebruikt. (Als je toevallig ook nog een D700 in de kast hebt liggen, dan zou ik alleen glas vervangen, maar zo ziet het er niet uit.)
Overigens, over welke kitlens heb je het? Ik neem aan de 18-70, maar ik weet dat de D70 met nog een paar andere lenzen is geleverd en volgens mij ook de D70s, maar dat weet ik niet zeker. De 18-70 vind ik persoonlijk overigens helemaal geen slechte lens. Die kan zich naar mijn mening erg goed meten met de huidige serie kitlenzen die bij instap body's geleverd worden.
Ga je de body niet vervangen, dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar de 80 f1.8 AF-D. Die is bij veel winkels nog gewoon leverbaar voor rond de 100 euro. Die lens kan je niet gebruiken op de huidige generatie instap body's, maar wel op je D70s (deze lens heeft een in-body focusmotor nodig en die heeft de D70, maar de D3100 en D5100 hebben die niet.)
Het advies van Kappuh vind ik trouwens ook zo slecht niet. Een tweedehands D90 met een leuke lens moet wellicht ook wel binnen je budget passen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 20:07 ]
Spaar je centen en ga voor de D. Je hebt met een D70 geen AF-S nodig en dat verschil is ook weer niet zo groot.Denzo schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:50:
Hallo,
Nu twijfel ik dus om
Klopt en het is een heel fijne lens. Echter, ik vraag me af of je het stuk 200-300 zou missen (weet ik echt niet, ik kom nooit op zandvoort). Als je dat kan missen dan is een 55-200 ook een prettige optie.Qua portretten moet je iets meer afstand van de achtergrond nemen omdat f4.5 gewoon wat meer scherpte-diepte geeft.of 2; Een Nikkor AF-S 70-300 VR G, omdat je (van horen zeggen) met 70mm ook nog wel aardig portretten kan schieten. Echter is deze wat minder lichtsterk, maar aan de andere kant wel een stuk veelzijdiger, en kan ik hier veel meer mee doen. Ik heb namelijk al vaak gewenst dat ik verder kon zoomen dan 55mm, welke toch regelmatig te kort kan zijn. Ik stond afgelopen jaar bij de DTM op Zandvoort, dan voelt die kitlens toch wel heel lullig.
Fijne camera en die 18-55 is echt zo slecht niet hoor. Wel heb je dan een 50mm af-s nodig.of 3; Een Nikon D3100 met de 18-55 VR kitlens. Nog eventjes door bikkelen met de kitlens, maar wel een eigen camera, die een stuk nieuwer is. Met de veel betere ISO performance van de sensor en VR, is het een stuk makkelijker om af en toe een portret te maken bij weinig licht, wat vooralsnog echt onmogelijk is. Wel dan zo snel mogelijk die 18-55 VR vervangen met de 50mm
De afweging camera-rijbewijs moet je zelf maken. Als ik naar je werk kijk wil ik er ook nog een andere optie in gooien. Kijk voor een 2e hands body bijv. een D90 of D5000 en denk 's na over een 2e hands f2.8 standaard zoom. De tamron bijv. Zoek een goedkope tele, desnoods een 55-200 zonder VR en je hebt een eigen camera waar je voor relatief weinig geld toch heel veel mee kan doen.Aangezien ik de schade beperkt wil houden (max 400 euro), kan ik én de D3100 én een 50mm aanschaffen, anders was de keuze snel gemaaktHelaas vind ik het ook erg belangrijk om binnenkort mijn rijbewijs te gaan halen, vandaar
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
De hele oude 18-55 zonder VR. Ook heeft deze iets van stof in de schuif waardoor hij soms klemt. Daarom wil ik heb ook graag vervangen, ook al heeft ie nog wel wat aardige plaatjes eruit gekakt als je mijn Flickr bekijkt. De nieuwe 18-55 is optisch een stuk beter van wat ik zo lees, en heeft ook nog eens VR.Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:04:
Opzich is de D70s inderdaad heel prettig om mee te schieten (toch een grote body met 2 scroll wheels ipv een, en een top LCD). 6MP is meer dan voldoende, maar de sensor is erg oud en het LCD schermpje is gewoon erg karig met 1.8 inch. Review and shoot is er niet echt bij, alhoewel dat wel gunstig is als je net begint. Ben meteen op manual mode begonnen, en als je niet goed kan zien of ze goed gelukt zijn, leer je het wel vlug
1) Klopt, maar zodra ik mijn body upgrade moet ik alsnog een nieuwe lens kopen, omdat ook de D90 al weer oud wordt (2008 zo even snel) en de enige nieuwe Nikon met focus motor die ook maar enigzins in mijn bereik zou zijn is de D7000 welke nu ook al gewoon veel te duur is.Wijnands schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:09:
Spaar je centen en ga voor de D. Je hebt met een D70 geen AF-S nodig en dat verschil is ook weer niet zo groot.
De afweging camera-rijbewijs moet je zelf maken. Als ik naar je werk kijk wil ik er ook nog een andere optie in gooien. Kijk voor een 2e hands body bijv. een D90 of D5000 en denk 's na over een 2e hands f2.8 standaard zoom. De tamron bijv. Zoek een goedkope tele, desnoods een 55-200 zonder VR en je hebt een eigen camera waar je voor relatief weinig geld toch heel veel mee kan doen.
Overigens is een tweede hands D90 bijna net zo duur of duurder als een nieuwe D3100 met betere sensor. Haal dan liever nieuw spul in verband met garantie. Een 55-200 is inderdaad ook een optie, maar de beeldkwaliteit is niet echt een stap vooruit vergeleken met de 18-55, en dat wil ik op de korte termijn toch wel graag.
Hmm niet om het een of ander hoor, maar staar je niet blind op leeftijd van de camera. dSLR's kunnen jaren mee en de meeste op Marktplaats zitten zo weinig clicks op dat er echt nog geen sprake is van echte slijtage van bijvoorbeeld de sluiter. D7000 is een mooi ding, maar ook nog flink prijzig (body vanaf 800 euro). Dat is toch een flink stuk meer dan de D3100 (364 euro voor body) en ook een tweedehands D90 (ook tussen 350-400 voor een body).
Ik zou zelf vooral even gaan voelen welke body je het beste in de hand ligt. De D3100 heeft weliswaar een nieuwere sensor, maar qua beeldkwaliteit is het verschil met de D90 volgens mij niet enorm. Wel zijn de filmmogelijkheden natuurlijk beter op de D3100. Maar ik zou zelf de knoppen op de body echt wel missen (schiet zelf D300, ook nog een optie als je tweedehands gaat misschien). Belangrijk is om alle bodies in de bijvoorbeeld de Mediamarkt ergens vast te gaan houden.
Wel zou ik m'n geld eerder in goed glas steken dan in een body. Die 17-55 serie vond ik behoorlijk plastic-fantastic. Heb zelf nu een 18-70 die al wat steviger is (tweedehands max 100 euro), maar Tamron of Sigma heeft erg goede (2.8) alternatieven. Er is natuurlijk ook een Nikkor 17-55 f/2.8 die goed is maar ook flink aan de prijs (rond 650-700 euro tweedehands).
Voor telewerk zou ik gewoon een van de vele 70-300 alternatieven bekijken. In die categorie zijn zat objectieven te vinden van redelijke kwaliteit (zie online reviews; Sigma en Nikkor zou ik tussen kiezen). Als je echt kwaliteit wilt, wordt tele meteen een flink stuk duurder (als in onbetaalbaar).
Ik zou zelf vooral even gaan voelen welke body je het beste in de hand ligt. De D3100 heeft weliswaar een nieuwere sensor, maar qua beeldkwaliteit is het verschil met de D90 volgens mij niet enorm. Wel zijn de filmmogelijkheden natuurlijk beter op de D3100. Maar ik zou zelf de knoppen op de body echt wel missen (schiet zelf D300, ook nog een optie als je tweedehands gaat misschien). Belangrijk is om alle bodies in de bijvoorbeeld de Mediamarkt ergens vast te gaan houden.
Wel zou ik m'n geld eerder in goed glas steken dan in een body. Die 17-55 serie vond ik behoorlijk plastic-fantastic. Heb zelf nu een 18-70 die al wat steviger is (tweedehands max 100 euro), maar Tamron of Sigma heeft erg goede (2.8) alternatieven. Er is natuurlijk ook een Nikkor 17-55 f/2.8 die goed is maar ook flink aan de prijs (rond 650-700 euro tweedehands).
Voor telewerk zou ik gewoon een van de vele 70-300 alternatieven bekijken. In die categorie zijn zat objectieven te vinden van redelijke kwaliteit (zie online reviews; Sigma en Nikkor zou ik tussen kiezen). Als je echt kwaliteit wilt, wordt tele meteen een flink stuk duurder (als in onbetaalbaar).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!