Pavla schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:20:
Ik woon in Amsterdam en zit te twijfelen over een overstap van UPC (met een ping die overdag zo hoog is dat er niet valt te gamen) naar Lijbrandt. Lijbrandt heeft mijn interesse gewekt vanwege de to the point techniek zoals dvb-c doorgave, geen gedoe met encryptie enz. Ik twijfel dan ook of ik de interactieve HD ontvanger überhaubt zou aansluiten. Ik heb echter nog wel wat vraagjes.
-Kan de 'interactieve HD-ontvanger' ook via een router worden aangesloten op het glasvezelmodem? Bij ons zit het modem namelijk in de meterkast buiten het huis en loopt er één kabel het huis in naar een router, ik zou de hd-ontvanger dan dus aansluiten op de router in huis in plaats van direct op het glasvezelmodem, zou dat werken?
-Via DVB-C worden dus alleen Nederland 1, 2, 3 in HD doorgegeven?
-Ik woon twee hoog in een appartementencomplex, hoe gaan ze regelen dat er glasvezel in mijn meterkast komt? (Deze vraag is meer nieuwsgierigheid)
Op DVB-C wordt vooralsnog niets in HD doorgegeven. Wel lijkt het erop dat Glashart Media hiermee aan het testen is in bepaalde gebieden, om dit misschien ooit te gaan doen.
In principe zijn Internet en IPTV (en dus ook jouw LAN achter je router en IPTV) volledig gescheiden van elkaar. IPTV box ook op de router aansluiten (via je enige kabel naar de meterkast) zal dus niet zondermeer werken.
wil je die twee dingen over 1 kabel hebben, dan heb je twee opties:
* De kabel in tweeën 'splitsen' (4 aders voor kabel 1, 4 aders voor kabel 2). Zolang je geen gigabit wil is dat een prima optie.
* Andere optie is zowel in je meterkast als in je huis een switch neerzetten die VLAN's aan kan. Beide poorten van glasvezelmodule sluit je in de meterkast aan op die switch, waarop je beide poorten als 2 aparte netwerken configureert (2 aparte VLANs). Die 2 VLANs stuur je 'tagged' over de kabel naar je huis toe. En daar gooi je ze weer gesplitst op elk een aparte poort. De poort waar je je TV VLAN aan toe hebt gewezen hang je dan aan de settopbox en op de andere poort zet je de WAN kant van je router.
Soortgelijke constructie heb ik hier in huis ook en dat werkt helemaal prima.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.