SirMemeAlot schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 01:21:
[...]
Om eerlijk te zijn sla je de plank volledig mis!
Ik ben ook altijd een voorstander geweest van glasvezel/concurrentiestrijd. ik werk zelf bij de UPC helpdesk maar heb ook gekozen om het glasvezel te testen. Niet omdat ik het een beter vind dan het ander, maar gewoon om beide te testen.
....
Maar het linksom of rechtsom door je strot duwen zoals jij het noemt vind ik toch meer voordelen hebben.
Maarja ik hoop van harte voor jou dat dit niet zal gebeuren, ik zou er echter niet te veel hoop voor hebben. Alle aanbieders in de markt begonnen zo, zo ook UPC en KPN.
Marnix,
Vervelend toch als iemand geen lid is van de fanclub van jouw werkgever, maar ik sla de plank absoluut midden op zijn kiets hoor, of jij dat nou wilt horen of niet?

Je schrijft, ik kies beiden om te testen, er is geen betere? Leg je UPC pet eens af en vergelijk nu eens echt de twee netwerken qua performance en specificaties, en nog veel belangrijker... vrije keuze uit meerdere aanbieders? Op het UPC netwerk kan ik echt geen XS4ALL kiezen.... op Reggefiber glas wel, samen met nog drie of vier anderen.
UPC kan nog een tikkeltje hoger komen dan de 120Mbit van nu, maar het koper zit bijna op zijn "end-of-life" qua snelheden en capaciteit, daar waar glasvezel nog niet eens is losgebarsten.
Ik lach me gek dat men nu nog 100/100 aanbiedt op FttH, want het fibertje kan 18Gbit aan, en er komen er twee per huishouden binnen. De eerste plaagstootjes op Reggefiberglas in o.a. Zwolle zijn er al, waar men fluitend 200/200 verkoopt inmiddels.
Als je geld teveel hebt kan je nu al 1000/1000 krijgen bij Lijbrandt, volledig symmetrisch en altijd 100% beschikbaar (a 265/mnd, ook al adverteren ze er niet mee), en dan zit je nog op minder dan 10% van wat de fiber aankan, vraag is wat je ermee moet op internet?
Qua IPTV huppelen er nu al meer dan 200 digitale kanalen op mijn drie STB's binnen, waarvan 25 plus HD... de vraag is met hoeveel kanalen je tevreden bent, maar je kunt niet roepen dat er keuzegebrek is... Hoeveel kan UPC nog erbij zetten op de kabel zonder analoog een schop te geven of waterkoeling in te bouwen? DOCSIS is ook niet eindeloos op te krikken, en UPC kan niet zoals KPN een tweede aderpaartje inzetten om te stapelen? Lijbrandt biedt gewoon alledrie de technieken, analoog, DVB-C over de coax, en voor de HD junks IPTV over UTP, die niet ten koste gaat van je internet bandbreedte... daar waar UPC en KPN slechts één techniek aanbieden (Ok, UPC heeft nog analoog, maar voor hoelang?)
Als glasvezelproviders echt willen toeteren dan blazen ze UPC qua snelheid en kwaliteit met twee vingers in hun neus uit het water... alleen is dat met minder dan 2% dekking in Nederland niet nuttig en handig nu.
De infra is er klaar voor, maar men zal bij gebrek aan echte competitie nu nog niet zo hoog in de boom gaan zitten, mede ook omdat er op papier meer providers zijn dan in het echt (als je de eigenaren van sommige eens checkt).
Het klinkt ook niet echt geloofwaardig dat je iets kiest om te testen om er vervolgens een jaar lang voor gemiddeld 65 euro/mnd aan vast zit. (Of betaalt UPC (ik gok 23-jarige) helpdesk medewerkers zo goed dat je je twee dure triple play abbonementen naast elkaar kan veroorloven?)
Er is één belangrijke reden waarom de vrees die jij uitspreekt dat Lijbrandt hetzelfde wordt als KPN en UPC nooit zal uitkomen.
KPN en UPC zijn volledig heer en meester op hun eigen infrastructuur en bepalen wie er wel of niet op komt (en dat is dus niemand op de particuliere markt op de UPC kabel en alleen low cost schreeuw ADSL providers op het KPN koper die veelal 100% winkeldochter van KPN zijn, het wij van WC-eend adviseren.... effect).
Let wel, UPC is vanaf de start ver gekomen, maar procedeert vrolijk door om vooral het kabelnetwerk dicht te houden (en dus mensen in UPC gebieden op kabelgebied te dwingen UPC af te nemen als overigens snellere alternatief voor KPN koper, met betere kwaliteit als KPN koper).
Reggefiber en de operators op het glasvezelnetwerk hebben juist belang bij openheid van hun infrastructuur, want die betaald aan het eind van de maand de rekeningen en de investering terug.
Dat KPN als operator en ISP op die netwerken zit is sommige mensen op WBA netwerken al flink in het verkeerde keelgat geschoten, want zoals altijd, daar waar KPN in de ketting zit begint de ellende (zie GHM IPTV wat niet gerouteerd kan worden naar GHM klanten).
KPN koopt vervolgens ook nog een kabelboer die in Zuid-Holland zit en zit vervolgens ook op de kabel met haar producten (ik bedoel de koop van Caiway, met een doekje voor het bloeden achteraf Nma onderzoekje).
Als Lijbrandt mij niet bevalt dan schop ik ze na een jaar de deur uit en heb hier dan nog de keuze uit twee andere glasvezelproviders, met dezelfde technieken, dezelfde voordelen van glas en qua tarieven veelal zeer competitief (zelfs KPN doet mee in het aanbiedingenspel lijkt het). Zelfs mijn oude ADSL provider XS4ALL lijkt zich (als KPN kloon) ook op triple play glasvezel abbo's te gaan gooien, maar die zal zoals XS4ALL betaamd wel onbetaalbaar duur worden.
In gebieden waar geen glasvezel ligt heeft de klant dus de keuze uit de eigenaar van het kabelnetwerk (veelal UPC) of de eigenaar van het telecom koper (KPN), en dat is mijns inziens een keuze uit twee slechte deals, maar waarbij UPC nu al met twee vingers in de neus KPN kwalitatief de oren wast, dat dan weer wel.
Ik prijs mij gelukkig dat er in B&R dus glasvezel in mijn meterkast binnenkomt, want dat geeft mij vergeleken met die andere 98% van de Nederlandse huishoudens een veel grotere keuzevrijheid, en mag en kan ik KPN en UPC met een grote bocht vermijden (ok, WBA is KPN beheerd, dus zelfs hier krijg ik KPN ellende ongevraagd door de strot geslagen).
Je zal verdikkeme in Schiedam wonen, dan is je keuze dus echt zeer beperkt, namelijk ADSL (VDSL is daar nog lang niet uitgerold) van KPN of winkeldochters, of Caiway = KPN via de kabel... lang leve de vrije markt!!
En ach, het argument huur versus koop van STB's en PVR's.... als ik bij UPC gewoon analoog TV wil kijken moet ik toch ook een TV kopen? Ik zie het investeren in een PVR als eenmalig, zoals je ook éénmalig een harddiskrecorder of een mediacenter koopt. (Scala bestaat dat nog?

)
Ik ben het wat dat betreft met anderen hier eens dat het veel sympathieker zou zijn dat digitale TV aanbieders gewoon niet encrypted DVB-C zouden doorgeven (zoals GHM), waardoor je echte keuzevrijheid hebt in je hardware, net zoals GHM op WGDO nog steeds unencrypted IPTV aanbiedt, met eigenlijk hetzelfde resultaat.... je hoeft niet persé met een Amino te kijken (alhoewel je die gewoon gratis meegeleverd krijgt en dus niet eeuwig hoeft te huren).
Ook bij Lijbrandt geen eenmalige aansluit en administratiekosten, iets waar onder anderen jouw werkgever ook nog een aardig slaatje uit slaat.
Nogmaals, ik roep niet dat KPN en jouw baas slecht presteren op hun eigen territorium (ook al hebben klanten absoluut geen goed/beter/ander alternatief te kiezen), maar op nieuwe media als glasvezel gedraagt KPN zich als een koperboer en UPC komt niet verder dan consumentenonderzoekjes uit te melken over hoe goed ze zijn in gebieden waar glasvezel wordt aangelegd.... en dat terwijl ze in heel veel gebieden wel adverteren maar nooit kunnen leveren omdat daar de kabel niet van UPC is en ze tegen hun eigen monopoliespelletje aanlopen.
Infra en diensten moeten niet in één hand zitten, dan heb je een open netwerk en speelt de competitie zich af op het juiste speelveld, namelijk diensten.
PS
Voordat ik FttH kreeg was is overigens gewoon jarenlang trouw UPC klant hoor, zonder problemen, maar alleen voor analoge TV.
[
Voor 31% gewijzigd door
Verwijderd op 31-08-2011 09:55
]