Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:56:
KPN is Operator op de WBA-netwerken, dus verantwoordelijk voor de apparatuur in de PoP's. Gezien het hier om een volledig open glasvezelnetwerk gaat (dus niet half open) moet KPN ook zorgdragen dat dit voor de actieve laag geldt (lees: de apparatuur in de pop's).
Dusja, KPN moet wel degelijk wat. Anders hadden ze er niet voor moeten kiezen om operator te worden op een open glasvezelnetwerk.
Dat laatste vraag ik mij dus tenzeerste af: Volgens mij staat er nergens exact gedefinieerd wat "open" betekent. Of dit "open" moet zijn op de passieve laag (wat het geval is en in welk geval de aspirant operator, neem ik aan, aan Reggefiber een huur ofzo betaalt) of dat het ook "open" moet zijn op de actieve laag. Als het "open" moet zijn op de actieve laag, dan kom je dus sowieso al niet om KPN of de (enige) operator op een specifiek netwerk heen.
Als je ook 'openheid' op de actieve laag had gewild, dan had men in het begin al met flinke bemoeienis van de overheid moeten gaan werken. Die had dan een soort non-profit instantie op moeten zetten die in iedere POP routers plaatst en die beheert, etc. etc. Na alle privatiseringen en zo gaat dat natuurlijk nooit gebeuren. Dus komt de grootste mede-investeerder aan bod. In dit geval dus gewoon KPN.
Overigens moeten we daarbij ff een paar dingen niet verwarren. KPN heeft, als je op kpnwholesale.com kijkt, nu simpel gezegd 3 toegangsmodellen (waarvan twee ook via ADSL kunnen). Ik noem hier expres nog even niet WMP+ maar gewoon WBA+ omdat die laatste nog steeds als naam op hun site staat. Als ik op kpnwholesale.com kijk, dan is er helemaal geen limitatie van "GHM only" ofzo waar DJSmiley naar verwijst, wat je bij WBA+/WMP+ hebt... want er zijn meer toegangsmogelijkheden dan alleen WBA+/WMP+:
* WBA. Dit is gewoon 'kaal' breedband access dus zonder extra diensten die door KPN of (voormalig) derden zoals GHM geleverd worden. Volgens de beschrijving zelf kunnen bedrijven hier helemaal alles zelf over leveren -inclusief- eigen content zoals TV en dergelijke (moeten ze dus wel zelf IPTV platform hebben, streams aanleveren, etc.)
* WMP. Dit is zoals XS4ALL en Tweak (hun groene pakketten) het leveren. Internet van ISP, VOIP van ISP, Interactieve TV van KPN. Met de optie om de Experiabox van KPN te leveren of een eigen router van de provider (XS4ALL levert de Fritz!box).
* WBA+. Internet van ISP, VOIP van ISP, televisie van Glashart Media.
Volgens mij moet dus de eerste optie zondermeer geschikt zijn voor iedere aanbieder die alleen maar 'access' wenst voor de consument naar de diensten van de ISP. In mijn ogen is meer 'openheid' dan er nu al is dus gewoon niet haalbaar. ODF wil voorlopig geen enkele andere marktpartij, hoogstens op zeer lokaal niveau. En op actief niveau is het bijna overal dus gewoon KPN... net als dat het op de kabelnetten UPC en Ziggo zijn.
Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben is, als KPN de naam "WBA" niet meer mag voeren, hoe die kale access dienst dan gaat heten. WMP en WMP+ (zoals WBA+ straks gaat heten) liggen wel leuk in elkaars verlengde
Laten we het overigens dus even niet over "WBA-netwerken" of "WMP+" netwerken hebben. Dit zijng een technische termen maar wholesale merken van KPN... laten we het dus gewoon KPN netwerken noemen... of "Reggefiber netwerken waarop KPN de enige operator is" .
Ik heet dan wel geen Alexander01 of DJSmiley, maar ik heb wel een (wellicht wat simplistische maar wel realistische) verklaring: KPN mag niet op de kabelnetwerken, gewoon omdat die kabelnetwerken in handen zijn van private partijen en dat zij daar in principe dus ook alles op mogen doen zolang er geen monopoly is.
In die analogie vind ik eigenlijk dat KPN en Reggefiber dus net zo goed het recht hebben om een dikke vinger in de pap te hebben, aangezien zij ook investeerder zijn. Alleen in veel gemeenten was de eis om de netwerken 'open' te maken, voordat men mocht gaan aanleggen.
Overigens komt deze reflectie van hoe het op dit moment werkt niet overeen met het door mij gewenste

. Want ik blijf vinden dat de kabelaars wel degelijk monopolist zijn (iig op de snelheden boven 20-40 mbit en 'breedbandige televisie'.....)
[
Voor 36% gewijzigd door
eymey op 13-11-2011 23:07
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.