Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:48:
[...]
Wat mijn vermoeden dus enigszins bevestigt, want ik zie normaliter bij 50Mbit klanten die bij mij downloaden tussen 5.5 en 5.9 Mb/sec

Fijn hè, virusscanners die zo aggressief zijn dat ze elke bitje vierhonderd keer bekijken alvorens het door te laten

Ik gebruik zelf AVG 2012 Free edition, geen delay op downloaden van highspeed sites
Ik heb niet gecheckt of je de enige was, maar ik kan 100Mbit aan en de meeste "klantjes" downloaden bij mij vanaf ADSL of langzame kabelaars, maar het kan zijn dat er nog iemand aan het lurken was.
Wireless kan ook wat extra overhead veroorzaken waardoor je niet de maximale score haalt overigens.
Ik haal op een wireless n-router met 140Mbit verbinding ook net 60 Mbit namelijk, en ik zit letterlijk 50 cm van de router af met mijn laptop.

Tsja dat wireless is nogal wispelturig. Ik heb in mijn zakelijke HP laptop ook de 5100agn chipset, net als in mijn prive HP laptop. Met mijn zakelijke laptop haal ik terwijl ik op dezelfde plek op de bank zit keihard een lagere wireless link snelheid dan met mijn prive laptop. Met mijn prive laptop meestal 150 a 162 Mbit/s, met mijn zakelijke laptop 65 a 130Mbit/s allebei op de 5GHz band. Beide laptops draaien op W7 64bits. Mijn prive laptop op de Home Premium NL versie en de zakelijke laptop op de Enterprise US versie. Vermoedelijk toch een verschil in de driverversies en/of plaatsing antennes in de laptops.
Mijn prive laptop ondersteunt standaard de 5100agn niet, want die stond niet op de bios whitelist, maar ik heb de bios getweakt en toen werkte het wel (wat is internet toch mooi voor dat soort zaken

).
De 5GHz band werkt in de woonkamer redelijk, maar op de 1e verdieping is de ontvangst echt slecht en op zolder kan ik het wel vergeten. 2.4GHz reikt echt veel verder, maar ja tegenwoordig heeft iedereen wireless dus die band zit boordevol en daarom is 5GHz in de woonkamer een hardstikke goed alternatief.
Voor de rest heb ik in het afgelopen jaar waar het kon UTP getrokken, want dan kan ik, indien nodig, in ieder geval bijna overal betrouwbaar bedraad werken, daarnaast heb ik ook nog 2 van die Devolo 200AV+ powerlan adapters in gebruik. Die dingen doen het ook best goed.
Ik heb nu in bijna elke loze leiding 2x UTP getrokken en in de woonkamer bij de TV coax + 2x UTP. Het was even werken maar wasmiddel en water op een doek waar je de bedrading doortrekt voordat je het in de pvc buis invoert, doet wonderen. Het goed aanknijpen van de RJ45 connectors vond ik een stuk lastiger. Dat heb ik vaak opnieuw moeten doen omdat vaak bleek dat ik maar 100Mbit/s haaalde. Afknippen, uithuilen en opnieuw aanknijpen zorgde er dan vaak voor dat ik dan wel de 1 Gbit/s haalde. Ook de CAT6 aansluitpunten in de wcd waren niet altijd gelijk goed. Overigens haalde ik ook vaak 1 Gbit/s met de eenvoudige ISDn aansluitpunten, zolang je maar de "twist" zolang mogelijk door laat lopen...
Ik heb nu 4 8-poorts passieve Gbit switches in gebruik voor het gewone IP netwerk en 1 passieve Gbit switch voor IPTV voor het geval ik ooit nog meer Amino's ga inzetten...
Ik heb nog aan actieve switches zitten denken maar dat vond ik toch net een tikkie te duur worden. Had wel weer leuk hobbyen geworden. Maar ja het houdt een keer op.
Nou ja het grootste deel van het gehobby is nu over
[
Voor 19% gewijzigd door
Rh1no op 07-11-2011 22:49
. Reden: typo verbeterd ]